ETT NYTT ÅR har börjat. Ett år som vi alla hoppas ska bli ett bättre år än 2020. Osäker-heterna är dock fortsatt stora och pandemin håller oss seglare i sitt grepp. Samtidigt är det många som jobbar för att vi så snart som möjligt ska kunna släppa rädslan för smitt-spridning, möta våra nära och kära, umgås med vänner och bekanta och få igång det föreningsliv som vi alla på olika sätt gillar och som vår idrott är så beroende av. – Ur Båtliv 1-21

Enligt Sjöfartsverkets preliminära siffror för årets sommarmånader genomfördes totalt 829 sjöräddningsinsatser mellan maj och augusti, varav en övervägande del gjordes för att bistå fritidsbåtar. – Ur Båtliv 1-21

INTE NOG MED att vi har en ovanligt sträng vinter i hela Sverige. Dessutom fortsätter pandemin att hålla oss i ett järngrepp. Båtmässorna i Göteborg och i Stockholm är normalt starten på båtsäsongen, men i år kommer dessa inte att bli av. Detta innebär att vi inte kommer att kunna ha vår traditionella ”Stora Båtklubbsdagen” på mässorna. Vi har därför beslutat att hålla dessa digitalt 14 mars. – Ur Båtliv 1-21

Simrad har tre 9-tums kartplottrar med stora prisskillnader från 8 000 och upp till 30 000 kr! Vi har testat samtliga och redovisar skillnaderna. – Ur Båtliv 1-21

VÅREN ÄR NORMALT sett den viktigaste tiden för båttillverkarna att visa sina nyheter. Båtmässorna är vanligtvis de viktigaste arenorna, men i år blir det annorlunda. – Ur Båtliv 1-21

Sent i november 2019 köpte Maja och Christoffer Kall, båda i 35-årsålder, sin första båt tillsammans. Nu är de inbitna seglare och tillbringar mycket tid med båten. – Ur Båtliv 1-21

MERCURY MARINE lanserar en helt ny Verado med V12 och 600 hk. Det är en V12 utombordsmotor på 7,6 liter och 600 hk. Därmed höjs ribban ytterligare för vad som anses möjligt med utombordsmotorer på båtar. – Ur Båtliv 1-21

JA, DET ÄR ju ingen nyhet för alla oss. Vi vet redan att båtlivet gör oss lyckligare! Samtidigt kan det vara bra att påminna sig själv om det i dessa tider då många upplever både ensamhet, förlust och sorg till följd av pandemin. – Ur Båtliv 1-21

EL OCH ANDRA drivmedel förändrar vårt sätt att driva alla fordon, även båtar. Men de kommande åren är det trots allt bensin och diesel som gäller, även om elmotorerna kommer starkt. – Ur Båtliv 1-21

Västkustens Båtförbund och Svenska Kryssarklubben Göteborg har under fyra år genomfört mätningar i kustvattnet på olika platser i syfte att bidra med fakta om förekomsten av koppar-föreningar. – Ur Båtliv 1-21

Hallberg-Rassy 50 är en dröm för alla seglare. Komforten är i toppklass och tekniskt sett bjuder segelbåten på stora nyheter. – Ur Båtliv 1-21

Går det att åka Göta kanal med en liten, öppen båt? Inga problem, säger Båtlivs reportageteam som bodde på vandrarhem och fick uppleva ovanligt mycket med en 6,5 m lång båt på ”Sveriges Blå Band”. – Ur Båtliv 1-21

Långsamma och långsmala båtar är idealiska för eldrift. Elsnipan är därför en av vinnarna med enkla och bekymmersfria lösningar. – Ur Båtliv 1-21

Alla båtmotorstölder som fortfarande drabbar tusentals båtägare är för närvarande den mest omskrivna båtlivsfrågan. Sverige beskrivs i detta sammanhang som ett läckert smörgåsbord där de utländska ligorna relativt ostört kan plockat till sig av alla godbitar. – Ur Båtliv  1-21

Björn Ulvaeus satsning på Slottsholmen Marina i Västervik fick ett positivt resultat. Många båtgäster hittade till gästhamnen i sommar. – Ur Båtliv 6-20

Det satt en Mikunivärmare med vattenburen värme i segelbåten från tidigt 90-tal. Värmaren la av under senvintern och ingen firma på västkusten ville åta sig att reparera. Den kunde ha skickats till England, med risk att priset skulle bli högre än priset för en ny. – Ur Båtliv 6-20

Den går i drygt 50 knop och planar upp fint på Veckefjärden utanför Örnsköldsvik när Båtliv provar vattenskidklubben Käglornas nya dragbåt. – Ur Båtliv 6-20

Stockholms Segelsällskap (SSS) fyller 125 år i år. Ambitionerna ligger på topp. De satsar på att utveckla verksamheten ännu mer och jobbar för att starta ett ungdomscenter för segling. – Ur Båtliv 6-20

I VÅRAS, UNDER den första coronachocken, skrev jag vi att vi måste acceptera det vi inte får göra och använda vår energi och kreativitet på det vi kan göra. Vi hade väl alla hoppats att Covid-19 inte skulle fortsätta vara ett tema och bekymmer för oss särskilt länge, men det ser ut som vi måste leva med detta ett tag till. – Ur Båtliv 6-20

Tack vare coronan fick båtbranschen ett rejält uppsving med ökad försäljning av såväl nya som begagnade båtar då många valde att stanna i Sverige och fira ”svemester”. Många nyblivna och ovana båtägare kom ut på sjön, vilket medförde att sjöräddningen fick extra mycket att göra. – Ur Båtliv 6-20

She Captain genomförde en coronasäker eskader i Stockholms skärgård i september. Ett 40-tal kvinnor deltog och delade på energi, glädje och gemenskap. – Ur Båtliv 6-20

FÖR FÖRSTA GÅNGEN har Svenska Båtunionen (SBU) i höst hållit sin Båtriksdag digitalt, den 15 november. – Ur Båtliv 6-20