Marknaden för elbåtar är fortfarande i en etableringsfas. Mindre kända båtmärken har kommit längre än de etablerade båttillverkarna, men utvecklingen går snabbt och snart kommer fler med eldrift som standard. – Ur Båtliv 4-20

Ingen utbordare är bättre än sin propeller. Men den måste ha rätt storlek och form och ge ett perfekt arbetsvarv för motorn. Gasa på i sommar med lätt last under några sekunder och kolla. – Ur Båtliv 4-20

I STORT SETT alla kunder som hör av sig och vill träna i sin egen båt upplever att det är framförallt trånga utrymmen, köra långsamt och tilläggning som känns läskigt och ofta oöverkomligt. Så hur kommer det sig att allt känns helt rätt vid båtköpet och sedan infinner sig en känsla oro och av att något skaver? Orsakerna är flera, fullt normala och har att göra med att vi ofta har fel referensramar med oss i båten som kommer från att vi omedvetet kör bil i båten… – Ur Båtliv 4-20

Marex 360 Cabriolet Cruiser är summan av en lång rad goda idéer. Resultatet är en mycket lyckad familjebåt med lösningar som är stilbildande för andra båtbyggare. – Ur Båtliv 4-20

JAG GILLAR INTE pekpinnar, särskilt inte från myndigheter som lindar in sina budskap med ”om” eller ”kanske”. De flesta människor förstår själva hur de ska agera efter givna förutsättningar. Även båtfolk. – Ur Båtliv 4-20

Stängda gränser har gjort att stölderna av båtmotorer minskat kraftigt. Inför båtsäsongen bör du dock gardera dig med både GPS spårsändare och märkning av båt och motor. – Ur Båtliv 4-20

HAVS- OCH vattenmyn-digheten (HaV) är ansvarig myndighet för vattenlevande invasiva främmande arter. En invasiv art är en art, som utanför sitt ursprungliga utbredningsområde av egen kraft sprider sig och skadar eko-system, hotar den biologiska mångfalden, har negativa effekter på bland annat fiskerinäringen, åstadkommer ekonomisk skada och påverkar hälsan negativt hos djur och människor. – Ur Båtliv 4-20

Det är stora skillnader i kostnaden för fritidsbåtplatser beroende på var man har  sin båt i Sverige. Dyrast är Grefab i Göteborg. – Ur Båtliv 4-20

MÖRKA MOLN HAR tornat upp sig men det finns ljusglimtar. Den pågående pandemin har konsekvenser för oss seglare på många sätt. Vi arbetar för att göra segling tillgängligt för alla och nu med rådande restriktioner är vi för årets säsong på väg åt precis motsatt håll. Alla idrotter kämpar med detta och i andra länder har man drivit restriktionerna ännu längre. Vi har snabbt mobiliserat för att skapa oss en förståelse för läge och konsekvenser och hur vi ska bemöta dessa. – Ur Båtliv 3-20

Något många längtat efter är stunden när båten är sjösatt och det är dags för premiärturen. För en del kan det rent av vara den allra första turen i en nyinköpt båt. – Ur Båtliv 3-20

EFTER ETT ÅR som ordförande för Svenska Båtunionen (SBU) kan jag konstatera att väldigt mycket inte blev som jag hade trott. – Ur Båtliv 3-20

Nimbus T8 är en modern dagtursbåt i skandinavisk design. Med V8 utombordare och automatiskt trim är den en ren fröjd att köra. – Ur Båtliv 3-20

90-åriga Mönsterås Segelklubb har medvind. Seglarlägret på somrarna är
fullbokat och kvällsseglingarna lockar många deltagare. – Ur Båtliv 3-20

JAG VET INTE hur ni känner, men jag känner i varje fall att detta har varit en av de längsta och mörkaste vintrarna i mannaminne. Längtan till sjösättning aldrig någonsin tidigare har varit så stark. – Ur Båtliv 3-20

Sjömackarna har stod betydelse för en levande skärgård. Båtliv har besökt norra Europas största försäljare av båtbränsle till fritidsbåtar. – Ur Båtliv 3-20

I SOMMAR FÅR båtlivet en gyllene chans, trots att coronaviruset har drabbat oss alla och slagit undan benen för flera av våra vanligaste aktiviteter. – Ur Båtliv 3-20

En billig huvudströmbrytare med kontaktproblem förstörde laddregulatorn i en utbordare. Enligt experter på strömförsörjning sitter det alldeles för klen utrustning i våra båtar. Framför allt huvudbrytare som inte klarar motorernas höga startströmmar, eller reducerar bogpropellerns funktion. – Ur Båtliv 3-20

Gällnö är ett populärt smultronställe i Stockholms mellanskärgård. I denna lättillgängliga hamn står lugn och ro i fokus. – Ur Båtliv 3-20

Den lilla hyttbåten mellan 6 och 7 meter har blivit riktigt komfortabel med eleganta och ombonade inredningar som reducerar bullernivån. Vi har testat fyra hyttbåtar byggda för utbordare och vi har en vinnare! – Ur Båtliv 3-20

Fakta om båtarna hittar du här.

Många drömmer om en egen motorbåt men är inte uppvuxna på sjön, har aldrig ägt och kanske inte heller kört en motorbåt någonsin. Båtliv har träffat Frida Ström som sedan förra året lever ut sin dröm och alldeles nya båtliv med sin Albin 25a. Text: Maria Lannér – Ur Båtliv 3-20

CE-märkningen av elbåtar reser nya frågor. Tekniken ligger före lagstiftarna och en båtmodell får inte ens CE-märkas. – Ur Båtliv 3-20

SOLNEDGÅNGAR VID EN naturhamn, ett misslyckat hopp-i-land, ett möte i en båt som förändrade livet. Eller en passion för att ensamsegla på hav och genom sund. Båtliv ger olika associationer, beroende på vem du frågar. Det nationella Fritidsbåtmuseet i Härnösand samlar in folks minnen av båtliv. – Ur Båtliv 3-20