Reportage

Varje år presenteras nya, eldrivna utbordare i olika effektklasser. De flesta till alldeles för höga priser. Vi har testat en av marknadens mest prisvärda elmotorer – nya ePropulsion eLite som kan jämföras med en 1,5 hk bensindriven utbordare. – Ur Båtliv 1-25

Kolla statusen på dina batterier, inte minst på vintern om de ligger kvar i båten. Tömmer man batterierna helt kan de skadas. Vi har monterat ett batteriskydd från Victron, Smart Battery-Protect. En enkel lösning som skyddar batterierna mot djupurladdningar. – Ur Båtliv 1-25

Askeladden C78 och Uttern D77 har utvecklats positivt genom åren och är idag två färdiga och fullutrustade familjebåtar till rimligt pris. Vi har testat dem med två olika motorstyrkor på 250 och 300 hk och båda är mycket bra val. – Ur Båtliv 1-25

Aquador 400 HT är den nya toppmodellen från Aquador. Båtliv har tagit en första provtur vid fabriken i Polen där båten produceras. – Ur Båtliv 1-25

Stridspiloten Torgny Eriksson byggde sin segelbåt under ledig tid i två år. Han tycker att fler borde satsa tid och pengar på att rusta upp äldre båtar och ge dem ett längre liv. – Ur Båtliv 1-25

Undertecknad har länge sökt en kölbåt konstruerad för att seglas av en rorsman, som jollarna OK- och Laser. – Ur Båtliv 1-25

Specialisten på högfartsbåtar har tagit fram en eldriven motorbåt för marschfarter runt 8 knop. Nya Viggo C11 Cruiser är en elegant ”glidarbåt” i aluminium med en räckvidd på närmare 100 sjömil. – Ur Båtliv 6-24

Motortillverkaren Albin började bygga egna båtar 1966. Eller snarare: på ett rationellt sätt montera båtar under eget namn och efter Per Brohälls ritningar. Först kom segelbåten Vega (beskriven i Båtliv nr 2 2023), en riktig storsäljare, och 1969 följde man upp den succén med motorbåten Albin 25 i samma Brohällskt rundade stil. – Ur Båtliv 6-24

Vi har blivit bortskämda med våra mobiltelefoner. Så fort något händer på land är det bara att ringa efter hjälp och hjälpen är oftast nära. Men ute på sjön är förutsättningarna annorlunda. – Ur Båtliv 6-24

DEN 23–24 NOVEMBER hölls traditionsenligt ett Unionsråd i Stockholm. Glädjande nog kunde 19 av våra 22 Båtförbund och våra två riksomfattande båtklubbar närvara på mötet. – Ur Båtliv 6-24

I ett segment där många av konkurrenterna vänder sig till aktiva och designorienterade båtanvändare med behov av transport av människor och utrustning utmanar finländska Quarken trendsättarna med en allroundbåt. Den inbjuder även till långturer med familjen. – Ur Båtliv 6-24

Med 1,3 miljoner pontonbåtar är den nordamerikanska marknaden gigantisk. I Norden är det desto trögare, men det finns alternativ för den som vill ha en motorbåt med dubbla skrov. – Ur Båtliv 6-24

SOM ALLA VET finns det många märkliga uttryck till sjöss. Hanfot är ett sådant. – Ur Båtliv 6-24

Bogpropellrar har utvecklats de senaste åren och i många nya fritidsbåtar monteras de som standard. Flera tillverkare har färdiga satser för eftermontering till både segel- och motorbåtar. Här visar vi hur en montering kan gå till i stäven på en motorbåt. – Ur Båtliv 6-24

Familjen Häll med två vuxna och tre barn bor heltid på sin 49 fots segelbåt. De har bott på båten i över ett halvår och har full koll på budget och kostnader för att bo på en segelbåt. – Ur Båtliv 6-24

HEMKOMMEN FRÅN DEN stora båtbranschmässan Metstrade i Amsterdam i november kan jag knappt smälta intrycken av elmotorer i alla storlekar. – Ur Båtliv 6-24

SÅ HÄR DAGS står båten på land, invirad i en stor presenning med vinterkonserverad motor, ruffen tömd på det man är rädd om och samtidigt fylld med ett antal torrbollar, som nog även återfinns i andra miljöer också. – Ur Båtliv 6-24

Landsort, ostnordost, tio meter per sekund, regn. Mot kvällen avtagande. Solen skiner inte alltid över Landsort på ön Öja. – Ur Båtliv 6-24

Kungälvs Motor- och Segelsällskap är ett av Sveriges största båtsällskap med sina 2 000 medlemmar men ”bara” 1 200 båtplatser i två stora hamnanläggningar i havsbandet några km öster om Marstrand. I år har de firat sitt 100-årsjubileum. – Ur Båtliv 6-24

På en liten ö – möjligen Stockholms minsta – byggs båtar som verkligen ligger i tiden. Båtarna byggs i ett reproducerbart material, är kolsänkor och håller i hundratals år med rätt underhåll och vissa reparationer. Trä och klinkteknik är mer i ropet än på mycket länge. Idag finns flera utbildningar som lär ut hantverket och arbetsmarknaden är god. – Ur Båtliv 6-24

Hallberg-Rassys nya flaggskepp är en ouppnåelig dröm för de flesta, men den har fått idel lovord. 69-fotaren från Ellös är en bekväm segelbåt i toppklass. – Ur Båtliv 6-24

Samarbetet för båtlivet i Sverige har fått en nystart. Alla de fem stora båtorganisationerna är med om en gemensam satsning för framtiden. – Ur Båtliv 6-24