Fritidsbåtmuséet i Västerås har vuxit mer och mer under de senaste åren och täcker in både kanoter, segelbåtar och motorbåtar. Båtar, motorer, konstruktörsporträtt med mera finns i samlingarna. I höst försöker man ta ett nytt grepp för att locka folk och profilera muséet genom en utställning av marinmålningar och modeller. Förhoppningsvis kommer flera separata evenemang av olika slag att genomföras under de kommande åren.
Marinmålare sågs länge över axeln av ”riktiga” konstnärer. Anledningen kan ha varit att rederier och kaptener ofta beställde målningar av sina fartyg i PR-syfte vilket gjorde att marinmålarna mera betraktades som konsthantverkare än som konstnärer. Carsten Jensens roman ”Den sista resan” tar upp dilemmat mellan konstnärens frihetslängtan och tvånget att arbeta enligt beställarens intentioner. Många marinmålare var duktiga på att avbilda fartyg men klarade inte av att måla hav och himmel som bakgrund.
En som behärskade hela spektrat till fulländning var Gösta Lindahl. Trots detta var han i stort sett okänd under större delen av sitt liv och skänkte oftast bort sina tavlor till vänner och bekanta. På så sätt hamnade två mycket vackra målningar i SS Aros klubbhus. De i sällskapet som kände till konstnären är borta sen länge och det var endast en slump att hans son löste mysteriet vid ett besök på klubbholmen.
När vi började nysta upp historien konstaterades att han faktiskt var representerad både på Sjöhistoriska muséet och på Sjöfartsmuséet i Göteborg, ett kvalitetskriterium så gott som något.
Gösta Lindahls levnadsöde var på sitt sätt en parallell till Harry Martinssons ungdomsäventyr. Han gick till sjöss direkt efter skolan vid fjorton års ålder och seglade kors och tvärs över världshaven med både svenska och amerikanska segelfartyg. Vid nitton års ålder mönstrade han som timmerman på världens då största segelfartyg, fyrmastbarken ”Daylight” som märkligt nog var en seglande oljetanker. Han överlevde dessförinnan konvojer och ubåtsanfall under första världskriget.
Sjömän hobbyarbetade ofta med flaskskepp och annat för att fördriva tristessen under frivakterna. Vid något tillfälle hade Gösta en estnisk skeppskamrat som målade marina motiv. Detta väckte den slumrande talangen och när han tillfälligt gick i land i USA för att arbeta som snickare på tjugotalet togs de första stegen. 1930 återvände han till Västerås och började som byggnadsarbetare och fritidsmålare.
”När jag målar seglar jag igen”, brukade han säga. Ateljén låg i källaren till villan och han använde inte staffli utan målade på ett bord. Han arbetade främst i olja på stora dukar och började i likhet med flera andra marinmålare med att lägga upp bakgrunden. Till skillnad från många andra var han en mästare på att ge hav och himmel liv genom att måla måsar i förgrunden och låta skeppen segla i sjö med skummande vågtoppar. Totalt gjorde han ett hundratal målningar, akvareller och teckningar av både segelfartyg, handelsfartyg och örlogsfartyg. De flesta verken karaktäriseras av ett speciellt ljus som manar fram upplevelsen av havets friskhet och sälta. I 70-årsåldern gjorde reumatism att precisionen så småningom blev lidande varför han fick avbryta sitt måleri.
Jan-Eric Larsson är en skicklig modellbyggare. Han ställer ut sammanlagt sex modeller, två segelbåtar, en brigg, en bankfiskeskonare, en allmogebåt och en modell av en mälarjakt. Den sistnämnda är ett intressant exempel på de fraktskepp som trafikerade Mälaren, framför allt med stångjärn från Bergslagen till Stockholm, men också med virke, jordbruksprodukter och annat. Allmogebåten är av en typ som förekom både i våra farvatten och i skärgården som transportredskap mellan de förr ofta tättbebodda öarna och städerna. Segelbåtarna är representanter för de äldre båttyperna som numera blir färre och färre i takt med att de moderna plastbåtarna tar över våra farvatten.
Utställningen har gjort stor lycka och bland annat resulterat i förfrågningar om fler arrangemang med marinmålare och modeller.
Svenska Båtunionens val av MiljöbästaBåt 2009 blev en stor succé. Då utsåg vi tre båtar i var sin klass. Najad 355, Nimbus 27 Nova S och Whisper 55 premierades för modern produktionsteknik och minskad miljöpåverkan på olika sätt.
Vi fokuserar även i år på klasserna MiljöBästa Motorbåt och MiljöBästa Segelbåt. Utmärkelserna delas ut på Båtmässan Allt för Sjön i Stockholm i mars 2010.
Utmärkelsen Miljöbästa Båt 2010 är avsedd att stimulera båttillverkarna till att ständigt förbättra miljöegenskaperna hos sina produkter så att de ger minsta möjliga miljöpåverkan vid såväl tillverkning som användning.
Svenska Båtunionens, SBU, Miljökommitté kommer att introducera bedömningsgrunderna för ”Miljöbästa Båt 2010” under Scandinavian Boat Show i Stockholm i nov 2009.
”Utnämningen av ”Miljöbästa Båt” ligger helt i linje med det miljöarbete som Svenska Båtunionen bedrivit långsiktigt i närmare 40 år” säger miljökommitténs ordförande Bengt Hallberg. ”Det är ett av sätten att synliggöra båtlivets engagemang för natur och miljö. Vi är ju en del av svenskt friluftsliv som har stort eget intresse av att värna en god marin miljö”.
Vi ser fram emot nomineringar från båttillverkarna till SBU fram till 15 febr. 2010.
Läs mera på www.batunionen.com om MiljöBästaBåt och årets kriterier
Bilden: Pristagarna i MiljöBästa Båt 2009.
”Sedan den dagen jag började köra båt blev det som en liten vändning i livet. Jag kan själv göra något som man kan tycka är väldigt mansdominerande. Nu kan jag ta båten själv och ut och åka när min man är på jobbet. Jag kan känna det som lite lyxigt att få köra båt själv som kvinna. Det händer att jag kör min man till jobbet med båten. Söderbärke till Smedje-backen där han arbetar. Kan man bara sjöregler, är det inte svårare att köra båt, om man kan köra bil. Allt går att lära sig om man vill.” Kvinna 42 år, SBK
Möjligheten att uppleva denna känsla av lyx anses som självklar för de flesta män som äger en båt. Vad gäller resterande del av befolkningen, dvs. kvinnorna, så har de till skillnad från männen, ett flertal hinder att ta sig över innan denna känsla av lyx och frihet kan uppnås. Inte då! – kanske någon tänker och lite byråkratiskt hänvisar till att det inte finns någon som helst lag eller förbud som hindrar kvinnor att köra båt. Visst, de har alldeles rätt, några sådana lagar finns inte. Men även om kvinnor inte hindras rent juridiskt, så hindras de på annat vis – bl.a. genom fördomar, traditioner och invanda könsrollsmönster – som till stor del är grundade på en sjöhistoria med idel män, vilka gett oss en vedertagen mall som tydligt påvisar hur en riktig sjöman ska se ut.
Hur annorlunda hade det inte varit om Columbus varit en storbystad Christina, med långt svallande rött hår, gnistrande gröna ögon och en brinnande längtan att erövra världen? Tyvärr var så inte fallet och det historiska utbudet av sjömän – såväl det faktiska som det fiktiva – innefattar därför få kvinnor och mestadels skäggiga, rödbrusiga män som ibland även förlänats med en och annan protes då någon bristfällig kroppsdel behövt komplette¬ras. I pojkvärlden är det fullt möjligt att se upp till och identifiera sig med dessa havets hjältar. Hur många pojkar är det inte som haft ex vis våra svenska vikingar, kapten Krok eller någon annan manlig befälhavare som förebild?
För flickornas och kvinnornas del är dock situationen helt annorlunda då avsaknaden av kvinnliga förebilder bland våra historiska sjöfarare i hög grad har bidragit till att dagens kvinnor befinner sig rejält akterseglade inom båtlivet.
Det här är ett faktum som Smedjebackens Båtklubb arbetar aktivt för att förändra. Vår ambi¬tion är att kvinnor och män ska kunna vistas ombord på samma villkor. Det är inte frågan om att män och kvinnor ska byta uppgifter med varandra, utan att dela på dem. En förut¬sättning för detta förändringsarbete är ett gediget underlag som ger förutsättningar att tillhandahålla rätt stöd och insatser. Genom bidrag ifrån Leader Bergslagen har SBK – till-sammans med ABF Västerbergslagen, Fagersta Båtklubb och långfärdsseglaren Linda Lindenau – gjort en undersökning för att söka svar på följande frågor:
– Varför kör inte kvinnor båt i större utsträckning?
– Vilka förutsättningar krävs för att kvinnor ska köra båt i större utsträckning?
En enkät skickades till samtliga medlemmar i SBK och FBK. Kvinnliga medlemmar ombads fylla i enkäten, medan manliga ombads lämna den vidare till en eventuell partner eller dotter. På så vis nåddes ett stort antal kvinnor som vistas på sjön Barken, belägen i södra Dalarna. Av ca 700 utskickade enkäter har 210 besvarats och returnerats, vilket innebär en svarsfrekvens på 30 %. Ibland de förtryckta svarsalternativen medgavs även utrymme för egen¬formulerade svar, vilket bidrog till ett mera omfattande resultat. När så många kvinnor öppenhjärtigt delar med sig av sina personliga erfarenheter ombord blir svaren varierande och väl nyanserade.
I SSRS tidning Trossen kunde vi läsa att Amelia Adamo känner sig nöjd med att vara hopp-i-land-kalle – något hon har all rätt i världen att vara. Precis som hon säger behöver en kvinna inte vara duktig på allt. Men 38 % av kvinnorna som svarat på vår enkät är inte nöjda med sin nuvarande roll ombord, utan uppger att de önskar köra båt oftare!
De hinder som dessa kvinnor upplever på vägen dit, är främst en partner som kör bättre, tätt följt av den egna bekvämligheten samt känslan av osäkerhet. Den här kombinationen av upplevda hinder förstärker varandra i en negativ spiral. Att den som är bäst på att hantera båten fortsätter att föra befälet ombord ökar bara klyftan mellan mannen och kvinnan. Den (enligt statistiken) manlige befälhavaren blir bättre och bättre att framföra båten, medan kvinnan känner en allt större osäkerhet och kanske till slut fastnar i tanken att det är bekvä-mast att fortsätta som vanligt – och det just för att mannen genom sin träning blivit så mycket bättre att köra medan kvinnan av bekvämlighet och osäkerhet stått tillbaka. Ett par som är relativt jämställda på land kan – i den stund de kliver ombord – samtidigt ta ett enormt kliv bakåt vad gäller jämställd¬heten. Ovanstående är ett klassiskt exempel på vidmakthållandet av de traditionella könsrollsmönstren ombord.
Att bryta dessa invanda mönster är inte det lättaste, men det är likaväl fullt möjligt. Det omfattande och öppenhjärtliga undersökningsresultatet har gett oss goda möjligheter att – i första hand för kvinnliga medlemmar i SBK och FBK – bygga upp en relevant utbildnings- och aktivitetssatsning, vars främsta syfte är att stärka kvinnans roll ombord. (Denna satsning är i dagsläget preli¬minär då omfattningen av de aktiviteter som planeras till viss del är bero-ende av om projektet beviljas ytterligare stöd ifrån Leader Bergslagen. Beslut om detta kommer att fattas någon gång under vintern.) Aktiviteterna kommer att utgå ifrån de önske-mål som kvinnorna själva uppgett i enkäten.
De förutsättningar som bidrar till att öka kvinnors möjligheter att ta ett större ansvar ombord, uppges främst vara att de själva får bestämma när, var och hur de ska köra samt att de får köra i dagsljus. Dessa önskemål, tillsammans med det faktum att många kvinnor uppger att de vill träna enbart med sin partner, gör att SBK inte fokuserar på att erbjuda praktisk träning i första hand. Istället kommer vi att – tillsammans med ABF och Linda Lindenau – inrikta oss på att erbjuda kurser och föreläsningar i mod och motivation samt grund¬läggande teoretisk utbildning, då även dessa önskemål framgår tydligt. Om det i ett senare skede visar sig att det finns intresse för praktisk träning kommer även detta att erbjudas.
Ett mindre antal av kvinnorna uppger i enkäten att de avstår från att köra familjens båt ex vis för att den saknar elstart eller för att den beter sig nyckfullt då den är i behov av repara¬tion eller någon annan åtgärd som främjar hanterbarheten. För att undanröja även detta hinder kommer personal från både Båtshopen och SOLAB att finnas på hamnområdet en dag under nästa säsong och kostnadsfritt ställa upp med sitt kunnande och ge förslag till förbättringar på medlemmarnas båtar. Det ger båtägarna möjlighet att få kostnadsfria råd av en fackman utan att de behöver ta upp båten och traila den till aktuell firma.
Genom ovanstående insatser hoppas vi undanröja större delen av de hinder kvinnor upp-lever stå emellan dem och ett mera jämställt båtliv.
Vill du vara en kvinnlig förebild? Eftersom undersökningsresultatet ger en unik bild av kvinnors förutsättningar för ett aktivt och jämställt båtliv, kommer delar av det att användas även inom SBU: s och Linda Lindenaus projekt att skapa flera kvinnliga förebilder inom båtlivet. Alla kvinnor som känner att de har vilja och potential att utvecklas för att stå som före-bild inom något av båtlivets olika områden har möjlighet att ansöka till projektet. Trettio kvinnor kommer sedan att få stöd att utvecklas inom antingen skrivande, skepparskap, föreningskunskap eller utbildning.
Ta chansen att utvecklas. Ovanstående satsningar ger alla båtlivsintresserade kvinnor – från dem som helt saknar förkunskaper och vill lära sig hantera familjens båt i nödfall – till dem som redan har god erfarenhet och vill utvecklas ytterligare, unika möjligheter att vidareutvecklas inom båtlivet.
Till sist vill jag även ta tillfället i akt att utmana alla män ombord – handen på hjärtat nu karlar! – Vad gör du för att aktivt medverka till ett mera jämställt båtliv med goda förebilder för både flickor och pojkar? Vad kan just du göra för att underlätta för din partner eller dotter på vägen dit? En elstart till båtmotorn är kanske den ultimata julklappen – eller en praktisk kurs i segling?
Text: Marie Lekare, Smedjebackens Båtklubb, som fått både hydraulstyrning, mantågsvajer och fem meter avgasslang av tomten. Läser fn. Handbok för dieselmotorn.
För information:
www.smedjebackensbatklubb.se
www.batunionen.com
Ytterligare citat från undersökningen:
”Det är eller borde vara självklart för alla som är på sjön, man som kvinna, att kunna manöv-rera sin båt, samt att ha teoretiska kunskaper motsvarande förarbevis.”
Kvinna 55 år, SBK
”Det är så skönt när man känner att man kommit över en tröskel och avspänt behärskar något som tidigare varit förknippat med osäkerhet och full koncentration.” Kvinna 39 år, SBK
”Jag gick en manövreringskurs för motorbåt eftersom jag kände mig osäker på att köra båten. Efter det var det jag – och inte min man – som mestadels körde motorbåten (8 m) och det var mycket roligare att vara på sjön. Jag kunde också ta med vänner på båten utan att behöva min man som ”kapten.” Kvinna 44 år, SBK
Båtriksdagen 2010 hålls den 26-28 mars 2010 på Tallink Silja Lines fartyg från Stockholm till Tallinn och åter.
Motioner, förslag och framställningar till Båtriksdagen skall vara Unionsstyrelsen tillhanda senast 15 januari 2010.
Kallelse, verksamhetsberättelse och övriga handlingar sänds till Båtförbunden 4 veckor före Båtriksdagen i enlighet med direktiv för Båtriksdagens genomförande.
Samtidigt publiceras handlingarna på Svenska Båtunionens internetsajt www.batunionen.com
Unionsstyrelsen
Under 2009-2010 driver Svenska Båtunionen ett projekt vars mål är fler kvinnliga förebilder inom båtlivet. Fortfarande är båtlivet så könsrollskonservativt att kvinnliga skeppare, hamnkaptener mm väcker uppseende. Projektledare för projektet är Linda Lindenau (bilden).
Dagens unga flickor och pojkar växer upp i tron att bara män kan köra båt och det kan vi inte låta hända! Det behövs fler kvinnor inom alla områden och projektets mål är att ge ett 30-tal kvinnor i landet stöd att kliva fram som förebilder och ge mod och inspiration till andra kvinnor.
Du som deltar i projektet kommer att utvecklas för att kunna ta uppdrag inom något av dessa fyra områden: skrivande (skriva artiklar inom båtpressen eller böcker), skepparskap (praktik med elever i navigation, charter) föreningskunskap (låta sig väljas till en styrelsepost eller hamnkapten i någon båtorganisation), utbildning (arbeta som navigationslärare eller seglingsinstruktör) och projektet kommer att ge dig det stöd du behöver att axla den nya rollen.
Steg 1, hösten 2009. Väcka intresse för projektet och locka kvinnor att ansöka om att delta Med hjälp av föreläsningar, press, kontakt med båtklubbar mm hoppas vi nå ut med information om projektet. Vi efterlyser kvinnor som är beredda att kliva fram som förebild inom något av de ovan beskrivna områdena. Vill du vara med, skicka då ett mail eller brev med och berätta om dina planer.
Steg 2, våren 2010. Utbildning av projektdeltagarna Projektet ska tillhandahålla stöd och utbildning, både individuellt och i grupp. Det kommer att handla om att öka kvinnornas kompetens inom ämnen som rör båtlivet men också att tillhandahålla kunskap om ledarskap, jämställdhet och maktstrukturer, konfliktlösning mm. De som inte kunnat beredas plats i projektet organiseras i regionala nätverk.
Steg 3, tom 2011 i mån av resurser. Kontakt med nätverket för att behålla entusiasmen och slussa in nya medlemmar
Välkommen med din ansökan! I ansökan, som ska vara SBU tillhanda senast den 1 november, ber vi dig berätta om – din båterfarenhet och övriga relevanta kunskaper – inom vilket område och på vilket sätt du vill kliva fram som förebild – vad du skulle behöva för att kunna/våga göra det
Skicka din ansökan till: Svenska Båtunionen/Linda Lindenau, Af Pontins väg 6, 115 21 Stockholm eller linda@batunionen.com
Projektledare: Linda Lindenau 070-2796822 Ring mig om du har frågor! Projektet finansieras av Ungdomsstyrelsens bidrag för jämställdhetsprojekt
Under 2009-2010 arbetar Svenska Båtunionen för fler kvinnliga förebilder inom båtlivet. Det behövs fler kvinnor inom alla områden och projektets mål är att ge ett 30-tal kvinnor i landet stöd att ta olika uppdrag inom båtlivet, och på det viset synas och ge mod och inspiration till andra kvinnor.
Kom och lyssna på långseglaren och författaren Linda Lindenau. Hon visar bilder och håller ett föredrag om sina seglingar, om könsroller på sjön och om Båtunionens projekt. Är du intresserad av att delta i projektet, eller bara vill fika och lyssna till Linda, kom då till:
Karlshamn den 21/9, Svaneviks klubbstuga, Vägga, klockan 19-20:30 Malmö den 22/9, Ungdomens hus, Norra Skolgatan 10B, klockan 19-20:30 Göteborg den 23/9, Sjölivscentrum, Talattagatan 24, Långedrag, klockan 19-20:30
Mer info om projektet: www.batunionen.com, länk Kvinnliga förebilder Mer info om Linda Lindenau: www.tarodret.nu
Nu finns det möjligheter för båtklubbar och andra att driva automatiska sjöbensinstationer under juni, juli och augusti – dock med bemanning. Detta tack vare ett önskemål från Micke Robell, som jobbar med bränslestationer i Stockholms skärgård. Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som har behandlat frågan. Mer information finns på deras hemsida: www.msbmyndigheten.se
Årets förbundskonferenser i regi av Svenska Båtunionen hålls på tre platser: Jönköping 3 oktober Stockholm 4 oktober Umeå 11 oktober Programmen för dessa uppskattade konferenser, där båtförbunden deltar, blir ofta lokalt utformade i samarbete med båtlivets representanter. Konferenserna behandlar ämnen som lokala frågor, skattefrågor, juridisk information, säkerhetsbesiktning samt information. Länk: www.batunionen.com
Sv Seglarförbundet Historiska Utskott inbjuder till SEGLARE MINNS onsdagen den 14 oktober 2009 kl 18.00 i Tranebergsstugan, Bromma. Vilken gästen eller gästerna blir får bli en överraskning, men alldeles säkert får vi lyssna på intressanta seglingsäventyr.
Kostnaden 140 kronor, som inkluderar middag, betalas vid ankomsten till Tranebergsstugan.
Förhandsanmälan nödvändig till Maivor Bergau tel 08-393102, bergau@glocalnet.net eller till Sv Seglarförbundets kansli 08-4590993, asa@ssf.se senast måndag 12 oktober 2009.
Svenskt friluftslivs alla lokalavdelningar över hela landet borgar för att människor får tillgång till aktiviteter och gemenskap i naturen. Friluftslivet är en verksam medicin mot försämrad folkhälsa. Att själv kunna stärka och förbättra sin hälsa är inte bara bra för den enskilde utan även en besparing av skattemedel. Nyligen meddelade Folkhälsoinstitutet i ett pressmeddelande att över hälften av svenskarna i åldrarna 65 till 84 år konsumerar blodtryckssänkande mediciner samt att en tredjedel i samma grupp dagligen äter läkemedel för att minska blodfetterna.
Forskare vid Lunds universitet har konstaterat att brist på fysisk aktivitet kostar samhället sex miljarder kronor varje år. Forskning har också visat att friluftsorganisationernas aktiva insatser leder till att människor lever ett aktivare och hälsosammare liv. Motion på recept samt förebyggande hälsofrämjande motionsinsatser som Svenskt Friluftsliv erbjuder kan såväl förlänga livet som ge ökad livskvalitet, samt dessutom ge kunskap om natur och miljö, rika naturupplevelser och social gemenskap. Dessvärre har friluftsorganisationernas viktiga bidrag till samhällsbygget alltför länge tagits för givet, och idag saknas en tillräcklig grundfinansiering. Detta leder till att allt fler organisationer har svårt att överleva och friluftslivets infrastruktur håller på att falla sönder.
Det svenska friluftslivet har närmare två miljoner medlemmar och får genom Miljödepartementet idag 25 miljoner i statligt stöd. Detta kan jämföras med idrotten som får 1,8 miljarder i stöd och ca tre miljoner medlemmar. Vi vill dock betona att det inte finns någon motsättning mellan friluftslivet och idrottsrörelsen. Tvärtom är såväl idrotten som friluftslivet viktiga för att sätta människor i rörelse för en bättre folkhälsa. Friluftsliv och idrott är dessutom ofta ömsesidigt stödjande. För många människor är det skönt att genom friluftslivets försorg få utöva fysiska aktiviteter utan krav på prestation, för andra är tävlingsmomentet i idrottsutövningen en stor sporre. Ökade resurser i form av ett friluftslyft skulle också bredda basen för svensk idrott. Många är de OS- och VM-medaljörer som börjat karriären inom friluftslivet, upptäckt sin talang och därefter tagit steget vidare in i elitidrotten. Ett exempel på att i olika faser i livet vara mer aktiv i antingen friluftslivet eller idrotten är Magdalena Forsberg, en av denna artikels undertecknare. Magdalena startade i friluftsrörelsen, blev elitidrottare och är nu är tillbaka i friluftsrörelsen igen.
I lågkonjunktur med hög arbetslöshet har friluftsrörelsen en än större betydelse. Friluftsorganisationerna erbjuder det sociala nätverket och ett aktivt alternativ som all erfarenhet visar förbättrar såväl fysisk som psykisk hälsa och underlättar vägen tillbaka från utanförskap. Det svenska friluftslivet behöver stärkas, för miljö- och naturinsiktens skull, för folkhälsans skull, för livskvalitetens och skattemedlens skull. Men framförallt för människans skull. Med ett friluftslyft kan den viktiga rörelsen få chans att utöva sin verksamhet på lokalplan med alla sina ideella krafter, på riksplan med nödvändig uppbackning i form av organisation och utbildningsresurser. En ökad satsning på friluftslivet skulle ge förbättrad folkhälsa för gammal som ung, fler barn och ungdomar skulle komma ut i naturen och få en chans att paddla, fiska, vandra eller hajka och fler människor skulle få hjälp att få en hälsosammare livsstil samt byta ensamhet och isolering mot social gemenskap och samhörighet. För varje miljon extra i stöd kan exempelvis ytterligare ca 10.000 fler barn få komma ut i naturen och pröva olika aktiviteter. Sverige behöver ett friluftslyft, och vi behöver det nu!
Stefan Nyström,
VD för Sportfiskarna och vice
ordförande Svenskt Friluftsliv
Anita Brodén,
riksdagsledamot Folkpartiet
Liberalerna
Magdalena Forsberg,
flerfaldig världsmästarinna i
skidskytte
Lyskvällen i Enånger genomförs 29 augusti. Lyskvällen i mellansverigen startade i Enångersfjärden för 19 år sedan och har spridit sig till kuststräckan Härnösand- Öregrund samt till många små och stora insjöar både i hälsingland och angränsande landskap, som tex Dellen, Siljan Gävleån brinner tusentals marschaller senaste året brann flera tusen efter älven i Viskan.
Skådespelet är som störst efter hälsingekusten.
I Enångersfjärden brinner några tusen eldarsom lyser upp öarnas stränder, från Borka brygga kan man beskåda ett magnifikt fyrverkerisom avskjuts frän stranden mitt emot Bryggan ett fantastiskt avslut på sommaren.
Kommentarer
Verkligheten överträffade dikten vid Borka brygga i lördags. En gnistrande klar natthimmel, tusentals lågor utefter vikens stränder, en tändkulemotors dunkande och maffigt fyrverkeri från andra sidan viken. Man kan inte säga annat än att vissa trditioner är värda att bevaras. Jag hoppas även att resterna efter lågorna togs om hand på ett bra sätt.
Nu är anmälningstiden ute för att anmäla sig till Starbåts-VM i Varberg, den mest prestigefyllda seglingstävlingen i Sverige vad gäller olympiaklasser i segling. Inte mindre än 96 Starbåtar från 24 olika nationer är anmälda för att göra upp om VM-titeln i farvattnen utanför Varberg. Seglingen arrangeras av Varbergs Segelsällskap.
Efter utslagsgivande kvalseglingar på nationell nivå och nu senast en tuff förövning under ”Kieler Woche” i juni är nu ett stjärnspäckat startfält klart för årets största och mest attraktiva seglingstävlingen detta år, Starworld 2009 i Varberg. Ett merittungt och segervisst gäng kommer att samlas i Varberg under vecka 32 och här kommer ni att finna legender som Pelle Petterson med flera VM och OS-medaljer i bagaget och det bara inom Starbåt.
Här kommer tidigare VM- och OS medaljören och Volvo Ocean Race från USA, Polen, Storbritannien, Brasilien m.fl. tampas med vår egen seglingsstjärna Fredrik Lööf/Johann Tillander för att göra om de ädlaste medaljerna.
Andra intressant seglare som kommer finnas med i toppstriden är vinnaren från Kieler Woche, Mark Menderblatt/Mark Strube från USA, Robert Scheidt/Bruno Prada från Brasilien,, Mateusz Kusznierewsz och Andrew MacDonald/Brian Faith även dom från USA.
Fredrik gör förövrigt en spännande resa denna säsong med en ny gast i Johann Tillander från Göteborg och en 4:a plats i Kiel visar redan att de med i världstoppen vilket bådar gott inför VM på hemmaplan.
Som sagt ett imponerande startfält som gör upp om den kanske mest prestigefulla titeln i Starbåts-VM och som värd står Varbergs Segelsällskap, VSS som lyckades ta hem tävlingen i konkurrens med bl.a. Rio de Janeiro. Mycket kommer att hända under ”Sailing Week Varberg”, ett Event-område kommer att byggas upp i Varbergs hamn med olika aktiviteter, mer eller mindre kopplade till tävlingsseglingarna.
För att närmare bevaka tävlingarna i Varberg vecka 32 anmäl dig för ackreditering till Starworld 2009 Championship.
Länk: www.giveandgo/vss.se
Kommentarer
Grattis Varberg! Det här ska bli roligt! Loggan till Starbåts-VM som ni tagir fram är riktigt bra. proffsigt!
Idag tar båtlivet plats på Politikerveckan i Almedalen. Svenska Båtunionen finns tillsammans med Sweboat på plats med en egen monter. Även Svenskt Marintekniskt Forum är på plats.
Upptäck båtlivet!
Med den uppmaningen till kommunfolk med ansvar för fritid och turism inbjuder Svenska Båtunionen och Sweboat till ett seminarium under Almedalsveckan, tisdagen 30 juni kl. 13.00 i Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn.
Många kommuner och näringsidkare runt kuster och sjöar inser inte det positiva värdet av det rörliga båtlivet. Det båtburna fritidsfolket genererar arbete och inkomster för bl.a. varv, marinor, mackar, krogar och affärer. Nya affärsområden inom turism uppstår. Skärgårdarna och dess befolkning behöver båtfolket och vise versa. Sammantaget innebär detta fördelar för bägge parter.
Under seminariet vittnar affärsutvecklare Anders Svedberg från Västsvenska Turistrådet om lyckade satsningar på gästhamnar.
Claes-Göran Österlund, f.d. VD för Göta Kanalbolaget, berättar om hur han fick kanalbolagets turismverksamhet att bli en succé.
Hur går det till att marknadsföra en hel skärgård via en gemensam plattform vet Bisse Alm, Visit Skärgården.
Hur kan landstingen hjälpa till? Om det informerar landstingsråd Gustav Andersson (C) från Stockholm.
Dessutom deltar Svenska Båtunionens generalsekreterare Hans W. Berglund och Sweboats VD Mats Eriksson i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.
Svenskt Marintekniskt Forums rubrik för dagens seminarium är: Havet, en resurs för utveckling och tillväxt
2009-06-29 11:18
Datum: 30 juni 2009
Tid: 09:30 – 11:40
Plats: Medeltidshotellet, Norra Kyrkogatan 3-7, Visby
9:30 – 10:00
Den maritima näringen har betydelse för Sverige
Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum
Svenskt Marintekniskt Forum stödjer samverkan mellan företag, skolor, universitet, forskare och myndigheter. På vår projektarena arbetar vi gränsöverskridande med marin utveckling. Hur stor är den marina näringen. En inventering av alla maritima företag i fritidsbåtsektorn samt handelssjöfartens underleverantörer redovisas.
10:00 – 10:30
Västsverige som klustermotor för den maritima näringen,
Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum
Hur viktig är den maritima näringen för Västsverige och vilka aktiviteter kan göras för att förstärka den? Hur kan vi gå vidare med den västsvenska maritima näringen för att skapa ett tydligare Maritimtkluster och arbeta för en nationell maritimstrategi?
10:30 – 11:10
Miljödeklaration för fritidsbåtar,
Kerstin Hindrum, Svenskt Marintekniskt Forum
Krav och önskemål från såväl kunder som samhälle att tala om vilken miljöbelastning en produkt ger kommer att öka. Båtunionens initiativ till att utse MiljöBästa båt är ett tecken på det. Önskemål om att samlas kring ett gemensamt system för såväl extern marknadsföring som det interna arbetet finns och arbete pågår inom branschen inom specifika områden.
11:10 – 11:40
Forskning och företag i samarbete för miljövänliga båtbottenfärger – ett kommersiellt genombrott på gång?
Per Jansson, I-Tech AB
Forskning och företag i samarbete för miljövänliga båtbottenfärger – ett kommersiellt genombrott på gång?
Hur ser förutsättningarna ut för att kunna lansera teknik som kan påverka miljön positivt för ett utvecklingsföretag; ekonomiska, myndighetsmässiga och marknadsmässiga förutsättningar diskuteras.
Välkommen!
Nu inleds en omfattande uppgradering av gästhamnen i Mariefred – mittemellan Gripsholms slott och värdshus. Spännande arkitektur, verksamheter med koppling till sjösport och livets goda samt ett stort antal nya gästplatser skall boosta Mariefred som turistdestination och samtidigt göra staden tillgänglig för fler. YAJ arkitekter står för den arkitektoniska scenförändringen.
I samband med att Strängnäs kommun lämnar över driften av Mariefreds Gästhamn och Marina till en privat operatör, Viamare Promarina Management AB, kommer gästhamnen att genomgå ett ordentligt lyft. YAJ arkitekter, som är nischade på varumärkesbyggande arkitektur inom turistnäringen, anlitades för den arkitektoniska scenförändringen. Hamnplanen – idag en grusad parkeringsplats – skall etappvis utvecklas med moderna magasinsbyggnader, kajstråk med uteserveringar, bryggor och ett stensatt torg, som tillsammans knyter ihop staden med vattnet. Magasinsbyggnaderna skall förutom gästhamnsanknutna funktioner hysa verksamheter med koppling till sjösport och livets goda.
– Vår målsättning har varit att i samarbete med Promarina utforma anläggningen så att den förlänger båtsäsongen, erbjuder rekreativa upplevelser även i dåligt väder och också har attraktionskraft off season. Anläggningen skall både länka båtgäster med ortens attraktioner och erbjuda allmänheten från land en upplevelserik länk till vattnet, säger Ylva Lindstedt, VD för YAJ arkitekter.
– Det är också vår ambition att gästhamnens arkitektur skall vara en attraktion i sig, som tillsammans med anläggningens innehåll och bemötandet där skapar nya reseanledningar till Mariefred. Det är en lågmäld, modern arkitektur med stark förankring i sitt sammanhang.
– Det traditionella hamnmagasinet är vår utgångspunkt för byggnationen: Enkla, längsgående byggnader med sadeltak – fast med en twist. Nocklinjen vrider sig och skapar dynamik och variation längs kajstråket. Magasinen öppnar sig både mot vattnet och mot staden med glaspartier och stora skjutportar. Magasinen är däremot diskreta i storlek, form och kulör. Järnvitriolbestruket trä täcker gavlar och tak, beskriver arkitekten Jonas Nyberg.
– Anläggningens maritima innehåll återspeglas i skjutpartiernas klarlackade mahogny och detaljer i rostfritt stål.
I Mariefred är historien extra närvarande. Här finns bland annat Vasaborgen Gripsholm från 1537, 400-åriga Gripsholms Värdshus där svenska kocklandskapet har sin bas, Grafikens hus (Mamma Andersson ställer ut där under sommaren!), Mälarångaren S/S Mariefred, museijärnvägen ÖSlJ och inte minst Mariefreds historiska stadskärna. Det gäller att de byggnader, stråk och platser vi skapar samspelar och genererar synergieffekter med sin omgivning.
– Vi har en grön baktanke med alla våra projekt, vilket stämmer väl överens med Promarinas miljöambitioner, berättar Ylva Lindstedt. -Anläggningen skall innehålla solpaneler, miljöriktiga byggmaterial, energisnål belysning och apparatur. Anläggningen kommer också att erbjuda sina båtgäster cykeluthyrning. Promarina siktar till miljöutmärkelsen Blå Flagg. De samarbetar även med Håll Sverige Rent.
Länk: www.yaj.se
Med en uppmaning till kommunfolk med ansvar för fritid och turism inbjuder Svenska Båtunionen och Sweboat till ett seminarium under Almedalsveckan, tisdagen 30 juni kl. 13.00 i Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn.
Många kommuner och näringsidkare runt kuster och sjöar inser inte det positiva värdet av det rörliga båtlivet. Det båtburna fritidsfolket genererar arbete och inkomster för bl.a. varv, marinor, mackar, krogar och affärer. Nya affärsområden inom turism uppstår. Skärgårdarna och dess befolkning behöver båtfolket och vise versa. Sammantaget innebär detta fördelar för bägge parter.
Under seminariet vittnar affärsutvecklare Anders Svedberg från Västsvenska Turistrådet om lyckade satsningar på gästhamnar.
Claes-Göran Österlund, före detta VD för Göta Kanalbolaget, berättar om hur han fick kanalbolagets turismverksamhet att bli en succé.
Hur går det till att marknadsföra en hel skärgård via en gemensam plattform vet Bisse Alm, Visit Skärgården.
Hur kan landstingen hjälpa till? Om det informerar landstingsråd Gustav Andersson (C) från Stockholm.
Dessutom deltar Svenska Båtunionens generalsekreterare, Hans W Berglund, och Sweboats VD, Mats Eriksson, i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.
Bilden:
SBU och Sweboat i Almedalen håller ett gemensamt seminarium i Almedalen på Gotland 30 juni. På bilden jordbruksminister Eskil Erlandsson som röstfiskar i Almedalen 2007.
Landsort Race är en spännande havskappsegling för LYS-SRS, IRC och ORCi som dessutom är en deltävling i Stockholm LYS-SRS Cup 2009. Ska du segla Gotland Runt är Landsort Race ett perfekt tillfälle att testa båt och besättning . Arrangörerna tillämpar ”double scoring” för IRC och ORCi båtar. Landsort Race är ca 80 Nm med Gustav Dahlén som södra rundning. Vissa förhöjda säkerhetskrav gäller.
Programmet
Lördag 12 – 18 Kansli öppet för info & registrering
16 -19 Pre-Sail grill o bar
Lördag 18 – Skepparmöte
20:00 Varningssignal första start
Söndag 17:00 Sista målgångstid
10 – 13 (ca) After-Sail grill o bar
Prisutdelning i klubbhus strax efter sista båt har gått i mål
Klasser
SweLYS-SRS
SweLYS-SRS flerskrov
SweLYS-SRS Shorthand)
IRC
ORC International.
Bana
Start Gårdsfjärden (strax syd om NSS klubbhus)
V&S fyren Skrapan
V&N Bodskär
S&V Gustav Dahlén
S&O Öja
O&N Stegholmen
Mål Norra Gästhamnspontonens nock och skylt på norra kumlet.
Anmälan
Anmälan önskas så tidigt som möjligt, och startlista kommer att läggas ut på hemsidan. Betalning, 350:-
(+ 50:- om sen betalning) till pg 14 44 56-1 senast en vecka ( 8 juni) före start konfirmerar den preliminära
anmälan. Anmälan till info@nynashamnssegelsallskap.nu eller via modul på www.nynashamnssegelsallskap.nu
Från och med föregående nummer av Båtliv får vi adresskorrigeringar från distributörerna, Posten och CityMail. Detta innebär att vi, efter distribution, får tillbaka uppgifter om de adressater där tidningen antingen eftersänts permanent eller inte kunnat delas ut.
De returnerade uppgifterna använder vi för att uppdatera adressregistret (BAS-M). I de fall där det finns uppgifter om permanent eftersändning ändrar vi adressen till den nya. Har distributören inte kunnat dela ut tidningen (felaktig eller okänd adress) stoppas utdelning av Båtliv tillsvidare.
Klubbadministratören kommer att se om någon av klubbens medlemmar berörts. I BAS-M i fliken ”Klubbdata” finns följande text: ”Senaste uppdateringen via posten/citymail som påverkade en medlem i ert register kördes ”datum”. Klicka här för historik.” bild 1. Klickar du på länken ”här” får du en lista över uppdateringar, bild 2.
Om du klickar på ett datum i listan får du fram detaljerad information enligt bild 3. I listan markeras varje person med en ”lampa”. Grön lampa markerar att tidningen gått fram men att det finns en eftersändning till ny adress. En grön adress ändras till ny adress. Gul lampa markerar att tidningen inte gått fram till adressaten och att det inte finns någon ny adress (adressaten okänd).
Vid gul adress stoppas utskick av Båtliv tills vidare. Röd lampa betyder att det ID-nummer vi fått tillbaka från Posten/CityMail inte längre finns i registret. Medlemmen har tagits bort ur registret efter utskicket av Båtliv.
Med hjälp av denna tjänst tror vi att vi kommer att höja kvalitén på adressregistret avsevärt. Dessutom kommer de klubbar som använder BAS-K (”båtklubbsprogrammet”) att få stor hjälp i sin registerhållning.
Patrik Lindqvist, SBU kansli
Svenska Båtunionen fick en ny styrelse på årets Båtriksdag, som hölls ombord på Viking Line i Helsingfors 3–5 april. Styrelsen består av elva personer som representerar båtlivet i hela Sverige.
Svenska Båtunionen är med sina 162 000 medlemmar moderorganisation åt landets båtklubbar. Totalt organiserar Unionen 889 båtklubbar, fördelade på 26 regionala förbund.
Den nya styrelsen har flera viktiga frågor att ta tag i. Bland de allra färskaste båtpolitiska ämnena finns diskussionen om utsläpp i havet och miljöregler för båtklubbar och marinor där spolplattor är ett av de hetaste ämnena.
En förstärkning av Svenska Båtunionens varumärke var den viktigaste diskussionen på årets Båtriksdag. Den frågan, som kan leda fram till ett nytt namn och en ny logotyp, är dock inte färdigbehandlad.
Bildtext:
Fr. v. Lars Afzelius, Göteborg, Ingemar Wahlman, Gävle, Carsten Syverstad, Stockholm, Sten Olsson, Piteå, Bengt Gärde (ordf.), Lidingö, Denis Helin, Sollentuna, Tommy Engvall, Ronneby, Leif Stenlund, Skellefteå, Carl R Hellström, Lidköping, Lasse Carlsson, Göteborg. Saknas på bilden: Martin Nordström, Hasslö.
Kommentarer
saknas . kvinnor
Nejdå, fullt tillräckligt!!
Kan bara hålla med, borde vara mera aktiva brudar i båtsverige.
Det har genom åren funnits kvinnor i SBU-styrelsen, men tyvärr finns det fn. inga kvinnor som vill engagera sig i båtlivet på riksplanet. Det är ju trots allt förbunden som nominerar de som är kunniga, lämpliga och framför allt engagerade inom det Svenska Båtlivet.
Seglaren och advokaten Bengt Gärde från Lidingö valdes enhälligt till ny ordförande för Svenska Båtunionen vid årets Båtriksdag, som hölls 3–5 april. Han efterträder Göran Andersson, som har varit Unionens ordförande i fem år.
Bengt Gärde har lång erfarenhet av båtliv med sin egen familj som seglar på semestrarna varje sommar. Bengt, som är 57 år, är medlem i Lidingö Segelsällskap och ordförande i Lidingö Båtförbund sedan tolv år. Familjen har en Bavaria segelbåt, som används flitigt både på semestrar och annan ledig tid.
Till yrket är Bengt Gärde advokat med eget företag. Han har viss anknytning till båtbranschen och har även varit medlem av Unionens Juridiska Kommitté i flera år.
Bildtext:
Bengt Gärde, ny ordförande för Svenska Båtunionen.
Förra året hölls 35-årsjubileet lördag 31 maj. Det var en i grunden NO vind som under dagen påverkades av sjöbris och det krävde en extra vaken rorsman. Som vanligt var det högsommarvärme och strålande solsken från morgon till kväll så det blev en alldeles underbar tävlingsdag för de 183 båtarna.
Årets regatta avgörs lördagen 30 maj (pingstafton) med både världsomseglare, svenska mästare och familjeseglare som samsas på den 23 Nm långa banan runt Ornö. Efter målgång arrangeras after sail samtidigt som det gedigna prisbordet dukas upp.
Tävlingen ingår även i år i Stockholm LYS Cup.
Länk: www.ornorunt.se
Ska staten genom Sjöfartsverket ansvara för infrastrukturen i form av utprickade farleder i skärgården eller hur blir det i framtiden? Den frågan vill Göran Andersson (lilla bilden på artikelsidan), ordförande för Svenska Båtunionen, ha klart besked av infrastrukturminster Åsa Torstensson. I ett brev ställt till ministern efterlyser Göran Andersson ett svar innan fredag, då SBU:s årsmöte (Båtriksdagen) hålls.
God eftermiddag!
Med anledning av regeringens proposition angående framtida resor och transporter 2008/09:93, så har vi några frågor från Svenska Båtunionen. Vi kanske kan få svar och kommentarer till dessa inför vårt årsmöte, Båtriksdagen 3–4 april.
På sidan 22 står det om turismen
“En näringsgren som är starkt beroende av goda persontransporter…för besökare till turistmål.”
Kan vi tolka detta som att staten genom Sjöfartsverket kommer att ansvara för den infrastruktur i form av utprickade farleder i skärgården som är nödvändig för att både inhemska turister och utländska besökare skall kunna hitta säkert i våra farvatten liksom fritidsbåtar och skärgårdstrafik?
Allltså att Bjelvenstamska utredningsförslaget om att kommuner och intresse organisationer skall ta hand om dessa farleder numera är sänkt på djupt vatten?
Vidare på sidan 48 :
“” Riktade insatser bör också göras…och högre träffsäkerhet åstadkommas. Regeringen överväger vidare att införa ett behörighetsbevis för vissa fritidsfartyg, främst med inriktning på snabba fartyg, samt striktare regler för att stävja sjöonykterhet.””
Innebär detta att ett förslag om obligatoriskt Förarintyg kommer att presenteras inom en snar framtid och att en ny promillegräns för sjöonykterhet införs?
Eftersom information och utbildning har visat sig vara effektivaste sättet att öka förståelsen för sjön och minska antalet tillbud så utgår vi ifrån att regeringen vill satsa på detta tillsammans med bl.a båtorganisationerna.
Med hälsningar
Göran Andersson
ORDFÖRANDE
SVENSKA BÅTUNIONEN
ordforande@batunionen.com
0730-440944
Megin-bowlen – den årliga kappseglingen för Megin-jollar – har hittills endasts seglats i Danmark, men i augusti kommer den att seglas i den halländska skärgården norr om Varberg. Alla svenska, danska och norska seglare är välkomna till denna anspråkslösa kappseglingsfest med mycket danskt hygge.
Årets Megin-bowl seglas i vattnen innanför ön Vendelsö och närliggande öar. Sjösättning sker lämpligen i Stavders hamn på fastlandet. På Vendelsö finns både vandrarhem och tältmöjligheter. Arrangemangen startar 21 augusti kl. 15.00 och slutar på söndagen 23/8 kl. 13.00. Kappseglingen omfattar en distanssegling och två eller tre korta banseglingar.
Megin-jollen är en spissgattad snipa med fock och sprisegel ritad av Peer Bruun. Det har byggts 485 jollar med en längd på 4,65 m, bredd 1,62 m och med 10 m2 segel. En trygg och enkel segeljolle med inspiration från vikingaskeppens design och som både kan ros och seglas. I Danmark är jollen vanlig bland scouter. Den kan också lätt tas med på trailer.
Länk: www.meginclub.dk
Bildtext:
Megin-jollen är en liten behändig, trygg och bärig segelsnipa för hela familjen. Det brukar vara omkring 15 jollar som seglar den årliga Megin-bowlen. Foto: Meginklubben.
Det lönar sig att satsa på båtturismen. Båtfolket får bättre upplevelser samtidigt som företag och kommuner tjänar betydligt mer pengar. Det framkom på Båttinget 2009, som hölls på båtmässan Allt för sjön i Stockholm 4 mars. Temat var ”Det våras för båtlivet”, något som deltagarna intygade på flera sätt.
Västkusten och Göta kanal är två av de områden där båtturismen har utvecklats särskilt positivt de senaste åren. Marstrand, som är landets mest välbesökta gästhamn, har 14 000 besökande båtar per år med i genomsnitt 3–4 personer ombord. Dessa står för en omsättning på minst 25 Mkr enbart i Marstrand. I regionen Västra Götaland stod båtturismen ifjol för närmare tre miljoner personövernattningar.
– Grunden för en positiv utveckling är samsyn och samarbete, sa Claes-Göran Österlund, före detta VD för Göta kanal i tio år och numera styrelseordförande för Visit Skärgården i Stockholm.
– Men det finns mycket mer att göra. Göta kanal har tre miljoner besökare per år, av vilka tio procent kommer med egen båt. Vi vill att de ska bli ännu fler och spendera ännu mer pengar.
Även relativt små kommuner vid vattnet har mycket att tjäna på att satsa på båtturismen. Turistchef Mats Öhman från Kristinehamns kommun visade på en stor ökning i antalet turister sedan kommunen beslutat sig för att satsa på båtturism i kombination med restaurangliv och andra turister.
På Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat, deltog även bland andra Staffan Widlert, generaldirektör för nybildade Transportstyrelsen.
Länkar:
www.batunionen.com
www.visitskargarden.se
www.sweboat.org
www.upptackbatlivet.se
Det blev två mycket välkända båtar och en nyhet på marknaden som utsågs till Miljöbästa båtar på Allt för sjön, båtmässan i Stockholm. Priset delas ut av Svenska Båtunionen. Nimbus respektive Najadvarvet vann var sin klass medan nyheten Whisper 55 vann en klass.
MiljöBästaMotorBåt 2009 och MiljöBästaSegelBåt 2009 utnämndes av Svenska Båtunionens Miljökommitté på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27 februari.
Två motorbåtar och en segelbåt utnämndes.
Här är motiveringar till utnämningarna.
Whisper 55 från Marine and Medical Technologies AB
Whisper 55 utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaMotorBåt, klassen dagbåtar 2009 för smart energibesparande design som tillfredsställer och stimulerar båtköparnas ökade miljötänkande och förväntningar.
Länk: www.roiro.se
Nimbus Nova 27S från Nimbus Boats AB
Nimbus Nova 27S utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaMotorBåt 2009, klassen övernattningsbara båtar, för brukarvänliga miljöanpassade ombordfunktioner i ett lättdrivet skrov som tillverkats med låg miljöpåverkan.
Länk: www.nimbus.se
Najad 355 från Najadvarvet AB
Najad 355 utses av Svenska Båtunionen till MiljöBästaSegelBåt 2009 för miljöanpassade brukarvänliga driftslösningar samt tillverkning i nya material och med minimerade emissioner.
Länk: www.najad.com
Svenska Båtunionen arbetar sedan mer än 20 år långsiktigt med båtlivets miljöfrågor.
Kriterierna för att en fritidsbåt miljömässigt ska vara riktigt bra, har formats av Miljökommittén efter ett genomgripande arbete av representanter för Svenska Båtunionens 156,000 medlemmar. Sweboat och Sjöfartsinspektionen har också deltagit i diskussionerna.
Kriterierna speglar båtfolkets önskemål för miljötänkande inom fritidsbåtssektorn. Med utmärkelsen vill SBU öka miljöintresset hos båttillverkarna och vara en sporre för vidare utveckling och framtida kundkrav.
Mer information och kompletta kriterier finns på Svenska Båtunionens hemsida www.batunionen.com under rubriken ”MiljöBästaBåt”.
För att minska spridningen av giftiga båtbottenfärger måste alla varv, båtklubbar och marinor i kommunerna Vaxholm, Danderyd och Täby vara utrustas med spolplatta och båtbottentvätt senast hösten 2010.
Totalt berörs 13 varv och sju båtklubbar av beslutet. På Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor menar man att det handlar om miljöfarligt avfall när båtar skrapas och slipas och färgresterna skall tas om hand. Kostnaderna för en spolplatta beräknas till cirka 100 000 kr och för dem som inte följer de nya bestämmelserna väntar förelägganden och viten.
Enköpings Segelsällskap (ESS) är dock en av de klubbar runt om i landet som redan nu ordnat en spolplatta, med hjälp av medlemmarnas insatser via arbetsplikt. Kostnaden för material och grävmaskin blev cirka 75 000 kr.
Spolplattan är även utrustad med trekammarbrunn, som också grävdes ner med hjälp av medlemmarnas insatser under arbetsplikten.
– Det som kostade pengar var trekammarbrunnen samt rördragningen från spolplattan till brunnen. En av våra medlemmar hade tillgång till grävmaskin, så arbetet gick fort och smidigt. Allt är gjort enligt miljökontorets anvisningar och är godkänt av deras inspektörer, berättar Gunnar Widén från ESS.
Slammet som blir kvar i brunnen sugs upp varje höst när upptagningarna är klara.
– Vi tar upp en båt varje kvart. När båten är uppe körs den till spolplattan, som har plats för fyra båtar. Där disponerar man en högtrycksspruta i 45 minuter och sedan körs båten till den permanenta vinteruppläggningsplats som varje medlem har.
Enköpings Segelsällskap har plats för cirka 700 båtar varav ungefär 275 i skjul, som ägs av båtägarna genom ett arrende med ESS.
– Det unika hos oss är att varje båtägare har sin egen plats att ställa upp båten på. Under sommaren förvaras vagn och täckningsmaterial där så man disponerar sin plats hela året.
Länk: www.enkopingssegelsallskap.se
Text: Anne Adre-Isaksson
Bildtext:
Spolplattan hos Enköpings Segelsällskap uppfyller de senaste kraven från myndigheterna. Foto: Gunnar Widén, ESS.
Kommentarer
Hej. Är intresserad av hur ni gjorde eran spolplatta.
Hör gärna av er. peter.bjerremand@hoganas.se


.jpg)

.jpg)



.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)


.jpg)




Kommentarer
Det finns två kvinnliga Fartygsbefäl klass VIII i tjänst hos Fagersta Turism under sommarsäsongen 2010.
http://www.fagersta.se/nyheter_2010/20100701_1.htm
/Tina