Nyheter

Stena Bulk, som nyligen bekräftat beställningen av två egendesignade Suezmax tankfartyg vid Samsungvarvet för leverans år 2011 går vidare med ytterligare nybeställningar tillsammans med partners samt det angolanska oljebolaget Sonangol De två första fartygen, som ska heta Stena Superior och Stena Suède, har designats med hjälp av Stenas egen tekniska avdelning enligt dagens mest avancerade tillgängliga teknik.

Detta förbättrar energieffektiviteten dramatiskt och bland annat minskar bränsle- och bunkerförbrukningen med upp till 15 procent jämfört med de allra effektivaste idag seglande Suezmax-fartygen av konventionell design.

Stena Bulk och Samsung bekräftar att optioner på ytterligare fyra fartyg i serien har signerats och således utökas nybeställningen vid Samsungvarvet till totalt sex nya tankfartyg, med leverans av de tillkommande fartygen före utgången av år 2012.

”Stena Bulk har tålmodigt inväntat lämpligt marknadsläge under de senaste två åren, vilket visat sig vara rätt. Vi har använt tiden för att integrera våra beprövade meriter i fråga om innovativ tankerdesign och skapa världens miljövänligaste tankfartyg av denna storleksklass med minimal bunkerförbrukning,” säger Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk.

”Beställningen på dessa sex nya fartyg innebär ett ypperligt tillskott av toppmoderna enheter till Stena Sonangol Suezmax Pool”, fortsätter Ryder. ”Poolen som ligger i premiumklassen av de opererande tankpoolerna kommer nu att ytterligare förstärka sitt försprång med tonvikt på nya och miljövänliga fartyg.”

Nyheten följer också Sonangols tillkännagivande av bolagets beställning av fem nya tankfartyg på 160 000 dödviktston vardera från DSME Shipbuilding i Korea. Dessa tankfartyg väntas levereras från mitten av 2011 till början av 2013. Sonangol bekräftar också att de fem nya fartygen omedelbart efter leverans ska ingå i Stena Sonangol Suexmax Poolen. Därmed kommer samarbetet mellan Stena Bulk och Sonangol totalt tillföra upp till tolv ultramoderna Suezmax-fartyg till den gemensamma poolen.

Stenas nära samarbete med det statliga angolanska oljebolaget Sonangol går in på sitt sjätte år av framgångsrik verksamhet med syfte att inom en snar framtid bygga upp en flotta av totalt 25 nya och toppmoderna Suezmax-fartyg med en snittålder under 3 år. Poolen har under de senaste 12 av 16 kvartalen legat i topp vad gäller intjäning gentemot konkurrerande Suezmaxpooler samt index.

Vidare har satsningen förutsättningar att kunna växa ytterligare, då flera ägare av nya Suezmax har anmält intresse av att också bli medlemmar i poolen med sina moderna fartyg.

Operation och befraktning av fartygen i Stena Sonangol Suezmax Pool drivs från Stena Bulks kontor i Houston, London och Singapore. Förra månaden firades dessutom den ståtliga invigningen av Poolens nya kontor i Rio de Janeiro, Brasilien.

Som ett led i ambitionen att modernisera flottan meddelar slutligen Stena Bulk att de tre äldre fartygen i poolen, – Nordic Voyager (byggt 1997), Nordic Jupiter (byggt 1998) och Nordic Freedom återgår till ägaren Nordic American Tankers inom kort.

Med nio kontor i åtta länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 65 tankfartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 18 800 anställda och en omsättning på 56 miljarder SEK.

www.stenabulk.com

Nya Volvo Penta D3 är fullmatad med den mest avancerade motorteknologi som finns tillgänglig på marknaden idag. Denna toppmoderna dieselmotor lanseras nu i två versioner, 110 och 150 hk, som båda erbjuder renare, tystare och mer komfortabel motordrift för segelbåtsfolket. Inombordsmotorn D3 har sedan 2003 funnits i en specialversion för segelbåtar samt deplacerande och halvplanande motorbåtar.

Nya D3 bygger på ett nyutvecklat 2,4-liters, femcylindrigt motorblock i aluminium och den innehåller avancerad teknologi som möjliggör helt ny standard i marinbranschen när det gäller prestanda, miljö och komfort.

Common rail med 1800 bars tryck och piezo-elektriska insprutare ger multipla insprutningar vid varje arbetstakt, vilket innebär att bränslemängden kan doseras ännu mer exakt. Den avancerade och effektiva “cross-flow”-kylningen håller motortemperaturen jämn.

Turbo med variabel geometri gör att motorn får effektiv laddning från mycket låga varvtal upp till maxvarv. Det ger kraftfullt vridmoment för manövrering och ordentlig effekt för hög marschfart.

Elektronisk gas och växel
Nya D3 är i standardutförande utrustad med Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC. Här ingår bland annat elektronisk gas och växel hela vägen från reglage till motor och drev. För båtägaren innebär det mjukare, exaktare och säkrare körning samt inget behov av efterjusteringar.

Eftersom elektroniska kablar inte leder motorvibrationer, så ökar även komforten ombord.

EVC gör det också enkelt att installera extra tillbehör och funktioner, till exempel ”Low-speed mode” lågfartsfunktion, färddator, motordata i plotter via NMEA. Eller den nya 7-tumsdisplayen i färg.

Med EVC går det att ha instrumentering, eller kompletta styrplatser, på upp till fyra platser ombord.

Rent, tyst och vibrationsfritt
Nya D3 är ännu renare än föregångaren. Emissionsvärdena är i linje med de mycket skarpa amerikanska lagkraven EPA steg 3, som träder i kraft först år 2012.

Motorn har jämn gång och varvtalet vid marschfart är beskedliga 2000-2500 v/min, en viktig faktor för hög komfort. Nya D3 har också fått samma typ av högdämpande motorfästen som de större D4 och D6 har, vilket ökar komforten ytterligare.

Common rail-systemet och främst multi-insprutningen bidrar till lågt motorljud. Den nya och modernt designade motorkåpan hjälper till att sänka ljudet ytterligare.

Tekniska data
Beteckning: D3-110 D3-150
Konfiguration: Rak femcylindrig diesel med common rail
och turbo med variabel geometri.
Cylindervolym: 2,4 liter
Vikt, exkl. backslag: 250 kg
Max effekt hk/v/min: 110/ 3000 150/3000
Emissioner: Uppfyller EU RCD samt US EPA steg 2.
Förberedd för att möta EPA steg 3 som införs år 2012.

www.volvo.com

Idag tisdag inleder Kustbevakningens sjöövervakningsflygplan sitt deltagande i EU:s marina insats operation Atalanta. Uppdraget kommer att utgå från Seychellerna där Kustbevakningen har sin bas.

Under fyra månader ska Kustbevakningens sjöövervakningsflygplan med besättning övervaka farvattnen utanför Somalias kust med uppdraget att upptäcka, dokumentera och rapportera piratverksamhet.

EU:s marina insats Atalanta ska trygga FN:s Världslivsmedelsprograms (WFP) humanitära hjälpsändningar till Somalia samt förebygga, avvärja, och bekämpa piratdåd och väpnade rån utanför Somalias kust.

Läs mer om EU:s marina insats Atalanta:
www.eunavfor.eu

Miljöminister Andreas Carlgren talar vid Båttinget 2010 på Stockholmsmässan i Älvsjö under rubriken “Regeringens syn på båtlivet och miljön”. Därefter delar han ut priset MiljöBästa Båt 2010 till representanterna för årets vinnare, hybridmotorbåten Greenline 33 och segelbåten Najad 505. Båttinget arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat, Båtbranschens Riksförbund i anslutning till båtmässan Allt för Sjön.

Tid och plats:
Tid: Onsdagen den 10 mars 2010, kl. 09.30.
Plats: Stockholmsmässan, Älvsjö.

Läs mer om Båttinget:
http://www.alltforsjon.com/common/Article.aspx?id=7568

Kommentarer

Christer 01:07:36 2010-03-12

Om alla hamnar som tar emot fritidsbåtar även kan ta emot fritidsbåtars toalettavfall, så är det nog många båtägare som kommer att uppdatera sina båtars septitanks- system för att kunna tömma på rätt sätt. Kanske direkt i bryggan http://pontoner.se/septitank-brygga.html

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att ingen omkom genom drunkning under februari i år jämfört med 2 personer under februari 2009. Detta trots att isarna har varit fina och många har passat på att åka långfärdsskridskor.

-Detta är helt fantastiskt, säger Anders Wernesten på Svenska livräddningssällskapet.

–I och med den långa tiden av ihållande kyla är lätt att tro att alla isar är säkra. Men man måste vara försiktig. Ett idogt arbete med information har gjort att kunskapen hos den enskilde om hur man ska bete sig på isarna numera är betydligt bättre än för några år sedan.

Många tillbud har inträffat på isarna under januari och februari men som tur är har de slutat lyckligt. Flera av de som ger sig ut på isarna har fortfarande varken kunskap, rätt utrustning eller sällskap. Ispik och isdubbar är måsten på isen tillsammans med sällskap. Kunskap om isens svaga punkter, utrustning och livräddning kan man få på Svenska livräddningssällskapets hemsida www.sls.a.se eller www.issakerhet.se.

2010 februari 2009
– is 1
– övriga 1
0 totalt 2

I Stockholm från sjösidan sammanställer författaren Stockholms marinarkeologiska material för första gången, samtidigt som han på ett intressant sätt analyserar och tolkar den stora mängd fartygsvrak som finns från olika undersökningar i staden.

Stockholm har präglats av sitt vattenläge i över ett årtusende och det är omöjligt att föreställa sig staden utan vattnen. Närheten till vattnet har påverkat strategier och försvar, handel och sjöfart, kommunikationer och resursutvinning.

Allt detta har lämnat efter sig fysiska spår som berättar om stadens utveckling och historia i form av fartygsvrak, sjögårdar, hamnar, fiskeanläggningar, broar och badhus. Aktiviteterna vid dessa anläggningar längs stränderna och på vattnen var livliga och mångfasetterade.

Godshanteringen i hamnarna var omfattande och lokaltrafiken skedde i stor utsträckning på vattnen. Vintertid gav isarna gynnsamma transportmöjligheter. Vid bryggorna tvättades och hämtades vatten. Vid vattnen finns också spår efter flera av Stockholms många industrier.

Författaren, Marcus Hjulhammar, är verksam som marinarkeolog vid Sjöhistoriska museet i Stockholm.

www.stockholmia.stockholm.se

Det italienska rederiet MSC Cruises fortsätter att satsa hårt för att erbjuda den mest moderna flottan i världen. I lördags invigdes majestätiska MSC Magnifica i Hamburg av den legendariska skådespelerskan Sophia Loren vid en spektakulär dopceremoni med Venedigkarnevalen som tema. MSC Magnifica kommer att kryssa i Medelhavet och besöka Italien, Kroatien, Grekland och Turkiet under sommaren 2010.

Lördagen den 6 mars invigdes MSC Magnifica i Hamburg med en storslagen galakväll som gick i Venedigkarnevalens anda. Sophia Loren skänkte extra stjärnglans till MSC Cruises invigningsceremoni då hon traditionsenligt döpte fartyget. Under galakvällen uppträdde den italienska popstjärnan Eros Ramazzotti. Stjärnkocken Mauro Uliassi komponerade menyn för galamiddagen, och hans fantastiska menyer serveras fortsättningsvis ombord på MSC Magnifica.

– Vi valde att inviga MSC Magnifica i Hamburg, en spännande stad med en rik sjöfartshistoria, och det blev naturligt att ha Venedigs karneval som tema med tanke på att just Venedig är MSC Magnificas hemmahamn och att det just nu pågår en fantastisk fest där, säger Claes Tamm, nordisk chef för MSC Cruises.

MSC Magnifica blir rederiets elfte fartyg, det sjunde nya på sex år, vilket gör MSC Cruises flotta till världens mest moderna. MSC Magnifica erbjuder högsta komfort ombord med glamorös och raffinerad inredning framtagen av den italienska designbyrån De Jorio Design International. Ombord finns 17 barer och lounges med olika teman, en fullt utrustad sportbar med biljardbord, fem restauranger, teater med 1 200 platser, 4-D biograf, tennisbana, minigolf, bowling, fyra pooler – en av dem med ett fällbart glastak – och MSC Cruises välrenommerade balinesiska spa, MSC Aurea SPA. MSC Magnificas första kryssning på 13 nätter avgick igår från Hamburg via Amsterdam, Lissabon, Palma, Barcelona, Neapel, Taormina och Dubrovnik till hemmahamnen Venedig. Därifrån gör MSC Magnifica 7-nätterskryssningar under sommarsäsongen 2010 på rutten Venedig, Bari, Olympia, Izmir, Istanbul, Dubrovnik och tillbaka till Venedig.

– MSC Cruises vill vara en förebild inom kryssningsbranschen med de modernaste, mest komfortabla och klimatsmarta fartygen. Medelhavet har blivit alltmer populärt tack vare det inbjudande klimatet året runt, och MSC Magnifica är en utmärkt utgångspunkt för att upptäcka Medelhavets skatter, berättar Claes Tamm.

www.msccruises.se

Viamare Invest blir storägare i Svenska Båtskolan. Köpet är ett led i koncernens affärsidé om att vara en totalleverantör när det gäller båtliv. – Förvärvet ligger helt i linje med vårt helhetskoncept för båtägare. Nu kan vi lägga till en utbildningsdel som passar medlemmar och kunder perfekt, säger Viamares koncernchef och grundare Hans Mellström.

Det marina utbildningsföretaget Svenska Båtskolan erbjuder intensivkurser i navigation och manövrering för både proffs och amatörer. Förarintyg och kustskepparintyg tar t.ex. 2 dagar och Fartygsbefäl klass 8 tar 6 dagar.

Svenska Båtskolan finns på två ställen i landet, i Saltsjöbaden strax utanför Stockholm och i Uddevalla. Varje år utbildas cirka 1 000 elever.

– För oss betyder Viamares köp att vi får en fantastisk möjlighet att bli den främsta båtskolan i landet. Med en stark ekonomisk grund och ett omfattande kontaktnät kan vi gå ännu snabbare fram mot målet, säger Thomas Rapp, vd för Svenska Båtskolan.

– Utbildning för sjöfolk är en fråga jag brinner för. Det är i dag på tok för många som ger sig ut med stora fritidsbåtar utan att ha tillräcklig kunskap om manövrering och navigering, säger Hans Mellström.

www.batskolan.se

Nimbus senaste nyhet, Nimbus 27 HT, hade högtidlig premiär på Allt för sjön 6 mars. Det var journalisten och livsnjutaren Steffo Törnquist som höll i invigningen. Hans liknelse av trogna Nimbusägare som “Nimbusknarkare” drog ner många skratt. Nimbus 27 HT är en variant på en befintlig båt, 27 Nova S som därmed får ett utökat användningsområde.

Steffo Törnquist, känd TV-personlighet och journalist, talade en del om livets goda och hade även med sig några exempel på detta, till besökarnas förtjusning.

Den nya båten hade dock Steffo, som äger en klassisk Coronet 21, inte provkört eftersom den var sprillans ny till mässan.

27 HT är i princip samma båt som 27 Nova S. Den har i den här varianten försetts med hardtop samt canvastak och canvasvägg i hyttens akterkant.

Fakta Nimbus 27 HT
Längd: 8,10 m
Bredd: 2,75 m
Vikt: 2 650 kg
Bränsletank: 240 liter
Vattentank: 100 liter
Motoralternativ: Volvo Penta D3-200, Volvo Penta D3-220, Volvo Penta D4-260
Pris: från 1,6 Mkr
Info: www.nimbus.se

Lördag 27 mars kl 20.30 är det dags för årets upplaga av Earth Hour. Under en timme mellan 20.30 och 21.30 släcker världen ljuset, tidszon efter tidszon. Förra året deltog en miljard människor i mer än 4 000 städer i 88 länder. I år förväntas genomslaget bli ännu större. Redan nu är 92 länder anmälda. Här i Sverige deltog enligt Sifo 4,8 miljoner människor förra året.

– Vi hoppas att miljontals privatpersoner, företag och städer runt om i världen är med och släcker ljuset under en timme. Earth Hour vill ge en positiv och kraftfull signal till världens regeringar att visa ledarskap och ta ansvar för vår framtid. Alla är vi en del av lösningen, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF som står bakom Earth Hour i Sverige.

Engagemanget är stort och när 22 dagar återstår har 134 kommuner, 328 skolor och drygt 700 företag och organisationer anmält sig. Information om Earth Hour återfinns på en rad ställen, från kommunernas hyresavier och lönebesked, SEBs bankomatkvitton och Ikeas varuhus till ICAs butiker. Canon och fototidningen Kamera & Bild utlyser en fototävling kring Earth Hour. Arla ”släcker” panelen på mjölkpaketen, Årets Kock presenterar specialrecept och McDonalds berättar om Earth Hour på brickunderläggen.

Svenska ambassadörer för Earth Hour 2010 är skådespelarna Michael Nyqvist och Lena Olin.
– Jag släcker ljuset och vet att andra gör det över hela jorden. Tänk att under en dag kunna göra något bra. Även för de ofödda, säger skådespelaren Michael Nyqvist.

– Jag kommer definitivt att ägna dagen åt att komma på många små och stora sätt att spara på energi och på vår jord. Hela familjen deltar naturligtvis. Det är livsviktigt att agera innan tiden rinner ut, säger skådespelerskan Lena Olin.

Under Earth Hour den 27 mars kl 20.30-21.30 arrangeras runt om i landet en rad aktiviteter som
snowboardåkning, fackeltåg, konserter, ljusmässor, spökvandringar, klimattal, utställningar, stjärnskådarkvällar och klimatteater. I samarbete med MTG Radio arrangeras ”Earth Hour Show”, en akustisk konsert med kända artister i Kungsträdgården i Stockholm. Ljuset kommer från facklor, och marschaller samt från proffscyklister som trampar fram sitt bidrag till scenbelysningen.

– Vi uppmanar både våra kunder och medarbetare att aktivt delta i Earth Hour eftersom det är viktigt att vi tillsammans agerar mot klimatförändringarna. Med gemensamma krafter kan vi åstadkomma varaktig förändring, säger Eva Stål, koordinator för miljö och socialt ansvar, IKEA Sverige.

Hundratals kända landmärken som Operahuset i Sydney, Burj Khalifa i Dubai, Eiffeltornet i Paris, Tokyo Tower i Tokyo och Empire State Building i New York släcks ned ute i världen. Här i Sverige slocknar bland annat slotten i Kalmar och Örebro, rådhuset i Helsingborg och i Stockholm obelisken på Sergels torg, Hötorgsskraporna, Kaknästornet och Berns salonger. Kung Carl XVI Gustaf deltar även i år genom att släcka fasadbelysningen på de kungliga slotten – Drottningholm, Stockholm, Rosendal, Gripsholm och Ulriksdal. Andra kända ”släckare” är professor Christian Azar, tidningsdrottningen Amelia Adamo, skådespelarna Alexander Skarsgård, Noomi Rapace och Stellan Skarsgård.

Onsdag 23 mars arrangerar WWF tillsammans med Stockholm stad och SEB ”Earth Hour Conference” i Stockholms stadshus. Konferensen handlar om hur städer och företag kan gå före i omställningen mot hållbarhet. Framgångsrika exempel kommer att lyftas fram på hur näringsliv, politiker och offentlig sektor tillsammans kan lösa klimatutmaningen. Medverkar gör bland andra professor Johan Rockström, Stockholms universitet, Stockholms miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton och WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson tillsammans med politiker och internationella näringslivsrepresentanter.

Fakta: Förra året blev Earth Hour en stor framgång här i Sverige. Enligt Sifo deltog 4,8 miljoner (64 procent) av befolkningen i åldersgruppen 15-74 år och hela 99 procent av svenskarna visste att de skulle släcka. Såväl FNs generalsekreterare Ban Ki-moon som miljöminister Andreas Carlgren uppmanade världens befolkning att delta i Earth Hour.

Earth Hour startade 2007 av WWF i Australien då Sydney släcktes ned. Det blev en stor succé och året därpå spreds initiativet till 35 länder och 50 miljoner människor deltog. Earth Hour 2009 resulterade i den största globala manifestationen någonsin med närmare en miljard deltagande människor i 4000 städer i 88 länder.

www.wwf.se

Det är stora skillnader i hur svenska kommuner skapar förutsättningar för båtliv. Det visar en undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. Endast varannan kommun i undersökningen driver hamnar. Övriga kommuner har helt överlåtit driften till ideella och privata aktörer. I den kommunala verksamheten varierar kötider och köavgifter kraftigt.

Sweboat har under vintern 2009/2010 kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommu¬ner. Undersökningen, som är gjord i samarbete med marknadsanalysföretaget K2 Analys, bygger på intervjuer med kommuner, båtklubbar och privata aktörer. Några av de parametrar som undersöks är tillgänglighet, kostnad och kommunalt engagemang.

Nu presenterar Sweboat den första delen av undersökningen, med fokus på den kommunala delen av båtlivet. Resultatet visar på stora skillnader mellan svenska kommuner, dels vad gäller driften av hamnar, dels vad gäller kötider och köavgifter i de kommunala anläggningarna.

På frågan ”Hur många hamnar för fritidsbåtar driver kommunen?” svarar närmare hälften, 48 %, att de inte driver några hamnar överhuvudtaget. Dessa kommuner har överlåtit driften till klubbar och privata aktörer. I några enstaka fall finns inga hamnar för fritidsbåtar i kommunen.

Kötiden till båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från ingen kötid alls till tio års väntetid eller mer. Var femte kommun (20 procent) svarar att de inte har någon kötid alls medan 24 procent av kommunerna har minst tre års kötid. Två kommuner har uppgett svarsalternativet ”10 år eller mer”. Enligt undersökningen är den genomsnittliga kötiden för att hyra båtplats i en kommunal anläggning 29 månader, d v s två år och fem månader.

– Vi vet genom tidigare gjorda undersökningar att väldigt många svenskar längtar ut på sjön och att fler skulle äga en egen båt om tillgängligheten var bättre. De långa kötiderna som vi ser i den här undersök¬ningen är ett hinder för många människor att förverkliga sin dröm, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Avgiften för att stå i kö till båtplats skiljer sig också kraftigt åt. I flera kommuner kostar det ingenting, medan andra tar ut avgifter på upp till 300 kronor per år. 62 procent av kommunerna i undersökningen uppger att de inte tar ut några avgifter alls och 23 procent uppger att de tar ut 175 kronor eller mer.

– Vi kan konstatera att de privata och ideella krafterna är oerhört viktiga för att fler svenskar ska kunna ta del av båtlivet. Att vända sig till en marina eller båtklubb kan ofta vara ett snabbare sätt att få tillgång till båtplats. Oavsett vilken modell kommuner väljer för hanteringen av båtlivet har politiker och tjänstemän ett stort ansvar för att öka tillgängligheten, säger Mats Eriksson.

Fakta om undersökningen:
Undersökningen är utförd av marknadsanalysföretaget K2 Analys på uppdrag av Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, inom ramen för projektet Upptäck Båtlivet.

Samtliga kommuner erbjöds att svara på frågorna. 136 kommuner (huvudsakligen kustkommuner) valde att delta i undersökningen, varav 120 svarade på frågan huruvida de driver hamnar. Av de som driver hamnar svarade 55 kommuner på frågan om kötider. 52 kommuner svarade på frågan om köavgifter.

Under våren 2010 presenterar Sweboat resultatet av undersökningen i sin helhet. I samband med detta belönas de kommuner som anses ha bäst förutsättningar för båtliv genom utmärkelsen Årets Båtkommun.

I år när Turkiet ställer ut på Allt för Sjön i Stockholm har antalet medutställare i Turkiets monter växt parallellt med den kraftiga efterfrågan från svenskar som väljer att semestra på båt längs den Turkiska Rivieran. På årets utställning finns bl.a. Turkish Chamber of Shipping ( marinornas samarbetsorganisation), såväl som Turkiets första kvinnliga skeppare och båtuthyrare representerade.

Turkiet anses vara en av de ledande destinationerna för den som söker oförglömliga seglar upplevelser. Den vackra unika sydvästra kusten med mängder av vikar, små öar och intressanta historiska platser är känd som ” Mavi Tur” – Blue Voyage – och lockar tuesntals besökare från hela världen år efter år.

Antalet resenärer till Turkiet har under de senaste åren ökat med 20%. Bara på Ving har resandet ökat me 60% de senaste 5 åren och Apollo, som utökat med 8000 nya flygstolar inför den kommande sommaren, säger – “Efterfrågan på resorna har ökat och vi möter efterfrågan. Turkiet är sommarens raket.”

I Turkiet finns många former för uthyrning och olika båtar: Bare boat charter med vanliga glasfiberbåtar och katamaraner i alla storlekar, Gulets; traditionella träbåtar med manskap, cabin charter där man hyr delar av båten och mixas med andra, regatta; segling tillsammans med andra båtar, samt lyxiga megayachts.

Turkiet har även en stark båtbyggartradition och Turkiets Turistbyrå har informationsmaterial att tillgå för den som går i båtköpar-tankar.

I Turkiets monter C07:05 på mässan Allt för Sjön som äger rum 6-14 mars finns ett urval av marinor och information för hjälp till planeringen samt ett stort informationspaket med kartor, kontaktinformation, praktiska råd och tips.

Eniro På sjön är en världsunik tjänst som via mobilen hjälper användaren att hitta lokala näringsidkare när man är på sjön. Genom att kombinera användarens fysiska omgivning på det mobila sjökorten med Eniros Gula Sidor, kan användaren snabbt hitta näringsidkare och service som restauranger, gästhamnar och båtmackar i närheten.

Idag lanseras Eniro På sjön; en världsunik applikation för att söka lokalt via mobilen när man är på sjön. Eniro På Sjön har enkla snabbval till de mest efterfrågade lokala näringsidkarna och servicetjänsterna till sjöss, vare sig man vill hitta till restaurangen, båtmacken, hotellet eller gästhamnen.

Eniro På sjön är enkel att använda; öppna applikationen, rikta kameran mot horisonten och se båtmackar, restauranger och andra företag uppenbara sig på skärmen, passa in telefonen på ditt tryckta sjökort och sätt kurs mot målet. Eniro På sjön är ett planeringshjälpmedel och mobilt komplement till sjökorten på www.eniro.se.

Eniro På sjön utnyttjar tekniken AR, ”Augmented Reality”, som i realtid kombinerar information från användarens fysiska omgivning med information från en mjukvaruapplikation. Eniro På sjön är utvecklad för Iphone 3GS där telefonens inbyggda funktioner som GPS, kompass och kamera utnyttjas. Applikationen är gratis och finns att ladda ner från Apples App Store.

– Lanseringen av Eniro På sjön är en del av vår övergripande strategi att leverera relevant, lokal information till våra användare oavsett var de befinner sig, när de behöver det. Eniro vill underlätta för våra annonsörer att nå sina kunder och för våra användare att hitta till företag på sjön, säger Jesper Kärrbrink, vd för Eniro.

Eniro På sjön täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Eniro samarbetar med organisationen Visit Skärgården för ett levande, lokalt näringsliv.

www.eniro.se

Regeringen har beslutat att Försvarsmakten även under 2010 ska delta i EU:s marina insats Atalanta utanför Somalias kust. Den svenska insatsen planeras pågå under sex månader och inledas i mitten av april. Det svenska bidraget kommer att bestå av HMS Carlskrona med bland annat en helikopterenhet och en säkrings- och bordningsstyrka ombord. Personalstyrkan kan komma att uppgå till cirka 175 personer.

Sverige kommer under de första fyra månaderna, april till augusti, även att ha ledningsansvaret för Operation Atalantas styrkehögkvarter, (FHQ). Det innebär att en svensk amiral kommer att vara styrkechef och leda styrkehögkvarteret, placerat ombord på HMS Carlskrona.

HMS Carlskona ska genom eskortering trygga World Food Programs, WFP, humanitära hjälpsändningar till Somalia. Närvaron bedöms även underlätta för övrig handelssjöfart i området.

Sverige deltar också under fyra månader med ett luftövervakningsflygplan från Kustbevakningen som har stor kapacitet att övervaka havet över mycket stora ytor.

Sverige deltog tidigare under perioden 15 maj till 15 september 2009 i Atalanta-insatsen med de två korvetterna HMS Malmö och HMS Stockholm samt stödfartyget HMS Trossö.

Sedan EU inledde operation Atalanta i början av december 2008 har fler än 50 WFP-fartyg eskorterats med en last på cirka 300 000 ton mat till nödställda i Somalia. Inget av dessa fartyg har attackerats av sjörövare. Hindras WFP:s hjälpsändningar kan detta få förödande konsekvenser. WFP bedömer att behovet av sända humanitär hjälp med sjötransporter till Somalia blir minst lika stort 2010 som 2009.

I Sverige är inte racing någon stor grej. Men i England tävlas det som bekant flitigt. Över 20 team är redan anmälda till en av de tuffaste tävlingarna, the Great British RIB Rally (GBRR). Tävlingen kallas “the cruising adventure of a lifetime” och hålls 12-23 juni. Deltagarna kör RIB-båtar i riktigt utmanande vatten vid Irlands västkust upp till Skottlands norra udde.

De deltagande båtarna representerar en stor mångfald, från båtar av märket Scorpion till Redbay och Wahoo och i storlekar från 12 m ner till minimilängden 7,5 m.

Tankarna på GBRR 2010, som blir på 1 871 Nm, presenterades förra året. En drivande kraft bakom arrangemanget är Patrick Byrne, VD för Scorpion RIBs. Han deltar själv i tävlingen i en 10 m RIB med namnet TRINITY.

www.greatbritishribrally.co.uk

True Heading var först med AIS för fritidsbåtar i världen. Nu lanserar företaget nästa generations produkter i ett helt nytt sortiment med oslagbar prestanda och med prisnivåer som gör det möjligt för alla att skaffa AIS till sin båt.

AIS CTRX CARBON
Den nya AIS transpondern CTRX CARBON både sänder och tar emot AIS data. Produkten kommer att finnas i två versioner med basmodellen AIS CTRX CARBON som ny fräsch AIS transponder för fritidsbåtar och kommer bara att kosta kring 6500 kr. Dessutom lanserar vi AIS CTRX CARBON + som är likadan som basmodellen men med en inbyggd splitter som gör att AISen kan dela antenn med VHF radion och därmed förenkla installation och förbättra räckvidden på främst segelbåtar. Priset på CTRX CARBON + kommer att ligga på kring 8000 kr. Båda modellerna är förberedda för NMEA 2000 och kan enkelt uppgraderas för detta, men fortfarande finns vissa frågor kvar att lösa kring AIS och NMEA 2000, säger Magnus Nyberg utvecklingsansvarig på True Heading AB med lång erfarenhet från den internationella standardiseringen bakom AIS och NMEA. Vidare kommer i närtid även alarmmoduler att kunna erbjudas till bägge modellerna som gör att AISen enkelt kan bli ett övervakningssystem för din båt. Allt i ett gör både installation och den ekonomiska kalkylen mycket fördelaktigare. AIS CTRX CARBON serien är vår andra generation med AIS Klass B produkter och det känns som vi håller greppet om denna nisch nu när flera andra gör sina första stapplande försök att presentera AIS utrustning säger Magnus.

Till AIS CTRX CARBON serien lanseras också en POD för remote styrning av sändaren i transponder. Med ”S” (SILENT) knappen man enkelt sätta transpondern i tyst läge om man skulle vilja. Då blir den en mottagare och andra båtar kan fortfarande ses. AIS CTRX PODEN har också status övervakning och en extra USB anslutning för att enkelt kunna koppla CTRX CARBON till en dator.

AIS RX CARBON (AIS Mottagare)
Sedan dess lansering 2004 har True Headings AIS mottagare AIS RX YACHT befäst sin plats som marknadsledande för AIS produkter som tar emot data från andra båtar med AIS men som inte själv sänder ut någon data. Prismässigt har dock skillnaden varit för liten mellan en AIS mottagare med kvalitet och en AIS Transponder, vilket gjort att flera kanske avvaktat med att skaffa sin första AIS av kostnadsskäl säger Anders Bergström, marknadschef på True Heading AB. Med våra nya AIS mottagare AIS RX CARBON och AIS RX CARBON + så kommer detta hinder att vara borta. Nu får alla råd att skaffa en AIS produkt med högsta prestanda och därmed öka sin säkerhet i navigationen. Bas modellen AIS RX CARBON är en högprestanda mottagare med en data port och en USB anslutning. AIS RX CARBON + innehåller dessutom en inbyggd VHF splitter för att kunna dela AISen med VHF radions antenn. RX CARBON modellen kommer att kosta kring 2700 kr och RX CARBON + med inbyggd splitter från kring 3000 kr.

True Heading AB är världsledande inom AIS området vilket är en ny och viktig säkerhetsutrustning för navigationen. Vår nära relation till och långa erfarenhet av säkerhetsprodukten AIS görs oss till unika i AIS branschen. AIS är en naturlig del av ett säkerhetssystem ombord för navigering eller upptäckt av andra fartyg eller om olyckan är framme, i en nära framtid också möjligheten att kunna rädda en person som trillat överbord. True Heading AB är också stolt distributör för ACTISENSE, COMNAV, FLIR, HEMISPHERE och VESPER MARINE produkter i Sverige.

www.trueheading.se

Nimbus Boats utökar verksamheten i Stockholm med ett samägande med Nimbus Maxi Center, som är en av Nimbus största återförsäljare. Det nya bolaget kommer att heta Nimbus Boats Stockholm AB där hela personalen från Nimbus Maxi Center ingår.

Det nya bolaget kommer att utöka verksamheten genom att etablera sig på Lidingövarvet, vilket är planerat till våren 2010. Bolaget kommer framgent att erbjuda intressanta helhetslösningar för sina kunder, då det finns en långsiktig plan med etableringen på Lidingö.

Syftet med samgåendet är att stärka sin marknadsledande position i regionen samt öka tillgänglighet och servicegrad gentemot kunderna.

– Det är ett strategiskt viktigt beslut att utöka verksamheten i Stockholmsregionen och det är den bästa lösningen för att nå våra mål då vi ser mycket positivt på framtiden säger Magnus Andersson, koncernchef och VD för Nimbus Boats AB.

– Med denna konstruktion får vi en unik plattform där vi helt enkelt kommer att bli oslagbara. Det känns oerhört bra och jag är säker på att våra kunder, både nya och gamla kommer att gilla det här säger Fredrik Bergstöm, VD för Nimbus Boats Stockholm AB som är eldsjälen och mannen bakom Nimbus Maxi Center.

www.nimbus.se

Skärgårdsstiftelsens styrelse har beslutat att anställa Lena Nyberg som VD för Skärgårdsstiftelsen, hon tillträder den 1 juni. Lena efterträder Berndt Festin som går i pension efter ett omfattande och engagerat arbete för Stockholms skärgård och Stiftelsen. De moderata ledamöterna och ersättarna i styrelsen deltog inte i dagens beslut.

För närvarande är Lena bland annat styrelseledamot i Karolinska Universitetssjukhuset styrelse och Konsumentföreningen Stockholms styrelse. Under många år har hon även varit aktiv som ordförande i en stödförening för Stiftelsen Barnens Ö. Barns möjlighet att få vara på kollo har varit en prioriterad fråga för henne.

Lena Nyberg är en samhällsengagerad jurist med många års erfarenhet av chefskap och ledarskap inom offentlig sektor, både lokalt och nationellt. Senast arbetade hon i 8 år som barnombudsman i Sverige och var där med myndighetschef för myndigheten Barnombudsmannen. Tidigare har hon varit statssekreterare på kulturdepartementet och borgarråd i Stockholms stad. Lena började sin yrkesverksamma bana inom bostadskooperationen och var både fastighetsförvaltare och föreningsjurist på HSB Stockholm på 80-talet.

– Vi i styrelsen är mycket glada till att Lena Nyberg blir vår nya vd. Lena Nyberg har de kvaliteter som vi eftersökt för att kunna utveckla stiftelsens arbete, utifrån stadgar och den framtidsstrategi som vi enigt antog vid styrelsens junisammanträde förra året. Det säger Raymond Svensson, Skärgårdsstiftelsens ordförande.

– Jag ser fram emot att få vara med i arbetet med vår framtidsstrategi och leda stiftelsens arbete, säger Lena Nyberg. Stiftelsen har en uppskattad verksamhet med många samverkansparter men behöver också utvecklas i takt med tiden. Stiftelsens arbete ska både tillvarata skärgårdens fantastiska miljöer av olika karaktär samtidigt som skärgården ska göras tillgänglig för fler och nya besökare. Det är en spännande utmaning som ny VD att ta sig an detta viktiga arbete, tillsammans med stiftelsens personal och styrelse, avslutar Lena Nyberg.

Privat är Lena gift, har tre söner och bor i Stockholms innerstad men tillbringar mycket av sin lediga tid i fritidshuset på södra Ljusterö. Fiske och svampplockning är några av favoritaktiviteterna.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län är offentlig markägare i Stockholms skärgård. Stiftelsens uppgift är att hålla skärgården öppen för alla. Genom betesdrift bevarar den skärgårdens naturvärden och landskapsbild. Stiftelsen främjar utvecklingen av friluftsliv, turism och en levande skärgård. Våra tillsynsmän, naturvårdare och jordbruksarrendatorer är bofasta i skärgården. Mer information: www.skargardsstiftelsen.se

Kommentarer

Sneseglaren 17:14:40 2010-03-05

Jurist, ombudsman. Bra. Kunnande om Skärgårdsbefolkningens och turisternas behov??? "Kvotkvinna"?

Najad 505 och Greenline 33 har utsetts till MiljöBästa Båt 2010 av Svenska Båtunionens Miljökommitté. Utnämningen presenterades på båtmässan Allt för sjön 5 mars.

Svenska Båtunionens Miljökommitté utser årligen MiljöBästa båt i klasserna segelbåt respektive motorbåt. Valet baseras på varvets mycket tillfredställande uppfyllelse av de miljökrav som Svenska Båtunionen (SBU) i en enkät ställer på en produkt för att ges utmärkelsen MiljöBästa Båt.
Så här motiverar Miljökommittén årets utnämningar:
Segelbåt
”Najad 505 är en exklusiv båt tillverkad för en utvald krets av brukare där miljöaspektens prispåverkan inte är avgörande utan tillåter nya och långsiktigt miljövinnande koncept för övrig produktion i långa serier.
Motorbåt.
”Miljökommittén utnämner Greenline 33 Hybrid till MiljöBästa motorbåt 2010. Valet baseras på tillverkarens utpräglade inriktning vid framställning av en motorbåt med minimal negativ påverkan på miljön vid såväl framdrivning som vid materialval. Svenska Båtunionens enkät har till alla delar besvarats, där Greenline 33:s väl utvecklade hybriddrivning särskilt noterats. Båten kan bilda skola för efterföljare.”

Övriga deltagare har som regel inte följt SBU:s enkät, ej heller varit eller som det framkommit sökt EU-certifiering. Någon båt har varit nära – skulle kunna få ett “hedersomnämnande” om det ingått som del i “tävlingen”.
– Att najad, som även fick utmärkelsen förra året med sin 355:a, åter framstår som klar vinnare är naturligtvis mycket tillfredställande. Trevligt och bra hade varit om de deltagande till alla delar följt kommitténs anvisningar, säger Harald Mårtensson, tf ordförande i Miljökommittén.

Stena Recycling och Total Sweden inleder ett rikstäckande samarbete om återvinning av farligt avfall. Samarbetet omfattar återvinning av förbrukade smörjmedelsprodukter från framförallt bilverkstäder i hela Sverige.

Stora mängder förbrukad motorolja och annat farligt avfall uppstår kontinuerligt, inte minst på bilverkstäder landet runt i samband med service och reparationer.

En stor del av oljan återvinns och förädlas till nya basoljeprodukter som kan användas pånytt.

– Dels är det viktigt att oljan tas omhand på ett säkert och miljöriktigt sätt i hela återvinningsprocessen. Dels skapas en betydande miljönytta då oljan kommer till användning igen, säger Martin Holmen, kundansvarig på Stena Recycling.

Genom samarbetet kan TOTAL Sweden utveckla servicen till sina svenska kunder och erbjuda en heltäckande lösning för omhändertagande av restprodukter. Den omfattar analys, sortering, insamling, transport och behandling av allt farligt avfall.

En innovativ del av samarbetet är så kallad tankpejling. Allt fler verkstäder använder oljetankar med sändare som kan meddela om det är dags för hämtning. Tekniken minimerar transporter och förenklar verkstadskundernas egen avfallshantering.

– GSM-tekniken ger oss aktuell status på fyllnadsnivåer i verkstädernas avfallstankar. Samtidigt vet vi hela tiden exakt var tankfordonen finns. På det sättet kan vi hämta avfallet när meddelande kommer och fordonen finns i närheten, säger Martin Holmen.

– Stena Recycling är en perfekt partner som har kapacitet att ta hand om våra kunders spillolja och annat farligt avfall i en komplett process. Ett viktigt mål för TOTAL är att bli mer effektiva i att minska miljöpåverkan av vår verksamhet och våra produkter, säger Mads Gade, Procurement and Logistics Manager på TOTAL.