Nyheter

Styrelsen i Returpack har beslutat att höja panten på aluminium- och stålburkar från 50 öre till 1 krona. Höjningen av pantbeloppet genomförs från och med den 15 september 2010. Att höja panten är en del i den storsatsning Returpack i år inleder för att ytterligare öka återvinningen på burkar och PET-flaskor.

Sverige är ett av de bästa länderna i världen när det kommer till pantning. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Miljövinsterna när det gäller återvinning av aluminium och PET-material är stora och därför tar Returpack nu extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare. Utöver höjd pant på burkar förbättras tillgängligheten för konsumenterna, både för de som konsumerar sin dryck utomhus och för de som pantar stora mängder. Returpack kommer att testa flera olika lösningar tillsammans med olika samarbetspartners för att nå bästa resultat.

– Vi på Returpack har som vision att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas. Att vi svenskar är så bra på att panta handlar till stor del om att många är medvetna om miljövinsterna när det gäller återvinning. Men självklart har pantens storlek också betydelse, även om den inte är avgörande. Någon höjning av pantbeloppet har inte genomförts sedan 1987, säger Pelle Hjalmarsson, vd på Returpack.

Från den 15 september

Panthöjningen den 15 september innebär att konsumenterna betalar 1 krona i pant istället för 50 öre när de handlar sin dryck på burk. Under en övergångsperiod kommer det att finnas burkar med 50-öres pant och burkar med 1-kronas pant på marknaden. Men, när konsumenterna pantar burken får de tillbaka samma pantbelopp som de betalat. Pantautomaterna identifierar vilket pantbelopp som betalats genom en EAN-kod. Det lönar sig alltså inte att spara gamla burkar och panta dem efter den 15 september.

– Panthöjningen kommer att påverka många olika delar av pantsystemet. Just nu pågår ett intensivt arbete med att genomföra de förändringar som behövs i alla led. Bland annat ska alla pantautomater programmeras om, säger Pelle Hjalmarsson.

Stora miljövinster

Miljövinsten när det gäller återvinning av aluminiumburkar är mycket stor. Genom att återvinna en aluminiumburk sparar man hela 95 procent av den energi som går åt för att tillverka en helt ny.

– Genom en enkel vardagshandling kan vi därmed ta igen en del av den energi som vi förbrukar när vi exempelvis duschar, lagar mat eller tittar på tv. Och det är så vi måste tänka för att värna om miljön, avslutar Pelle Hjalmarsson.

Flugfiskebranschen är känd för att varje år kläcka spännande nyheter med hög innovationsgrad. På Svenska Flugfiskemässan på Stockholmsmässan kommer besökarna få se ett stort urval av smarta produkter på ett särskilt Nyhetstorg.

– Flugfiskebranschen är känd för att vara en passionerad bransch och det brukar märkas även på produktsidan. Det är kul att se att så många i år tänker på både funktion och design, säger Jussi Sjölund, medarrangör av Svenska Flugfiskemässan.

Svenska Flugfiskemässan får i år besök av flera olika spännande personligheter: Mikko Stenberg från Finland, Simon Graham från Sydafrika, samt Charles Jardine och Dave Wiltshire från England är några av de skickliga flugbindare som imponerar vid den internationella flugbindargatan. Författaren Gunnar Westrin föreläser om fiske och fantastiska miljöer från sina resor i Lappland och Mikael Frödin föreläser om fiske på Kolahalvön, där några av världens bästa laxälvar är belägna.

Imponeras av proffskastarna och prova själv!
Vid kastbanan för uppvisningar visar kastinstruktörerna hur ett perfekt flugkast ska se ut – en aktivitet som brukar dra fulla läktare. Du kan även möta kastinstruktörerna vid kastbanan för allmänheten och här får de erfarna chans att vidareutveckla sin teknik och nybörjarna får prova på att kasta en fluglina.

– Vi hoppas att mässan ska bidra till att nya målgrupper ska få upp ögonen för en spännande sport som erbjuder hissnande naturupplevelser och härlig gemenskap, säger Jussi Sjölund.

Andra exempel på aktiviteter på mässan som ska roa och inspirera är flugbindarverkstad, flugfiskebio, auktion med mera.

Flugfiske är en fritidssysselsättning som inte behöver kosta speciellt mycket men med tiden kan intresset växa till en passion som man vill investera mer i, med ny utrustning eller resor till nya och spännande destinationer. Svenska fiskevatten lockar fiskare från hela Europa medan vi själva reser allt längre bort för att hitta vårt drömvatten. Fisketurismen har ökat markant de senaste åren och allt fler lägger både tid och pengar för att få en fiskeupplevelse utöver det vanliga.

– Laxfiske i Skottland, bonefishfiske i Karibien, öringfiske i Nya Zeeland samt vildmarksäventyr i Alaska och Kanada står högt i kurs för min egen del, säger Jussi Sjölund.

Testa flytringarnas Rolls Royce
Sverige har länge haft en framträdande roll i utvecklingen av fiskeutrustning och många innovationer har sitt ursprung hos svenska innovatörer. Detta märks tydligt på mässan där några av de absolut senaste produkterna från utställarna ställs ut på Nyhetstorget. Här hittar vi bland annat det helt nya rullkonceptet Varioverse från Vision som underlättar kampen med storfisken. Loops sexkantiga tennishandtag på den nya spöserien som ligger stabilt i handen är en annan nyhet, liksom en riktig lyxvariant av flytring från företaget Imago. Besökarna kommer att kunna testa den nya flytringen och andra liknande modeller i mässans vattenbassäng.

– Besökarna får rösta på vilken nyhet på Nyhetstorget de tycker är mest spännande och har då möjlighet att vinna fina priser, säger Nicolas Jändel, chefredaktör på tidningen Allt om Flugfiske, som är medarrangör av Nyhetstorget på Svenska Flugfiskemässan.

Flugfiske är inte längre bara fiske, det blir mer och mer som en livsstil och innefattar numera även andra element som rätt kläder, god mat, mysigt boende och exotiska resor. Allt detta kommer besökarna känna av under mässdagarna.

Svenska Flugfiskemässan går parallellt med Vildmarksmässan och äger rum på Stockholmsmässan den 11-14 mars. Läs mer på www.flyfishingfair.com och www.vildmarksmassan.se

CR 440 DS har den nya designen som är framtagen av CR Yachts tillsammans med Stephen Jones som även designat de andra modellerna som tillverkas av CR Yachts. Skrovet lamineras i en sandwich konstruktion med divinycell som kärna och med vinylester. De bärande skotten görs i glasfiber förstärkt divinycell, en metod som användas i CR 470 och CR 480 DS.

Detta ger en starkare båt jämfört om man använder de traditionella plywood skotten, dessutom har de en ljuddämpande effekt mellan kabinerna.

När specifikationen för CR 440 DS fastställdes bestämdes redan vid ett tidigt skede att båten skulle ha bra seglingsegenskaper med ett säkert uppträdande. Därför finns ca 47% av vikten i kölen, som dessutom är monterad på en djup kölficka vilket ger en mycket stabil båt.

Sittbrunnen är relativt djup för att kunna ge bra skydd, dubbla rattar så att rorsman får en blick över båten samt området runt. Det finns stora stuvfack som även kan rymma cyklar eller annat som man vill ha med sig på långsegling.

Inredningen layout anpassas som vanligt på CR Yachts större modeller efter kundernas önskemål. Inredningen kan tillverkas i flera olika material och stilar, till exempel mahogny, amerikansk vitek, teak mm.

Data:
Loa: 13,20 m
Lwl: 11,50 m
Beam: 4,08 m
Draft: 2,10 alt 1,85 m
Displ: 10 000 kg
Keel: 4 700 kg
Sailarea: 100 sqm
Engine: 55 hp

www.cryachts.se

Rydsbåtar och NPP Reklambyrå har lanserat en ny intelligent webbsida som har ambition att bli Skandinaviens bästa båtsite. NPP Reklambyrå har sedan hösten 2009 jobbat intensivt med att skapa en möjligheternas och upplevelsernas båtwebbplats, på uppdrag av Ryds båtar.

– Det känns enormt roligt att i dagarna lansera en mycket rik webbsida med stora möjligheter och fördelar för Ryds kunder, säger projektledare och webbstrateg Roger Elverskog.

En stor utmaning för NPP Reklambyrå i utformningen av Ryds webbsida var att hitta smarta lösningar för att visa på Ryds stora och breda båtsortiment. NPP Reklambyrå har satsat mycket på att den som besöker sidan ska ha kunna ta del av båtarna på ett interaktivt sätt. Detta har gjort att både det grafiska och den tekniska plattformen som NPP Reklambyrå valt att bygga är mycket avancerad.

Webbsidan bygger på en intelligent filtreringsfunktion som låter användaren välja båt utifrån specifika önskemål och behov. Filtret plockar fram de båtar som är intressanta för användaren och flera aktuella båtar jämförs i en detaljerad specifikation.

– Att ge besökaren en upplevelse har varit viktigt i arbetet med Ryds båtar, då upplevelser är djupt rotad i Ryds båtars anrika varumärke. Därför har vi jobbat mycket med det visuella och interaktivitet. Vi har skapat en närhet till båtarna genom att besökaren kan klicka på olika detaljer och därmed förflytta sig närmare båten. Detta gör att besökaren får en bättre känsla för båten, berättar projektledare och webbstrateg Roger Elverskog.

www.ryds.se

Atlantica utökar sitt utbud av tilläggsförsäkringar och lanserar maskinskadeförsäkringen Exklusiv Motor som kan tecknas både för utombordare och utbytta inombordare i äldre båtar.

– Vi vet att många båtägare byter motor i sin lite äldre båt. Tidigare har båtens ålder styrt möjligheten att teckna maskinskadeförsäkring. Genom vår nya tilläggsförsäkring Exklusiv Motor kan nu våra försäkringstagare teckna en maskinskadeförsäkring fram till och med att motorn är 7 år, oavsett båtens ålder. Dessutom ges nu även ägare av utombordare samma möjlighet, säger Conny Landström, affärsområdeschef för Atlantica.

För att kunna teckna Exklusiv Motor måste hela ekipaget vara värt minst 150 000 kronor vid teckningstillfället. Motorn får inte vara äldre än 7 år när försäkringen tecknas och man kan behålla den fram till och med att motorn blir 15 år.

www.atlantica.se

Försäkringsbolaget Atlanticas kunder har från 1 januari 2010 det högsta ansvarsbeloppet på marknaden och det ingår helt utan kostnad.

– Vi har bland annat märkt att många som skall kappsegla utanför Sverige behöver teckna ett högre ansvarsbelopp än de tidigare 5 MSEK som ingått. Framförallt beror det på att de arrangerande klubbarna ofta kräver ett högre ansvarsbelopp idag.

Som motorbåtsägare finns ju risk att dra på sig större krav än 5 MSEK vid t.ex. omfattande personskador.

I och med vår ändring har Atlanticas kunder det ansvarsbelopp som anges som det maximala enligt begränsningsreglerna i Sjölagen. Det är 3 miljoner SDR, vilket är en valutakorg och i dagsläget motsvarar beloppet drygt 30 Mkr. Därmed slipper seglare som ska tävla utomlands teckna tilläggsförsäkring, säger Conny Landström, affärsområdeschef för Atlantica båtförsäkring.

Ansvarsförsäkringen ingår i alla grundförsäkringar som Atlantica erbjuder och gäller för alla båtar som tecknas.

www.atlantica.se

Förra året tog 10 600 personer förarbevis för båt. Av dessa var bara cirka 2 600 kvinnor. Det ska Sjöassistans ändra på och erbjuder nu en ny utbildning enbart för kvinnor. – Kan vi få fler att ta båtkörkort ökar säkerheten ombord. Därför vill vi att fler kvinnor tar Förarintyg, säger Kenth Bill, marknadschef på Sjöassistans.

Women Only Förarintyg heter den nya utbildningen som är indelad i två steg. Det första steget sker i hemmet framför din dator och i din egen takt. Steg två genomförs gemensamt under två dagar under Sjöassistans ledning i endera Nacka Strand eller Långedrag utanför Göteborg.

I utbildningen, som startar i april, ingår teori, sjösäkerhet och båtpraktik. Deltagarna får bland annat känna på att manövrera båt, pröva att använda VHF och navigation. Hela utbildningen avslutas med ett formellt examensprov för Förarintyg.

– Vi har redan fått in anmälningar vilket visar att intresset är stort. Förutom ökad säkerhet ombord innebär det fler med nautisk kompetens, vilket gör att man kan navigera i nya vatten och upptäcka okända ställen i skärgården, säger Kenth Bill.

Siffrorna på hur många Förarintyg som totalt utfärdats har tagits fram av Nämnden För Båtlivsutbildningen (NFB).

– Samhället i stort är allt mer jämställt, men inte sjölivet. Det är något som vi vill ändra på, säger Kenth Bill.

www.stockholmradio.se

Idag lanserar Canon den nya digitala systemkameran EOS 550D – en revolution för alla fotointresserade. Det här är en riktig lättviktare som vidgar vyerna, både när det gäller stillbilder och videosekvenser i Full HD.

EOS 550D är det senaste tillskottet i Canons globalt serie EOS – en perfekt kamera för att dokumentera alla minnesvärda ögonblick i enastående detaljrikedom och färger. Kameran är Canons hittills mest avancerade digitala systemkamera för vanliga konsumenter. Här finns omfattande funktioner i ett kompakt, lättanvänt kamerahus och EOS 550D är ett perfekt verktyg för att utforska och utveckla sin fotografering kreativt.

Med 18 megapixlars upplösning och 9-punkts autofokussystem är det ingen konst att göra storformatsutskrifter och ändå få med alla detaljer. Den kraftfulla DIGIC 4bearbetningen kompletteras av optisk överlägsenhet, både i hastighet och i utformning. Resultatet blir livfulla bilder med lågt brus, oavsett om det gäller semestervyer eller när växlingen görs i ett sprinterlopp. EOS 550D har flera förinställda fotograferingslägen som gör allt väldigt enkelt att hantera. Användarna kan istället helt koncentrera sig på objekt och motiv.

Tagningar i svagt ljus underlättas med en avancerad ISO-hastighet på upp till 6400. Sommarfester, bröllop och grillkvällar kan vara knepigt att fotografera när ljuset blir svagare, men med EOS 550D går det lekande lätt utan att ens behöva använda blixten. ISO kan till och med ökas till 12800 för fotografering på kvällen när det är riktigt mörkt eller i dämpat ljus.

Förutom att vara en utomordentlig stillbildskamera kan EOS 550D också spela in videosekvenser i High Definition och 1080p upplösning. Med helt manuell manövrering kan användare finjustera inställningarna på ett kreativt sätt för att passa objekten, oavsett om det gäller action, familjesammankomster eller snabba sporthändelser.

En sensor i liknande storlek som de riktigt avancerade kamerorna innebär att bländaren kan användas för att styra hur mycket av bilden som är i fokus. Här finns alltså möjlighet att skapa ett stort antal imponerande visuella effekter. Med den nya funktionen Beskär video förstoras brännvidden 7 gånger utan byte av objektiv. Videosekvenser kan alltså tas på långt håll, utan att man behöver flytta på sig en tum.

En ny 7,7 cm (3,0″) 3:2 ClearView LCD-display med hög upplösning gör det riktigt enkelt att visa bilderna direkt efter tagning. Bildförhållandet 3:2 matchar kamerans bilder perfekt och visar dem utan svarta kanter. Breda betraktningsvinklar och en antireflexbehandling gör det enkelt att se bilderna, även i starkt solljus. Och vill man dela med sig av bilderna på storskärm finns HDMI-anslutning, så att stillbilder och videosekvenser kan visas direkt på kompatibla HD Ready TV-apparater.

Med den kompakta och robusta designen blir det enkelt att fotografera precis var som helst och den användarvänliga knapplayouten gör kameran bekväm att både hålla och använda. EOS 550D är perfekt för nybörjare och alla med konstnärliga ambitioner. Kreativiteten tas till en högre nivå, oavsett erfarenhet, och både videosekvenser och stillbilder håller exceptionell kvalitet.

www.canon.se

Med en 3G-router från svenska Dovado är det lätt att sätta upp en egen WiFi-zon i stort sett var som helst – i fjällstugan, husvagnen eller på hotellrummet – och låta flera användare samtidigt dela på en mobil bredbandsanslutning.

3G-routern gör att man inte behöver skaffa flera mobila bredbandsabonnemang, även om fler än en användare vill komma ut på internet samtidigt. Genom att ansluta ett 3G-modem till Dovado-routerns USB-port, kan såväl datorer som mobiltelefoner, spelkonsoler och iPod Touch dela på samma mobila bredband.

Datorer och annan utrustning kommer då åt internet trådlöst via WLAN, precis som i ett vanligt trådlöst nätverk hemma. Det går också att ansluta enheterna direkt med nätverkskabel till någon av de fyra Ethernetportarna.

Dovados 3G-routrar fungerar med praktiskt taget alla 3G- och Turbo 3G-modem som finns på marknaden. De är också helt operatörs¬oberoende. Det är bara att ansluta valfritt 3G-modem i routerns USB-port.

Det går också att hålla koll på användningen på distans, genom att skicka SMS till 3G-modemets SIM-kort. Man kan bland annat starta och stoppa 3G-anslutningen, starta om routern och kolla status t.ex. signalstyrka och månadens trafikvolym. Routern kan även skicka SMS/mejl om något har hänt eller när en förinställd trafikvolym har uppnåtts. Brandvägg är inbyggd.

Dovados 3G-routrar finns i två modeller: Dels den lite mer avancerade Dovado UMR med två USB-portar, där den andra USB-anslutningen kan användas för att fjärrstyra t ex belysning, dels Dovado 3GN med en USB-port.

Båda routermodellerna kan även användas hemma och ersätta en traditionell bredbandsrouter, eftersom de också har en ingång för vanligt, trådbundet internet.

Pris Dovado 3GN: Ca 900 kr inkl moms
Dovado UMR: Ca 1 100 kr inkl moms

www.dovado.com

Handheld lanserar nästa generations mobila stryktåliga Tablet PC fylld med integrerade funktioner som uppfyller standarderna IP65 och MIL-STD 810G. Med en vikt på knappt 1.1 kilo är den en av de lättaste 7-tums pekdatorerna på marknaden mobilt arbete.

Algiz 7 är en ytterst stryktålig Tablet PC med 7-tums widescreen pekskärm och operativsystemet Microsoft Windows 7 Professional, Intel Atom 1.6 GHz processor, 64 GB Solid State hårddisk samt 2 GB DDR2 RAM.

Algiz 7 har i standardutförandet Bluetooth, WLAN och GPS samt inbyggd 2 megapixels kamera med LED-ljus. Mobil 3G-funktion som tillval erbjuder höghastighetsöverföring av data över GSM/UMTS/EVDO. Algiz 7 är Gobi™ 2000-kompatibel och har inbyggda antenner som stöd – vilket innebär att du kan arbeta med valfri trådlös mobil frekvens var som helst i världen.

Handhelds unika MaxView™-skärmteknik är det senaste i fråga om läsbarhet i utomhusförhållanden, vilket gör att användaren garanteras marknadens bästa skärmstyrka för utomhusbruk. Du har batterikapacitet för en lång arbetsdag i fält med två stycken hot-swap batterier om 2400 mAh vardera som enkelt byts utan att datorn stängs av.

“Våra partners förväntar sig spjutspetsteknik från Handheld”, säger Patrick Pilhagen, vd. “När vi tog fram Algiz 7 lade vi ribban högt och vi är mycket glada över att det har visat sig att vi inte bara har uppnått målet utan faktiskt överträffat det. Vår nya produkt uppfyller alla marknadskrav, den är lätt, kraftfull, har stor och säker lagringskapacitet, den är stryktålig, har en skärm som är bäst i klassen, alla funktioner helt integrerade samt batterier som kan bytas under drift. Att vi kan erbjuda allt detta till ett väldigt bra pris gör den än mer attraktiv. Algiz 7 är en fullträff i det avseendet och är det som användarna på fältet väntar på.”

www.handheld.se

GKSS beställer tre nya Elan 310 som sina framtida utbildningsbåtar. Detta efter noggranna jämförelser med andra fabrikat i samma storleksklass. Vuxenutbildningarna på GKSS är oerhört välbesökta och kraven höga. Därför gäller högt ställda specifikationer på lärare, utbildning och båtar för att motsvara förväntningarna från kursdeltagarna.

”Vi har jämfört flera andra fabrikat i denna storleksklass men funnit att Elan 310 är den båt som bäst motsvarar våra hårt ställda krav på en båt för vår utbildningsverksamhet. Elan 310 är en innovation med VOR som förebild i Rob Humphreys design, vilket ger en snabb båt med gott om utrymme. Dubbla roder ökar känslan och ger båten ett extra sportigt intryck vilket passar GKSS profil utmärkt”, säger Mattias Mossberg som är utbildningsansvarig på GKSS.

Nya Elan 310 är inte bara GKSS favorit. Den har blivit mycket omskriven i såväl svensk som internationell press under vintern. Den har uppmärksammats på alla stora båtmässor under hösten och visas nu närmast i under den pågående båtmässan i Göteborg och senare även under mässan Allt För Sjön i Stockholm under mars.

”Elan 310 är 9,25 m lång och den senaste modellen i Elan´s Performance Range. Båtens VO70-attribut med ”chines”, dubbla roder, peke och T-bulb köl gör båtens design modern och omtyckt” säger Mats Runström, VD för den svenska importören Nordic Yachts AB.

”Att GKSS väljer 310:an är ett kvitto på båtens fina seglingsegenskaper och ett bevis på att såväl nya seglare som de som vill kappsegla kan hitta rätt i båten”, fortsätter Mats.

www.nordicyachts.se

Stora boken om segling är den kompletta, praktiska handboken fylld med steg för steg-instruktioner, actionbilder, förklarande diagram och bra tips på hur du ska få ut det mesta av din segling. Det är en helt ny bok om ett mycket populärt ämne.

Oavsett om du har en jolle eller en stor segelbåt, vill lära dig grunderna eller letar efter tips på hur du seglar som de bästa så är detta boken som ger dig svar, enligt Norstedts förlag. De ämnen som behandlas är:

· Jollar och yachter
· Kryssning och racing
· Sjösättning, styrning, trapetssegling, kapsejsning
· Racingtekniker, taktik
· Bojförtöjning, tidvatten, sjökort, navigation
· Ankring, förtöjning i gästhamn
· Knopar, rep och flaggor
· Båtetikett och sjömanskap
· Båtunderhåll och reparationer

www.norstedts.se

Finska Yamarin presenterar en helt ny bowrider på båtmässorna i Göteborg och i Stockholm. Den heter Yamarin 63 BR och är, enligt Yamarin själva, “en båt med ypperliga köregenskaper”. Den har ett djupt V-bottenskrov, som gör att båten går fint särskilt i lite hårdare väder.

Det stadiga skrovet är mycket välbalanserat och båten är både kursstabil och mjuk i sjögång. Båten har en stadig och högklassig vindruta som ger ett bra vindskydd även för dem som sitter på akterbänken tack vare sidoglasens formgivning.

Det är lätt att ta sig ombord i Yamarin 63 BR såväl via fören, aktern som sidorna tack vare fotsteg och ytor med halkskydd. Dessutom finns det halkskyddsytor både på akterbänken och bänken framme i fören där man kan kliva utan att trampa på sittdynorna.

Båten väger 900 kg och med en Yamaha 150-hästare är toppfarten över 46 knop, medan förbrukningen håller sig under 0,9 l/sjömil ända upp till 33 knop.

www.yamarin.fi

WWF har länge pekat på behovet av en förbättrad och samlad havs- och vattenförvaltning som baseras på vad ekosystemen klarar av. WWF välkomnar utredningen om en ny havsmyndighet som presenterades idag. – Den nya myndigheten kan bli en framgång om den får ett brett och tydligt mandat för havets ekosystem – som även omfattar fiske och övergödning, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

Det svenska havs- och vattenmiljöarbetet behöver en nystart för att på ett samlat sätt kunna hantera alla de frågor som rör planering, förvaltning och nyttjandet av vatten i landsmiljöer, kust och hav. Idag är arbetet splittrat på en rad myndigheter, vilket tydligt avspeglas i den svenska aktionsplanen för Östersjön.

– Fisket är en av de verksamheter som har störst direkt biologisk inverkan på havet. Därför är det positivt att utredningen föreslår att de flesta av Fiskeriverkets ansvarsområden, inklusive ansvaret för EUs gemensamma fiskeripolitik, fiskeförvaltning och fiskekontroll, flyttas över till den nya myndigheten. Vi förutsätter att regeringen går på den linjen och skapar goda förutsättningar att förvalta fiskbestånden gemensamt med övriga delar av ekosystemet, säger Lasse Gustavsson.

– Lika viktigt är att den nya myndigheten får ansvar och mandat att hantera vattenkvalitet och övergödningsproblematiken, inte minst jordbrukets påverkan på havet. WWF anser därför, i motsats till utredningen, att Vattenmyndigheternas ansvarsområden måste ingå i den nya myndigheten och hanteras på ett samlat sätt och i nära samverkan med Jordbruksverket, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.

Planering av hur havet och dess resurser ska användas måste också det självklart ingå i den nya myndighetens uppdrag, anser WWF.

Att förvalta havets ekosystem förutsätter ett starkt ledarskap och en bred kompetens, som speglar hela bredden av havs- och vattenmiljöarbetet – såväl bevarande som hållbart nyttjande. Det har sin grund i en förståelse för vad ekosystemet klarar av.

– Det finns en uppenbar och oroväckande risk att den nya myndigheten färgas av gamla traditioner om den förläggs till en befintlig myndighet, säger Åsa Andersson, programchef för Svensk Natur och Östersjön på WWF .

WWF är kritisk till att utredningen tagits fram under några få veckor med alldeles för snäva tidsramar. Det har gjort det omöjligt att konsultera olika intressen i en så här viktig fråga.

– Det är nu viktigt att det inte blir ett vakuum i havs och vattenmiljöarbetet när den nya myndigheten etableras. Det vore förödande särskilt i år då såväl aktionsplanen för Östersjön, EUs havsmiljödirektiv och en mängd åtgärder för våra sjöar och vattendrag ska genomföras, avslutar Lasse Gustavsson.

Den nya myndigheten står inför stora utmaningar som kräver ett starkt politiskt mandat, tillräckliga personella och ekonomiska resurser och bred ekologisk kompetens för att det svenska havs- och vattenarbetet inte ska försvagas.

Från och med 2012 är matchracing en av damernas OS-klasser. Förutom Team Anna Kjellberg som redan är i gång satsar nu ytterligare ett meriterat team på att konkurrera om en OS-plats. – Det känns enormt utmanande, men samtidigt lite läskigt att göra en OS-satsning. Av erfarenhet vet jag hur mycket som krävs. Nu kommer våra liv att förändras under de närmsta åren, säger Linda Rahm.

I Elliotten består Team Stena Bulk av seglarna Linda Rahm, Anna Skarenhed och Annika Carlunger. Besättningen har varit rankad 2:a i världen och har vunnit Lysekil Women´s Match två gånger.

Elliott 6m är en båt som är snabbseglad och kräver mycket god fysik. När Team Stena Bulk testade att segla denna båt under ett kompetensläger i Göteborg så tändes återigen gnistan och viljan att göra en ny elitsatsning. Elliotten kräver mer av sin besättning och varje position måste vara mer aktiv. Det krävs en mycket bra fysik och teamet har påbörjat sin satsning sedan fyra veckor med 4-5 gympass i veckan.

– Den senaste månaden har jag gått omkring med ständig träningsverk, säger Linda Rahm.

Svenska Seglarförbundet satsar just nu på dammatchracing genom att tillsammans med klubbarna skapa ett starkt tränings- och tävlingsprogram på hemmaplan med hård konkurrens och att fortsätta ha svenska besättningar i världstoppen även nu när disciplinen har blivit olympisk.

– Under världscuptävlingarna i Miami samlade vi mycket viktig information. Nu har vi relativt god koll på var ribban kommer att ligga och kan lägga upp satsningen efter detta. Man kan konstatera att flera nationer redan är inne i fullskaliga satsningar mot OS, så det gäller att vi kör utan att för den skull få panik över att vi kommer att få lite stryk i början, säger Sportchef, Stefan Rahm.

Den tuffa konkurrensen internationellt gör att det blir viktigare för de svenska teamen att samarbeta. Anna Kjellberg som är rorsman för Team Carpe diem kommenterar den nya konkurrensen:

– Att vi blir fler team är helt avgörande för om Sverige ska lyckas på kommande OS. Det är viktigt att kunna samarbeta med ett annat team på hemmaplan. Vi tycker det är jättekul att Linda satsar igen.

Länk: www.svensksegling.se

Under februari lanserar DEFA en batteriladdare som passar till både bil, båt och motorcykelbatterier. Handy 70 har speciellt designats för att undvika kabeltrassel. – Att förvara batteriladdare är ofta utrymmeskrävande eftersom alla kablar brukar hamna i ett enda virrvarr på hyllan i garaget. DEFA har tänkt på detta i designen av Handy 70. Där lindar och fäster du istället kablarna runt laddaren.

– Det innebär att alla kablar prydligt hålls ihop, de ligger alltid på samma ställe som själva laddaren och du får mer plats över på hyllan, säger Jens Holmström, produktansvarig på DEFA inom KG Knutsson AB.

En annan unik finess är en liten inbyggd ficklampa i batteriladdaren.
– Utan ström i batteriet finns det sällan någon belysning i bilen och när det är mörkt i motorrummet blir det också svårt att se vad som är minus och plus på batteriet.

Laddaren är även försedd med en funktion för underhållsladdning och kan stå på över tid utan att skada batteriet. Det är till fördel för fordon som står stilla stora delar av året, som motorcyklar och snöskotrar. Att underhållsladda batteriet lite då och då ger både längre livslängd på batteriet och en mycket bättre start när säsongen väl börjar igen. Underhållsladdning är bra även för batterier som används varje dag. Livslängden ökar markant om batteriet hålls fulladdat.

– Det här är en liten, kraftfull 12V – 7 Amp laddare som passar alla typer av blysyrabatterier: öppna, MF, GEL och AGM med batteristorlek på mellan 4,0 – 240 Ah. Den kan användas till såväl bil- och motorcykelbatterier som till snöskoter, traktor, husbil och båt. Laddaren har även ett konkurrenskraftigt pris, den kostar 1 095 inkl moms vilket är cirka 500 kronor lägre än liknande produkter på marknaden, säger Jens Holmström.

Länk: www.kgk.se

Mastervolt blir först i Sverige med att erbjuda ett komplett system för eldrift eller hybriddrift för båtar upp till 55 fot. Sortimentet består av flertalet kompletta elmotorsystem för varv och eftermarknad. Unikt med Mastervolt är att man levererar komplett elmotor, drivlina samt strömförsörjning anpassat för respektive båt allt efter kundens önskemål och krav.

Välj ren tyst eldrift med AGM eller Lithium-Ion batterier. För att visa bredden av systemen kan man enkelt och unikt välja hybriddrift med strömkälla från ett elverk. Alla system levereras med enkla Plug & Play kontakter för snabb, säker och enkel installation.

Mastervolt erbjuder ett komplett sortiment för eldrift till sjöss för alla båtmodeller från en leverantör med bästa funktion, prestanda och nöjet som framtidens miljötänkande erbjuder.

Mastervolts produkter sitter i fler än 9 av 10 nybyggda båtar i Sverige som har landström.

Länk: www.mastervolt.se

Miljöminister Andreas Carlgren kommer att delta på Båttinget som hålls onsdagen 10 mars på Stockholmsmässan i samband med båtutställningen Allt för sjön. Temat för årets Båtting är ”Båtlivet och miljön – vad gör vi för att förbättra den?”

Företrädare för Båtmiljörådet, Världsnaturfonden, Kemikalieinspektionen, båt- och tillbehörsbranschen m.fl. kommer att presentera nya lösningar och produkter för en hållbar miljö.

Under Båttinget kommer även Svenska Båtunionens pris för MiljöBästaBåt att delas ut. Moderator för tinget är redaktör Malcolm Dixelius.

Båttinget återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för riksdag och regering, myndigheter och kommuner samt båtlivets organisationer och båtbranschen.

För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W. Berglund, Svenska Båtunionen, hans.w@batunionen.com eller VD Mats Eriksson, SweBoat, me@sweboat.org.

En ny havsmiljömyndighet ska bildas för att stärka och effektivisera arbetet med hav och vatten och ta ett samlat grepp om området. Det är innebörden av regeringens beslut att tillsätta en utredning om hur den nya myndigheten ska organiseras. – Den nya myndigheten ökar Sveriges möjligheter att på ett kraftfullt sätt verka för bra miljö i hav och vatten och tar ett samlat grepp om detta område på ett sätt som tidigare saknats, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

Arbetet med vattenmiljöfrågor har ökat i omfattning under senare år och kommer fortsatt att öka, bl.a. till följd av EG:s ramdirektiv för vatten, EG:s marina direktiv och Helcoms aktionsplan för Östersjön. Samtidigt saknar Sverige i dag en myndighetsstruktur som kan arbeta kraftfullt och fokuserat med havs- och vattenmiljöfrågor och som har förutsättningar att ta ansvar för en effektiv och ändamålsenlig havs- och vattenförvaltning.

– Vatten i landmiljöer, vid kust och i hav utgör ett sammanhängande system som måste ses ur ett helhetsperspektiv. Ett exempel är övergödningen av haven, där lösningen framför allt finns i åtgärder på land och i de vattensystem som har utlopp i hav, säger Andreas Carlgren.

I första hand är det delar av Naturvårdsverket, Fiskeriverket och de fem vattenmyndigheterna som ska läggas samman till en myndighet som får ansvar för frågor om förvaltning av havs- och vattenmiljön. Utredaren ska lämna sitt förslag den 1 februari 2010 och myndigheten ska kunna inrättas fr.o.m. 1 januari 2011.

Myndighetens ansvarsområden, organisation och samverkan med andra berörda myndigheter kommer nu att analyseras närmare. Den särskilda utredaren ska bl.a.

– ta ställning till vilka verksamheter inom i första hand Naturvårdsverket, Fiskeriverket och de fem vattenmyndigheterna som ska ingå i den nya myndigheten,

– ta reda på om det finns verksamheter även inom andra myndigheter som bör ingå

– föreslå hur ansvarsfördelningen mellan myndigheten, länsstyrelserna och vattendelegationerna ska utformas när det gäller den regionala havs- och vattenmiljöförvaltningen och analysera hur länsstyrelsernas resurser för vattenmiljöarbete kan samordnas med och nyttjas i myndighetens arbete

– ta ställning till hur avgränsning ska ske till arbetet med fiskeriförvaltningen, fiskerikontrollens genomförande, vattenbrukets utveckling och fiskeprogrammets genomförande

– identifiera och analysera svårigheterna och bristerna i dagens havs- och vattenmiljöförvaltning och föreslå hur dessa problem kan undvikas i den nya organisationen, och

– klargöra ansvarsförhållanden och gränsdragningar gentemot andra myndigheter och verksamheter med anknytning till havs- och vattenområdet.

Avsikten är dessutom att myndigheten ska få ansvar för planering av havet i den ekonomiska zonen. Regeringen avser att tillsätta en särskild utredning för att bl.a. utarbeta den lagstiftning som behövs för planering i den ekonomiska zonen.

Regeringen anser att antalet myndigheter inte ska öka. Regeringens utgångspunkt är att Fiskeriverket ska upphöra i och med att den nya myndigheten bildas. Avsikten är dock inte att några verksamheter inom Fiskeriverket ska upphöra. De verksamheter inom Fiskeriverket som inte ska föras över till den nya myndigheten ska förläggas till mest lämplig myndighet. Regeringen kommer snarast att tillsätta en utredning som ska ta fram förslag på hur detta ska ske.

Sebago W3 Trench Coat är uppbyggd av W3 Light Shell i nylontaslan med supermembranet W3 och Dupont DWR finish. Den är vattentät och har extremt goda ventilerande egenskaper. Rocken har tejpade sömmar, dold knappknäppning och finns i färgerna Beige och Olive. Storlekar S – XXXL. Pris 2 995 kr. www.trendmark.se