Nu finns det ett nytt vandrarhem på Nåttarö i Stockholms skärgård. Vandrarhemmet inryms i Östermars gård på öns norra sida. Gården består av fyra hus och ligger i ett mycket naturskönt område, nära till både badstrand och klippor. Sammanlagt har vandrarhemmet 32 bäddar fördelade i 4 hus. I den gula huvudbyggnaden finns en liten bröllopssvit inrymd med, i stort sett, bara en stor säng.
Vandrarhemmet öppnar verksamheten den 12 juli och är anslutet till STF. Detta innebär att det går att boka via STF:s hemsida. För att komma till Nåttarö utan egen båt är det lättast att ta Waxholmsbåt från Nynäshamn, därifrån tar det cirka 30 minuter att komma till Nåttarö.
Nåttarö blev utnämnt till naturreservat förra året på grund av sin fina natur. Ön har mycket bra badmöjligheter med både klippor och sandstränder (Stora Sand och Skarsand). Fiskemöjligheterna räknas som goda med förekomst av gädda, abborre och inte minst havsöring. Till det sevärda räknas Dovhjortarna som orädda betar i flock, havsörnen som har kommit tillbaka, märkliga jättegrytor och Drottninggrottan.
Nåttarö vandrarhem drivs av Din Skärgård som är en ekonomisk förening som har ägnat sig åt turism i Stockholms skärgård i cirka 20 år.
Hurtigruten, världens vackraste sjöresa, har länge varit ledande rese- och äventyrsarrangör på Svalbard, dvs. både huvudön Spetsbergen och omkringliggande ögrupper. Rederiet genomför såväl veckolånga sjöresor runt huvudön som tre- och fyradagarskryssningar från “huvudstaden” Longyearbyen till nordligaste delen av Spetsbergen och tillbaka.
I sommar utökar Hurtigruten sin kryssningskapacitet med över 50 procent genom att sätta in ett tredje fartyg, “M/S Expedition” i seglingarna på Svalbard.
Det nya Svalbardfartyget “M/S Expedition” kompletterar från och med början av juni den befintliga Hurtigrutenflottan på Svalbard, som består av det klassiska Hurtigrutenfartyget “M/S Nordstjernen” och det isbrytande expeditionsfartyget “Polar Star”. Liksom “Polar Star” kommer “M/S Expedition” att göra veckolånga kryssningar runt hela Spetsbergen, med början och slut i Longyearbyen, Svalbards huvudort med drygt 2200 invånare, ett antal bra hotell och restauranger, universitetsfilial och förmånlig shopping.
“M/S Expedition” har tidigare gått i reguljär trafik mellan Sverige och Åland. Fartyget, som har isklass 1B, byggs för närvarande om till mycket hög standard vid Aker Yards i Finland där det får 58 moderna utsideshytter med toalett och dusch och sammanlagd plats för 120 passagerare. Ombord finns efter ombyggnaden Isbjörnsklubben, Albatrossbaren, en utsiktssalong med 360 graders panorama över omgivningarna, stor, modern restaurang med plats för samtliga passagerare i en sittning, bastuavdelning, träningslokaler och stora däcksutrymmen med bl.a. utomhusplats för matlagning och grillning. Fartyget är på 6 336 bruttoton och är 105 meter långt.
– Med “Expedition” ökar vi vår kryssningskapacitet från ungefär 200 passagerare i veckan till över 300, säger Anne Ljungdahl, som är chef för Hurtigrutens verksamhet i Sverige, Finland och de baltiska länderna. Det gör att vi äntligen kan möta den kraftigt växande efterfrågan som under flera år funnits efter kryssningar runt Svalbards spännande och natursköna kuster där det både är de många, jättelika glaciärerna och det unika djurlivet med isbjörnar, valrossar och valar som lockar.
De veckolånga kryssningarna med “M/S Expedition” kommer att utgå från och avslutas i Longyearbyen varje tisdag från början av juni till början av september.
Länk: www.hurtigruten.com
STOCKHOLM, Sweden (Feb. 23, 2009) – På den andra veckan av Leg 5 i Volvo Ocean Race ligger Ericssons båda båtar på första respektive tredje plats på väg mot Rio de Janeiro i Brasilien. De tre ledarbåtarna har nu passerat ekvatorn i Stilla Havet med Ericsson 4 i ledningen. De senaste dagarna har besättningarna seglat i lätta och lugna vindar.
Här är den senaste pressreleasen från Ericsson Racing Team:
The top three in the fleet have crossed the Equator in the Pacific Ocean, led by Ericsson 4 earlier today. The past few days have seen the sailors contending with the light and shifty winds and sudden squalls associated with life at the Equator.
Ericsson 4, skippered by Brazil’s Torben Grael, gave up half the lead it held on Friday afternoon as a result of leading into the unsettled weather, but today had reopened an advantage of 21 nautical miles over Puma at the 1306 GMT position report.
“We think we’re through the Doldrums, and we passed the Equator early on today,” said Ericsson 4 media crewman Guy Salter. “We slowed down probably more than the boats behind us. On the satellite pictures there were a lot more clouds that seem to have evaporated as time went on. We slowed for a bit, but it wasn’t the classic Doldrums experience through the Atlantic.”
Ericsson 4 was approximately 100 nautical miles south/southeast of Nauru, the world’s smallest island nation (in area). Teammate Ericsson 3, led by Sweden’s inimitable Magnus Olsson, was 24 miles behind.
“It has been a very nice and at the same time an enormously exciting day in the Volvo Ocean Race,” said Gustav Morin, media crewman aboard Ericsson 3. “During the night we made huge gains on the front fleet and in the morning we could see Puma in bearing 90 degrees. And by then we were still gaining. On the [latest] sched Puma was three miles ahead and our sistership [24] miles. No big gains or losses during the day between us.”
The fleet has covered more than 3,000 nautical miles in the first 10 days since setting off from Qingdao, China, putting the five boats on a fast pace. With the Equator cleared, the next tactical hurdle is the southern hemisphere inter-tropical convergence zone, around latitude 8 degrees South, another area of light and shifty winds.
Their decisions in the coming days will not only affect how they traverse that area, but also how they set up for a run at the leg’s first scoring gate at latitude 36S. The first boat across the parallel off New Zealand earns 4 points and each boat thereafter a half-point less.
“Our long-term plan is to aim for gap between Vanuatu and Fiji, with a restriction on not passing west of Vanuatu,” said team meteorologist Chris Bedford. “South of Fiji we expect the wind to be southeasterly. Because it’s hard to make easting in a southeasterly wind, we would prefer to be closer to Fiji for a better angle south towards the scoring gate. To be west, near Vanuatu, could mean a course dead upwind to the gate.”
Fiji lays more than 1,000 nautical miles on the horizon, which means the leaders will probably pass by there later this week.
VOLVO OCEAN RACE LEG 5 LEADERBOARD
(Feb. 23, 2009, 1306 GMT)
1. Ericsson 4, +9,303 nautical miles to finish
2. Puma, +21 NM
3. Ericsson 3, +24 NM
4. Green Dragon, +126 NM
5. Telefónica Blue, +135 NM
Se på film från båtarn:
Racing Team meteorologist will be available on
www.r2prod.net/ERT
www.thenewsmarket.com/Ericsson
Bilderna:
Stora bilden:
Magnus Woxen vid rodret på Ericsson 3. Foto Gustav Morin/EricssonRacingTeam.
Lilla bilden:
Eivind Melleby till rors med PUMA i bakgrunden. Foto Gustav Morin/EricssonRacingTeam.
När vi kommer in på bryggplatsens portal möts vi först av lite båt & natur relaterade nyheter, och vi känner oss genast hemma. Efter en stund har vi upptäckt att det finns en karta med Sveriges gästhamnar och naturhamnar utmärkta, och faktiskt inte bara det, utan även mindre bryggplatser som man troligast inte skulle hitta i någon turistguide, och genast blir man nyfiken om den där lilla bryggan finns med som jag brukar åka till när vi skall bada.
När iden om portalen började gro, var det faktiskt just dom mindre och inte alltid välkända “naturhamnarna” jag var mest intresserad av att kartlägga säger Jerry Edfors, (Skapare och redaktör på bryggplatsen). När jag sedan spann vidare kom liksom resten av funktionerna med av sig självt.
Hamnarna i kartans databas kan vem som helst bedöma, redigera, skapa nya, bifoga bilder osv. Vi hittar till och med funktion att kopiera en karta med valfri hamn till sin egen hemsida.
Sen finns det en loggbok, eller alla som blir medlem kan få en egen loggbok, vilket är ett bearbetat blogg-system, bl.a. kan man med Google-karta lägga till position i sina logg/blogg inlägg.
En annan intressant finess i loggboken är ett gps program du kan installera på din mobil telefon om den har inbyggd gps, och på så sätt spåra dina båtresor, och få den lagrad i din loggbok där du sen kan välja om du vill spara privat, publicera eller blogga om den.
Vi har en hel del planerade tester och artiklar, samt lite andra projekt och lekar som skall komma under vår/sommar berättar Jerry, jag vill inte avslöja allt, möjligtvis kan jag berätta att jag har fått tag i en bra Kock som skall ha en en matspalt på sidan, och om allt blir som vi planerat blir det verkligen en annorlunda och häftigare matspalt än vi är vana vid.
Länk: www.bryggplatsen.se
I Kolström, den lilla farleden för småbåtar förbi Ingarö kyrka mellan Baggensfjärden och Ingarö, kommer en båttvätt att etableras alldeles under motorvägsbron till Ingarö.
Pressrelease:
Ägaren, Bengt Nordfors, välkänd operasångare bland annat från Fantomen på Operan vill slå ett slag för miljön och göra det möjligt för motor- och segelbåtar att bottentvätta i hans nya anläggning.
I planerna ingår också att starta Café Kolström ombord på husbåt i hamnen.
Båttvätten, en ECO S 300, kan tvätta motor- och segelbåtar med maxbredd i vattenlinjen om 3 m och största köldjup om 2 m. All materia som borstas bort, samlas upp för senare destruktion.
Anläggningen kommer att vara i drift från den 1 maj.
Bengt Nordfors:
“Jag har länge velat göra något för miljön. Som båtägare och ägare till en mindre båthamn har jag länge funderat på problemen med bottenfärgers giftighet. Jag vill ge båtägarna en chans att äga sina båtar utan att behöva bottenmåla alls.”
Gustaf O Douglas:
“Vi är glada över att äntligen få en båttvätt i Värmdö-området. Att från Värmdö/Ingarö köra till andra båttvättar i Nynäshamn, Trosa, Lidingö eller Vaxholm har inte varit optimalt. Vi önskar Bengt lycka till med sin satsning på miljön.”
Bilden visar Boatwasher i arbete i Vasahamnen i Stockholm. Foto: Boatwasher.
Nu har det böärjat röra på sig på allvar för den “klimatsmarta” vattenfarkosten Evolo. Det är några studenter på KTH som har kommit ganska långt i studierna och arbetet med denna annorlunda farkost.
Ett av sätten att skapa mer intresse kring produkterna är en blogg som nyligen har startats. Där finns både inlägg och kommentarer samt en video.
Länk: www.kthpainsidan.se/category/bidrag/klimatsmart-vattenfarkost
Kommentarer
Bloggen har pågått ett tag på www.evolo.se. Där finns också lite mer aktuella bilder!
Det börjar bli riktigt tajt i toppen för Volvo Ocean Race på väg mot Rio. Bara 2 Nm skiljer ettan Ericsson 4 från tvåan, Puma. Även Ericsson 3, på tredje plats, har tagit in en del på Torben Grael & Co. ombord på Ericsson 4. Det skiljer endast 65 Nm mellan ettan och trean när 10 300 Nm återstår av denna enorma etapp.
Här är den senaste pressreleasen från Volvo Ocean Race högkvarter:
Leg Five Day 6 Daily Story:Wet, Hot And Manky
Posted: 19 Feb 2009 07:25 AM CST
It is still a hot port-gybe reach for the five boats engaged in the charge south during leg five of the Volvo Ocean Race. The fleet is currently 1200 nm north of New Ireland in the Solomon Islands, the area where the doldrums are lurking and light and shifty breeze await.
Top boat is Ericsson 4 (Torben Grael/BRA), with PUMA (Ken Read/USA) positioned neatly on her starboard hip, 45 nm to the northwest, but only 10 nm astern. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) has chosen the middle road, while Ian Walker still has Green Dragon in the east, 156 nm further east than PUMA. Bringing up the rear is Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED), who is ploughs a lonely furrow almost exactly the wake of Ericsson 3, but 267 nm behind Ericsson 4.
Reaching, although rather monotonous, does have its advantages. There are no sails or gear to stack when the boat tacks, and it looks as if this will be the case for at least another week. “The stack has stayed pretty much in place for the best part of a week, apart from a bit of carting it forward and aft to help the trim of the boat,” says Telefónica Blue’s Simon Fisher.
The downside of reaching is the spray, which soaks the crew’s eyes with salt. “They get red and very sore,” explains Ericsson 3’s MCM, Gustav Morin. “We have helmets with eye protection and different kinds of goggles to protect them, but it’s tricky to see through the glass.”
Onboard Telefónica Blue, various fashion items have appeared to deal with the spray situation. “Whilst the majority have stuck with the trusty old surf helmet and visor, David Vera has mixed things up a little with a very fetching pair of safety goggles and Michael Pammenter is sporting a pair of scuba goggles. The latter, whilst looking a little ridiculous, seem to be pretty effective, although this was almost not the case, as, whilst getting them out of his bag, Mike managed to stamp on them, popping the lenses out,” said Simon Fisher.
Although the miles are clicking off nicely, around 2,000 nm already safely consigned to history, conditions for the fleet are, in the words of Ericsson 4’s watch captain, Brad Jackson, “wet, hot and manky,” – the ideal breeding ground for all sorts of nasty rashes and sores. “I am not looking forward to what Ryno (Ryan Godfrey), Nipper (Guy Salter) and Blood (Phil Jameson) start coming out with. Over the length of this leg, there could be some new varieties,” he said.
Hold that thought until 1300 GMT tomorrow.
Leg Five Day 6: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 10,549 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +10
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +105
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +246
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +267
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS
Länk: www.volvooceanrace.org
Båtliv ökade förra året upplagan till 142 000 ex per utgivningstillfälle och är ohotad som Sveriges största båttidning. Det är TS (Tidningsstatistik AB) som står för den officiella kontrollen av tidningarnas upplagor. Båtliv har betydligt större upplaga än alla andra svenska båttidningar tillsammans.
Av de svenska båttidningarna är Båtliv, Praktiskt Båtägande och På Kryss (Svenska Kryssarklubbens medlemstidning) TS-redovisade.
Medan Båtliv ökar sin upplaga med hela 2 800 exemplar till 142 000 så minskar På Kryss med 300 ex till 27 300 ex. Praktiskt Båtägande minskar med 500 ex till 22 100 ex per utgivningstillfälle.
Båtlivs upplaga är fullt jämförbar med flera andra stora organisationstidningar. Båtlivs prenumeranter betalar för sin tidning som en del av medlemskapet i en båtklubb.
– Detta är en av Båtlivs största fördelar. Vi vet att alla våra läsare har en egen båt, det är därför de får tidningen, säger chefredaktör Lars-Åke Redéen.
– Båtliv är unik bland båttidningar i hela Europa med sin höga upplaga. Den har en mycket starkt ställning på marknaden och både för oss som skriver i tidningen och för annonsörerna är det en väldigt stor fördel att veta att läsarna har en egen båt.
Fotnot: Båtnytt, Vi Båtägare och Segling är inte TS-redovisade, men brukar uppge upplagor på 20 000 (Vi Båtägare och Segling) – 30 000 ex (Båtnytt).
Kommentarer
Grattis till en bra tidning!
Nya Nord West 370 SportsTop kommer att visas för första gången på svenska ostkusten den 27 februari – 8 mars på Stockholmsmässan. Detta är den fjärde version av Nord Wests lovordade 37-fotare; Nord West 370 SportsTop. Sedan tidigare finns Flybridge, Coupé och en öppen daycruiser, 370 Sport, som vann Boat Innovation Award vid lanseringen i november.
Pressrelease:
Liksom Sport-versionen erbjuder den här båten sol och salta stänk och med en rymlig cockpit för socialt umgänge. SportsTop-versionen har samma driftekonomi, egenskaper och karaktär.
Båten har en rymlig förpik med rejäl dubbelsäng, midkabin med dubbelbädd, bäddbar salong om så önskas och WC med en duschkabin.
Med en ny placering, jämfört med Flybridge och Coupe, ligger pentryt med bl a gas- eller elspis, dubbelho, varmluftsugn/mikro/grill och ett 130L kylskåp en trappa ner inne i båten. Det är en ljus miljö med arbetsytor i Corian och smarta skåp för glas, porslin etc. Bordet är dessutom el-manövrerat och blir nedsänkt del av en bekväm solbädd. I övrigt finns lättillgängliga, ordentliga stuvutrymmen som underlättar ordning och reda ombord.
Båten är rikligt utrustad redan som standard med t.ex. LED-belysning, bogpropeller, värmare, defroster och septiksystem. Nord West 370 har ett väl ljudisolerat maskinrum och kan fås med drev alternativt IPS.
Länk: www.nordwest.se
Kommentarer
Givetvis en direktlänk till www.nordwest.se.
Synd att inte Båtliv själva kan skriva nåt. Jag hade själv en sån båt en gång, men den fastnade, tyvärr.
Synd att du fastnaden med båten, men det kanske berodde påföraren?
Vi skriver så mycket material vi hinner själva, men vi tar även in pressreleaser på hemsidan. När vi gör det märker vi dem tydligt.
Båtlivs redaktion
Tycker fortfarande att ni är dåliga på skriva!!!
Jag tror att vi har förstått det.
På Allt för sjön i Stockholm är det svensk premiär för Bavarias senaste motorbåtsserie. Den modell som visas är Deep Blue 46. Allt för sjön pågår 28 februari till och med 8 mars. Båten hade världspremiär på båtmässan i Düsseldorf i januari och kommer att visas på flera mässor under våren, men i Stockholm är det nordisk premiär.
Den nya båtserien har tagits fram i samarbete mellan BMW Group Designworks USA. Designteamet har skapat ett helt nytt modernt mjukt formspråk med funktion i centrum.
Båten kommer att sätta en ny standard för utrymmen invändigt och utvändigt. En ny typ av skrovform, en slags “full body”, ger enligt generalagenten en fantastisk volym invändigt.
En innovativ lösning av däcket ger ”promenadstråk” från badbryggan till stäven. En unik lösning av layouten på sittbrunnen ger fartygskänsla.
På samma sätt som med övriga Bavariabåtar är priset väldigt konkurrenskraftigt. För Deep Blue 46 är grundpriset från cirka 4 070 000 med dubbla Volvo Penta D6-330 hkk dieselmotorer.
Länk: www.bavariasverige.se
Kommentarer
Vilka snygga linjer! Verkligen något nytt i motorbåtsvärlden.
Snyggt? Jag tycker att det ser ut som en sardinburk.
Du har rätt, men är det verkligen sant?
Ja, jag tycker fortfarande att 4 miljoner är ganska mycket pengar.
Mycket pengar absolut men helt klart den snyggaste båt jag nånsin sett.
Under januari minskade Statoils försäljning av E85 med 65 procent jämfört med toppnoteringen i oktober 2008. Den minskade försäljningen motsvarar ett ökat koldioxidutsläpp om drygt 7 800 ton under januari. Detta trots att 18 731 nya etanolbilar har registrerats i länet sedan oktober 2008.
Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 353 stationer. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också få tillstånd att öka låginblandningen av biodrivmedel i bensin.
– En effektiv åtgärd för att minska koldioxidutsläppen är att öka inblandningen av biodrivmedel i bensin, från dagens fem till tio procent. Nyligen sa EU ja till ökad låginblandning. Nu återstår det för svenska politiker och myndigheter att se till att den ökade långinblandningen kan införas så snart som möjligt i Sverige, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.
Försäljningen över Statoils stationer under januari 2009 utgjordes till 6,9 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 60,1 procent, medan andelen diesel uppgick till 33 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under januari 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 13 045 ton, motsvarande cirka 4 387 genomsnittliga bensindrivna personbilar.
– Många vill minska sin klimatpåverkan och fortsätter att tanka E85 trots att det blir dyrare per kilometer än att tanka bensin. Men i tider med ekonomisk oro är det bara att konstatera att det finns en hel del som väljer det alternativ som är billigaste snarare än det som är bäst för klimatet, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.
All etanol i svenska Statoil försäljning av E85 är verifierat hållbar. Det innebär att etanolen är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och kommer från brasilianska sockerrör vilket minskar koldioxidutsläppen med minst 85 procent jämfört med bensin.
Ericsson 4 har det senaste dygnet lyckats utöka sin ledning i Volvo Ocean Race etapp till Rio de Janeiro med några sjömil. På onsdagsmorgonen var ledningen över tvåan i tävlingen, amerikanska Puma, 13 Nm.
Ericsson Racing Teams internationella besättning fortsätter dock att kämpa för att behålla ledningen och vinna Leg 5. De båda tätbåtarna bevakar dock varandra och släpper inte varandra ur sikte.
Här är den senaste pressreleasen från Ericsson Racing Team:
As if stuck together by bungee cord, Ericsson 4 stretches out a bit before Puma reels in the lost miles. This has played out over the past three days, since the conditions have abated from the full-on blow the first two nights of the leg bound for Rio de Janeiro, Brazil.
At today’s 1300 report, Ericsson 4 led Puma by 4 nautical miles. Ericsson 4 was about 24 nautical miles east of Puma as they made a course due southeast to the east of the northern Mariana Trench.
The International crew’s lead is down from a peak of 9 miles at the 0408 report, but still better than the even pacing the two were recorded as at last night’s 1918 report.
“Racing-wise, things are going really well,” said Ryan Godfrey, bowman aboard Ericsson 4. “The boat loves these reaching conditions and with every sched we gradually build our lead over the chasing Il Mostro.”
As the leaders cross the 20th parallel, the conditions have warmed considerably from the first two nights. The leaders are still anticipating reaching the northeasterly trade winds tomorrow or the day after, but in the meantime they’re taking an opportunity to pack away some of the cold-weather gear for awhile, until they dive into the Southern Ocean.
“Dry-out time aboard today,” said Godfrey. “The temperature has really made a change for the better and this afternoon has been a great opportunity to pack up the double layer sleeping bags and mattresses. It’s also been nice to see all the condensation moisture that forms throughout the boat start to evaporate away.”
Life is similarly pleasant aboard Ericsson 3, which has been at sea for all of the past seven days, save for two hours, after departing Taiwan to complete Leg 4.
Firmly entrenched in third place, Ericsson 3 was pacing 142 nautical miles behind the fleet leader. The Nordic crew has welcomed the two newcomers with jokes and tales.
“There is good mood among the guys,” said media crewman Gustav Morin. “Everyone is joking, telling stories and laughing while we are trying to make the boat go as fast as possible.”
Newcomers Arve Roaas and Magnus Woxen are race veterans, but Roaas has never sailed the VO 70 before. Woxen did the last race as a member of Ericsson Racing Team.
“The VO 70s are better in every way,” said Roaas. “They’re a lot quicker and actually a bit drier, under deck that is. And if the swing keel system is as reliable as I hear it is, it’s a lot better than the water ballast system.”
VOLVO OCEAN RACE LEG 5 LEADERBOARD
(Feb. 18, 2009, 1321 GMT)
1. Ericsson 4, +10,886 nautical miles to finish
2. Puma, +4 NM
3. Ericsson 3, +142 NM
4. Green Dragon, +207 NM
5. Telefónica Blue, +284 NM
Här är en vodcast (video) från Chris Bedford, Ericsson Racing Teams meteorolog:
http://www.r2prod.net/ERT/folders/FLASH_FILES/preview.php?video=videos/BEDFORD_WX
En professionell OS-satsning och en välförtjänt bronsmedalj gav starbåtsseglarna Fredrik Lööf och Anders Ekström utmärkelsen Årets seglare 2008. – Det är jättekul, verkligen en ära, säger Anders Ekström.
Pressrelease:
Det är andra gången som den framgångsrika besättningen får utmärkelsen. Första gången var 2003.
– Men det gör det inte mindre roligt att vi får priset igen. Alla gånger är lika roliga, säger Anders och skrattar.
– Årets seglare borde ju gå till någon av Sveriges bästa seglare så det känns mycket skoj, säger Fredrik Lööf som även fått utmärkelsen 1994, 1997 och 2000 för sina resultat i finnjolle.
Efter OS i Aten lade Fredrik och Anders all fokus på Qingdao 2008. Under den perioden gjorde de även flera lyckade placeringar på olika världscuptävlingar och mästerskap, bland annat med en andraplats på EM och en fjärdeplats på VM 2005. De får utmärkelsen Årets seglare för den väl genomförda OS-satsningen som resulterade i ett olympiskt brons.
Fredrik Lööf och Anders Ekström har nu valt att avbryta sin gemensamma satsning. Fredrik Lööf satsar vidare mot OS 2012 tillsammans med tidigare finnjolleseglaren och VM-femman Johan Tillander. Anders Ekström tar en paus från heltidsseglingen och ska i stället slutföra sina studier.
– Men jag håller på med en del mindre projekt under tiden. Och så är det ju VM i starbåt i Varberg i sommar, säger Anders.
Motivering
Efter ett mindre lyckat OS i Aten 2004 lade Fredrik Lööf och Anders Ekström, KSSS, upp en strategi inför OS 2008 i Qingdao. Under en fyraårsperiod lade de all fokusering på Kina, där de efter en lysande grundserie ledde inför medaljfinalen. Där försvann dessvärre guldet men killarna får utmärkelsen efter att ha genomfört en professionell OS-satsning och tagit en mycket välförtjänt bronsmedalj.
Övriga utmärkelser från Svenska Seglarförbundet Vinges Kanna – bästa manlige kappseglare Stellan Berlin blev världsmästare i 2.4mR-klassen på Gran Canaria, Spanien. Med sina fem VM-guld är han därmed en av Sveriges mesta mästare i segling.
Reimerspokalen – bästa kvinnliga kappseglare Josefin Olsson, Oxelösunds SS, tog med en makalös nervkyla VM-guld i e-jolle. I tight strid med danskan Anne-Marie Rindom tog hon hem slutsegern med bara en poäng till godo. Josefin vann såväl SM som JSM i e-jolle och efter VM inledde hon sin nya karriär i laser radial med årets tredje SM-guld.
Halvan – bästa juniorplacering på ett VM, EM, JVM eller JEM
Josefin Olsson, Oxelösunds SS, tog med en makalös nervkyla VM-guld i e-jolle. I tight strid med danskan Anne-Marie Rindom tog hon hem slutsegern med bara en poäng till godo.
Geddapokalen – bästa junior
Jesper Stålheim, KSSS, har genom hård träning, framför allt under sin tid på seglargymnasiet i Ängelholm, utvecklats till ett av Sveriges största framtidshopp i en av de tuffaste juniorklasserna. Han får Geddapokalen för sin seger i JEM i laser i Frankrike.
Lyftet – bästa utveckling
Anna Kjellberg, GKSS, med besättning fick ett wildcard till damtävlingen i Match Cup Sweden. De åkte dit med ambitionen att se och lära – och tog sig till final. Där blev emellertid världsettan Claire Leroy, Frankrike, för stark. Under året har Anna och hennes besättning också tagit hem totalsegern i Nordic Women’s Matchracing Tour.
Besättningen har under året bestått av: Annika Ölme, Ann Dahlsten, Vanja Lundberg, Johanna Lyrstrand, Anna Nordlander, Theres Benito, Linda Johansson, Malin Källström, Madeleine Magnusson, Lotta Harrysson och Nina Barne.
Nakterhuset – bästa havskappseglare
Med den imponerande serien 1-1-1-1-2-1-(6)-3-1 vann Ralf Aspholm, KSSS, med besättning årets EM i havskappsegling enl ORCi-regeln och hade hela 36,25 poäng tillgodo på tvåan. Man blev även svenska mästare under året.
Besättningen bestod av Ralf Aspholm, skeppare och pitman; Matthew Humphries; taktiker; Emil Wiberg, rorsman; Johan Barne, navigatör; Tore Lewander, stortrimmer; Peter Andersson, spinnakertrimmer; Christofer Brugge, försegelstrimmer; Fredrik Aurell, fördäck; och Kimon Sfiris, mastman.
Nakterhuset utses av Svenska Havskappseglingsförbundet
Årets tränare
Jimmy Talén har ställt om arbetet från riksidrottsgymnasium till regionalt gymnasium i Ängelholm och dessutom även utvecklat delar av verksamheten. Han har organiserat och genomfört flera uppskattade träningsläger och delat med sig av sina kunskaper till många seglare. Genom idogt sailcoacharbete har Jimmy en stor del i den tränarutbildning och klubbutveckling som skett i hans region.
Årets arrangör
SS Norderviken genomförde med bravur SM i laser master. Med en stor portion kraft och energi har SS Norderviken arrangerat ett gemytligt och proffsigt event såväl på vattnet som på land. Möjligheten att inför SM-dagarna kunna delta i träningsläger på plats gör också helhetsintrycket av tävlingen än bättre.
Utdelning av utmärkelser
Utmärkelserna delas ut på Allt för sjön-mässan, Älvsjö.
Tid: Torsdag den 5 mars kl 17:45.
Plats: Mustos monter, C11:29
Regattaprogram för SWE Sailing Team
ISAF Sailing World Cup
4-10 april – Prinsessan Sofias regatta, Palma de Mallorca (Spanien)
18-24 april – Semaine Olympique Francaise, Hyères (Frankrike)
27-31 maj – Delta Lloyd Regatta, Medemblik (Nederländerna)
20-24 juni – Kieler Woche, Kiel (Tyskland)
14-19 september – Skandia Sail For Gold Regatta, Weymouth/Portland (Storbritannien)
VM/EM i de olympiska klasserna
5-14 juni – 470-EM, Traunsee (Österrike)
3-11 juli – finnjolle-VM, Köpenhamn (Danmark)
5-12 juli – starbåts-EM, Kiel (Tyskland)
9-17 juli – laser radial-EM, Köpenhamn (Danmark)
12-19 juli – 49er-VM, Riva del Garda (Italien)
27 juli–1 augusti – matchracing-VM (dam), Lysekil (Sverige)
30 juli – 9 augusti – laser radial-VM, Karatsu (Japan)
30 juli–9 augusti – starbåts-VM, Varberg (Sverige)
31 juli–7 augusti – laser-EM, Borstahusen (Sverige)
6-9 augusti – matchracing-EM, Middelfart (Danmark)
20-26 augusti – laser-VM, Halifax (Kanada)
20-28 augusti – 470-VM, Köpenhamn (Danmark)
21-29 augusti – finnjolle-EM, Varna (Bulgarien)
29 augusti–5 september – 49er-EM, Zadar (Kroatien)
I Båtliv nr 6 skriver Svenska Båtunionens ordförande, Göran Andersson, ett öppet brev riktat till infrastrukturminister Åsa Torstensson. I brevet efterlyser Göran Andersson, som representerar 160 000 båtägare över hela landet, ett svar som Åsa Torstensson utlovade förra året…
Grundstött förslag?
Hallå, infrastrukturminister Åsa Torstensson!
Inför Svenska Båtunionens årsmöte, Båtriksdagen, i april 2008 fick jag ett brev där du lovade att ett förslag till obligatorisk Båtförarutbildning var klart att skickas på remiss.
Mycket riktigt kom det en remiss, som SBU och flera andra svarade på i september 2008. Regeringsförslaget var enligt dessa svar byråkratiskt med fel gränser för fart och längd samt utan hänsyn till NFB:s(Nämnden för Båtlivsutbildning) nuvarande utbildning och den utredning som departementets Lars Högdahl gjort. Det fanns inte heller något förslag om att Sverige skulle ratificera FN-resolution 40, som innehåller förslag till Internationellt båtförarcertifikat liknande dagens Förarintyg.
Vi förstår, efter några enkla frågor inom politiska kretsar, att regeringen är oense om behovet av ett obligatorium och att det är detta som gör att det inte kommer någon proposition som bygger på inkomna remissvar. Borde det inte väga tungt att Sveriges och en av Europas största båtorganisationer på goda grunder begär att det införs ett så kallade Båtkörkort?
Vi står dessutom till förfogande för samtal kring detta när som helst.
Det är dags att komma med ett besked till alla båtintresserade. Vi vill veta om frågan är avförd och vi kan fortsätta med det frivilliga Förarintyget hos NFB som förut.
Från Svenska Båtunionen tycker vi givetvis att regeringen skall fastna för vårt förslag till lösning och i varje fall inför Sveriges ordförandeskap i EU under hösten ratificera FN resolution 40. För att ta ditt förslag av grundet så måste det kanske stuvas om.
Läs mera på www.batunionen.com och www.batliv.se om Svenska Båtunionens remissvar eller kontakta ordforande@batunionen.com
Göran Andersson
Ordförande Svenska Båtunionen
Länk: https://www.batliv.se/batforarintyg.asp
Kommentarer
VIKTIGT! Jag är en av de 160.000 båtägare det hänvisas till. För det första står långt ifrån alla av oss bakom SBU’s tidigare förslag och åsikter. Förstår att regering och partier är oense också. Vi behöver inget båtkörkort. Finns INGET vetenskapligt eller statistiskt stöd för det överhuvudtaget. Uppmanar alla att läsa Erling Mats utmärkta genomgång av sjöräddning och olyckor. Igen inget stöd för ofta framförda åsikter om snabba båtar etc. Det äri reella och faktiska tal seglare och roddbåtar som har mest problem. Att införa båtkörkort öppnar för en myriad av underliga gränsdragningar och legala problem. Tycker SBU skall verka för den utmärkta frivilliga utbildningen och mycket viktigare att Sjöbefäl 3/4/5 (bl.a tidigare Skepparexamen) får internationell ackreditering. Nu får man ta Svenskt OCH RYI eller Amerikanskt!
Så Ja till frivillghet och NFB men NEJ NEJ till att lagen skall in och tafsa här.
Man blir vansinnig när Göran påstår sig representera 160.000 båtägare. Vår klubb skall lämna den här organisationen! Så här höll fackföreningar på förr. Tvångsanslutning till sossarna!
Svenska Båtunionens Båtriksdag(årsmöte) är vårt högsta beslutande organ med representanter från 26 regionala förbund som representerar ca 900 båtklubbar med 160.000 medlemmar.Beslut om att driva frågan om obligatoriskt förarintyg togs enhälligt av Båtriksdagen 2005.
Har vänner i flera klubbar. Ingen kan påminna sig om att man förhörde sig om medlemmarnas åsikt. Väldigt få jag träffar stöder det här. Ifrågasätter demokratin i detta. Därtill vad STÖDER man detta antagande om att det är bra med körkort på? Så vitt jag kan se bara lösa antaganden och allmänna "besserwisserattityder". Det blir som vid båtregistreringen – civil olydnad. Jag reggade ingen av mina båtar. Lämnar inte klubben SBU gör jag och 10 till det och vi lämnar båtar till varv istället. Klubbandan ändå borta.
Fortum har tillsammans med Uppsala universitet tidigare satsat resurser i en testanläggning för vågkraft utanför Lysekil. Nu har Fortum och Seabased Industry, den svenska leverantören av utrustningen, tagit nästa steg och lämnat in en intresseanmälan till Energimyndigheten om investeringsstöd till en fullskalig anläggning med 500 aggregat och en effekt på 10 MW, en sammanlagd investering på nära en kvarts miljard kronor.
Vi ser vågkraft som en viktig del i jakten på framtidens energi. Fortfarande är vågkraften under utveckling, men vi bedömer att den är så intressant att vi nu vill undersöka möjligheterna till en vågkraftsanläggning i full skala, säger Göran Hult chef för Fortums vattenkraft.
Vatten i rörelse innehåller mycket energi och har potential att utnyttjas en stor del av tiden. Beräkningar visar att det enbart i det relativt lugna Östersjön skulle gå att få ut omkring 24 TWh. Det motsvarar nästan all den el som samtliga svenska hushåll förbrukar under ett år.
Den vågkraftsanläggning som intresseanmälan avser beräknas kosta närmare en kvarts miljard kronor och vi hoppas att Energimyndigheten kan bidra med en delfinansiering. En storskalig anläggning skulle bidra till en snabbare utveckling av denna förnyelsebara energikälla till en kommersiellt fungerande produktionsform och det är viktigt enligt Göran Hult.
– Regeringens ambitiösa mål med en utökning av elcertifikatssystemet till 25 TWh förutsätter att alla tillgängliga källor till förnybar energiproduktion utnyttjas. Vi bedömer att vågkraftenhar mycket stor potential, avslutar Göran Hult.
Bakgrund:
Energimyndigheten har fått i uppdrag att stötta och stimulera utvecklingen av kommersiellt gångbar förnyelsebar energiproduktion genom investeringsstöd. Myndigheten har nu som första steg begärt in intresseanmälningar. Efter det att Energimyndigheten lämnat besked om hur de ställer sig till ansökan, något som sker senare i år, fattar Fortum beslut.
Seabased Industry AB är ett Uppsalabaserat företag som utvecklar en ny teknik för att utvinna energi ur havsvågor. Företaget är nära kopplat till den forskning om vågkraft som sker vid Uppsala universitet.
Tridentnav Systems har nu nu officiellt registrerats som en OEM (Original Equipment Manufacturer) inom IHO S-63 Data Protection Scheme. Därmed kan användare av Tridentnavs navigeringsprogram Tridentnav ECS nu även utnyttja krypterat sjökortsdata enligt S-63-standarden, vilket ger tillgång till sjökortsdata över hela världen med uppdateringar varje vecka.
Användare som sedan tidigare har prenumeration på sjökortsdata i S-63-format kan nu använda sina existerande prenumerationer även i Tridentnav ECS, utan att behöva någon ny prenumeration för sjökortsdata.
Krypteringsstandarden S-63 är utvecklad av IHO (International Hydrographic Organization), för kryptering av elektroniska sjökort (ENC). De ursprungliga okrypterade ENC-filerna är producerade av ansvariga myndigheter i respektive land, enligt IHO-standarden S-57. I Sverige är det Sjöfartsverket som står för produktion av sjökortsdata för svenska farvatten.
En fördel med S-63 är att navigatören har möjlighet att köpa rättigheter till sjökortsdata separat, oberoende av vilket eller vilka navigeringssystem man sedan väljer att använda. En prenumeration på sjökortsdata i S-63-format är fortsatt giltig även om man byter navigeringssystem ombord.
Tridentnav Systems navigeringsprogram Tridentnav ECS stöder utöver S-63-formatet även liksom tidigare sjökortsdata i Tridentnavs eget format, som levereras enligt avtal direkt med Sjöfartsverket. Båda alternativen har S-57-data i grunden och ger samma höga kvalitet på sjökortsbilden.
Möjligheten att använda S-63 ger tillgång till sjökort som tidigare inte var tillgängliga för Tridentnav ECS användare, t ex de ryska och polska delarna av Östersjön.
Länk: www.tridentnav.se
Canon introducerar sin första vattensäkra digitalkamera: PowerShot D10 med 12,1 megapixels. PowerShot D10 är utformad för en äventyrlig och aktiv livsstil, och är tillräckligt säker för att kunna tas med överallt, dessutom har den utmärkt bildkvalitet.
Pressrelease:
Canons DIGIC 4-processor ger en mycket snabb prestanda och enastående detaljerade bilder, samtidigt som tekniken för motivigenkänning används till att enkelt ge bra bilder i det nya smarta automatiska läget. PowerShot D10 kan bäras var som helst, och är kompatibel med ett stort antal tillbehörssystem.
PowerShot D10 är utformad för att kunna följa med på alla äventyr – från surfing till snorkling. Den är vattentät ned till 10meter*, håller för att tappas från 1,22meters höjd, är dammsäker** samt fungerar ända ned till -10C.
Det finns ett antal tillgängliga accessoarer för att skydda och ta med sig kameran i utmanande miljöer, bland annat en mjuk väska, en axelrem, en halsrem och en rem med karbinhake***. Tack vare ett innovativt anslutningssystem i kamerans alla hörn går det att välja monteringsplats av de olika remmarna . Dessutom går det att ändra kamerans utseende med hjälp av tre stycken olika skal.
En upplösning på 12,1 megapixels fångas med sensorn i kameran, vilket innebär att foton kan beskäras eller förstoras utan att förlora några detaljer. Objektivet med 3x zoom ger möjlighet till ett antal olika kompositionsalternativ och bildstabilisatorn förhindrar att kameraskakningar orsakar oskärpa. Det här är särskilt praktiskt under den typ av aktiviteter som kameran är utformad för.
För att se till att användaren kan fokusera på det som händer används DIGIC 4-processorn för ett antal intelligenta funktioner som gör det enkelt att ta bra foton. I det nya smarta automatiska läget används tekniken för motivigenkänning till att analysera motivet i detalj, som ljusstyrka i motivet, kontrast i motivet, avstånd till motivet och färgton i motivet. Kameran väljer sedan den bästa metoden av de 18 tillgängliga, så att inställningarna blir perfekta för motivet.
Även de mest aktiva tillfällena kan fotograferas utan oskärpa tack vare Canons teknik för rörelseigenkänning, som upptäcker både kamera- och motivrörelser och justerar inställningarna efter det. Det går att ta naturliga bilder av personer med hjälp av tekniken för ansiktsigenkänning. Den innehåller nu även tekniken för blinkningsigenkänning, som minskar risken för att ta foton av personer när de blundar. Canons i-Contrast-teknik gör mörka områden i foton ljusare, utan att överexponera de ljusa områdena.
PowerShot D10 har även en särskild 2,5-tums PureColor-LCD II-skärm, som har utformats särskilt för utomhusbruk. Skärmen skyddas av ett 2mm tjockt skydd och har dubbla ljusstyrkan jämfört med vanliga PureColor-LCD II-skärmar, vilket gör det enkelt att komponera motiv och granska bilder nästan var som helst.
Det finns ett stort antal fotograferingsmetoder och speciella motivprogram för allt från stranden till backen – inklusive metoderna Under Vatten, Snö och Strand – vilket gör att du snabbt kan få åtkomst till rätt inställningar. FaceSelf-Timer förenklar gruppbilder genom att vänta med att ta foton tills användaren syns.
– PowerShot D10 är en innovativ ny kamera, säger Roel Lammers, produktchef för foto/video Canon Svenska AB. Den gör att man får tillgång till de utmärkande egenskaperna för PowerShot-kamerorna – utmärkt bildbehandling och lättanvändbarhet – till platser dit man helt enkelt inte kan ta med sig de flesta andra kameror.
Funktioner:
Vattensäker (till 10m), stötsäker (1,22m), köldtålig (-10°C) och dammsäker digitalkamera 12,1 megapixels objektiv med 3x optisk zoom och optisk bildstabilisator
smart automatiskt läge med teknik för motivigenkänning DIGIC 4-processor för snabba svarstider, suverän bildkvalitet och intelligenta tekniker ljusstark 2,5-tums PureColor-LCD II-skärm med 2mm tjockt skydd motverka oskärpa med hjälp av bildstabilisering och tekniken för rörelseigenkänning enkelt att fotografera människor tack vare tekniken för ansiktsigenkänning, ansiktsval- och spårning, blinkningsigenkänning – samt FaceSelf-Timer och automatisk borttagning av röda ögon tillbehörssystem med axelrem, halsrem, rem med karbinhake samt framlockssats många fotograferingsmetoder och speciella motivprogram VGA-filmer med 30b/s Leveransstart i maj 2009. Rekommenderat cirkapris är 3 900 kronor inklusive moms (SEK 3120 kronor exkl. moms).
Lnk: www.canon.se
Det är fortsatt mycket jämnt i toppen av Volvo Ocean Race. Ericsson 4 leder delsträckan före Puma, som dock bara är 8 Nm efter. Ericsson 3 ligger trea, 125 Nm efter ledaren. Båtarna har nu cirka 11 000 Nm kvar till målet.
Detta är den längsta delsträckan som deltagarna i Volvo Ocean Race har seglat och troligen även den mest utslagsgivande eftersom båtarna passerar alla årstider under seglingen.
Sträckan de fem deltagande båtarna seglar är enorm och motsvarar att segla från Stockholm till Nya Zealand och vidare ända ner i Södra Ishavet. De tidigare deltävlingarna i föregående upplagor av Volvo Ocean Race framstår som rena förberedelserna inför den här etappen.
Förhållandena är dock goda och båtarna seglar snabbt. Här är den senaste pressreleasen från race office:
Leg Five Daily Story: Grinding Down The Opposition
Posted: 17 Feb 2009 07:54 AM CST
The Volvo fleet is heading east and Green Dragon (Ian Walker/GBR) has taken a more easterly course than the others have. Why are they not taking the straighter route towards New Zealand? Stu Bannatyne, watch captain onboard the leading boat, Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) says the answer is simple really:
“These Volvo Open 70s like the wind to be free so we can sail fast angles and really keep the boat moving along at wind speed or higher. To this end, we are using the northerly winds we now have to make some miles to the east before we join up with the north-east trade winds in a few days time. If it all pans out, then, by the time we are headed, we will have enough of an easterly position to head south and keep the boat sailing the fast angles that it loves. This should enable us to reach the scoring line at 36 degrees south a lot sooner than taking the direct route.”
But, why has Ian Walker/GBR decided to take Green Dragon even further to the east? Walker and his new navigator, Team Russia’s Wouter Verbraak from Holland, have held a more northerly course for most of the past 24 hours, and now they are 60 miles due north of Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE), and 120 miles to the north-west of the Ericsson 4. Mark Chisnell goes into the minutiae in today’s TEN ZULU report.
As the fleet continues to blast reach, the breeze has dropped slightly and the temperatures are rising. For Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) it is just a question of grinding down the opposition and not being tempted into taking short cuts. The team has set their big spinnaker and reports a grey sky. “Reaching is a bit boring for most of us, but it means good mileage in the right direction,” Bekking said.
It might be dull for those on deck, but for the media crew members, whose responsibility it is to manage the onboard media, life is easier when the boat is not bouncing about. Added to that, there is a bit of rocket science going on up above the fleet, which has given them a bit of ‘time out’.
Rick Deppe/GBR, MCM onboard second placed PUMA explains the reason:
“Race sponsor, Inmarsat, who operates the satellite technology and provides the communications and data transfer services to the race, is having a bit of a re-organisation up in space,” he said.
“Inmarsat recently launched a new satellite which has allowed them to re-position some of the other satellites in their network and which will result in a better overall service to users. However, in the short term it causes a 10-day outage for us here on our little Volvo 70s in terms of being able to get media off the boats.
“We do have a back up system onboard. The Fleet 33 allows us a more stripped down service which can be used for voice, text and smaller data files. The more powerful Fleet 500 system will come back online on 24 February and this will allow us to start sending the video and full resolution pictures that everyone has come to expect.”
Gustav Morin, Ericsson 3’s MCM, says that due to the satellites being unavailable, he is living in luxury. Describing his life onboard, he said: “I still take photos and do video and editing, so that I will have material ready to send when the satellites get back in business, but there is no stress. I had a six-hour nice sleep, woke at five and made porridge for the guys as usual. Then I indulged myself with some muesli with pieces of fresh orange and pear (we still have some fruit onboard and it is a fantastic contrast to the freeze-dried stuff). After that, I ‘worked from home’ for a couple of house, which means I was sitting in my bunk with the laptop in my lap.”
In the last 24-hours, there has been no change to the order of the fleet, however, PUMA (Ken Read/USA) has closed the deficit by half and is hanging on to Ericsson 4’s coat tails by just eight nautical miles. Conversely, Ericsson 3 has slipped back and is now 79 nm behind the leader, losing 16 miles in the last 24-hours. Green Dragon has faired even worse and is now 125 nm behind, but this may look worse than it actually is due to their easterly position. Telefónica Blue has made a small gain of four miles. The fastest 24-hour run of 455 nm goes to Ericsson 4.
Leg Five Day Four: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) DTF 11305 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +8
Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +79
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +125
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +193
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS
Race reports are issued daily to the media at 1300 GMT (1000 GMT Saturdays) by email; however, positions are updated every three hours.
Länk: www.volvooceanrace.org
Ryds är först ut bland de skandinaviska båtproducenterna med att starta produktionen igen efter ett långt stopp. Flera medarbetare har sagts upp sedan rekordsommaren 2008 och fabriken har stått stilla länge, men nu är det alltså dags att bygga båtar igen. En av årets nya modeller från den småländska båttillverkaren är Ryds 20MC (bilderna).
Pressrelease från Ryds:
Efter årets första båtmässa som just har avslutats i Göteborg, verkar det som vindarna har vänt. Intresset för mässan var långt över förväntan, vilket bland annat resulterade i en rekordartad direktförsäljning för många utställare.
– Vi upplevde ett mycket stort intresse för våra båtar och nådde ett resultat som tangerar det bästa vi någonsin haft”, säger Pelle Svensson som är försäljningschef på Ryds.
Som en direkt följd av framgången öppnar nu Ryds fabriksportarna igen och sätter full fart på produktionen. Det blir en hektisk tid framöver då över 1000 skrov ska produceras och levereras innan sommaren.
– Det känns verkligen som en stor lättnad att vi kan sätta igång produktionen igen. Det har varit en tryckt stämning med mycket osäkerhet ett tag och tyvärr har vi tvingats säga upp några av våra anställda”, säger företagets VD, Ulf Hansén.
– Nu ser vi en strimma av hopp även om det är för tidigt att dra några växlar på de senaste veckornas utveckling. Det blir i alla fall mycket intressant att studera om mässan i Stockholm – “Allt för sjön” – blir lika framgångsrik.”
På “Allt för sjön” finns Ryds representerade med ett 15-tal av sina närmare 30 modeller. Fokus ligger på de nya båtarna som lanseras i vår. Där genererade den nya mittkabinbåten – 20 MC – stort intresse i Göteborg och den bör passa väl så bra även på ostkustens farvatten.
“Allt för sjön” öppnar den 28 februari på Stockholmsmässan i Älvsjö.
Länk: www.rydsbatar.se
På Helsingfors Internationella Båtmässa valdes den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula till Årets Båtprodukt 2009. Mässbesökarna röstade fram sin favorit bland tio utvalda produkter. En femtedel av de över tusen röstande valde Neptune Formula.
Neptune Formula är en patenterad, biologiskt verksam bottenfärg utvecklad av det svenska företaget Ekomarine. Färgen lanserades i Finland i samband med båtmässan i Helsingfors den 6-15 februari.
– Vi har fått ett mycket positivt mottagande i Finland, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine. Att dessutom belönas med titeln Årets Båtprodukt känns fantastiskt roligt och visar att arbetet för en giftfri Östersjö är viktigt även för det finska båtfolket.
Neptune Formula-produkterna distribueras i Finland via Aquastore. Ett återförsäljarnätverk som är under uppbyggnad kommer att presenteras i mars.
Företaget Ekomarine grundades 2002 för att utveckla en bottenfärg helt utan gifter eller negativ påverkan för havsmiljön. Neptune Formula är den första färgen som lanseras kommersiellt baserad på den forskning Ekomarine utfört. Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. Östersjöstiftelsen stödjer forskning med anknytning till Östersjöregionen sedan 1994. Allba Invest AB är ett riskkapitalbolag som ägs av familjen Jensen, tidigare ägare till elektronikföretaget ELFA. Ekomarine belönades med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience 2009, samt valdes till Årets Båtprodukt i Finland 2009.
Länk: www.neptuneformula.com
Kommentarer
Kjempe fin side. Kommer til å bruke denne masse til sommeren når turen går til svenskekysten.
bryggplatsen var ju riktigt finurlig