Idag har en översyn av den regionala organisationen och ledningen presenterats för personalen i Kustbevakningen. I översynen förordas ett förslag om två kustbevakningsdistrikt.
I den översyn som nu lämnats över till gd föreslås en ny regional organisation med två Kustbevakningsdistrikt, två ledningscentraler och en flygledning. Skälen är att en organisation med två kustbevakningsdistrikt, Väst och Ost, frigör runt 21 Mkr årligen för den sjögående verksamheten.
De två distriktens ledningar lokaliseras till Stockholm och Göteborg och flygledningen blir kvar i Skavsta.
− Jag vill poängtera att detta är ett förslag och att beslutet kan komma att se ut på annat sätt än i utredningen. Jag kommer nu att noga överväga olika alternativ innan jag fattar beslut, säger generaldirektör Judith Melin, som efter MBL-förhandlingar väntas fatta sitt beslut i slutet av februari.
Under hösten 2009 presenterade Kustbevakningens gd Judith Melin sin inriktning för styrningen av Kustbevakningen. I den ingår ett antal utredningsuppdrag, bland annat den översyn av regionledningar och ledningscentraler som idag presenterats.
− Målet är att skapa så mycket kustbevakning som möjligt och att utväxlingen av kustbevakningsinsatserna blir optimal. Det kan till viss del tillgodoses med ökade resurser, men också genom att vi är beredda att pröva vårt sätt att arbeta och vårt sätt att leda och styra verksamheten, skriver gd Judith Melin i sin inriktning.
Sveriges första och hittills enda exemplar av 31-fotaren Pursuit OS 315 Offshore finns nu hos generalagenten Gulves Stockholm. Pursuit OS 315 Offshore är en av Pursuits mest kraftfulla, välutrustade och komfortabla båtar som trots sin storlek bjuder på snabb acceleration och smidighet.
– Ända sedan starten 1977 har Pursuit Boats ständigt strävat mot perfektion av kvalitet, design och prestanda. Därav namnet Pursuit. Pursuit OS 315 Offshore är ett tydligt exempel på tillverkarens kompromisslöshet vad gäller kvalitet och utförande. Det är en båt som håller för mycket hårda påfrestningar och som bjuder på hög komfort och trygghet, säger Mats Andersson, säljare och delägare på Gulves Stockholm.
Pursuits arbete för att bli bäst i klassen belönas varje år med kundernas lojalitet, konkurrenternas efterapningar och medias beröm och höga rankningar. Till exempel har Pursuit OS 315 Offshore lyfts till skyarna av båtmagasinet Lakeland Boating magazine i ett omfattande test.
Testpiloten Tom Thompson imponerades av kraften, sjödugligheten, robustheten, komforten och inte minst Pursuits omsorg för detaljer. Så här skriver han:
”Uttrycket att något är värt mer än summan av alla delarna gäller Pursuit OS 315 Offshore. Detaljerna på OS 315 är utformade på ett exceptionellt sätt. Ett exempel är den integrerade hardtopen. Den är mjukt sammanvävd med den stora glasfiberinramade vindrutan, vilket ger dig en obegränsad panoramasikt från styrhytten. Vindrutans paneler är höga och inbäddade i tunna glasfiberbaserade stödposter för att minska oljud och vibrationer under färd… /…
När jag testkörde OS 315 var vinden stark och vågorna höga. Vattnet skummade kraftigt upp över fören, men jag behövde aldrig slå på vindrutetorkarna. Pursuit har byggt ett robust skrov som effektivt parerar vågor och absorberar stötar och som svarar snabbt på styrningen. Med dubbla 250 hästars utombords Yamahamotorer kunde jag accelerera från noll till 26 knop på 11,7 sekunder och nå en toppfart på lite drygt 40 knop.”
Idag lämnar Sjöfartsverket över vrakutredningen till regeringen, där fartygsvraken i farvattnen kring Sveriges kuster har inventerats och bedömts med tanke på hot mot den marina miljön.
Cirka 17 000 fartygsvrak finns inventerade i farvattnen kring Sveriges kuster och 31 av dem har nu hamnat på en lista över sjunkna fartyg som innehåller bränsle eller farligt gods som kan skada den marina miljön.
Sjöfartsverket har haft uppdraget att leda den vrakutredning som idag överlämnas till regeringen och där framgår att sannolikheten för snabba och stora utsläpp är små, men att risken i ett antal fall är stor för långsamma läckage som påverkar den marina miljön.
I utredningen föreslås nu närmare analys av de vrak som utpekas som de mest påtagliga miljöriskerna och att regeringen föreslår en koordinator för det arbete som nu krävs för att skydda den marina miljön.
Mer information och hela utredningen finns på Sjöfartsverkets webbplats, www.sjofartsverket.se
Seven Seas är ännu en ny yacht i raden av nybyggen. Båten levererades till sin ägare redan i november 2010. Hon tillhör samma båtserie som flera kända större yachter från varvet Oceanco med namn som Amevi, Alfa Nero, Anastasia, Vibrant Curiosity och Sunrays. Seven Seas är på 86×14,2 m.
Det är varvet Oceanco som i samarbete med skeppskonstruktörerna Nuvolari & Lenard, Azure Naval Architects och Wright Maritime Group har skapat denna enastående yacht. Enligt ägarens önskemål har hon många speciallösningar. Huvudsalongen är till exempel utrustad med ett professionellt biosystem och en skärm på 5m X 2m m samt två rader med biofåtöljer. I anslutning till salongen finns en 250 m² stor yta för att allt från galafester till mingelparty. Så långt borta från vanligt svenskt båtkliv som man kan komma, ungefär.
Projektanläggningen speglar dessutom – om man vill – bilden även på vattnet och i yachtens pool.
Seven Seas är utrustad med dubbla 4 ,680 hk/3 492 kW MTU dieselmotorer och kan nå en fart på 20 knop med full komfort bibehållen. Byggaren, Oceanco, är så nöjda att de nu förbereder sig för att bygga ännu fler väldigt lyxiga yachter i klassen över 100 m.
Tekniska specifikationer
Byggare: Oceanco
Typ: Stålskrov och aluminumöverbyggnad
Längd ö a: 86m / 282.15ft
Bredd ö a: 14.20 / 46.59ft
Framdrift
Motorer 2 x 4,680hp / 3,492kW MTU 16V 595 TE 70
Maxfart 20 knop
Klassificering X100 A1 SSC Yacht (P) MONO G6 XLMC UMS
MCA Large Commercial Yacht Code (LY2)
Accommodation
Owner Master suite, study, owner’s lounge, lobby and private exterior deck area with whirlpool
Guests 4 Guest suites + 2 VIP suites
Design
Naval architect Oceanco / Azure Naval Architects
Exterior designer Nuvolari & Lenard
Interior designer Nuvolari & Lenard
Interior decorator Molly Isaksen Interiors
Delivery 2010
Foto: Flying Focus
Owner’s representative Wright Maritime Group
Info: www.oceancoyacht.com
De italienska storvarven verkar ha orderböckerna fulltecknade med order från excentriska båtkööpare. Bilden visar Pershing 115 nummer nio som sjösattes häromdagen. Liksom flera av hennes systrar är hon utrustad med dieselmotorer och gasturbin samt vattenjet. För köparna av den här sortens båtar verkar toppfart och hästkrafter vara något av det viktigaste i livet. 115-fotaren toppar uppåt 52 knop.
M/Y Pershing 115 nummer 9 sjösattes i Marina dei Cesari i italienska Fano. Den här båtmodellen utrustad med gastburiner utgör det verkliga flaggskeppet från Ferretti Group, som äger Pershing. Båten är producerad i Mondolfo.
– Denna nya Pershing 115 är en unik produkt som verkligen är i framkant, säger Nada Serafini, Brand Manager hos Pershing.
– Den har skräffarsytts för sin ägare och har många unika kännetecken såsom extremt god komfort, prestanda, design och klass. Sjösättningen av skrov nummer 9 bevisar den växande framgången för Pershings varumärke på den internationella båtmarknaden.
Pershing 115 är en maxi yacht på 35 meter. För konstruktionen och projektledningen står personal hos Pershing själva samt Architect Fulvio De Simoni, AYT (Advanced Yacht Technology) hos Ferretti Group, ett av världens mest avancerade centers för båtdesign och båtkonstruktion.
Detta flaggskepp har fyra stora kabiner (en ägarkabin och tre gästkabiner), som har plats för totalt nio personer samt en besättningskabin med fem kojer. Bland kännetecknen på yachten finns franska fönster, som skiljer cockpit från salongen. Själva cockpit är på rejäla 24 kvadratmeter. Salongen har ett teakbord för tio personer, en bar, ett stort solarium and, och en inbyggd 32” TV i taket.
Pershing 115 är försedd med två dieselmotorer från MTU med en total effekt på 7 400 hk. Dessutom har den Kamewa Rolls Royce vattenjet propeller för en maxfart på cirka 38 knop – med dieseldrift. Själva gasturbinen är en Vericor TF50, som främst används i flygplan. Den ger över 5 100 hk och höjer toppfarten till 52 knop.
Info: www.ferrettigroup.com
Med DEFA:s nya batteriladdare SmartCharge 4A behöver du inte längre oroa dig för att laddningen av batteriet ska gå fel. Batteriladdaren tänker åt dig och garanterar en säker laddning av batteriet.
– Det kan i princip inte gå fel när du laddar batteriet med DEFA SmartCharge. Laddaren är extremt användarvänlig och anpassar sig automatiskt till det batteri som ansluts och ser till att det blir rätt laddningskurva till den storlek som batteriet har, säger Jens Holmström, produktspecialist för DEFA, på KG Knutsson AB. Batteriladdaren styrs med en ON/OFF knapp. Anslut laddningsklämmorna till batteriet, stick el-kontakten i ett 230V eluttag och tryck på ON-knappen. Enklare än så blir det inte. Batteriladdarens design ger en användarvänlig, effektiv och problemfri laddning och konstruktionen säkerställer att inte gnistor eller misstag uppkommer under laddning.
Perfekt för batteriunderhåll
Laddaren passar även för underhåll av batterier till båtar, motorcyklar och andra fordon som står oanvända under en längre period. Den kan vara kopplad till batteriet hela vintern. En strömsparfunktion identifierar batteriets laddningsbehov och avaktiverar laddningen när batteriet är fullt. Laddaren drar endast ström när den verkligen behöver det, vilket innebär optimalt batteriunderhåll med minimal strömförbrukning. Dessutom är batteriet fulladdat när säsongen startar. SmartCharge har en automatiskt temperaturkompenserad laddningskurva; batteriet laddas med en högre spänning när det är kallt och lägre spänning när det är varmt. Laddaren har också en manuell funktion för höjd spänning till de batterier som kräver det.
Genomtänkt design
För att slippa allt trassel med kablar och oreda har SmartCharge en unik design där kablar och kontakter kan förvaras integrerade i laddaren. Baksidan av laddaren har en inbyggd magnet och är gummerad för att inte repa lacken på fordonet. Nya DEFA SmartCharge kommer att finnas i handel till våren.
Nu är den klar, den första Navimo-katalogen! I den är det samlat alla egentillverkade produkter inom Navimo Group, såsom Plastimo, Lofrans, NuovaRade, MaxPower, Goiot m.fl., samt ett stort antal kända varunamn från mer än 80 ledande producenter inom marinbranschen.
Tillsammans ger detta ca 18000 artiklar fördelade på 845 sidor i en av Europas absolut största marinkataloger. Produktutbudet är enormt, allt från skruv och schackel till livflottar och nedsänkbara bogpropellrar. Katalogen trycks på 8 olika språk varav den svenska versionen distribueras i Skandinaven. Under senare delen av januari kommer den även att finnas i form av e-katalog på nätet.
Distribution av katalogen och produkterna i den sker genom marinhandlarna uti landet. Den blir alldeles för tung att skickas per post. Leveranser kommer i huvudsak ske från Navimo Nordic´s lager på Henån. Här lagerförs en stor del av sortimentet och härifrån servas återförsäljare och båtproducenter i hela Skandinavien. Centrallager ligger mitt i Frankrike.
Regal erbjuder inför 2011 sin 6,4 m Regal 2100 bestyckad med Volvo Pentas 4,3 GXi bensinmotor med deras Duoprop drev, köregenskaperna med denna kombination är fantastiska, aldrig tidigare har 4,3 GXi motorn känts så stark och arbetat så väl längs med hela registret som nu.
JKM Marin håller till i “potatisstaden” Alingsås. Företaget erbjuder en mängd olika båtmodeller i sitt program, allt ifrån 6 m till över 16 m. Med motorer ifrån Mercury/Mercruiser, Volvo Penta, Honda, Yamaha, Suzuki, PCM.
JKM Marins målsättning är att erbjuda er som kund så mycket båt som möjligt för pengarna.
Den 5-13 februari finns JKM Marin på Båtmässan i Göteborg och mellan den 5-13 Mars i Stockholm.
Airshipribs tas nu in till Sverige av JKM Marin AB. Under båtmässorna i Göteborg i början av februari och i Stockholm i början av mars kommer Airshipribs R8 att visas upp. Det är en båt som med Mercurys Verado utombordsmotor på 350 hk uppnår hastigheter runt 70 knop.
JK Marin erbjuder en mängd olika båtmodeller i sitt båtprogram, allt ifrån 6 m till över 16 m. Detta med motorer från Mercury/MerCruiser, Volvo Penta, Honda, Yamaha, Suzuki och PCM.
Båtmässan i Göteborg pågår 5-13 Februari.
Båtmässan Allt för sjön i Stockholm pågår 5-13 mars.
Info: http://www.jkmmarin.se/
Antalet omkomna genom drunkning fortsätter att minska. Under 2010 omkom totalt 79 personer vid drunkningsolyckor. Det är andra året antalet understiger 100 personer och det lägsta antalet registrerade någonsin under ett år.
Antalet drunknade har minskat med ca 900 personer per år sedan början av 1900-talet. Under 40-talet hade antalet halverats till cirka 500 drunknade. Under 60-talet uppgick drunkningstalen till cirka 340 personer/år varav inom båtlivet cirka 120 personer/år. Motsvarande siffror för 2010 är 79 respektiver 29 personer.
Drunkningsolyckorna minskar trots ökat antal invånare och ett större och rörligare friluftsliv. För andra året i rad visar sammanställningen att färre än 100 personer omkom vid drunkningsolyckor. Vad är det som händer och vilka är de tänkbara orsakerna? Vi vet att vädret spelar roll likaså vattentemperaturen.
Simkunnighet och vattenvana är viktig kunskap för att undvika drunkningsolyckor. Rätt attityder och beteenden vid vatten och i båtar är mycket troliga orsaker till den positiva trenden. Det omfattande förebyggande arbete som enträget och under lång tid utförts av säkerhetsmedvetna föräldrar, olika organisationer, skolor, myndigheter, kommuner, allmänhet m.fl. har säkerligen spelat en mycket viktig roll för minskningen av antalet drunkningsolyckor. Detta arbete får aldrig upphöra utan bör istället intensifieras.
Alla har vi ett förhållningssätt till vatten. Genom skolan försäkrar vi oss om att simkunnigheten liksom kunskap för säkert beteende i, vid och på vatten når alla.
Enligt SIKA Rapport 2009:3 uppskattas kostnaden för ett dödsfall (så kallat olycksvärde) i trafiken till drygt 22 miljoner kronor. Det är alltså en god affär att arbeta förebyggande.
Låt oss alla glädjas åt den positiva trenden och samtidigt fortsätta arbetet med att öka trygghet och säkerhet vid vatten för alla.
Det är dags att utse Tummen Upp 2011. Utdelningen sker som vanligt under högtidliga former på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars. Göran Luthander (bilden) från Årjäng är en riktigt värdig vinnare av Tummen Upp 2010. Han fick sitt stipendium på 15 000 kr på Allt för sjön 5 mars 2010.
Den här gången är Tummen Upp mer prestigefylld än någonsin. Förutom i Sverige utses Tummen Upp stipendiater även i Norge och Finland. Båttidningarna Båtmagasinet (Norge) och Vene (Finland) står för de arrangemangen tillsammans med International Färg AB.
I Sverige är det Båtlivs läsare som väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben.
Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst även bilder på personen.
Den vi söker och belönar är en person – man eller kvinna – som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. Kort sagt, en riktigt go´ kompis i båtklubben.
Stipendiaten belönas med en summa på 15 000 kr.
Tummen Upp är Båtlivs riksomfattande kampanj för att uppmuntra och inspirera båtfolket i Sverige. Detta sker i samarbete med International Färg AB.
Vi behöver anmälningarna snarast. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se
Eller skicka till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.
Båtlivs redaktion
Tummen Upp är ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB
Bilden:
Göran Luthander, vinnare av Tummen Upp 2010.
Skärgårdsfotografen Sören Colbing har sjösatt sin nya båt ”Skärgårdsströvaren”, som nu ligger vid bryggan i Nynäshamns gästhamn. Båten ligger fast i isen, men är redo för nya skärgårdsturer så fort vädret tillåter.
Skärgårdsströvaren är tillverkad i aluminium och skrovformen gör den både tystgående och lättdriven, trots sina nio meter, och därmed också bränslesnål.
– Som skärgårdsentusiast är miljön viktig för mig men jag vill också att många fler ska kunna njuta av allt underbart skärgården erbjuder, säger Sören Colbing. Det finns idag inte så många båtar som erbjuder stora utrymmen och samtidigt en låg bränsleförbrukning. Att få till en tydlig miljöprofil i en niometers båt var den viktigaste sporren under utvecklingsarbetet.
Klassiskt modern
Designen, skapad av Per-Micael Palmgren, speglar klassiska båtlinjer från förr. Samtidigt är materialvalet, återvinningsbar aluminium, modernt och miljöriktigt. Skärgårdsströvaren är framtagen i samarbete med Nynäs Aluminiumbåtar som har flera decenniers erfarenhet av aluminiumbåtstillverkning.
Båtens segelbåtinspirerade skrovform med en ”smal” vattenlinje ger ett bra ”släpp” i aktern. Skrovformen bidrar till att göra båten lättdriven och bränslesnål utan att ge avkall på utrymmet ombord. Skärgårdsströvaren gör, trots sin storlek, små vågor. Något som kommer att uppskattas av andra på sjön.
Med den 9 m långa båten går det, tack vare det kraftfulla aluminiumskrovet, att smyga in och njuta av grunda arkipelager utan att behöva vara orolig för skador vid ofrivilliga kontakter med stenar och klippor.
– Valet av utbordare var enkelt, säger Sören. Jag är imponerad av Suzukis teknologi och kvalitet. Deras miljöprofil passar dessutom Skärgårdsströvaren perfekt. Den ”kvalitetsresa” de gjort sedan början av 1990-talet är mycket imponerande!
Båten som är utrustad med Suzukis utbordare kan köras med ett brett register gällande motoreffekt utan att kör- och sjöegenskaperna försämras.
Bildtext:
Sören Colbing hoppas att Skärgårdsströvaren ska inspirera till upptäckarglädje och att båten ska och ge alla möjlighet till ett inspirerat båtliv i skärgården.
Info: www.colbing.se
På årets båtmässa i Düsseldorf blir det premiär för nya Fjord 36 Open. Det är en lillasyster till Fjord 40 Open, som presenterades för ett par år sedan. Linjeföringen är lika extrem som hos 40 Open. Det innebär många skarpa linjer och tuffa lösningar. När Båtliv provkörde 40 Cabin (samma skrov som 40 Open) så uppskattade vi särskilt det lättdrivna och gedigna skrovet.
Den som längtar efter 70- och 80-talets klassiska Fjordbåtar är troligen inte särskilt intresserad av den här nya båtserien, som vänder sig till mycket moderna och djärva båtköpare.
Efter att det tyska segelbåtsvarvet Hanse Yachts köpte Fjord 2005 har utvecklingen gått mot allt mer extrema båtar med en design som påminner om italienska Wally Boats. Det betyder raka linjer, raka fribord och väl utnyttjade däcks- och innerutrymmen.
Fjord 36 Open är utrustad med två stycken Volvo Penta 260 D4-motorer och IPS, vilket ger mycket hög hanterbarhet. Båten kan även fås med en enklare och billigare motorlösning i form av Volvo Pentas D4-motorer på 300 hk.
För designen står Patrik Banfield och Jim Wilshire, som även har ritat flera av Walleybåtarna.
Tekniska data:
Längd: 10,80 m
Bredd: 3,65 m
Vikt: 6,0 ton
Bränsletank: 600 liter
Vattentank: 160 liter
Toppfart: 36 knop
Motorer: 2 x 260 hk VP D4 PDA Drive+IPS (2×300 hk VP D4)
Pris: cirka 2,3 Mkr
Info: www.bryggan.net
I takt med att Apple iPad blir allt vanligare även för navigation på sjön kommer det allt fler bra tillbehör. Soltek säljer detta stötsäkra och vattentäta fodral till iPad. Det är särskilt utformat för utomhusskydd av just Apple iPad och alla funktioner är användbara med skyddet monterat.
Solteks fodral skyddar mot vatten, stötar, droppar, repor och damm. Det monteras utan verktyg.
Pris 3 295 kr.
Info: http://www.soltek.se/
Olympus nya kompaktkamera ställer kamerakvalitet på sin spets. Först kom PEN-revolutionen i form av Olympus första Micro Four Thirds-kamerakategori, nu har Olympus ändrat reglerna än en gång – nu kommer nya XZ-1, den epokgörande lilla flaggskeppsmodellen som höjer ribban för konkurrerande kompaktkameror. XZ-1 är perfekt för både kamerakunniga amatörer och professionella fotografer som vill ha en andra kamera.
Egentligen är detta en kombination av tre toppmoderna funktioner: den stora, superkänsliga CCD-sensorn, den snabba TruePic V-bildprocessorn och det ljusstarka objektivet 1:1.8-2.5 i.ZUIKO DIGITAL. XZ-1 är den första kompaktkameran med ett objektiv från ZUIKO, känd som ledande tillverkare av exklusiv optik som tidigare bara fanns tillgänglig för systemkameror.
Kameran är även kompatibel med det allt större utbudet av Olympus PEN-accessoarer för spegellösa kameror. För att ytterligare förbättra kvaliteten för bilder och filmer finns en extern blixt, elektronisk sökarfunktion och extern stereomikrofon.
Kompaktkameran XZ-1 finns i mattsvart eller vitlackerat utförande med en stor 3-tums OLED-skärm och det snygga utseende matchar det professionella innehållet. Kameran kommer att finnas i butik från januari 2011 för 4 800kr.
Sjöklädestillverkaren Helly Hansen förlänger sitt avtal med Bærum Seglarförening efter tre år som huvudsponsor för Skagen Race. Regattan startar som vanligt under Kristi Himmelsfärdshelgen, onsdagen den 1 juni 2011.
– Skagen Race är en regatta som ställer höga krav på seglarna då det kan vara både kallt och vått över Skagerrack tidigt på våren. Detta passar bra för vår profil som ledande leverantör av seglarprodukter, säger Karl-Einar V. Jensen på Helly Hansen. Efter tre år med ett mycket gott samarbete med Bærum Seglarförening, ser vi fram emot att fortsätta arbeta och utveckla regattan, fortsätter han.
Skagen Race seglas nästa år för 16:e gången och har blivit en traditionell säsongsöppning med upp till 300 båtar på startlinjen i Åsgårdstrand. Regattan har en stor bredd från professionella och halvprofessionella lag till vänner och familjeseglare. Skagen Race erbjuder spännande nattseglingen, havssegling och, viktigast av allt, en social avslutning i Skagen.
– Helly Hansen har visat sig vara en seriös och långsiktig partner och vi får ut mycket av samarbetet, säger Vidar Utne i Bærum Seglarförening. Under 2010 prövade vi med förhandsregistrering i Helly Hansens butiker, och det blev väldigt lyckat både för arrangören och Helly Hansen. Den tjänsten kommer vi att fortsätta med under 2011, fortsätter han.
Anmälan till Helly Hansen Skagen Race kommer att kunna göras på Bærum Seglarförenings hemsida i början av mars.
X-Craft presenterar sin senaste modell X8.0 “Speed Lounge” RIB i ett nytt och mycket exklusivt utförande på båtmässan BOOT 2011 i Düsseldorf i januari. X-Craft lanserar också för första gången en X-Craft med fjädringen till sitsarna helt tillverkad i kolfibermaterial. Tillsammans gör dessa förbätttringar att dessa prestandabåtar blir både snyggare och mer bekväma att köra.
Karakteristiskt för samtliga X-Craft prestanda RIB (rigid inflatable boats) är att de är byggda för riktigt höga prestanda och farter. De har också en skarp och kännetecknande design.
Speed Lounge edition är extra kryddad inom alla områden för båtköpare som vill ha det allra fräckaste och snabbaste. Den här modellen är utrustad med de lättaste stötabsorberande sätena som finns, navigationsutrustning med touch-skärmar, metalliclack och tvåfärgade tuber. Motoriseringen består av en 300 hk stark utombordsmotor.
X-Craft byggs i Nederländerna. De nya sätena, som är helt utvecklade under namnet “X-Craft Full Carbon”, är byggda av delar i kolfiber och titanium. Totalvikten för en stol är endast 9,5 kg.
Info: www.xcraft.nl
Sealine International fick bästa utdelning i omröstningen om Best Flybridge Motor Boat under 55 fot vid IPC Motor Boat of the Year awards, som avgjordes på den nu pågående båtmässan i London 10 januari. Den vinnande modellen F42 lanserades i september 2010 och har fått stor uppmärksamhet för sin design och sina många bra lösningar.
Det är främst designen som har gett Sealine F42 sin ljus och sin rymd även i kabiner och andra utrymmen under däck. Detta är skickligt gjort av Sealine, som har lyckats ta ner ljus i båten trots att F42 är en flybridgebåt.
Denna flybridgebåt har dessutom gott om plats på själva flybridgen, något som märkligt nog inte alltid är en självklarhet. Båten är riktigt lättmanövrerad tack vare att den kan förses med dubbla Volvo IPS motorer med joystick.
Den åtråvärda utmärkelsen delas ut av två engelska båttidningar i samarbete: Motor Boat and Yachting och Motorboats Monthly. Den engelska motiveringen lyder så här:
“It was a unanimous decision, when a boat has so many class bests in a market already packed with exceptional craft, when it succeeds so completely in its goal to be the hardest working flybridge on the water then you have to bow to the inevitable – there is only one winner and it is the Sealine F42”
Tekniska specifikationer
Engine Options
2x Volvo Penta Diesel IPS500 370hp (740hp total) IPS pod drive knots * tbc
2x Volvo Penta Diesel IPS600 435hp (870hp total), IPS pod drive knots * tbc
Principal Dimensions
Overall length (Extended bathing platform) 13.60m
Overall length (Standard bathing platform) 12.90m
Beam 4.48m
Height above waterline (mast upright) 5.00m
Height above waterline (mast removed) 3.90m
Draft (LDM condition) 1.15m
Headroom 1.95m
Fuel capacity 1200ltr
Water capacity 450 ltr
Weight (Lightship, no options, dry) 12,900kg
X-Factor stjärnan Rebecca Ferguson uppträdde vid världspremiären för nya Sunseeker Predator 115 och Manhatten 73 vid Londons Internationella Båtmässa i helgen. Det är två riktigt imponerande yachter som det engelska företaget har tagit fram.
Sunseeker International har verkligen gett det nya året en kickstart med sina nyheter: Predator 115 och Manhattan 73, som båda presenterades av Sunseekers grundare Robert Braithwaite.
Ferguson förgyllde premiären med tre sånger. Den 24-åriga sångerskan från Liverpool gav ett riktigt elegant framträdande.
Robert Braithwaite sa att premiären av de två nya båtarna – som båda är i den yttersta lyxklassen – visar att 2011 blir ett stort år för Sunseeker. Företaget, som i år firar sitt 50-årsjubileum, har en väldigt stor exportandel.
På mässan visas totalt tio ytterligare båtar från Sunseeker, inklusive det nya flaggskeppet 40 Metre, 30 Metre (i Themsen), 88 Yacht, Predator 64, Predator 84 och Portofino 48.
Info: www.sunseeker.com
Volkswagen blir ny officiell partner till Båtmässan i Göteborg. – Båtägarna är en viktig målgrupp som vi vill nå ut till. Därför är Båtmässan en perfekt marknadsplats för oss, säger Patrik Kilenius, chef för Volkswagen Göteborg. Båtmässan, som arrangeras 5–13 februari på Svenska Mässan i Göteborg, ser fram emot ett samarbete med Volkswagen.
– Det finns många beröringspunkter mellan båt- och bilintresserade. Båtmässan är ett bra skyltfönster för produkter och tjänster. Vi är glada för att Volkswagen ser den marknadsmässiga framgång som en medverkan på mässan kan ge, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan i Göteborg.
Under Båtmässan kommer Volkswagen att synas på många olika sätt. I en egen monter i en av mässhallarna men också i huventrén där en VW-bil med påkopplat släp med båt kommer att möta mässbesökarna.
Bengt Wallin ser en trend mot att allt fler båtar på Båtmässan är anpassade för trailer.
– Det finns ett stort intresse för praktiskt båtägande. Inte minst beroende på bristen på båtplatser. Samtidigt har många, inklusive jag själv, insett att det är enkelt att ta med sig båten på trailer. Det ger en frihet att snabbt kunna transportera båten vart man vill.
Affärer är ledordet för årets Båtmässa och projektteamet arbetar intensivt med att skapa ännu bättre förutsättningar för utställarna att göra affärer på mässan.
– Det personliga mötet är oslagbart för att skapa kontakter och sälja produkter. Vi har räknat ut att under en båtmässa i vår storlek sker cirka 1 miljon personliga kontakter, många mellan säljare och köpare säger Bengt Wallin.
I avtalet ingår att Volkswagen ska synas i Båtmässans marknadsföring och på olika platser i mässhallarna.
Info: www.batmassan.se
Bilbilden:
Nya VW Passat.
Garmin tar sig in på en ny marknad – spårning av egendom och personer – genom att presentera den innovativa GTU 10 GPS-Tracker och webbprogrammet Garmin Tracker™ för datorer, smartphones och kompatibla Garmin nüLink enheter.
”I över 20 år har Garmin varit det ledande namnet för positionsbaserad teknik och med vår nya GTU 10 utökar vi möjligheterna att kunna hjälpa våra kunder i deras vardag, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International. ”Oavsett om du vill hålla ett öga på dina barn efter skolan, ditt husdjur eller din egendom, kan du slappna av eftersom du enkelt och till en låg kostnad kan spåra det som betyder mest för dig.”
Hur fungerar det?
Den är liten (7.6 x 3.3 x 2 cm), lätt (50 gram) vattentät och levereras med en karbinhake och förvaringfodral. GTU 10 är enkel att fästa på en ryggsäck, i ett halsband eller på något annat du vill spåra . När du registrerar din GTU 10 på my.Garmin.com aktiveras spårningtjänsten. Via Garmin Tracker kan du hantera din GTU 10 och se dess position på en karta. Vill du kunna följa din GTU 10 när du är på språng kan du ladda ner Garmin Tracker™ en applikation till din smartphone för att se var den är i förhållande till din egna aktuella position. Det finns ytterligare anslutningsmöjligheter, tex genom kompatibla Garmin nüLink enheter kan du automatiskt beräkna rutter till GTU 10’s position med turn-by-turn guidning.
Som ägare till en GTU 10 kan du skapa upp till 10 geofences (virtuella gränser) för enheten så att när den kommer in i eller lämnar ett geofence-område skickar Garmin ett email eller SMS till dig eller auktoriserade vänner och familjemedlemmar. Det är också lätt att se spårhistoriken där din GTU 10 har varit. Och eftersom det finns många sätt att använda GTU 10 på, är det enkelt att anpassa batteriinställningar för optimal prestanda. Det inbyggda uppladdningsbara Li-ion batteri räcker upp till fyra veckor mellan laddningarna, och varning för låg batterispänning/avstängd enhet gör att du får reda på när det är dags att ladda eller att enheten har stängts av.
Hitta ditt användningsområde
“När GTU 10 utvecklades, var många involverade eftersom olika människor såg olika möjligheter och användningsområden”, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International. “Vår roll är att tillhandahålla tekniken och göra den intuitiv och tillförlitlig, hur du sedan använder den är upp till dig.”[1]
Här är några förslag på potentiella användningsområden för GTU 10:
• Föräldrar: Se att ditt barn kommer hem säkert efter skolan, eller spåra din tonåring när han/hon lånar din bil.
• Husdjur: Känn dig trygg när du släpper din hund lös så att den säkert kommer tillbaka igen.
• Cyklister och löpare: Låt nära och kära följa dig på dina turer, eller låt vänner följa dina framsteg på tävlingsdagen.
• Ägare till värdefull egendom: Fäst GTU 10 till dina värdefulla ägodelar, såsom båtar, verktyg, jordbruksmaskiner, entreprenadmaskiner etc. – eller sätt den på din bil – och hålla ett öga på värdefulla varor som skall transporteras.
Listan kan göras lång, beroende på vad du vill spåra, och hur du väljer att spåra det.
Spårningsalternativ
GTU 10’s spårningsmöjligheter är ett resultat av att kombinera högkänslig GPS-mottagare med GSM trådlös anslutning. GTU 10 har ett rekommenderat cirkapris på 1 895 kr, vilket inkluderar ett års Standard Tracking med tillgång till 10 punkters daglig spårhistorik. Standard Tracking kan förnyas med en årsavgift på 49 Euro efter det första fria året. För dem som vill ha en mer detaljerad spårhistorik, kan Deluxe Tracking köpas till (5 Euro per månad) och ger då tillgång till 7 dagar spårhistorik. Alla abonnemang kan förnyas varje gång det går ut, och det finns inga uppsägningsavgifter, aktiveringsavgifter eller kontrakt.
Sedan starten 1989 har Garmin levererat 72 miljoner GPS-enheter – långt mer än någon annan navigationsleverantör. Garmins bredd i GPS-branschen är oslagbar, och har utvecklat innovativa produkter och etablerat en ledande position på varje enskild marknad inom fordon, flyg, marin, fitness, outdoor, spårning och trådlösa applikationer. För mer information om GTU 10 och Garmins övriga produkter och tjänster, besök www.garmin.se.
GTU 10 beräknas finnas tillgänglig i februari 2011.
Info: www.garmin.se
Årets första stora internationella båtmässa har just startat. En av de mest intressanta premiärerna står Fairline Boats för. De visar för första gången sin helt nya Fairline Targa 50 GRAN TURISMO på årets Tullett Prebon London International Boat Show. Det är en modern och lyxigt designad båt i Fairlines serie Targa express cruiser med tre kabiner, två badrum och en mycket öppen planlösning i salongen.
Båten släpper in extra mycket ljus ihela salongen tack vare ett öppningsbart tak. Väggarna ut till akterdäck på den 4,47 m breda båten är skjutbara och kan även fällas uppåt, vilket ger extra rymd. Båten har också extra mycket glas och en stor panoramaruta.
För ovanlighetens skull har Fairline placerat pentryt längst bak i salongen om babord, vilket är en praktisk lösning och ger mer utrymme för kabiner och boutrymmen under däck jämfört med att ha pentryt “en trappa ner”.
Många av designlösningar i den här båten känns igen från storasyster Targa 58 GRAN TURISMO, som hade sin premiär på förra årets Londonmässa.
Ytterligare en finess är ett tillval med vad Fairline kallar Tender Launch System, konstruerat för en mindre båt med mått och vikt ungefär som en Williams 325 Jet RIB. Systemet underlättar vi sjösättningen.
Motoralternativen är 2 x Volvo Penta D9-575 EVC Shaft dieselmotorer med en förväntad toppfart på 30 knop. Med 2 x Volvo Penta D11-670 EVC Shaft dieselmotorer blir toppfarten 32 knop.
På den engelska marknaden kostar Fairline Targa 50 GRAN TURISMO från £525 000 plus moms utrustad med 2 x Volvo Penta D9-575 EVC.
Info: www.fairline.com
Antalet passagerare som reste med Viking Line under 2010 var på samma nivå som året innan, dvs. 6 392 990 (6 399 924). Passagerarantalet skulle ha varit större, men påverkades negativt av problematiken kring det hårda isläget under vårvintern. Antalet resenärer ökade mest på rutten Helsingfors – Tallinn, men även mellan Helsingfors – Stockholm.
Antalet transporterade personbilar var 613 214 eller 0,2 procent mer än året innan. Fraktvolymerna ökade fortsättningsvis starkt eller med nästan sju procent på en marknad som återhämtar sig.
Trafiken på rutterna
Under 2010 fortsatte passagerarantalet växa på rutten Helsingfors – Tallin. 1 719 931 passagerare reste med Viking XPRS eller 132 998 (+ 8,4 procent) fler än året innan. Antalet bilar ökade med 8,1 procent.
Passagerarvolymen på rutten Åbo – Åland – Stockholm minskade med 5,1 procent till 1 841 474 passagerare. En bidragande orsak till minskningen var islägesproblematiken i början av mars 2010 som förorsakade trafikproblem för bägge fartygen på rutten. Bortfallet uppskattas till drygt 20 000 resenärer. M/S Amorella och M/S Isabella hade även extra servicedagar under hösten.
På rutten Helsingfors – Stockholm reste 1 154 750 passagerare (1 141 766), vilket innebar en ökning på 1,1 procent i jämförelse med året innan eller med 13 000 resenärer.
På kortrutten över Ålands hav, Mariehamn – Kapellskär, minskade passagerarvolymen på M/S Rosella med 6,6 procent till 684 470. Bland annat islägesincidenten samt en längre dockning påverkade M/S Rosellas passagerarsiffror negativt. Rosella skall under början av år 2011 genomgå en större dockning, där omfattande ombyggnadsarbeten görs i passagerarutrymmena.
Passagerarvolymen för kryssningarna från Stockholm med M/S Cinderella var 992 365 (996 861). M/S Cinderella gjorde fyra kryssningar till Riga under sommaren 2010.
– Trots en fortsatt hård konkurrens i vårt trafikområde bibehåller Viking Line sina passagerarvolymer. Utan islägesincidenten under sportlovsveckorna skulle siffrorna till och med ha varit bättre. Fartygsbeställningen från STX-varvet i Åbo i december har haft en positiv inverkan på intresset för vårt bolag, vilket är glädjande, säger Mikael Backman, vd för Viking Line.
Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet samverkar för att stärka den statliga räddningsberedskapen på västkusten inför den kommande isvintern. En svävare flyttas från Luleå till Strömstad.
Isläget längs våra kuster varierar från vinter till vinter. Isvinter på västkusten är inte så vanligt, men den här gången kom vintervädret tidigt och det innebär att det sannolikt kommer att vara is på delar av västkusten.
För att snabbt kunna undsätta nödställda vid framförallt isolyckor, behövs en svävare – en räddningsfarkost som kan ta sig fram både över vatten och is. Eftersom det inte finns några fast baserade svävare på västkusten, har Sjöfartsverket tillfälligt flyttat en av sina svävare från Luleå till Strömstad. Den bemannas där av Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare.
Ett liknande arrangemang genomfördes även förra vintern. Då var det dessutom ytterligare två svävare från Sjöräddningssällskapet som ombaserades från ostkusten. Detta är den första svävaren som flyttas till västkusten denna säsong. Beroende på hur det kommande isläget ser ut kan fler svävare omstationeras till västkusten.
Med isen kommer också en risk för isolyckor. Personer som hamnar i iskallt vatten behöver omedelbar undsättning. Isen gör att det dessvärre är svårt för vanliga räddningsenheter (båtar) att ta sig fram.
Samtidigt kan det vara på sin plats att mana till försiktighet, speciellt med säsongens tidiga och många gånger svaga isar.
Info: www.sjofartsverket.se
I Skärgårdskvarteret på Båtmässan Vene 11 Båt i Helsingfors 11–20 februari blir det genuin skärgårdsstämning. Skärgårdssmaks kafé håller starkt på skärens kulinariska traditioner och erbjuder besökarna på Vene 11 Båt smakprover på många havsnära produkter, direkt från små producenter i skärgårdskommunerna.
Där serveras bl.a. ölsorter från det åländska bryggeriet Stallhagen, och vänner av salta bitar får njuta av laxsmörgåsar: det färska rågbrödet är från Rosala och laxen har fångats i havet utanför Raumo. Det här kaféet hittar du i Skärgårdskvarteret, hall 2.
Det är inte bara kulinariska skärgårdsupplevelser som gäller, utan stämningarna stärks av fascinerande landskapsbilder från Skärgårdshavet. Utställningen Världens vackraste skärgård, också den i Skärgårdskvarteret, visar ett urval magnifika bilder som naturfotografen Janne Gröning valt ur sitt enorma arkiv med över 50 000 fotografier från åren som gått.
På mässan kan du också skaffa dig verkligt fina handarbetsartiklar, att använda ombord eller att ha hemma. I Skärgårdskvarteret deltar en hel avdelning med hantverkare som alla är medlemmar av Åbolands hantverk r.f. På den här avdelningen kan du göra fynd som på ett unikt sätt kombinerar inhemsk produktion med hög kvalitet och estetiska värden.
Den elektroniska mässhandboken för Vene 11 Båt, Messuopas, finns nu på mässans egen webbplats www.venemessut.fi. Med Messuopas kan du redan i förväg ta del av det enorma mässutbudet, så att du bättre kan planera vad du måste se i verkligheten, sen när du besöker mässan. Messuopas är enkel att hantera: du kan söka fram uppgifterna t.ex. produktgruppsvis, enligt varumärke eller huvudmän.
Kommentarer
Men hallå!!! 3000 spänn för ett ( ok vattentät men ändå) fodral??? Paddan kostade det dubbla. Var finns rimligheten?
re. Mike
Vad kostar en Garmin el. dyl med motsvarande prestanda? 7-8 tusen för ett komplett navigationssystem med stor skärm och som dessutom kan så mycket mer än bara navigera, ett klipp skulle jag säga.