nyhetstest

Liros introducerar nu en liten men genialisk förbättring på sina redan beprövade och populära sk Soft schacklar. Den senaste versionen av schackeln har utrustats med ett litet vävt band som gör det ännu enklare att öppna schackeln, även med frusna eller våta fingrar.

Liros Soft schackel är en unik konstruktion, där den säkerhetscertifierade knopen är en del av hemligheten. Schackeln är tillverkad i Dyneema SK75 vilket gör den 10 gånger lättare än en stålschackel med samma brottslast. En soft schackel kan aldrig öppna sig under last, har mycket hög brott- och slitstyrka och skaver inte på rigg eller däck. Enkel att öppna även efter att den utsatts för höga laster.

Liros Soft schackel finns i sju olika storlekar, med brottslast från 1-10ton. Färgkodade—varje storlek har en egen färg enligt säkerhetsnormen, för att inte kunna förväxlas. Pris från 106 kr.

Info: www.lirosropes.se

Shakespeare är en av världens största tillverkare av marina antenner för såväl civilt som militärt bruk. Belamarin är ny distributör inom det civila segmentet på både norska och svenska marknaderna för de båda varumärkena Shakespeare och V-Tronix.

V-Tronix sortiment består av ett brett utbud av basmodeller. Shakespeare antennerna med kvaliteérna Classic och Galaxy är top of the line produkterna i sortimentet.

Shakespeare har ett rikt utbud av tillbehör, antennfästen, kablar, kontakter och antenntestare. Ett exempel är ART-3, en ny antenntestare som kollar kvalitén på VHF-antennen ombord. Tidigare har denna typ av antenntestare varit förbehållet installatörer då de varit dyra i inköp. Nya ART-3 är klart överkomlig och kostar endast ca 1 260:-

Info: www.belamarin.se

Kampen om var världens äldsta internationella sporttrofé ska avgöras är avgjord. Det blir San Francisco som står som värd för seglingarna om “The Old Mug” när regattan återvänder till amerikanska farvatten.

San Francisco har valts ut som arena för den 34:e America’s Cup. Det officiella firandet i staden för denna stora händelse sker 5 januari.

– Vi sökte efter en plats som kunde uppfylla våra önskningar när världens bästa seglare ska segla med världens snabbaste båtar, säger Richard Worth, ordförande för America’s Cup Event Authority.

– Genom att hålla America’s Cup i San Francisco så uppfyller vi de önskemålen.

San Francisco Bay blir själva arenan för 2013 America’s Cup Finals och Challenger Selection Series för Louis Vuitton Cup. Även America’s Cup World Series 2012 ska seglas där. Det blir därmed det första America’s Cup i USA sedan 1995.

– Som född San Franciscan växte jag upp och seglade här utanför stadens centrum. Att kappsegla om America’s Cup i San Francisco är något som jag har drömt om hela mitt liv, säger Paul Cayard, styrelseordförande för svenska Artemis Racing, en av utmanarna om America’s Cup.

34th America’s Cup
Nearly 160 years old, the America’s Cup is the oldest trophy in international sport. Initially a one-on-one competition between teams representing foreign yacht clubs, the America’s Cup has evolved into one of the world’s leading sporting competitions – featuring the best sailors on the world’s fastest boats. The 34th America’s Cup Finals will be held in the fall of 2013, with the new America’s Cup World Series beginning in 2011. For more information, visit www.americascup.com

Follow Artemis Racing
Info: www.artemisracing.com
F www.facebook.com/pages/Artemis-Racing/167319026086?ref=ts
T www.twitter.com/artemisracing.com
Y www.youtube.com/artemisteam

Joby, företaget bakom det innovativa kamerastativet Gorillapod, lanserar idag två nya produkter som förbättrar användningen av iPad. För affärsfolk som ständigt befinner sig på resande fot erbjuder GorillaMobile Ori ökad produktivitet och skydd med en ergonomisk slimmad design. GorillaMobile Yogi är framtagen för användare som älskar att krypa upp med sin iPad i soffan eller sängen.

“Målsättningen var att utveckla ett kombinerat fodral och ställ som underlättar den dagliga användningen av iPad. Joby kom dock fram till att iPad används på olika sätt i olika situationer, vilket nu har lett till att man lanserar två separata produkter”, säger Henrik Wernbo hos Jobys nordiska generalagent Focus Nordic AB.

GorillaMobile Ori
Till skillnad mot andra produkter på marknaden kan GorillaMobile Ori omvandlas från ett tunt och smidigt fodral till ett stativ för ergonomisk placering av iPad. GorillaMobile Ori är inspirerad av origami, den japanska konsten att vika papper till tredimensionella objekt, och är tillverkad av samma ultralätta aluminum/polypropylen-komposit som används i supersportbilar. iPad kan positioneras på fyra olika sätt, exempelvis för att se en film på flyget, bläddra igenom en PowerPoint-presentation eller skriva långa mail på caféet. Skärmens höjd och vinkel kan justeras som situationen kräver. Ori kombinerar därmed ett stabilt stativ med ett skyddande fodral som smidigt slinker ner i väskan.

GorillaMobile Yogi
För att möta behovet att kunna läsa tidningar och se filmer utan att få nackspärr, kan GorillaMobile placeras på alla tänkbara ytor med sina vikbara ben. Det innebär att GorillaMobile Yogi står stadigt även på ojämna ytor, samtidigt som den kan klängas fast på exempelvis en skåplucka i köket. Betraktningsvinkeln är fullt justerbar oavsett om man orienterar skärmen stående och liggande. Skärmen i extremt hållbar polykarbonat med stötdämpning i gummi skyddar iPad mot fall och stötar. Benen kan snabbt avlägsnas via en snabbkoppling, vilket innebär att de kan förvaras separat eller tillsammans med fodralet.

Oavsett om man använder sin iPad i jobbet eller för att läsa sina favorittidningar i hemmets lugna vrå så förstärker GorillaMobile Ori och Yogi den positiva upplevelsen av iPad.

Gorillamobile Ori och Yogi lanseras officiellt under CES-mässan. Besök Joby i lounge booth #4613 (North Hall). Denna lansering kompletterar den nyligen presenterade produkten GorillaMobile för iPhone 4.

Pris och tillgänglighet
GorillaMobile Ori för iPad och GorillaMobile Yogi för iPad blir tillgängliga i butik under Januari månad där de kommer att kosta ca 899:- respektive 579:- kronor inklusive moms.

Info: www.focusnordic.se

FinePix F550 EXR är en idealisk kamera för insiktsfulla amatörfotografer eller systemkameraanvändare som vill ha en liten och lätt kamera som komplement. FinePix F550 EXR ger dig kvalitetsbilder i både RAW och JPG-format. Med sin supersnabba uppstart, 24 mm vidvinkel, 15x zoom samt inbyggd GPS är FinePix F550 klar att ta världen med storm.

FinePix F550 EXR finns tillgänglig i butik i mars och finns i svart. Pris ca 3 695 kr.

Efter stora framgångar med Elan Power E35, lanserar nu Elan Motor Yachts en förkortad version kallad Elan Power E30. Den har samma sportiga kännetecken som sin föregångare, men är betydligt mer kompakt.

Elan Power E30 är en så kallad hard top family sports daycruiser. Den är designad av Tony Castro, vilket innebär riktigt sportiga linjer.

Båten är knappt 10 m lång men rejält bred, vilket ger en stor innervolym och ett bärigt skrov. E30 erbjuder också en stor sittbrunn och en kort badplattform i samma stil som hos motsvarande båtar från andra tillverkare. Den som vill kan dock köpa till en förlängd plattform.

Taket är öppningsbart i antingen tyg (canvas) eller glasfiber. Båten finns dessutom i en rad olika färger.

Elan motorbåtar har ingen svensk generalagent, men Jp Marine Yachts AS i Norge sköter även den svenska marknaden.

Info: www.jpmarine.no

Temperaturen på marknaden för aluminiumbåtar höjs nu ytterligare. Fiskars nya Drive-båtar med aluminiumskrov presenteras för första gången på vårens båtmässor i Göteborg, Stockholm, Oslo och Helsingfors. Drive Boats-kollektionen är inspirerad av sportbilar och omfattar tre modellserier båtsäsongen 2011: Drive 50, Drive 56 och Drive 66.

Pressrelease:

Den minsta Drive-modellen är 2011 års nyhet: den fem meter långa pulpetbåten Drive Open 50 med dubbelkonsol. Drive 56-modellerna, som offentliggjordes förra sommaren och som presenteras för första gången på mässan, är 5,6 meter långa öppna båtar: mittkonsolbåten Drive Sport Console 56 och den genomgångbara Drive Convertible 56 med vindruta.

Den större, och även den helt nya, modellserien Drive 66 består av de 6,6 meter långa utflyktsbåtarna Drive Daycruiser 66 och Drive Hardtop 66.

Den nya kollektionen har formgivits av de svenska båtdesignerna Ocke och Ted Mannerfelt, kända för sina tävlings- och sportbåtar, i samarbete med Fiskars båtverksamhet. Målet var att skapa en säker båt med utmärkta kör- och användningsegenskaper som förnyar det traditionella tankesättet.

Drive Open 50
Drive Open införlivar egenskaperna hos Fiskars premium-båtserie i marknadens populäraste båtklass. Fem meter långa Drive Open är en elegant och sportig öppen båt med dubbelpulpet.

Båtens aluminiumskrov har formgivits genom många modellprover för att trygga säkra och konsekventa köregenskaper. Det finns separata säten på förarens och kartläsarens platser. Dessutom finns det sittplatser på den bakre bänken och på bänkarna framför pulpeten, som har generöst med förvaringsutrymme.

Sittbrunnen i Drive Open öppnas upp i en T-form framtill, vilket gör det lätt att gå till fören när man ska förtöja båten och stiga i land. Båten har stabila räcken, och baktill på båda sidor om motorbrunnen finns det jämna ytor att stå på. Den ergonomiska pulpeten rymmer ett nedsänkbart plotter och kabinen skyddas på båda sidor av höga vindrutor med stabila räcken.

Den rekommenderade maskineffekten för Drive Open 50 är 50–60 hk. Båtarna utrustas med Mercury-motorer, och Brunswick Marine ansvarar för distributionen i Norden.

Drive Daycruiser 66
Drive Daycruiser 66 är en rymlig och sportig båt i premium-klassen för dagsutflykter och friluftsbruk. Sittbrunnens rymliga U-formade soffa och förarens och kartläsarens säten bildar ett trivsamt sällskapsutrymme.

Drive Daycruiser är en utflyktsbåt i full storlek med aluminiumskrov. Skrovet är lättskött, oerhört styvt och ovanligt tyst i alla hastigheter.

Daycruisers kabin är genomgångbar. Det finns höga räcken i fören och man kliver in i kabinen genom den öppningsbara mittrutan och den stabila trappan. Stegen glider in i den vänstra pulpeten och bildar en gång till förhytten, som har kojplatser för två personer. Förhytten får ljus genom två fönster, som skyddas från regnvatten och stänk under vindrutan även då de öppna.

Standardutrustningen i Drive är avsevärt mycket bättre än vanligt och innefattar t.ex. hydraulstyrning, stoppade säten och sufflett.

Drive Daycruiser 66 är 6,6 meter lång. Den rekommenderade maskineffekten är 135–175 hästkrafter.

Båtarna utrustas med Mercury-motorer, och Brunswick Marine ansvarar för distributionen i Norden.

Drive Hardtop 66
Drive Hardtop 66 är en nöjes- och resbåt med aluminiumskrov för hela familjen. Som modern efterföljare till de klassiska hardtop-båtarna erbjuder den mångsidiga utrymmen även vid längre resor och övernattning. Den ljusa och rymliga förkabinen är säker att vistas i även under körning.

Drive Hardtop körs från utsidan, men taket erbjuder föraren ett utmärkt vind- och stänkskydd. Hytten är genomgångbar, vindrutan öppnas i mitten och fördäcket har höga och stabila räcken av rostfritt stål.

Aluminiumskrovet är ovanligt för en båt i den här storleksklassen och är lättskött, oerhört styvt och hållbart. Man har lagt ner mycket arbete på att dämpa ljudet från skrovet och båten är tyst i alla hastigheter.

Standardutrustningen i Drive Hardtop är avsevärt mycket bättre än vanligt och innefattar t.ex. hydraulstyrning, stoppade säten och sufflett. Utflyktsutrustningen kan vid behov förbättras med fabriksinstallerad extrautrustning, som t.ex. en kokare, som installeras i den vänstra konsolen och ett pentry, som placeras bakom föraren.

Drive 66 Hardtop är 6,6 meter lång. Den rekommenderade maskineffekten är 135–175 hästkrafter. Båtarna utrustas med Mercury-motorer, och Brunswick Marine ansvarar för distributionen i Norden.

Info: www.driveboats.com

Här är en välkommen och riktigt smaskig motorbåtsnyhet från vårt västra grannland. Det är kvalitetsvarvet Windy Boats som har satsat på nostalgiska linjer när de har skapat sin senaste båt: Windy 31 Zonda. Båten får världspremiär under våren. Den är byggd med goda prestanda och för båtliv med mycket modern retrokänsla.

Det är inte utan att linjedragen känns bekanta hos 31 Zonda. Dragen är typiskt klassiska med känsla från 60- och 70-talets stora våg av fräcka daycruiserbåtar. Windy Boats gör en “back to the future” med sin nya 31-fotare, som är en riktigt snabb weekender med djupt v-format skrov.

– Jag tycker verkligen att det här är en av de vackraste båtar som Hans Jørgen Johnsen någonsin har skapat åt oss, säger Windys styrelseordförande, Knut Heiberg-Andersen.

– Zonda är ett koncept för en lågprofilig weekender utan radarbåge – bara ett fantastiskt skrov och massor av hästkrafter. Hon är slank, funktionell och sexig, säger Knut Heiberg-Andersen.

Övernattningsmöjligheterna är fokuserade på det allra nödvändigaste för ett par som är ute på sjön. Det finns en sovkabin med en stor dubbelbädd, en toa- och duschavdelning och ett litet pentry.

Skrovet är 24 grader och v-format. Båten klarar singel eller dubbla sterndrive installationer från Volvo Penta med en maxeffekt på 440 hk.

Liksom alla Windy är den nya båten döpt efter en vind. I det här fallet den varma, torra zonda som blåser ner från Anderna i Argentina.

Info: www.windy.no

Simborgarmärket står som en symbol för simkunnighet, vattenkunskap och tradition. Genom att årligen simma 200 meter och därmed testa din egen simkunnighet visar du också att du stöder barnens självklara rätt att lära sig simma, få lära sig rädda liv och ta ansvar för andra.

Sedan starten 1934 har fler än sju miljoner märken köpts men många fler har testat sin simkunnighet. Försäljningen av Simborgarmärket har under dessa år också tillfört behövliga resurser för utbildning av simlärare och start av nya simskolor.

Simborgarmärket vänder sig till alla åldrar. Genom att varje år simma 200 meter för Simborgarmärket bevisar jag inte bara för dig själv att du kan simma. Du är också en förebild och visar att du bryr dig om din egen och andras säkerhet.

Att kunna simma är och förblir det första och viktigaste steget för en ökad trygghet i och vid vatten.

2011 års Simborgarmärke är djupblått med silverkrans.

Huges Marina har genomfört en fulltecknad nyemission om 25 miljoner kr. Bakgrund till emissionen är en fortsatt expansion i Huges monteringsanläggning och centrallager i Tranås, som kommer att utgöra basen för den nya satsningen Huges Franchise. Emissionen stärker också Huges ytterligare i samband med Huges nyetablering av Sveriges modernaste showroom för båtar på Smista Allé vid Kungens kurva i Stockholm utmed E4, som öppnar i mars 2011.

Almi Invest och ett antal privata investerare har fulltecknat nyemissionen och blir ägare tillsammans med de tidigare ägarna, Gillesvik Invest och Länsförsäkringar. Efter emissionen är de största aktieägarna i Huges Marina: Gillesvik Invest, LF Fritid Holding, Almi Invest och Lars Kastengren.

Huges marina etablerar nytt franchisekoncept
Huges har tagit fram marknadens ledande helhetskoncept och bygger nu vidare genom att etablera ett nytt franchise-koncept där andra återförsäljare i Sverige kommer att köpa tjänster och produkter av Huges Marina, delvis montering, logistik och lagerhållning men också i ett första steg varumärkena Larson och Triumph, för vilka Huges har agenturen för i Skandinavien. Bas för Huges franschisekoncept kommer att vara Huges specialanpassade monterings- och centrallageranläggning i Tranås, Småland. Tanken är att över tiden utveckla konceptet ytterligare för att innefatta fler tjänster och produkter.

– Denna planerade nyemission möjliggör en snabbare expansion och konsolidering av marknaden. Med vårt nya Showroom i Stockholm, samt genom att komplettera vårt helhetskoncept med franchise, där vi erbjuder fristående återförsäljare våra tjänster och produkter, fortsätter vi att erbjuda slutkunderna allt bättre service och produkter över hela Sverige, säger Janne Lundmark VD för Huges Marina.

– Almi Invest investerar både i start up bolag och i mer etablerade bolag i expansionsfas, som Huges Marina. Huges Marina är ett mycket spännande företag med stor potential, med basen i Småländska Tranås, säger Tarja zu dem Berge VD/Fund manager för Almi Invest Småland och Öarna AB.

Kund i sikte är temat på Kustkonferensen 2011, som arrangeras den 9 februari på Båtmässan i Göteborg. Hela Båtsverige träffas på Kustkonferensen. Hit kommer också Boris Lennerhov från Gekås och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. – Det är här vi tar avstamp in i framtiden. I år lyfter vi särskilt fram affärsmässigheten, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Kustkonferensen börjar med att den nya Båtlivsundersökningen 2010 presenteras för första gången. Det är sex år sedan den senaste undersökningen gjordes och mycket har hänt. Båtlivsundersökningen ger ovärderlig fakta om svenska fritidsbåtar och hur de används.

Trendforskaren och författaren Göran Adlén gör en trendspaning om vilka behov framtidens båtkunder kommer att ha. De seglar runt i cyberspace och har totalkoll på alla produkter, tjänster och varumärken. Den nya kunden är otrogen, oförutsägbar och sugen på nya sensationer. Snacket går snabbare än blixten i de sociala medierna.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd talar om hur regeringen ser på båtlivets framtid i Sverige.

En av Kustkonferensens höjdpunkter blir Boris Lennerhov, VD för Gekås Ullared. Han har i tio år utvecklat Gekås till att bli Sveriges ledande upplevelsebaserade shoppingindustri. Mottot är att varje anställd ska sträva efter att bli en procent bättre på allt de gör och ständigt överträffa kundens förväntningar. Varför lyckas Boris och vad kan båtbranschen lära sig av hans filosofi? Boris Lennerhov stannar helst hemma i Halland. Han föreläser sällan och gör därför ett unikt framträdande på Kustkonferensen.

Kustkonferensen tar också upp hur båtbranschen ska förhålla sig till sociala medier. Västsvenska Turistrådet och Sjöräddningssällskapet ger värdefulla tips om lyckade kampanjer och hur man ska tänka från.

Kustkonferensen arrangeras den 9 februari på Svenska Mässan i Göteborg i samband med Båtmässan.

Bilden:
Boris Lennerhov från Gekås. Foto: Gekås.

Den avslutande halvan av säsongen i mellanöstern blev riktigt lyckad för Oskar Samuelsson. Så pass lyckad att han vann hela serien. Första tävlingshelgen var i Doha, som är Qatars i princip enda stad. I inbukten nedanför stadens skyskrapor låg depå och banan. Det är relativt öppet vatten, vilket ledde till stökigt och mycket dyningar och ett svårkört race var något som ingen tvekade inför.

För Oskars del brukar det gå bra i tuffare förhållanden. Han kände rätt snabbt på träningen att båten var bra balanserad för uppgiften och att sedan köra hem bästa kvaltid var inga problem. Oskar kunde sedan vinna racet utan större dramatik. Dag två började på liknande vis, det blev dock lite rörigt i starten då nästan hela fältet tjuvstartade, dock inte två av Oskars snabbast konkurrenter.

– Vår trio låg efter resten av fältet som var långsammare än oss, jag lyckades efter några varv ta mig ur gröten och kunde sedan säkra segern, säger Oskar.

– Inför Abu Dhabi-helgen hade jag kopplat ett räjelt grepp om totalsegern men det var ännu vidöppet. Jag var riktigt laddad inför första racet men hade hela tiden i huvudet att jag inte behövde vinna, jag kunde komma trea-fyra och ändå ta hem det hela.

– Jag fick dock till kvalet bra och var snabbast. I starten blev jag sedan påkörd och kom ut som fyra, jag avancerade snabbt till tredje plats och låg sedan och jaga finske Roms ett par varv innan jag tog mig om.

Nu var siktet instället på tyske Hagin, efter några varv var Oskar ikapp och kunde attackera. Efter en tuff fight så kunde han lura finnen och ta sig förbi.

– Dag två hade jag inte samma glöd, en tredjeplats skulle oavsett segrare säkra segern, det var också så jag tog mig i mål, seriesegern var nu klar, säger Oskar.

Det var nu en helg kvar med tävlingar i Sharjah. Det blev ett smått upp och ned vänt race.

– Första dagen tog jag polen i kvalet, men i racet fick jag först ett rep i propellern, jag åkte in i depån och teamet tog bort det, ut igen och ett halvt varv senare satt det ett nytt rep, väldigt mycket skräp i vattnet som inte syndes. Sista racet för säsongen slutade med seger lite oväntat.

– Jag blev trängd av Abu Dhabi-båten i starten och kom ut som femma, när sedan Qatar-teamet fick stopp och paceboaten kom ut på banan kunde jag få kontakt med resten av fältet igen. När paceboaten släckte lamporna körde jag om hela högen och sedan var det bara en nedräkning till målgång och säsongsslut.

– Det här blev min kanske bästa säsong hittills, det blev även min första titel. Det var väldigt kul att få vara med F1 och köra och även visa upp sig. Nu laddar vi på för att vinna nya titlar kommande säsong, säger Oskar Samuelsson.

Viking Lines M/S Rosella tas ur trafik 7 januari för omfattande ombyggnation. När fartyget återgår i trafik i mitten av februari är det med en ”cafébar” i två våningar, en ny och betydligt större taxfreeavdelning, ett helt däck ombyggt till restaurangplan inklusive en ny hiss. Rosella trafikerar kortrutten Kapellskär – Mariehamn.

– Målsättningen är att skapa en mer inbjudande miljö för passagerare på dagstur. Vi river ut nästan ett helt däck för att göra plats för en ny cafeteria. Vi slår ut taket på Fun Club och lägger till en våning, och så bygger vi en helt ny och större taxfreebutik, säger Johan Nordberg, arkitekt på Viking Line.

Den nya våningen i Fun Club ger baren en helt ny känsla av rymd. En svängd trappa leder upp till den nya övervåningen varifrån många fler nu kan ta del av uppträdanden. I anslutning till övervåningen på plan 6 ligger den nya cafeterian. För att öka bekvämligheten och underlätta för rörelsehindrade gäster – att bland annat nå Viking Buffet – finns en ny hiss installerad.

– Rosellas ankomst till Kapellskär – Mariehamnsrutten för två år sedan innebar en väsentlig kapacitetshöjning. Förutom pendlare så ökade andelen kryssningsresenärer i alla åldersgrupper markant. Nu anpassar vi fartyget ännu bättre för dagsresor – vi nästan fördubblar utrymmena för taxfree och nattklubben och hela däck 6 förvandlas till ett restaurangdäck med 500 sittplatser, säger Mikael Backman, VD för Viking Line.

Den nya cafeterian på däck 6 inreds i ljusa färger och får 220 sittplatser. I anslutning byggs även ett nytt familjecafé med plats för 100 personer. Den befintliga baren i aktern har fått ett utökat antal sittplatser på den övre våningen, dessutom har ett kabinett tillkommit. Kabinettet är en flexibel yta som används dels som à la carte, dels som ett tillskott till Viking Buffet efter behov. På däck 5 blir den nya taxfreeavdelningen mer än dubbelt så stor som den gamla och får både ett större och förbättrat utbud.

Sammanfattningsvis kan Rosella efter ombyggnaden nu erbjuda närmare 1 250 sittplatser i caféer, barer och restauranger.

Finska Wärtsilä har presenterat en ny version av sin 32-motor, som är en av världens mest använda i sin klass. Den här versionen är mer kraftfull än föregångaren. 32-motorn används i fartyg och kraftverk över hela världen och introducerades på 80-talet.

Den nya motorn har en uteffekt effekt på 580 kW per cylinder vid 750 RPM (50 Hz versionen). Detta innebär en ökning med 15 procent, trots att den nya versionen har samma dimensioner som föregångaren.

Nyheten innebär att Wärtsilä 32 nu täcker ett effektområde på 3 MW till 9,3 MW. Motorn kan förses med katalysator, till exempel Wärtsilä NOR (nitrogen oxide reducer), vilken reducerar koldioxidutsläppen med upp till 95 procent.

Info: www.wartsila.com

Finska Wallas lanserar i vår sin nya dieselvärmarserie. Till det yttre känns värmarna igen från sina föregångare, men mycket har ändrats vad gäller prestanda och komfort under skalet i de tre nya enheter som presenteras.

22 Dt är en helt ny 2,2kW dieselvärmare. Strömförbrukningen på maxläge är endast 0.9 A. Detta har Wallas gjort utan att kompromissa med varmluftsvolymen. Modellen kan installeras i ett motorutrymme.

30 Dt är ännu tystare än den tidigare modellen 30 D. Den nya modellen kan installeras i ett motorutrymme. De borstlösa förbrännings- och ventilationsfläktmotorerna garanterar lång levnadstid.

40Dt har fått minst förändringar mot sin tidigare modell (40D), men har fortfarande mycket hög luftkapacitet. Tack vare laminar förbränning så finns inget förbränningsljud och ventilationsljudet kan dämpas med ljuddämpare som tillval.

Wallas har även tagit fram en ny kontrollpanel med termostyrsystem.

Wallas ger tre års garanti.

Info: www.sleipnerab.se

Svenska Greatline är på gång med en helt ny och betydligt större båt än tidigare. Det blir en ny modell som heter Greatline 39 Fly. Företaget har redan sålt två båtar som ska sjösättas inför säsongen 2013. Båten kommer även som kupémodell, men i första hand är den tänkt som flybridgemodell med tanke på att Greatline har fler intressenter för detta. www.greatlineboats.se

Polska Sunreef gör en sportfiskeversion av sin stora motorbåtskatamaran på 70 fot. Det är den populära modellen 70 Sunreef Power som konverteras. 70 Sunreef Power finns redan i ett par varianter med beteckningarna Expedition och Exclusive. Avsikten med den nya modellen är att skapa en båt med mycket utrymme ombord, grunt djupgående och hög stabilitet. Räckvidden är bättre jämfört med de tidigare modellerna tack vare lägre bränsleförbrukning och modellen har även fått mer stuvutrymme.

70 Sunreef Power Sport Fish är den största lyxiga katamaranyachten som byggs särskilt för fiske i hela världen, enligt varvet. Den har bland annat en riktigt lång fiskeplattform för att fiskarena ska komma åt fisken utan att stå för nära sin kollegor.

Toppfarten för 70 Sunreef Power är 30 knop med dubbla 1000 hk dieselmotorer. Räckvidden är i bästa fall närmare 8 000 Nm, vilket dock uppnås med mindre motorer.

Den speciella fiskeutrustningen omfattar bland annat stora förvaringsboxar och tankar för betesfisk och fångst, isboxar, spöförvaring och två speciella och extremt bekväma sportfiskefåtöljer.

Båtens flybridge är väl tilltagen med hela 40 kvadratmeters yta. Här finns plats för en liten pool eller en jacuzzi för dem som inte fiskar.
Info: www.sunreef-yachts.com

Världsnaturfondens WWFs nya projekt ”Innovativ Naturvård i Sverige” delar nu för första gången ut 2 Mkr till spännande och nyskapande projekt. Det är nio projekt i Kalix, Transtrand, Uppsala, Stockholms skärgård, Stockholm, Oskarshamn, på Öland samt i Tyresta nationalpark som är de första att få ta del av stödet för satsningar på innovativ naturvård i Sverige.

– Runt om i världen arbetar WWF för att lokalbefolkningar skall kunna bli delaktiga i en långsiktigt hållbar förvaltning av naturresurserna där de bor och verkar. På så sätt värnas det landskap som djur, växter och människor är beroende av. Flera av de utvalda projekten här i Sverige passar väl in i WWFs globala arbete. säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden.

Projekten främjar bevarandet av biologisk mångfald eller ska minska de ekologiska fotavtrycken. Det handlar om lokal hållbar förvaltning av kustfiske, fjällområden och jordbrukslandskap, utveckling av en snorkelled, forskning på tiaminbrist, bättre fågelskogar samt ny teknik för naturinformation via en iphone-applikation. Två ansökningar om skogsforskning har fått medel från Skogsfonden WWF – STORA.

– Snorkelleden i Stockholms skärgård är ett av projekten som innebär en möjlighet att kunna få se det som alla talar om. WWF har under många år arbetat med Östersjöns miljö och det här projektet kommer att visa vad som verkligen händer under ytan. Det gäller både att göra den fantastiska undervattensvärlden tillgänglig för många men också visa på de problem som finns, säger Mats Forslund, ansvarig för innovativ naturvård på Världsnaturfonden.

Syftet med satsningen på innovativ naturvård är att bidra till värdefullt nytänkande inom naturvården. Det kan handla om utveckling av tekniska lösningar, förvaltningsformer, forskning och kunskapsuppbyggnad, fältprojekt, etc. Genom WWFs stöd ska lovande projekt och idéer få möjlighet att testas och vidareutvecklas för att sedan kunna spridas i större skala.

Projekt inom Innovativ Naturvård i Sverige 2010:

Lokal hållbar förvaltning av kustfiske
Kustringen i Kalix har tilldelats 125 000 kronor för att utveckla ett lokalt uthålligt fiske. Kontaktperson: Karl-Erik Spets: 073-028 14 90

Lokal hållbar förvaltning av fjällområden
Lokal förvaltning i Transtrand har fått ett stöd på 220 000 kronor för att samordna förvaltningen av naturresurser i det södra fjällområdet. Kontaktperson: Kristian Olofsson, 070-696 29 24.

Lokal hållbar förvaltning av jordbrukslandskap
Bråbygden Ekonomisk Förening utanför Oskarshamn har tilldelats 250 000 kronor för att vidareutveckla metoder för att behålla jordbrukslandskapets biologiska värden och för ett hållbart utnyttjande genom överföring av gamla brukningssätt till modern teknik. Kontaktperson: Daniel Harrysson, 070-964 46 76

Snorkelled i Stockholms skärgård
Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län har tilldelats 200 000 för att skapa en snorkelled för att åskådliggöra vad som händer under ytan i Östersjön. Många talar om tillståndet i våra hav men få har sett det i verkligheten. Kontaktperson: Karin Strandfager, 070-767 19 06

Utformning av fågelskogar
Sveriges Ornitologiska Förening har fått ett bidrag på 250 000 kronor för att utforma bra fågelskogar i samarbete med skogsägare. Föreningen kommer att erbjuda skogsägare hjälp med rådgivning för en fågelrik skog. Modellen bygger på en vidareutveckling av det framgångsrika projektet med jordbrukslandskapets fåglar. Det är första gången det sker på ett omfattande sätt i skogen. Kontaktperson: Sönke Eggers:0768 – 28 38 48

Studier av tiaminbrist
Institutionen för tillämpad miljövetenskap (ITM) vid Stockholms universitet har fått 300 000 kronor för nya studier av tiaminbrist (vitamin B1). Fågeldöden i våra skärgårdar, laxynglens död i sjukdomen M-74 är orsakad av tiaminbrist. Det är ytterst angeläget att orsakerna till tiaminbristen klarläggs.
Kontaktperson: Lennart Balk, 073-692 34 68

Tillämpning av ny informationsteknik
Stiftelsen Tyrestaskogen får 230 000 kronor för att informera om Tyresta nationalpark. Genom att ta fram och tillämpa en högkvalitativ iphone-applikation (”app”) får Tyresta nationalpark möjlighet att få fler besökare från nya målgrupper. Hittills har den möjligheten inte använts inom naturvården och det kan bli en viktig ny kanal för att öka intresset för nationalparken och informera nya grupper om naturen och om de ekosystemtjänster den erbjuder.
Kontaktperson: Per Wallsten, 070-249 81 92

Animering av skogslandskap och biologisk mångfald samt främjande av biologisk mångfald i normalskog
Två projekt som drivs av Institutionen för Ekologi vid Sveriges Lantbruksuniversitet får 189 000 respektive 213 000 kronor för att utveckla arbetet med främjandet av biologisk mångfald i skogen.

Det första projektet för att utveckla animeringar kommer att visa hur landskap och biologisk mångfald förändras över tid. Modellen kan användas för att planera för olika arters förekomst i ett större skogsområde.
Kontaktperson: Thomas Ranius, 018 – 67 23 34

Det andra projektet ska undersöka möjligheterna att främja biologisk mångfald i normalt brukade skogar. Målet är att undersöka om det finns möjlighet att genom alternativt brukande öka den biologiska mångfalden i de skogarna. Skillnaden i hänsynen till biologisk mångfald mellan dagens generella hänsyn och i reservat eller andra skyddsformer är idag stor. Det är därför angeläget att identifiera alternativa brukningsformer som bryggar över mellan de olika formerna av skydd.
Kontaktperson: Sofie Wikberg, 070-278 04 88

Medlen som tilldelas de två skogsprojekten kommer från Skogsfonden WWF – STORA och är av forskningskaraktär.

Det är dags för Higabgruppen att ta fartyget tvärs över älven till Götaverken för en exteriör renovering. Det innebär att skrovet ska underhållas och hela fartygets utsida målas. Dessutom plockas master och rigg ner och renoveras. Av de 60-tal underhållsprojekt Higabgruppen planerat för 2011 tillhör detta ett av de mer ovanliga.

Renoveringsarbetena beräknas ta cirka tre månader. I början av april ska Viking åter lägga till vid Lilla Bommen och Hotell Liseberg Barken Viking ta fartyget i bruk igen.

– Det är inte varje dag man bogserar en av sina fastigheter över älven, säger Göran Sylvesten, VD på Higabgruppen som tänker följa färden från kajkanten.

Historik

Barken Viking är en fyrmastad bark, byggd som skolfartyg på Burmeister & Wains skeppsvarv i Köpenhamn. Fartyget sjösattes den 1 december 1906 och är det största segelfartyg som byggts i Norden. Göteborgs Stad köpte Barken Viking 1951 för att bli sjömans- och kockskola. Sedan 1998 har Viking funnits i Higabgruppens bestånd. Skeppet är en av tio kvarvarande fyrmastade barkar i världen.

Fakta

•Längd 97 meter, inklusive klyvarbom 108 meter
•Längd på däck 97 meter
•Bredd 13,9 meter
•Djupgående 8,1 meter
•Barlast 1390 ton
•Lastförmåga 4100 ton
•Lastrum rymd 6300 m³
•Segelyta 3690 m²
•Antal segel 34 stycken

VanDerHeijden Steelyachts har premiär för en helt ny båt på den stora båtmässan ”BOOT”, som hålls i Düsseldorf i januari 2011. Varvets nya Vår nya yacht är av modellen SUPERIOR 2400 vilket innebär att hon är 24 meter lång, byggd i stål och har en eöegant överbyggnad i aluminium.

Den nya yacten är utrustad med Iveco dieselmotorer med 2 x 825 hk. Framdriften sker med axlar och propellrar. Farten är beräknad till en marschhastighet om cirka 18 knop.

Båten visas i Hall 6 /A 27-28. Vi visar varvet även en DYNAMIC Deluxe 1500 Windscreen (open).

Mer information, inklusive specifikationer och standardutrustning, finns på varvets svenska hemsida, där även bilder från tillverkningsprocessen finns tillgängliga.

Tekniska fakta
Längd: 24,10 m
Bredd: 5,95 m
Djupgående: 1,45 m
Vikt: 48 ton

Info: www.vanderheijdensteelyachts.com

Motorbåtssäljaren och generalagenten Gulves Stockholm har under 2010 blivit Pursuits och Chris-Crafts största handlare utanför USA. – Vi har sålt flest Chris-Craft- och Pursuitbåtar av alla generalagenter i hela världen. Det är enormt tillfredsställande och ett kvitto på att vår satsning på de här varumärkena fungerar och att den svenska marknaden uppskattar båtarna. Både Pursuit och Chris-Craft är mycket starka varumärken och har bra rykte inom motorbåtsbranschen. Det är roligt att arbeta med så skickliga båttillverkare som sätter kvaliteten främst och som gjort stort avtryck i motorbåtsbranschen, säger Mats Andersson, säljare och delägare på Gulves Stockholm.

Gulves Stockholm, som har butik och showroom i Älvsjö, i Stockholm, är sedan 2008 svensk generalagent för Chris-Craft, Pursuit och Pursuits systerbåt Tiara.

Världens snyggaste 136-åring
Chris-Craft är ett av de äldsta, starkaste och mest respekterade båtmärkena i den amerikanska båtbyggarbranschen. Historien om Chris-Craft börjar redan 1874 då Christopher Columbus Smith, bara 13 år gammal, snickrar sin första träbåt. Chris var en mycket skicklig båtkonstruktör och utvecklade en ny typ av skrov som rörde sig både snabbare och stabilare genom vattnet. Innovationerna har belönats med många prestigefyllda tävlingsframgångar genom åren. Sex år i rad vann Chris båtar American Power Boat Association Gold Cup, med fartrekord efter fartrekord. Arrangörerna var till slut tvungna att ändra tävlingsreglerna så att andra deltagare skulle få en chans.

Optimal prestanda och kvalitet
Pursuits modellserier är utvecklade för tuffa aktiviteter där det ställs höga krav på båtens utrustning, robusthet, flexibilitet och smidighet. Pursuits tillverkningsmetoder utmärker sig också. Till skillnad från många tillverkare utvecklar Pursuit helt unika skrov till sina olika modeller för att optimera sjö- och drivegenskaper liksom bränslekonomi. Detta för givetvis med sig stora kostnader eftersom Pursuit går miste om synergieffekterna av att låta flera modeller dela samma skrovkonstruktion. Men det ger snabbare, smidigare och bekvämare båtar.

På bilden syns en Chris-Craft Corsair 28.

Medan vi hemma i Sverige tar det lugnt efter julhelgen är det full fart på kappseglandet utanför Australiens kust. Rolex Sydney Hobart Yacht Race pågår för fullt. Som alltid är det en tuff tävling som är mycket krävande för deltagarna. 71 båtar startade i tävlingen, men många har fått bryta. Först i mål på tisdagseftermiddagen blev 100-fots super maxin Wild Oats XI som fick en totaltid på två dagar, sju timmar, 37 minuter och 20 sekunder.

Det råder stundtals stormvindar i tävlingen, som seglas för 66:e gången i vattnen utanför New South Wales södra kust. Den sträcka som ska avverkas är på hela 628 Nm, så det gäller att ha besättning och båt i rätt trim – och tur med vindarna.

Två av de båtar som har tvingats dra sig ur racet bara under det senaste dygnet är Richard Bustons R/P 52 Scarlet Runner och TP52 Calm.

I racet finns många kända personer. Bland andra den svenske IT-milardären och seglar Niklas Zenström (stora bilden) med sin båt Artemis och seglarlegenden Sir Robin Knox-Johnston ombord på Swan 68 Titania of Cowes.

För en aktuella resultatlista, följ racet på någon av länkarna nedan.

Race Tracker: Race enthusiasts can go to http://rolexsydneyhobart.com/yacht_tracker.asp for a real time tracker of yachts and their position.

Official race website: www.rolexsydneyhobart.com

Här är den senaste pressreleasen på engelska:

WILD OATS XI FIRST BOAT HOME

What has been touted as one of the toughest Rolex Sydney Hobart Races in recent years, saw the first finisher arrive in Hobart early this evening. The 100-foot super maxi Wild Oats XI blazed up the Derwent River and crossed the finish line off Constitution Wharf at 2037 AEDT with an elapsed time of two days, seven hours, 37 minutes, 20 seconds — since leaving Sydney Harbour at 1300 on 26 December, Boxing Day.

This year’s 66th edition was one of Wild Oats Xl physically most difficult but also one of her more hard fought finishes, with sustained periods of headwinds along the way and crushing gale-force conditions through the notorious Bass Strait. In an interview as he stepped off the winning vessel, skipper Mark Richards said,” “It was a tough race, no doubt about that. The boat Wild Oats, the boys, and the team did a fantastic job.”

The Reichel-Pugh design was the provisional line honours winner pending the decision of the International Jury over a protest by the Race Committee regarding the use of her HF radio. The jury will convene Tuesday afternoon at the Royal Yacht Club of Tasmania to arrive at a decision.

After sailing a near perfect tactical race in extremely difficult conditions, with extremes ranging from a hair-removing 25-40 knot southerly and a mountainous seaway during the first night, race favourite Wild Oats XI didn’t disappoint followers. This was Wild Oats XI fifth win after participating in six Rolex Sydney Hobart Races.

Wild Oats XI skipper Mark Richards was happy with the race and said, “We couldn’t have asked for a better result. To arrive here, first, in Hobart, is the most amazing feeling.” Referring to Oats’ second place finish of last year, Richards said, “First is hell of a lot better than second. We’re back and we’re just very happy to be here.”

Dockside after the race finish, Adrienne Cahalan co-navigator aboard Wild Oats XI and a veteran of now her 19th Rolex Sydney Hobart Race, commented on the extreme sea and wind, “I do think it’s one of the toughest races I’ve ever done. We did our best to make sure we didn’t break anything.”

A seasoned offshore sailor, Cahalan told of encountering 20 – 30 knot headwinds across the Bass Strait. As to how the boat managed, she said, “The boat held together really well…it was a technically sound race for us.” She continued, “To get there in one piece and in first place — it’s one of the greatest victories we’ve had.”

The remaining 70 boats in the Rolex Sydney Hobart fleet are spread across from the southeast corner of the NSW coast, across the Bass Strait down towards the finish in Hobart — pushed along by a 20-knot north-northeasterly. The fleet includes six international entries from the USA, UK, Italy, France, as well as two partly crewed Russian boats, and entries from seven of the eight Australian states and territories.

Next boat expected across the finish line is Sean Langman’s 100-foot Investec Loyal at approximately 2230 tonight. However, breeze looks to be shutting down in the Derwent River, so their exact arrival is now anyone’s guess.

In a phone interview earlier today, Investec Loyal’s Sean Langman explained about his boats’ troubles during the last two days, “The damage we sustained was to the reef lines earlier and some tack lines on the headsail which, running without a headsail, put us an hour back. Also, a fuel tank broke lose. These tanks carry so much fuel that you’ve got a quarter of a ton to manhandle which is difficult.”

On the final race day, Langman and crew discovered flooding in a forward hold, “We didn’t realize that we had a substantial leak in the bow and carried on with a ton and a half of water, which we only detected this morning. We have a watertight bulkhead up there and when we opened it, water came pouring out.” Langman believed that the leak was not a puncture in the hull but due to loose deck fittings.

The 2010 Rolex Sydney Hobart race may well go down as one of the roughest in recent years and has certainly lived up to its reputation as one of the world’s toughest ocean going races.

To date, 16 yachts have been forced to retire due to issues including a broken mast, damaged booms, rigging and engine problems. Almost all racers have their share of minor injuries due to the high seas and associated gale force winds.

Race Tracker: Race enthusiasts can go to http://rolexsydneyhobart.com/yacht_tracker.asp for a real time tracker of yachts and their position.

Official race website: www.rolexsydneyhobart.com

Follow regattanews.com on TWITTER: www.twitter.com/regattanews

Holländska Heesen Yachts har i dagarna levererat bygge nummer sex i sin serie med yachter på 47 m. Yachterna är ett resultat av företagets samarbete med designern Frank Laupman från Omega Architects, som har gett de här båtarna ett särpräglat utseende med sin speciellt utformade akter, Den 47 m långa båten har kapacitet för en toppfart på 15,5 knop och en räckvidd på 4 000 Nm vid 12 knop. Den senaste båten i serien (på bilden) döptes till M/Y Air.

YN 15147, M/Y Air är systerfartyg till YN 12247, M/Y Yalla (2004), YN 13147, M/Y Let it Be (2006), YN 13547 M/Y Mon Plaisir (2007), YN 14047 M/Y Elandess (2008), och YN 14347, M/Y Blind Date (2009). Tre ytterligare 47 m yachter är under byggnad hos varvet: YN 15347, YN 15747 och YN 16347 för leverans under 2011-2012.

Även M/Y Airs moderna interiör har deisgnats av Frank Laupman. Bland materialen finns både borstat rostfritt stål och läder. Träarbetet är till stora delar utfört i japansk alm.

M/Y Air har boutrymmen för tio gäster i fem kabiner, varav fyra på lägre däck. Dessutom finns det en “owner’s suite” och två VIP-kabiner plus en mängd badrum och andra utrymmen. Besättningen inkvarteras i fyra kabiner med separata duschrum.

Det kanske mest extrema ombord är en ytterst välutrustad biosalong. Där finns bland annat en Panasonic 103″ (262 cm) HD Plasma Screen (en av de största som finns på marknaden) och ett bra ljudsystem, 7.1 Steinway Lyngdorf Audio System. Dessutom finns en uppsättning specialdesignade högtalare som är 2,1 m höga samt Steinway & Sons piano med 24 k guld. Systemet förbrukar upp till 6 400 W ström.

Tekniska fakta
Hull type: Twin screw motor yacht, with round bilge displacement hull
Naval Architect: Heesen Yachts
Exterior Designer: Heesen Yachts / Omega Architects
Interior Designer: Omega Architects
Classification: Lloyds 100A1, SSC Yacht, Mono [ ] G6 LMC; Large Commercial Yacht Code LY2 / MCA

Hull material: Steel
Superstructure material: Aluminium
Gross tonnage: less then 500GT
Length over all: 46,7 metres
Beam: 8,83 metres
Draft: 2,92 metres
Displacement (50% load): 389 tons
Speed maximum: 15,5 knots
Range at 12 knots: 4.000 Nm
Main engines: 2x MTU 20V4000M93L, each developing 4.170 kW at 2100 rpm

Info: www.heesenyachts.nl

Avtal har tecknats om leverans av en transformatorstation för vindkraftparken DanTysk, som Vattenfall och Stadtwerke München (SWM) börjar bygga i Nordsjön år 2012. Stationen ska levereras av ett konsortium bestående av Strukton Systems BV och Hollandia BV.

Det nyckelfärdiga projektet omfattar leverans och installation av en havsbaserad 155/33 kV transformatorstation som ska ansluta DanTysk Offshore Wind Farm till HVDC-klusternätanslutningen Sylwin.

Strukton och Hollandia samarbetar med Seaway Heavy Lifting för att installera konstruktionen.

– Avtalet är ett uttryck för den stora ambition som Vattenfall och Stadtwerke München har inom havsbaserad vindkraft. Nu har vi säkrat turbiner och transformatorstationen och går vidare med förhandlingar om kablar mellan turbinerna och om turbinfundamenten, säger Claus Wattendrup, kommersiell projektdirektör för DanTysk.

DanTysk Offshore Wind GmbH är ett gemensamt företag ägt av Vattenfall Europe Windkraft GmbH (51%) och Stadtwerke München GmbH (49%). Vattenfall kommer att ansvara för konstruktion och drift av vindkraftparken DanTysk cirka 70 kilometer väster om den tyska ön Sylt i Nordsjön. Den kommer att bestå av 80 vindkraftverk. Med en total kapacitet på 288 megawatt (MW) kommer den att producera förnybar energi, vilket motsvarar elförbrukningen för 500 000 hushåll, baserat på en tysk genomsnitt elförbrukning på 2 500 kWh per hushåll.

De första turbinerna ska tas i drift 2013 och hela parken kommer att vara klar vintern 2013/2014.

Den totala investeringen beräknas uppgå till mer än en miljard euro.

Hallberg-Rassy har varit framgångsrika i ARC många gånger tidigare med totalseger och flera klassegrar. I år vann en tysk Hallberg-Rassy 54, “Bluewater Mooney”, klass D i Division 1, Cruising Division.

Dessutom vann franska Hallberg-Rassy 42F “Cosimo” inte bara sin klass H i division 1, Cruising division, de vann hela Cruising Division totalt bland 171 båtar.

Sträckan från Kanarieöarna till St Lucia i Karibien är 2 680 Nm.

För en fullständig resultatlista se:
www.worldcruising.com/content/S633967536979819099/Cruising%20Division%20

Arrangören av ARC, World Cruising: www.worldcruising.com