Frisk Bris är Nordens äldsta båttidskrift, är grundad år 1903. Tidningen övergår vid årsskiftet till Tuulimedia och går då in under samma tak som den kända högkvalitativa finskspråkiga tidskriften Purje.
Förlaget leds av chefredaktören-fotografen Klaus Somerkoski och ombrytaren AD Susanna Ylä-Pynnönen. Frisk Bris kommer därmed att få tillgång till det kunnande och den långa erfarenhet som finns bakom Purje. Klaus Somerkoski har från 70-talet verkat som fotograf och från 80-talet som journalist. Susanna Ylä-Pynnönen har sedan 90-talet verkat inom ett familjeföretag i tryckeribranschen.
– Frisk Bris är en ovärderlig gammal tidskrift och det är en ära att få börja publicera den, säger Klaus Somerkoski.
Genom köpet av Frisk Bris kommer förlaget nu att ge ut två nischade tidskrifter med fokus på båtliv och segling, en finsk och en svensk. Ledstjärnan är tidningen Purjes utmärkta devis: Världen sedd ur seglarens ögon.
Frisk Bris har i många år letts av seglaren Kari Wilén, som även är en utmärkt båtfotograf och båtjournalist. Under hans ledning har Frisk Bris fått en stark ställning erkänd för sin höga kvalitet och fina mångfald.
De finska Suvibåtarna har sedan starten 1985 blivit Finlands ledande småbåtsmärke och antalet sålda båtar har ökat och uppgår nu till cirka 57 000 stycken. Till nästa båtsäsong kommer flera nyheter.
Pressmeddelande:
Båtarnas utseende har inte uppdaterats sedan 2007 och det är dags för en förnyelse
Två nya modeller lanseras säsongen 2016. Suvi 444 kommer att ersätta Suvi 440-modellen som tillverkats sedan 1992 och Suvi 5750 Duo ersätter Suvi 5700 Duo.
Suvi 444 – utökad funktionalitet även med motor
Rodd-motorbåtmodell med bredare vattenlinje och större bärkraft för fiske och resor till stugan.
Tack vare skrovets nya utformning och den bredare vattenlinjen har den rekommenderade maximala motoreffekten ökat med 10 hästkrafter. Båten är smidigare än sin föregångare och uppnår en hastighet på till och med 19 knop med en person och 18 knop med två personer. Rekommenderad motoreffekt 4–10 hk. Roddegenskaperna har bevarats och båten fungerar smidigt även med åror. Två låsbara stuvutrymmen. För en kortriggad motor.
Suvi 444 är typgodkänd för fyra personer i enlighet med det mycket strikta fritidsbåtdirektivet som träder i kraft 2017.
Hastighet F 9,9 hk 1 personer 19 knop 3 personer 13 knop
Hastighet F 6 hk 1 personer 13 knop 3 personer 8 knop
Som extra utrustning finns relingar på 100 cm, bakre reling, hamnkapell och sittdynor i cellplast.
Längd 4,44 m
Bredd 1,50 m
Vikt 115 kg
Rekommenderad motoreffekt 4–10 hk
Personer 4
Konstruktionskategori D
Suvi 5750 Duo – mer valuta för pengarna, större båt för lägre pris.
5750 Duo är en modell med större öppen bakre sittbrunn för resor till stugan, fiske och som förbindelsebåt i skärgården och i större sjöar, utrustad med god standardutrustning. Den stora bakre sittbrunnen är praktisk vid exempelvis fiske och bordet som fås som extra utrustning möjliggör smidiga matpauser.
Utmärkta köregenskaper, i praktiken obefintlig planingströskel och ytterst kursstabil modell. Varierande rekommenderad motoreffekt för olika användningsändamål.
Som standardutrustning bl.a. läderdraperade formade säten, laminatserie och köljärn. Suvi 5750 Duo är även typgodkänd för sex personer i enlighet med det mycket strikta fritidsbåtdirektivet som träder i kraft 2017. Ersätter modellen Suvi 5700 Duo.
Som extra utrustning finns ett löstagbart bord, en serie sittdynor, kapell för akterhytten, presenning mellan styrpulpeterna, hamnkapell, trappsteg i fören och trollingutrustning.
Hastighet F 80 1 person ca 33 knop, 5 personer ca 28 knop
Hastighet F 70 1 person ca 31 knop, 5 personer ca 26 knop
Hastighet F 60 1 person ca 29 knop, 5 personer ca 24 knop
Hastighet F 50 1 person ca 26 knop, 5 personer ca 22 knop
Längd 5,70 m
Bredd 2,28 m
Vikt 520 kg
Rekommenderad motoreffekt 50–80 hk
Personer 6
Konstruktionskategori C
Nytt utseende och förbättrad utrustningsnivå för Suvi-båtarna
Samtliga Suvi-modellernas dekaler uppdateras. Pulpetbåtarnas sidodekaler är i fortsättningen grå till färgen. I de ljusa rodd- och rodd-motorbåtarna förenklas dekalerna och färgen blir helblå.
Liksom den nya modellen Suvi 5750 Duo kommer även Suvi 5050 Duo och Suvi 4750 Duo säsongen 2016 ha nya läderklädda säten, laminatserie och köljärn som standard. Även Suvi 4650, Suvi 5080, Suvi 5700 CC, Kala-Palta, Kala-Kaveri, Meri-Palta 525 och Meri-Palta CC-modellerna är försedda med köljärn som standardutrustning.
Sjöräddningen i Europa har under några år genomfört utbyte av sina räddningsmän I grupper av sju sjöräddare besöker de sina kollegor runt om i Europa. Cirka 60 personer åker denna vecka runt och får inblick i andra länders utbildningar och arbetsuppgifter.
I år besöks Europa också av deltagare från Kanada. Förutom Tyskland, Finland, Holland, Estland, Norge och Island som besöker Käringön deltar även Frankrike och Kanada på andra räddningsstationer i Sverige.
Detta fem dagars besök innefattar besök på Sjöräddningssällskapets huvudkontor, Chalmers fartygssimulator där de fick genom föra ett SAR övning (SAR: Söka och rädda), övningsköra räddningsbåtarna på Käringön, genomföra ett SAR övningspass i området av Käringön med räddningsbåtar och räddningshelikoptern från Sjöfartsverket och som avslutning segla med den patrullerande räddningskryssaren Wilhelm R Lundgren Rörö från 1920 från Käringön till Göteborg.
Värd för deras vistelse i Sverige var Jesper Jensen från RS Rörö.
Text & foto: Gunnar Arwidson
Foto 1 Gästerna fr. vänster: Michael Tyskland, Tommi Finland, Herrald Holland, Rene Estland, Rune Norge, Tom England, Magnus Island
Foto 2-4 Under övningen med RS Käringöns 8 meters räddningsbåtar
Nya Cranchi Eco Trawler 43 Long Distance har verkligen fått extremt lång räckvidd och låg bränsleförbrukning. Förklaringen är den unika kombinationen med Volvo Penta IPS och Cranchis hydrodynamiska skrovdesign.
Det väl inarbetade samarbetet mellan Volvo Penta och den 145 år gamla italienska båtbyggaren Cranchi har kulminerat i den prisvinnande båten Cranchi Eco Trawler 43 Long Distance. Den är utrustad med Volvo Penta IPS för ultimat bränsleeffektivitet och längre tid ute på havet.
Cranchi designade den nya modellen, och skrovet i synnerhet, kring Volvo Penta IPS. Kombinationen med ett hydrodynamiskt korrekt skrov och Volvo Pentas Inboard Performance System (IPS), som reducerar bränsleförbrukningen med upp till 30% och ger upp till 40% längre räckvidd, ger en mycket effektiv båt.
Båten fungerar som ett ”hus på havet”. Trålarkonceptet, som blir allt vanligare, ger en rymlig båt med stora fönsterytor och gott om plats både under och på däck.
I den här modellen var hög toppfart inget krav och därmed kunde Cranchi skapa en båt med låg bränsleförbrukning. Båten kan utrustas med antingen dubbla Volvo Penta IPS 450 dieselmotorer eller en Volvo Penta IPS 350 och en 400. Eco Trawler 43 LD får därmed en toppfart på 23 knop vid 3 600 rpm och en marschfart på 17 knop vid 3 100 rpm. Andra fördelar med IPS omfattar joystick docking och enkel manövrering. Systemet ger även lägre vibrationer än andra installationer och lägre ljudnivå.
Cranchi började använda sig av motorer från Volvo Penta 1988, då varvet utrustade sin Mediterranée 40 med en Volvo Penta TAMD 61, som därefter följdes av en TAMD 71 flera år senare. När Volvo Penta fick Cranchi intresserat av sitt nya system i mitten av 2000 fick Cranchi möjligheten att skicka en Mediterranée 41 till Volvo Pentas testcenter på Krossholmen i Göteborg. Båten var utrustad med Volvo Penta IPS och har därefter testats omsorgsfullt under lång tid.
Cranchi, som är ett världskänt kvalitetsvarv, introducerade fyra nya båtmodeller vid årets Cannes Boat Show, varav en var Eco Trawler 43 LD. Företaget visade totalt sju modeller utrustade med Volvo Penta IPS.
Kustbevakningen ingår från och med torsdag i Frontex Operation Poseidon i Grekland. Med patrullbåten KBV 477 bidrar Kustbevakningen till att rädda liv till havs och till att stärka den grekiska gränsövervakningen.
Under perioden 1 oktober till 19 december ingår KBV 477 med besättningar i Frontex Operation Poseidon. Med Lesbos som bas kommer Kustbevakningen att patrullera havet och gränsen mellan Grekland och Turkiet för att i god tid upptäcka människor som korsar gränsen och se till att de kommer iland.
– Nu inleds vårt arbete och bidrag i Operation Poseidon. Vi har förberett oss väl, men vet samtidigt att situationen är annorlunda jämfört med vår tidigare insats i havet mellan Italien och Libyen. Nu handlar det mer om skärgårdsmiljö, korta avstånd mellan Turkiet och Grekland, mindre men fler båtar som transporterar migranter. Det som förenar uppdragen är mötena med människor på flykt och i nöd, samt kravet på uthållighet och yrkesskicklighet på vår besättning, säger Kenneth Neijnes, operativt ansvarig för Kustbevakningens insats.
– Genom en effektiv gränsövervakning kan människor få den hjälp de behöver och har rätt till, exempelvis som att få sin asylrätt prövad. De som når grekiskt vatten förs samtliga till Grekland och grekiska myndigheter och hjälporganisationer, säger Kenneth Neijnes, operativt ansvarig för Kustbevakningens insats.
Koordineras av Frontex
Operation Poseidon är en EU-gemensam insats i Grekland, som leds av grekiska myndigheter och koordineras av Frontex, EU:s byrå för gränsövervakning. Kustbevakningen deltar på samma sätt som under sommaren med KBV 001 Poseidon i Operation Triton i Italien. KBV 477 finns på plats i Grekland till och med 19 december.
KBV 477 kommer att ha en besättning bestående av tre svenska kustbevakare och en grekisk, en Liaison Officer. KBV 477 är en större ribb-båt med goda sjöegenskaper och fartresurser. Båten ingår i en serie av fyra som är framtagna för gränskontroll till sjöss och delfinansierade av EU:s gränsfond.
Upprätthålla yttre gräns
Antalet migranter mellan Turkiet och Grekland har ökat kraftigt i år. Frontex Operation Poseidon syftar till att stödja Grekland i att upprätthålla sin yttre gräns och upptäcka dem som tar sig över gränsen.
Regeringen fattade 30 april beslut om att Kustbevakningen får bidra i Frontex operationer med flygplan, fartyg, båtar och personal. KBV 001 Poseidon tjänstgjorde i Operation Triton från 1 juni till 31 augusti. Förhandlingar pågår även med Frontex om ett nytt deltagande för Kustbevakningsflyget vilket i så fall väntas äga rum i början av 2016.
Foto: Kustbevakningen.
Kryssningsrederiet Hurtigruten lanserar helt nytt matkoncept. Inspirerad av lokalproducerade och säsongsbetonade nordiska råvaror, utan konstgjorda ingredienser, kommer menyer att förändras varje årstid ombord på Hurtigrutens 12 fartyg. Vill du äta maten utan att kryssa? Helt OK! I och med konceptet lanseras nämligen en ny kokbok – Norway’s Coastal Kitchen – inspirerad av det nya matkonceptet med samma namn.
Det nordiska köket har gjort sig ett namn och blivit en trendsättare på de internationella matborden. Inspirerade av den gastronomiska trenden fokusera därför Hurtigruten på närproducerade och lokala råvaror av högsta kvalité. Kokbokens recept är inspirerad Hurtigrutens nya menyer som är ett hopkok av friska, lätta och fräscha smaker från Nordens djupa skogar och hav.
– Förutom underbar natur och äventyrliga aktiviteter erbjuder vi våra resenärer en genomtänkt meny som baseras på närodlade råvaror av extremt hög kvalité. Maten är och har alltid varit en stor del av Hurtigruten-upplevelsen. Kokboken förmedlar samma känsla som Hurtigrutens resor gör och är inspirerad av de olika årstiderna och platserna våra fartyg besöker, Jacob Trampe Broch
Klassiska recept får sig en twist
Boken bjuder på många spännande recept som till exempel klippfisk och sjömansgryta med öl. Boken kommer publiceras på norska, engelska, tyska, franska och mandarin och kommer säljas ombord på Hurtigrutens fartyg.
– Vad vi vet är detta den första norska kokboken som översatts till kinesiska. Allt fler från Asien och Kina reser med oss och vi söker naturligtvis möjligheter att utveckla den marknaden, Jacob Trampe Broch.
Höstgryta – Sjömansbiff
Till Hurtigrutens specialare Sjömansbiff behöver du 600 gram nötkött, 4 teskedar margarin att steka i, 1 tesked salt och peppar, 5 lökar i stora skivor, 9 potatisar, 5 dl mörkt öl, 2 dl ox-buljong, persilja.
1. Bryn köttet i en varm stekpanna med margarin
2. Krydda köttet med salt och peppar, bryn smöret raskt i smöret.
3. Lägg i potatis, tillsammans med det brynta köttet och löken, i en kastrull
4. Häll över en ölen och ox-buljongen, låt koka upp, sänk värmen och låt det sjuda under lock
5. Låt grytan småkoka under lock i cirka 45 minuter eller tills köttet är mört
6. Tillsätt persilja precis innan servering
Kokboken heter Norway’s Coastal Kitchen och är skriven av Fredrik Hæreid tillsammans med Hurtigrutens kockar Jimmy Westberg, Marita Kristensen och Eirik Larssen.
Foto: Jimmy Linus.
Den globala klimatuppvärmningen kan radikalt förändra det marina livet i Antarktis. Ny forskning som nu publiceras i den välrenommerade vetenskapliga tidskriften PNAS visar att trollkrabbor kan ta sig upp på kontinentalsockeln och utgöra ett hot mot den unika bottenfaunan som lever där.
Trollkrabbor (King crabs) kan förändra det marina ekosystemet i Antarktis. Genom att trollkrabborna är rovdjur (predatorer) kan de utrota andra arter och påverka ekosystemet i Antarktis som sett likadant ut i miljontals år.
− På grund av mycket kallt vatten har i princip alla typer av rovdjur med klor eller tänder som kan krossa skal, som exempelvis krabbor och humrar, saknats från kontinentalsockeln runt Antarktis de senaste tio miljoner åren. Det har tillåtit ett unikt bottensamhälle att utvecklas där som saknar skydd mot denna typ av rovdjur. Det är dessa samhällen som de invaderande krabborna nu hotar, säger Per-Olav Moksnes, forskare på institutionen för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet och som lett den svenska delen av forskningsstudien.
Temperaturökningen orsaken
Havet väster om Antarktiska halvön är en av de platser på jorden där temperaturökningen just nu är som störst. Forskningsstudien bekräftar att en stor och vital population trollkrabbor idag lever strax nedanför kanten till kontinentalsockeln och att det saknas fysiska eller biologiska hinder som kan stoppa krabbornas expansion upp på grundare vatten. Det finns alltså inte en temperaturbarriär som man tidigare trott.
− Temperaturen i bottenvattnet runt de västra delarna av Antarktis har stigit med nästan en och en halv grad de senaste 50 åren. Det är nästan dubbelt så snabbt som det globala genomsnittet och under expeditionen fann vi att vattnet på kontinentalsockelns yttre delar var tillräckligt varmt för att trollkrabborna skulle kunna leva där, säger Per-Olav Moksnes.
Per-Olav Moksnes från Göteborgs universitet deltar tillsammans med kollegan Jon Havenhand i den nya studien som utförts i samarbete med huvudförfattaren Richard Aronson från Florida Institute of Technology, samt forskare från flera andra universitet i USA och England.
Inga hinder för krabbornas framfart
Vid temperaturer under en plusgrad kan inte större kräftdjur reglera halten magnesium i blodet, vilket leder till att de dör vid lägre temperaturer. Denna begränsning har exkluderat bland annat krabbor från det kalla vatten som tills nyligen omgivit Antarktis. Idag är däremot temperaturen strax över en grad i större delar av västra Antarktis kontinentalsockel, varför temperaturen inte längre utgör en barriär.
Forskarna har inte heller funnit att salthalt, typ av bottensediment, andra rovdjur eller tillgång på föda, skulle kunna förhindra en invasion av trollkrabbor.
− Idag hittas krabborna endast ett par hundra meter nedanför kanten på kontinentaltröskeln, men med fortsatt ökande vattentemperaturer är risken mycket stor att trollkrabborna invaderar de grunda bottensamhällena runt Antarktis under kommande årtionden med potentiellt katastrofala följder för den unika faunan där, säger Per-Olav Moksnes.
Studien utfördes under en forskningsexpedition till Antarktis som samordnades av det amerikanska forskningsrådet National Science Foundation tillsammans med Polarforskningssekretariatet och Vetenskapsrådet i Sverige där både det svenska polarfartyget Oden samt ett amerikanskt polarfartyg användes.
Foto
Fotografer: Richard Aronson och James McClintock
Bild 1: Trollkrabbor (Paralomis birsteini) fångade i västra Antarktis sommaren 2015.
Bild 2: En grupp bottenlevande ormstjärnor på Antarktis kontinentalsockel, vilka kan påverkas negativt av trollkrabbor
Vid en koll i hamnen på Käringön hittade vi elva kvinnor som i veckan satt sina tenor och även vittjat dem med bra resultat. Dock pratas det inte om var de fanns och hur många, det behåller man för sig själv precis som gubbarna.
Den yngre generationen Madeleine Grundén, Karin Grundén, Elise Crogård, Jessica Crogård, Susanne Samuelsson, Jennie Samuelsson.
De som fiskat hummer längre är Annika Grundén, Siv Wihman, Brita Elander, Helena Bååk. Dessutom har vi en yrkesfiskande kvinna Kristina Sjöberg.
Elsie, Susanne, Jennie och Jessica drog upp en tena i veckan med hela fyra vackra och godkända humrar. Så tjejer kan också.
Bilden: Fr. v. Madeleine Grundén och kusinen Karin Grundén visar upp två stora humrar.
Foto o text Gunnar Arwidson
Nya Hallberg-Rassy 40 Mark II följer framgången med 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64 med mer naturligt ljus, mer elegans och mer komfort. En redan bra båt har blivit ännu bättre.
Pressmeddelande:
Det finns 18 förbättringar jämfört med hittillsvarande 40:
Exteriör:
25 cm högre rigg med något ökad segelyta
Gennaker eller spinnaker hissas nu från masttoppen istället för toppen på förstaget. Effektivare, mer lätthanterligt och vackrare
Nya salongsfönster; större, ramlösa, i härdat glas, som på 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64, vilket ger mer naturligt ljusinsläpp
Två skrovfönster i salongen
Nya lågprofilsventilatorer med inbyggda ping-pong-bollar som på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Ny, mer elegant design på pulpitar, liknande vad som finns på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Möjlighet att beställa fällbara bog- och häckpropellrar med dockningsfunktion
Möjlighet att få försegelskotvinscharna elektriskt reversibla, Lewmar Revo
Durken under teaktrallen i sittbrunnen är nedsänkt, för att skapa ett bridgedäcks fördelar utan dess nackdelar. Skulle man få en våg in i sittbrunnen, riskerar det inte att rinna in i salongen och samtidigt är båten lika lätt att kliva in och ut ur som en båt utan bridgedäck.
Ökad ståhöjd under bommen;10 cm mer
Förbättringar i inredningen:
Förbättrad nedgångslejdare; mindre brant och mer komfortabla steg
Två skrovfönster i salongen, vilket ger kontakt med världen utanför med fönster i ögonhöjd även när man sitter ned i salongen
Alkoverna i salongen får vitlackerade träpaneler och skrovfönster som 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Möjlighet till en stor 32 tums TV på hiss på styrbordssidan av salongen
Nytt layoutalternativ för akterruffen: soffa på styrbord, väldigt lång och väldigt bred koj på bb-sidan; hela 2,37 m lång, 1,79 m bred vid huvudändan och 1,18 m bred vid fotändan
Öppningsbara fönster mellan pentryt och sittbrunnen och mellan arbetsbordet och sittbrunnen
Kolfilterfläkt i pentryt som tillval
Förbättrad passage in till förpiken
Förbättrad och förstorad durkyta i delningen mellan förpiksojerna, utan att behöva kompromissa med de generösa kojmåtten
Komfort för långfärdssegling
Hallberg-Rassy 40 Mk II ger mängder med komfort för långfärdssegling. Hon kan beställas med komfortutrustning såsom bog- och häckpropeller, reversibla försegelvinschar, tvättmaskin, elverk och vattenmakare. Inredningslayouten har mycket stuvutrymmen och fin komfort. Genom ett smart designtrick att använda utrymmet i sittbrunnssargen uppnås full ståhöjd även i genomgången till akterruffen, samtidigt som sittbrunnen blir djup med bra sargskydd. Det finns en separat dusch med plexiglasväggar i toalettutrymmet. Inredningen möjliggör den speciella lösningen med två fåtöljer på babords sida i salongen. Detta är en lösning som Hallberg-Rassy införde som första varv i världen redan 1984.
Lättillgängligt, lättservat, bra ljudisolering
Teknisk utrustning installeras i ett stort maskinrum. Här hittar Du exempelvis huvudmaskin, elverk, pumpar, filter, laddare, inverter, reservpropeller och en hel del till. Det gör att sådan utrustning finns lättillgänglig för service och allt är väl ljudisolerat. Huvudåtkomsten är genom två dörrar på styrbordssidan, och utöver det finns en dörr föröver och en inspektionslucka i botten på sittbrunnsstuven. Dessutom är botten på sittbrunnen bultad, så att motorn kan lyftas ur samma väg den kom in i båten. Hallberg-Rassybåtar förväntas seglas mycket och intensivt. Förr eller senare kommer dagen då man behöver ha ur stora komponenter ur båten, såsom tankar eller motor. Då är det skönt att veta att dessa kommer ur båten samma väg de kom in. Detta borde vara en självklarhet på en bra långfärdsbåt.
Förbättringar i inredningen:
Förbättrad nedgångslejdare; mindre brant och mer komfortabla steg
Två skrovfönster i salongen, vilket ger kontakt med världen utanför med fönster i ögonhöjd även när man sitter ned i salongen
Alkoverna i salongen får vitlackerade träpaneler och skrovfönster som 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Möjlighet till en stor 32 tums TV på hiss på styrbordssidan av salongen
Nytt layoutalternativ för akterruffen: soffa på styrbord, väldigt lång och väldigt bred koj på bb-sidan; hela 2,37 m lång, 1,79 m bred vid huvudändan och 1,18 m bred vid fotändan
Öppningsbara fönster mellan pentryt och sittbrunnen och mellan arbetsbordet och sittbrunnen
Kolfilterfläkt i pentryt som tillval
Förbättrad passage in till förpiken
Förbättrad och förstorad durkyta i delningen mellan förpiksojerna, utan att behöva kompromissa med de generösa kojmåtten
Tekniska fakta Hallberg-Rassy 40 Mk II
Designer Germán Frers, Argentina
CE-kategori A – obegränsad oceansegling
Skrovlängd 12,40 m / 40′ 8″
Vattenlinje 11,04 m
Bredd 3,82 m
Djupgående, olastad standardbåt* 1,99 m
Deplacement, olastad standardbåt 10 ton
Kölvikt 4.1 ton
Költyp Bly på djupt kölsvin
* Kan även erhållas i grundgående version
Segelyta med kryssfock 81,5 m²
Segelyta med rullgenua 94,2 m²
Masthöjd över vattenytan, utan Windex 18,55 m
Maskin Volvo Penta D2-55
Backslag Hydrauliskt
Generator på huvudmaskin 115 A
Vevaxeleffekt 41 kW / 55 hk
Dieselkapacitet 445 liter
Färskvattenkapacitet 460 liter
Transporthöjd utan vindruta 3,90 m
Transporthöjd med vindruta 4,34 m
I dag startar Schibsted en insamlingskampanj för att rädda liv på Medelhavet, med Sjöräddningssällskapet som förmånstagare. Insamlingen ska finansiera två eller flera räddningsbåtar som ska undsätta flyktingar i sjönöd i den grekiska övärlden.
– Vi förbereder oss nu för att åka ner och göra konkret nytta på plats. Sjöräddning har inga gränser, för oss är det självklart att hjälpa till om vi kan, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet.
Räddningsarbetet kommer att genomföras i nära samarbete med Hellenic Rescue Team, den grekiska motsvarigheten till Sjöräddningssällskapet. Sjöräddningsbåtarna kommer att patrullera den del av den grekiska övärlden som gränsar mot Turkiet, där tusentals människor varje dag flyr över havet i undermåliga och överfyllda båtar.
Sjöräddningssällskapet har under lång tid undersökt möjligheterna till att göra en insats i flyktingkatastrofen.
– Under första halvan av 2015, då flyktinströmmarna var störst utanför Libyens kust, kunde vi mest se på i frustration. Våra förhållandevis små räddningsbåtar är inte anpassade för operationer med de stora avstånd som råder där. Men i Egeiska havet kan våra båtar kan göra verklig nytta. Tack vare Schibsteds insamling kan vi nu göra allvar av våra planer och sätta igång att rädda liv, och vi hoppas få iväg räddningsbåtarna redan i oktober, säger Rolf Westerström.
Insamlingskampanjen drivs av Schibsted Sverige till förmån för Sjöräddningssällskapet under namnet “Gula Båtarna”. Kampanjen kommer att synas på olika sätt i Schibsteds bolag och en gemensam kampanjsajt har tagits fram: www.gulabåtarna.se
Kommentarer
Mitt årliga bidrag om 5000 kr kommer omedelbart att frysa inne om ni skickar båtar till medelhavet som behövs i Sverige.
Görbra! Heja er! Jag har delat detta på min facebooksida! Kram på er alla! Hälsningar från Gitte Hagstedt-Dickson
Skrapar bort mitt märke och inte en spänn till Sjöräddningssällskapet mer. Detta är så fel.
I helgen avgörs Sveriges största kappseglingsregatta på Baggensfjärden i Saltsjöbaden. Närmare 400 jollar i 14 olika klasser tävlar i KSSS Olympic Class Regatta – som också är avslutningen på den svenska jollesäsongen.
Ambitionen med regattan är att vara en rolig och spännande säsongsavslutning för både bredd och elit. Här trängs alltifrån 10-åriga optimistjolleseglare till vuxna i F18 och Laser och landslagsseglare med siktet inställt på OS i Rio 2016.
Den absolut största klassen blir Optimisterna där 139 båtar är anmälda. Övriga klasser är E-jolle, 29:er, 49:er FX, F18, RS Feva, Zoom 8, Laser Standard, Laser Radial, Laser 4.7, OK-jolle, Finnjolle, 5o5 och Moth. För att klara av att arrangera regattan krävs fyra olika banor på Baggensfjärdens vatten och runt 150 funktionärer.
KSSS Olympic Class Regatta är en två dagar lång folkfest som enkelt kan följas från KSSS hamnplan i Saltsjöbaden. Första start är på lördag 3 oktober kl 11.00 och sedan avslutas det på söndag strax efter kl 15.00. Väderprognosen talar om solsken, 13-14 grader och lätta växlande vindar.
Bilder från Olympic Class Regatta 2014. Foto: Malcolm Hanes.
En av de båtar som har fått mest uppmärksamhet på höstens internationella båtmässor är holländska Wajer 38 S. Med eleganta linjer och goda innerutrymmen är detta en rejäl motorbåt för många tillämpningar.
Båten byggs av Wajer & Wajer, som bland annat håller fram att Wajer 38 S har en centralt placerad cockpit under en robust hardtop bimini. Detta har frigjort mycket yta för att umgås med vänner, sola och bara njuta av båtlivet.
Avsikten när nya Wajer 38 S skapades var att bygga en lyxig tender för superyachter, en marknad där holländska varv tillhör världens ledande. Detta har medfört att båten har rejäla bogseringsöglor som en del av sin robusta men i övrigt eleganta stil.
Övernattningsmöjligheterna ombord har fått ge plats till ett öppet soldäck med en stor, U-formad soffa och sittyta. Båten är relativt stor och har därför gott om plats för att stuva utrustning ombord.
För Wajer & Wajer är det ett nytänkande att placera båtens cockpit så centralt som i nya Wajer 38 S. förarplatsen och passagerarens sittplats är försedda med lyxiga Stidd-säten med bra fjärding, en väl skyddande vindruta och en tuff biminitopp. På instrumentpanelen finns en Raymarine 12 tums GPS kartplotter med pekskärm. Vidare har båten LED-belysning i biminin för att skapa en mysig atmosfär ombord. Här finns också en stor kyl, ett pentry med mera.
Båten har ett modernt och effektivt skrov med steglister, som ger bra prestanda och en torr gång i sjön.
Nya Wajer 38 S har även goda egenskaper vad gäller emissioner och miljöpåverkan. Den är utrustad med ett Whisper Power system, som är integrerat med övervakning via Raymarineinstrumentet. Motoriseringen är Volvo Penta diesel. Som standard kommer den här modellen med dubbla Volvo Penta IPS350 D4-310 310 hk. Som tillval erbjuds den med dubbla Volvo Penta à 370 respektive 435 hk. Toppfarten anges till hela 47 knop med största motoralternativet.
Genom att använda moderna byggmetoder med lättviktsmaterial har båtens vikt sänkts över 960 kg jämfört med en standard Wajer 38.
Priset för Wajer 38 S startar på 495 000 Euro plus moms.
Tekniska fakta
Sales Wajer & Wajer Yachts BV
Yard Wajer Jachtbouw Heeg
Design Vripack Naval Architects & Wajer & Wajer Yachts
LOA 11.30 metres
Beam 3.70 metres
Draught 0.90 metres
Vertical clearance 2.25 metres
Displacement 7,500 kg
Construction GRP Composite
Standard engines 2x Volvo D4 310 hp IPS 350
Optional engines 2x Volvo D6 370 hp IPS 500
2x Volvo D6 435 hp IPS 600
2x Volvo D6-DPH 435 hp Sterndrive
Maximum speed 47 knots
Fuel tank 750 litres
Drinking water tank 170 litres
Wastewater tank 90 litres
Design category CE approved B
Maximum payload 1250 kg
Maximum passengers 16
Info: www.wajer.com
Regeringen höjer anslaget till friluftslivets organisationer med 20 miljoner kronor per år från och med 2016. Förslaget finns med i den budgetproposition som finansminister Magdalena Andersson kommer att presentera den 21 september. Det är ett mycket glädjande besked för det svenska friluftslivet.
Satsningen på friluftslivet är ett led i arbetet med att nå målen för friluftslivspolitiken där regeringen bland annat vill stärka friluftsorganisationernas stöd till skolans verksamhet med friluftsdagar och utomhuspedagogik samt satsningar på utevistelse för barn och unga, naturkontakt, fysisk aktivitet, mångfald och integration.
– Det är mycket glädjande att anslagshöjningen äntligen blir av. Det innebär att regeringen nu förstår vilka positiva effekter och bidrag friluftslivet levererar till samhället – inte minst vad gäller förbättrad folkhälsa och ökad miljömedvetenhet bland barn, ungdomar och vuxna. Men även de bidrag friluftsrörelsen ger till demokratisk skolning, integration och arbetstillfällen är säkert sådant som legat till grund för regeringens bedömning, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.
– Beskedet innebär att friluftslivets organisationer nu äntligen kan stärka och säkra den långsiktiga verksamheten och genomföra specifika satsningar inte minst för barn och ungdomar och för integration och mångfald. Detta är mycket, mycket glädjande för oss, säger Per Klingbjer, styrelseordförande för Svenskt Friluftsliv.
Företrädare för Socialdemokraterna och Miljöpartiet har vid flera tillfällen de senaste åren lovat att höja anslaget till det svenska friluftslivet och nu blir det verklighet från och med 2016.
Strax efter kl. 9 på onsdagsmorgonen den 30 september avgår vägfärjan Capella mot Holmön med ett stort antal passagerare ombord. Men strax efter avgång inträffar en allvarlig incident ombord som får till följd att sjöräddnings- och sjukvårdsresurserna i Västerbotten sätts på prov. Det är huvuddragen för en omfattande sjöräddningsövning öster om Umeå onsdagen den 30 september.
Sjöräddningsövningen, som går under namnet Helge, arrangeras av Sjöfartsverket i samarbete med Trafikverket och Västerbottens läns landsting. Sjöräddningen i Sverige bygger på samverkan mellan myndigheter, organisationer och rederier och därför deltar flera parter i övningen – Sjöfartsverket, Västerbottens läns landsting, Trafikverket, polisen, Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet samt Umeå kommun.
I övningen, som inbegriper Trafikverkets vägfärja Capella kommer cirka 150 personer att delta och syftet är att tillsammans förbättra samhällets förmåga att hantera en sjöolycka i området kring Holmön. Ett delmoment i övningen är en skadeplatsövning som innefattar ett sextiotal skademarkörer.
– Det övergripande syftet med övningen är att öva samverkan mellan alla inblandade parter. Finns det resurser och struktur för att hantera en liknande olycka? Klarar alla deltagare att samverka? Mig veterligen har vi inte övat med Holmöfärjan tidigare, säger Stefan Ahlin, regional sjöräddningssamordnare och lots vid Sjöfartsverket i Skellefteå.
Båtnytt och Vi Båtägare slås ihop till en enda tidning. Det är en av effekterna när deras ägare, Egmont, digitaliserar och effektiviserar verksamheten inom ett av sina tre affärsområden.
Pressmeddelande:
Egmont Publishing har lämnat förslag till organisationsförändringar inom affärsområdet Man i Stockholm. Samtidigt tas ett offensivt steg i den digitala satsningen med bildandet av ett nytt, separat digitalt bolag.
Förändringar inom affärsområdet Man i Stockholm
Egmont Publishing är organiserat i tre affärsområden med olika målgrupper. De områden som riktar sig mot barn och ungdomar, samt kvinnor utvecklas fint och har en sund lönsamhet. Affärsområdet Man, med redaktioner och annonsförsäljning i Stockholm och i Åre, har dock erfarit en del utmaningar den senaste tiden. För att möta dessa utmaningar har ett förslag om organisationsförändringar presenterats med följande huvuddrag:
Annonsförsäljningen organiseras om, vilket innebär att Egmont Publishing utökar det idag redan pågående samarbetet med flera externa säljbolag.
Redaktionella förändringar inom affärsområdet Man:
Utgivningen av titlarna Datormagazin och PC Gamer avslutas.
Företaget avser att sälja titeln Travel News.
Båttitlarna Båtnytt och Vi Båtägare slås ihop med ambition att skapa Sveriges ledande båtmagasin för främst nya båtar.
Kontoret i Åre stängs. Redaktörskapet för Åka Skidor och Utemagasinet läggs på frilans med projektledning från Egmont-kontoret i Solna.
Förslaget innebär en övertalighet om totalt 37 tjänster inom Egmont Publishing AB. Samtliga av dessa tjänster berör främst företagets affärsområde Man, varav redaktioner med 19 tjänster, säljorganisation med 17 tjänster och Marknad med 1 tjänst. Förhandlingar kommer att inledas inom kort med företagets fackliga parter.
– Det känns väldigt trist att behöva genomföra denna förändring, som innebär att många duktiga och omtyckta medarbetare tvingas lämna företaget. Det har varit ett tufft men samtidigt nödvändigt beslut för att säkra att vi även i framtiden är ett av Sveriges mest framgångsrika och lönsamma medieföretag, säger Per Kjellander, VD för Egmont Publishing.
För fjärde året i rad seglades SRW-regattan under den gångna veckan i Kroatien. Med ett nationellt startfält med besättningar från Stockholm, Göteborg, Norrköping, Kalmar, Värnamo, Hjo och Käringön, och med flera nya besättningar var utgången inte given på förhand. Men efter fyra av racen utkristalliserade sig några ledarbåtar som sedan etablerade ledningen omväxlande.
Segrade i årets SRW gjorde en av nykomlingen i regattan Stefan Peterson, Team PE från Norrköping, med ett mycket erfarenhet team. Två blev Jan Rydman, Team Triator från Kalmar som är med för tredje året och med ett i huvudsak samtrimmat team, kunde säkra andra platsen. På tredje plats och med för tredje året kom Göran Josefsson med Team Aquavit från Torslanda, Göteborg. Även detta team seglar en del tillsammans.
Årets seglingscoach som var med ombord hos alla team, hela banrace och delar av distansracen var Martin Strömberg, fystränare och teamcoach var Ronnie Edsgren och regattaledare och coach från vattnet var Linda Rahm. Alla tre ovan med en god kunskap inom segling och teambildning som de har delat med sig under veckan, vilket är en viktig del i SRW, att dela med sig och få seglare att växa.
SRW arrangeras sedan 2012 av More Sailing. Den första seglingscoachen man använde då var Mange Olsson, och i den andan har nu Martin Strömberg tagit den traditionen vidare tillsammans med Linda Rahm. Framstående svenska seglare ger tillbaka av sin kunskaper till både unga och gamla kappseglare, och inspirerar till mer kappsegling.
Med hjälp av tävlingsledning från Stenungssunds segelsällskap och den kroatiska domaren och tävlingsledaren Alan Kustic genomförs tävlingen som en kroatisk regatta.
Frågan var- hade vi någon Strömberg effekt? De flesta seglare svarade ja på den frågan!’
Foto: Stina Jansson.
Boken om Team SCA, “Journey of Change – Women Pushing Boundaries” har släppts på bokmässan i Göteborg. Boken handlar om den helt kvinnliga besättningen i Team SCA och deras äventyr under Volvo Ocean Race 2014-2015.
Boken släpptes vid en pressträff på bokmässan, där besättningsmedlemmen Annie Lush, onboard-reporter Anna-Lena Elled och författaren till boken, Yvonne Gordon, var närvarande för att tala om arbetet bakom boken samt historien om Team SCA.
Historien om Team SCA är fängslande och har inspirerat människor över hela världen. Med hundratals unika bilder och levande berättelser ger boken dig möjlighet att på nära håll följa laget genom två års förberedelser och hård träning samt nio månaders segling i en av världens tuffaste tävlingar.
Prisbelönta fotografen Rick Tomlinson och ombord reportrarna Anna-Lena Elled och Corinna Halloran har i bilder fångat det krävande livet ombord samt det viktiga arbete som bedrivs av SCA och Team SCA på land där fokus har varit att stötta kvinnor så att de kan delta fullt ut i samhället, både socialt och professionellt.
Trots att Anna-Lena Elled hade uppdraget att dokumentera livet ombord i video, stillbilder, ljud och text och förmedlade det till omvärlden var hon en mycket central kugge i laget. Inte minst med tanke på praktiska saker såsom matlagning, städning och ordning.
“Livet ombord innebar skarpa kontraster och abrupta förändringar” säger Anna-Lena. “Gång på gång konfronterades du med ytterligheter som du var tvungen att hantera på ett eller annat sätt. De tuffaste perioderna för mig var den första och de sista dagarna av en etapp. Tiden däremellan var bäst – en magisk känsla av att vara ett med det ögonblick, att det viktigaste var här och nu “.
Vad är ditt starkaste intryck av Team SCA?
“När jag ser tillbaka skulle jag säga vetskapen att allt är möjligt när du arbetar tillsammans som ett team” säger Anna-Lena.
Team SCA bildades 2012, då SCA meddelade att de skulle ställa upp i Volvo Ocean Race med en kvinnlig besättning, det första helt kvinnliga teamet på mer än tio år.
Helix 5 presenterades i slutet på 2014 och blev snabbt en succé. Nio månader senare kommer en större version, Helix 7. En helt ny serie med ekolod och kombinerade GPS plotter/ekolod från Humminbird.
Pressmeddelande:
De har mycket ljusstarka 7” widescreen HD färgskärmar med 800×480 hög upplösning med 1500 nits som ger en klar och tydlig bild av fisk och strukturer. Helix serien bygger på beprövad Humminbird teknik som är pålitlig och enkel att använda.
Den breda 16:9 wide screen skärmen är speciellt användbar för Humminbirds patenterade SideImaging samt vid delning av bilden för att visa olika ekolodsfönster eller delad skärm med plotter. HELIX 7 är en prisvärd serie och ett naturligt steg upp i Helix familjen som kommer att växa ytterligare inom kort.
Helix är laddade med Humminbirds ekolodsteknik som tillfredställer alla fiskares önskemål. Topp modellen HELIX 7 SI GPS Combo har SideImaging, DownImaging och SwitchFire 2D ekolod samt GPS plotter som är förberedd för Navionics sjökort. De kombinerade GPS plotter/ekolodsmodellerna är kompatibla med Humminbird AutoChart PC vilket gör det möjligt att skapa sjökort för sin lokala insjö. I serien ingår även kartplotter utan ekolodsfunktioner.
HELIX 7 SONAR
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus
• Akterspegelsgivare inkluderad med 200/83kHz frekvens och 20- respektive 60-graders konvinkel
• Temperatursensor inbyggd i givaren
• Max djup upp till 457m
• Pris 5 695 kr
HELIX 7 DI
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus och Down Imaging
• Akterspegelsgivare inkluderad med 455/800/200/455 kHz frekvens och 16-, 28-, 45- respektive 75-graders konvinkel
• Temperatursensor inbyggd i givaren
• Max djup upp till 180m; Down Imaging, 106m
• Pris 6 495 kr
HELIX 7 GPS
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate
• Pris 5 895 kr
HELIX 7 SONAR – GPS COMBO
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate och Humminbird Auto Chart PC
• Akterspegelsgivare inkluderad med 200/83kHz frekvens och 20- respektive 60-graders konvinkel
• Max djup upp till 457m
• Pris 6 995 kr
HELIX 7 DI – GPS COMBO
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus och Down Imaging
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate och Humminbird Auto Chart PC
• Akterspegelsgivare inkluderad med 455/800/200/455 kHz frekvens och 16-, 28-, 45- respektive 75-graders konvinkel
• Max djup upp till 180m; Down Imaging, 106m
• Pris 7 995 kr
HELIX 7 SI – GPS COMBO
• Flaggskeppet i HELIX familjen
• Ekolod med Humminbird SwitchFire Dual Beam Plus, Down Imaging och Side Imaging
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate och Humminbird Auto Chart PC
• Akterspegelsgivare inkluderad med 200/83/455 kHz frekvens och 20-, 60-, respektive 180-graders konvinkel
• Max djup upp till 457m; Down Imaging, 106m; Side Imaging 45m (vänster/höger)
• Pris 10 795 kr
Info: www.comstedt.se
Följ med Båtliv på VIP-resa till Helsingfors båtmässa! Vi får en VIP-visning runt mässan med besök hos flera av de största båtbyggarna, bland andra Bella Boats med Flipper och Aquador och Botnia Marin med Targa samt Buster Boats.
Det här är en unik möjlighet att komma närmare några av de allra viktigaste utställarna. På Helsingforsmässan internationella båtmässa blir det också flera internationella premiärer för nya båtar.
På vägen över till Helsingfors lyssnar vi på ett intressant föredrag, äter gemensam middag och lär känna varandra.
Läs mer på: http://www.vikingline.se/batmassahelsingfors
Engelska Princess Yachts presenterar nu planerna på ett helt nytt flaggskepp. Princess 75 Motor Yacht har tagits fram tillsammans med Design Studio Create och presenteras till våren 2016.
Den stora yachten får eleganta linjer och en helt ny design för bland annat skrovfönster. Innervolymen blir förstås stor i denna yacht, något som förstärks med hjälp av stora fönster och öppningsbara glasdörrar med mera.
75 Motor Yacht får ett effektivt och djupt v-format skrov med den senaste designtekniken, som gör att båten planar även vid lägre farter. Hon erbjuds med tre tre motorer, vilket gör det möjligt att nå en toppfart på hela 35 knop med MAN V12 1800.
På däck finns många olika möjligheter för dem som bara vill umgås, solbada eller njuta av musik med mera. På fördäck finns en stor, U-formad soffa för de verkliga soldyrkarna.
Även på flybridge finns gott om sittplatser och sociala ytor. Här finns en U-formad soffa med matplats, solbäddar med wetbar och som tillval finns både spa och lyftkran för att lyfta båtens tender.
Samtliga tre gästkabiner med respektive badrum finns på nedre däck. Via en trappa når man ägarkabinen, som också har en privat lobby med dressingroom, badrum och en 46″ TV med underhållningssystem.
Besättningen har sina kojer akteröver.
Tekniska fakta
Length overall (inc. pulpit) 78ft 8in (23.97m)
Length overall (excl. pulpit) 74ft 3in (22.64m)
Beam 18ft 11in (5.76m)
Draft 5ft 8in (1.76m)
Displacement 47,700kg (105,160 lbs)
Fuel Capacity 1,320 gal / 1,585 US gal / 6,000l
Water capacity (incl. calorifier) 297 gal / 356 US gal / 1,350l
ENGINES – DIESEL
Twin MAN V12 1650 (2 x 1650 mhp) Speed range: 31-33 knots *
Twin Caterpillar C32 A (2 x 1723 mhp) Speed range: 32-34 knots *
Twin MAN V12 1800 (2 x 1800 mhp) Speed range: 34-36 knots *
* Speeds are given at half-load condition with boat to standard specification and with no additional equipment on board. Speeds are estimated, and given in good faith but without guarantee.
Info: www.princessyachts.com
Kommentarer
OK -nye vindar krever nye segel. God seilas fremåt pojkar.
Senior Writer Ulf Terje Johnsen, www.seniorportalen.no