Nyheter

Nya Hallberg-Rassy 40 Mark II följer framgången med 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64 med mer naturligt ljus, mer elegans och mer komfort. En redan bra båt har blivit ännu bättre.

Pressmeddelande:
Det finns 18 förbättringar jämfört med hittillsvarande 40:
Exteriör:
25 cm högre rigg med något ökad segelyta
Gennaker eller spinnaker hissas nu från masttoppen istället för toppen på förstaget. Effektivare, mer lätthanterligt och vackrare
Nya salongsfönster; större, ramlösa, i härdat glas, som på 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64, vilket ger mer naturligt ljusinsläpp
Två skrovfönster i salongen
Nya lågprofilsventilatorer med inbyggda ping-pong-bollar som på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Ny, mer elegant design på pulpitar, liknande vad som finns på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Möjlighet att beställa fällbara bog- och häckpropellrar med dockningsfunktion
Möjlighet att få försegelskotvinscharna elektriskt reversibla, Lewmar Revo
Durken under teaktrallen i sittbrunnen är nedsänkt, för att skapa ett bridgedäcks fördelar utan dess nackdelar. Skulle man få en våg in i sittbrunnen, riskerar det inte att rinna in i salongen och samtidigt är båten lika lätt att kliva in och ut ur som en båt utan bridgedäck.
Ökad ståhöjd under bommen;10 cm mer
Förbättringar i inredningen:
Förbättrad nedgångslejdare; mindre brant och mer komfortabla steg
Två skrovfönster i salongen, vilket ger kontakt med världen utanför med fönster i ögonhöjd även när man sitter ned i salongen
Alkoverna i salongen får vitlackerade träpaneler och skrovfönster som 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Möjlighet till en stor 32 tums TV på hiss på styrbordssidan av salongen
Nytt layoutalternativ för akterruffen: soffa på styrbord, väldigt lång och väldigt bred koj på bb-sidan; hela 2,37 m lång, 1,79 m bred vid huvudändan och 1,18 m bred vid fotändan
Öppningsbara fönster mellan pentryt och sittbrunnen och mellan arbetsbordet och sittbrunnen
Kolfilterfläkt i pentryt som tillval
Förbättrad passage in till förpiken
Förbättrad och förstorad durkyta i delningen mellan förpiksojerna, utan att behöva kompromissa med de generösa kojmåtten

Komfort för långfärdssegling
Hallberg-Rassy 40 Mk II ger mängder med komfort för långfärdssegling. Hon kan beställas med komfortutrustning såsom bog- och häckpropeller, reversibla försegelvinschar, tvättmaskin, elverk och vattenmakare. Inredningslayouten har mycket stuvutrymmen och fin komfort. Genom ett smart designtrick att använda utrymmet i sittbrunnssargen uppnås full ståhöjd även i genomgången till akterruffen, samtidigt som sittbrunnen blir djup med bra sargskydd. Det finns en separat dusch med plexiglasväggar i toalettutrymmet. Inredningen möjliggör den speciella lösningen med två fåtöljer på babords sida i salongen. Detta är en lösning som Hallberg-Rassy införde som första varv i världen redan 1984.
Lättillgängligt, lättservat, bra ljudisolering
Teknisk utrustning installeras i ett stort maskinrum. Här hittar Du exempelvis huvudmaskin, elverk, pumpar, filter, laddare, inverter, reservpropeller och en hel del till. Det gör att sådan utrustning finns lättillgänglig för service och allt är väl ljudisolerat. Huvudåtkomsten är genom två dörrar på styrbordssidan, och utöver det finns en dörr föröver och en inspektionslucka i botten på sittbrunnsstuven. Dessutom är botten på sittbrunnen bultad, så att motorn kan lyftas ur samma väg den kom in i båten. Hallberg-Rassybåtar förväntas seglas mycket och intensivt. Förr eller senare kommer dagen då man behöver ha ur stora komponenter ur båten, såsom tankar eller motor. Då är det skönt att veta att dessa kommer ur båten samma väg de kom in. Detta borde vara en självklarhet på en bra långfärdsbåt.

Förbättringar i inredningen:
Förbättrad nedgångslejdare; mindre brant och mer komfortabla steg
Två skrovfönster i salongen, vilket ger kontakt med världen utanför med fönster i ögonhöjd även när man sitter ned i salongen
Alkoverna i salongen får vitlackerade träpaneler och skrovfönster som 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Möjlighet till en stor 32 tums TV på hiss på styrbordssidan av salongen
Nytt layoutalternativ för akterruffen: soffa på styrbord, väldigt lång och väldigt bred koj på bb-sidan; hela 2,37 m lång, 1,79 m bred vid huvudändan och 1,18 m bred vid fotändan
Öppningsbara fönster mellan pentryt och sittbrunnen och mellan arbetsbordet och sittbrunnen
Kolfilterfläkt i pentryt som tillval
Förbättrad passage in till förpiken
Förbättrad och förstorad durkyta i delningen mellan förpiksojerna, utan att behöva kompromissa med de generösa kojmåtten

Tekniska fakta Hallberg-Rassy 40 Mk II
Designer Germán Frers, Argentina
CE-kategori A – obegränsad oceansegling
Skrovlängd 12,40 m / 40′ 8″
Vattenlinje 11,04 m
Bredd 3,82 m
Djupgående, olastad standardbåt* 1,99 m
Deplacement, olastad standardbåt 10 ton
Kölvikt 4.1 ton
Költyp Bly på djupt kölsvin
* Kan även erhållas i grundgående version
Segelyta med kryssfock 81,5 m²
Segelyta med rullgenua 94,2 m²
Masthöjd över vattenytan, utan Windex 18,55 m
Maskin Volvo Penta D2-55
Backslag Hydrauliskt
Generator på huvudmaskin 115 A
Vevaxeleffekt 41 kW / 55 hk
Dieselkapacitet 445 liter
Färskvattenkapacitet 460 liter
Transporthöjd utan vindruta 3,90 m
Transporthöjd med vindruta 4,34 m

I dag startar Schibsted en insamlingskampanj för att rädda liv på Medelhavet, med Sjöräddningssällskapet som förmånstagare. Insamlingen ska finansiera två eller flera räddningsbåtar som ska undsätta flyktingar i sjönöd i den grekiska övärlden.

– Vi förbereder oss nu för att åka ner och göra konkret nytta på plats. Sjöräddning har inga gränser, för oss är det självklart att hjälpa till om vi kan, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet.

Räddningsarbetet kommer att genomföras i nära samarbete med Hellenic Rescue Team, den grekiska motsvarigheten till Sjöräddningssällskapet. Sjöräddningsbåtarna kommer att patrullera den del av den grekiska övärlden som gränsar mot Turkiet, där tusentals människor varje dag flyr över havet i undermåliga och överfyllda båtar.

Sjöräddningssällskapet har under lång tid undersökt möjligheterna till att göra en insats i flyktingkatastrofen.

– Under första halvan av 2015, då flyktinströmmarna var störst utanför Libyens kust, kunde vi mest se på i frustration. Våra förhållandevis små räddningsbåtar är inte anpassade för operationer med de stora avstånd som råder där. Men i Egeiska havet kan våra båtar kan göra verklig nytta. Tack vare Schibsteds insamling kan vi nu göra allvar av våra planer och sätta igång att rädda liv, och vi hoppas få iväg räddningsbåtarna redan i oktober, säger Rolf Westerström.

Insamlingskampanjen drivs av Schibsted Sverige till förmån för Sjöräddningssällskapet under namnet “Gula Båtarna”. Kampanjen kommer att synas på olika sätt i Schibsteds bolag och en gemensam kampanjsajt har tagits fram: www.gulabåtarna.se

Kommentarer

Leo 22:09:59 2015-09-30

Mitt årliga bidrag om 5000 kr kommer omedelbart att frysa inne om ni skickar båtar till medelhavet som behövs i Sverige.

Gitte Hagstedt-Dickson 22:13:43 2015-09-30

Görbra! Heja er! Jag har delat detta på min facebooksida! Kram på er alla! Hälsningar från Gitte Hagstedt-Dickson

Filip Nilsson 02:05:30 2015-10-05

Skrapar bort mitt märke och inte en spänn till Sjöräddningssällskapet mer. Detta är så fel.

I helgen avgörs Sveriges största kappseglingsregatta på Baggensfjärden i Saltsjöbaden. Närmare 400 jollar i 14 olika klasser tävlar i KSSS Olympic Class Regatta – som också är avslutningen på den svenska jollesäsongen.

Ambitionen med regattan är att vara en rolig och spännande säsongsavslutning för både bredd och elit. Här trängs alltifrån 10-åriga optimistjolleseglare till vuxna i F18 och Laser och landslagsseglare med siktet inställt på OS i Rio 2016.

Den absolut största klassen blir Optimisterna där 139 båtar är anmälda. Övriga klasser är E-jolle, 29:er, 49:er FX, F18, RS Feva, Zoom 8, Laser Standard, Laser Radial, Laser 4.7, OK-jolle, Finnjolle, 5o5 och Moth. För att klara av att arrangera regattan krävs fyra olika banor på Baggensfjärdens vatten och runt 150 funktionärer.

KSSS Olympic Class Regatta är en två dagar lång folkfest som enkelt kan följas från KSSS hamnplan i Saltsjöbaden. Första start är på lördag 3 oktober kl 11.00 och sedan avslutas det på söndag strax efter kl 15.00. Väderprognosen talar om solsken, 13-14 grader och lätta växlande vindar.

Bilder från Olympic Class Regatta 2014. Foto: Malcolm Hanes.

En av de båtar som har fått mest uppmärksamhet på höstens internationella båtmässor är holländska Wajer 38 S. Med eleganta linjer och goda innerutrymmen är detta en rejäl motorbåt för många tillämpningar.

Båten byggs av Wajer & Wajer, som bland annat håller fram att Wajer 38 S har en centralt placerad cockpit under en robust hardtop bimini. Detta har frigjort mycket yta för att umgås med vänner, sola och bara njuta av båtlivet.

Avsikten när nya Wajer 38 S skapades var att bygga en lyxig tender för superyachter, en marknad där holländska varv tillhör världens ledande. Detta har medfört att båten har rejäla bogseringsöglor som en del av sin robusta men i övrigt eleganta stil.

Övernattningsmöjligheterna ombord har fått ge plats till ett öppet soldäck med en stor, U-formad soffa och sittyta. Båten är relativt stor och har därför gott om plats för att stuva utrustning ombord.

För Wajer & Wajer är det ett nytänkande att placera båtens cockpit så centralt som i nya Wajer 38 S. förarplatsen och passagerarens sittplats är försedda med lyxiga Stidd-säten med bra fjärding, en väl skyddande vindruta och en tuff biminitopp. På instrumentpanelen finns en Raymarine 12 tums GPS kartplotter med pekskärm. Vidare har båten LED-belysning i biminin för att skapa en mysig atmosfär ombord. Här finns också en stor kyl, ett pentry med mera.

Båten har ett modernt och effektivt skrov med steglister, som ger bra prestanda och en torr gång i sjön.

Nya Wajer 38 S har även goda egenskaper vad gäller emissioner och miljöpåverkan. Den är utrustad med ett Whisper Power system, som är integrerat med övervakning via Raymarineinstrumentet. Motoriseringen är Volvo Penta diesel. Som standard kommer den här modellen med dubbla Volvo Penta IPS350 D4-310 310 hk. Som tillval erbjuds den med dubbla Volvo Penta à 370 respektive 435 hk. Toppfarten anges till hela 47 knop med största motoralternativet.

Genom att använda moderna byggmetoder med lättviktsmaterial har båtens vikt sänkts över 960 kg jämfört med en standard Wajer 38.

Priset för Wajer 38 S startar på 495 000 Euro plus moms.

Tekniska fakta
Sales Wajer & Wajer Yachts BV
Yard Wajer Jachtbouw Heeg
Design Vripack Naval Architects & Wajer & Wajer Yachts
LOA 11.30 metres
Beam 3.70 metres
Draught 0.90 metres
Vertical clearance 2.25 metres
Displacement 7,500 kg
Construction GRP Composite
Standard engines 2x Volvo D4 310 hp IPS 350
Optional engines 2x Volvo D6 370 hp IPS 500
2x Volvo D6 435 hp IPS 600
2x Volvo D6-DPH 435 hp Sterndrive
Maximum speed 47 knots
Fuel tank 750 litres
Drinking water tank 170 litres
Wastewater tank 90 litres
Design category CE approved B
Maximum payload 1250 kg
Maximum passengers 16
Info: www.wajer.com

Regeringen höjer anslaget till friluftslivets organisationer med 20 miljoner kronor per år från och med 2016. Förslaget finns med i den budgetproposition som finansminister Magdalena Andersson kommer att presentera den 21 september. Det är ett mycket glädjande besked för det svenska friluftslivet.

Satsningen på friluftslivet är ett led i arbetet med att nå målen för friluftslivspolitiken där regeringen bland annat vill stärka friluftsorganisationernas stöd till skolans verksamhet med friluftsdagar och utomhuspedagogik samt satsningar på utevistelse för barn och unga, naturkontakt, fysisk aktivitet, mångfald och integration.

– Det är mycket glädjande att anslagshöjningen äntligen blir av. Det innebär att regeringen nu förstår vilka positiva effekter och bidrag friluftslivet levererar till samhället – inte minst vad gäller förbättrad folkhälsa och ökad miljömedvetenhet bland barn, ungdomar och vuxna. Men även de bidrag friluftsrörelsen ger till demokratisk skolning, integration och arbetstillfällen är säkert sådant som legat till grund för regeringens bedömning, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

– Beskedet innebär att friluftslivets organisationer nu äntligen kan stärka och säkra den långsiktiga verksamheten och genomföra specifika satsningar inte minst för barn och ungdomar och för integration och mångfald. Detta är mycket, mycket glädjande för oss, säger Per Klingbjer, styrelseordförande för Svenskt Friluftsliv.

Företrädare för Socialdemokraterna och Miljöpartiet har vid flera tillfällen de senaste åren lovat att höja anslaget till det svenska friluftslivet och nu blir det verklighet från och med 2016.

Strax efter kl. 9 på onsdagsmorgonen den 30 september avgår vägfärjan Capella mot Holmön med ett stort antal passagerare ombord. Men strax efter avgång inträffar en allvarlig incident ombord som får till följd att sjöräddnings- och sjukvårdsresurserna i Västerbotten sätts på prov. Det är huvuddragen för en omfattande sjöräddningsövning öster om Umeå onsdagen den 30 september.

Sjöräddningsövningen, som går under namnet Helge, arrangeras av Sjöfartsverket i samarbete med Trafikverket och Västerbottens läns landsting. Sjöräddningen i Sverige bygger på samverkan mellan myndigheter, organisationer och rederier och därför deltar flera parter i övningen – Sjöfartsverket, Västerbottens läns landsting, Trafikverket, polisen, Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet samt Umeå kommun.

I övningen, som inbegriper Trafikverkets vägfärja Capella kommer cirka 150 personer att delta och syftet är att tillsammans förbättra samhällets förmåga att hantera en sjöolycka i området kring Holmön. Ett delmoment i övningen är en skadeplatsövning som innefattar ett sextiotal skademarkörer.

– Det övergripande syftet med övningen är att öva samverkan mellan alla inblandade parter. Finns det resurser och struktur för att hantera en liknande olycka? Klarar alla deltagare att samverka? Mig veterligen har vi inte övat med Holmöfärjan tidigare, säger Stefan Ahlin, regional sjöräddningssamordnare och lots vid Sjöfartsverket i Skellefteå.

Båtnytt och Vi Båtägare slås ihop till en enda tidning. Det är en av effekterna när deras ägare, Egmont, digitaliserar och effektiviserar verksamheten inom ett av sina tre affärsområden.

Pressmeddelande:
Egmont Publishing har lämnat förslag till organisationsförändringar inom affärsområdet Man i Stockholm. Samtidigt tas ett offensivt steg i den digitala satsningen med bildandet av ett nytt, separat digitalt bolag.

Förändringar inom affärsområdet Man i Stockholm
Egmont Publishing är organiserat i tre affärsområden med olika målgrupper. De områden som riktar sig mot barn och ungdomar, samt kvinnor utvecklas fint och har en sund lönsamhet. Affärsområdet Man, med redaktioner och annonsförsäljning i Stockholm och i Åre, har dock erfarit en del utmaningar den senaste tiden. För att möta dessa utmaningar har ett förslag om organisationsförändringar presenterats med följande huvuddrag:

Annonsförsäljningen organiseras om, vilket innebär att Egmont Publishing utökar det idag redan pågående samarbetet med flera externa säljbolag.
Redaktionella förändringar inom affärsområdet Man:
Utgivningen av titlarna Datormagazin och PC Gamer avslutas.

Företaget avser att sälja titeln Travel News.
Båttitlarna Båtnytt och Vi Båtägare slås ihop med ambition att skapa Sveriges ledande båtmagasin för främst nya båtar.
Kontoret i Åre stängs. Redaktörskapet för Åka Skidor och Utemagasinet läggs på frilans med projektledning från Egmont-kontoret i Solna.
Förslaget innebär en övertalighet om totalt 37 tjänster inom Egmont Publishing AB. Samtliga av dessa tjänster berör främst företagets affärsområde Man, varav redaktioner med 19 tjänster, säljorganisation med 17 tjänster och Marknad med 1 tjänst. Förhandlingar kommer att inledas inom kort med företagets fackliga parter.

– Det känns väldigt trist att behöva genomföra denna förändring, som innebär att många duktiga och omtyckta medarbetare tvingas lämna företaget. Det har varit ett tufft men samtidigt nödvändigt beslut för att säkra att vi även i framtiden är ett av Sveriges mest framgångsrika och lönsamma medieföretag, säger Per Kjellander, VD för Egmont Publishing.

För fjärde året i rad seglades SRW-regattan under den gångna veckan i Kroatien. Med ett nationellt startfält med besättningar från Stockholm, Göteborg, Norrköping, Kalmar, Värnamo, Hjo och Käringön, och med flera nya besättningar var utgången inte given på förhand. Men efter fyra av racen utkristalliserade sig några ledarbåtar som sedan etablerade ledningen omväxlande.

Segrade i årets SRW gjorde en av nykomlingen i regattan Stefan Peterson, Team PE från Norrköping, med ett mycket erfarenhet team. Två blev Jan Rydman, Team Triator från Kalmar som är med för tredje året och med ett i huvudsak samtrimmat team, kunde säkra andra platsen. På tredje plats och med för tredje året kom Göran Josefsson med Team Aquavit från Torslanda, Göteborg. Även detta team seglar en del tillsammans.

Årets seglingscoach som var med ombord hos alla team, hela banrace och delar av distansracen var Martin Strömberg, fystränare och teamcoach var Ronnie Edsgren och regattaledare och coach från vattnet var Linda Rahm. Alla tre ovan med en god kunskap inom segling och teambildning som de har delat med sig under veckan, vilket är en viktig del i SRW, att dela med sig och få seglare att växa.

SRW arrangeras sedan 2012 av More Sailing. Den första seglingscoachen man använde då var Mange Olsson, och i den andan har nu Martin Strömberg tagit den traditionen vidare tillsammans med Linda Rahm. Framstående svenska seglare ger tillbaka av sin kunskaper till både unga och gamla kappseglare, och inspirerar till mer kappsegling.

Med hjälp av tävlingsledning från Stenungssunds segelsällskap och den kroatiska domaren och tävlingsledaren Alan Kustic genomförs tävlingen som en kroatisk regatta.

Frågan var- hade vi någon Strömberg effekt? De flesta seglare svarade ja på den frågan!’

Foto: Stina Jansson.

Boken om Team SCA, “Journey of Change – Women Pushing Boundaries” har släppts på bokmässan i Göteborg. Boken handlar om den helt kvinnliga besättningen i Team SCA och deras äventyr under Volvo Ocean Race 2014-2015.

Boken släpptes vid en pressträff på bokmässan, där besättningsmedlemmen Annie Lush, onboard-reporter Anna-Lena Elled och författaren till boken, Yvonne Gordon, var närvarande för att tala om arbetet bakom boken samt historien om Team SCA.

Historien om Team SCA är fängslande och har inspirerat människor över hela världen. Med hundratals unika bilder och levande berättelser ger boken dig möjlighet att på nära håll följa laget genom två års förberedelser och hård träning samt nio månaders segling i en av världens tuffaste tävlingar.

Prisbelönta fotografen Rick Tomlinson och ombord reportrarna Anna-Lena Elled och Corinna Halloran har i bilder fångat det krävande livet ombord samt det viktiga arbete som bedrivs av SCA och Team SCA på land där fokus har varit att stötta kvinnor så att de kan delta fullt ut i samhället, både socialt och professionellt.

Trots att Anna-Lena Elled hade uppdraget att dokumentera livet ombord i video, stillbilder, ljud och text och förmedlade det till omvärlden var hon en mycket central kugge i laget. Inte minst med tanke på praktiska saker såsom matlagning, städning och ordning.

“Livet ombord innebar skarpa kontraster och abrupta förändringar” säger Anna-Lena. “Gång på gång konfronterades du med ytterligheter som du var tvungen att hantera på ett eller annat sätt. De tuffaste perioderna för mig var den första och de sista dagarna av en etapp. Tiden däremellan var bäst – en magisk känsla av att vara ett med det ögonblick, att det viktigaste var här och nu “.

Vad är ditt starkaste intryck av Team SCA?
“När jag ser tillbaka skulle jag säga vetskapen att allt är möjligt när du arbetar tillsammans som ett team” säger Anna-Lena.

Team SCA bildades 2012, då SCA meddelade att de skulle ställa upp i Volvo Ocean Race med en kvinnlig besättning, det första helt kvinnliga teamet på mer än tio år.

Info: http://www.amazon.co.uk/Journey-Change-Women-Pushing-Boundaries/dp/9171263462/ref=sr_1_39?ie=UTF8&qid=1433508377&sr=8-39&keywords=journey+of+change

Helix 5 presenterades i slutet på 2014 och blev snabbt en succé. Nio månader senare kommer en större version, Helix 7. En helt ny serie med ekolod och kombinerade GPS plotter/ekolod från Humminbird.

Pressmeddelande:
De har mycket ljusstarka 7” widescreen HD färgskärmar med 800×480 hög upplösning med 1500 nits som ger en klar och tydlig bild av fisk och strukturer. Helix serien bygger på beprövad Humminbird teknik som är pålitlig och enkel att använda.

Den breda 16:9 wide screen skärmen är speciellt användbar för Humminbirds patenterade SideImaging samt vid delning av bilden för att visa olika ekolodsfönster eller delad skärm med plotter. HELIX 7 är en prisvärd serie och ett naturligt steg upp i Helix familjen som kommer att växa ytterligare inom kort.

Helix är laddade med Humminbirds ekolodsteknik som tillfredställer alla fiskares önskemål. Topp modellen HELIX 7 SI GPS Combo har SideImaging, DownImaging och SwitchFire 2D ekolod samt GPS plotter som är förberedd för Navionics sjökort. De kombinerade GPS plotter/ekolodsmodellerna är kompatibla med Humminbird AutoChart PC vilket gör det möjligt att skapa sjökort för sin lokala insjö. I serien ingår även kartplotter utan ekolodsfunktioner.

HELIX 7 SONAR
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus
• Akterspegelsgivare inkluderad med 200/83kHz frekvens och 20- respektive 60-graders konvinkel
• Temperatursensor inbyggd i givaren
• Max djup upp till 457m
• Pris 5 695 kr

HELIX 7 DI
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus och Down Imaging
• Akterspegelsgivare inkluderad med 455/800/200/455 kHz frekvens och 16-, 28-, 45- respektive 75-graders konvinkel
• Temperatursensor inbyggd i givaren
• Max djup upp till 180m; Down Imaging, 106m
• Pris 6 495 kr

HELIX 7 GPS
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate
• Pris 5 895 kr

HELIX 7 SONAR – GPS COMBO
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate och Humminbird Auto Chart PC
• Akterspegelsgivare inkluderad med 200/83kHz frekvens och 20- respektive 60-graders konvinkel
• Max djup upp till 457m
• Pris 6 995 kr

HELIX 7 DI – GPS COMBO
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus och Down Imaging
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate och Humminbird Auto Chart PC
• Akterspegelsgivare inkluderad med 455/800/200/455 kHz frekvens och 16-, 28-, 45- respektive 75-graders konvinkel
• Max djup upp till 180m; Down Imaging, 106m
• Pris 7 995 kr

HELIX 7 SI – GPS COMBO
• Flaggskeppet i HELIX familjen
• Ekolod med Humminbird SwitchFire Dual Beam Plus, Down Imaging och Side Imaging
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate och Humminbird Auto Chart PC
• Akterspegelsgivare inkluderad med 200/83/455 kHz frekvens och 20-, 60-, respektive 180-graders konvinkel
• Max djup upp till 457m; Down Imaging, 106m; Side Imaging 45m (vänster/höger)
• Pris 10 795 kr

Info: www.comstedt.se

Följ med Båtliv på VIP-resa till Helsingfors båtmässa! Vi får en VIP-visning runt mässan med besök hos flera av de största båtbyggarna, bland andra Bella Boats med Flipper och Aquador och Botnia Marin med Targa samt Buster Boats.

Det här är en unik möjlighet att komma närmare några av de allra viktigaste utställarna. På Helsingforsmässan internationella båtmässa blir det också flera internationella premiärer för nya båtar.

På vägen över till Helsingfors lyssnar vi på ett intressant föredrag, äter gemensam middag och lär känna varandra.

Läs mer på: http://www.vikingline.se/batmassahelsingfors

Engelska Princess Yachts presenterar nu planerna på ett helt nytt flaggskepp. Princess 75 Motor Yacht har tagits fram tillsammans med Design Studio Create och presenteras till våren 2016.

Den stora yachten får eleganta linjer och en helt ny design för bland annat skrovfönster. Innervolymen blir förstås stor i denna yacht, något som förstärks med hjälp av stora fönster och öppningsbara glasdörrar med mera.

75 Motor Yacht får ett effektivt och djupt v-format skrov med den senaste designtekniken, som gör att båten planar även vid lägre farter. Hon erbjuds med tre tre motorer, vilket gör det möjligt att nå en toppfart på hela 35 knop med MAN V12 1800.

På däck finns många olika möjligheter för dem som bara vill umgås, solbada eller njuta av musik med mera. På fördäck finns en stor, U-formad soffa för de verkliga soldyrkarna.

Även på flybridge finns gott om sittplatser och sociala ytor. Här finns en U-formad soffa med matplats, solbäddar med wetbar och som tillval finns både spa och lyftkran för att lyfta båtens tender.

Samtliga tre gästkabiner med respektive badrum finns på nedre däck. Via en trappa når man ägarkabinen, som också har en privat lobby med dressingroom, badrum och en 46″ TV med underhållningssystem.

Besättningen har sina kojer akteröver.

Tekniska fakta
Length overall (inc. pulpit) 78ft 8in (23.97m)
Length overall (excl. pulpit) 74ft 3in (22.64m)
Beam 18ft 11in (5.76m)
Draft 5ft 8in (1.76m)
Displacement 47,700kg (105,160 lbs)
Fuel Capacity 1,320 gal / 1,585 US gal / 6,000l
Water capacity (incl. calorifier) 297 gal / 356 US gal / 1,350l

ENGINES – DIESEL
Twin MAN V12 1650 (2 x 1650 mhp) Speed range: 31-33 knots *
Twin Caterpillar C32 A (2 x 1723 mhp) Speed range: 32-34 knots *
Twin MAN V12 1800 (2 x 1800 mhp) Speed range: 34-36 knots *

* Speeds are given at half-load condition with boat to standard specification and with no additional equipment on board. Speeds are estimated, and given in good faith but without guarantee.

Info: www.princessyachts.com

Volvo Penta lyfter motortekniken till en ny nivå genom att introducera en ny generation marina bensinmotorer för inu-drev. De nya V6- och V8-motorerna bevisar vår ledande position på innovationssidan genom att erbjuda enastående prestanda samtidigt som de ger avsevärt mindre utsläpp än USA-standard och kommande EU-standarder kräver.

Pressmeddelande:
Volvo Penta har börjat rulla ut ett komplett sortiment av nästa generations bensindrivna V6- och V8-motorer för Aquamatic-drev. En ny 4,3-liters V6-motor med katalytisk avgasrening och 200 eller 240 hk finns redan tillgänglig. Den nya 5,3-liters V8-motorn, samt V6-280, lanserades i USA den här månaden. Hela sortimentet kommer att lanseras under 2015 och 2016 – sju motorer totalt och ytterligare två V8 som kommer 2016.

De nya motorerna baseras på General Motors hyllade Gen V-teknik och på den revolutionära prisbelönta V8-380 som introducerades av Volvo Penta 2012 – och utgör ett viktigt komplement till Volvo Pentas nuvarande produktlinje. De är också Volvo Pentas miljömässigt mest avancerade motorer hittills, upp till fyra gånger renare drift än konventionella fyrtakts eller direktinsprutade utombordsmotorer med motsvarande effekt.

De nya motorerna är de första på marknaden som standardmässigt kombinerar följande nyckeltekniker:
• Branschens första motorer med direkt bränsleinsprutning, vilket bidrar till högre vridmoment vid låga varvtal och oöverträffad bränsleeffektivitet
• Variabla ventiltider, vilket optimerar vridmomentet genom hela accelerationsområdet
• Lätt motorblock, helt i aluminium, ger ett oöverträffat effekt-viktförhållande
• Ett slutet kylsystem som standard ger jämnare drifttemperatur och högre livslängd utan att motordelar utsätts för råvatten eller saltvatten
• De branschunika lambdasonderna av bredbandstyp optimerar motorn med avseende på varierande bränslekvalitet och minskar samtidigt kolmonoxidutsläppen med 95 procent, tack vare användning av katalysatorer
• Standardisering över hela produktlinjen av marina bensinmotorer med gemensamma delar och servicepunkter minskar antalet komponenter som reservdelshandeln behöver hålla i lager och förenklar service och underhåll.

Dessutom innehåller den nya serien Volvo Pentas beprövade RPM-baserade hastighetsreglering som automatiskt bibehåller konstant hastighet när båten befinner sig i en skarp sväng.

– Vi har innovation i vårt DNA på Volvo Penta, säger Ron Huibers, VD för Volvo Penta of the Americas. Vi är mycket stolta över vår imponerande serie av branschledande uppfinningar, som Duoprop-drevet, joystickstyrning, IPS och Glass Cockpit. Nu höjer vi ribban igen. Dessa nästa generations bensinmotorer är riktiga fullblod, med innovationer som ger dramatiska förbättringar i vridmoment, acceleration, bränsleeffektivitet, utsläpp och hållbarhet till ett konkurrenskraftigt pris.

– Volvo Penta erbjuder redan det bredaste sortimentet av motorer och drivsystem inom marinindustrin och den nya bensinmotortekniken kommer att ge våra kunder ännu fler alternativ, tillägger han. De nya motorerna gör båtlivet roligare. De är lyhörda och kraftfulla, med hög effekttäthet och bättre bränsleeffektivitet – så att båtägare får allt större aktionsradie.

Nuvarande och nya motorer finns med DPS-, FWD-, OceanX- och SX-drev samt med Electronic Vessel Control (EVC) som tillval. Motorerna har också hastighetsreglering som upprätthåller önskad körhastighet oavsett belastningsförhållanden – perfekt för vattensporter.

– Ett av våra kärnvärden inom Volvo Penta är att vara goda förvaltare av miljön, säger Huibers. Dessa nästa generations motorer är konstruerade för att förbättra bränsleeffektiviteten och för att med god marginal uppfylla världens mest rigorösa utsläppsnormer, inklusive dem som fastställts av USA:s Environmental Protection Agency och California Air Resources Board, liksom kommande EU-krav. Vi har också minskat kolmonoxidutsläppen på tomgång med 95 procent.

De nya motorerna stöds av Volvo Pentas branschledande begränsade garanti på 2+3 år med program för utökat skydd. Återförsäljare och båtägare kommer också att kunna dra nytta av de enhetliga reservdelarna för hela motorfamiljen, samt av de förlängda serviceintervall som tillåts av den nya tekniken.

Bensinmotorer i Europa
Marina bensinmotorer har ingen stor marknadsandel i Europa, men är icke desto mindre ett viktigt segment för Volvo Penta – ett segment som representerar 10 % till 15 % av all motorbåtsverksamhet på kontinenten.

– Runt om i världen förlitar man sig inom sporter som wakesurfing och vattenskidor starkt på båtar med bensinmotorer, och Europa är inget undantag, säger Pascal Jamet, chef för Volvo Pentas marinmotorförsäljning i Europa. Utombordsmotorer är svårhanterliga och stör aktiviteter vid båtens akter. De gör det besvärligt för surfare och vattenskidåkare som behöver ta sig på och av båten snabbt och säkert.

Inombordsmonterade bensinmotorer erbjuder den perfekta lösningen och avger ytterst lite utsläpp, vilket är en fördel i delar av Schweiz där utsläppsbegränsningar på de alpina sjöarna diskvalificerar dieselmotorer.

– Wakeboard- och vattenskidklubbar i hela Europa kommer att välkomna Volvo Pentas nästa generations V6- och V8-motorer med Aquamatic-drev, tillägger Jamet. De nya motorerna ger en ny dimension åt flera populära vattensporter, tack vare sin höga effekttäthet. Och de sätter en helt ny standard då det gäller bränsleeffektivitet, utsläppsminskningar, acceleration och vridmoment.

Bildtext:
4,3-liters Volvo V6-motor med katalysator (märkeffekt 200 eller 240 hk).

Paragon Yachts lanserar under hösten en ny version av sin största modell – Paragon 31 Cabin. Nya 31 Cabin är omarbetad både interiört och exteriört för bli en ännu bättre bruksbåt året runt.

Pressmeddelande:
Materialvalen är robustare och tåligare. Båten kan dessutom fås med olika interiör-layout beroende på användningsområde.

– Vi har lyssnat noga på våra kunders önskemål och behov. Möjligheten att behovsanpassa layout och material i båten är ett bra exempel på hur vi kan tillgodose så många behov som möjligt utan att göra avkall på funktionalitet, säger Joacim Gustavsson, designchef på Nimbus.

Paragon 31 Cabin är lik tidigare Paragon 31 till utseendet men är 40 cm längre och har en ny layout exteriört och interiört. Att båten är kommersiellt anpassad märks eftersom hon kan bära en betydligt tyngre motorisering, har större utrymmen för arbetsutrustning, systeminstallationer och säkerhetsutrustning.

Exteriört är den grova avbärarlisten i rågummi, som numera går runt hela båten, det mest iögonfallande.

– Kunderna efterfrågar den här typen av båt och det stämmer också väl överens med varumärkets DNA. Nya 31 Cabin är helt enkelt bättre anpassad för båtanvändande 365 dagar om året oavsett om det gäller privat eller kommersiellt bruk. säger Jonas Göthberg, försäljningschef på Nimbus.

Skrovet är längt och fribordet höjt för att ytterligare bättra på sjöegenskaperna samt reducera planingströskeln. 31:an kan levereras med motoralternativet Volvo Penta 2xD4-300.

Akterdäcket har två stuvar ovan däck och en i durk. I övrigt är akterdäcket helt öppet för att få maximal arbetsyta alternativt plats för hopfällbar sittgrupp. Aktergrinden består av två delar som gör det möjligt att öppna upp hela akterdäcket akterut.

I styrbord D-stolpe finns möjlighet att få en yttre styrplats för extra manöverkontroll vid svåra tilläggningar eller vid arbete på sjön. Förpiken har en fast stickkoj samt en v-koj med stora förvaringshyllor ovan bäddar. Förpiken kan fås med antingen garderobsmodul eller pentrymodul. I toalettutrymmet finns handfat, förvaring, toalett och dusch.

Salongen har flera stora stuvar under durk och möbleras som standard med fyra säten och två bänkar men kan fås i flera alternativa layouter. Ut-gång till akterdäck från salong genom stor glasskjutdörr som också ger överlägsen sikt och kontroll akterut.

– Vi är övertygade att vi även kommer att sälja båten till många privatpersoner som använder båten i tuffa förhållanden och värdesätter en oöm båt med funktionella ytor och stora stuvutrymmen, säger Jonas Göthberg.

Tidigare Paragon 31 kommer framöver att heta Paragon 31 Flybridge.

Info: www.nimbus.se

Tekniska fakta
Längd: 10,45 m
Bredd: 3,23 m
Vikt: 1 383 kg
Maxlast: 2 067 kg
Personer: 8
CE-klass: B
Bränsle: 450 liter
Vatten: 200 liter
Hålltank: 70 liter
Motor: Volvo Penta 2 x D4 2×300 hp DPH 30 @ 3000 RPM 2,5 l/Nm approx. 40 kts
Alternativ: Volvo Penta 1 x D6 (std) 400 hp DPH 28 @ 3000 RPM 1,8 l/Nm approx. 35 kts
Volvo Penta 1 x D6 370 hp DPH 27 @ 3000 RPM 1,8 l/Nm approx. 33 kts
Volvo Penta 2 x D3 2×220 hp DPS 28 @ 3400 RPM 2.0 l/Nm approx. 36 kts

VAKE lanserar sin unika strömbildare i en uppdaterad version inför vintersäsongen 2015. På ett flertal områden har den strömsnåla och driftsäkra strömbildaren optimerats i nära samarbete med användare.

Pressmeddelande:
Den nya VAKE är förbättrad på följande punkter:
Optimerad bubbelridå för bättre prestanda.
Förbättrad viktfördelning på undervattensslang
Mjuk och genomskinlig slang ovan ytan förenklar vid extrem kyla.
Slanganslutning sker utan verktyg.

Info: www.vake.se

Seapilot har under våren och sommaren utvecklat och testat den nya seglingsfunktionen Weather routing som optimerar en rutt efter polardiagram, strömmar och vind.

Pressmeddelande:
Från och med version 3.85 av Seapilot för iOS, erbjuds ett nytt navigationsverktyg för Weather routing med hjälp av GRIB- och POLAR-filer. Det hjälper dig som seglare att optimera din rutt utifrån vind- och strömprognos och din egen båts särskilda seglingsegenskaper. (Under 2016 kommer funktionen även för Android och Windows.

Genom att kombinera data från en GRIB-fil och en POLAR-tabell för båtens specifika seglingsegenskaper, kan Seapilot presentera en föreslagen optimal rutt över öppen vattenyta – med de kursändringar som behövs alltefter som prognosen anger skiftande vindar/strömmar över tid.

I sin första release utgörs autorutt-verktygets ingångsvärden av Tid, Vind- och Strömprognos och Seglingsegenskaper – liksom två angivna positioner: Start och Finish. Andra djup-relaterade parametrar för hänsyn till land, grund och djupangivelser i sjökortet liksom båtens djupgående, kommer att implementeras i senare release av Seapilot. Verktyget är därför ännu bara avsett för väderoptimerad autorutt, Sailing Weather routing, vid segling på öppet vatten.

Pris 499 kr.

GRIB-filer (GRIdded Binary) innehåller data om vind/ström-prognoser för ett område en viss tid framåt. De kan laddas ner eller beställas från olika vädertjänster på nätet och sedan importeras i Seapilot. GRIB-filen skapar en sorts matris med pilar direkt i sjökortet, där du visuellt kan följa pilarnas förändringar via en rörlig tidsskala motsvarande aktuell prognosperiod. Samma GRIB-fil kan sedan i vissa fall enkelt uppdateras för varje ny publicerad prognosperiod.

En POLAR-fil är i det här sammanhanget en vindprofil-tabell för en viss segelbåtstyp och anger båtens optimala vinkel och hastighet i förhållande till olika angivna vindstyrke-intervall i tabellen.

För mer information om funktionen och hur den används, besök:
https://www.seapilot.com/sv/sjokort-och-funktioner/sjokort-ios-ipad/weather-routing-ios-ipad/

Trots att stora delar av juni och juli regnade bort kan besöksnäringsföretagen i Västsverige se tillbaka på en lyckad sommar. Hela 51 procent av företagen som deltar i Turistrådet Västsveriges undersökning Besöksnäringsindex har ökat omsättningen under sommarmånaderna, gentemot samma period 2014. Endast 13 procent rapporterar om en minskad omsättning.

Sedan hösten 2014 genomför Turistrådet Västsverige sin undersökning ”Besöksnäringsindex Västsverige” tre gånger om året. Här får företag inom boende-, restaurang/café- och aktivitetssegmenten svara på frågor om det gånga kvartalet samt redogöra för sina förväntningar för det kommande.

– Besöksnäringsindex är en bra barometer för det allmänna läget i den västsvenska turistnäringen. Det är också mycket glädjande att se att vi har en fortsatt hög svarsfrekvens, hela 54 procent den här gången, vilket säkerställer undersökningens trovärdighet, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Café- och restaurangföretag allra mest lyckosamma
Vid en analys av sommarsiffrorna från Besöksnäringsindex sticker segmentet restaurang- och caféföretag ut lite extra. Hela 66 procent av företagen som svarat på undersökningen rapporterar om omsättningsökningar under juni, juli och augusti. Tittar man på utländska gäster ser det också positivt ut.

– Bara 3 procent av restaurangerna och caféerna uppger att de haft färre internationella gäster än förra sommaren, medan hela 42 procent rapporterar om fler, säger Victor Johansson, analytiker, Turistrådet Västsverige.

Den lyckade sommaren spelar förmodligen också in i att förväntningar på nästa mätperiod (september-december) är som allra ljusast bland restauranger och caféer. 46 procent förväntar sig högre omsättning och fler gäster de kommande höstmånaderna 2015 än under samma period 2014. Endast 3 procent tror på en minskning.

Foto: Åsa Dahlgren.

Danska Vaavud har tagit fram världens första handhållna vindinstrument som både mäter vindstyrkan och vindriktningen. Den förvandlar därmed din smartphone till ett högteknologiskt verktyg som håller koll på vinden.

Den nya Vaavud mätaren heter Sleipnir (eller Vaavud 2). Verktyget har en asymmetrisk rotor med en sensor som gör 40 000 mätningar per sekund och drivs med kraft från din smartphones hörlursuttag. Rotorns design gör att instrumentet mäter vindförändringarna direkt när vinden möter den största ytan och därmed ger mycket snabb respons.

Detta mycket exakta instrument mäter även vindförändringar och jämför variationer. Pris cirka 500 kr.

Info: www.vaavud.com

Människor har tvingats att fly över haven även tidigare i historien. Detta vill Marinmuseum nu visa genom att i sin entré ställa ut en flyktingbåt som korsat Östersjön.

– Som Årets museum och en självklar mötesplats för många människor strävar Marinmuseum efter att vara aktuella i samhällsdebatten. Flyktingbåten blir en symbol för havet som delar, men också förenar människor, menar Mats Sellfrid, tillförordnad chef på Marinmuseum som är en del av statens maritima museer.

Flyktingbåten, som nu går att beskåda på Marinmuseum, användes under andra världskriget av en grupp flyktingar som kom till Sverige från Estland. Den hamnade sedan i Örlogshamnen och hos flottan som använde den som arbetsbåt under en tid. Båten överlämnades sedan till museet.

– Vi vill belysa de historiska sambanden och berätta för våra besökare att detta är något som kommer igen i historien. Det är beklagligt att det återupprepar sig och kan vi på något sätt öka förståelsen hos våra besökare, våra medmänniskor, så gör vi gärna det, säger Mats Sellfrid.

Suzuki presenterar nu sitt nya system med joystick – Optimus 360. Det är ett resultat av ett nytt samarbete med SeaStar Solutions.

Systemet är kompatibelt med alla motorer från Suzuki med elektronisk drive-by-wire. Därmed kan Optimus 360 användas tillsammans med motorerna DF150TG, DF175TG, den nya DF200AP, DF250AP och flaggskeppet DF300AP. Samtliga dessa kan utnyttja fördelarna med ”Suzuki Precision Control2.

Optimus 360 utnyttjar Suzuki Precision Control (SPC) till fullo. Både gas och växling kan hanteras med systemet för dessa utombordare från Suzuki. SPC ersätter konventionella kabelreglage och signalerna från förarplatsen till motorn skickas via ett datorbaserat system.

Optimus 360, som har utvecklats av SeaStar Solutions, integrerar därmed Suzukis gas och växling med elektronisk styrning och joystick kontrollsystem.

Liksom i flera andra, liknande system kan man köra båten med joystick i lägre farter. Därmed kan båten i praktiken manövreras helt med joystick, beroende på fart.
Med det här nya systemet kan skepparen växla från rattstyrning till joystick i till exempel hamnar för att få mer noggrann hantering av båten. Enligt Suzuki kommer fiskare att uppskatta de precisa kontrollfunktionerna när de till exempel befinner sig över en speciell waypoint.
Optimus 360 har utvecklats för att uppnå högsta säkerhet.

Här finns flera back-up system som gör att systemet fungerar även om någon komponent skulle krångla.

Optimus 360 systemet kommer inom kort att erbjudas för nya båtar med dubbla eller trippelmontage med Suzuki DF300AP, DF250AP, DF200AP, DF175TG eller DF150TG utombordare. De kommer även att erbjudas via Suzukis återförsäljare för den som vill byta ut motorn på en äldre båt.