Det dröjde till den sista seglingen i den 43 seglingar långa serien innan KSSS från Stockholm kunde bärga guldet i den allra första upplagan av Allsvenskan i Segling. KSSS vann den tredje och sista omgången av allsvenska 2015 och därmed även allsvenskan totalt – även om det var stenhårt in i det sista
De fyra som seglade hem guldet till Stockholm i den tredje och sista seglingen vid Grötö utanför Göteborg var Magnus Woxén flerfaldig Volvo Ocean Race seglare, Mathias Bredin, flerfaldig vinnare av Match Cup Sweden, samt Emil Järudd och Julius Hallström som båda går på seglargymnasiet i Motala och tillhör världseliten i 29:er. Det vill säga en perfekt blandning av tung erfarenhet och ungdomlig entusiasm.
– Söndagen bjöd på lätta vindar men det var ganska strömt och svårseglat. Men vi hade en väldigt bra dag. Till slut handlade det om oss och Ekolns Segelklubb. I sista seglingen behövde de vinna och vi som seglat klart stod på land och titta på. Det såg ut som om de fick ”gummiarm” i starten och tjuvstartade och därmed var slutsegern vår, berättar Magnus Woxén och fortsätter:
– Vi hamnade på samma poäng och lika många vunna seglingar. Det som till slut skilde oss åt var att vi har några fler andraplatser. Men de har gjort det bra och nu ska vi båda representera Sverige i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Det ska bli kul.
Slutresultat Allsvenskan i Segling
1. Kungliga Svenska Segelsällskapet, 49 poäng
2. Ekolns Segelklubb, 49 poäng
—-
3. Värmdö Jolleseglare, 42 poäng
4. Halmstads Segelsällskap, HaSS, 41 p
5. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS, 41 p
6. Stockholms 606 Klubb, S606K, 39 p
7. Hjuviks Båtklubb, HjBK, 33 p
8. Malmö Segelsällskap, MSS, 32 p
9. Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS, 27 p
10. Oxelösunds Segelsällskap, OXSS, 26 p
11. Sotefjordens Segelsällskap, SFSS, 26 p
12. Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK, 22 p
13. Strängnäs Segelsällskap, SÄSS, 18 p
14. Långedrags Segelsällskap, LdSS, 18 p
15. Wikens Båtselskap, WBS, 17 p
—-
16. Lerums Segelsällskap, LeSS, 13 p
17. Ekerö Båtklubb, EBK, 12 p
18. Trälhavets Båtklubb, TÄBK, 8 p
Fakta Allsvenskan Segling
På varje deltävling har alla klubbar mötts ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.
Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).
Lördagen blev lyckad i Nynäshamn. Flera tusen personer lockades till Fiskehamnen där det var debatt om hyresrätter i skärgården, besök av bostadsministern, skärgårdsmarknad, seglingstävling, strålande sol och mycket annat.
Nynäshamns och Haninges politiker debatterade kring temat ”Hyresrätter i skärgården”. Sveriges första hyresgästförening – Hyresgästföreningen Nynäshamn – hade med anledning av sitt hundraårsjubileum bjudit in bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) och Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder som pratade kring temat ”Vem ska bo i hyresrätter i ramtiden?”.
Besökarna flockades kring de cirka 35 marknadsstånden på Skärgårdsmarknaden, Nynäshamns kommun hade mängder med intresserade på Nynäshamnstorget där delar av kommunens verksamheter visades upp
och besökarna kunde se seglare tampas i seglingstävlingen Hyundai cup.
Priset Topputmärkelsen, som går till ledare som tagit initiativ till god ungdomsverksamhet eller på annat förtjänstfullt sätt varit ledare för en grupp ungdomar, gick till Sofia Oscarsson och Sirpa Kallunki på Nynäshamns ridklubb. Nynäshamns miljöpris på 30 000 kronor gick till Stora Vika Byalag.
Priset delas årligen ut till någon eller några som bidragit till att förbättra miljön och klimatet.
– Det har varit en väldigt lyckad dag. Det blev många bra samtal och debatter om angelägna frågor, tusentals besökare som bjöds på fint väder – samtidigt som de seglande hade bra vind i seglen. Och än är det inte riktigt slut, i kväll fortsätter festligheterna med underhållning och prisutdelningar i seglingstävlingen, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Ljungdell (S).
Sveriges största och enda mässa för all typ av sportfiske, Sportfiskemässan, växer och tar precis som cykelmässan, Sweden Bike Expo, klivet från Kistamässan till Stockholmsmässan för att utöka och nå ut till fler besökare. De två mässorna, Sportfiskemässan och Sweden Bike Expo, går samtidigt nästa år den 18-20 mars.
Med de möjligheter som Stockholmsmässans lokaler erbjuder kan Sportfiskemässan möta det växande intresset av fiske i alla dess former som finns. Sportfiskemässan som arrangeras för tolfte gången är Sveriges största mötesplats för alla sport- och flugfiskare. Intresset är stort från såväl utställare som besökare och på nästa års mässa blir det rikligt med produktnyheter, föreläsningar och prova-på-aktiviteter för hela familjen.
– Det ska verkligen bli roligt att få bygga mässan i de stora och luftiga lokalerna som Stockholmsmässan kan erbjuda. Jag tror att intresset för fisket fortsätter att växa och att vi kommer att få ännu fler besökare nu. Jag hoppas på minst 15 000 besökare, säger Agneta Brunell, projektledare för Sportfiskemässan.
– Med sportfiske som sin största hobby är det naturligtvis lite extra kul att få se Sportfiskemässan vidareutvecklas i Stockholmsmässans lokaler, säger Christer Ekman, Enhetschef för Kongresser & Guest Events, Operation på Stockholmsmässan.
Sportfiskemässan och Sweden Bike Expo går 18-20 mars 2016 på Stockholmsmässan.
Bara någon vecka efter Öppna Varv på Orust presenterar Najadvarvet en ny modell: Najad411. Båten är byggd med kvalitet som ”Orustklass när den är som bäst”.
Så här skriver Najadvarvet i sin pressrelease:
Det är inget understatement att Najad strävar mot perfektion i alla detaljer när det gäller design och konstruktion. Som ett led i detta presenterar nu Najadvarvet nya Najad 411.
Yachten har många smarta och genomtänkta lösningar, från för till akter, från mast till köl. Skrovet är tillverkade i vakuuminjicerad vinylester vilket ger överlägsen styvhet och styrka. Vantinfästningarna är placerade längst ut på skrovsidan vilket underlättar för skotvinklar och passage på däck.
Förstagsinfästningen är långt fram för att maximera förtriangeln och ge utrymme för en 108% fock. Peke är standard och underlättar Code zero samt gennakersegling. Peket underlättar även ombord-/avstigning. En helt ny typ av styrpiedestal tar mindre plats i sittbrunnen. Tre portlights i skrovsidan ger ett härligt ljusinsläpp.
Najad har 411 flushade däcksluckor, längre och bredare kojer i förpiken samt mer förvaringsutrymmen jämfört med tidigare modeller.
Alla övriga detaljer, utrustningsnivå håller Najads världsberömda kvalité. Yachten kan, precis som alla Najader, i hög grad anpassas efter ägarnas behov och önskemål. Alla Najader byggs på Henån, Orust och utifrån vårt motto Passion för perfektion.
Info: www.najad.se
Båtmässan Allt på Sjön i Gustavsberg har just avslutats efter tre soliga dagar fulla med båtälskande besökare. Mässan bjöd på nya rekord, både vad gäller antal besökare (22 182 st, +7% jämfört med 2014) och utställare (270 st båtar och 80 st tillbehörstält, +10% jämfört med 2014). Mässan kan nu titulera sig Nordens största flytande båtmässa, enligt Sweboat.
Även denna gång gjorde mässan skäl för sitt namn. Över 50 segelbåtar fanns på plats, allt från läckra dagseglare till jordenruntseglare. Även på motorbåtssidan var mångfalden stor med allt från trendiga aluminiumbåtar till lyxjakter, till och med en ubåt dök upp. Över 30 av alla utställda båtarna var helt nya på den svenska marknaden.
Ett mycket uppskattat inslag på mässan var prova-på-bryggan där nyfikna på båtlivet kunde prova på att köra både motorbåt och segla med instruktörer. Sammanlagt blev det över hundra turer!
– Detta var femte året mässan arrangerades och vi märker nu att den verkligen fått fäste i folks medvetande. Vi har haft besökare från hela landet och det har gjorts många affärer direkt på mässan. Både besökarna och utställarna uppskattar den familjära och gemytliga stämningen vilket gör oss lite extra stolta som mässarrangör säger Patric Borén, mässansvarig på Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.
Nästa års mässa arrangeras den 2–4 september 2016.
Scanias beprövade bränsleinsprutningsteknik kommer nu även inom marinsektorn. Det senaste tillskottet till Scanias motorprogram för marina tillämpningar använder den beprövade bränsleinsprutningstekniken XPI vilket ger oöverträffad verkningsgrad. Den nya V8-motorn är också den starkaste motorn i serien med upp till 1 150 hk.
Scanias nya och mer kraftfulla marinmotorer använder företagets insprutningssystem commonrail XPI som sedan länge används i Scanias motorer för lastbilar och för industrimotorer.
Svante Lejon är senior teknisk rådgivare inom Scanias avdelning för forskning och utveckling. Han ansvarar bland annat för utvecklingen av tekniska prestandakoncept för industri- och marinmotorer.
– XPI-systemet ger mer bränsle in i cylindrarna på kortare tid, vilket ger högre effekt. Men samtidigt ställs högre krav på filtreringssystem och att bränslet är rent, eftersom systemet är känsligare för partiklar, säger han.
Lejon säger att utmaningarna har inneburit att Scania inte tidigare använt commonrail-tekniken för sina marina lösningar.
– Den bränslekvalitet som krävs för marina applikationer är annorlunda än för lastbilar och industriella tillämpningar. Men filtertekniken har nu nått en nivå som gör det möjligt att hålla prestanda och driftstid på den höga nivå som Scania eftersträvar, säger han.
V8-versionen av Scanias marinmotorer baseras på företagets väl beprövade 16,4-liters V8 för lastbilar. Motorn är den mest kraftfulla i marinsortimentet och kan leverera upp till 1 150 hk vid användning i båtar. Samtidigt som det innebär en ökning i effekt jämfört med den förra generationen har den fysiska storleken av den kompletta motorn faktiskt minskat, vilket innebär att befintliga V8-installationer enkelt går att uppgradera till den nya motorn.
Scanias modulsystem i kombination med företagets Engine Management System (EMS) gör det möjligt att använda samma plattform i olika tillämpningar. En motorlösning kan därmed skräddarsys för helt olika driftsprofiler, utan att man behöver kompromissa.
– Det är delvis tack vare Scanias Engine Management System som kan vi optimera vår motorplattform för så många olika användningsområden. Annars skulle vi vara tvungna att göra en motor som inte var lika bra för alla områden, säger Svante Lejon.
Det dröjde ända till den allra sista seglingen i den 43 seglingar långa serien innan Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS kunde bärja hem guldet i den allra första upplagan av Allsvenskan i Segling.
Slutresultat Allsvenskan i Segling
1. Kungliga Svenska Segelsällskapet, 49 poäng
2. Ekolns Segelklubb, 49 poäng
—-
3. Värmdö Jolleseglare, 42 poäng
4. Halmstads Segelsällskap, HaSS, 41 p
5. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS, 41 p
6. Stockholms 606 Klubb, S606K, 39 p
7. Hjuviks Båtklubb, HjBK, 33 p
8. Malmö Segelsällskap, MSS, 32 p
9. Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS, 27 p
10. Oxelösunds Segelsällskap, OXSS, 26 p
11. Sotefjordens Segelsällskap, SFSS, 26 p
12. Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK, 22 p
13. Strängnäs Segelsällskap, SÄSS, 18 p
14. Långedrags Segelsällskap, LdSS, 18 p
15. Wikens Båtselskap, WBS, 17 p
—-
16. Lerums Segelsällskap, LeSS, 13 p
17. Ekerö Båtklubb, EBK, 12 p
18. Trälhavets Båtklubb, TÄBK, 8 p
Totala Allsvenska tabellen
Fakta Allsvenskan Segling
På varje deltävling har alla klubbar mötts ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.
Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).
Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård
Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien
Foto: Svenska Seglarförbundet.
Lyckan vände för Artemis Racing under finaldagen av Louis Vuitton America’s Cup World Series i Göteborg när hemmalaget vann dagens första race. Men i finalseglingen visade Emirates Team New Zealand klass vilket gav dem totalsegern i tävlingen.
– Vi är väldigt glada föra att vi lyckades prestera under press och göra två riktigt bra race idag, säger vinnarlagets skeppare Peter Burling.
Med dubbla poäng att slåss om i Race 3 och 4 var Louis Vuitton America’s Cup World Series i Göteborg en öppen historia inför finaldagen. Vind på tre sekundmeter innebar lättare förhållanden än under lördagen och seglingen lockade återigen storpublik till Långedrag.
Efter grundstötningen igår revanscherade sig hemmalaget Artemis Racing direkt och vann Race 3. Tack vare en perfekt start tog de en stor ledning redan på det första varvet. Inför det sista racet låg Oracle Team USA, Emirates Team New Zeeland och Land Rover BAR alla på 34 poäng med Artemis Racing strax bakom i tabellen på 32 poäng.
Race 4 blev helt avgörande. Där tappade Artemis Racing direkt från starten och låg sist vid den första rundningen medan Oracle Team USA tog kommandot. Det amerikanska laget blev dock omseglade av Emirates Team New Zeeland på det andra varvet runt banan. Nyzeeländarna släppte sedan aldrig sitt övertag och säkrade totalsegern i regattan.
– Det var lurigt ute på havet idag med lätta vindar. Vi fattade ett bra beslut i mitten på sista racet, valde rätt sida av banan och är glada att vi lyckades ta ledning och dra ifrån, säger Peter Burling vars lag nu också leder den totala poängställningen i Louis Vuitton America’s Cup World Series.
Artemis Racing avslutade dagen med en sistaplats vilket gav dem en femte plats i tävlingen i Göteborg. Lagets svenska besättningsman Kalle Torlén var besviken över resultatet.
– Det kändes riktigt bra att öppna med en övertygande seger idag men sedan gjorde vi ett avgörande misstag i starten på sista seglingen, säger Torlén. Vi fick inte upp vårt Code Zero-segel när vi skulle och det kostade oss racet. Just nu känns det tungt för jag får ta på mig mycket av ansvaret för den missen.
– Det har varit otroligt häftigt att få tävla med det här laget i Göteborg. Vi visade att vi kan vara med och slåss i toppen och nu gäller det för oss att höja vår lägstanivå.
Fullständig resultatlista: https://www.americascup.com/en/results.html
Nästa deltävling i Louis Vuitton America’s Cup World Series avgörs på Bermuda 16-18 oktober.
I serien seglar lagen med AC45:or, 45 fot långa katamaraner som foilar, det vill säga att de lyfter från vattenytan och bokstavligt talat flyger fram i upp till 40 knop. I serien samlar lagen poäng som de tar med sig till America’s Cup Challenger Series på Bermuda 2017. Där utses vilket team som får utmana Oracle Team USA om den åtråvärda America’s Cup-bucklan i finalen som avgörs på Bermuda samma år.
Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg:
1. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 54p
2. ORACLE TEAM USA (USA) – 48p
3. Land Rover BAR (Storbritannien) – 46p
4. Softbank Team Japan (Japan) – 43p
5. Artemis Racing (Sverige) – 42p
6. Groupama Team France (Frankrike) – 37p
Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series:
1. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 72p
2. Land Rover BAR (Storbritannien) – 65p
3. ORACLE TEAM USA (USA) – 64p
4. Softbank Team Japan (Japan) – 56p
5. Artemis Racing (Sverige) – 53p
6. Groupama Team France (Frankrike) – 51p
Ostkustens största flytande båtmässa, Allt på Sjön i Gustavsberg, fortsätter hela helgen. Bland de utställda båtarna finns bland annat nya Arcona 465, som har världspremiär. Under tre dagar kommer över 270 nya båtar visas upp i sjön och på land, allt från enkla roddbåtar och trendiga enkla dagseglare till sportiga daycruisers samt lyxiga yachter.
Av dessa är cirka 30 stycken Sverige- eller världsnyheter. Det kommer även att finnas en stor båttillbehörsutställning med 80 utställare för allt som behövs till båtlivet. Allt detta gör femårsjubilerande Allt på Sjön i Gustavsberg till Sveriges största flytande båtmässa.
– Vi fortsätter vår satsning på en särskild prova-på brygga med jolle- och kölbåtssegling, RIB-körning för barn m.m. samt uppvisningar. Något som visat sig vara mycket uppskattat av besökarna, säger Patric Borén, projektledare för Allt på Sjön.
Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl. 10–18 varje dag 28–30 augusti. Det är fri entré och gratis parkering.
Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som väljer att åka kommunalt går det bussar med hög turtäthet från Slussen. Hållplats är Farstaviken.
Allt på Sjön arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Arcona Yachts, SF Pontona och Värmdö Kommun.
Info: www.alltpasjon.nu
Nyheter på Allt på Sjön 2014
Segelbåtar
Arcona 465 (världspremiär)
Bente24
Carisma 22 Cruiser
FAREAST 28R
Hanse 315 (världspremiär)
Linjett 43 (världspremiär)
Motorbåtar
Agapi 950
Alukin SC650
Bavaria Sport 300
Bavaria Sport 360
Bella Raid (Sverigepremiär)
Buster L (Sverigepremiär)
Buster LX
Buster Magnum E (Sverigepremiär)
Buster S-Fish
Buster XL Pro
Cobrey 28 (Sverigepremiär)
Dahl P10 (Världspremiär)
Delta 400SW
Dexter (Sverigepremiär)
iSloep Rapida 590 (Sverigepremiär)
iSloep Rapida 750 (Sverigepremiär)
Lagoon MY40
Linssen GS 36,9 AC (Sverigepremiär)
Nordstar 26
Nordstar 32 (Sverigepremiär)
Ockelbo B18AL
Seacat 590
Sun Tracker Party Barge 24 XP3
Vector 25 (Sverigepremiär)
Viggo C8
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, har seglat upp i ledningen under den andra dagen av Allsvenskan Seglings sista och avgörande deltävling på Grötö. Men det är långt ifrån avgjort, tidigare ledaren Ekolns Segelklubb ligger bara en poäng efter.
KSSS har seglat jämt, vilket har gett utdelning.
– Det är så häftigt att segla med de här duktiga matchracing- och havskappseglarna, säger Emil Järudd, KSSS, som själv tillhör världseliten i jolleklassen 29er och syftar på lagkamraterna Mathias Bredin, flerfaldig vinnare av Match Cup Sweden och Magnus Woxén flerfaldig Volvo Ocean Race seglare.
Det är just mixen av unga och äldre seglare som har varit en framgångsfaktor för klubbarna. Det har även skapat mer gemenskap inom föreningarna, allt fler medlemmar sluter upp kring sitt Allsvenska lag.
Första platserna i de enskilda seglingarna har varit spridda bland ett flertal klubbar under dagen, där Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS, har imponerat med tre segrar. Detta har gjort att de har klättrat i resultatlistan från en 14:e plats igår till en sjätte plats efter dagens seglingar. Även Strängnäs Segelsällskap, som har haft det kämpigt i botten av tabellen, har vänt sin trend och vunnit två seglingar under dagen. Ytterligare en klubb som avancerat under dagen är Hjuviks Båtklubb, där Linda Rahm, en av världens tidigare främsta matchracingseglare, är rorsman. Klubben ligger nu på en fjärdeplats.
Halmstads Segelsällskap, som ledde efter fredagen, har halkat ner på en tredje plats. Alla seglingar räknas och då kan en femteplacering i en enda segling kosta totalledningen. Med ombord finns Anders Hellekant, som är en rutinerad seglare inom bland annat klassen CB66 Racer.
På andra plats efter dag två ligger Värmdö Jolleseglare, som avslutade med en seger i dagens allra sista segling. När de kom tvåa på deltävling två i Malmö för två veckor sedan, nämnde de att lagarbetet ombord fungerade perfekt och det flytet håller i sig även på Grötö.
Resultatsammanställning Deltävling 3, Grötö
1. Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, 58 poäng
2. Värmdö Jolleseglare, VJS, 55 poäng
3. Halmstads Segelsällskap, HaSS, 54 poäng
4. Hjuviks Båtklubb, HjBK, 48 poäng
5. Ekolns Segelklubb, ESK, 47 poäng
6. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, 44 poäng
7. Oxelösunds Segelsällskap, OXSS, 43 poäng
8. Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS, 42 poäng
9. Sotefjordens Segelsällskap, SFS, 41 poäng
10. Stockholms 606 Klubb, S606K, 37 poäng
11. Lerums Segelsällskap, LeSS, 36 poäng
12. Kullaviks Kanot och Kappseglingsklubb, KKKK, 31 poäng
13. Wikens Båtselskap, WBS, 31 poäng
14. Strängnäs Segelsällskap, SäSS, 29 poäng
15. Långedrags Segelsällskap, LdSS, 29 poäng
16. Malmö Segelsällskap, MSS, 28 poäng
17. Team Jungfrusund Ekerö Båtklubb, EBK, 23 poäng
18. Trälhavets Båtklubb, TäBK, 17 poäng
Allsvenska-tabellen, sammanställning inför sista dagen:
1. Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, 49 poäng
2. Ekolns Segelklubb, ESK, 48 poäng
3. Värmdö Jolleseglare, VJS, 43 poäng
Oracle Team USA är obesegrade i Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg. Men med dubbla poäng i morgondagens seglingar finns det goda chanser för konkurrenterna att komma ikapp. – Det är inte avgjort förrän det sista racet imorgon, säger Oracle Team USAs australiensiska skeppare Jimmy Spithill.
Publiken flockades på strandkanten i Långedrag för att se de foilande AC45:orna och den första starten i Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg. Svenska Artemis Racing inledde dagens första segling starkt men Oracle Team USA tog ledningen från start. Det amerikanska laget släppte aldrig sitt övertag och vann med god marginal. Artemis Racing hade en tredjeplats fram till mitten av seglingen men tappade och slutade fyra.
I Race 2 var det återigen Oracle Team USA och skepparen Jimmy Spithill som var snabbast vid starten. De tog en trygg ledning och plockade sin andra raka seger.
– Även om vi fick bra starter finns det många saker vi kunde gjort bättre, säger Jimmy Spithill. Men det känns bra att veta att laget fungerar bra ihop. Det var en uppvärmning idag och allt handlar om att fortsätta prestera imorgon.
Efter USA slogs Land Rover BAR och Emirates Team New Zealand om andraplatsen och bytte position flera gånger under det andra racet. Tillslut var det Sir Ben Ainslie, skeppare på Land Rover BAR, som gick i mål som tvåa.
Artemis Racing gick på grund mellan seglingarna och fick skador på sitt centerbord vilket saktade ner dem avsevärt i Race 2 där de slutade sist.
– Vi tappade ett par poäng i först seglingen och hade egentligen inte en chans i den andra, säger Artemis Racings skeppare Nathan Outteridge. Visst sker det misstag här och där men allt handlar om hur man kommer tillbaka.
– Det är grymt att ha så bra stöd från publiken på havet och på land, vi hoppas att de kommer tillbaks imorgon.
Artemis Racings svenska besättningsman Kalle Torlén ger sin bild av grundstötningen:
– Vi seglade fort efter målgången, sedan sa det stopp och det blev en liten flygtur för oss ombord. Vi tappade mycket fart på grund av skadan på båten men vi kommer hinna fixa det till i morgon och stämningen i laget är god.
När tävlingen fortsätter i morgon med race 3 och 4 är det dubbla poäng som delas ut vilket betyder att det finns mycket kvar att slåss om. Kampen om att vinna den andra deltävlingen av Louis Vuitton America’s Cup World Series är långt från över. Se resultatlistan här: https://goo.gl/fft7ZY
I Louis Vuitton America’s Cup World Series seglar lagen med AC45:or, 45 fot långa katamaraner som foilar, det vill säga att de lyfter från vattenytan och bokstavligt talat flyger fram i upp till 40 knop. I serien samlar lagen poäng som de tar med sig till America’s Cup Challenger Series på Bermuda 2017. Där utses vilket team som får utmana Oracle Team USA om den åtråvärda America’s Cup-bucklan i finalen som avgörs på Bermuda samma år.
Tävlingen i Göteborg avgörs 27-30 augusti och seglingarna sker i Långedrag. Evenemangsområdet i Frihamnen är fullt av aktiviteter varje dag, läs programmet för Race Village här – http://goo.gl/tHV541
Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg:
1. ORACLE TEAM USA (USA) – 20p
2. Land Rover BAR (Storbritannien) – 18p
3. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 16p
4. Softbank Team Japan (Japan) – 13p
5. Artemis Racing (Sverige) – 12p
6. Groupama Team France (Frankrike) – 11p
Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series:
1. Land Rover BAR (Storbritannien) – 37p
2. ORACLE TEAM USA (USA) – 36p
3. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 34p
4. Softbank Team Japan (Japan) – 26p
5. Groupama Team France (Frankrike) – 24p
6. Artemis Racing (Sverige) – 23p
Program seglingen Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg:
Lördag 29/8 13.00 – 14.30 – Race 1 & 2
Söndag 30/8 13.00 – 14.30 – Race 3 & 4 (dubbla poäng)
Världens främsta seglare är i Sverige för Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg – en deltävling i världens mest prestigefulla seglingsevenemang. Dagens träningssegling var dramatisk och det svenska laget Artemis Racing välte på vattnet utanför Långedrag.
Imorgon avgörs de två första av totalt fyra seglingar i Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg och idag tränade lagen på tävlingsarenan i Långedrag. Under eftermiddagen samlades de sex tävlande lagens skeppare för en presskonferens i evenemangsområdet i Frihamnen.
– Det är fantastiskt att vara här och även om det varit blött och regnigt i veckan ser vi fram emot sol och bra tävlingsförhållanden under helgen. Vi vill ge hemmapubliken en bra show och prestera på topp, säger Nathan Outteridge, skeppare på den svenska båten Artemis Racing som idag kapsejsade under början av träningen. Båten lade sig på sidan och laget fick avbryta träningen för att undersöka skador på utrustningen. De kommer att tävla som planerat imorgon.
– Alla ombord klarade sig bra och nu ser vi fram emot att kappsegla i morgon, säger Outteridge
Nathan Outteridge är regerande Olympisk mätare i 49er-klassen och precis som konkurrenterna i helgens tävling tillhör han den yppersta världseliten i sporten. Bland lagens besättningar finns det Volvo Ocean Race-vinnare, flerfaldiga OS-guldmedaljörer och de som redan haft äran att lyfta sportens mest åtråvärda buckla, America’s Cup.
Jimmy Spithill (Australien) blev 2010 den yngsta seglaren som vunnit America’s Cup som skeppare och lyckades sedan försvara bucklan i den senaste upplagan av tävlingen 2013. Nu jagas hans Oracle Team USA av de fem utmanarlagen. – Det känns bra att vara pressad och att möta de allra bästa seglarna i världen, säger Spithill.
Sir Ben Ainslie är skeppare för det brittiska laget Land Rover BAR som vann den första deltävlingen av Louis Vuitton America’s Cup World Series i Portsmouth för en månad sedan. – Vi var överväldigade över att se hur många människor som stöttade oss i Portsmouth, säger Ainslie. – Det var första gången vi tävlade mot de andra lagen i de foilande AC45:orna. Vi fick till det i den tävlingen men vi såg alla hur små marginalerna är och ett litet misstag kan vara väldigt avgörande.
De övriga skepparna i tävlingen är Franck Cammas (Groupama Team France) som vann Volvo Ocean Race 2012, Dean Barker (Softbank Team Japan) som tidigare vunnit America’s Cup för sitt hemland Nya Zeeland och Glenn Ashby (Emirates Team New Zeeland) med ett OS-silver i Tornado-klassen 2008 bland meriterna.
Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg går av stapeln 27-30 augusti och seglingarna avgörs i Långedrag. Evenemangsområdet i Frihamnen är fullt av aktiviteter varje dag, läs programmet för Race Village här – http://acws-gothenburg.americascup.com/en/whats_going_on.html
Program för Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg:
Lördag 29/8 13.00 – 14.30 – Race 1 & 2
Söndag 30/8 13.00 – 14.30 – Race 3 & 4 (dubbla poäng)
I Louis Vuitton America’s Cup World Series seglar lagen med AC45:or, 45 fot långa katamaraner som foilar, det vill säga att de lyfter från vattenytan och bokstavligt talat flyger fram i upp till 40 knop. I serien samlar lagen poäng som de tar med sig till America’s Cup Challenger Series på Bermuda 2017. Där utses vilket team som får utmana Oracle Team USA om den åtråvärda America’s Cup-bucklan i finalen som avgörs på Bermuda samma år.
Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series:
1. Land Rover BAR (Storbritannien) – 19p
2. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 18p
3. ORACLE TEAM USA (USA) – 16p
4. Groupama Team France (Frankrike) – 13p
5. Softbank Team Japan (Japan) – 13p
6. Artemis Racing (Sverige) – 11p
I helgen ska det avgöras vilken klubb som är Sveriges bästa kappseglingsklubb. Den tredje och sista deltävlingen av Allsvenskan Segling pågår just nu på Grötö i Göteborgs norra skärgård. Efter första dagens seglingar är det Halmstads Segelsällskap som har kommit igång allra bäst med tre delsegrar.
Klubbarna har toppat sina besättningar med sina bästa seglare, i startfältet finns bland andra Josefin Olsson, som till vardags tillhör den absoluta toppen i OS-klassen Laser Radial. Josefin tävlar för sin moderklubb, Oxelösunds Segelsällskap, som också gör sin bästa deltävling hittills med två vinster den första dagen.
Vid förra deltävlingen i Malmö imponerade Värmdö Jolleseglare, som då kom på andra plats. Även denna helg börjar de bra och ligger nu tvåa med två vinster. Ekolns Segelklubb, som leder i den totala tabellen efter två deltävlingar ligger på tredje plats, de har också två vinster, men har också två tredje placeringar och i det hårda motståndet i Allsvenskan så räcker det inte för att placera sig i den absoluta toppen.
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, som har två OS-seglare ombord i Malin Källström och John Harrysson har seglat jämnt och avslutade fredagen med en seger. De ligger nu fyra i sammanställningen i deltävlingen. Endast ett poäng efter GKSS ligger Kungliga Svenska Segelsällskapet, som också har ett starkt lag med Volvo Ocean Race-veteranen Magnus Woxén, vinnaren av Stena Match Cup Sweden, Mathias Bredin och de två unga och talangfulla 29er-seglarna Emil Järudd och Julius Hallström.
Fredagen bjöd på friska vindar och strålande solsken så förutsättningar var perfekta. Därmed fick alla 18 klubbar segla fyra race. De sex J/70 båtarna, som lätt kommer upp i planing, har varit uppe i över 12 knop på undanvindarna.
Seglingarna pågår precis utanför hamnen på Grötö, men det går också att följa tävlingen via internet, www.svensksegling.se/allsvenskan.
Följ Allsvenskan Segling på Facebook.
Resultat deltävling 3 efter dag 1 av 3
1. Halmstads Segelsällskap, 23 poäng
2. Värmdö Jolleseglare, 21 poäng
3. Ekolns Segelklubb, 20 poäng
4. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, 20 poäng
5. Kungliga Svenska Segelsällskapet, 19 poäng
På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.
Seglingarna kommer att genomföras på Grötö i Göteborgs norra skärgård. Båtarna kommer att segla en bana nära land så att publiken på plats lätt kan se tävlingen. Samtidigt går det att följa varje moment i tävlingen via internet och så kallad tracking, då SAP Sailing Analytics används. Här finns all information om hur varje lag har seglat in i minsta detalj, till stor glädje för de som är väl insatta i seglingens komplexitet.
Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).
Vi kommer att distribuera dagliga rapporter, bilder och en uppdaterad tabell. Men vi har också goda möjligheter att stötta er på plats på Grötö, både med fotobåt och access till seglarprofiler och personer från Svenska Seglarförbundet (Stefan Rahm, Isabelle Lindsten). Kontakta gärna isabelle@ssf.se för praktiska frågor och anmälan.
Svenska Seglarförbundet har i samarbete med ett antal seglingsklubbar startat Allsvenskan i segling, som nu avslutas med den tredje och sista deltävling på Grötö i Göteborgs norra skärgård helgen 28 – 30 augusti. Nu skall Sveriges bästa kappseglingsklubb 2015 utses.
Efter två genomförda deltävlingar, där 26 omgångar har genomförts totalt, leder Ekolns Segelklubb, ESK, från Uppsala, följda av Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, och Stockholms 606 Klubb, S606K. ESK tog över i tabelltoppen efter en nagelbitande seger i den andra deltävlingen, som genomfördes i Malmö, 14 – 16 augusti.
På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.
Seglingarna kommer att genomföras på Grötö i Göteborgs norra skärgård. Båtarna kommer att segla en bana nära land så att publiken på plats lätt kan se tävlingen. Samtidigt går det att följa varje moment i tävlingen via internet och så kallad tracking, då SAP Sailing Analytics används. Här finns all information om hur varje lag har seglat in i minsta detalj, till stor glädje för de som är väl insatta i seglingens komplexitet.
Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).
SSF kommer att distribuera dagliga rapporter, bilder och en uppdaterad tabell.
Tidsschema
Fredag 14 augusti
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår
Lördag 15 augusti
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår
Söndag 16 augusti
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning
Hitta till Grötö
Ta färja “Björkö – Lilla Varholmen” från Lilla Varholmen, Torslanda, och sedan Björkö (Framnäs)-Grötö -färjan.
Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård
Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien
Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS
Web & sociala medier
http://www.svensksegling.se/allsvenskan
http://www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling
I helgen avgörs den andra deltävlingen av Louis Vuitton America’s Cup Word Series i Göteborg. Hemmalaget Artemis Racing laddar för revansch och skepparen Iain Percy lovar att det blir den mest spektakulära regattan som någonsin setts i Göteborg.
Finalen av America’s Cup på Bermuda 2017 kan verka avlägsen. Men kampen om att få utmana de regerande mästarna Oracle Team USA om seglingsvärldens mest prestigefulla buckla inleddes i Portsmouth för en månad sedan och fortsätter nu i Göteborg. De sex tävlande lagen har de senaste dagarna jobbat med att få färdigt sina AC45:or inför helgens stora drabbning.
Katamaranerna sjösätts på torsdag, samma dag som evenemangsområdet i Frihamnen öppnar, och under träningsseglingen på fredag kommer seglarna känna på tävlingsarenan i Långedrag. På lördag klockan 13.00 starar det första av totalt fyra seglingar och på söndag eftermiddag vet vi vilket lag som får kliva högst upp på prispallen.
– Det känns fantastiskt att vara i Sverige, säger hemmalaget Artemis Racings brittiska skeppare Iain Percy. Vi tränade i Stockholm för två veckor sedan och fick ett otroligt mottagande från folket där som för första gången fick se foilande katamaraner mitt i staden.
– Det finns många seglingsintresserade människor här och jag tror att många kommer att vilja kolla in vad som kommer bli den mest spektakulära tävlingen som seglats i Göteborg någonsin.
Men regattan handlar om mycket mer än att visa upp sporten för den svenska publiken. För Artemis Racing var den första deltävlingen i Portsmouth för en månad sedan en besvikelse. Där slutade svensklaget i botten av tabellen och nu siktar de på att få revansch.
– Det var ett oacceptabelt dåligt resultat för oss senast och vi måste göra bättre ifrån oss i Göteborg. Konkurrensen är väldigt hård men trots att de seglare som är med räknas till värdenseliten är det ingen av oss som har lång erfarenhet av den här typen av båtar. Det resulterar i att det blir väldigt händelserik segling.
På grund av en skada kommer Fredrik Lööf inte segla på Artemis Racing i Göteborg. Han kommer istället att ta rollen som lagets coach medan nyförvärvet Kalle Torlén tar hans plats ombord. Torlén har seglat med 49er-klassen i Långedrag många gånger.
– Att segla där med de här båtarna kommer att bli något helt annat och det kommer bli väldigt häftigt att tävla med Artemis Racing framför hemmapubliken, säger Torlén. Vi har hemmaplan och ska göra allt för att få ett bra resultat.
– Stämningen i laget är väldigt bra. Vi vet att det inte gick bra i Portsmouth men vi har jobbat hårt sedan dess. Alla i laget är proffs och det är ingen som sticker huvudet i sanden, säger Torlén.
Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg går av stapeln 27-30 augusti och seglingarna avgörs i Långedrag. Evenemangsområdet i Frihamnen är fullt av aktiviteter varje dag, läs programmet för Race Village här – http://acws-gothenburg.americascup.com/en/whats_going_on.html
Program seglingen Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg:
Torsdag 27/8 – Tech Day i Frihamnen
Fredag 28/8 13.00 – 14.30 – Träningssegling
Lördag 29/8 13.00 – 14.30 – Race 1 & 2
Söndag 30/8 13.00 – 14.30 – Race 3 & 4 (dubbla poäng)
I Louis Vuitton America’s Cup World Series seglar lagen med AC45:or, 45 fot långa katamaraner som foilar, det vill säga att de lyfter från vattenytan och bokstavligt talat flyger fram i upp till 40 knop. I serien samlar lagen poäng som de tar med sig till America’s Cup Challenger Series på Bermuda 2017. Där utses vilket team som får utmana Oracle Team USA om den åtråvärda America’s Cup-bucklan i finalen som avgörs på Bermuda samma år.
Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series:
1. Land Rover BAR (Storbritannien) – 19p
2. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 18p
3. ORACLE TEAM USA (USA) – 16p
4. Groupama Team France (Frankrike) – 13p
5. Softbank Team Japan (Japan) – 13p
6. Artemis Racing (Sverige) – 11p
Bilden: © ACEA 2015 / Photo Gilles Martin-Raget.
Nu drar världens största fototävling igång! Förra året vann en bild på ett k-märkt fartyg den svenska deltävlingen.
– Det vore väldigt roligt om vi kunde göra om bedriften även i år, säger Claes Wollentz, 1:e intendent på Sjöhistoriska museet.
Wiki Loves Monuments har i Guinness rekordbok kallats världens största fototävling, en tävling som pågår i flera länder samtidigt, där vem som helst får delta.
Tävlingen fokuserar på våra kulturskatter. Tanken är att samla in bilder på kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader över hela världen, bland många andra de 130 fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet i Stockholm.
– Vi har hittills fått in flera värdefulla nya bilder, som hade varit svåra att samla in på annat sätt, säger Claes Wollentz, som är en av de ansvariga för k-märkningen.
Hans kollega Fredrik Blomqvist håller med.
– Det här är också ett sätt för de k-märkta fartygen att få uppmärksamhet, framförallt de människor som lägger ner så otroligt mycket tid och arbete på att bevara det flytande kulturarvet.
Tävlingen, som pågår under hela september, är inledningsvis indelad i landstävlingar. I Sverige är tävlingen dessutom indelad i kategorierna fornminnen, k-märkta byggnader, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg. En jury utser vinnare i de fyra kategorierna, dessutom går de tio bästa svenska bilderna vidare till en internationell final.
Förra året blev en bild på segelfartyget Sarpen bästa svenska bild. Fartyget, med hemmahamn i Simrishamn, vann även första och tredje plats i fartygsklassen. På andra plats i fartygsklassen hamnade Ejdern, med hemmahamn i Södertälje.
Bakom tävlingen står Wikimedia, som bland annat ligger bakom det webbaserade uppslagsverket Wikipedia.
Var med och tävla – så här gör du!
På Wiki Loves Monuments webbsida (commons.wikimedia.org) skapar du ett användarkonto, om du inte redan har ett, och laddar upp dina bilder. Du kan ladda upp bilder mellan 1 september och 30 september 2015.
Här finns också en lista över de fornminnen, byggnadsverk, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg som ingår i tävlingen.
Listan över k-märkta fartyg hittar du även på Sjöhistoriskas webbplats (sjohistoriska.se/k-markta-fartyg)
Peter Helgesson tyckte bordet var lite för lågt och att han enklare ville komma mellan bord och mast. Inga problem att avvika från standard. Det är standard att man gör just det. Få segelbåtar har lämnat Rosättra utan att kunden har satt sina egna avtryck.
– På Rosättra diskuterar man inte med kunden. Man reflekterar. Även när de sa nej eller avrådde från mina mer eller mindre genomtänkta förslag fick jag en känsla av att de förstår att segelbåten är en jätteinvestering och man blir respektfullt behandlad berättar Peter.
Peter har seglat hela sitt liv med lite avbrott för sommarstuga och intensivare arbetsperioder som egenföretagare. Han har testat kvalitetsbåtar mellan 36 och 40 fot och kravlistan var från början kort och precis:
Dusch under däck, kunna seglas ensam, styv och snabb, praktisk. Valet blev en Linjett 37.
När väl bygget var igång och Peter Helgesson såg möjligheter växte aptiten. Det blev även en bogpropeller med lucka för mindre bromspåverkan, el-winsch för storfall men även ankare, förstärkning under däck för framtida kutterstag, och lite till.
Rådgivning allt viktigare
Det som börjar med en maghognystock slutar med en inredning som väcker beundran och drömmar. Inredningen är Linjettens adelsmärke. Utrustningslistan kan bli oändlig. Det är här kunderna kan påverka och förverkliga idéer.
– Det är klart att så långt det är möjligt försöker vi bygga som kunderna vill ha det, men det är klart att det inte alltid är tekniskt möjligt säger Markus Gustafsson, VD på Rosättra Båtvarv.
Och det är just det. Det gäller att lära känna kunden för att förstå behoven. Hur kommer båten användas? Även den snabba tekniska utvecklingen ändrar oavbrutet förutsättningarna och lösningarna.
– För allt fler är datorer ett måste på land och blir mer och mer självklart även ombord. Men ett hinder är tillgången till el säger Kristoffer Gustafsson på Rosättra Båtvarv.
Nu kommer Kristoffer igång ordentligt. Han talar om placering av givare, antenner, hur man undviker energiförluster, om trådlöst kontra kabel, wifi och uppkopplingar till nätet. Han pratar om var eluttagen kan sättas, om förkortat avstånd mellan batterier och generatorer.
Varvets roll har utvecklats och förändrats. Från att utföra och tillgodose behov till att även förklara och reda ut behoven från allt vad gäller val av segel, motorstyrka, inredning till navigation och elektronik. Rådgivarrollen har blivit allt viktigare.
– Man måste lära sig lyssna på både kunder och leverantörer och sedan väga samman vad som kommer fungera bäst för varje person. Inte minst på längre sikt avslutar Kristoffer Gustafsson.
I helgen kan du reflektera med Rosättra Båtvarv på flytande båtmässan ”Allt på Sjön” 28-30 augusti i Gustavsberg.
Svenska RIB-företaget Agapi har varit skickliga med att lansera nya båtkoncept och nya RIB-modeller. Det allra senaste är denna Agapi 950 med dubbla Yamaha 300 hk på akterspegeln.
Båten har ett stort fartområde för cruisingkörning: 18–40 knop. Bränsleförbrukningen ligger på 2–2,6 l/Nm vid en marschfart på 20–40 knop och enligt Agapi själva planar båten upp i stort sett utan planingströskel.
Toppfarten med de två stora utombordarna är hela 55 knop
Båten visas på Allt på Sjön i Gustavsberg, som är öppen 28–30 augusti.
Så här skrev Båtliv om Agapi 950 i nr 1–15:
Rymlig RIB klarar många behov
Nya Agapi 950 är en mångsidig båt för familjens olika behov. Dessutom har den rejäla fartresurser och är byggd i hög kvalitet.
Starten för svenska Agapi var en 9 m RIB (Rigid Inflatable Boat) som producerades i Kina. Tanken var att ta fram en trailerbar och mångsidig båt för alla som enkelt ville komma ut på sjön och ha ett okomplicerat båtliv.
– Vi skapade Agapi 900 för att fånga ett koncept med det bästa från kabinbåtar. Den skulle ha allt det man behöver för att kunna stanna ute på sjön en helg, säger Agapis grundare Peder Asplund, som tidigare bland annat har haft en större Nord West flybridgebåt.
– Vi hade redan fått smak för RIB-konceptet. Båtens vikt var central eftersom vi alltid hade båten på trailer. Därmed krävs ingen bottenmålning och heller ingen fast båtplats. På köpet fick vi fick ett helt annat och mer flexibelt båtliv än tidigare.
Lillasyster Agapi 750 har varit lite av en säljsuccé med över 30 båtar sålda sedan premiären 2013. Då Agapi nu går internationellt och varvet i Kina inte kunde möta de volymer som krävdes har Agapi flyttat tillverkningen till Polen.
I år har Agapi ingått ett samarbete med polska Delphia Yachts, som nu producerar Agapis samtliga modeller. Det har inneburit en helt ny nivå för både båtkonstruktion och kvalitet, inte minst i detaljerna. Efter att produktionen har flyttat till Polen är både känslan och utförandet i den svenskdesignade Agapi 950 helt rätt.
Båtliv provkörde Agapi 950 utanför Stockholm en kall decemberdag. På akterspegeln satt en Yamaha V8 utombordare på 350 hk. Det är största motoralternativet vid singelmontage och även det mest intelligenta motorvalet.
Toppfarten med V8:an och en fyrbladig propeller är över 45 knop. Bränsleförbrukningen med den här motorn ligger på 1,7–1,8 lit/Nm i marschfarter upp till 35 knop, men därefter går förbrukningen snabbt över 2 lit/Nm när den mäktiga motorn får varva ut.
Den båt vi körde hade en bracket för att ge rätt tyngdpunkt. Bracketen gör även att Agapi 950 kan byggas med samma formar både för utombords- och inombordsmotor, där Volvo Penta D4–300 hk och Yanmar V8 diesel finns som alternativ. För den som vill ha dubbla utombordsmotorer kan båten förses med upp till 2×300 hk. Toppfarten lär då överstiga 50 knop med marginal.
En singelmonterad V8 känns som ett klokt val på Agapi 950. Båten känns lätthanterlig och rörlig i sjön. Den svarar snabbt på gas, accelerationen är bra och båten är smidig och trygg att hantera med goda fartresurser som räcker till för de allra flestas behov.
Ytterligare en fördel med en enda motor är att vikten hålls nere så att båten kan lastas på en trailer. Vid transport vakuumtöms tuberna så att de inte fladdrar i vinden. Vikten är från 2,4 ton med en motor och med trailer från 3,1 ton. Detta gäller tom båt, med fulla tankar kan totalvikten komma över 3,5 ton. Med körkort för tungt släp går det därmed att dra Agapi 950 efter en bil som till exempel BMW X5, Audi Q7 eller Porsche Cayenne.
Navigeringen i en Agapi sköts med iPad och Seapilots navigationsapp. Det känns lite ovant för en förare som är van vid ”riktig” navigator, men det fungerar bra och känns naturligt enkelt tack vare gränssnittet i iPad.
Konstruktionen med ett balksystem i kolfiber gör att båten är både stum och styv. Hela känslan är kvalitet med Agapi 950, som går tyst i sjön.
Agapi använder franska tuber i Hypalon av samma typ som i Goldfish. När båten trailas sugs luften ur och ekipaget håller därmed rätt bredd för att köras på släpvagn.
Liksom på tidigare versioner använder Agapi Flexiteek som standard på däcket. I den här båten har tillverkaren gått över till nya Flexiteek generation 2, som är lättare och inte blir lika varmt i solen som tidigare kulörer.
Vår enda anmärkning gäller förarplatsen, som dock justeras till kommande båtar. Det blir då två nivåer för förare med olika längd. Båten är främst byggd för att sittande förare, som har god sikt både framåt och runt om. De goda sjöegenskaperna medför att föraren spontant sitter ner.
Cockpit är skyddad med en topp, som även den byggs i kolfiber. Båten är försedd med ett stort kapell och ett mindre som täcker förarutrymmet. I kombination med värmare (standard) gör detta att man kan använda båten även när det är kallt ute.
Akter om förarplatsen finns en stor sittyta med plats för upp till åtta vuxna. Utfällbara sittplatser på sidorna kan även användas till sittplatser, kojer eller solbäddar. Akterutrymmet är väl utnyttjat med en smart och rymlig badplattform med sittplatser för den som vill njuta av solen.
Under däck har den här RIB-båten två fullängdskojer för vuxna i fören. Utrymmet kan skiljas av med draperi. Den har också två fullängdskojer midskepps och två extrakojer i sittbrunnen.
Båten är utrustad med spoltoalett. Utrymmet är inte så stort, men en person på 1,90 m kan gå in baklänges och använda den som planerat…
Agapi 950 är en välutrustad båt. Förutom kyl, värmare och pentry ingår bland annat helkapell, power steering, Fusion ljudanläggning och LED-belysning i hela båten.
Priset är från 1,6 Mkr med en motor. Med Yamaha 350 hk V8 kostar båten 1,9 Mkr och med inombordsdiesel stiger priset över 2 Mkr.
Tekniska fakta
Längd: 9,92 m
Bredd: 3,06 m
Djupgående: 0,45 m
Vikt: 2,4 ton
Bränsletank: 300 liter
Vattentank: 80 liter
Fart: 40–50+ knop
CE-klass: C
Personer: 12
Utombordare: 300–500 hk
Inombordare: 300–370 hk
Pris: från 1,6 Mkr
Info: www.agapiboating.com
Det tar bara några minuter att själv installera kameralarmet YOYOCam 3G Indoor. Med inbyggd rörelsesensor (PIR) och en inbyggd högupplöst kamera är 3G Indoor en kraftigt uppdaterad version av den populära föregångaren. Yoyomotion lanserade nyligen den nya larmkameran på den svenska marknaden.
Med YOYOCam 3G för inomhusbruk är det enkelt att slippa oroa sig för hemmet, fritidshuset, bilen, båten eller husvagnen oavsett var du befinner dig. Händer något skickas ett SMS-larm direkt till din mobil följt av högupplösta bilder. Den nya och kompakta modellen YOYOCam 3G har tagits fram med fokus på användarvänlighet, teknik och funktion. Resultatet är en prisvärd ”gör-det-själv-lösning” med enkel installation och hantering via app.
– Allt som behövs för att installera YOYOCam 3G är ett SIM-kort från valfri operatör, elström samt några minuter av din tid. Följer man dessutom den pedagogiska guiden på svenska klarar vem som helst av att göra installationen utan några särskilda förkunskaper, säger Johan Tysklind, produktansvarig på Yoyomotion.
Varken nätverk- eller tillgång till internet krävs för att koppla upp YOYOCam 3G utan kommunikationen sker direkt via 3G/GSM. Att ställa in extrafunktioner som exempelvis schemalagd aktivering och intervaller för bildtagning hanteras via en användarvänlig app på svenska – både för iPhone och Android. YOYOCam 3G Indoor har inbyggd infraröd rörelsedetektor samt högupplöst kamera med mörkerseende. Temperatur- och strömbrottsvakt finns inbyggda som larmar via SMS vid strömavbrott eller avvikande temperatur.
– YOYOCam 3G fungerar dessutom som ett utmärkt komplement till villalarmet om man själv vill se vad som händer när ett larm går. Detta ger användaren en möjlighet att avstyra falsklarm och spara pengar på onödiga utryckningar, säger Johan Tysklind.
YOYOCam 3G kan också kompletteras med tillbehören: trådlös rökdetektor/brandvarnare, extra trådlös rörelsedetektor (PIR), magnetsensorer för dörr och fönster samt siren.
Pris 2 895 kr.
Info: www.yoyomotion.se
Den 28–30 augusti är det dags för ostkustens största flytande båtmässa, Allt på Sjön i Gustavsberg. Under tre dagar kommer över 270 nya båtar visas upp i sjön och på land, allt från enkla roddbåtar och trendiga enkla dagseglare till sportiga daycruisers samt lyxiga yachter.
Av dessa är cirka 30 stycken Sverige- eller världsnyheter. Det kommer även att finnas en stor båttillbehörsutställning med 80 utställare för allt som behövs till båtlivet. Allt detta gör femårsjubilerande Allt på Sjön i Gustavsberg till Sveriges största flytande båtmässa.
– Vi fortsätter vår satsning på en särskild prova-på brygga med jolle- och kölbåtssegling, RIB-körning för barn m.m. samt uppvisningar. Något som visat sig vara mycket uppskattat av besökarna, säger Patric Borén, projektledare för Allt på Sjön.
Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl. 10–18 varje dag 28–30 augusti. Det är fri entré och gratis parkering.
Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som väljer att åka kommunalt går det bussar med hög turtäthet från Slussen. Hållplats är Farstaviken.
Allt på Sjön arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Arcona Yachts, SF Pontona och Värmdö Kommun.
Info: www.alltpasjon.nu
Foto: SF Pontona.
Nyheter på Allt på Sjön 2014
Segelbåtar
Arcona 465 (världspremiär)
Bente24
Carisma 22 Cruiser
FAREAST 28R
Hanse 315 (världspremiär)
Linjett 43 (världspremiär)
Motorbåtar
Agapi 950
Alukin SC650
Bavaria Sport 300
Bavaria Sport 360
Bella Raid (Sverigepremiär)
Buster L (Sverigepremiär)
Buster LX
Buster Magnum E (Sverigepremiär)
Buster S-Fish
Buster XL Pro
Cobrey 28 (Sverigepremiär)
Dahl P10 (Världspremiär)
Delta 400SW
Dexter (Sverigepremiär)
iSloep Rapida 590 (Sverigepremiär)
iSloep Rapida 750 (Sverigepremiär)
Lagoon MY40
Linssen GS 36,9 AC (Sverigepremiär)
Nordstar 26
Nordstar 32 (Sverigepremiär)
Ockelbo B18AL
Seacat 590
Sun Tracker Party Barge 24 XP3
Vector 25 (Sverigepremiär)
Viggo C8
Kommentarer
Det är även Svergiepremiär för Monte Carlo 5, missade ni det? Redigera?
http://www.dreammarine.se/beneteau/monte-carlo-5
Mässans största motorbåt till på köpet;-)