Nyheter

Till seglingssäsongen 2013 har Hydrographica producerat sex nya 10 000-dels specialer. I Gryts skärgård är de sista fyra kompletterande sydliga bladen Fångö-Fyrudden-Häradskär-Hummelviksfjärden klara och det finns nu sammanhängande täckning med 25 kort i skala 1:10 000 över hela S:t Anna och Gryts skärgårdar från Arkösund och förbi Fyrudden.

I Vänern är hela Ekens vackra skärgård klar i och med de två nya bladen Billingsön och Naven.

I takt med att segelbåtarna blir allt mer djupgående och med känsligare kölar kan även Hydrographicas 3-meterskurva kännas som en gräns för otryggt vatten. Hydrographicas metoder har dock finslipats under de senaste åren, och tekniken håller nu för att i vissa områden utveckla korten med en ny djupkurva för 4 m.

Först ut är Stockholmskorten Kallskär, Norrpada, Ängskär och Ut-Fredel, en fyrklöver som även i flera andra avseenden fått en rejäl ansiktslyftning i årets nya edition.

Info: www.hydrographica.se

Bildtext:
Exempel på de nya Vänerkorten: 133-02 Billingsön.

Nostalgia Festival växer och blir ett niodagarsarrangemang med början i Ronneby den 29 juni och avslutning i Karlskrona handelshamn den 7 juli. Ambitionen är att skapa ett ännu större besöksevenemang för turister som gillar klassiska fordon och båtar. Nostalgia Festival har arrangerats sedan 2002 och klassas som ett av Nordens förnämsta i sitt slag, inte minst tack vare den unika arenan Ronneby Brunnspark.

2007 utökades arrangemanget till två dagar genom att Veteranbåtsdagen vid Marinmuseum i Karlskrona anslöts.

– Intresset för historiska bilar, motorcyklar och båtar är ständigt stigande och Nostalgia Festival är sedan länge en av Blekinges större turistattraktioner, säger Stig L Sjöberg, chef för huvudarrangören Albinsson & Sjöberg.

Uppleva Blekinge
Ända sedan start har ambitionen varit att skapa ett evenemang som lockar besökare till hela östra Blekinge.

– Besöksnäringen har kommit i fokus och inte nödvändigtvis behöver det bara handla om musikfestivaler och marknader, fortsätter Stig L Sjöberg I Ronneby samlas under lördagen över 1.000 historiska fordon, på scenen uppträder Peter Jezewski och ”Sveriges snyggaste bil 2013” utses. Festivalen fortsätter dagen därpå genom Fri fart i Ronnebyån med klassiska racerbåtar.

– Många av deltagarna kommer långväga ifrån och förhoppningsvis väljer en del att stanna några dagar extra i Blekinge, säger Linda Hugosson projektkoordinator. Vi har därför inlett ett samarbete med projektet Blekingepärlor där nostalgi, konst, kultur, djur och natur på den blekingska landsbygden kan upplevas.

Segelfest i hamnen
Förhoppningsvis stannar de flesta till påföljande helg och Karlskrona Veteranbåtsdagar med Nordisk Kustkulturfestival då äldre skutor och vackra segelfartyg lägger till i handelshamnen i Karlskrona.

– Hit kommer deltagarna i Hanöregattan från alla nordiska länder, säger Per-Inge Lindqvist, ordförande i Nordisk Kustkultur. Och vid bryggorna intill trängs nostalgiska motorbåtar i trä och plast.

Representanter från nio länder deltar i kustkulturfestivalen och längs kajen kommer de att demonstrera allt från isländsk sillrensning till båtbyggeri, repslagning och unika smakupplevelser.

Till allt detta kommer Albinsson & Sjöberg, med anledning av sitt 40-årsjubileum, att bjuda på en nostalgisk bilkavalkad på hamnplan.

– Det kan kanske hända att en och annan nostalgiker tror sig uppleva att ”sailet” har återuppstått, säger Linda Hugosson. Men det är bara en synvilla. Öl, mat och musik blir det dock lördag kväll. Och bland andra The Refreshments ska underhålla!

Info: www.nostalgiafestival.se

Båsystem har utvecklat en ny praktisk dävert för mindre tenderbåtar och jollar. Det är en robust, flexibel och pålitlig konstruktion som är lätt att både montera och montera ner om så behövs.

Däverten finns med två olika infästningar, en för den raka aktern och en för den vinklade eller rundade aktern. Designen gör att den flyttar både vertikalt och horisontellt för att hålla jollen från båten hela vägen. Jollen är ordentligt kopplad till däverten så det finns inget behov av någon extra förtöjning. Detta underlättar även för ombord- och avstigning, lastning eller lossning.

Däverten är tillverkad i rostfritt AiSi316 stål, polerat till en högblank finish. Blocksats med block och linor för dävertar finns också tillgängliga.

Info: www.batsystem.se

Kommentarer

Nicklas Blomberg 19:47:41 2013-12-01

Hej
Jag är intresserad av dävertar till Storebro Royal Cruiser 420 Baltic.

MVH
nicklas@f1textdekor.nu

Redaktionen 09:37:46 2013-12-02

Hej!
Då bör du ta kontakt med Båtsystem. Följ länken ovan!
Båtlivs redaktion

Den här monteringsplattan, Aquadisc plate, är avsedd för montage av Båtsystems undervattensljus på badstegar. Aquadisc plate är en plastskiva designad med clips så att den lätt kan fästas i nederkant på en befintlig badstege.

Valfritt Båtsystem Aquadisc undervattensljus monteras på plattan och sedan är det bara att fälla ner stegen och tända ljuset för ett härligt kvällsdopp eller för att helt enkelt skapa en härlig lagunkänsla runt båten.

Aquadisc plate ger segelbåtsägare möjlighet att njuta av undervattensljus utan att behöva göra ett fast montage på segelbåten. Plattans mått är 370×140 cm och den passar till standardbadstegar i 25 mm rör. Pris 495 kr.

Info: www.batsystem.se

Den brittiska designern Alex McDiarmid, som är baserad i Sydfrankrike, levererar de mest futuristiska ritningar över väldigt speciella yachter. Det allra senaste är denna 120 m långa superyacht med arbetsnamnet Stradivarius. Det är ett koncept på en superyacht för en väldigt speciell ägare, av designen att döma.

Alex McDiarmid, vars företag firar tvåårsjubileum som egen designer, har haft en rad välbeställda kunder de senaste åren. Yachterna har fått stor uppmärksamhet i den internationella båtpress, vilket inte är så konstigt när man tar ut svängarna som McDiarmid gör med Stradivarius.

Bland redan färdigställda projekt finns yachter med namn som Iwana (87 m), som belönades vid den internationella yachtorganisationens årsfest för ett par veckor sedan.

För att hitta kunder och därmed finansiera de extremt dyra yachterna samarbetar designern med Capt. Adrian McCourt, MD och hans Londonbaserade Watkins Superyachts och Richard Maurer, vd för USA-baserade AquaVenture WaterCrafts. Det sistnämnda företaget har bland annat byggt världens snabbaste ubåt – SeaBird.

Inspirationen till yachten på bilden kom efter en resa till Venedig och Museo della Musica Di Venezia. De eleganta instrumenten där påminner om eleganta träfartyg och Alex McDiarmid ritade därefter sin Stradivarius. Under designarbetet lyssnade designerna på musik som Le Quattro Stagioni av Antonio Vivaldi. Inspiration kom också från fiolmästare som Stradivarius, Amati och Guarneri, alla verksamma i Italien från 1549 till 1740. Exakt hur Alex McDiarmid översatte dessa mästares verk till en futuristisk superyacht är dock inte helt klart…

Alex McDiarmid jämfört fiolernas uppbyggnad med yachternas skott, balkar, däck och andra konstruktionsdetaljer. Bland annat har den exklusiva yachten däck och andra ytor som påminner om de hål som finns i en fiol eller cello.

Tekniska data
Längd: 120m / 393ft
Bredd: 20m / 65ft
Kapacitet gäster: 16 personer i 8 kabiner
Besättning: 30 kojer
Framdrivning: Dieselelektriskt system med pod drives, elektriska Voith Inline Propulsors/thrusters, Volvo Penta D16 MG generator, Valance batterier
Material: Skrovet är byggt i stål medan överbyggnaden är i aluminium
Info: www.mcdiarmid-design.com

Stena Sailing Team är i tyskland för årets första deltävling utav Alpari World Match Racing Tour. Det är nu säsongen sparkar igång på riktigt och för första gången ger sig Stena Sailing Team in i en världscupdeltävling.

Match Race Germany seglas på Lake Constance i Langenargen i södra Tyskland. Alla åtta lag med tourkort till världscupen är på plats och imorgon går första starten.

– Detta blir säsongens första kraftmätning och det ska bli spännande att köra igång. Det är nu det visar sig om man skött förberedelserna och om man lagt krut på att utveckla rätt saker, säger Oscar Angervall, trimmare i Stena Sailing Team.

Vinden på Lake Constance är ofta väldigt lätt och båten som seglas är den stora och tunga Bavaria 40.

– Det är en speciell tävling och inte bara för att det är den första för året. Båtarna vi seglar med här skiljer sig från andra tävlingar för här är det i stort sett en standard curising-båt. Samtidigt är det väldigt lätta vindar och ofta är det nästan bleke, det gör att seglingen blir lurig med de tunga båtarna.

Stena Sailing Team har värmt upp inför Match Race Germany med att segla X-38 i Höviksnäs. Tidigare i vår har laget startat två regattor som slutat med andraplatser, Trofeo Sir Thomas Lipton Spanien och GKSS Ice Breaker Cup. Nu är det ett hungrigt lag som ser fram emot världscuppremiären.

– Konkurrensen är väldigt hård på världscupen. Vi vet att Ian Williams och hans lag är duktiga. Taylor Canfield är ny på världscupen med ett Tourkort och de hade en fantastisk avslutning på förra året när de vann i både Bermuda och Malaysia. Det blir intressant att se om de verkligen är så bra och om de kan fortsätta leverera bra resultat i år, säger Oscar Angervall.

Stena Sailing Team:
Johnie Berntsson – Skeppare
Oscar Angervall – Trim
Johan Barne – Stor/Taktik
Martin Berntsson – Pitman
Björn Lundgren – Fördäck
Match race Germany seglas 15-20 maj, finalen går på måndag och det finns flera sätt att följa Stena Sailing Team under tävlingen:

Info: www.stenasailingteam.se

Mikael Lindqvist, skeppare på Team North Sails Sportswear SWE 168, lyckades ta sitt team till inte mindre än fyra av nio möjliga segrar i helgens Grand Prix i Saltsjöbaden. I två av racen kom Team North Sails Sportswear dessutom tvåa. I fjärde racet blev dock teamet diskvalificerade när de trängde undan båtar vid starten.

Även det här året visade sig Holmen Kök & Bar och Saltsjöbaden från sin bästa sida. Säsongspremiären av Volkswagen X-35 Cup hölls i strålande solsken och Team North Sails Sportswear krossade nästan allt motstånd. Med 14 poäng kammade de hem segern, Nautiska Racing med Douglas Eklund som skeppare och med Björne Hansens match racing besättning ombord kom tvåa med 23 poäng. Tätt följt kom den ena av två AUDI X Sail Racing Team från Finland med 31 poäng.

Volkswagens egna team kom på en total femteplats. Jonatan Ameln, fördäckare, kommenterar teamets insats

– Vi inledde med en dålig första dag där vi var för mycket i ofas. Samspelet fungerade dåligt och vi har fortfarande mycket kvar att jobba på, det märktes att det var första tävlingen i år. Andra dagen skärpte vi till oss och gjorde allt för att klättra upp i tabellen.

Det var också något som märktes, teamet kom tvåa i två race och avslutade sista seglingen med en överlägsen seger.

Svenska Team SCA, som deltar i nästa Volvo Ocean Race med en helt kvinnlig besättning, kommer att segla för båda de två största segelsällskapen i Sverige – det vill säga GKSS i Göteborg och KSSS i Stockholm. – Det blir perfekt. Vi känner att vi vill tillhöra en så stor del av seglar-Sverige som möjligt, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.

Team SCA har börjat förberedelserna inför Volvo Ocean Race 2014-2015. Teamets bas är på Lanzarote där möjligheterna till förberedelser och träning är de bästa tänkbara. Men teamets hemland är Sverige och båten kommer att segla under svensk flagg. Därför är det naturligt att också segla för en svensk klubb – eller snarare två.

– Det är en stor ära och glädje för KSSS att tillsammans med GKSS ha blivit utvald som klubb för Team SCA. Jag är övertygad om att projektet kommer att tjäna som en stor inspiration för alla svenska seglingsintresserade och kan bli ett startskott för ett ökat engagemang för svensk havskappsegling, säger KSSS ordförande Staffan Salén.

– Det känns inspirerande och kul att som att som en av klubbarna vara delaktig i SCAs satsning i Volvo Ocean Race. Vi ser fram emot effekten som detta ger för hela seglar-Sverige, Göteborg som slutdestination och framför allt på våra unga nya lovande seglare som fostras i våra båda klubbar, säger GKSS ordförande Rasmus Bergström.

Team SCA kommer på olika sätta att vara närvarande både i Stockholm och i Göteborg redan under sommaren 2013. Framför allt har teamet två Farr 45:or ’stripade’ och målade som Team SCAs tävlingsbåt. Dessa två båtar ska fungera som ’team building’-båtar. Planerna är att de, bland mycket annat, ska delta i ÅF Offshore Race på östkusten och i Tjörn Runt på västkusten.

Under hösten 2012 togs de första stegen i resan mot ett initierat svenskt kappseglingsmagasin. Sju halvtimmesavsnitt i TV4 Sport med fokus på svensk kappsegling producerades. Programmet fick mycket positiv respons. Nu tas satsningen ett par steg framåt.

Med TV-programmet Segling siktar vi vidare in i framtiden. Stommen i programmet utspelar sig precis som förra året i svenska vatten med basen i Volkswagen X-35 Cup, Multi Cup med SeaCart 26 och M32 och Audi Dragon Cup. “Vägen till VM” kommer att utvidgas och killarna ombord på Volkswagen Sailing Team kommer att bevakas mer än i fjol i väntan på Volkswagen X-35 VM Malmö i augusti.

Sveriges stora kappseglingar såsom ÅF Offshore Race, Match Cup och Tjörn Runt kommer även ta upp en stor del i programmet. Man kommer även att få snegla mot Americas Cup 2013, träffa killarna i Artemis Racings ungdomslag Swedish Youth Challenge. Vi kommer också att få följa uppstarten av, och utvecklingen i det svenska VOR-teamet SCA.

Programmet kommer att sändas på onsdagar 22:00 i TV4 Sport, repriserna sänds på fredagar 13:30.
Säsongspremiären sänds dock nu imorgon på torsdag 16 maj 22:30.

Under hela lördagen kommer Grinda att välkomna skärgårdsbesökarna lite extra. Framförallt de som aldrig varit i skärgården förut. I en unik satsning vill Skärgårdsstiftelsen, Waxholmsbolaget, Värmdö kommun, Grinda Wärdshus, Grinda Gård och Öppen skärgård för alla, bjuda in till en aktivitetsfylld skärgårdsdag som framförallt riktar sig till de besökare som annars inte vistas så ofta i skärgården.

Initiativtagare till dagen är Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg, som ser att detta ligger helt i linje med stiftelsens uppdrag. – Skärgårdsstiftelsen har som uppdrag att förvalta och använda den vackra skärgårdsnaturen på ett sätt som ska skapa förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna besöka skärgården. Alltför många Stockholmare har aldrig varit i skärgården och går miste om fantastiska upplevelser. Nu provar vi detta på Grinda i år och hoppas att det kan bli början på en tradition där fler ställen öppnar upp säsongen med ”En dag i skärgården.”

Under lördagen åker alla för halva taxan till Grinda på Waxholmsbolagets båtar, det betyder att resan kostar 45 enkel väg för vuxen. Pensionärer och barn 7-19 år åker för 30 kr, och barn under sju år gratis.

Ute på Grinda finns det extra mycket att göra och uppleva denna dag. Boule, fiske, brännboll, gå på lina, klättervägg, dans på dansbanan, tipspromenad, livräddning, gårdsbutik och studiebesök på Grinda Gård och besök på en av Kustbevakningens nya båtar. Klockan 13.30 kommer också en ny Skogsmullestig att invigas!

Grinda Wärdshus har också denna dag förmånliga priser på mat och dryck. Alla hälsas välkomna till en vårdag i skärgården!

Båttider till och från Grinda 18 maj

till Grinda från Stockholm (Strömkajen)
08.30, 11.00 (ångbåt), 12.00, 13.30, 15.00, 16.00

till Grinda från Lillsved (Lillsveds brygga) 10.15, 17.50

till Grinda från Boda (Boda brygga) 09.20, 15.05 (ångbåt), 18.15

från Grinda mot Stockholm (Strömkajen)
11.35, 13.20 (ångbåt), 15.30 (ångbåt), 16.35, 18.25, 19.40

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt ytterligare fem fartyg. Därmed ingår de nu i den exklusiva skaran historiska skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt 120 fartyg är k-märkta och har sina hemmahamnar längs landets alla kuststräckor från norr till söder och i insjöar och älvar.

Att bevara, använda och utveckla verksamheten kring dessa fartyg engagerar tusentals entusiaster runt om i landet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att kunna presentera ytterligare fem k-märkta fartyg säger intendent Claes Wollentz på Sjöhistoriska museet. För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Möjligheten att få vara med ombord lockar varje år tusentals intresserade. De här fartygen är viktiga för en levande kustkultur.

Ägarna ansöker själva om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik och som främjar kunskapen om sjöfartshistorien.

– Vi k-märker intressanta och värdefulla fartyg. På så sätt vill vi verka för att de uppmärksammas, bevaras och används. Förhoppningen är att k-märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta det maritima kulturarvet, säger Claes Wollentz.

De fem nu k-märkta fartygen presenteras nedan. Läs mer om k-märkta fartyg och om Sjöhistoriskas arbete på www.sjohistoriska.se. Där finns också listan över samtliga 120 k-märkta fartyg.

Mariana med hemmahamn på Tyresö, byggdes 1924, i Kristinehamn är en fd tullkryssare och ovanlig eftersom det bara byggdes tre av detta slag. Båten ritades av konstruktören C.G. Pettersson och sjösattes 1924. Med det rika dokumentationsmaterialet, bland annat ritningar och fotografier, som grund ska fartyget återställas till skick som tullkryssare och användas för chartertrafik.

Sydfart, med hemmahamn i Kalmar, byggdes vid Thorskogs Mek Verkstad och Skeppsvarv 1879 åt skeppsredaren Gustav Silvén i Säffle och fick namnet Olof Trätälja efter den värmländske vikingahövdingen. När Sydfart köptes till Öland 1977 fick hon sitt nuvarande namn.
Sydfart är Sveriges äldsta i trafik varande fraktfartyg, en rikskändis i sjöfartskretsar och kanske också ett av världens äldsta fraktfartyg i kommersiell lasttrafik. Ägare är ett partrederi som bevarar och använder fartyget i viss fraktfart. Sydfart har en intressant och väldokumenterad historia.

Flora från Nynäshamn är en före detta ångslup som byggdes i Kristinehamn inför Stockholmsutställningen 1897. En ångmaskin var monterad midskepps och taket var ett canvastak som hölls upp av stolpar utefter sidorna. Passagerarna, upp till 120, satt på bänkar. Än idag finns några av dessa bänkar kvar. Fartygets historia är den vanliga för de mindre passagerarfartygen i lokalsjöfart. Förändringar av Flora har skett vid några tillfällen och ingår i fartygets historia. Hon trafikerade Stockholms innerstad fram till första världskriget, därefter köptes fartyget av Stockolms Ångbåtsaktiebolag som hade Flora i trafik fram till andra världskriget. Efter kriget byggdes Flora om till det utseende hon har idag och sattes i trafik i Stockholms mellanskärgård. Skicket idag, som motoriserat passagerarfartyg, är som efter ombyggnaden 1952.

Stegeholm, Stockholm, byggdes 1950 i mahogny, på Rosättra Båtvarv och levererades till Bertil Sjöberg Sjö-taxi i Stockholm. Hon är en av de sista öppna träsightseeingbåtarna i Stockholm och har varit i trafik, i stort sett oavbrutet, sedan hon byggdes 1950. Hennes linjer är tidstypiska, framtagna av Jac M Iversen och hon har genomgått en försiktig renovering i Strömma Turism & Sjöfart AB: s ägo. Stegeholm är hemmahörande i sin ursprungliga miljö och används på samma sätt som då fartyget var nytt.

Tärnan af Karlstad med hemort i Strömsund är en före detta ångslup byggd 1896 i Karlstad för trafik mellan Nättraby och Karlskrona. Fartygets såldes därefter till Hasslö och döptes om till Tärnan. 1951 kom hon till Göteborgs Trafik AB och köptes senare av Öckerö kommun. Tärnan motoriserades 1950 och 1955 byggs nuvarande däckshus och styrhytt i tidstypiskt utförande av aluminium.
Från 1960-talet och framåt följde flera olika ägarbyten och 1998 kom Tärnan till Indalsälven men var då i dåligt skick och låg länge upplagd på land. Från 2006 har en omfattande renovering gjorts och hon drivs nu av Föreningen Vattudalens kulturbåtar som arbetar för en levande fartygstrafik på Ströms Vattudal i Jämtland. Skicket idag som motoriserat passagerarfartyg är som efter ombyggnaden 1955.

Kommentarer

Lars Porne 23:17:13 2013-05-15

En modell av tullkryssaren kan ses i Veteranbåten nr 4/2012. Den visades upp på Veteranbåtsmötet i Råttvik.

Volvo Car Group startar nu produktionen av de första motorvarianterna i en nya högeffektiv fyrcylindriga motorfamilj. Utveckling och produktion sker inom Volvo Car Group och är en viktig del i företagets självständighetsstrategi.

Strategin att satsa på fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer tillsammans med elektrifiering är den väg Volvo Cars valt för framtiden. Genom att nu ha total kontroll över utveckling och produktion av motorer och drivlinor samt minska antalet motorvarianter ökar flexibiliteten och möjligheten att påverka kvaliteten.

­- Detta är en milstolpe i Volvo Cars historia. Med vår nya motorfamilj fokuserar vi ytterligare på två viktiga egenskaper, körupplevelse och bränsleeffektivitet säger Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering.

Toppmodern fabrik med effektiv montering

I Volvo Car Groups motorfabrik i Skövde har förberedelserna inför produktionsstarten av VEA (Volvo Engine Architecture) pågått under cirka två år. Bland annat har en ny toppmodern fabriksdel på 4 500 kvadratmeter byggts för inre montering av de nya motorerna. Samtliga motorvarianter byggs på samma bana som löper genom den nya fabriksdelen vilket ger en mycket effektiv produktion.

­- En av de största utmaningarna har varit ombyggnaden av linan för bearbetning av cylinderblock. 30 bearbetningsceller har bytts ut eller byggts om till en kostnad av cirka en halv miljard kronor säger Oskar Falk, Vice President Global Engine Production.

Miljarder investeras i konkurrenskraftig motorfamilj

Utvecklingen och investeringen i en ny motorfamilj är en del av en omfattande utvecklingsplan inom Volvo Cars. I fabriken i Skövde investeras cirka två miljarder kronor. Det säkrar verksamheten och därmed ett stort antal arbetstillfällen för lång tid framöver. Investeringen anses vara den viktigaste i motorfabrikens historia.

Utvecklad inom Volvo Cars

De nya VEA-motorerna är utvecklade av ett svenskt ingenjörsteam. De nya mindre motorerna är optimerade och ger högre prestanda än dagens sexcylindriga alternativ samtidigt som de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyrcylindriga motorer.

– Under utvecklingen av VEA har utgångspunkten varit kunderna och vad vi vill erbjuda när det gäller god bränsleekonomi, låg miljöpåverkan och stor körglädje till ett attraktivt pris. Men det handlar självklart också om att vi på Volvo Cars nu hittat en bas för att utveckla framtida teknologier med bränsleekonomi i världsklass, säger Derek Crabb.

Lanseras i höst

VEA består av fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer och ersätter tillsammans med satsningen på elektrifiering de tidigare åtta arkitekturerna i tre olika plattformar. De nya motorerna kommer introduceras mellan åren 2013-2015. Under 2013 produceras nästan 20 000 motorer och under slutet av året ligger takten på 2000 per vecka. De första varianterna lanseras i Volvo S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 under hösten 2013.

I det traditionella “Hallberg-Rassy-Rallyt där alla vinner”, som seglas 14-15 juni, kommer det som vanligt bara att finnas segrare. Alla båtar vinner kategori. Istället för racing, fanns lika många kategorier som det fanns båtar.

Den ena kategorin kan var tokigare än den andra, t ex äldsta båt, gladaste besättning, yngste besättningsmedlem etc.

Det finns ingen tidtagning, man seglar en bana som vill med eller utan gennaker, code zero, spinnaker, tar
hjälp av motorn om man anser sig behöva det etc.

Prisbordet blir återigen generöst, förra året förekom t ex ett minisafe, en inverter, en fällbar cykel, tre
uppblåsbara flytvästar, sprayhoodar, nödraketer, kristallglas, verktygssatser, en trådlös borrmaskin, LED
belysningssatser, vinschhandtag, väskor, och kläder, bara för att nämna några fina nyttopriser.

Detaljer om anmälan finns på www.hallberg-rassy.com

Till helgen blir det båtmässa i Nacka när Seaside Weekend arrangeras. Det är en flytande båtmässa, som hålls öppen 17-19 maj i Nacka Strands marina.

Båtföretaget Vått, som bland annat importerar och säljer Chris-Craft, Boston Whaler och Pursuit motorbåtar, har sitt nya försäljningskontor och flytande showroom i marinan med en bred uppställning av båtar i sjön.

Inför mässan har Vått sjösatt en mängd sköna sjöjungfrur av senaste modell. Bländande vackra och förföriskt snabba! Du kommer bland annat att kunna uppleva nya Chris-Craft Corsair 25 Heritage Trim Edition med nästa generations V8-motor från Volvo Penta, Chris-Craft Corsair 28 och de senaste modellerna av Chris-Craft Launch 20, Pursuit DC 265 Dual Console, Pursuit OS 345 Offshore, Pursuit OS 315 Offshore, Boston Wahler 190 Outrage och Boston Whaler 270 Outrage. För den som är sugen blir det även tillfälle för provkörningar.

Mässan öppnar fredag 17 maj kl. 12.00 och avslutas söndag 19 maj kl. 18.00. Förutom Våtts motorbåtar visas båtar från tillverkare som Arronet, Dufour och Dahl ribboats att ställas ut. Du kommer också att kunna prova på Hobie’s SUP Paddel Boards eller kajaker med segel och trampor.

Den som är tävlingssugen kan ställa upp i SUP Paddel Board race. Dessutom blir det kappseglingar ute på fjärden hela helgen.

Under mässan finns även företag som till exempel Garmin, Raymarine, Sailracing, North Sails och Oakley med flera på plats.

Info: http://www.marinmaklarna.se/attachments/article/44/SEASIDE%20WEEKEND%202013%2030%20april.pdf

Titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm är en av världsstjärnorna som redan har accepterat inbjudan till årets Lysekil Women’s Match. Hon får sällskap i startfältet av brittiska OS-deltagaren Lucy Macgregor, nyzeeländskan Claudia Pierce och unga stjärnskottet Alexa Bezel från Schweiz (tvåa i Lysekil 2012).

Från Göteborgs Kungliga SS har Caroline Sylvan och Sveriges OS-representant Anna Kjellberg också tackat ja:

– Vi ska segla alla tävlingarna i nya Women’s International Match Racing Series, säger Kjellberg.

– Konkurrensen är tuff, men vi siktar på ännu en seger i Lysekil, kommenterar Camilla Ulrikkeholm.

Under sina tio år med matchracing har danskan aldrig satsat på OS, utan hela tiden varit mån om att kunna kombinera jobbet som arkitekt med seglingen. Själv tycker Camilla att de seglar på hobbynivå, men med träning fyra gånger i veckan och en sjätteplats på världsrankingen är det nog inte många som skulle hålla med. Den höga ambitionsnivån och att flertalet av tjejerna är desamma sedan starten, har bidragit till vinst i tävlingen i Korea för två år sedan, och två raka segrar de senaste åren i Lysekil. Och trots heltidsarbete utökas nu satsningen:

– Vi ska segla alla tävlingar på nya WIMRSeries utom de i Frankrike och USA, som vi helt enkelt inte får ihop tidsmässigt.

Anna Kjellberg har sedan OS avslutades i augusti i fjol inte seglat så mycket, men nu intensifieras träningen igen. Redan på torsdag inleds nystartade Women’s International Match Racing Series med första deltävlingen i St Quay på den franska Atlantkusten, och då får Anna & Co återse OS-båten Elliott 6:

– Men den här gången ska vi vara fyra istället för tre ombord, förklarar Anna och avslöjar att det blir Karin Almquist, Johanna Larsson och Therese Antman som får chansen.

Kjellberg tränar matchracing vid sin hemmaklubb GKSS i Långedrag utanför Göteborg, där båttypen DS 37 är densamma som seglas i Lysekil Women’s Match:

– DS 37 är perfekt nu när vi är ett större gäng som testar fram vilka som fungerar bäst tillsammans, förklarar Anna, som ser fram emot tävlingssäsongen och finalen i Lysekil.

– Absolut! Lysekil Women’s Match är alltid säsongens höjdpunkt, skrattar hon.

Det är tolv besättningar som den 5 – 10 augusti ska göra upp om Lysekil Women’s Match, och den andra halvan av startfältet kommer att utkristalliseras inom den närmaste tiden. Det lovar tävlingens initiativtagare och projektledare Anna Holmdahl White, som har flera ess i rockärmen:

– Några ytterligare av toppseglarna på världsrankingen har aviserat intresse att vara med och slåss om våra 300 000 kronor i prispengar, men jag kan inte avslöja några namn ännu, säger Anna Holmdahl White hemlighetsfullt.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Mathieu Richard blir en av två skeppare som bjuds in till Stena Match Cup Sweden 2013 med ett wildcard. Fransmannen nådde ända fram till finalen på Marstrand 2009 och samma år rankades han som världens bästa matchracingskeppare.

Mathieu Richard är inte en av de åtta skeppare som tilldelats ett tourkort i årets upplaga av Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Trots det har han säkrat deltagande i flera av årets deltävlingar och är bland annat inbjuden med ett wildcard till Match Race Germany som startar imorgon (onsdag 15 maj). Nu är det klart att Richard och hans lag även fått ett wildcard till Stena Match Cup Sweden på Marstrand i juli.

– Med tolv deltagande lag trodde jag att det skulle bli svårt för oss att få en plats och jag är väldigt glad att vi fått ett wildcard till tävlingen. Det är bra för laget att delta i regattor och nu siktar vi på att få bra resultat i tävlingarna innan Marstrand så att vi är rejält uppvärmda och kan prestera även där, säger Mathieu Richard.

Med en ny sponsor i ryggen hoppades Richard och hans GEFCO Match Racing Team att de skulle få ett Tourkort 2013, vilket hade garanterat dem en inbjudan till samtliga deltävlingar under året. Trots en viss besvikelse när de lämnades utanför när Tourkorten presnterades i mars fortsatte de satsa på världscupen genom att söka inbjudningar till de enskilda evenemangen.

Hittills har de bjudits in till fyra av sju deltävlingar; Tyskland, Korea, Sverige samt Bermuda och Richard har tunga meriter att visa upp från de senaste åren. 2009 tog han sig till final på Marstrand och samma år rankades han som världens bästa matchracingskeppare.

– Konkurrensen i världscupen är helt klart väldigt hög och de flesta av seglarna på Touren var med förra året så de vet vad det handlar om och har mycket rutin. Alla lag är väldigt bra men utav dem tror jag att det är världsmästaren Ian Williams som blir svårast för oss att slå, säger Mathieu Richard.

Stena Match Cup Sweden är den tredje av sju deltävlingar i matchracingvärldscupen för herrar och de åtta lagen med Tourkort har en garanterad plats i Marstrand. Mathieu Richard och hans lag är en av två besättningar som får ett wildcard till tävlingen och vilket det andra laget är presenteras de kommande veckorna.

Dessutom kvalar två lag till sig en plats genom GKSS Spring Cup 25-26 maj där det bästa internationella laget och det bästa svenska laget vinner en biljett till att tävla i Stena Match Cup. I regattan på Marstrand 1-6 juli ingår även en damtävling och vilka lag som ställer upp där presenteras inom kort.

Skeppare Open Class Stena Match Cup Sweden 2013:

Ian Williams (GBR)

Björn Handen (SVE)

Phil Robertson (NZL)

Keith Swinton (AUS)

Pierre-Antoine Morvan (FRA)

Johnie Berntsson (SVE)

Taylor Canfied (USA)

Adam Minoprio (NZL)

Wild Card 1 – Mathieu Richard (FRA) 

Wild Card 2 – Presenteras inom kort

GKSS Spring Cup, Internationell kvalplats – presenteras 26 maj

GKSS Spring Cup, Svensk kvalplats – presenteras 26 maj
Alpari World March Racing Tour 2013:
Match Race Germany, 15-20 maj
Korea Match Cup, 28 maj – 2 juni
Stena Match Cup Sweden, 1-6 juli
Chicago Match Cup, 6-11 augusti
Dutch Match Cup, 17-22 september
Agro Group Gold Cup, 7-13 oktober
Monsoon Cup, 2-7 december

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Nu finns det en ny uppdatering för Navionics sjökorts- och navigeringsapp. Detta är ett kraftfullt instrument för alla som seglar eller kör motorbåtar och ett utmärkt komplement till en vanlig plotter.

Vi har tidigare skrivit om sjökortstillverkaren Navionics app, som är en av de bästa på marknaden. För endast 1o Euro kan du ladda ner den till din smartphone, oberoende av operativsystem.

Den aktuella uppdateringen är för Apples produkter, det vill säga iPhone och iPad. Navionics har laddat den med vad de kallar “Advanced Map Options, som gör att appen kan presentera ännu mer information än tidigare version.

Uppdateringen kostar 3,59 Euro.

Info: www.navionics.com

Båtsystem kompletterar sitt sortiment med ett stadigt handtag för ökad komfort. Handtaget är smart konstruerat för att enkelt eftermonteras på befintligt peke eller plattform utan att man behöver svetsa och ger ett snyggt integrerat utseende.

Handtaget passar på 32 mm rör, är tillverkat i syrafast rostfritt AiSi 316 stål och är högglanspolerat för bästa finish. Det är 275 mm långt, 65 mm högt.
Pris 495 kr.

Info: www.batsystem.se

Stölder av utombordsmotorer fortsätter att drabba svenska båtägare med stora kostnader som följd. Nu väljer Svedea Båtförsäkring att premiera båtägare som vinterförvarar sin utombordare inlåst. Att dölja båten för tjuvarnas blickar är det mest effektiva sättet att förhindra de organiserade ligornas framfart menar bolaget.

Från maj 2013 erbjuder Svedea 10% rabatt till de båtägare som vinterförvarar sin utombordare i en låst lokal. Rabatten omfattar även båtar som normalt förvaras på trailer om båten förvaras inlåst under minst 2 månader under vintersäsongen.

– Båtmotorstölderna fortsätter att öka och det är under vinterförvaring som de flesta stölderna inträffar. Ofta stjäls motorn från en båt som förvaras på båtägarens tomt eller på annan plats där tjuvarna enkelt kan komma åt den. När motorn eller hela båten är inlåst minskar risken avsevärt och det finns därför anledning att uppmuntra detta, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef för Svedea Båtförsäkring.

– Det här handlar om att få till en beteendeförändring. Om alla skulle låsa in sina utombordare skulle båtägarna få lägre försäkringspremier, så enkelt är det.

Thomas Vallmar, marknadschef på Interboat, Sveriges ledande kedja av marinhandlare, är positiv till den nya rabatten:

– Svedea tar ett konstruktivt initiativ. Alla typer av stöldskydd är bra men när det gäller förvaring på land så är inlåsning det bästa sättet att hålla tjuvarna borta.

Info: www.svedea.se

Under vecka 20 pågår sjöräddningsövningen Sarex i farvattnen utanför Bornholm. Med över trettio fartyg, tio flygplan och helikoptrar samt deltagare från nio länder är Sarex den största sjöräddningsövningen i Europa. Från Sverige deltar personal, fartyg, helikopter och flygplan från Sjöfartsverket, Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet.

Övningen pågår under perioden 13-18 maj och fokus ligger på utbyte av erfarenheter och rutiner för att främja att det internationella samarbetet inom sjöräddningen utvecklas.

Sarex omfattar en mängd moment, från workshops och föredrag till olika scenarier till havs med ökande komplexitet och omfattning. Det enskilt största övningsmomentet genomförs på onsdag den 15 maj kl. 11-18, då passagerarfärjan Povl Anker kolliderar med ett annat fartyg och riskerar att förlisa. Ombord på fartyget befinner sig drygt 100 skadade och traumatiserade passagerare som måste evakueras.

Massevakueringsövningen genomförs först som ”torrövning” på tisdagen, det vill säga som enbart spelad övning utan fysiska fartyg och passagerare. Under onsdagen får övningsdeltagarna möjlighet att omsätta de teoretiska kunskaperna från torrövningen till praktiskt handlande.

– Det är ett viktigt erfarenhetsutbyte mellan oss och våra grannländer, och vi är glada över förtroendet att få dela med oss av vår kunskap. Förr eller senare kommer vi att larmas ut på gemensamma uppdrag. Då är det viktigt att vi har övat ihop och är trygga med varandra och våra arbetsmetoder, säger Klas Johansson på Sjöräddningssällskapet.

Sarex genomfördes första gången 1996 och arrangeras av danska Søværnet. Årets övning är den största hittills med deltagare från Danmark, Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland och Frankrike.

– Sjöräddning bygger i mycket stor utsträckning på samverkan mellan organisationer och stater. I Sverige är det Sjöfartsverket som ansvarar för ledning och samordning av sjöräddningsinsatser. En stor del av insatserna genomförs i samverkan med Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen. Genom att vi deltar i Sarex får vi tillfälle att öva samarbete även med internationella parter, säger Johan Mårtensson, sjöräddningssamordnare vid Sjöfartsverket.

Från Sverige deltar drygt 50 man som besättningar och observatörer.

Deltagande svenska enheter (namn, hemmahamn, besättning)

Sjöfartsverket
Lotsbåt 792, Åhus, 3 (från lotsstationen i Kalmar)
Räddningshelikopter 904, Ronneby, 4 + 1 observatör
Kustbevakningen
KBV 201, Helsingborg, 9
KBV 290, Karlskrona, 5
KBV 502, Skavsta, 5
Sjöräddningssällskapet
Rescue Adam Johan, Sölvesborg, 2
Rescue Postkodlotteriet, Falsterbokanalen, 4
Rescue Vitstjärna, Visby, 4
Rescue Dan Broström, Käringön, 8 (Rescue Dan Broström deltar som övningsplattform)
Rescue Astra, Rörö, 8 (Rescue Astra deltar som övningsplattform)

Bilden: Samövning mellan Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet. Foto: Sjöfartsverket.