nyhetstest

Royal National Lifeboat Institution har valt motorer från Scania till sina nya räddningsbåtar. Varje båt får två av Scanias nya 13-liters marinmotorer, som visas för första gången på mässan Seawork i Southhampton i juni 2011. Royal National Lifeboat Institution bygger nya båtar för sök- och räddningsuppdrag längs Storbritanniens och Irlands kuster.

De nya båtarna har inledningsvis beteckningen FCB2 (Fast Carriage Boat 2). Efter godkända driftprov får fartygsklassen namnet Shannon efter Irlands längsta flod.

Varje räddningsbåt drivs av två Scania 13-liters marinmotorer på 650 hk. Därmed har ytterligare ett sjöräddningssällskap valt Scaniamotorer till sina räddningsbåtar – Scania levererar redan motorer till flera andra sällskap över hela världen, till exempel i Sverige, Finland och Kina.

Scania (Great Britain) Ltd har arbetat tillsammans med RNLI för att öka båtarnas livräddningsförmåga.

– RNLI och Scania (Great Britain) Ltd har samarbetat för att hitta de bästa lösningarna för de nya livräddningsbåtarna, säger Mikael Lindner, ansvarig för försäljning på Scania Marine Engines. Valet föll på Scanias nya 13-litersmotor (i kombination med transmission från Twin Disc och vattenjet från Hamilton) för att ge RNLI bästa möjliga driftsäkerhet och -ekonomi i många år framöver.

– Scania har bidragit till projektet med sin kunskap om marinmotorer, säger Chris Eves, ansvarig för FCB2-projektet på RNLI. Vi kommer att vara redo för autentiska tester i havet i december och då blir det intressant att se hur den nya 13-litersmotorn presterar i våra prototyper.

Prototypmotorer till den första båten har levererats under året, medan serieleveranserna inleds i mitten av 2012. RNLI planerar att bygga omkring 50 räddningsbåtar under de kommande 10 åren, beroende på det aktuella behovet. FCB2 är allväderslivbåtar som kan sjösättas och tas upp från stranden med hjälp av den specialanpassade traktorn Supacat, som drivs av Scanias nya 13-liters industrimotor.

På Seawork-mässan visar Scania sin nya 13-litersmotor, en 16-litersmotor med transmission, liksom den nya instrumenteringen som är typgodkänd av samtliga stora klassningssällskap, till exempel RINA, DNV och Germanischer Lloyd.

RNLI grundades 1824 och har sedan dess räddat mer än 139 000 liv till havs. Som registrerad frivilligorganisation får RNLI inga bidrag från staten utan drivs uteslutande med hjälp av donationer.

Seawork Exhibition är en årlig, internationell arbetsbåtsmässa som anordnas i ABP Port i Southampton i Storbritannien. Seawork öppnar tisdagen den 14 juni 2011. Scania har monter Q11 vid kajen.

Info: www.scania.com/media/seawork

Den 7 juni 2011 sjösattes den första båten av nya modellen Storebro 435 Sun Top. Efter leveransprovkörningar och tester skall den sedan levereras till en finsk köpare. Flera båtar ligger i beställning från bland annat Tyskland 435 Sun Top är en modellvariant baserad på Storebros framgångsrika 435 Commander. Båda modellerna har planlösningen under däck gemensamt men det som skiljer båtarna åt är att Sun Top modellen inte har någon flybridge.

Bakgrunden till Sun Top modellen är att Storebro under många år fått önskemål om en båt med 435 Commanderns maximala boendekomfort men med lägre seglingsfri höjd.

Den lägre höjden efterfrågas för att enklare kunna trafikera Europas inre vattenvägar där broar med höjder under 3,5 m ofta begränsar valet av färdväg.

Önskemålet, om en modell utan flybridge, har även kommit från andra håll. Man vill ha stora taköppningar för att under finvädersdagar kunna åka öppet och njuta av sol och fri himmel men skall snabbt kunna stänga till när vädret blir sämre.

Unikt för Sun Top är också det stora soldäcket på salongstaket som lätt nås via en trappa från akterdäcket. Här har besättningen ett fint och insynsskyddat soldäck som ger en ostörd solplats även när båten ligger i hamn. Många kunder har frågat efter detta och genom att förlänga taket har vi lyckats uppfylla deras önskemål.

En seglingsfri höjd på måttliga 3,2 meter med masten nerfälld betyder att 435 Suntop går fritt under många broar och gör båten extra lämplig på kanaler, floder och sjöar i hela Europa. Även det lilla djupgåendet 1,0 meter och det lättdrivna skrovet som ger relativt små svall, är fördelar vid resor på inre och kustnära vattenvägar.

Ombord på 435 Sun Top finns Storebros bekanta, vackra maghognyinredning och de smakfulla, ljusa textilierna. Till årets nyheter för både Sun Top och Commander hör en ny lösning för salongssoffan. Bordet har fått en utfällbar klaff. I kombination med att två lösa sektioner av salongssoffan kan flyttas ut till andra sidan av bordet kan sammanlagt sex personer nu få gott om plats att inta middag samtidigt. Vid behov kan salongssoffan dessutom bli en komfortabel dubbelkoj för tillfälliga nattgäster. På förarplatsen sitter plotter och manöverreglagen inom bekvämt räckhåll för föraren.

Planlösningen i den fina gästhytten erbjuder flera möjligheter. I grunden en minisvit med två fina kojer, bekväm soffa och egen toalettavdelning. Soffan utgör vid behov en tredje 2 meters koj. När maximalt antal kojplatser behövs kan de två tvärskeppskojerna med hjälp av en iläggsdyna bli en 1.7 m bred dubbelkoj och gästkabinen kan då ge sovplats för upp till 4 personer.

Genom sin flexibla planlösning erbjuder Storebro 435 Sun Top förnämlig komfort för en familj med barn, lika väl som för ett ägarpar som vill ha med sina vänner på en avspänd resa i klassiskt elegant båtatmosfär.

Storebrobåtarnas erkänt låga ljudnivå under gång, ger behagliga resor. Vid kanalfart runt 6-7 knop ligger bränsleförbrukningen kring låga c:a 1 liter per Nm och vid behov finns fartresurser med en toppfart på över 30 knop.

Tekniska data:
Längd 13, 2 m
Bredd 3,90 m
Vikt 9 500 kg
Bränsle 1000 l
Vatten 400 l
CE-Kategori B
Antal kojer 6
Motorer 2 Volvo-Penta D6, 274 W (370 PS)

Info: www.storebro.se

Vilken båtägare har inte lyft på kapellet för att mötas av fjolårets dofter som övervintrat? Både då båten ställs undan och då den återigen släpps fri kan en luftrenare vara på sin plats. SONAX Smoke-Ex tar, enligt tillverkaren, bort obehagliga lukter genom att neutralisera dem och istället ge en ren fräsch doft.

Denna produkt kan användas i förebyggande syfte och ger inga fläckar, bleker inte och lämnar inte heller något kladd på behandlade ytor.

Skeppsholmsdagen 2011 äger rum 11 september mellan kl. 11.00 och 17.00. Årets Skeppsholmsdag är den elfte i ordningen. Det är Skepps- och Kastellholmens egen dag där områdets aktörer håller öppet hus.

Skepps- och Kastellholmen bjuder på ett unikt historiskt landskap präglat av flottans tidigare verksamhet och är i dag en miljö som väver ihop natur, kultur och friluftsvärden – en verklig oas mitt i storstaden och också en del av Kungliga nationalstadsparken.

Skeppsholmsdagen visar dagens mångfald på holmarna där tonvikten ligger på kulturella och maritima verksamheter. Under dagen kan holmarnas besökare få uppleva allt från körinstallation i Eric Ericsonhallen (Skeppsholmskyrkan), fri entré till Arkitekturmuseum, Asienfest med Östasiatiska museet till öppet skepp och flaskskeppsbygge vid Skeppsholmsgården. Den vetgirige kan få lära sig vad en mareograf används till och sedan få sig något till livs vid en av holmarnas alla restauranger och serveringar.

Skepps- och Kastellholmen kommer att sjuda av aktiviteter.

Ove ”PR-son” Persson kommer att inviga operaföreställningen på Hanö den 31 juli. Ove är en stor vän av listerlandet. Förra året var det för första gången en operakonsert på Hanö. Det blev en stor succé. Därför satsades det i år på att sätta upp en opera.

Föreställningen heter L´impressario och är en satirisk opera specialskriven för Blekinge skärgård. Det är Mikael Nellborn som har skrivit operan som är en enaktare.

Operan handlar om ett teatersällskap som skall sätta upp en opera och alla förvecklingar som följer. Efter operan och paus blir det en hyllningskonsert till Jussi Björling som i år skulle ha fyllt 100 år.

– Det är redan nu efterfrågan på biljetter, säger Yngve Carlsson, ordförande i byalaget på Hanö.

– Detta är en fin PR för kommunen och Hanö. Det är inte var dag vi gästas av världsartister på ön. T ex Helena Janzén, prisbelönt operasångare som har hela världen som sitt arbetsfält. Bland annat i Verona i Italien där hon är ett stort namn, säger Yngve Carlsson.

Båtskadorna har ökat med 18 procent de senaste fem åren, enligt siffror från försäkringsbolaget If. Snabbare båtar i kombination med bristande kunskaper är en förklaring till att fler båtar skadas. Ett sätt att minska olyckorna kan vara krav på förkunskaper. En stor majoritet vill införa båtkörkort.

Båtsäsongen kommer allt närmare och många svenskar längtar ut på sjön. Men båtfärderna innebär allt oftare kollisioner och andra incidenter där båtarna skadas. Statistik från If visar på en ökning av båtskadorna med 18 procent mellan åren 2006 och 2010. Oftast inträffar de i samband med förtöjning och vid trängsel.

– Det har blivit vanligare att folk direkt köper en stor, dyr och snabb båt, utan att långsamt lära sig båtliv. Att ha båt kräver både tid och omdöme, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Bristande kunskaper om båtliv kan vara en bidragande orsak till kollisioner. Många vill se högre förkunskapskrav för att ge sig ut på sjön. Enligt en ny undersökning från If vill en stor majoritet, 82 procent, att det införs båtkörkort för en del båtar. Nära hälften, 46 procent, vill ha körkortskrav för alla båtar.

– Det finns ett starkt folkligt stöd bakom idén med ett båtkörkort. Jag tror att många vill vara säkra på att alla båtförare man möter ute i skärgården har den kunskap som behövs. Idag kan vem som helst ratta en tung och snabb båt, vilket kan vara förenat med livsfara om man inte har rätt kunskap, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Skador per 100 båtar:
2006 2007 2008 2009 2010
2,16 2,17 2,61 2,49 2,55
Ökning 2006 – 2010 = 18,1 %

Undersökningen:
” Tycker du att det borde finnas någon form av körkort för båtar?”
Ja, för alla båtar 46 %
Ja, men bara för
fritidsbåtar som är
större än 10 m 16 %
Ja, men bara
för motorbåtar 5 %
Ja, men bara för
motorbåtar som går
snabbare än 15 knop 15 %
Nej 9 %
Vet ej 9 %
Undersökningen gjordes av YouGov i mars 2011 med 3 644 svarande.

Info: www.if.se

Kommentarer

Olof Malmlöf 17:46:26 2011-06-13

Skulle nog vilja syna den statistiken! I den officiella minskar olyckstillbud både reellt och relativt sett. Vid en djuplodande analys gjort av Kryssarklubben för något år sedan såg man ingen som helst korrelation mellan "ökade" olyckor p.g.a snabba båtar. Mest behövande är ekor och seglare. Kanske ingen kostnad för IF. Regieringen har dödat körkortsfrågan och det är helt rätt!

Små, små rörelser på bara fem grader, räcker för att få effekt av Kamasa Tools extra långa blocknycklar som lanseras under april. En tätstegad mekanism, 72 tänder, på blocknyckeln gör det lättare att ta bort skruv och mutter även i riktigt trånga utrymmen.

– Det extra långa skaftet hjälper också till att komma åt där det är trångt och en spärrfunktion på ringdelen gör att du som mekaniker kan ta nytt tag utan att behöva lyfta nyckeln från bulten, säger Bert Lundmark, produktspecialist på Kamasa Tools.

Kamasa Tools bygger vidare på sin serie med extra långa verktyg. Blocknycklarna med spärr som nu lanseras är totalt nio nycklar på mellan 160 och 350mm och i dimensioner på mellan 8 och 19 mm.

– Mekanismen är stryktålig och verktygen är tillverkade av kromvanadinstål och förkromade i Siden-finish vilket ger starka verktyg som även är lätta att hålla rena, säger Bert Lundmark.

Hur ofta ser vi 1,5 miljoner ryssar jubla över något svenskt? Strax efter midnatt den 19 juni är det dags igen! Den 9 juni kl. 16.00 lämnade Briggen Tre Kronor av Stockholm Kastellholmen på sin färd mot S:t Petersburg för att delta i stadens årliga kultur- och ungdomsfestival White Nights, som avslutas med Scarlet Sails.

Natten till 19 juni seglar Tre Kronor af Stockholm in på Neva med hissade blodröda segel ackompanjerad av fyrverkeri i världsklass och till musik från symfoniorkester och flera av rysslands främsta artister. Ett sällsynt skådespel som följs av TV-tittare över hela Ryssland och närmare 1,5 miljoner jublande åskådare på plats.

Avfärden sker från Kolskjulet Örlogsvägen 11 på Kastellholmen.

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Vi arbetar med att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap. Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer. Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi, Scarlet Sails i S:t Petersburg samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten och i länderna runt Östersjön är några exempel på framgångsrika möten och evenemang.

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.

Info: www.briggentrekronor.se

Göta kanalbolag har tagit fram en mobilapp om vad man kan se och göra under sitt besök längs Göta kanal. Det 200-åriga bolaget är inte främmande för att använda den senaste tekniken och har nu tagit fram en mobilapp för att möta besökarnas behov.

I appen kan besökaren söka efter restauranger och kaféer, evenemang, aktiviteter, sevärdheter, boende och passagerarbåtar. Sökningarna kan göras från den plats man befinner sig på längs kanalen, eller utifrån någon av kanalens gästhamnar.

I appen finns också en slussningsskola, filmer, turistbyråer längs kanalen och fakta om Göta kanal.
Appen finns att ladda ner gratis på App Store för Iphone samt inom kort på Android Market.

– Vi vet att sökning efter information via de nya smartmobilerna har ökat dramatiskt, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på AB Göta kanalbolag. Vi tror därför att appen kommer att vara en välkommen nyhet för både de som går kanalen med fritidsbåt och övriga turister vid kanalen.

– En nyhet för året är också att vi kan erbjuda gratis trådlöst internet i våra största gästhamnar, säger Anna Meyer.

Info: www.gotakanal.se

Foto: Göta kanal.

En ny tiohuggare döptes 5 juni på Käringön. Denna båt är byggd i Henån och möttes av publikens jubel vid dopceremonin. “Hulda, Hulda, Hulda” ropade publiken i kör när de såg Käringöns nya tiohuggare runda Petersons krog på väg till SSTC-bryggan, där hon flyttat in med bryggplats nr 1.

Cirka 400 åskådare hälsade Hulda välkommen. Märta Jarestam var gudmor, ägarna rodde från hamnen till SSTC-bryggan, champagnen flödade, hurraropen skallade och Henåns roddklubb visade vad en tiohuggare kan. Publiken fick även tillfälla att prova på båten själva.

Bildtexter:
Thomas Jernberg, ordförande i föreningen Huldas Vänner.

Styrelsen Huldas vänner rodde till kaj . Cox var 90-åriga Erik Berntsson

Gudmor Märta Jarestam.

Henåns rodd klubb visade upp hur tränade roddare ror.

Foto: G Arwidson.

Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson, som fightas med killarna i rally-SM, kommer i början av juli tillfälligt att byta ut rallybilen mot en segelbåt då de tar sig an Sveriges största havskappsegling; ÅF Offshore Race – tidigare känt som Gotland Runt.

När deras partner, Solidtango, ställde frågan om de ville vara en del av deras team i årets upplaga av ÅF Offshore Race undrade de först om de menade allvar.

– Vi har aldrig suttit i en segelbåt tidigare och vet knappt åt vilket håll babord är, skrattar Ramona och Miriam. Men efter viss övertalning där vi fick veta mer om upplägget och även förstod vilken tuff och rolig utmaning det är så kändes det självklart att tacka ja.

Att havskappsegla med en stor besättning handlar väldigt mycket om teamwork, vilket är något som Miriam och Ramona har stor erfarenhet från sitt rallytävlande och likheterna mellan rally och segling är flera.

Ramona kommer att vara en av dem som har ansvar för att styra båten och Miriam som är kartläsare i vanliga fall kommer att vara en av dem som ansvarar för navigeringen.

– Det känns naturligt och bra att våra roller i rallybilen överförs till vårt uppdrag på båten, och det skall bli spännande att se om det kommer att fungera lika bra med vatten som underlag istället för grus, säger Ramona.

Två dagar innan start kommer teamet att ligga i hårdträning. Stora delar av förberedelserna och hela racet kommer att dokumenteras och även sändas live. I samband med tävlingar brukar Ramona och Miriam sända live inifrån sin rallybil.

– Givetvis kommer vi även ha en livekamera på båten så att alla som vill kan följa oss på webben under hela racet. Tillsammans med videokrönikor och blogginlägg hoppas vi kunna dela med oss av något som närmast kan liknas vid en stormig dokusåpa ute på havet. Vi lovar att göra allt för att dela med oss så mycket som möjligt av vår utmaning, med målsättning att vara första båt över mållinjen, avslutar Ramona.

Ramona Karlsson
30 år, bor i Stockholm, Sveriges bästa kvinnliga rallyförare och med i svenska rallylandslaget. Stuntförare och förarinstruktör. Fokuserad och envis, har kört cirka 70 rallytävlingar. Antal segeltävlingar: 0
Blogg: http://blogg.expressen.se/ramona/

Miriam Walfridsson
25 år, bor i Ljung i Västergötland. Med i svenska rallylandslaget. Jobbar som hälsocoach och co-driver. Bestämd, noggrann och lugn. Har kört cirka 90 rallytävlingar. Antal segeltävlingar: 0.

Info: www.ramonarallying.com

Info: www.solidtango.se

En påtagligt rörd Björn Hansen vann på söndagen Korea Match Cup för första gången. Björn, som är skeppare för Mekonomen Sailing Team, slog Francesco Bruni i en rafflande slutsegling i denna den tredje omgången av World Match Racing Tour 2011. Det här var Hansens första seger i World Match Racing Tour sedan han vann Match Cup Sweden 2007 och hans andra seger någonsin. Trots förlusten var utgången av seglingen en framgång även för Bruni, som klättrade uppåt på rankingen i World Match Racing Tour.

– Vi fick en tuff start i World Match Racing Tour när vi kom sist i Match Race France och sedan trea från slutet i Match Race Germany. Så vi visste att vi verkligen måste ge allt, säger Björn Hansen.

– Vi visste också att vi älskar den här seglingen och att vi hade en bra chans till ett bra resultat här i Korea. Fransceco har verkligen seglat fint den här säsongen och vi visste att vi måste göra bra ifrån oss för att slå honom.

Hansen och Mekonomen Sailing Team belönades med 69 000 US Dollar för sin seger.

2011 Korea Match Cup resultat:
Final
Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team beat Francesco Bruni (ITA) Bruni Racing 3-2

Petit Final
Ian Williams (GBR) Team GAC Pindar beat Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing 2-0

Final Positions at the 2011 Korea Match Cup:
1 Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team
2 Francesco Bruni (ITA) Bruni Racing
3 Ian Williams (GBR) Team GAC Pindar
4 Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing
5 Mathieu Richard (FRA) French Match Racing Team
6 Torvar Mirsky (AUS) The Wave Muscat
7 Johnie Berntsson (SWE) Berntsson Sailing Team
8 Paul Campbell-James (UK) Dream Team
9 Phil Robertson (NZL) WAKA Racing
10 Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team
11 Sung Wook Kim (KOR) Busan Match Team
12 Reuben Corbett (NZL) AON Racing Team

2011 ISAF World Match Racing Tour Standings (after 3 stages):
1 Francesco Bruni (ITA) Bruni Racing – 59pts
2 Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing – 48pts
3 Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team – 41pts
4 Torvar Mirsky (AUS) The Wave Muscat – 31pts
5 Jesper Radich (DEN) Adrian Lee & Partners – 28pts
6 Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team – 27pts
7 Phil Robertson (NZL) WAKA Racing – 27pts
8 Mathieu Richard (FRA) French Match Racing Team – 24pts
9 Bertrand Pace (FRA) Aleph Sailing Team – 22pts
10 Ian Williams (GBR) Team GAC Pindar – 21pts

Blixt Pro Sailing tog sin första totalseger med TP52:an i Sandhamn Open Hav i helgen i en tävling där närmare 60 båtar deltog. Med sviten 5-1-1-2 vann Thomas Blixt och hans team klass SRS efter två dagars tuffa seglingar utanför Sandhamn. – Det här var över förväntan, men det visar vilken potential den här båten har, vi är verkligen otroligt nöjda, säger Thomas Blixt, skeppare.

Segern i Sandhamn Open Hav, en klassisk ostkusttävling anordnad av KSSS i Sandhamn, är en stark värdemätare i inför den stora utmaningen i juli, ÅF Offshore Race, tidigare Gotland Runt.

Tvådagarsregattan bjöd på exemplariskt seglingsväder, sol och bra vindar, men inte minst många väldigt konkurrenskraftiga seglingsteam. På startlinjen i SRS fanns Datacom, en potent Landmark 43 med Christer Carenfeldt, Avantime, en Finn Flyer 40 som drivs av Erik Haglund, Effect, Rolf Tannergårds kolfiberbåt Aspect 40, närmare 30 båtar totalt i klassen.

Sveriges första TP52 tilldrog sig ett stort intresse redan i hamnen, med sin kolfiberbyggda båt, men ute till havs visade hon musklerna i första dagens bankappseglingar. Där seglade Blixt nästan i en klass för sig, kolfiberbåten drog iväg från övriga fältet i ensamt majestät och tog två raka segrar av tre möjliga.

Men konkurrensen var stenhård eftersom SRS-klassens handikappregler tillämpades, vilket gjorde att TP52:an måste vara duktigt före i mål för att vinna. Det skiljde därför inte mycket till Datacom-båten Landmark 43, Aspect 40:an Effect och uppstickaren, den mindre Corby 36:an Inga from Sweden, som båda seglades mycket bra.

Blixt ledde efter första dagen med en poäng före Richard Göranssons Corby36.

– I det första gjorde vi ett antal misstag, men sen skärpte vi till oss och gjorde två riktigt bra race, sa Thomas Blixt som hade tolv mans besättning på TP52:an.

På söndagen avgjordes tävlingen med en 26 sjömil lång havsbana, där TP52:an åter distanserade övriga fältet med över en halvtimme. Men spänningen var hög eftersom handikapptalet skulle avgöra vinnaren i Sandhamn Open.

– Vi seglade riktigt snabbt och bra. Båten är snabb men vi håller fortfarande på att lära oss att segla båten optimalt, det mesta är nytt, berättar Thomas Blixt.

Nagelbitaren avgjordes till Blixts fördel, Corby 36:an gick i mål bara två sekunder efter TP52:an på omräknad tid, och Datacom var nio sekunder efter. Helt otippad vann Luffe 40:an Blå’s med Peter Ohlsén havsseglingen, men Blixt Pro sailing var vassast över de två dagarna och vann totalt.

– Det var en bra träning inför ÅF Offshore Race. Nu vet vi att vi kan vinna med den här båten, avslutar Thomas Blixt.

”Split second sailing” säger allt om det nya profilmanéret för Stena Match Cup Sweden som äger rum på Marstrand 4-10 juli. I år visar man upp en ny sida av vad match racing faktiskt handlar om. Action, varje sekund är viktig, händelsen i centrum.

Efter två år med det retroliknande manéret med illustrerade bilder från Marstrand och segling möts läsare och besökare av en helt ny bild av Stena Match Cup Sweden. Reklambyrån bakom kampanjen är Göteborgsbaserade Milk som arbetat med evenemanget i flera år.

– I år vill vi lyfta ombord åskådarna på båten och ge dem insikt i skriken, taktiken och hetsen som råder under racen. Split second sailing handlar om att ta rätt beslut i rätt sekund av racet. Ett beslut där taktik och fysik sätts på stort prov. Det kan vara skillnaden mellan vinst eller förlust. Just ett sådant moment lyfter vi fram i motiven, säger Mikael Selin, AD på Milk.

Reklamkampanjen som bygger på det nya manéret går i Göteborgs-Posten och Veckans Affärer.

– Det här är en kampanj som väcker seglings-, sommar- och Marstrandskänslor. Man vill vara där det händer. Lite Formel 1 på vattnet, tycker Thomas Crusner, sponsringsansvarig på GP.

Arrangörerna till Stena Match Cup Sweden, Brandspot och GKSS, och reklambyrån Milk hoppas att publiken kommer att tycka om det nya manéret lika mycket som det tidigare. Stena Match Cup Sweden är norra Europas största seglingstävling och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 4–10 juli 2011 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Info: www.matchcupsweden.com

Här är en superyacht med verkligt annorlunda och aggressiva linjer. Det är knappast vem som helst som köper en båt av det här slaget, varken av ekonomiska eller estetiska skäl. För designen svarar den brittiska yachtdesignern Alex McDiarmid, baserad i Sydfrankrike där en stor del av kunderna till sådana här yachter finns. Yachten är på hela 85 m och ska ses som ett koncept för hur visa stenrika båtägare vill färdas på sjön om några år.

Det senaste projektet från Alex McDiarmid heter “Dramatic”. Det är en 150 fots (46 m) yacht som verkligen tänjde på gränserna. Den här allra senaste skapelse, som vi visar på dessa illustrationer, har fått arbetsnamnet “Iwana”, vilket för tankarna till mer östligt bosatta båtägare. Yachten är som sagt på hela 85 m och innehåller därmed all lyx man kan tänka sig – och lite till.

Ödlor har stått förebild för denna annorlunda yacht. De anses tydligen vara tillräckligt annorlunda och uppseendeväckande för att ge inspiration även till yachter. Det är kanske därför som “Iwana” presenteras i färgsättningarna rosa och lime. Namnet anses dessutom kunna härledas till spanskans “iguana”, namnet på en särskild sorts ödlor som det uttalas av en folkgrupp i Karibien…

Designern sager sig ändå ha varit mån o matt behålla klassiska linjer på visa delar av båten. Aktersektionen, överbyggnaden och “Day Light Opening” fönster finns med på illustrationerna för att visa på de olika designexemplen. Liksom på vissa moderna bilar sträcker sig framrutan långt over yachten och bildar en del av takkonstruktionen.

För att maximera båtens däckutrymmen finns det två plattformar som kan öppnas upp och fällas ut. Det är dock inga vanliga små balkonger utan två stycken riktigt stora badplattformar. Här finns plats för alla de leksaker som miljardärer måste ha med sig på havet: waverunners, vattenskotrar, windsurfingrbädor, kayaker, wakeboards och en hel uppsjö av fiskeutrustning.

Tekniska specifika tioner:
Längd ö a: 85m / 280ft
Bredd: 14.2m / 47ft
Motorer och effekt: 2 x 4 830 hk / 3,600kW MTU 20V 4000 M73L
Maxfart: circa 18 knop
Räckvidd: 6 900 Nm vid 14 knop
Bränsletankar: 280 000 liter
Antal gäster: 16
Antal besättning: 20

Stockholms Hamnar har invigt Stockholm Cruise Center Stadsgården, ett nytt kryssningscenter i Stora Tullhuset. Här får kryssningspassagerare en trevlig plats att vara på före ombordstigning. Stockholms Hamnars styrelseordförande Helena Bonnier klippte bandet och hälsade samtidigt rederiet Happy Cruises med fartyget Gemini välkomna till sitt första besök i Stockholm. Kapten Luksa Plekas tog emot Stockholms Hamnars välkomstplakett.

– De internationella kryssningsresenärerna är mycket viktiga för Stockholm, säger Helena Bonnier. Vi vill erbjuda resenärerna ett Stockholm i världsklass.

Stockholm Cruise Center Stadsgården är en terminal där kryssningspassagerarna kan vänta på sightseeingtransporter eller ombordstigning. Dessutom används lokalerna för bagagehantering i samband med anlöpen.

– Kryssningsnäringen i Stockholm utvecklas kraftfullt och Stockholms Hamnar arbetar på olika sätt för att möta efterfrågan på service, säger Henrik Widerståhl, vice VD och marknadschef Stockholms Hamnar. I Stora Tullhuset har stora flöden av gods bytts ut mot stora flöden av många människor.

Totalt besöker 265 kryssningsfartyg Stockholm under säsongen 2011, vilket blir cirka 12 anlöp per vecka. Fartygen lägger till vid Stockholms Hamnars kajer vid Stadsgårdshamnen, Skeppsbron samt i Frihamnen.

Stockholms Hamnar är Östersjöns största mötesplats, med hamnar i Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. En godshamn planeras i Nynäshamn på Norvikudden. Koncernen har cirka 150 anställda och omsatte 633 mkr under 2010. Verksamheten omfattar service till sjöfarten samt uthyrning av kajplatser, mark och lokaler.

Info: www.stockholmshamnar.se

Hemmahoppet Anna Kjellberg siktar mot första vinsten på Marstrand. Med ett år kvar till OS i London 2012 är intresset för att tävla i OS-båten Elliott 6m enormt. Stena Match Cup Sweden kan därför presentera ett startfält av yppersta världsklass 2011, det starkaste någonsin i damklassen på Marstrand. Det svenska hoppet står till Anna Kjellberg, tvåa i tävlingen både 2008 och 2009.

Totalt tio damlag kommer att segla i Marstrand, förutom Anna Kjellberg kommer stjärnor som världsettan Lucy Macgregor från Storbritannien, fransyskan Claire Leroy, australiensiskan Katie Spithill och fjolårsmästarinnan Ekaterina Skudina från Ryssland. Två av de tio damplatserna tillsätts av tävlingsledningen genom wildcards närmare inpå tävlingen.

– Efter att ha kommit tvåa två gånger vill vi naturligtvis stå överst på pallen i år, men startfältet ser riktigt tufft ut med idel toppseglare. Det har blivit en mycket högre nivå på dammatchracingen nu när det bara är drygt ett år kvar till London-OS. Vi siktar också mot OS och tar alla chanser att segla mot de bästa i nya båten Elliott 6m, säger Anna Kjellberg, skipper i Team Anna.

Världstoppen är mycket jämn och alla seglarna slår varandra i jakten på ytterligare världscuppoäng. Under OS 2012 i London kommer den nya grenen, matchracing för damer, att seglas för första gången. OS-klassen seglas med samma båt som i Stena Match Cup Sweden, Elliott 6m. Det är sannolikt att publiken på Marstrands klippor ser den blivande olympiska mästarinnan manövrera på vattnet.

– Responsen från de seglare vi bjudit in har varit helt enorm, intresset för att få segla Elliott 6m i Marstrand med vår härliga publik i ryggen blir bara större och större. Det ska också bli väldigt intressant att se hur de svenska tjejerna står sig mot den samlade världstoppen, avslutar Patrik Hedenstedt sportslig projektledare på GKSS Event.

Följ seglarna på: www.matchcupsweden.com eller Facebook – Match Cup Sweden, Twitter – MatchCupSweden.

Scandinavian Offshore Challenge är ett svenskt båtracing team som kom fyra i världsmästerskapen 2010. För att ta hem VM titeln till Sverige har organisationen stärkts upp med ny teamchef. Teamet har i dagarna lanserar en helt ny och unik tävlingsbåt, designad av Mannerfelt Design Team från Täby och Sverige. Den nya racingbåten, som är Ocke Mannerfelts ”häftigaste” båt hittills, heter SilverHook GP48.

Ocean Grand Prix UIM Endurance VM är båtracingens motsvarighet till Formel 1, där team från hela världen tävlar i kompressormatade enskrovsbåtar i farter upp till 200km/tim. Båtarna är upp till 14 meter långa, väger uppemot sju ton och drivs av dubbla motorer med häpnadsväckande 1800 hästkrafter tillsammans – 40% mer hästkrafter än i en Formel1 bil. Tävlingen sänds i över 30 länder med över 100 miljoner tittare.

77 Lucas Oil Scandinavian Offshore Challenge nya båt är framtagen efter flera års utvärderingar av båtracing. Båten är designad av Ocke och Ted Mannerfelt. Duon är en av världens mest ansedda konstruktörer och designers av båtar. Motorerna kommer från Sterling Performance och båten är byggd av Mystic. Denna racingbåt finns bara i ett exemplar och har namnet SilverHook GP48 efter teamets förare världsmästaren Nigel Hook och Michael Silfverberg. SilverHook och teamets prestanda kommer att visas för första gången i Världsmästerskapens första tävling i Malta den 11 till 12 juni.

77 Lucas Oil Scandinavian Offshore Challenge är ett Svenskt båtracing team som tävlar i Ocean Grand Prix UIM Endurance World Championship i Evolutionklassen. Världsmästerskapet pågår från april till oktober. Teamet kommer att ha sin bas i Stockholm och Biskopsuddens Marina med filial i Rom och Florida. Teamet ägs av Michael Silfverberg och Martin Ohlsson. I teamet ingår även världsmästaren Nigel Hook som pilot, Janet Wilson som team Manager och Gabriella Willams som finance.

Deltävlingarna i Ocean Grand Prix, hålls ca en gång per månad runt om i Europa och följs av mer än 100 miljoner tv-tittare samt tio tusentals besökare på varje race. Tävlingen körs i två klasser, Supersport (produktion) och Evolution (prototyp), där båtar från bägge klasser tävlar i två separata omgångar – Sprint och Endurance – under en tävlingshelg.

Info: www.socracing.se

Garmin presenterar en ny och uppgraderad eTrex-serie, som blir en ny milstolpe för friluftsentusiaster och geocachare. Nya Garmin eTrex mycket användarvänliga menysystem, imponerande ergonomi och förbättrade kartkapacitet (stödjer en bred range av kartor och programvara från Garmin) gör det enklare än någonsin att utforska det okända. Oavsett om du vandrar, campar med familjen eller ger dig ut på Geocaching gör dessa nya funktioner, tillsammans med upp till 25 timmars batteritid, nya eTrex-serien ännu mer mångsidig och användarvänlig, samtidigt som den behåller sitt lilla smidiga format och stryktålighet.

– När vi utvecklade nya eTrex så ville vi sätta en ny standard för den mest framgångsrika GPS:en för friluftsliv genom tiderna. Vi ställde oss frågan då utvecklingsarbetet inleddes, vad är nästa steg för eTrex?, säger Martin Resch, produktchef EMEA Outdoor segment.

– Genom att prata med friluftsentusiaster och geocachare där ute förstod vi att även hos de enklare produkterna från oss vill våra kunder ha enheter som går att ladda med detaljerade kartor, har smarta funktioner som följer deras växande passion för geocaching och är så enkla att använda att vem som helst kan dra nytta av dem.

Kör papperslöst: Ta med denna kraftfulla GPS i fickformat på ditt nästa geocachingäventyr och lämna allt vad pappersutskrifter heter hemma. Den nya eTrex-serien stödjer enkel nerladdning av cachar med detaljbeskrivningar direkt till enheten via USB interface till datorn. Nya eTrex sparar och visar all information du behöver, som position, terräng, svårighetsgrad, ledtrådar och beskrivningar, vilket innebär att du aldrig manuellt behöver slå in koordinater eller ta med pappersutskrifter. Cachar kan enkelt laddas ner från OpenCaching.com, ett helt fritt online community för att skapa, dela och hitta cachar runt om i världen.

Spara pengar och ha kul: Är man ute efter en enkel basmodell erbjuder Garmin eTrex 10. Denna basmodell utan kartfunktion har en monokrom display och är den perfekta modellen för familjer som är sugna på att testa geocaching för första gången. En både rolig och spännande fritidsaktivitet som hjälper till att locka barnen från TV:n till något som kommer göra att de med glädje vill spendera tid utomhus. Den är mycket robust och klarar både hårda tag och alla väder.

Kartor för alla: Vilken typ av detaljerad karta behöver du? Topografi, sjökort eller vägkarta. Oavsett vilken så kan de alla presenteras i eTrex 20 och eTrex 30, på den tydliga 2,2” färgdisplayen. Detaljerade kartor säljs separat, som Friluftskartan™ Pro v2 om du ska ut i naturen, BlueChart® g2 om du ut på vattnet eller City Navigator® med automatisk ruttberäkning om du skall ut på vägarna. Ladda ner BaseCamp™ (www.garmin.com/basecamp) till din dator, en fri programvara som gör det möjligt att planera och hantera resor, färdvägar, spår och waypoints, all denna information kan du sedan föra över till din eTrex. Det bästa med BaseCamp är att du enkelt kan använda dig av ditt förprogrammerade microSD kort med Friluftskartan på och få upp den detaljerade kartan i datorn. Anslut bara din eTrex med karta till datorn och börja planera. Givetvis kompatibelt med både PC och Mac.

Håll kursen: eTrex 30 har alla dessa funktioner plus att den även erbjuder en inbyggd 3-axlig tiltkompenserad elektronisk kompass. Detta gör att du alltid vet din kurs, även om du står stilla, utan att behöva hålla enheten vågrätt. Den har även en barometrisk höjdmätare som ger dig möjlighet att utläsa tryckförändringar samt se din exakta höjd. Givetvis har denna toppmodell även trådlös överföring av waypoints, rutter och spår vilket gör det möjligt att dela information med andra kompatibla enheter.

Nya eTrex-serien beräknas finnas tillgänglig på marknaden under tredje kvartalet 2011. eTrex 10 och 20 kommer ha rekommenderade cirkapriser på 1 095 kr respektive 1 895 kr. Toppmodellen eTrex 30 har ett rekommenderat cirkapris på 2 395 kr.

Info: www.garmin.se

Ett nytt bageri har slagit upp dörrarna på Utö i Stockholms södra skärgård. Det är Tobias Bergstrand, en av bagarna i bagarlandslaget, som har tagit sig vidare till VM, som står för regin i det nya bageriet. Utö är en av Stockholms och Sveriges mest välbesökta gästhamnar.

– Jag vill ge våra kunder bestående minnen. Barn som varit här skall komma ihåg det goda brödet de fått smakat på Utö. Det är att bygga för framtiden, säger Tobias.

Bageriet inryms i fräscha helt nyrenoverade lokaler mitt i byn. Den skifferbelagda uteserveringen vetter mot vattnet och omges av doftande syrenhäckar.

– Vi bakar allt från grunden och använder inga halvfabrikat utan bara rena råvaror som vi förädlar. Det bröd som bakas här skall inte gå att köpa någon annanstans en just på Utö.

Rykande färskt direkt från bakplåtarna serveras muffins och bullar med smak av kardemumma, kanel och vanilj och på hyllorna lockar stenugnsbakat surdegsbröd.

– Vi kommer hela tiden variera sortimentet. Jag vill att våra kunder alltid skall kunna hitta något nytt att smaka på. De mest uppskattade favoriterna kommer såklart tillbaka lite oftare.

Tobias äger bageriet på Utö tillsammans med Anders Körling, konstnär och också ägare av Sandhamns bageri. Båda har erfarenheter från bageriet i Sandhamn och vet därför vad som krävs för att driva ett bageri i skärgården. Tobias sammanfattar det vinnande konceptet som ”bröd kultur” – det utlovar mer än smakupplevelser utöver det vanliga.

– Till hösten vill jag erbjuda olika kurser och utbildningar här.

Det nya bageriet på Utö har redan hunnit göra ett avtryck och det första baket i ugnarna gick rykande snabbt åt till de förväntansfulla kunderna som köade för att få provsmaka alla godbitar.

Bilden:
Tobias Bergstrand är en av bagarna i svenska bagarlandslaget som kvalificerat sig till VM – har öppnat ett nytt bageri på Utö. Foto: Cicki Borg.

Runt om i Sverige hissar i år 72 hamnar och stränder den blå flaggan, bland dessa är det två nya hamnar och en ny strand. Den internationella miljömärkningen Blå Flagg delas ut av Stiftelsen Håll Sverige Rent och står för en ren, säker och turistvänlig anläggning.

Bland de hamnar och stränder som tilldelats miljömärkningen Blå Flagg i Sverige i år finns det två nya hamnar, Arkösunds gästhamn och Norrtälje gästhamn samt en ny strand, Svalnäsbadet utanför Lidköping.

– Blå Flagg är den enda miljömärkningen av sitt slag för hamnar och stränder, säger Henrik Alsén, tf projektledare på Håll Sverige Rent. För att få Blå Flagg måste stränderna uppfylla ett antal kriterier som rör vattenkvalitet, säkerhet, service, den egna miljön och miljöinformation till besökare. Även hamnarna ska ha en hög säkerhetsstandard, erbjuda god service, arbeta aktivt med sin hamnmiljö, erbjuda miljöinformation till besökare och vattnet ska vara rent och fritt från exempelvis oljespill och skräp.

För några stränder har införandet av det nya badvattendirektivet 2006/7/EG gjort det svårare att bli godkända. Det nya är att man bedöms på provtagningsserier över fyra år till skillnad mot tidigare då endast resultaten från året innan räknades. För de som har frekvent varierande provresultat blir det svårt att bli godkända något år alls enligt det nya direktivet medan för de som har relativt stadiga resultat innebär det att man inte döms bort från ena året till nästa på enstaka dåliga prover.

– Dessutom öppnas dörren för fler nya bad att börja arbeta med Blå Flagg eftersom många bad i
Sverige uppnår Blå Flagg-kravet ”Utmärkt” vatten enligt det nya direktivet, säger Henrik Alsén. Blå Flagg är en internationell miljömärkning för hamnar och stränder och drivs internationellt av FEE, Foundation for Environmental Education. Håll Sverige Rent administrerar miljömärkningen i Sverige. I år hissas cirka 3400 flaggor runtom i världen. Sverige är ett av 40-tal länder, både inom och utanför Europa, där strand- och hamnbesökare kan välja en anläggning med Blå Flagg och därmed försäkra sig om att den har en viss standard. Blå Flagg-säsongen invigs den 5 juni på Världsmiljödagen.

En lista på samtliga 72 hamnar och stränder som i år får Blå Flagg finns att läsa på webbplatsen http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=41

Ruptech 32 är en modern version av en klassisk skärgårdsracer. Båten är välutrustad med praktiska finesser. Upplevelsen av att köra Ruptech 32 liknar inte mycket annat som man kan göra med en standardbåt. Denna svenska konstruktion hade världspremiär på Allt för sjön i våras. Det är en spännande nyhet laddad med prestanda och finesser, som till exempel en fast monterad skumfender runt hela båten.

Filosofin är att båten är ”utvecklad för att användas i alla väder året runt”. Ruptech 32 har ett högeffektivt skrov med 23 graders V-botten och två luftsmorda steg i botten. För designen står – inte helt oväntat – Mannerfelt Design Team.

Båtliv har provkört det första exemplaret av Ruptech 32. Båten var utrustad med en Volvo Penta D6-370 hk dieselmotor och drev, vilket gav en kraftfull acceleration och en toppfart på hela 44 knop för den drygt 4 ton tunga provbåten.

Vi körde båten i gropig sjö med sidvind som stundtals låg på ganska hårt. Det gick utmärkt att köra med drevtrimmet på +2 hela tiden och bara stötta lite med trimplanen mot sidvinden.

Känslan i Ruptech 32 är som att köra en riktigt fin och modern bil. Den går tyst (trots att förkabinen fungerar som resonanslåda) och mjukt i sjön. Trots trist och gropig skärgårdssjö var det bekvämt att köra i 40 knop på Askrikefjärden.

Accelerationen är riktigt bra i denna lättkörda båt och Ruptech känns lätt och ledig i sjön. Bränsleförbrukningen är förhållandevis låg med en ekonomisk fart runt 35 knop, vilket är väl godkänt för en båt på drygt 4 ton.

– Ljuset, sikten och rymligheten känns över förväntan liksom användbarheten och taxibåtsdörren i fören. Det fungerar riktigt bra, säger Carl Wranding på Rupert Marine i Täby som har tagit fram båten.

– Vårt krav var bland annat att man skulle kunna köra båten både inne och ute, den skulle ha ett stort akterdäck, sovmöjligheter, toalett och ett pentry. Dessutom ville vi att det skulle vara möjligt att gå rakt genom båten.

Alla de här önskemålen är uppfyllda. Lösningen med ett stort akterdäck, en gång genom båten och en stabil trappa till fördäck är lika enkel som funktionell. På fördäck finns en stor pulpet att hålla sig i vid ombordstigning. Båten har även skarndäck för den som behöver gå runt kabinen.

På båtmässan undrade en del om sikten runt båten från den inre förarplatsen. Faktum är att det fungerar bra frånsett rakt akteröver, men båten har inbyggd backkamera i plottern som standard så det bör ordna sig.

Att det finns en kundkrets som gillar den här sortens båtar står klart. Ett 15-tal båtar är sålda och de första leveranserna är igång.

Tekniska fakta:
Längd: 10,10 m
Bredd: 2,90 m (med fender)
Vikt: 3 500 kg
Bränsletank: 450 liter
Vattentank: 80 liter
Hålltank: 50 liter
Kojer: 2 + 2
Motor: Volvo Penta D6-370/DPR
Pris: från 2,3 Mkr med omfattande utrustning
Info: www.ruptechmarine.com

Kommentarer

Peter L 11:12:59 2011-06-12

Habegäret är enormt! Äntligen händer det något kul på den svenska båtmarknaden.

Det första exemplaret av Oyster 100 superyacht har tagits ut från sin byggplats och förbereds nu för sjösättning. Engelska Oyster marine kommer att ha världspremiär för den nya båten vid årets Monaco Yacht Show, som hålls i september. – Det här är verkligen kulmen av flera års planering och arbete. Vi fick bland annat bygga en helt ny lokal för att klara av att hantera den nya 100-fotaren, säger David Tydeman hos Oyster.

Oyster är ett föregångsvarv vad gäller både design och kvalitet med internationella mått mätt. Oyster introducerade bland annat termen ”däcksalong” i den nautiska vokabulären för över 25 år sedan. Denna båtmodell har därefter utvecklats och förfinats av varvet.

Den största modellen från Oyster har hittills varit Oyster 82, som har sålts i flera totals exemplar. Den nya serien med Oyster superyachts, Oyster 100, Oyster 125 och Oyster 125 flybridge by Dubois, ska komplettera den existerande flottan av Oysterbåtar. För designen av de här båtarna står Dubois.

Fler detaljer om Oyster 100-01 kommer efter de inledande testseglingarna.

Info: http://www.oystermarine.com/fleet/superyachts/default.aspx

Efter förra årets lansering av Eniro på sjön för iPhone, som var en av de stora nyheterna på Allt för sjön 2010, kommer nu även en version för iPad. ”På sjön in i iPad” innehåller mobila sjökort, möjlighet att söka produkter och tjänster i närheten eller på valfri ort i skärgården.

De basfunktioner som finns i menyraden och inkluderar:
X Hastighet i knop
X Kurs
X Tid
X Trippmätare
X Väderprognos för 6 och 24 timmar
X Kustnära nyheter
X Sök på produkter och tjänster inklusive snabbval för exempelvis naturhamn, bränsle, varv och gästhamn

Bland nyheterna finns en ny funktionsknapp som heter ”Hitta båt”. Den gör att man direkt kommer tillbaka till båtens position om man tittat på andra kartor eller sjökort.

Sökningar på produkter och tjänster kommer upp direkt i kartbilden tillsammans med information om exempelvis den restaurang man har valt inklusive kursriktning och eventuella omdömen.

Eniro På sjön för iPad är gratis. Den beräknas finnas för nedladdning i AppStore i slutet av juni.

Info: www.eniro.se

Kommentarer

Underbar 16:18:26 2011-06-08

Fasen vilken coool app, jag vill ha den nu!

Bengt 11:25:20 2011-06-09

Grym, en killer app!!!
Bra jobbat Eniro! Äntligen kan man navigera just med telefonkatalogen! 😉

Sten 08:41:33 2011-06-10

Jag har använt deras På sjön-app för iPhone och den har funkat riktigt bra. Nu behöver man bara en padda..

Nilla 22:45:42 2011-06-13

Oj så spännande, min man vägrar padda men nu ska det bli I-Padd-You!

Chiefen 23:46:53 2011-06-20

Den är ute nu. Sisten till app store är en looser! 😉

Ragge 00:55:29 2011-06-24

Eniro har lyckats med denn app. Jag är helt galet glad. Köpte padda förra året alla dyra appar suger. och så en dag så finns em grym app som ger mig möjlighet att söka på önamn och efter hamnar och service. Självklart har jag sjökorten kvar. men Oj vad bra detta är tillsammans med allt annat i båtan. TACK ENiro!!!!!!!!

iPad-Eva 20:53:53 2011-06-27

Jepp nu finns appen på Appstore http://itunes.apple.com/se/app/id444222894?mt=8

Forskare på Madagaskar har upptäckt drygt 600 arter, varav 41 däggdjur sedan 1999, enligt en ny WWF-rapport. En Tarzan-kameleont med platt näsa och en liten rödbrun muslemur finns bland nyupptäckterna.

Mellan 1999 och 2010 har totalt 615 arter upptäckts, vilket i snitt betyder en ny art per vecka. Fynden omfattar 385 växter, 42 ryggradslösa djur, 17 fiskar, 69 groddjur, 61 reptiler och 40 däggdjur enligt WWF-rapporten Treasure Island. I den har WWF ställt samman vetenskapliga upptäckter som gjorts av biologisk mångfald under ett decennium på världens fjärde största ö. 80 procent av arterna på Madagaskar lever enbart här.

– Den här rapporten är ännu ett bevis på hur unika och oersättliga de olika ekosystemen i Madagaskar är med sin mångfald av olika arter. Men den är också en dramatisk påminnelse om de ökande hoten mot denna känsliga miljö, säger Allan Carlson, expert på tropisk naturvård på Världsnaturfonden WWF i Sverige.

Bland nyupptäckterna finns Tarzan-kameleonten, en 13 centimeter lång reptil som fått sitt namn av djungelhjälten och blivit ett hopp för ökat skogsskydd. En annan karismatisk nyupptäckt är den lilla rödbruna muslemuren, en av världens minsta primater. Den väger bara väger 30 gram och liknar en av karaktärerna i storfilmen Madagaskar.

En annan spektakulär upptäckt är den magnifika Tahinapalmen, som upptäcktes på västra delen av ön och kan bli 18 meter hög. Palmen har en jättelik blomställning i mitten av kronan men sedan den blommat och gett frukt kollapsar den och dör.

Många av de spännande och färgstarka varelserna lever idag under stark press. Madagaskars unika livsmiljöer står inför många hot där avskogningen är ett av de allvarligaste. Ön har redan förlorat 90 procent av sin ursprungliga skog.

WWF, som arbetat på Madagaskar i 47 år, har som mål att få till stånd ett representativt nätverk av skyddade områden och att främja en hållbar försörjning för lokalbefolkningen.

– Ett starkare skydd av skogen och en mer hållbar konsumtion av timmer är viktigt för framtiden, säger Allan Carlson.

Info: www.wwf.se