Inom coachning så talar vi ofta om känsloankare. Det är ett känslominne, något som vi varit med om tidigare i livet och som fortsätter att påverka vårt sinnestillstånd och därmed våra beslut, känslor och handlingar här och nu – idag.

Efter denna varma båtsommar har du säkert har varit med om många båtäventyr som gett dig både positiva som negativa känsloankare – så hur hanterar du dessa ankare så att du kan få ett rikare båtliv i framtiden?

Exempel på ett negativt känsloankare: Ankarsläpp 1

”Det började skymma runt tio på kvällen och precis som väderleksrapporten visat så började det blåsa upp – rejält. Viken där vi hade legat skyddat i alla väderstreck i flera dygn kunde inte stå emot de kraftiga kastvindar som nu började komma från alla håll.

Vi låg förtöjda mot ett berg och med ankare i aktern och hade sonderat lite om att flytta till en brygga för att känna oss tryggare, men beslutet dröjde och nu kändes det för sent att flytta. Båten vajade fram och tillbaka och helt plötsligt stod den och dunkade med fören in mot berget, en av bergskilarna lossnade, snabbt låg hela båten in mot land och på grund med slagsida. Efter några långa minuter avtog vinden men vi hade hög puls och kände total skräck och panik.”

Exempel på ett positivt känsloankare: Ankarsläpp 2

”Vi hade spenderat några dygn i vår favoritvik tillsammans med våra bästa vänner som legat förtöjda precis intill oss. Solen sken, det var vindstilla och varmt. Vi avnjöt en god frukost med färska frallor och nybryggt kaffe tillsammans med våra vänner som sedan började förbereda sig för att kasta loss och åka vidare.

Vi vinkade farväl när de drog sig ut med ankarlinan och tog samtidigt en kopp kaffe till och då helt plötsligt märkte vi att de fick upp vår ankarlina! ”Ojdå” säger dom, ”Hoppsan” säger vi och ber om ursäkt eftersom det var vi som lagt vår lina över deras. Vi hjälptes åt att sära på linorna och vinkade ännu en gång farväl till våra underbara båtvänner. Vi ses nästa säsong igen – samma tid, samma plats!”

Tips för att hantera känsloankare

Tricket är att kunna välja om du vill ha kvar ett känsloankare eller släppa det, det vill säga bearbeta och släppa negativa och förstärka de positiva.

Gör en reflektion över de upplevelser du har med dig från denna båtsommar och gör en inventeringslista. Vilka upplevelser var positiva och negativa? Skriv ner dem som en kort berättelse – vad såg du, hörde, kände, smakade och luktade? Kanske tog du bilder – printa ut en papperskopia av ditt positiva minne och sätt upp på en plats där du ofta tittar.

Har du ett negativt känslominne – reflektera över vad du behöver göra för att bearbeta det och sedan släppa det.

Har du körkort och spenderar en hel del tid med att köra bil? Ja, då kan det kännas extra utmanande att manövrera en motorbåt med ratt och reglage och när du befinner dig i trånga passager och hamnar.

Så hur kommer det sig och hur blir du kvitt detta fenomen?

Vår hjärna strävar ständigt efter att så snabbt som möjligt komma in i ett autopilotläge, det vill säga ett läge där du – när du har gjort något tillräckligt ofta – inte ens behöver tänka på vad det är du gör. Du är riktigt skicklig på det du gör ändå.

Detta fenomen utnyttjar du när du kör bil. Faktum är att du inte skulle kunna köra bil om du inte tog tillvara på hjärnans förmåga att koppla in din självgående och omedvetna kunskap – din alldeles egen autopilot. Och detta omedvetna beteende kan ställa till det när du kliver ner i en motorbåt som invändigt, där du sitter och ska köra med ratt och reglage, är tillräckligt likt en bil.

Eftersom hjärnan tror att du sitter i en bil förväntar den sig en viss typ av reaktion tillbaka i båten när du gör en manöver. Och när det inte blir som hjärnan har tänkt sig så kan det uppstå en viss förvirring med en dippande självkänsla som följd. Nedan är tre tips på vad du kan tänka på för att hålla ditt omedvetna bilkörande borta från motorbåten:

  1. Se till att du själv sätter rimliga referensramar för vad som är tillräckligt bra när du gör en manöver. Till exempel att köra in en båt mellan Y-bommar där både vatten och vind påverkar hur båten rör sig är inte det samma som att köra bil in i en målad vit ruta på asfalt där förutsättningarna är i stort sett de samma varje gång.
  2. I en bil måste du ha rörelse i hjulen för att kunna svänga, alltså måste du lägga i en växel först. I en motorbåt så är det ofta en fördel om du rör på ratten först medan du fortfarande har växeln i neutralt läge, ställer in rodret för dit du ska köra och sedan lägger i en växel. Risken är annars att det blir för stor eftersläpning och du kommer inte dit du tänkte.
  3. Tänk på att autopiloten gärna vill ta över om du är trött, så ska du utsätta dig för en situation som kräver fokus, många snabba beslut och ett gott sinnestillstånd, se till att tanka energi först – ta en minipaus.

Tycker du att det känns obehagligt att lägga till i trånga hamnar där det finns åskådare? Då är du inte ensam!

En förklaring till detta fenomen är att vår reptilhjärna (amygdala) skapar ett försvars eller flyktbeteende när vi riskerar att tappa vårt anseende och bli uteslutna ur vår sociala flock. Så för att inte gå miste om härliga båtupplevelser, hur utmanar du detta fenomen?

Peter och Marie tillsammans med ett annat par satte kurs mot en av Stockholms skärgårds mest populära sjökrogar för att äta middag. De hade varit där flera gånger tidigare under lågsäsong i sin 20 fots daycruiser.

Peter körde båten. När de kommer fram så har de en mindre båt framför sig som också ska in i hamnen. Peter bestämmer sig därför för att hovra runt utanför hamnen en stund.

Tiden går och Marie ser hur flera andra båtar, även större än deras, går in i hamnen, men de själva ligger kvar utanför:

– Ska du inte testa att gå in nu, Peter, säger Marie.

Peter svarar inte. Istället sätter han på sig solglasögonen och drar upp ljudvolymen på musiken de har i motorbåten. Efter 30 minuter börjar Marie och gästerna att bli hungriga och trötta på att inget händer, så Marie ryter till:

– Peter, kom igen nu, kan vi inte åka in i hamnen?

– Det är så mycket folk på bryggan. Jag föreslår att vi åker och äter middag i en naturhamn istället, svarar Peter.

– Jamen, vi har ju ingen mat med oss, säger Marie.

– Det löser jag, säger Peter.

Han kör till sjömackens tomma brygga som ligger en bit utanför hamnen men ändå nära krogen. Han förtöjer båten, frågar gästerna vad de vill ha för mat, ringer till sjökrogen och beställer mat som han sedan hämtar. Och så åker de alla iväg till en vindstilla naturhamn i närheten.

Väljer du Peters strategi så riskerar du att gå miste om många underbara båtupplevelser. Nedan är några tanketips på hur du istället för att fly situationen helt, hittar ett sätt att omdefiniera betydelsen av att det finns åskådare på bryggan:

  1. Åskådarna har fullt fokus på sig själva så de bryr sig inte ett dugg om jag gör en snygg tilläggning eller inte.
  2. Åskådarna sitter just nu och njuter i en trygg tillvaro på bryggan men för en stund sedan var de lika nervösa som jag.
  3. Om någon på bryggan behöver använda min tilläggning för att själv få bättre självförtroende så kan jag ju bjuda på det.
  4. Jag är stolt över att kunna be om hjälp av andra i hamnen om jag bedömer att det behövs.

Det har gjorts studier som visar att det bara tar några enstaka försök där man känner att man misslyckats, till att man helt ger upp. Till exempel du har försökt två gånger att lägga till vid den trånga sjömacken men det misslyckades. Du vet nu att du inte kan. Du har lärt dig att du är totalt hjälplös. Så hur kan du komma vidare?

Anna och hennes man Nils, som har haft motorbåt i 20 år, bestämde sig en varm sommarkväll att ta en båttur. Under alla år har det varit Nils som suttit vid ratten när de ska lägga till. De har ofta talat om att Anna också borde kunna köra, bekvämlighet har satt stopp, men just denna kväll tog Anna själv initiativ till att köra när de skulle lägga till vid sjömacken.

Tillsammans gick de igenom manövreringsteknik. Anna kände sig hur trygg som helst. Men närmare bryggan blev Anna nervös när hon såg alla andra båtar som också skulle tanka. Båten hamnade fel och Nils kastade sig över ratten och körde ut från bryggan.

På tryggt avstånd gjorde Anna sig redo för ett nytt försök. Nu var Anna inte alls lika lugn längre. Just som hon ska köra in så börjar en båt framför att backa ut. I sista stund fick Anna i backen och undvek en kollision. Med hög puls gjorde Anna ett tredje försök, men den här gången missade hon bryggan helt.

”Jag ger upp”! ”Släpp av mig!”, skrek Anna.

Boosta ditt självförtroende i fem steg!

En kraftfull metod för att få tillbaka tron på dig själv är att frammana ett tidigare minne i ditt liv då du kände dig riktigt kraftfull. Det kan vara vilket tillfälle som helst:

  1. Med dina fem sinnen – bli medveten om hur du tänker och känner just nu i ditt låsta läge: Vad ser, hör, känner, smakar och luktar du?
  2. Med dina fem sinnen – hur vill du tänka och känna istället?
  3. Minns tillbaka på den där gången då du kände exakt så som du vill känna nu? Vad såg, hörde och kände du? Kanske du också minns hur det smakade och luktade!
  4. Bli medveten om hur du känner och tänker nu, när du Minns hur bra det kändes . Vilken puls har du nu? Behåll känslan i kroppen, sätt dig vid ratten och gör om tilläggningen.
  5. Förtöj och fira att du lyckats!