Nyheter

Den 23-24 augusti är det svenskägda och exklusiva lilla kryssningsfartyget M/S Island Sky på besök i Stockholm. Med ombord är passagerare från Australien och Storbritannien.

Till skillnad från kryssningsbranschen i övrigt som siktar på allt större fartyg med många tusen passagerare och mer eller mindre artificiell underhållning ombord, satsar den Göteborgsbaserade researrangören Flod & Hav helt på mindre fartyg med omkring 100 resenärer och stora upplevelser iland.

– Vi rekommenderar våra resenärer att lämna galaklänningen hemma och ta med gummistövlarna i stället, säger Ann-Britt Swahnberg, VD på Flod & Hav. Under kunnig ledning utforskar vi mer eller mindre okända områden världen över. Fartygens flotta av stabila gummibåtar gör det möjligt att komma iland även på annars svårtillgängliga platser. Varje avgång är unik och har en innehållsrik resplan med föreläsare, guider och omsorgsfullt utarbetade landstigningar.

Resorna görs i nära samarbete med systerföretaget Noble Caledonia, en Londonbaserad researrangör som i närmare 25 år specialiserat sig på kryssningar med små fartyg, så kallad ”small ship cruising”. Medpassagerarna är främst britter och språket ombord är engelska. Afternoon tea med nybakade scones är ett självskrivet och uppskattat inslag ombord.

M/S Island Sky är ett av tre svenskägda systerfartyg som drivs och bemannas av Salén Ship Management i Göteborg. S:et på skorstenen är en blinkning till det numera pensionerade Salénrederiernas namn och logotyp. M/S Island Sky tar 114 passagerare i en vacker och gediget maritim miljö. Under 2016 och 2017 kommer hon bland annat att kryssa bland öar och korallatoller i Indiska oceanen.

Söndagen den 23 augusti 2015 anländer M/S Island Sky till Nybrokajen i Stockholm! På kvällen den 24 augusti stävar hon vidare mot Visby

Det blir en båtmässa på Marstrand samma helg som Öppna Varv på Orust, 21–23 augusti. Arrangör är VästSvenska Båtbranschen (VSBB).

Mässan är ett resultat av att Båtmässan i Kornhall och Båtmässa Marstrand flyttar samman till ett arrangemang. Ulf Elmqvist på Marstrands Sjötransporter är en av dem som har drivit det här som en utveckling av Marstrandsmässan som arrangerades i början av juni.

På Marstrand är förutsättningarna bra för alla som vill övernatta i anslutning till mässan. Här finns också en stor hamn som är van att ta emot många besökare under en kort tid.

– I dagsläget har vi ett 60-tal båtar anmälda och 12–13 tält med andra utställare, säger Göran Forsman, ordförande för VSBB.

Mässan har fritt inträde. VästSvenska Båtbranschen är en sammanslagning av Göteborgs Båt- och Motorhandlarförening (GBM) och VästSvenska VarvsFöreningen (VSVF). VSBB har 90 medlemmar.

– Som branschorganisation är det givetvis vår plikt att lyssna på branschen, våra medlemmar och deras önskemål. En liten skara aktörer har framför att de vill flytta Öppna Varv till Marstrand och för att visa att vi lyssnar på branschen har vi ägnat ganska mycket tid att besöka inte bara Marstrand utan totalt ett 15-tal hamnar, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

– Öppna Varv drar runt 20 000 besökare, tillbehörstälten är fullbokade sedan länge och bryggorna är i princip fulla också. Mässan får mycket höga betyg av utställarna. Där står vi nu och för Sweboat är det fullt fokus på både Öppna Varv på Orust och Allt på Sjön i Gustavsberg.
Lars-Åke Redéen

Öppna Varv på Orust är alla båtälskares möjlighet att ta del av årets hetaste nyheter bland båtar och tillbehör. Mässan arrangeras för 20:e året i rad, i två hamnar på Orust; Ellös och Henån.

I Ellös är den stora båtutställningen med cirka 140 gästande båtar från både svenska och internationella tillverkare samt den stora tillbehörsbyn med de senaste produkterna med fina mässerbjudanden från över 90 tillbehörsutställare. Det är nytt rekord!

Utöver visning av båtar och tillbehör bjuds det även på prova-på aktiviteter där besökarna kan köra motorbåt, segla samt medverka i sjösäkerhetsövningar. Ett samarbete med Sjöscouterna gör att även de mindre besökarna kommer att trivas.

I Henån visas ca 30 utställda nya båtar samt ett stort antal begagnade båtar, hamnkrog, utförsäljning av ny och begagnad båtutrustning mm. Det arrangeras även en träbåtsfestival, Classic Open, i hamnen.

Totalt visas över 170 nya båtar i sjön, varav cirka 20 är nyheter eller premiärer från svenska och utländska båttillverkare (se lista nedan).

Mässan är öppen fredag den 21 augusti till söndag den 23 augusti, kl 10-18 på fredag och lördag och kl 10-16 på söndag. Ingen entréavgift och fri parkering. Se utställarlista och mer information på www.oppnavarv.nu.

Nyheter på årets Öppna Varv på Orust

Segelbåtar:
Contest 42C (Sverigepremiär)
Discovery 55 Mk II (Sverigepremiär)
FAREAST 28R
Garcia Explorer 45 (Sverigepremiär, Henån)
Hallberg-Rassy 40 Mk III (i produktion)
Hanse 315 (Världspremiär)
Imexus 34 DS (Sverigepremiär)
Italia yachts 13,98 (Sverigepremiär)
Maxi 1200 (Världspremiär)
Sirius 40DS (Sverigepremiär)

Motorbåtar:
Agapi 950
Bavaria 300 Sport (Sverigepremiär, Henån)
Capelli TE44 (Sverigepremiär)
Cooper 800
Dolmoy 230 Fisker Flexidrive
DWB Support Boat 5,50(Sverigepremiär)
Fleming 58
Nordstar 26 Patrol
Nordstar 30 Patrol
Seacat 590 (Världspremiär)

Polska båtbyggaren Galeon satsar på att bygga båtar med delvis utfällbara utrymmen. Den senaste modellen som lanseras är 510 Skydeck, som blir en systermodell till Galeon 500 Fly som presenteras på Cannes båtmässa i september.

Galens huvuddesigner, Tony Castro, har designat en båt med linjer från en sports cruiser men där man med en knapptryckning kan öppna upp kupéns hela tak. Känslan blir då en öppen och välkomnande båt som även utan flybridge ger allt det ljus och sol man vill ha.

Kunderna kan välja mellan antingen vanliga drev eller Pod drive motorer för att få mer boutrymmen än med en traditionell installation med axlar. Båten har därmed mer innerutrymmen än många konkurrerande modeller. Här finns två rejäla kabiner med gott om ljus och rymd, enligt Tony Castro.

Salongen har en dinette föröver med vändbara säten för passagerare och förare. Alla kan därmed få panoramautsikt från salongen. Sidorutorna är elektriskt justerbara i höjdled så att man kan öppna upp båten ordentligt. I aktre delen av salongen finns ett bra utrustat pentry.

Dessutom har båten uppfällbara och öppningsbara paneler på flera platser, vilket framgår av bilderna här intill. Idén är hämtad från superyachts, som i flera år har haft utfällbara balkonger, stora badplattformar som kan byggas ut med soldäck och plattformar för småbåtar med mera.

Det är lätt att föreställa sig hur praktiskt detta är i verkligheten. När man har lagt till i en vik kan man utöka båtens ytor för den som vill solbada eller bara njuta av sjön i en ensam vik.

I aktern kan ett av de vändbara sätena även användas som utfällbar grill, en idé som har hämtats från Brasilien.

Tekniska specifikationer
Längd: 16,00 m
Bredd: 4,45 / 6,00 m
Djup: 0,9 m

True Heading har fått en ny större order från världens största försvarsindustrikoncern Lockheed Martin.

True Heading fick under 2014 en första beställning av våra special AIS-mottagare värd över en kvarts miljon kronor. Produkterna används i ett större program för US-Navy kallat BLQ-10.

Nu kan True Heading meddela att det amerikanska företaget igen har beställt för en kvarts miljon kronor och produkterna skeppas i närtid. Som tidigare meddelats har projektet potential för ytterligare order av ett stort antal enheter inom de närmsta 2-3 åren då planen är att systemet skall finnas ombord på ett stort antal av US Navy alla fartyg.

– Det finns redan en ny förfrågan på lika många enheter vilken vi räknar med order och leverans på inom 2-3 månader, säger VD Jens Johansson.

I måndags omkom två personer vid en tragisk drunkningsolycka i Haväng på Österlen. Sjöräddningssällskapet deltog tillsammans med flera andra enheter i sökandet efter de försvunna badarna. De hade sugits ut av de starka undervattensströmmarna – en riskfaktor vi inte är särskilt vana vid i Sverige.

Faktum är att vid många stränder, inte minst i södra Sverige, kan undervattensströmmar vara mycket starka. Särskilt när det blåser mycket.

– Vi vill verkligen uppmana allmänheten att vara försiktig vid bad. Just nu har vi hårda vindar i många delar av landet vilket ytterligare ökar risken för olyckor. Simma nära land och se till att du når botten, säger Matthew Fader på Sjöräddningssällskapet.

Tänk på det här om du hamnar i starka strömmar:

Vänd till ryggläge och försök få upp bröstkorg och ben så att du ligger horisontellt i vattnet.
Försök behålla lugnet, ta stora bentag för att inte sjunka.
Försök inte simma emot ström och kraftig vind.
Driv med strömmen för att se vart den för dig. Om du är nära land, simma med rät vinkel från strömmen in mot land.
Är du för trött eller inte kommer närmare land, fortsätt flyta på rygg och försök signalera efter hjälp.
De här tipsen och mer fakta om drunkning och förebyggande åtgärder finns även in en folder och i en informationsfilm som Sjöräddningssällskapet har tagit fram som en del i projektet Strandnära sjöräddning. (Se länk) Foldern finns även att beställa kostnadsfritt.

Bilden är från en annan händelse sommaren 2014.

Helgen den 22-23 augusti bjuder på maffiga maritima äventyr. Vid sjöhistoriska museet lägger vikingaskepp och medeltida båtar till. Här blir det uppvisning i båtbyggarkonst, aktiviteter och lekar att prova och förstås en stor hantverksmarknad.

Missa inte när ett gäng uppretade vikingar ryker ihop. Fri entré kl 10-16. Se hela programmet och läs mer om de medverkande på www.sjohistoriska.se

Örlogsdagar
På Galärvarvet nedanför Vasamuseet firas isbrytaren Sankt Eriks 100-årsjubileum med örlogsdagar.

En lång rad militära fartyg som minsvepare, torpedbåtar, robotbåtar m.m. visar upp sig och bjuder på ombordgång under helgen. Öppet skepp även på museifartygen Sankt Erik och Finngrundet.

Lyssna till domkyrkokaplan Kristina Ljunggren vid söndagens korum och på dånet från robotbåten Ystads gasturbiner. Se hela programmet och mer om alla fartyg och medverkande på www.sjohistoriska.se

Finska Baltic Yachts har sjösatt en 115-fotare som är helt kundanpassad för att kunna vara med i vinterns RORC Caribbean 600 Race. Den silverlackade yachten lämnar varvet i Jakobstad i oktober.

Baltic Yachts är att av världens förnämsta varv när det gäller att bygga segelyachter. Med specialisering inom kolfiber har varvet fått ett stort antal prestigefyllda uppdrag att bygga båtar de senaste åren.

Den nya 115-fotaren är designad av Judel/Vrolijk med däck och interiör designade av Mario Pedols Nauta Design. Linjerna är eleganta på denna 88 tons kraftfulla cruiser/racer, som ska användas både för racing och som en komfortabel cruising superyacht med åtta kojer.

Riggen är av allra senaste design från Southern Spars med en löstagbar ”masttoppskran” som gör att hon kan förses med antingen ett konventionellt storsegel och ett fast, enkelt backstag för cruising eller en mer racinginspirerad riggning. Båten är bland annat försedd med ett snabbt hydraulsystem och ett speciellt trimningssystem för focken.

Skrovet är byggt i skumfylld kolfiber. Liksom däcket är skrovet byggt med högsta standards för vikter och balans. Varvet har samarbetat med kölspecialisten APM för att konstruera den speciella kölbox i kolfiber som gör att lyftkölen kan justeras från 5,85 till 3,65 m djupgående.

Nauta Design har använt ljus ekfanér och extrema lättviktspaneler för inredningen. Ljuset flödar även genom en mängd fönster och ventiler i yachten. Som vanligt med yachter har hela inredningen byggts upp som modell på varvet innan den färdigställdes.

Ägaren och gästerna har sina kabiner föröver. Salongen har full bredd tvärs över båten och en spektakulär bar med TV-salong. Besättningen om fem personer har sina utrymmen och ett eget pentry i aktern.

De slutliga testerna sker i Jakobstad, varifrån yachten levereras till sin ägare i oktober.

Öppna Varv på Orust är alla båtälskares möjlighet att ta del av årets hetaste nyheter bland båtar och tillbehör. Mässan arrangeras för 20:e året i rad, i två hamnar på Orust; Ellös och Henån. Öppna Varv öppnar på fredag.

I Ellös är den stora båtutställningen med cirka 140 gästande båtar från både svenska och internationella tillverkare samt den stora tillbehörsbyn med de senaste produkterna med fina mässerbjudanden från över 90 tillbehörsutställare. Det är nytt rekord!

Utöver visning av båtar och tillbehör bjuds det även på prova-på aktiviteter där besökarna kan köra motorbåt, segla samt medverka i sjösäkerhetsövningar. Ett samarbete med Sjöscouterna gör att även de mindre besökarna kommer att trivas.

I Henån visas ca 30 utställda nya båtar samt ett stort antal begagnade båtar, hamnkrog, utförsäljning av ny och begagnad båtutrustning mm. Det arrangeras även en träbåtsfestival, Classic Open, i hamnen.

Totalt visas över 170 nya båtar i sjön, varav cirka 20 är nyheter eller premiärer från svenska och utländska båttillverkare (se lista nedan).

Mässan är öppen fredag den 21 augusti till söndag den 23 augusti, kl 10-18 på fredag och lördag och kl 10-16 på söndag. Ingen entréavgift och fri parkering.

Se utställarlista och mer information på www.oppnavarv.nu.

Nyheter på årets Öppna Varv på Orust

Segelbåtar:
Contest 42C (Sverigepremiär)
Discovery 55 Mk II (Sverigepremiär)
FAREAST 28R
Garcia Explorer 45 (Sverigepremiär, Henån)
Hallberg-Rassy 40 Mk III (i produktion)
Hanse 315 (Världspremiär)
Imexus 34 DS (Sverigepremiär)
Italia yachts 13,98 (Sverigepremiär)
Maxi 1200 (Världspremiär)
Sirius 40DS (Sverigepremiär)

Motorbåtar:
Agapi 950
Bavaria 300 Sport (Sverigepremiär, Henån)
Capelli TE44 (Sverigepremiär)
Cooper 800
Dolmoy 230 Fisker Flexidrive
DWB Support Boat 5,50(Sverigepremiär)
Fleming 58
Nordstar 26 Patrol
Nordstar 30 Patrol
Seacat 590 (Världspremiär)

Totalt visas ca 140 båtar i Ellös varav 83 motorbåtar och 57 segelbåtar.
I bägge hamnarna visas totalt ca 170 båtar.

Yachtsale AB blir ny generalagent för Beneteau segelbåtar i Sverige. Efter att tidigare sålt Jeanneau som också ingår i Beneteau Group, föll valet naturligt med att bli generalagent för Beneteau.

– Med lång erfarenhet inom försäljning av nya och begagnade segelbåtar blev valet enkelt. Att sälja Beneteaus nya segelbåtsprogram blir ett perfekt komplement till våra moderna begagnade segelbåtar. Framförallt är det roligt att representera en av världens största båttillverkare, Beneteau, meddelar Yachtsales ägare, Mattias och Henrik Kennebäck.

Oxelösunds Båt & Motor, som tidigare var generalagent för märket, lämnar över agenturen till Yachtsale. Yachtsale AB lanserades i april 2015 och har sin bas på marinan Saltsjö Pir i Saltsjöbaden, Stockholm.

Dehler Yachts har de senaste 50 åren varit synonymt med snabba och väldesignade segelbåtar. Seglingsegenskaperna har alltid varit utmärkande och i kombination med innovativ design har varvet genom året skapat prisvärda segelbåtar.

De senaste lanseringarna på den nya plattformen, Dehler 38 och Dehler 46, har slagit rekord i både säljvolym och utmärkelser. Dessutom har de varit lyckosamma på kappseglingsbanan. Nu lanseras nya Dehler 42 – en båt för extraordinära segelupplevelser på havet.

Som alltid när en ny Dehler designats så är det seglingsegenskaperna som sätts främst, båten skall leverera underhållande aktiv segling. Både för familjen och när båten kappseglas. Därför har Judel&Vrolijk ritat båten tätt ihop med ingenjörerna på Dehler Yachts, där Karl Dehler har varit tongivande.

För att kunna bära mycket segel krävs ett starkt och vridstyvt skrov, detta är byggt med vakuuminjicering och med vinylester/skumkärna. Dessutom är balkarna i Dehler 42 tillverkade av kolfiber – Dehler Carbon cage – vilket ger extra styrka utan att addera vikt.

Vill man lyfta segelegenskaperna ytterligare, då finns Dehler 42 Competition, utrustad med kolfibermast, 6,5 kvm mer segelyta, djup T-köl i bly, Competition-roder, regatta-mantåg, B&G H5000 serie, barberhaul för skotning av focken osv. Ett litet exempel på hur Dehler prioriterar segelegenskaperna, kölen i Competition utförandet är en T-köl i bly på 2,40 m. I fenan finns det hålrum för att tyngdpunkten skall bli så låg som möjligt på kölen. Dehler 42 är därmed en Racer-Cruiser av högsta rang!

Exteriört har båten en aggressiv, men fortfarande elegant, look. Cockpit är optimerad för både kappsegling och familjesegling. Från Dehler 46 kommer de två integrerade plotterplatserna, en vid varje ratt. Nytt för Dehler 42 är också ett designat peke på tillbehörslistan – praktiskt vid landstigning och vid segling med gennaker eller Code O.

Interiören är baserad på Dehler 38 och 46, rymlig, modern, med innovativa lösningar som till exempel Dehler UNI-door för toaletterna ombord.

För att kunna hålla baspriset på en attraktiv nivå – 212 000 EUR – krävs en effektiv konstruktion och byggnation. Tillverkningen av premiumbåten Dehler 42 är modern serieproduktion, precis på samma sätt som man producerar bilar i premium-segmentet.

Det är de utmärkta segelegenskaperna, den innovativa designen byggd med kvalitetsstämpeln ”Made In Germany” som ger Dehler det fina andrahandsvärdet i marknaden.

Det är de utmärkta segelegenskaperna, innovativa designen byggd med kvalitetsstämpeln “Made In Germany” som ger Dehler det fina andrahandsvärdet i marknaden.

Dehler 42 kommer att premiärvisas på Düsseldorf-mässan ”boot 2016” i januari 2016.

Info: www.batverket.se

Tekniska fakta
LOA 12,84 m standard
13,10 m incl. bow sprit
Hull length 12,42 m
LWL 11,50 m
Beam 3,91 m
Draft 2,15 m standard
2,40 m competition
1,98 m shallow
Displacement 9.100 kg standard
8.450 kg competition
9.350 kg shallow
Ballast 2.950 kg standard
2.500 kg competition
3.250 kg shallow
RM @1o 250 kgm standard
230 kgm competition
RM @30o 5.980 kgm standard
5.350 kgm competition
Engine 29,1 kW/39,6 HP
Fresh water capacity approx. 315 l
Fuel capacity approx. 160 l
Black water capacity 35 l
CE certificate A
Mast above WL 19,55 m standard
20,05 m competition
Total sail area 93,0 m2 standard
99,5 m2 competition
Main sail 52,0 m2 standard
55,5 m2 competition
Furling jib (105%) 41,0 m2 standard
44,0 m2 competition
Spinnaker 103,0 m2 standard
125,0 m2 competition
Gennaker 120,0 m2 standard
145,0 m2 competition
I 16,43 m standard
16,90 m competition
J 4,63 m standard
4,63 m competition
P 16,10 m standard
16,60 m competition
E 5,70 m standard
5,80 m competition
Design judel/vrolijk & co
Interior Dehler yachts

På årets Öppna Varv på Orust har Nordstar 26 Outboard Sverigepremiär. Utbordarversionen av Nordstars 26-forare har blivit en succé internationellt och nu premiärvisas den alltså i Sverige.

Det har blivit allt vanligare att utrusta, även större, hyttbåtar med utombordare. På så sätt håller man servicekostnaderna nere och får en båt som kan brukas året runt utan att behöva vinterkonserveras.

Nordstar som var tidigt ute med utombordarversioner till sina hyttbåtar har i dag marknadens bredaste utbud av större hyttbåtar för utombordare. Man erbjuder i dag utombordare till sina modeller på 24, 26, 28 och 30 fot.

Nordstar 26 Patrol har fått mycket bra omdömen i svensk båtpress, men den har aldrig tidigare visats för allmänheten i Sverige.

Mässbåten är utrustad med dubbla Mercury Verado på 200 hk vardera, vilket ger båten en toppfart på över 45 knop. Utöver fartresurser och sjöegenskaper bjuder Nordstar 26 Patrol på 2–4 kojplatser, pentry och separat wc. Inredningen i lackad teak, Alcantara och polerat rostfritt stål ger en känsla av sober elegans.

Båtliv hade ett reportage med provkörning av Nord Star 26 Patrol i nr 6–14. Artikeln finns i E-tidningens arkiv på hemsidan.

Tekniska fakta
Längd: 8,6 m
Bredd: 2,8 m
Vikt: 2 800 kg
Motor: 250–700 hk
Toppfart: 55 knop
Bränsle: Bensin
Antal personer: 6
Pris: från 1,2 Mkr
Info: www.nordstarsverige.se

Nytt 4G-handset med Android Lollipop kombinerar utmärkt design med exceptionell stryktålighet och kraftfulla specifikationer

Cat Phones har presenterat den stryktåliga smartphonen Cat S40: en tuff, tålig mobiltelefon som är lika snygg som den är kraftfull. Telefonen har designats med den växande marknaden för stryktåliga smartphones i åtanke, där 10 miljoner enheter såldes globalt under 2014. S40 är den tuffaste smartphonen i Cat Phones portfölj hittills.

En undersökning gjord av Cat Phones bland personer som i dag använder en stryktålig smartphone visade att 80 % har skadat en telefon under de senaste fem åren. Hälften av dessa har fått bildskärmen spräckt eller krossad, och lite mindre än hälften har skadat telefonen genom att tappa den i vatten av misstag. Ungefär en tredjedel har varit med om att komponenter, kåpor eller andra delar av telefonen har lossnat, i de flesta fall när telefonen har tappats.

I en annan studie har fokusgrupper med hantverkare och personer som arbetar utomhus visat att mobiltelefoner som skadas i krävande arbetsmiljöer är ett vanligt problem. Mer än hälften av undersökningens deltagare hade någon gång spräckt eller gjort sönder bildskärmen på sin mobiltelefon. Den upplevda bristen på attraktiva, stryktåliga alternativ är en stor anledning till att olämpliga produkter används, trots att många av de tillfrågade hade skadat sina telefoner flera gånger.**

Nya Cat S40 har utformats för att komma till rätta med dessa problem och för att tilltala de 85 miljoner människor runtom i världen som arbetar inom byggbranschen, genom att kombinera överlägset stryktåligt skydd och smartphone-prestanda med utseendet hos en stilren, hett eftertraktad telefon.

Några iögonfallande egenskaper hos S40:
● Falltestad på betong upp till 1,8 meter
● IP68 och överträffar Mil-Spec 810G – vatten, damm och stötar
● Superljus bildskärm som kan användas i direkt solljus
● Hög batterikapacitet
● Corning Gorilla®-glas 4
● Teknik för användning med handskar
● Teknik för användning med blöta fingrar
● Vattentäta varningssensorer meddelar användaren när telefonen inte är vattentät (och visar med en animation hur det kan åtgärdas)
● Dedikerad appbutik med de senaste relevanta apparna för arbete och fritid utomhus (samt full tillgång till Google Play)
● Lanseras med sitt eget sortiment av stryktåliga tillbehör från Cat

”Allför många blir svikna och ruinerade av smartphones som går sönder därför att de används i arbetsmiljöer som de inte är byggda för”, säger Oliver Schulte, vd på Bullitt Mobile. ”Vi såg behovet av att använda vår expertis för att lansera en stilren och stryktålig smartphone som erbjuder såväl skydd som stil och prestanda. Med den eleganta stryktåliga designen hos S40 presenterar vi en enhet som ser fantastisk ut, kör den senaste versionen av Android och erbjuder den grad av skydd mot skador som våra kunder behöver.”

S40 kommer att ha konsumentpriset 439 EURO och lanseras i över 60 länder från och med 1 augusti.

Info: www.catphones.com

Till helgen är det dags för Öppna Varv på Orust. Hamnen hos Hallberg-Rassy på Ellös är välfylld med mycket intressanta båtar och dessutom håller flera marinföretag öppet i Henån och i Kungsviken. Separat anordnas även en båtmässa på Marstrand under samma helg.

En av de mest spännande båtarna för svenska långseglare är brittiska Discovery Yachts, som för första gången deltar på Öppna Varv. Företaget visar sin nya Discovery 55 Mk.II.

Det är en yacht helt avsedd för ”bluewater cruising”, ritad av legendariska Ron Holland. Båten är snabb, välbalanserad och elegant. Hon är helt byggd för att två personer ska kunna hantera henne med enkelhet även under längre seglingar.

Enligt Discovery själva är den version som visas på Ellös med upphöjd salong och inre navigationsplats särskilt populär bland skandinaviska kunder.

Den Discovery 55 Mk.II som visas på Orust har byggts för skandinaviska förhållanden. Inredningen är i körsbär (design Ken Freivokh) och har omvänd akterkabin samt badkar (!) i cockpit.

– Intresset för våra yachter har aldrig varit större från skandinaviska kunder. Med ett ökande antal ägare i den regionen så är det hög tid att vi delat på Öppna Varv med vår nya Discovery 55 Mk.II. Vi ser fram emot att introducera skandinaviska kunder för denna äkta bluewater cruising yacht och att dela vår kunskap från hundratusentals seglade sjömil i Discovery-båtar, säger Alastair Walton, försäljningschef på Discovery Yachts.

För detaljer och måttuppgifter, besök hemsidan: www.discoveryyachts.com

SART (Search and Rescue Transponder) är en transponder som sänder specifika signaler vilken visas på kringliggande fartygs radar eller AIS mottagare. De används för att lokalisera nödställd och är ett krav för SOLAS-klassade fartyg. Används främst för livflottar/livbåtar.

SART finns sedan ett par år i två varianter, antingen för att visa den nödställde på omkringliggande fartygs radar eller i deras AIS-utrustning.

Den ursprungliga SARTen är den som visar en speciell serie punkter på omkringliggande fartygs radar. Numera är bägge varianterna är SOLAS-godkända och Wheel-märkta.

Vilken ska man då välja?
Vi säljer båda varianterna men tror inte alla är medvetna om skillnaderna och att AIS-SART numera har fullt godkännande.

Fem fördelar med AIS-SART:
Längre räckvidd
Signalen påverkas ej av regn
Sänder 8 signaler per minut inkl. korrekt GPS-position
Längre batteritid, 6 år för AIS SART och 5 år för Radar-SART
Lägre inköpspris och lägre kostnad för batteribyten

Det var en riktig nagelbitare när deltävling två i Allsvenskan Segling skulle avgöras på söndagen. Efter en spännande sista segling där Malmö SS stod för det främsta motståndet vann Ekolns Segelklubb från Uppsala.

Detta var den andra deltävlingen av tre i Allsvenskan Segling och Malmö bjöd på perfekta väderförhållanden som utmanade alla lag.

– Det var svårseglat med skiftiga vindar från land men vi lyckades ha en hög lägsta nivå och vårt samarbete ombord fungerade otroligt bra, säger Per Gidfors, rorsman i Ekolns Segelklubb.

På andra plats kom Värmdö Jolleseglare och trea blev hemmalaget Malmö Segelsällskap, som tjuvstartade i sista seglingen och därmed fick vända om till startlinjen och blev tvungna att jaga ikapp resten av fältet. Värmdö Jolleseglare imponerade stort under hela helgen med sin respektlösa segling och sitt unga lag.

I och med Ekolns SK:s seger i deltävlingen går de upp i ledning i totaltabellen tätt följda av Kungliga Svenska Segelsällskapet, som vann den första deltävlingen. Därefter jagar Stockholms 606-Klubb.

Om två veckor avgörs Allsvenskan med deltävling tre på Grötö i Göteborgs norra skärgård.

– Givetvis är det kul att toppa tabellen och vi har en stark laguppställning med många SM-medaljörer så det känns bra inför avslutningen av Allsvenskan på Grötö, avslutar Per Gidfors.

Resultat från deltävling 2, Malmö
1. Ekolns Segelklubb, ESK. Besättning: Per Gidfors, Erik Heed, Astrid Heed, Sara Edholm, Daniel Skaborn
2. Värmdö Jolleseglare, VJS. Besättning: Johannes Gård, Hampus Lennerhed, Robin Hansson, Ebba Serner
3. Malmö Segelsällskap, MSS. Besättning: Henrik Edman, Peder Edman, Olof Österlind, Sven Lundgren, Uno Gren
4. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS. Besättning: Daniel Birgmark, Ronja Lundberg, Axel Rahm, Martin Pålsson, Göran Alm
5. Stockholms 606-Klubb, S606-K. Besättning: Peter Pohl, Rikard Larsson, Simon Dismo, Johan Valinder

Sammanställning i Allsvenska tabellen efter två deltävlingar
1. Ekolns Segelklubb, ESK
2. Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
3. Stockholms 606-Klubb
4. Malmö Segelsällskap, MSS
5. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS

Fakta Allsvenskan
Den första deltävlingen genomfördes i Saltsjöbaden 22–24 maj. På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
http://www.svensksegling.se/allsvenskan
http://www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

När SM i vindsurfing i Kona One-klassen på söndagseftermiddagen avgjordes i Malmö kunde Jonas Davidsson bärga guldet efter en helg med mycket stabil segling. På andra kom Bo Staffan Andersson. Bronset kneps av Anders Pers.

Årets svenska mästerskap avgjordes inför storpublik precis utanför Västra hamnen i Malmö där många nationella och internationella mästerskap har avgjorts genom åren. Solen flödade under helgen och de två tävlingsdagarna bjöd på såväl lättvind som hårdvindssegling. Den som bäst lyckades bemästra dessa förhållanden var stockholmaren Jonas Davidsson Vitell. Genom mästerskapets åtta seglingar höll han en genomgående hög nivå och visade prov på stor taktisk skicklighet.

– Det var en skön vinst, trettioett år efter mitt första SM-guld. Jag har tränat stenhårt denna säsong tillsammans med min son Elias och varit på vattnet i princip varje dag med vind sedan mars månad. Därför känns det otroligt kul när allt slit betalar sig, berättar Jonas Davidsson Vitell.

Årets SM-vinnare presterade en jämn resultatrad: 3-3-4-2-(12)-1-2-2. Det gav honom en totalpoäng på 17, tolv poäng före flerfaldige världsmästaren i OK-jolle Bo-Staffan Andersson och 13 poäng före Anders Pers som vann bronset.

Guldmedaljören Jonas Davidsson har mycket seglingsrutin att falla tillbaka på efter en lång karriär på vindsurfingbanorna runtom i världen. Han vann VM i rundbottnat år 1985 och har även ett flertal SM- och NM-tecken i denna klass. Han har också ett grundmurat rykte som konstruktör och hans egen Davidssonbräda var en hårsmån från att bli officiell OS-bräda 1988 i Seoul.

Jonas son Elias (14 år) var mästerskapets yngste deltagare. Han kom på en sammanlagd elfteplats av 43 deltagare.

Tävlingarna hade även status som öppet svenskt mästerskap. Här stod den danske vindsurfinglegenden Tim Aagesen som vinnare efter att ha vunnit fem av sammanlagt åtta race. Han har vunnit världsmästartitlar i fyra vindsurfingklasser under fyra decennier sedan 1981.

Kona One är en av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen. Det är en så kallad entypsklass och alla tävlar på identiska brädor där segelstorleken avgörs av seglarens vikt. Allt för att ge så rättvisa förhållanden som möjligt vid start. Damer och herrar tävlar också tillsammans. De svenska seglarna har skördat stora framgångar internationellt, både på senior- och juniornivå de senaste åren. Vid EM förra året vann Sverige både guld och silver genom syskonen Adam och Andrea Holm, 20 respektive 18 år gamla. Adam Holm befinner sig nu mitt i en satsning mot OS i Rio i vindsurfing.

– Det var bara att ta chansen när våra unga stjärnor inte kunde vara med här i Malmö. Den här gången kunde jag visa att gammal är äldst. Nu ser jag fram emot Mästarnas Mästare i Båstad senare i höst, säger Jonas Davidsson.

Genom vinsten i SM kvalificerade sig Jonas Davidsson Vitell till ett av seglingsårets stora höjdpunkter, Mästarnas Mästare. Där möts samtliga svenska mästare under en helg i Båstad för att kora vem som är årets vassaste seglare. Tävlingarna avgörs i båtklassen J70 som samtliga mästare kommer att segla under helgen.

Bilder:
Jonas Davidsson – svensk mästare i vindsurfing i Kona One-klassen (Magi Foster) Startfältet vid Kona One-SM (Kona Windsurfing Fleetbild Torning Torso (Mårten Gullstrand).

Kommentarer

Lisbeth Henricson 16:01:45 2015-09-05

Suveränt jobbat Jonas!

Morgan Jernfast, som tävlar i båtsportens Formel 4, vann Sandefjord Grand Prix i Norge i helgen. Och hade inte arrangören missat att ansöka om öppen mästerskapsstatus hos det norska motorsportförbundet, ja då hade Morgan kunnat titulera sig norsk mästare. Men Morgan är inte mindre nöjd för det. Segern är ett resultat av hårt arbete efter en strulig säsongsinledning.

– Det känns fantastiskt bra att vi äntligen börjar få ordning på båten, säger Morgan. Om två veckor är det VM i Nottingham i England och den här segern är ett bra kvitto på att vi är på väg mot toppformen.

För ett par veckor sedan tävlade Morgan i norska Tönsberg för att testa förändringar på båten. Efter det har Morgan och hans team gjort ytterligare förändringar på växelhus och propeller för att hitta ännu mer fart

– Vi hade en idé som vi beslutade att genomföra fullt ut och det gav resultat. Jag kände redan på träningen att båten var annorlunda. Jag behövde några varv på mig innan jag kände mig bekväm med känslan i båten, sen var det bara att köra.

Morgan kvalade in på tredje plats, 0,2 sekunder bakom kvalettan, vann sedan de tre första heaten och kunde därmed kosta på sig att stå över det fjärde heatet då han redan var klar segrare i tävlingen.

Den 28-30 augusti väntar årets tredje VM-deltävling i Formel 4 i Nottingham, England och nu ser Morgan fram emot att få konkurrera med bra förutsättningar.

– Det ska bli väldigt spännande och vi känner ju att vi har lärt oss båten betydligt bättre, säger Morgan. Jag hoppas att vi kan omvandla det till ett bra resultat.

VEIDEC är marknadsledande när det gäller tillverkning av miljöanpassade kemtekniska produkter – VEIDEC GREEN WORLD heter konceptet som lanseras under året och marknadsförs bland annat genom en rad sponsorsatsningar. Utöver Morgan Jernfast inom båtsporten är VEIDEC även representerade med satsningar inom roadracing, dragracing, rallycross och STCC.

Midmarine AB kan nu sikta framåt igen och fortsätta importera och distribuera Kimple och Oskwig aluminiumbåtar via ett återförsäljarnätverk i Sverige.

I augusti 2014 stoppade Transportstyrelsen försäljningen av Kimple aluminiumbåtar och krävde att samtliga sålda båtar skulle återkallas. Midmarine AB, som har sitt säte i Sundsvall, överklagade beslutet och Förvaltningsrätten har nu upphävt Transportstyrelsens beslut.

Transportstyrelsens beslut om säljstopp motiverades med brister i CE-dokumentationen. Ett beslut som Förvaltningsrätten nu upphävt i sin helhet. I utdraget ur Förvaltningsrättens dom, sammanfattning mål nr 6187-14, står att läsa:

”Transportstyrelsens handläggning och beslut har allvarliga formella brister, bl a motiveringen av beslutet. Transportstyrelsen har inte iakttagit proportionalitetsprincipen. Vad som sammantaget kan lasta bolaget, avseende avsaknad av dokumentation är inte en sådan väsentlig brist som utgör skäl för att utfärda förbud vid vite att sälja båtarna samt att kräva att bolaget återkallar samtliga båtar på marknaden. Transportstyrelsen saknas därmed grund för sitt beslut. Överklagandet skall därför bifallas och ändringen gälla omedelbart.”

– Vi är övertygade om Kimplebåtarnas förträfflighet och ser positivt på framtiden. Årets leveranser är lite sena men nu är båtarna här och lagren är fyllda, säger Anders Andersson, teknisk chef på Midmarine. Och ska man ta fram något positivt från vinterns rannsakning är det väl att vi nu undanröjt de tvivel som kan ha funnits om Kimples båtar varit typgodkända på ett korrekt sätt, avslutar Anders.

241 båtar var anmälda och 235 båtar genomförde i Lilla Tjörn Runt 2015, den 31:e upplagan av kappseglingen. Jollarna gav sig under förmiddagen ut på Hakejorden för att runda Stenungsön. Årets segling bjöd på rättvisa förhållanden med stadig vind och strålande solsken som sakta ökade i styrka.

Som totalsegrare i optimistklassen slutade Rasmus Lindström, RÖSS, som seglade runt Stenungsön på tiden 1:11:14.

Bästa lag kom från Rörviks Segelsällskap som representerades av Rasmus Lindström, Lukas Lindström och Jonathan Llado Krensler.

– Det är härligt att se så många barn och ungdomar samlas här med så mycket energi och förväntningar säger Anders Torén som är tävlingsledare för kappseglingen. Idag var det perfekta förhållande för de flesta seglare med fint väder och en stadig sydostlig vind på 4-7 m/s, säger Anders Torén som är tävlingsledare för kappseglingen. Det är oerhört glädjande att se så många barn och ungdomar sluta upp kring tävlingen och åskådarna fick njuta av seglingen i strålande solskenet.

I år hade vi nio långväga seglare som tagit sig från Spanien för att segla Lilla Tjörn Runt. De första båtarna gick i mål strax före klockan 12.00. Prisutdelningen hölls vid 16:00 och prisutdelare var Anna-Lena Elled från team SCA och Search Magazine.

Grattis till startgruppsvinnarna:
Accessjollar – Tobias Dawid, StSS och Birk Nilsson, StSS
RS Feva – Oscar Andersson/Rebecka Flohr, TJSS
RS Tera – Emil Johansson, TJU
Zoom8 – Pontus Karlsson, VÄSS
Optimist blå – Erik Bengtsson, BKSS
Optimist grön – Hampus Ljungberg, LESS
Optimister gul – Jonathan Llado Krensler, RÖSS
Optimist röd – Rasmus Lindström, RÖSS
Optimister svart – Olle Aronsson, LESS.

Totalvinnare optimist:
1) Rasmus Lindström, RÖSS
2) Olle Aronsson, LESS
3) Lina Dahlström, ÖKF

Race arena med aktiviteter för hela familjen

En av årets nyheter kring arrangemanget är den nya Race Arenan på StSS Udde som har en mängd aktiviteter riktade mot familjer under både fredagen och lördagen. Stendahls Bil har byggt en trampbilsbana och ICA Kvantum Stenungsund ett Kvantumland med luftborg, tävlingar och andra aktiviteter. Harrys servarar mat från en foodtruck och titelsponsorn COWI har även en lounge med seglarbar på hamnplan vid Stenungsbaden Yacht Club. Det finnas en båtshuttle som går mellan Udden och Stenungsbaden Yacht Club.

RESULTAT – TOTALVINNARE OPTIMIST
1. SWE 4426, Rasmus Lindström, Rörviks segelsällskap
2. SWE 46255, Olle Aronsson, Lerums segelsällskap
3. SWE 3694, Lina Dahlström, Örebro kanotförening

RESULTAT STARTGRUPPER
Access utan assistens
1. SWE 1694, Tobias Dawid, Stenungsunds segelsällskap
Access med assistens
1. SWE 1694, Birk Nilsson, Stenungsunds segelsällskap
2. SWE 1695, Hedvig Roos Rahmquiat, Stenungsunds segelsällskap

RS Feva
1. SWE 3832, Oscar Andersson/Rebecca Flohr, Tjörns segelsällskap
2. SWE 3603. Elin Sevedag/Maja Haga, Långedrags segelsällskap
3. SWE 5590, Sofia Gidefjord/Elsa Åberg, Långedrags segelsällskap

ZOOM8
1. SWE 202 Pontus Karlsson, Vänersborgs segelsällskap
2. NOR 184, Christoffer Sörlie, Fredrikstad seilforening
3. SWE 223, Josephine Stenmark, Vänersborgs segelsällskap

RS Tera
1. SWE 961, Emil Johansson, Tjuvkils Kappseglinsklubb
2. SWE 1481 Per Hermansson, Tjuvkils Kappseglinsklubb
3. SWE 1480, Henrik Backman, Tjuvkils Kappseglinsklubb

Optimist blå
1. SWE 3734, Erik Bengtsson, Björlanda Kiles segelsällskap
2. SWE 4213, Hampus Andersson, Lysekils segelsällskap Gullmarn
3. SWE 4265, Tea Zeeberg, Långedrags segelsällskap

Optimist Grön
1. SWE 4258, Hampus Ljungberg, Lerums segelsällskap
2. SWE 4128, Lukas Lindström, Rörviks segelsällskap
3. SWE 4215, Emil Wolfgang, Hjuviks båtklubb

Optimist Gul
1. SWE 4589, Jonathan Llado Krenzler, Rörviks segelsällskap
2. SWE 4510, Christoffer Hallin, Långedrags segelsällskap
3. SWE 4629, Calle Lindbom, Långedrags segelsällskap

Optimist Röd
1. SWE 4426, Rasmus Lindström, Rörviks segelsällskap
2. SWE 4622, Carl Hörfelt, Lerums segelsällskap
3. SWE 4149, Ebba Berntsson, Stenungsunds segelsällskap

Optimist Svart
1. SWE 4625, Olle Aronsson, Lerums segelsällskap
2. SWE 3694, Lina Dahlström, Örebro kanotförening
3. SWE 4601, Johanna Edh, Lerums segelsällskap

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar. Jollarna seglar kring Stenungsön, en sträcka på 5 distansminuter. Det tar en till två timmar för de snabbaste att ta sig runt beroende på vind.

Info: www.stss.se