Nyheter

Seglarhotellet i Sandhamn har klarat Svanens hårda miljö- och klimatkrav för hotell. Det innebär att hela driften av anläggningen har miljögranskats. – Miljöarbete är en självklar del av vår verksamhet. Och att vara Svanenmärkt är ett kvitto på att Seglarhotellet har en hög nivå på miljöarbetet och tar klimatansvar, säger Magnus Widell, vd på Seglarhotellet i Sandhamn.

Pressrelease:

Seglarhotellet i Sandhamn är medlemmar i Svenska Möten som nu satsar stort på Svanen. Alla medlemsanläggningar ska vara Svanenmärkta senast 1 juli 2010.

– Seglarhotellet i Sandhamn jobbar till exempel aktivt med att minska sin klimatpåverkan, då de måste klara krav på mycket låg energianvändning vid driften, säger Cecilia Ehrenborg Williams, affärsområdeschef för tjänster på Svanen.

Svanen ställer även krav på minskad förbrukning av vatten och kemikalier (t ex vid städ och disk). Hotellets inköp ska vara miljöanpassade, (t ex miljömärkta rengöringsmedel, förbrukningsartiklar, tjänster, inredning och livsmedel) samt att man sorterar allt avfall. Detta kräver ett stort engagemang från ledning och hela personalstyrkan.

Seglarhotellet jobbar aktivt med att reducera sin miljöpåverkan bland annat genom att minska energi- och vattenförbrukning, användandet av kemiska produkter och osorterade avfall. Hotellet strävar mot att utöka utbudet av ekologiska och miljömärkta produkter samt utbildar medarbetare i viktiga hållbarhetsfrågor.

Tisdagen den 8 juni sätter Ostindiefararen Götheborg segel mot den kungliga huvudstaden och den 14 juni lägger hon till vid Skeppsholmen i centrala Stockholm. Skeppet kommer att vara en central del i bröllopsfirandet. Man kommer bland annat att arrangera en middag ombord med Sveriges landshövdingar, kronprinsessan Viktoria och Herr Daniel Westling, Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia.

Det är nu bara en vecka kvar tills Ostindiefararen Götheborg lägger ut från Göteborg och sätter segel mot Stockholm. Väl framme i huvudstaden kommer skeppet ligga vid Skeppsholmen och vara en central del i det kungliga bröllopsfirandet.

– Den 16 juni kommer vi bland annat arrangera en middag ombord med Sveriges landshövdingar, kronprinsessan Viktoria och Herr Daniel Westling, Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia, bekräftar Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet, företaget bakom Ostindiefararen Götheborg.

För middagen står några av Sveriges främsta gourmetkockar under ledning av Leif Mannerström. Menyn kommer att bestå av rätter inspirerade av svensk landskapstradition.

Förutom middagen med landshövdingarna kommer Ostindiefararen Götheborg även ha en hel del andra arrangemang ombord med gäster som bland andra Dan Sten Olsson, koncernchef på Stena, Volvos koncernchef Leif Johansson och SKF:s koncernchef Tom Johnstone.

– Vi ser fram emot att vara en del av festligheterna och kommer att finnas på plats under hela bröllopsveckan, säger Rikard Thornander.

Klockan 12:00 den 14 juni lägger Ostindiefararen Götheborg till vid Skeppsholmen i centrala Stockholm. Skeppet kommer att vara öppen för allmänheten dagtid onsdagen den 15 juni till fredagen den 18:e. Skeppet är en del av arrangemanget ”Love Stockholm 2010” som pågår i två veckor, från och med nationaldagen den 6 juni, fram till och med bröllopsdagen den 19 juni.

www.soic.se

Kommentarer

123 20:41:41 2011-02-16

Låter trevligt

Från och med idag, 1 juni 2010, gäller helt nya lagar för alkohol på sjön. Den nya lagen säger att en båtförare får ha max 0,2 promille. Detta gäller för båtar längre än 10 m eller med en fartkapacitet på minst 15 knop. Kustbevakningen ska tillsammans med polisen svara för övervakningen.

Den nya lagen om sjöfylleri har alltså satt en gräns på 0,2 promille alkohol i blodet som nedre gräns för sjöfylleri.

Lagen gäller endast båtar (fartyg) som har minsta längd överallt på 10 m eller en fartkapacitet på minst 15 knop. KBV och Sjöpolisen har numera rätt att stoppa dessa båtar för att göra ett så kallat sållningsprov, göra ett utandningsprov. Om båtföraren vägrar har polis och KBV rätt att ta vederbörande till läkare för blodprov.

Kommentarer

Olof Malmlöf 16:44:28 2010-06-01

Så från och med nu blir man kriminell! Trist, onödig och uselt formulerad lag. Riktiga sjöfyllerister har aldrig brytt sig om promille i vilket fall.

Mats 17:15:44 2010-06-01

Bra där Olof! (OBS IRONI!!!). En huvuddel av olyckorna till sjöss är en direkt orsak av fylla! Så du Olof, tycker det är helt OK att döda någon? Om inte individerna i samhället själva klarar av att sätta gränsen måste samhället ta sitt ansvar!
Jag säger äntligen, inställningen till alkohol och sjöfart är helt fel. Samhället talar nu om för oss att det inte är ok att framföra båt berusad. Ta till dig det istället…

Johan 21:39:25 2010-06-01

Ja du Mats, du är en sån som måste ha en myndighetsperson för att veta vad som gäller tydligen.
Och så typiskt av dig att anklaga Olof för att han tycker det är ok att döda någon, varför skulle han vilja göra det?
Nu saknas bara GPS positionering av bilar och övervakning om vad vi har i kylen så att myndigheterna kan förlänga våra stackars liv.

Nils 21:46:42 2010-06-01

Är inte förbudssverige underbart! Och ännu bättre blir det av att man går på en viss grupp dvs. motorbåtsägarna, varför inte låta lagen gälla alla som färdas på sjön? Gör det mindre ont att bli påkörd av en segelbåt eller en motorbåt under 10? Närmaste båtliv den som skapat lagen varit är nog en badanka i badkaret.

Karl Johansson 12:47:03 2010-06-02

Hur kommer Polisen att agera för att kontrollera nykterheten till sjöss i våra tusentals insjöar?
Kommer det av praktiska själ att bli en "frizon" eller kommer Polisen i landsbyggdsdistrikten att skaffa båtar?

Mats 13:33:14 2010-06-02

Verkar mest vara anarkister här så jag lägger ned. Hoppas ni inte kör ihjäl er eller någon annan därute!

Olof Malmlöf 16:29:56 2010-06-02

Mats. Man är inte FULL och kör ihjäl någon efter 2 eller tre pilsner. Däremot brtyter du då redan mot lagen. Jämförelse med trafik är löjligt. Man möts inte i 200 km/tim på 15 meters bredd. Dessutom finns det på båt nödvändigtvis inte EN styrman/förare. Hur skalldet avgöras vem som får ha druckit? En båt kan inte "parkeras". Jag blir kriminell om jag är tvungen byta ankringsplats pga vind. När det gäller olyckor och tillbud är det folk i ekor och segelbåtar som står för största andelen både absolut och relativt. Det är ändå alltid motorbåtar man inriktar sig på….

Nisse 16:46:41 2010-06-02

Olof: Om du tvingas byta ankringsplats på grund av vind så kan du åberopa nödvärn.

Thomas 22:33:35 2010-06-02

Inga problem för mig. 9 meter och 10 knop…..
En låda öl och några snappsar går utmärkt.

Robban 16:29:24 2010-06-05

haha, ja! det blir till att byta motor då 🙂 ett av mina enda nöjen är att få åka en sväng med båten och ta en kall en. tycker att det är synd att vi som faktiskt kan vara på sjön och ta en öl utan att överdriva det och bli kanon full och brassa på i 50 knop ska lida för det!

lennart 55år på sjön 10:12:17 2010-06-11

Jag blir så trött på detta nya påbud med att jämnföra båt o bil körning vad gäller 0,2promille.Kan man inte framföra en båt efter en mellan öl Så köp ingen Båt
OBS Även en medpassagerare i båten kan bli bötfäld om "kustbevakaren" bedömer att båten kräver besättning
ALLT är bara trams

Niklas 16:43:36 2010-06-20

Värt att poängtera att en stor del av olyckorna sker av t.ex. berusade fiskare som lägger nät med båtan som är under 10 m och inte går över 15 knop = alltså undantagna för denna lag.

Göran 11:16:18 2010-06-24

Är det inte så att det måste finnas en lag skriven, för att myndighetet ska ha lagstadgad rätt att stoppa och bötfälla de som verkligen är berusade och beter sig vårdslöst på sjön. Kan det vara så att de "ses mellan fingrarna" om man har tagit en pilsner men ändå sköter sig på sjön? Eller om man måste byta ankringsplats.

Peter 19:27:35 2010-06-27

Den nya lagen är till för att man skall kunna ta utandningsprov "rutinmässigt", alltså kunna stoppa vilken båt som helst för att kolla om föraren är nykter. Tidigare var det tvunget att båtföraren gjorde något "misstänkt" för att polisen eller KVB skulle kunna genomföra ett test.
En del verkar missförstå lagen och tror att det är "nollgräns". Man FÅR ha 0,2 promille alkohol i blodet, vilket räcker utmärkt för den som vill ta en öl då han kör eller dricka ett glas vin till maten och sedan köra hem.
Till Olof Malmlöf: På vilka vägar får man köra 200 km/h i Sverige?

Olof Malmlöf 10:30:59 2010-06-28

Peter: Två bilar i mötande trafik som vardera kör 100Km/tim motsvarar grovt sett 200 km/tim vid en kollision. Att jämföra biltrafik med båt är löjligt.

Nisse 11:10:21 2010-06-28

Två lika tunga bilar som kolliderar i vars 100 kmh motsvarar att en av dem kör rakt in i en bergvägg i 100 kmh. Det blir värre endast om den ena bilen är mycket lättare än den andra (personbil – lastbil).

Och förra veckan hamnade en person på östkusten på sjukhus efter det att deras båt rammats av en full förare. Samt att en simmare dog i förrgår efter att ha körts över av en annan full båtförare. Så nog är alkohol och båtar en dålig kombination.

Johan.J 19:47:41 2010-06-30

Den nya lagen innebär inte att polis/kbv får göra rutinkontroll om båten är under 10 m/15 knop.Alltså får båtar under fortfarande framföras på "fyllan" .Vi kanske ska tillåta lite "fylla", om man kör en bil som är under 4,5 m och inte starkare än 70 hk.
Det måste vara den mest oigenomtänkta lag som gjorts på
det här årtusendet.

Nisse 21:32:53 2010-06-30

Problemet är nog att om man inte har en gräns så blir det olagligt att vara full på en luftmadrass som flyter i sjön, vilket blir lite fånigt. (Som jag förstått det så är det mycket risken för annan part man är ute efter att minimera, annars så hade man lagstiftat om flytvästar istället.)

Ursprungsförslaget var att det skulle gälla allt över 7 meter eller 7 knop, men M motsatte sig detta. Har dock inte hittat någonstans någon förklaring på varför?

Arc 13:34:52 2011-06-20

Du har varit och grillat med vin o sång men en vindändring är på väg och du blir tvungen att välja se båten bli krossad mot klipporna eller flytta båten innan stormen kommer. Vad gör du? Är laglydig och ser på när båten sjunker eller flyttar båten till säkrare hamn. Vad säger försäkringsbolaget?

Arc 14:03:56 2011-06-20

Det finns nog bättre sätt att handskas med ansvarslösa svin som förstör för seriösa båtägare än dessa nykteristfadäser som jämför båtar med bilar. Löjligt dåliga jämförelser.
Men vist ska polis eller kustbevakarna kunna stoppa, bötfälla och hindra personer som inte är lämpade på sjön.
Kan vara alla typer som dementa, medicinpåverkade, fyllerister, vårdslöshet, m.m…

Adam 21:49:48 2011-06-20

Arc: Ditt fall med grillat och vin faller under nödparagrafen, om det inte är så att det finns någon nykter person tillgänglig som kan hjälpa till att flytta båten så får du göra det själv, fast du är full, för att rädda egendom. Så det är inga problem alls!

Ramona 12:40:37 2011-06-28

Följande inträffade för några veckor sedan:
En tjej i sällskapet halkade på bryggan en sen kväll på klubbholmen och skadade sig ganska illa. Ambulans tillkallades men befann sig så klart på fastlandssidan. Samtliga i sällskapet hade konsumerat både vin och snaps och bedömdes vara olämpliga båtförare enligt den nya lagen, och SSRS tillkallades vilket tog en timme. Vad gäller egentligen här ? SOS alarm försökte få oss att köre den unga damen iland till ambulansen trots vårt tillstånd. Ambulansen fick stå och vänta på SSRS i nästan en timme och hade säkert kunnat användast till bättre saker än så. Om polis/kustbevakning stoppat oss – hade det då blivit böter/fängelse/ indragna körkort ??.

Adam 13:08:28 2011-06-28

Nödparagrafen gäller även här, du bör får lov att köra in henne till land och ambulans. (Det finns fall där folk har blivit frikända från att köra bil när de varit berusade i liknande situationer.)

Kapten nubbe 13:39:48 2012-01-18

Jag har hittat en bra båt som gör dig laglig:

https://picasaweb.google.com/104760546084157859678/Scandica670Retro#

Internationella havsforskningsrådets (ICES) årliga råd för fiskbestånden visar att torsken i östra Östersjön återhämtat sig till nivåer som senast rådde i slutet på 1980 talet ICES konstaterar att torskbeståndet förbättrats och föreslår för det största, östra beståndet att torskkvoterna ökas med 15% procent, vilket är i enlighet med förvaltningsplanen. Samtidigt är det viktigt att få till stånd förvaltningsplaner för sill och skarpsill i Östersjön så att arternas samspel i ekosystemet kan säkras.

Pressrelease:

”Vi gläds åt torskbeståndets starka tillväxt, men det är ännu inte uppe i de nivåer som vi tror är önskvärda och uthålliga på lång sikt. Vi vet idag att återuppbyggnaden av torskbeståndet också är viktig för att förbättra vattenkvaliteten i Östersjön. Därför kan inte politiker och förvaltare bara se fiskets intressen, utan måste också se till helheten i Östersjöns ekosystem – havets förmåga att producera fisk och kvaliteten på vattnet hänger ihop. ”, säger Katarina Veem, programchef vid Baltic Sea 2020.

En rad vetenskapliga studier visar att ett återställande av Östersjöns fiskbestånd kan reducera övergödningens effekter. En större mängd torsk skulle minska mängden av torskens viktigaste byten, skarpsill och strömming. Eftersom dessa planktonätande fiskar kontrollerar mängden djurplankton skulle mer torsk innebära mer djurplankton. Med mer djurplankton skulle mängden växtplankton, deras föda, minska och vi skulle få ett klarare hav.

Ett återhämtat torskbestånd kan ge märkbara effekter på Östersjöns miljö redan inom fem till tio år. De flesta andra åtgärder kräver betydligt längre tid för att få effekt. Torskfisket måste värderas utifrån dess potential och roll för havsmiljön.

Internationella Havsforskningsrådets (ICES) råd för hur mycket torskbestånden i Östersjön kan fiskas under 2011 visar att långsiktig förvaltning baserad på vetenskap – till skillnad mot den tidigare kohandeln om kvoterna – ger resultat. Återhämtningen av Östersjöns östra torskbestånd är oväntat bra. För det västra beståndet går återhämtningen långsammare.

Pressrelease:

Redan förra året visades positiva tecknen på återhämtning av vissa årsklasser av torsken i Östersjöns östra bestånd. Den positiva trenden fortsätter och upptill 90 procent av fiskindividerna uppskattas vara mellan 5 och 6 år gamla. För nästa år rekommenderar ICES att kvoten enligt förvaltningsplanen kan öka med 15 procent till 64 000 ton. Östersjöns västra bestånd har varit svagare och återhämtningen går långsammare. ICES anser att läget stabiliserats och rekommenderar även för det här beståndet en höjning av kvoten med 6,2 procent till ca 18 800 ton.

– Återhämtningen av Östersjöns östra torskbestånd är oväntat bra och nu börjar vi se resultatet av att Östersjöländerna följt den vetenskapliga rådgivningen, motverkat illegalt fiske och minskat fiskeflottan – något som WWF aktivt verkat för i många år, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

WWF arbetar för att alla kommersiella fiskbestånd ska förvaltas genom långsiktiga ekosystembaserade förvaltningsplaner. Det innebär att hänsyn måste tas till bärkraften i bestånden men även till fiskets effekter på havets övriga arter och miljö. Genom sådan förvaltning frångår man EU-ministrarnas årliga kohandel om fiskekvoterna.

– Systemet med kohandeln om fiskekvoterna kommer gå till historien som ett pinsamt exempel på en misslyckad förvaltning. Systemet har bidragit till att över 80 procent av EUs fiskbestånd är överfiskade och att EU idag är världens största importör av fisk, säger Jenny Fors, fiskepolicy handläggare på WWF. Nu återstår att upprätta nya förvaltningsplaner för livskraftiga bestånd av även sill, skarpsill, lax och plattfisk.

ICES rådgivning gäller den totala mängd av Östersjöns olika bestånd som kan fiskas utan att förlora bärkraft år 2011. Råden ligger till grund för EUs fiskeministrars kvotbeslut i höst. För de bestånd som har förvaltningsplaner är ministrarnas möjligheter att höja kvoterna begränsade.

I höst revideras WWFs konsumentguide för fisk och skaldjur.

Fakta:
I Östersjön fiskar främst Sverige, Polen, Danmark och Tyskland framför allt torsk, sill, strömming och skarpsill, men även sötvattensarter som bland annat gädda, lax och ål.

För torskfisket inom det östra beståndet – som är åtta gånger större än det västra – är Polen, Sverige Danmark, Lettland och Tyskland de största aktörerna.

Inom det västra beståndet – som på 70-talet var dubbelt så stort som idag – står Danmark, Tyskland, Sverige och Polen för fångsterna. Det danska fisket är störst. (Källa: ICES uppgifter av landningar 2009)

Välkommen till en öppen föreläsning om lagändringarna! Efter många års diskussion har Riksdagen beslutat att efter mönster av biltrafiken införa en 2-promilles alkoholgräns till sjöss för fartyg som kan göra mer än 15 knop eller är längre än 10 meter.

Efter många års diskussion har Riksdagen beslutat att efter mönster av biltrafiken införa en 0,2 promilles alkoholgräns till sjöss för fartyg som kan göra mer än 15 knop eller är längre än 10 meter.

För en landbunden betraktare kan båtlivet te sig som biltrafik till sjöss. För de engagerade är kan realiteten ibland vara en annan.

Vilka effekter får de nya bestämmelserna för båtlivet, sjösäkerheten, domstolarna och semesterfirare från andra länder? Frågorna berörs under ett seminarium den 9 juni kl 18.00 på Klart Skepp, Stocksund.

Seminarieledare: Hugo Tiberg, professor i sjörätt vid Stockholms universitet.

Datum: 2010-06-09
Tid: 18.00-20.45. Drop in på Hamnkrogen från kl 17.15 där enklare förtäring finns att köpa innan seminariet.
Plats: Marina Läroverket, Stocksund. Lokal: Storen.

I samband med seminariet kan du även köpa Sjötrafikföreskrifter m.m. 2010, med kommentarer av Hugo Tiberg för 100 kr, inkl. moms.

Anmälan senast 2010-06-05 anmäla dig på www.juresjofart.se under rubriken ”Seminarier”.

Arrangörer för seminariet är Sweboat, Svenska båtunionen, Sjörättsinstitutet och Jure förlag

Fredagen den 28 maj genomfördes ett releaseparty för Sjöräddningen Käringöns jubileumsbok på Hotell Käringön Nästa hela släkten Berlin var på plats ihop med ett stort antal Käringöbor och övriga inbjudna gäster Bjöds på musik av Folkton Anni och Torbjörn Olofsson, snittar och dryck, och presentation av Gunnar Arwidson hur arbetet startat och genomförts för att nu också ha presenterats.

På bilden: Personer som gemensamt deltagit i boken kommit ut i tryck. Från vänster Jens Strömberg, Tidningskompaniet, Gunnar Arwidson, G Arwidsons Marknadsföring (har tagit initiativet till att boken blev till), Inger Berlin-Svensson, som skrev i boken digitalt och skänkte behållning av försäljningen till nytt Sjöräddningshus ihop med Lennart Berlin.

Bästeman på livräddningskryssaren Justus A Waller Justinus “Stinus” Berlin. Belönad för flera Hjältedåd av Carnegiestiftelse bland annat fallet MACALLA som det skrivs om i boken Livräddarna.

Nu finns det möjligheter för den som vill ta del av GKSS historia på film som innehåller aldrig förr visat material från 100-årsjubiléet och Marstrand 1960. I filmen visas dessutom exklusiva intervjuer med bland andra Pelle Pettersson, Lars Wiklund, Lennart Svantesson, Magnus Holmberg och Peter Klock. Vi får även höra om succén med matchracingen i Marstrand samt historien om Draken.


Filmen levereras som en DVD och kostar endast 199 kronor inkl. moms.
Frakt tillkommer med 24 kronor.

Mer info:
http://www.gkss.se/jubileumsfilmen

Italienska Sessa Marine är en av de båttillverkare som verkligen satsar på att skapa något nytt i större serier. Nu presenterar de skisser på en ny version av sin storsäljare, C 35. Över 500 båtar av den här modellen har sålts de senaste tio åren. Den nya C35 presenteras på Genoa boat show 2010 som hålls i oktober. Det blir mycket nytt, men kärnvärdena är desamma med filosofin att bygga en elegant sportcruiser.

Båten kommer att heta C35 Nuovo Sport Coupé. Den får tydliga drav av den design som har tagits fram för den betydligt större Sessa C68, som har en mycket modern linjeföring. Förutom att båtarna har många sportiga egenskaper satsar Sessa också på att ta fram speciella lösningar för färgsättning, val av textilier etc.

Båtens utrymmen är disponerade så att det är enkelt att vistas “ute” på akterdäck eller inne i kabinen beroende på väder. Nivån på durken är samma på akterdäck och i salongen.

Under däck finns en stor, tvärgående ägarkabin med dubbelkoj. I förfen av båten finns en salong men ingen separat kabin. Om man behöver fler kojer är det bara att bädda upp salongens soffa.

För den som vill ha något extra kommer båten, som utrustas med elektrisk lucka på hardtopen, även att finnas i en designversion.

Motorerna är Volvo Penta 440-520 hk med joystick för maximal manövrerbarhet.

Specifikationer
Längd: 10.75 m
Bredd: 3.45 m
Motorer: diesel 440-520 hk
Passagerare: 12
Vikt: 7.600 Kg
Bränsletank: 560 l
Vattentank: 300 l
Hålltank: 95 l
www.sessamarine.com

Musiken kommer att flöda från två scener under Halmstad Marinfestival 2010, Stora scenen och Marina scenen. Under alla fyra festivaldagarna är det späckat program med musik för alla de smaker. Här nedan följer musikprogrammet för Halmstad Marinfestivals sjätte upplaga.

STORA SCENEN, belägen på marknadsplatsen, bjuder på följande:

Torsdag 29 Juli
Melissa Horn
Mikael Wiehe

Fredag 30 Juli
Halmstad on the Rocks – en kväll med några av våra mest kända lokala band i Halmstad vad sägs om:
Nic – a – teens
Mary Jet
Bleecker
Beatleboys
Vincent Vicious
Vikunja

Lördag 31 Juli
Amanda Jenssen
Mustasch

Söndag 1 Aug
RIX FM Festival- efterlängtad konsert åter i Halmstad. Artister som kommer till Halmstad presenteras inom kort.

På MARINA SCENEN nära Tullkammarkajen regerar husbandet Beat Boys m gäster där kommer ni att kunna njuta av följande band;

Flottans Kavaljerer, Bawlers, Old House Collective, Midway Park, Breaker Band, Back in black – AC/DC tribute, Puls och Johan Nilwé. Från Musik Direkt finalen kommer Funkenstein, Saturday Silence samt Charad. För barnen presenterar vi Allis trio och självklart har vi även med oss dansuppvisningar mm.

www.halmstadmarinfestival.se

Halmstad Marinfestival 2010 är den sjätte festivalen i ordningen som arrangeras vid Tullkammarkajen, i en trivsam marin miljö i dagarna fyra. De stolta traditionsfartygen är festivalens stora attraktion och besökarna kan kliva ombord och följa med ut på en seglats utmed Halmstads vackra kust.
På land blir det utställningar, musik, serveringar, uppvisningar, tävlingar, sagostunder, happenings och mycket mer. På festivalen finns något för alla. Halmstad Marinfestival har blivit sommarens höjdpunkt Torsdag 29 juli – Söndag 1 augusti.

Under Skärgårdsmässan den 28-30 maj öppnar Sjöhistoriska på Galärvarvet för sommaren. I Båthall 1 kan besökarna uppleva kungligt båtliv. Utställningen Kungliga båtar visar svenska kungligheters båtar – från Gustav III:s gondolinspirerade slupar till Gustav VI Adolfs eget segelbåtsbygge.

Efter kronprinsessbröllopet visas dessutom kungaslupen Vasaorden, som brudparet ros i den 19 juni. Båthall 1 har öppet kl. 11-18 dagligen 28 maj-15 augusti därefter helgöppet t o m 12 september. Fri entré t o m 21 juni, därefter 50 kr i entré för vuxna (från 19 år).

Båthall 2 är Sjöhistoriskas studiemagasin och en skattkammare för alla båtälskare, här visas båtar från 1400-talet och framåt och alltifrån militära båtar, fritidsbåtar, allmogebåtar, arbetsbåtar till ångslupar. Båthall 2 har öppet kl. 11-18 dagligen 28 maj-15 augusti därefter helgöppet t o m 12 september. Fri entré!

Vid Dockpiren utanför Vasamuseet ligger Sjöhistoriskas egna museifartyg och dessutom ofta andra gästande fartyg. Här ligger bland annat fyrskeppet Finngrundet från 1903, minsveparen M 20 från 1941 och Sveriges första isbrytare, Sankt Erik, från 1915. Missa inte utsikten från det populära kaféet på Sankt Eriks akterdäck! Ombord på ångfartyget har också Sjöhistoriskas Sjömansklubb (5-12 år) aktiviteter. Fri entré kl. 11-18 dagligen 28 maj-15 augusti därefter helgöppet t o m 12 september.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

www.sjohistoriska.se

Sommarens höjdpunkt för alla veteranbåtsälskare är tillbaka även i år utanför Marinmuseum i Karlskrona. Bland annat visas Ivar “Tändstickskungen” Kreugers snabbaste båt upp. Veteranbåtsdagen är en del an Nostalgia Festival, som anordnas i samarbete med bland andra Carlskrona Veteranbåtsklubb och Förlags AB Albinsson & Sjöberg som ger ut tidningen Nostalgia, Bilsport med flera motortidningar.

Söndagen 4 juli är det åter dags för den populära Veteranbåtsdagen utanför Marinmuseum i Karlskrona, en heldag för alla som älskar gamla båtar. Här visar veteranbåtsägare upp sina klenoder samtidigt som de tävlar om åtråvärda priser.

– Veteranbåtsdagen blir större och större för varje år, men hur många som kommer beror också väldigt mycket på vädret, säger Manne Dunge, projektledare Veteranbåtsdagen.

I år får Veteranbåtsdagen bland annat besök av Ivar Kreugers mest kända och snabbaste båt M/Y Svalan. Denna 11 meter långa motoryacht byggdes för att Kreuger skulle ta sig från representationsvillan på Djurgården till fritidshuset på Ängsholmen på bara en timme. 52,3 knop är maxfarten för Svalan och det är än idag väldigt snabbt för en motorbåt. Svalan byggdes på Lidingövarvet 1928, den som visas upp på Marinmuseum är en kopia av originalet som förstördes under bärgning.

En annan höjdare är motorkryssaren Sonja som byggdes 1954 vid Gräddö varv. Sonja var den första fritidsbåten som k-märktes och den är väl bevarad i originalskick.

Marinmuseum guidar ombord på svenska flottans sista fullriggare, Jarramas från år 1900, som ska återställas till originalskick. Motortorpedbåt T38 från 1951 uppvisningskör, museets barkar från 1800-talet seglar och utöver det bjuds det på marin marknad, blekingsk mat, musik och mycket mer.

Veteranbåtsdagen ingår i evenemanget Nostalgia Festival som arrangeras av motortidningsförlaget Albinsson & Sjöberg. Under lördagen hålls Veteranbilsdagen i Ronneby Brunnspark. Under söndagen visas flera av de deltagande veteranbilarna upp även utanför Marinmuseum.

www.karlskrona.se

De uttalade målen att öka användandet av vindkraft i Sverige ställer högre krav på drift och säkerhet. Branschen brottas med en del problem med haverier och skador. Ett forskningsprojekt mellan Inspecta och Vattenfall Research and Development ska hjälpa till att förebygga problemen.

Skadefrekvensen hos vindkraftverk är högre än vad som tidigare förutsetts. “Det är en relativt ny och expansiv bransch med ny teknik och med behov av att förbättra underhållet av utrustningen,” förklarar säger Magnus Dahlberg, senior consultant på Inspecta och projektledare för forskningsprojektet.

”För att vindkraften ska kunna stå för en stor del av energiförbrukningen i framtiden är det viktigt att man minskar skadorna och att driften säkras för att möjliggöra utbyggnaden”, säger Magnus Dahlberg. Forskningsprojektet “Tillförlitlighetsbaserat underhåll och konditionsanalys av vindkraftverk” sker i samarbete mellan Inspecta och Vattenfall Research and Development och syftar till att förbättra branschens driftsäkerhet med alla de fördelar som man vinner med det.

Kritiska komponenter är identifierade

”Stopptiden är hela 500 timmar om en kritisk komponent går sönder i ett vindkraftverk”, berättar Magnus Dahlberg. Att hitta bättre sätt att förebygga skador är det övergripande målet med projektet. ”Vi har i ett första skede gått igenom skador och problem inom vindkraften, både i Sverige och i andra länder. Nu har vi identifierat de komponenter som ställer till mest problem med driftstopp i vindkraftverken. ”De kritiska komponenterna är växellåda, generator och rotor”, avslöjar Magnus Dahlberg.

Erfarenheter tas tillvara i ny bransch

Projektet ska fortsättningsvis undersöka skadeförebyggande åtgärder och konditionsanalyser inom vindkraft. ”Vi kommer närmast att titta på varje komponents sätt att gå sönder. Vi ska se hur vi kan använda vår erfarenhet från andra komponenter i andra branscher. Syftet är kunna förutse när det är dags att byta ut en komponent, när komponenten kommer att gå sönder och hur vi ska kunna uppnå en så lång livslängd som möjligt.

”Vi har lång erfarenhet av de här frågorna från andra branscher och från andra, liknande, maskiner. Vi kan överföra vår kunskap till vindkraftbranschens förhållanden. ”Det finns exempelvis roterande axlar och växellådor på många håll inom industrin och vi kan dra nytta av den kunskap vi har där”, menar Magnus Dahlberg.

Projektet är publikt och sker med forskningsanslag från Vindforsk. I referensgruppen ingår representanter från vindkraftoperatörerna O2 och Statkraft. Projektet första etapp redovisas den 15 juni vid ett seminarium. Projektets samtliga fyra etapper beräknas vara klart 2011.

Inspecta är Nordens ledande inspektions-, provnings- och certifieringsföretag med mer än 1250 medarbetare i Sverige, Finland, Norge, Lettland och Estland. Vi erbjuder tjänster inom besiktning, provning, certifiering, konsultation och utbildning. Vi skapar säkerhet, tillit och hållbar utveckling i norra Europa.

Föreningen Öppen Skärgård startar det nya utvecklingsprojektet ”Smak för Sverige” som syftar till att öka förutsättningarna till företagande i glesbygden genom att lyfta fram lokala, svenska närproducenter.

Öppen Skärgård är en ekonomisk förening som idag består av cirka 220 medlemsföretag med verksamhet i skärgården. Föreningens ändamål är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att verka för en, för medlemmarna, lönsam utveckling av besöksnäringen i Stockholms skärgård året runt.

”Smak för Sverige” är ett av Öppen Skärgårds utvecklingsprojekt som syftar till att gynna lokal företagsamhet och höja säsongsutnyttjandet och vänder sig till matproducenter, krögare/restauratörer och konsumenter. Projektets fokus är att lyfta fram lokala producenters produkter och att ta fram ett bassortiment som ska finnas tillgängligt året om. ”Smak för Sverige” kommer att starta i Stockholms Skärgård för att sedan växa och bredda sig i hela Sverige.

Stärka den regionala handeln
Genom att utnyttja den tidsstämning och intresse för miljö och kultur som råder idag hoppas man på att kunna stärka den regionala handeln och ta tillvara på våra svenska tillgångar. Stockholms skärgård består av ca 24 000 öar och skär och har mycket att erbjuda, vacker orörd miljö, spännande aktivitets- och friluftsliv och inte minst kulinariska smakupplevelser av närproducerad mat och dryck.

För att få bort säsongsberoendet i skärgården kommer ”Smak för Sverige” att hjälpa producenter att vidareförädla produkterna för att på så sätt öka lönsamhet och skapa en förbättrad sysselsättning med fler arbetstillfällen.

”Smak för Sverige” ska vara en möjlighet att uppleva svensk mattradition och samtidigt bidra till bevarandet av svensk natur. För såväl konsument som återförsäljare och producent.

Den 27 maj är det invigning av Sebago Store i Göteborg. Butiken är en i raden av Sebagos egna brand stores. I dag finns det ett fyrtiotal runt om i världen och förutom i Göteborg finns Sebago Store även i Gävle. Sebago förknippas ofta med Docksides, den legendariska seglarskon med mer än 40 år på nacken som idag är populärare än någonsin.

Pressrelease:

Sebago har utvecklat kläder och skor för aktivt bruk på och omkring havet sedan 1946. Design och funktion med inspiration från de marina rötterna i New England, USA, är gemensam nämnare för alla kollektioner.

Sebago Store speglar hela Sebagos marininspirerade sortiment av kläder och skor. Butiken öppnar i nyrenoverade lokaler på Viktoriagatan 5 i Vasastan, Göteborg (fd Adams Sports lokaler).

www.trendmark.se

För första gången i Göteborg anordnas MPC Stjärnjakten 10 juli vid Marstrand i samarbete med Stena Match Cup Sweden MPC Stjärnjakten arrangeras för första gången förra året och då i Stockholm. Det kommer även i år att arrangeras i Stockholm och då lördagen den 14 augusti men nu är det också klart med att evenemanget arrangeras i Göteborg.

Pressrelease:

Lördagen den 10 juli är det premiär för MPC Stjärnjakten i Göteborg och det arrangeras i samarbete med Stena Match Cup Sweden på Marstrand. MPC Stjärnjakten är en exklusiv skattjakt med båt för den sanna äventyraren, med skärgården som spelplats. MPC Stjärnjakten ska förena nytta med nöje där såväl företag som privatperson får chansen att träffas, vilket ska generera till affärssamarbeten kombinerat med sportslig tävlingsnerv och nöje. Huvudpartners är Bollinger, Sunseeker, Breitling och Bang & Olufsen.

Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden arrangeras på Marstrand där 118 av världens absolut främsta manliga och kvinnliga kappseglare i matchracing gör upp om troféerna under första veckan i juli. Till evenemanget byggs en Race Village upp där partners, deltagare, utställare, kringarrangemang, banketter, underhållning, publik sammanfogas på ett unikt sätt. 2009 hade eventet 115 000 besökare. Mer information se www.matchcupsweden.com
– Känns mycket roligt att vi utökar med att arrangera även i Göteborg och att det görs tillsammans med Stena Match Cup Sweden. Det kommer bli en optimal inramning med våra motorbåtsdeltagare kombinerat med denna världs segeltävling. Säger Marcus Palmqvist, CEO Partner, MPC AB
MPC Stjärnjakten
MPC Stjärnjakten är en exklusiv skattjakt med båt för den sanna äventyraren, med skärgården som spelplats. MPC Stjärnjakten ska förena nytta med nöje där såväl företag som privatperson får chansen att träffas, vilket ska generera till affärssamarbeten kombinerat med sportslig tävlingsnerv och nöje. Huvudpartners är Bollinger, Sunseeker, Breitling och Bang & Olufsen.
Förutom MCP Stjärnjakt arbetar MPC med att skräddarsy evenemang och aktiviteter för företag och deras kunder, både i nationellt och internationellt. MPC:s affärsidé går ut på, att med hjälp av stil och klass, ta fram innovativa helhetslösningar i linje med kundens förutsättningar och mål.
Mer information om MPC Stjärnjakten se www.mpcstjarnjakten.se

Nu finns det ett medel mot åk- eller sjösjuka utan kemiska droger. Det heter MotionEaze och innehåller, enligt tillverkaren, utvalda oljor som dämpar symptomen direkt utan att man blir dåsig. www.glansgarden.se

Som båtägare är du sällan ensam om att ha svurit då luckan till kajutan plötsligt slagit igen, på grund av en stor våg, och skoningslöst slagit dig i huvudet. Eller för att du fastnat i stuvluckan, med klämda fingrar som resultat.

Pressrelease:

Med Stabilus INOX-LINE gasfjädrar monterade ombord behöver du inte oroa dig för luckor som faller ner och äventyrar säkerheten för familj och besättning.

– Det är en enkel och effektiv säkerhetsåtgärd att montera gasfjädrar där det finns risk att en lucka kan slå igen. En gasfjäder är som en tredje hand. Den håller upp luckan när ankaret, fendrarna eller något annat nedstuvat ska plockas fram, säger Curt Sköld, produktansvarig för Stabilus inom KG Knutsson AB.

Stabilus tillverkar gasfjädrar i syrafast rostfritt stål som ska tåla de tuffaste miljöer. I en ny folder från Stabilus presenteras gasfjädrar för marint bruk. Den innehåller all information som en båtägare behöver för att hitta rätt gasfjädrar till just sin båttyp och lucka. Utifrån luckans vikt och dimension är det lätt att hitta lämplig gasfjäder med rätt längd och kraft samt rekommenderade infästningspunkter för rätt montering av fästena.

Foldern är både lättläst och går snabbt att söka i. Den innehåller de oftast förekommande INOX-LINE gasfjädrarna samt tillhörande beslag och ändfästen.

– Foldern har fått en ny tydlig och lättnavigerad layout vilket gör det enkelt att hitta rätt och välja lämpliga produkter. Stabilus gasfjädrar hittar du också på webbportalen www.autokatalogen.se , där det även finns mer än 120 000 andra reservdelar och tillbehör till marin och motor, säger Curt Sköld.

www.autokatalogen.se

Båtsemester i Danmark heter en liten skrift som turistorganisationen VisitDenmark tagit fram inför sommaren 2010. Det är mer än en vanlig turistbroschyr. Texten är skriven av författaren och båtjournalisten Erling Matz som har stor erfarenhet av att familjesegla i Danmark.

Här finns praktiska råd, tips om bra hamnar, men också skarpa och roliga iakttagelser om skillnader mellan danskt och svenskt. Både vad gäller båtliv och kulturella skillnader i stort.

Artiklarna har rubriker som: Att segla i dofternas rike. Lugn segling med smak av hav. Små land med stora upplevelser. Ett hav av fynska frestelser.

”Första gången jag seglade till Danmark var 1968”, skriver han. ”Efter drygt tre dygn från Stockholm var första danska hamn Tårbæk norr om København. Nöjesfältet Dyrehavsbakken lockade. Min stora upplevelse var en barbröstad dam som kelade med en boaorm. Kabarénumret efter var det en man som fick underlater att dra små vagnar. Så är det i Danmark. Kontraster, men alltid med ett smil. Förra året var vi på hönsskitning – en sorts bingo. Danmark har något för alla åldrar och alla intressen.”

Skriften ”Båtsemester Danmark 2010” finns att ladda ner som pdf på www.visitdenmark.se

Lördagen den 29 maj kl.12.00 – 16.00 är det öppet hus i Stocksund. Marina läroverket och Stocksunds båtklubb bjuder då in till Hamnens dag i Stocksunds hamn. Besökarna kan gå ombord på fartygen Najaden, Belle Amie, Symfoni eller Petsamo. Hoppa vattenstudsmatta, fika eller ät en lunch på Hamnkrogen.

Även sjöpolisen och sjöräddningssällskapet finns på plats. man kan spana in en gammal kustjägarbåt och upplev en helikoptervinschning. Delta på livflotteövning. Lär dig allt om kajakpaddling och mycket, mycket mer.

Lyssna på levande musik – On Cue och gästartister.

En bit mat på Hamnkrogen eller kaffe ombord på
m/s Symfoni

www.stocksundsgruppen.se