Knappa tre år efter briggen Tre Kronor af Stockholms stapelavlöpning var det åter dags för sjösättning på Skeppsholmen. Strax efter kl 16 på lördagen den 27 juli gled Nobbyn Wagtail sidledes ner i vattnet. Nobbyn är en seglande räktrålare som byggdes på den engelska västkusten kring Liverpool fram till mitten av 1930-talet. De var kända för att vara snabba och sjövärdiga och när de inte användes i fisket brukade besättningarna roa sig med att kappsegla mot varandra.
I dag finns en förening i England med ett fyrtiotal båtar som regelbundet anordnar regattor. Wagtail är dock den första Nobbyn i Sverige. Hon har byggts av Tobias Ed som byggde sin första båt som specialarbete på gymnasiet. De senaste åren har Tobias arbetat som skeppstimmerman på briggen Tre Kronor af Stockholm, så Nobbyn har han byggt utanför arbetstid. Fem år har det tagit men om han gjorde det på heltid skulle det gå att göra på ett år.
”Det är en vacker och välseglande båt som tilltalar både kappseglare och träbåtsentusiaster, så det finns ju en förhoppning om att den ska få efterföljare” säger han och stryker med handen längs bordläggningen. Nu är arbetet på Tre Kronor slut, jobb saknar han dock inte, men roligast är ju att bygga båtar och skulle någon visa intresse för en egen Nobby så kan han nog tänka sig att göra om det.
Nobbyn är byggd med furubordläggning på ekspant. Om vinden tar slut har hon en elmotor som kan driva henne i upp till sex timmar. Färgen som använts är traditionella linoljefärger och som bottenfärg används en helt ny miljövänlig färg från Ekomarine.
Fakta om nobbyn
Längd: 10,5 m
Förtöjningslängd: 14,5 m
Bredd: 2,60 m
Djup: 1,20 m
Segelarea: 75,5 m. Gaffelriggad.
Motor: OZecoDrive elmotor
Material: furu på ek, målad med linoljefärg, bottenfärg Ekomarine, segelduk Canvas Clipper,
Svenskt Marintekniskt Forum deltar tillsammans med Västragötalandsregionen, forskare, Länstyrelsen, Göteborgs Energi och Redarföreningen i Almedalen i ett led att synliggöra Sjöfarten som lösningen på transportsektorns miljöproblem.
Svenskt Marintekniskt Forum har inlett ett arbete att lyfta den maritima strategin som Västragötaland har gjort till en nationell nivå. www.vgregion.se/maritimstrategi
Sverige behöver en nationell politisk strategi som täcker hela det maritima området. Vi har en bred bransch med många underleverantörer inom både handelstonnage sektorn och fritidsbåtssektorn som idag inte finns med ibland de branscher som pekas ut som betydelse fulla. (Flyg och rymdindustri, metallurgi, fordon, skog och trä, läkemedel/bioteknik/medicin samt IT och telekom).
-Vi vill att Sverige utvecklar ett sjunde nationellt program – ett maritimt program. Med tanke på den sammantagna marina branschens påverkan på handel, miljövänliga transporter och hållbar besöksnäring och turism kopplad till båtliv säger Patric Westdahl, Svenskt Marintekniskt Forum
Svenskt Marintekniskt Forum är ett marint kluster som består av organisationer och företag som arbetar med konstruktion, tillverkning, underhåll och försäljning av båtar och fartyg samt företag som utrustar och producerar material till branschen.
Syftena med forumet är många men ökad konkurrenskraft och synlighet är kanske de två viktigaste. Genom att de företag som är verksamma som tillverkare och leverantörer av fritidsbåtar, handelstonnage, offshore och utrustning samarbetar kan man gemensamt skapa bättre förutsättningar för att:
– Stimulera rekrytering till den maritima branschen
– Samlad marknadsföring både nationellt och internationellt
– Stödja produktion-, miljö-, och teknikutveckling bland medlemmarna
– Kontaktyta mellan utbildning/forskning och företag
– Påverka beslutsfattare
Dåligt väder är det största orosmolnet när man är ute med fritidsbåten. Och en GPS i båten inger lätt falsk trygghet. Det visar en undersökning som Gallup gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If. Här följer topp 10-listan över vad som skrämmer mest på sjön.
Vädret betyder mycket för både trivseln och tryggheten på sjön. Hela var fjärde båtägare i Ifs undersökning uppgav dåligt väder som den enskilt största källan till oro. Dåligt väder rankas som mer otäckt än både allvarliga sjukdomar eller skador, eller att ramla överbord eller gå på grund.
– Det är intressant att “gå på grund” kommer så långt ned på listan. Många har GPS i båten idag och det kan ha gjort folk tryggare. Men man får inte glömma att en GPS kan visa fel. Det är viktigt att alltid ha med sig sjökort och kompass så att man kan checka av sin rutt, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Dessutom har ju en GPS ingen radar som känner av andra båtar vid exempelvis dimma. Många olyckor har inträffat då man har suttit och tittat på GPS:en och kolliderat med andra båtar eller med kanotister.
– Även med en GPS måste man alltid hålla minst ett öga på sjön, säger Dan Falconer.
Det här oroar vi oss för när vi är ute med båten:
1. Dåligt väder 26 procent
2. Någon allvarligt sjuk eller skadad 23 procent
3. Bli påkörd 9 procent
4. Någon ska ramla överbord 6 procent
4. Gå på grund 6 procent
4. Att motorn ska gå sönder 6 procent
7. Dålig sikt 4 procent
8. Att köra på någon annan 2 procent
9. Att bensinen ska ta slut 2 procent
10. Annat 3 procent
Var sjätte svensk äger en båt. Enligt Västsvenska Turistrådet färdas mer än hälften av Sveriges befolkning med fritidsbåt minst en gång per säsong. Det finns omkring 1,3 miljoner fritidsbåtar i Sverige.
Frågan om vad som skrämmer på sjön ingår i en större undersökning om båtliv som gjordes av Gallup i april. Frågor om båtliv besvarades av 1000 personer i åldern 16-74 år. 280 av dessa var båtägare.
Det var en propelleraxel som förorsakade stoppet för rekordbåten från Piteå. Vid midnatt var man tvungen att slå av gasreglagen sedan en av två propelleraxlar gått av. Detta skedde utanför Sundsvall i hög sjö.
– Allt hände på det jävlgaste stället på hela sträckan. Vi var nästan över i Finland och vi fick puttra i nästan 6 timmar innan vi kom in till Sundsvalls yttre skärgård. Vi har i alla fall uppfylt alla kriterier för att misslyckas. Vi har provat… säger en Bo Dahlberg, luttrad pilot ombord på sin Skater 32. Man är just nu på väg in till Sundsvall för att plocka upp ekipaget för vidare transport på land hem till Piteå. Utan att lova något så tror vi att verkstaden står beredd och om inte nåt mycket speciellt händer så kan vi säga: Vi återkommer
En av världens största och viktigaste havskappseglingar, Eurocard Gotland Runt 2008, är nu till ända. Regattan, med hela 274 startande yachter, innehöll allt som hör till en stor internationell kappsegling, en magnifik start med massor av åskådare i vackert väder, täta dueller mellan båtar i alla de tretton klasserna, dramatik ute till havs, växlande vindar och svårberäkneligt väder, glädje, god stämning och oväntade upplösningar och segrare, inte minst totalsegraren, Banken Bar.
Den som befann sig i Sandhamn under onsdagskvällen, när yachter i alla klasser passerat mållinjen vid Skanskobb och fått den “Line Honour” som tillkommer första båt i mål, ej att förväxla med slutsegraren i handikappklasserna, kunde lätt konstatera att stämningen på bryggorna var både hög och god och att sammanhållningen mellan seglare på alla typer av båtar är både kamratlig och glad. Det var fest till långt in på natten och hög stämning bland seglare som bara några timmar tidigare kommit i hamn efter ibland 60 timmar till sjöss i hårt arbete med lite sömn. En lysande bild av hårda konkurrenters glada förbrödring.
Efter start i lätt väder med sydvästliga vindar gav sig de 274 båtarna i de tretton klasserna ut på sina fem olika kappseglingsbanor, mellan 177 och 567 M långa. Där väntade vindar i alla kvadranter, bleke, byar av nästan kulingstyrka, solsken, regn och till och med en hagelskur. Och där väntade inte minst en tuff kamp om placeringarna, rundningsmärke efter rundningsmärke, en kamp som många i Sandhamn kunde följa på storskärmar och datorer tack vare videokameror ombord på flera båtar och på mållinjen på Skanskobb och tack vare de positionssändare från True Heading, som fanns ombord på ett sjuttiotal av kappseglingsbåtarna. Den nya tekniken gjorde det också möjligt för alla intresserade med Internet att följa en del av kampen hemifrån.
Årets Eurocard Gotland Runt karaktäriserades av ett omväxlande väder, som gjorde seglingen både oförutsägbar och extra kunskapskrävande för skeppare och besättningar. “I år var det en riktigt tuff tävling som ställde krav på erfarenhet och förmåga att läsa vädret”, sa flera skeppare och jämförde med fjolårets tävling “som mest bestod av medåka”. Det som gjorde årets Eurocard Gotland Runt särskilt krävande var “alla punkteringar i vinden”, som en skeppare uttryckte de många läbälten som drabbade deltagarna.
Årets tävling blev också dramatikens och rekordens Gotland Runt. Mest dramatiskt, men lyckligtvis med en bra upplösning, var den explosionsartade brand som drabbade SeaCart-trimaranen UBS Racing Team mellan Faludden och Hoburgen öster om Gotland. Branden förstörde 30-fotstrimaranens mittskrov och tvingade de fem i besättningen att tillbringa 6 timmar på ett av sidoskroven tills tävlingsdeltagaren Stora Blå fann dem och larmade Sjöräddningen som tog de fem till Gotland, utmattade men oskadda. En annan typ av dramatik stod 86-fotaren Morning Glory när hos bröt masten på väg från Gotland mot Sandhamn. I stället för ett prydligt nytt banrekord blev det motorgång till Sandhamn.
Årets tävling var också överraskningsvinnarnas regatta. I hård kamp med fjolårets totalsegrare, Du Soleil med Ingvar Hertzman som erfaren skeppare tog Banken Bar med Lars Duvander och fyra unga jolleseglare segern i ORC International C och därmed också årets totalseger. Det stora rekordet stod vindsnabba 60-fotstrimaranen HiQ II för i LYS Multi A. Andreas Andersens besättning slog det 11 år gamla banrekordet med två timmar.
Här följer listan på de tre främsta i samtliga klasser i Eurocard Gotland Runt 2008:
Grand Open
1. Ericsson 48:46:20 Skeppare, Thomas Blixt
2. Hyundai Skeppare, Bertil Söderberg
3. Sjambok Skeppare, Jens Kühne
IRC C
1. Serendip 56:09:07 Skeppare, Pär Lindforss
2. Cabernet Skeppare, Lauri Tammik
3. Wait and Sea Skeppare, Claes Brunnhage
IRC D
1. EllvAnn 51:10:39 Skeppare Lars Billström
2. Eminenta Skeppare, Måns Ulfsparre
3. Debora Rodriques Skeppare, Eero Pank
LYS C
1. L´Arc 56:24:28 Skeppare Lisa Fredriksson
2. Zelma Skeppare, Johan Zellman
3. Shogun Skeppare, Janis Straume
LYS D
1. Alda 52:40:27 Skeppare Juha-Pekka Vuorinen
2. Vindile Skeppare, Bengt Eriksson
3. Ancella Skeppare, Mats Gustavsson
Multi-30 Open
1. Mortitia 53:16: 27 Skeppare Anders Arnborger
2. True Look Skeppare, Peter Myhrström
3. Flying Camilla Skeppare, Claus Landmark
ORC Club C
1. Wafi 56:29:03 Skeppare Jesse Aarnio
2. Gunvor XL Skeppare, Carsten C. Witt
3. Stella Skeppare, Vesa Särykangas
ORC Club D
1. Grand Cru 57.01,33. Skeppare Leif Persson
2. Cloud Nine Skeppare, Jesper Weissglas
3. NN Skeppare, Nils Henriksson
ORC Int. C
1. Banken Bar 55:54:14 Skeppare Lars Duvander
2. Du Soileil Skeppare, Ingvar Hertzman
3. Birgitta Skeppare, Anders Helmrich
ORC Int. D
1. Prospect of Whitby 52.31:12 Skeppare, Hannu Narjus
2. Stormsteg Skeppare, Johan Tillander/Charles T.
3. Elixir Skeppare, Petri Jääskeläinen
X-35
1. Audi R8 57:27:12. Skeppare, Leif Carlsson
2. Audi R10 Skeppare, Johan Delin
3. Escape Skeppare, Peter Pohl
Trimaraner, 60 fot
1. HiQ II 39:25:43 Skeppare Andreas Andersen
2. Spirit of Titan Skeppare, Fredde Nylöf
3. Sjövillan Skeppare, Fredrik af Forselles
HiQ Sailing Team vann sin klass och slog banrekordet på 14,38 knop i Gotland Runt. I och med detta har 60-fots trimaranen slagit samtliga skandinaviska och nordiska rekord. Och som kronan på verket var även HiQ Sailing Team först i mål i Sandhamn.
Klockan 04.40:43 på tisdagsmorgonen gick HiQ-trimaranen i mål i Gotland Runt. HiQ Sailing Team satte nytt banrekord med tiden 39 timmar, 25 minuter och 43 sekunder på den 567 sjömil långa banan. HiQ Sailing Team seglade två varv runt Gotland och loggade en rekordsnittfart på 14,38 knop.
– Det känns otroligt spännande att vara med och skapa historia med denna framgångsrika segelbåt. Vi har haft trimaranen i sex år och vi är stolta över den sportsliga framgången, säger Lars Stugemo VD HiQ International. Vi är också otroligt nöjda ur ett sponsorperspektiv. Vi värdesätter den uppmärksamhet som HiQ-trimaranen gett oss men också de upplevelser som våra kunder, medarbetare och aktieägare har fått genom åren, fortsätter en glad Lars som var en i besättningen på HiQ-trimaranen under Gotland Runt.
– Eftersom LYS-systemet* gäller seglade vi två varv runt själva Gotland men det gick kanonbra. Det sista varvet gick extremt fort. Vi seglade det på endast tio timmar, säger Andreas Andersén skeppare på HiQ-trimaranen.
– HiQ Sailing Teams är en riktig framgångssaga – vi har vunnit alla stora tävlingar i Skandinavien och Norden samt slagit ett antal rekord. Nu ser vi fram emot nya internationella rekord, säger Pelle Norberg projektledare på HiQ Sailing Team.
HiQ Sailing Teams meritlista:
Vinst och banrekord i Själland Runt 2003 med en toppfart på 43 knop. Teamet har även vunnit och slagit banrekord ibland annat Göteborg Offshore Race, Tjörn Runt, Faerder Race och i den fria tävlingen runt Gotland som HiQ Sailing Team seglade vintertid med tiden 17 timmar, 37 minuter och 25 sekunder (2005).
Nu laddar HiQ Sailing Team inför årets upplagor av Göteborg Offshore Race och Tjörn Runt.
* LYS är ett handicapsystem för kappsegling som används bland annat vid kappseglingar då olika snabba båtar kan tävla mot varandra under relativt rättvisa förhållanden.
Det blev två segrar för Alandia Sailing Teams Björn Hansen den första dagen av Match Cup Sweden. Men dramatiken kunde inte ha varit större i den tredje och sista matchen, mot trefaldige världsmästaren Peter Gilmour. Hansen hade greppet och vann sedan Gilmour diskvalificerats efter tre domarstraff. – Det känns som om vi fått tillbaka vår skärpa i taktiken på undanvindarna, det var en viktig bekräftelse och det känns riktigt bra i teamet nu, säger Björn Hansen.
VM-deltävlingen i Matchracing, Match Cup Sweden, har det bästa startfältet på många år och redan första dagen bjöd på en hård fight om poängen i Round Robin-serien. Men Björn Hansen, som nu ligger fyra i världsmästerskapet, fick en dålig start i matchen mot Mattias Rahm.
– Jag missbedömde starten och Mattias försvarade högersidan och ryckte till sig en ledning med fyra båtlängder direkt. Han är alltid stark i början av en tävling, och nu knyter han nog ihop säcken i slutet också, siar Björn Hansen.
Björn förlorade visserligen mot Rahm men han reparerade sitt misstag rejält mot dansken Jes Gram-Hansen i sin andra match, där han tog en bekväm seger med 3-4 båtlängder.
I den tredje matchen utmanade han legendaren, sexfaldiga Marstrandssegraren och trefaldiga världsmästaren, australiensaren Peter Gilmour.
– Vi vet att han seglar aggressivt, så vi beslöt oss för att möta honom med våra egna medel, sa Björn Hansen, som fick en riktigt tuff start mot Gilmour, där de flera gånger höll på att kollidera med varandra.
Efter flera snabba slag och gippar för att få bästa linje i starten tilldömdes Peter Gilmour ett straff. Hansen kom iväg bäst av de två över startlinjen och med Gilmour i kölvattnet kryssade han upp mot toppmärket. Där fortsatte dramatiken och de två gjorde fyra snabba slag för att kunna slå först runt bojen. Hansen vann den striden, även om det var mycket knappt, och slörade sedan med full spinnaker mot lämärket, där Gilmour försökte slå framför Hansen. Men han hade inte kommit förbi Hansens båt helt vilket renderade honom två nya straff från domarna, och han diskvalificerades därmed ur matchen.
– Det var en avgörande match eftersom Gilmour säkert går vidare och då gäller inbördes match. Alla i den här tävlingen är så bra att de kan gå vidare till finalerna, förklarar Alandia Sailing Teams Björn Hansen.
Efter en hård och jämn fight mellan de alpina landslagstjejerna och killarna korsade Audi R8 på tisdagskvällen mållinjen som första båt i Gotland Runts X 35-klass. Därmed fick de alpina tjejerna revansch på killarna från i fjol.
”Tävlingen i tävlingen” – mellan de alpina landslagstjejerna ombord Audi R8 och de alpina landslagskillarna på Audi R10 – var spännande och hård från första stund. Båda båtarna följdes åt stor del av tävlingen och ingen av de andra konkurrenterna i X 35-klassen kunde riktigt hota de två Audibåtarna i ledningen. Efter att Audi R8 tagit sig förbi Audi R10 på tisdagsmorgonen kämpade de alpina tjejerna med skepparen Leif Carlsson och besättning hårt för att hålla Audi R10 bakom sig och det höll ända in i mål.
– Det känns fantastiskt roligt att få vinna i år, säger Leif Carlsson, skeppare på Audi R8 som var imponerad av de alpina tjejernas kämparanda under den stundtals mycket tuffa seglingen.
– Det har varit en otrolig upplevelse. Visst har det varit en utmaning men det var kul att få uppleva hur det är att segla på riktigt, säger en trött men glad Frida Hansdotter som gjorde sin seglingsdebut i förbindelse med Gotland Runt.
För Maria Pietilä Holmner och Jessica Lindell Vikarby, som båda var med och seglade Gotland Runt med Audi i fjol, var det en tuffare prövning i år än i fjol.
– Första delen var riktigt tuff och under de här dagarna har vi fått uppleva allt från jättemycket vind till ingen vind alls, berättar Maria Pietilä Holmner. Ändå var det ännu roligare i år, vi ville verkligen ge allt och vinna över killarna.
Segermarginalen till Audi R10 och de alpina landslagskillarna, som förra året segrade i klassen, blev till slut 16 minuter. Oscar Andersson och Mattias Hargin, som båda var med på vinnarbåten i fjol, rapporterade också om tuffare förhållanden i år jämfört med i fjol.
– Det var fysiskt jobbigare, vi satt på railen mest hela tiden och frös, berättar Oscar Andersson.
– Ändå är jag mer sugen i år på att vara med ännu en gång, man vill ju inte sluta som en förlorare, säger Mattias Hargin.
För Hans Olsson som gjorde sin första Gotland Runt tävling var det en spännande fight med tjejbåten från början till start.
– Det var spänning och kamp konstant eftersom vi hade varandra inom räckhåll nästan hela tiden, det var riktigt jämnt.
Seglingarna i Gotland Runt genomfördes i samarbete med Sune Carlsson Båtvarv AB i Saltsjöbaden som representerar X-Yachts i Sverige.
Besättning Audi R8: Leif Carlsson (skeppare), Maria Pietilä Holmner, Jessica Lindell Vikarby, Frida Hansdotter, Tom Whitmore, Hans Bauer, Göran ”Juppa” Olsson och Johann Larsson.
Besättning Audi R10: Johan Delin (skeppare), Hans Olsson, Mattias Hargin, Oscar Andersson, Oscar Claeson, Erik Geijer, Emil Hanson och Claes Delin.
Det glänste om Pelle P-båten i herrarnas Open-klass i Match Cup Sweden, inte bara av silverbokstäverna på skrovet, utan om göteborgaren Mattias Rahm och hans team. Han vann säkert över tre av de främsta seglarna, Björn Hansen, Sébastien Col och Paolo Cian i World Match Racing Tour i sina tre första matcher på tisdagen.
– Det var en bra dag och vi fick en fin start här i Martstrand. Nu handlar det bara om att hålla formen hela veckan igenom, kommenterade Mattias Rahm.
I hans första match mötte han förra årets vinnare och nummer fyra i världsmästerskapsserien, Björn Hansen, som han lämnade bakom sig redan i starten och sedan höll distans till ända till mållinjen.
Nästa två skalper att plocka var Sébastien Col, Frankrike, och Paolo Cian, Italien, som är nummer två och tre i World Match Racing Tour.
Björn Hansen förlorade visserligen mot Rahm, genom en sämre start, men det reparerade han rejält mot dansken Jes Gram-Hansen i sin andra match, där han tog en bekväm seger med 3-4 båtlängder. I den tredje matchen utmanade han legendaren, sexfaldiga Marstrandssegraren och trefaldiga världsmästaren, australiensaren Peter Gilmour.
– Vi vet att han seglar aggressivt, så vi beslöt oss för att segla på våra egna villkor, sa Björn Hansen, som fick en riktigt tuff start mot Gilmour, där de flera gånger höll på att kollidera med varandra.
Efter ett antal slag och svängar för att få bästa startlinje fick Peter Gilmour ett straff och Hansen kom dessutom iväg bäst av de två över startlinjen. Dramatiken fortsatte vid toppmärket där de två gjorde slag efter slag för att kunna slå först runt märket. Hansen vann den striden och seglade med full spinnaker mot lämärket, där Gilmour försökte slå framför Hansen. Det renderade honom två nya straff från domarna, vilket diskvalificerade honom i matchen.
Peter Gilmour var inte alltför glad över detta, men sa:
– Vi hade en bra fight med Björn, som alltid seglar bra, och det blev mycket adrenalin. Låt oss hoppas att vi har det kvar till morgondagens matcher,
Förhållandena vid Match Cup Sweden var helt perfekta, solsken och en varm sommardag, 5-9
meter per sekund vind, vilket kanske förklarar varför världsmästerskapstävlingen lockade ovanligt stor public längs stränder och på klippor.
– När vi kom ut från lunchen så kunde vi bara skratta, sol, vågor, vind, segling blir inte roligare än på en dag som denna, sa Björn Hansen.
Resultat Open Class, Match Cup Sweden, 1 juli 2008
Mattias Rahm, Stena Bulk Team, 3-0
Magnus Holmberg, Victory Challenge, 2-1
Björn Hansen, Alandia Sailing Team, 2-1
Peter Gilmour, 2-1
Jes Gram-Hansen, 2-1
Torvar Mirsky, 1,5-1
Ben Ainslie, 1-2
Sébastien Col, 1-2
Paolo Cian, 0-3
Damien Iehl, 0-3
Vid 11-tiden på onsdagsförmiddagen hade nästan 200 av 274 startande båtar gått i mål i de lätta vindar som råder i Eurocard Gotland Runt. Tjugofyra båtar har brutit tävlingen. De flesta yachter som fortfarande befinner sig ute på Östersjön har passerat Almagrundet, men några få befinner sig fortfarande mellan Gotland och Almagrundet.
Här är det preliminära resultatet i Eurocard Gotland Runt 2008:
Grand Open
1. Ericsson 48. 46, 20. Skeppare Thomas Blixt
IRC C
1. Serendip 56.09,07. Skeppare Pär Lindforss
IRC D
1. EllvAnn 51.10,39. Skeppare Lars Billström
LYS C
1. L´Arc 56.24,28. Skeppare Lisa Fredriksson
LYS D
1. Alda 52.40, 27. Skeppare Juha-Pekka Vuorinen
Multi-30 Open
1. Mortitia 53.16, 27. Skeppare Anders Arnborger
ORC Club C
1. Wafi 56.29,03. Skeppare Jesse Aarnio
ORC Club D
1. Grand Cru 57.01,33. Skeppare Leif Persson
ORC Int. C
1. Banken Bar 55.54,14. Skeppare Lars Duvander
ORC Int. D
1. Prospect of Whitby 52.31,12. Skeppare Hannu Narjus
X-35
1. Audi R8 57.27, 12. Skeppare Leif Carlsson
Trimaraner, 60 fot
1. HiQ II 39.25,43. Skeppare Andreas Andersen
Sveriges kändiselit drabbar samman på vattnet utanför Marstrand fredagen den 4 juli under VM-deltävlingen Match Cup Sweden. Idag blev det klart att även den norska hotellkungen Petter Stordalen, hans flickvän Gunhild Melhus och Jan Rippe från Galenskaparna kommer till seglingen. Prinsessan Madeleine, Henrik Lundqvist och många andra specialinbjudna gäster var klara sedan tidigare. Totalt seglar nio båtar fyllda med stjärnskeppare och intressanta profiler mot varandra i Match Cup Sweden Celebrity Race.
Match Cup Sweden, den svenska deltävlingen i World Match Racing Tour, arrangerar Celebrity Race under förmiddagen fredagen 4 juli. Kända profiler och andra gäster kommer att agera besättning på de nio tävlingsbåtarna tillsammans med en erfaren skeppare. Ute på vattnet kommer åskådarna att kunna följa seglingarna med bland annat Prinsessan Madeleine, Petter Stordalen, Gunhild Melhus, Jan Rippe, Henrik Lundqvist, Tony Rickardsson, Fredrik Virtanen, Pelle Pettersson, Glenn Hysén, Dick Last (ÖIS) och Sara Lumholdt från A-teens.
Jan Torstenson, vd på Brandspot som arrangerar Match Cup Sweden i samarbete med GKSS, är mycket nöjd med deltagarlistan:
– Vårt Celebrity Race gör verkligen skäl för namnet, besättningarna är fyllda med intressanta och kända profiler som kommer att segla mot varandra på vattnet. Det känns oerhört bra för oss att kunna bjuda alla besökare som kommer ut till Marstrand på något utöver det vanliga.
Seglingsmomentet i Match Cup Sweden Celebrity Race består av ett Fleet Race, det vill säga att alla båtar startar samtidigt på given signal. Varje båt seglar mot egen boj, för att runda den och plocka med sig en flagga som är fäst på bojen. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Totalt kommer två race att genomföras. Seglingarna kommer att följas tätt av publiken från klipporna och från pressbåtar inom avgränsade områden ute på vattnet.
Lars Duvander på Banken Bar, en Arcona 400, blev i hård konkurrens totalsegrare i årets Eurocard Gotland Runt. Hans segerrecept var att ta ombord några av Sveriges bästa jolleseglare som besättning.
– En bra båt och en superbra besättning, det är vad som krävs för att vinna, säger en mycket nöjd Lars Duvander, 43 år.
Tvåa totalt kom Du Soleil II med Ingvar Hertzman, trea Birgitta med Anders Helmrich, fyra Aida med Lennart Evrell och femma Data Com med Ralf Aspholm.
Det var KSSS-aren David Jonsson, 20 år, som samlade ihop den vinnande besättningen. Han seglar laser på internationell nivå och har seglat med världseliten i OS-regattorna på Mallorca, i franska Hyères och i Holland. Även klubbkamraterna Benjamin Rubin, 25 år, och Gustav Löwing, 20 år, har deltagit i dessa regattor, liksom Johan Wigforss från GKSS. Susanna Kull, 20 år, och Wille Löwing, 19 år, seglar för Boo-IF.
– Vi drev båten till max hela tiden och vi gjorde inga misstag, säger David Jonsson. Det var han som tillsammans med Johan och Benjamin stod till rors den mesta tiden. Kvällen före start ställde de om riggen på det sätt de ville ha den, och det fungerade bra. När starten väl gått kände de att de gick rätt väg och hade snabba manövrar och segelbyten.
– Det var som att driva en laser, men med två segel. Man måste ge sitt yttersta hela tiden, säger David Jonsson.
Totalsegraren är den som har seglat snabbast i förhållande till sin båts kapacitet. För att kunna räkna fram detta behövs ett mätetal, som reflekterar båtens förmåga att göra fart i olika vindstyrkor. Det är enbart i klasserna ORC International som båtarna är tillräckligt väl uppmätta för att sådana mätetal ska kunna ges. Därför är det också enbart i dessa klasser som man kan räkna fram totalsegraren.
Efter fyra seglingssegrar idag är Magnus Holmberg på väg att säkra en plats i kvartsfinalen i Match Cup Sweden. I sommarsol och svaga vindar seglade världens tolv bästa Matchracingseglare sju matcher under andra dagen i VM-deltävlingen. Holmberg är nu bara en poäng efter ledande Jes Gram-Hansen, Danmark, på 7p, men jagas av en hel flock internationella stjärnseglare – Vi är verkligen glada om vi tar oss till kvartsfinal i det här gänget, sa Holmberg.
För fransmannen Mathieu Richard var det första tävlingsdagen, och han övertygade från start med fem segrar men fick ge sig för Magnus Holmberg och britten Ben Ainslie.
– Vi hade en härlig känsla idag, bra fart och taktik, jag är glad, sa Richard
Med fem segrar står han på samma poäng som Mattias Rahm och sexfaldiga Marstrandsvinnaren Peter Gilmour, som fick kämpa hårt för sina poäng idag. Gilmour lyckades vinna över sin America’s Cup-kollega Magnus Holmberg i den sista matchen, men Magnus tyckte att han fått segern för billigt.
– Jag tyckte han hindrade mig vid lärundningen och skulle ha fått ett straff. Men vi får slipa på våra starter till imorgon, sa Magnus som var nöjd med sin segling under de svåra vindförhållandena.
Men hans sex poäng torde ändå räcka för att nå kvartsfinalen i Match Cup Sweden.
Förra årets vinnare i, Björn Hansen, hade en tuff dag och inledde med en förlust mot unge australiensaren, Torvar Mirsky. Men efter dagens slut hade han 2-2 och totalt fyra poäng.
– I det här gänget kan man inte vinna alla race, men vi har bra fart i båten, speciellt på undanvindar och känner oss nöjda. Men det är lurigt, riktigt supersvåra vindar, sa Björn.
Men den starkaste seglaren för dagen är dansken Jes Gram-Hansen som lämnade med 5-2 och leder Round Robin i Match Cup Sweden.
Resultat Open Class, Match Cup Sweden 2 juli 2008
Jes Gram-Hansen 5-2 tot 7p
Mathieu Richard 5-2 tot 5p
Magnus Holmberg 4-3 tot 6p
Peter Gilmour, 3-2 tot 5p
Björn Hansen 2-2 tot 4p
Ian Williams 3-4 tot 3p
Mattias Rahm 3-4 tot 5p
Torvar Mirsky 2-3 tot 4p
Ben Ainslie 2-5 tot 3p
Paolo Cian 0-4 tot 0p
En av världens största och viktigaste havskappseglingar, Eurocard Gotland Runt 2008, är nu till ända. Regattan, med hela 274 startande yachter, innehöll allt som hör till en stor internationell kappsegling, en magnifik start med massor av åskådare i vackert väder, täta dueller mellan båtar i alla de tretton klasserna, dramatik ute till havs, växlande vindar och svårberäkneligt väder, glädje, god stämning och oväntade upplösningar och segrare, inte minst totalsegraren, Banken Bar.
Den som befann sig i Sandhamn under onsdagskvällen, när yachter i alla klasser passerat mållinjen vid Skanskobb och fått den “Line Honour” som tillkommer första båt i mål, ej att förväxla med slutsegraren i handikappklasserna, kunde lätt konstatera att stämningen på bryggorna var både hög och god och att sammanhållningen mellan seglare på alla typer av båtar är både kamratlig och glad. Det var fest till långt in på natten och hög stämning bland seglare som bara några timmar tidigare kommit i hamn efter ibland 60 timmar till sjöss i hårt arbete med lite sömn. En lysande bild av hårda konkurrenters glada förbrödring.
Efter start i lätt väder med sydvästliga vindar gav sig de 274 båtarna i de tretton klasserna ut på sina fem olika kappseglingsbanor, mellan 177 och 567 M långa. Där väntade vindar i alla kvadranter, bleke, byar av nästan kulingstyrka, solsken, regn och till och med en hagelskur. Och där väntade inte minst en tuff kamp om placeringarna, rundningsmärke efter rundningsmärke, en kamp som många i Sandhamn kunde följa på storskärmar och datorer tack vare videokameror ombord på flera båtar och på mållinjen på Skanskobb och tack vare de positionssändare från True Heading, som fanns ombord på ett sjuttiotal av kappseglingsbåtarna. Den nya tekniken gjorde det också möjligt för alla intresserade med Internet att följa en del av kampen hemifrån.
Årets Eurocard Gotland Runt karaktäriserades av ett omväxlande väder, som gjorde seglingen både oförutsägbar och extra kunskapskrävande för skeppare och besättningar. “I år var det en riktigt tuff tävling som ställde krav på erfarenhet och förmåga att läsa vädret”, sa flera skeppare och jämförde med fjolårets tävling “som mest bestod av medåka”. Det som gjorde årets Eurocard Gotland Runt särskilt krävande var “alla punkteringar i vinden”, som en skeppare uttryckte de många läbälten som drabbade deltagarna.
Årets tävling blev också dramatikens och rekordens Gotland Runt. Mest dramatiskt, men lyckligtvis med en bra upplösning, var den explosionsartade brand som drabbade SeaCart-trimaranen UBS Racing Team mellan Faludden och Hoburgen öster om Gotland. Branden förstörde 30-fotstrimaranens mittskrov och tvingade de fem i besättningen att tillbringa 6 timmar på ett av sidoskroven tills tävlingsdeltagaren Stora Blå fann dem och larmade Sjöräddningen som tog de fem till Gotland, utmattade men oskadda. En annan typ av dramatik stod 86-fotaren Morning Glory när hos bröt masten på väg från Gotland mot Sandhamn. I stället för ett prydligt nytt banrekord blev det motorgång till Sandhamn.
Årets tävling var också överraskningsvinnarnas regatta. I hård kamp med fjolårets totalsegrare, Du Soleil med Ingvar Hertzman som erfaren skeppare tog Banken Bar med Lars Duvander och fyra unga jolleseglare segern i ORC International C och därmed också årets totalseger. Det stora rekordet stod vindsnabba 60-fotstrimaranen HiQ II för i LYS Multi A. Andreas Andersens besättning slog det 11 år gamla banrekordet med två timmar.
Här följer listan på de tre främsta i samtliga klasser i Eurocard Gotland Runt 2008:
Grand Open
1. Ericsson 48:46:20 Skeppare, Thomas Blixt
2. Hyundai Skeppare, Bertil Söderberg
3. Sjambok Skeppare, Jens Kühne
IRC C
1. Serendip 56:09:07 Skeppare, Pär Lindforss
2. Cabernet Skeppare, Lauri Tammik
3. Wait and Sea Skeppare, Claes Brunnhage
IRC D
1. EllvAnn 51:10:39 Skeppare Lars Billström
2. Eminenta Skeppare, Måns Ulfsparre
3. Debora Rodriques Skeppare, Eero Pank
LYS C
1. L´Arc 56:24:28 Skeppare Lisa Fredriksson
2. Zelma Skeppare, Johan Zellman
3. Shogun Skeppare, Janis Straume
LYS D
1. Alda 52:40:27 Skeppare Juha-Pekka Vuorinen
2. Vindile Skeppare, Bengt Eriksson
3. Ancella Skeppare, Mats Gustavsson
Multi-30 Open
1. Mortitia 53:16: 27 Skeppare Anders Arnborger
2. True Look Skeppare, Peter Myhrström
3. Flying Camilla Skeppare, Claus Landmark
ORC Club C
1. Wafi 56:29:03 Skeppare Jesse Aarnio
2. Gunvor XL Skeppare, Carsten C. Witt
3. Stella Skeppare, Vesa Särykangas
ORC Club D
1. Grand Cru 57.01,33. Skeppare Leif Persson
2. Cloud Nine Skeppare, Jesper Weissglas
3. NN Skeppare, Nils Henriksson
ORC Int. C
1. Banken Bar 55:54:14 Skeppare Lars Duvander
2. Du Soileil Skeppare, Ingvar Hertzman
3. Birgitta Skeppare, Anders Helmrich
ORC Int. D
1. Prospect of Whitby 52.31:12 Skeppare, Hannu Narjus
2. Stormsteg Skeppare, Johan Tillander/Charles T.
3. Elixir Skeppare, Petri Jääskeläinen
X-35
1. Audi R8 57:27:12. Skeppare, Leif Carlsson
2. Audi R10 Skeppare, Johan Delin
3. Escape Skeppare, Peter Pohl
Trimaraner, 60 fot
1. HiQ II 39:25:43 Skeppare Andreas Andersen
2. Spirit of Titan Skeppare, Fredde Nylöf
3. Sjövillan Skeppare, Fredrik af Forselles
Match Cup Sweden invigdes officiellt på måndagskvällen i och med en parad genom Marstrand. Efter det följde invigningsmiddag och en defilering med tävlingsbåtarna i hård vind och strålande sol. En av talarna på middagen var GKSS:s ordförande Stefan Holmgren. – Vi har en fantastisk vecka framför oss med segling i absolut världsklass.
Efter att damklassen startat sina seglingar var det dags att även officiellt inviga årets upplaga av Match Cup Sweden. Invigningsmiddagen föregicks av en parad där karoliner ledde seglare, sponsorer och funktionärer över ön till Södra Strandverket.
VD:n för Brandspot, Jan Torstenson, talade inför middagsgästerna om vad som skiljer årets tävling från förra.
– Intresset för seglingarna har ökat. Detta år har vi 51 sponsorer och en fantastisk mix mellan segling, folkfest och näringslivsaktiviteter.
Även seglarna fanns representerade på middagen där den sexfaldige mästaren av Match Cup Sweden, australiensaren Peter Gilmour, höll tal. Herrarnas seglingar startar imorgon och då inleds Peter Gilmours försök att knipa sin sjunde titel på Marstrand. Till sin hjälp har han bland andra Johnnie Berntsson från Stenungsund, som är med som taktiker och storsegeltrimmare.
Över 100 000 åskådare väntas besöka Marstrand för att titta på seglingarna i år. Match Cup Sweden pågår hela veckan. Finalen i damernas klass avgörs på lördag, herrarnas på söndag.
Den snabba Formula 60 Trimaranen HiQ II med Andreas Andersen som skeppare gick klockan 04.40:43 på tisdagsmorgonen i mål i Eurocard Gotland Runts LYS Multi A-klass på ett nytt banrekord. Med en tid av 39 timmar, 25 minuter och 43 sekunder på den 567 M långa banan, som i detta Eurocard Gotland Runt gjorde två i stället för ett varv runt Gotland loggade HiQ II en snittfart på 14,38 knop. Det gamla rekordet, som sattes av norrmannen Knut Frostad år 2004 med trimaranen Academy löd på 13,66 knop.
– Att slå banrekordet var en extra bonus, sa Andreas Andersen sedan han öppnat den traditionella Champagneflaskan och kastats överbord i det 15-gradiga Sandhamnsvattnet av en besättning på strålande humör. Men faktum är, att jag inte började tänka på rekordet förrän Sandhamn var i sikte. Vi var hela tiden fokuserade på att komma före alla andra båtar i mål och hade mer koll på konkurrenterna än på rekordtiden. Att Morning Glory brutit fick vi reda på först när vi passerade Almagrundet.
Trettiofotstrimaranen i SeaCartklassen UBS Racing Team gick runt i vindby och kraftig våg utanför sydöstra Gotland mellan Faludden och Hoburgen under Eurocard Gotland Runt strax efter klockan 9 på måndagskvällen. De fem personerna i besättningen plockades snabbt upp av en annan Eurocard Gotland Runtseglare, Luffe 43:an Stora Blå. Ingen i besättningen har skadats. Båt och besättning hämtas nu av räddningskryssaren Rescue Anders från sjöräddningsstationen i Vendburg.
Skeppare på UBS Racing Team är rutinerade flerskrovsseglaren Johan Gnosspelius och besättningen, som är välbehållen, kommer från Stockholm.
Vid olyckstillfället rådde måttliga men byiga vindar, 5-7 m/sekund. Sikten var god. Klockan 22.50 fortsatte Stora Blå tävlingen. Bärgningen var då överlämnad till räddningskryssaren Rescue Anders och räddningskryssaren Bourgsvik.
En kapsejsad segelbåt av typ trimaran med fem personer ombordobserverades på måndagskvällen öster om Hoburgen. Vid 21.45 på måndagskvällen siktades den kapsejsade segelbåten, som deltog i Gotland Runt, av en annan deltagande båt, Stora Blå. Positionen var ca 8 distansminuter öster om Hoburgen. De fem ombordvarande, som satt ovanpå ett av trimaranens skrov, tog sig över till Stora Blå.
Räddningsbåten “Rescue Anders” från Svenska Sjöräddningssällskapets station i Vändburg larmades, även så en RIB-båt från stationen i Burgsvik.
Vid 23-tiden var räddningsbåtarna framme vid haveristen och kunde ta ombord de nödställda. Man lyckades även ta den kapsejsade båten under bogsering.
De ombordvarande kunde berätta att en brand hade utbrutit ombord ca. fem timmar tidigare, och att man då hoppat i vattnet. Så småningom slocknade elden och man kunde ta sig upp på ett av skroven där man suttit tills man blev upptäckta av Stora Blå.
“Rescue Anders” förde besättningen till Sjövärnskårens förläggning på Hoburgen, där man fick torra kläder, sängplatser, varm mat samt möjlighet att kontakta sina anhöriga.
Kampen mellan de alpina landslagen i Gotland Runts X 35-klass hårdnar. Vid passeringen av Visby tidigt i morse var killarnas båt, Audi R10, sex minuter före tjejerna på Audi R8 men vid halvniotiden på tisdagsmorgonen var tjejbåten återigen i ledning.
Båda båtarna har följts åt stor del av tävlingen och har hittills passerat samtliga rundningspunkter som växelvis första och andra båt i klassen. När båtarna passerade Visby tidigt på tisdagsmorgonen var landslagskillarna ombord Audi R10 med skepparen Johan Delin i ledning, sex minuter före tjejbåten Audi R8 där Leif Carlsson är skeppare.
Men vid halvniotiden på tisdagsmorgonen rapporterade skepparen Leif Carlsson på Audi R8 att man återigen gått om Audi R10, efter en tuff natt och morgon med grova havsvindar.
– Efter att ha legat ihop med killbåten nästan hela tävlingen är vi nu återigen förbi de efter otroligt starka insatser från hela besättningen, berättar Leif Carlsson på Audi R8. Nu ska vi försöka hålla i det här ända in i mål.
– Vi har kämpat som dårar under natten för att ta oss upp i ledningen igen, berättar landslagsåkaren Jessica Lindell Vikarby. Det är så små marginaler, plötsligt ändras vinden och förutsättningarna blir helt annorlunda.
Både Audi R8 och Audi R10 beräknas gå i mål i Sandhamn under tisdagskvällen.
Ombord Audi R8 finns bland annat de alpina landslagstjejerna Maria Pietilä Holmner, Jessica Lindell Vikarby och Frida Hansdotter samt rutinerade seglare som skepparen Leif Carlsson, Tom Whitmore, Hans Bauer och Göran ”Juppa” Olsson. I besättningen på Audi R10 finns bland annat alpinkillarna Hans Olsson, Mattias Hargin och Oscar Andersson under ledning av skepparen Johan Delin.
Följ den den spännande fighten mellan de alpina landslagstjejerna och killarna direkt via webbkamera som dokumenterar allt som sker ombord på Audi R8 och Audi R10 under Gotland Runt. Gå in på www.gotlandrunt.se och klicka på symbolen för ”sändning live”.
Det alpina landslaget deltog även förra året i Gotland Runt då alpinkillarna i Audi R8 korsade mållinjen som första båt. Namnen på de Audi-sponsrade X 35-båtarna som deltar i Gotland Runt – R8 och R10 – härstammar från Audis framgångsrika tävlingsbilar med samma namn som vunnit den legendariska motorsporttävlingen Le Mans 24 h hela åtta gånger totalt.
Audi, som i år även är sponsor till Gotland Runt, har sedan länge varit engagerade i segling och internationellt är Audi bland annat titelsponsor till Audi MedCup 2008.
Stockholm 1 juli 2008 – För andra året i rad blev Ericsson Racing Team första enskrovsbåt i mål av Eurocard Gotland Runt. Runt lunchtid på tisdagen gick båten i mål utanför Sandhamn efter ganska precis två dygns kappsegling på Östersjön.
– Vi har haft en fantastisk fin resa. Hyggligt med vind, lite regn, sol och hårt jobb ombord med väldigt många segelbyten. Det har behövts, men så har vi också haft bra fart på båten nästan hela tiden, säger skepparen Thomas Blixt
Ericsson var, som sagt, snabbast av alla enskrovsbåtar. Men allra snabbast i årets tävling var 60-fots trimaranen HiQ II med Andreas Andersen som skeppare. De fick målskottet utanför Sandhamn redan kl 04.40 på tisdagsmorgonen efter en snittfart på 14,38 knop på den långa banan som i år gick två varv runt Gotland.
Ericssons svåraste konkurrent bland enskrovsbåtar var den tyska 86-fotaren Morning Glory med Hasso Plattner som skeppare. Men på måndagseftermiddagen, då Morning Glory låg först bland enskrovsbåtarna, råkade man ut för ett mastbrott och tvingades bryta. Ingen ombord skadades och man tog sig för motor tillbaka till Sandhamn
För Ericsson Racing Team fortsätter nu förberedelserna inför starten i Volvo Ocean Race i Alicante i oktober. Om två veckor sammanstrålar de två Ericsson-båtarna som ska tävla i jorden runt-kappseglingen i höst. De möts i Nynäshamn för att gemensamt segla ner till träningsbasen på Lanzarote. Där väntar en mängd tester och träningar och i mitten av september ska de vara på plats i spanska Alicante.