nyhetstest

Båtagenturen Gulves Stockholm, med butik och showroom i Stockholmsförorten Älvsjö, byter namn till Vått. Namnbytet är en del i företagets förnyelse och omprofilering mot en mer nischad och fartfylld inriktning. Vått visar 15 båtar på båtmässan Allt för sjön i Stockholm, den 5-13 mars. Det blir båtar från Chris-Craft, Pursuit och Boston Whaler. Bland annat visas Chris-Craft Corsair 28 Heritage Edition, Pursuit OS 345 Offshore och Boston Whaler 170 Super Sport (bilden).

– Nu höjer vi farten samtidigt som vi ökar fokuseringen på våra starkaste varumärken Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler, som vi också är generalagenter för. Det innebär att vi minskar antalet båtmärken i showroomet för att istället kunna erbjuda fler lagerhållna modeller och bättre service inom Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler. Förändringen kräver ett namnbyte anser vi. Nu kör vi så det stänker. Vad passar då bättre än Vått?, säger Mats Andersson, delägare och säljare på Vått.

När verksamheten startade 2004 sålde och marknadsförde Gulves Stockholm nio olika varumärken. Under de senaste två åren har företaget valt att minska antalet båtmärken för att istället fokusera på några av branschens mest populära och välrenommerade som Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler.

Ansträngningarna har också resulterat i att företaget har blivit generalagent för nämnda båtmärken och under 2010 blev Vått (Gulves Stockholm) Chris-Crafts och Pursuits största handlare utanför USA.

Info: www.vatt.se

I Göteborg finns Skandinaviens största hamn och här är sjöfarten som störst i Sverige. Därför förstärker nu Sjöfartsverket satsningen på Göteborg som knutpunkt för verksamheten.

– Vi vill använda vår unika sjöfartskompetens för att satsa i Göteborg tillsammans med Sveriges viktigaste hamn, Chalmers, näringen och övriga intressenter. Vi måste ha en stark position och en tydlig knutpunkt i Göteborg, som är ett av Sveriges viktigaste transportlogistiska centra, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket.

Satsningen innebär bland annat att VTS-stolen i Göteborg, alltså sjötrafikinformationen, behålls och inte flyttar till Södertälje som tidigare aviserats. Ett framtida projekt blir att fortsätta utveckla tjänster tillsammans med Göteborgs Hamn, som exempelvis trafikstyrning (Vessel Traffic Management).

– Det är mycket glädjande att Sjöfartsverket väljer att satsa på och samverka med Göteborgs Hamn. Sverige behöver ett starkt godsnav och samarbetet kommer att leda till effektivare transporter för landets export- och importindustri, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

För Sjöfartsverket är det av stor vikt att samlokalisera hela den egna verksamheten i Göteborg, som idag finns utspridd på ett antal platser. Här ingår bland annat sjö- och flygräddningscentralen, lotsnings- och båttransportverksamheten och ett antal andra servicetjänster till sjöfartsnäringen som bedrivs dygnet runt.

– Det är viktigt av flera skäl, både för att effektivisera och sänka kostnaderna, men också för att vi vill förstärka vår närvaro i Göteborg och förbättra våra kundrelationer, säger Ann-Catrine Zetterdahl.

Sjöfartsverket satsar också på ett nära samarbete med den maritima forskningen, som bedrivs av bland annat Chalmers och Lighthouse i Göteborg. Forsknings- och utvecklingsverksamhet ska, precis som all annan verksamhet, bedrivas tillsammans med näringslivet för att skapa bästa möjliga nytta för Sverige och sjöfartens konkurrenskraft.

Info: www.sjofartsverket.se

Bilden: Ann-Catrine Zetterdahl.

En helt ny serie båtsläp för segelbåtar lanseras i vår. Det är företaget Bålstasläpet som har konstruerat sex nya modeller för att passa alla typer av segelbåtar med en vikt från 500 kilo till 2,7 ton. Alla är ”EG – helfordonsgodkända” vilket innebär att de är godkända för att köras och säljas i hela Europa. Vagnarna har vattentäta hjullager och tillbehör av mycket hög kvalitet.

Dagsegling är en trend inom båtlivet som kommer starkt och det möter Bålstasläpet med att lansera sex nya båtvagnar specialgjorda för segelbåtar. Samtliga modeller har ställbara sidostöttor som är träbelagda samt en skyddsplatta för skrovet, vilket medför att båten står stadigt.

Vinterförvaring på trailern
Ett alltmer kännbart problem, speciellt på västkusten, är att få tag i en sommarplats i sjön. Det behövs inte när båten förvaras på en trailer och dessutom där den dessutom kan förvaras året runt. Det minskar utgifterna med många tusenlappar vilket gör att trailerkostnaden snabbt är hemräknad.

Många finesser
De nya trailrarna finns i sex modeller med vardera två till fyra storlekar inom varje modell. Både bromsade och obromsade släp ingår i serien och med en eller två hjulaxlar.

Chassit i vagnarna är helsvetsat och varmgalvaniserat. Alla vagnarna har också belysning som sitter på en avtagbar ramp. Vaggan med stöttorna är avtagbar vilket gör att trailern även kan användas för annan last. På vagnen finns också svetsade öglor att fästa surrningsband.
Första servicen som ska göras inom sex månader ingår i priset.

Info: http://www.balstaslapet.se/

Världshaven – från Stockholms skärgård till Stilla havets väldiga vatten – är fulla av plastskräp. Samtidigt råder brist på återvunnen plast på land. Sjöhistoriska Museet inviger nu en utställning som uppmärksammar denna ”plastparadox”. Utställningen är ett samarbete mellan Sjöhistoriska och Electrolux till följd av det internationellt uppmärksammade projektet Vac from the Sea, där unika dammsugare tillverkats av plastskräp som har samlats in från världens hav.

Syftet är att uppmärksamma problemet med plastföroreningar i marina miljöer och inspirera konsumenter och industrin att bli bättre på att återvinna plast.

Förutom plastföremål från världens hav, solblekt och sönderfrätt av saltvatten, rymmer utställningen dokumentation från insamlingar av plast vid bland annat Hawaiis kust, Phi Phi-öarnas korallrev och klipporna i Bohusläns skärgård.

Utställningen äger rum under den magnifika kupolen i Sjöhistoriskas tornrum.

Info: www.maritima.se

Nya Dehler 41 är utvecklad och designad under ledning av ingen mindre än Rolf Vrolijk, en av världens absolut främsta inom design och konstruktion.Designern Judel & Vrolijk fick ett bestämt tydligt definierat uppdrag; att utveckla en Cruiser/Racer som sätter nya gränser avseende fartpotential och dynamik i sin storlek och katergori, och som samtidigt ska möta de höga kraven av komfort och trivsel hos den moderna seglarfamiljen.

Pressrelease:

Designteamet har jobbat intensivt med att optimera båten för ORC och IRC samt att samtidigt skapa en vacker båt med eleganta och moderna linjer. Mycket av linjeföringen känner man igen från TP52 design klassen för havskappseglingsproffs i vilken J&V designat flertalet av de mest framgångsrika båtarna.

För semesterseglaren och kappseglaren
Dehler 41 kan konfigureras för att möta seglarens olika behov. Som en ren Cruisingbåt eller kanske en båt som du kan Cruising segla med och kappsegla med, eller för kappseglaren som vill ha det absolut bästa och snabbaste finns en ren racing version, Dehler 41db.

Exteriört kommer man att kunna välja mellan standardköl eller racingköl. Båda är s.k. torpedkölar för maximal fart, balans och höjdtagning. För svenska cruising seglare har man även tagit fram en L-köl med blybulb på 2 m. Standard är dubbel rattstyrning där styrsystemet kommer att ha ett minimum av friktion för att ge rorsman en extraordinär roderkänsla och precision.

Interiört kan man välja emellan 3-kabinslösning eller 2-kabin där man får ett stort WC med separat dusch, utöver det finns det även ett utförande med 3-kabiner och 2-toaletter. Det går även att välja emellan två träslag i inredningen. Mahogny (standard) eller teak. Inredningen kommar att vara stilsäker och präglas av hög klass och bidra till trivsel och social samvaro.

Nya Dehler 41 finns med ett stort antal individuella konfigurationer gällande inrednings-material, kabiner, köllösningar, däckskonfigurationer och mycket annat för att möta dina behov av komfort, prestanda och seglingsinrikting. Som några exempel kan nämnas utfällbar bad-plattform som är integrerad i akterspegeln, inredning i lättviktskomposit, mast i kolfiber med vant i rod.

De första båtarna kommer att levereras under juni 2011.

Info: www.dehler.se

Kommentarer

Helsman 06:29:17 2011-02-25

Grym – vill ha

Nordens största och mest klassiska havskappsegling, Gotland Runt, flyttar starten från Sandhamn till Stockholm, får teknikkonsulten ÅF som ny partner och byter namn till ÅF Offshore Race. Tiotusentals stockholmare kommer att kunna följa starten den 6 juli 2011 och sedan årligen framöver. ÅF Offshore Race kommer att bestå av två deletapper.

Den första startar i centrala Stockholm och har Sandhamn som mål. Den andra etappen går från Sandhamn runt Gotland och tillbaka.

– KSSS vision är att vara ledande inom seglingssporten. Detta innebär för oss att vi hela tiden ska utveckla våra evenemang så att de är sportsligt och kommersiellt intressanta. Genom att flytta starten till centrala Stockholm uppnår vi precis detta. Starten kommer att kunna följas av tusentals åskådare på Stockholms klippor och kajer. Vi är övertygade om att detta kommer att bli en folkfest och bidra till att ytterligare höja intresset för svensk segelsport, säger Jacob Wallenberg, ordförande för KSSS, som arrangerar tävlingen.

– Det känns fantastiskt att få vara med och ta Sveriges finaste regatta in i nästa era. Kappsegling är en klimatsmart sport, vilket passar ÅF. Vårt samarbete med KSSS innebär dessutom att vi kommer att hjälpa dem att utveckla sitt miljöarbete, både för ÅF Offshore Race men också för andra aktiviteter inom klubben, säger ÅFs VD Jonas Wiström.

I årets upplaga av ÅF Offshore Race kommer elitklassen och de klassiska båtarna att segla den nya sträckningen. Övriga klasser startar i Sandhamn som tidigare. Från och med 2012 års upplaga av tävlingen planeras hela startfälten utgå från centrala Stockholm.

– Jag vill hälsa Sveriges främsta kappsegling välkommen till huvudstaden. Stockholm är världsberömt för sin närhet till vatten och ett evenemang som detta befäster den bilden, säger företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M).

Namnbytet till ÅF Offshore Race hänger samman med att ÅF blir ny titelsponsor av tävlingen. ÅFs åtagande löper initialt till och med 2016.

Info: www.afconsult.com

Foto: Oscar Kihlborg.

Kommentarer

Olof Malmlöf 22:26:37 2011-02-23

Märkligt att skrota ett så välkänt namn/varumärke. ÅF Offshore Race säger inget till en utomstående eller utlänning. Borde gått att behålla "Gotland" och kombineta med ÅF. Tror varendra reklamare som seglat begriper att man inte skall göra så här. (sedan heter det namnändra – inte döpa om. Dop det har med religion att göra) 🙂

Tillsammans har de svenska och norska enheter, som arbetar med att ta upp oljan som kommit ut från haveristen Godafoss, fått upp 90 kubikmeter olja. Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 001 Poseidon har tagit upp 19 av de 90 kubikmetrarna.

Svenska kustbevakningsenheter som nu arbetar med att ta upp olja i området är KBV 001 Poseidon, KBV 050 och KBV 051. Övervakningsfartyget KBV 307 finns på plats vid haveristen. Kustbevakningsflyget flyger regelbundet i området och ger miljöskyddsfartygen närmare positionsangivelser för var oljestråken finns.

Norska enheter i området, enligt Kystverket, är KV Nornen , KV Harstad, Oljevern 03, Ingeborg Platau, TB Gyltingen, BB Connector och BB Balder samt flera mindre enheter.

I området är det fortfarande kallt med isbildning som följd. Kustbevakningsflyget har flugit över området i morse och är nu i luften igen. Oljan driver för närvarande västerut, bort från haveristen och från den svenska kusten.

Alla containrar ombord på haversiten kommer att flyttas före en bärgning av fartyget görs.

Alla bilder är tagna av KBV 307. Foto: Kustbevakningen.

Som ett av marknadens mest intressanta giftfria teknik- och affärskoncept när det gäller att hålla båtskrov fria från påväxt har Ekomarines miljövänliga båtbottenfärg Neptune Formula blivit nominerade som en av tio produkter till båtmässan Allt om sjön av initiativet Ren botten utan gift.

“Färgen Neptune Formula från Ekomarine skapar ett syrefattigt skick närmast skrovet som marina organismer av naturliga skäl undviker – ett elegant sätt att använda kunskap om modern bioteknik i praktiken, utan användning av giftiga tungmetaller eller kemikalier”, skriver Ren botten utan gift i sin nominering.

De tio koncepten kommer att visas upp och bedömas av en jury med representanter från bland andra Svenska Båtunionen, Kryssarklubben och Kungliga Svenska Segelsällskapet.

Fakta – Ren botten utan gift
Initiativet Ren botten utan gift verkar för att öka utbudet och mångfalden av giftfria lösningar för att hålla båtars skrov fria från påväxt. Syftet med deltagandet på båtmässan är att lägga grunden för en kommande teknikupphandling som samlar många mindre kunder i en större beställargrupp, vars köpkraft är så stor att den kan attrahera leverantörer att ta tekniksprång.

Ren botten utan gift finansieras av Naturvårdsverket. Medverkar gör även Svenska Båtunionen, Sveriges Redareförening, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Kemikalieinspektionen och Vinnova.

AB Volvo Penta har undertecknat avtal om strategisk allians med Garmin Ltd angående utveckling och marknadsföring av instrument samt navigations- och kommunikationsutrustning för marint bruk. Volvo Penta stärker därmed sin position som världsledande leverantör av integrerade drivsystem inom marinindustrin.

Båtbyggare och slutkunder i marinindustrin efterfrågar alltmer kompletta och integrerade systemlösningar för hela kedjan från propeller till antenn. AB Volvo Penta och Garmin Ltd har nu undertecknat ett samarbetsavtal som skapar unika möjligheter att svara upp mot dessa kundkrav.

Med det nu undertecknade avtalet kommer Volvo Penta att tillsammans med Garmin att utveckla marina instrument samt navigations- och kommunikationsutrustning som marknadsförs i ett komplett kunderbjudande för fullt integrerade drivsystem och instrument.

Volvo Penta blir genom avtalet världsledande ”One-Stop-Shop” i marinindustrin för motorer, drivlina och systemlösningar för instrument och navigering, vilket innebär betydande fördelar för båtbyggare, återförsäljare och slutkunder.

– Våra kunder får genom avtalet tillgång till toppmodern kommunikationsteknik och ett komplett program av multifunktionella instrument som väsentligt stärker vår världsledande position vad avser kompletta och integrerade drivsystem för båtar, säger Göran Gummeson, VD för Volvo Penta.

– Det är en stor ära för Garmin att få arbeta med Volvo Penta. Denna allians gör det möjligt för Volvo Penta och Garmin att kombinera styrkorna hos båda företagen för att kunna erbjuda marknadsledande och integrerade systemlösningar med bästa design och högsta kvalitet, säger Garmins VD Cliff Pemble.

I takt med elektronikens intåg i marinbranschen har båtens drivsystem alltmer kommit att integreras med förarmiljön. Volvo Penta knyter samman motorer och transmission med instrument, reglage och tillbehör i den elektroniska plattformen EVC, Electronic Vessel Control.

Med hjälp av denna elektroniska plattform har Volvo Penta kunnat leverera produkter som exempelvis joystick och Dynamic Positioning System, vilka gör båtlivet enklare och bekvämare för slutkunden.

Tillsammans med Garmins innovativa instrument samt kommunikations- och navigationslösningar kommer Volvo Penta nu att kunna utforma ännu bättre förarmiljöer med stark fokus på bekvämlighet och användarvänlighet.

– Det ska vara enkelt att köra båt. Ett tryck på startknappen ska räcka för att hela systemet ska gå igång – – ungefär som på en personbil. Ju bättre vi blir på att erbjuda teknik som förenklar båtlivet desto större möjligheter för oss att attrahera nya kundgrupper, säger Göran Gummeson.

Volvo Pentas och Garmins gemensamma produkter kommer att introduceras successivt med start 2012.

Här är den ultimata badbåten för riktigt fina dagar. Den här badplattformen eller båten har lanserats under det vitsiga namnet bbq-donut. På årets båtmässa i Düsseldorf väsades den i en helt ny version, försedd med en liten elmotor.

bbq-donut är trailerbar, men kan förstås lägga till vid en vanlig brygga eller segla ut med solbadande besättning på skyddade vatten. Den finns i flera varianet och utföranden med sittplats för 8-10 personer, soltak, badstegar och allt annat kul som kan behövas när badsäsongen kommer tillbaka.

Priset för bbq-donut börjar på cirka 15 000 Euro.

Info: www.bbq-donut.de

Hondas nya flaggskepp – BF250 – premiärvisades på Miami International Boat Show 2011 17 februari. Honda Marine kompletterar sin bränslesnåla, högpresterande produktlinje med en helt ny utombordsmodell. På Miami International Boat Show ges en första glimt av designen hos den helt nya BF250 hk utombordaren som planeras att finnas på lager i Europa från och med december 2011.

Med en unik motor på 3,6 liter ska BF250 ge optimal balans mellan prestanda och effektiv bränsleförbrukning, tack vare exklusiv teknik från Honda Marine, till exempel BLAST™, VTEC® och ECOmo. Motorn kommer också att vara certifierad enligt NMEA 2000®, vilket ger båtanvändaren enkel tillgång till elektronisk utrustning för marin användning.

Tack vare en helt ny design kommer BF250 att ha ett strömlinjeformat, snyggt och slimmat utseende. Som världens största motortillverkare och föregångare inom modern fyrtaktsteknik står Honda fast vid sin vision om att vara ett välkommet företag i samhället som värnar om miljön.

– BF250 är vår nya flaggskeppsmodell som bekräftar vår strävan efter att utveckla nya innovativa produkter som håller de högsta kvalitets- och säkerhetsnivåerna som Honda står för. Vi ser fram emot det här nya och spännande tillskottet i vårt produktutbud, säger Martin Sanders, General Manager för Power Equipment i Europa.

Ordförklaringar
BLAST™ (Boosted Low Speed Torque). I synnerhet vid snabb acceleration, ökar BLAST™ prestanda genom att justera luft-/bränsleblandningen för maximalt vridmoment samtidigt som tändinställningen ökas till högsta knackningsfria nivå för att öka vridmomentet vid full belastning.

VTEC® (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Varierar inloppsventilernas lyft- och öppningstide för att ge optimala prestanda vid både låga och höga varvtal.

ECOmo (Economy Controlled Motor). Detta är det begrepp som används för att beskriva styrsystemet för bränslebesparing i syfte att förbättra bränsleekonomin.

NMEA 2000® – (National Marine Electronic Association). Detta är den kommunikationsstandard som används på båtar och fartyg. Den baseras på CAN-bussnätverk. Kommunikationsstandarden för båtutrustning (navigationsinstrument, sensorer, skärmar etc) har fastställts för att flera olika enheter ska kunna anslutas till ett och samma CAN-bussnätverk.

RCD (Recreational Craft Directive). Standard för buller, vibration och utsläpp.

Info: www.honda.se

Båtmässan i Miami pågår för fullt. På Miami International Boat Show 2011 utses en rad vinnare i olika klasser. Det är båtar med särskilt smart design eller båtar som tilltalar helt nya kundgrupper. Chaparall SSX 327 har utsetts till vinnare i klassen för cruisers på 25 till 60 fot. Det här är en stor och intressant bowrider med ovanligt gott om plats ombord.

Medan vi i Skandinavien har utvecklat konceptet med allt större och allt mer praktiska Walk Around båtar så har amerikanarna tagit fram fler och nya båtar med bowrider. Det är ett koncept som också passar på båtar i många olika storlekar.

Inte förrän på senare år har dock amerikanska bowriders även blivit så praktiska som vi vill ha dem.

Ett bevis för detta är nya Chaparall SSX 327, som av bilderna att döma passar riktigt bra även för skandinaviskt båtliv. Med en stor öppen bowrider i fören, rymlig cockpit och ett gediget tak som skyddar förare och passagerare mot sol och regn kan båten säkert hitta en stor marknad även hos oss.

Tekniska specifikationer
Längd: 9,91 m (iknl. badplattform)
Bredd: 3,05 m
Skrovvinkel: 22°
Bränsletank: 568 liter
Hålltank: 57 liter
Vatten: 95 liter
Djupgående: 98 cm
Max motor: 860 hk 641 kW
Vikt torr: 4 445 kg
Motorval:
Twin Mercury 5.7L 350 Mag DTS B3 300 hp
Twin Mercury 6.2L 377 Mag DTS Axius B3 320 hp
Twin Mercury 8.2L Mag DTS B3X 380 hp
Twin Mercury 8.2L Mag HO DTS B3X 430 hp
Twin Volvo 5.7L Gi EVC DP 300 hp
Twin Volvo 5.7L GXi EVC DP 320 hp
Twin Volvo 5.7L GXI EVC-D Joystick DP 320 hp
Twin Volvo 8.1L Gi EVC DP 375 hp
Twin Volvo 8.1L Gi EVC Joystick DP 375 hp
Twin Volvo 8.1L GXI EVC-D DP 420 hp

Info: www.chaparralboats.com

Förra säsongen kom den här skon från Sebago i en herrmodell. Nu är det dags för en dammodell. Sebago Beacon är en handsydd Blucher mockasin i garvat läder, läderfodrad och med rålädersnörning. Sebago Docksides halkfria klassiska båtsula i gummi lämnar inga märken.

Färgen är Brown och skon finns i storlekarna 6-10. Pris 1 395 kr.

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

Info: www.sebago.se

AB Volvo Penta and Yamaha Motor Co., Ltd har beslutat att tillsätta gemensamma arbetsgrupper för att utvärdera möjligheterna till fördjupat samarbete mellan företagen. Den 6 december förra året meddelade Volvo Penta och Yamaha Motor att parterna har slutit avtal om teknologisamarbete för utvecklandet av elektroniska styrsystem för båtar.

Samarbetet syftar till att skapa teknologisynergier inom det allt viktigare elektronikområdet. Samarbetet trädde i kraft vid årsskiftet, men redan nu har parterna beslutat att gå vidare med gemensamma studier för fördjupat samarbete mellan företagen.

– Volvo Penta är världsledande på marina drivsystem, Yamaha Motor är världsledande på utombordsmotorer. Med våra kompletterande kunderbjudanden så ser vi stora möjligheter till fördjupat samarbete i syfte att skapa marinvärldens slagkraftigaste kombination, säger Volvo Pentas VD, Göran Gummeson.

Samarbetet mellan Volvo Penta och Yamaha Motor kommer inte att inkludera ägarskap utan enbart bygga på partnerskap inom olika områden där företagen ser möjligheter till samarbeten genom kompletterande kunderbjudanden.

Volvo Penta och Yamaha Motor har redan beslutat att inleda distributionssamarbete för Volvo Pentas marinmotorer på den japanska marknaden och möjligheterna för liknande samarbeten även inom andra marknader kommer att utvärderas.

I Nordamerika har Volvo Penta och Yamaha Motor sedan tidigare genomfört marknadsföringsinsatser gentemot enskilda båtbyggare och parterna kommer att fortsätta utvärdera möjligheterna till marknadssamarbete även i andra delar av världen.

Service, logistik och eftermarknad är andra områden där parterna gärna ser fördjupat samarbete.

Volvo Penta har idag marinvärldens mest globala service – och återförsäljarnät med omkring 4.000 servicepunkter över hela världen. Yamaha Motor finns representerat i fler än 180 länder över hela världen.

Det befintliga teknologisamarbetet kommer att innebära att företagen utnyttjar gemensamma elektronikplattformar, vilket skapar möjligheter till synergier vad avser diagnosverktyg, kompetens, standardisering och eftermarknadstjänster.

– Genom fördjupat samarbete med Volvo Penta där vi drar fördel av båda företagens styrkefaktorer vill vi skapa en långsiktig och konkurrenskraftig allians med unika förutsättningar för att möta de utmaningar som marinbranschen står inför, säger Takaaki Kimura, Representative Director and Senior Managing Executive Officer of Yamaha Motor Co., Ltd.

Volvo Pentas och Yamaha Motors gemensamma arbetsgrupper kommer att tillsättas under februari månad.

Bildtext:
Takaaki Kimura, VD på Yamaha Motor och Volvo Pentas VD Göran Gummeson skakar hand på Miami Boat Show 2011.

Kustbevakningen fick kl 21.00 information från den norska sjöräddningscentralen i Stavanger om att fartyget “Godafoss” hade grundstött vid Valer cirka fyra nautiska mil norr om den svenska gränsen. Bland de områden som hotas av oljeutsläppet är den känsliga Kosterarkipelagen utanför Strömstad.

Goudafoss är ett containerfartyg som är 165 meter långt. Hon står hårt på grundet och man har konstaterat att det är hål på två av fartygets bränsletankar. Tankarna innehåller vardera 250 kubikmeter tung bränsleolja (HFO). Norska enheter har länsat in fartyget men man har även konstaterat ett oljeutsläpp i vattnet runt omkring. Det finns en viss risk att denna olja kan nå svenska kusten.

Kustbevakningen har skickat oljesaneringsfartyget KBV 050 till platsen för att bistå norrmännen i aktionen. Flygplanet KBV 502 är också på plats för att spana av området och söka efter eventuell olja under tidig morgon. Flygplanet har avancerad teknisk utrustning för att kunna se i mörker och dimma.

Även KBV 307 med ett så kallat sjösläp kommer eventuellt att involveras i operationen under morgonen.

Foto: Kustbevakningen.

Stoppa hajfensfisket i Europa för att strypa transporten av hajfenor, främst till den asiatiska marknaden. Världsnaturfonden WWF uppmanar att senast måndag 21 februari protestera och trycka på EU-kommissionen för att få bort kryphålen i förbudet mot hajfensfiske. Hajfensfiske eller ”shark finning” innebär att fenorna skärs av och kroppen kastas tillbaka i havet där hajen långsamt dör. Sedan 2003 finns det ett EU-förbud mot hajfensfiske.

Svaga lagar har gjort att EU-länder utnyttjat kryphål i lagstiftningen och djurplågeriet har fortsatt utan konsekvenser för fiskefartygen.

– Alla måste hjälpas åt att få den här grymma slakten stoppad och få EU att skärpa lagstiftningen. WWF arbetar globalt för att stoppa hajfensfiske och kräver ett totalförbud mot denna typ av fiske i europeiska vatten, säger Inger Näslund, marinbiolog och fiskeexpert på WWF.

Efter ett brett initiativ från Europaparlamentets fiskeutskott i höstas lovade fiskekommissionären Maria Damanaki att ta krafttag för att skärpa EUs förbud mot hajfensfiske. Under sex veckor har en offentlig remissomgång pågått för att få in förslag på åtgärder för att täppa igen kryphålen. (Samråd om ändring av rådets förordning (EG)1185/2003 om avlägsnande av hajfenor ombord på fartyg).

Hajfenorna används traditionellt i Asien för hajfenssoppa. I Europa fiskas hajar som matfisk för köttets skull, främst av fiskare från Storbritannien, Spanien och Portugal. Detta hajfiske regleras genom kvoter. Hajkött används bl a i maträtterna “Caldeirada” och “Schillerlocken”, den senare oftast tillagad av pigghaj. Hajkött serveras på restauranger i hela Europa. I Storbritannien kan man tyvärr finna haj på traditionella “fish-and-chips”-restauranger. Troligen sker en illegal export av hajfenor när europeiska fiskare får upp haj som bifångst.

Fakta: Hajar har ett oförtjänt rykte om att vara hänsynslösa rovdjur som attackerar människor. I själva verket är det mycket troligare att en haj blir dödad av en människa än tvärtom. Varje år dödas över 100 miljoner hajar i hajfensfiske. Detta anser WWF är helt oacceptabelt.

Antalet hajar längs svenska kusten har sjunkit dramatiskt sedan det industriella fisket tog fart i mitten på 1900-talet, och situationen ser likadan ut i resten av världen. För yrkesfisket i Sverige råder totalförbud mot pigghajsfiske.

Protestera mot det grymma hajfensfisket: www.wwf.se/protesthajfensfiske

De här nya instrumenten från Humminbird ger en klar bild över vad som finns under båten. Humminbird 597cxi HD DI combo och 596cx HD DI helt nya 5” instrument. 597cxi HD DI är ett kombinationsinstrument av GPS kartplotter och ekolod. 596cx HD DI är däremot ett renodlat ekolod. Vad de båda har gemensamt är Downimaging, som visar en kristallklar bild av vad som befinner sig under båten. Aldrig tidigare har det varit enklare att avläsa om det är fisk man ser eller andra föremål i vattnet som träd eller stenar.

Humminbird blir unika med sina Downimaging ekolod, där det även går att få fram den traditionella ekolodsbilden i 2D. Du får alltså två ekolod i ett. Den medföljande downimaging givaren arbetar med två frekvenser. 800kHz ger en spridningskon på 45º och 455kHz en bredare vinkel på 75º. Den integrerade Dual Beam givaren visar en traditionell ekolodsbild i 2D, som fortfarande är det bästa för avläsning av fiskekon. Den har en ljudstråle på 16º (455kHz) och 25º (200kHz).

De båda enheterna är försedda med en 5” HD display med upplösning 640×640 TFT färg. Detta gör det enkelt att läsa av bilden även när solens strålar träffar skärmen.

Den inbyggda 50 kanals GPS antennen på 597-modellen, plockar in maximalt med satelliter och ger en överlägsen position angivelse. Kartplottern är förberedd för det populära och detaljrika sjökortet Navionics Gold som finns i två versioner, Small eller XL9 som täcker hela Sverige.

Downimaging klarar djup ner till 76 meter och 180 meter med Dual Beam givaren. Det finns ett antal färgkombinationer att välja bland, anpassat för de olika ljusförhållandena och användarens personliga favorit.

Med Humminbirds legendariska snabbkopplingsfäste som ingår, blir det enklare att ta med sig instrumentet från båten. Genom ett tryck på instrumentets baksida och ett lyft frigörs enheten. Vid nästa användningstillfälle trycker man bara ner instrumentet i snabbfästet och alla kablar är anslutna. Möjligheten för en infälld installation finns också.

597cxi HD DI pris 10 995 kr.
596cx HD DI pris 8 995 kr.

Info: www.comstedt.se

Amerikanska CAT har tagit fram en helt ny dieselmotor avsedd för fritidsbåtar. Caterpillar beskriver den som en “High Performance Diesel Engine”. Beteckningen är Cat C6.4 Marine Engine. Det är en kompakt diesel i effektområdet 335-505 hk med common rail bränsleinsprutning.

Motorn är både kompakt och kraftfull samt har låga utsläpp. Motorns arbetsvarvtal ligger på 3 400 rpm.

Den här V8:an har fyra ventiler per cylinder och en borrning på 98,2×105 mm. Den totala motorvolymen är 6,4 liter. Den högsta effekten som tas ut är 505 hk vid 3 400 rpm. Övriga nivåer är 450 hk vid 3400 rpm, 380 hk vid 3400 rpm och 335 hk vid 3400 rpm. Produktionen är beräknad att starta 2012.

Här är övrig information i den amerikanska pressreleasen:

“We’re pleased to introduce a segment-specific marine engine for our pleasure craft customers,” said David Shannon, Caterpillar Marine Power Systems Pleasure Craft Global Sales Manager. “The new C6.4 is designed from the ground up to be reliable with clean, quiet operation and require less maintenance. We’ve taken extra measures to offer a new product capable of pleasing even the most discerning marine customer.”

The C6.4 meets current exhaust emission regulations including U.S. EPA Tier II marine recreational craft limitations, the EU 94/25/EC recreational craft directive and is IMO II compliant. The engine is also capable of meeting future U.S. EPA Tier III marine exhaust emissions requirements. Reduced engine noise is achieved through innovative design in the two-piece CGI cylinder block, combining the bed plate and block casting to provide additional stiffness and subsequently lower operating noise. The High Pressure Common Rail (HPCR) fuel system also provides quieter performance through the pilot injection of fuel and integration of Piezo technology to eliminate electro-mechanical control solenoids.

“Vessel owners will immediately notice the quieter performance of the C6.4 due to significant reductions in gear train and valve noise as well as the addition of the HPCR fuel system,” noted Tony Pattle, Marine Products Engineering Manager. Tom Withers, Chief Engineer for the C6.4 project added, “A great deal of focus has been put on incorporating Caterpillar’s many years of pleasure craft marine experience into the overall package design of this product resulting in a very compact design in the always exciting V8 configuration.” Extensive laboratory testing has been completed and will continue along with on the water testing, which has already begun.

The new engine model will be manufactured in the Wimborne Marine Power Center, located in Wimborne, United Kingdom. Standard equipment on the C6.4 includes a built-in oil cooler, centrifugal water pump, self-priming sea water pump, low profile oil pan, top access to service oil level and oil fill locations as well as a single Cat heavy-duty spin-on high efficiency oil filter. The engine is equipped with an automatic fuel priming pump, 12V DC electric accessories and a solid-mounted Cat 70-pin electric plug-in connector for yacht control harness. The new C6.4 is fully compatible with the Cat Multi-Station Control System (MSCS) and MSCS II components for shift and throttle integration and Cat helm displays, including the Color Marine Power Display (CMPD).

Kommentarer

wp 21:37:02 2011-02-19

Det är en bra nyhet för svenska Sintercast som håller CAT med CGI-tekniken

Pedro från Nederländerna presenterar denna nya och lite märkliga husbåt. Samtidigt är den väldigt praktisk och passar utmärkt för den som vill segla på kanaler och lugna vattenvägar. Båten innebär ett helt nytt koncept för Pedro-Boat, som har döpt den nya båten till Pedro Liberty.

Liberty står för frihet att leva ombord och det verkar fungera fullt ut på denna båt. Med den här skutan kan besättningen leva och bo var som helst längs Europas vattenvägar. Båtens dimensioner, djupgående och höjd har anpassats så att den passar de flesta kanaler och andra vattenvägar.

André van der Velde, ansvarig för produktutveckling vid Pedro-Boat, är entusiastisk efter de första testseglingarna.

– Pedro Liberty har de egenskaper våra kunder är vana vid. Båten är designad av Martin Bekebrede, som har tagit fram skrovet i samarbete med oss, säger André van der Velde.

Båten är lättstyrd i sig själv. Men extra bogpropeller i för och akter blir den väldigt enkel att manövrera.

tekniska specifikationer
Specifications Pedro Liberty 1250
Längd ± 12,50 meter
Bredd: ± 4,50 meter
Höjd: ± 2,50 meter
Djupgående: ± 0,90 meter
Skrov: Köl längs hela botten
Material i skrovet: Stål
Material överbyggnad: Komposit sandwich med extra isolering
Fart: ± 8 knop
Motor: Flera alternativ (hydraulisk, electrisk, diesel- eller hybrid)

Info: www.pedro-boat.nl

Vattenfalls tyska havsbaserade projekt DanTysk har ingått ett avtal gällande ett fartyg för transport och installation av 80 vindkraftverk. Installationsfartyget, Pacific Orca, byggs just nu av Samsung Heavy Industries i Sydkorea och ska levereras under 2012.

Vattenfall och Stadtwerke München kommer att bygga vindkraftsparken DanTysk som ett gemensamt projekt under ledning av ett team baserat i Hamburg. Konsortiet skrev på torsdagen under ett avtal med det danska rederiet Swire Blue Ocean (SBO) gällande ett fartyg för transport och installation av 80 vindkraftverk från Siemens.

Fartyget Pacific Orca har avancerade specifikationer med fokus på säkerhet, effektivitet och tillförlitlighet och kan användas på vattendjup upp till 75 meter. Sammantaget gör detta fartyget mycket flexibelt vid installationen av vindkraftsparken.

– Eftersom tillgången på lämpliga offshore-fartyg på marknaden är begränsad, är vi extra glada över att få använda detta stora fartyg för DanTysk, säger Georg Friedrichs, chef för Offshore Projects på Vattenfall. – Det nybyggda fartyget Pacific Orca uppfyller våra krav på oklanderlig säkerhet, effektivitet och tillförlitlighet. Vårt projektteam ser fram emot att slutföra projektet DanTysk tillsammans med vår nya danska partner Swire Blue Ocean.

SBO vann upphandlingen, som spände över hela Europa, också tack vare styrkan hos moderbolaget Swire Pacific Offshore, som har över 30 års erfarenhet inom offshore-verksamhet. Företaget har idag en av de största flottorna av dynamiskt positionerade fartyg i världen. Pacific Orca kommer att certifieras av GL-Group Germanischer Lloyd i enlighet med strikta europeiska miljöstandarder.

– Vi är oerhört glada över att ha blivit utvalda som fartygsleverantör för installationen av vindkraftverk i DanTysk, säger Lars Blicher, VD och koncernchef för Swire Blue Ocean. Detta projekt kommer att vara ett perfekt tillfälle för SBO att visa upp den mycket goda kapacitet och effektivitet som vårt fartyg besitter, samt vår personalstyrkas förmåga att prestera när det gäller såväl drift som säkerhet.

2013 kommer Pacific Orca att börja lasta vindkraftverken i Esbjerg. Därefter transporteras de till konstruktionsplatsen för DanTysk 69 km väster om ön Sylt i den tyska delen av Nordsjön.

Just nu utvecklar, bygger och äger Vattenfall vindkraftverk i sex olika länder, inklusive den närliggande havsbaserade vindkraftsparken Horns Rev I (160 MW) vid danska gränsen. Vattenfall bygger och planerar havsbaserade vindkraftsparker också vid de brittiska och nederländska kusterna. Nästa havsbaserade vindkraftspark att färdigställas, med driftsättning i slutet av 2011, är Ormonde som ligger i Irländska sjön och har en kapacitet på 150 MW.

Elproduktion från havsbaserade vindkraftsparker utgör en del av Vattenfalls klimatambition, och Vattenfall investerar i förnybar energi för att åstadkomma en långsiktig minskning av koldioxidutsläppen.

En av de allra största nyheterna på den nyligen avslutade båtmässan i Düsseldorf var svenska Hallberg-Rassy som hade världspremiär för sitt nya flaggskepp på 64 fot. Det krävdes mycket planering och manövrering för att få båten från varvet på Ellös till den stora båtmässan. Men väl på plats blev den en riktig publikmagnet.

Båten har helt nya linjer jämfört med det tidigare flaggskeppet, HR 62. Däcksöverbyggnaden är till exempel annorlunda och hela skotsystemet har gjorts om från grunden i samarbetemed svenska Seldén Mast.

Tekniska specifikationer
Design Germán Frers
Skrovlängd 19,85 m / 65′ 1”
Skrovbredd räknat utan avvisarlist 5,17 m
Bredd inkl avvisarlist 5,20 m
Vattenlinjelängd, vilande 17,53 m
Djupgående, tom standardbåt 2,5 m
Deplacement, tom standardbåt 36 ton
Kölvikt 12,7 ton
Kölmaterial Bly
Segelyta med lattlös stor och 100% förtriangel 173 m²
Segelyta med lattlös stor och rullgenua 215 m²
Segelyta med storsegel med akterliksrunda och lattor samt rullgenua 232 m²
Segelyta med storsegel med akterliksrunda och lattor samt code zero 248 m²
Masthöjd över vattenytan, exkl Windex 27,4 m
Motor Volvo Penta D6-280
Effekt 206 kW / 280 hk
Cylinderantal 6
Cylindervolym 5,5 liter
Max vridmoment 669 Nm vid 2 500 varv
Tankvolym, bränsle 1,800 liter
Tankvolym, färskvatten 1,300 liter
Holdingtankar till toaletter 3 x 75 liter
CE-kategori A – obegränsad oceansegling

Info: http://www.hallberg-rassy.com/

På båtmässan i Göteborg visades ett par helt nya modeller från Uttern, som fick stort gensvar bland besökarna. Båtarna är designade i en – för Uttern – helt ny och modern stil. Företaget har gjort omfattande intervjuer med bland andra tidigare Utternkunder för att få fram det koncept som Uttern bör ha i framtiden. Ett av de mest tydliga svaren gällde båtarnas färgsättning.

Uttern lanserade en ny image för märket på båtmässan i Göteborg. Två nya modeller visades och Uttern har för avsikt att sjösätta ytterligare sex modeller under de kommande tre åren.

De nya båtarna kombinerar skandinavisk båtbyggartradition, nutida design och funktionell enkelhet. Chefen för Brunswick´s European Boat Business Unit, Steve Coultate, förklarar Utterns märkesstrategi:

– Utterns arv går långt tillbaka i tiden. Vi ville vara rotade i den traditionen genom att bevara den skandinaviska båtdesignen och dessutom förstärka denna med modernare linjer, säger han.

Att Uttern har lyssnat på kundernas önskemål har gjort de nya modellerna med sina funktionella särdrag till ledande i sin klass. Till exempel har sittplatsernas ryggstöd fördjupats för att skapa ett säkrare och mer avskilt utrymme – ändå inkräktar detta inte på tillgängligheten eller på kapellets förvaring.

Sittplatsens utformning är extremt mångsidig och tillåter en förvandling från gemensamt middagsbord till soldäck på bara några sekunder. Båten erbjuder också enkel ombordstigning från såväl för som akter.

– Vår filosofi sträcker sig bortom ren styling – vi siktade på att ge våra kunder en båt som formats och byggts exakt efter vad de vill ha. Vi vägrade att dra en enda linje vid ritbordet innan vi mött och lyssnat till ett större antal kunder. Så först efter månader av fördjupade kundintervjuer och analyser kunde vi tillåta oss att skrida till verket, säger Steve .

På Båtmässan i Göteborg visades de helt nya modellerna D62 ( den uppseendeväckande Special Edition ) och T62.

Info: www.uttern.com

Som ett av marknadens mest intressanta giftfria teknik- och affärskoncept när det gäller att hålla båtskrov fria från på påväxt har Ekomarines miljövänliga båtbottenfärg Neptune Formula blivit nominerade som en av tio produkter till båtmässan Allt om sjön av initiativet Ren botten utan gift.

– Färgen Neptune Formula från Ekomarine skapar ett syrefattigt skick närmast skrovet som marina organismer av naturliga skäl undviker – ett elegant sätt att använda kunskap om modern bioteknik i praktiken, utan användning av giftiga tungmetaller eller kemikalier, skriver Ren botten utan gift i sin nominering.

De tio koncepten kommer att visas upp och bedömas av en jury med representanter från bland andra Svenska Båtunionen, Kryssarklubben och Kungliga Svenska Segelsällskapet.

Initiativet Ren botten utan gift verkar för att öka utbudet och mångfalden av giftfria lösningar för att hålla båtars skrov fria från påväxt. Syftet med deltagandet på båtmässan är att lägga grunden för en kommande teknikupphandling som samlar många mindre kunder i en större beställargrupp, vars köpkraft är så stor att den kan attrahera leverantörer att ta tekniksprång.

Ren botten utan gift finansieras av Naturvårdsverket. Medverkar gör även Svenska Båtunionen, Sveriges Redareförening, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Kemikalieinspektionen och Vinnova.

En fastfrusen fiskebåt räddades på onsdagen gemensamt av enheter ur sjöräddningen. Båten satt ordentligt fast i isen utanför Karlskrona. Bland de enheter som hjälpte till fanns Kustbevakningens allra senaste fartyg, Amfitrite.

I en vindstyrka på 20 m/s hjälptes Kustbevakningen och Sjöfartsverket åt att få loss fiskekuttern Ka 7 Diana ur isens grepp.

Fiskekuttern Ka 7 Diana fastnade i isen cirka 400 meter utanför Sandhamn i Blekinge östra skärgård på onsdagen. Kustbevakningens fartyg KBV 003 AMFITRITE och Sjöfartsverkets lotskutter 354 gick till platsen och med gemensamma krafter lyckades de bända och vända henne ur isens grepp. Halv två på eftermiddagen var fiskekuttern och de båda sjöräddningsenheterna åter ute på öppet vatten.

Lotskuttern följer fiskekuttern in till Ekenabben på Sturkö.

KBV 003 är speciellt utrustad för att kunna bogsera och dagens bogsering är det första skarpa uppdraget för fartyget.

Foto: Kustbevakningen.

Kommentarer

Pontus 23:56:37 2011-10-24

Otroligt att dom klara detta i det hårda vädret

Garmin presenterar två nya digitala ekolodsmoduler – GSD™ 24 och GSD™ 26. GSD 24 har skapats från grunden för att sportfisket skall nå en helt ny nivå med otrolig målseparation och bottenanalysering. GSD 26 tar Garmins digitala ekolod ännu ett snäpp längre genom att lägga till funktionen Spread Spectrum technology och valmöjligheten att manuellt kunna justera frekvenserna, vilket gör den idealisk för seriöst djuphavsfiske.

– Vi har lyssnat noga på de krävande behov som sportfiskare har, och vi är övertygade om att de nya GSD 24 och 26 kommer att möta och överträffa deras förväntningar”, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International. ”Den nya utformningen av loden och den nya Spread Spectrum-tekniken möter det växande behovet av avancerade ekolod på sportfiskemarknaden.

GSD 26 är utvecklad för den seriöse sportfiskaren och tar avancerat målfiske till en ny nivå genom att använda den senaste digitala Spread Spektrum-tekniken.

Med Garmins Spread Spectrum-teknik kan GSD 26 erbjuda sportfiskaren det bästa av två världar, genom att inte bara ge dig bättre målseparation vid stora djup, utan också ge sportfiskaren möjlighet att ringa in specifika frekvenser för att kunna sikta in fisket på vissa fiskarter. Det ger betydligt bättre målåtergivning, bottenanalysering och dämpning av störsignaler på stora djup än vad traditionella modeller kan erbjuda. Det ger också användaren snabbare skärmuppdateringar och en mer aktuell tolkning av vad som är under båten för säkrare navigation och bättre fiske.

GSD 26 använder sig av dubbla frekvenser i Spread Spectrum-tekniken och skickar varje puls genom ett område av frekvenser för att kunna leverera samma målseparation vid djupt vatten som vid grunt vatten.

GSD 26 kan också läsa av de diskret pulsade frekvenserna, och sportfiskaren kan manuellt justera frekvensen på GSD 26 från en mycket låg 25 kHz till en hög 210 kHz vilket gör det enkelt att finjustera så man ser även små fiskar.

Kompatibel med Airmars senaste serie med bredbandsgivare kan GSD 26 erbjuda en uteffekt på mellan 300 och 3000 watt och nå så djupt som 3000 meter. Dessutom möjliggör dual-sändaren samtidig och oberoende tvåfrekvensvisning vilket ger fullständig anpassning för den seriöse sportfiskaren.

För fritidsfiskaren har Garmin skapat GSD 24 för att kunna erbjuda dramatiskt förbättrad målseparation och bottenanalysering. Tack vare frekvenssystemet (50/200 kHz) kan du välja uteffekt på GSD 24 – 600W, 1kW eller 2kW med ett brett urval av kompatibla givare. Den kraftfulla GSD 24 kan skanna så djupt som 1500 meter. Så oavsett om det är den stora fisken eller farliga grund du letar efter så ser du bilden med utomordentlig skärpa. GSD 24 innehåller också ett anslutningskit så att kunder som har en GSD 22 idag och som vill uppgradera till GSD 24 kan göra det och använda sin befintliga givare.

GSD 24 och 26 är kompatibla med Garmin Marine Network för visning på GPSMAP 4000/5000 och 6000/7000-serien.
Rekommenderat cirkapris på GSD 24 är 4 795:- och GSD 26 14 495:-

Båda modellerna beräknas finnas tillgängliga i augusti 2011.

Info: www.garmin.se