Nyheter

Från nybörjare till att segla EM- ett besök på Båtmässan förändrade Daniel Lundahl och hans sambo Malin Vångfors båtliv totalt. Läs hela artikeln….

Sjöräddningssällskapet satsar på stationen på Käringön och vill bygga en ny anläggning där eftersom den nuvarande har blivit för liten.

Det är tidningen Bohusläningen som skriver om SSRS planer. Så här skriver tidningen:

“De nuvarande byggnaderna som Sjöräddningen använder på Käringön är för små. Nu görs ett försök att bygga en ny stationsbyggnad i hamnen. Frågan att pröva utbyggnaden i en planprocess ska diskuteras i kommunen inom kort.”

Info: http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.4434964-sjoraddningen-vill-bygga-ny-station#sthash.UGzfx8fO.dpuf

Från nybörjare till att segla EM- ett besök på Båtmässan förändrade Daniel Lundahl och hans sambo Malin Vångfors båtliv totalt.

På senaste Båtmässan lockades Daniel och Malin, båda 28 år, av en monter som visade upp en 505-jolle. Fräcka, snabba kappseglingsjollar med toppfarter på 20 knop.

– På temat” Förverkliga dina drömmar” sökte de folk som ville lära sig segla 505 med målet att segla EM. Det tyckte vi lät spännande så vi anmälde oss, berättar Daniel som bara hade seglat kölbåt med kompisar någon enstaka gång, hans sambo Malin däremot är uppvuxen i en seglarfamilj.

Bland många sökande blev Daniel och Malin utvalda och fick fri tillgång till en 505, material och rutinerade tränare. I somras seglade de först SM, därefter EM som avgjordes i augusti i Varberg.
Köpt en båt

– Vi är nöjda med EM även om det inte blev någon framskjuten placering. Att lära sig segla och tävla har varit hur härligt som helst, berättar Daniel som precis köpt en båt tillsammans med Malin.

– Vi letade efter en 505 men hittade inte riktigt vad vi ville ha. Istället har vi köpt en X 99, en relativt snabb kölbåt som vi ska semestra med på västkusten till sommaren. Samtidigt har vi inte gett upp tanken på en 505, det är en jolle vi älskar.

Om någon hade sagt till er innan Båtmässan, att snart ska ni segla EM- vad hade ni tänkt då?

Det hade vi väl tagit som ett stort skämt. Men på nästa Båtmässa ska vi vara med och berätta om våra upplevelser i 505-montern och peppa andra som anmäler sig till samma uttagning som vi gjorde. Det kommer de aldrig att ångra!

Källa och foto: Båtmässan.

Båtmässan arrangeras 6-14 februari 2016.

Det blev ett mycket positivt mottagande vid den första pressvisning av produktionen av den nya svenska motorbåten HOC 33. Båten ska byggas i en fabrik på Gotland av företaget Swedish Composites AB. Det är den första stora produktlanseringen där på många år i båtbranschen.

Flera media har rapporterat från fabriken samt intervjuat personer bakom HOC 33. Bland andra finansiären, Håkan Lindström.

Läs reportaget i HelaGotland här: Info: http://www.helagotland.se/ekonomi/bilder-sa-blir-nya-superbaten-12207052.aspx

Så här skrev Båtliv om båten tidigare i höst:

HOC 33 P – första modellen för nytt svenskt båtmärke
Ett nytt svenskt båtmärke närmar sig lansering när HOC 33 P går i sjön för tester utanför Visby i november. Båtliv har pratat med Ville Djurberg, personen bakom HOC. Petestep har fått patent godkänt.

Vilhelm Djurberg, som under många år arbetat med exklusiva segelbåtar är personen bakom det nya motorbåtsmärket HOC. Hans kappseglingskompis Jonas Danielsson på Petestep AB berättade om Petesteps innovation för planande båtar och Ville blev snabbt på det klara med vad han ville göra härnäst.

– Petestep hade just lämnat in patentansökan på en ny teknik för planande båtar och i mina ögon verkar den kunna bli rena paradigmskiftet för planande båtar, berättar Vilhelm. Båtarna blir mjukare, snålare, tystare, sidstabilare och säkrare än båtar med vanlig v-botten eller stegad botten.

Tanken på en ny sorts motorbåt och att vara först med Petestep blev starten på HOC Yachts. Designerna Jens Blomquist och Patrik Ekman kontrakterades inom dagar och man enades om en 33 fots båt i komposit. På Gotland gick några av Sveriges bästa båtbyggare lediga efter att Nimbus konkurs hade dragit med sig båtfabriken i Visby i fallet. Ett nytt bolag, Swedish Composites AB, hade startat och de blev snabbt med i processen. Idag arbetar där 14 av landets mest erfarna båtbyggare som bygger HOC på heltid med en högre kvalitetsnivå än man tidigare haft i fabriken där Nimbus och J-Craft tillverkats.

HOC 33 P har moderna men ändå klassiska linjer. Detaljerna och systemen i båten ska hålla en mycket hög nivå enligt Ville. Man säger sig ha varit i varenda detalj för att se om den kan förbättras mot dagens och menar att det gör skillnad på HOC 33 P. Man har även lagt stor möda på att integrera produktion och konstruktion för att få högsta kvalitet och en mycket effektiv byggprocess. Om resultatet blir vad man säger så verkar det lovande.

Enklast märker man ambitionerna på förarmiljön där man tagit stora steg, inspirerade av nya Volvo XC90, Tesla, Apple och Google. Hela färden och alla instrument och informationer finns på en 29” välvd skärm, men kan lika lätt presenteras och användas på tablets och smartphones.

Ville berättar att ett separat bolag har bildats för att på sikt kunna sälja båtsystemet till andra.

– Vi tänker lite som man gör med paddorna och Sonos, fyller Vilhelm på. Vi vill att HOC 33 P ska vara enkel att använda så att man kan njuta fullt av färden och stunderna ombord.

Den allra största nyheten med HOC 33 P är ändå båtbotten.

– Vi har kört med Petesteps teknik och vet att den ger en tidigare omöjlig kombination av mjukhet och snålhet. Petestep omvandlar båtens spray till framfart, lyft och stabilitet. En ytterligare effekt är att mycket av dagens skrovljud försvinner.

Vi räknar med bekväma och säkra färder även när det blåst upp och andra båtar i samma storlek har det jobbigt. Vi kan hålla hög fart över havet och även åka långt på en tank eftersom förbrukningen är låg.

Tekniska fakta
Båtdata
Längd 10,17 m
Bredd 3,04 m
Bränsletank 400 liter
Vattentank 100 liter
Svartvattentank 100 liter
Batterier 12V/ 400 Ah
Bäddar 2 + 2
CE-klass B (Offshore), 8 pers
Motor Volvo Penta D6-400 hk
Info www.hocyachts.com

Pris presenteras vid lansering på www.hocyachts.com där man även kommer kunna beställa sin HOC. Följ HOC Yachts på Facebook.

Den senaste omgången av Volvo Ocean Race blev den bästa och mest välbevakade någonsin. Det framgår av den slutliga Race Report som lämnas av organisationen bakom Volvo Ocean Race. Drygt 2,4 miljoner människor besökte Race Village – den högsta siffran hittills. Racet lockade över tre gånger fler företagsgäster än tidigare. Läs hela artikeln….

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, vill höja målen för hur bestånden av lax och öring i svenska vatten ska utvecklas. Läs hela artikeln….

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, vill höja målen för hur bestånden av lax och öring i svenska vatten ska utvecklas.

– Med rätt åtgärder och satsningar tror vi att återvandringen av lax och öring till våra älvar och vattendrag kan öka kraftigt på bara tio år. För att nå dit krävs en förvaltning som är bättre anpassad till varje bestånd, säger Håkan Carlstrand.

De nya målen presenteras i en rapport som i dag lämnas över till regeringen.

Rapporten har tagits fram på uppdrag av regeringen och i samråd med Jordbruksverket. Den innehåller förslag på hur förvaltningen av lax och öring i svenska vatten bör utvecklas och utformas i Skagerrak, Kattegatt och Östersjön.

I Sverige finns i dag nära 40 unika laxbestånd fördelade över västkusten och Östersjön. Längs vår kuststräcka finns även cirka 800 bestånd av öring.

– De flesta laxbestånd har i dag en ganska bra utveckling men vi har också bestånd som ligger långt från de mål som satts upp av exempelvis EU. Bäst utveckling ser vi i några av Norrlandsälvarna och sämst är den på syd- och västkusten, säger Jens Persson. utredare på enheten för fiskereglering på HaV

– Öringsbestånden är svårare att bedöma men här ser vi i stället en bättre utveckling på syd- och västkusten än i Bottenhavet.

HaV vill höja ambitionsnivån genom att sätta högre mål för beståndsutvecklingen, utveckla en mer lokalt och regionalt anpassad förvaltning för olika bestånd samt införa åtgärder för att få bättre kunskap.

– Vi vill ha mer lax och öring i svenska vatten. Det är viktigt för ekosystemen i våra hav och vattendrag samt för landsbygdens utveckling, exempelvis genom fritidsfiske, fisketurism och yrkesfiske, säger Håkan Carlstrand, utredare på enheten för fiskereglering på HaV.

– Vi vill få tillbaka lax och öring i de vattendrag där det förr fanns bestånd men där de försvunnit på grund av exempelvis vattenkraftsutbyggnad. På sikt bör utsättningen av lax och öring fasas ut till förmån för andra åtgärder som återskapar naturlig reproduktion.

I dag ligger det så kallade MSY-målet för Sveriges laxförvaltning på 75 procent, det vill säga att varje enskilt vattendrag ska producera minst 75 procent av den maximala produktionen av laxungar. HaV vill höja detta till 80 procent, samma mål som Finland har.

– Målen för laxproduktionen ska uppnås så snart som möjligt, dock senast 2025. Bestånd som inte bedöms nå dessa mål ska identifieras, orsakerna klarläggas och senast 2020 ska en åtgärdsplan för att restaurera bestånden tas fram, säger Jens Persson

För att klara detta och andra mål behövs mer resurser men också en ökad samordning och utbyte av erfarenheter mellan HaV, länsstyrelser och fiskerättsägare. HaV föreslår att regeringen ger länsstyrelserna i uppdrag att samordna och bedriva fisketillsyn. HaV vill också få möjlighet att kräva att fritidsfiskare rapporterar in sina fångster, i dag omfattas bara yrkesfiskare av sådana krav.

– Vad gäller bestånden av lax- och öring i Torneälv så är det en gränsälv där Sverige har gemensam förvaltning med Finland. Vi ser gärna att en långsiktig svensk-finsk strategi tas fram för utveckling av bestånden och fisket i älven, säger Håkan Carlstrand

HaV har tagit fram rapporten i nära samråd med Jordbruksverket, Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, och länsstyrelserna. HaV har också arrangerat flera workshops och möten runt om i landet med ett stort antal deltagare som bidragit med kunskap och förslag.

Foto och källa: HaV.

Den senaste omgången av Volvo Ocean Race blev den bästa och mest välbevakade någonsin. Det framgår av den slutliga Race Report som lämnas av organisationen bakom Volvo Ocean Race. Drygt 2,4 miljoner människor besökte Race Village – den högsta siffran hittills. Racet lockade över tre gånger fler företagsgäster än tidigare.

När målskottet sköts i Göteborg 27 juni för den tolfte upplagan av det 42 år gamla Volvo Ocean Race startade också arbetet med den slutliga sammanställningen, kallad Race Report.

Ur den framgår bland annat:
• Ett rekordstort antal (70 471) affärsbesökare kom till Volvo Ocean Race. Det är mer än tre gånger så många som den tidigare högsta siffran, som uppmättes 2011–12. Det bekräftar racets status som plattform för segling med sponsorer.
• Det högsta antalet besökare (2,4 miljoner) någonsin. Ökningen var 16 % jämfört med Volvo Ocean Race 2011–12.
• En ökning med 140 % i online nyhetspublik i 113 länder och 27 % i TV-tid (293 miljoner Euro). Detta beror bland annat på båtarnas Onboard Reporters och allmänt bättre mediabevakning.
• 7 663 timmar global TV-tid. En ökning med 59 % jämfört med 2011–12.
• Deltagande team fick ett genomsnittligt mediavärde på 47,5 miljoner Euro.

– Volvo Ocean Race erbjuder havskappsegling i världsklass och unika möjligheter både på vattnet och i hamnarna. Antalet gäster för att ta del av programmet har tredubblats under den senaste upplagan, säger racets avgående VD, norrmannen Knut Frostad.

En av de mest uppskattade delarna var ”Guest Onboard experience”, något som gav 2 451 gäster möjligheten att segla med en av de sju Volvo Ocean 65-båtarna. Det är i sig en ökning med 58 % jämfört med 2011–12.

– Vi ger fler människor än någonsin möjligheten att känna på kappsegling precis som det är att delta i racet, tillsammans med de professionella seglarna. Det är en upplevelse man inte kan köpa för pengar.

Racet gav också några exklusiva möjligheter, inklusive en stjärnfylld Awards Nights vid varje stopover, guidade turer på båtarna och skräddarsydda program på olika sätt. Det var även en framgång för själva seglingstävlingen.

– Vi fick uppleva ett race där sex av sju båtar vann något offshore leg eller In-Port Race, säger Frostad.

Seglare från 19 olika nationer deltog i tävlingen. Den segrande båten, Abu Dhabi Ocean Racing, hade den största mixen av nationaliteter med ett genomsnitt på 6,9.

En tydligen förändring mot tidigare race är att stoppen i hamnarna blir allt kortare och innehåller allt fler aktiviteter. Detta bidrog till att till exempel ”Another Day At The Office” räknade in 497 500 fans ombord på båtarna.

Nästa upplaga av Volvo Ocean Race – den 13:e – startar i Alicante 2017. Sju hamnar – Alicante, Auckland, Kapstaden, Cardiff, Göteborg, Lissabon och Newport – har redan tillkännagetts. Den fullständiga rutten blir offentlig 2016.

Under helgen har Kustbevakningens båt KBV 477 utanför Greklands kust fått flera larm för att hjälpa nödställda. På lördagsmorgonen kunde KBV 477 undsätta en gummibåt med motorhaveri mellan Turkiet och Grekland med 56 migranter ombord. På grund av det hårda vädret med 2-3 meter höga vågor och 15-18 sekundmeter togs migranterna ombord på KBV 477. Flera i gummibåten var familjer, 10 män, 16 kvinnor och 30 barn. Under räddningen sjönk gummibåten.

– Det var en dramatisk räddning i ordentlig sjöhävning. Flera av migranterna hamnade i vattnet och på grund av de höga vågorna var det svårt att komma nära dem med vår båt. Speciellt en av migranterna gjorde en hjälteinsats och livräddade de som hamnat i havet, säger Gustav Hägglund, befälhavare på KBV 477.

– Vi fick uppgifter från de räddade om att två personer hade fallit i vattnet tidigare, och försvunnit utom synhåll. Tack vare helikopterspaning kunde vi få fram besked om att de räddats av ett handelsfartyg, säger Gustav Hägglund, befälhavare på KBV 477.

KBV 477 anlände med migranterna under lördagen till Mytilene där de togs om hand för vård och registrering. De räddade personerna var oskadda, men många var sjösjuka. Under söndagen fick KBV 477 besked från passagerare på ytterligare en gummibåt att två av deras medresenärer fallit i vattnet under färden från Turkiet till Grekland. KBV 477 kunde tillsammans med grekisk Kustbevakning rädda de båda personerna. De var rejält nedkylda och kördes till sjukhus med ambulans.

– Trots höststormarna är flyktingströmmarna fortsatt stora och det är fler migranter i båtarna än tidigare, ofta 50-60 personer, i gummibåtar som är avsedda för 20 personer, säger Gustav Hägglund, befälhavare på KBV 477.

Kustbevakningen deltar i Frontex Operation Poseidon preliminärt till och med 19 december 2015.
Källa och foto: Kustbevakningen.

Finska Axopar vilar knappast på lagrarna. Det allra senaste från denna högintressanta båttillverkare är två nya modeller på 24 respektive 46 fot. Toppmodellen är avsedd för tre stora utombordare.

Efter lanseringen av nya Axopar 24 har båttillverkaren tre modeller i den storleken. Axopar lägger stort fokus på marknaden för båtar runt 7 m längd och säger att de vill tillverka båtar som är bränsleeffektiva, enkla att hantera och detta till ett bra pris.

Serien består av modellerna Open-, T-Top- och en Hard Top modell. Axopar 24 Open är en verkligt mångsidig bow rider med ett skrov som, enligt tillverkaren, har ett bränsleeffektivt stegskrov och en väl skyddad förarplats.

Alla modellerna har en främre del med olika möjligheter för sittytor och solbadande. De har även en komfortabel soffa och möjligheter att skapa två kojer ombord. Båten är avsedd för att fem personer ska kunna sitta bekvämt i cockpit.

Axopar 24 T-Top har dessutom ett skyddande soltak medan Axopar 24 Hard Top ger ett bra skydd för sämre väder. Samtliga modeller kan utrustas med en rad olika tillbehör, till exempel vattentoalett, solbädd, vattensportsstolpe och olika kapellösningar.

Axopar 46 blir det nya flaggskeppet i båtfamiljen. Denna den största och lyxigaste båten i serien omfattar fyra olika modeller, byggda med vakuuminjicering enligt höga standards. Motoriseringen blir utombordare i trippelmontage, vilket bör ge en extrem hantering av båten med snabbt svar på gaspådrag och bra grepp i sjön.

Alla modellerna får rymligt walk around däck med en stor solbädd i fören och övernattningsmöjligheter för två personer, toalett med dusch och ett pentry. Båten finns som T-Top, Cabin, C T-Top och AC.

– Efter lanseringen av båtmärket Axopar våren 2014 har vi byggt över 250 båtar i serien med Axopar 28. Vi fortsätter att vara trogna vårt koncept och bygger båtar med en perfekt kombination av goda köregenskaper och bra bränsleekonomi, säger Sakari Mattila, en av grundarna till Axopar.

Världspremiären för Axopar 24 är planerad till Düsseldorf International Boat Show i januari 2016, tillsammans med lanseringen av den större Axopar 37.

Tekniska fakta
Axopar 24 Open / T-Top / HT
Längd: 7,60 m
Bredd: 2,55 m
Djupgående: 0,70 m
Vikt: 1 290 kg (utan motor)
Personer: 6
Bränsle: 220 liter
Material: Glasfiber
Ce-klass: C
Fart: 35–40 knop
Motorer: 90–200 hk
Bränsleförbrukning: 0,9 l /Nm (150 hk vid 22 knop marschfart)
Skrov: Tvåstegat skrov, 20 graders bottenvinkel
Pris: 24 Open 25 900 Euro plus moms och motor
24 T-Top 27 500 Euro
24 HT 29 900 Euro

Axopar 46 T-Top / C T-Top / Cabin /AC
Längd: 14,25 m
Bredd: 3,65 m
Personer: 10
Bränsle: 1 200 liter
Material: Glasfiber
CE-klass: B – Offshore Max
Farter: 35–50 knop
Motorer: 2 x 300 – 3 x 350 hk
Skrov: Tvåstegat skrov, 22 graders bottenvinkel ”Soft entry hull”

Info: www.axopar.fi

Under 2015 har föreningar från norr till söder rensat naturen på burkar och PET-flaskor. Förutom den fantastiska miljöinsats föreningarna gör, får de dela på 10 Mkr i pantpengar. Läs hela artikeln….

Mercury MerCruisers nya 6,2-liters V8-drevmotorer med 300 och 350 hk som är specialbyggda för marin användning levererar mer kraft och vridmoment tillsammans med en anmärkningsvärd tyst och jämn gång. Läs hela artikeln….

Den som ansvarar för en mottagningsanordning i en handels- eller industrihamn eller ett varv ska upprätta en avfallshanteringsplan som ska godkännas av Transportstyrelsen vart tredje år eller då omständigheterna väsentligen ändrar sig. Handels- och industrihamnar ska senast den 31 mars varje år lämna in en avfallsrapport till Transportstyrelsen.

På Transportstyrelsens hemsida finns mer information om detta.

Info: http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Miljo-och-halsa/Avfallshantering/Mottagning-av-avfall-i-hamn–hamnens-skyldigheter/Avfallshanteringsplaner-och-avfallsrapporter/

Under 2015 har föreningar från norr till söder rensat naturen på burkar och PET-flaskor. Förutom den fantastiska miljöinsats föreningarna gör, får de dela på 10 Mkr i pantpengar.

För femte året erbjuder Pantamera föreningar att vara med och samla pant och intresset har växt för varje år. Över 500 nya föreningar har anslutit sig till samarbetet 2015.

– När vi startade vår föreningsinsamling var det ett hundratal föreningar med, men nu är vi uppe i tusentals spridda över hela landet. Det är jättekul att se att pantpengarna kan vara ett bra tillskott för de ideella föreningarna samtidigt som de gör en bra insats för miljö och hållbarhet, säger Rickard Andersson, produktchef på Pantamera.

Skåneföreningar pantar bäst
Överlägset bäst i Sverige är föreningarna i Skåne. Hela 359 aktiva föreningar hör hemma i Skåne län och hittills har de tillsammans samlat in 17 824 säckar proppfulla med pant, motsvarande 3,5 miljoner kronor.

Enkelt och lönsamt
Pantamera bistår med anpassade säckar, omslutare och etiketter. Föreningarna lämnar sedan in de fulla säckarna på någon av Sveriges över 400 inlämningsplatser.

– Vi gör allt för att det ska vara enkelt att vara med att hjälpa till och vi tar även emot dryckesburkar som vanligtvis inte ger någon pant. Det är jättekul att fler föreningar ansluter sig och att insamlingen konstant ökar. Det känns som ett fint kvitto på att Pantameras föreningserbjudande ger välkomna vinster för både medlemmar och miljö.

Bilden är från Näsbyvikens Båtsällskap. Foto: Roland Brinkberg

Mercury MerCruisers nya 6,2-liters V8-drevmotorer med 300 och 350 hk som är specialbyggda för marin användning levererar mer kraft och vridmoment tillsammans med en anmärkningsvärd tyst och jämn gång.

Pressmeddelande:
”Med lanseringen av våra nya 6,2-liters V8-drevmotorer fortsätter Mercury att bygga vidare på sina framgångar med att utforma och tillverka framdrivningssystem som levererar den intuitivaste, kraftfullaste, bekymmersfriaste, jämnaste och tystaste båtupplevelsen”, säger John Pfeifer, VD för Mercury Marine.

Mercury MerCruisers nya 6,2-liters V8-drevmotorer med 300 och 350 hk som är specialbyggda för marin användning levererar mer kraft och vridmoment tillsammans med en anmärkningsvärd tyst och jämn gång.

”Med lanseringen av våra nya 6,2-liters V8-drevmotorer fortsätter Mercury att bygga vidare på sina framgångar med att utforma och tillverka framdrivningssystem som levererar den intuitivaste, kraftfullaste, bekymmersfriaste, jämnaste och tystaste båtupplevelsen”, säger John Pfeifer, VD för Mercury Marine. ”Som med de specialbyggda V6-drevmotorerna på 4,5 liter som vi lanserade för ett år sedan, är vi extremt stolta över hur otroligt pålitliga och lättskötta 6,2-litersmotorerna är. Det är en fantastisk motorplattform som kommer att förbättra båtlivet överallt.”

MerCruisers plattform för 6,2-liters drevmotorer är tillverkade med nya innovativa funktioner och toppmodern teknik och har – precis som den nyligen lanserade MerCruiser-plattformen för 4,5-liters V6-motorer med 200 och 250 hk – utformats och tillverkats av Mercury Marine.

Mercury har utformat och tillverkat 6,2-litersmotorn speciellt för marin användning istället för att marinanpassa en bilmotor. 6,2-litersmotorn har inga bilmotorsrelaterade begränsningar eller onödiga tekniker som leder till ytterligare komplexitet, kostnad och vikt, utan att skapa mer värde för framdrivning av båtar. Resultatet är en produkt med perfekt balans mellan kraft, tyst gång, enkelt underhåll, bränsleeffektivitet och superstarkt korrosionsskydd.

Kraft, acceleration och prestanda
MerCruisers 6,2-litersmotor erbjuder klassledande acceleration tillsammans med jämn gång. Ett insugningssystem med långa, vridna kanaler optimerar luftflödet för att skapa ett större vridmoment, vilket ger bättre acceleration och båtprestanda. Stor slagvolym, som skapar ett enastående förhållande mellan kraft och vikt, ger en skönare och säkrare båtupplevelse genom att låta dig plana ut snabbt, hantera tuff sjögång bättre och hålla båten i planing vid lägre hastigheter.

Denna 6,2-liters V8 har också Adaptive Speed Control (ASC), som automatiskt håller det inställda varvtalet oavsett om belastningen eller förhållandena ändras, t.ex. i svängar, vid vattensporter samt vid lägre hastigheter i planing. Resultatet är en gas som svarar snabbare och en ”sportigare” känsla för föraren, som nu inte behöver göra kontinuerliga gasjusteringar.

Ett tillval för denna 6,2-liters V8-motor med DTS är Axius joystickstyrning för drevmotorer, som är det senaste inom dockning och manövrering.

”Den nya V8-motorn på 6,2 liter är ännu ett enastående exempel på en Mercuryprodukt som är utformad från grunden med teknik, designfunktioner och material som levererar oöverträffat värde till våra marinkunder”, säger David Foulkes, teknisk chef på Brunswick Corporation och vice VD för Mercurys produktutveckling, design och Mercury Racing.

”Den kompletterar vår omfattande och beprövade produktportfölj som ger enastående prestanda, bränsleekonomi, hållbarhet, mjuk gång och tysthet, kombinerat med intuitiv användning, service och underhåll.

Smidig och tyst
Flera förbättringar har gjorts på 6,2-litersmotorn för att skapa den bästa båtmiljön ute på vattnet. En insugsljuddämpare dämpar buller över motorns hela arbetsområde och ger en tystare och skönare upplevelse, samtidigt som ett helt nytt spjällhus installerats baktill på motorn som riktar ljudet bort från förarplatsen så att man lättare kan föra en konversation.

Större och optimerade motorfästen isolerar oönskad motorvibration och minskar vibrationsljudet, vilket gör körningen ännu tystare och jämnare.

Kompromisslös hållbarhet och korrosionsresistens
Mercury Marine byggde in det ultimata rostskyddssystemet i denna 6,2-liters V8 med hjälp av hållbara gjutjärnsdetaljer, kompositmaterial och marina legeringar för en lättare motor.

Ett behändigt och lätthanterligt spolsystem med sötvatten bidrar till motorns långa hållbarhet, korrosionsmotstånd och enkelt underhåll.

Förenklat underhåll och service
6,2-litersmotorn har en underhållscentral nära motorns övre, främre del, vilket gör det enkelt att hitta och identifiera de underhållsdelar som kunden själv kan sköta.

Dessutom är ventilstyrningen underhållsfri under motorns hela livslängd. Denna 6,2-liters V8 är även utrustad med ett ”säsongsförlängande” dräneringssystem som gör att du kan använda båten även under övergångstiden mellan säsongerna.

Det enkla underhållet för MerCruisers 6,2-litersmotor innebär att den vanliga 20- timmarsservicen försvinner.

6,2-litersmotorn finns tillgänglig med tillvalsbar sötvattenkylning och rostskyddsbehandling för SeaCore-drev som ger extra rostskydd endast när det behövs, till exempel i saltvatten. SeaCore-drevet är behandlat med en anodiseringsprocess som ändrar ytan på aluminiumdrevets gjutna järn för att förhindra att saltvatten tar sig in och orsakar rost.

Garanti
Mercury MerCruiser 6,2 liter på 300 och 350 hk omfattas av Mercurys tvååriga “Mercury Limited Warranty”. 6,2-litersmotorn levereras även med tre års rostskyddsgaranti.

Info: www.mercurymarine.com

Kommentarer

Olof 17:23:14 2015-11-03

Märkligt att man inte satsar på nya DREV då? Bravoserien är gammal och de är opålitliga. Har lyckats slakta två Bravo 3 själv och det blir inga mer Merc drev för mig.

Josefin Olsson tog chansen på söndagmorgonen i Abu Dhabi och vann guldmedaljen i världscupfinalen efter ett mycket jämnt race. Ett starkt andra varv där hon körde ifrån de holländska och belgiska konkurrrenterna I Laser Radialklassen fällde avgörandet.

Anton Dahlberg/Fredrik Bergström tog silver i 470 klassen efter en stark finalsegling.

Detta var Josefin Olssons första vinst i en större internationell regatta, det lovar gott inför VM som går om några veckor i Oman.

Anton och Fredrik följer nu upp en stark andra halva av säsongen efter att ha varit 5:a på för-OS och 6:a på VM. Johan Molund och Sebastian Östling rundade av en fin svensk seglingsmorgon genom att avancera till en 4:e plats på regattan.

Jesper Stålheim i enmansklassen Laser hade en chans på medalj men tappade på slutet av finalseglingen och föll ned till en 7:e plats totalt.

Josefin Olsson efter segern:
– Det var svårseglat men jag gjorde en riktigt bra andra kryss där jag och några andra båtar ryckte ifrån klungan med holländskan och belgiskan som jag slogs om segern med.

– Jag är jättenöjd med min regatta, jag kanske toppade min form för tidig, skrattar Josefin och tänker på VM som går i Oman om 3 veckor., vslutar en lycklig Josefin.

Anton Dahlberg efter världscupsilvret:
– Vi har tagit rejäla kliv fram de senaste tävlingarna och nu känns det som vi slåss med de främsta hela tiden, det roliga är att vi också känner att vi har massor att utveckla. Australiensaren är riktigt bra på undanvindarna, men vi närmar oss och i våra bästa stunder är vi väl så bra, men de är säkrare och har alltid koll på vilken teknik som är bäst för stunden. Dit skall vi också.

– Bäst av allt var att vi höll ihop de hela vägen, vi tyckte att vi misslyckades lite med det på VM och För-OS tidigare i år, avslutar Anton.

Resultat: www.sailing.org/worldcup/results/index.php

Svenska seglarna har stora framgångar vid världscupfinalen i Abu Dhabi som avslutas med medaljrace för de tio främsta på söndag. Bäst till ligger Josefin Olsson i Laser Radial på en andra plats bara en poäng efter ledaren. Anton Dahlberg & Fredrik Bergstöm ligger på silverplats men för dem är det något längre upp till guldet.

För VM-silvermedaljören 2014 Josefin Olsson är det en kamp med holländskan Marit Bouwemeester om guldet, endast en poäng skiljer dem åt så det är först i mål som gäller dem emellan.

Också Anton Dahlberg och Fredrik Bergström ligger på en andra plats men de måste slå den femfaldige världsmästaren, australiensaren Mat Belcher med gasten Will Ryan med fyra båtar imorgon för att ta guldet samtidigt som det är tätt bakåt.

Bland dem som jagar återfinns Johan Molund och Sebastian Östling som ligger på 5:e plats.
Också Jesper Stålheim i Laser ligger 5:a efter att ha vunnit grundseriens första och sista segling. Jesper har god chans till en bronsmedalj om han lyckas fortsätta spika.

-Vi har startat tidigt varje dag här i Abu Dhabi i stark och skiftig landbris, en vind som senare har dött ut när sjöbrisen försökt dra igång. Jag har startat riktigt bra hela regattan och har sen hittat rätt väg upp på första kryssarna, är extra nöjd med att kryss farten har varit riktigt bra i 15-20 knops vind. Jag går in med en bra känsla och starkt självförtroende inför morgondagen där jag har allt att vinna, kommenterar Josefin Olsson sin insats.

-Vi gillar att det är skarpt läge och det är en fantastisk möjlighet att få segla ett avgörande race med perfekt inramning. Vi går ut som tvåa, det är tajt i toppen. Vi kommer fokuserar på vår segling. Sju poäng upp till guld. Självklart vill vi vinna, säger en laddad Anton Dahlberg.

Regattan i Abu Dhabi är avslutningen på Internationella Seglarförbundets världscupserien på sex regattor på fem kontinenter. Finalen avgörs i ett fält på 20 båtar där vinnaren i varje deltävling plus de högst rankade i världen är inbjudna.

Finalerna avgörs med första start kl. 09.00 lokal tid (06.00 svensk tid).

Seglingarna kan följas via tracking här www.sailing.org/worldcup/multimedia/tracking.php

Länk till resultat här: www.sailing.org/worldcup/results/index.php

EU-projektet Vindel River LIFE som pågått i närmare sex år avslutas den 31 oktober. Då upphör restaureringsarbetet i de biflöden till Vindelälven som påverkats av en mer än hundraårig flottningsepok.

Verksamheten i projektet har inriktats på hur man praktiskt arbetar för att återställa vattendrag och hur man följer upp och utvärderar restaureringseffekter.

– Under projektets gång har vi haft tät kontakt med allmänheten, markägare, skolor och forskare både i Sverige och utomlands för att sprida våra erfarenheter av hur restaurering kan bedrivas, säger projektledare Johanna Gardeström, institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet.

Vindel River LIFE har varit ett samarbetsprojekt mellan Umeå universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, Ume-/Vindelälvens fiskeråd och Havs- och vattenmyndigheten. Inom projektet har man restaurerat delar av 25 biflöden till Vindelälven (från Sorsele kommun ner till Umeå kommun), vilka har varit hårt påverkade av rensning, kanalisering och flödesreglering för flottning. Under det senaste året har även ett par forsar i Vindelälvens huvudfåra restaurerats.

Tidigare var man väldigt försiktig när man restaurerade vattendrag. Ofta återfördes bara det sprängmaterial som låg på strandkanten och man breddade sällan vattendragen. Det Vindel River LIFE har gjort är att jobba med mer omfattande restaurering, så kallad demonstrationsrestaurering. Detta innebär att vattendragsrestaurering i dag är något helt annat än vad den var bara för ett par årtionden sedan.

Syftet med restaureringen har varit att återskapa miljövariation liknande den som fanns i vattendragen innan flottningsepoken. Det innebär krokigare, bredare och mer komplexa biflöden för att få långsammare och mer variationsrika strömmar, vilket i slutänden kan öka livsutrymmet för många arter.

– Ett exempel på hur vi skapat variation är att söndersprängda block i vattendragen ersatts med stora stenblock och träd som hämtas från omkringliggande marker. Sådana objekt bromsar upp vattenströmmarna, skapar gynnsamma översvämningar i intilliggande strandområden samt samlar upp gräs, löv och kvistar, som blir till föda för vattenlevande insekter, som i sin tur blir till föda för fisk, säger Johanna Gardeström.

Resultaten av Vindel River LIFE:s nya spännande metoder visar på tydliga hydrologiska effekter: strömhastigheten har minskat och strömmarna har blivit mer varierande. Vattendragen har också blivit bredare efter restaurering. Inom projektet har det tagits bort 20 flottledsdammar som har hindrat fiskvandring, vilket innebär att drygt 250 kilometer avstängda strömsträckor återigen öppnats upp. Dessutom har ett stort antal sidofåror som varit avstängda under timmerflottningen återöppnats. Dessa två åtgärder har tillsammans underlättat för vandrande lax och öring och ger naturligtvis också möjligheter för andra djur och växter att spridas.

Andra restaureringsprojekt har tagit efter de metoder som utvecklats och flera forskningsprojekt har valt att arbeta i de områden som restaurerats av projektet Vindel River LIFE.

Trots att projektet nu slutar kommer framtida forskning att ha stor nytta av de restaurerade områdena. Återhämtningen efter restaurering går långsamt och det är viktigt att följa den processen för att förstå och eventuellt kunna påverka den. De stenar, block och träd som läggs ner i vattendragen sätter sig inom några år och vattenströmmarna anpassar sig snabbt. Växter och djur har däremot svårt att genastdra nytta av de miljöer som skapats. Det kan bero på många olika faktorer, exempelvis brist på växter och djur i närområdena och skogsbruk i vattendragens närhet.

– Forskarna tror dock att vattendragen kommer att fortsätta att återhämta sig under många decennier framåt varför det gäller att ha tålamod, säger Johanna Gardeström.

Om Vindel River LIFE:

Inom projektet har biflöden som fragmenterats och kanaliserats under flottningsepoken restaurerats i syfte att bredda flödet, skapa större variation i vattendragsmiljöerna och ge ökat livsutrymme för arter i Vindelälvssystemet. Vindel River LIFE har finansierats av Umeå universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, Ume-/Vindelälvens fiskeråd och Havs- och vattenmyndigheten tillsammans med EU, Länsstyrelsen i Västerbottens län samt Arjeplogs, Sorsele, Lycksele, Vännäs, Vindeln och Umeå kommuner.

Info: www.vindelriverlife.se

Båtexpo är en ny upplevelserik båtutställning på Åbo Mässcentrum. Mässan presenterar nyheterna för båtsäsongen 2016 redan nu, inklusive ett stort antal världspremiärer. Mässan som fokuserar på motorbåtar går av stapeln den 5–8.11. Mässan pågår i fyra dagar inför och under farsdagshelgen och väntas även locka besökare från Sverige. Husky är ett båtmärke som får premiär på mässan.

Båtexpo erbjuder en bra affär för båda parter: Kunden kan köpa sina drömmars båt på hösten och ha den färdig vid bryggan till sommaren, medan båttillverkarna får in beställningar till vintern och kan hålla en jämn produktion.

Världspremiärer
Mässhallarna kommer att vara fulla av nya båtar. Båtexpo har ungefär 40 olika båtmärken och cirka 20 världspremiärer. Med på utställarlistan finns bland annat Bella Boats, Bike & Boat World, Buster Boats och Konekesko.

Till exempel följande båtar presenteras för första gången: Husky R6, Husky R7, Husky R8, Finnmaster Pilot 7 Weekend, Yamarin Cross 54 BR, Yamarin Cross 46 SC, Suvi 444, Suvi 5750 Duo, Buster Magnum E, Buster L1, Buster L2, Buster Lx, Buster XL Pro, Bella 500 BR, Bella 550 BR, Bella 700 RAID, Nord Star 24 Patrol Ob, Jeanneau Merry Fisher 795 och Silver Eagle BR 640.

Det finns många spännande nya båtar för besökarna att bekanta sig med, till exempel Marino Mustang och Riva Aquariva Cento.
Livslevande sjöjungfru på plats

I programmet ingår även olika demonstrationer, bland annat snorkling, dykning, fridykning och en räddningsflotte. Besökarna får också själva pröva på dykning i mässans bassäng, liksom paddelsurfing som blivit populärt på senare år. På lördagen och söndagen besöks mässan av Nerissa, en livslevande sjöjungfru! Mässans artistgäster under farsdagshelgen är Krista Siegfrids (fredag och lördag) och Kasmir (söndag). Den som vill kan också ta en selfie iklädd en gammaldags dykarhjälm.

Info: www.venexpo.fi

Info: www.båtexpo.fi

Som resultat av flyktingkrisen i Mellanöstern och Europa, har Biltema Foundation gått in med ekonomiskt stöd till de båda hjälporganisationerna Läkare utan Gränser och Rädda Barnen. Pengarna kommer att användas för att säkerställa sjukvård, mat och tak över huvudet för flyktingar i Syrien, Libanon, Irak och andra länder som berörs av flyktingkatastrofen. Det är en ofattbara humanitär situation i Europa, tiotusentals människor har lämnat sina hem och över hundratusentals människor har blivit hemlösa. Det saknas tak över huvudet, kläder, mat och rent vatten.

“Biltema Foundation har tidigare gjort stora donationer i samband Ebola-katastrofen och vid tyfonen Haiyan på Filippinerna. Biltema Foundation stödjer också flera andra stora hjälpinsatser i ett antal andra länder. Naturligtvis är vi också med och bidrar till att hjälpa så många barn, familjer och människor som är drabbade av denna hemska humanitära situation” säger grundaren av Biltema, Sten-Åke Lindholm, som är styrelseordförande i Biltema Foundation.

Om Läkare Utan Gränser
Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation som räddar liv och lindrar nöd där det behövs mest. LUG bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.

Rädda Barnen
Finns på plats för barn och deras familjer under nästan hela deras flyktväg. Från krigens Syrien och Afghanistan, genom de flesta av transitländerna – Libanon, Jordanien, Irak, Turkiet samt många europeiska länder, till mottagandet i de europeiska länder där barnen får stanna.