Trenden är uppåt för svenskarna Johnie Berntsson och Björn Hansen första dagen för herrarnas matchracingtävlingar i Stena Match Cup Sweden. Båda vann sina inledande matcher.
Johnie Berntsson har vind i seglen och vann två matcher på raken när han besegrade dansken Rasmus Viltoft och världsfemman Torvar Mirsky första dagen för herrarna i Stena Match Cups Sweden i Marstrand.
– Det känns skönt att öppna med två vinster men resten av fältet är otroligt starkt och tävlingen är fortfarande helt öppen.
Berntsson bryter därmed sin trend från de inledande deltävlingarna i World Match Racing Tour att inleda med tre förluster.
Även Björn Hansen har startat VM-deltävlingen övertygande. Han besegrade den unga australiensiske skepparen Keith Swinton och var mycket nöjd med sin in ledning av regattan.
– Det känns speciellt kul att vara här i Marstrand nu för det känns som om vi i teamet är lite mer på hugget detta år.
I Marstrand tog Björn Hansen sin första seger på Touren 2007, men sedan dröjde det till Koreas deltävling i början av juni i år innan Björn Hansens Mekonomen Team vann igen. Så nu är trenden lovande även för Björn.
Mattias Rahm förlorade sina två inledande matcher mot portugisen Alvaro Marinho och Rasmus Viltoft.
I fjäderlätta vindar lyckades fransyskan Claire Leroy knipa segern i damklassen i Stena Match Cup Sweden före amerikanskan Anna Tunnicliffe. Trea blev ryskan Ekatelina Skudina.
Vinden dog ut i Marstrand och damfinalerna drog därmed ut på tiden så att bara tre matcher kunde genomföras. Men strax före åtta på kvällen smög Claire Leroy och hennes två besättningsmedlemmar över mållinjen som mästarinnor. Vattnet låg snudd på spegelblankt och efter en tät och jämn segling hade vinden dött ut nästan helt för amerikanskan Tunnicliffe som knappt tog sig i mål.
Men fram till dess hade de båda finalisterna utkämpat en jämn och spännande batalj i fjäderlätt vind där de turades om att hålla greppet om guldet.
På tredje plats seglade ryskan Ekaterina Skudina in för Lucy MacGregor, Storbritannien.
Final
1. Claire Leroy, 2-1
2. Anna Tunnicliffe, 1-2
Match om tredjepris
3. Ekaterina Skudina, 2-1
4. Lucy MacGregor, 1-2
Övriga
5. Anna Kjellberg, 5 p
6. Nicky Souter, 5 p
7. Mandy Mulder, 5 p
8. Trine Abrahamsen, 2 p
9. Lotte Meldgaard Pedersen, 2 p
10. Caroline Sylvan, 0 p
Info: www.matchcupsweden.com
I perfekta förutsättningar gick starten för nya ÅF Offshore Race – Gotland Runt på onsdagen . Drygt 30 båtar startade på Stockholms ström där omständigheterna var närmast idealiska: strålande sol, 5-7 m/sek vind från norr vilket innebär halvvind för båtarna och därmed bästa fart. Övriga cirka 225 båtar i tävlingen startade ute vid Sandhamn.
– Det här är ändå bara generalrepetition inför nästa år, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich, KSSS. 2012 hoppas vi få upp till 350 båtar anmälda och med start på Strömmen.
Första klassen att starta var trimaranerna där ”Klabbe” Nylöf på Samsung hade lite för bråttom att passera startlinjen rätt och därför fick ta ett extravarv. Det gjorde att schweitzaren Steve Ravussin med sin 70 fots trimaran ”Race for water” tog ledningen direkt.
I klass IRC snodde Cookson 50-an ”Camilla” med Johan Frost starten före TP-52-orna ”Ran” med Niklas Zennström och Datacom-Lindahl med Ralf Aspholm. Efter en minut var dock ”Ran” både ifatt och förbi och tog ledningen.
Foto: Oskar Kihlborg.
Kommunen bjuder på massor av intressanta, spännande och roliga aktiviteter i vår montern vid Turisten/Oscar. Varje dag kommer att ha sitt eget tema i Marstrand.
Tisdag 5 juli – Företagardag
I samarbete med Företagarna Kungälv, SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Länsförsäkringar och Kungälvs-Posten bjuder Kungälvs kommun in till ett Morronpass på Marstrand.
På eftermiddagen bjuder Södra Bohuslän Turism tillsammans med kommunerna i Kungälv, Tjörn, Stenungsund och Orust samt Business Region Göteborg in till ett Affärsseminarium i Societetshuset.
Kommunens tält bemannas under dagen av representanter från ovanstående organisationer och företag.
Onsdag 6 juli – Attraktiv Arbetsgivare
Varför det är så bra att jobba i Kungälvs kommun och vilka jobb finns det? Vill du veta mer om Kungälvs kommun som arbetsgivare?
Välkomna till kommunens tält och möt dem som jobbar med rekrytering till Kungälvs kommun. I vårt tält kan du under dagen lämna din intresseanmälan för jobbsök direkt till personalen från kommunen.
Torsdag 7 juli – Kultur- och naturmiljöer i Kungälvs kommun
Älv, skog, hav, sjöar, ängar, fornminnen och kulturmiljöer. I Kungälv finns stora möjligheter till en aktiv fritid med friluftsliv och ett rikt utbud av kulturella besöksmål.
Klockan 10-12, 13-15 kan du vara med på Historiskt pyssel.
Fredag 8 juli – Bodag
Planer för framtidens Kungälvs kommun!
Kom och ta del av det pågående arbetet med den nya översiktsplanen. Kommunen visar även upp andra aktuella planer och bostadsprojekt som exempelvis; Kongahälla, Kvarnkullen och Hedvigsholmen. Du kan även få information om befintliga cykelleder och den planerade cykelvägsutbyggnaden.
Under dagen finns modellen för Kongahällatomten uppställd.
Lördag 9 juli – Kulturdag
Kom och var med på Marstrands Quiz – frågesportstävling kl. 11-12 på Rådhusplatsen utanför biblioteket som ligger i Rådhuset.
Klockan 14-15 blir det Skattjakt för hela familjen, samling utanför biblioteket.
Söndag 10 juli – Entré Marstrand
Entré Marstrand – Hur skall Sveriges framsida se ut i framtiden?
Visionsskisser över ett helt nytt område med båtplatser, bostäder, marina verksamheter och parkeringar vid Badhålan/Mjölkekilen.
Företaget gop lanserar inför sommarsäsongen gop Solsegel. Seglen är tillverkade av en extra kraftig, stickad polytenväv, anpassad efter det skandinaviska klimatet. Väven gör att seglet blir lättskött samtidigt som tyget andas och ger svalka. gop Solsegel finns i fyra varianter samt fyra olika färger.
gop är en väletablerad plastleverantör specialiserad på plastprodukter samt halvfabrikat i skivform från marknadens ledande tillverkare. Deras kunder återfinns inom industri och byggvaruhandel.
Gemensamt för företagets välkända varumärken är att de uppfyller höga krav på kvalitet, funktion och livslängd.
Info: www.gop.se
Av 300 båtar i årets ÅF Offshore Ocean Race har endast en handfull båtar en helt och hållet kvinnlig besättning. Siemens sponsrar tjejbåten Marlotte VIII / Elan 340 som har två besättningskvinnor från Siemens. Pernilla Dahlin och Eva Woodhouse är två produktchefer från Siemens som deltar i seglartävlingen ÅF Offshore Ocean Race i en av tävlingens få anmälda tjejbåtar.
”Siemens valde att sponsra vår båt som ett led i satsningen på kvinnligt ledarskap. Både jag och Eva Woodhouse är med i Siemens kvinnliga chefsnätverk Global Leadership of Women (GLOW) som är ett nätverk initierat av Siemens företagsledning för att stärka och öka antalet kvinnliga chefer i företaget”, berättar Pernilla Dahlin.
Forskning visar att en jämnare fördelning av andelen män och kvinnor gör företag mer konkurrenskraftiga. På mansdominerade Siemens tar ledningen frågan på största allvar och har initierat flera åtgärder som ska locka kvinnor till företaget och stötta dem till chefspositioner, bland annat genom det kvinnliga chefsnätverket.
”Det känns väldigt uppmuntrande att Siemens vill sponsra oss i den spännande utmaningen som den här tävlingen innebär. Det är första gången Pernilla Dahlin och jag deltar i en seglartävling och det är extra roligt att besättningen är 100 procent kvinnlig. Förhoppningsvis kan vi inspirera till fler tjejbåtar i framtiden och fler kvinnor på Siemens”, säger Eva Woodhouse.
Läs mer om tävlingen på http://race.ksss.se/
NatBet: SWE
Segelnr: 76
Båtnamn / typ: Marlotte VIII / Elan 340
Rorsman: Charlotte Ståhl
Klass: SRS (f.d. LYS)
Klubb: SXK, Svenska KryssarKlubben
En av årets största musikhändelser är utan tvivel Ljusterös Jussi Björling-jubileum. 2011 skulle Sveriges främste operasångare genom tiderna ha fyllt 100 år. På många platser världen över firas detta, så inte minst på Ljusterö/Siarö som arrangerar storslagna minnesevenemang till Jussis ära.
Jussi och skärgården var tätt sammanknippade. Säg den som inte tänker på Jussi när han hör tonerna av Till havs! På Siarö i Roslagen hade Jussi huset han kallade sitt ”paradis på jorden” – det var här han slappnade av och det var här man kunde vara säker på att hitta honom i fiskebåten ute på fjärden. 18-21 augusti bjuds det på högklassiga konserter, barnopera, filmvisning, operapub mm i den vackra skärgårdsmiljön på Ljusterö. Man räknar med runt 2 500 festivalbesökare under fyra dagar.
För första gången i operafestivalens sjuåriga historia bjuds det på en hel opera framförd konsertant med internationella solister, kör och en 30-mannaorkester. Valet var enkelt: Puccinis klassiker La Boheme, den opera som följde Jussi Björling själv under hela hans enastående karriär och som innehåller så många av operalitteraturens kändaste partier.
Operastjärnor från Norge, England och Italien flyger in för att delta i firandet i augusti då hela ön fylls av opera. Det internationella sångarlaget leds av den norska sopranen Victoria Nava, italienske tenoren Dominic Natoli och brittiske basen Matthew Rose som till vardags framträder på världsscener som Metropolitan i New York och Covent Garden i London. Alla ställer de upp för minimala gager för att hedra den legendariska tenorens minne. Ljusteröfestivalen ger därmed den svenska publiken en unik chans att höra sångare som aldrig förut sjungit i Sverige. Biljetterna lär bli eftertraktade.
Opera på Varvet kallas storsatsningen. Opera ligger i tiden och operafestivalens ständigt växande publik har gjort att man växt ur sin forna konsertlokal på Ljusterö med plats för 250 personer. Under operafestivalen ska därför Ramsmora Varvs 1500 kvm stora båthangar få fungera som spelplats. Den enorma lokalen som är byggd för vinterförvaring av båtar, står under sommarhalvåret outnyttjad och visade sig ha en utmärkt akustik. Nu ska den med stor möda och en gnutta magi tillfälligt förvandlas till ett italienskt operahus med kristallkronor i taket. Det ska byggas scen med ljud- och ljusutrustning, artistloger samt gradänger för 900 publikplatser. Drömmen om Opera på Varvet blir sann och ett spännande och ömsesidigt befruktande samarbete mellan kultur- och näringsliv har inletts. Varvet ligger vackert vid havet och för första gången får operafestivalens besökare kontakt med vattnet. Närheten till havet stärker kopplingen till Jussi och hans förkärlek till båtar, fiske och skärgården. Till konserterna kan man förutom med egen bil i år även välja på att åka med M/S Rödlöga från Österskär eller buss från centrala Stockholm. Förutom La Boheme gör även den framgångsrika operatrion Divine en konsert på varvet under festivalen.
Den 18-21 augusti pågår årets utökade festival vars fullspäckade program bjuder på högklassiga konserter, barnopera, filmvisning, operapub mm i den vackra skärgårdsmiljön på Ljusterö.
Info: www.operafestivalen.se
Garmin presenterar nu GDL 40, en prisvärd vädermottagare som levererar grafiskt väder- och radardata on-demand direkt till din NMEA 2000-kompatibla Garmin-plotter. GDL 40 är den första och enda sjövädermottagaren på marknaden idag som tar emot väderdata via GSM-nätet.
”Med hjälp av GDL 40 kommer båtägare att kunna köpa väderdata on-demand när de behöver den som mest”, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International. ”Vare sig du vill undvika dåligt väder eller bara ha koll på vindriktningen så ger GDL 40 med sin flexibla lösning dig en bekvämlighet och trygghet ombord.”
GDL 40 kommunicerar via GSM-nätet för att ta emot väderdata från Digital CycloneSM, en ledande väderleverantör och dotterbolag till Garmin med täckning över Europa, USA och Canada. När GDL väl är aktiverad så kan du köpa endagarsbiljetter direkt i enheten och får då 24 timmars kontinuerlig väderdata. Välj helt enkelt ”Köp väder” på plottern och börja ladda ner tillgänglig väderdata inkl. väderradar i realtid, vindhastighet, vindriktning, ytvattentemperatur, våghöjder, lokala prognoser, land- och sjövarningar, blixtnedslag mm. GDL 40 är kompatibel med GPSMAP 6000/7000-serien, 4000/5000-serien, 400-serien och 400/500-serien (NMEA 2000-versionerna).
Den vattentäta slimmade antennen är enkel att installera, antingen på en stång, flush eller under däck. Önskas förbättrad mottagning kan den anslutas till en extern GSM-antenn.
Den årliga avgiften samt dagspassen kan variera från land till land. I Europa ingår det första årets avgift i köpet av en GDL 40 och kostar sedan €9.99 per år. Så länge årsavgiften är betald kan man köpa endagsbiljetter för €4.99.
Pris 2 495 kr.
Info: www,garmin.se
I sommar görs den största arkeologiska undersökningen i Stockholm sedan utgrävningen vid Helgeandsholmen på slutet av 70-talet. Det är arbetet med Citybanan som gör detta möjligt.
Mellan början av juni och slutet av augusti görs en utgrävning av ett 1500 kvadratmeter stort område vid Riddarholmens södra kaj. Två grävlag arkeologer från Sjöhistoriska jobbar i skift mellan 07-23 med att säkra det maritima kulturarvet. De jobbar på uppdrag av Projekt Citybanan, Trafikverket enligt beslut från Länsstyrelsen och i samarbete med Stockholms Stadsmuseum.
Projekt Citybanan förbereder för att kunna bygga tunneldelen som ansluter Citybanans bergtunnel under Riddarholmen med den 300 meter långa sänktunneln i Riddarfjärden. Anslutningen byggs i en från vattnet säkrad, cirka 24 meter djup schaktgrop. Det är i detta schakt som den arkeologiska utgrävningen görs.
För varje meter man kommer ner i marken så kommer man samtidigt längre och längre bakåt i tiden. På cirka 10 meters djup kommer vi till år 1869 då kajen fylldes ut. Vid denna punkt, på den gamla sjöbottnen, börjar de kulturlager som intresserar arkeologerna.
– Tack vare Citybanan kan vi få ny kunskap om vårt kulturarv. Sveriges första ångbåtshamn begravdes under fyllnadsmassor 1869 när Riddarholmshamnen fick en ny kaj framför gamla Riksdagshuset. Vi väntar oss båtfynd och även att hitta rester av den gamla kajen, berättar Marcus Hjulhammar projektledare och intendent vid Sjöhistoriska museet.
I de äldre, djupare liggande lagren räknar arkeologerna med fynd från medeltiden och kanske även vikingatid. Utgrävningen tar alltså plats inom Citybanans arbetsområde. Citybanans roll är att leda arbetet och gräva bort schaktmassorna, skikt för skikt. Under tiden kommer arkeologerna åt och kan göra sitt jobb med provtagning, dokumentation och bärgning av fynd.
– Vi har ett bra samarbete med Sjöhistoriska och det är spännande att följa deras arbete. Det här är också ett bra exempel på hur komplext det är att bygga en pendeltågstunnel rakt igenom Stockholm, säger Bengt Stålbo samordnande byggledare, Projekt Citybanan.
Kommentarer
TIPS! Följ utgrävningarna på marinarkeologernas blogg http://www.sjohistoriska.se/Marinarkeobloggen och/eller Twitter: http://twitter.com/arkeologerna
Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin och Försvarsmaktens generaldirektör Ulf Bengtsson tecknade i dag ett avtal för ett utökat samarbete mellan myndigheterna. Undertecknandet gjordes ombord på Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton i samband med ett seminarium under Almedalsveckan i Visby.
Försvarsmakten och Kustbevakningen har tillsammans tagit fram en handlingsplan för ett utökat samarbete myndigheterna emellan.
– I dag har vi tagit ytterligare ett steg i vårt samarbete med Försvarsmakten. Samverkan och samutnyttjande av resurser, som till exempel viss gemensam utbildning och övningsverksamhet, gynnar båda myndigheternas verksamheter som blir effektivare, säger generaldirektör Judith Melin på Kustbevakningen.
Under hösten påbörjas samarbeten kring certifiering och årsprov av dykeriverksamhet samt utveckling av kvaliteten i sjölägesinformation. Under kommande år görs en översyn av gemensam övningsverksamhet, larmrutiner, beredskap och resurser inom området räddningstjänst.
Mer information
Överenskommelsen, handlingsplan och bilder finns på www.kustbevakningen.se
Bilderna:
Nöjda generaldirektörer – Judith Melin, Kustbevakningen, och Ulf Bengtsson, Försvarsmakten, undertecknade en överenskommelse om utökad samverkan mellan de båda myndigheterna.
Vid seminariet, som föregick avtalstecknandet mellan Kustbevakningen och Försvarsmakten, fylldes akterdäck ombord på KBV 002 Triton av intresserade åhörare.
Foto: Kustbevakningen.
De svenska framgångarna i Stena Match Cup Sweden lät vänta på sig under tävlingens första dag. Anna Kjellberg förlorade sina tre första matcher men lyckades under eftermiddagen vända trenden och vinna sina sista två matcher. – Vi var nervösa i början men det lossnade med första segern. Nu är vi jättenöjda med två poäng, sa Kjellberg efter målgång.
Tack vare en bra en start skaffade sig Anna Kjellberg ett litet övertag i matchen mot Trine Abrahamsen. En hård kamp följde under den första kryssen och Kjellberg tilldelades till slut ett straff för att ha varit alltför aggressiv i en närkamp.
Hon lyckades sedan utöka sin ledning och kunde utföra sin straffvändning och gå i mål innan danskan kommit ikapp. Hon vann även nästa match efter att ha varit i ledningen från start till mål. Anna Kjellberg, som har siktet inställt på OS i London i den här båttypen, har fortfarande en chans att gå till semifinal i Stena Match Cup Sweden 2011.
– Nu måste vi vinna resten av våra matcher men vi vet att vi kan göra det. Det här är en superviktig tävling.
Konkurrensen är stenhård på vattnet utanför Marstrand. Det är den absoluta världstoppen med blivande OS-seglare som har samlats för att göra upp om segerbucklan, och det är de stora namnen som har övertygat under den första dagens seglingar. Fyra skeppare har lyckats skrapa ihop fyra poäng var. Däribland förra årets segrare i Stena Match Cup Sweden, Ekaterina Skudina från Ryssland och Lucy MacGregor som är rankad etta i världen.
Vinden har varit svag och växlande men publiken bjöds ändå på spännande seglingar och hög dramatik när den holländska skepparen Mandy Mulder föll i vattnet mitt i en match. Hon plockades upp av sitt team. GKSS-seglaren Carolin Sylvan har haft det tufft mot världsstjärnorna och väntar fortfarande på sin första seger.
Följ seglingarna på:
matchcupsweden.com
Facebook – Match Cup Sweden
Twitter – MatchCupSweden.
I samband med att årets båtsäsong tog fart inledde Returpack och Sjöräddningssällskapet ett samarbete. Syftet är att öka återvinningen av burkar och flaskor och samtidigt samla in pengar till sjöräddningssällskapets verksamhet så att fler liv kan räddas till sjöss. Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor.
Trots det är det omkring 200 miljoner burkar och flaskor som inte pantas varje år.
– Vi vet att det konsumeras en hel del dryck på burk och flaska till sjöss där man oftast är långt ifrån en pantautomat. Genom ett aktivt samarbete med Sjöräddningssällskapet underlättar vi för båtfolket att bli av med sin pant, samtidigt som pantpengarna bidrar till en mycket betydelsefull verksamhet för alla som vistas på sjön, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.
– Vi är glada över samarbetet med Returpack som har mottagits mycket väl bland våra frivilliga sjöräddare runt om i landet. Det känns väldigt bra att göra en insats för miljön, samtidigt som vi får tillskott till vår verksamhet som helt bygger på medlemsintäkter och gåvor, säger Elisabet Jansson Strömberg, informationsansvarig Sjöräddningssällskapet.
Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med omkring 2000 frivilliga sjöräddare på 66 räddningsstationer från Piteå i norr till Ystad i söder. Under förra året ryckte de frivilliga sjöräddarna ut på räddningslarm 849 gånger, men räknar man även med sjöambulanstransporter och förebyggande utryckningar var antalet uppdrag över 6000.
17 miljoner privatimporterade burkar
Returpack har tagit fram specialanpassade pantkärl i olika storlekar som levereras till de 66 sjöräddningsstationerna. Utöver de pantpengar som kommer in via pantkärlen skänker Returpack ytterligare tio öre för varje privatimporterad burk som pantas under sommaren (mellan den 13 juni och 28 augusti). Under förra sommaren pantades totalt 17 miljoner av dessa burkar, vilket motsvarar en summa på 1,7 miljoner.
– Normalt ger inte de privatimporterade burkarna någon pant alls eftersom man inte betalat någon pant när man köpt dem. Däremot är ju miljövinsterna desamma och pantautomaterna tar emot burkarna. Vi vill förstås att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas, oavsett om de sålts i Sverige eller utomlands. Nu hoppas vi att ännu fler ska panta de här burkarna när pengarna går till ett gott ändamål, avslutar Katarina Lundell.
Info: www.ssrs.se
Avgifterna för kommunala båtplatser skiljer sig drastiskt från kommun till kommun, från några hundralappar till uppemot 5 000 kronor per säsong för en medelstor båt. Det visar en kartläggning som genomförts av Sweboat, båtbranschens riksförbund.
– Tillgång till en båtplats och kostnad för båtlivet är de två enskilt viktigaste faktorerna för alla som drömmer om ett liv på sjön. Där kan alla kommuner bidra till ökad livskvalitet för sina invånare, säger Mats Eriksson, vd Sweboat.
Sweboat har under våren fortsatt den granskning av förutsättningarna för båtliv i svenska kommu¬ner som inleddes förra året. Nu presenteras den del av undersökningen Årets Båtkommun 2011 som behandlar kostnaden för kommunala båtplatser. Resultatet visar på fortsatt mycket stora skillnader mellan svenska kommuner när det gäller avgifter i de kommunala anläggningarna.
Avgifterna för båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från 100 kronor per bryggmeter till drygt 1 600 kronor per bryggmeter. Det innebär en säsongskostnad för båtplatsen på 300 kronor respektive 4 800 kronor, räknat på en medelstor båt som kräver en båtplats på tre meters bredd. Inte oväntat är avgifterna högst i båttäta kommuner som Stockholm, Malmö och Tanum i Bohuslän.
– Det går uppenbarligen att ha låga avgifter för kommunala båtplatser. Se på kommuner som Mariestad, Strömstad, Gotland och Karlskrona som ligger betydligt lägre. Det var också en bidragande faktor till deras topplaceringar i vår ranking Årets Båtkommun 2011, säger Mats Eriksson.
Samtliga Sveriges kommuner erbjöds att svara på enkäten Årets Båtkommun 2011. 106 kommuner (huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de stora sjöarna) valde att delta i undersökningen, varav 61 kommuner svarade att de driver hamnar.
I maj presenterade Sweboat den ranking som är resultatet av undersökningen i sin helhet. Mariestad utsågs till Årets Båtkommun och följdes närmast av Nynäshamn, Strömstad, Gotland och Karlskrona.
Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Båttillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.
Info: www.sweboat.se
Här är en serie nya medel för att behandla båten. Företaget KMI Green Products har flera medel för bland annat färg- och limborttagning, medel som är baserade på naturliga oljor utan farliga lösningsmedel.
Paint & Glue Remover är en gel för borttagning av kontaktlimsrester, bottenfärg, fernissa m m. Det appliceras med pensel och limresterna torkas bort med trasa.
Paint & Glue Remover PLUS är anpassad för att avlägsna svårlösta fogmassor såsom silikon, sikaflex m m. Det kan även ta bort sådan färg som inte P&G förmår lösa.
Wipe & Shine är praktiska servetter för rengöring av händer, verktyg mm.. Servetterna är väldigt användbara då man arbetar med sikaflex , gelcoatfiller eller lackfärger som kladdar. Med servetterna slipper man tvätta händer och prylar med hälso- och miljöfarliga organiska lösningsmedel. Perfekta för fendertvätt.
BioQuick effektivt båtschampo ingår i samma produktserie. Det fungerar i koncentrat och är även utmärkt för penseltvätt.
Info: www.kmigreenproducts.com
USA och Frankrike gör upp om guldet. Det blir amerikanska Anna Tunnicliffe och fransyskan Claire Leroy som möts i damfinalen i Stena Match Cup Sweden 2011. De svenska seglarna slogs ut under dagen men en rafflande kamp väntar mellan de båda finalisterna.
Anna Tunnicliffe, som bland annat har ett guld från OS i Peking på meritlistan, är den seglare som övertygat mest i årets seglingar på Marstrand. Hon vann sin semifinal mot brittiskan Lucy Macgregor med tre raka segrar i en match i bäst av fem. Claire Leroy har visat tidigare att hon trivs i Marstrand med segern i Match Cup Sweden från 2008 i bagaget. Idag slog hon ut förra årets mästarinna Ekaterina Skudina i semifinal, även om det krävdes fem matcher för att skilja de två åt. Den sista matchen såg länge ut att gå ryskans väg och hon hade en liten ledning vid sista rundningen. Den franska besättningen lyckades med ett flertal skickliga manövrar i kampen som följde ner mot mål och säkrade sin finalplats.
Hemmahoppet Anna Kjellberg och hennes besättning var inför dagens seglingar piskade att vinna samtliga matcher och var nära att nå ända fram till semifinal. Hon var på väg att plocka sin sjätte raka seger i sin match mot holländskan Mandy Mulder men tappade det lilla övertag hon skaffat i starten. Kjellberg var ändå nöjd med sin insats efter att det stod klart att hon blivit utslagen.
– Vi känner att vi gjort vår bästa regatta hittills i OS-båten Elliot 6m men det känns lite bittert att stå och kolla på semifinalerna från läktaren. Vi har lärt oss att vi har en liten bit kvar till den absoluta världstoppen men vi vet precis vad vi har att jobba med och det känns skönt.
Imorgon onsdag väntar herrarnas första tävlingsseglingar på förmiddagen följt av finalseglingar och match om tredjepris i damklassen. Björn Hansen, Johnie Berntsson och Mattias Rahm är de svenska favoriterna.
Följ seglingarna på:
www.matchcupsweden.com
Facebook – Match Cup Sweden
Twitter – MatchCupSweden.
Foto: Dan Ljungsvik.
America’s Cup-teamens prestigefyllda mästerskapserie för RC44-båtar kommer nu till Sverige för första gången. Marstrand har valts ut som en av sex tävlingsplatser för Cupens deltävlingar i Forty Four Championship Tour. 16 team med America’s Cup-proffs och teamägare tävlar den 17-21 augusti i år på samma vatten som Stena Match Cup Sweden.
– Att världens bästa seglare vill komma hit visar att Marstrand är en erkänd internationell seglarmetropol. Vi har skrivit ett treårigt avtal med RC44-cupen om att anordna den svenska deltävlingen, berättar Jan Torstenson, vd för Brandspot som också arrangerar Stena Match Cup Sweden i Marstrand tillsammans med GKSS.
Mästerskapsserien för RC44 har snabbt blivit ett av de mest tongivande och omtalade seglingsmästerskapen i världen. Deltävlingen i Marstrand ska seglas på samma matchracingarena som används i Stena Match Cup Sweden, och även bankappseglingen startar och går i mål inne i Marstrand men använder havet utanför som kappseglingsbana.
– För Sverige betyder det oerhört mycket att vi får ytterligare ett stort internationellt mästerskap i segling, det visar att vi har en stark ställning i världen som seglingsarrangör på högsta nivå, men det ger oss också möjlighet att attrahera unga nya seglare att segla på toppnivå, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör för Svenska Seglarförbundet.
Båttypen RC44 togs fram 2007 som en entypsbåt för en ny mästerskapsserie av America’s Cup-legendaren Russell Coutts, som lånat initialerna till RC44. Det är en specialdesignad enskrovs och superlätt 44-fots racingbåt, 13,5 meter lång med en vikt på bara 3,5 ton. Båten är konstruerad med en avtagbar akter och en tvådelad mast för att underlätta transport och förvaring mellan tävlingarna, ett koncept inte helt olikt motorsportens WRC och Formel 1.
Mästerskapsserien för RC44 skapades för att erbjuda America’s Cup-teamen en stark plattform för kvalificerad träning. Tävlingen genomförs under fyra dagar, första dagen med matchracing-segling, och de följande med Fleetracing, bankappsegling. Bland de 16 teamen finns flera av världens mest meriterade seglare, från America’s Cup, Volvo Ocean Race, World Match Racing Tour och OS-klasser, Paul Cayard, Russell Coutts, Terry Hutchinson, Cameron Appleton, Evgeniy Neugodnikov, Morgan Larson, Mathieu Richard m.fl.
En intressant regel är att besättningen ska delas 50/50 mellan seglingsproffs och amatörer, vilket även lockar några av världens främsta affärsmän och teamägare till RC44-cirkusen, som Oracles Larry Ellison som också ska försvara America’s Cup. Ägarna är oftast rorsmän under bankappseglingen medan de professionella skepparna styr båten under Matchracing.
En annan av dessa ägare och rorsmän är den svenska huvudutmanaren i America’s Cup, Challenger of Records, Artemis, vars ägare Torbjörn Törnqvist styr en av de två svenska RC44-båtarna. Den andra svenska RC44-båten är anmäld av KSSS. Team KSSS ska uppmärksamma att Sverige med KSSS och Artemis står som utmanare i America’s Cup.
Info om RC44-serien: www.rc44.com
Nu är nya ÅF Offshore Race – Gotland Runt igång! Vid en pressträff intill Galärvarvet på Djurgården i Stockholm presenterade arrangerande Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS) nyheter kring tävlingen och några framträdande deltagare i årets havskappsegling som körs för 74:e gången och med över 275 båtar anmälda. Bansträckningen är ny för de 30 största båtarna som startar på Strömmen.
– Nästa år startar samtliga klasser i Stockholm och det är nu vi ska göra de första erfarenheterna för att allt ska bli perfekt nästa år, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich.
Den största förändringen är en ny bansträckning och startplats samt att tävlingen fått en ny titelsponsor. Cirka 30 båtar, de största som alla är över 50 fot, startar i tre av klasserna (IRC Endorsed, ORC International och Classic) på Stockholms Ström på onsdagen, mellan Stadsgården och Kastellholmen, för att i ett första ben segla till etappmålet i södra Kanholmsfjärden. Omstart sker därefter samma kväll cirka kl 21.00 utanför Sandhamn. Övriga klasser startar som vanligt under onsdagen utanför Sandhamn.
KSSS ordförande Staffan Salén gladdes över att tävlingen nu kopplas till Stockholm och att seglingen som sport blir synliggjord för en bred publik. Han påpekade också att det gemensamma miljöintresset förenar KSSS och ÅF vars koncernchef Jonas Wiström ser sponsorskapet som ett sätt att göra varumärket ÅF intressant som arbetsgivare, inte minst nu när efterfrågan på ingenjörer är större än någonsin.
Thomas Blixt och Ralf Aspholm tampas i varsin ny TP52:a om segern. En annan tuff utmanar är Niklas Zennströms 72-fots långa RANK. De breda klasserna representerades på pressträffen av Mikael Jakobsson som seglar på tävlingen minsta båt, en 27 fots (cirka 8 m) Albin Accent, byggd på 1970-talet. Där är man bara tre personer ombord ”och mycket sömn lär det inte bli men en massa kul segling”.
Bildtext 1: Thomas Blixt och Ralf Aspholm är två av favoriterna.
Bildtext 2: Mikael Jakobsson seglar i tävlingens minst båt, en 8 m Albin Accent med tre mans besättning.
Bildtext 3: ÅF:s koncernchef Jonas Wiström t.v och KSSS´ styrelseordförande Staffan Salén.
Sverigepremiär på flytande mässan i Wasahamnen 1-4 september. Targa 32 ersätter Targa 31 som tillverkats sedan 1997 och som uppdaterats under åren. Den senaste uppdateringen som gjordes på Targa 31 var den negativa akterspegeln och blev då kallad T31+. Targa 32 har fått den negativa akterspegeln som standard då den var mycket uppskattad och fick en ”modernare look”.
Bredden har ökats på för att ge mer volym inne i båten, mest upptill än nertill vid vattenlinjen för att behålla de goda sjöegenskaperna.
Förkabinen har blivit större med två fullängdskojer på 210 cm samtidigt som det populära fördäcket med U-bänken behållits. Durkluckan har dock utgått till förmån för en större förkabin.
Akterkabinen har fått en större dubbelsäng (204×140 cm) och badrummet har fått mer volym och en fast el-toalett. Mycket av formspråket kommer även från den populära Targa 44, med en högre stäv, framåtlutande tak samt teakräcke, dubbel akterport till badbryggan och en distinkt linje i hyttvägen som kännetecknar Targa 32.
En annan nyhet är att skrovet till den nya båten tillverkats enligt vakuuminjiceringsmetoden, vilket är både miljövänligt, hälsosammare för båtbyggarna och ger ett starkt skrov.
Tekniska specifikationer:
Skrovlängd: 9,82 m
Totallängd: 10,78 m
Skrovbredd: 3,37 m
Vikt: (2xD4) ca 6.300 kg
Designkategori: B
Dieseltank: 800 l
Vattentank: 120 l
Septiktank: 60 l
Kylskåp: 65 l
Fart med 2xVp D4-300hk: ca 40 knop.
Info: www.sea4you.se
Info: www.nordicmarine.se
Med start tisdag den 5 juli börjar Hjärt-Lungfonden och Sjöräddningssällskapet att utrusta 35 räddningsbåtar på 19 orter med hjärtstartare. Det är första etappen i ett tre år långt projekt för att hjärtsäkra Sveriges kuster och skärgårdar. Projektet är ett samarbete mellan Hjärt-Lungfonden, Sjöräddningssällskapet och PostkodLotteriet.
– När ett hjärta stannar är snabba insatser med hjärt-lungräddning och hjärtstartare det enda sättet att rädda liv. Vi vill fördubbla antalet personer som överlever plötsligt hjärtstopp till sjöss och längs Sveriges kuster, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.
Hjärt-Lungfonden och Sjöräddningssällskapet har fått fem miljoner kronor från PostkodLotteriet för att under tre år utrusta räddningsbåtar, sjöräddningsstationer och kustnära orter med fler än 200 hjärtstartare.
Årligen drabbas 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp och i dag överlever endast 400 personer. Med fler hjärtstartare till sjöss och längs Sveriges kuster kan fler överleva.
– Om något inträffar till sjöss är vi sjöräddare ofta först på plats. Med hjärtstartare på fler av våra båtar kan vi rädda ännu fler liv, säger Helge Skärlén, frivillig sjöräddare i Sjöräddningssällskapet.
En hjärtstartare räddar liv genom att sända elektriska chocker som får ett hjärta som stannat att börja slå igen. Vem som helst kan använda en hjärtstartare eftersom det inte krävs några förkunskaper.
Läs mer nedan:
– Alla räddningsbåtar som får hjärtstartare
– Fakta om plötsligt hjärtstopp
– Fakta om projektet
Länk: Hjärt-Lungfondens temaskrift Plötsligt hjärtstopp
Länk: Läs mer om projektet på Hjärt-Lungfondens hemsida
För mer information, kontakta gärna:
Anna Sjödin, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 39
Helge Skärlén, Sjöräddningssällskapet, telefon 031-761 42 18, helge.skarlen@ssrs.se
Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Fonden har inga statliga bidrag och verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se
Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss utan statligt stöd. Vi är 1 800 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet. Sjöräddningssällskapet har insamlingskonton pg 90 05 00-0 och bg 900-5000. Följ oss på www.sjöräddning.se.
Alla räddningsbåtar som får hjärtstartare
Räddningsstation
Räddningsbåtarna som får hjärtstartare
Räddningsstation Bua
Rescue Odd Fellow
Rescue Thorsten Brunius
Räddningsstation Dalarö
Rescue Björn Christer
Rescue Paul Lederhausen
Rescue Ingarö
Räddningsstation Falkenberg
Rescue Signe Wallenius
Rescue Pernilla
Räddningsstation Fjällbacka
Rescue Sparbanken Tanum
Rescue Minlouis
Rescue Ivan Holmberg
Rescue SXK Västkustkretsen
Räddningsstation Gävle
Rescue Greta Dybeck
Rescue Thomas Stenberg
Räddningsstation Hjälmaren
Rescue Hjälmaren
Räddningsstation Hovås
Rescue Livbojen Göteborg
Räddningsstation Kronoberg
Rescue InfoTrader
Räddningsstation Lomma
Rescue Lomma
Rescue Lionsund
Räddningsstation Lönnångersfjärden
Rescue Folke Östman
Räddningsstation Möja
Rescue Oskar Falkman
Rescue Handelsbanken Liv
Rescue Kreab
Rescue Värmdö
Räddningsstation Mölle/Höganäs
Rescue Lars Lindfelt
Räddningsstation Mönsterås
Rescue Rolf Nilsson
Räddningsstation Ornö
Rescue Drottning Silvia
Räddningsstation Räfsnäs
Rescue Stenhammar
Rescue Mathilda Roslagens Sparbank
Räddningsstation Strömstad
Rescue Gustaf B. Thordén
Rescue Maximat
Räddningsstation Sundsvall
Rescue Sundsvall
Räddningsstation Västerås
Rescue J.Sigfrid Edström
Rescue Odd Fellow Mälaren
Rescue Strängnäs
Räddningsstation Örnsköldsvik
Rescue Nynäs
Fakta om plötsligt hjärtstopp
– Varje år drabbas cirka 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstopp. I dag överlever bara 400 av dem.
– Plötsligt hjärtstopp är när hjärtat av oväntad anledning plötsligt stannar. Den som drabbas blir omedelbart medvetslös och slutar därefter att andas.
– Insatser under de första minuterna är livsviktiga. Hjärt-lungräddning i kombination med hjärtstartare är det enda sättet att rädda liv.
Källa: Hjärt-Lungfonden
Fakta om projektet
– Till sjöss och längs Sveriges kuster är Sjöräddningssällskapet, inte ambulansen, oftast först på plats till nödställda.
– För att öka säkerheten ska cirka 200-250 hjärtstartare placeras ut längs Sveriges kuster. Sjöräddningssällskapets 66 räddningsstationer och 35 räddningsbåtar kommer att utrustas. Cirka 100-140 av hjärtstartarna ska placeras på lämpliga öar, vid större insjöar, i skärgårdar, hamnar, gästhamnar och andra sjönära platser över hela Sverige.
– 1 800 frivilliga sjöräddare och personer i närheten av de utplacerade hjärtstartarna kommer att utbildas.
– Projektet pågår under tre år och drivs av Hjärt-Lungfonden och Sjöräddningssällskapet med finansiering från PostkodLotteriet.
– Målet med projektet är att fördubbla överlevnaden vid plötsligt hjärtstopp till sjöss och längs Sveriges kuster.
– Alla platser som utrustas med hjärtstartare märks med den internationella symbolen för hjärtstartare.
Snart lanseras navigeringsappen Seapilot på Apple App Store. Den ska ge båtfolket ett fullgott navigeringshjälpmedel till en bråkdel av kostnaden för en plotter. Seapilot bygger på yrkessjöfartens standard för elektronisk navigering, med AIS-data och S57-sjökortsdata från Sjöfartsverket, teknologier som bara för några år sedan var helt förbehållna yrkessjöfarten.
– Seapilot är den första navigeringsappen med AIS-data. Det innebär bland annat att du kan se båtar och fartyg med AIS-transponder. Dessutom presenteras väder i realtid via AIS från över 60 väderstationer i Sverige. Seapilot visar vindstyrka, vindriktning, lufttryck, temperatur och vattenstånd från valfri väderstation. Information från väderstationen närmast skärmens position på sjökortet visas automatiskt och de andra hämtas genom några klick på skärmen, säger Stockholmradios vd, Jens Johansson, som ligger bakom appen.
Stockholmradio har utvecklat Seapilot tillsammans med True Heading. Stockholmradio är expert på VHF och på kommunikation till sjöss. True Heading är expert på AIS och på marin navigation.
– Vid lanseringen finns Seapilot endast för iPad. Men framledes ska Seapilot finnas också för andra läsplattor och för mobiltelefoner. Till båtmässan i Göteborg ska Seapilot vara klar för Android-plattformen. Vår långsiktiga vision är att Seapilot utvecklas till att omfatta alla länder i norra Europa, så småningom även södra Europa och Medelhavet, säger Jens Johansson.
Seapilot lanseras i Apple App Store under de kommande veckorna till introduktionspriset 499 kronor.
Kommentarer
Nu är ju inte Rán någon TP 52…