Seglingstävlingen Mästarnas Mästare flyttar söderut. Efter fyra år i Sandhamn blir ny ort Båstad i nordvästra Skåne. Tävlingen avgörs den 16 och 17 oktober och arrangeras av Svenska Seglarförbundet och Sailing Båstad i samarbete med Hotell Skansen i Båstad och Viamare. – Tanken har hela tiden varit att tävlingen inte bara ska seglas på ett enda ställe utan även arrangeras på andra orter runt om i landet. På det sättet kan vi öka intresset för sporten och erbjuda redan inbitna men också nyfikna på en tävling av högsta klass. Varje år koras 49 svenska mästare – vem som är den verkliga mästaren avgörs under Mästarnas Mästare, säger Patrik Mehks, affärsutvecklare på Viamare.
Den här gången är Båstad tävlingsorten och seglingsbanan läggs strax utanför hamnen så att det går lätt att följa tävlingen från land. Tävlingsformatet är enkelt, efter grundomgång seglas semifinal, en andra chans och slutligen en final.
Traditionellt seglas det en mängd SM i många olika klasser och det är inte lätt att avgöra vilken SM -vinnare som är bäst. Alla svenska mästare 2010 samt några Wildcards bjuds in till Mästarnas Mästare för att göra upp om denna prestigefyllda titel.
– Vi vill göra segling mer lättillgängligt och visa upp svensk seglings stjärnor på en och samma arena. Mästarnas Mästare är också en möjlighet för oss testa nya format och komma nära publiken. Dessutom tycker seglarna att det är väldigt kul att vara med, säger Stefan Rahm, sportchef/förbundsdirektör Svenska Seglarförbundet
Förutom de svenska mästarna i segling kommer Sveriges landslag i segling, SWE Sailing Team, att finnas på plats och tävlingarna kommer att kommenteras live med speaker. Kom och ta del av en härlig upplevelse på hösten, mingla med seglingseliten och se vem som är årets mästare. Bra erbjudanden på Hotell Skansen kommer att finnas.
För mer information www.svensksegling.se/mastarnasmastare
När:
16-17 oktober 2010
Var:
Båstad, Nordvästra Skåne
Foto: Oskar Kihlborg.
Användningen av solpaneler har vuxit snabbt under senare år. Till skillnad från fossila bränslen är användningen av solkraft miljövänlig och ett hållbart sätt att alstra energi på. Därför introducerade Victron Engery 7 juni BlueSolar Paneler på de nederländska och internationella marknaderna. Victron Engery har tidigare främst varit kända för sina robusta inverteranläggningar och laddare för båtar.
Pressrelease:
BlueSolar paneler från Victron Energy är av högsta kvalitet. Det härdade glaset med hög överföringskapacitet ger ett förbättrat styvhetsmotstånd och förbättrad slaghållfasthet. En kraftig, anodiserad aluminiumram gör modulerna lätta att montera på tak med hjälp av en mängd olika fastsättningssystem. BlueSolar panelerna har en exceptionellt bra lågljusprestanda och hög känslighet för ljus tvärs över hela solarspektrat. När panelerna är i skugga minimerar högprestanda bypass dioder effektnedgången förorsakad av skuggan.
BlueSolar panelerna från Victron Energy har en 25 årig begränsad garanti på levererad effekt och prestanda.
Elektricitet på varje plats
Med solarpaneler kan solljus direkt förvandlas till elektricitet. En solarpanel kan installeras på alla platser, leverera elektricitet till avlägsna områden eller till genomsnittshemmet. I Nederländerna stimuleras användningen av solarpaneler genom en mängd olika stödformer.
Obegränsad energi med Victron Energy
Victron Energy är en ledande leverantör av kraftsystem för elektricitet på specifika platser För både nätanslutna och icke nätanslutna lokaliteter har Victron Energy en specialuppsättning av solarprodukter: Solarbrytare, Solar laddningskontroller, Solar mobiltelefonladdare och BlueSolar paneler. Victron Energy erbjuder elektrisk ström överallt i hela världen…
Mera detaljerad produktinformation återfinns på:
http://www.victronenergy.com/solar/bluesolar-panels/
Nu utkommer en omarbetad och med 13 sidor utökad andra upplaga av “Radar i skärgården” av Börje Wallin. Boken är avsedd både som läro- och handbok för den som vill kunna behärska radarn vid navigering inomskärs. Boken är försedd med utförliga illustrationer i färg samt ett omfattande sakregister.
Börje Wallin, välkänd författare av nautisk litteratur, beskriver utförligt och pedagogiskt hur man ställer in och arbetar med radarn vid navigering i skärgården och hur man med hjälp av radarn undviker kollisioner.
Ur innehållet:
• Radarn är ett fantastiskt instrument
• Starta
• Ställ in bild
• Förstå radarbilden
• Olika presentationssätt
• Radarnavigering
• Kollidera inte i dimma – med hjälp av radar
Boken omfattar 93 sidor.
www.jure.se
Faurby 396 Jesper Bank Edition har fått en bra inledning på säsongen: hittills har man fått mycket bra placeringar i kappseglingarna ”Big Boat Challenge” och ”Palby Fyn Cup” och besättningen har positiva förväntningar på kommande kappseglingar. När det lilla danska båtvarvet Faurby Yacht sjösatte sin nyaste båt – 396 Jesper Bank Edition som varvet har utvecklat i samarbete med den danske seglarstjärnan Jesper Bank – i maj var de flesta spända på resultatet: hade man verkligen lyckats skapa en ”varg i fårakläder”?
Detta är en båt som inte bara lever upp till Faurbys traditionellt höga komfortnivå utan även kan tävla i de främsta kappseglingarna.
Alla resultat hittills tyder på att man har lyckats med projektet. Sedan sjösättningen den 4 maj har den nya båten deltagit i två kappseglingar i Danmark, med Jesper Bank vid rodret. Vid ”Big Boat Challenge”, som ingår som första etapp i serien Baltic Open IRC och gick av stapeln vid Fyn den 22 och 23 maj, fick teamet en andraplacering i sin grupp. Och vid kappseglingen ”Palby Fyn Cup” förra veckoslutet blev det en förstaplacering i gruppen. Jesper Bank är riktigt nöjd:
”Nu har det gått relativt kort tid sedan ”Krone 1”, som jag har döpt min version av båten, stod klar. Därför har jag inte haft så lång tid på mig att lära känna henne. Ändå lyckades vi göra bra ifrån oss i de första kappseglingarna och det beror bland annat på att de förbättringar som vi har gjort också har visat sig fungera i praktiken. Jag är riktigt glad över resultatet”, säger Jesper Bank.
Nästa gång Jesper Bank och hans team deltar i en kappsegling blir det vid ”Brandsø Rundt” som äger rum den 5 september vid Middelfart på Fyn, Danmark.
Bildtexter
Foto nr 1:
Vid Big Boat Challenge fick Jesper Bank och hans besättning på Faurby 396 Jesper Bank Edition en flygande start.
Foto nr 2:
Vid Fyn Cup var det inte bara på vattnet som Faurby glänste. På land såg vackra Faurby-flickor till att dra uppmärksamheten till båten. Här överlämnar de en hälsning med färdproviant till Danmarks kronprins Fredrik.
Om Faurby 396 Jesper Bank Edition
Faurby 396 Jesper Bank Edition är resultatet av ett nära samarbete mellan Faurby och Jesper Bank. Jämfört med originalversionen har man på den nya versionen av Faurby 396 de luxe bl.a. gjort följande förändringar:
• Båten har utrustats med en T-köl, kolfibermast och vanter i borden för att öka stabiliteten och ge båten högre fart.
• Köl och roder har optimerats för att minska vattenmotståndet.
• Båten har blivit ca 800 kg lättare och viktfördelningen har optimerats.
• För att få bättre utrymme i cockpiten, har man skippat levangen, utrustat båten med öppen akterstäv och flyttat tillbaka rattstammen till cockpiten.
Faurby 396 Jesper Bank Edition har givetvis utrustats med teakträ på däck och segel från Elvstrøm Sails. Den tillverkas på beställning och leveranstiden är 2–3 månader med ett förväntat pris på ca DKK 2,2 milj./EUR 295 000, exklusive lokal moms.
Faurby 396 Jesper Bank Edition nummer 1 (efter prototypen) håller redan på att tillverkas och kommer att kunna beskådas på följande flytande båtutställningar:
Århus Flydende fritid 2010
Plats: Århus, Danmark
Datum: 13-15 augusti 2010
Öppna varv 2010
Plats: Ellös, Sverige
Datum: 27-29 augusti 2010
Båter i Sjøen
Plats: Sandvika, Norge
Datum: 2-5 september 2010
Om Jesper Bank
Jesper Bank, född den 6 april 1957 i Fredericia, Danmark, är en av Danmarks mest segerrika idrottsmän någonsin. Han har vunnit VM sju gånger i fyra olika båttyper Drage, Soling, H-båt och Matchrace och deltagit i fyra OS från 1984 till 2000. Där har han tagit två guld och en brons i Soling. Guld fick han i Barcelona 1992 och i Sydney 2000.
Jesper Bank har dessutom deltagit i America’s Cup för svenska Team Victory Challenge 2003 och tyska United Internet Team Germany 2007. Den 10 januari 2009 blev han upptagen i Dansk idrotts Hall of Fame.
Civilt har Jesper Bank under tolv år, parallellt med de olympiska satsningarna, arbetat som försäljnings- och utvecklingschef. I dag är han försäljningschef på och delägare i Elvstrøm Sails.
Om Faurby
Faurby Yacht A/S grundades 1976 av båtbyggare Niels Peter Faurby som ville omsätta sin kärlek till exklusiva, handbyggda och smäckra båtar i praktiken. Allt sedan dess har erfarna seglare världen över förälskat sig i tanken på ett varv som gärna specialdesignar båtar efter kundens krav och önskemål, men som aldrig kompromissar med det personliga och gedigna hantverket eller de förstklassiga material som väljs ut omsorgsfullt för att få ett perfekt resultat.
www.faurby.com
Skapa en marin nationalpark i Stockholms skärgård. Det föreslår Miljöpartiet i landstinget på Världsmiljödagen, som i år har temat biologisk mångfald. – Östersjöns ekosystem är i gungning. Innanhavet hotas av övergödning, algblomning och för små fiskbestånd. Vildlax, torsk, abborre, gädda och gös hotas. Vi har sett en massdöd av trutar, ejdrar och måsar, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd.
Syftet med den marina nationalparken är att bevara ett område med rik flora och fauna och samtidigt hålla den öppen för ekoturism för att sprida kunskap om miljön. Miljöpartiet vill inte peka ut vilket område lämpar sig bäst utan det ska utredas. Parken skulle invigas under nästa mandatperiod, föreslår Miljöpartiet i en ny landstingsmotion.
Utöver ett eller flera skyddsområden kräver Miljöpartiet fler insatser som visst fiskeförbud, syresättning av bottenområden, utökad forskning och framförallt – minskad konstgödselanvändning från alla länder runt Östersjön.
– Den årliga algblomningen, döda havsbottnar och massdöd av olika arter visar att problemen blir allt mer alarmerande. Algblomningen 2010 väntas bli den värsta någonsin. Vi vill lämna ett levande innanhav åt kommande generationer, inte ett dött och stinkande hav som eftermäle, säger Raymond Wigg (MP).
Bilden:
Raymond Wigg (MP) är oppositionslandstingsråd Stockholm. Han är kandidat i landstingsvalet 2010 i Stockholms läns valkrets.
SGU (Sveriges Geologiska Undersökningar) ska i samverkan med Länsstyrelsen i Västernorrland, utveckla en ny hydroakustisk metod för att kartlägga så kallade fiberbankar på havsbotten. Det handlar om de förorenade fiberrika sediment som är ett resultat av 1900-talets pappers- och massaindustri.
Längs kusten i Västernorrlands län finns sediment som vittnar om 1900-talets pappers- och massaindustri i området. Det handlar om stora mängder fibrer som ansamlats i så kallade “fiberbankar” i kustvattnen nära industrierna. I dessa fiberbankar kan utsläpp av kvicksilver, dioxin eller PCB ha ansamlats, vilket kan göra dem till betydande föroreningskällor som orsakar allvarliga skador på miljön.
I Västernorrlands län kompliceras situationen ytterligare av att området har Sveriges snabbaste landhöjning, på mellan 8 och 10 mm per år. Landhöjningen bidrar till att ytor som idag ligger under vatten, på sikt kommer att lyftas upp ovan vattenytan och på så sätt utsättas för erosion i form av vågor och vind. Då kan bottenmaterialet på erosionsytorna komma i omlopp vilket ökar risken för att eventuella föroreningar, som de som kan finnas i fiberbankar, sprids.
Havsmiljöanslaget bidrar till ökad kunskap
Länsstyrelsen i Västernorrlands län har under många år tampats med problematiken kring de förorenade, fiberhaltiga sedimenten. På grund av de historiskt stora utsläppen av fibrer och föroreningar till havet och behovet av mer kunskap, har länsstyrelsen i Västernorrland beviljats medel från havsmiljöanslaget för att i samverkan med SGU kartlägga fiberbankarna med moderna hydroakustiska tekniker. Det område som ingår i projektet sammanfaller geografiskt och metodmässigt med SGUs reguljära kartläggning av svenska havsområden, vilket innebär ett optimalt utnyttjande av resurserna.
SGU kommer att utveckla en hydroakustisk metodik som kan tillämpas vid sökandet efter fiberbankar på havsbotten i kustnära områden och i samband med sin reguljära kartläggning 2010 och 2011 lokalisera dem inom länet.
Förorenade områden – en viktig fråga
Tillsammans med länets kommuner uppmärksammade Länsstyrelsen redan under tidigt 1990-tal behovet av insatser inom förorenade områden rent generellt. Intresset för frågorna har också drivits på genom media och en intresserad allmänhet som kommit att ställa allt större krav på undersökningar och åtgärder.
Hittills har arbetet med att undersöka och åtgärda förorenade områden i länet främst utförts på land. Ett antal fiberbankar till havs har dock undersökts, översiktligt eller i detalj, men många återstår att undersöka.
www.sgu.se
I helgen var det premiär för den nyinstiftade “Audi Dragon Cup” i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Cupen består av tre delseglingar som inleddes med Pelle Gedda Cup (5-6 juni) och därefter följs av Marstrand Cup (19-20 juni). Arrangören, Svensk Drakklubb, planerar dessutom en finalsegling för Audi Dragon Cup i Stockholm i helgen 28-29 augusti. Till helgens segling i huvudstaden hade 17 drakar och sex starbåtar anmält sig.
Att döma av de bilder vi publicerar här så var det en mycket fin segling med banrace i Saltsjöbaden. Fotograf är Oskar Kihlborg.
Flera rutinerade seglare deltog i denna klass, som brukar locka flera kända namn.
Finalseglingen för Audi Dragon Cup seglas i Stockholm helgen 28-29 augusti.
www.segladrake.se
Sverige är ett av de bästa länderna i världen när det kommer till pantning. Men för de privatimporterade burkarna är inte återvinningsgraden lika hög. Dessa burkar ger ingen pant, eftersom man inte betalat någon pant när man inhandlat dem. För att öka återvinningen av de burkarna genomför Returpack en sommarkampanj där man skänker 10 öre för varje privatimporterad aluminiumburk som pantas till Världsnaturfondens projekt ”Rädda Östersjön”.
I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor i Sverige. Men för de privatimporterade burkarna är inte återvinningsgraden lika hög. Däremot är miljövinsterna desamma och pantautomaterna tar emot burkarna. Returpack har som vision att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas, oavsett om de sålts i Sverige eller utomlands.
– När du köper din dricka utomlands betalar du ingen pant, alltså får du heller ingen pant tillbaka. Däremot gör du samma goda insats för miljön. För att höja återvinningsgraden på burkar utan svenskt pantmärke genomför vi den här kampanjen under sommaren. Naturligtvis hoppas vi på att man ska fortsätta panta dessa burkar även efter kampanjperioden, säger Katarina Lundell (bilden) marknadschef på Returpack.
Insats för miljön i flera bemärkelser
Miljövinsten när det gäller återvinning av aluminium är mycket stor. Att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar 95 procent i energi jämfört med nytillverkning.
– Genom att panta en burk utan svenskt pantmärke gör man alltså två goda gärningar – dels återvinns burken och samtidigt hjälper man till att rädda Östersjön, säger Pelle Hjalmarsson, vd på Returpack.
Östersjö-kampanjen pågår från mitten av juni till slutet av augusti. Returpacks förhoppning är att öka återvinningsgraden på de privatimporterade burkarna och därmed även minska nedskräpningen.
Extra krafttag för ökad återvinning
Under 2010 har Returpack tagit extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare. Bland annat har man ökat tillgängligheten genom att sätta upp pantbehållare för de som konsumerar sin dryck utomhus. Dessutom höjs panten på burken från 50 öre till 1 krona under hösten.
– Det är några exempel på de insatser vi gör. Men hur man ska få ännu fler att panta ännu mer är en fråga vi på Returpack lever ständigt med. Det är också en stark drivkraft för oss. Vi ser en ljus framtid där allt fler inser att man själv måste vara med och bidra för en hållbar utveckling. Panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad, säger Katarina.
Maersk Lines fartyg har lägst CO2-utsläpp i branschen och 20 procent lägre än genomsnittet inom containersjöfarten, enligt Clean Cargo Working Group. – Vi lägger ner stora resurser på att förbättra miljön till sjöss och på land. Inom koncernen pågår ständigt fler än 100 olika miljöförbättrande projekt, säger Christian Juul-Nyholm, Skandinavienchef på Maersk Line.
Att transportera varor med fartyg förbrukar betydligt mindre energi jämfört med transporter med tåg, lastbilar och flyg. Under de senaste fem åren har Maersk Line minskat CO2-utsläppen från sina fartyg med 15 procent.
– Vårt mål är att minska utsläppen med ytterligare 20 procent till 2017. Återvinning av spillvärme och förbättrade kylcontainrar som drar 50 procent mindre energi är bara några av de fler än 100 projekt som vi driver för att förbättra miljön, säger Karl Jivén, Miljöchef på Maersk Line i Skandinavien.
Genom att hålla en lägre hastighet sparar fartygen också bränsle och minskar samtidigt påverkan på miljön.
– Om alla fartyg hade samma låga CO2-utsläpp som Maersk Line, skulle utsläppen i världen minska med 30 miljoner ton varje år. Det är mer än hälften av hela Sveriges totala koldioxidutsläpp under ett år.
Många av Maersk Lines kunder ser minskad miljöpåverkan som en konkurrensfördel. Därför har företaget tagit fram ett verktyg som räknar ut den miljöpåverkan som en viss transport innebär. Dessa siffror kan sedan kunderna redovisa och använda i olika sammanhang.
Under de senaste åtta åren har det också skett en dramatisk förändring av landtransporterna i Sverige. 2002 fraktades 40 procent av Maersk Lines inlandstransporter på järnväg. I dag sker 86 procent av företagets alla landtransporter i Sverige med tåg som drivs av grön el. Detta motsvarar 40 000 färre lastbilstransporter varje år på våra svenska vägar. För närvarande har Maersk Line direkta tågtransporter mellan sina svenska hamnar och 16 orter runt om i Sverige och flera är på gång.
Förra året mottog Maersk Line två viktiga miljöpriser för sina ansträngningar för en bättre miljö: ”The Sustainable Shipping Operator of 2009” och ”Best Green Service Provider – Shipping Line 2009”. I maj tilldelades också Maersk Line i Sverige Stora Logistik & Transportpriset i kategorin Årets Miljösatsning.
Bilden:
EMMA MÆRSK, världens största containerfartyg, byggdes av A.P. Moller, ett Maerskägt varv i Lindö nära Odense i Danmark.
Tony Rogvall, en av skaparna bakom programmeringsspråket Erlang, har utvecklat delar av SeaZones nya digitala elsystem för båtar och fordon med Erlang. På den årliga utvecklarkonferensen Erlang Factory i London, den 7-11 juni, berättar Tony om varför och hur Erlang varit den naturliga och optimala utvecklingsplattformen för SeaZone. – Erlang är en helt suverän utvecklingsmiljö när man vill skapa mycket robusta och feltoleranta distribuerade realtidsbaserad system på kort tid. Ett elsystem måste självklart vara tolerant och driftsäkert oavsett miljö och användningsområde, men just i båtar och andra fordon är det otroligt viktigt att det fungerar klanderfritt. Livet kan hänga på det och på sjön utsätts systemet för extremt stora påfrestningar, förklarar Tony Rogvall, utvecklare och delägare på SeaZone.
Kärnan i SeaZones elsystem är den digitala elcentralen powerZone som du ansluter båtens eller fordonets elförbrukare till. Den programmeras för att styra elfunktionerna på önskat sätt. Konfigurering sker antingen direkt i centralens infällda skärm eller via en vanlig dator (via nätverksanslutning). Kommunikationen mellan elcentralen powerZone och övriga produkter i SeaZones elsystem sker med det CAN-baserade protokollet CANopen.
– CANopen är ett kraftfullt, flexibelt och stabilt protokoll som används på bred front i inbäddade systemet inom automations-, fordons- och inte minst den marina industrin. Med CANopen kan också den vanliga nätverksanslutningen Ethernet användas för att upprätta kommunikationslänkar mellan elsystemet, datorer, routrar och andra system. Det gör systemet framtidssäkrat och öppet för integration med många olika och framtida system, påpekar Tony Rogvall.
Erlang har använts för att skapa bryggan mellan elsystemet, datorer och routrar över Ethernet, Wifi och CAN. Det innebär till exempel att elen kan fjärrstyras trådlöst via Wifi från en dator eller en smartphone. SeaZones sinnrika konstruktion innebär att alla styrfunktioner integreras och kommunicerar med samtliga elförbrukare digitalt. Det reducerar antalet kablar till endast en tunn nätverkskabel.
Om Tony Rogvall och Erlang
Tony Rogvall skapade, tillsammans med Joe Armstrong och andra utvecklare på Ericsson, programmeringsspråket Erlang i slutet av 80-talet för utveckling av styrsystem i telefonväxlar. Delar av forsknings- och utvecklingsteamet, med bland andra Tony Rogvall, Joe Armstrong och Jane Walerud, startade sedan programvaruföretaget Bluetail i slutet på 90-talet. Tony Rogvall är också en av grundarna till Synapse Mobile Network och tillsammans med hårdvaruexperterna Björn Evestrand och Erik Ettestam driver han företaget SeaZone.
Erlang Factory London 2010 pågår den 7-11 juni i Londons Old Sessions House. För mer information om konferensen och Tonys föredrag:
www.erlang-factory.com
Rädd att dränka kameran ute till sjöss? Nanuk heter en ny serie vattensäkra väskor från Kanada som nu lanseras i Sverige. Väskorna, som är tillverkade i slagtålig plast, skyddar även effektivt mot damm och stötar. Inredningen kan skräddarsys efter den egna utrustningen så att den ligger helt skyddad.
– Väskorna är robusta och byggda för professionell användning. Trots det räknar vi med ett stort intresse från privatkundsidan, berättar Henrik Olsson på Gunnar Olsson Foto AB som säljer Nanuk i Sverige. Många har dyrbar och känslig utrustning med sig på sjön som man vill skydda från vatten och stötar. I en båt blir det lätt trångt och då är en robust väska en billig försäkring för att säkra sina viktiga prylar. Väskorna är lätta, funktionella och ligger också bra till i pris.
De nya väskorna finns i sju olika storlekar och erbjuds i tre färger: röd, gul och svart. Höljet är tillverkat i stöttålig plast. Locket har två kraftiga låsbyglar och en gummipackning vilket gör att väskans innehåll blir helt damm- och vattentät. Varje väska levereras med en inredning som enkelt kan anpassas efter den egna utrustningen.
– Det är ett skumplastblock som består av små kuber som kan plockas bort där utrustningen ska ligga. Är man lite noggrann får man skräddarsydda fack, förklarar Henrik Olsson. Sedan har man en väska som effektivt skyddar mot vatten, damm och stötar. De här väskorna håller verkligen för riktigt tuffa tag och är bland annat certifierade för amerikanska armén.
Handtaget har en halksäker, gummiklädd yta för att ge bra grepp och komfort oavsett väderlek. Likaså är de två locklåsen rejält utformade med kraftiga byglar.
– Väskorna är byggda för att kunna hanteras lika bra i regn, kyla och andra påfrestande förhållanden som vid solsken och vackert väder, berättar Henrik Olsson. Tillverkarna har tänkt till ordentligt i alla detaljer. Det går till exempel utmärkt att hantera låsbyglar och annat även med tjocka handskar på händerna, något som kan vara bra när man är ute på sjön och vädret lite kyligare.
Nanuk säljs med livstids garanti och kostar från cirka 900 kronor.
www.gofoto.se
Sjöräddningssällskapets huvuduppgift är att rädda liv till sjöss. På 15 minuter från det att larmet går lämnar Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare kajen. I samma anda satsar nu Sjöräddningssällskapet på miljöräddning, i syfte att kunna göra snabba insatser för djurlivet och den marina miljön.
Tack vare en donation från Nynas, utrustas räddningsstationen i Stockholms City och 25 andra stationer i Sverige med miljöräddningssläp. Invigningen idag förrättades av Stockholms Miljö- och trafikborgaråd Ulla Hamilton.
– SSRS och Nynas initiativ är ett utmärkt exempel på det miljöengagemang som finns hos företag och individer. SSRS miljösatsning är ett hedervärt initiativ som jag gärna bidrar till att lyfta fram, säger miljö och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) som även är ordförande för Stockholms Hamnar.
Parallellt med att stationerna får ny utrustning utbildar specialoljeföretaget Nynas de frivilliga sjöräddarna i hur man begränsar till exempel olja i olika miljöer och situationer. Detta gör det möjligt för Sjöräddningssällskapet att aktivt delta i miljöräddningsarbetet i sjö och hav. Miljöräddningssläpen blir ett viktigt komplement till de andra miljövårdsresurser som finns i landet.
– Eftersom Sjöräddningssällskapet är en etablerad räddningsorganisation med mycket hög beredskap, kan vi snabbt vara på plats om olyckan är framme. Tidiga och kraftfulla insatser är avgörande för hur stor spridning olja eller annan typ av miljöutsläpp får. Vi kan ge ett “första förband på miljön”, säger Sjöräddningssällskapets VD Rolf Westerström.
Hjälp till Mexikanska golfen
I maj 2010 fick Sjöräddningssällskapet en fråga från BP om det fanns möjlighet att bistå med miljöräddningsutrustning i form av högsjölänsor. De resurser som fanns på plats i Mexikanska golfen räckte inte längre till. Sjöräddningssällskapet kunde då bistå i räddningsarbetet och all tillgänglig läns, 4000 meter, samlades ihop för transport till Mexikanska golfen. Ny läns beställdes samtidigt och har redan anlänt till stationen i Stockholm.
www.sjöräddning.se
Lagom till årets båtsäsong erbjuder Sjöfartsverket alla tillgång till den information om vindstyrka, vindriktning och vattenstånd som finns i systemet ViVa. Genom mätstationer runt Sveriges kust samt i Vänern presenteras kontinuerligt aktuella vind- och vattenståndsvärden. Den version av ViVa som nu publiceras är en testversion. ViVa utvecklades för att täcka behovet för Sjöfartsverkets verksamhet.
Den aktuella webbapplikationen fjärravläser väderrelaterad information om vindstyrka, vindriktning och vattennivå i realtid.
Det finns 60 mätstationer runt Sveriges kust samt i Vänern – från Kalix i norr hela vägen runt kusten till Brofjorden på västkusten. De flesta mätstationerna redovisar siffror för medelvind, byvind, vindriktning samt vattenstånd. Viva uppdateras kontinuerligt med aktuella värden. I ett diagram kan man se det senaste dygnets värden.
Genom att använda ViVa-informationen kan alla som är på väg ut eller redan befinner sig till sjöss ta reda på i förväg hur förutsättningarna ser ut på olika platser längs en planerad rutt. På så sätt kan man anpassa sig efter om det verkar vara hårda vindar, oönskad vindriktning eller lågt vattenstånd. För andra, som exempelvis windsurfare, kan det vara positivt att hitta platserna där det för tillfället blåser mer.
Tjänsten är gratis och du hittar den på www.sjofartsverket.se/viva. Sjöfartsverket har också en överenskommelse med SMHI om utbyte av meteorologiska och oceanografiska data, samt referensnivåer för djupdata och vattenstånd.
Direktadress till ViVa: www.sjofartsverket.se/viva
Kenneth Israelsson från Cityfiske i Norrköping är grundare och verksamhetsansvarig för skolfisket i Norrköping. För sitt stora engagemang får Kenneth motta årets stipendium till Torbjörn Åslunds minne som varje år premierar en ungdomsledare inom sportfisket. – Det här toppar alla mina goda fisken, säger Kenneth Israelsson. Det känns oerhört stort!
Sedan 1998 har närmare 10 000 barn och ungdomar deltagit i skolfisket i regi av Cityfiske i Norrköping. En del av verksamheten har varit inriktad på ungdomar med skolproblem som därigenom har utvecklas som individer och fått ett aktivt fritidsintresse. Arbete med integration har alltid genomsyrat verksamheten där sportfisket har fungerat som ett gemensamt intresse där alla kunnat delta på lika villkor.
– Cityfiske i Norrköping bedriver en verksamhet som på många sätt är unik i Sverige, det känns väldigt roligt att kunna uppmärksamma och belöna Kenneth Israelssons engagemang i detta, säger Bengt Olsson Ungdomsansvarig på Sportfiskarna.
Juryns motivering lyder: ”Kenneth Israelsson tilldelas priset för sitt mångåriga engagemang med att skapa möjligheter för ungdomar att fiska i Norrköping. Cityfiske i Norrköping är ett fantastiskt exempel på en storskalig och utåtriktad sportfiskeverksamhet i en stadsmiljö. Som en av grundarna av Cityfiske i Norrköping och verksamhetsansvarig är Kenneth Israelsson en värdig stipendiat.”
Stipendiet till Torbjörn Åslunds minne instiftade 2009 av Abu Garcia, promotionföretaget Hello Sweden och Sportfiskarna. 20 000 kr delas ut årligen till en ungdomsledare som har gjort en betydande insats för att främja barn och ungdomars intresse för sportfiske eller fiske- och vattenvård samt fiskeetik. Stipendiet hedrar minnet av Torbjörn Åslund, passionerad sportfiskare och mångårig försäljningschef på Abu som avled 2007 efter en längre tids sjukdom.
– Vi är mycket glada att på detta sätt kunna hedra Torbjörns minne genom att årligen premiera ungdomsledare inom sportfisket, säger Olle Lidesjö, försäljningschef på Abu Garcia.
De andra två huvudkandidaterna till stipendiet, Bertil Eklund från Fårösund och Yvonne Wallin från Grängesberg, kommer att få 10 fiskeutrustningar vardera från Abu Garcia till sina föreningars ungdomsverksamhet.
Bilden:
Kenneth Israelsson från Cityfiske i Norrköping belönades med årets stipendium till Torbjörn Åslunds minne som varje år premierar en ungdomsledare inom sportfisket.
I Sweboats årliga ranking över Sveriges 50 bästa båtkommuner hamnade Göteborg i år utanför topp 50, något som kommunalrådet Agneta Granberg (M) nu vill ändra på genom en motion till Göteborgs Kommunfullmäktige där hon föreslår att fler fritidsbåtplatser tas fram.
– Båtlivet ska vara en möjlighet för alla, men utbudet motsvarar tydligt inte efterfrågan på fritidsbåtplatser i Göteborg, säger kommunalrådet Agneta Granberg (M).
Grefab, Göteborgsregionens Fritidshamnar AB, erbjuder idag ungefär 7 000 båtplatser i sjön samt 4 500 vinteruppläggningsplatser i nio hamnar från Björlanda Kile i norr till Killingholmen i söder. Trycket på fler båtplatser är stort. Kötiden för båtplats är över 5 år i nästan samtliga hamnar, oavsett båtstorlek. I många utav hamnarna är kötiden över 10 år för många båtstorlekar.
– En kapacitetsutbyggnad skulle minska kötiderna. Grefab har uttryckt att 1 500- 2 000 nya båtplatser behöver byggas så fort som möjligt. En dialog med privat- och föreningsdriva hamnar behöver också ske för att se om de kan öka antalet platser, säger Agneta Granberg (M).
En mindre del av de nya platserna är tänkt att reserveras för så kallade miljöbåtar, motorbåtar med miljövänlig framdrivning.
– Utvecklingen av miljöbåtar går fort framåt med diverse el-hybrider och motorbåtar som drivs med biobränslen. Jag ser utvecklingen som oerhört positiv för ett miljövänligare båtliv och vi kan förhoppningsvis få fler att köpa miljöbåtar genom att en del av motorbåtsplatserna reserveras för miljövänligare båttyper, säger Agneta Granberg (M).
Agneta Granberg vill även se fler gästhamnsplatser i Göteborg och att servicen i anslutning till hamnarna förbättras. Med över 46 procent av alla gästhamnsbesök i Sverige är Västra Götaland idag Sveriges mest besökta båtregion. Västsvenska Turistrådet har räknat med att antalet gästhamnsplatser i regionen måste öka med 20 procent till 2013 för att möta den ökande efterfrågan.
– Göteborg behöver nya gästhamnsplatser för att fler båtgäster ska kunna ta del av Göteborg som turiststad med dess möjligheter till shopping, restaurangbesök, sevärdheter och övriga kultur- och nöjesutbud. Samtidigt måste även serviceutbudet i våra hamnar förbättras med exempelvis återvinningsstationer, kiosker och turisminformation i anslutning till gästhamnen. Gästhamnen ska inte ses som en parkeringsplats för båtar, utan som ett ”båthotell”, avslutar kommunalrådet Agneta Granberg (M).
Alcotrue C alkomätare/alkotestare använder samma teknik som polisen har i sina alkomätare. Detta gör att den fungerar som ett tillförlitligt instrument för den som vill kolla promillehalten “dagen efter”. Alcotrue C är lättanvänd och har ett smidigt format som gör att du kan bära den med dig i fickan.
Alcotrue C Alkomätare är redo att användas inom några sekunder efter att man tryckt på startknappen. En stor display visar sedan resultatet. Den uppfyller alla CE-märkningskrav.
Alcotrue levereras kalibrerad och behöver sedan inte kalibreras förrän om tolv månader. Detta för att säkerställa att mätnoggrannheten bibehålls.
www.mekofleetsystem.se
På Sveriges nationaldag den 6 juni, samtidigt som ”Sillens dag” firas på Klädesholmen, börjar Årets Sill 2010 – Senap och maltwhisky – traditionsenligt att säljas i butiker runt om i landet. Motiveringen till Årets Sill 2010 lyder: ”En angenäm sill med whiskyns rökighet och havets sälta där nyanserna tydligt kommer till sin rätt”.
I årets silljury ingick skådespelaren Peter Harryson, matprofilen Alexandra Zazzi, årets kock Gustav Trägårdh och Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström. De fyra sillinläggningarna som juryn fick provsmaka, har tagits fram av köksmästarna på restaurang Salt & Sill och en krona per såld sillburk går direkt till Svenska Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss.
– Det var betydligt svårare att välja ut årets vinnarsill eftersom alla fyra sillsorterna höll en jämn och hög kvalitet. Samtidigt var ju juryn helt enig i sitt val av Årets Sill 2010 vilket ökar möjligheterna för att sillinläggningen ska falla svenska folket i smaken och sätta Klädesholmen på kartan som Sveriges sillcentrum, säger juryns ordförande Peter Harryson som också är ledamot i Gastronomiska Akademien.
Nu blir Årets Sill 2010 även miljöcertifierat av MSC för att sillen är fiskad på ett ansvarsfullt sätt utan miljömässiga och sociala konsekvenser.
MSC – Marine Stewardship Council – är en internationell organisation som arbetar tillsammans med företag, forskare, miljöorganisationer och med allmänheten för att främja det bästa miljövalet för fisk och skaldjur. Det blå miljömärket får bara användas på fisk och skaldjursprodukter från MSC-certifierade fisken.
– Det känns väldigt bra att kunna erbjuda konsumenterna en produkt som garanterar ett välskött och uthålligt fiske. Det blå miljömärket gör det enkelt att göra ett aktivt miljöval som bidrar till sundare hav och välmående marina ekosystem, säger Per-Aste Persson, vd Klädesholmen Seafood.
www.kladesholmenseafood.se
www.saltosill.se
Lördagen den 14 augusti är det premiär för Sveriges längsta kräftskiva. Längs med Göta kanal blir det kräftfiske, kräftkokning och kräftfester på många platser mellan Sjötorp och Mem. – Det här kommer att blir en folkfest som vi hoppas ska bli en tradition. Längs med Göta kanal har vi ett fantastiskt kräftvatten för hela familjen, och det vill vi lyfta fram, säger Anna Meyer, informationschef på Göta kanalbolag.
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktion med över tre miljoner besökare varje år. Kanalen, som sträcker sig mellan Vänern och Östersjön, har ett populärt och familjevänligt fiskevatten. Under augusti och september finns det många möjligheter att fiska och äta kräftor längs med kanalen, och den stora höjdpunkten för alla kräftälskare blir lördagen den 14 augusti.
– Vi kommer bland annat att ha Kräftival i Motala hamn, kräftskiva i Karlsborg och en barnfestival i Ljungsbro. Tanken är att både vuxna och barn ska kunna njuta av upplevelsen kring kräftorna såväl som själva kräftorna, säger Anna Meyer.
Kräftfiskepaket
På flera platser längs Göta kanal finns det kräftfiskepaket i olika prisklasser. Inte minst för barn kan det vara en spännande upplevelse att fiska egna kräftor under månens sken i den ljumma sensommarnatten.
– Ett exempel är ett tvådagarspaket i Borensberg med övernattning och kräftfiske. Där kan man krypa in i den vedeldade bastun medan man väntar på att kräftorna ska krypa in i burarna, säger Anna Meyer.
Här är Sveriges längsta kräftskiva lördagen den 14 augusti:
– Kräftfiske och kräftskiva i Karlsborg. Provsmakning och tips av kock, kräftfiske längs med kanalen för barn under dagen, stor kräftskiva i kanalhamnen, köp biljetter på 0505-173 50.
– Kräftival i Motala hamn och på hamnpiren. Kräftskiva på Glasscafé Två Små Hus, 0141-23 56 77, på hamnpiren. Kräftfiske för barn och ungdomar. Alla ungdomar upp till 15 år fiskar gratis med håv från land. Tipspromenad, barnallsång, ponnyridning och musikunderhållning.
– Upplevelsekväll vid Göta kanal i Ljungsbro. Barnfestival med kräftfiske, allsång och utomhusbio.
– Maltes Fisk i Sjötorp, 070-895 52 92. Försäljning av kokta kräftor. Även försäljning av nyfiskade kräftor från båt.
– Norrqvarn Hotell och konferens, 0501-507 70. Kräftor som tema på kvällens meny.
– Nya Kanalstugan i Töreboda, 0506-165 00. Kräftskiva med utsikt över Göta kanal.
– Wassbacken Café Camping & Vandrarhem, 0506-520 56. Kräfttallrik serveras i caféet.
– Kanalkrogen, Bergs slussar, 013-600 76. Kräfttallrik serveras i restaurangen
– Kapten Bille’s Café, Norsholm, 011-545 50. Kvällens special: Ett halvt kilo kräftor, bröd och smör, nubbe/öl/alkoholfritt.
Kräftfiskepaket längs Göta kanal, erbjuds under augusti – september:
– Wassbackens Café och Camping. Kräftfiske på Göta kanals västgötasida. Inkvartering i stuga eller vandrarhem. Eftermiddagen och kvällen ägnas åt kräftfiske och kokning av kräftorna. Period: 6/8-26/9. Pris: Vuxen: 800:-, Barn 8-12 år: 380:-, Barn 2-7 år: 90:-. I priset ingår logi, frukost, kaffe samt lån av kräftburar. www.wassbacken.com
– Tåtorps Café och Logi, Göta Kanal. Kräftfiske i sjön Viken. Efter mat och dryck och burarna vittjats, kokas fångsten intill kanalen. Period: 1/8-30/9. Pris per person: 1 450:-. I priset ingår boende, frukost, fika, middag, kräftburar och agn. www.tatorp.se
– Glasbrukets Vandrarhem och Lägenheter. Två dagars kräftfiske. Bo i Glasbrukets lägenheter eller vandrarhem i Borensberg. Eftermiddagen och kvällen ägnas åt kräftfiske och kokning och möjligheter till att basta i den vedeldade bastun. Under dagen kan du ta en cykeltur längs Göta kanal. Period: augusti-september. Pris från: 595:-/person, barn max 12 år 395:-. I priset ingår logi inkl lakan och frukost, bastu, kräftburar och agn. www.glasbruket.eu.
Foto: Stefan Svensson
Fakta om Göta kanal
Göta kanal är öppen 3 maj – 26 september 2010.
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Varje år går cirka 3000 fritidsbåtar genom Göta kanal, och området besöks av 3 miljoner människor. Kanalen byggdes mellan 1810 och 1832.
I år uppmärksammas det att det är 200 år sedan första spadtaget togs i Motala den 24 maj 1810. Totalt deltog 58 000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen.
Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har 58 slussar. Kanalens totala längd är 190 km, varav 87 km är grävd kanal. Kanalen når sin högsta punkt, 91,8 m, i sjön Viken.
www.gotakanal.se
Vågkraften i Östersjön har potential att täcka drygt hälften av den el de svenska hushållen förbrukar under ett år. Intresset bland svenskarna är stort. Nästan sju av tio svenskar är positiva till att vågkraft produceras i sin kommun visar en undersökning som United Minds gjort på uppdrag av Fortum. Av den framgår även att de flesta är missnöjda med utbyggnadstakten när det gäller förnybar energiproduktion i Sverige.
I Stockholm visar nu Fortum upp sin satsning på vågenergi. I dag placeras en vågboj i Stockholms ström i syfte att visa upp tekniken. Samtidigt presenteras en färsk undersökning bland 1 000 svenskar som genomförts om svenskarnas inställning till olika energikällor. Den visar att nästan sju av tio är positiva till vind- eller vågkraftsverk i den egna kommunen. Personer som bor i Stockholm är mer positiva till att det blir ett vågkraftsverk i kommunen än ett vindkraftsverk.
• Det är glädjande att svenskarna intresserar sig för vågkraft, vilket är en energikälla som har många fördelar. Vi söker hela tiden förnybara energislag som kan bli en del av vår hållbara produktion. Vågkraften är en av flera möjliga lösningar och kan få stor betydelse för Europas framtida elproduktion, säger Tomas Wall, ansvarig Forskning och Utveckling på Fortum.
Vågkraften upplevs idag som ett alternativ till både solenergi och vindkraft, när det gäller miljövänlighet. En tredjedel av svenskarna anger vågkraft som en av de mest miljövänliga energikällorna. I undersökningen är det också tydligt att de flesta är missnöjda med utbyggnadstakten när det gäller förnybar energiproduktion i Sverige. Det är 64 procent som tycker att takten har varit för långsam.
Undersökningen visar även svenskarna gärna ser en ökad satsning på vågkraft. Nära 40 procent tycker att det borde satsas mer på vågenergi och att staten bör fortsätta sin satsning på forskning och utveckling när det gäller vågkraften.
• I dagsläget är det är en bit kvar tills vi har kommersiella vågkraftsanläggningar, men nu testas och demonstreras tekniken för att kunna utveckla vågkraften. Enbart i Östersjön finns en potential som motsvarar mer än hälften av all el som samtliga svenska hushåll förbrukar under ett år, säger Tomas Wall.
I februari beviljade Energimyndigheten investeringsstöd till den planerade fullskaliga vågkraftparken utanför Smögen som Fortum tillsammans med Seabased Industry ansökt om. Huvudförhandlingar i miljödomstolen har hållits och ansökan ligger nu hos EU.
Utifrån demonstrationsprojekt på västkusten vill Fortum utveckla vågkraften till ett betydande energislag inom Europa. Först kräver den planerade investeringen ett investeringsbeslut från Fortum.
Bilden:
Vågkraftsboj i Almedalen. Foto: Stefan Sjödin, Fortum.
Ritning av generator.
Kommentarer
AL6000, AL7000 och AL9000 Ingen Kalibrering! Bäst-i-test november 2009.
Orilog Mastaja: AL7000 är en alkometer med utbytbar förkalibrerad sensormodul:)