Nyheter

Smådalarö Gård introducerar en ny aktivitet för sina konferensgäster. Nu finns möjlighet att boka in Anna Drougge som berättar om teamkänsla och kommunikation utifrån sina två jorden-runt-kappseglingar, en föreläsning där deltagarna känslomässigt får sätta sig i samma båt som seglarna.

– Som föredetting på Volvo-båtarna är detta en självklarhet. Alla har att vinna på en föreläsning om den ultimata tävlingen. Jag hoppas det ger våra gäster ett härlig go i dessa tider, säger Eric Waxin, hotellchef på Smådalarö Gård och seglare.

Satsningen på denna nya konferensaktivitet görs för att öka utbudet för gästerna. Det ligger också i tiden då Volvo Ocean Race har sin målgång i Stockholm 16 juni. Dessutom har den stor anknytning till skärgården, havet och Smådalarö Gård.

Föreläsningen med Anna Drougge går att boka från och med 1 april.

Länk: www.smadalarogard.se

I en ny lösning samlar Stena Recycling och Stena Oil in mer farligt avfall med båt från anlöpande fartyg i Göteborgs hamn. Avfallet hanteras sedan på den egna återvinningsanläggningen i Skarvikshamnen. – Ungefär 500 lastbilstransporter tas bort från hamnområdet varje år. Säkerheten ökar och det blir lättare för fartyg att lasta och lossa, säger Jonas Persson, VD Stena Oil.

Anlöpande fartyg till Göteborgs Hamn har skyldighet att lämna ifrån sig farligt eller miljöstörande avfall och varje år lossas cirka 18.000 ton maskinrumsavfall från 12.000 anlöpande fartyg. Det kan exempelvis handla om oljor, övriga kemikalier och förorenat vatten. Med en ny transportlösning för hamnen kan en väsentligt större andel av lastbilstransporterna ersättas med fartyget Tell som endast används för avfallstransporterna.

Miljöfördelarna med båt är betydande. Tell drivs på marin gasoil och kan lasta 150 kubikmeter, jämfört med en lastbil som lastar cirka 12 kubikmeter. Beräkningar visar att den nya hanteringen ersätter cirka 500 lastbilstransporter med farligt avfall från hamn- och cityområdet per år. Lösningen möter också hamnens krav på att få bort så mycket transporter som möjligt inom hamnområdet så att gods kan hanteras så effektivt som möjligt..

– Detta är positivt då det blir möjligt för fartygen att lossa och lasta vid kaj med färre störningar och säkerheten ökar i hamnen, säger Jörgen Wallroth, hamnkapten i Göteborg.

Under de senaste åren har Stena Oil satsat på nya bunkerfartyg med framstående miljö- och säkerhetsprestanda.

– Vi är en bränsleleverantör men denna avfallslösning med en båt endast för avfallstransporter är intressant som sidoverksamhet för att skapa miljöfördelar och möta hamnens krav på ökad effektivitet. Med säkerhetskonceptet Grön bunkring gäller samma stränga regler och rutiner i avfallshanteringen som i leveranserna av fartygsbränslen.

Fartygsavfallet lossas sedan i Skarvikshamnen där det pumpas in i Stena Recyclings behandlingsanläggning.

– Oljehaltigt avfall förädlas där till bland annat nya oljeprodukter som exempelvis kan användas som eldningsolja, säger Johny Aronsson, filialchef på Stena Recycling i Göteborg.

Fiskeriverkets och SCB:s undersökningar visar att årligen deltar 100 000 människor helt ideellt i fiskevårdsarbetet. I Sportfiskeklubbarna sker mycket av detta ideella arbete. Sportfiskarnas fiskevårdsfond stöttar den ideella fiskevården och under Sportfiskemässan i helgen tillkännages årets bidragstagare. Årligen delas ca 200 000 kr ut ur fonden.

Bland de projekt som får bidrag finns många olika typer av projekt riktade mot olika typer av vatten och fiskarter. Till exempel ska Sportfiskarna på Gotland rensa bort så kallade spöknät (förlista fiskenät som fortsätter att fånga och döda fisk och fåglar) vid Digerhuvud på Fårö, ett viktigt område för den hårt trängda östersjötorsken. Fiskeklubben Sydfiskarna i Skurups ska restaurera Vidarbäcken i Skivarpsån genom att återställa bäckens ursprungliga naturtillstånd, ett tidigare mycket värdefullt lekområde för havsöring. Totalt får 9 olika projekt bidrag.

Sportfiskemässan är tillsammans med OKQ8 huvudsponsorer till Fiskevårdsfonden.
– Det är väldigt glädjande att kunna bidra till exempelvis material och maskiner för att bygga vandringsvägar förbi hinder och restaurera skadade livsmiljöer för fiskarter i sjöar, på kusten och i vattendrag, säger Agneta Brunell från Sportfiskemässan.

Från Sportfiskarnas sida menar man att det behövs mer pengar till fiskevården och att de pengar staten skjuter till är otillräckliga. Mer resurser till fiskevård skulle vara positivt både för hotade fiskbestånd och sysselsättningen.
– En effektiv fiskevård är givetvis bra för många hårt trängda fiskbestånd och naturvården men också för Sportfiskebranschens framtid. Det är viktigt att komma ihåg att sportfiske är en av Sveriges bredaste folkrörelser med miljoner utövare. Sportfiskebranschen är också en växande näring som omsätter miljarder samtidigt som fiskbestånden beskattas skonsamt och ekologiskt uthålligt, säger Sportfiskarnas Generalsekreterare Stefan Nyström.

2009 års bidragstagare är:

Linnefors Sportfiskeklubb, Alingsås
Återskapa lekmöjligheterna för öring och andra fiskarter i St Kroksjön och dess biflöden, Alingsås kommun.

Öbacka Sportfiskeklubb, Härnösand
Förbättra miljön för fiskbestånden i klubbens sjöar och sätta fiskevården i fokus för ungdomsverksamheten.

Sportfiskarna, Stockholms skärgård
Skydda och återskapa lekområden för gädda, abborre och öring i Stockholms skärgård, utveckla ett hållbart fiske med kloka fiskeregler samt utbilda och engagera intresserade sportfiskare i fiskevård.

Fiskeklubben Sydfiskarna, Skurups kommun
Restaurera Vidarbäcken i Skivarpsån genom att återställa bäckens ursprungliga naturtillstånd, ett tidigare mycket värdefullt lekområde för havsöring.

Simrishamnsortens Fiskevård och Sportfiskeförening, Simrishamns kommun
Restaurera delar av Tommarpsån med naturliga vattenflöden och livsmiljöer för havsöringbeståndet.

Gotlands Sportfiskeklubb, Gotland
Skydda Gothemsån som ett viktigt lek- och uppväxtområde för gädda, abborre och id samt skapa ett uthålligt fiske.

Sportfiskarna Gotland, Fårö
Ta bort rikliga mängder av så kallade spökgarn utanför Norra Fårö i syfte att hindra att fisk, fåglar och havslevande däggdjur fastnar och dör i förlorade nät som annars fortsätter att fiska år efter år.

Lerumsortens Sportfiske- och Fiskevårdsförening, Lerum
Förbättra miljön för fiskbestånden i klubbens sjöar och sätta fiskevården i fokus för ungdomsverksamheten.

Nordvästra Skånes fiskeallians
Seminarium och utbildning i fiskevård för sportfiskeklubbar och fiskevårdare i Nordvästra Skåne.

Viamare Sea Club kör nu igång ett program med marina utbildningar som hålls på franska rivieran. Deltagarna kan segla och studera intensivt ombord på S/Y Windigo i maj och juni.

Fartygsbefäl VIII
Intensivkurser 5/5 – 12/5 och 26/5 – 2/6 2009 för 6 elever/kurs 18 500 kr inklusive resa, boende ombord med frukost och lunch samt studiematerial.
(medlemmar i Viamare Sea Club betalar endast 16 650 kr inkl. moms).

Tjejkurs för Förarintyg/Båtkörkort
Intensivkurser arrangeras den 2 – 6 juni och den 9 – 13 juni. 9 800 kr inklusive flygresa, boende med frukost och lunch ombord, studiematerial samt examen.
(medlemmar i Viamare Sea Club betalar endast 8 820 kr inkl. moms)

Länk: www.viamareseaclub.com

Precis som förra vintern hotas vikarens ungar av att drunkna och svälta ihjäl i Östersjön. Situationen är långt ifrån lika illa som förra året, men det råder fortfarande isbrist i vissa delar av Östersjön. Enligt Världsnaturfonden WWF befinner sig särskilt sälbestånden i Finlands sydvästra skärgård i fara. Även vikarna i Rigabukten riskerar att drabbas på grund av att det är betydligt mindre is än normalt och för att isen på vissa platser är mycket tunn och lätt går sönder.

Vikarens honor föder sina ungar i slutet av februari och ger di till kutarna i snögrottor på packisen. Om det inte finns någon is, eller om havsisen smälter av för fort, måste sälkutarna vistas i Östersjöns kalla vatten innan de har hunnit bygga upp det nödvändiga och isolerande fettlagret. De dör då ofta av köld och hunger.

– I delar av Östersjön som är viktiga för vikaren finns det inte tillräckligt med is eller ingen is alls. En ny katastrof för sälkutarna är överhängande och många av sälarnas ungar riskerar att dö, varnar Tom Arnbom, sälexpert på Världsnaturfonden WWF. Redan förra vintern förlorade troligen tre av Östersjöns fyra vikarebestånd majoriteten av sina ungar. Det var den mest isfria vintern sedan man började göra mätningar för 300 år sedan. I år är det mer havsis i Östersjön, men det är fortfarande långt under genomsnittsvärdet.

För närvarande beräknas det att det finns runt 10 000 vikare i Östersjön. De är rödlistade av Internationella naturvårdsunionen (IUCN). För den största av de fyra delpopulationerna, den i Bottenviken, är istäcket för närvarande stabilt. Situation för de tre sydliga populationerna är mer problematisk. WWF menar att utsikterna för årets sälkutar att överleva i Ålands skärgård är dålig. Där finns cirka 200 vikare. Kutarna till de drygt 1000 vikarna i Rigabukten är troligen också hotade. Hotbilden för sälkutarna i den tredje populationen i Finska viken är inte lika överhängande, då större delen av viken är för närvarande täckt med is.

– Att sälkutarna dör kan sannolikt kopplas till att effekterna av klimatförändringarna nu också drabbar Östersjön, säger Världsnaturfonden WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Vikarna förökar sig för närvarande endast i områden som i genomsnitt har varit isbelagda i minst 90 dagar per säsong.

– Om de globala koldioxidutsläppen inte minskas radikalt kommer vikarna i själva Östersjön att dö ut, medan de i Bottenviken troligen kommer att klara sig något längre, menar Lasse Gustavsson. Jakt och miljögifter har kraftigt minskat antalet marina däggdjur i Östersjön. Det är först under de senast årtiondena som antalet vikare sakta har börjat återhämta sig. I början av 1900-talet fanns det uppskattningsvis 200 000 vikare i Östersjön.

Nu har även Green Dragon och Telefonica Blue tagit sig i mål i Rio de Janeiro. Därmed är samtliga fem båtar i maratonseglingen från Kina till Brasilien framme vid etappmålet. Efter Ericssonbåtarnas överlägsna dubbelseger var det en ganska avslappnad besättning på Telefonica Blue som kom sist fram till etappmålet.

Telefonica Blue angjorde Rio kl. 03:55 GMT tidigt på söndagsmorgonen (00:55 lokal tid). Vädret var regnigt när båten skar mållinjen vid Marina da Gloria i Rio de Janeiro och därmed säkrade femteplatsen och viktiga poäng i det femte benet av Volvo Ocean Race.

Telefónica Blue seglade tid blev totalt 42 dagar, 22 timmar och 55 minuter. Något längre än de 40 dygn som arrangörerna hade gissat i förväg, alltså.

Men det var inte så här som den holländske skepparen och veteranen Bouwe Bekking och hans team hade tänkt sig avslutningen till Rio. Efter att ha vunnit två delsträckor befordrades Tom Addis från strategist till navigatör ombord. Telefónica Blue hade också fått större roder inför den här delsträckan och besättningen hade hoppats att kunna ta in på försprånget till Ericsson 4.

Men innan racet startade gick båten på grund på en undervattensklippa utanför den kinesiska staden Qingdao. Skeppare Bekking tog snabbt beslutet att inte starta utan återgå till den olympiska hamnen med Telefónica Blue där båten lyftes och skadorna inspekterades.

Det var dock inga strukturella skador på båten och de återupptog tävlingen efter endast 19 timmar. Därmed var Telefónica Blue åter på banan.

De kämpade hårt för att ta sig tillbaka in i tävlingen, men efter 20 dygn brast förstaget och endast besättningens skicklighet hndrade riggen från att falla ner.

Bekking är fortfarande optimistisk inför resten av tävlingen. Många poäng står fortfarande på spel och de båtar som inte var med på leg fem kommer att finnas med på startlinjen när båtarna lämnar Rio.

Leg Five Finishing Order – Rio de Janeiro
1. Ericsson 3: 8 points
2. Ericsson 4: 7 points
3. PUMA: 6 points
4. Green Dragon: 5 points
5. Telefonica Blue: 4 points

Overall Leaderboard (Provisional)
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) 63.5 points (FINISHED)
2. PUMA (Ken Read/USA) 53 points (FINISHED)
3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) 50.5 points (FINISHED)
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) 43.5 (FINISHED)
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR) 39.5 (FINISHED)
6. Telefónica Black 21 (DNS)
7. Delta Lloyd 12 (DNS)
8. Team Russia 10.5 (DNS)

Sjöklädestillverkaren Henri Lloyd går inn i ett samarbete med Formel 1-teamet Brawn GP inför 2009 års Formel 1 säsong. Henri Lloyd blir officiell leverantör av Clothing och Footwear Technology. Henri Lloyd är ett av de marknadsledande varumärkena inom teknisk segling och lifestylekonfektion, och har i över 45 år gått i täten för utvecklingen av material, design och produktutveckling.

Pressrelease:

Henri Lloyds kunskap och erfarenhet av innovativ materialteknologi har applicerats i de kläder som Brawn GPs team kommer att bära under Formel 1 säsongen 2009, för att skapa en uniform som är anpassad till de olika klimatmiljöer som teamet kommer att stöta på under de 17 olika racen i Grand Prix kalendern.

– Vi är mycket glada över att välkomna Henri Lloyd till Brawn GPs team. Vi är stolta över att starta upp ett samarbete med ett företag och ett varumärke som själva tar stolthet i sin innovation och design, och vi kommer att arbeta mycket hårt med Henri Lloyd för att skapa kläder som ger högsta möjliga nivå inom textilteknoligi för vår mycket krävande arbetsmiljö, säger Ross Brawn, chef för Brawn GP.

– Teamet har tävlat mot klockan för att färdigställa våra förberedelser för säsongens första race i Melbourne och vi vill tacka Henri Lloyd som har delat vår vision om teamets framtid och dess satsning.

– Vi tycker att det är mycket spännande att gå in i ett officiellt samarbete med Brawn GP, ett team som reflekterar vårt Brittiska arv och som också speglar produktinnovation och teknologi. Vi är exalterade över vår framtid ihop och önskar teamet all framgång 2009 års Formel 1 säsong, säger Paul Strzelecki, Henri Lloyds VD.

Henri Lloyd grundades 1963 I Manchester, England, och började som en tillverkare av seglings och outdoorkläder och blev snabbt ledande inom tekniska sjökläder. 1984 klev Henri Lloyd på allvar in på fashionmarknaden, efter att Henri Lloyds originalseglarjacka, The Consort Jacket togs upp av The Milan Scooter Society, Panninari, som deras inofficiella ”uniform”.

Henri Lloyd säljs och marknadsförs i Sverige av Sportmanship AB.

Länk: www.henrilloyd.com

Nu har även Ericsson 4 och Puma gått i mål i Rio de Janeiro. Ericsson 4 blev tvåa efter systerbåten Ericsson 3 i världens hittills längsta etapp av Volvo Ocean Race. Ericsson Racing Teams andra båt skar mållinjen kl. 2257 GMT (19.57 lokal tid) i skepparen Torben Graels hemmahamn.

Ericsson 4 drygar därmed ut sin totala poängsumma till 63.5 poäng och leder därmed med 10.5 poäng före PUMA (Ken Read/USA) som, tagit tillbaka den sammanlagda andraplatsen i tävlingen. Vid tiden för Ericsson 4:s målgång hade Puma fortfarande 49.4 Nm kvar att segla till målet.

Det här är den tredje delsegern för Torben Grael och besättningen ombord på Ericsson 4. De vann även etapp 1 och 2 och fick maximala poäng för in-port race i både Singapore och Qingdao.

Efter att ha varit till sjöss i 40 dagar, 17 timmar, 57 minuter och 44 sekunder togs Grael & Co. emot av den brasilianska staden med karnevalsyra och applåder. Den brasilianska skepparen kunde inte dölja att han fyllts av hemlängtan:

– Vi har drömt om det här en hel vecka och det känns fantastiskt skönt att vara hemma igen. Mottagandet har varit väldigt fint.

Ericsson 4 låg i ledningen när båtarna i Volvo Ocean Race tvingades ta beslut hur de skulle tackla vindarna vid Fiji på dag 16, 1 mars. Skeppare Torben Grael valde det ostliga alternativet tillsammans med Ericsson 3 och Green Dragon och ledde därefter fältet över den första scoring gaten och fick därmed fyra poäng. Ericsson 3 tog sedan det modiga beslutet att gå mer norrut än de övriga båtarna medan Ericsson 4 lämnades kvar för att slåss om andraplatsen tillsammans med PUMA (Ken Read/USA).

Efter Ericsson 4:s målgång kom även Puma in till Rio. Här är deras senaste pressinformation och den senaste poängtabellen:

PUMA TAKES THIRD PODIUM POSITION

Ken Read/USA guided PUMA over the finish line this morning in Rio de Janeiro at 0427 GMT (0127 local) to claim the third podium place on leg five of the Volvo Ocean Race, a result good enough for Read to retain second position in the race overall at this halfway stage.

Ken Read and his team now have 53 points on the scoreboard having added six leg points and six gate points to their tally. This keeps them in second place, but only a whisker ahead Telefónica Blue, whose total will be 50.5 points at the end of this leg, assuming they hold their current position. Even if Telefónica Blue should beat Green Dragon on this leg, which now seems unlikely, it will not affect PUMA’s overall second place standing in the race.

Read is skippering an entry in the event for the first time, and on this leg he had his first taste of the Southern Ocean and the experience of rounding Cape Horn. On reaching the dock in the Marina da Gloria, Read said: “It was a really long race. I wondered if we would end up having to try and pace ourselves, but the fact is, there’s no such thing. If you try to pace yourself, you just lose, so you can’t.” The team recorded an elapsed time of 40 days 23 hours 26 minutes 60 seconds.

On the approach to the finish, Read wrote, “We will have this experience to look back on forever, although I don’t think the magnitude of this leg will really sink in until after the completion of the race. Where we have been, what we have seen, the laughs, the frustration, the hardships are the moments in time that one can never forget – none of it can be taken away.”

Throughout the leg, PUMA was consistently in the top three, only dropping to fourth momentarily and on three occasions leading the fleet. From day 24, 9 March, they settled into third place and held that right through to the finish today.

Leg Five Finishing Order Rio
1. Ericsson 3: 8 points
2. Ericsson 4: 7 points
3. PUMA: 6 points

Overall Leaderboard (Provisional)
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA) 63.5 points (FINISHED)
2. PUMA (Ken Read/USA) 53 points (FINISHED)
3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) 46.5 points (RACING)
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) 43.5 (FINISHED)
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR) 34.5 (RACING)

6. Telefónica Black 21 (DNS)
7. Delta Lloyd 12 (DNS)
8. Team Russia 10.5 (DNS)

Sportfiskarnas insamlingsprojekt till förmån för fiske- och miljövård i samarbete med Sveriges rockelit får ett kraftigt tillskott. På Sportfiskemässan i Stockholm i helgen lanseras en ny häftig svensktillverkad rulle i samarbete med redskapsföretaget Abu Garcia. För varje såld Ambassadeur “Ge fan i våra vatten-edition” går en rejäl slant till fiskevård!

Kampanjen Ge fan i våra vatten tillkom efter ett initiativ från sportfiskande rockmusiker som såg det stora behovet av att restaurera och skydda hotade vattenmiljöer. Bland annat har ett samlingsalbum med 12 rockband getts ut och mer än 300000 kr har samlats in till fiskevård. Det första stora projektet som dragits igång med pengar från Ge fan i våra vatten är gäddforskningsprojektet pikereg.se.

I samarbete med Abu Garcia lanseras nu en unik jerkbaitrulle under temat “Ge fan i våra vatten”. Rullen har fått en uppseendeväckande design med projektets neongröna döskalle på gaveln.

– Vi tycker att rockmusikernas initiativ är fantastiskt, och vi vill också bidra på detta sätt. Detta är ju ett sätt att finansiera fiskevården, inte minst riktat mot gäddbestånden längs våra kuster, säger Olle Lidesjö, försäljningschef på Abu Garcia.

Erik Ohlsson, gitarrist i bandet Millencolin och en av initiativtagarna till Ge fan i våra vatten, gillar den nya rullen.

– Stort cred till Abu som ställer upp för fiskevården och rullen är grym, det blir min nya favorit till jerkfisket efter gädda, menar Erik Ohlsson.

Från Sportfiskarna är man naturligtvis stolta och glada över tillskottet till kampanjen Ge fan i våra vatten.

– Vi har tidigare lanserat en skiva, kläder och ett bete. Med den nya rullen blir det ännu mer pengar till fiskevård. Att ett företag som Abu Garcia ställer upp betyder mycket när politikerna sviker och inte skjuter till de pengar som fiskevården behöver, säger Joel Norlin, informationschef på Sportfiskarna.

Rullen visas upp på Sportfiskemässan. Länk: www.sportfiskemassan.se

Länk: www.sportfiskarna.se/gefan

Miljöbåten 2.0 är en satsning på miljövänligt fiske av Unga Sportfiskares förbund. Båten kan dras efter cykel och lämpar sig därför även för ungdomar som inte har körkort.

Uppblåsbar kajak med trampor i RYGGSÄCK från Hobie Kajak. Nu lanserar Hobie sin minska, kortaste och lättaste uppblåsbara kajak med samma suveräna konstruktion och design som i12s och tandem i14t. Nu ger vi flytringen en riktig match, för denna kajak blir så liten och lätt att man kan ta den på ryggen och traska bort till otillgängliga sjöar och områden för riktigt unika upplevelser. Och ändå ha kvar samma mobilitet och hands-free.

I samarbete med Abu Garcia lanseras nu en unik jerkbaitrulle under temat “Ge fan i våra vatten”. Rullen har fått en uppseendeväckande design med projektets neongröna döskalle på gaveln För varje såld Ambassadeur “Ge fan i våra vatten-edition” går en rejäl slant till fiskevård! Kampanjen Ge fan i våra vatten tillkom efter ett initiativ från sportfiskande rockmusiker som såg det stora behovet av att restaurera och skydda hotade vattenmiljöer. Bland annat har ett samlingsalbum med 12 rockband getts ut och mer än 300 000 kr har samlats in till fiskevård. Det första stora projektet som dragits igång med pengar från Ge fan i våra vatten är gäddforskningsprojektet pikereg.se.

Freedom Hawk Kayaks saluför en fiskekajak med utfällbara pontoner i aktern och är utan tvekan marknadens stabilaste fiskekajak! Med infällda pontoner är den relativt lättdriven och ser ut som en vanlig kajak. Med utfällda pontoner blir den en mycket stabil och i det närmaste o-vältbar fiskeplattform. Stående kan du vrida dig för att fiska 360 grader, perfekt kajak till jerk- och flugfiske.

Folbot har tillverkat hopfällbara kajaker sedan 1933. I USA ges livstids garanti så det är mycket bra kvalitet. Folbots kajaker har ett skelett av aluminiumrör överdraget av en duk av hypalon. Kajakerna är oerhört enkla att sätta ihop och prestandan är mycket bra. Vikten är från drygt 10 kg – kajaken bärs hopfälld i en ryggsäck. Det finns ett stort antal modeller och färger. Pris från ca 15000 kr. En hoppfällbara kajak kan förvaras i en garderob i lägenheten och tas med på bussen, tåget eller flyget. Säljs i Sverige av Esker Outfitters AB, se mer på www.esker.se

OCA Outboard Covers – Skydd för utombordsmotor introduceras nu i Sverige. Varför utsätta din utombordsmotor för solblekning, saltvatten, korrosion och repor när du kan skydda den med skräddarsydda Outboard Covers? En utombordsmotor är ofta en dyr investering och ett skydd för din motor kostar bara en bråkdel av det priset. I och med introduktionen av Outboard Covers i Sverige blir det enkelt att skydda sin investering och behålla motorn i nyskick. Skydden kan beställas med valfritt tryck och på så sätt blir din motor en perfekt reklampelare samtidigt som de skyddar din motor. OCA Outboard Covers startade i Australien och har med stor framgång sålt
skräddarsydda skydd för utombordsmotorer de senaste 9 åren.

I och med lanseringen av Outboard Covers i Sverige blir nu denna högpresterande och kostnads-besparande produkt tillgänglig för alla Sveriges båtägare. Med över 850 designade mönster säkerställs en perfekt passform oavsett motor; Yamaha, Honda, Suzuki, Johnson, Mercury, Mariner och Evinrude. Kunden kan välja mellan “Full Cover” för skydd under transport och vid förvaring eller “Splash Cover” för skydd av motorkåpan när båten är i vattnet och när motorn används. Outboard Covers är tillverkat i ett Polysoft®-material som står emot UV-strålning och tillåter motorn att andas, varpå man förhindrar kondens och korrosion. Alla Otuboard Covers levereras med två års garanti mot röta och solblekning. Kunden kan välja mellan ett flertal färger och även designa sitt eget tryck i färg eller svartvit.

Länk: www.sportfiskemassan.se

Det italienska båtföretaget Sessa Marine, som är en stor tillverkare av mellanstora och större motorbåtar, lanserar i april sitt nya flaggskepp: Sessa C68. Varvet lanserar båten som en klassledande båt i segmentet för större, öppna båtar.

Den 21 m långa yachten har ett skrov som har tagits fram efter mycket noggrann analys. Varvet anser att linjerna har släktskap med bilar från 1930- och 40-talen och visst är det en fantasieggande design.

Mest slående med den nya C68 sägs vara hur designerna har utnyttjat båtens utrymmen, materialval och hur olika färger matchar varandra. Detta är ganska typiskt för italienska båttillverkare, som ofta lägger mer energi och kunskap bakom hur båten ser ut och vad den ska representera än vad många skandinaviska varv gör.

Ägarens kabin är väldigt rymligt, som det bör vara på en båt i den här klassen. Det innehåller bland annat säng, dubbla handfat i ett stort toautrymme och ”fönster” som vetter direkt ut mot havet.

För framdrivningen står två stycken rejäla MAN V12 dieselmotorer på 1 360 hk styck.

Hydrodynamiken för det nya skrovet har utvecklats vid Krylov Shipbuilding Institute i Saint Petersburg, som har en av de finaste testbassängerna i hela Europa.

Båten premiärvisas för pressen i vår och för allmänheten vid båtmässan i Cannes i september.

Tekniska data
Längd 21,05 m
Bredd 5,15 m
Max personer 16
Kojer 6 + 1 crew
Bränsle 3 200 liter
Färskvatten 1 000 liter
Svartvatten 400 liter

Länk: www.sessamarine.com

I helgen möts ett tiotal varvsföreningar från hela landet under “Varvsforum” på Maritiman i Göteborg. Under två dagar ska de knyta kontakter, utbyta erfarenheter och inspirera varandra. Det är åttonde året i rad som Sjöhistoriska museet i Stockholm anordnar “Varvsforum” på någon varvsort.

– Varje år kommer ett hundratal varvsintresserade personer till vårt forum och det är glädjande att det har utvecklats till ett viktigt nätverk för föreningar som arbetar med varvens miljöer och minnen på ideell basis, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.

Årets “Varvsforum” öppnas på lördagen av Annelie Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg. Huvudtemat i år är presentationer av de olika varvsföreningarnas verksamheter som kommer att få en stor del av programtiden. Bland annat deltar Uddevallas nystartade varvs- och industrihistoriska förening. Dessutom deltar arkivarier från Statens maritima museer som i sin föreläsning ger handfasta tips om hur man kan hitta material från varven i arkiven.

I samband med “Varvsforum” öppnas en ny utställning på Maritiman som producerats av Varvshistoriska föreningen i Göteborg och programmet avslutas på söndagen med ett studiebesök på Gotenius varv.

Hela programmet finns på http://svenskavarv.maritima.se och på www.maritima.se

Det går lååångsamt mot mål för de båda Ericssonbåtarna i Volvo Ocean Race. Ericsson 4 befinner sig fortfarande i osynligt läge, men Ericsson 3 har futtiga 25 Nm kvar till mållinjen. Många – inklusive besättningen – hade hoppats på målgång under natten, svensk tid. Men vi får ge oss till tåls några timmar till. Förhoppningsvis blir det en dubbelseger för Ericssons båtar.

Här är den senaste pressreleasen från Race Office:

Thursday 26 March 2009, 0700 GMT

FINISH BLOG

0700 UPDATE

The wait continues as calm conditions extend out from the city of Rio de Janeiro. Ericsson 3 is making just 2 knots towards the finish line, now 18 miles away. The team has managed to run just seven miles since the 0400 report. A windspeed of 3 knots is responsible. See all the gory details in the Data Centre.

There’s little doubt that this final stretch is proving extremely frustrating for the Nordic crew. But skipper Magnus Olsson has plenty of experience bringing race boats into Rio. He’ll be a steadying influence.

Behind, Ericsson 4 remains in Stealth mode, meaning Torben and team are at least 50 miles from the finish.

And PUMA is closing in on the finish as well, now just over 100 miles away. With a bit of luck, the il mostro crew won’t suffer the same fate, and can ride the daytime sea breeze all the way to the finish line.

0500 UPDATE

The Ericsson Racing Team has been in contact with the boat, and as Magnus Olsson’s Nordic crew gets closer to the finish, the wind is disappearing. All but becalmed at 05:00, the team is barely making progress towards the finish line. Navigator Aksel Magdahl’s prediction of a finish at sunrise (near 0830 GMT) is looking better and better.

0430 UPDATE

It’s close to the end for Ericsson 3, as their cloak of invisibility disappears with the 04:00 position report. Earlier tonight, the team went through a stage of no wind, with boatspeeds as low as just one knot.

But then the wind came up and so did their speed. At 04:00 GMT, the Nordic crew was registering about 6 knots of wind, and making 8 knots of speed.

Behind, Ericsson 4 is still in stealth mode. In third place, PUMA has slowed down as well, but is now within 143 miles of the finish line.

We’ll keep you updated with the latest information right here.

Thursday 26 March 2009, 0500 GMT

FINISH BLOG

0500 UPDATE

The Ericsson Racing Team has been in contact with the boat, and as Magnus Olsson’s Nordic crew gets closer to the finish, the wind is disappearing. All but becalmed at 05:00, the team is barely making progress towards the finish line. Navigator Aksel Magdahl’s prediction of a finish at sunrise (near 0830 GMT) is looking better and better.

0430 UPDATE

It’s close to the end for Ericsson 3, as their cloak of invisibility disappears with the 04:00 position report. Earlier tonight, the team went through a stage of no wind, with boatspeeds as low as just one knot.

But then the wind came up and so did their speed. At 04:00 GMT, the Nordic crew was registering about 6 knots of wind, and making 8 knots of speed.

Behind, Ericsson 4 is still in stealth mode. In third place, PUMA has slowed down as well, but is now within 143 miles of the finish line.

We’ll keep you updated with the latest information right here.

Efter en fruktansvärt seg sluttamp gick Ericsson 3 i mål som segrare vid 13-tiden svensk tid i etapp 5. Målgången skedde efter en hel natt då båten drev omkring på Guanabara Bay. Mange Olssons nordiska besättning korsade mållinjen 10:37:57 GMT och vann därmed den längsta delsträckan någonsin i Volvo Ocean Race.

Här är den senaste informationen:

Thursday 26 March 2009, 1120 GMT

FINISH BLOG

1045 UPDATE – Ericsson 3 wins Leg 5

Ericsson 3 has finally crossed the finish line in Rio De Janeiro to win Leg 5.

After an agonising march to glory, Swedish skipper Magnus Olsson and his men officialy finished at 10:37:57 GMT.

On arrival, a jubilant Olsson, buoyed by the result, said: “It’s unbelievable. We had a fantastic strategy when we needed it. Aksel (Magdahl) did a really good job on that. We were tired but we had a great fighting spirit to the end.”

Asked about the go-slow towards the finish line when Ericsson 3 fell into a wind hole and almost ground to a halt within sight of the chequered flag, Olsson, ever the comedian, said: “We didn’t want to get too far ahead, so we slowed down a bit, in order to control the other boats.”

We will bring you more dockside reaction and plenty of photographs of 11 delirious Nordic crew members shortly.

0945 UPDATE

Final couple of miles now, but in very light winds, progress is slow. But it’s a beautiful sunny morning in Rio; a perfect morning to welcome some very worthy leg winners.

We’ll give you the finish time when they cross the line and bring you all the reaction from dockside shortly.

0820 UPDATE – 8 MILES TO GO

Ericsson 3 navigator Aksel Magdahl has just fired off this email from the boat, received at 0816 GMT:

“So the waiting to get to Rio is about to come to an end. As I write this, 8 miles are remaining. Not much breeze for the last night, but we were fortunate enough to find a good squall-line to follow at good speed on course for Rio for two hours before we stopped. Now the land breeze has finally filled out to us.

“It has been a big leg, too big to get philosophic about now. But one thing is sure, that everyone gave their best the whole way, and you can see now how impressed everyone are about all the other team members. I am sure there will be emotions at the finishing line!

“Once again, a big thanks to everyone that has supported us on the way! This is a team victory, we owe huge thanks to everyone that contributed on all areas within the team to get us to the start line for this leg!!”

Best from all on Ericsson 3

0730 UPDATE

Gustav Morin, the media crew member on Ericsson 3, has sent in a short email. Magnus Olsson, on deck for his last watch, told him, ‘Our record during this watch was 2.1 knots,’ before he dropped off to sleep.

But according to Gustav, ‘We can now see the glow from the famous statue of Jesus and the light from Rio is clearly reflecting on the sky.’

They are getting closer, despite the slow progress.

0700 UPDATE

The wait continues as calm conditions extend out from the city of Rio de Janeiro. Ericsson 3 is making just 2 knots towards the finish line, now 18 miles away. The team has managed to run just seven miles since the 0400 report. A windspeed of 3 knots is responsible. See all the gory details in the Data Centre.

There’s little doubt that this final stretch is proving extremely frustrating for the Nordic crew. But skipper Magnus Olsson has plenty of experience bringing race boats into Rio. He’ll be a steadying influence.

Behind, Ericsson 4 remains in Stealth mode, meaning Torben and team are at least 50 miles from the finish.

And PUMA is closing in on the finish as well, now just over 100 miles away. With a bit of luck, the il mostro crew won’t suffer the same fate, and can ride the daytime sea breeze all the way to the finish line.

0500 UPDATE

The Ericsson Racing Team has been in contact with the boat, and as Magnus Olsson’s Nordic crew gets closer to the finish, the wind is disappearing. All but becalmed at 05:00, the team is barely making progress towards the finish line. Navigator Aksel Magdahl’s prediction of a finish at sunrise (near 0830 GMT) is looking better and better.

0430 UPDATE

It’s close to the end for Ericsson 3, as their cloak of invisibility disappears with the 04:00 position report. Earlier tonight, the team went through a stage of no wind, with boatspeeds as low as just one knot.

But then the wind came up and so did their speed. At 04:00 GMT, the Nordic crew was registering about 6 knots of wind, and making 8 knots of speed.

Behind, Ericsson 4 is still in stealth mode. In third place, PUMA has slowed down as well, but is now within 143 miles of the finish line.

We’ll keep you updated with the latest information right here.

Foto: Dave Kneale / Volvo Ocean Race.

Kommentarer

Gurra 13:43:19 2009-03-26

Grattis Mange!

Emil 15:50:14 2009-03-29

Härligt

Ericsson Racing Teams nordiska besättning seglade på torsdagsförmiddagen över mållinjen i Rio de Janeiro som segrare av den längsta och mest prestigefulla av alla etapper i Volvo Ocean Race/Whitbreads historia. Efter drygt 40 dygns segling från kinesiska Qingdao och trots att de var sju timmar försenade till starten vann skepparen Magnus Olsson och hans besättning.

– Vi har varit så trötta den sista tiden men vi har kämpat stenhårt för varandra och vi har lyckats hålla ihop båten, sade en trött och lycklig Magnus Olsson när han klev iland i Rio.

Det har varit en lång och händelserik etapp där Ericsson 3 inte ens var i tid till starten på grund av reparationsarbeten i Taiwan. Så när de andra besättningarna förberedde sig i lugn och ro på landbacken fick Olsson och hans besättning sämsta tänkbara uppladdning när de seglade tre dygn, från Taiwan till starten i Qingdao. Där fick de cirka en timme i land innan det var dags att jaga efter de andra båtarna som startade sju timmar tidigare.

– Då såg vi verkligen inte ut som en vinnare, säger Magnus och fortsätter: Vi kom till starten ganska så trötta och hade ett par nya besättningsmedlemmar ombord. Men vi lyckades vända det till något positivt

Etappsegern var ett resultat av det vågade beslutet av skepparen Magnus Olsson och navigatören Aksel Magdahl att vända nordost efter första scoringgaten istället för att fortsätta sydost som alla andra, och som är det vanliga i södra Stilla Havet. Det vill säga att försöka ta sig så långt söderut som möjligt utan att komma för nära isberg, men tillräckligt långt för att fånga de friska västliga vindarna som nästan alltid blåser där.

Många andra båtar såg nog möjligheten att gå nordost men de räknade med att i längden skulle en sydligare kurs löna sig. Det visar nästan all historik. Men så blev det inte och nordbornas vågade drag – som de själva dock inte upplevde som en vild chansning när de gjorde det – gick hem. Aksel har tidigare sagt att han blev förvånad över att fler inte följde Ericsson 3:s beslut.

– Det var rätt beslut rent strategiskt. Och vi var alla överens om att vi skulle ta risken och gå nordost, säger Magnus som medger att de pressat båten nästan mer än vad hon tål.

– Vi har seglat hårt och hela tiden på gränsen till vad båten ska klara. Men vi har lyckats hålla henne i ett stycke vilket var nyckeln till framgången, säger Magnus Olsson som seglade in i Rio i endast 1-2 knops fart.

– Vi ville inte vara alltför överlägsna, så i slutet saktade vi ner och kontrollerade fältet, säger Magnus som trots drygt 40 hårda dygn till sjöss som vanligt inte kunde vara helt allvarlig.

Bilderna:
Magnus Olsson jublar över segern. Foto: Oskar Kihlborg/ERT

Glad besättning 1. Foto av Oskar Kihlborg/ERT

Glad besättning 2. Foto av Oskar Kihlborg/ERT

Målgång i Rio. Foto av Oskar Kihlborg/ERT

Kommentarer

good 18:31:09 2009-03-26

snyggt! 🙂

Det är nära nu. Ericsson 3 har bara 225 Nm kvar och har drygat ut sin ledning i Volvo Ocean Race etapp till Rio de Janeiro till 104 Nm. Med lite tur och mycket skicklighet har besättningen lyckats behålla sin stundtals ganska svaga ledning före de andra fyra båtarna i fältet. Om bara vinden ökar kan målgången ske under det närmaste dygnet.

Här är de senaste pressreleaserna från Race Office (Obs att mycket har förändrats sedan dessa skickades ut):

Tuesday 24 March 2009, 2000 GMT

Whilst Ericsson 3 skipper Magnus Olsson is still battling to hold on to his hard-earned lead on the final approach to the finish line in Rio, ‘HedgeHog’ skipper Jan-Jakob is already sipping his first virtual Caipirinha on the beach in Brazil.

It was a well deserved victory, against a fleet that now includes over 180 000 registered players. Here, Jan-Jakob describes some highlights on the leg:

“Fiji was tough with favourable routes changing with every sked … Following Mark Chisnell’s TEN ZULU report stating that the likelihood of a second favorable northern route was low, I took this option some six hours too late while ‘Toxinho’ and followers made some good progress on the leading pack.

“Finally, just before rounding the Horn, about 20 miles behind ‘powerof7’ in third place I messed up with the programmable pilot, enjoying a good night’s sleep and losing more than 10 places and 50 miles. After that, the Atlantic ocean has been good and close to error free.”

The virtual win comes with an impressive real-world prize. As the winner of leg five, Jan-Jakob will be flown to Boston during the next stopover to enjoy the atmosphere of the Volvo Ocean Race and maybe to pick up some tips from race crews. Although based on this performance, perhaps it should be the other way around!

“I’m a physicist,” says Jan-Jakob. “That probably helps to understand and solve the tasks a navigator is confronted with. As a kid I was intrigued by the moves of underdog Brunel Sunergy in the Whitbread Round the World Race. It’s very nice to finally be a navigator on a winning boat, albeit a virtual one…I’m just a casual sailor, I don’t do it as often as I should. Sailing into a small harbour of a Greek island at the end of the day is close to paradise. This is my first virtual sailing race though.”

Not bad for a rookie!

Puma Leg Five Day 39 QFB; received 24.03.09 1619 GMT

Posted: 24 Mar 2009 08:19 AM PDT

Right now the only thing connecting Qingdao and Rio is a thin red line on Capey’s (Andrew Cape) computer and I can’t for the life of me think of two more different places to sail between than our Leg 5 start in China, and the finish in Brazil.

China, cold and grey emerging from years of communist autocracy, yet steeped in thousands of years of culture and still on a huge high from last years amazing Olympics, with a rapidly emerging economy, readying itself to take on the world as the next super-power. It was certainly a strange place to be for a yacht race though, seeing everyone wrapped up in big jackets and wearing long pants, almost unheard of so far in the race. The Chinese people were incredibly warm and sincere. Thanks especially to Wilson at the Sea View Garden Hotel for all his help and to Vivienne from Puma for being wonderful hosts to that country.

When we sail around the corner into Rio and see the “Christo Redempto” high on the hill, we will be arriving for a few weeks in another emerging economy and a country that will be another major player on the world stage in the years to come. Rio is sultry and sexy with an underlying dangerousness to it. In Brazil once you realize that nothing will work or run on time and that the whole pace of life runs to the unique samba rhythm that is the pulse of Rio, a little piece of you will always want to return.

Rio is a brilliant place, and that makes it all the harder to be out here right now. I was there last year on another sailboat race and spent a fantastic day touring around. I can’t wait to take my family up to the top of the Corcovado where the view is unbelievable and spend some lazy days fattening myself back up and getting to know Rio a bit more.

Rick Deppe – media crew member

Leg Five Day 39 Daily Story: Longing For Rio

Posted: 24 Mar 2009 06:42 AM PDT

As leg five draws out even further due to a complete lack of wind, the crews are longing for the finish in Rio and everything that it brings: results, families, cool beers, big steaks, showers, warm beds, and not necessarily in that order.

Ericsson 3 still holds her lead (DTF 424 nm) and although there have been a few blips in the last 24 hours, no one has taken any significant miles out of her deficit, and the chasing pair are due south of her. Ericsson 3 has only covered 172 nm in the past 24 hours and while Ericsson 4 has gained seven miles (DTL 65 nm) PUMA languishes a safe 154 nm astern.

“The light airs are making are lives a mess,” wrote MCM Gustav Morin this morning. For many of the crew, their families will be arriving in Rio, and they wanted to be there to take care of them when they arrived. For others, the chance of returning home for a break are becoming slimmer as time runs out with each windless day.

“Since we are late in, most of the families will arrive before us and all the fathers onboard are talking more often about their kids and wives,” Morin says.

Jules Salter, the navigator on Ericsson 4, has almost lost track of the number of days he has been at sea, and he is frustrated with the weather maps, which only seem to make part sense. “When you expect a gain, you make a loss,” he says.

But, he warns, “inventing weather is ‘bad science’ and expecting to know more than the men and women in beige at the weather centres is pretty dumb, but you have to try and do something.”

“If your hokum theory lines up, you can make a plan for the next few hours. Usually the plan works for about two hours, then the wind shifts and drops and you are back to square one, trying to conjure up another scenario from your onboard observations.”

The real boat race now seems to be between becalmed Green Dragon (DTF 918nm) and the limping Telefónica Blue (DTF 983 nm), who has made a more sophisticated repair to the checkstays on the mast. The team is looking for a surprise ‘comeback’, reckoning that Green Dragon is fighting more current than the maps show.

“Right now they [Green Dragon] are still well ahead, but it will be a good laugh if we could actually manage to pass them,” said skipper Bouwe Bekking, who has closed to within 65 miles.

Unlike the other teams, who are rationing food and diesel, Telefónica Blue has been well provided for by MCM Gabriele Olivo, who even brought onboard a huge bag full of mature, three-year old parmesan cheese to add variety to the daily snacks as well as some grated pieces to make the freeze dried food more enjoyable.

Not a day has passed when leftover food has been thrown away and there is enough food for the team to have extra breakfasts if they want to, something that would be the envy of the rest of the fleet, if only they knew…

They do now!

Leg Five Day 39: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) DTF 424 nm
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +65
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +154
Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +494
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +559

Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

Cape Horn Scoring Gate
(boat/date/rounding time/gate points)

Ericsson 3: 17.03.09 1222 GMT: 4 points
Ericsson 4: 17.03.09 1448 GMT: 3.5 points
PUMA: 17.03.09 2046 GMT: 3 points
Green Dragon: 18.03.09 0215 GMT 2.5 points
Telefónica Blue: 19.03.09 1339 GMT 2 points

Race reports are issued daily to the media at 1300 GMT by email; however, positions are updated every three hours on www.volvooceanrace.org

Saab har tecknat ett kontrakt med Australian Defence Material Organisation för utveckling av datalänksystem för fartyg av ANZAC- och Canberraklassen. Odervärdet för Saab är ungefär SEK 195 miljoner, i ett projekt värt totalt cirka SEK 252 miljoner.

Den planerade kontraktstiden är fem år, med start i år, och merparten av arbetet kommer att ske på Saab i Adelaide, Australien. Saab tillhandahåller systemdesignkunnande till den australiska marinens ANZAC-allians och till kunder över hela världen. Saab har redan i dag kontrakt på att uppgradera ANZAC-fregatternas ledningssystem (9LV) inom ramen för det så kallade Anti-Ship Missile Defence-projektet, och för att utveckla ledningssystem för amfibietransportfartygen.

Datalänkkommunikation är en kärnkompetens som kommer att användas i Saabs robotförsvarssystem, ledningssystem och liknande över hela världen.

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Länk: www.saabgroup.com

Siemens lanserar en ny vindturbin som är särskilt lämpad för platser med låga till medelhöga vindhastigheter. Med en rotordiameter på 101 meter ger den nya vindturbinen högre effekt vid lägre vindhastigheter. På så sätt kan avkastningen på investeringar i vindkraftparker bli betydligt större.

Marknadssegmenten för låga till medelhöga vindhastigheter förväntas växa avsevärt i framtiden. Enbart marknadssegmentet för låga vindhastigheter förväntas utgöra en tredjedel av den totala vindkraftsmarknaden globalt under de kommande åren.

“Den nya SWT-2.3-101-vindturbinen kompletterar vår produktfamilj i 2.3-megawattsklassen (MW). Vi är övertygade om att den nya maskinen kommer att bli branschstandarden när det gäller kvalitet och tillförlitlighet på marknaden för låga till medelhöga vindhastigheter”, säger Andreas Nauen, VD för Siemens affärsenhet Wind Power.

SWT-2.3-101-maskinen kommer att utrustas med Siemens nya 49-meters rotorblad som tillverkas med vår egen tillverkningsprocess IntegralBlade, där bladen tillverkas i ett stycke i en sluten process. Denna unika process eliminerar alla svagheter som kan finnas i de fogningsprocesser som används vid tillverkning av traditionella blad. Med en diameter på 101 meter har rotorn hos den nya SWT-2.3-101 en svepyta på 8000 kvadratmeter, vilket motsvarar en och en halv fotbollsplan.

Siemens vindturbiner är kända för sin tillförlitlighet. Den nya turbinen bygger på konstruktionen hos den brett använda 2.3-MW-familjen, vilket gör att köparna kan känna att investeringen är mycket trygg. Den kraftfulla konstruktionen i kombination med de automatiska smörjningssystemen, inbyggd klimatkontroll och ett enkelt generatorsystem utan släpringar bidrar till att tillförlitligheten blir exceptionellt hög.

Prognoser pekar på att platser med låga till medelhöga vindhastigheter också fortsättningsvis kommer att vara det segment som växer mest inom vindkraftsbranschen. Att kunna generera mer kraft med mindre vind skapar nya möjligheter för energileverantörer och ger dem större flexibilitet när de väljer var de ska placera sina vindprojekt.

Vindkraft utgör en viktig del av Siemens miljöportfölj, som omsatte 19 miljarder euro under 2008.

Länk: www.siemens.se/power

Nu kan Volvo Penta analysera sin elförbrukning på ett helt nytt sätt, vilket kommer att underlätta arbetet med att nå de tufft satta energisparmålen.

Jens Lauridsen, som är miljö-samordnare på Volvo Penta, har fått ett nytt och enkelt verktyg som underlättar hans arbete:

– Nu kan jag enkelt se om vi har onormalt hög förbrukning någonstans och vi kan snabbt vidta åtgärder som gör stor nytta, säger han. Vi har redan hittat flera “energi-tjuvar” som vi fått stopp på.

Lösningen bygger på Infracontrol Online som samlar in mätvärden från fabrikens olika energiförbrukare. Värdena sammanställs och grupperas efter funktion- eller processtillhörighet och presenteras i ett lättanvänt webbgränssnitt. Med enkla stapeldiagram kan man följa och jämföra energiförbrukningen i fabriken dygnet runt.

– Vi kan nu enkelt följa upp de energibesparande insatser vi gör på ett helt annat sätt än tidigare, säger Jens Lauridsen. Eftersom det är så enkelt att visa sambanden har det också blivit ett pedagogiskt verktyg för att sprida kunskap och göra alla delaktiga i arbetet med att minska vår miljöpåverkan.

Infracontrol har lång erfarenhet av att förenkla med grafiska gränssnitt.

– Utmaningen är att bevara enkelheten, säger Infracontrols VD Johan Höglund. Det är ingen konst att samla in en massa värden och producera hundratals diagram, men man måste fråga sig vad man får ut av det. Genom att skala bort onödig information och skapa en visuell upplevelse så kan man se det man behöver. “Less is more”, helt enkelt.

– Nimbus andas optimism för framtiden. Båtproduktion är intressant för att den har en blandning av inhemsk marknad och exportverksamhet. Det viktiga är att man möter företag som Nimbus som har ett miljötänk som är konsekvent genom hela verksamheten. Det sa statsminister Fredrik Reinfeldt när han i måndags besökte Nimbus Boats fabrik i Mariestad.

Besöket på Nimbus Boats är ett av flera företagsbesök som Fredrik Reinfeldt genomför runt om i landet. Statsministern är ute på turné för att höra sig för om möjligheterna till jobb och företagande i Sverige under den rådande internationella lågkonjunkturen.

– På Nimbus är man till exempel väldigt beroende av det vi gör för att satsa på yrkeskunnande i Sverige, det vill säga att man tar upp vår tradition av hantverkskunnande och inte bara betonar teoretiska ämnen i skolan. Det är därför spännande att se hur vi kan förena hantverkskunnande med moderna processindustrier, sa Fredrik Reinfeldt.

Under rundvandringen i Nimbus fabrikslokaler samtalade stadsministern med delar av personalen och Nimbus Boats styrelseordförande Håkan Larsson fick tillfälle att berätta om båttillverkarens framtidsplaner och tillväxtmöjligheter.

– Jag tycker att det är väldigt positivt att statsminister Fredrik Reinfeldt på eget initiativ väljer Nimbus i Mariestad när han ska göra ett industribesök i regionen, sa Håkan Larsson.

På frågan öm statsminisern själv har båt svarade han:
– Jag äger ingen egen båt, men jag har vänner som har båt. Så jag är en sådan här som får åka med och tycker naturligtvis att det är trevligt.

Foto: Francis Howard