nyhetstest

Transportstyrelsen har tagit fram en lathund för fritidsbåtshamnar som undrar över hur de ska gå tillväga när de ska anskaffa en mottagningsanordning för toalettavfall från fritidsbåtar. Syftet är att underlätta för fritidsbåtshamnarna att ta reda på om de omfattas av kravet på mottagande av toalettavfall eller inte.

Här hittar du ett flödesschemat som överskådligt visar processen för att anskaffa mottagningsanordning för toalettavfalll från fritidsbåtar. (Klicka på bilden för att öppna en större version i nytt fönster.)

I den förklarande texten finns även bland annat tips till lite mindre fritidsbåtshamnar om enklare lösningar av mottagningsanordningar och att de kan avtala eller samarbeta med närliggande hamn för att hålla nere kostnaderna.

Info: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Mottagning-av-avfall/Lathund-for-fritidsbathamnar/

Den 22 juli besöker för första gången Tall Ships Race Saaremaas hamnar med drygt femtio fartyg. Saaremaa är etapp på vägen från Helsingfors till Riga.

Öppnandet av ‘Saaremaas maritima vecka’ med besök av Tall Ships Race’s flotta är Estlands största maritima händelse i år.

Saaremaa och Estlands stränder är ‘nya vatten’ för deltagarna i Tall Ships Race, vilka ej har seglats förut i denna formen. Ar 2011 besökte The Tall Ships Race Halmstad.

Samtidigt med Tall Ships Race’s ankomst till Saaremaa sker också Saaremaas operadagar, som under de senare åren har blivit mycket populärt. http://saaremaaopera.eu/en

I regi av ‘Saaremaas maritima vecka’ bjuder de två sista juliveckorna på olika maritima teman i de tolv större och mindre hamnarna runt Saaremaa. http://www.merepaevad.ee/?lang=en

Av Saaremaas långa tradition av upptäcksresanden till sjöss, är den mest framstående företrädaren utan tvekan Antarktis upptäckare Fabian Gottlieb von Bellingshausen, som är född på ‘Lahetaguse’ herrgård på Saaremaa.

Under förra århundradet var Saaremaa under årtionden ett avspärrat område, som Estländare från fastlandet endast hade möjlighet att besöka vid speciella enstaka tillfällen. Idag är Saaremaa öppet för alla.

Foto: Saaremaa turism.

McMurdo utökar sin produktportfölj med Smartfind M5 AIS klass A. Som första AIS på marknaden har Smartfind M4 AIS en man-över-bord funktion med både visuellt och akustiskt larm vid larm från AIS-SART eller AIS-larmsändare.

Det ger en extra trygghet, framför allt för de med besättning som arbetar ute på däck. Som extra tillbehör finns en extern vattentät siren.

McMurdo Smartfind M5 AIS har 3,5” LCD-färgdisplay och är enkel att installera, handha och kopplas till fartygets elektroniska kartsystem (ECS) eller ECTIS via antingen NMEA, NMEA2000 eller USB.

Smartfind M5 uppfyller krav i SOLAS för AIS klass A ombord alla fartyg men kan också användas av fiske- och fritidsbåtar. Produkten är wheelmärkt och ca pris är 17 000 kr.

Levereras komplett med:
•Transponder med färgdisplay
•Kopplingsdosa och kabel
•GPS antennPilot plug – kopplingsbox med uttag för lots
•PC AIS mjukvara

Info: www.cordland.se

Rindö Marine, utanför Vaxholm, i Stockholms skärgård har i sin strävan att förbättra miljön och arbetsförhållandena investerat i en specialanpassad lösning för varvets oljehantering. Den nya lösningen, en specialbyggd container, gör att hanteringen av olja både säkrare och enklare.

Rindö Marine underhåller och reparerar större fartyg, allt från privata bolag till Marinen, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Polisen med flera. Varvet ligger, precis som landets övriga båtvarv, i en mycket känslig skärgårdsmiljö.

– Att kunna hantera oljor, både färsk- och spillolja, på ett säkert sätt i vår miljö är mycket högt prioriterat, säger Claes-Arne Sunnman på Rindö Marine. Lösningen som vi tog fram tillsammans med bland annat Alentec & Orion är helt anpassad för den här typen av verksamhet.

Specialanpassad container
Eftersom båtar sällan servas i en lokal utan liggande vid en ibland svårtillgänglig brygga låg utmaningen i att få en hanterbar lösning som fungerade över hela varvsområdet. Det blev en specialanpassad container utrustad med både fasta och mobila lagringsenheter för oljan.

– Nu har vi samlat all olja på en och samma plats, säger Claes-Arne Sunnman. Färskoljetanken ”ringer” dessutom själv upp leverantören när det börjar sina i tanken. Oljan fylls enkelt på utanför containern i fastmonterade påfyllningstappar.
Spillfri hantering

Tidigare pumpades oljan ur eller i motorn, som kan rymma upp till 60 liter, med olika typer av utrustning till 20-liters dunkar. Dunkarna bars till och från rummet där oljan förvarades. Det innebar en tung hantering och risken för spill var överhängande, både när färskoljan skulle i dunkarna eller när spilloljan skulle hällas över till de större tankarna.

I den nya containern finns idag större mobila enheter för oljehanteringen som enkelt kan rullas fram till båtarna. Pumphandtag och slang tas sedan ned i motorrummet och oljan pumpas mellan motorn och den mobila enheten på bryggan.

– Hanteringen är nu säker och ur arbetssynpunkt mycket lättare, säger Claes-Arne Sunnman. Dessutom registrerar Alentec & Orions handenhet den exakta volymen som vi fyller på vilket ger oss bättre kontroll på förbrukningen.

Tummen upp från miljöinstans
Även Södra Roslagens- miljö och hälsokontor varit där och inspekterat den nya lösningen och ger tummen upp.

– När vi är ute och inspekterar dessa typer av lösningar tittar vi främst på invallning, nederbördsskydd, förvaringsytorna, märkning, påkörningsskydd och absorptionsmedel. Hos Rindö Marine fanns inget att anmärka på när det gäller hantering och förvaring av farligt avfall och kemikalier, säger Malin Lindkvist, Miljö- och hälsoskyddsinspektör på Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor.

Allting i containern är säkrat med överfyllnadsskydd samt en magnetventil som stänger av systemet när de släcker i containern. De fasta och de mobila oljetankarna i containern är förstås även invallade.

– Det har varit ett spännande projekt och det känns som vi löst ett mycket angeläget problem för Rindö Marine, säger Johan Fremdling, distriktschef på Alentec & Orion. Containern gör det möjligt att hantera miljöfarliga vätskor och oljor på ett säkert sätt och samtidigt så har det också skapats en bättre arbetsmiljö för varvets mekaniker, säger Johan Fremdling.

Magnus Sörenson, VD på Rindö Marine är nöjd med varvets investering och rekommenderar gärna andra varvskollegor i skärgården att göra likadant.

– Vi är mycket nöjda med lösningen som Alentec & Orion levererat och samarbetet har fungerat bra. Det är en väldigt smart och samtidigt enkel lösning. Den nya oljecontainern är bra för miljön, uppskattad av mekanikerna och den ger oss dessutom bättre kontroll på förbrukningen av oljan.

Rindö Marine först ut
Containern på Rindö Marin är den första i sitt slag som prövats på ett varv

– Ja, nu har vi visat att det här är ett bra och smidigt sätt för hanteringen av oljor och Rindö Marine verkar nöjda, avslutar Johan Fremdling. Nu hoppas vi att flera följer med.

Info:

Varje dag inkommer cirka två larm till SOS om pågående drunkning – tillbud som kräver snabb hjälp. För att detta ska lyckas, krävs nära tillgång till livräddningsutrustning – specificerat i allmänna rådets kommentarer SRVFS 2007:5.

För fem år sedan, i december 2007, publicerade Statens Räddningsverk (numera MSB) allmänna råd och kommentarer om utrustning för vattenlivräddning vid hamnar, kajer, badplatser och liknande vattennära anläggningar, SRVFS 2007:5. Tyvärr är det många kommuner som inte följer det allmänna rådet när det gäller att placera ut livräddningsutrustning vid vatten. Om fler kommuner följde riktlinjerna skulle flera drunkningsolyckor kunna undvikas.

Vid olyckstillbud i vatten eller på is krävs alltid snabb hjälp. En effektiv räddningsberedskap kräver att allmänheten har omedelbar tillgång till enkel och väl fungerande livräddningsutrustning samt kunskap om hur den ska användas.

Utrustning för vattenlivräddning
Riktlinjerna slår fast att det bör finnas livräddningsutrustning; såsom livboj, livräddningshake och livräddningsstege, på platser där behov finns. Exempel på på nödvändiga platser är kajer, kanaler och andra vattendrag i tätorter där är vanligt att människor är nära vatten. Särskilt riskfyllda platser bör ha ytterligare kompletterande utrustning såsom räddningsbåt eller flotte.

Placering av utrustning för vattenlivräddning
Utrustningen bör sättas upp väl synlig och nära vattnet. I tätorter och i hamnar bör utrustning för vattenlivräddning placeras med högst 200 meters mellanrum. På badplatser bör utrustningar placeras med högst 100 meters mellanrum. Fasta kajstegar bör placeras med högst 50 meters mellanrum.

Allmänheten kan hjälpa till
Det är bra om invånarna gör kommunen uppmärksam på om det saknas livräddningsutrustning eller om den är trasig. Ofta är det räddningstjänsten i kommunen som utövar tillsyn över att det finns livräddningsutrustning i tillräcklig omfattning.

Förarintyg är en heltäckande utbildningsapplikation för blivande fritidsskeppare som ska ta förarintyg (kallas även förarbevis och båtkörkort) och för mer erfarna båtägare och seglingsentusiaster som vill friska upp sina kunskaper inför båtsäsongen.

Förarintyg innehåller 400 teorifrågor som påminner om frågorna på det riktiga provet samt 60 sjökortsfrågor som testar dina navigationskunskaper och din förmåga att läsa sjökort. För att uppmuntra djupinlärning så har två tredjedelar av frågorna en tillhörande förklaringsruta som ger mer detaljerad information på ämnet eller förklarar varför rätt svar är rätt och varför fel svar är fel.

Förarintyg innehåller även provstatistik, en lättläst sammanfattning av teorin och en lista med de viktigaste navigations- och båttermerna

Förarintyg är designad både för iPhone, iPad och Android och har ett intuitivt, högupplöst och kompakt gränssnitt likt det i Boboshis framgångsrika utbildningsapplikationer iKörkort, iKörkort MC, Jägarexamen och Scuba Exam.

Förarintyg kostar 75 kronor. Förarintyg Lite är gratis men har ett begränsat innehåll.

INNEHÅLL- 400 teorifrågor och 60 sjökortsfrågor
– Över 300 utförliga förklaringar till frågorna
– En lättläst sammanfattning av teorin uppdelat i tio kapitel
– Lista med navigations- och båttermer
– Statistik för både teori- och sjökortsprovet
– Detaljerad, överskådlig och pedagogisk rättning med förklaringar
– Automatisk sparfunktion som ger dig möjlighet att återuppta påbörjade prov
– Slumpad placering på alla svarsalternativ
– Inbyggd funktion för att utmana vänner
– Kompakt universaldesign anpassad för både iPhone & iPad och de flesta Android-skärmstorlekarna
– Intuitivt, vackert och högupplöst gränssnitt

Om Boboshi

Boboshi startades hösten 2009 av tre barndomsvänner med olika professionella och akademiska bakgrunder men en gemensam passion för IT och entreprenörskap. Vårt mål är att producera originella, innehållsrika och användarvänliga applikationer av högsta kvalité till både den svenska och internationella marknaden.

Info: http://boboshi.se/

Mastreflexen består av en folie som är både fluorescerande och reflekterande – 3M Diamond Grade. Det är en sjösäkerhetsprodukt som gör båten mer synlig dygnet runt i nödlägen och i sjögång upp till 60 graders lutning.

Martin Hassellöv, arbetar med ett kommunikationsprojekt om havsmiljöfrågor och har utrustat sin segelbåt – en Challenge 67 – med en mast- och bomreflex:
– Mastreflexen är väldigt enkel att montera, till skillnad från att måla med fluorescerande färger. Till båtens mast på 26 m användes tre mastreflexer.

Challenge 67:orna är designade för optimal sjösäkerhet med god radar visibilitet. Mastreflex™ ökar sjösäkerheten visuellt.

Produktfakta
Mastreflex™ kan användas som masttoppsreflex och/eller appliceras på bommen. Reflexen är tvåfärgad: rödorange och vit. Format: 500 x 200 mm. Förpackningen innehåller monteringsanvisning, skalpell, rengöringsservetter och monteringsskrapa.

Mastreflex™ är utvecklad av Systemtext, men är också ett resultat av det fördjupade samarbetet mellan Systemtext och 3M, vars folie används.

Produkten finns att köpa i Systemtexts webbutik eller genom återförsäljare, som finns omnämnda här http://www.systemtext.se/produkter/mastreflex/http://

Interboat som är Sveriges ledande kedja av marinhandlare har tillsammans med Svedea Båtförsäkring tagit fram en garanti för dolda fel på motor och drivlina i begagnade båtar. Garantin som följer med på köpet ger ett utökat skydd för båtar som kostar mer än 50 000 kr och som inte är äldre än tio år. En förutsättning för att garantin ska gälla är att kunden väljer Svedeas XXL-försäkring – en omfattande båtförsäkring som innehåller bland annat assistans, stilleståndsersättning och ersättning för maskinskador som kunden inte vållat på egen hand.

– Den nya garantin gör det tryggt att köpa begagnat. Även om dolda fel på båtmotorer inte är särskilt vanliga så är de smärtsamma för den de drabbar. Den nya garantin är en klar förstärkning av kundens skydd enligt konsumentköplagen, säger Thomas Vallmar, marknadschef på Interboat.

– Vi är mycket nöjda över samarbetet med Interboat och den nya garantin är ett exempel på hur vi båda vill fortsätta att göra båtägandet enklare och tryggare, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef för Svedea Båtförsäkring. Med Interboat-garantin och Svedeas XXL-försäkring får den som köper begagnat ett mycket gott skydd för alla typer av skador.

Blå Bandet vill med kampanjen Nykter midsommar – för barnens skull! uppmärksamma alkoholfria midsommarfiranden och uppmana alla att fira en midsommar utan alkohol.

Under midsommarveckan deltar Blå Bandet med torgmöten och olika jippon på en rad platser och avslutar med Blå Bandets riskkonferens och midsommarläger på
Karlskoga folkhögskola torsdag till söndag.

Turnéplan
Lördag 15 juni Enköping, Stora torget kl 10.00–12.00
Uppsala, Stora torget kl 14.00–16.00
Söndag 16 juni Sickla köpcenter, Nacka 10.00–12.00
Mynttorget, Stockholm Gamla stan 13.00–15.00
Måndag 17 juni Västerås 11.00–13.00
Arboga 15.00–17.00
Tisdag 18 juni Örebro, Våghustorget kl 11.00–13.00
Askersund, Hamntorget 15.00–17.00
Onsdag 19 juni Jönköping, Hoppets torg 11.00–13.00
Skövde, Hertig Johans torg 15.00–17.00
Torsdag 20 juni Kristinehamn, Södra torget 11.00–13.00
Karlskoga, Nobeltorget 14.00–16.00

Ett mål med Blå Bandets förebyggande arbete med tidiga insatser är att stärka vuxna i sin roll som gränssättare när det gäller sin egen och ungdomars alkoholkonsumtion och att ge barn råg i ryggen att våga säga ifrån samt att avstå från att själva börja dricka alkohol när de blir äldre.

Info: www.blabandet.se

Kristinehamns gästhamn kan numera stoltsera med en äventyrsminigolfbana på 18 hål. Alla banor är noga renoverade, nya mattor med bästa konstgräs, inlagd ruff, ”bunkrar”, ”vatten” och där flera nya hinder har köpts in och placerats ut.

En stor fyr, längre bro, större spiraler m.m. kommer att erbjuda en trevlig och utmanande minigolfrunda.

Invigningsputten ska slås på onsdag eftermiddag.

På fredag 14 juni blir det stor invigning på Utö i Stockholms skärgård. Under 2013 har Skärgårdsstiftelsen gjort flera stora publika investeringar på Utö. För att uppmärksamma dessa vill vi samla de som på olika sätt bidragit eller berörs till en festlig invigning!

På invigningsdagen blir det bland annat en rundvandring på Utö och besök vid den nyrenoverade Prästbacken och Utö kvarn. På ön finns nya informationsskyltar med syntolkning och Barnens Utöstig.

Invigningstalare är Martina Mossberg, Kommunstyrelsens ordförande i Haninge och Gustav Andersson, Skärgårdslandstingsråd och ordförande i Skärgårdsstiftelsen.

Det blev en femteplats för svenska Anna Kjellberg när VM i matchracingsegling för damer nyligen avgjordes i koreanska Busan. Och den placeringen räcker för att ge Kjellberg och hennes besättning delad ledning i nystartade Women’s International Match Racing Series: – Det är så sjukt roligt när det stämmer i hårdvindssegling, det finns inget bättre, skrattar Anna om den sista matchen som säkrade femteplatsen i VM.

Women’s International Match Racing Series består av fem högklassiga deltävlingar runtom i världen, med Lysekil Women’s Match som final den 5 – 10 augusti. Tack vare fina resultat i de två inledande tävlingarna i Frankrike och Korea har Anna Kjellberg, som seglar för Göteborgs Kungliga SS, gått upp i ledningen i serien. Där är hon i prominent sällskap av nyblivna världsmästarinnan och OS-guldmedaljören Tamara Echegoyen från Spanien, och 2010 års världsmästarinna Lucy Macgregor från Storbritannien.

Slutresultat i ISAF Women’s Match Racing World Championship 2013 i Korea, årets andra tävling i Women’s International Match Racing Series (placering/besättning/nationalitet/poäng):

1. Tamara Echegoyen, Sofia Toro, Eva Gonzalez, Mariana Lobato, Lara Cacabelos, ESP, 25
2. Camilla Ulrikkeholm, Trine Palludan, Louise Ulrikkeholm, Josefine Boel Rasmussen, Joan Vestergård Hansen, DEN, 22
3. Katie Spithill, Alessandra Angelini, Jessica Eastwell, Maryann Thomas, Stacey Jackson, AUS, 19
4. Ekaterina Skudina, Silke Hahlbrock, Ekaterina Chashchina, Tatiana Lartseva, Vera Dubina, RUS, 15
5. Anna Kjellberg, Johanna Larsson, Karin Almquist, Linnéa Wennergren, Annie Wennergren, SWE, 13
6. Alexa Bezel, Corinne Meyer, Romy Hasler, Manon Luther, Laurane Mettraux, SUI, 11
7. Susannah Pyatt, Karleen Dixon, Jenny Egnot, Jenna Hansen, Raynor Haagh, NZL, 9
8. Claudia Pierce, Hannah Osborne, Aimee Famularo, Paige Cook, Janelle Peat, NZL, 7
9. Sung-Eun Choi, Won Hee Seo, Moon Mi Kim, Jin Sook Choi, Som Da Park, KOR, 4

Ställning i Women’s International Match Racing Series efter två deltävlingar, i Frankrike och i Korea (rorsman/nationalitet/WIMRS poäng):
1. Lucy Macgregor, GBR, 25
1. Tamara Echegoyen, ESP, 25
1. Anna Kjellberg, SWE, 25
4. Julie Bossard, FRA, 22
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 22
6. Stephanie Roble, USA, 20
7. Katie Spithill, AUS, 19
8. Alexa Bezel, SUI, 17
9. Klaartje Zuiderbaan, NED, 16
9. Claudia Pierce, NZL, 16
11. Ekaterina Skudina, RUS, 15
12. Caroline Sylvan, SWE, 14
13. Milly Bennett, AUS, 8
13. Susannah Pyatt, NZL, 8
15. Morgane Dréau, FRA, 4
15. Sung-Eun Choi, KOR, 4

Evenemangen på 2013 års Women’s International Match Racing Series är (datum, tävling, ort, båttyp):
• 15-19 maj – Saint Quay Women’s Match Racing – St Quay, Frankrike – Elliott 6m.
• 6-9 juni – Pusan Cup International Women’s Match Race – Pusan, Korea – K 30.
• 20-23 juni – Danish Open Women’s Event – Skovshoved, Danmark – J/80.
• 11-14 juli – New York Women’s Invitational – Oakcliff, New York, USA – SM 40.
• 5-10 augusti – Lysekil Women’s Match – Lysekil, Sverige – DS 37.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Under våren har seglaren Peter Gustafsson (Blur.se) tillsammans med ett antal duktiga seglare och några sponsorer fått ihop en ny seglingscup med några av Sveriges bästa seglare. Det kan liknas det vid bilsportens STCC eller Elitserien i segling. Det är lite mer spektakulärt och publikfriande än annan segling.

Bland de fem teamen som seglar återfinns Fredrik Lööf (OS-guld London), Hans Wallen (OS-silver Atlanta), Martin Krite (vinnare Volvo Ocean Race) och många fler profiler.

I år seglar båtarna i Oslo, Göteborg, Malmö och Stockholm. I Göteborg hade arrangörerna velat segla mitt i stan, men tyvärr har de inte fått till det på kort varsel. I stället kör de ute på Hönö onsdag-lördag den här veckan.

För att få en idé om hur det kan se ut, kolla de läckra bilderna från förra helgens arr i Oslo.

Info: http://www.flickr.com/photos/blursailing/sets/72157633957679602/

Nu blir det lättare att vårda båtbatterierna och hitta rätt laddare för ändamålet med en ny app från CTEK. Utöver produktguiden får man en överskådlig presentation och ingående beskrivning av alla laddare och med hjälp av en gps-funktion visas närmaste butik där man kan köpa den laddare man behöver.

CTEKs app är utvecklad för att hjälpa konsumenter bli medvetna om vikten av att vårda sina fordonsbatterier. I takt med att fordonstekniken utvecklas, t.ex. START- och STOPP- teknologin, är det inte alltid så lätt att veta vilken typ av laddare som behövs. På marknaden finns det dessutom en uppsjö av batteriladdare för olika ändamål att välja på. CTEKs app är ett försök att hjälpa konsumenten i sitt laddarval.

− Tanken var att ta fram appen som ett säljstöd främst för distributörer och återförsäljare. Men det är så många som har visat intresse så nu utvecklar vi den ytterligare och gör den mer användbar även för konsumenter, säger Katariina Stahl, Sälj- och Marknadsdirektör på CTEK.

Att ha en batteriladdare hemma blir allt viktigare, dels med tanke på miljön, dels i takt med fordonsutvecklingen.

− Vi går mot ett samhälle som blir allt mer strömberoende när det gäller fordon och även våra fritidsintressen. Något inte många känner till är att batteriet håller längre om man laddar det regelbundet, vilket ger en direkt miljövinst samtidigt som det är ekonomiskt. För varje batteri som inte slängs på tippen besparas miljön, säger Katariina Stahl.

Fakta om CTEK:s app
• Guide för att hjälpa användaren hitta rätt batteriladdare
• GPS-funktion som guidar till närmaste återförsäljare
• Manualer och produktblad på drygt 20 språk till 20 olika laddare, batteritestare och olika tillbehör – till moped, motorcyklar, alla sorters bilar och bussar, traktorer, gräsklippare, båtar och mycket mer
• Möjlighet att ladda ner, skicka och skriva ut produktbladen direkt från appen
• Appen är tillgänglig för nedladdning i 40 länder runt om i världen
• Information om CTEK som företag
• Tillgänglig för iPhone och iPad idag, en version för Android utvecklas nu och lanseras i höst
• Appen är gratis och hittas på App Store genom att söka på ”CTEK”

Info: www.ctek.com

27 racerbåtar VM-tävlar i helgen på Riddarfjärden. Båtarna gör 180 km/h på världens mest svårkörda bana helt nära huvudstadens kajer. Över 100 000 stockholmare väntas komma till Riddarfjärden där svenska världsmästaren Erik Stark (bilden) och svenskan Angelica “Bimba” Sjöholm tävlar mot världseliten.

Sverige har därmed sitt eget Monte Carlo-Race på vatten. Stockholms Stad, Stockholm Visitors Board och Motorlotteriet är samarbetspartners. Vid fint väder planerar arrangörerna för en folkfest med över 100 000 besökare. Evenemanget är gratis.

Flera kringaktiviteter serveras publiken, både i vattnet och på land. Bland annat e visar Wakeboardlandslaget upp sig och en surfbuss är på plats så att besökare kan prova paddleboard på Fjärden.

Tävlingarna går att följa från Riddarholmen, Söder Mälarstrand och Stadshuskajen.
Ingen annan F1 eller F2 båttävling har det senaste decenniet haft så många båtar vid startbryggan (27 stycken). Förarna måste kvala.

– Det är den enda tävlingen i Sverige med F2 båtar, säger Anders Bjurman ordförande KMKr och ansvarig för tävlingen. Det är en enorm fartkänsla i båtarna och en unik upplevelse att åka mitt inne i en av Europas vackraste huvudstäder.

Det är oerhört tufft att tävla på Riddarfjärden, då det finns kajer runt banan och svårbemästrade vågor.
Alla förare åker med samma akrylatbensin (miljöbensin). Motorerna är EPA-godkända miljömotorer.

– Folk kommer nära depåerna och kan titta på båtarna, fortsätter Anders Bjurman. Starten är häftig. När den röda lampan släcks går alla båtar igång och publiken kan stå några meter bakom. Det finns goda möjligheter att ta del av stämningen runt tävlingarna och få träffa både förare och team.

SCA deltar med en kvinnlig besättning i havskappseglingen Volvo Ocean Race 2014-2015. Nu söker vi kvinnliga seglare under 30 år som älskar havskappsegling. Först och främst vill hitta seglare som vill segla från Stockholm till Göteborg i sommar.

SCA har redan hittat några kandidater men vill ha fler kvinnliga seglare under 30 år till Team SCA.

De är övertygade om att det finns många unga kvinnliga seglare i Sverige som är redo att anta utmaningen och som skulle kunna bli havskappseglare av rang. Därför söker vi kvinnliga seglare med den rätta inställningen. När vi hittat dem kan vi coacha med de rätta tränarna och bygga ett bra seglingsteam.

Med på seglingen, som sker med en Farr 45:a, mellan Stockholm och Göteborg finns Martin Strömberg. Han är en av Team SCAs coacher och en erfaren havskappseglare. Martin kom fyra i Volvo Ocean Race 2009 och vann tävlingen 2012 ombord på franska Groupama.

De som visar rätt inställning och har seglingskunskaperna kan bli inbjudna till teamets bas i Puerto Calero på Lanzarote, Spanien, i höst, för att under cirka en månad leva, träna och segla med Team SCA. Kanske kan det till och med bli en plats ombord på Team SCA:s båt i Volvo Ocean Race 2014-2015?

SCA är ett globalt hygien- och skogsindustriföretag. 80 procent av SCAs konsumenter runt om i världen är kvinnor. Därför har vi valt att ställa upp i världens tuffaste världsomsegling med en helt kvinnlig besättning.

Är det här nått för dig? Tror du att du har vad som krävs? Skicka ditt CV och en ansökan till Hr@atlant.org

Foto: Rick Tomlinson.

Det är betydligt dyrare att ta hand om övergivna skrotbåtar än vad som framkommit tidigare. Samtidigt är det mycket svårt att identifiera ägaren till övergivna båtar. Det visar projektet ”Svenska skrotbåtar” som Håll Sverige Rent nyligen slutfört.

I Sverige finns över 100 000 fritidsbåtar som är över 40 år gamla, och många av dessa närmar sig bäst-före-datum. Idag saknas ett nationellt system för omhändertagande och återvinning av skrotbåtar, vilket gör att det är svårt för en båtägare att skrota sin gamla båt.

Det innebär stor risk att många skrotbåtar hamnar i naturen och skräpar ned inom en snar framtid, vilket kan bli en dyr historia för skattebetalarna. Det är nämligen mycket kostsamt att skrota en båt som hamnat i naturen, och närmast omöjligt att identifiera ägaren.

– Skrotbåtar är ett växande problem som kräver åtgärder idag, säger Anna Linusson, vd på Håll Sverige Rent. Det behövs ett nationellt system för båtskrotning så att det blir enklare att göra rätt. Det behövs även ett system som gör det möjligt att identifiera ägare till båtar som dumpats, så att ägarna kan ställas till svars.

I Håll Sverige Rents projekt ”Svenska skrotbåtar” kartlades och inventerades uttjänta fritidsbåtar i Stockholms län. I projektet skrotades fem övergivna båtar.

Medelvärdet för kostnaden för skrotningen var nästan 40 000 kronor, varav bärgnings- och transportkostnaden utgjorde den allra största delen. Själva skrotningen utgjorde i flera fall bara 10 procent av kostnaden. Den sammantagna kostnaden är betydligt högre än vad som framkommit tidigare, en nota som hamnar hos kommunen om inte ägaren kan identifieras.

– Rapporten visar att det är bärgning och transport som kostar. Vi tror att en informationskampanj i kombination med ett system för omhändertagande av skrotbåtar som bekostas av båtbranschen, som ett slags producentansvar, skulle spara mycket pengar för skattebetalarna, säger Anna Linusson.

En ytterligare komplikation när det gäller svårigheten att identifiera ägaren till skrotbåten är att en kommun eller en fastighetsägare enligt dagens regelverk inte har rätt att flytta någon annans båt utan tillstånd från båtägaren. Det här bidrar också till att risken att skrotbåtar blir liggande ute i naturen.

Läs mer i rapporten ”Svenska skrotbåtar – en pilotstudie i Stockholms län” (finns att ladda ner på www.hsr.se)

Kommentarer

Timo 15:10:22 2013-06-12

Hejsan jag önskar få veta vart det finns övergivna båtar då jag gärna kommer ock hämtar de flesta jag är en stor båt fantast mvh timo

Timo 15:11:12 2013-06-12

Jag har nr 0720333785mvh

Magnus MackAldener, teknisk doktor och chefsingenjör på Scania, har tilldelats Professor Ferdinand Porsches pris för framstående forskning inom fordonsteknik. Han får priset för utvecklingen ett avancerat system för avgasefterbehandling. Systemet gjorde det möjligt för Scania att redan våren 2011 presentera motorer som uppfyllde det utsläppskrav som införs vid årsskiftet 2013/2014 (Euro 6).

– Jag är mycket stolt över att vara en av de ingenjörer inom i den internationella fordonsindustrin som tilldelats detta fina pris. Det är ett erkännande av Scanias framträdande position inom motorutveckling och resultatet av ett framgångsrikt lagarbete som jag haft förmånen att vara en del av, säger Magnus MackAldener.

I Scanias system för avgasefterbehandling används oxidationskatalysatorer, partikelfilter och SCR-teknik för att rena avgaserna från de kväveoxider och partiklar som återstår efter förbränningen i motorn. Systemet har byggts in i en kompakt ljuddämpare, vilket ger större plats för övrig utrustning och last.

– Vi började att utveckla systemet för omkring fem år sedan. Arbetet har resulterat i ett robust och tillförlitligt system som lever upp till våra kunders högt ställda krav på kvalitet och prestanda, konstaterar Magnus MackAldener.

Magnus MackAdener, som är född 1970, anställdes vid Scania 1997 efter civilingenjörsexamen vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Alltsedan sin första chefsbefattning 2001 har han varit verksam inom Scanias forskning och utveckling. År 2001 doktorerade han inom området maskinelement. Sedan 2008 är han sektionschef med ansvar för utvecklingen av Scanias system för avgasefterbehandling.

Professor Ferdinand Porsches pris delas ut vartannat år och instiftades 1977 av Louise Piëch, dotter till Ferdinand Porsche. Prissumman uppgår till 50 000 euro.

Prisutdelningen äger rum vid Wiens tekniska universitet, som också ansvar för nomineringsarbetet i samråd med Porsche AG och medlemmar i familjen Porsche-Piëch.
Mer information om Scanias prisbelönta system för avgasefterbehandling finns i pressrummet på hemsidan, http://www.scania.com/media/euro6

Sail Racing är officiell klädleverantör till nya M32-cup som nu i veckan med sitt första event, Oslo 5-8 juni med sex tävlande team. Sail Racing förser cupen och organsationen runt projektet med tekniska plagg och accessoarer.

Team med OS-guldmedaljören Fredrik Lööf som skeppare, samt mycket erfarna flerskrovsseglaren
Klabbe Nylöf med sitt Sail Racing GORE-TEX® Team. Både Fredrik och Klabbe är med i Sail Racings
test team och bidrar till utvecklingen av Sail Racings tekniska produkter.

Lars Bolin, marknadschef på Sail Racing:

– Detta känns superkul! Dels att vara en del av M32-cup och dels kunna ha med två skickliga team i racen. Vi är väldigt glada att dessutom ha ett eget team med
GORE-TEX och Klabbe Nylöf. Vi har ju talat om ”speed sailing” sedan vi startade varumärket för snart
14 år sedan. Nu blir det inte bara den typen av actionfylld segling i Americas Cup World Series eller
Extreme Sailing Series utan vi kan också se och beundra detta på nära håll och lokala vatten. Det ska
bli väldigt spännande att följa cupens första event och utveckling därefter.

M32 är en lätt och mycket snabb katamaran i kolfiber, designad av Göran Marström och Kåre Ljung
och byggd i Västervik. Normalt seglas den av 4 personer men det är enkelt att ta med gäster ombord.

Tekniskt måste båtarna i toppskick, där små justeringar kan vara skillnaden mellan vinst och förlust i
snabba och intensiva city race.
Inledningsvis startar M32-cup med event i Oslo 5-8 juni. Därefter Hönö/Göteborg 12-16 juni, Malmö
21-24 augusti och Stockholm 19-21 september.

Årets operaföreställningar, Blekinge Operapelago, fd Opera på Ungskär/Stenshamn har fått klart med en av Italiens mest efterfrågade tenorer, Emanele Servidio. Förutom de traditionella föreställningarna på Stenshamn, Ungskär, Marinmuseum och Hanö kommer i år det att ges föreställning i Ronneby.

Det är Ronneby Folkteater som står för arrangemanget.

Årets arrangemang är en hyllning till Giuseppe Verdi med anledning av att det i år är 200 år sedan han föddes.

Start för årets sommarföreställningar blir på Ungskär den 27 juli. Premiär den 2 augusti på Stenshamn. Biljetterna släpps den 12 juni.

I strålande sol och tilltagande vindar avgjordes på söndagen Stjärnbåtens jubileumsregatta. Täta seglingar som Torsten Jacobsson och barnbarnet Olle, GKSS vann tätt följd av Roger Eliason och Uno Söderlund, GKSS och sedan kom Carl-Axel Sahlquist och Carl-Jan Flach, Göteborgs Yacht Club på tredje plats.

Efter avslutade seglingar blev det underhållning på hamnplan och sedan förrättades prisutdelningen av Pelle Petterson och Carl-Axel Sahlquist.

Även de eldsjälar som har renoverat stjärnbåtarna under vintern med Dick Berghede som ledare uppmärksammades med tacktal och ett diplom.

Efter prisutdelningen höll auktionsförrättare Petter Berglund auktion på de tre stjärnbåtarna som gav ett bra bidrag till GKSS junioravdelning.

För fullständigt program http://www.gkss.se/stjarna

Helgens Grand Prix på Sune Carlssons Båtvarv i Saltsjöbaden började i strålande solsken. Första starten blev tyvärr uppskjuten till eftermiddagen då vinden till slut hittat till Baggensfjärden. Fyra race genomfördes under helgen med Team Linda högst upp på prispallen, vilka kom tvåa i förra årets första Grand Prix.

Även det här året visade sig Sune Carlssons båtvarv och Saltsjöbaden från sin bästa sida. Säsongspremiären av Audi Dragon Cup hölls i strålande solsken på lördagen och Team Linda kammade hem segern med hela sju poäng. Team 5i12 med Martin Pålsson som skeppare kom tvåa med tio poäng. Tätt följt kom Team Ming med skeppare Henrik ”Sputte” Baltscheffsky på 11 poäng.

Team Lady är ett helt nytt drakteam för i år, skepparen Lena Gustafsson kommenterar helgens segling
”Vi är nya i klassen och tycker draksegling är jättekul. Den här säsongen kommer att handla om att sätta ihop ett bra och välsvetsat team samt att trimma in oss. Vi ser den här säsongen som en träningssäsong och satsar på att klättra så mycket som möjligt i tabellen. Som tjejteam har vi fördelen att vi är lätta och kan vara 4 personer ombord, vilket gör att vi kommer att kunna segla snabbare i lätta vindar. Vi vill också nämna att vi har blivit otroligt bortskämda av killarna i klassen. Som ensamt tjejteam har vi fått ett väldigt varmt bemötande och välkomnande av de andra teamen.”

Denna regatta kommer att kunna följas i TV-programmet Segling som går i TV4 Sport på onsdag 21:30.

Se teasern för programmet här: http://www.youtube.com/watch?v=s3cNvxoalfw

Askeladden i Norge har skrivit ett ramavtal med flera myndigheter, inlusive polisen, för leverans av RIB-båtar. Detta efter en grundlig utvärdering och anbudsförfarande, där Askeladden Boats AS alltså fick uppdraget.

De vinnande argumenten för Askeladden var hög teknisk standard och konkurrenskraftiga priser, korta leveranstider och kunskap om RIB (Ridgid-Inflatable Boat).

Avtalet innebär långsiktiga leveranser av RIB i olika storlekar och med specialanpassad utrustning för det norska försvarets olika behov. Leveranserna genomförs i samarbete med Askeladdens polska produktionspartner som redan har stor erfarenhet av RIB-leveranser till polis och försvar med flera.

Serviceansvaret hanteras av Båtens Beste, som är Askeladdens interna avdelning för försäljning och service till kommersiella kunder.

Med det här avtalet har Askeladden fått ett fotfäste inom specialanpassade båtar för krävande yrkesanvändning, något som länge har varit en planerad satsning.

Askeladden har bland annat levererat en specialutrustad
Commuter RIB 10 som polisbåt til Sörlandet.

De båtar som omfattas av avtalet är i storlekar från sex till tolv meters längd med olika utrustning och påbyggnad. Politiets Data- og Materielltjeneste kan även använda ramavtalet och köpa Askeladden RIB till polisen.
För Askeladden representerar avtalet ett nytt och viktigt ben att stå på vid sidan av kärnverksamheten, som är fritidsbåtar.

– Vi gläder oss till att få det här samarbetet med Försvaret, som vi uppfattar som en kompetent och krävande båtköpare som vi har stor respekt för. Med våra många seriösa huvudleverantörer i ryggen känner vi oss säkra på att vi i varje sammanhang ska kunna leva upp till Askeladdens kvalitetsprofil, säger Henrik J. Askvik, daglig ledare för Askeladden.

Bildtext:
Politsåten Askeladden Commuter 10 RIB.

Båttillverkaren Alukin med hemvist i Roslagen väljer Svedea Båtförsäkring som försäkringspartner. Samarbetet omfattar Alukins hela modellprogram av hållbara aluminiumbåtar. Svedea Båtförsäkrings olika försäkringar kan tecknas vid köp av en Alukin-båt från juni 2013.

Svedea Båtförsäkring har inlett ett samarbete med Alukin, en helsvensk båttilverkare som bygger hållbara aluminiumbåtar i Norrtälje. En stor del av båtarna anpassas helt efter kundernas önskemål. Samarbetet innebär att Alukin erbjuder försäkringar från Svedea i samband med försäljning av sina båtar.

– Alukin bygger hållbara båtar för proffs och båtägare som verkligen använder sin båt. Det känns bra att vara försäkringspartner till en båttillverkare som bygger båtar för kvalitetsmedvetna båtägare, säger Göran Södergren, försäljningschef på Svedea Båtförsäkring.

– Våra kunder värdesätter driftsäkerhet och ett enkelt båtägande. Svedeas försäkringar gäller i sjön året runt vilket vi gillar, säger Peter Nikula, VD på Marinteknik i Norrtälje som tillverkar Alukin-båtarna.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har fått i uppdrag av regeringen att kartlägga olägenheter från vattenskotrar och andra mindre motordrivna vattenfarkoster. I uppdraget ingår också att föreslå lagändringar för att komma tillrätta med problemen.

– Vi kommer att göra en genomgång av hur användningen av vattenskoter påverkar växt- och djurliv i strandnära områden samt hur den påverkar människor. Det gäller både frågan om säkerhet och upplevelsen av exempelvis buller, säger HaV:s generaldirektör Björn Risinger.

I söndags skadades en 46-årig kvinna svårt då hon simmade en bit utanför strandkanten i Mälaren och blev påkörd av en vattenskoter. Skoterföraren försvann från platsen men misstänks för grovt vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i sjötrafik och smitning från sjöolycka. Enligt Trafikverket ökar antalet olyckor med vattenskoter och det sker mellan en till två dödsolyckor varje år.

– Vattenskoterfrågan är en fråga som jag under min tid som miljöminister har fått ta del av flera synpunkter kring, exempelvis vad gäller erfarenheter av störningar från nöjeskörning och krav på hårdare reglering, säger miljöminister Lena Ek i ett pressmeddelande.

Den gällande vattenskoterförordningen innehåller förbud mot att använda vattenskoter utanför särskilt tillåtna områden men förbudet har visat sig svårt att tillämpa i praktiken. Därför vill regeringen nu att förordningen ses över. Uppdraget till Havs- och Vattenmyndigheten tar sikte på den faktiska störning som kan uppkomma vid användning av vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster och hur störningen kan undvikas.

– Den senaste olyckan i Mälaren och även tidigare incidenter med vattenskotrar visar att användningen är ett stort säkerhetsproblem, det är också en viktig miljöfråga. Vi kommer att vara klara med vår kartläggning och analys i november. Då kommer vi också att presentera eventuella förslag till lagändringar, säger Björn Risinger.

Reglerna om att köra vattenskoter finns i förordning (1993:1053) om användning av vattenskoter. Här står bland annat att den som framför en vattenskoter ska ”anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan”.

Den som kör vattenskoter har lika stort ansvar som övriga sjötrafikanter att följa de regler som finns och att känna till vilka regler som gäller där man kör. Som vattenskoterförare måste man därför känna till sjövägsreglerna och i övrigt använda gott omdöme i förhållandet till annan sjötrafik.

Kommentarer

Olof Malmlöf 10:56:04 2013-06-07

Se äver skoter men låt inte enskilda olyckor och tidningsrubriker styra lagstiftingen! Följ de flesta andra länder som fullt ut betraktar moderna vattenskotrar som de BÅTAR de är. Det finns fullt tillräckligt med lagar som reglerar dem. Med KBV’s aldrig sinande resurser får man ta itu med avarterna. De vattenskotrar som har sjunkande skrov (som var populära förr), motoriserade surfbrädor etc är inte båtar och bör köras på speciella områden där de inte stör. Titta över uthyrningsverksamheten för de som tillfälligt kör tenderar att köra runt runt och utan grund- kunnande. Vi ägare åker aldrig runt på samma ställe. Rätt använd är Vattenskotern ett fenomenalt sätt att göra utflykter i t.ex Stockholms skärgård. De är därtill renarde än de flesta motorer på båtar idag, sjösäkra, på många sätt skadesäkrare än en liten RIB då det inte finns någon propeller och moderna skotrar är tysta om man inte hoppar på vågor. Basera besluten på FAKTA!!

Ove 23:15:55 2013-07-15

Förbjud inte fordonet. Det är som vanligt föraren som är problemet. På vägarna får man köra en bil med obegränsat antal hästkrafter! Som Olof sade, basera beslut på fakta!

Nisse 11:16:32 2013-08-01

Olof M.: En surfbräda med eller utan motor är en båt enligt svensk lag. Samma sak gäller för en sjunkande vattenjet.