För sjunde året firades Båtklubbarnas Dag och Stockholms vatten fylldes med båtklubbsbåtar. En glad båtfest i strålande sol, men med orosmoln över båtklubbarna. – Ur Båtliv 5-17

Sedan lanseringen 1994 har Buster Magnum sålts i 5 000 exemplar. I september lanseras den femte generationen – med starka associationer till flaggskeppet Buster Phantom. Båtliv har provkört prototypen. – Ur Båtliv 5-17

Bavaria E34 är en extremt rymlig och modern 10,3 m båt för den som vill ha en axeldriven motorbåt för lugna färder på sjön. Nya E34 finns både som Salong och Flybridge. – Ur Båtliv 5-17

Aquador 35 AQ bryter helt med den finska båttillverkarens tidigare modeller. Det här är inte bara en helt ny Aquador med yachtkänsla, utan snarare ett nytt båtkoncept med originella lösningar. Ur Båtliv 5-17

Hos Årstavikens Segelsällskap i Stockholm är det snart färdigmålat med traditionella bottenfärger. Båtklubben ligger i en dricksvattentäkt och får därför inte använda vilka färger som helst. – Ur Båtliv 4-17

Yamaha har presenterat lättare och modernare versioner av två av sina storsäljare. Företagets nya F25G och F100 passar en lång rad av våra vanligaste motorbåtar. – Ur Båtliv 4-17

Båtbranschen är entydig: daycruiserbåtar är vinnarna i försäljningen. Båtliv har provat tre konkurrenter som vänder sig till tre olika kundgrupper. Men en av båtarna är den bästa kompromissen. – Ur Båtliv 4-17

SÄSONGEN ÄR IGÅNG och i skrivande stund kan vi redan glädjas åt framgångar i världscupen. Fem svenska besättningar var på plats franska Hyeres och det blev inte mindre än tre medaljrace och två medaljer. – Ur Båtliv 4-17

Joysticksystem har funnits några år till marknadens största utbordare från Mercury och Yamaha. Nu har styrtillverkaren SeaStar tagit fram ett system, som heter Optimus, som även kan användas tillsammans med mindre utbordare. – Ur Båtliv 4-17

Mer än 70 procent av olyckor relaterade till fritidsbåtslivet sker i hamnen
eller i samband med till- eller lossläggning. Att gå iland i stället för att hoppa är
ett enkelt sätt att minska risken för skador. – Ur Båtliv 4-17

NÄR KUNG BORE så sakteliga släppte sitt grepp om oss båtfolk hade vi i Svenska Båtunionens styrelse vår konstituering. Det är glädjande nog flera positiva saker man kan notera detta år. – Ur Båtliv 4-17

Kan man välja att segla, paddla eller åka motorbåt runt våra kuster under semestern så är det klart man kan välja att ro också. Båtliv har träffat Wim och Tove Kotzé som sedan 2006 designar, tillverkar och säljer båtar för snabba roddturer. – Ur Båtliv 4-17

Bättre funktionalitet och lägre priser gör de nya termiska kamerorna Flir M100 och M200 mer användbara. I kombination med Raymarines nya snabbare Axiom GPS-plottrar öppnar sig helt nya möjligheter. – Ur Båtliv 4-17

Nimbus 305 Drophead är en riktigt stor och öppen båt. Med enbart 150 hk diesel blir den en lugn och social skärgårdskryssare för soliga dagar. – Ur Båtliv 4-17

Att förebygga brott är den viktigaste åtgärden enligt inrikesminister Anders Ygeman (S). Här svarar han på Båtlivs frågor om motorstölderna. – Ur Båtliv 4-17

Marex 310 Sun Cruiser är en bra familjebåt i en uppdaterad version. Med gott om plats och smarta lösningar är detta en av de bästa båtarna i sin klass. – Ur Båtliv 4-17

När aluminiumbåtar är högsta mode är det lätt att glömma bort att även stål är ett klassiskt material för att bygga båtar. Båtliv har besökt Linssen i Nederländerna. – Ur Båtliv 4-17

VAD HAR VI för visioner för svenskt båtliv? Vad är det som driver ditt eget, dina båtkompisars och SBU:s båtliv vidare? – Ur Båtliv 4-17

Varje år samlas ett gäng för att segla på kapp. På skoj naturligtvis. – Ur Båtliv 4-17

Med teknik från större yachter och båtar ska Humphree ge fritidsbåtsägarna mer och bättre komfort ombord. Interceptorer, aktiv stabilisering och rörliga fenor är receptet. – Ur Båtliv 4-17

Massor av svenska båtälskare åker till Florida varje år. Den södra delen med The Keys är rena tummelplatsen för den som vill vara på, i eller under vattnet. – Ur Båtliv 4-17

Servo gör båtens styrning upp till fem gånger lättare. Båtliv har provat SeaStar Power Assist och även försökt köra med 300 hk utan servo – en upplevelse vi helst vill vara utan. – Ur Båtliv 4-17