Reportage

DET ÄR INTE ”färdiglekt på sjön” än, trots tuffa uttalanden för några månader sedan. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) lär få äta upp sitt redan klassiska uttryck mer än en gång. – Ur Båtliv 2-21

Båtfamiljen IRON utökas med en fjärde modell. Detta flaggskepp på över 8 m är en snabb körmaskin med stabila egenskaper. – Ur Båtliv 2-21

Båtbranschens företag driver miljöarbete på olika nivåer. Elektroniktillverkaren Navico har investerat i hållbara förpackningsmaterial. – Ur Båtliv 2-21

Hwila 25 kombinerar flera av båtlivets goda sidor. Det är en modern, social och klassiskt snygg båt där ägaren kan välja mellan eldrift och bensinmotor. – Ur Båtliv 2-21

Att köra öppen båt på kanalen gör det enklare att skapa nya kontakter. Vår fortsatta färd på Göta kanal bjöd på både ett möte med en båt känd från TV och flera mysiga slussar. – Ur Båtliv 2-21

Den manuella toaletten ombord ställer ofta till problem och är inte alltid så lätt att använda. Vissa modeller kan konverteras till elektrisk tömning och då fungerar det många gånger mycket bättre. – Ur Båtliv 2-21

REGLAGET HAR SINA rötter hos Volvo och företagets DNA med säkerhetstänkande eftersom skaparna av reglaget har arbetat där. Företaget är RMC Marine, som står bakom bogpropellern Swingthruster. – Ur Båtliv 2-21

Båtfolket vill ha ordning och reda på sjön. Det visar den senaste Båtlivsundersökningen. Ordning och reda är också något som infrastrukturministern tidigare lovat i samband med sitt förslag om båtkörkort för vattenskoterförare. – Ur Båtliv 2-21

Nya Flipper 900 DC presenterades före nyår. Vi har testat den tillsammans med en av kon- kurrenterna – Yamarin 88 DC. Två flaggskepp med stora sittbrunnar och komplett utrustade. Men det skiljer en del när det gäller den invändiga komforten. – Ur Båtliv 1-21

Viggo C10 Offshore är byggd för tuffa förhållanden till havs och i skärgården. Prestanda och komfort är på topp i denna premiumbåt god för 65 knop. – Ur Båtliv 1-21

ETT NYTT ÅR har börjat. Ett år som vi alla hoppas ska bli ett bättre år än 2020. Osäker-heterna är dock fortsatt stora och pandemin håller oss seglare i sitt grepp. Samtidigt är det många som jobbar för att vi så snart som möjligt ska kunna släppa rädslan för smitt-spridning, möta våra nära och kära, umgås med vänner och bekanta och få igång det föreningsliv som vi alla på olika sätt gillar och som vår idrott är så beroende av. – Ur Båtliv 1-21

Enligt Sjöfartsverkets preliminära siffror för årets sommarmånader genomfördes totalt 829 sjöräddningsinsatser mellan maj och augusti, varav en övervägande del gjordes för att bistå fritidsbåtar. – Ur Båtliv 1-21

INTE NOG MED att vi har en ovanligt sträng vinter i hela Sverige. Dessutom fortsätter pandemin att hålla oss i ett järngrepp. Båtmässorna i Göteborg och i Stockholm är normalt starten på båtsäsongen, men i år kommer dessa inte att bli av. Detta innebär att vi inte kommer att kunna ha vår traditionella ”Stora Båtklubbsdagen” på mässorna. Vi har därför beslutat att hålla dessa digitalt 14 mars. – Ur Båtliv 1-21

Simrad har tre 9-tums kartplottrar med stora prisskillnader från 8 000 och upp till 30 000 kr! Vi har testat samtliga och redovisar skillnaderna. – Ur Båtliv 1-21

VÅREN ÄR NORMALT sett den viktigaste tiden för båttillverkarna att visa sina nyheter. Båtmässorna är vanligtvis de viktigaste arenorna, men i år blir det annorlunda. – Ur Båtliv 1-21

Sent i november 2019 köpte Maja och Christoffer Kall, båda i 35-årsålder, sin första båt tillsammans. Nu är de inbitna seglare och tillbringar mycket tid med båten. – Ur Båtliv 1-21

MERCURY MARINE lanserar en helt ny Verado med V12 och 600 hk. Det är en V12 utombordsmotor på 7,6 liter och 600 hk. Därmed höjs ribban ytterligare för vad som anses möjligt med utombordsmotorer på båtar. – Ur Båtliv 1-21

JA, DET ÄR ju ingen nyhet för alla oss. Vi vet redan att båtlivet gör oss lyckligare! Samtidigt kan det vara bra att påminna sig själv om det i dessa tider då många upplever både ensamhet, förlust och sorg till följd av pandemin. – Ur Båtliv 1-21

EL OCH ANDRA drivmedel förändrar vårt sätt att driva alla fordon, även båtar. Men de kommande åren är det trots allt bensin och diesel som gäller, även om elmotorerna kommer starkt. – Ur Båtliv 1-21

Västkustens Båtförbund och Svenska Kryssarklubben Göteborg har under fyra år genomfört mätningar i kustvattnet på olika platser i syfte att bidra med fakta om förekomsten av koppar-föreningar. – Ur Båtliv 1-21

Hallberg-Rassy 50 är en dröm för alla seglare. Komforten är i toppklass och tekniskt sett bjuder segelbåten på stora nyheter. – Ur Båtliv 1-21

Går det att åka Göta kanal med en liten, öppen båt? Inga problem, säger Båtlivs reportageteam som bodde på vandrarhem och fick uppleva ovanligt mycket med en 6,5 m lång båt på ”Sveriges Blå Band”. – Ur Båtliv 1-21