Pressmeddelande:
Metoderna lyfts fram i en ny rekommendation för sanering av bottenfärg.
– Följer man den är risken att sprida farliga ämnen omkring sig vid sanering mycket liten, säger Lina Petersson, miljöhandläggare på Transportstyrelsen.
För att inte giftiga ämnen, som till exempel det förbjudna tributyltenn (TBT), ska spridas i naturen gäller det att sanera båtbottenfärg på rätt sätt. I en ny rekommendation till båtägare, båtklubbar med flera presenteras riskminskande åtgärder för att sanera färgen säkert. Fyra metoder pekas ut som lämpliga för borttagning av bottenfärg. Dessa är slipning, torrskrapning, blästring med sand eller kolsyra och gelbehandling med skrapa.
– Vi har många båtklubbar som har väntat på Skrovmålets rapport och det är positivt att saneringsmetoderna som utvärderats är de metoder som många båtklubbar redan använder sig av. Det är också positivt att de flesta båtklubbar redan tillämpar skyddsåtgärderna vid sanering, säger Carl Rönnow, sakkunnig miljö och hållbarhet på Svenska Båtunionen.
Skrovmålets rekommendation ger enbart svar på frågan hur en båt ska saneras, men inte när den ska saneras. Många båtklubbar har länge efterfrågat besked i denna fråga från nationella myndigheter och Svenska Båtunionen hade förväntat sig ett svar i och med Skrovmålet.
– Beslut om åtgärder för båtklubbarna och deras medlemmar kommer även fortsättningsvis att hanteras av kommunerna, vilket innebär att båtklubbarna kan komma att behandlas olika även om de verkar i samma vattenområde, säger Carl Rönnow.
Viktiga åtgärder att följa
Till metoderna följer en lista över nödvändiga åtgärder (se nedan).
– En förutsättning för att de rekommenderade metoderna ska vara säkra för den som utför saneringen och för miljön är att alla åtgärderna följs noggrant, säger Lina Petersson.
Den nya rekommendationen bygger på en studie av Research institutes of Sweden (RISE), som Transportstyrelsen har låtit ta fram. Vid en färgsanering som utförs på rätt sätt kan mer än 98 procent av färgpartiklar och biocider samlas in och omhändertas, visar mätningar i studien. Bakom rekommendationen står förutom Transportstyrelsen även Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, miljöförvaltningen i Stockholms stad och Statens geotekniska institut. Även Kemikalieinspektionen och Arbetsmiljöverket har bidragit i arbetet.
Åtgärder vid sanering av bottenfärg
- marken under båten täcks.
- vind- och regnskyddad miljö skapas runt båten.
- miljö med undertryck skapas vid blästring.
- personlig skyddsutrustning används.
- färgdamm, färgrester, blästermedia och annat material som kommit i kontakt med färgrester och damm samlas upp och hanteras som farligt avfall.
- farligt avfall hanteras på rätt sätt och lämnas till godkänd avfallsmottagare.
- människor och djur i omgivningen skyddas.
Transportstyrelsen rekommenderar slipning, torrskrapning, blästring med sand eller kolsyra och gelbehandling med skrapa för sanering av bottenfärg. Foto: Anna Kassander/Transportstyrelsen.
Källa: Transportstyrelsen.
Sommaren 2020, när alla flyg söderut var inställda, blev just tillgången till en egen fritidsbåt att semestra i, räddningen för många familjer. Dessutom valde många nya båtägare, kanske i brist på annat, att också testa båtlivet, vilket även har märkts i vår medlemsstatistik.
Årets båtsäsong lär bli lika intensiv på grund av osäkerhet om restriktioner och nu okända regler för resor utomlands. Intresset konfirmeras även av många båtbyggare, som har svårt att producera i takt med alla gjorda beställningar inför sommaren.
Några ”70-kronor” har hört av sig. Dam- och herrkronorna är ju välkända i hockeysammanhang och 70+ är numera benämningen på en grupp äldre pensionärer. Nära till hands att då benämna våra betalande båtägare som ”70-kronorna”. De vill ha information om vad båtförbundet gjort med avgifterna 2020 och vad som händer i år. Spontant är det ett tillfälle för alla förbund att informera om både aktiviteter och ekonomi i år.
Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF) nyttjade tidningen Båtliv i nr 6 2020 för att sprida ett eget nyhetsbrev till sina båtklubbar och dess medlemmar och stod för alla extrakostnader. Utfallet har enligt Bertil Sjöholm, ordförande i SMBF, blivit så bra att förbundet vill fortsätta att informera på detta sätt och andra båtförbund har liknande funderingar. Kontakt måste dock alltid tas med redaktionskommittén i god för att kontrollera produktionsförutsättningar m m.
Båtriksdagen, som normalt genomförs live med pompa och ståt, sker även år via länk där alla kan se och tala men inte känna på varandra. Tio förbundsmotioner har skickats in och handlar bland annat om att information via protokoll och möten ska bli mer lättillgänglig för förbunden, att det tillsätts en organisationskommitté som tar hand om stadge- och organisationsfrågor så att förbunden kan ägna sig åt våra viktiga båtlivsfrågor. Även kommittéarbetet måste synliggöras för förbunden och en riktigt utmanande motion vill ta fram en ny debiteringsmodell för våra avgifter. Det ska bli spännande att följa dessa debatter.
Frågan om båtregister har lurat i vassen en tid men är nu aviserad i en miljörapport. Tidigare har både polis, Transporstyrelsen, Larmtjänst och miljöföreträdare påtalat behovet. Det kan vara en idé att Svenska Båtunionen (SBU) redan nu gör en egen genomlysning av frågan och sammanställer både fördelar och nackdelar. SBU har medverkat i tidigare utredningar i samma fråga och det finns fortfarande kunniga båtmänniskor från tidigare statliga utredningar som är beredda att hjälpa till. Glöm inte att även båtförbunden vill medverka i dessa processer.
Ett nytt år med nya förväntningar och möjligheter. Varför inte smörja upp en naturlig informationskanal mellan förbund och styrelse med kansli där även båtklubben kan haka på. Enkla och smarta rutiner, informera uppåt och neråt, hellre för ofta än för sällan, fråga vad man tycker i olika frågor, berätta om bra aktiviteter, tyck själv till i olika båtlivsfrågor och hjälp varandra. Det mesta handlar ju om frågor som inte behöver behandlas på en Båtriksdag och information innebär också ett ökat medinflytande.
Tidningen Båtliv i all ära men i mina kontakter med väldigt många läsare/funktionärer är just utebliven information uppifrån (förbund och styrelse) den absolut vanligaste klagokommentaren men intresset att informera uppåt lär heller inte vara så stort.
Lycka till med stundande sjösättningsförberedelser!