Nyheter

Garmin presenterar nu GMR 2524 xHD2 och GMR 2526 xHD2. Två öppna radarvingar för större båtar. Dessa HD radarantenner har 25 kW uteffekt, en räckvidd på upp till 96 nautiska mil och Pulse Expansion1 som förtydligar mindre mål på skärmen.

Pressmeddelande:
– Jämfört med våra tidigare radar är nya xHD2-serien dubbelt så kraftfull, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

GMR2524 xHD2 på 4 fot och GMR 2526 xHD2 på 6 fot har Pulse Expansion, en funktion som förlänger varaktigheten på sändningspulsen, och på så vis maximerar energin på mål och ökar dess storlek. Med Pulse Expansion kan du enklare identifiera mål på längre distanser som du annars kunnat missa. Pulse Expansion kommer även finnas tillgängligt till våra nuvarande xHD2 öppna vingar samt xHD radomer genom en gratis mjukvaruuppdatering.

Dessa nya kraftfulla radarenheter har även Auto Bird Gain2, en unik funktion som hjälper dig att urskilja fågelflockar på vattenytan som kan indikera ett bra fiskeläge. Dessutom kommer xHD2 öppen vinge med dual radar support som standard så att du kan ansluta två radarantenner till ett och samma system.

Fler funktioner som finns i xHD2 25 kW serien är dual range3, som gör båtturen säkrare, genom att visa både korta och långa signaler samtidigt. Detta eliminerar behovet av att växla mellan vyer, och gör det enklare att hålla koll på omgivningen för att säkerställa väder och landförhållanden. Radarantennen har även ”Dynamic Auto Gain”och ”Dynamic Sea Filter” som ständigt anpassar sig till omgivning, vatten och väderförhållanden för att ge optimal prestanda och samtidigt minska onödiga störningar och klutter. Tillsammans med åtta bitars True Color, ger det en exakt bild av vädermönster och faror som närmar sig.

GMR 2524 xHD2 pris 106 999 kr och GMR 2526 xHD2 113 999 kr. Båda enheterna är kompatibla med Garmin GPSMAP sjökortsplottrar, kombinationsenheter och multifunktionsdisplayer.

1 Kompatibel med GPSMAP 7400/7600, och 8000/8500 serien.
2 Kompatibel med GPSMAP 7×1, 8×0, 10×0, 7400/7600, och 8000/8500 serien.
3 Kompatibel med GPSMAP 4000, 5000, 6000, 7000/7200, 7400/7600, och 8000/8500 serien.

Info: www.garmin.se

Tidigare i år firade torrdockan i Motala 200 år och under hösten har dockan renoverats. Bland annat har de gamla portarna ersatts med renoverade portar helt i trä som tidigare har suttit i slussen i Mariehov Övre, Söderköping.

De nya portarna innebär att tiden det tar att vattenfylla dockan har halverats, då de har fyra luckor mot tidigare två. Portarna har dessutom försetts med renoverade originaldelar som luckspel (ett hjul för öppning av luckorna) och gångspel som gör att de går att öppna för hand. Renoveringen av portarna med tillhörande manövreringsdelar har utförts i Göta kanalbolagets verkstad i Berg av bolagets egen personal.

– Vi känner en stor stolthet i den renovering vi har gjort och att vi nu säkrat torrdockans funktion för många år framåt. Det är speciellt kul och värdefullt att vi själva har kunskapen att återskapa de gamla funktionerna på slussportar som används mer sällan. Tidigare har portarna i dockan öppnats och stängts med hjälp av en lastmaskin. Motala har fått något nytt och unikt att visa upp, säger Anders Donlau, vd AB Göta kanalbolag

Fredagen den 9 oktober dockar båtarna in i Göta kanalbolags torrdocka i Motala.

7.30 Dockan börjar fyllas med vatten

ca 9.00 Båtarna går in, det tar ca 30-40 minuter för alla båtar att komma på plats

ca 10.00 Vattnet tappas ur, vilket tar ca 3-4 timmar

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.

En blåsig morgon 2013 tröttnade Stina på alla ständiga klagomål över störande blåst och brus då hon pratade i sitt mobilheadset och plötsligt kläcktes idén om ett vindskydd för just ett mobilheadset.

Pressmeddelande:
Det började med att jag stickade en strumpa för att se om det fungerade, säger Stina, och jag märkte att det genast blev skillnad men att det fortfarande kom in störande vind.

Stina berättade om idén för Jessica som arbetar som ljudtekniker och kreativiteten började genast sprudla.

– Vi vände och vred, funderade och testade i oändlighet tills vi äntligen kom fram till hur Pinoccen skulle se ut. Vi visste tidigt att Pinoccen inte bara skulle lösa ett problem utan att den också skulle vara en snygg mobilacsessoar! Jessica har lagt mycket tid på att jobba med designen på produkten och vindskyddet finns numera i många snygga och stilrena färger, säger hon.

Med en Pinocc på mobilheadsetet hörs samtalet klart och tydligt. Det irriterande ljudet från blåsten reduceras och den eliminerar dessutom friktionsprasslet som kan uppstå när mikrofonen ligger mot kläderna. Vindskyddet slås om mikrofonen och fästs med kardborren i det självhäftande tyget. Vindskyddet är väldigt enkelt att sätta på och ta av och är dessutom vatten- och fuktavvisande.

Info: http://www.smartasaker.se/sv/artiklar/vindskydd-for-mobilheadset.html

Garmin presenterar en ny genomskrovsgivare till sina populära Panoptix ekolod. Panoptix är ett scannande ekolod som visar i realtid vad som händer under båten och passar utmärkt på lite större sportfiskebåtar. Genomskrovsgivaren PS60 är det senaste tillskottet i Panoptix-familjen, som också inkluderar monteringsalternativ för akterspegel and trollingmotor.

Pressmeddelande:
– Till skillnad från traditionella ekolod som endast visar historiken av vad som har hänt visar Panoptix i realtid vad som händer under din båt, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Vi är glada över att nu även kunna erbjuda en genomskrovsgivare så att fler sportfiskare skall kunna använda denna revolutionerande teknik.

Panoptix är en innovativ och unik ekolodsteknik som ger en realtidsvy av botten, även när båten står still. Med PS60 kan du ta del av tre enastående ekolods vyer: LiveVü Down, RealVü 3D Down och RealVü 3D Historical.

• LiveVü Down ger rörliga ekolodsbilder i realtid. Du kan se fisk som simmar mot eller bort från båten
• Med RealVü 3D Down kan båten ligga stilla och området scannas så du kan se saker i 3D runt båten.
• RealVü 3D Historical används för att hitta fiskar medan båten rör sig. Den visar hela den vattenkolumn du har färdats över i 3D från botten till ytan och all fisk däremellan.
Panoptix PS60 levereras med en monteringssats som passar för båtar med en skrovvinkel på mellan 0 och 25 grader. Givaren är utrustad med en Attitude Heading Reference System (AHRS) sensor som kontinuerligt justerar ekolodskonen efter båtens rörelser.
Garmin Panoptix PS60 genomskrovsgivare beräknas finnas tillgänglig i november till ett rekommenderat cirkapris på 40 299 kr.

Alla Panoptix givare är kompatibla med Garmin GPSMAP 7400 serien, GPSMAP 8000 serien och GPSMAP 721, 820, och 1020. För mer information, besök garmin.com/panoptix.

Info: www.garmin.se

Helt nya Beneteau Gran Tursimo 40 är en sport cruiser med många innovationer och smarta lösningar. Den här modellen ersätter Gran Turismo 38 och är bland annat försedd med ett skrov kallat Air Step 2, som ger tre gånger mer luft in under båten än ett traditionellt skrov.

Med Air Step 2 ökar även toppfarten upp till 1,5 knop med motsvarande motor samtidigt som båten kan bära upp till 700 kg mer last. Den första generationens Air Step-skrov har redan funnits ett tag, så detta är en vidareutveckling.
Den här modellen är den första som har det nya designspråk som Beneteau ska ge hela serien med Gran Turismo. Vi skandinaver känner igen en hel del av linjeföringen från finska Grandezza och till viss del även någon modell från engelska Princess.

GT40 har skarpa linjer, men i kombination med en ”lugn” färgsättning och bra materialval upplevs hon som stilig och elegant med en mycket inbjudande cockpit, där det finns gott om plats för familj och vänner.

Båten är designad för att passa både dem som vill ha en sportig båt och familjebåtsägarna. Den har kapacitet för upp till tio personer.

För designen svarar duon Nuvolari and Lenard. De säger att Air Step teknologin för GT40:s planande skrov ger en mycket bekväm upplevelse även i farter över 35 knop. Skrovets konstruktion bygger på en skarp V-form med hårda steglister som ger ett bra grepp i sjön. Dessa skapar även ett slags luftkudde, som ger en mjukare gång i sjön. Air Step 2 har olika luftintag under skrovet, intag som dramatiskt ökar luftflödet under båten. Resultatet är att Air Step 2 på GT40 ger 1,5 knop extra i toppfart, minimal stegring av fören vid planing och kapacitet för 700 kg mer last.

Båten har en öppningsbar hard top, som kan skjutas helt tillbaka och därmed skapa luftiga ytor ombord. Även en del av sidofönstren är skjutbara för att ge mer ljus in i båten och skapa en känsla av öppenhet.
Badplattformen är hög- och sänkbar (tillval) ner till under vattenytan.

Tekniska fakta
Längd: 12,55 m 41’2’’
Bredd: 3,87 m 12’8’’
Vikt: 7 650 kg 16,861 lbs
Bränsle: 2 x 325 liter 2 x 86 US Gal
Vatten: 200 liter 53 US Gal
Motorer max: 2 x 272 kW – 2 x 370 HP 2 x 370 HP
Maxfart: 38 knop

Info: www.dreammarine.se

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, gör en omorganisation av fiskerikontrollen på västkusten. Den innebär att kontoret för landningskontroll i Kungshamn stängs och att de fyra tjänsterna flyttas till Göteborg.

– Vi har gjort en översyn av hur vår fiskerikontroll ute i hamnarna kan förbättras utifrån vårt uppdrag, resurser och förutsättningar för olika fisken, säger Anna Söderblom.

I hamnar där fiskefartyg landar sin fångst kontrollerar HaV att yrkesfiskare följer de regler som satts upp, exempelvis att rätt fiskeredskap används och att fångster inte överskrider de kvoter som Sverige har tilldelats av EU. Kontroll av yrkesfisket till havs sköts av Kustbevakningen. Idag har HaV:s landningskontroll totalt 32 anställda, fördelat på tre sektioner, väst, syd och öst. Omorganisationen berör bara verksamheten på västkusten och övriga kontor påverkas inte.

Det är stora skillnader i fiskemönster på västkusten, längs Sydsveriges kust och i norra delen av Östersjön. På västkusten finns betydligt fler hamnar där yrkesfiskare landar fisk än på ostkusten. Det är också stor variation i fiskemönster och storlek på landningarna, från stora lossningar av sill och skarpsill som kan ta flera dygn till småskaligt kustnära fiske som landar under dygnets alla timmar.

– Fiskemönstren på västkusten ställer krav på en flexibel organisation.Genom att alla kontrollanter utgår från samma station blir det lättare att samordna våra resurser och göra insatser där de behövs, säger Anna Söderblom, chef för HaV:s landningskontroll.

HaV tog över landningskontrollen från Fiskeriverket 2011. Hittills har personalen vid kontoret i Kungshamn fokuserat på kontrollen i hamnarna i norra Bohuslän, från Strömstad i norr till Orust i söder. Göteborgskontoret kontrollerar hamnarna i hela verksamhetsområdet, från Strömstad i norr till Kullen i söder.

– Att vi nu flyttar de fyra tjänsterna innebär inte att vi minskar kontrollen av yrkesfisket i norra Bohuslän. Tvärtom så tror vi att den nya organisationen kommer att ge en effektivare och bättre kontroll, säger Anna Söderblom.

– En fungerande fiskerikontroll är viktig för att vi ska kunna skydda havsmiljön och få ett långsiktigt hållbart fiske.

Flytten innebär också att HaV nu utlyser två tjänster som varit vakanta vid Kungshamnskontoret. Förhoppningen är att den nya organisationen ska vara på plats från och med april 2016.

– Vi har haft vakanser under en längre tid och valde därför att avvakta med utlysningen av tjänsterna till dess att vi var klara med översynen, säger Anna Söderblom.

Foto och text: HaV.

Den första delen av SR:s nya serie “Den otatuerade sjömannen” sändes 5 oktober. Del 1 i serien handlar om 29-årige Rasmus, som har seglat och styrt genom Panamakanalen.

Han tillhör en ny generation sjömän där ordet frihet står för ledigheten i land och han har inga planer på att tatuera sig.

Programmet finns här: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/613957?programid=3381

Försäkringsbolagens misstankar om bedrägeriförsök, bygger mer på intuition och vana än på kunskap om vad som kännetecknar en bedragare. Fler kontroller och utökad samverkan mellan rättsväsendet och försäkringsbolagen skulle kunna bidra till att fler bedragare upptäcks och lagförs. Det visar en rapport som Brottsförebyggande rådet (Brå) publicerar idag.

Varje år polisanmäls cirka 300 försäkringsbedrägerier. De flesta upptäcks och anmäls av försäkringsbolagen. Fler fall skulle förmodligen kunna upptäckas med bland annat bättre målstyrning samt rutiner för kontroll och övervakning.

– Försäkringsbolagen har en kluven inställning till kontroller, säger Lars Korsell, enhetschef på Brå. De vill ha nöjda kunder, både gamla och nya, samtidigt som de inte vill uppfattas som krångliga eller ge intryck av att de är särskilt utsatta för bedrägerier. Om bolagen då utökar sina kontroller och gör fler polisanmälningar, så tror man att det finns en risk att kunderna väljer ett annat försäkringsbolag.

– Men med rätt information skulle försäkringstagarna få en bättre förståelse för att försäkringsbolagen utökar kontrollerna. Det handlar ju om gemensamma ekonomiska intressen.

Bristande verktyg för att upptäcka bedrägerier
De varningsflaggor som försäkringsbolagen använder för att upptäcka försäkringsbedrägerier, bygger mer på intuition än på kunskap. Man tittar till exempel på vad som är en ”bra” respektive ”dålig” kund, avvikande beteenden och skadehistorik. Kriterierna har vuxit fram för att de går att kommunicera inom bolagen. Det leder till att kriterierna används för att upptäcka liknande fall, vilket blir ett argument för att använda just dessa kriterier. Fler slumpmässiga kontroller och efterkontroller, i kombination med information till försäkringstagarna om att detta sker, skulle kunna minska risken för försäkringsbedrägerier.

Försäkringsbedragare ofta dömda för annan brottslighet
Närmare 75 procent av de som polisanmäls för misstänkt försäkringsbedrägeri, är redan dömda för annan typ av brottslighet. Det handlar i första hand om trafikbrott, men även brott som omfattar narkotika, våld och hot förekommer i kombination med försäkringsbedrägerier.

– Vi tror att rättsväsendet kan bli bättre på att lära sig att känna igen bedrägeribrotten, säger Anna Jonsson, utredare på Brå. Dessutom behöver de öka samverkan med branschen för utbyte av kunskap och information. Det är i slutändan alla försäkringstagare som drabbas genom högre premier och sämre villkor.

Rapporten Försäkringsbedrägerier. En selektionsstudie (Brå 2015:19) finns att ladda ner på www.bra.se

Garmin har fått det ärofyllda omnämnandet att vara det mest erkända företaget inom marinelektronik av National Marine Electronics Association (NMEA) vid den prestigefyllda 2015 NMEA Convention i Baltimore, USA. Garmin utsågs även till årets tillverkare och fick utmärkelser i fyra produktkategorier: autopilot, multifunktionsdisplay (MFD), mobilapplikation – navigationshjälpmedel och mobilapplikation – slutanvändarvänlig.

– Vi är hedrade över att vi blivit utsedda till årets tillverkare, och uppmärksammade för flera av våra produkter och marina applikationer, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Styrkan och bredden i vår innovativa marina produktlinje är enastående, och dessa eftertraktade utmärkelser är ett erkännande för Garmins engagemang när det gäller konstruktion, tillverkning, försäljning och support av vår marinelektronik.

För tredje året i rad har Garmin fått en utmärkelse i kategorin Autopilot för sin Hydrauliska autopilot GHP Reactor med SmartPump. GHP Reactor är Garmins första autopilotsystem med AHRS teknik och är både enkel att installera och har många smarta funktioner som är enkla att använda.

Garmin tog också hem pris i kategorin Multifunktionsdisplayer. Utmärkelser gick till GPSMAP 7616, företagets 16-tums multi-touch widescreen plotter designad för dig som kräver hög prestanda, enkel drift och avancerade integrerade funktioner. GPSMAP 7616 är en nätverksplotter som är fullt kompatibel med BlueChart® g2 Vision, har stöd för radar, autopilot, instrument, fler skärmar, sensorer, ekolodsmoduler, värmekameror och mycket mer.

I dagens uppkopplade värld är smartphone applikationer viktiga verktyg för sjömän. Vid årets utmärkelser, har nya kategorier med marina appar lagts till och båda apparna från Garmin vann sina respektive kategorier. Garmin Bluechart Mobile, en ruttplaneringsapp med möjlighet att streama väder, utsågs till bästa appen för navigationshjälpmedel. Och förstapriset i kategorin mobile app för slutanvändare vann Garmin Helm, en app som gör det möjligt att styra sin plotter från en smartphone eller surfplatta.

Båtliv satsar inför framtiden när tidningen ökar utgivningen via fler digitala nyhetsbrev och får en bredare teknisk plattform. Tidningens ägare, Svenska Båtunionen, budgeterar över 2 Mkr för att ytterligare stärka tidningen.

Med sin upplaga på över 140 000 ex är Båtliv idag Europas största båttidning. Läsarna är båtklubbsmedlemmar i hela Sverige.

– Vi investerar i nya medier och en ny webbplattform som gör att tidningen kan läsas i datorn, plattor och i mobilen. Nu får fler möjligheten att läsa Båtliv oftare och samtidigt når redaktionen snabbare ut med våra nyheter, säger Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör.

Båtliv är och förblir ett tryggt båtmedia med en långsiktig plan. Som medlemstidning för Sveriges största båtorganisation fyller tidningen en viktig funktion.

Tack vare att Båtlivs annonsörer får bra effekt med sina annonser har annonsinvesteringarna ökat kraftigt i år. Annonser i print uppfattas inte som störande på samma sätt som i andra media.

– Stödet från vår ägare Svenska Båtunionen visar att Båtliv faktiskt gör en insats för Båtsverige. Tidningen är inte en kommersiell produkt som försvinner om den inte ger vinst. Vi är på båtägarnas sida, säger Henrik Salén, annonschef för Båtliv.

– Det är svårt att sälja tidningar som måste överleva på att sälja lösnummer och prenumerationer i dagens läge. Har man en komplett medlemstidning och tillgång till Internet så räcker det, förklarar Henrik.

Båtliv går över till en ny hemsida med ny teknik i höst. I slutet av året startar även utgivningen av ett digitalt nyhetsbrev, som når ut till cirka 60 000 mottagare.

– För oss är Båtliv ett utmärkt sätt att snabbt nå ut med vårt budskap till våra medlemmar. Att nå ut till minst 140 000 mottagare kostar men är värt pengarna, säger Peter Karlsson, verksamhetschef på Svenska Båtunionen.

Verado sexcylindrig utombordare med joystickstyrning. Brunswick Marine har meddelat att magneten till vissa givare för joysticken kan sakna fastsättningsskruvar vilket kan få till följd att styrningen upphör att fungera.

Modellerna som berörs är:
Verado 200 – 400R utombordare med joystickstyrning.
Berörda motornummer 2B022645 – 2B174772
Aktuella givare till styrningarna som berörs har serienummer 000716 – 000924
Om du är ägare till en motor med den aktuella givaren, kontakta din leverantör för kontroll/åtgärd.

Mercury MerCruiser Aquamatic motor 4.5L 250 hk. Motorer som har serienummer från och med nr. 2A441953 och till och med nr 2A55152. Brunswick Marine har meddelat att bränsleinsprutare på DTS modeller kan vara monterade så att fästet för spridaren kan komma i kontakt med växelväljaren samt att anslutningen av bränsleledningen till det vattenseparerande bränslefiltret på samtliga motorer i den aktuella serien kan läcka. Inga olyckor har rapporterats.

Mercury Diesel Aquamatic-/inombordsmotor 2.0L 130–170 hk. Följande motorer berörs:
2.0L 130 hk, Tier 2 serienummer 88207810 – 88207943
2.0L 150 hk, Tier 2 serienummer 88222905 – 882229932
0L 170 hk, Tier 2 serienummer 88232236 – 882323262
0L 150 hk, Tier 3 serienummer 70017412 – 700174142
0L 170 hk, Tier 3 serienummer 70026630 – 70026655
Brunswick Marine har meddelat att styrningskomponenter kan komma i kontakt med oljekylaren vilket kan orsaka problem med styrningen och vattenläckage. Inga olyckor har rapporterats.

Info: www.brunswick.com

True Heading AB fick inte sin företrädesemission helt fulltecknad. Emission skulle vid fullteckning inbringa 14 659 296 kr, men har preliminärt nått 5 492 626 kr, det vill säga en teckningsgrad på 37,5 %.

Av dessa står grundaren och styrelseordförande Anders Bergström för 3 000 000 kr (54,6 %). Kostnader för emissionen beräknas uppgå till cirka 500 000 kr.

Detta innebär att bolagets enligt informationsmemorandumet planerade verksamhet och organisation nu måste omvärderas utifrån rådande likviditetsläge och kostnadsstruktur. Styrelsen kommer i närtid utifrån detta att vidta nödvändiga åtgärder och presentera dessa för marknaden så snart som bedöms möjligt.

Beneteau har haft stora framgångar med sina stora bobåtar. På årets båtmässa i Paris i december blir det världspremiär för en helt ny modell: Beneteau Swift Trawler 30, som också blir den minsta modellen i serien.

Trots att detta alltså blir en ”lillasyster” i familjen så får modellen sovplatser för sex vuxna ombord. Detta är möjligt tack vare ”double owner’s cabin” i fören och en bäddbar dinette i salongen samt möjligheten att beställa båten med en extra kabin om babord.

Beneteau Swift Trawler 30 har kapacitet för riktiga långturer på upp till 200 Nm tack vare en bränsletank på 720 liter. Motoralternativen är flera och sträcker sig från 300 till 370 hk.

Cockpit kan planeras på flera sätt med uppfällbara säten och ett skjutbart bord som när det inte används frigör mycket extra yta.

Båten har höga fribord och ett väl skyddat skarndäck på styrbord sida. Här finns även gott om räcken och handtag för att skapa en säker miljö och känsla för besättningen.

Från cockpit akterut skapas en öppen yta mot sjön. Här finns skjutbara soffor och annat modernt som både skapar bekvämlighet och utrymmen.

Storasyster till Swift Trawler 30, ST34, har sålts i över 30 exemplar i Sverige sedan 2011 (370 skrov internationellt). Den nya modellen blir en konkurrent till bland andra Nimbus 305 fast med ett bredare skrov och stor flybridge. ST30 fås med Volvo Penta D4 eller D6 med axeldrift, bog/akter propp, fällbar mast, akterdäck och badbrygga i samma nivå med öppningsbar akterspegel för stora sociala ytor.

Båten är inte prissatt än.

Tekniska fakta
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,53 m
Djupgående: 1,05 m
Vikt: 5 550 kg
Bränsletank: 720 liter
Vattentank: 300 liter
Motor: 300–370 hk
CE-klass: B8
Info: www.dreammarine.se

Kommentarer

Andreasson 11:38:04 2015-10-07

Ser jättefin ut. Hoppas det blir en "svensk" variant av den med öppen förpulpit med stege, teakmöjlighet ute, ankarspel bak, dieselvärme, ugn och absolut helst någon form av köljärn/skydd för propellern/rodret. Det är grunt i Stockholms skärgård. Annars väldigt köpsugen på denna!!!! 🙂

DreamMarine 15:40:55 2015-10-07

@Andreasson Det är öppen pulpit med säkerhetskedja och vi har skräddarsydd/svetsad båtsystempeke med stege som tillval. Likaså ankarspel, dieselvärmare med utblås i samtliga kabiner och toa. Ugn är standard. Kölen skyddar propp/roder tillräkligt, skydd bromsar kraftigt (3-5 knop) så då är den inte "swift" längre.

Den brittiska utmanaren till America’s Cup, Land Rover BAR, har sjösatt sin senaste testbåt – T2 – vid hemmahamnen i engelska Portsmouth. Båten kommer att sätta fokus på den här båttypen ännu mer och öka trycket som skapades med ”T1”. T2 är nästa steg i att utmana tekniken för att skapa en ultimat utmanare till America’s Cup 2017.

Vid designen av T2 har teknikerna använt den senaste tekniken från både bil- och flygindustrin för att skapa en maximalt snabb båt. T2 kommer att flyga på foils i samma storlek som en wakeboard samtidigt som de lyfter en vikt motsvarande en fullsatt Londontaxi.

Ben Ainslie är Team Principal och Skipper. Han har dessutom tagit fyra OS-guld och varit med om att vinna America’s Cup. Han säger:

– T2 är en extraordinär skapelse. Alla som har varit inblandade har gett allt vad de har i kunskap och erfarenhet till den här båten. Men effekt är ingenting utan kontroll och vi har inte kompromissat för att uppnå högsta nivå med båda dessa, säger Ben Ainslie.

Andy Claughton, Land Rover BAR Chief Technology Officer och dubbel segrare i America’s Cup:

– Detta är den mest tekniskt avancerade segelbåt som jag någonsin har varit inblandad i. Det är nästa viktiga steg för att utveckla den båt som kan utmana om America’s Cup, med några av de mest avancerade och kraftfulla tekniska landvinningar vi har sett i den här tävlingen.

Land Rover BAR fortsätter sina testseglingar på The Solent hela vintern. Nästa vecka flyger teamet till Bermuda för finalen i Louis Vuitton America’s Cup World Series, som seglas 17–18 oktober.

KSSS klassiska säsongsavslutning för svensk jollekappsegling – Olympic Class Regatta – blev en uppvisning i att segla snabbt i lätta vindar. Men trots en vindfattig helg blev det en folkfest på Baggensfjärden med imponerande 423 båtar i 14 klasser.

På prispallen var det mycket svenskt, men även blåvitt då finländare tog hem segern i fyra av de fjorton klasserna och samtliga förstaplatserna i de olika Laser-klasserna med många båtar.

I klassen Laser 4.7 vann finländarna samtliga medaljer. Allra bäst i den klassen var Joakim Svinhufvud från Helsingfors. I Laser Radial vann Monika Mikkola från Esbo och i Laser Standard var Fredrik Westman från Finland bäst medan svenska OS-hoppet Jesper Stålheim fick nöja sig med fjärdeplatsen.

– Jag vann i alla fall ett race och var trea i ett annat. Jag kom nyligen hem från tio dagars träning i Rio i fredags så det här blev en bra genomkörare, säger Jesper.

Norge knep segern i Zoom 8 genom Christoffer Sørlie från Fredrikstad. I den stora Optimistklassen med 145 båtar blev det svensk vinst genom Marius Westerlind från Kullavik som efter prisutdelningen givetvis kastades i Baggensfjärdens 12-gradig vatten.

Lördagen bjöd på strålande sol och avvaktande vindar. Första start var planerad till klockan elva men skedde inte förrän vid halvtre-tiden. På söndagen blåste det lite mer – som mest fyra-fem sekundmeter från sydväst – och starten gick planenligt.

– Västliga vindar är inte de bästa förutsättningarna när det ska läggas bana på Baggen för så många båtar. Vi fick flytta om en hel del bojar men det var härlig segling och alla var glada, säger Sven Lagerberg som var banläggare på båten Yxön.

Men även om vinden vred lite fram och tillbaka så blev det rättvisa seglingar. Framåt lunchtid tittade solen fram och när det var dags för prisutdelning var det klarblåhimmel och ljumma vindar över Saltsjöbaden.

Foto: Mats Olsson/KSSS.

Sedan förbudet mot att tömma toalettavfall från fritidsbåtar infördes i april har 179 anmälning om brister i hamnarnas tömningsstationer rapporterats till Transportstyrelsen. De flesta anmälningarna gäller Stockholms och Västra Götalands län.

Pressmeddelande:

Den 1 april trädde förbudet mot att tömma toalettavfall från fritidsbåtar i hav, sjöar och inre vattendrag i kraft. Förbudet gäller alla fritidsbåtar, förutom de som är k-märkta. Det finns ungefär 900 000 fritidsbåtar i Sverige, varav cirka 100 000 har eller kan installera möjligheter för toatömning till land.

I Sverige finns ca 2000 fritidsbåtshamnar. Fritidsbåtshamnar drivs av till exempel kommuner och båtklubbar. Ansvaret för att avgöra vilket behov av anläggningar som finns och att installera mottagningsanordningar för toatömning ligger på den som tar ut en avgift från båtägarna i en fritidsbåthamn. Ansvaret för tillsyn av toatömningen i fritidsbåtshamnarna har Transportstyrelsen.

För att få ytterligare kunskap om hur behoven ser ut runt om i landet har Transportstyrelsen sedan förbudet infördes uppmanat båtägare att rapportera in brister i toatömningsanläggningarna i hamnarna. Från och med införandet av förbudet i april och fram till och med 30 september har 179 anmälningar kommit in. Av dem har 67 rapporterats in i Stockholms län och 45 i Västra Götalands län. Ungefär en tredjedel, 55 stycken, av anmälningarna handlar om att det saknas en mottagningsanordning eller att kapaciteten för mottagande har brister. Andra kategorier av anmälningar gäller till exempel otillåtna avgifter, problem med tillgänglighet och tekniska fel.

– Där vi fått en anmälan om avsaknad av mottagning eller bristande kapacitet har vi nu för avsikt att kontakta hamnen för att resonera kring avfallsfrågan. Om det finns några brister som behöver åtgärdas kan vi förelägga om att hamnen måste ta hand dem, säger Lina Petersson, handläggare på Transportstyrelsen av frågor som rör toalettavfall från fritidsbåtar.

– Vi ser det som positivt att så många anmälningar har kommit in. Det visar på ett stort engagemang hos båtägare och att de vill kunna lämna sitt avfall till land istället för att tömma det i vattnet.

Att förvara båten på land över vintern är en gammal förlegad träbåtstradition. Det menar Håkan Stenhardt som är instruktör på Internationella Båtskolan och en av landets mest inbitna vinterseglare.

Artikeln om vinterliggare finns i försäkringsbolaget Atlanticas senaste nyhetsbrev:

Det är antalet vintrar som Håkan Stenhardts båt har förvarats på land de senaste tjugosju (!) vintrarna. Han hör till landets mest inbitna vinterseglare och ser ingen anledning att låta båten stå uppe på land mer än halva året.

– Det räcker att man tar upp den med jämna mellanrum för vård, underhåll och översyn. Men sen finns det ingen anledning att förvara den på land och gå miste om segling tidiga vårar, sena höstar och till och med iskalla vintrar.

Han fortsätter:
– Faktum är att några av mina bästa seglingsupplevelser har varit just på vintern. Speciellt minns jag ett tillfälle då jag seglade hela vägen från Stockholm till Sandhamn en gnistrande vacker midvinterdag.

Efter 25 år som vinterliggare har Håkan förstås många upplevelser i bagaget när det gäller båtliv under tiden från sen höst till tidig vår. Idag har han en Najad 440 och tycker det är synd att fler inte har förstått tjusningen med segling under lågsäsong.

– Att förvara båten på land över vintern är en gammal förlegad träbåtstradition och det är som om vi har fastnat i den med dagens plastbåtar fastän det inte behövs. De flesta seglar tre månader om året medan jag har tre månader om året som jag inte seglar, säger han.

Så det finns inga nackdelar eller faror med att låta båten ligga i under vintern?

– Nej egentligen inte. Isen är ganska ofarlig i sig men däremot får man vara vaksam med kölden. Man har att välja mellan att vinterkonservera båten som vanligt. Eller så måste man se till att temperaturen i båten hela tiden håller sig en bit ovanför nollstrecket.

– Själv har jag ett larm som varnar mig om temperaturen skulle sjunka för lågt, berättar Håkan.

Gott så. Men det är också viktigt att tänka på om man ska förvara båten i vattnet över vintern att man har tecknat Atlanticas försäkring LONG. Vidare ska båten vara av en typ som är lämplig att ligga i sjön vintertid.

Atlanticas skadechef Jan Litzén förtydligar:
– Sedan ska båten ses över regelbundet. Båten skall ägnas nödvändig tillsyn med hänsyn till väderleken, berättar Jan.

– Tänk också på att hålla båten frostfri inombords, att frostskydda alla vattenfilter, kulventiler, genomföringar, slangar, pumpar, ledningar, färskvattensystemet och andra delar som riskerar att frysa. Sen måste också vattnet runt båten hållas isfritt.

– Utöver den ordinarie självrisken är självrisken för samtliga is/frysskador 25 procent av skadekostnaden.

Info: http://www.atlantica.se/skepparguiden/vinterforvaring/baten-kvar-i-sjon/

Kommentarer

Mathias 17:51:31 2015-10-02

Låter som en försäkring med dåliga villkor! Prova Pantaenius istället

Lagom till att Garmins andra generation actionkameror VIRB X och VIRB XE når försäljningshyllorna ute i handeln så gör Garmin en större satsning inom det segmentet. Bland annat har vi anlitat Roger Bruhn som har lång erfarenhet från sina år som försäljningschef för den Svenska GoPro:s svenska distributionsbolag. Vi har också skrivit kontrakt med Henrik Harlaut som är tvåfaldig X-games guldmedaljör i Big Air.

– Vi kommer att vara mer synliga på event och mässor runt om i Norden framöver för att stärka vårt varumärke inom segmentet actionkameror, säger Roger Bruhn som ansvarar för satsningen.

– Vi ser även samarbetet med Henrik Harlaut med sin passion för action som en viktig del i vår satsning.

Henrik Harlaut som kommer vara vår nya ambassadör för VIRB actionkameror och fēnix 3 multisportklockor är en mycket passionerad skidåkare som har vunnit Winter X-game Big Air två gånger (2013 och 2014). Han kommer använda Garmins produkter som en del i sin träning i och utanför skidbacken. Med kamerans unika funktion G-Metrix kommer han kunna visa data som puls, höjd och hastighet i sina videor och skapa ännu mer dynamiskt innehåll för att fånga och dela känslan och bevisa hur imponerande hans trick egentligen är. Fenix 3 som han kommer bära på sin handled kommer också att ge honom värdefull information i och utanför backen.

Garmin kommer även vara officiell kamerasponsor till Henriks filmprojekt ”Be Inspired” som skall vara klart hösten 2016.

VIRB X och XE

Actionkameror är det senaste tillskottet i Garmins breda produktportfölj och nyligen lanserades de nya kamerorna VIRB X och XE som ger en helt ny användarupplevelse med den nya funktionen G-Metrix.

VIRB X och XE har inbyggd GPS, G-force och riktningssensorer så att du får med all information om din höga hastighet, dina galna snurrar och fantastiska big air-hopp. De kan också anslutas trådlöst till externa sensorer och Garmin-enheter, så att du kan samla in spännande data från bland annat puls- och wattmätare. All data omvandlas till animerad information på bilden för att skapa en häftigare filmupplevelse. Med Garmins programvara kan du visa dina äventyr med fler detaljer och skapa snygga actionvideos på ett enklare sätt. G-Metrix fungerar tillsammans med Garmins produktsortiment oavsett aktivitet. Analysera din kraft från dina Vector wattpedaler, visa din G-kraft under en akrobatisk flygning, återupplev farten och stigningarna som gjorts under en dag i skidbacken eller se accelerationen och maxhastigheten på racingbanan.

Om Henrik

Henrik Harlaut började inte åka skidor förrän han var 10 år gammal, men blev då snabbt en stjärna. Vid 24 års ålder har han redan vunnit flera prestigefyllda segrar och omtalas som en av de mest kreativa och inflytelserika skidåkarna i branschen.

Nationalitet: SvenskFödd: 14 augusti 1991 Sport: Professionell skidåkare

Nu släpper G-SHOCK sitt senaste tillskott. G-STEEL är en klassisk analog klocka med digital innovation i stål. Unikt för klockan är dubbel ram, LCD skärm och dubbla LED-ljus.

I serien presenteras fem nya modeller. Den nya designen eftersträvar ett tredimensionellt utseende genom en unik kombination av materialen resin och metall.

Som en sann G-SHOCK är G-STEEL serien stöttålig och vattentät, upp till 20 bar/200 m under vattenytan. Klockorna är dessutom radiovågstyrda och solcellsdrivna.

Genom att kombinera en analog och digital display, ger man användaren en designupplevelse som erbjuder funktion och läsbarhet utöver det vanliga. Med ett knapptryck kan du enkelt flytta visaren och på så sätt få tillgång till LCD skärmen.

Skärmen är uppbyggd av ett tunt lager celler som tillsammans med flytande kristaller bildar klockans display. Som komplement till LCD skärmen finns dubbla LED ljus som gör det möjligt att se all information även i mörker.

Pris mellan 3 498 och 5 498 kr.

Garmin presenterar nu två nya versioner på fēnix 3 Sapphire. Företagets populära multisportklocka finns nu även som en mer klassisk klocka i silver med brunt läderarmband och som en stilren klocka i roséguldfärg med vitt silikonarmband.

Klockorna har samma smarta funktioner och samma robusta utseende som ursprungliga fēnix 3 Sapphire, men med en lite mer fashionabel twist.

fēnix 3 är senaste generationens multisportklocka med GPS/GLONASS-mottagare och smartwatch-funktioner. Den nya EXO GPS-antennen och de avancerade funktionerna gör den till det optimala hjälpmedlet vid multisportaktiviteter, från avancerad konditionsträning till längdskidåkning och utförsåkning, vandring, klättring och terränglöpning. Den är kompatibel med Connect IQ för ännu fler smartwatch-funktioner och möjligheter. Med detaljer som boett i rostfritt stål, reptålig safirlins och högupplöst skärm kombinerar fēnix 3 den kvalitetsteknologi Garmin är känt för med ett snyggt utseende som passar lika bra på äventyret som på kontoret.

Pris 6 399 kr utan pulsband och 6 999 kr med pulsband.