Nyheter

Båtunionens Administrativa System, BAS, och i synnerhet klubbmodulen BAS-K, fortsätter att utvecklas i hög takt. När denna artikel publicerats har vi nyligen släppt release 1.3. Programmet ä helt gratis för alla båtklubbar som är anslutna till Svenska Båtunionen.

Eftersom det är webbapplikationer får alla användare tillgång till senaste versionen omedelbart när den införs. Väsentliga punkter i den här uppdateringen är betydligt förbättrad medlemshantering i BAS-M, förbättringar i ekonomiavsnittet i BAS-K samt massor av ”småfix”. Förbättringarna i BAS-M gör att det blir mycket enklare att registrera familjemedlemmar. I ekonomidelen har vi förstärkt funktionerna för kreditering och delbetalningar.

Vad är BAS? Kanske du nu tänker. Detta är benämningen för Svenska Båtunionens webbaserade IT-system. BAS är ett fantastiskt bra system och ett modernt IT-stöd för hela SBU-sfären.

Båtklubbsfunktionärer, båtförbundens funktionärer, besiktningsmännen, SBU-funktionärer, alla har sin del i BAS. Systemet utgörs av ett antal, mer eller mindre, integrerade moduler där BAS-K, administrationsstöd för båtklubben, är den dominerande delen. Övriga moduler är BAS-M för medlemshantering (integrerad med alla andra moduler, medlemmen är det centrala), BAS-F båtförbundens administrationsstöd och BAS-B säkerhetsbesiktningens register.

I BAS-K kan klubben hantera sin hamn och sitt varv inklusive utlåning (t ex nyckelhantering), schemalagda aktiviteter (t ex vakthållning) och fakturering med reskontra av alla avgifter kring detta.

Ni är många som använder BAS-K och många fler är på gång. Vi är angelägna att ni får igång regionala användargrupper där ni kan utbyta erfarenheter och samordna era önskemål om utveckling av BAS. Se till att ert båtförbund tar tag i detta, de får starthjälp från SBU om de vill. I diskussionsforumet för BAS-K kan du redan nu få en hel del hjälp.

Glöm inte dela med dig av dina tips!

Text: Patrik Lindqvist

Länk: www.batunionen.com

Pressrelease: ITT Jabscos framgångsrika kolfilter Aqua Filta™ ser fräscht ut samtidigt som det friskar upp vattenförsörjningen. Det lättmonterade kassettsystemet absorberar upplösta föroreningar men behåller nyttiga mineralsalter, och resultatet blir välluktande kristallklart vatten med naturlig smak.

Aqua Filta™ passar tillsammans med de flesta manuella eller elektriska marina vattensystem och levereras med 180º vridbara portar som är lätta att montera i trånga utrymmen.

Ett fast monterat filterhuvud levereras tillsammans med en utbytbar kassett med ett aktivt kolfilter som avlägsnar klor, obehaglig lukt, smak och färg. De invändiga ventilerna underlättar enkelt och ekonomiskt utbyte utan att man behöver tömma systemet eller ens bli våt om händerna. Aqua Filta™ har en flödeskapacitet på 14 liter per minut och klarar tryck upp till 4,3 bar.

Länk: www.jabsconews.com

Investmentbolaget L Capital 2 FCPR har undertecknat ett avtal för att köpa engelska Princess Motoryachts, en av världens ledande motorbåtstillverkare. Bakom den mystiska beteckningen L Capital 2 FCPR döljer sig Moët Hennessy Louis Vuitton och Groupe Arnault, två bolag som annars förknippas med lyxprodukter inom kläder och liknande.

L Capital kontrollerar over 70 procent av rösterna i bolaget och har även stöd av den belgiska investeringsgruppen Cobepa.

Princess Yachts International har varit en ledande motorbåtstillverkare i 40 år. I och med ägarbytet säger sig företagsledningen ha förhoppningen att ytterligare kunna stärka sina positioner.

Prislappen är 200 miljoner Pund, motsvarande 2,5 miljard svenska kronor.

Länk: www.princessyachts.com

Kustbevakningen får en tydligare roll som självständig brottsbekämpare. Det är innebörden av det förslag som utredningen om Kustbevakningens befogenheter lämnade till regeringen 30 maj. Polisförbundet är kritiskt till förslaget.

– I praktiken innebär förslaget att vi är på god väg mot två olika poliskårer i Sverige, något som vare sig gynnar medborgarna eller de anställda inom Polisen och Kustbevakningen säger Polisförbundets ordförande Jan Karlsen, som efterlyser en bred samhällsdebatt kring utredningen.

Av utredningen framkommer bland annat att Kustbevakningen ska ges en utökad rätt att inleda förundersökning samtidigt som de får en tydligare roll som självständig brottsbekämpare. Tanken är att Kustbevakningen ska förebygga, förhindra och upptäcka brottslig verksamhet, ingripa vid misstanke om brott för att sedan utreda brottet.

– En fasförskjutning av den här kalibern förutsätter en bred samhällsdebatt. Politikerna bör också noga överväga vilka konsekvenser förslaget får för brottsbekämpningen i framtiden.
Polisförbundet kommer nu att analysera förslaget i sin helhet och därefter bjuda in till debatt och diskussion.

Länk: www.polisforbundet.se

Den 30maj presenterades Utredningen om Kustbevakningens befogenheter som letts av utredare Gunnel Lindberg och hovrättsassessorn Li Wallén. I den föreslås Kustbevakningen få utökade polisiära befogenheter, bland annat med rätt att inleda och driva förundersökning och under eget ansvar vara en brottsbekämpande myndighet till sjöss.

Inriktningen är att skapa en egen lagstiftning för Kustbevakningen, som kan underlätta och effektivisera det dagliga arbetet såväl internt som i samverkan med andra myndigheter. Utredningens förslag är att förändringarna ska träda i kraft den 1 juli 2009.

Från Kustbevakningens sida har Kenneth Neijnes, chef för Region Nord, och chefsjurist Annika W Wikingsson deltagit i utredningen som experter tillsammans med representanter för Tullverket, Polisen, Åklagarmyndigheten, Försvarsdepartementet och Finansdepartementet.

Kenneth Neijnes säger att utredningen innehåller en mycket bra kartläggning av Kustbevakningens nuvarande befogenheter och arbete.

− Utredningens förslag är en större händelse än när vi fick polisiära befogenheter 1983. Då fick vi möjlighet att ingripa och hjälpa polisen, men polismyndigheterna har hittills stått för de tunga besluten. Om förslaget går igenom kommer vi själva kunna ta ansvar hela vägen och arbeta mer direkt mot åklagarna, inte bara på miljöbrottssidan, förklarar Kenneth Neijnes.

Betänkandet förväntas skickas ut på remiss för synpunkter under sommaren och hösten 2008, och därefter kan beredningen i regeringskansliet fortsätta mot en lagrådsremiss och proposition.

Idag, den 2 juni, tillträder Anders Donlau som ny vd för AB Göta kanalbolag. Med sin breda erfarenhet som företagsledare ska han vidareutveckla upplevelseområdet Göta kanal och ta det 176-åriga resmålet in i framtiden. – Det här ett drömjobb och jag tvekade inte en sekund på att anta utmaningen. Göta kanal tar emot 3 miljoner besökare varje år, och har förutom turism också förvaltning av kulturmiljöer och miljövård som uppdrag, säger Anders Donlau.

Göta kanal är ett av Sveriges mest kända turistmål. Kanalen sträcker sig från Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön. Göta kanalbolags uppdrag från sin ägare svenska staten är att bevara och utveckla det historiska byggnadsverket och att se till att området är ett attraktivt resmål för turister. Göta kanalbolag omsatte 53 miljoner kronor under 2007 och förvaltar, förutom själva kanalen, också 350 fastigheter och stora skogsområden.

Anders Donlau är 50 år och bor i Linköping. Han kommer närmast från en tjänst som vd på Stjärnägg. Innan det har han arbetat som marknadschef på företag som Odalmannen, Axfood och inom Correnkoncernen. Även om Göta kanalbolags verksamhet på vissa punkter skiljer sig från de bolag han tidigare lett ser Anders Donlau likheter.

– Visst är det annorlunda, det är det som gör det här jobbet så lockande. Men jag tror det är viktigt att driva Göta kanalbolag affärsmässigt, som det stora företag det är. Även här är det kunder som ska lockas av vår produkt – Göta kanal, säger Anders Donlau.

Skepparexamen och slussarkurs
Donlau är själv båtintresserad. Han har en Winga 87 motorseglare och har tagit skepparexamen. När han fick reda på att han fått jobbet som vd för Göta kanal anmälde han sig omedelbart till en kurs i att slussa.

– Att kunna den ädla konsten att ta sig igenom en sluss kändes som ett måste för den här posten, kanalen har ju ändå 58 slussar, skojar Anders Donlau.

Foto: Lasse Hejdenberg.

Länk: www.gotakanal.se

Idag, den 2 juni, tillträder Anders Donlau som ny vd för AB Göta kanalbolag. Med sin breda erfarenhet som företagsledare ska han vidareutveckla upplevelseområdet Göta kanal och ta det 176-åriga resmålet in i framtiden. – Det här ett drömjobb och jag tvekade inte en sekund på att anta utmaningen. Göta kanal tar emot 3 miljoner besökare varje år, och har förutom turism också förvaltning av kulturmiljöer och miljövård som uppdrag, säger Anders Donlau.

Göta kanal är ett av Sveriges mest kända turistmål. Kanalen sträcker sig från Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön. Göta kanalbolags uppdrag från sin ägare svenska staten är att bevara och utveckla det historiska byggnadsverket och att se till att området är ett attraktivt resmål för turister. Göta kanalbolag omsatte 53 miljoner kronor under 2007 och förvaltar, förutom själva kanalen, också 350 fastigheter och stora skogsområden.

Anders Donlau är 50 år och bor i Linköping. Han kommer närmast från en tjänst som vd på Stjärnägg. Innan det har han arbetat som marknadschef på företag som Odalmannen, Axfood och inom Correnkoncernen. Även om Göta kanalbolags verksamhet på vissa punkter skiljer sig från de bolag han tidigare lett ser Anders Donlau likheter.

– Visst är det annorlunda, det är det som gör det här jobbet så lockande. Men jag tror det är viktigt att driva Göta kanalbolag affärsmässigt, som det stora företag det är. Även här är det kunder som ska lockas av vår produkt – Göta kanal, säger Anders Donlau.

Skepparexamen och slussarkurs
Donlau är själv båtintresserad. Han har en Winga 87 motorseglare och har tagit skepparexamen. När han fick reda på att han fått jobbet som vd för Göta kanal anmälde han sig omedelbart till en kurs i att slussa.

– Att kunna den ädla konsten att ta sig igenom en sluss kändes som ett måste för den här posten, kanalen har ju ändå 58 slussar, skojar Anders Donlau.

Foto: Lasse Hejdenberg.

Länk: www.gotakanal.se

Pressrelease: Oregon Scientific videokamera är liten, smidig och vattentät. Speciellt användbar för actionsportare som enkelt vill filma sin sport och dela med sig av sina upplevelser – till exempel på Internet. Actionkameran, kallad ATC2000 (All Terrain Camera) väger 125 gram och är idealisk för skateboardåkare, MTB-cyklister, skid- och snowboardåkare, klättrare, ryttare, surfare och alla andra som sysslar med actionsporter.

Kameran fästs enkelt på t ex en hjälm, ett cykelstyre eller på ett fordon. Den filmar med en upplösning upp till 640×480 pixlar och 30 bilder/sek och lagrar videoklippen i AVI- Format på ett inbyggt minne på 32 MB. Lagringsminnet kan utökas till 2 GB med ett SD minneskort (Secure Digital).

Den inbyggda displayen visar bland annat inspelad tid och kvarvarande batteriladdning. På baksidan finns både USB- och RCA-kontakter, vilket gör att videoklippen kan spelas upp direkt på en pc eller en tv. Det är därmed också lätt att lägga ut klippen på internet, t ex YouTube. Kameran drivs med två vanliga AA-batterier.

Kameran är mycket robust för att tåla både stötar och slag. Den är också vattentät ner till 3 meters djup, vilket gör att den kan användas även för att filma vattensporter.

Pris 1 500 kr.

Länk: www.oregonscientific.se

Pressrelease: Vad gör man om masten går av och man behöver kapa vant och stag? Företaget Holmatro Marine har en serie hydrauliska saxar som tar hand om detta.

I den händelse en olycka eller krissituation sker ute till sjöss – måste man kunna agera snabbt och säkert. I allvarliga situationer som t ex om masten går av måste man snabbt få bort riggen för att inte masten skall skada båt eller besättning. Det rådet skulle också de flesta seglingsexperter ge, men i det verkliga livet kan det vara omöjligt att lyckas med detta om man inte har rätt verktyg ombord.

Holmatros hydrauliska säkerhetssaxar är speciellt utvecklade för att klara av att klippa Rod och Wire rigg. Materialet i saxarna är framtagna i ett mycket avancerat och hållbart material, de är dessutom lätta att hantera.

Rod cutter
Finns i tre storlekar, den största kapar 22,2 mm Rod

Wire cutter
Finns i två storlekar, den största kapar 20 mm, 1×19 wire

Ewalco Marin & Industri AB är agent för Holmatro BV i Skandinavien för marina produkter.

Länk www.ewalco-marin-industri.se

Svenska Turistföreningen och Anders Althin har slutit en överenskommelse kring den framtida utvecklingen av Tjärö. Överenskommelsen innebär att Anders Althin köper ön med alla dess fastigheter och den pågående verksamheten och ingår samtidigt ett långsiktigt avtal med Svenska Turistföreningen. Med detta avtal säkras tillgängligheten till ön för Svenska Turistföreningens ca 300 000 medlemmar. Tjärö kommer även fortsättningsvis att vara en del av Svenska Turistföreningens breda utbud av natur- och kulturupplevelser.

Anders Althins vision och målsättning är att Tjärö skall kunna utvecklas till en av Blekinges mest betydande turistattraktioner. Ön med sina unika miljöer har – enligt Anders Althin – absolut potential att nå detta mål. För detta krävs dock betydande investeringar. Utöver renoveringar av byggnader och en standardhöjning av boendet så är Anders Althins uppfattning att det är nödvändigt att bygga ut restaurangverksamheten på Tjärö.

För att locka fler turister till Tjärö är det viktigt att båtförbindelserna till och från ön förbättras och att det anläggs en marina av hög klass som kan ta emot fler båtar. Anders Althins målsättning är även att det skall finnas ett aktivt program för många typer av sporter på Tjärö såsom segling, fiske, kanotpaddling etc. Hans avsikt är även att satsa på olika kulturaktiviteter.

Årets verksamhet har just startat för säsongen under Niklas Pärnerstedt och Martin Schöns ledning.

Svenska Turistföreningen (STF) köpte Tjärö 1940 av öns sista bonde. Verksamheten har 94 bäddar, restaurang, café, gästhamn, camping, butik och möteslokaler. Varsam restaurering av natur och byggnader har återskapat ett unikt kulturlandskap, en oas för dagens besökare, gammal som ung. Tjärö lockar årligen många besökare. Under 2007 övernattade över 6000 gäster Tjärö. 30 000personer besökte ön under dagen. Tjärö har egen båtförbindelse (15 min) från Järnavik. Ön är 2,5 km lång och 1 km bred på bredaste stället och ett naturreservat sedan 1976. Kulturlandskap med ängar, öppna hagmarker och betande djur. Lövskogslundar och hällmarker.

Länk: www.svenskaturistforeningen.se/tjaro

I onsdags 28 maj överlämnades den båt som eleverna på Marintekniska programmet arbetat med hela läsåret. Under en enkel ceremoni fick beställaren ta emot nyckeln till sin Marinett 21. Marintekniska programmet (MT) på Vadsbogymnasiet i Mariestad har funnits i fyra år. MT samarbetar med både Fordons- och Industriprogrammet och blir följaktligen en bred utbildning, vars syfte är att lära eleverna bygga båtar samt underhålla dem. Varje år tas 16 nya elever in på programmet och de flesta av dem har jobb innan de tre åren på gymnasiet är klara.

En båt tillverkas varje läsår i utbildningssyfte. Eleverna ska lära sig alla momenten i hur en båt blir till samt inse hur mycket jobb som ligger bakom. Båten är ett centralt moment under hela årskurs 2 eftersom den används i de flesta praktiska ämnena, som t ex plastreparation, marinelektronik, hantverksteknik, plåt- och svets, träteknik. Eleverna måste också fylla i materialstatistik och arbetskostnad, allt för att likna arbetslivet så mycket som möjligt.

Båtbygget inleds alltid med två koncentrationsveckor på höstterminen då eleverna jobbar skift för att genomföra plastningen. Resten av läsåret ägnas åt att färdigställa båten. Och så i slutet på vårterminen överlämnas båten till sin ägare.

Båtbyggarprojektet finansieras till stor del av privatpersoner som beställer båtar. Just nu finns det beställningar för minst 2 år framåt.

Bilden: Kunden heter Carl-Fredrik Runstrand och eleven heter Andreas Persson.

Text & foto: Jessica Jönsson

Länk: www.vadsbo.mariestad.se

Efter förra årets seger i Gotland Runts X-35-klass tillsammans med åkare ur det svenska alpina skidlandslaget går Audi nu in som en av sponsorerna till årets upplaga av Gotland Runt. Audi Sverige blir ny samarbetspartner till Gotland Runt 2008. Samarbetsavtalet med en av världens största havskappseglingar kommer som en naturlig utveckling av Audis sponsorstrategi där segling är ett av de områden som varumärket engagerat sig stort i de senaste åren. Internationellt är Audi bland annat titelsponsor till Audi MedCup 2008.

Dessutom är Audi i år huvudsponsor till SeaCart 30 Race Week 2008 – en kappsegling för SeaCart 30 trimaraner som seglas i Sandhamn under Gotland Runt-veckan 24 juni – 2 juli.

– Seglingsområdet är ett naturligt komplement till vårt stora vinterengagemang inom den alpina skidsporten. Vi vet att en stor del av vår målgrupp är seglingsintresserade och samarbetet med Gotland Runt ger oss goda möjligheter att komma i kontakt med både existerande och nya kunder, säger Niklas Henning, event- och sponsoransvarig på Audi Sverige.

Under tävlingsdagarna i Sandhamn kommer Audi dessutom vara närvarande med såväl bilutställning som aktiviteter i form av bland annat förlanseringen av svenska Simbins nya racingsimulator ”Audi R8 Challenge” där Audis supersportbil Audi R8 spelar en av huvudrollerna. Under fyra dagar erbjuds besökarna tävla om dagens bästa tid. I anknytning till bilutställningen kan man även delta i en frågetävling där man dagligen kan vinna en veckas lån av nya Audi A3 cabriolet.

Audi medverkade även under fjolårets Gotland Runt då man kom till start med två stycken X-35-båtar – R8 och R10 – med bland annat sex representanter från det alpina landslaget i besättningarna. Efter en tuff kamp och mycket starka insatser korsade Audi R8 mållinjen som första båt, medan den andra X-35:an, Audi R10, slutade på en fin fjärde plats.

Seglingarna i årets Gotland Runt kan också följas på Audis hemsida.

Länk: www.audi.se

Statens maritima museer fördelar årligen 500 000 kr i bidrag till segelfartyg, det så kallade Skutstödet. Bidraget ges för skrovreparationer på fartyg som renoveras med en tydlig kulturhistorisk målsättning.

Nu är årets bidrag beslutade och de går till följande segelfartyg:

ELLEN – 100 000 kr
Ellen är ett före detta seglande fraktfartyg, riggad som skonare. Fartyget ägs av en stiftelse och brukas som skolsegelfartyg. Arbetet med Ellen har en tydlig kulturhistorisk inriktning och omfattande arbeten har gjorts på fartyget under en rad av år. Nu planerar ägaren att byta bord och kölbultar. Ellen är k-märkt och hemmahörande på Beckholmen i Stockholm.

KLARA MARIE – 25 000 kr
Skonaren Klara Marie har renoverats till ett seglande skolfartyg och för chartersegling. Fartyget ägs av en förening som nu planerar för byte av bordläggning och reling. Klara Marie är k-märkt och hemmahörande i Skillinge.

WESTKUST – 375 000 kr
Tremastskonaren Westkust är ett före detta seglande fraktfartyg med en väl fungerande skolseglingsverksamhet. Den nu planerade åtgärden ingår i ett flerårigt renoveringsarbete. Westkust är k-märkt och hemmahörande på Orust.

Fartygsägarna ansöker själva om bidraget och det kan endast ges till seglande fartyg som har varit yrkesverksamma i svenskflaggad sjöfart eller fiske. Läs mer om skutstödet och k-märkning av fartyg på Statens maritima museers webbplats, www.maritima.se.

Bilden: Fartyget Ellen, som tilldelas 100 000 kr.

Foto: Karolina Kristensson, SMM.

Länk: www.maritima.se

Sjöhistoriska öppnar utställning om manligt homoliv på Svenska Amerika Liniens fartyg I en tid då kärnfamiljen var ett ideal fann homosexuella män en frihet till sjöss på Svenska Amerika Liniens fartyg. Sjöhistoriska museet öppnar i Båthall 1 den 25 juni utställningen Frizon, som visar nya perspektiv på vårt maritima kulturarv, sjöhistoria och sjömansliv.

– Utställningen fokuserar på det sociala homolivet ombord, på kompetens, yrkesskicklighet och den frizon som faktiskt fanns för homosexuella män i intendenturavdelningen på Sveriges stoltaste varumärke under efterkrigstiden. Utan manligt homoliv ombord hade inte den omtalade strålglansen varit möjlig, säger Johanna Haverlind, utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.

Frizon produceras i samband med att Stockholm i år är värd för Europride och Sjöhistoriska museet medverkar tillsammans med flera andra museer i paraplyutställningen Article 1 i Båthall 1 på Galärvarvet. Utgångspunkten för utställningarna är den första artikeln i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter; ”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.”

– Det är sjöfolkens berättelser som är vår sjöhistoria. Utan människors berättelser blir alla våra museiföremål och arkivhandlingar svårtydda och kanske rent av värdelösa. Nu gör vi en utställning om manligt homoliv på Svenska Amerika Liniens båtar. På dessa vackra vita båtar som tryggt förde passagerare mellan det gamla Sverige och den nya världen fann flera homosexuella män en frizon. Dessa män är för de flesta av oss en helt okänd grupp av sjöfarare. Utställningen Frizon synliggör deras del i sjöhistorien. Tack vare deras berättelser kan vi återge en tid då Swedish Grace, rederilogistik, kryssningsliv och gaykultur kunde förenas, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.

Frizon bygger på Arne Nilssons bok ”Såna” på Amerikabåtarna (Normal förlag, 2006). Boken liksom utställningen handlar om homosexuella män i arbetslivet och på Svenska Amerika Liniens fartyg.
Frizon visas i Båthall 1 på Galärvarvet i Stockholm från 25 juni till 24 augusti.
Utställningsproducent: Johanna Haverlind, Sjöhistoriska museet
Formgivare: Tor Cederman
Grafisk formgivare: Cecilia Gustafsson

Bilden: Sjöhistoriska museets utställning Frizon öppnar
i Båthall 1 på Galärvarvet den 25 juni.
Illustration: Cecilia Gustafsson

Länk: www.sjohistoriska.se

Nu är sista pusselbiten på plats i Ericsson Racing Teams nordiska besättningsbygge. Richard Mason kommer att segla en svensk båt i Volvo Ocean Race för tredje gången i rad. – Vi letade efter någon med samma egenskaper och profil som Richard Mason. Men istället för att ta in en sämre kopia valde vi att ta med Mason själv, säger svenske skepparen Anders Lewander.

Richard är gift med svenska Caroline, har två döttrar och bor i seglarmetropolen Saltsjöbaden utanför Stockholm. Och han ser inget problem med språket ombord.

– Jag har bott i Sverige i fem år. Jag förstår tillräckligt, säger Richard som känner sig svensk trots att han är född i Australien, uppväxt på Nya Zeeland och har brittiskt pass.

Richard Mason var tidigare en del av Ericssons internationella besättning men flyttar nu över till den nordiska delen. Därmed får han återigen segla med sin mentor, läromästare och vän Magnus Olsson.

– Det ska verkligen bli kul. Jag trivs mycket bra med Anders Lewander och hela det nordiska gänget. Och Magnus Olsson är anledningen till att jag kom till Sverige från början. Det är kul att segla med Magnus, inte minst jorden runt. Det tar ju ganska lång tid och det betyder mycket att ha en sådan glad, positiv och duktig kille ombord.

Sina 33 år till trots är Richard Mason en mycket erfaren havskappseglare. Han gjorde sitt första Volvo Ocean Race ombord på Assa Abloy som blev tvåa 2001-02 och sitt andra på Ericsson som kom femma förra gången.

– Jag känner mig väldigt svensk och jag kommer att stanna i Sverige. Jag gillar verkligen svenskarna som jag tycker är en lite mer formell version av en kiwi, det vill säga en nyzeeländare, säger Richard.

Senast det begav sig med Volvo Ocean Race var holländska ABN Amro överlägsen vinnare. I år tror Richard att det kommer att bli mycket tuffare, jämnare och tajtare än förra gången. Klassen har utvecklats och många detaljer på båtarna har finslipats.

Med mindre än sex månader kvar till starten är den nordiska besättningen nu komplett. Den består, förutom Richard Mason, av svenske skepparen Anders Lewander, Thomas Johanson från Finland, Jens Dolmer och Stefan Myrälf från Danmark, den norske navigatören Aksel Magdahl, samt svenskarna Martin Krite, Martin Strömberg och Anders Dahlsjö.

Ericsson Racing Team har sin träningsbas i Puerto Calero på Lanzarote på Kanarieöarna där de två besättningarna tränar och förbereda sig inför jorden runt-kappseglingen som startar i spanska Alicante i oktober 2008. I Kista, utanför Stockholm byggs samtidigt den sista av de två tävlingsbåtarna som kommer att sjösättas runt månadsskiftet juni/juli.

Ericssons deltagande i Volvo Ocean Race är en plattform för försäljning och marknadsföring. Tävlingen ger företaget en unik möjlighet att nå kunder runt hela världen och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.

Med den nya bansträckningen kommer tävlingen att passera städer i både Indien, Sydostasien och Kina vilket för Ericsson innebär en möjlighet att nå längre in i viktiga utvecklingsregioner.

Länk: www.ericssonracingteam.com

Årets upplaga av Eurocard Gotland Runt, Sveriges och en av världens största havskappseglingar, har redan slagit rekord i tidiga anmälningar. Med över en månad kvar till starten i Sandhamn den 29 juni har tävlingsledningen redan tagit emot över 150 anmälda båtar. Det är mer än 30 procent fler än vid motsvarande tid i fjol och ett rekord i modern Eurocard Gotland Runthistoria! Både anmälningar och förfrågningar pekar på att årets intresse för Eurocard Gotland Runt är det högsta under 2000-talet. De hittills anmälda båtarna är både från Sverige och länder som Finland, Storbritannien, Tyskland och Ryssland och representerar alla former av kappseglingsyachter, från mycket stora, utpräglade tävlingsmaskiner till mindre entypsbåtar och ett stort antal familjebåtar.

– Det är roligt att se att det ökande intresset för Eurocard Gotland Runt fördelar sig så brett, säger Fredrik Feldreich, som är EGR:s tävlingsledare. Vi kommer att ha med ett stort antal verkligt häftiga och sevärda racers, som kommer till tävlingen med ambition att vinna och vi kommer att ha med ett rekordstort antal båtar som seglar i klasser som LYS och ORC med allt från kamratgäng till familjeseglare som är här för att göra sitt bästa men framför allt för att ha genuint roligt när de utmanar både sig själva och konkurrenterna. Jag tror att det ökade intresset resulterar att vi i år kommer att ha över 300 deltagande båtar i tävlingen. Det bådar gott både för årets Eurocard Gotland Runt och för seglingssporten, som befäster sin ställning som framtidens miljövänliga fritidsnöje.

Det utan konkurrens största antalet anmälningar kommer från Storstockholmsområdet, men anmälningar från regioner som Göteborg/Halland, Skåne, Småland, Södermanland, Uppland och Värmland visar att många andra starka seglingsdistrikt kommer att vara med i uppgörelsen om klassegrarna.

En genomgång av de anmälningar som hittills kommit in visar upp många annorlunda, kända eller särskilt häftiga ”startekipage”. På linjen utanför Sandhamn kommer vi bland annat att återfinna meteorologen Madeleine Westin på ”Datcha Sailing Team”, ”Pappor på Sjön” med två välkända seglingsprofiler, Gutta Johansson och P-O Söderberg, en kombination som många kommer att följa med stora vinstförhoppningar. Andra båtar som redan nu kan nämnas är de brittiska ”Tilting of the Windmills” med Thorry Gunnersen som skeppare och Swan 66:an ”Lionessa of Douglas” med Andrew Quaterman. Tyska Max Z86:an ”Morning Glory” med skepparen Dr Hasso Plattner är en annan spektakulär båt som kommer att vara intressant att följa.

Precis som i fjol seglas årets upplaga av Eurocard Gotland Runt på fem banor, Bana Alfa som är 567M lång, Bana Bravo 446M, bana Charlie 361M och bana Delta 309M. Bana Classic Yacht Baltic Race på 177M seglas av de klassiska båtarna, som inte rundar Gotland utan vänder vid Salvorev, norr om Gotland.

Årets tävling seglas i nio olika samlingsklasser, ORC International, ORC Club, Grand Open, IRC, LYS, Swanklassen, Multihull 30 och 60 samt Classic Yachts. Dessutom seglas European Gotland Runt i ett antal entypsklasser om minst tio båtar i varje klass.

Huvudsponsor för tävlingen är som tidigare Eurocard, men också när det gäller antalet sponsorer slår årets upplaga av tävlingen alla tidigare rekord.

Länk: www.ksss.se

Regeringen utsåg 29 maj ledamöter i styrelsen för Sjöfartsverket. Samtliga ledamöter och ordföranden får nya förordnanden. Vidare utsåg regeringen Jan Sundling att vara ordförande i styrelsen. I styrelsen ingår också generaldirektören för sjöfartsverket, Jan-Olof Selén. Förordnandena gäller från och med 1 juni 2008 till och med 31 maj 2009.


Övriga ledamöter är:

Jan Sundling
Verkställande direktör

Guy Erling
Kommunikationskonsult

Lars Johansson
Professor

Eva Nypelius
Kommunalråd

Lena Göthberg
Senior underwriter

Margareta Lützhöft
Universitetslektor

Elisabeth Nyström
Egenföretagare

Ann Frisk
Utvecklingschef

Billy Wallroth
Personalföreträdare

Tapani Hoffren
Personalföreträdare

Göte Karlsson
Personalföreträdare

Länk: www.sjofartsverket.se

Pressrelease: Säsongens GORE-TEX®- och WINDSTOPPER®-kollektioner har större bredd och mer spännande design är någonsin tidigare. Maximal funktion och rätt detaljer gör ditt aktiva liv skönare och roligare.

Dina bästa kläder och skor är de du knappt märker att du har på dig.
Plagg som ger dig rörelsefrihet, skyddar mot blåst och regn, släpper ut överskottsvärme när du anstränger dig och har funktionella detaljer – kort sagt erbjuder högsta komfort i alla lägen.
Satsar du seriöst på din aktivitet och kanske tävlar är det avgörande att dina kläder och skor fungerar optimalt.
Även om du inte gör det räcker det att du blir för varm eller kall, blöt eller att kläderna känns obekväma för att golfrundan, cykelturen eller löpningen inte blir så avkopplande som du hade tänkt dig.

Årets GORE-TEX®- och WINDSTOPPER®-produkter ger dig alla möjligheter att njuta av sommaren, oavsett vilket väder som bjuds. Att plaggen är helt vindtäta med andningsförmåga är en självklarhet.
Dessutom är du garanterad att dina kläder och skor med GORE-TEX®-material är totalt vattentäta.

Vi har gjort ett urval bland de senaste GORE-TEX®- och WINDSTOPPER®-produkterna hos ArcTeryx, Ecco, Galvin Green, GORE RUNNING WEAR, Haglöfs, Legero, Norrøna, Peak Performance, Puma, Sail Racing, Superfit och Viking. (Se nedladdningsbara bilder)
Många fler modeller hittar du hos andra kända varumärken.

Pressrelease: Följ tävlingen Watski2Star LIVE med ProEvo under 28-31 maj. I samarbete med Trueheading och Stockholm Radio visar nu ProEvo Watski2Star LIVE på webben. Tävlingen omfattar mer än 70 båtar med enbart två seglare ombord på varje, som seglar från Oxelösund den 28 maj med uppehåll i Visby o Borgholm 5 – 6 timmar, totalt 300 sjömil. Målgång under lördagen den 31 maj. Länk: http://watski2star.proevo.nu OBS! Sidan läggs i drift först under dagen den 28 maj, första start är 19.00.

Pressrelease: Stockholms skärgård är Sveriges största med sina drygt 30 000 öar. Den är känd för sina vackra, vidsträckta miljöer och årligen kommer ett stort antal besökare för att njuta av havsvindarna och naturen. Många av öarna är tillgängliga för alla. Man tar sig lätt ut med båt – till många av öarna går reguljär båttrafik året runt – eller till och med bil och buss i vissa fall. Att få uppleva sol på flata klippor och sill och nubbe på glasverandor är något alla borde unna sig, om så bara för en dag. Att gå ombord på en ångbåt mitt i Stockholm och någon timme senare gå i land på en ö med vild natur, martallar och klippor – det är unikt.

ö med vild natur, martallar och klippor – det är unikt!

I Bo och Bada i Stockholms skärgård har författarna besökt 20 av sina favoritöar i skärgården, från norr till söder. Samtliga öar presenteras med stämningsfulla bilder, kartillustrationer och tips om boende, krogar och sevärdheter. Variationen är stor; här finns allt ifrån ensliga tallskogar, välbesökta badplatser och gallerier till utkiksplatser med skärgårdens bästa utsikt.

Den som vill ha det bekvämt tar kanske in på pensionat, annars finns det ofta både vandrarhem och småstugor till uthyrning. En sak är dock säker: varje ö har sin alldeles speciella charm och de är alla värda ett besök.

”Något man absolut inte bör missa när man besöker Nynäshamn är en tur längs romantiska Strandvägen. Från vägen ser man hav och horisont mötas och långt bort i fjärran skymtar Landsorts fyr. Överallt finns små vikar där man kan bada eller bara njuta av vyerna. Precis där utsiktsvägen tar slut finns en Hembygdsgård där man kan stanna och dricka en kopp kaffe.”

Författaren Maria Thulin har tidigare bland annat skrivit den prisbelönta Klassiska hotell och äkta pensionat samt flera andra guideböcker i serien Utmärkta resmål. Fotografen Charlotte Gawell har bland medverkat i Tre Mästare – Tre Trädgårdar med Lotte Möller och Kungliga Kurorter.

Text: Maria Thulin Kindblom
Foto: Charlotte Gawell
Grafisk form: Marja Pennanen
Kartillustrationer: Jerker Eriksson
Omfång: 200 sidor
Format: 170 x 240 mm
Häftad
Ca-pris i handeln: 297:-
Utgivning: april, 2008
ISBN: 978-91-7843-253-0