2014 blir det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut sitt toalettavfall i vattnet. Nuvarande förslag till lagtext grundar sig till stor del på att båtar med fast toalettinstallation ska förses med ett vattenspolande system. Vilka i sin tur kräver uppsamlingstankar som töms vid mottagningsanordningar på land.
I en färsk rapport visar Jegreliusinstitutet att det redan idag finns många alternativ till vattenspolande system men att dessa alternativ inte kommer att uppfylla lagen.
– Rapporten visar att till exempel förbränningstekniker är en möjlig väg att gå. De ökar chanserna att lagen efterlevs eftersom fekalierna bränns upp och därmed inte kan dumpas i sjön illegalt. Dessutom innebär de kostnadsbesparingar då det inte behövs några mottagningsanordningar i land. Fritidsbåtsbranschen själva ser stor utvecklingspotential i ny miljöteknik men är samtidigt bekymrade eftersom den kommande lagen, på grund av kravet på en uppsamlingstank, verkar hindrande för andra alternativ, säger Erik Noaksson, projektledare för studien vid Jegreliusinstitutet för tillämpad Grön kemi.
Rapporten visar tydligt på vikten av att staten agerar teknikneutralt, både vid beviljande av investeringsstöd och hur kommande lagar utformas. Nu är det möjligt att få ett så kallat LOVA-bidrag för mottagningsanordningar för svartvatten men inte för andra alternativa tekniklösningar.
En annan viktig slutsats från rapporten är att användningen av kemiska campingtoaletter starkt bör ifrågasättas ur en miljöaspekt då dessa ofta kräver saneringsvätskor som innehåller bekämpningsmedel för att motverka lukt. Felaktigt tömda kan dessa slå ut känsliga komposterande toalettavfallssystem.
– Vi kan konstatera att det idag inte finns någon godkänd saneringsvätska för bruk i båttoaletter. Trots detta används kemiska campingtoaletter flitigt i Sverige av fritidsbåtsägare. Det finns dessutom idag betydligt fler saneringsvätskor på marknaden än vad som är tillåtna av Kemikalieinspektionen. Och flera av de vätskor som vi har kunnat hitta i Sverige råder det en oklarhet kring huruvida de är biocidprodukter, eller något annat, avslutar Erik Noaksson.
Rapporten ”Möjligheten till en hållbar lösning av toalettavfallshanteringsfrågan i fritidsbåtar och på land genom teknikupphandling” finns att ladda ned i sin helhet från Jegreliusinstitutets hemsida www.jegrelius.se
Info: www.renbotten.nu
Bilden är från Bullandö marina 2011.
Svenska Seglarförbundets Historiska Utskott i samarbete med Sjöhistoriska Museet inbjuder till Historiska Dagen på Sjöhistoriska Museet lördagen 19 november 2011 kl. 10 – ca 15.
KSSS, Kungl. Svenska Segelsällskapet, bildades 1830 och är Sveriges äldsta segelsällskap. På Historiska Dagen kommer vi att berätta om dess historia från början till våra dagar.
Författarna Erling Matz och Magnus Ullman har båda skrivit böcker om KSSS med anledning av 150 årsjubileet 1980 respektive 175 år 2005 och Robert Ekstrand på Sjöhistoriska Museet har fina videofilmer. De kommer alla tre att berätta och visa upp händelser och situationer från KSSS rika tillvaro.
Deltagaravgiften 160 kronor inkluderande lunch på museet erläggs kontant till HUs representant vid ankomsten till museet.
Förhandsanmälan nödvändig till Maivor Bergau tel 08-39 31 02, e-post bergau@glocalnet.net eller till Åsa Blomqvist-Jonsson på Sv Seglarförbundets kansli 08-459 09 93, e-post asa@ssf.se senast måndag 14 november 2011.
Arrangörer: Seglarförbundets Historiska Utskott och Sjöhistoriska Museet
Miljösatsningarna i de halländska fritidsbåtsanläggningarna tas i bruk på bred front. Först ut med att kunna använda sin med LOVA-bidrag finansierade spolplatta blev Finnasandens Båtförening i Onsala. Och fler står på tur runt Kungsbackafjorden; Kungsbacka Båtsällskap och Gårda Brygga räknar också med att bli färdiga till höstupptaget. Även i söder sker förbättringar – Halmstads Segelsällskap kan nu som enda hamn vid Nissan erbjuda kontrollerad skrovtvätt.
Att statliga LOVA-bidrag (Lokala Vattenvårdsåtgärder) gör skillnad är det inga tvivel om. Sedan hamnföreningarna i länet fått kännedom om möjligheten att söka LOVA har ett intensivt planeringsarbete tagit vid utmed den långa kuststräckan.
Ett tydligt ekonomiskt incitament i kombination med kunskap om miljösituationen i Västerhavet och regelverken har gjort att elva anläggningar sökt LOVA-bidrag 2010, och nu är fler på väg att fylla i årets ansökan. Men fortfarande saknar många båtägare möjlighet att tvätta sina skrov på ett ur miljösynpunkt acceptabelt sätt. Av länets fler än 12 000 båtplatser, har endast 2 400 tillgång till en godkänd spolplatta med efterföljande rening i sin hemmahamn. Hjälp finns dock att få även 2012, nya pengar är aviserade och möjligheten att söka är öppen fram till 30 november.
Finnasandens Båtförening, Kungsbacka
Klas Oskarsson, som är ordförande i föreningen och den som arbetat med projektet, är mycket nöjd med den gjorda investeringen.
– Du ser själv att allt fungerar väl och att den fem meter breda spolplattan effektivt samlar upp spolresterna, säger Oskarsson. För de åttio medlemmarna och andra som använder hamnen för upptag blir det nu obligatoriskt med skrovtvätt före borttransport av båtarna.
Båtfjordens Hamn i Varberg långt framme
Hamnen som fick mest i LOVA-bidrag har också kommit längst i sina satsningar på miljöförbättringar och service till kunderna.
– Vi har haft en fantastiskt bra säsong, säger Båtfjordens ordförande Kenneth Berntsson. En minst tjugoprocentig ökning och många väldigt nöjda gäster har blivit årets resultat av gjorda investeringar. Två tydliga målgrupper, gästbåtar och husbilar, vänder sig hamnen till. Båtfjorden hade som en av få anläggningar i länet redan tidigare godkänd spolplatta med rening.
– I sommar har vi utökat med en ny servicebyggnad, toaletter och duschar, brunn i marken för husbilarnas avlopp, utslagsvask för Porta Potti och inom kort har vi våra sugtömningsstationer i drift. Även sjömacken, där vi som enda mack i länet kan erbjuda Alkylatbensin via slang, har tagits emot bra, fortsätter Berndtsson.
Sugtömning i Kungsbackafjorden
Gottskärs hamn och Enens båtägares förening har som första anläggningar i Kungsbacka satsat på sugtömningsstationer.
Dessa är redan i drift och betjänar fritidsbåtar med fjorden som hemmahamn samt gästande båtar. En stor och tydlig skylt signaler budskapet från Gottskärs hamn till sjöfararna på väg in. En viktig detalj för att anläggningen skall komma till så stor användning som möjligt.
Region Halland informerar
Även den här hösten satsar Region Halland på att informera om och hjälpa fritidsbåtsföreningarna med LOVA-ansökningar.
Region Halland hjälper bland annat till på plats med råd och goda exempel från andra hamnar, informerar på styrelsemöten och bidrar med kontakter.
Kontakt: Lennart Benson, Utvecklare, Region Halland, 070-654 67 07 lennart.benson@telia.com
Gert Erlandsson, Samordnare miljö- och klimatfrågor, Region Halland, 035-17 98 22 gert.erlandsson@regionhalland.se
Foto: Region Halland.
Svenska Seglarförbundets Historiska Utskott inbjuder till Seglare Minns onsdagen den 12 oktober kl. 18.00 i Tranebergsstugan, Bromma. Efter den gemensamma middagen får vi höra Börje Larsson prata med några av de seglare som var med på America´s Cup 1977 och 1980 med Pelle Pettersons båt Sverige.
Förhandsanmälan är nödvändig senast måndag 10 oktober till Maivor Bergau tel 08-393102, e-post bergau@glocalnet.net eller till Sv Seglarförbundets kansli 08-4590993, e-post asa@ssf.se.
Kostnaden är 150 kronor. Detta inkluderar även en delikat middag. Avgiften betalas kontant vid ankomsten till T-stugan.
Europeiska kommissionen meddelade 26 juli att kreosot tas upp på bilaga 1 till det europeiska biociddirektivet (direktiv 98/8/EG). Det betyder att ämnet får användas i EU i ytterligare fem år från och med den 1 maj 2013. Beslutet har betydelse bland för de båtklubbar som har kreosotimpregnerade stolpar vid sina brygganläggningar.
De senaste åren har kreosot utvärderats av Sverige och Kemikalieinspektionen (KemI) inom ramen för granskningsprogrammet i EU. Den svenska utvärderingen ligger till grund för förslaget att ta upp kreosot på bilaga 1 vilket betyder att ämnet får ingå i godkända produkter i EU.
I juli 2011 lämnade Europeiska kommissionen beskedet att kreosot kommer att tas upp på bilaga 1 och därmed bli möjligt att använda i ytterligare fem år från och med den 1 maj 2013.
Kreosot används idag främst för impregnering av järnvägssliprar, el- och telefonstolpar. Det är klassificerat som cancerframkallande och innehåller flera substanser med hälsofarliga egenskaper. Kreosot får bara användas av yrkesmän med utbildning och trä impregnerat med kreosot får inte användas på lekplatser, i leksaker, i odlingsbehållare eller i konstruktioner där virket ofta kommer i kontakt med huden. Bekämpningsmedel som innehåller kreosot måste godkännas av KemI för att få användas i Sverige.
KemI:s bedömning är att viss användning av kreosot kan anses vara acceptabel under förutsättning att de särskilda bestämmelser som anges i beslutet tillämpas. Förslaget innehåller särskilda bestämmelser, till exempel om hur trä som är behandlat med kreosot får lagras och användas.
Efter förra årets succé är det åter dags för Båtklubbarnas Dag i Stockholm. Årets manifestation hålls 27 augusti. Det blir bland annat en stor båtparad med musik och galanta båtekipage, en båtsamling på Riddarfjärden med festligheter och salut samt båtklubbar som öppnar portarna till klubbhus och bryggor för allmänheten och bjuder på båtturer, musik och olika aktiviteter.
Förra året var det Heleneborgs Båtklubb på Långholmen som var centrum för Båtklubbarnas Dag. I år är evenemanget uppdelat på flera klubbar. De här klubbarna är öppna för allmänheten:
Rörstrands Båtklubb
Utställning om klubbens historia. Prommenera runt på våra bryggor. Vi bjuder på kaffe och fikabröd. Gående entre via gångvägen över klarastrandsvägen. Karta till klubben hittar du här.
Västermalms Båtklubb
Knop workshop. Titta på våra bryggor. Karta till klubben finns här.
Heleneborgs Båtklubb
Info kommer senare Heleneborgs Båtklubb ligger på Långholmen.
Gröndals Båtklubb
Lusuddsvägen 10 öppet mellan 12-18.00
Loppis, Café, Grillmat, Tipsrunda, Utställning, Lotteri, Hoppborg,
Träbåtssällskapet Skeppsmyran
Visar upp sitt vackra varv och en fin utställning. Granne med Gröndals Båtklubb.
Så här skriver arrangörerna om hur allmänheten bäst kan titta på paraden:
Vill du titta på paraden. Några av smultronställena hittar du här.
Längs med Hornstullsstrand kommer du att se Årstavikens parad väldigt bra.
Längs med Gröndals Båtklubbs bryggor kommer paraden passera ganska nära. där har du även chansen att njuta av deras hamnfest. läs mer här.
Med en promenad från Mariedal längs med Kungsholmsstrand kommer du möta en parad. om du går så att du är framme vid Stadshuset till 16-tiden så kommer du även kunna se alla båtar samlas på riddarfjärden.
Längs med Södershöjder ut mot Riddarfjärden så kommer du se fantastskt bra. Ta med en kikare om du vill kolla namnen på båtarna. Kanske en picknik i det grön.
Norrmälarstrand erbjuder både utsikt och möjligheten att köpa en glass under eftermiddagen.
Om du befinner dig på södra delen av Lilla Essingen kommer du kunna se alla parader passera.
Paraden kommer att avslutas i en stor cirkel rakt utanför Riddarholmen.
Info: http://båtklubbarnasdag.se/
Foto: Roland Brinkberg.
BBF (Blekinge Båtförbund) har haft sin sedvanliga ”vartannatårs” familjeeskader i Blekinge skärgård, i år med start i Hörvik på Listerlandet och avslutning i Karlskrona gästhamn.Trevlig gemenskap och mysiga strandhugg genomfördes under resans gång.
Studiebesök genomfördes på Kungsholms fort i Karlskrona kommun, vilket var nog det mest uppskattade hamnbesöket.
Guidning av Fortadjutanten Lennart Larsson, genom tiderna o utvecklingen av Sveriges försvar med inriktning på det marina, genomfördes på ett förnämligt och lärorikt sätt. Likaså berördes det nya systemet för anställning inom försvaret av sjömän och soldater.
Eskadern avslutades med ”Blekinge Båtförbunds Song Contest”, nytt för denna gång, fortsättning följer säkert. Inget av bidragen kommer att officiellt publiceras men säkert är, att kommer TV:s ”Körslaget” till Blekinge då får övriga Sverige se upp för konkurrens.
Eskaderledningen tackas för väl genomförd eskader.
Lars Erik Blomqvist
Bilden: Deltagarna i familjeeskadern i Blekinge på Kungsholms fort. Foto: Lars Erik Blomqvist.
Ska vi skita i Östersjön? Det tycker inte Världsnaturfonden WWF, Svenska Båtunionen och Renthav som arrangerat en tävling bland landets båtklubbar. Första pris är en sugtömningsstation värd 100 000 kronor som den 7 juli delas ut till vinnaren Norrtälje Segelsällskap. Snart kan klubben erbjuda båtar att tömma sitt avlopp på land och bidra till att minska övergödningen i Östersjön.
Under våren har WWF, Svenska Båtunionen och Renthav lanserat en tävling för att få landets båtentusiaster att ta hand om sitt toalettavfall och inte tömma det i havet. Avfallsvatten bidrar till övergödningen som är det enskilt största hotet mot Östersjön. Orenat avfallsvatten är för algerna som socker är för människan. Det är näring i en väldigt ren form som tas upp snabbt av tillväxande alger. Skärgårdarnas kobbar, skär och grunda vatten, där båtlivet är som störst, är extra känsliga för föroreningar.
– Problemet med avfallsvatten från fritidsbåtar är att de sker under en kort del av året och på en begränsad yta, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.
I kust- och skärgårdsområdena med sina unika ekosystem är vattenutbytet långsammare och det tar längre tid att byta ut dåligt vatten än i öppna havet. Utsläppen sammanfaller dessutom i tiden med algblomningarna. Fritidsbåtarna står för en mycket liten andel av övergödningen men betydelsen och ansvaret får inte underskattas.
– Här finns verkligen möjligheter för den enskilde att göra en skillnad för Östersjöns miljö. Genom att tömma sina toaletter i tömningsstationer eller använda toaletter i land kan båtentusiasten minska sin miljöpåverkan, säger Hans W Berglund, generalsekreterare på Svenska Båtunionen.
Transportstyrelsen arbetar med att ta fram ett förbud för utsläpp av avfallsvatten från fritidsbåtar. Det kommer troligen att träda i kraft i södra Sverige 2014 och i norra Sverige två år senare. I Finland har det däremot länge varit förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut toalettavfall i havet. Där använder man sig i stor utsträckning av sugtömningsstationer.
Tekniken bygger på en användarvänlig, energisnål och driftsäker vakuumpump.
– Den är byggd för att klara både salt och sött vatten i ett nordiskt klimat, säger Frederik Sahlin från organisationen Renthav som skänkt anläggningen.
Foto: Foto: Germund Sellgren/WWF och WWF/Renthav.
Det är dags att lämna in ansökan till GYS – Gaff Yacht Society- för dem som vill ta del av stipendiet GYS Stiftelses stipendium för bevarande av äldre båt- & riggtyper.
GYSS stipendium om för närvarande 10 000 kr har delats ut under de senaste 20 åren till en segelbåt som uppfyller kriterierna:
Äldre, kulturhistoriskt intressant segelbåt av trä eller annat byggnadsmaterial
Äldre segel- & riggtyper
Detta innebär att den som innehar en segelbåt som ägaren anser uppfyller ovanstående två enkla kriterier har möjlighet att söka detta stipendium till sin klenod.
GYSS stipendium delas ut varje år under Gaff Yacht Society’s gåsmiddag, som naturligtvis infaller så nära Mårten som möjligt. Det innebär att Stipendiet delas ut vid Gåsmiddagen den 12 november i år.
För att ansökningarna ska kunna behandlas på bästa sätt, med besiktning, intervju med ägaren, och genomgång av utfört eller planerat arbete måste ansökan vara inlämnad till GYSS ordförande:
Sven Matton, Lostigen 68, 139 40 Värmdö,
senast den 1 oktober 2011.
Ansökan måste innehålla en beskrivning av segelbåten (gärna med foto), ägarlängd (såvitt som möjligt), samt gjorda och planerade restaurationer.
Bilden: 2010 års Stipendiat R8 S40 Skum.
Redan 1911 bildades Söderhamns Motorsällskap (SMS) som därmed blev Sveriges första båtklubb som inte var renodlad segelklubb. De första åren engagerade klubben både bil- och båtägare. I det första protokollet kan man bland annat läsa att SMS planerade att göra gemensamma inköp av bensin, fotogen, oljor och trassel.
SMS kommer att hålla sin jubileumsdag lördagen 2 juli på sin klubbholme Enskärsorn.
Söderhamns Motorsällskap är en båtklubb som startades 1911 och är därmed även Sveriges äldsta motorbåtsklubb. Det kommer vi att fira på Enskärsorn (Orn) med en hel del aktiviteter uppvisningar osv.
Passa på att se denna fantastiska anläggning. Turistbåten M/S Moa kommer att ligga där hela dagen och fungera som servering ända fram till midnatt. På kvällen kommer det att bli skärgårdsdans till Topix. På dagen underhåller bl.a. trubaduren Krister Frid.
Mer info och program kommer senare.
Se länk till klubbens hemsida:
http://www.sms-soderhamn.se
Se länk om firandet på facebook:
http://www.facebook.com/event.php?eid=164923846887653
Lite ur programmet:
SMS 100 års jubileum på Orn, lördag 2 juli kl. 11.00 – 23.00
Turistbåten M/S Moa kommer att ligga där hela dagen och fungera som servering
Medverkande under dagen:
• Sjöräddningssällskapet
• Kustbevakningen
• Livräddningssällskapet
• Moheds Vattenskidklubb
• Trubadur Krister Frid
• Ansiktsmålning, tipsrunda, fiskdamm mm för barnen
• Dansuppvisning av Bumpy Feet
• Skärgårdsdans mellan 19.00 – 23.00 till Topix dansorkester
Foto: Sven Andersson.
Tisdag 31 maj invigdes en ny latrintömningsstation för fritidsbåtar i Sigtuna hamn. Den underlättar fär fritidsbåtsägare i området att tömam sin hålltank i Sigtuna i stället för i Mälarens vatten. Stationen står på en ny flytbrygga som kommer att användas av kommunens tre båtklubbar.
De berörda klubbarna är Sigtuna båtklubb, Märsta båtklubb och Rosersbergs båtklubb, samt av besökande båtar i kommunens gästhamn.
Båtar på väg exempelvis mellan Stockholm och Uppsala är också välkomna att utnyttja den. Förutom att tömma toan kommer man att kunna fylla på färskvatten på den nya flytbryggan.
– Varken kommuninnevånarnas eller gästande fritidsbåtars latrinavfall ska behöva tömmas direkt i sjön. Genom att bygga latrintömningsstationen i Sigtuna hamn bidrar vi till att Mälarens och även Östersjöns vatten blir renare, både på kort och lång sikt, säger kommunalrådet Gunilla Lundquist (MP).
Latrintömningsstationen har medfinansierats genom det lokala vattenvårdsprojektet LOVA, vilket förmedlas av Länsstyrelsen i Stockholm. Syftet med LOVA är att främja lokala åtgärder som förbättrar havsmiljön, i första hand genom att minska belastningen av näringsämnen. Stationen är ansluten till det kommunala avloppsnätet.
Bilden: Den nya latrintömningsstationen för fritidsbåtar i Sigtuna hamn.
Båtfjordens hamn i Bua inviger lördagen 4 juni kl. 11.00 sin nya sjömack där fritidsbåtar och även andra fordon kan tanka Alkylatbensin via slang. Kommunalråden Jörgen Warborn och Jana Nilsson fyller första tanken.
Alkylatbensin är ännu en viktig del i hamnens strävanden att förbättra miljön för fritidsbåtar. Det är speciellt äldre tvåtaktsmotorer som utombordare och gräsklippare som släpper ut stora mängder oförbränt bränsle till omgivningen.
Genom att använda alkylatbensin, som är 99 gånger renare än vanlig bensin, minskas de skadliga utsläppen till vatten och luft drastiskt. Komponenter som svavelaromater, bensen, olefiner och polyaromater som finns i vanlig bensin saknas nästan helt i alkylatbensin. En tvåtaktsmotor med förgasare på 70 hk kan under en normal säsong, vid körning i 25 timmar släppa ut 300 liter oförbränt bränsle i vattnet.
Men Båtfjordens hamn gör mycket mer säger Kenneth Berntsson ordförande i hamnen:
– Vi har under flera år gjort omfattande investeringar för en bättre miljö. Spolplatta med rening där alla våra fritidsbåtar skall tvättas och gifterna från båtbottenfärgerna tas om hand. Vår nya servicebyggnad är precis rest, där kommer vi att kunna erbjuda fräscha toaletter, duschar och utslagsvask för båttoaletter och husbilar samt sugtömningsstationer på bryggan. Något som blivit möjligt med LOVA-bidrag samt stöd från kommunen och Sparbanksstiftelsen.
Även Leader Halland bistår med en förstudie för hur hamnplanen kan användas bättre. Båtfjorden siktar på att bli en av länets bäst utrustade gästbåtshamnar men även tillhandahålla ställplatser för husbilar. En intressant miljö med sjöbodar, försäljning och annat som kan vara lockande för turister och närboende ger mervärden.
Region Halland har genom sin inventering ”Havsmiljö i balans och fritidsbåtar i Halland” konstaterat att infrastrukturen vid fritidsbåtsanläggningarna i länet är kraftigt undermålig med avseende på miljön. Spolplattor och sugtömningsstationer saknas vid de allra flesta anläggningarna.
– Även landtoaletter som kan betjäna allt rörligt friluftsliv saknas på många platser. Det är mycket glädjande att Båtfjordens hamn nu blir först i Halland med att även erbjuda alkylatbensin, säger Lennart Benson, projektledare vid Region Halland.
Info: www.batfjordenshamn.se
BryggCaféet Grötvik i Halmstad firar ettårsjubileum 6 juni på självaste Nationaldagen. Detta firas med löfte om mer och bättre av förra sommarens succé med “Dans på Bryggan” – torsdagar, “Gäst på Bryggan” – tisdagar och onsdagar samt Argentinsk Tangokväll – måndagar.
Detaljer för dessa och övriga evenemang på hemsidan: www.bryggcafeet.com
Lördagen 2 juli blir det traditionsenligt sedan 1963 ”Hamnfestival” i Grötvik, som också är en förstklassig utsiktspunkt för de som inte har tillgång till båt under Tall Ship Races fartygens målgång 5–8 augusti i Halmstad.
BryggCaféet drivs av Olivia & Anders Widén.
Grötviks småbåtshamn 3,5 nm SV om Halmstad i riktning mot Tylösand
56° 38,9 N 12° 46,7 E
Djup 2 m
Kustkort 92 – Kattegatt
Skärgårdskort 923 – Tylön – Kullen
Info: www.bryggcafeet.com
Svenska Fjällklubben invaldes som ny medlem vid Svenskt Friluftslivs årsstämma den 14 april. I och med att Svenska Fjällklubben nu är medlem samlar Svenskt Friluftsliv 23 av Sveriges främsta friluftsorganisationer. Medlemsorganisationerna har tillsammans över 1,7 miljoner medlemmar. Svenska Båtunionen är en av medlemsorganisationerna.
– För Svenska Fjällklubben är det ett viktigt steg att bli medlem i Svenskt Friluftsliv. Vi vill utveckla vår verksamhet och vi tror att vi kommer att få stor nytta av att ingå i det nätverk av frilufts-organisationer som ryms inom Svenskt Friluftsliv, säger John Strand, ordförande i Svenska Fjällklubben.
Svenska Fjällklubben är en ideell förening som verkar för en vidgad kännedom om fjällvärlden och en ökad respekt för dess kvaliteter och naturvärden. Föreningen bildades 1927. Idag är det en rikstäckande organisation med ca 1500 medlemmar. Klubbens medlemmar är vandrare, klättrare och skidåkare som alla delar ett intresse och engagemang för fjällvärlden.
– Vi välkomnar Svenska Fjällklubben som medlem i Svenskt Friluftsliv. Att allt fler organisationer söker medlemskap ser vi som ett bevis för att vårt arbete uppskattas, säger Ulf Silvander, generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.
Svenskt Friluftsliv bildades 2000 med uppgift att bevara och utveckla friluftslivet i Sverige – genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna och höja friluftslivets status i samhället. Tre viktiga uppgifter som drivs med stort engagemang. En av de dagsaktuella frågorna är till exempel att arbeta för att den ideella sektorn inte ska drabbas om momsreglerna måste förändras. Detta med anledning av EU-Kommissionens beslut att avslå regeringens ansökan om en momsredovisningsgräns för ideella föreningar.
Vid årsstämman valdes följande till Svenskt Friluftslivs styrelse:
Caroline Dewoon Torén, Svenska Kanotförbundet
Karin Brand, Svenska Livräddningssällskapet
Håkan Weberyd, Jägareförbundet
Fakta om Svenskt Friluftsliv
Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 23 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har över 1,7 miljoner medlemmar, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 10 000 lokala och regionala föreningar.
Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter. Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.
Svenskt Friluftsliv har 23 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet och Svenska Turistföreningen, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Skridskoförbundet, Svenska Fjällklubben.
Svenska Båtunionen fick en ny styrelse vid årets Båtriksdag, som hölls 1–3 april. Styrelsen förstärktes bland annat med två kvinnor: Carina Nylander från Umeå och Gitte Borglin från Ystad.
Ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet var det stora diskussionsämnet vid Båtriksdagen, som hölls på Tallink Silja Lines M/S Romantica. Styrelsen fick mandat att gå vidare med förutsättningslösa diskussioner med Seglarförbundet för att se hur en stark och gemensam organisation kan komma att se ut.
Andra förändringar gäller bland annat Miljökommittén, som jobbar med SBU:s kärnområden. Unionsstyrelsen bestämde att lägga det allt viktigare arbetet med MiljöBästa Båt i ett eget projekt.
Bildtexter:
Svenska Båtunionens nyvalda styrelse på Båtriksdagen 2011. Främre raden fr. v. Carl R Hellström, Östra Vänerns BF, Carina Nylander, Västerbottens Båtförbund, Bengt Gärde, ordförande SBU, Gitte Borglin, Skånes Båtförbund. Bakre raden fr. v. Ingemar Wahlman, Gästriklands BF, Lasse Carlsson, Västkustens BF, Lars Afzelius, Västkustens BF, Lennart Wendt, Saltsjön-Mälarens BF, Erik Duvner, Skånes BF, Sten Olsson, Bottenvikens BF, Inge Bramer, Saltsjön-Mälarens BF.
Ordföranden och två nya tjejer i SBU:s styrelse. Fr. v. Carina Nylander, Västerbottens Båtförbund, Bengt Gärde, ordförande SBU, Gitte Borglin, Skånes Båtförbund.
I dag, den 31 mars, träffade finansminister Anders Borg representanter från den ideella sektorn för att informera dem om EU-Kommissionens beslut att avslå regeringens ansökan om en momsredovisningsgräns för ideella föreningar.
– Regeringen kommer att fortsätta arbeta för att den ideella sektorn inte ska drabbas om momsreglerna måste förändras, säger Anders Borg.
– Beslutet från Kommissionen att avslå regeringens ansökan är förvånande och jag är besviken. Den ideella sektorn är en viktig och betydelsefull del av det svenska samhället som engagerar medborgare i olika idrottsföreningar, kulturföreningar och socialt arbete, säger Anders Borg.
Kommissionen inledde 2008 ett fördragsbrottsförfarande mot Sverige eftersom Kommissionen anser att den svenska momslagen ger för generösa undantag åt ideell sektor. För att undvika att Kommissionen skulle dra Sverige inför EU-domstolen, ansökte den regeringen den 20 januari 2011 om tillåtelse om att få införa en momsredovisningsgräns om 1 Mkr för ideell sektor.
Regeringens avsikt med en redovisningsgräns var att värna de ekonomiska villkoren för den ideella sektorn. Finland, Danmark, Nederländerna och Österrike har också fått klagomål från kommissionen och Sverige söker samarbete med dessa länder för att bestrida Kommissionens beslut.
Om Kommissionen tar detta till EU-domstolen och utslaget skulle gå emot Sveriges intressen kommer regeringen att pröva olika kompensationsåtgärder. Det kan vara en generell momsgräns som inte enbart riktar sig till ideell verksamhet utan också till företag, förenklingar i hanteringen av momsen eller mer direkta kompensationer.
En generell momsgräns är enligt Kommissionen acceptabel men samtidigt dyrt.
Samgående med Svenska Seglarförbundet (SSF)och sjösäkerhet är två av de ämnen som tas upp i motionerna till årets Båtriksdag, som hålls 1–3 april. Båtriksdagen är Svenska Båtunionens (SBU) årsmöte som samlar delegater från hela Båtsverige.
Det stora diskussionsämnet på Båtriksdagen blir ett eventuellt samgående mellan SBU och SSF. Frågan har varit ute som en enkätundersökning hos förbund och klubbar inom de båda organisationerna och nu väntar en intressant debatt.
En vidareutveckling av dataprogrammet BAS ska också tas upp på årsmötet, liksom budget och verksamhetsplan.
Här är en sammanställning av årets motioner:
Östergötlands Båtförbund motionerar om att Unionen bör tillsätta en vice ordförande. Förbundet motionerar också om bättre framförhållning inför Båtriksdag och Unionsråd.
Västerbottens Båtförbund motionerar om att SBU verkar för att promillegränsen på sjön ändras från 0,2 till 0,5 promille och att Unionen upprättar en Utbildningskommitté.
Blekinge Båtförbund motionerar om en årlig båtsäkerhetsträff inom SBU och en rullande framförhållning av återkommande arrangemang.
Alla handlingar för Båtriksdagen finns att ladda ner på:
www.batunionen.com
Den stora bilden är tagen på förra årets Båtriksdag. Den mindre bilden föreställer SBU:s styrelse som valdes på Båtriksdagen 2010.
Förra årets mycket uppmärksammade och lyckade evenemang med öppet hus på båtklubbarna och en båtparad under Stockholms broar kommer att hållas även i år. Redan nu har 15 klubbar anmält sitt intresse för att hjälpa till och att delta. Alla båtklubbar är välkomna. En arbetsgrupp är bildad för att arbeta med samordning, utformning av paraden, information och marknadsföring, politiker och presskontakter, dokumentation m m.
Förra året deltog 150 båtar i paraden som avslutades med en samfälld konsert på signalhorn!
Initiativtagare är Rörstrands BK, Heleneborgs BK, Västermalms BK, Ligna BK och Västermalms BK. Syftet med Båtklubbarnas Dag är att på ett lustfyllt sätt värna om de ideella båtklubbarnas verksamhet.
Info: www.båtklubbarnasdag.se
Den nya dagseglaren Daytripper och motorbåten Jens 28 har utsetts till MiljöBästa Båt 2011 av Svenska Båtunionens Miljökommitté. Priset överlämnas på Båttinget på Allt för Sjön 9 mars. MiljöBästa Båt i klasserna segelbåt respektive motorbåt utses av SBU:s Miljökommitté. Det är tredje året i rad som priset delas ut.
Miljökommitténs val grundas på hur båttillverkarna uppfyller de miljökrav som SvenskaBåtunionen (SBU) ställer för MiljöBästa Båt.
Så här motiverar kommittén årets utnämningar:
Daytripper:
”Daytripper är en miljövänlig segelbåt som symboliserar ett nytänkande. Båten är anpassad till de nya trenderna för hur båtar användsoch är intressant även för teknikexport till Kina. Daytripper är tilltalande för mer befarna, såväl som föryngre.Segel eller elmotor medför tyst drift med fokus på låg miljöpåverkan.En ny generation båt för en ny generation båtåkare.”
Jens 28:
”Jens 28 är en intressant uppstickare med rötterna i traditionell båtindustri på västkusten. Den har ett brett och väl genomtänkt miljökoncept som tillvaratar både ny och mer traditionell svensk båtteknik. Elmotor med batteribank för åtskilliga timmars färd tillsammans med sedvanlig drift vidbehov av högre fart. Jens 28 är en båt med miljötänk från för till akter, utan avkall på komfort.”
Prisutdelningen sker på Båttinget på Allt för Sjön 9 mars. Prisutdelare är Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.
Info om båtarna:
Daytripper är konstruerad av Mannerfelt Design Team. Båten visas i monter A05:16.
Jens 28 är konstruerad av Jens Östmann och Peter Norlin. Info www.jens28.se
Båtlivet och Makten – Vem ska bestämma över båtlivet? Det är temat för årets Båtting som äger rum onsdagen den 9 mars på Stockholmsmässan i samband med båtutställningen Allt för sjön. Deltagare är infrastrukturminister Catharina Elmsäter – Svärd, representanter för Transportstyrelsen, Sjöpolisen, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Nynäshamns Kommun, Sweboat och Svenska Båtunionen. Moderator är Malcolm Dixelius.
Båtlivet växer. Allt fler människor söker sig ut i våra skärgårdar och sjöar. Närmare 2,5 miljoner vuxna svenskar vistades i fritidsbåt under 2010. Ytterligare 2,6 miljoner personer, vanligtvis unga familjer i storstäderna vill ut på sjön. Kvinnorna dominerar och drömmen om ett liv på sjön är stark. Drivkrafterna bakom det ökande intresset är närheten till naturen, känslan av frihet och att få umgås med nära och kära i en värld bortom vardagen.
Men hotfulla moln tornar upp sig som kan stoppa utvecklingen. Affärsdrivande myndigheter sätter prislappar på både pålagor och tjänster. Fyrar släcks och många farleder märks inte längre ut. Ansvarsfulla båtägare får klä skott för att ett fåtal kör alkoholpåverkade på sjön. Stationerna för toatömning får bestämma rutten i färdplaneringen. Kommuner och byggföretag gör om hamnar och uppläggningsplatser till områden med sjönära bostäder.
Är båtlivet hotat? Vem ska bestämma över båtlivet? Vilken väg ska vi gå? Det är några av frågorna på Båttinget 2011.
Under Båttinget delas också priset Miljöbästa Båt ut. Utmärkelsen är ett sätt att uppmuntra båttillverkare att ständigt förbättra fritidsbåtarnas miljöegenskaper.
Bengt Anderhagen,
projektledare Båtting 2011, bengt@anderhagen.se
För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W. Berglund, Svenska Båtunionen, hans.w@batunionen.com eller VD Mats Eriksson, SwebBoat, me@sweboat.se.
Båttinget återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för riksdag och regering, myndigheter och kommuner samt båtlivets organisationer och båtbranschen.
Båtriksdagen 2011 hålls den 1, 2 och 3 april 2011 på Tallink Silja Lines fartyg M/S Romantica från Stockholm till Riga och åter. Motioner, förslag och framställningar till Båtriksdagen skall vara Unionsstyrelsen tillhanda senast 15 januari 2011.
Kallelse, verksamhetsberättelse och övriga handlingar sänds till Båtförbunden fyra veckor före Båtriksdagen i enlighet med direktiv för Båtriksdagens genomförande.
Samtidigt publiceras handlingarna på Svenska Båtunionens hemsida www.batunionen.com
Unionsstyrelsen
I sommar blir det femårsjubileum i Vättern när seglingen Holmgrens Vättern Kors och Tvärs avgörs. För första gången går starten från Jönköping med samling 1 augusti med festligheter hos huvudsponsorn och start 2 augusti. Avslutningen hålls på kvällen 5 augusti efter totalt fyra etapper.
– Vi vill gärna se ett nytt deltagarrekord i år, säger Rein Lillesaar, ordförande i den arrangerande klubben Jönköpings Segelsällskap.
– Gå gärna in på seglingens egen hemsida och läs mer om hur det har sett ut under de tidigare åren och hur vi gör i år. På sidan finns även en inbjudan och information om sponsorerna. Förra året hade vi Rolf Magnusson från Contrastbåtar med, vilket vi hoppas på även i år. Pelle Petterson/Hundai och några fler är undersponsorer.
Totalarrangemanget administreras av Vätterns Seglarförbund. Som mest har seglingen haft 80 båtar med 300–400 besättningsmedlemmar.
Mer info på tävlingens egen hemsida: http://hvkt.se/
Tiden för tävlingen där din båtklubb kan vinna en toasug är nu förlängd. Din båtklubb kan vinna en sugtömningsanläggning värd 100 000 kr i denna enkla tävling.
Tävlingen är enkel. Bara sms:a: WWF, klubbens namn, kommunens namn till 717 47.
Exempel: WWF, Vinnarklubben, Vinnerby
Du kan sms:a en gång per dag och det kostar som ett vanligt sms.
Röstningen stänger 1 maj. Priset kommer att delas ut i Visby under Almedalsveckan i juli.
Info:
Hans Berglund
Svenska Båtunionen
Email: hans.w@batunionen.com
Tel: 08-545 859 68
Mattias Rust
Världsnaturfonden WWF
Email: mattias.rust@wwf.se
Tel: 08-546 575 33
Frederik Sahlin
Renthav
Email: frederik@renthav.nu
Tel: 08-559 22 682
Svenska Båtunionen (SBU) och Svenska Seglarförbundet (SSF) har under 2010 träffats för att diskutera eventuella samarbetsmöjligheter. Syftet är att skapa en effektivare och mer ändamålsenlig organisation.
Alla klubbar som tillhör Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet har fått en enkät där organisationerna ha åsikter om ett eventuellt samarbete.
Enkäten ska besvaras senast 30 januari 2011.
Kommentarer
Tycker det är bra. Återstår att se hur allt detta skall genomföras vid ev beslut om sammanslagning. Blir väl något för Båtriksdagen att yttra sig över.
Lyckeby båtsällskap.
PS. Tycker enkäten var lite väl kort tidsmässigt.DS
Utred för och nackdelar. Sedan en enkät att fylla i. Många har nog svårt att ta ställning just nu.
Sv Seglarförbundets Historiska Utskott inbjuder till Seglare Minns onsdagen 16 mars 2011 kl. 18.00 i Tranebergsstugan i Bromma. Efter den gemensamma middagen får deltagarna höra Håkan Södergren berätta för Börje Larsson om sina cirka 250 båtkonstruktioner, bland andra Lady, Lord, Carrera och Queen Helmsman samt flera one-off-båtar m m.
Förhandsanmälan är nödvändig och görs senast måndag 14 mars till Maivor Bergau tel 08-393102, E-post bergau@glocalnet.net eller till Sv Seglarförbundets kansli 08-4590993, E-post asa@ssf.se.
Kostnaden är 150 kr, vilket även inkluderar delikat middag. Detta betalas kontant vid ankomsten till T-stugan.
Kommentarer
Framför allt var det en väldigt vacker båt, den där Jens 28.