SBU

Svenska Seglarförbundets Historiska Utskott inbjuder till Seglare Minns onsdagen den 12 oktober kl. 18.00 i Tranebergsstugan, Bromma. Efter den gemensamma middagen får vi höra Börje Larsson prata med några av de seglare som var med på America´s Cup 1977 och 1980 med Pelle Pettersons båt Sverige.

Förhandsanmälan är nödvändig senast måndag 10 oktober till Maivor Bergau tel 08-393102, e-post bergau@glocalnet.net eller till Sv Seglarförbundets kansli 08-4590993, e-post asa@ssf.se.

Kostnaden är 150 kronor. Detta inkluderar även en delikat middag. Avgiften betalas kontant vid ankomsten till T-stugan.

Europeiska kommissionen meddelade 26 juli att kreosot tas upp på bilaga 1 till det europeiska biociddirektivet (direktiv 98/8/EG). Det betyder att ämnet får användas i EU i ytterligare fem år från och med den 1 maj 2013. Beslutet har betydelse bland för de båtklubbar som har kreosotimpregnerade stolpar vid sina brygganläggningar.

De senaste åren har kreosot utvärderats av Sverige och Kemikalieinspektionen (KemI) inom ramen för granskningsprogrammet i EU. Den svenska utvärderingen ligger till grund för förslaget att ta upp kreosot på bilaga 1 vilket betyder att ämnet får ingå i godkända produkter i EU.

I juli 2011 lämnade Europeiska kommissionen beskedet att kreosot kommer att tas upp på bilaga 1 och därmed bli möjligt att använda i ytterligare fem år från och med den 1 maj 2013.

Kreosot används idag främst för impregnering av järnvägssliprar, el- och telefonstolpar. Det är klassificerat som cancerframkallande och innehåller flera substanser med hälsofarliga egenskaper. Kreosot får bara användas av yrkesmän med utbildning och trä impregnerat med kreosot får inte användas på lekplatser, i leksaker, i odlingsbehållare eller i konstruktioner där virket ofta kommer i kontakt med huden. Bekämpningsmedel som innehåller kreosot måste godkännas av KemI för att få användas i Sverige.

KemI:s bedömning är att viss användning av kreosot kan anses vara acceptabel under förutsättning att de särskilda bestämmelser som anges i beslutet tillämpas. Förslaget innehåller särskilda bestämmelser, till exempel om hur trä som är behandlat med kreosot får lagras och användas.

Efter förra årets succé är det åter dags för Båtklubbarnas Dag i Stockholm. Årets manifestation hålls 27 augusti. Det blir bland annat en stor båtparad med musik och galanta båtekipage, en båtsamling på Riddarfjärden med festligheter och salut samt båtklubbar som öppnar portarna till klubbhus och bryggor för allmänheten och bjuder på båtturer, musik och olika aktiviteter.

Förra året var det Heleneborgs Båtklubb på Långholmen som var centrum för Båtklubbarnas Dag. I år är evenemanget uppdelat på flera klubbar. De här klubbarna är öppna för allmänheten:

Rörstrands Båtklubb
Utställning om klubbens historia. Prommenera runt på våra bryggor. Vi bjuder på kaffe och fikabröd. Gående entre via gångvägen över klarastrandsvägen. Karta till klubben hittar du här.

Västermalms Båtklubb
Knop workshop. Titta på våra bryggor. Karta till klubben finns här.

Heleneborgs Båtklubb
Info kommer senare Heleneborgs Båtklubb ligger på Långholmen.

Gröndals Båtklubb
Lusuddsvägen 10 öppet mellan 12-18.00
Loppis, Café, Grillmat, Tipsrunda, Utställning, Lotteri, Hoppborg,

Träbåtssällskapet Skeppsmyran
Visar upp sitt vackra varv och en fin utställning. Granne med Gröndals Båtklubb.

Så här skriver arrangörerna om hur allmänheten bäst kan titta på paraden:

Vill du titta på paraden. Några av smultronställena hittar du här.

Längs med Hornstullsstrand kommer du att se Årstavikens parad väldigt bra.

Längs med Gröndals Båtklubbs bryggor kommer paraden passera ganska nära. där har du även chansen att njuta av deras hamnfest. läs mer här.

Med en promenad från Mariedal längs med Kungsholmsstrand kommer du möta en parad. om du går så att du är framme vid Stadshuset till 16-tiden så kommer du även kunna se alla båtar samlas på riddarfjärden.

Längs med Södershöjder ut mot Riddarfjärden så kommer du se fantastskt bra. Ta med en kikare om du vill kolla namnen på båtarna. Kanske en picknik i det grön.

Norrmälarstrand erbjuder både utsikt och möjligheten att köpa en glass under eftermiddagen.

Om du befinner dig på södra delen av Lilla Essingen kommer du kunna se alla parader passera.

Paraden kommer att avslutas i en stor cirkel rakt utanför Riddarholmen.

Info: http://båtklubbarnasdag.se/

Foto: Roland Brinkberg.

BBF (Blekinge Båtförbund) har haft sin sedvanliga ”vartannatårs” familjeeskader i Blekinge skärgård, i år med start i Hörvik på Listerlandet och avslutning i Karlskrona gästhamn.Trevlig gemenskap och mysiga strandhugg genomfördes under resans gång.

Studiebesök genomfördes på Kungsholms fort i Karlskrona kommun, vilket var nog det mest uppskattade hamnbesöket.

Guidning av Fortadjutanten Lennart Larsson, genom tiderna o utvecklingen av Sveriges försvar med inriktning på det marina, genomfördes på ett förnämligt och lärorikt sätt. Likaså berördes det nya systemet för anställning inom försvaret av sjömän och soldater.

Eskadern avslutades med ”Blekinge Båtförbunds Song Contest”, nytt för denna gång, fortsättning följer säkert. Inget av bidragen kommer att officiellt publiceras men säkert är, att kommer TV:s ”Körslaget” till Blekinge då får övriga Sverige se upp för konkurrens.

Eskaderledningen tackas för väl genomförd eskader.

Lars Erik Blomqvist

Bilden: Deltagarna i familjeeskadern i Blekinge på Kungsholms fort. Foto: Lars Erik Blomqvist.

Ska vi skita i Östersjön? Det tycker inte Världsnaturfonden WWF, Svenska Båtunionen och Renthav som arrangerat en tävling bland landets båtklubbar. Första pris är en sugtömningsstation värd 100 000 kronor som den 7 juli delas ut till vinnaren Norrtälje Segelsällskap. Snart kan klubben erbjuda båtar att tömma sitt avlopp på land och bidra till att minska övergödningen i Östersjön.

Under våren har WWF, Svenska Båtunionen och Renthav lanserat en tävling för att få landets båtentusiaster att ta hand om sitt toalettavfall och inte tömma det i havet. Avfallsvatten bidrar till övergödningen som är det enskilt största hotet mot Östersjön. Orenat avfallsvatten är för algerna som socker är för människan. Det är näring i en väldigt ren form som tas upp snabbt av tillväxande alger. Skärgårdarnas kobbar, skär och grunda vatten, där båtlivet är som störst, är extra känsliga för föroreningar.

– Problemet med avfallsvatten från fritidsbåtar är att de sker under en kort del av året och på en begränsad yta, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.

I kust- och skärgårdsområdena med sina unika ekosystem är vattenutbytet långsammare och det tar längre tid att byta ut dåligt vatten än i öppna havet. Utsläppen sammanfaller dessutom i tiden med algblomningarna. Fritidsbåtarna står för en mycket liten andel av övergödningen men betydelsen och ansvaret får inte underskattas.

– Här finns verkligen möjligheter för den enskilde att göra en skillnad för Östersjöns miljö. Genom att tömma sina toaletter i tömningsstationer eller använda toaletter i land kan båtentusiasten minska sin miljöpåverkan, säger Hans W Berglund, generalsekreterare på Svenska Båtunionen.

Transportstyrelsen arbetar med att ta fram ett förbud för utsläpp av avfallsvatten från fritidsbåtar. Det kommer troligen att träda i kraft i södra Sverige 2014 och i norra Sverige två år senare. I Finland har det däremot länge varit förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut toalettavfall i havet. Där använder man sig i stor utsträckning av sugtömningsstationer.

Tekniken bygger på en användarvänlig, energisnål och driftsäker vakuumpump.

– Den är byggd för att klara både salt och sött vatten i ett nordiskt klimat, säger Frederik Sahlin från organisationen Renthav som skänkt anläggningen.

Foto: Foto: Germund Sellgren/WWF och WWF/Renthav.

Det är dags att lämna in ansökan till GYS – Gaff Yacht Society- för dem som vill ta del av stipendiet GYS Stiftelses stipendium för bevarande av äldre båt- & riggtyper.

GYSS stipendium om för närvarande 10 000 kr har delats ut under de senaste 20 åren till en segelbåt som uppfyller kriterierna:

 Äldre, kulturhistoriskt intressant segelbåt av trä eller annat byggnadsmaterial

 Äldre segel- & riggtyper

Detta innebär att den som innehar en segelbåt som ägaren anser uppfyller ovanstående två enkla kriterier har möjlighet att söka detta stipendium till sin klenod.

GYSS stipendium delas ut varje år under Gaff Yacht Society’s gåsmiddag, som naturligtvis infaller så nära Mårten som möjligt. Det innebär att Stipendiet delas ut vid Gåsmiddagen den 12 november i år.

För att ansökningarna ska kunna behandlas på bästa sätt, med besiktning, intervju med ägaren, och genomgång av utfört eller planerat arbete måste ansökan vara inlämnad till GYSS ordförande:
Sven Matton, Lostigen 68, 139 40 Värmdö,
senast den 1 oktober 2011.

Ansökan måste innehålla en beskrivning av segelbåten (gärna med foto), ägarlängd (såvitt som möjligt), samt gjorda och planerade restaurationer.

Bilden: 2010 års Stipendiat R8 S40 Skum.

Redan 1911 bildades Söderhamns Motorsällskap (SMS) som därmed blev Sveriges första båtklubb som inte var renodlad segelklubb. De första åren engagerade klubben både bil- och båtägare. I det första protokollet kan man bland annat läsa att SMS planerade att göra gemensamma inköp av bensin, fotogen, oljor och trassel.

SMS kommer att hålla sin jubileumsdag lördagen 2 juli på sin klubbholme Enskärsorn.

Söderhamns Motorsällskap är en båtklubb som startades 1911 och är därmed även Sveriges äldsta motorbåtsklubb. Det kommer vi att fira på Enskärsorn (Orn) med en hel del aktiviteter uppvisningar osv.

Passa på att se denna fantastiska anläggning. Turistbåten M/S Moa kommer att ligga där hela dagen och fungera som servering ända fram till midnatt. På kvällen kommer det att bli skärgårdsdans till Topix. På dagen underhåller bl.a. trubaduren Krister Frid.

Mer info och program kommer senare.

Se länk till klubbens hemsida:
http://www.sms-soderhamn.se

Se länk om firandet på facebook:
http://www.facebook.com/event.php?eid=164923846887653

Lite ur programmet:
SMS 100 års jubileum på Orn, lördag 2 juli kl. 11.00 – 23.00

Turistbåten M/S Moa kommer att ligga där hela dagen och fungera som servering
Medverkande under dagen:
• Sjöräddningssällskapet
• Kustbevakningen
• Livräddningssällskapet
• Moheds Vattenskidklubb
• Trubadur Krister Frid
• Ansiktsmålning, tipsrunda, fiskdamm mm för barnen
• Dansuppvisning av Bumpy Feet
• Skärgårdsdans mellan 19.00 – 23.00 till Topix dansorkester

Foto: Sven Andersson.

Tisdag 31 maj invigdes en ny latrintömningsstation för fritidsbåtar i Sigtuna hamn. Den underlättar fär fritidsbåtsägare i området att tömam sin hålltank i Sigtuna i stället för i Mälarens vatten. Stationen står på en ny flytbrygga som kommer att användas av kommunens tre båtklubbar.

De berörda klubbarna är Sigtuna båtklubb, Märsta båtklubb och Rosersbergs båtklubb, samt av besökande båtar i kommunens gästhamn.

Båtar på väg exempelvis mellan Stockholm och Uppsala är också välkomna att utnyttja den. Förutom att tömma toan kommer man att kunna fylla på färskvatten på den nya flytbryggan.

– Varken kommuninnevånarnas eller gästande fritidsbåtars latrinavfall ska behöva tömmas direkt i sjön. Genom att bygga latrintömningsstationen i Sigtuna hamn bidrar vi till att Mälarens och även Östersjöns vatten blir renare, både på kort och lång sikt, säger kommunalrådet Gunilla Lundquist (MP).

Latrintömningsstationen har medfinansierats genom det lokala vattenvårdsprojektet LOVA, vilket förmedlas av Länsstyrelsen i Stockholm. Syftet med LOVA är att främja lokala åtgärder som förbättrar havsmiljön, i första hand genom att minska belastningen av näringsämnen. Stationen är ansluten till det kommunala avloppsnätet.

Bilden: Den nya latrintömningsstationen för fritidsbåtar i Sigtuna hamn.

Båtfjordens hamn i Bua inviger lördagen 4 juni kl. 11.00 sin nya sjömack där fritidsbåtar och även andra fordon kan tanka Alkylatbensin via slang. Kommunalråden Jörgen Warborn och Jana Nilsson fyller första tanken.

Alkylatbensin är ännu en viktig del i hamnens strävanden att förbättra miljön för fritidsbåtar. Det är speciellt äldre tvåtaktsmotorer som utombordare och gräsklippare som släpper ut stora mängder oförbränt bränsle till omgivningen.

Genom att använda alkylatbensin, som är 99 gånger renare än vanlig bensin, minskas de skadliga utsläppen till vatten och luft drastiskt. Komponenter som svavelaromater, bensen, olefiner och polyaromater som finns i vanlig bensin saknas nästan helt i alkylatbensin. En tvåtaktsmotor med förgasare på 70 hk kan under en normal säsong, vid körning i 25 timmar släppa ut 300 liter oförbränt bränsle i vattnet.

Men Båtfjordens hamn gör mycket mer säger Kenneth Berntsson ordförande i hamnen:

– Vi har under flera år gjort omfattande investeringar för en bättre miljö. Spolplatta med rening där alla våra fritidsbåtar skall tvättas och gifterna från båtbottenfärgerna tas om hand. Vår nya servicebyggnad är precis rest, där kommer vi att kunna erbjuda fräscha toaletter, duschar och utslagsvask för båttoaletter och husbilar samt sugtömningsstationer på bryggan. Något som blivit möjligt med LOVA-bidrag samt stöd från kommunen och Sparbanksstiftelsen.

Även Leader Halland bistår med en förstudie för hur hamnplanen kan användas bättre. Båtfjorden siktar på att bli en av länets bäst utrustade gästbåtshamnar men även tillhandahålla ställplatser för husbilar. En intressant miljö med sjöbodar, försäljning och annat som kan vara lockande för turister och närboende ger mervärden.

Region Halland har genom sin inventering ”Havsmiljö i balans och fritidsbåtar i Halland” konstaterat att infrastrukturen vid fritidsbåtsanläggningarna i länet är kraftigt undermålig med avseende på miljön. Spolplattor och sugtömningsstationer saknas vid de allra flesta anläggningarna.

– Även landtoaletter som kan betjäna allt rörligt friluftsliv saknas på många platser. Det är mycket glädjande att Båtfjordens hamn nu blir först i Halland med att även erbjuda alkylatbensin, säger Lennart Benson, projektledare vid Region Halland.

Info: www.batfjordenshamn.se

BryggCaféet Grötvik i Halmstad firar ettårsjubileum 6 juni på självaste Nationaldagen. Detta firas med löfte om mer och bättre av förra sommarens succé med “Dans på Bryggan” – torsdagar, “Gäst på Bryggan” – tisdagar och onsdagar samt Argentinsk Tangokväll – måndagar.

Detaljer för dessa och övriga evenemang på hemsidan: www.bryggcafeet.com

Lördagen 2 juli blir det traditionsenligt sedan 1963 ”Hamnfestival” i Grötvik, som också är en förstklassig utsiktspunkt för de som inte har tillgång till båt under Tall Ship Races fartygens målgång 5–8 augusti i Halmstad.

BryggCaféet drivs av Olivia & Anders Widén.

Grötviks småbåtshamn 3,5 nm SV om Halmstad i riktning mot Tylösand
56° 38,9 N 12° 46,7 E
Djup 2 m
Kustkort 92 – Kattegatt
Skärgårdskort 923 – Tylön – Kullen

Info: www.bryggcafeet.com

Svenska Fjällklubben invaldes som ny medlem vid Svenskt Friluftslivs årsstämma den 14 april. I och med att Svenska Fjällklubben nu är medlem samlar Svenskt Friluftsliv 23 av Sveriges främsta friluftsorganisationer. Medlemsorganisationerna har tillsammans över 1,7 miljoner medlemmar. Svenska Båtunionen är en av medlemsorganisationerna.

– För Svenska Fjällklubben är det ett viktigt steg att bli medlem i Svenskt Friluftsliv. Vi vill utveckla vår verksamhet och vi tror att vi kommer att få stor nytta av att ingå i det nätverk av frilufts-organisationer som ryms inom Svenskt Friluftsliv, säger John Strand, ordförande i Svenska Fjällklubben.

Svenska Fjällklubben är en ideell förening som verkar för en vidgad kännedom om fjällvärlden och en ökad respekt för dess kvaliteter och naturvärden. Föreningen bildades 1927. Idag är det en rikstäckande organisation med ca 1500 medlemmar. Klubbens medlemmar är vandrare, klättrare och skidåkare som alla delar ett intresse och engagemang för fjällvärlden.

– Vi välkomnar Svenska Fjällklubben som medlem i Svenskt Friluftsliv. Att allt fler organisationer söker medlemskap ser vi som ett bevis för att vårt arbete uppskattas, säger Ulf Silvander, generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

Svenskt Friluftsliv bildades 2000 med uppgift att bevara och utveckla friluftslivet i Sverige – genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna och höja friluftslivets status i samhället. Tre viktiga uppgifter som drivs med stort engagemang. En av de dagsaktuella frågorna är till exempel att arbeta för att den ideella sektorn inte ska drabbas om momsreglerna måste förändras. Detta med anledning av EU-Kommissionens beslut att avslå regeringens ansökan om en momsredovisningsgräns för ideella föreningar.

Vid årsstämman valdes följande till Svenskt Friluftslivs styrelse:
Caroline Dewoon Torén, Svenska Kanotförbundet
Karin Brand, Svenska Livräddningssällskapet
Håkan Weberyd, Jägareförbundet

Fakta om Svenskt Friluftsliv
Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 23 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har över 1,7 miljoner medlemmar, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 10 000 lokala och regionala föreningar.

Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter. Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.

Svenskt Friluftsliv har 23 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet och Svenska Turistföreningen, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Skridskoförbundet, Svenska Fjällklubben.

Info: www.svensktfriluftsliv.se

Svenska Båtunionen fick en ny styrelse vid årets Båtriksdag, som hölls 1–3 april. Styrelsen förstärktes bland annat med två kvinnor: Carina Nylander från Umeå och Gitte Borglin från Ystad.

Ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet var det stora diskussionsämnet vid Båtriksdagen, som hölls på Tallink Silja Lines M/S Romantica. Styrelsen fick mandat att gå vidare med förutsättningslösa diskussioner med Seglarförbundet för att se hur en stark och gemensam organisation kan komma att se ut.

Andra förändringar gäller bland annat Miljökommittén, som jobbar med SBU:s kärnområden. Unionsstyrelsen bestämde att lägga det allt viktigare arbetet med MiljöBästa Båt i ett eget projekt.

Bildtexter:
Svenska Båtunionens nyvalda styrelse på Båtriksdagen 2011. Främre raden fr. v. Carl R Hellström, Östra Vänerns BF, Carina Nylander, Västerbottens Båtförbund, Bengt Gärde, ordförande SBU, Gitte Borglin, Skånes Båtförbund. Bakre raden fr. v. Ingemar Wahlman, Gästriklands BF, Lasse Carlsson, Västkustens BF, Lars Afzelius, Västkustens BF, Lennart Wendt, Saltsjön-Mälarens BF, Erik Duvner, Skånes BF, Sten Olsson, Bottenvikens BF, Inge Bramer, Saltsjön-Mälarens BF.

Ordföranden och två nya tjejer i SBU:s styrelse. Fr. v. Carina Nylander, Västerbottens Båtförbund, Bengt Gärde, ordförande SBU, Gitte Borglin, Skånes Båtförbund.

I dag, den 31 mars, träffade finansminister Anders Borg representanter från den ideella sektorn för att informera dem om EU-Kommissionens beslut att avslå regeringens ansökan om en momsredovisningsgräns för ideella föreningar.

– Regeringen kommer att fortsätta arbeta för att den ideella sektorn inte ska drabbas om momsreglerna måste förändras, säger Anders Borg.

– Beslutet från Kommissionen att avslå regeringens ansökan är förvånande och jag är besviken. Den ideella sektorn är en viktig och betydelsefull del av det svenska samhället som engagerar medborgare i olika idrottsföreningar, kulturföreningar och socialt arbete, säger Anders Borg.

Kommissionen inledde 2008 ett fördragsbrottsförfarande mot Sverige eftersom Kommissionen anser att den svenska momslagen ger för generösa undantag åt ideell sektor. För att undvika att Kommissionen skulle dra Sverige inför EU-domstolen, ansökte den regeringen den 20 januari 2011 om tillåtelse om att få införa en momsredovisningsgräns om 1 Mkr för ideell sektor.

Regeringens avsikt med en redovisningsgräns var att värna de ekonomiska villkoren för den ideella sektorn. Finland, Danmark, Nederländerna och Österrike har också fått klagomål från kommissionen och Sverige söker samarbete med dessa länder för att bestrida Kommissionens beslut.

Om Kommissionen tar detta till EU-domstolen och utslaget skulle gå emot Sveriges intressen kommer regeringen att pröva olika kompensationsåtgärder. Det kan vara en generell momsgräns som inte enbart riktar sig till ideell verksamhet utan också till företag, förenklingar i hanteringen av momsen eller mer direkta kompensationer.

En generell momsgräns är enligt Kommissionen acceptabel men samtidigt dyrt.

Samgående med Svenska Seglarförbundet (SSF)och sjösäkerhet är två av de ämnen som tas upp i motionerna till årets Båtriksdag, som hålls 1–3 april. Båtriksdagen är Svenska Båtunionens (SBU) årsmöte som samlar delegater från hela Båtsverige.

Det stora diskussionsämnet på Båtriksdagen blir ett eventuellt samgående mellan SBU och SSF. Frågan har varit ute som en enkätundersökning hos förbund och klubbar inom de båda organisationerna och nu väntar en intressant debatt.

En vidareutveckling av dataprogrammet BAS ska också tas upp på årsmötet, liksom budget och verksamhetsplan.

Här är en sammanställning av årets motioner:

Östergötlands Båtförbund motionerar om att Unionen bör tillsätta en vice ordförande. Förbundet motionerar också om bättre framförhållning inför Båtriksdag och Unionsråd.

Västerbottens Båtförbund motionerar om att SBU verkar för att promillegränsen på sjön ändras från 0,2 till 0,5 promille och att Unionen upprättar en Utbildningskommitté.

Blekinge Båtförbund motionerar om en årlig båtsäkerhetsträff inom SBU och en rullande framförhållning av återkommande arrangemang.

Alla handlingar för Båtriksdagen finns att ladda ner på:
www.batunionen.com

Den stora bilden är tagen på förra årets Båtriksdag. Den mindre bilden föreställer SBU:s styrelse som valdes på Båtriksdagen 2010.

Förra årets mycket uppmärksammade och lyckade evenemang med öppet hus på båtklubbarna och en båtparad under Stockholms broar kommer att hållas även i år. Redan nu har 15 klubbar anmält sitt intresse för att hjälpa till och att delta. Alla båtklubbar är välkomna. En arbetsgrupp är bildad för att arbeta med samordning, utformning av paraden, information och marknadsföring, politiker och presskontakter, dokumentation m m.

Förra året deltog 150 båtar i paraden som avslutades med en samfälld konsert på signalhorn!

Initiativtagare är Rörstrands BK, Heleneborgs BK, Västermalms BK, Ligna BK och Västermalms BK. Syftet med Båtklubbarnas Dag är att på ett lustfyllt sätt värna om de ideella båtklubbarnas verksamhet.

Info: www.båtklubbarnasdag.se

Den nya dagseglaren Daytripper och motorbåten Jens 28 har utsetts till MiljöBästa Båt 2011 av Svenska Båtunionens Miljökommitté. Priset överlämnas på Båttinget på Allt för Sjön 9 mars. MiljöBästa Båt i klasserna segelbåt respektive motorbåt utses av SBU:s Miljökommitté. Det är tredje året i rad som priset delas ut.

Miljökommitténs val grundas på hur båttillverkarna uppfyller de miljökrav som SvenskaBåtunionen (SBU) ställer för MiljöBästa Båt.

Så här motiverar kommittén årets utnämningar:

Daytripper:
”Daytripper är en miljövänlig segelbåt som symboliserar ett nytänkande. Båten är anpassad till de nya trenderna för hur båtar användsoch är intressant även för teknikexport till Kina. Daytripper är tilltalande för mer befarna, såväl som föryngre.Segel eller elmotor medför tyst drift med fokus på låg miljöpåverkan.En ny generation båt för en ny generation båtåkare.”

Jens 28:
”Jens 28 är en intressant uppstickare med rötterna i traditionell båtindustri på västkusten. Den har ett brett och väl genomtänkt miljökoncept som tillvaratar både ny och mer traditionell svensk båtteknik. Elmotor med batteribank för åtskilliga timmars färd tillsammans med sedvanlig drift vidbehov av högre fart. Jens 28 är en båt med miljötänk från för till akter, utan avkall på komfort.”

Prisutdelningen sker på Båttinget på Allt för Sjön 9 mars. Prisutdelare är Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.

Info om båtarna:
Daytripper är konstruerad av Mannerfelt Design Team. Båten visas i monter A05:16.

Jens 28 är konstruerad av Jens Östmann och Peter Norlin. Info www.jens28.se

Kommentarer

Lennart Lilja 11:42:17 2011-03-05

Framför allt var det en väldigt vacker båt, den där Jens 28.

Båtlivet och Makten – Vem ska bestämma över båtlivet? Det är temat för årets Båtting som äger rum onsdagen den 9 mars på Stockholmsmässan i samband med båtutställningen Allt för sjön. Deltagare är infrastrukturminister Catharina Elmsäter – Svärd, representanter för Transportstyrelsen, Sjöpolisen, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Nynäshamns Kommun, Sweboat och Svenska Båtunionen. Moderator är Malcolm Dixelius.

Båtlivet växer. Allt fler människor söker sig ut i våra skärgårdar och sjöar. Närmare 2,5 miljoner vuxna svenskar vistades i fritidsbåt under 2010. Ytterligare 2,6 miljoner personer, vanligtvis unga familjer i storstäderna vill ut på sjön. Kvinnorna dominerar och drömmen om ett liv på sjön är stark. Drivkrafterna bakom det ökande intresset är närheten till naturen, känslan av frihet och att få umgås med nära och kära i en värld bortom vardagen.

Men hotfulla moln tornar upp sig som kan stoppa utvecklingen. Affärsdrivande myndigheter sätter prislappar på både pålagor och tjänster. Fyrar släcks och många farleder märks inte längre ut. Ansvarsfulla båtägare får klä skott för att ett fåtal kör alkoholpåverkade på sjön. Stationerna för toatömning får bestämma rutten i färdplaneringen. Kommuner och byggföretag gör om hamnar och uppläggningsplatser till områden med sjönära bostäder.

Är båtlivet hotat? Vem ska bestämma över båtlivet? Vilken väg ska vi gå? Det är några av frågorna på Båttinget 2011.

Under Båttinget delas också priset Miljöbästa Båt ut. Utmärkelsen är ett sätt att uppmuntra båttillverkare att ständigt förbättra fritidsbåtarnas miljöegenskaper.

Bengt Anderhagen,
projektledare Båtting 2011, bengt@anderhagen.se

För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W. Berglund, Svenska Båtunionen, hans.w@batunionen.com eller VD Mats Eriksson, SwebBoat, me@sweboat.se.

Båttinget återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för riksdag och regering, myndigheter och kommuner samt båtlivets organisationer och båtbranschen.

Båtriksdagen 2011 hålls den 1, 2 och 3 april 2011 på Tallink Silja Lines fartyg M/S Romantica från Stockholm till Riga och åter. Motioner, förslag och framställningar till Båtriksdagen skall vara Unionsstyrelsen tillhanda senast 15 januari 2011.

Kallelse, verksamhetsberättelse och övriga handlingar sänds till Båtförbunden fyra veckor före Båtriksdagen i enlighet med direktiv för Båtriksdagens genomförande.

Samtidigt publiceras handlingarna på Svenska Båtunionens hemsida www.batunionen.com

Unionsstyrelsen

I sommar blir det femårsjubileum i Vättern när seglingen Holmgrens Vättern Kors och Tvärs avgörs. För första gången går starten från Jönköping med samling 1 augusti med festligheter hos huvudsponsorn och start 2 augusti. Avslutningen hålls på kvällen 5 augusti efter totalt fyra etapper.

– Vi vill gärna se ett nytt deltagarrekord i år, säger Rein Lillesaar, ordförande i den arrangerande klubben Jönköpings Segelsällskap.

– Gå gärna in på seglingens egen hemsida och läs mer om hur det har sett ut under de tidigare åren och hur vi gör i år. På sidan finns även en inbjudan och information om sponsorerna. Förra året hade vi Rolf Magnusson från Contrastbåtar med, vilket vi hoppas på även i år. Pelle Petterson/Hundai och några fler är undersponsorer.

Totalarrangemanget administreras av Vätterns Seglarförbund. Som mest har seglingen haft 80 båtar med 300–400 besättningsmedlemmar.

Mer info på tävlingens egen hemsida: http://hvkt.se/

Tiden för tävlingen där din båtklubb kan vinna en toasug är nu förlängd. Din båtklubb kan vinna en sugtömningsanläggning värd 100 000 kr i denna enkla tävling.

Tävlingen är enkel. Bara sms:a: WWF, klubbens namn, kommunens namn till 717 47.

Exempel: WWF, Vinnarklubben, Vinnerby

Du kan sms:a en gång per dag och det kostar som ett vanligt sms.

Röstningen stänger 1 maj. Priset kommer att delas ut i Visby under Almedalsveckan i juli.

Info:
Hans Berglund
Svenska Båtunionen
Email: hans.w@batunionen.com
Tel: 08-545 859 68

Mattias Rust
Världsnaturfonden WWF
Email: mattias.rust@wwf.se
Tel: 08-546 575 33

Frederik Sahlin
Renthav
Email: frederik@renthav.nu
Tel: 08-559 22 682

Svenska Båtunionen (SBU) och Svenska Seglarförbundet (SSF) har under 2010 träffats för att diskutera eventuella samarbetsmöjligheter. Syftet är att skapa en effektivare och mer ändamålsenlig organisation.

Alla klubbar som tillhör Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet har fått en enkät där organisationerna ha åsikter om ett eventuellt samarbete.

Enkäten ska besvaras senast 30 januari 2011.

Enkäten som pdf-fil

Kommentarer

Lars Erik Blomqvist 12:40:43 2011-02-14

Tycker det är bra. Återstår att se hur allt detta skall genomföras vid ev beslut om sammanslagning. Blir väl något för Båtriksdagen att yttra sig över.
Lyckeby båtsällskap.
PS. Tycker enkäten var lite väl kort tidsmässigt.DS

Leif Stenlund 13:25:44 2011-02-19

Utred för och nackdelar. Sedan en enkät att fylla i. Många har nog svårt att ta ställning just nu.

Sv Seglarförbundets Historiska Utskott inbjuder till Seglare Minns onsdagen 16 mars 2011 kl. 18.00 i Tranebergsstugan i Bromma. Efter den gemensamma middagen får deltagarna höra Håkan Södergren berätta för Börje Larsson om sina cirka 250 båtkonstruktioner, bland andra Lady, Lord, Carrera och Queen Helmsman samt flera one-off-båtar m m.

Förhandsanmälan är nödvändig och görs senast måndag 14 mars till Maivor Bergau tel 08-393102, E-post bergau@glocalnet.net eller till Sv Seglarförbundets kansli 08-4590993, E-post asa@ssf.se.

Kostnaden är 150 kr, vilket även inkluderar delikat middag. Detta betalas kontant vid ankomsten till T-stugan.

För att undvika en situation där EU sätter stopp för en fortsatt förmånlig momsredovisning för ideell sektor har regeringen beslutat att ansöka om tillstånd att införa en momsredovisningsgräns för den ideella sektorn.

Regeringens avsikt är att i den uppkomna situationen värna de ekonomiska villkoren för den ideella sektorn i Sverige eftersom de svenska momsreglerna för ideella verksamheter inte överensstämmer med EU:s momsdirektiv, enligt EU-kommissionen.

– Jag hoppas och tror att Kommissionen kommer att se positivt på vår ansökan. Mitt intryck är att de har stor förståelse för frågans vikt för Sverige, säger finansminister Anders Borg.

Idag är i stort sett hela den ideella sektorn i Sverige undantagen från momsplikt. EU-kommissionens uppfattning är att utformningen av de nuvarande svenska momsreglerna inte överensstämmer med EU:s gemensamma momsregler, det s.k. momsdirektivet. Under de senaste veckorna har EU-kommissionen varit på väg att ta avgörande steg inför en stämning vid EU-domstolen.

För att undvika en snar stämning har regeringen idag beslutat att överlämna en ansökan om omsättningsgräns för momsredovisningen till Kommissionen.

En omsättningsgräns skulle värna stora delar av den ideella sektorn genom att den undantar verksamheterna från moms om den skattepliktiga omsättningen av varor och tjänster understiger en viss nivå. Sveriges ansökan innebär att verksamheter som har en momspliktig omsättning på maximalt 1 miljon kronor undantas. Beloppsnivån, som har satts efter att hänsyn tagits till synpunkter från företrädare för den ideella sektorn, skulle betyda att över 90 procent av föreningarna skulle undantas från momsplikt.

– Den ideella sektorn har en stark förankring och en stor betydelse här i Sverige. Ett levande och demokratiskt samhälle behöver medborgare som är engagerade i idrottsföreningar, kulturföreningar och socialt arbete, säger kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth och Nyamko Sabuni, ansvarig minister för politiken för det civila samhället i en kommentar.

Ändrade momsregler skulle leda till administrativa bördor och ökade kostnader för den ideella sektorn. Regeringens utgångspunkt är dock att värna ideell verksamhet samt att den ideella sektorn i sin helhet inte ska förlora ekonomiskt på grund av eventuella förändringskrav från EU.

Momsdirektivets regler för verksamheter som bedrivs av ideell sektor är nästan 40 år gamla och i stort behov av översyn. Regeringen kommer särskilt att framhålla vikten av detta i processen kring den s.k. Grönboken, vilken behandlar ändring av EU:s momsregler. Regeringen kommer att arbeta för att ett nytt direktiv medger momsundantag för den ideella sektorn.

Säkerhetsbesiktningskommitténs uppdrag 2010 var att inventera och gå igenom säkerhetsbesiktningen som produkt. Den skulle också utreda om det finns någon marknad för säkerhetsbesiktningar idag och i sådant fall vad som bör ändras för att återigen få fart på dessa.

– Det finns en hel del säkerhetsbesiktningsmän och förbundsansvariga som undrar vad Säkerhetsbesiktningskommittén har arbetat fram under året. Jag vill först be om ursäkt för att jag inte har hållit dem löpande informerade, säger Philippe Tamwelius, ansvarig för säkerhetsbesiktningen.

– Antalet utförda säkerhetsbesiktningar har gått ned dramatiskt de senaste åren och den negativa trenden fortsätter. Vi kan också konstatera inom de lokala förbunden att antalet förfrågningar har gått ned i antal. Detta är ett trist faktum, men mycket svårt att göra någonting åt.

– Jag trodde att notisen som publicerades på tidningen Båtlivs hemsida i början av sommaren och därefter i tidningen skulle resultera i ett stort antal spontana kommentarer och idéer från säkerhetsbesiktningsmännen, men tyvärr kunde jag konstatera att den endast resulterade i ett mycket litet antal kontakter.

– Flertalet av de få antalet kontakter som jag tog emot tyckte att det var dags att lägga ned säkerhetsbesiktningen helt.

Säkerhetsbesiktningskommittén har under året diskuterat ett antal varianter på en ändrad säkerhetsbesiktning, men kommittén tror inte att det finns någon större framtid för produkten idag.

– Vi ser inte heller att en ändrad säkerhetsbesiktning kommer innebära ett ökat antal förfrågningar. Vi vill givetvis inte lägga ned säkerhetsbesiktningen, men vi ser heller inte någon anledning att lägga ner mer pengar eller resurser på den i och med att marknaden helt enkelt inte verkar ha något behov av den.

– Jag är också lite bekymrad över att det inte verkar finnas någon större entusiasm kvar hos dagens säkerhetsbesiktningsmän. Det var, som sagts ovan, min förhoppning att besiktningsmännen skulle ta spontana kontakter med oss inom kommittén för att bidra med idéer om en ändrad besiktning, men sådana kontakter har tyvärr helt uteblivit.

– Det vi däremot tror på är en omarbetad och mer detaljerad version av den produkt som idag benämns som ”Egen Säkerhetskontroll av fritidsbåt” som togs fram av den tidigare Säkerhetsbesiktningskommittén. För att kunna lyckas med denna omarbetning så kommer vi att behöva all hjälp vi kan få från dels säkerhetsbesiktningsmännen, dels från andra personer som kanske sitter en specifik sakkunskap inom området båtar och säkerhet.

Intresserade kan ta kontakt med Philippe:
philippe.tamwelius@gmail.com
Tel. 073-347 9514

Den som vill ta del av den föreslagna verksamhetsplanen för 2011 hittar denna i programmet för Unionsrådet 2010

Info: www.batunionen.se

Bilden:
Philippe Tamwelius, ansvarig för säkerhetsbesiktningen inom SBU.

Kommentarer

L Blomqvist 09:00:19 2011-01-31

Du behöver inte vara bekymrad om entusiasmen, i vart fall inte hos Blekinges, Skånes eller Smålands båtförbund. Vi hade gemensam träff i höstas och det var bra fart på diskussionerna. Blekinge Båtförbund har tidigare haft årliga sammankomster med besiktningsmännen o kommer även i år ha sådan. Hoppas Vi får något att informera om ifrån SBU:s håll. Mest oroväckande är intresset från SBU:s sida. Inga pengar till att informera besiktningsmännen tolkar jag i Din text ovan men samtidigt saknar Du spontana kontakter från oss. Vi har ju inte ens fått frågan om sådan kontakt. Rätt har Du i att det är många som undrar vad Ni i kommittén hållt på med samtidigt skriver Du att Du ber om ursäkt för att Du inte hållt oss med löpande information, så varför inte börja med det då?SBU:s hemsidas "Nyheter" lyser mestadels gapande tom, nämner det som ett tips. Det med "Egenkontroll" kan säkert vara bra för de som är något tekniska kunniga men alla andra då? Du skriver utveckling men jag tycker det närmast liknar ett smygförsök att avveckla säkerhetsbesiktningen. Detta som varit SBU:s o Svenska Sjö AB:s flaggskepp. Ni förlorar en massa kompetens o erfarenheter när Ni nu arbetar för modellen "Egenkontroll". En följdfråga: Kommer Svenska Sjö AB fortfarande lämna rabatt på självrisken och premien för "Egenkontrollerad" båt. Helt plötsligt blir Vi en väldigt massa besiktningsmän och med ingen samordnad utbildning som vid de tidigare konferenserna med de förbundsansvariga. Phillppe, ta nu o börja informera löpande.

Det börjar bli dags att utse Tummen Upp 2011. Utdelningen sker som vanligt under högtidliga former på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars. Göran Luthander (bilden) från Årjäng är en riktigt värdig vinnare av Tummen Upp 2010. Han fick sitt stipendium på 15 000 kr på Allt för sjön 5 mars 2010.

Den här gången är Tummen Upp mer prestigefylld än någonsin. Förutom i Sverige utses Tummen Upp stipendiater även i Norge och Finland. Båttidningarna Båtmagasinet (Norge) och Vene (Finland) står för de arrangemangen tillsammans med International Färg AB.

I Sverige är det Båtlivs läsare som väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben.

Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst även bilder på personen.

Den vi söker och belönar är en person – man eller kvinna – som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. Kort sagt, en riktigt go´ kompis i båtklubben.

Stipendiaten belönas med en summa på 15 000 kr.

Tummen Upp är Båtlivs riksomfattande kampanj för att uppmuntra och inspirera båtfolket i Sverige. Detta sker i samarbete med International Färg AB.

Vi behöver anmälningarna senast 14 januari 2011. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se

eller till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.
Båtlivs redaktion

Tummen Upp är ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB

Bilden:
Göran Luthander, vinnare av Tummen Upp 2010.

Kommentarer

Gunnar Bergagård 13:39:25 2011-01-13

Hans engagemang för säkerhet och trygghet.
Han är aktiv inom båtklubben, jobbar för att hamnen skall fungera bra.
Sedan en viktig del – han är delarrangör när man har säkerhetskurser för både "vanligt båtfolk", elever som läser förarbevis och skeppare.
Han åtar sig att utföra mörkernavigering för elever både vuxna och barn som läser förarbevis etc. allt för att de skall känna sig trygga och verka för säkerheten när de är ute med sina båtar.

Ulf Ekwall 00:42:23 2011-01-14

Har alltid koll och sticker ut o hjälper folk bl a i de svåra vattnen runt Utklippan/Utlängan i Blekinge skärgård. Arbetar hårt för att Utlängans fyr ska fortsätta vara i drift och i gott skick.
Arbetar på idéell basis på "Gerda"med utbildning av ungdomar.
Har jobbat med Sjövärnet och är en mycket omtyckt lärare på området. Kolla upp honom!

Tony Persson 17:07:06 2011-11-26

Bengt Göran Fransson i Marinens Båtklubb Karlskrona nominerar jag med att han är en drivande själ för vår förening vad gäller säkerhet på land och till sjöss. han är ett föredömme för klubben och framförallt för de yngre vad gäller säkerhet.Att han dessutom är jobbar många timmar i veckan för medlemmarnas sak och inte sin egen gör att han är en hedersman. Tänk er efter en vårrustning, alla är i konen för att kolla ny utrustning på båten, tanken är att städa upp efter sig senare i sommar. Då är det BG som tar hand om allt miljö avfall och ser till att det hamnar på rätt ställe , sen får den ansvarige ett jag budskap om bättring. Bra BG.

Lars-Åke Redéen 20:39:51 2011-11-26

Tack för kommentaren, men alla nomineringar ska skickas till:

TummenUpp@batliv.se

Redaktionen