KGK Suzuki AB lanserar en sportig Bowrider från finska MV-Marin. Kännetecknande för nya MV-Marin 5700 BR är bland annat att sittbrunnen designats så att det ska vara enkelt att röra sig i båten och den låga motorbrunnen som minskar motorljudet in till sittbrunnen. En djup V-botten på 19 grader ger båten en mjuk och följsam gång även i lite högre sjö. Rekommenderad motorstyrka på MV-Marin 5700 BR är från 115 till 140 hästkrafter.
Den nya MV-Marin 5700 BR är en sportig båt som lämpar sig lika bra för vattensportaktiviteter som dagsutflykter med familjen. Den skyddande vindrutan och djupa V-botten gör att båten passar bra både i skärgården och i insjöar.
– MV-Marins första Bowrider blir ett spännande tillskott i vår båtflotta, säger Lars Johansson, produktchef på KGK Suzuki Marin. Med vår 140 hästars utbordare monterad på akterspegeln kommer ägarna få en riktigt snabb men samtidigt trygg båt med jättefina köregenskaper. Men även vår 115 hästare passar utmärkt ihop med den nya båten.
MV-Marin 5700 BR är bland annat utrustad med två bekväma stolar som ger ett ordentligt stöd, dynor till övriga sittplatser, kapell, ett kapellgarage som både döljer och skyddar kapellet när det är nerfällt och en fast tank på 100 liter. I båten finns fem stycken förvaringsboxar med inbyggda Abloy-lås som standard för att skydda värdesaker ombord, tre stycken större fack för till exempel ankare och tampar och till fendrarna finns fasta förvaringsställ i rostfritt stål.
– Det känns alltid tryggt att lansera och sälja MV-Marins båtar, säger Lasse Johansson. De har ju 30 års erfarenhet som tillverkare av glasfiberbåtar och är också kända som yrkesskicklig tillverkare av motorbåtar med hög kvalitet.
Till den nya Bowridern finns även flera tillbehör som hydraulstyrning, trimplan, förkapell och bord etcetera. Båten är 5,7 meter lång och 2,35 meter bred. Vikten är 700 kilo och den är godkänd för motorstyrkor upp till 140 hästkrafter.
Båten uppfyller den EU-standard, gällande säkerhet för fritidsbåtar, som trätt i kraft år 2006 och den är testad enligt VTT:s kriterier som är väl uppskattade inom branschen.
Till att kraftig öka antalet utbildningar för frivilliga sjöräddare och till ett omfattande utvecklingssamarbete i Afrika räcker den check på 11,5 miljoner kronor som Sjöräddningssällskapet får motta i kvällens program av PostkodMiljonären, med start klockan 19.30.
Sjöräddningssällskapet kärnverksamhet engagerar drygt 1600 frivilliga personer på 70 sjöräddningsstationer i hela Sverige. Förra året räddade man 71 personer, genomförde 300 sjuktransporter och assisterade 1500 båtar och fartyg i sjönöd.
– Sjöräddningssällskapets idé är genial. Genom att utbilda frivilliga kan de erbjuda snabb undsättning för människor som råkat i fara på hav och sjö i hela landet, året runt. Det är en verksamhet som skapar vardagshjältar och räddar liv, säger Niclas Kjellström-Matseke VD Svenska PostkodLotteriet.
Enligt Sjöräddningssällskapet behöver utbildningen av frivilliga sjöräddare förstärkas.
– Tack vara tillskottet från PostkodLotteriet kan vi satsa rejält på utbildningarna. Vi vill kunna erbjuda utbildningar i olika steg för att motivera våra aktiva till långt engagemang och vidareutveckling. Det ska finnas kurser i hela landet med kompetenta ledare. Mycket av detta blir nu möjligt, säger Rolf Westerström VD Sjöräddningssällskapet.
Sjöräddningssällskapet bedriver också utvecklingssamarbete vid Viktoria sjön i östra Afrika.
– Här räddar ganska små insatser många liv. Nästan 4000 fiskare dör i båtolyckor på Viktoria sjön varje år. Vi har frivilliga som har åkt dit för att utbilda i sjöräddning och det har gjort stor skillnad. Vi hoppas nu kunna utveckla vid Viktoria sjön och på andra håll i Afrika, avslutar Rolf Westerström
I dagens program av PostkodMiljonären får även BRIS motta sin förmånscheck.
Onsdagen den 31 oktober avslutar Stellan Mjärdner sitt uppdrag som VD på Svenska Ostindiska Companiet AB efter drygt 3 år på posten.
Onsdagen den 31 oktober avslutar Stellan Mjärdner sitt uppdrag som VD på Svenska Ostindiska Companiet AB efter drygt 3 år på posten.
– Det har varit ett mycket utmanade jobb och jag är glad över att ha fått förtroendet att leda detta fantastiska projekt som saknat såväl ägare med resurser som beställare. Särskilt skönt är att inga allvarliga olyckor har inträffat och att vi nu även löst de stora ekonomiska problemen så att vi idag har en ekonomi i god balans säger Stellan Mjärdner.
I samband med dopet av Ostindiefararen Götheborg hösten 2004 tillträdde Stellan Mjärdner som VD på SOIC, och stod då inför den stora utmaningen att finansiera den planerade expeditionen till Kina och framförallt att få näringslivet att se det kommersiella värdet av resan.
Med facit i hand kan man konstatera att uppdraget lyckades, och Ostindiefararen Götheborg har under expeditionen fått maximal uppmärksamhet över hela världen, både genom sin fantastiska historia och som symbol för svenskt näringsliv.
– Från min och styrelsens sida har det hela tiden handlat om ett treårigt uppdrag som nu får sin avslutning och jag kommer framöver att ägna mig åt verksamhet i eget bolag efter en viss tids ledighet säger Stellan Mjärdner.
Rekryteringsprocessen för att finna en ny VD är påbörjad, och tills den är klar kommer Danerik Hägglund, SKF och tidigare vice VD på SOIC, att fungera som tillförordnad VD.
Vid sidan av denna process pågår även uppstartsarbete för kommande års expedition, Baltic Sea Tour 2008, där Ostindiefararen Götheborg planeras besöka både svenska östkusten och de baltiska staterna.
På Genuamässan premiärvisade Simrad sin nya instrumentserie IS20. Det är en hel familj med hypermoderna instrument som alla baseras på SimNet NMEA 2000 data bus för enkel installation och integration.
Simrad har även premiärvisat två nya autopiloter som heter AP24 och AP28. De är framtagna för både segel- och motorbåtar och arbetar via SimNet och en unik NMEA 2000 baserad databus som förenklar installationen i båtar. Simrad AP24 är en kompakt enhet för båtar upp till 80 fot medan AP28 är framtagen för mellanstora båtar.
Info www.mastervolt.se
Marifix System AB lanserar ett nytt säkerhetsklassat kättingbeslag med design i fokus. Det nya beslaget skiljer sig från konkurrenterna på några väsentliga punkter. Till skillnad från den traditionella bygel som dominerar marknaden idag är beslaget gjutet i ett stycke. Det ger ett bättre stöldskydd då man måste kapa öglan på två ställen jämfört med den gamla. Finns i flexibla bultlängder för båtindustrin.
Info www.marifix.se
FM Marin introducerar en ny hålltankmätare kallad Gobius 4. Den nya mätaren för plasttankar anger fyra olika vätskenivåer: 0, ¼, ½ och ¾. Gobius 4 har utvecklats speciellt för att möta efterfrågan från de båtägare som vill veta mera, inte bara när tanken är full och behöver tömmas. Liksom den första Gobius-nivåvakten från FM Marin mäter Gobius 4 från utsidan av tanken, vilket innebär att inga onödiga hål behöver göras i tanken. Snart kommer Gobius 4 även att finnas för rostfria tankar.
Info www.fmmarin.se
Petzl Tikka Plus är en liten kompakt pannlampa som lyser med ett klart vitt sken. Bra när du behöver extra ljus i båten. Ljuskälla är fyra ljusstarka dioder som i stort sett är outslitliga. Det vita klara ljuset från lampan räcker långt.
Räckvidden är 32 meter och brinntiden 150 timmar. Petzl Tikka Plus har tre ljusstyrkor, max, normal och ekonomi. En annan finess är att lamphuvudet kan vinklas nedåt för att rikta ljuset dit du önskar. Tål ruskväder och är enkel och praktisk att använda.
Petzl e+LITE ska du ha som reservlampa. Petzl e+LITE är en nödlampa som förvaras tillsammans med övrig säkerhetsutrustning ombord. Lampan är liten och ultralätt, har extra ljuslägen med vitt och rött blinkande ljus, tål extrema temperaturer från –30 C till +60 C och är vattentät ner till en meter. Petzl e+LITE kan lysa oavbrutet fyra nätter i rad (45 timmar) och är designad för att kunna förvaras i upp till 10 år utan förlorad batterikapacitet.
Petzl är en av pionjärerna när det gäller lätta och ljusstarka pannlampor för både hemmabruk, grottkrypning, bergsklättring och professionell användning. Generalagent för Petzl i Sverige är C2 Vertical Safety.
FAKTA Petzl Tikka Plus:
• Ljuskälla: 4 LED lysdioder
• Räckvidd: 32 meter
• Brinntid: 150 timmar
• Batterier: 3 AAA/LR03 ingår
• Vikt: 78 gram inklusive batterier
• Tre ljusstyrkor (max, normal, ekonomi) och blinkande ljus
• 3 års garanti
• Cirkapris: Petzl Tikka Plus 430 kronor
FAKTA Petzl e+LITE:
• Ljuskälla: 4 LED dioder, 3 vita och 1 röd
• Räckvidd: 19 meter
• Brinntid: 45 timmar
• Batterier: 2 litiumbatterier CR2032 ingår
• Vikt: 27 gram inkl batterier
• Vattentät: ner till 1 meter
• Lamphuvud: roterbart 360 grader
• Tål extrema temperaturer från –30 C till +60 C
• ATEX-godkänd för användning i explosiv miljö
• 10 års garanti
• Cirkapris: Petzl e+LITE 279 kronor
Seldén lanserar Furlex 50S – ett nytt rullfocksystem för båtar med ø4 – 5mm förstagsdiameter. Detta blir ett idealiskt rullfocksystem för exempelvis H-Båtar, IF, Ohlson 22, Maxi Magic, Albin 78 med flera.
Furlex 50S blir ett litet och nätt rullfocksystem. Totalvikten är bara 7 kg för det kortaste ø4 mm systemet och trummans diameter är endast 120 mm.
Många funktioner känns igen från de större Furlexsystemen. Furlex 50S har rostfria kullager, belastningsfördelare i fallsvirveln, distansrör för centrering och isolering av förstagswiren, rostfria kopplingsbleck, fallstyrare, hjälpmatare och levereras komplett med en ny förstagswire. Detta gör systemet lätt att köpa, montera och viktigast av allt – att rulla in seglet med.
De främsta skillnaderna jämfört med andra Furlexsystem är att profilen har en likränna istället för två, lintrumman är inte delbar och systemet har inget s k ”Frivarv” som planar ut seglet vid revning. På båtar i denna storleksklass seglar man ju oftast med seglet helt utrullat, så Seldén har valt en något enklare konstruktion.
Leverans genom Seldéns återförsäljarnät kommer att påbörjas under Januari 2008. Pris 5 500–7 250 kr.
Info www.seldenmast.com.
Se ditt favoritprogram oavsett var du befinner dig. Avnjut dina semesterbilder med inbyggd kortläsare eller varför inte se en DVD-film. Allt i samma maskin
Nu lanserar Benn’s Mast och Båttillbehör Nextbase Multifunktions DVD spelare med inbyggd digital-TVmottagare.
10,2” 16:9 Wide TFT skärm
Inbyggd digital TV mottagare, ej för Boxerkort
Inbyggd USB port
Minneskortsläsare , SD/MS/MS-pro/MMC kort
AV IN och UT funktion
Optisk utgång för anslutning av externa enheter
4st inbyggda 2w högtalare
Storlek: 318 (L) x 200 (B) x 25(H)
Vikt: 0,9 kg
Medföljande tillbehör: AC-DC adapter, AV-kabel, hörlurar, manual,
fjärrkontroll, aktiv antenn, strömkabel för bil
Pris 4 495 kr.
Info www.benns.se
Med nya PMF 180 E Multi från Bosch blir det mer ordning i verktygslådan. Elverktyget har flera funktioner i ett. Det är en såg, en slip och en kapare, och med de smidiga tillbehören fungerar verktyget inom en rad olika användningsområden. Bosch senaste verktyg PMF 180 E Multi gör livet lättare för alla gör-det-sälv entusiaster. Det som förr krävde flera handverktyg – sågning, slipning och kapning – finns nu i ett och samma verktyg. Det är smidigt och sparar plats i verktygslådan.
Formen på sågen är utformad så att man lätt kommer åt i trånga utrymmen, hörn och skrymslen. Kanter som vanliga maskiner har svårt att komma åt är inget problem för PMF 180 E MUlti, och det är lätt att arbeta med stor precision. Sågen klarar även att såga metall, det är bara att sätta på metallsågbladen så kapar man lätt både spik och rör. PMF 180 E Multi fixar även hårda material. Genom att använda sig av den räfflade sågklingan i hårdmetall är det inga problem att få bort gamla fogar eller att såga i kakel.
Slipfunktionen har en rad användningsområden, allt från att ta bort färg på gamla trämöbler till att göra karossjobb på bilen. Maskinen är lätt och smidig så det behövs inte mycket kraft för att få ett perfekt resultat. Med den praktiska dammsugaranslutningen slipper man en massa damm. Den kraftfulla 180 W motorn gör PMF 180 E Multi uthållig vän i verktygslådan. Det ergonomiskt utformade greppet passar lika bra för högerhänta som för vänsterhänta. Genom att maskinen bara väger 1,2 kilo är den bekväm när man jobbar längre stunder. Oscillering gör att maskinen inte kastar och jobbet blir noggrant utfört. Pris 1 149 kronor
Teknisk data
Märkeffekt: 180 W
Tomgångsvarvtal: 15.000 – 21.000 varv/min
Oscillationsvinkel vänster/höger: 1,4 °
Vikt: 1,2 kg
Info www.bosch.se
Benn’s Mast och Båttillbehör lanserar ett nytt gennakerpeke från Forespar. Ett peke för gennakern gör att det dels blir lättare att gippa samt att gennakern drar bättre. Forespars peke finns i två storlekar, upp till 40 fots respektive 40-50 fots båtlängd.
Det passar i ankarbeslaget över ankarrullen eller så monteras ett fäste i stäven (tillbehör). När peket inte används demonteras det enkelt med en vingskruv och en sprint. Det finns även möjlighet att montera vaterstag.
Pris: ej klart
Säljs av Benn’s Mast och Båttillbehör i Saltsjö-Boo. 08-556 147 00. www.benns.se
I strävan att göra segelbåtar säkrare och mer lättseglade dras fall samt trimfunktioner ner till sittbrunnen. För att göra det på båtar med genomgående mast behövs det en railplåtar, Tie-rod och däcksring.
Benn’s Mast och Båttillbehör lanserar nu ett däcksringspaket inklusive Tie-rod.
Paket med däcksring, railplåtar, kickfäste samt Tie-rod set. I Tie-rod set ingår 1 par hängslen som fästes i mastring samt bult för montage genom mast.
Detta paket passar Lady Helmsman, Compis 28, Ballad och andra ovala mastprofiler.
Pris: 3318 kr
Se mer på www.benns.se
“Våra kunder uppskattar att få block och även gennakerrullar som sticker ut lite, det är kul att allt svart nu utmanas med färg, det är både läckert och pedagogiskt och passar lika bra till semestersegling som tävling”, säger Gunnar Sahlin på Doghouse Marine som representerar Karver i Sverige.
Karver Systems, Frankrike, har utvecklat ett block till Karver Girls Team, helt i linje med sina tidigare färgade block, detta är rosa. Blocket finns för närvarande i KB6 och har samma höga prestanda som alla andra produkter från Karver.
“Våra kunder uppskattar att få block och även gennakerrullar som sticker ut lite, det är kul att allt svart nu utmanas med färg, det är både läckert och pedagogiskt och passar lika bra till semestersegling som tävling”, säger Gunnar Sahlin på Doghouse Marine som representerar Karver i Sverige.
Karver Systems drivs av människor med ett passionerat förhållande till segling, det är ett team av ingenjörer, arkitekter och tillverkare som utvecklat och hela tiden utvecklar sina produkter. Karver startades för fem år sedan och har idag nått stora framgångar, de är med och utrustar båtar till America´s cup, Volvo Ocean Race, mini transat, Vende Globe m fl.
Från och med oktober förvandlar VARTA:s batterier att varje flämtande MP3-spellare till en ”mekanisk maratonlöpare”. Batterierna har upp till 10% mer kraft än något annat batteri på marknaden*.
Oöverträffad prestanda – det är det som gör inte bara VARTA utan också idrottsstjärnor som Boris Becker så speciella. Det är därför denna tennislegend var den perfekta fullträffen för kampanjen för de nya batterierna. I butikerna kommer han och hans namn att stå för kvaliteten hos VARTA:s produkter.
“Alla vet att jag reser mycket. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att vara utan min MP3-spelare. Musik är väldigt viktigt för mig – det är det bästa resesällskapet.” säger Boris Becker. “Det är uppenbart att jag lägger stor vikt vid kvaliteten på de batterier jag använder. Jag vill kunna förlita mig på kraft som räcker länge. Det är därför jag förlitar mig på VARTA.”
Och det med goda skäl: VARTA har ökat prestandan i sina batterier så mycket att de försörjer mer än bara MP3-spelare med nya krafter under längre tid.
VARTA erbjuder rätt batteri för samtliga elektroniska apparater.
De flexibla Max Tech-batterierna reagerar inom bråkdelen av en sekund på toppar och variationer.
Detta gör dem perfekta att använda i högteknologiska apparater. High Energy-batterierna är utmärkta för energitörstig utrustning. Longlife Extra ger ström till armbandsur och köksklockor. Tre olika VARTA kvalitetsbatterier för att tillgodose alla dina energibehov!
* Källa: IEC-test av prestanda, AA, bland nyckelkonkurrenter inom EU, oktober 2006 och produktprover.
Exakt segeltrimning – handlar om att ha skot, fall och trimlinor med minsta möjliga töjning. MLS-System är utvecklat för seglare som vill få ut mesta möjliga prestanda ur sin segelbåt.
Som en naturlig utveckling till att allt fler båtägare vill ha en färdig produkt, fortsätter LIROS att utveckla konsumentvänliga och färdigförpackade skot & fall. Liros har nu tagit fram en helt komplett serie med skot och fall, MLS är tillverkade av NYA Liros Dynamic ( 32-Flätat Rundflätat hölje & 100% försträckt Dyneema i kärnan ). Systemet levereras med färdigsplitsade schacklar och krokar. MLS – System innebär att hela 90% av linans brottstyrka kan utnyttjas, detta tack var att varje öga är hantverksmässigt splitsad av proffesionella riggare. Resultatet innebär att linan “levererar” den utlovade prestanda som krävs för ett säkert och exakt segeltrim. Töjningen är < 1,5% vid arbetslast. LIROS Max Load System finns ute i fackhandeln under senare delen av 2007 och kostar från 985 kr inkl. moms. Info www.lirosropes.se
JMR-bolagen är en svensk företagsgrupp som är specialiserad på säker mobilkommunikationsutrustning för företag som Securitas, G4S och Polisen. Nu erbjuder JMR mobilt bredband i det nya NMT-nätet som har Sveriges största täckning både på land och till sjöss.
JMR har inlett ett samarbete med Nordisk Mobiltelefon och kan nu erbjuda Sveriges största mobila bredband med täckning överallt. I det nya nätet har JMR även flera egna fasta antennplatser och det bidrar till att nätet får ökad täckning.
Det nya mobila bredbandsnätet täcker redan idag 90 procent av Sveriges geografiska yta och fortsätter att expandera. Det nya nätet ger en unik kombination av pålitlig täckning genom att använda samma frekvenser som det gamla NMT450-nätet och med högsta möjliga datahastighet med modern 3G-teknologi i hela Sverige. Därför utökar JMR nu sin verksamhet till att också sälja abonnemang för det nya mobila bredbandsnätet.
– Med det nya turbo 3G-nätet kan vi erbjuda Sveriges största täckning till våra kunder. Det är viktigt för oss eftersom vi arbetar med t ex Polisen som ställer mycket höga krav på pålitlig och driftsäker mobilkommunikation. Eftersom vi är delaktiga i nätutbyggnaden vet vi hur nätet fungerar och kan ge snabb och bra support när det behövs. Vi täcker hela kedjan, säger Lars Lundberg på JMR-bolagen.
– Den grundläggande nyttan med mobila nätverk är nåbarhet, dvs täckning. Det kan tyckas självklart, men sanningen är att varje ny generation av mobil teknologi har inneburit sämre täckning än föregående nät. Med det nya nätet som Nordisk Mobiltelefon använder bryter vi den trenden och erbjuder Sveriges största täckning för hela landet, säger Rikard Slunga, vd på Nordisk Mobiltelefon Sverige AB.
Det enda som behövs för att koppla upp datorn mot det mobila bredbandsnätet är ett modem. All information som gäller abonnemanget är redan inprogrammerat i modemet och därför krävs det inga SIM-kort i datamodemen. Modemen finns i USB-utförande för att koppla upp en enskild dator med kabel, eller WLAN-modell för att trådlöst koppla upp flera datorer samtidigt. USB-modemet är utrustat med laddningsbart batteri.
Med det mobila bredbandsabonnemanget behövs inte längre ett fast abonnemang för att surfa från t ex kontoret hemma eller fritidshuset. Abonnemanget från JMR kan tecknas av både företag och privatpersoner.
Bildtext täckningskarta:
Det nya mobila bredbandsnätet har Sveriges största täckning både till land och till sjöss. Nätet täcker redan idag 90 procent av Sveriges geografiska yta och fortsätter att expandera.
I nästa vecka börjar förhandlingarna i EU om torskkvoterna i Östersjön. Den vetenskapliga rådgivningen har slagit larm och rekommenderat omedelbart fiskestopp för att rädda torsken men den danska fiskeministern vill istället öka fisket.
Den danska regeringen kräver i förhandlingarna 15 procent ökat fiske i det östra beståndet (öster om Bornholm). Det Internationella Havsforskningsrådet (ICES) som förser EU-kommissionen med vetenskapliga bedömningar av fiskbestånden har konstaterat att det östra torskbeståndet i Östersjön befinner sig i ett mycket allvarligt läge utanför biologisk säkra gränser, dvs. beståndet riskerar att krascha helt, och fisket bör därför stoppas helt under tre år.
– Den danska ministern Eva Kjer Hansen är chockerande okunnig om den mycket allvarliga situation som torskbeståndet befinner sig i. Om hennes förslag skulle gå igenom skulle det redan mycket allvarliga läget för torsken och för hela ekosystemet förvärras ytterligare. Dessutom riskerar överfisket hela fiskenäringens framtid, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen i Sverige.
ICES varnar nu också för att det västra beståndet (väster om Bornholm) är illa ute på grund av för hårt fiske. Därför rekommenderar ICES en halvering av fisket i västra beståndet. EU-kommissionen vill inte gå så långt som ICES utan föreslår inför förhandlingarna minskningar av fisket med 23 procent i östra beståndet och 33 procent i det västra.
Naturskyddsföreningen skriver i ett brev till den svenska fiskeministern Eskil Erlandsson att den svenska regeringen måste verka för att de vetenskapliga rekommendationerna följs.
– Om kvoterna blir större än de som Kommissionen nu föreslagit måste det betraktas som ett allvarligt misslyckande för den svenska regeringen. Allt annat än en mycket kraftig nedskärning av kvoterna är oacceptabelt, säger Klas Hjelm havs och fiskeansvarig på Naturskyddsföreningen.
Naturskyddsföreningen skriver i brevet att om fiskebestånden ges möjlighet att återhämta sig så skulle det kunna ge betydligt större avkastning i framtiden och med en välmående fiskesektor som resultat. Naturskyddsföreningen påpekar också att fiskeflottan har en överkapacitet på 40 procent och att Sverige måste ta sin del av ansvaret för att minska fiskeflottan och förstärka kontrollen av fuskfisket.
Läs hela brevet till den svenska fiskeministern:
http://www.naturskyddsforeningen.se/pdf/torskbreverlandsson.pdf
För mer fakta:
http://www.naturskyddsforeningen.se/verksamhet/kust-hav/fiske.cfm
http://www.ices.dk/
För att möta den exploderande efterfrågan av datakommunikation till sjöss introducerar KVH Industries Inc. en helt ny typ av satellitkommunikation: Mini VSAT. Denna utrustning ger konstant uppkopplad bredbands datakommunikation med en mycket liten antenn, bara 66 cm bred till skillnad från traditionella VSAT antenner på 1,2 m. Nu kan även mindre fartyg installera VSAT och till ett avsevärt lägre pris.
Med en vikt på enbart 27,2 kg är den enkel att frakta, bära och installera. Stora besparingar kan även göras på installation utan kranar. Installation av Mini VSAT tar ca en dag, till skillnad från andra VSAT-lösningar som tar ca tre dagar.
Produkten är resultatet av ett samarbete mellan KVH Industries, tillverkare av marina satellit-TV antenner med över 125.000 sålda antenner hittills och ViaSat Inc., tillverkare av sofistikerat bredspektrumteknologi för affärsflyg och militär. Utrustningen består av antenn, kontrollenhet, modem och WiFi/Ethernet router. Till routern kopplas fax, analoga telefoner, IP-telefoner, PABX och LAN nätverk. Antennen är hela 85% mindre och 75% lättare än 1-meters maritima VSAT antenner. Den är GPS stabiliserad för att kunna följa fartygets rörelse och förflyttning och växlar automatiskt mellan satelliterna. Ingen förändring av antennen krävs då fartyget förflyttar sig mellan Nordamerika och Europa! För täckningskarta, se baksidan. Den behöver inte anslutas till fartygets gyrokompass.
Mini VSAT ger hastigheter på 2 Mbps för mottagning av data och 512 Kbps för sändning. KVH Mini VSAT är snabb och ger konstant uppkoppling. Till skillnad från andra VSAT-lösningar ”stjäl” inte talkanalerna bandbredd utan datahastigheten är konstant ombord. Det går att välja mellan olika typer av abonnemang där användaren antingen väljer att debiteras för förbrukad datamängd eller en fast månadssumma med obegränsad användning. För de användare som förbrukar stora datamängder erbjuds avsevärda besparingar jämfört med traditionella utrustningar. Dessa datahastigheter ger möjligheter till:
• IP telefoni för flera användare samtidigt
• Internet
• Video konferens
• VPN uppkopplingar
• Väder- och kartuppdateringar
• Filöverföringar mm.
Produkten lanseras i Europa sista kvartalet 2007. Svensk distributör, Cordland Marine AB. Info www.cordland.se
Pressrelease
Under tiden maj till augusti 2007 genomförde Sjöfartsinspektionen en
kundundersökning i syfte att få en uppfattning om hur väl vi utför våra
myndighetsuppgifter inom föreskrifter, tillsyn av fartyg, tillsyn av
sjöfartsskydd och avfallshantering samt bemanningsärenden.
924 direktadresserade postenkäter skickades till redare, hamnrepresentanter,
befälhavare, tekniska chefer och skyddsombud. Totalt blev det 390
svarande, vilket är en svarsandel på 42 procent.
Sjöfartsinspektionen har fått ett godkänt betyg med ett genomsnittligt
Nöjd-kund-index på 58 (skala 0-100).
Högst betyg (63) får tillsyn av fartyg, följt av tillsyn av sjöfartsskydd och
avfallshantering (58), bemanningsärenden (54) och föreskrifter (47).
Utöver de poängsatta frågorna har flera svarande lämnat konkreta
förbättringstips och synpunkter som naturligtvis kommer att beaktas i det
fortsatta förbättringsarbetet.
Läs mer om resultatet på Sjöfartsverkets hemsida:
www.sjofartsverket.se/kundundersokning2007
Sjöräddningssällskapets huvuduppgift är att rädda liv till sjöss. På 15 minuter lämnar Sjöräddningssällskapets frivilliga besättningsmän kajen när larmet går och organisationen svarar idag för 70 procent av all sjöräddning. I samma anda – snabba insatser vid olyckor – satsar Sjöräddningssällskapet nu på miljöräddning, i syfte att kunna göra snabba insatser för djurlivet och den marina miljön.
Donation från Nynas möjliggör Sjöräddningssällskapets miljösatsning Tack vare en donation från oljebolaget Nynas, utrustas Munsö i Mälaren och nitton andra räddningsstationer i Sverige med miljöräddningssläp. Detta gör det möjligt för Sjöräddningssällskapet att aktivt delta i sötvatten- och havsmiljöräddningen och vara ett viktigt komplement till de andra miljövårdsresurser som finns i landets kustkommuner. De frivilliga besättningsmännen kommer under hösten att utbildas av Nynas i hur man begränsar olja i olika miljöer och situationer.
Munsö räddningsstation blir ett viktigt bidrag för skyddet av Mälaren, som är hårt trafikerat av båtar.
Bara i Hammarbyslussen, som är en av de slussar som för båtarna in och ut ur Mälaren, har hittills drygt 34 000 fritidsbåtar och handelsfartyg slussats under 2007. För att minimera skador vid ett eventuellt utsläpp i Mälaren och Stockholms vatten, har stationen utrustats med ett miljöräddningssläp.
Miljöräddningssläpet kan snabbt göra utryckningar och begränsa spridning av oljeutsläpp. När detta väl är gjort har ofta de mer uthålliga resurserna hunnit fram till olycksplatsen och kan ta över arbetet.
– Genom att Sjöräddningssällskapet är en etablerad räddningsorganisation med mycket hög beredskap, kan vi snabbt vara på plats om olyckan är framme. Tidiga och kraftfulla insatser är avgörande för hur stor spridning olja eller annan typ av miljöutsläpp får. Vi kan ge ett “första förband på miljön”, säger Rolf Westerström, VD Sjöräddningssällskapet.
Info www.ssrs.se