Nyheter

Pressmeddelande

Båtmässan i Göteborg, som avslutades 11 februari, blev den bästa någonsin.
94 430 besök räknades in – den högsta publiksiffran sedan 1989. Och försäljningen slog alla tidigare rekord:
– Jag har aldrig varit med om något liknande, säger utställaren Runo Gillholm, som sålde nio riktigt dyra båtar rakt över disk.
Årets upplaga av Båtmässan på Svenska Mässan i Göteborg går till historien som den största och kommersiellt mest lyckade: det såldes båtar som aldrig förr – stora som små.
Och publiken strömmade till: 94 430 besök innebär den högsta noteringen sedan rekordåret 1989 (103 546 besök), då “casinoekonomin” stod på sin höjdpunkt. Men inte ens då var utbud och efterfrågan lika stora som i år.
På årets mässa deltog 350 utställare. Totalt ställdes 510 båtar ut på 18 500 kvadratmeter utställningsyta. Nya rekord i båda fallen.
Bengt Wallin, mässansvarig, gläder sig framförallt åt den sensationella försäljningen:
– Vi får en entydig bild av våra utställare: så här bra har man aldrig sålt tidigare!

Pressrelease

(2007-02-10, Valencia) Solen gick sakta ned över Valencia och färgade himlen i lila och orange. På vattnet utanför Malvarossa-stranden blåste 18-20 knop.
Där styrde Magnus Holmberg, när dagljuset gick över till kvällsmörker, SWE 96 på sin jungfrutur.
– Vilken skönhet. Fantastiskt. En otrolig känsla. Ojämförbart, sa travaren Santiago Lange.

Det var lördag och dagen efter sjösättningen av SWE 96 och de första strukturtesterna i hamn. Det var också en dag när flera av America’s Cup-teamen, Team Shosholoza, Areva Challenge och Mascalzone Latino, låg och väntade på att kunna segla men valde att avbryta förberedelserna på grund av allt för hård vind.

Victory Challenges meteorologer trodde dock att ett seglingsbart vindfönster skulle öppnas senare på eftermiddagen. Så 16:45 samlades teamet vid båten. Beslutet var fattat. SWE 96 skulle bogseras ut ur America’s Cup-hamnen.

– Vi åker ut och kollar, vi vet ännu inte om vi kan segla, sa Magnus Holmberg varvid shore managern Sam Murch gick igenom vad som skulle göras i händelse av segling.

Hissande av storsegel och genua. Strukturtester på kryssen. Med begränsad belastning på utrustningen. Om allt gick bra skulle man kunna börja slå.

Det är rutinmässigt för en nybyggd America’s Cup-båt att genomgå sådana tester under ett antal dagar innan man börjar segla den för fullt.

Att solen redan var på väg ned var inget hinder för Victory Challenges team denna sena eftermiddag i februari. Så intensivt ville alla segla SWE 96 för första gången.

Killian Bushe, båtbyggarchefen var med, liksom Mani Frers, båtdesignern.

Väl ute på vattnet hade vindhastigheten minskat till 15 knop. Det skulle gå att segla.

Mittfördäckaren Andy Meiklejohn skickades upp i masten för att förbereda hissandet av storseglet.

Så hissades det, med segelnumret SWE 96 för första gången synligt på vattnet där den avslutande för-regattan före utmanarserien Louis Vuitton Cup, Valencia Louis Vuitton Akt 13, inleds om 51 dagar. Det var ett storsegel som i fler avseenden såg annorlunda ut än dem som använts vid för-regattorna under 2005 och 2006. Med ytterligare en officiell leverantör bredvid Sail Racing, Rutgerson Marin. Och med nytt utseende på Tele2-logotypen.

Men framförallt befann sig besättningen för första gången på den nya båt som ska användas i de avgörande seglingarna inom ramen för 32a America’s Cup.

Med en helt ny utforming av Red Bull på skrovet inleddes seglingen på kryssen. En spänd förväntan byttes snart mot leenden. Och ett beslut om ett första slag.

Det låter väldigt mycket om en America’s Cup-båt. Det alla lyssnade efter var ljud utöver de vanliga. Tecken på strukturella fel. Killian Bushe lutade örat mot däck. Sam Murch och Mani Frers befann sig under däck.

Efter ett antal slag skedde snabbt samråd mellan dessa och Magnus Holmberg. Beslutet var enkelt. Seglingen skulle fortsatta, samtidigt som vinden tilltog, upp till 18-20 knop, och solen sänkte sig för Valencia. Det var 17 grader varmt i luften.

Gatljusen vid Malvarossa började tändas.

– Så långt allt väl, sa Killian Bushe, med ett stort leende.

Grindern Sebastian Tenghage log lika mycket:

– Det här är riktigt skoj.

Belastningen på utrustningen ökades successivt.

– Hon beter sig som vi önskat och hoppat, sa Mani Frers.

– Förbered er på en lång kväll, tillade Magnus Holmberg.

Det hade blivit mörkt.

– Inget problem när vi nu har lysdioder på instrumenten, sa han halvt på allvar, halvt på skämt.

Samtidigt som man diskuterade sina intryck. Som att man kunde segla och utnyttja hela vattenlinjen på SWE 96, en tydlig förbättring jämfört med SWE 63 och SWE 73.

– Hon seglar majestätiskt, sa Magnus Holmberg.

Inte förrän klockan 19:30 var SWE 96 åter vid basen inne i America’s Cup-hamnen.

– Vi har aldrig tidigare seglat när det varit så mörkt.

Det var ett lättat och lyckligt team som gick i land. Lyckligt och lättat och samtidigt väl medvetet om detta bara var ett första av många tester på väg mot America’s Cup.

– Vi har en lång väg kvar, sa Killian Bushe, fortfarande med ett leende.

Victory Challenges utmaning för 32a America’s Cup sker i partnerskap med Tele2, Red Bull och MTG. Metro, Viasat och Bet24 är mediepartners. Sail Racing, LIROS Yacht Ropes, Rutgerson Marin, Pergo och OM Pimespo Ibercarretillas är officiella leverantörer. Teamleverantörer är Sebago, Oakley, Optimus, Fitness First i Valencia och Nordic Sea Hotel i Stockholm.

Pressrelease

Earthrace väljer Halmstad som ett av sina två stopp i Sverige på sin resa jorden runt. Devisen för Halmstad 700 år. dåtid – nutid – framtid, blir en verklig sanning under Halmstads marinfestival 2007. Mitt i bland stolta fartyg med gamla anor kommer den spektakulära framtidsbåten Eartrace att finnas. Vi välkomnar en del av framtiden till Halmstad!

Earthrace är båten som åker jorden runt för en bättre värld. Målet är att ta sig jorden runt på 65 dagar och – att göra det på enbart förnybart bränsle. Med sin unika och mycket uppmärksammade design speciellt framtagen för att klara höga hastigheter i världens tuffaste vatten och vid behov, likt en ubåt, dyka ner under höga vågor, blir båten något utöver det vanliga i Nissans vatten under festivaldagarna 19-22 juli.

Designen och sjöegenskaperna tillsammans med att den drivs med miljövänlig, förnybar biodiesel gör Earthrace helt unik i sitt slag.
-” Vi är mycket glada och hedrade att Earthrace med dess besättning kommer till Halmstad”, säger Jeanette Winberg, projektledare för Halmstads Marinfestival.

Bakgrund
Earthrace är en ideell organisation som startade i Nya Zeeland och består helt av frivilliga personer och sponsorer. Den 24 februari 2006 sjösattes båten och har sedan dess turnerat runt om i världen för att skapa uppmärksamhet och debatt om vår miljö, miljövänlig teknik och förnybart bränsle.

Världsrekordet
Den 6 mars startar Eartrace sin resa i Barbados för att slå rekordet att ta sig runt jorden på 65 dagar på bara förnybart bränsle. Tävlingen är världens längsta på 24 000 nautiska mile under tävlingen kommer 12 stopp att ske.
Rekordet hålls av idag av den brittiska båten Cable & Wireless och sattes 1998. Cable & Wireless tog sig runt på 75 dagar.
Läs mer om Earthrace, Halmstads marinfestival och Halmstad 700 år på www.halmstad.se

Pressrelease

CE-reglerna för fritidsbåtar är komplicerade och omfattar över 10000 sidor totalt. Information om regelverket har mestadels kommit från myndigheter, branschorgan och (ofta dåligt underbyggda) artiklar i fackpressen. Informationen har oftast vänt sig till alla olika grupper som kan tänkas beröras av regelverket. Det är inte konstigt att det har varit svårt att få överblick av vad som gäller för olika båttyper och situationer.

Vår hemsida är utformad så att man snabbt får en uppfattning av vad som gäller och hur det går till, oavsett om man är båttillverkare, importör eller vill köpa/sälja båt som privatperson, utan att behöva läsa en massa man inte behöver.

CEproof har specialiserat sig på CE-reglerna för att kunna bistå större och mindre båttillverkare, importörer och privatpersoner med projektledning under hela eller delar av CE-märkningsprocessen.
Ceproof Scandinavia, som är en del av CEproof International, arbetar i ett nätverk av experter inom båtbranschen. Vi har goda kontakter med regelmakare, Anmälda Organ (Notified Bodies), branschorganisationer och myndigheter m.fl. Vi blir kontinuerligt uppdaterade med nyheter och förändringar. CEproof har 11 kontor runt om i världen.
I CEproofs personal finns bl.a. en tidigare chef på ett Anmält Organ, båtkonstruktörer, personal med flerårig erfarenhet från Anmälda Organ, tidigare båtbyggare och produktionsledare, båtbesiktningsmän, programmerare, specialister inom hållfastighet och andra närliggande områden, till hands för att lösa tekniska problem som kan uppstå i tillverknings- eller certifieringsprocessen. Vi har praktisk erfarenhet av båtproduktion i GRP, stål, trä, kolfiber och aluminium.

Information om CE-märkning av båtar på www.ceproof.se

Pressrelease

Båtägare har länge tvingats finna sig i att inte omedelbart få hjälp om båten gått sönder eller blivit stulen efter kontorstid.
Nu räcker ett enda telefonsamtal för att få hjälp – dygnet runt, alla dagar i veckan.
Sjöassistans lanserar nu marknadens mest kompletta båtförsäkring.
– Tanken med försäkringen är förutom konkurrenskraftiga premier minimera besväret för den drabbade båtägaren. Ett samtal är allt som ska behövas för att få omedelbar hjälp, information och rådgivning, säger Joakim Andersson, VD för Sjöassistans.
– Att sin ögonsten har gått på grund och blivit skadad kan vara ett trauma nog. Då är det skönt att bara behöva ringa ett samtal, fortsätter Joakim Andersson
Här är det unika med Sjöassistans nya båtförsäkring:
• Hjälp nåbar dygnet runt via telefon och/eller VHF
• Professionell handläggning
• 15 dagars behandlingstid vid stulen båt
• 700 servicebåtar runt hela Sveriges kust som omedelbart kan rycka ut och assistera
• Olycksfallsförsäkring ingår i grundförsäkringen
• Kontakt med 145 varv/marinor och 435 båtmekaniker garanterar en snabb service
• Omedelbar efterlysning via VHF om din båt stjäls

– Om båten blir stulen går vi ut med en efterlysning på VHF radionätet direkt efter utsändningen av sjövädret. Efterlysningen når yrkestrafiken och fritidsbåtar i det aktuella området vilket ökar sannolikheten att snabbt hitta båten, säger Joakim Andersson.

Info www.sjoassistans.se

Pressrelease

Göta kanalbolag var nominerad till en Plexidrake i kategorin ”Bästa inspelningsplats”
för filmen ”Göta kanal 2 – Kanalkampen”.

Göta kanalbolag vann i konkurrens med ytterligare tre av årets svenska filmer:
”Säg att du älskar mig”, ”Farväl Falkenberg” och ”Du och jag”.

Priset delades ut på Plexidrake-galan under ledning av Erik Blix på fredag kväll den 2 februari under Göteborg International Film Festival och mottogs av Gunilla Hjertstedt och
Anna Meyer från AB Göta kanalbolag.

– Vi är oerhört stolta och glada över utmärkelsen, säger Claes-Göran Österlund, kanaldirektör, det är en fin present nu när Göta kanal fyller 175 år!”

Juryns motivering:
”Att upplåta hela Göta kanal för filminspelning, dag som natt, utan att begära en krona i ersättning, är en makalös generositet som saknar motstycke i svenska filmhistoria – dessutom fyller kanalen 175 år 2007!”

Plexidraken instiftades av Göteborg International Film Festival år 2004.
Den är festivalens alternativ till Guldbaggen och delas ut till förtjänstfulla,
men oftast underskattade insatser under det gångna filmåret. Syftet är att
synliggöra och uppmuntra doldisarna i filmbranschen.

Varje år utses 8 olika kategorier där producenterna/regissörerna till
årets premiärfilmer fritt får nominera.

Pressrelease

Vatten i frusen form är deras normala element.
Nu ska Kallio & Co testa den smälta varianten också: i sommar går Frölunda Indians till sjöss! På Båtmässan utrustas hockeykrigarna med var sin Uttern-båt!

Spelarbilar finns idag i vartenda topplag. Men spelarbåtar är något nytt.

– Uppgörelsen med Frölunda är ett led i vår satsning att nå nya målgrupper och skapa intresse för båtliv, säger Jörgen Lundén, marknadsansvarig på Uttern-båtarna.

– Hockeyfrälsta tillhör inte det normala båtfolket. Det vill vi ändra på. Vi vill riva murarna, se till att fler kommer ut på sjön och upptäcka hur härligt det är – speciellt här på västkusten, med dess fantastiska skärgård.

Som en upptakt inför Båtmässan, som öppnar i morgon på Svenska Mässan i Göteborg, överlämnas idag, fredag 2 februari, den första spelarbåten till anfallsstjärnan Tomi Kallio.

Båten är försedd med hans namn, spelarnummer (71), är stripad i Frölundas färger och med Frölunda-logotypen längst fram. På mässan finns också Niklas Anderssons båt utställd, nr 24.

(2007-02-01, Dubai) Det är dessa två troféer det handlar om. Louis Vuitton Cup och America’s Cup.
Är det möjligt för Victory Challenge att erövra dem?
Magnus Holmberg, skeppare och rorsman, svarar på frågan när han sitter mellan dessa de mest prestigefyllda pris som finns i seglingsvärlden.
– Vi kommer att slåss för att ta oss till semifinalerna i Louis Vuitton Cup. När du väl är där ökar pressen på de större teamen och då kan vad som helst hända, säger han.

Vid sin sida har han Bruno Troublé, eller Mr. Louis Vuitton Cup som han kallas, och Yves Carcelle, styrelseordförande och koncernchef för Louis Vuitton. Platsen är 27e våningen på Burj Al Arab Hotel i Dubai. Louis Vuitton håller presskonferens med Victory Challenge i samband med teamets vinterträning i Förenade Arabemiraten.

Läs mer på www.victorychallenge.com.

Pressmeddelande

Kustbevakningen har fått in över 3800 ansökningar till aspirantutbildningen som startar i höst. Det är den högsta siffran i myndighetens historia och på Kustbevakningens personalavdelning är man överväldigad.

– Så här många ansökningar har vi aldrig fått in tidigare. Kanske kan den höga siffran bero på TV-serien Kustbevakarna som visades i höstas – vi vet att serien hade många tittare och var uppskattad bland ungdomar. Vi har också bedrivit ett mer omfattande rekryteringsarbete och bland annat deltagit i flera utbildningsmässor runt om i landet, säger Fredrik Björklund, utbildningsansvarig på Kustbevakningen.

Nu väntar ett digert arbete för medarbetarna på personalavdelningen. Av de 3800 ansökningarna ska runt 200 personer kallas till intervju. Efter ytterligare tester återstår så småningom runt 50 personer som ska bli erbjudna en aspirantplats till hösten.

– Vi ser redan nu att det är många kvinnor som sökt till utbildningen – hela 20 % av ansökningarna, jämfört med 9 % förra året, kommer från kvinnor. Det är mycket positivt! Jobbet som kustbevakare passar lika bra för kvinnor som för män och det har vi försökt att tala om i vår rekryteringsinformation. Morgondagens kustbevakare kommer dessutom att arbeta i ett mer mångkulturellt samhälle och vi hoppas också på fler sökande med annan etnisk bakgrund än den svenska, säger Fredrik Björklund.

Pressrelease

Den 16-18 mars kommer alla ledande sportfiskeföretag att finnas på plats på Sportfiskemässan på Elmia i Jönköping och presentera de senaste nyheterna och ge inspiration inför den stundande fiskesäsongen.

– Vi är glada att kunna presentera en mässa med stor bredd, mångfald och hög kvalitet. Förutom alla produkter och tjänster som visas kommer besökarna att erbjudas en mängd olika aktiviteter, föreläsningar och filmvisningar. Att vi i år valt att lägga Sportfiskemässan hos Elmia känns både roligt och spännande berättar projektledare Eva Andbert.

Kastbana och dragbassäng

Det höga taket på Elmia ger de rätta förutsättningarna för en perfekt kastbana där besökare har möjlighet att testa den senaste flugfiskeutrustningen. Gunnar Rask Nielsen kommer att visa upp och informera om Spine Direction – spön med linstyrande egenskaper. Det kommer även ges utrymme för frågestund och visning av viktiga sekvenser för effektiv och lättsam flugkastning. I dragbassängen visar proffsen de senaste dragen.

Sportfiskeskolan

I Sportfiskeskolan delar elever från Sportfiskeakademin med sig av tips och tricks och lär ut grunderna i de olika fiskemetoderna – kastteknik, rullar, beten, knutar och en hel del om de arter vi fiskar i Sverige. I Sportfiskeakademins monter kan man även testa olika havsfiskespön i en fiskesimulator – så nära en verklig fajt som man kan komma!

Flugbindning
Flugfiske i Norden anordnar dagligen workshops där man kan prova på att binda fluga. På lördagen är det final i deras flugbindartävling där de fem främsta gör upp om slutsegern. I montern visar professionella flugbindare,
bl a Paul Little, Steen Ulnits, sina unika kunskaper och olika tekniker.

Smygpremiär
På Sportfiskemässan ges besökarna möjlighet att följa med Sveriges egen fiskeäventyrare Martin Falklind, tillsammans med norrmannen Yngve Ask, på en expedition runt hela Nordkalotten. Med spön, kameror och dykarutrustning söker de efter Arktis vackraste fisk. På vägen möter de samer, inuiter, svenskättlingar och ilskna myskoxar. Första delen av trilogin Jakten på storrödingen börjar mitt i ingenstans på den snö- och isklädda Finnmarksvidda, längst upp i norra Norge.

Sportfiskemässan stödjer även detta år svenska fiskevårdsprojekt som är särskilt angelägna för att säkra spöfisket för framtiden genom att skänka en del av intäkterna till Fiskevårdsfonden.

Sportfiskemässan arrangeras av Sollentuna Expo Center
i samarbete med Spofa Spöfiske, Sportfiskeakademin, SeFF och Sportfiskarna.

_______________________________________________________________________

Info www.sportfiskemassan.se

Pressrelease

Den 31 januari anlände Ostindiefararen till Chennai på Indiens ostkust.
Med storslagen salut gjorde skeppet uppseendeväckande entré i Chennais hamn.
Götheborgs besök i Indien fungerar som en språngbräda för att ytterligare stärka redan goda relationer mellan Sverige och Indien. Näringsminister och vice statsminister Maud Olofsson är på plats och den ökade handeln länderna emellan står i fokus.

Chennai, kanske mer känd som Madras, kallas ibland för “Indiens Detroit” och utgör en del av den allt hetare indiska markanden. Handeln mellan Indien och Sverige har under de senaste åren fördubblats och enligt Exportrådet kommer den positiva utvecklingen att fortsätta. Telekom och IT dominerar handeln och står för nära 50 procent av svensk export till Indien. Maud Olofsson leder en svensk näringsdelegation som besöker Indien i samband med Ostindiefararens stopp i Chennai.

– Indien är en viktig marknad för Sverige och svenskt näringsliv och det är väldigt roligt att Ostindiefararen kan vara en del i den processen. Det är också glädjande att vår vice statsminister finns på plats, säger Stellan Mjärdner, VD SOIC.

Svensk kultur, i form av musik, mat och inte minst film, sprids i samband med att Ostindiefararens är på plats i Chennai. “Miffo”, “Kocken” och “Fyra veckor i juni” är några av de filmer som visas under den svenska filmfestival som arrangeras med anledning av Götheborgs besök.

Den kända indiska filmstjärnan, Revathy, har under senaste etappen gästat Götheborg. Som Bollywoodskådespelerska och regissör är hon berömd och prisad i sitt hemland. Enligt tradition inbjuds lokala volontärer ombord på Ostindiefararen och Revathy har, tillsammans med ytterligare sex indier, upplevt äventyret ombord som del av besättningen.

Stoppet i Chennai är på elva dagar. Därefter fortsätter färden hem med byte av elevbesättning i Djibouti på Afrikas horn. Skeppet styr sedan mot Medelhavet och i mitten av april når Götheborg Nice. London är sista anhalt innan hemkomsten till den svenska sommaren.

Följ Ostindiefararens seglats på www.soic.se

Kallelse till höstmöte torsdagen den 9 november kl 19.00 i Stockholms Segelklubbs klubbhus Sigridsberg Adlerbethsgatan, Fredhäll, Stockholm (se telefonkatalogen karta 34 D4 Närmsta T-station Kristineberg c:a 300 m. P-platser finns gott om.
I anslutning till mötet kommer kaffe/te samt lättare tilltugg att serveras till självkostnadspris.

Adress till hemsidan www.nordiskkryssare.org
Kontakt adress : info@nordiskkryssare.org

Kontaktpersoner:
Torbjörn Meltzer 0707-28 66 78
Dag Bratt 070 7123390
Henric Sörefjord 070 4418631

Alla önskas varmt VÄLKOMNA !

Styrelsen

De har seglat på Atlanten med ett av Sveriges största segelfartyg – ÄLVA. Nu är de hemma igen för att tillsammans med snabba kustbevakare, sjöräddare, marinen, sjöpoliser och skickliga brandmän, fira Hamnens dag med Stocksunds båtklubb och Marina läroverket.

För den som har det minsta lilla intresse av seglande fartyg, båtar och hav, kan lördagen den 21 maj bli en högtidsdag. Stocksunds båtklubb och Marina läroverket arrangerar Hamnens dag för andra året i rad och bjuder på unika upplevelser.

Tre stora segelfartyg ligger inne i hamnen. Eleverna som korsat Atlanten visar bilder och berättar om sitt äventyr. Kustbevakningen finns på plats och informerar om brottsbekämpning till sjöss. Kom och prata livräddning, sjösäkerhet och stöldskydd med kunniga sjöpoliser. Södra Roslagens brandförsvar lär dig använda brandsläckare på rätt sätt. Vaxholms amfibieregemente visar upp ett av sina fartyg och informerar om vårt sjöförsvar. Och så Sjöräddningssällskapet så klart, som bjuder dig välkommen ombord och berättar hur de arbetar när allt annat gått åt skogen och du är i verklig sjönöd. Båtklubben, scoutkåren, Sällskapet Amorina och Stocksunds IFs fotbollstjejor visar dig runt och berättar om sin dagliga verksamhet för unga som gamla.

Efter en omfattande renovering har den gamla kolhamnen i Stocksund blivit
ett nytt maritimt centrum i norra Stockholm. Det som tidigare var en
oansenlig liten småbåtshamn med tomma lokaler från gamla Utbildningsradion,
har på några år vuxit till en smått unikt anläggning som är en oas för alla
som tycker om allt från gamla fina segelfartyg till små vackra träbåtar. Här
finns numera Marina läroverket med 350 gymnasieungdomar och Klart Skepp med
sina segelfartyg. Här finns hemmahamnen för Stocksunds båtklubbs 450
medlemmar och här finns den gemytliga Hamnkrogen.

Mellan 12-16 är det öppet hus på Marina läroverket. Föräldrar och
ungdomar som funderar på en utbildning med marin profil, kan rådgöra
med skolledning, lärare och elever som alla finns på plats och visar sina lokaler
och de olika utbildningsvägarna.

Hamnens dag börjar kl. 12.00 och slutar vid 16-tiden.

Veteranbåtsforum vänder sig i år till båtklubbar och intresserade
som vill veta mer om vad man gör med en ”övergiven” båt. För klubbarna är båtarna ett problem. Samtidigt finns
gott om entusiaster som vill rädda en klenod. På Veteranbåtsforum presenterar vi förslag till avtal vid uppläggning
och tillvägagångssätt när en båt ligger kvar. Målet är att förhindra att en del av vårt flytande kulturarv hamnar på majbrasan eller blir bastuved efter sjösättningen. Deltagande är gratis men entré till båtmässan måste erläggas.Veteranbåtsforum arrangeras av Statens maritima museer
i samverkan med Båthistoriska Riksförbundet och
Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.
Veteranbåtsforum 2005Lördag 12 mars kl. 11.00-12.30Allt för sjön, Älvsjömässan, sal K 12Ordinarie mässentré
Info www.alltforsjon.com

Lagen i täten har 500 sjömil kvar till mållinjen i Abu Dhabi och det är nu den andra delsträckan i Volvo Ocean Race avgörs. Tvåan Dongfeng Race Team tar in på ledarbåten Team Brunel och kan ta en plats på prispallen för andra etappen i rad.

Senaste positionsrapport: 0800 (CET)

 

Ledare: Team Brunel
Avstånd till målet: 500 sjömil 

Hastighet: 14-18 knop
Vind: NO 6-9 m/s
Beräknad målgång: 13-14 december

5000 sjömil efter startskottet i Kapstaden är det fortfarande oerhört jämt i täten. Nederländska Team Brunel har ett litet försprång på Dongfeng Race Team som i sin tur ligger 25 sjömil före tabellettan Abu Dhabi Ocean Racing. Resten av fältet ligger cirka ett dygn efter och kampen om pallplatserna ser därför ut att stå mellan den nuvarande tättrion. Dongfeng Race Team och Team Brunel har seglat väldigt nära varandra i över två veckor.

– Det har varit tungt de senaste dagarna. Vi har seglat cirka 3000 sjömil med Brunel, det har varit jämt hela tiden och plötsligt seglade de fortare. Vi har kämpat och gjort allt för att hänga med, säger Martin Strömberg.

Dongfeng Race Team har varit ett stort utropstecken hittills i Volvo Ocean Race 2014-15. Förutom Martin Strömberg består laget utav franska seglare och kinesiska rookies. Ett av lagets mål är att skapa en ny generation kinesiska havskappseglare och en av de två kineser som nu är ombord är 21-åringen Liu Xue (Black) som seglar sin första etapp i tävlingen någonsin.

Sinsemellan har medlemmarna i Dongfeng Race Team seglat fyra upplagor av Volvo Ocean Race tidigare. Det kan jämföras med Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing som tillsammans har seglat 18 respektive 20 omgångar av tävlingen.

Det är inte längre samma hetta för seglarna som vid ekvatorn. Vinden är stabil från nordväst men det ser ut att bli lätta vindar under avslutningen på etappen. Målgången är nu beräknad till lördag eftermiddag och innan dess ska lagen ta sig genom Hormuzsundet och sedan vända söderut mot Abu Dhabi.

– Det kan bli lite knivigt vilket öppnar möjligheter för oss, säger Martin Strömberg. Passagen genom sundet kommer att vara avgörande och den båt som rundar udden först kommer troligen dra ifrån. Vi är laddade och det är långt ifrån över.

Längre bak i fältet ligger Team Alvimedica på fjärde plats. De har möjligheten att söka kompensation när de når Abu Dhabi eftersom de gjorde en paus i mitten av etappen för att assistera den grundsatta båten Team Vestas Wind.

Spanska MAPFRE kom sist i den första etappen. De låg i täten i mitten av den pågående delsträckan men tappade mycket på ett misslyckat vägval. Drygt 110 sjömil efter dem ligger Team SCA. Svenskbåten har chansen att ta in på båtarna framför när vinden lättar och fältet komprimeras.

– Stämningen ombord saknar inte intensitet, lågt ifrån. Laget jobbar dygnet runt för att få ut så mycket det går ur båten – varje 0,01 procents knop, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Halloran.

De sista båtarna väntas gå i mål på söndag.

Ferretti Custom Line tar ett helt nytt steg för lyxiga större yachter med lanseringen av sin nya 108-fotare. Denna nya maxiyacht karakteriseras av elegans, stil och sportighet oh blir en ny storsäljare, enligt Ferretti.

Ferretti Custom Line är en del av Ferretti Group som specialiserar sig på att bygga yachter i glasfiber med planande eller halvplanande skrov i längder mellan 28 och 38 m. Den helt nya Custom Line 108 är seriens senaste tillskott. Båten är en del av Ferrettis planande serie och kommer att göra sin debut nästa sommar. Båten är en efterträdare till företagets 100-fotare i samma serie. Denna har sålts i 14 exemplar under tre år medan nya modellen redan har sålts i två exemplar till europeiska kunder.

För att lyckas på marknaden krävs nytänkande, även om man säljer riktigt lyxiga yachter. Ferretti Group har satsat på att skapa en ännu sportigare båt än tidigare med större innervolym, mer sofistikerade lösningar och fler möjligheter till kundanpassningar.

Denna nya maxi yacht är resultatet av ett samarbete mellan AYT&D Department och designföretaget Zuccon International Project. Båten har mycket större volym än tidigare jämförbara modeller. Totallängden är 32.95 m (108 ft./1 in.) medan bredden är 7.25 m (23 ft./9 in.). Detta har gett större ytor, något som märks både på huvuddäck och flybridge.

Akterut kan durkytorna utökas genom installation av Dual Mode Transom (DMT), Ferretti Groups patenterade elektrohydrauliska system för att öppna akterdörrarna uppåt och nedåt. I aktern finns även plats för en drygt 5 m lång tender och en jet ski. Dessa kan sjösättas via badplattoformen, som är på 15 kvm och även omfattar en ” beach club”.

Inredningen i Custom Line 108 är elegant och väl utnyttjad. Bland annat finns här stora glasruteförsedda ytor för att ge maximal utsikt och styling. Här finns också fyra VIP-kabiner och gott om plats för flera gäster.

Den nya 108-fotaren levereras som standard med två stycken MTU 16V 2000 M94, 2638 hk dieselmotorer, som ger denna yacht en toppfart på 26 knop och en marschfart på 23 knop. Räckvidden är mellan 350 och 430 Nm beroende på fart. För den som verkligen vill cruisa långt på en tank rekommenderar varvet 12 knop, vilket ger en räckvidd på över 1 000 Nm.

Italienska Ferretti Group är världsledande inom design och konstruktion av lyxiga yachter. I gruppen ingår varumärken som Ferretti Yachts, Riva, Pershing, Itama, Bertram, Mochi Craft, CRN och Custom Line. Gruppen grundades 1968 och leds idag av Tan Xuguang och vd Alberto Galassi.

Info: www.ferrettigroup.com

Den nya finska Modius båtserien byggs i högklassigt sjöaluminium med konstruktioner gjorda för hållbarhet. Modius konceptet är utvecklat utgående från krävande yrkesbåtar till att omfatta högsta kvalitet på konstruktioner och funktionalitet, men med nöjesbåtens design och finess. Modius: en båt för söndagens nöje och måndagens arbete.

Den första i serien, Modius 34, byggs under vintern 2014-2015. Premiären sker på sommaren 2015, med flere flytande båtmässor inprickat. En förpremiär visas på båtmässan i Helsingfors, 6-15.2.2015.

Modius teamet består av erfarna personer som arbetar ihop i ett företagsnätverk. Gruppen leds av VD Jari Ahoranta / Modius Ab, som har en lång erfarenhet av internationell verksamhet inom marine-branschen. Planeringen sköts av teamets erfarna båtdesigners: Kamu Stråhlmann/Stråhlmann Yacht Design och Jan-Erik Lindholm/R&D Marine Ltd. Skrovets tillverkning görs av Weldmec Ab, med över 300 levererade proffs-båtar världsvida. För interiören svarar Design Manager Ville Lindström / Design KURI. För Modius interiör och installationer svarar båtbyggare Fille Forsman/Modius Ab, stödd av båtbyggare/konsult John Stenberg / John Stenberg Marine Ab.

– Offshoreindustrin har redan länge fokuserat på att på bästa sätt utnyttja fartygsinvesteringar. Därifrån uppkom termen ”Multi Purpose Vessel”, MPV, vilket betyder att ett och samma fartyg utför en mängd olika uppgifter och därmed effektiverar investeringens utnyttjandegrad. Samma filosofi är inbyggd i Modius båtarna: försäkra en långsiktig och säker användning av båten i allehanda användningsområden, säger vd Jari Ahoranta / Modius Ab.

Weldmec, www.weldmec.fi, är ett familjeföretag som grundades år 1996. Verksamheten består av vidareförädling av aluminium- och stålmaterial för montering eller slutprodukter, speciellt för marine-industrin. Bolaget tillverkar arbetsbåtar i aluminium och andra slutprodukter för nyckelkunder enligt ”nyckeln i hand” principen. Weldmecs eget varumärke för proffsbåtar är Serecraft, www.serecraft.fi

– Vi är ständigt måna om att utveckla nya verksamhetsområden för vårt bolag och dess maritima sektor. Med Modius båtarna som tillägg, breddar vi vår verksamhet och möjliggör synlighet även på den spännande nöjesbåtsbranschen. Serecraft proffsbåtarna och Modius båtarna bygger på samma tillverkningsteknologi, vilket backas upp av våra klassificerade svetsare i världsklass, förklarar vd Matias Iiskola / Weldmec Oy.

Båtens assymetriska däck möjliggör större utrymmen inombords. Sovplats för 5 personer i två skilda hytter. Stort lastutrymme framför maskinutrymmet.

Akterdäcket lämpar sig för många situationer, till exempel sittplatser med bord för 12 personer. Bänkar/sitsar kan flyttas för olika ändamål, till exempel fiske, dykverksamhet, vattensport osv. I arbetsläge kan akterdäcket utrustas med mångsidig tilläggsutrustning för lyft, stöd och fastsättning av last. Akterdäcket är i samma plan 3,4 m långt (+badbryggan med tilläggsutrustning), vilket möjliggör transport av lång last.

Tekniska fakta
CE kategori: B (Offshore)
Personer: 12
Skrovmaterial: Aluminium 5083
Motorer: 2 x 260 hk Yanmar med drev 6BY3-260Z
Längd: 10,85 m
Bredd: 3,50 m
Djup: 1,0 m
Torrvikt: 6400 kg
Max. last: 2400 kg
Bränsle: 800 ltr
Vatten: 200 ltr

Info: www.modius.fi