De har seglat på Atlanten med ett av Sveriges största segelfartyg – ÄLVA. Nu är de hemma igen för att tillsammans med snabba kustbevakare, sjöräddare, marinen, sjöpoliser och skickliga brandmän, fira Hamnens dag med Stocksunds båtklubb och Marina läroverket.
För den som har det minsta lilla intresse av seglande fartyg, båtar och hav, kan lördagen den 21 maj bli en högtidsdag. Stocksunds båtklubb och Marina läroverket arrangerar Hamnens dag för andra året i rad och bjuder på unika upplevelser.
Tre stora segelfartyg ligger inne i hamnen. Eleverna som korsat Atlanten visar bilder och berättar om sitt äventyr. Kustbevakningen finns på plats och informerar om brottsbekämpning till sjöss. Kom och prata livräddning, sjösäkerhet och stöldskydd med kunniga sjöpoliser. Södra Roslagens brandförsvar lär dig använda brandsläckare på rätt sätt. Vaxholms amfibieregemente visar upp ett av sina fartyg och informerar om vårt sjöförsvar. Och så Sjöräddningssällskapet så klart, som bjuder dig välkommen ombord och berättar hur de arbetar när allt annat gått åt skogen och du är i verklig sjönöd. Båtklubben, scoutkåren, Sällskapet Amorina och Stocksunds IFs fotbollstjejor visar dig runt och berättar om sin dagliga verksamhet för unga som gamla.
Efter en omfattande renovering har den gamla kolhamnen i Stocksund blivit
ett nytt maritimt centrum i norra Stockholm. Det som tidigare var en
oansenlig liten småbåtshamn med tomma lokaler från gamla Utbildningsradion,
har på några år vuxit till en smått unikt anläggning som är en oas för alla
som tycker om allt från gamla fina segelfartyg till små vackra träbåtar. Här
finns numera Marina läroverket med 350 gymnasieungdomar och Klart Skepp med
sina segelfartyg. Här finns hemmahamnen för Stocksunds båtklubbs 450
medlemmar och här finns den gemytliga Hamnkrogen.
Mellan 12-16 är det öppet hus på Marina läroverket. Föräldrar och
ungdomar som funderar på en utbildning med marin profil, kan rådgöra
med skolledning, lärare och elever som alla finns på plats och visar sina lokaler
och de olika utbildningsvägarna.
Hamnens dag börjar kl. 12.00 och slutar vid 16-tiden.
Veteranbåtsforum vänder sig i år till båtklubbar och intresserade
som vill veta mer om vad man gör med en ”övergiven” båt. För klubbarna är båtarna ett problem. Samtidigt finns
gott om entusiaster som vill rädda en klenod. På Veteranbåtsforum presenterar vi förslag till avtal vid uppläggning
och tillvägagångssätt när en båt ligger kvar. Målet är att förhindra att en del av vårt flytande kulturarv hamnar på majbrasan eller blir bastuved efter sjösättningen. Deltagande är gratis men entré till båtmässan måste erläggas.Veteranbåtsforum arrangeras av Statens maritima museer
i samverkan med Båthistoriska Riksförbundet och
Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.
Veteranbåtsforum 2005Lördag 12 mars kl. 11.00-12.30Allt för sjön, Älvsjömässan, sal K 12Ordinarie mässentré
Info www.alltforsjon.com
Lagen i täten har 500 sjömil kvar till mållinjen i Abu Dhabi och det är nu den andra delsträckan i Volvo Ocean Race avgörs. Tvåan Dongfeng Race Team tar in på ledarbåten Team Brunel och kan ta en plats på prispallen för andra etappen i rad.
Senaste positionsrapport: 0800 (CET)
Ledare: Team Brunel
Avstånd till målet: 500 sjömil
Hastighet: 14-18 knop
Vind: NO 6-9 m/s
Beräknad målgång: 13-14 december
5000 sjömil efter startskottet i Kapstaden är det fortfarande oerhört jämt i täten. Nederländska Team Brunel har ett litet försprång på Dongfeng Race Team som i sin tur ligger 25 sjömil före tabellettan Abu Dhabi Ocean Racing. Resten av fältet ligger cirka ett dygn efter och kampen om pallplatserna ser därför ut att stå mellan den nuvarande tättrion. Dongfeng Race Team och Team Brunel har seglat väldigt nära varandra i över två veckor.
– Det har varit tungt de senaste dagarna. Vi har seglat cirka 3000 sjömil med Brunel, det har varit jämt hela tiden och plötsligt seglade de fortare. Vi har kämpat och gjort allt för att hänga med, säger Martin Strömberg.
Dongfeng Race Team har varit ett stort utropstecken hittills i Volvo Ocean Race 2014-15. Förutom Martin Strömberg består laget utav franska seglare och kinesiska rookies. Ett av lagets mål är att skapa en ny generation kinesiska havskappseglare och en av de två kineser som nu är ombord är 21-åringen Liu Xue (Black) som seglar sin första etapp i tävlingen någonsin.
Sinsemellan har medlemmarna i Dongfeng Race Team seglat fyra upplagor av Volvo Ocean Race tidigare. Det kan jämföras med Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing som tillsammans har seglat 18 respektive 20 omgångar av tävlingen.
Det är inte längre samma hetta för seglarna som vid ekvatorn. Vinden är stabil från nordväst men det ser ut att bli lätta vindar under avslutningen på etappen. Målgången är nu beräknad till lördag eftermiddag och innan dess ska lagen ta sig genom Hormuzsundet och sedan vända söderut mot Abu Dhabi.
– Det kan bli lite knivigt vilket öppnar möjligheter för oss, säger Martin Strömberg. Passagen genom sundet kommer att vara avgörande och den båt som rundar udden först kommer troligen dra ifrån. Vi är laddade och det är långt ifrån över.
Längre bak i fältet ligger Team Alvimedica på fjärde plats. De har möjligheten att söka kompensation när de når Abu Dhabi eftersom de gjorde en paus i mitten av etappen för att assistera den grundsatta båten Team Vestas Wind.
Spanska MAPFRE kom sist i den första etappen. De låg i täten i mitten av den pågående delsträckan men tappade mycket på ett misslyckat vägval. Drygt 110 sjömil efter dem ligger Team SCA. Svenskbåten har chansen att ta in på båtarna framför när vinden lättar och fältet komprimeras.
– Stämningen ombord saknar inte intensitet, lågt ifrån. Laget jobbar dygnet runt för att få ut så mycket det går ur båten – varje 0,01 procents knop, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Halloran.
De sista båtarna väntas gå i mål på söndag.
Ferretti Custom Line tar ett helt nytt steg för lyxiga större yachter med lanseringen av sin nya 108-fotare. Denna nya maxiyacht karakteriseras av elegans, stil och sportighet oh blir en ny storsäljare, enligt Ferretti.
Ferretti Custom Line är en del av Ferretti Group som specialiserar sig på att bygga yachter i glasfiber med planande eller halvplanande skrov i längder mellan 28 och 38 m. Den helt nya Custom Line 108 är seriens senaste tillskott. Båten är en del av Ferrettis planande serie och kommer att göra sin debut nästa sommar. Båten är en efterträdare till företagets 100-fotare i samma serie. Denna har sålts i 14 exemplar under tre år medan nya modellen redan har sålts i två exemplar till europeiska kunder.
För att lyckas på marknaden krävs nytänkande, även om man säljer riktigt lyxiga yachter. Ferretti Group har satsat på att skapa en ännu sportigare båt än tidigare med större innervolym, mer sofistikerade lösningar och fler möjligheter till kundanpassningar.
Denna nya maxi yacht är resultatet av ett samarbete mellan AYT&D Department och designföretaget Zuccon International Project. Båten har mycket större volym än tidigare jämförbara modeller. Totallängden är 32.95 m (108 ft./1 in.) medan bredden är 7.25 m (23 ft./9 in.). Detta har gett större ytor, något som märks både på huvuddäck och flybridge.
Akterut kan durkytorna utökas genom installation av Dual Mode Transom (DMT), Ferretti Groups patenterade elektrohydrauliska system för att öppna akterdörrarna uppåt och nedåt. I aktern finns även plats för en drygt 5 m lång tender och en jet ski. Dessa kan sjösättas via badplattoformen, som är på 15 kvm och även omfattar en ” beach club”.
Inredningen i Custom Line 108 är elegant och väl utnyttjad. Bland annat finns här stora glasruteförsedda ytor för att ge maximal utsikt och styling. Här finns också fyra VIP-kabiner och gott om plats för flera gäster.
Den nya 108-fotaren levereras som standard med två stycken MTU 16V 2000 M94, 2638 hk dieselmotorer, som ger denna yacht en toppfart på 26 knop och en marschfart på 23 knop. Räckvidden är mellan 350 och 430 Nm beroende på fart. För den som verkligen vill cruisa långt på en tank rekommenderar varvet 12 knop, vilket ger en räckvidd på över 1 000 Nm.
Italienska Ferretti Group är världsledande inom design och konstruktion av lyxiga yachter. I gruppen ingår varumärken som Ferretti Yachts, Riva, Pershing, Itama, Bertram, Mochi Craft, CRN och Custom Line. Gruppen grundades 1968 och leds idag av Tan Xuguang och vd Alberto Galassi.
Info: www.ferrettigroup.com
Den nya finska Modius båtserien byggs i högklassigt sjöaluminium med konstruktioner gjorda för hållbarhet. Modius konceptet är utvecklat utgående från krävande yrkesbåtar till att omfatta högsta kvalitet på konstruktioner och funktionalitet, men med nöjesbåtens design och finess. Modius: en båt för söndagens nöje och måndagens arbete.
Den första i serien, Modius 34, byggs under vintern 2014-2015. Premiären sker på sommaren 2015, med flere flytande båtmässor inprickat. En förpremiär visas på båtmässan i Helsingfors, 6-15.2.2015.
Modius teamet består av erfarna personer som arbetar ihop i ett företagsnätverk. Gruppen leds av VD Jari Ahoranta / Modius Ab, som har en lång erfarenhet av internationell verksamhet inom marine-branschen. Planeringen sköts av teamets erfarna båtdesigners: Kamu Stråhlmann/Stråhlmann Yacht Design och Jan-Erik Lindholm/R&D Marine Ltd. Skrovets tillverkning görs av Weldmec Ab, med över 300 levererade proffs-båtar världsvida. För interiören svarar Design Manager Ville Lindström / Design KURI. För Modius interiör och installationer svarar båtbyggare Fille Forsman/Modius Ab, stödd av båtbyggare/konsult John Stenberg / John Stenberg Marine Ab.
– Offshoreindustrin har redan länge fokuserat på att på bästa sätt utnyttja fartygsinvesteringar. Därifrån uppkom termen ”Multi Purpose Vessel”, MPV, vilket betyder att ett och samma fartyg utför en mängd olika uppgifter och därmed effektiverar investeringens utnyttjandegrad. Samma filosofi är inbyggd i Modius båtarna: försäkra en långsiktig och säker användning av båten i allehanda användningsområden, säger vd Jari Ahoranta / Modius Ab.
Weldmec, www.weldmec.fi, är ett familjeföretag som grundades år 1996. Verksamheten består av vidareförädling av aluminium- och stålmaterial för montering eller slutprodukter, speciellt för marine-industrin. Bolaget tillverkar arbetsbåtar i aluminium och andra slutprodukter för nyckelkunder enligt ”nyckeln i hand” principen. Weldmecs eget varumärke för proffsbåtar är Serecraft, www.serecraft.fi
– Vi är ständigt måna om att utveckla nya verksamhetsområden för vårt bolag och dess maritima sektor. Med Modius båtarna som tillägg, breddar vi vår verksamhet och möjliggör synlighet även på den spännande nöjesbåtsbranschen. Serecraft proffsbåtarna och Modius båtarna bygger på samma tillverkningsteknologi, vilket backas upp av våra klassificerade svetsare i världsklass, förklarar vd Matias Iiskola / Weldmec Oy.
Båtens assymetriska däck möjliggör större utrymmen inombords. Sovplats för 5 personer i två skilda hytter. Stort lastutrymme framför maskinutrymmet.
Akterdäcket lämpar sig för många situationer, till exempel sittplatser med bord för 12 personer. Bänkar/sitsar kan flyttas för olika ändamål, till exempel fiske, dykverksamhet, vattensport osv. I arbetsläge kan akterdäcket utrustas med mångsidig tilläggsutrustning för lyft, stöd och fastsättning av last. Akterdäcket är i samma plan 3,4 m långt (+badbryggan med tilläggsutrustning), vilket möjliggör transport av lång last.
Tekniska fakta
CE kategori: B (Offshore)
Personer: 12
Skrovmaterial: Aluminium 5083
Motorer: 2 x 260 hk Yanmar med drev 6BY3-260Z
Längd: 10,85 m
Bredd: 3,50 m
Djup: 1,0 m
Torrvikt: 6400 kg
Max. last: 2400 kg
Bränsle: 800 ltr
Vatten: 200 ltr
Info: www.modius.fi