nyhetstest

För fjärde året i rad seglades SRW-regattan under den gångna veckan i Kroatien. Med ett nationellt startfält med besättningar från Stockholm, Göteborg, Norrköping, Kalmar, Värnamo, Hjo och Käringön, och med flera nya besättningar var utgången inte given på förhand. Men efter fyra av racen utkristalliserade sig några ledarbåtar som sedan etablerade ledningen omväxlande.

Segrade i årets SRW gjorde en av nykomlingen i regattan Stefan Peterson, Team PE från Norrköping, med ett mycket erfarenhet team. Två blev Jan Rydman, Team Triator från Kalmar som är med för tredje året och med ett i huvudsak samtrimmat team, kunde säkra andra platsen. På tredje plats och med för tredje året kom Göran Josefsson med Team Aquavit från Torslanda, Göteborg. Även detta team seglar en del tillsammans.

Årets seglingscoach som var med ombord hos alla team, hela banrace och delar av distansracen var Martin Strömberg, fystränare och teamcoach var Ronnie Edsgren och regattaledare och coach från vattnet var Linda Rahm. Alla tre ovan med en god kunskap inom segling och teambildning som de har delat med sig under veckan, vilket är en viktig del i SRW, att dela med sig och få seglare att växa.

SRW arrangeras sedan 2012 av More Sailing. Den första seglingscoachen man använde då var Mange Olsson, och i den andan har nu Martin Strömberg tagit den traditionen vidare tillsammans med Linda Rahm. Framstående svenska seglare ger tillbaka av sin kunskaper till både unga och gamla kappseglare, och inspirerar till mer kappsegling.

Med hjälp av tävlingsledning från Stenungssunds segelsällskap och den kroatiska domaren och tävlingsledaren Alan Kustic genomförs tävlingen som en kroatisk regatta.

Frågan var- hade vi någon Strömberg effekt? De flesta seglare svarade ja på den frågan!’

Foto: Stina Jansson.

Boken om Team SCA, “Journey of Change – Women Pushing Boundaries” har släppts på bokmässan i Göteborg. Boken handlar om den helt kvinnliga besättningen i Team SCA och deras äventyr under Volvo Ocean Race 2014-2015.

Boken släpptes vid en pressträff på bokmässan, där besättningsmedlemmen Annie Lush, onboard-reporter Anna-Lena Elled och författaren till boken, Yvonne Gordon, var närvarande för att tala om arbetet bakom boken samt historien om Team SCA.

Historien om Team SCA är fängslande och har inspirerat människor över hela världen. Med hundratals unika bilder och levande berättelser ger boken dig möjlighet att på nära håll följa laget genom två års förberedelser och hård träning samt nio månaders segling i en av världens tuffaste tävlingar.

Prisbelönta fotografen Rick Tomlinson och ombord reportrarna Anna-Lena Elled och Corinna Halloran har i bilder fångat det krävande livet ombord samt det viktiga arbete som bedrivs av SCA och Team SCA på land där fokus har varit att stötta kvinnor så att de kan delta fullt ut i samhället, både socialt och professionellt.

Trots att Anna-Lena Elled hade uppdraget att dokumentera livet ombord i video, stillbilder, ljud och text och förmedlade det till omvärlden var hon en mycket central kugge i laget. Inte minst med tanke på praktiska saker såsom matlagning, städning och ordning.

“Livet ombord innebar skarpa kontraster och abrupta förändringar” säger Anna-Lena. “Gång på gång konfronterades du med ytterligheter som du var tvungen att hantera på ett eller annat sätt. De tuffaste perioderna för mig var den första och de sista dagarna av en etapp. Tiden däremellan var bäst – en magisk känsla av att vara ett med det ögonblick, att det viktigaste var här och nu “.

Vad är ditt starkaste intryck av Team SCA?
“När jag ser tillbaka skulle jag säga vetskapen att allt är möjligt när du arbetar tillsammans som ett team” säger Anna-Lena.

Team SCA bildades 2012, då SCA meddelade att de skulle ställa upp i Volvo Ocean Race med en kvinnlig besättning, det första helt kvinnliga teamet på mer än tio år.

Info: http://www.amazon.co.uk/Journey-Change-Women-Pushing-Boundaries/dp/9171263462/ref=sr_1_39?ie=UTF8&qid=1433508377&sr=8-39&keywords=journey+of+change

Helix 5 presenterades i slutet på 2014 och blev snabbt en succé. Nio månader senare kommer en större version, Helix 7. En helt ny serie med ekolod och kombinerade GPS plotter/ekolod från Humminbird.

Pressmeddelande:
De har mycket ljusstarka 7” widescreen HD färgskärmar med 800×480 hög upplösning med 1500 nits som ger en klar och tydlig bild av fisk och strukturer. Helix serien bygger på beprövad Humminbird teknik som är pålitlig och enkel att använda.

Den breda 16:9 wide screen skärmen är speciellt användbar för Humminbirds patenterade SideImaging samt vid delning av bilden för att visa olika ekolodsfönster eller delad skärm med plotter. HELIX 7 är en prisvärd serie och ett naturligt steg upp i Helix familjen som kommer att växa ytterligare inom kort.

Helix är laddade med Humminbirds ekolodsteknik som tillfredställer alla fiskares önskemål. Topp modellen HELIX 7 SI GPS Combo har SideImaging, DownImaging och SwitchFire 2D ekolod samt GPS plotter som är förberedd för Navionics sjökort. De kombinerade GPS plotter/ekolodsmodellerna är kompatibla med Humminbird AutoChart PC vilket gör det möjligt att skapa sjökort för sin lokala insjö. I serien ingår även kartplotter utan ekolodsfunktioner.

HELIX 7 SONAR
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus
• Akterspegelsgivare inkluderad med 200/83kHz frekvens och 20- respektive 60-graders konvinkel
• Temperatursensor inbyggd i givaren
• Max djup upp till 457m
• Pris 5 695 kr

HELIX 7 DI
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus och Down Imaging
• Akterspegelsgivare inkluderad med 455/800/200/455 kHz frekvens och 16-, 28-, 45- respektive 75-graders konvinkel
• Temperatursensor inbyggd i givaren
• Max djup upp till 180m; Down Imaging, 106m
• Pris 6 495 kr

HELIX 7 GPS
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate
• Pris 5 895 kr

HELIX 7 SONAR – GPS COMBO
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate och Humminbird Auto Chart PC
• Akterspegelsgivare inkluderad med 200/83kHz frekvens och 20- respektive 60-graders konvinkel
• Max djup upp till 457m
• Pris 6 995 kr

HELIX 7 DI – GPS COMBO
• Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus och Down Imaging
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate och Humminbird Auto Chart PC
• Akterspegelsgivare inkluderad med 455/800/200/455 kHz frekvens och 16-, 28-, 45- respektive 75-graders konvinkel
• Max djup upp till 180m; Down Imaging, 106m
• Pris 7 995 kr

HELIX 7 SI – GPS COMBO
• Flaggskeppet i HELIX familjen
• Ekolod med Humminbird SwitchFire Dual Beam Plus, Down Imaging och Side Imaging
• GPS kartplotter med intern 10 Hz GPS antenn
• Kompatibel med Navionics® Gold/Nav+/NavUpdate och Humminbird Auto Chart PC
• Akterspegelsgivare inkluderad med 200/83/455 kHz frekvens och 20-, 60-, respektive 180-graders konvinkel
• Max djup upp till 457m; Down Imaging, 106m; Side Imaging 45m (vänster/höger)
• Pris 10 795 kr

Info: www.comstedt.se

Följ med Båtliv på VIP-resa till Helsingfors båtmässa! Vi får en VIP-visning runt mässan med besök hos flera av de största båtbyggarna, bland andra Bella Boats med Flipper och Aquador och Botnia Marin med Targa samt Buster Boats.

Det här är en unik möjlighet att komma närmare några av de allra viktigaste utställarna. På Helsingforsmässan internationella båtmässa blir det också flera internationella premiärer för nya båtar.

På vägen över till Helsingfors lyssnar vi på ett intressant föredrag, äter gemensam middag och lär känna varandra.

Läs mer på: http://www.vikingline.se/batmassahelsingfors

Engelska Princess Yachts presenterar nu planerna på ett helt nytt flaggskepp. Princess 75 Motor Yacht har tagits fram tillsammans med Design Studio Create och presenteras till våren 2016.

Den stora yachten får eleganta linjer och en helt ny design för bland annat skrovfönster. Innervolymen blir förstås stor i denna yacht, något som förstärks med hjälp av stora fönster och öppningsbara glasdörrar med mera.

75 Motor Yacht får ett effektivt och djupt v-format skrov med den senaste designtekniken, som gör att båten planar även vid lägre farter. Hon erbjuds med tre tre motorer, vilket gör det möjligt att nå en toppfart på hela 35 knop med MAN V12 1800.

På däck finns många olika möjligheter för dem som bara vill umgås, solbada eller njuta av musik med mera. På fördäck finns en stor, U-formad soffa för de verkliga soldyrkarna.

Även på flybridge finns gott om sittplatser och sociala ytor. Här finns en U-formad soffa med matplats, solbäddar med wetbar och som tillval finns både spa och lyftkran för att lyfta båtens tender.

Samtliga tre gästkabiner med respektive badrum finns på nedre däck. Via en trappa når man ägarkabinen, som också har en privat lobby med dressingroom, badrum och en 46″ TV med underhållningssystem.

Besättningen har sina kojer akteröver.

Tekniska fakta
Length overall (inc. pulpit) 78ft 8in (23.97m)
Length overall (excl. pulpit) 74ft 3in (22.64m)
Beam 18ft 11in (5.76m)
Draft 5ft 8in (1.76m)
Displacement 47,700kg (105,160 lbs)
Fuel Capacity 1,320 gal / 1,585 US gal / 6,000l
Water capacity (incl. calorifier) 297 gal / 356 US gal / 1,350l

ENGINES – DIESEL
Twin MAN V12 1650 (2 x 1650 mhp) Speed range: 31-33 knots *
Twin Caterpillar C32 A (2 x 1723 mhp) Speed range: 32-34 knots *
Twin MAN V12 1800 (2 x 1800 mhp) Speed range: 34-36 knots *

* Speeds are given at half-load condition with boat to standard specification and with no additional equipment on board. Speeds are estimated, and given in good faith but without guarantee.

Info: www.princessyachts.com

Volvo Penta lyfter motortekniken till en ny nivå genom att introducera en ny generation marina bensinmotorer för inu-drev. De nya V6- och V8-motorerna bevisar vår ledande position på innovationssidan genom att erbjuda enastående prestanda samtidigt som de ger avsevärt mindre utsläpp än USA-standard och kommande EU-standarder kräver.

Pressmeddelande:
Volvo Penta har börjat rulla ut ett komplett sortiment av nästa generations bensindrivna V6- och V8-motorer för Aquamatic-drev. En ny 4,3-liters V6-motor med katalytisk avgasrening och 200 eller 240 hk finns redan tillgänglig. Den nya 5,3-liters V8-motorn, samt V6-280, lanserades i USA den här månaden. Hela sortimentet kommer att lanseras under 2015 och 2016 – sju motorer totalt och ytterligare två V8 som kommer 2016.

De nya motorerna baseras på General Motors hyllade Gen V-teknik och på den revolutionära prisbelönta V8-380 som introducerades av Volvo Penta 2012 – och utgör ett viktigt komplement till Volvo Pentas nuvarande produktlinje. De är också Volvo Pentas miljömässigt mest avancerade motorer hittills, upp till fyra gånger renare drift än konventionella fyrtakts eller direktinsprutade utombordsmotorer med motsvarande effekt.

De nya motorerna är de första på marknaden som standardmässigt kombinerar följande nyckeltekniker:
• Branschens första motorer med direkt bränsleinsprutning, vilket bidrar till högre vridmoment vid låga varvtal och oöverträffad bränsleeffektivitet
• Variabla ventiltider, vilket optimerar vridmomentet genom hela accelerationsområdet
• Lätt motorblock, helt i aluminium, ger ett oöverträffat effekt-viktförhållande
• Ett slutet kylsystem som standard ger jämnare drifttemperatur och högre livslängd utan att motordelar utsätts för råvatten eller saltvatten
• De branschunika lambdasonderna av bredbandstyp optimerar motorn med avseende på varierande bränslekvalitet och minskar samtidigt kolmonoxidutsläppen med 95 procent, tack vare användning av katalysatorer
• Standardisering över hela produktlinjen av marina bensinmotorer med gemensamma delar och servicepunkter minskar antalet komponenter som reservdelshandeln behöver hålla i lager och förenklar service och underhåll.

Dessutom innehåller den nya serien Volvo Pentas beprövade RPM-baserade hastighetsreglering som automatiskt bibehåller konstant hastighet när båten befinner sig i en skarp sväng.

– Vi har innovation i vårt DNA på Volvo Penta, säger Ron Huibers, VD för Volvo Penta of the Americas. Vi är mycket stolta över vår imponerande serie av branschledande uppfinningar, som Duoprop-drevet, joystickstyrning, IPS och Glass Cockpit. Nu höjer vi ribban igen. Dessa nästa generations bensinmotorer är riktiga fullblod, med innovationer som ger dramatiska förbättringar i vridmoment, acceleration, bränsleeffektivitet, utsläpp och hållbarhet till ett konkurrenskraftigt pris.

– Volvo Penta erbjuder redan det bredaste sortimentet av motorer och drivsystem inom marinindustrin och den nya bensinmotortekniken kommer att ge våra kunder ännu fler alternativ, tillägger han. De nya motorerna gör båtlivet roligare. De är lyhörda och kraftfulla, med hög effekttäthet och bättre bränsleeffektivitet – så att båtägare får allt större aktionsradie.

Nuvarande och nya motorer finns med DPS-, FWD-, OceanX- och SX-drev samt med Electronic Vessel Control (EVC) som tillval. Motorerna har också hastighetsreglering som upprätthåller önskad körhastighet oavsett belastningsförhållanden – perfekt för vattensporter.

– Ett av våra kärnvärden inom Volvo Penta är att vara goda förvaltare av miljön, säger Huibers. Dessa nästa generations motorer är konstruerade för att förbättra bränsleeffektiviteten och för att med god marginal uppfylla världens mest rigorösa utsläppsnormer, inklusive dem som fastställts av USA:s Environmental Protection Agency och California Air Resources Board, liksom kommande EU-krav. Vi har också minskat kolmonoxidutsläppen på tomgång med 95 procent.

De nya motorerna stöds av Volvo Pentas branschledande begränsade garanti på 2+3 år med program för utökat skydd. Återförsäljare och båtägare kommer också att kunna dra nytta av de enhetliga reservdelarna för hela motorfamiljen, samt av de förlängda serviceintervall som tillåts av den nya tekniken.

Bensinmotorer i Europa
Marina bensinmotorer har ingen stor marknadsandel i Europa, men är icke desto mindre ett viktigt segment för Volvo Penta – ett segment som representerar 10 % till 15 % av all motorbåtsverksamhet på kontinenten.

– Runt om i världen förlitar man sig inom sporter som wakesurfing och vattenskidor starkt på båtar med bensinmotorer, och Europa är inget undantag, säger Pascal Jamet, chef för Volvo Pentas marinmotorförsäljning i Europa. Utombordsmotorer är svårhanterliga och stör aktiviteter vid båtens akter. De gör det besvärligt för surfare och vattenskidåkare som behöver ta sig på och av båten snabbt och säkert.

Inombordsmonterade bensinmotorer erbjuder den perfekta lösningen och avger ytterst lite utsläpp, vilket är en fördel i delar av Schweiz där utsläppsbegränsningar på de alpina sjöarna diskvalificerar dieselmotorer.

– Wakeboard- och vattenskidklubbar i hela Europa kommer att välkomna Volvo Pentas nästa generations V6- och V8-motorer med Aquamatic-drev, tillägger Jamet. De nya motorerna ger en ny dimension åt flera populära vattensporter, tack vare sin höga effekttäthet. Och de sätter en helt ny standard då det gäller bränsleeffektivitet, utsläppsminskningar, acceleration och vridmoment.

Bildtext:
4,3-liters Volvo V6-motor med katalysator (märkeffekt 200 eller 240 hk).

Paragon Yachts lanserar under hösten en ny version av sin största modell – Paragon 31 Cabin. Nya 31 Cabin är omarbetad både interiört och exteriört för bli en ännu bättre bruksbåt året runt.

Pressmeddelande:
Materialvalen är robustare och tåligare. Båten kan dessutom fås med olika interiör-layout beroende på användningsområde.

– Vi har lyssnat noga på våra kunders önskemål och behov. Möjligheten att behovsanpassa layout och material i båten är ett bra exempel på hur vi kan tillgodose så många behov som möjligt utan att göra avkall på funktionalitet, säger Joacim Gustavsson, designchef på Nimbus.

Paragon 31 Cabin är lik tidigare Paragon 31 till utseendet men är 40 cm längre och har en ny layout exteriört och interiört. Att båten är kommersiellt anpassad märks eftersom hon kan bära en betydligt tyngre motorisering, har större utrymmen för arbetsutrustning, systeminstallationer och säkerhetsutrustning.

Exteriört är den grova avbärarlisten i rågummi, som numera går runt hela båten, det mest iögonfallande.

– Kunderna efterfrågar den här typen av båt och det stämmer också väl överens med varumärkets DNA. Nya 31 Cabin är helt enkelt bättre anpassad för båtanvändande 365 dagar om året oavsett om det gäller privat eller kommersiellt bruk. säger Jonas Göthberg, försäljningschef på Nimbus.

Skrovet är längt och fribordet höjt för att ytterligare bättra på sjöegenskaperna samt reducera planingströskeln. 31:an kan levereras med motoralternativet Volvo Penta 2xD4-300.

Akterdäcket har två stuvar ovan däck och en i durk. I övrigt är akterdäcket helt öppet för att få maximal arbetsyta alternativt plats för hopfällbar sittgrupp. Aktergrinden består av två delar som gör det möjligt att öppna upp hela akterdäcket akterut.

I styrbord D-stolpe finns möjlighet att få en yttre styrplats för extra manöverkontroll vid svåra tilläggningar eller vid arbete på sjön. Förpiken har en fast stickkoj samt en v-koj med stora förvaringshyllor ovan bäddar. Förpiken kan fås med antingen garderobsmodul eller pentrymodul. I toalettutrymmet finns handfat, förvaring, toalett och dusch.

Salongen har flera stora stuvar under durk och möbleras som standard med fyra säten och två bänkar men kan fås i flera alternativa layouter. Ut-gång till akterdäck från salong genom stor glasskjutdörr som också ger överlägsen sikt och kontroll akterut.

– Vi är övertygade att vi även kommer att sälja båten till många privatpersoner som använder båten i tuffa förhållanden och värdesätter en oöm båt med funktionella ytor och stora stuvutrymmen, säger Jonas Göthberg.

Tidigare Paragon 31 kommer framöver att heta Paragon 31 Flybridge.

Info: www.nimbus.se

Tekniska fakta
Längd: 10,45 m
Bredd: 3,23 m
Vikt: 1 383 kg
Maxlast: 2 067 kg
Personer: 8
CE-klass: B
Bränsle: 450 liter
Vatten: 200 liter
Hålltank: 70 liter
Motor: Volvo Penta 2 x D4 2×300 hp DPH 30 @ 3000 RPM 2,5 l/Nm approx. 40 kts
Alternativ: Volvo Penta 1 x D6 (std) 400 hp DPH 28 @ 3000 RPM 1,8 l/Nm approx. 35 kts
Volvo Penta 1 x D6 370 hp DPH 27 @ 3000 RPM 1,8 l/Nm approx. 33 kts
Volvo Penta 2 x D3 2×220 hp DPS 28 @ 3400 RPM 2.0 l/Nm approx. 36 kts

VAKE lanserar sin unika strömbildare i en uppdaterad version inför vintersäsongen 2015. På ett flertal områden har den strömsnåla och driftsäkra strömbildaren optimerats i nära samarbete med användare.

Pressmeddelande:
Den nya VAKE är förbättrad på följande punkter:
Optimerad bubbelridå för bättre prestanda.
Förbättrad viktfördelning på undervattensslang
Mjuk och genomskinlig slang ovan ytan förenklar vid extrem kyla.
Slanganslutning sker utan verktyg.

Info: www.vake.se

Seapilot har under våren och sommaren utvecklat och testat den nya seglingsfunktionen Weather routing som optimerar en rutt efter polardiagram, strömmar och vind.

Pressmeddelande:
Från och med version 3.85 av Seapilot för iOS, erbjuds ett nytt navigationsverktyg för Weather routing med hjälp av GRIB- och POLAR-filer. Det hjälper dig som seglare att optimera din rutt utifrån vind- och strömprognos och din egen båts särskilda seglingsegenskaper. (Under 2016 kommer funktionen även för Android och Windows.

Genom att kombinera data från en GRIB-fil och en POLAR-tabell för båtens specifika seglingsegenskaper, kan Seapilot presentera en föreslagen optimal rutt över öppen vattenyta – med de kursändringar som behövs alltefter som prognosen anger skiftande vindar/strömmar över tid.

I sin första release utgörs autorutt-verktygets ingångsvärden av Tid, Vind- och Strömprognos och Seglingsegenskaper – liksom två angivna positioner: Start och Finish. Andra djup-relaterade parametrar för hänsyn till land, grund och djupangivelser i sjökortet liksom båtens djupgående, kommer att implementeras i senare release av Seapilot. Verktyget är därför ännu bara avsett för väderoptimerad autorutt, Sailing Weather routing, vid segling på öppet vatten.

Pris 499 kr.

GRIB-filer (GRIdded Binary) innehåller data om vind/ström-prognoser för ett område en viss tid framåt. De kan laddas ner eller beställas från olika vädertjänster på nätet och sedan importeras i Seapilot. GRIB-filen skapar en sorts matris med pilar direkt i sjökortet, där du visuellt kan följa pilarnas förändringar via en rörlig tidsskala motsvarande aktuell prognosperiod. Samma GRIB-fil kan sedan i vissa fall enkelt uppdateras för varje ny publicerad prognosperiod.

En POLAR-fil är i det här sammanhanget en vindprofil-tabell för en viss segelbåtstyp och anger båtens optimala vinkel och hastighet i förhållande till olika angivna vindstyrke-intervall i tabellen.

För mer information om funktionen och hur den används, besök:
https://www.seapilot.com/sv/sjokort-och-funktioner/sjokort-ios-ipad/weather-routing-ios-ipad/

Trots att stora delar av juni och juli regnade bort kan besöksnäringsföretagen i Västsverige se tillbaka på en lyckad sommar. Hela 51 procent av företagen som deltar i Turistrådet Västsveriges undersökning Besöksnäringsindex har ökat omsättningen under sommarmånaderna, gentemot samma period 2014. Endast 13 procent rapporterar om en minskad omsättning.

Sedan hösten 2014 genomför Turistrådet Västsverige sin undersökning ”Besöksnäringsindex Västsverige” tre gånger om året. Här får företag inom boende-, restaurang/café- och aktivitetssegmenten svara på frågor om det gånga kvartalet samt redogöra för sina förväntningar för det kommande.

– Besöksnäringsindex är en bra barometer för det allmänna läget i den västsvenska turistnäringen. Det är också mycket glädjande att se att vi har en fortsatt hög svarsfrekvens, hela 54 procent den här gången, vilket säkerställer undersökningens trovärdighet, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Café- och restaurangföretag allra mest lyckosamma
Vid en analys av sommarsiffrorna från Besöksnäringsindex sticker segmentet restaurang- och caféföretag ut lite extra. Hela 66 procent av företagen som svarat på undersökningen rapporterar om omsättningsökningar under juni, juli och augusti. Tittar man på utländska gäster ser det också positivt ut.

– Bara 3 procent av restaurangerna och caféerna uppger att de haft färre internationella gäster än förra sommaren, medan hela 42 procent rapporterar om fler, säger Victor Johansson, analytiker, Turistrådet Västsverige.

Den lyckade sommaren spelar förmodligen också in i att förväntningar på nästa mätperiod (september-december) är som allra ljusast bland restauranger och caféer. 46 procent förväntar sig högre omsättning och fler gäster de kommande höstmånaderna 2015 än under samma period 2014. Endast 3 procent tror på en minskning.

Foto: Åsa Dahlgren.

Danska Vaavud har tagit fram världens första handhållna vindinstrument som både mäter vindstyrkan och vindriktningen. Den förvandlar därmed din smartphone till ett högteknologiskt verktyg som håller koll på vinden.

Den nya Vaavud mätaren heter Sleipnir (eller Vaavud 2). Verktyget har en asymmetrisk rotor med en sensor som gör 40 000 mätningar per sekund och drivs med kraft från din smartphones hörlursuttag. Rotorns design gör att instrumentet mäter vindförändringarna direkt när vinden möter den största ytan och därmed ger mycket snabb respons.

Detta mycket exakta instrument mäter även vindförändringar och jämför variationer. Pris cirka 500 kr.

Info: www.vaavud.com

Människor har tvingats att fly över haven även tidigare i historien. Detta vill Marinmuseum nu visa genom att i sin entré ställa ut en flyktingbåt som korsat Östersjön.

– Som Årets museum och en självklar mötesplats för många människor strävar Marinmuseum efter att vara aktuella i samhällsdebatten. Flyktingbåten blir en symbol för havet som delar, men också förenar människor, menar Mats Sellfrid, tillförordnad chef på Marinmuseum som är en del av statens maritima museer.

Flyktingbåten, som nu går att beskåda på Marinmuseum, användes under andra världskriget av en grupp flyktingar som kom till Sverige från Estland. Den hamnade sedan i Örlogshamnen och hos flottan som använde den som arbetsbåt under en tid. Båten överlämnades sedan till museet.

– Vi vill belysa de historiska sambanden och berätta för våra besökare att detta är något som kommer igen i historien. Det är beklagligt att det återupprepar sig och kan vi på något sätt öka förståelsen hos våra besökare, våra medmänniskor, så gör vi gärna det, säger Mats Sellfrid.

Suzuki presenterar nu sitt nya system med joystick – Optimus 360. Det är ett resultat av ett nytt samarbete med SeaStar Solutions.

Systemet är kompatibelt med alla motorer från Suzuki med elektronisk drive-by-wire. Därmed kan Optimus 360 användas tillsammans med motorerna DF150TG, DF175TG, den nya DF200AP, DF250AP och flaggskeppet DF300AP. Samtliga dessa kan utnyttja fördelarna med ”Suzuki Precision Control2.

Optimus 360 utnyttjar Suzuki Precision Control (SPC) till fullo. Både gas och växling kan hanteras med systemet för dessa utombordare från Suzuki. SPC ersätter konventionella kabelreglage och signalerna från förarplatsen till motorn skickas via ett datorbaserat system.

Optimus 360, som har utvecklats av SeaStar Solutions, integrerar därmed Suzukis gas och växling med elektronisk styrning och joystick kontrollsystem.

Liksom i flera andra, liknande system kan man köra båten med joystick i lägre farter. Därmed kan båten i praktiken manövreras helt med joystick, beroende på fart.
Med det här nya systemet kan skepparen växla från rattstyrning till joystick i till exempel hamnar för att få mer noggrann hantering av båten. Enligt Suzuki kommer fiskare att uppskatta de precisa kontrollfunktionerna när de till exempel befinner sig över en speciell waypoint.
Optimus 360 har utvecklats för att uppnå högsta säkerhet.

Här finns flera back-up system som gör att systemet fungerar även om någon komponent skulle krångla.

Optimus 360 systemet kommer inom kort att erbjudas för nya båtar med dubbla eller trippelmontage med Suzuki DF300AP, DF250AP, DF200AP, DF175TG eller DF150TG utombordare. De kommer även att erbjudas via Suzukis återförsäljare för den som vill byta ut motorn på en äldre båt.

Skärgårdsradion 90,2 går in som partner till Initiativet Hållbara Hav i arbetet för ett friskare Östersjön. Genom samarbetet får Hållbara Hav möjlighet att nå lyssnare som redan upptäckt vilken fantastisk tillgång en frisk Östersjö är. Skärgårdsradions engagemang bidrar till att sprida information och kunskap om hur vi alla, med enkla medel, kan påverka hur vårt framtida Östersjön ska se ut.

– Med Skärgårdsradion når vi ut till en grupp av människor som är central i vårt arbete för en hållbar Östersjö. Dessutom en spännande partner som innebär nya utvecklingsmöjligheter för vår kommunikation, säger Anders Mannesten Marknadschef på Initiativet Hållbara Hav/ Briggen Tre Kronor.

– Skärgårdsradion vill värna den ömtåliga miljön i skärgården och Östersjön genom att vara den miljövänligaste radiostationen. Sommartid drivs vår radiostudio t.ex. helt med solkraft. Därför är det självklart för oss att vara partner med Initiativet Hållbara Hav och regelbundet berätta vad vi kan göra för att förbättra miljön i Östersjön, säger stationschef Martin Loogna.

Om Skärgårdsradion 90,2

Skärgårdsradion 90,2 är Stockholms skärgårds radiokanal och ledordet är att vara lokala. Här levereras kustväderprognoser varje timme, nyheter, trafik & serviceinformation, ankringstips, reportage från öarna och intervjuer med aktuella gäster. Allt blandat med en unik musikmix med ett stänk av skärgårdsliv.

Skärgårdsradion har under sommaren sin studio i Sandhamn med en startklar reportagebåt som möjliggör medverkan i en mängd publika evenemang både på land och till sjöss. Skärgårdsradion startades 2007 av Sandhamns Fiskeförening tillsammans med Martin Loogna, Mikael Andersson och Oscar Zachrisson. Personer med ett långt förflutet i radiobranschen från bl.a Mix Megapol, Rix FM, Radio City, Studio 107,5, Radioseven m.fl. Idén är att göra bra lokalradio för alla som älskar Stockholms skärgård. Skärgårdsradion sänder riksnyheter och kustväder från Stockholm Radio-Sjöassistans.

Seglingsföretaget More Sailing deltar för tredje året i rad i Atlantic Rally for Cruisers (ARC), världens största transatlantiska seglingstävling. I år gör More Sailing egendesignade båt More55 sin jungfrufärd över Atlanten med i besättning är både erfarna skeppare och privatpersoner.

– Våra transatlantseglingar är ett enkelt och bekymmerslöst sätt för privatpersoner att förverkliga sin dröm om att korsa Atlanten med segelbåt, säger Einar Halldin, VD på More Sailing.

Den 15 november går Atlantic Rally for Cruisers av stapeln, världens största transatlantiska seglingstävling. Tävlingen startar i Las Palmas och efter att deltagarna seglat 2700 nautiska mil går de i mål på Saint Lucia i Karibien. Det tar cirka fyra veckor att segla över Atlanten och årligen deltar över 200 båtar med både familjeseglare och kappseglare.

För tredje året i rad deltar seglingsföretaget More Sailing i Atlantöverseglingen. More Sailings besättning består av erfarna skeppare tillsammans med privatpersoner som hyrt in sig på båtarna för att tillsammans segla företagets nybyggda båt, More55, över till Karibien. More55 är designad av Cossutti Yacht Design och byggd på More Sailings egna varv i Kroatien.

– Det är roligt att ha en engagerat gäng som seglar. Årets tävling blir extra spännande eftersom det blir More55:ans jungfrufärd över Atlanten, säger Einar Halldin.

More Sailing är ett entreprenörsföretag som startades av paret Einar Halldin och Malin Stom 2009 med att arrangera seglingsresor i Kroatien för sina vänner. Företaget har vuxit i rekordfart och idag anordnar man seglingscharter och hyr ut segelbåtar i Kroatien under sommarhalvåret och bland de Karibiska öarna under vintern.

– De senaste åren har vi sett ett ökande intresse för att åka på seglingssemester. Vi brinner för segling och vill ge alla möjligheten att segla med en större båt, säger Einar Halldin,

Det första Atlantic Rally for Cruisers hölls 1986. Idag arrangeras det av World Cruising Club, som anordnar en mängd olika seglingsrallyn över hela världen. För att segla med More Sailing över Atlanten krävs det att man har dokumenterad nautisk kompetens och praktisk vana att navigera och vara ombord på båt.

Info: www.moresailing.se

Det nya utbildningsföretaget KrisRisk i Väst AB startades i januari 2014 och som idag innehåller följande utbildningsföretag KrisRisk, Offshoresupporten och Sjöfartsakademin samt även Hotell Käringön och Ökrogen. De har många fulltecknade utbildningar i höst och våren 2016 med utbildningar för fartygspersonal, personal på oljeplattformar och vindkraftverk.

Nästa stora investering som har ägt rum att de kör i gång en fartygssimulator ”Nautis DeskTopSimulator” som också är ihop kollad med KrisRisks räddningsledarsimulator ”Rescuesim”. Leverantören av utrustningen, Lars Lundmark från Skyskol AB, berättar att det är den första i världen som kan utbilda med dessa två simulatorer ihop.

– Man kan på bryggan på fartyget inte bara träna navigering och ankomster till hamnar välden runt utan även styra sin insatsstyrka ombord. Via monitorer kan man övervaka larm, stänga/öppna olika sektioner, starta/stoppa läns- och brandpumpar samt att de som övas i insatsstyrkan kan ”gå” runt i båten och se var till exempel rök väller fram.
Här kan övningsledare skapa realistiska övningsscenarion för träning av räddningsledare ombord. Dagens första utbildning med skeppare Kim Billberg och styrman Mikael Brodén på ett rorofartyg som är på väg in till New York. Här började lärarna Mats Mellberg och Niclas Berntsson ganska lugnt men så hände det överraskande intermezzon, En snabb passagerarbåt kommer från babord sida. Väjer hon tro?? Så börjar det ösregn en kraftig dimbank uppstår, Sedan ligger det en båt still i vägen och efter radioanrop har man kommit rätt in i ett sjöräddningsfall personer i vatten en räddningsbåt från ett fartyg kör omkring en uppochnervänd helikopter spärrar vägen. Då bröt svetten ut på de bägge på bryggan. Mikael körde runt höll på att missa infarten till sin kajplats, dimman kom igen, en båt tutade kraftigt bakom när de backade ut igen.
Efter fyra sprängda springtrossar kom fartyget till kaj. För att varit första gången fick dock besättning godkänt av lärarna. Jag fick också prova på att köra RIB-båt i en liten simulator iförd speciella glasögon i engelska kanalen i hårt väder, Inget för personer med sjösjukeanlag bara. En sak som var bra var att efter kapsejsning i den grova sjön med ribben var jag fortfarande helt torr efteråt. I en kontorsstol med tjocka glasögon skedde detta.
Tankar finns att även intresserade besökare, båtklubbar etc. skulle kunna boka sig och få träna på att köra färjor eller RoRo-båtar in i Göteborgs hamn. Den 15 oktober 2015 kommer anläggningen att invigas.

Nästa stora projekt som också skapas är ett övningsbrandhus i tre plan med helt nytt Hightech
Släcksimulatorsystem. Man kommer in i huset med en tung och otymplig brandslang med ett skummunstycke och släcker synliga bränder i rummen men inte med vatten eller skadlig rök utan med laserteknik och ångbildad rök. Det finns även vanliga pulversläckare, utan pulver, men med samma laserteknik. Alltså ett av det senaste inom miljö och säkerhet för utbildning av elever som skall släcka bränder i olika svårighetsgrader.

Detta nya utbildningscentrum på Käringön skapar arbetstillfällen nu när turistsäsongen avtar. Övernattningar, restaurangbesök, småhandel i affären och anställningar av bl.a. lärare ökar livskraften för Käringön, denna lilla enastående ö längst ut i väster mot havet som leder ut i Nordsjön där fisket utgjorde en viktig del under sillperioderna på 1600, 1700 och 1800 talet.

Turismen började etableras på ön från slutet av 1800 talet då Käringöns Hafsbad öppnade ett SPA mitt ut i havet, och idag är det turismen och olika utbildningsverksamheter som driver öns ekonomi framåt.
Text & foto: Gunnar Arwidson

Foto 6 Större passagerabåt på babordsidan. Väjer hon?, kollar på radarn också.
Foto 8 Frihetsgudinnan siktas.
Foto 9, Lärarna för dagen Niclas Berntsson, Ecdisinstruktör och Mats Mellberg Nautiskconsult

Foto 11 Nu börjar det bli trång framför på styrbordssidan ett sjöräddningsfall rakt fram en annan båt och till babord kommer en snabb privatbåt i full fart och väjer ej.
Bild 14 Närmar oss kajplats, dimman lättar.
Bild 15 Niclas Berntsson, Ecdisinstruktör och Mats Mellberg Nautiskconsult vid instruktions- bordet

Foto 17 För dagen eleverna Styrman Mikael Brodén och skeppare Kim Billberg
Foto 18 RIB:en reportern körde i Engelska kanalen (RIB: gummibåt med plastskrov)
Foto 19 Det går att köra RIB en i kontorsstolen också. Förare: Gunnar Arwidson

Den revolutionerande nya Volvo Penta Forward Drive-tekniken (FWD) tog Miami International Boat Show med storm i februari. Nu står det mångsidiga framåtvända Duoprop-konceptet redo att erbjuda Europas vattensportentusiaster en perfekt lösning.

Pressmeddelande:

För tio år sedan revolutionerade Volvo Penta fritidsbåtstekniken med sitt framåtvända framdrivningssystem Volvo Penta IPS. Nu öppnar företaget en ny värld inom vattensporten, med nya Volvo Penta FWD. Systemets patenterade konstruktion – framåtvända dubbla motroterande propellrar och drev med justerbart trim – drar båten genom vattnet istället för att skjuta den, vilket innebär ett ostört vattenflöde till propellrarna.

Det rena och effektiva FWD-systemet ger överlägsen respons, acceleration, bränsleekonomi och mångsidighet. Det är idealiskt för vattensporter som sker bakom båten, som wakeboard och wakesurfing – sporter som snabbt ökar i popularitet i bl a Nordamerika. Wakesurfing liknar wakeboarding men här används inte rep och handtag. Utövaren surfar på en kontinuerlig kölvattenvåg bakom båten och glider mycket längre än en traditionell vågsurfare.

Med FWD kan förare anpassa kölvattnet för olika surfares förmåga och vana, och känna skillnaden i respons både vid snäva svängar i hög hastighet och vid lågfartsmanövrering och angöring i hamn. Dessutom erbjuder den framåtvända Duoprop med motroterande propellrar en branschunik jämn och symmetrisk våg för wakeboarding och symmetriska vågor för wakesurfing på valfri sida.

– Olika former av brädåkning har kanske inte riktigt fått fäste i det franska eller europeiska båtlivet, men det är en viktig aktivitet som får allt flera utövare, särskilt inom den yngre generationen, och det är där Volvo Penta har sina framtida kunder, säger Pascal Jamet, Volvo Pentas chef för marinmotorer inom region Europa. Eftersom dessa sporter ökar i popularitet ligger FWD perfekt i tiden. Innovationen uppfyller vattensportentusiasternas önskemål och levererar enastående effekt och verkningsgrad.

Inte bara för sport
Men sedan sin lansering i februari 2015 har FWD också vunnit uppskattning inom andra kundsegment än vattensporter – detta på grund av teknikens mångsidighet. – FWD är ett oerhört mångsidigt system, säger Ron Huibers, VD för Volvo Penta of the Americas. Kunderna har ringt sina återförsäljare bara för att berätta hur roliga och lyhörda deras båtar är med FWD som teknik. De låga utsläppen och den tysta gången är extra bonus.

FWD sänker buller- och vibrationsnivån, och praktiskt taget eliminerar avgaser på däck eftersom motorns avgasutsläpp sitter under vattenlinjen. Den justerbara tiltfunktionen gör det lätt att trimma båten för optimal flexibilitet, bränsleeffektivitet och komfort på längre resor. När drevet är nedtrimmat i viloläge befinner sig de framåtriktade propellrarna under båten, vilket underlättar om man vill fiska och bada vid båtens akter.

Det beprövade Volvo Penta Duoprop-systemet ökar verkningsgraden genom att de motroterande propellrarna eliminerar sidokrafter, förbättrar köregenskaperna och minskar kavitationen. Volvo Penta FWD har testats och utvecklas med flera viktiga partners inom båttillverkning. Tekniken ger högre hastigheter och bättre prestanda med mindre och lättare motorer. FWD tillåter skarpare svängar i höga hastigheter, samtidigt som lågfartsmanövrering och angöring blir enklare än med konventionella inombordsmotorer.

Både återförsäljare och båtägare kommer att dra nytta av enhetligheten mellan komponenter genom hela utbudet av motorer och drivsystem. Viktigast av allt – båttillverkare, återförsäljare och kunder får den trygghet som kommer av helintegrerad lösning från ratt till propeller – konstruerad, tillverkad och servad av en och samma leverantör – med ett oöverträffat rykte om kundnöjdhet och eftermarknadssupport. Nya Volvo Penta FWD omfattas också av Volvo Pentas branschledande garantiåtagande med fem års fabriksgaranti.

FWD i Europa
Nya båtmodeller med FWD finns för närvarande endast tillgängliga från båttillverkare i USA. Bland dessa kan nämnas Four Winns och Regal, som första gången visade systemet för en europeisk publik vid båtmässan i Cannes i början av september. På grund av stor efterfrågan på systemet i USA finns ännu inget datum fastslaget för lansering i Europa.

Lennart Strömberg från Mörlunda i Småland var ute och plockade kantareller häromveckan. Det var dåligt med svamp just där han sökte så han satte sig ner och surfade på Bjussa.se, en bortskänkessajt på internet.

På Bjussa.se finns vanligtvis begagnade möbler, inredning och trädgårdsprylar, men denna dag hittade Lennart något som är utöver det vanliga.

– Jag fick en segelbåt gratis, berättar Lennart, eller Lelle som han kallas av vännerna.

– Vi hördes på telefon och därefter åkte jag och frugan till Arkösund i Norrtälje raka spåret från Mörlunda i Småland, fortsätter han.

– Hela mitt liv har jag tillägnat fiske och segling så jag tror att personen som skänkte båten blev glad för att jag ville ta över båten från honom.

Nästa vecka ska Lelle segla till Stockholm med sin nya segelbåt.

Fakta: Bjussa.se är en bortskänkestjänst som används av privatpersoner, företag och föreningar som skänker saker de inte längre behöver – enkelt, gratis och miljövänligt.

Stockholms Hamnars andra solcellsanläggning är nu utbyggd och i bruk på taket till ett magasin i Nynäshamns hamn.

Som en del av företagets strävan mot en fossilfri verksamhet har Stockholms Hamnar valt att satsa på solceller. I dagsläget finns två stora solcellsanläggningar, en i Frihamnen och en i Nynäshamn.

– Det här är verkligen en god investering. Vi använder outnyttjade resurser på ett positivt sätt och vi tar långa kliv mot målet att ha en fossilfri verksamhet, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar.

Den nyaste anläggningen ligger på kontorsbyggnadens tak i Nynäshamns hamn och är 800 kvadratmeter stor. Den togs i bruk i fjol och byggdes ut till över 500 solpaneler under sommaren 2015. Beräknad elproduktion är runt 125 000 kWh per år vilket motsvarar årsförbrukningen för 5 genomsnittsvillor. Nynäshamn är en extra gynnsam plats eftersom soltimmarna där är fler än i övriga stockholmskommuner.

Den första anläggningen, på taket till Magasin 6 i Frihamnen, invigdes 2013 och är en av Sveriges största solcellsanläggningar. Den har väckt stort intresse och lockar regelbundet studiebesök från många olika länder.

Under hösten 2015 kommer en tredje takmonterad anläggning att bli klar och tas i bruk i Kapellskärs hamn.

Stockholms Hamnar främjar sjöfarten och säkrar regionens varuförsörjning genom att erbjuda kajplatser samt service och tjänster för färje-, kryssnings- och godstrafiken. Stockholms Hamnar finns i Stockholm, Kapellskär och Nynäshamn. Koncernen har 140 anställda och omsatte 713 mkr under 2014.

stockholmshamnar.se – facebook.com/stockholmshamnar – twitter.com/stockholmshamn

Onsdag 2 december sänder Discovery Channel samma program över hela världen – i över 220 länder och territorier. Programmet är Oscarvinnande dokumentärfilmsregissören Louie Psihoyos’s nya film Racing Extinction.

Fotografen och dokumentärfilmaren Louie Psihoyos samlar teamet bakom mångfaldigt prisbelönade The Cove på nytt för att skapa en väckarklocka i filmform, ett manifest där Louie knyter samman konstnärer, aktivister, forskare och politiker för att berätta om antroposén och vad människornas tidsålder gör med världen som vi lever i. Racing Extinction följer människorna som vägrar att ge upp och skickar med oss budskapet att vi kan förändra vår framtid – ett steg i taget.

Förutom skaparen Louie Psihoyos möter vi bland annat Shawn Heinrichs som lämnade ett högavlönat jobb för att göra marina naturfilmer och avslöja svarta börs-handel med utrotningshotade djur. Tillsammans med fotografen Jim Abernathy dokumenterar han människors brott mot naturen och arbetar för att ändra beteenden och förändra attityder på plats.

Leilani Munter är något så ovanligt som miljöaktivist och professionell racerförare, som aktivt arbetar för att göra världen miljövänligare och upplysa racingpubliken i miljöfrågor. Leilani kör enbart elbilar utanför banan och hennes solpanelsuppvärmda hus laddar bilarna.

Bland de engagerade människor som medverkar i filmen finns fotografen Paul Hilton som arbetar med att dokumentera avskogning och utvinningen av palmolja, Travis Threlkel som är grundare av Obscura digital och fokuserar på att väcka uppmärksamhet och hitta nya vägar att nå människor, Heather Rally som är veterinär och specialist på ekosystem samt eldsjälen bakom The Photo Ark – Joel Sartore, fotografen som bestämt sig för att hinna fota varenda hotad djurart innan den dör ut

Dokumentärfilmen premiärvisades i år på Sundance film festival och har under våren och hösten visats på en rad välrenommerade filmfestivaler.

Att använda motorbåtar som verktyg i rehabiliteringssyfte är en effektfull metod för att skapa mod och motivation och överbrygga rädslor för vatten.

Pressmeddelande:

Det blev många leenden och en stor dos av ökad självkänsla hos alla åtta ensamkommande ungdomar samt tre boendecoacher när de en augustidag fick tillfälle att tillsammans med en båtcoach lära sig navigera och manövrera motorbåtar mitt i Stockholm City.

Båtlivet är för många förknippat med välbefinnande, men det kan också vara förknippat med oro och dåliga erfarenheter av att vara på vattnet. Genom att själv få tillfälle att lära sig lite om navigation och även uppleva hur det känns att sitta bakom ratten och styra en motorbåt är därför ett effektfullt verktyg för att träna mentalt fokus och få bättre självkänsla – både på vatten och på land.

Läs mer här: http://www.neptunia.se/aleris-skriver-om-neptunias-bataktivitet-for-ensamkommande-ungdomar/

Vid nomineringarna till ”Powerboat of the Year”, som presenteras i Cannes vid den stora båtmässan där i september fanns den här eleganta motorbåten med. Sasga Yachts Minorchino 34 hade världspremiär i Cannes och är utan tvivel en elegant och välbyggd båt.

Nya Minorchino 34 nominerades i klassen för motorbåtar under 35 fot till 2016 Powerboat of the Year Awards. Denna retroinspirerade båt var ett tydligt undantag från alla planande och deplacerande båtar vid båtmässan.

Den retroinspirerade Minorchino 34 byggs i sandwichkomposit vid Sasga Yachts på Menorca. Båten är ritad av Barracuda Yacht Design, som säger att de har hämtat mycket av sin inspiration från klassiskt sjövärdiga och praktiska båtar.

Båten är en karakteristisk stäv och höga fribord, vilket ger flera goda egenskaper och dessutom skapar en säker känsla ombord. Båten har en rejäl bredd i förhållande till sin längd (10,00×3,80 m), vilket innebär mycket stor innervolym.

De sociala utrymmena är koncentrerade till en stor salong med ett välutrustat pentry. Båten har stora ljusinsläpp, framför allt genom sidofönstren och även ett öppet akterdäck skyddat av ett långt utdraget tak.

Den version som syns på bilderna har två kabiner, varav en större ägarkabin och en gästkabin. Tillsammans med extrabäddar i salongen kan man få totalt sex kojer.

Däcksytorna är relativt stora med soldäck och rejäla skarndäck så att det är enkelt att ta sig runt båten.

Med standardbestyckningen – 2 x Volvo Penta D4 à 225 hk – är marschfarten allt mellan 12 och 19 knop medan toppfarten är 21 knop. Bränsletanken på 650 liter diesel ger en räckvidd på 333 Nm (16 liter/timme) vid 8 knop.

Det finns ingen svensk generalagent för tillfället, men priset för en standardutrustad båt är 256 000 Euro plus moms.

Tekniska fakta
Längd: 10.00m
Bredd: 3.80m
Djupgående: 0.60m
Motorer: 2 x 225 hk Volvo Penta
Maxfart: 21 knop
Marschfart: 12–19 knop
Vikt: 8 500 kg
Kabiner: 2
Kojer: 4 + 2
Bränsle: 650 liter
Vatten: 350 liter
CE-klass: A Ocean
Info: www.sasgayachts.com

Idag kl. 07.00 gick starten för årets hummerfiske. Sjöräddningssällskapet har placerat 200 vattentäta mobilfodral på hummertinor längs västkusten, för att uppmuntra till hummerfiskare till sjösäkerhetstänk under fisket och förebygga olyckor. Se filmen här!

Klockan 07:00 går startskottet för årets hummerpremiär. För Sjöräddningssällskapet väntar en period med mycket att göra, då hummerfiskare är en olycksdrabbad grupp.

Förra året ryckte SSRS ut över 40 gånger under hummerfiskets första veckor. De jobbar hårt med att informera om sjösäkerhet för att förebygga olyckor. Varje år fäster de vattentäta mobilfodral på hummertinor runt om på Västkusten dagarna före premiären, för att uppmärksamma hummerfiskare om vikten av att kunna larma om olyckan skulle vara framme. Idag har SSRS bland annat varit på Rörö, i Göteborgs norra skärgård.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. De är 2 100 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. SSRS arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.

Engelska Fairline tar ett nytt stort steg när de introducerar den helt nya modellen Targa 53 GT. Det är en båt med mer lyx än tidigare och samtidigt en ny modell där kunderna har fått påverka en stor del av utvecklingen.

Fairline har hamnat lite i skuggan av Princess de senaste året. Princess har tack vare sina starka ägare kunnat utveckla ett stort antal nya modeller i alla storleksklasser upp till riktiga yachter.

Fairline har dock stolta traditioner att försvara och visar med den nya 53:an att de absolut är att räkna med. Den nya 53GT premiärvisades på den nyligen avslutade båtmässan i Southampton.

Bland nyheterna i 53:an, som förutom i Targaversionen även finns med samma skrov och flybridge under namnet Squadron 53, märks att kunderna kan påverka just sin båts utseende och design väldigt mycket.

Förarplatsens placering är en av de större saker som kunderna kan bestämma. De kan också bestämma inredning och utrustningsnivå på flera områden.

Liksom många andra nya motorbåtar har nya Targa 53 stora ljusinsläpp, bland annat genom ett elektriskt öppningsbart glastak.

Under däck finns tre kabiner, badrum etc.
Motoriseringen är som standard två stycken Volvo Penta D11 dieselmotorer på vardera 675 hk, vilket ger en toppfart på cirka 30 knop.

Tekniska fakta:
Längd: 16,92 m
Bredd: 4,52 m
Kojer: 6–7
Djupgående: 1,20 m
Vikt: 19 500 kg
Bränsle: 2 412 liter
Vatten: 550 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta D11-675 EVC (30 knop)
2 x Volvo Penta D11-725 EVC (32 knop)

Info: www.fairline.com

Havets fiskarter har blivit allt mer populära att rikta sitt fiske efter. Här simmar både stort och smått, i alla upptänkliga färger och former.

En av de mindre arterna, som registrerats relativt flitigt i Sportfiskarnas Storfiskregister i år är brunsnultran (även kallad brungylta). Latinska namnet lyder Acantholabrus palloni på denna lilla fiskart som till hör läppfiskartna och lever relativt djupt, ofta ner mot 100 meter. Maxstorlek ligger på runt 30 centimeter.

– Den första att överträffa rekordet var Anders Dahlén från Ljungskile.Under en fisketur vid Svaberget väst om Smögen den 17 juli fångade han en brunsnultra vägandes 296 gram, med en längd om 29 centimeter. Betet var räka och metoden bottenmete på 26 meters djup, informerar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg. 


Rekordet skulle dock inte stå sig så länge. Den 22 augusti begav sig kände storfiskaren Sten-Sture Jönsson från Huskvarna ut på vattnen nordväst om Ramsvik och gav sig i kast med att hitta några brunsnultror av acceptabel storlek. 45 meter ner, även i detta fall på en räkagnad krok, lurade han en fisk som var 28,5 centimeter lång, vägandes prick 300 gram.

– Båda fiskarna har fångats under korrekta former, samt vägts på kontrollerade butiksvågar. Sten-Sture Jönsson är därmed nuvarande rekordhållare för brunsnultra, avslutar Nicka Hellenberg.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten finns påwww.sportfiskarna.seunder Storfiskregistret. Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 31 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.