nyhetstest

Sjöräddningssällskapets insats på Medelhavet har nu varit igång i två veckor. 93 liv har räddats, varav 36 under den gångna natten. Idag är det besättningsbyte på Samos.

Nu är den andra omgången besättningar på plats i Medelhavet. De kommande två veckorna ska sjöräddarna Anna, Fredrik, Sven, Ulf, Jonas och Josef undsätta flyktingar i sjönöd med bas på den grekiska ön Samos. Sjöräddningssällskapets verksamhet i Medelhavet har varit i drift i drygt två veckor och har redan räddat 93 liv. Senast under natten till idag undsattes 36 personer, varav åtta barn, som blivit strandsatta på en mycket svårtillgänglig klippa längs den sträcka på nordöstra Samos som kommit att kallas “Dödens kust”, då många flottar förliser här.

Insatsen finansieras av Schibsteds insamlingskampanj Gula Båtarna, PostkodLotteriet och enskilda donatorer.

Läs mer om besättningsmännen nedan.

Anna Henningsson

Ålder: 47

Yrke: Narkossköterska på Astrid Lindgrens Barnsjukhus

Bostadsort: Årsta, Stockholm

Familj: Singel

Fritidsintressen: Umgås med vänner, resa, träna.

Räddningsstation: RS Möja och RS Stockholm

”Jag är tidigare yrkesofficer med inriktning mot sjukvård, brand- och flygräddning inom Flygvapnet. Jag var stationerad i Norrköping och Uppsala, men hade i princip hela Sverige som arbetsplats eftersom jag arbetade med sjukvårdsutbildning av soldater. Jag lämnade försvaret efter 10 år och började läsa till sjuksköterska och specialiserade mig senare till narkossköterska, vilket jag jobbat med de senaste sex åren. En av mina viktigaste erfarenheter från försvaret har jag med mig från mitten av 90-talet. Då var jag chef för en FN-styrka i Bosnien. Det var många utmaningar. För det första var kriget på Balkan inne i en stökig fas, det var en helt annan sak att arbeta där jämfört med att jobba här hemma. Dessutom hade vi med oss frivillig civil personal, vilket ställde helt andra krav på ledarskap jämfört med att bara jobba med militära kollegor.

Den erfarenheten tar jag med mig till Grekland nu, liksom det jag dagligen ställs inför i mitt arbete: Att snabbt kunna ta beslut i stressade situationer och att arbeta med människor i kris. Nästan allt på jobbet handlar om akuta situationer på liv och död. Det kräver att jag kan vara flexibel och tänka utanför boxen.

Min första tanke när jag hörde om att Sjöräddningssällskapet skulle åka ner till Medelhavet var att det är ett fint uppdrag vi ska göra, där jag verkligen kan åka ner och göra nytta. Jag blev väldigt stolt över att bli uttagen och att mina kvalifikationer gör mig lämplig. Samtidigt är jag ödmjuk inför uppgiften.

Jag kom med som frivillig sjöräddare för fem år sedan, då jag höll i en stor sjukvårdsövning för Sjöräddningssällskapet. De som var med ville ha min kompetens ombord och frågade om jag ville vara med. Jag är inte uppvuxen på sjön, men organisationen passar mig ändå jättebra, jag gillar att vi alla är frivilliga och har olika bakgrund men är där för att rädda tredje man. Min bästa egenskap som frivillig sjöräddare är att jag är stresstålig och strukturerad i jobbiga situationer. Har nog alltid varit det, men jag har självklart kunnat träna upp det ytterligare på mina arbetsplatser. Dessutom har jag i mitt nuvarande yrke fått mycket kompetens kring att möta barn i krissituationer, vilket är ett stort plus också som sjöräddare.

Lite extra roligt är det att jag ska få vara på ”min” båt i Grekland. Rescue Handelsbanken Liv ligger vanligtvis i Möja, där jag är frivillig. Och så måste jag få ge min underbart stöttande chef ett tack för att jag kan åka. När jag sade att jag ville det var svaret ”när du än åker så löser jag det”. Det stödet känns helt fantastiskt!”

Fredrik Sundberg

Ålder: 42

Yrke: Sjökapten

Bostadsort: Västkustbo i exil i Kalmar

Familj: Fru

Fritidsintressen: Sjöräddning, segling och skidåkning. Vatten i de flesta former.

Räddningsstation: RS Kalmar

”Jag är född i Göteborg och flyttade upp till Orust under högstadiet. När jag var 13 år seglade jag skolfartyg för allra första gången, det blev min väg in i sjöfarten. Sedan dess har jag seglat många segelfartyg, bland annat den danska fullriggaren Georg Stage, det var där jag gjorde min matrosutbildning.

Jag läste till sjökapten och påbörjade min mastersutbildning på Chalmers i Göteborg. Sedan 1998 har jag jobbat som styrman och kapten, mestadels på tankbåtar men även segelfartyg. Bland annat på Gunilla, den seglande gymnasieskolan i Göteborg.

De senaste fem åren har vi bott i Kalmar. För ett par år sedan när jag jobbade på en tankbåt var jag med och räddade två hummerfiskare tillsammans med räddningsbåten Ilse Sanne från RS Käringön. Då kom jag på att jag också ville engagera mig som frivillig. Jag tog kontakt med stationen i Kalmar och har varit frivillig sjöräddare sedan dess.

Jag är en ganska lugn och strukturerad person, som lyckas få saker gjorda även när det hettar till. Jag är trygg i min befälhavarroll. Det viktigaste ombord är samarbetet, men det är också viktigt att i rollen som befälhavare kunna fatta beslut när det krävs.

Det kändes som en ynnest att bli utvald att få åka ner. Att få åka ner i ett tidigt stadie, som den andra omgången, känns väldigt spännande. Vi är lite pionjärer. Innan jag bestämde mig pratade min fru och jag igenom riskerna. Jag är inte rädd för min fysiska säkerhet, mer om vad man kommer att vara med om där nere och hur det påverkar mentalt. Men jag känner mig trygg i den uppbackning som finns på Sjöräddningssällskapet.

Det är med lite skräckblandad förtjusning jag nu packar för att åka ner. Jag känner mig väldigt ödmjuk inför det faktum att vi möter folk i nöd och som är lidande på olika plan. Risken att behöva lämna någon i vattnet om det är många båtar som välter samtidigt är ett skräckscenario. Men det känns väldigt bra att kunna hjälpa till med något jag verkligen kan. Att jag kan göra något mer än att skänka pengar. Pengar är också viktigt men här kan jag också använda min kompetens. Speciellt just nu när det verkar vara brist på både båtar och räddningspersonal i Grekland. För vilket land kan förbereda sig för den mängd flyktingar som nu kommer?

Jag har länge funderat på vad vi på Sjöräddningssällskapet kan göra för att hjälpa, och ibland undrat varför vi inte gör något. Så det kändes väldigt skönt när det väl hände något och Sjöräddningssällskapet fick möjlighet och medel för att åka. Dessutom var det perfekt timing för mig som för närvarande inte har jobb som kapten.”

Jonas Laveryd

Ålder: 29

Yrke: Matros och utbildare inom sjösäkerhet

Bostadsort: Visby

Familj: Sambo och ett barn

Fritidsintressen: Dyka

Räddningsstation: RS Visby

”Jag gick sjöfartsprogrammet på gymnasiet och har jobbat på sjön sedan dess, mest på tankbåtar och färjor. Jag vet inte riktigt varför jag blev sjöman, men det ligger nog i släkten. Och så är man ju så nära havet här på Gotland.

Första gången jag gick med som frivillig sjöräddare var 2005, på räddningsstationen i Visby. Jag började fundera på vem som skulle rädda mig om det hände mig någonting när jag var på sjön. Då fick jag reda på att sjöräddningen sköttes till stor del av frivilliga sjöräddare och bestämde mig för att bli en av dem. Jag drivs av att hjälpa andra, det är det absolut bästa med att vara frivillig sjöräddare.

Jag var väldigt snabb med att skicka in en intresseanmälan när det blev klart att Sjöräddningssällskapet skulle skicka båtar till Medelhavet. Jag har pratat med kustbevakare som var nere och jobbade i somras och kände starkt att jag också ville åka dit och göra en insats.

Sjöräddningssällskapet gör helt rätt typ av insats, vi gör precis samma sak som vi gör här hemma. Jag gillar att vi varken blandar oss in i politik eller militär.

Jag vet inte riktigt vad som väntar oss. Jag vill försöka hjälpa så många som möjligt. Särskilt barnen, de är de det är mest synd om. De har inte själva valt det här. Jag tänker att det förmodligen kommer att bli väldigt tufft, men jag har förberett mig så gott jag har kunnat. Om det är någon som ska göra det här så är det vi! Det känns helt naturligt att vår organisation gör detta, och då vill jag vara en del av det. Jag är van att vara på sjön. Jag är en god sjöman och jag tror jag kan göra nytta.”

Sven Johnsson

Ålder: 56

Yrke: Brandförman på Storstockholms brandförsvar

Bostadsort: Dalarö

Familj: Två barn

Fritidsintressen: Fotografering

Räddningsstation: RS Dalarö

”Jag har alltid haft ett intresse att jobba inom räddningstjänst. Jag gick med i frivilligbrandvärnet i Dalarö 1977 och är sedan 1980 heltidsanställd brandman. På den tiden ville man ha brandmän med yrkesverksam bakgrund. Själv är jag fordonsmekaniker i bakgrunden. Jag har varit inom brandkåren i hela mitt yrkesverksamma liv. Idag jobbar jag som brandförman.

Eftersom jag bor och verkar på Dalarö finns ett stort intresse för sjön. Vi har sommarställe ute på Huvudskär i familjen, där det tidigare låg en sjöräddningsstation. Vi var ett gäng på Dalarö som redan på nittiotalet började prata om att vi också borde ha en station hos oss. 2003 var stationen på plats, och idag är vi en av de stationer i Sverige som har flest uppdrag.

Nu ser vi ett uppenbart stort behov på Medelhavet. Vi på Sjöräddningssällskapet har bra båtar som passar för det här uppdraget. Och kan man hjälpa till så bör man göra det. Vi ser ju redan på de insatser som gjorts att vi gör mycket stor nytta. Att Grekland som nation och den grekiska kustbevakningen har svårt att själva mäkta med den extrema situationen är fullt förståeligt med den anstormning av människor som sker.

Jag har lång internationell erfarenhet efter att ha jobbat i utlandstjänst i över tjugo år, mestadels via Röda Korset. Jag har också ett stort intresse för sjöräddarverksamhet. Om det är på Dalarö eller Samos har mindre betydelse, uppdraget är det samma. Jag tvekade aldrig att söka.

Jag har inte byggt upp så många förväntningar, mer än att vi ska operera som vi brukar göra. För mig innebär det att vi åker ner för att fylla en arbetsuppgift och ett tomrum som finns. Vi ska vara professionella och göra ett bra jobb utifrån vårt uppdrag, då kommer vi också att kunna hjälpa många människor som är i nöd. Jag hoppas att vi kan få verka som det är tänkt och planerat.

Min bakgrund, såväl inom internationellt hjälparbete och som inom räddningstjänst gör att jag är van att jobba i krissituationer och i räddningsstationer där man måste fatta snabba beslut i en föränderlig miljö. Jag har också god vana av att arbeta i internationell miljö och med andra aktörer. Det är viktigt att ha förståelse för den byråkrati och hierarki som råder i andra länder.

Jag tycker om att vara ute på havet och att åka ut och hjälpa människor. Det ligger någon form av patos i att jobba på det viset. Jag drivs av att få hjälpa andra.”

Josef Carlsson

Ålder: 28

Yrke: Styrman på Briggen Tre Kronor

Bostadsort: Göteborg

Familj: Mor och far

Fritidsintressen: Skidåkning, segling och traillöpning

Räddningsstation: fd RS Nynäshamn

”Jag är från Nynäshamn, söder om Stockholm men har nu min bas i Göteborg. Fast jag bor och jobbar mest till sjöss, faktiskt. På vinter och vår åker jag skidor istället, nere i alperna.

Jag halkade i sjön på ett bananskal kan man säga. Jag är uppvuxen i Nynäshamn, ganska nära inpå havet. När stationen i Nynäshamn startade 2007-2008 var jag frivillig sjöräddare, och då väcktes intresset för sjön och att jobba på sjön, ha det som yrke. Av olika anledningar hamnade jag i Kalmar och började läsa fartygsbefäl klass sju. Jag tyckte att det var en väldigt kul och bred kurs. Men vägen till styrman har inte varit spikrak. Jag har tagit avbrott och provat på lite allt möjligt. Nu jobbar jag på Briggen Tre kronor på sommartid och vikarierar även på supplyfartyg på Nordsjön då och då.

Jag tycker att segling är väldigt kul. Med Briggen Tre kronor jobbar vi aktivt med våra passagerare, de är delaktiga i arbetet ombord. Vi jobbar mycket som ett lag. Vi seglar bland annat med gymnasieungdomar. Inte sällan är det ungdomar som inte haft kontakt med sjön tidigare. Vi seglar också med ungdomar som kommer från trassliga uppväxter eller ungdomar med invandrarbakgrund. Men vi gör även företagsseglingar och har en tydlig miljöprofil.

När jag fick höra om Sjöräddningssällskapets planer tänkte jag wow, det här vill jag verkligen vara med på! Jag har tidigare följt bekanta som åkt ner på egen hand till gränserna mellan Serbien, Makedonien och Kroatien för att hjälpa flyktingar. Deras beskrivning av vad de har upplevt har påverkat mig väldigt mycket. Varför åker inte fler ner tänkte jag. Det här är något vi måste ta på allvar, det liknar inget annat vi i vår tid tidigare sett. Och det händer här i Europa, så nära oss. Om man kan hjälpa till känns det så självklart.

Jag tror att jag som person är ganska sympatisk och anpassningsbar till situationer. Jag är intresserad av psykologi och fick idén att fördjupa mig i det när jag deltog i Sjöräddningssällskapets flotteövning förra våren. Jag vill lära mig mer om hur människor fungerar i extrema situationer och brinner för utveckling. Nu läser jag psykologi på halvfart. Sjukvård är något som också finns naturligt yrket och som finns med i utbildningen till sjökapten. När man seglar med passagerare har man ett stort medicinskt ansvar, om någon skulle bli sjuk ombord. Då är det bara att försöka lösa situationen även om det är långt till land.

Jag har tänkt väldigt mycket kring olika sorters situationer som kan uppstå där nere sedan jag fick reda på att jag skulle åka. Nu är jag väldigt sugen på att komma ner och börja handla iställe Mycket handlar ju om problemlösning på plats. Jag är mest orolig för att det kanske kommer bli mycket stillasittande, när man går och väntar på att vara till nytta. Jag hoppas verkligen att vi ska göra en skillnad för så många människor som möjligt.”

Ulf Jakobsson

Ålder: 68 år

Bor: Ödby ö, mellan Smögen och Hunnebostrand.

Familj: Fru, två barn samt två busiga barnbarn, Emilio och Zander

Yrke: Jobbar med fastigheter, tidigare utvecklingschef på teknikbolag och entreprenör

Fritid: Åker båt och tränar jiujitsu (instruktör med första dan)

Räddningsstation: RS Smögen

”Jag är alltid haft ett intresse för båtar och sjöliv. Jag har varit aktiv dykare med egen dykbåt, gjorde lumpen i marinen och lägger några veckor varje år på att segla någonstans i världen. Förra året var jag för skojs skull i England och genomgick en utbildning till Yachtmaster där. När jag för sju år sedan hade flyttat till Smögen tog jag kontakt med en i Sjöräddningssällskapet här, jag ville känna på livet som frivillig sjöräddare och det passade mig alldeles utmärkt. Förutom mitt marina intresse hade jag tidigare i yrkeslivet varit ombord på sjöräddningsbåtar, eftersom ett bolag jag arbetat för levererade teknik till båtarna.

När jag fick höra om att Sjöräddningssällskapet skulle skicka båtar till Medelhavet var första tanken: Yes! Jag har länge funderat på att göra en humanitär insats någonstans i världen, men aldrig hittat ett projekt där jag haft något att tillföra. Men det fanns nu. Det här är verkligen en humanitär insats, vi kan ha olika politiska åsikter om orsakerna till denna katastrof, men jag vill bara ner för att rädda liv. Efter den första reaktionen kom mer tankar om hur detta ska bli, och jag tänkte givetvis också på sin familj. Men efter att jag gått och dragit på det några dagar lade jag fram för min fru att jag hade funderingar på att söka till uppdraget. Hon bara tittade på mig och sade ”Självklart!”. Då var det inget mer att fundera på.

Efter allt funderande har jag också kommit fram till att grunden i uppdragen i Grekland antagligen blir desamma som här hemma: Det blir inte som man tänkt sig när man lämnar kajen. Man måste kunna improvisera, vilket är en av mina stora styrkor som frivillig sjöräddare. Jag jobbar också bra i grupp och framförallt är jag lugn när det hettar till.

Det senare är något jag lärt mig bland annat från jiujitsun. Det finns en övning som heter randori som går ut på att tio personer står i en ring runt dig. Vem som helst av dem kan göra ett utfall mot dig, och du vet inte varifrån attacken kommer. När du lagt ner den första kommer nästa, och sedan nästa, och så vidare. Övningen handlar mycket om att hantera stress, ju längre detta pågår desto närmare reptilhjärnan kommer du. När man tränat upp denna förmåga höjer man också sin egen stresströskel.”

Det blir Öppet Showroom hos Hallberg-Rassy Varvs AB på Orust veckoslutet 14-15 november.

På plats finns bland annat en Hallberg-Rassy 64, 55, 43 Mk III, 412 och 372 i Hallberg-Rassys showroom i Ellös veckoslutet 14-15 november 2015, varje dag kl 11.00-16.00. Fri entré och fri parkering.

Showroomet är även öppet varje arbetsdag hela vintern från mitten november.

Info: www.hallberg-rassy.se

Politikerna förstår äntligen vilken kraft det finns i friluftslivet. Regeringen höjer anslaget till friluftslivets organisationer med 20 miljoner kronor per år från och med 2016. Det glädjande beskedet fick friluftslivet i Sverige när budgetpropositionen presenterades i slutet av september i år. Även statsminister Stefan Löfven tog upp beskedet vid sin presentation av regeringsförklaringen. Det totala anslaget per år är från 2016 knappt 48 miljoner kronor.

Satsningen är ett led i arbetet med att nå målen för friluftslivspolitiken. Det handlar bland annat om en tydlig vilja och ambition att stärka stödet till skolans friluftsdagar och utomhuspedagogik, utevistelse för barn och unga, naturkontakt, fysisk aktivitet, mångfald och integration.

Att anslaget nu höjs är ett resultat av ett långsiktigt arbete från friluftsorganisationerna, närmare bestämt tio år. Det var då arbetet med den friluftspolitiska skriften ”Friluftslivet och samhället” startade. Skriften kom att bli ett viktigt styrdokument för paraplyorganisationen Svenskt Friluftslivs långsiktiga och målmedvetna arbete med att driva friluftslivets frågor. Målet var att få till en friluftspolitik i Sverige. Och så blev det. Den första friluftspolitiska propositionen Framtidens friluftsliv antogs 2010. Att Sverige har en friluftspolitik innebär att det finns tio friluftspolitiska mål. Dessa ligger till grund för att regeringen nu även satsar medel så att målen kan nås. Och friluftsorganisationerna står redo.

Hur känns det Per Klingbjer, styrelseordförande Svenskt Friluftsliv?
– Det känns mycket, mycket bra! Att få beskedet om det ökade anslaget var mycket glädjande!

Vad betyder det för friluftslivet?
– Det betyder mycket för de långsiktiga förutsättningarna för friluftslivet, vi får en stabilare grund att jobba utifrån. Vi har idag en bra infrastruktur för friluftsliv med alla friluftsorganisationer och massor av aktiviteter där alla är välkomna oavsett bakgrund, kön, ålder och ekonomiska möjligheter. Med ökade medel kommer vi tillsammans att kunna etablera och erbjuda en rad nya aktiviteter som blir ett direkt bidrag till de tio friluftspolitiska målen.

Vad ska ni göra med de nya medlen?
– Styrelsen har gett fördelningskommittén i uppgift att ansvara för fördelningen av medlen. Där poängterar vi att ansökningar om aktiviteter som strävar mot att uppfylla de tio friluftspolitiska målen samt satsningar på barn och ungdomar i friluftslivet prioriteras. Det handlar om fler satsningar på aktiviteter som bidrar till skolans verksamhet med friluftsdagar och utomhuspedagogik samt satsningar på utevistelse för barn och unga, naturkontakt, fysisk aktivitet, mångfald och integration.

– Det glädjande är att nu får ytterligare 10 000-tals barn och ungdomar tillgång till friluftslivet – komma ut i naturen, lära sig paddla, cykla, klättra, livräddning, vandra i fjällen och få komma ut och fiska och mycket annat!

Varför är friluftslivet viktigt?
– Det är kul! Och det är viktigt i sig. Sedan handlar det om att alla får möjlighet till välbefinnande, fysisk aktivitet och social gemenskap. Det har även en strategisk betydelse för Sverige då friluftslivet lämnar stora bidrag till samhället i form av ökad folkhälsa, sysselsättning, integration, miljömedvetenhet, skolning i demokrati och arbetstillfällen.

Vad sker härnäst, vad har friluftslivet på agendan?
– Nu kommer vi att jobba fram det nya friluftspolitiska programmet, här är vi redan igång och flera medlemsorganisationer är involverade i arbetet. Vi kommer även att arbeta med att få till ökad forskning inom friluftsliv. Vi saknar viktig kunskap och den forskning som finns är splittrad och svag, här arbetar vi med ett underlag till regeringen inför deras arbete med att forma forskningspolitiken. Det tredje som vi fokuserar på är lagutveckling, här driver vi sedan länge frågan om undantagen i socialavgiftslagen där friluftslivet vill ha samma villkor som idrotten. Och det fjärde området är den viktiga allemansrätten – att säkra den långsiktiga tillgången till friluftslivet.

Vad betyder friluftsliv för dig?
– Massor! Jag har ett ganska brett friluftsintresse. Just nu handlar det om rekreation och återhämtning. Jag har vandrat i fjällen sedan jag var liten, nu blir det någon gång per år och jag fiskar och åker skridskor.

Tre snabba frågor till en av drivkrafterna bakom regeringens beslut,
Gunvor G Ericson (MP), statssekreterare på Miljö- och energidepartementet

Varför satsar regeringen på friluftsliv?
– Det är en viktig fråga för regeringen. Svenskt Friluftsliv är en stor organisation med närmare två miljoner medlemmar, nästa lika stor som idrotten. Vi vill ge samma villkor för friluftslivet som för idrotten. Dessutom har anslaget till friluftsorganisationerna legat still väldigt länge, i tio år. Regeringen skjuter även till medel för skydd av värdefull natur, bland annat för att öka tillgängligheten till friluftsliv och rusta upp vandringsleder. Båda delarna hänger ihop och därför är det viktigt att även öka anslaget för friluftsorganisationerna.

Du var en stark drivkraft bakom beslutet, varför och vad är din vision med friluftslivet?
– Jag har jobbat länge, i tio år, med att lyfta fram friluftslivets värden till samhället det vill säga folkhälsa och miljö och arbetat med att få upp anslaget. Jag vill att fler ska kunna komma ut i naturen. Det finns forskning som visar att grön rehabilitering, det vill säga att vistas i naturen, är bra för oss och vi får dessutom ökad förståelse för naturens mångfald. Jag brukar säga att känna till Linné och Skogsmulle-land, det vill säga veta namn på blommor, träd, berg, sjöar osv ger en ökad förståelse för hur livet och jorden fungerar. Med andra ord handlar det om att vi förstår ekosystemtjänsterna.

– Min vision är att friluftslivet är en självklar del av civilsamhället – och att alla kan ta del av det. Inte bara i organiserad form utan att det görs mer tillgängligt både i tätortsnära miljö och i fjällen. Alla som vill ska kunna delta. Vi har en utmaning i att få med fler, bland annat utifrån ett socioekonomiskt perspektiv.

Vad betyder friluftslivet för dig?
– Mycket! Jag bor i skogen nära Sörmlandsleden. För mig är det en lisa för själen. När man som jag jobbar långa och hektiska dagar och pendlar till Stockholm är det guld värt att få komma ut i naturen.

– Jag är själv inte medlem i någon friluftsorganisation men har stor respekt för den kunskap som flera av organisationerna sprider. De gör en stor insats i civilsamhället, inte minst för de som är nyanlända i vårt land.

Tre snabba frågor till en av drivkrafterna bakom regeringens beslut:
Gunilla Carlsson (S) riksdagsledamot från Göteborg och vice ordförande i kulturutskottet

Varför satsar regeringen på friluftsliv?
– Vi ser att det jätteviktigt för fler människor att vara delaktiga och komma ut i vår natur, inte minst barn och ungdomar. Organisationerna i Svenskt Friluftsliv behöver få bättre förutsättningar för att göra friluftsliv möjligt för fler. Vi har under lång tid i opposition drivit de här frågorna. Anslaget har varit litet och vårt vallöfte var att öka det. Svenskt Friluftsliv håller fram sin verksamhet och behoven på ett bra sätt och vi har uppmärksammat det. Vi vet att det finns utmaningar, att organisationerna skulle kunna göra så mycket mer. Om vi menar allvar med att det är viktigt så är det genom ökade resurser.

Du var en stark drivkraft bakom beslutet, varför?
– För mig handlar det om att så många som möjligt ska ha en aktiv fritid. Det är starkt kopplat till folkhälsan. Ju mer vi rör på oss desto bättre mår vi. Här bidrar civilsamhället och folkrörelsen med mycket. Inte minst, återigen, för att barn och ungdomar ska komma ut i naturen. Det innebär vinster för samhället i stort men framförallt att människor mår bättre!

– Men också att människor möts. I föreningslivet träffas människor som kanske aldrig annars skulle ha möts. Vi umgås ganska homogent i samhället idag, där är föreningslivet fantastiskt, vi träffas i ett annat perspektiv, utifrån andra intressen, att vi har en hund, gillar att fiska eller något annat.

Vad betyder friluftsliv för dig? Är du en friluftsmänniska?
– Jag är inte med i någon friluftsorganisation men tycker mycket om att vara ute i skog och mark. Jag har hund vilket gör att jag är ute mycket och nu planerar vi några vandringar framöver, bland annat Bohusleden.

Fakta om Svenskt Friluftsliv (www.svensktfriluftsliv.se)
Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 24 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har knappt 2 miljoner medlemskap, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 10 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter. Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.

Svenskt Friluftsliv har 24 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Scouterna, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Fjällklubben, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Klätterförbundet, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Skridskoförbundet, Svenska Turistföreningen.

Primus inspirerar till nya äventyr genom att erbjuda personlig gravyr på prisbelönta OmniFuel, köken som håller i generationer.

Gåvan kan bli ett hållbart och kanske mer välkommet alternativ till bägare, tårtskedar och andra jubileums- och studentpresenter som ofta graveras med mottagarens namn.

─ Primus har gjort friluftskök i över 120 år och det är inte ovanligt att köken lever vidare i flera släktled, säger Johan Sollenberg, marknadschef på Primus. Att kunna ge bort ett graverat kök som kan följa med på äventyr i generation efter generation tycker vi har ett fint symbolvärde.

Primus OmniFuel är ett av världen mest beprövade friluftskök. Det kan drivas med flera olika bränslen (gas, bensin, fotogen, diesel, flygbränsle) och är därför en pålitlig följeslagare i krävande situationer. Köket väger 350 g och värmer 1 liter vatten på mindre än tre minuter.

Den som väljer att märka sitt nyinköpta kök med namn och kanske datum för premiäranvändningen kan förstås också använda erbjudandet som beställs på www.primus.se . Ett graverat kök kostar från 2 249 kr och och allt levereras inslaget i en specialförpackning.

Info: www.primus.se

Nu kommer finska Targa med en helt egen båt med utombordare. Tidigare har företagets franska agent testat en Targa med dubbla utombordare, men den här 23-fotaren är utvecklad av varvet.

Targa, som byggs av finska Botnia Marin, har hittills kört på med sitt koncept med extremt sjövärdiga skrov, hög kvalitet och en eller två dieselinombordare. Men kundtrycket och egenskaperna hos moderna utombordsmotorer ligger troligen bakom att Targa nu presenterar denna Targa 23.1 med en utombordare.

Det första exemplaret är försett med en Suzuki 300 hk, men båten kommer även att kunna köras med en 250 hk motor.

– Vi håller som bäst på med en CE-certifiering av båten, säger Robert Carpelan på Botnia Marin.

Ur prislistan framgår bland annat att båten är utrustad med rostfria räcken föröver, teakräcke akterut, U-bänk med förvaring på fördäck, badplattform med badstege samt teaklucka för drevinspektion.

Tekniska fakta
Längd: 7,66 m
Bredd: 2,72 m
Djup: 0,8 m
Vikt exkl. motor: ca 2 300 kg
Bränsletank: 340 liter
Pris: 1 207 100 kr med Suzuki 300 hk Lean Burn utombordare på aluminiumbracket.
Pris maxutrustad båt: 1 578 400 kr

Info: www.sea4you.se
Info: http://www.nordicmarine.se/

Beslutet att skärpa gränsvärdet för hur mycket svavel som fartygsbränsle får innehålla ser ut att ha gett resultat. Det säger forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet som inom den regionala miljöövervakningen uppmätt lägre lufthalter av svaveldioxid i kustnära delar av Östersjön i år jämfört med tidigare år.

– Det är sannolikt att de minskade lufthalterna av svaveldioxid vid de kustnära platserna är ett resultat av den minskade svavelhalten i fartygsbränsle som infördes i år, säger Gunilla Pihl Karlsson på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Gränsvärdena för hur mycket svavel som fartygsbränsle får innehålla skärptes den 1 januari 2015, från tidigare 1 procent till 0,1 procent svavel.

De mätningar som gjort inom de regionala miljöövervakningsprogrammen Krondroppsnätet och Luft- och nederbördskemiska nätet visar att halterna av svaveldioxid vid de kustnära mätplatserna Ottenby på Ölands södra udde och Hoburgen på Gotlands södra udde under senvåren och den tidiga sommaren 2015 var ungefär hälften så höga som medelvärden för motsvarande månader under de närmast föregående tre åren. För andra mätplatser i sydöstra Sverige, belägna längre inåt landet, syns inte motsvarande förändring. Mätningarna behöver dock bekräftas av ytterligare analyser vad gäller till exempel rådande vindriktningar med mera för att forskarna ska vara helt säkra.

– Är det som vi tror, att minskningen beror på de skärpta kraven är det mycket positivt. Då är det en åtgärd som minskar påverkan på människors hälsa och skador på miljön i form av försurning, säger Gunilla Pihl Karlsson.

Halten av svavel i bränslet påverkar utsläppen på flera olika sätt. Förutom att den är avgörande för hur mycket svaveldioxid som släpps ut påverkar svavelhalten även utsläppen av partiklar och kväveoxider.

Om mindre än två månader är det julafton och successivt kommer det märkas hur den mysiga julstämningen blir mer och mer synbar. Detta är något som Stena Line vill bidra till och byter därför namn till Santa Line. Namnbytet är ett nytt sätt för färjerederiet att uppmärksamma och fira julen och kommer innebära flera överraskningar både online och ombord på fartygen.

Det nya namnet kommer att ersätta samtliga befintliga logotyper i alla kanaler: hemsidan, Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

– Julen är en mycket folkkär tradition som engagerar alla och även oss på Stena Line. Att byta namn tycker vi är ett utmärkt, tydligt och roligt sätt att uppmärksamma julen på och att en gång för alla visa att vi tar julen på allvar, säger Stena Lines Marknads- och Försäljningschef på svensk marknad Birgitta Wallström.

Namnbytet varar till den 24 december. Under perioden kommer det att hända mycket kring julen på Stena Line, bland annat en digital välgörenhetskampanj på Facebook samt en mängd olika aktiviteter ombord för resenärerna.

– Julen handlar om att bry sig om sina medmänniskor på olika sätt och därför är det viktigt för oss att skänka en tanke och en gåva till de som verkligen behöver. Det är viktigt att uppmärksamma att människor i Sverige och runtom i världen dessvärre inte har samma förutsättningar, säger Birgitta Wallström.

Länk till film på Youtube: https://youtu.be/214nmV_Z8Lc

Att träna på att flyta är något som kan göras i hemmet redan under barnets första år i livet, men 2 av 3 föräldrar känner inte till detta. Och den största anledningen till att man inte övar vattenvana med sitt barn är tidsbrist. Detta visar en ny undersökning från Trygg-Hansa. För att öka kunskapen om vikten av att kunna flyta åker Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet på Sverigeturné med sin gemensamma satsning Babybojen. Under hösten erbjuder Babybojen-turnén kostnadsfria flyttillfällen i 17 städer runtom i Sverige.

Hittills i år har 11 barn omkommit i drunkningsolyckor vilket är en kraftig ökning jämfört med förra året, då omkom totalt 5 barn. I Sverige är det obligatoriskt att kunna simma när man når årskurs sex, men 70 procent av drunkningsolyckorna bland barn sker innan dess, och drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn mellan ett till sex år.

Att kunna flyta i vatten är första steget till simkunnighet och en livsnödvändighet för små barn. Redan innan barnets första födelsedag kan man börja öva på att flyta hemma. Ändå uppger bara 3 av 10 föräldrar (29 %) till barn i åldern 3-4 år att deras barn kan flyta. Bland föräldrar som provat babysim med sina barn är siffran högre, varannan (52 %) uppger att deras barn kan flyta. Detta enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa som tagits fram i samarbete med Novus.

Var tredje förälder säger att tid är största hindret
Tidsbrist är den största anledningen till att föräldrar inte övar på att vänja sitt barn vid vatten, 1 av 3 (34 %) uppger att tiden inte räcker till. Var tionde vet inte hur de ska göra. Samtidigt uppger nästan 9 av 10 föräldrar (87 %) att deras barn tycker om att vara i vatten.

– Att öva på att flyta borde vara en lika viktig milstolpe i barnets liv som att öva på att gå. Trygg-Hansa som försäkrar vartannat individuellt försäkrat barn i Sverige har som vision att inget barn ska drunkna. För oss är det viktigt att göra vad vi kan för att nå detta mål, och därför har vi i samarbetet med Svenska Livräddningssällskapet tagit fram Babybojen som en viktig del, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Gratis flyttillfällen på 17 orter
För att öka säkerheten i och vid vatten startade Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet år 2013 initiativet Babybojen för att hjälpa föräldrar att öva vattenvana och att öva på att flyta hemma i badkaret eller badbaljan. Den 8 november startar Babybojen en ny och utökad turné som kommer att besöka 17 städer runtom i Sverige för att erbjuda kostnadsfri flytövning för föräldrar och deras barn. Turnén påbörjas i Sundsvall och avslutas ett par veckor senare i Norrköping, Karlstad och Halmstad. På flyttillfällena bjuds föräldrar till möjlighet att öva på att flyta med sina barn i en varmvattenbassäng under ungefär 25 minuter tillsammans med utbildade instruktörer från Svenska Livräddningssällskapet. Deltagarna får också ett flyt-kit för att kunna fortsätta öva hemma.

– De allra flesta barndrunkningar sker i närheten av hemmet. Vi hoppas att med detta initiativ medvetandegöra att man som föräldrar bör börja tidigt med vattenvana. Babybojen är lika mycket till för barnen som för föräldrarna, vi är noga med att hela tiden påpeka att du aldrig ska släppa dina barn ur sikte när ni är i närheten av vatten oavsett vattenvana eller ej, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig, Svenska Livräddningssällskapet.

Babybojen kommer att besöka följande 17 orter:

8/11 Sundsvall

11/11 Luleå

11/11 Gävle

11/11, 13/11 Stockholm

12/11 Uppsala

12/11 Oskarshamn

12/11 Södertälje

13/11 Umeå

13/11 Örebro

16/11 Alvesta

18/11 Lund

18/11, 19/11 Malmö

19/11 Kristianstad

19/11 Göteborg

20/11 Norrköping

20/11 Karlstad

20/11 Halmstad

Om undersökningarna:
Målgruppen för undersökningen är föräldrar till barn 0-4 år. Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Trygg-Hansa. 1 009 intervjuer genomfördes under perioden 14 – 20 oktober 2015. Deltagarfrekvens 57%. I undersökningen har vi bett föräldrarna med flera barn i åldern 0-4 år att svara för barnet som fyllde år senast.

Info: trygghansa.se/babybojen

Små temperaturförändringar i polarhaven kan innebära stora förändringar för mikroorganismer som till exempel alger. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

I och med att havstemperaturen ökar till följd av klimatförändringarna påverkas mikrolivet i polarhaven på flera sätt. I en ny forskningsavhandling konstateras att små förändringar i temperatur får stora konsekvenser.

− Relativt små temperaturförändringar kan ge kraftiga effekter på fysiologin hos islevande mikroalger och kan också förändra strukturen för de bakteriesamhällen som lever i isen, säger Anders Torstensson vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Färre bakteriearter och förändrad tillväxt hos alger
Tillsammans med forskarkollegor har Anders Torstensson genomfört en serie studier för att beskriva hur olika miljöfaktorer i polarområdena, som ökad temperatur och koldioxidhalt, påverkar organismernas fysiologi och artsammansättning.

Resultaten visade att när temperaturen ökade, och salthalten indirekt minskade, reducerades antalet bakteriearter i isen i Antarktiska oceanen. Forskarna såg också en ökad tillväxt och fotosyntetisk produktion hos två arter av kiselalger som lever i polarisen.

− Vissa arter gynnas medan andra missgynnas, temperaturökningen kan därmed förändra artsammansättningen i ekosystemen. Färre arter leder ofta till att ekosystem blir sämre på att klara ytterligare påfrestningar och förändringar, säger Anders Torstensson vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Fler långtidsstudier behövs
De flesta studier som fokuserat på havsförsurning har utförts under korta perioder. Men för att förstå hur framtida klimatförändringar kommer att påverka olika organismer är det viktigt att ta hänsyn till anpassning under en längre tid (flera generationer).

− I en studie fann vi inga effekter av ökad tillförsel av koldioxid, det vill säga havsförsurning, förrän vi låtit isalgerna anpassa sig till den nya miljön. Det tog till exempel 147 dagar (ca 60 generationer) innan tillväxten minskade jämfört med kontrollbehandlingen.

Tidigare korttidsexperiment utförda på denna art har inte lyckats upptäcka små förändringar i tillväxt.

− Det visar vilken betydelse experimentens längd har när det handlar om anpassning till kommande klimatförändringar.

Marina alger bidrar med hälften av jordens syrgasproduktion och är basen i polarhavens näringsväv. Havsisen spelar dessutom en viktig roll i polarområden genom att bland annat kontrollera var och när algblomningar bildas.

Avhandlingens namn: Ecophysiology of Polar Sea Ice Microorganisms in a Changing World
Handledare: professor Angela Wulff

Länk till avhandlingen: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/40529

Bilder:
Bild 1 Isflak med ett brunt band av isalger, fotograf Anders Torstensson.
Bild 2 Fältarbete, fotograf Anna Wåhlin
Bild 3 Porträtt av Anders Torstensson, fotograf Francesca Pasotti

Källa: Göteborgs universitet.

Göta kanal i Motala, mellan Vättern och Borenshult, kommer att tömmas på vatten för att undersöka eventuella läckage eller svaga partier mellan Göta kanal och Motala Ström.

Under nästa vecka, med start den 9 november, kommer vattennivån på Göta kanal mellan Vättern och Borenshult att sänkas ca 1 meter. Veckan därefter kommer allt vatten på sträckan att tömmas. Tömningen görs bland annat för att få svar på om vatten tränger in från Hårstorpsdammen, Motala Ström. Det är en del av förstudien för Göta kanal 2.0 och utförs för att testa huruvida en tom kanal kan stå emot trycket från Motala Ström.

Arbetet är ett led i det dammsäkerhetsarbete som AB Göta kanalbolag gör för att säkra Göta kanal. Provborrningar har visat att marken i området är känsligt för erosion och ett läckage skulle i värsta fall kunna försämra kanalbankens hållbarhet.

– Det är första gången sen tidigt 80-tal som vi tömmer sträckan i Motala. Vi behöver skaffa oss kunskap om förutsättningarna och inte förlita oss på tron, säger Ander Donlau, vd på Göta kanalbolag.

Arbetet utförs i samråd med Motala kommun, som äger marken mellan Göta kanal och Motala Ström, och Tekniska verken som är ansvariga för Hårtorpsdammen. Det kommer göras under kontrollerade former och bevakas regelbundet. Själva sänkningen beräknas ta en vecka och om allt fungerar bra kommer kanalen vara tom tills man får svar på de frågor man behöver.

– I händelse av en olycka eller anläggningsskada som leder till att Göta kanal töms på vatten finns idag en osäkerhet att Hårstorpsdammen är tät. Målet är att vi ska få klarhet i de frågorna och därefter kunna vidta rätt åtgärder. Det är med stor tillfredställelse som vi med nya resurser kan jobba vidare för att säkra Göta kanals framtid, avslutar Anders Donlau.

Watski och Duells har ingått ett avtal om att Watski tar över vissa utvalda delar av Duells marina aktiviteter. Övertagandet sker som ett led i Watskis fortsatta expansion och cementering av Watskis ledande position på den skandinaviska marknaden inom båtutrustning, tillbehör och reservdelar.

– Utvidgningen passar bra in i Watskis strategi med att stärka upp produktsortimentet inom motorbåtsrelaterade tillbehör till fördel för hela marinbranschen och för att öka samarbetet med servicevarv, båtbyggare och båtförvaring. Nu kan kunderna handla allt av oss som de behöver, säger Watskis VD Richard Gedda.

Duells kunder kommer, förutom att ha tillgång till det nuvarande sortimentet, att få tillgång till hela Watskis kompletta sortiment, likväl kommer Watskis nuvarande kunder få tillgång till ett attraktivt, brett och djupt sortiment till motorbåtar och motorer.

– För Duells är det här en mycket bra lösning. Vi kan överlämna den marina affären till en part som verkligen kan branschen och har det som kärnverksamhet, vilket ger rätt möjlig­het för att utveckla den till ett mer attraktivt erbjudande. Med tanke på såväl både kund-och leverantörsrelationer så känns det här riktigt bra, säger Duells VD Anderz Larqvist.

Info: www.watski.com

Oskarshamns kommun bryter i förtid ett avtal med Viamare Promarina om drift av kommunens gästhamn.

Det är tidningen Barometern som skriver om uppgörelsen på nätet:

Info: http://www.barometern.se/oskarshamn/avtalet-med-promarina-bryts/

Kommentarer

JohanT 12:01:32 2015-11-06

Bra beslut, nu ser vi båtägare fram mot fler kommuner som följer Oskarshamn i spåren och återigen prioriterar service till rätt pris.

Tillverkningen av den nya svenska motorbåten HOC 33 skapar en hel del rubriker. Sveriges Radio P4 Gotland har ett bra reportage på sin hemsida.

I inslaget berättar både personerna bakom satsningen och erfarna båtbyggare på Gotland om vad den nya storsatsningen innebär.

Info: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6293898

Torsdagen 5 november invigdes den nya båtmässan Båtexpo på Åbo Mässcentrum. Utställningen som pågår fram till fars dag visar upp ungefär 100 nya båtar, drygt 20 av dem för första gången någonsin. Alla de största motorbåtsmodellerna som säljs i Finland finns med. Bland annat Finnmasters nya Huskybåtar, som väckt stort intresse, kommer att få sin världspremiär i Åbo. Den nya utställningen är höstens enda inomhusmässa i Norden. Därför förväntar man sig även besökare från bland annat Sverige, där det finns en stor marknad för finländska båttillverkare.

Stämningen inom båtbranschen är positiv. Enligt branschorganisationen Finnboat har registreringen av nya båtar ökat med tre procent från fjolåret.

Buster Boats verkställande direktör Juha Lehtola berättar att det blivit allt viktigare med nya båtmodeller. Det är också tydligt på Båtexpo, där nästan alla stora båtmärken presenterar nya båtar. Enligt Lehtola går det även att identifiera andra trender:

– Vad gäller motorstorlekar är trenden tydlig: försäljningen av större utombordare på över 150 hästkrafter har ökat betydligt på senare år, säger Lehtola.

Förutom Buster har även Bella Boats och Konekesko medverkat i planeringen av och idéarbetet bakom mässan. Båtexpo har planerats med hänsyn till båttillverkarna och båtföretagen.

– De nya båtarna spelar förstås huvudrollen, men vi har försökt skapa ett intressant evenemang som även lockar besökare med underhållning och upplevelser för hela familjen. Vi tycker det är viktigt att mässbesökarna får pröva på nya saker, berättar Hannele Wolf-Mannila, vd för Åbo Mässcentrum Ab.

Mässan har en bassäng där besökarna får pröva på dykning eller till exempel paddelsurfing med instruktörer som övervakar. Under veckoslutet kan man även se sjöjungfrun Nerissa i bassängen.

Mässans stjärnartister är Kasmir och Krista Siegfrids. Särskilt på farsdagssöndagen hoppas man att barnfamiljer ska hitta till mässan.

För den som gillar specialiteter har mässan mycket att erbjuda, till exempel en av bara ett fåtal Riva Aquariva Cento-båtar i världen. Även en ny version av nostalgiska Marino Mustang visas upp. På mässan presenteras även en ny SUP-bräda med pedaler från Hobie.

Båtexpo stödjer Håll Skärgården Ren rf. Föreningens håller en konstauktion på mässan för att samla pengar till sin insamlingskampanj Fixa flottan. Auktionsobjekten visas upp i föreningens monter alla mässdagar klockan 10–18.

Info: www.venexpo.fi

Info: www.båtexpo.fi

Här är den allra första körbilden på helt nya Axopar 37 Cabin. Denna finska allroundbåt blir en vass utmanare till ett helt gäng stora sportbåtar. Vid den första provkörningen uppmättes en toppfart på närmare 50 knop.

Den första provkörningen gjordes med motoriseringen 2 x 300 Mercury Verado XL, vilket gav en toppfart på hela 47 knop. Bränsleförbrukningen hamnade på 2,3l/Nm vid 28 knop marschfart.

– Skrovet beter sig perfekt! Den går som Axopar 28:orna, men med mera nyans och biffigare körkänsla, säger Jan-Erik Viitala på Axopar.

Axopar 37 Cabin är byggd med handlaminering och Vinylester i skrovet medan däcket byggs i glasfiber. Båten är välutrustad som standard och har bland annat mycket rostfritt ombord tillsammans med dubbla integrerade badplattformar med FlexiTeek 2G med mera.

Detta är en riktigt stor Walk Around kabin med en akterhytt för två personer. Mer info om utrustning med mera på Axopars hemsida.

Båten är byggd för utombordsmotorer.

Tekniska fakta
Längd: 11,20 m (36ft 9in)
Bredd: 3,30 m (10ft 10in)
Djupgående: 0,85 m (2ft 9in)
Vikt: 3 150 kg (6950lbs)
Personer: 10 person
Kojer: 2 person
Bränsle: 730 l (190,8 gal)
Konstruktion: Glasfiber
CE-klass: B – Offshore
Fartområde: 35–50 knop
Motorer: (1 x 350 hK) / 2 x 225 – 2 x 350 hK (6 cyl.)
Bränsleförbrukning 1,65 l / nm (1 x 350 hK @ 25 knoP)
Skrovdesign: Tvåstegat 20 grader V “Sharp entry hull”
Info: www.axopar.fi

Garmin Quickdraw Contours är en kostnadsfri funktion som snabbt och enkelt skapar personliga HD kartor med 30 cm konturer på vattnet. Quickdraw Contours resultat syns direkt på din kompatibla Garmin sjökortsplotter med ekolod och kartorna kan sparas privat eller delas med andra kostnadsfritt.

– Det här är ett bra sätt att komplettera Garmins kartalternativ och förbättra din upplevelse på vattnet, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Med Quickdraw Contours behöver du inte längre oroa dig för att du inte har karttäckning över din insjö eller annat vatten. Det krävs ingen expertis och du kan t.o.m. fiska samtidigt som kartan skapas.

Quickdraw Contours är enkelt ett använda. När funktionen väl är på kan du direkt se konturer med etiketter som genereras direkt på skärmen samtidigt som båten rör sig. Resultatet är snabbt och exakt och kan ses i realtid eller skapas i bakgrunden för att användas vid ett senare tillfälle. Quickdraw Contours visar tydligt var användbar djupinformation har samlats in och var luckor finns, så att du enkelt kan se var det saknas data.

För att få karta ännu mer komplett kan du med Quickdraw Contours skapa egna platser (POI) och waypoints. Platserna kan användas för att notera intressant information, och waypoints kan läggas ut för att markera en favoritplats för framtida referens.

De insamlade datan kan lagras på ett SD- eller microSD-kort, eller på ett Garmin BlueChart g2 och Bluechart g2 Vision kort. När Quickdraw Contours data har samlats in, kan du välja att dela det med andra genom att helt enkelt kopiera filerna till ett annat kort, eller så kan de välja att behålla det privat. Kartorna är dina och du väljer vad du vill göra med dem.

Den här funktionen finns på den nya echoMAP Chirp-serien, och kommer dessutom finnas tillgänglig som en gratis uppdatering till alla andra enheter i echoMAP- och många i GPSMAP-serien. Den kan användas tillsammans med alla ekolodsgivare, däribland Garmin Panoptix HD-ID, DownVü, och NMEA 2000 givare.

Info: www.garmin.se

Den extremt lyxiga motoryachten Princess 35M hade världspremiär på Cannes båtmässa i september. Nu kommer de första bilderna som visar den oerhört påkostade interiören.

Båtliv var med när nya Princess 35M presenterades. Då var yachten öppen för pressen i några timmar, men nu har varvet fotograferat inredningen och släppt de här bilderna.

Princess 35M har som sig bör mycket generösa boutrymmen och gott med plats på olika däck för den som vill få havsluft eller solbada.

Båten har en informell ”Beach Club” längst upp, där ägaren kan ta emot gäster och umgås med familjen. Ytan är välskyddad mot solen, där finns bar, pentry med mera.

Både på främre soldäck och akterdäck finns det också gott om plats för den som vill ta del av solens värme. Rymliga U-soffor, wetbar med mera är självklar utrustning på en yacht i den är klassen.

På nedre däck finns tre alternativt fyra större kabiner med egna badrum för sex till åtta gäster. Designen kan anpassas helt individuellt i samarbete med Princess Design Studio. Besättningen bor i utrymmen föröver, i tre kabiner med separata badrum.

Ägarens kabin ligger på huvuddäck, i anslutning till kontor och andra mer privata utrymmen.

Båten har gott om panoramafönster för att släppa in ljus och ge en rejäl volymkänsla.

En av anledningarna till den lyxiga miljön är att Princess Yachts International sedan 2008 ägs av lyxvarugruppen L Capital 2 FCPR, som sponsras av LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) och Groupe Arnault.

Mer om Princess 35M:
Båten är ytterligare ett steg i företagets strävan att bygga riktigt lyxiga produktionsyachter för en internationell kundkrets.
Den första båten har ett stålgrått skrov och högsta finish i alla detaljer. Det exemplar som visas i Cannes tillhör en ägare från Mellanöstern, som har valt en sober inredning i brunt och beige med eleganta trädetaljer på många platser.
Båten har stora sociala ytor med en elegant salong, rymligt för- och akterdäck samt en riktigt stor flybridge.
Princess 35M är en systermodell till den lite större men betydligt äldre Princess 40M och en fortsatt utveckling av företagets M Class.
Designen innehåller bland annat sociala utrymmen som anspelar på ”Beach Club”. Det innebär stora sittytor och soldynor, bar med pentry med mera. Båten tar sex eller åtta gäster, beroende på designlösning.
Båtens brygga med förarplats nås både från flybridge och inre utrymmen. Förarplatsen är designad som på en riktigt stor yacht med stor överskådlighet över instrumenten och all elektronik i toppklass.
Utrymmena under däck kan specialbeställas. Den här kunden har valt att ha ett antal gästkabiner plus utrymmen för besättning. Här finns också gott om fönster med plusinsläpp, öppningsbara tak, två walk-in-closets, duschar och allt annat som behövs för ett förstklassigt liv på sjön.
Princess varv i engelska Plymouth drabbades hårt av översvämningar tidigt i våras, men är redan igång igen. Liksom konkurrenterna Sunseeker upplever Princess att det är mycket bättre tider med en starkt ökande försäljning, något som även intygas av Beneteau Group som hade en välbesökt presskonferens på tisdagen.
Info: www.princessyachts.com

Från nybörjare till att segla EM- ett besök på Båtmässan förändrade Daniel Lundahl och hans sambo Malin Vångfors båtliv totalt. Läs hela artikeln….

Sjöräddningssällskapet satsar på stationen på Käringön och vill bygga en ny anläggning där eftersom den nuvarande har blivit för liten.

Det är tidningen Bohusläningen som skriver om SSRS planer. Så här skriver tidningen:

“De nuvarande byggnaderna som Sjöräddningen använder på Käringön är för små. Nu görs ett försök att bygga en ny stationsbyggnad i hamnen. Frågan att pröva utbyggnaden i en planprocess ska diskuteras i kommunen inom kort.”

Info: http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.4434964-sjoraddningen-vill-bygga-ny-station#sthash.UGzfx8fO.dpuf

Från nybörjare till att segla EM- ett besök på Båtmässan förändrade Daniel Lundahl och hans sambo Malin Vångfors båtliv totalt.

På senaste Båtmässan lockades Daniel och Malin, båda 28 år, av en monter som visade upp en 505-jolle. Fräcka, snabba kappseglingsjollar med toppfarter på 20 knop.

– På temat” Förverkliga dina drömmar” sökte de folk som ville lära sig segla 505 med målet att segla EM. Det tyckte vi lät spännande så vi anmälde oss, berättar Daniel som bara hade seglat kölbåt med kompisar någon enstaka gång, hans sambo Malin däremot är uppvuxen i en seglarfamilj.

Bland många sökande blev Daniel och Malin utvalda och fick fri tillgång till en 505, material och rutinerade tränare. I somras seglade de först SM, därefter EM som avgjordes i augusti i Varberg.
Köpt en båt

– Vi är nöjda med EM även om det inte blev någon framskjuten placering. Att lära sig segla och tävla har varit hur härligt som helst, berättar Daniel som precis köpt en båt tillsammans med Malin.

– Vi letade efter en 505 men hittade inte riktigt vad vi ville ha. Istället har vi köpt en X 99, en relativt snabb kölbåt som vi ska semestra med på västkusten till sommaren. Samtidigt har vi inte gett upp tanken på en 505, det är en jolle vi älskar.

Om någon hade sagt till er innan Båtmässan, att snart ska ni segla EM- vad hade ni tänkt då?

Det hade vi väl tagit som ett stort skämt. Men på nästa Båtmässa ska vi vara med och berätta om våra upplevelser i 505-montern och peppa andra som anmäler sig till samma uttagning som vi gjorde. Det kommer de aldrig att ångra!

Källa och foto: Båtmässan.

Båtmässan arrangeras 6-14 februari 2016.

Det blev ett mycket positivt mottagande vid den första pressvisning av produktionen av den nya svenska motorbåten HOC 33. Båten ska byggas i en fabrik på Gotland av företaget Swedish Composites AB. Det är den första stora produktlanseringen där på många år i båtbranschen.

Flera media har rapporterat från fabriken samt intervjuat personer bakom HOC 33. Bland andra finansiären, Håkan Lindström.

Läs reportaget i HelaGotland här: Info: http://www.helagotland.se/ekonomi/bilder-sa-blir-nya-superbaten-12207052.aspx

Så här skrev Båtliv om båten tidigare i höst:

HOC 33 P – första modellen för nytt svenskt båtmärke
Ett nytt svenskt båtmärke närmar sig lansering när HOC 33 P går i sjön för tester utanför Visby i november. Båtliv har pratat med Ville Djurberg, personen bakom HOC. Petestep har fått patent godkänt.

Vilhelm Djurberg, som under många år arbetat med exklusiva segelbåtar är personen bakom det nya motorbåtsmärket HOC. Hans kappseglingskompis Jonas Danielsson på Petestep AB berättade om Petesteps innovation för planande båtar och Ville blev snabbt på det klara med vad han ville göra härnäst.

– Petestep hade just lämnat in patentansökan på en ny teknik för planande båtar och i mina ögon verkar den kunna bli rena paradigmskiftet för planande båtar, berättar Vilhelm. Båtarna blir mjukare, snålare, tystare, sidstabilare och säkrare än båtar med vanlig v-botten eller stegad botten.

Tanken på en ny sorts motorbåt och att vara först med Petestep blev starten på HOC Yachts. Designerna Jens Blomquist och Patrik Ekman kontrakterades inom dagar och man enades om en 33 fots båt i komposit. På Gotland gick några av Sveriges bästa båtbyggare lediga efter att Nimbus konkurs hade dragit med sig båtfabriken i Visby i fallet. Ett nytt bolag, Swedish Composites AB, hade startat och de blev snabbt med i processen. Idag arbetar där 14 av landets mest erfarna båtbyggare som bygger HOC på heltid med en högre kvalitetsnivå än man tidigare haft i fabriken där Nimbus och J-Craft tillverkats.

HOC 33 P har moderna men ändå klassiska linjer. Detaljerna och systemen i båten ska hålla en mycket hög nivå enligt Ville. Man säger sig ha varit i varenda detalj för att se om den kan förbättras mot dagens och menar att det gör skillnad på HOC 33 P. Man har även lagt stor möda på att integrera produktion och konstruktion för att få högsta kvalitet och en mycket effektiv byggprocess. Om resultatet blir vad man säger så verkar det lovande.

Enklast märker man ambitionerna på förarmiljön där man tagit stora steg, inspirerade av nya Volvo XC90, Tesla, Apple och Google. Hela färden och alla instrument och informationer finns på en 29” välvd skärm, men kan lika lätt presenteras och användas på tablets och smartphones.

Ville berättar att ett separat bolag har bildats för att på sikt kunna sälja båtsystemet till andra.

– Vi tänker lite som man gör med paddorna och Sonos, fyller Vilhelm på. Vi vill att HOC 33 P ska vara enkel att använda så att man kan njuta fullt av färden och stunderna ombord.

Den allra största nyheten med HOC 33 P är ändå båtbotten.

– Vi har kört med Petesteps teknik och vet att den ger en tidigare omöjlig kombination av mjukhet och snålhet. Petestep omvandlar båtens spray till framfart, lyft och stabilitet. En ytterligare effekt är att mycket av dagens skrovljud försvinner.

Vi räknar med bekväma och säkra färder även när det blåst upp och andra båtar i samma storlek har det jobbigt. Vi kan hålla hög fart över havet och även åka långt på en tank eftersom förbrukningen är låg.

Tekniska fakta
Båtdata
Längd 10,17 m
Bredd 3,04 m
Bränsletank 400 liter
Vattentank 100 liter
Svartvattentank 100 liter
Batterier 12V/ 400 Ah
Bäddar 2 + 2
CE-klass B (Offshore), 8 pers
Motor Volvo Penta D6-400 hk
Info www.hocyachts.com

Pris presenteras vid lansering på www.hocyachts.com där man även kommer kunna beställa sin HOC. Följ HOC Yachts på Facebook.

Den senaste omgången av Volvo Ocean Race blev den bästa och mest välbevakade någonsin. Det framgår av den slutliga Race Report som lämnas av organisationen bakom Volvo Ocean Race. Drygt 2,4 miljoner människor besökte Race Village – den högsta siffran hittills. Racet lockade över tre gånger fler företagsgäster än tidigare. Läs hela artikeln….

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, vill höja målen för hur bestånden av lax och öring i svenska vatten ska utvecklas. Läs hela artikeln….

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, vill höja målen för hur bestånden av lax och öring i svenska vatten ska utvecklas.

– Med rätt åtgärder och satsningar tror vi att återvandringen av lax och öring till våra älvar och vattendrag kan öka kraftigt på bara tio år. För att nå dit krävs en förvaltning som är bättre anpassad till varje bestånd, säger Håkan Carlstrand.

De nya målen presenteras i en rapport som i dag lämnas över till regeringen.

Rapporten har tagits fram på uppdrag av regeringen och i samråd med Jordbruksverket. Den innehåller förslag på hur förvaltningen av lax och öring i svenska vatten bör utvecklas och utformas i Skagerrak, Kattegatt och Östersjön.

I Sverige finns i dag nära 40 unika laxbestånd fördelade över västkusten och Östersjön. Längs vår kuststräcka finns även cirka 800 bestånd av öring.

– De flesta laxbestånd har i dag en ganska bra utveckling men vi har också bestånd som ligger långt från de mål som satts upp av exempelvis EU. Bäst utveckling ser vi i några av Norrlandsälvarna och sämst är den på syd- och västkusten, säger Jens Persson. utredare på enheten för fiskereglering på HaV

– Öringsbestånden är svårare att bedöma men här ser vi i stället en bättre utveckling på syd- och västkusten än i Bottenhavet.

HaV vill höja ambitionsnivån genom att sätta högre mål för beståndsutvecklingen, utveckla en mer lokalt och regionalt anpassad förvaltning för olika bestånd samt införa åtgärder för att få bättre kunskap.

– Vi vill ha mer lax och öring i svenska vatten. Det är viktigt för ekosystemen i våra hav och vattendrag samt för landsbygdens utveckling, exempelvis genom fritidsfiske, fisketurism och yrkesfiske, säger Håkan Carlstrand, utredare på enheten för fiskereglering på HaV.

– Vi vill få tillbaka lax och öring i de vattendrag där det förr fanns bestånd men där de försvunnit på grund av exempelvis vattenkraftsutbyggnad. På sikt bör utsättningen av lax och öring fasas ut till förmån för andra åtgärder som återskapar naturlig reproduktion.

I dag ligger det så kallade MSY-målet för Sveriges laxförvaltning på 75 procent, det vill säga att varje enskilt vattendrag ska producera minst 75 procent av den maximala produktionen av laxungar. HaV vill höja detta till 80 procent, samma mål som Finland har.

– Målen för laxproduktionen ska uppnås så snart som möjligt, dock senast 2025. Bestånd som inte bedöms nå dessa mål ska identifieras, orsakerna klarläggas och senast 2020 ska en åtgärdsplan för att restaurera bestånden tas fram, säger Jens Persson

För att klara detta och andra mål behövs mer resurser men också en ökad samordning och utbyte av erfarenheter mellan HaV, länsstyrelser och fiskerättsägare. HaV föreslår att regeringen ger länsstyrelserna i uppdrag att samordna och bedriva fisketillsyn. HaV vill också få möjlighet att kräva att fritidsfiskare rapporterar in sina fångster, i dag omfattas bara yrkesfiskare av sådana krav.

– Vad gäller bestånden av lax- och öring i Torneälv så är det en gränsälv där Sverige har gemensam förvaltning med Finland. Vi ser gärna att en långsiktig svensk-finsk strategi tas fram för utveckling av bestånden och fisket i älven, säger Håkan Carlstrand

HaV har tagit fram rapporten i nära samråd med Jordbruksverket, Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, och länsstyrelserna. HaV har också arrangerat flera workshops och möten runt om i landet med ett stort antal deltagare som bidragit med kunskap och förslag.

Foto och källa: HaV.

Den senaste omgången av Volvo Ocean Race blev den bästa och mest välbevakade någonsin. Det framgår av den slutliga Race Report som lämnas av organisationen bakom Volvo Ocean Race. Drygt 2,4 miljoner människor besökte Race Village – den högsta siffran hittills. Racet lockade över tre gånger fler företagsgäster än tidigare.

När målskottet sköts i Göteborg 27 juni för den tolfte upplagan av det 42 år gamla Volvo Ocean Race startade också arbetet med den slutliga sammanställningen, kallad Race Report.

Ur den framgår bland annat:
• Ett rekordstort antal (70 471) affärsbesökare kom till Volvo Ocean Race. Det är mer än tre gånger så många som den tidigare högsta siffran, som uppmättes 2011–12. Det bekräftar racets status som plattform för segling med sponsorer.
• Det högsta antalet besökare (2,4 miljoner) någonsin. Ökningen var 16 % jämfört med Volvo Ocean Race 2011–12.
• En ökning med 140 % i online nyhetspublik i 113 länder och 27 % i TV-tid (293 miljoner Euro). Detta beror bland annat på båtarnas Onboard Reporters och allmänt bättre mediabevakning.
• 7 663 timmar global TV-tid. En ökning med 59 % jämfört med 2011–12.
• Deltagande team fick ett genomsnittligt mediavärde på 47,5 miljoner Euro.

– Volvo Ocean Race erbjuder havskappsegling i världsklass och unika möjligheter både på vattnet och i hamnarna. Antalet gäster för att ta del av programmet har tredubblats under den senaste upplagan, säger racets avgående VD, norrmannen Knut Frostad.

En av de mest uppskattade delarna var ”Guest Onboard experience”, något som gav 2 451 gäster möjligheten att segla med en av de sju Volvo Ocean 65-båtarna. Det är i sig en ökning med 58 % jämfört med 2011–12.

– Vi ger fler människor än någonsin möjligheten att känna på kappsegling precis som det är att delta i racet, tillsammans med de professionella seglarna. Det är en upplevelse man inte kan köpa för pengar.

Racet gav också några exklusiva möjligheter, inklusive en stjärnfylld Awards Nights vid varje stopover, guidade turer på båtarna och skräddarsydda program på olika sätt. Det var även en framgång för själva seglingstävlingen.

– Vi fick uppleva ett race där sex av sju båtar vann något offshore leg eller In-Port Race, säger Frostad.

Seglare från 19 olika nationer deltog i tävlingen. Den segrande båten, Abu Dhabi Ocean Racing, hade den största mixen av nationaliteter med ett genomsnitt på 6,9.

En tydligen förändring mot tidigare race är att stoppen i hamnarna blir allt kortare och innehåller allt fler aktiviteter. Detta bidrog till att till exempel ”Another Day At The Office” räknade in 497 500 fans ombord på båtarna.

Nästa upplaga av Volvo Ocean Race – den 13:e – startar i Alicante 2017. Sju hamnar – Alicante, Auckland, Kapstaden, Cardiff, Göteborg, Lissabon och Newport – har redan tillkännagetts. Den fullständiga rutten blir offentlig 2016.