Nu drar världens största fototävling igång! Förra året vann en bild på ett k-märkt fartyg den svenska deltävlingen.
– Det vore väldigt roligt om vi kunde göra om bedriften även i år, säger Claes Wollentz, 1:e intendent på Sjöhistoriska museet.
Wiki Loves Monuments har i Guinness rekordbok kallats världens största fototävling, en tävling som pågår i flera länder samtidigt, där vem som helst får delta.
Tävlingen fokuserar på våra kulturskatter. Tanken är att samla in bilder på kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader över hela världen, bland många andra de 130 fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet i Stockholm.
– Vi har hittills fått in flera värdefulla nya bilder, som hade varit svåra att samla in på annat sätt, säger Claes Wollentz, som är en av de ansvariga för k-märkningen.
Hans kollega Fredrik Blomqvist håller med.
– Det här är också ett sätt för de k-märkta fartygen att få uppmärksamhet, framförallt de människor som lägger ner så otroligt mycket tid och arbete på att bevara det flytande kulturarvet.
Tävlingen, som pågår under hela september, är inledningsvis indelad i landstävlingar. I Sverige är tävlingen dessutom indelad i kategorierna fornminnen, k-märkta byggnader, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg. En jury utser vinnare i de fyra kategorierna, dessutom går de tio bästa svenska bilderna vidare till en internationell final.
Förra året blev en bild på segelfartyget Sarpen bästa svenska bild. Fartyget, med hemmahamn i Simrishamn, vann även första och tredje plats i fartygsklassen. På andra plats i fartygsklassen hamnade Ejdern, med hemmahamn i Södertälje.
Bakom tävlingen står Wikimedia, som bland annat ligger bakom det webbaserade uppslagsverket Wikipedia.
Var med och tävla – så här gör du!
På Wiki Loves Monuments webbsida (commons.wikimedia.org) skapar du ett användarkonto, om du inte redan har ett, och laddar upp dina bilder. Du kan ladda upp bilder mellan 1 september och 30 september 2015.
Här finns också en lista över de fornminnen, byggnadsverk, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg som ingår i tävlingen.
Listan över k-märkta fartyg hittar du även på Sjöhistoriskas webbplats (sjohistoriska.se/k-markta-fartyg)
Peter Helgesson tyckte bordet var lite för lågt och att han enklare ville komma mellan bord och mast. Inga problem att avvika från standard. Det är standard att man gör just det. Få segelbåtar har lämnat Rosättra utan att kunden har satt sina egna avtryck.
– På Rosättra diskuterar man inte med kunden. Man reflekterar. Även när de sa nej eller avrådde från mina mer eller mindre genomtänkta förslag fick jag en känsla av att de förstår att segelbåten är en jätteinvestering och man blir respektfullt behandlad berättar Peter.
Peter har seglat hela sitt liv med lite avbrott för sommarstuga och intensivare arbetsperioder som egenföretagare. Han har testat kvalitetsbåtar mellan 36 och 40 fot och kravlistan var från början kort och precis:
Dusch under däck, kunna seglas ensam, styv och snabb, praktisk. Valet blev en Linjett 37.
När väl bygget var igång och Peter Helgesson såg möjligheter växte aptiten. Det blev även en bogpropeller med lucka för mindre bromspåverkan, el-winsch för storfall men även ankare, förstärkning under däck för framtida kutterstag, och lite till.
Rådgivning allt viktigare
Det som börjar med en maghognystock slutar med en inredning som väcker beundran och drömmar. Inredningen är Linjettens adelsmärke. Utrustningslistan kan bli oändlig. Det är här kunderna kan påverka och förverkliga idéer.
– Det är klart att så långt det är möjligt försöker vi bygga som kunderna vill ha det, men det är klart att det inte alltid är tekniskt möjligt säger Markus Gustafsson, VD på Rosättra Båtvarv.
Och det är just det. Det gäller att lära känna kunden för att förstå behoven. Hur kommer båten användas? Även den snabba tekniska utvecklingen ändrar oavbrutet förutsättningarna och lösningarna.
– För allt fler är datorer ett måste på land och blir mer och mer självklart även ombord. Men ett hinder är tillgången till el säger Kristoffer Gustafsson på Rosättra Båtvarv.
Nu kommer Kristoffer igång ordentligt. Han talar om placering av givare, antenner, hur man undviker energiförluster, om trådlöst kontra kabel, wifi och uppkopplingar till nätet. Han pratar om var eluttagen kan sättas, om förkortat avstånd mellan batterier och generatorer.
Varvets roll har utvecklats och förändrats. Från att utföra och tillgodose behov till att även förklara och reda ut behoven från allt vad gäller val av segel, motorstyrka, inredning till navigation och elektronik. Rådgivarrollen har blivit allt viktigare.
– Man måste lära sig lyssna på både kunder och leverantörer och sedan väga samman vad som kommer fungera bäst för varje person. Inte minst på längre sikt avslutar Kristoffer Gustafsson.
I helgen kan du reflektera med Rosättra Båtvarv på flytande båtmässan ”Allt på Sjön” 28-30 augusti i Gustavsberg.
Svenska RIB-företaget Agapi har varit skickliga med att lansera nya båtkoncept och nya RIB-modeller. Det allra senaste är denna Agapi 950 med dubbla Yamaha 300 hk på akterspegeln.
Båten har ett stort fartområde för cruisingkörning: 18–40 knop. Bränsleförbrukningen ligger på 2–2,6 l/Nm vid en marschfart på 20–40 knop och enligt Agapi själva planar båten upp i stort sett utan planingströskel.
Toppfarten med de två stora utombordarna är hela 55 knop
Båten visas på Allt på Sjön i Gustavsberg, som är öppen 28–30 augusti.
Så här skrev Båtliv om Agapi 950 i nr 1–15:
Rymlig RIB klarar många behov
Nya Agapi 950 är en mångsidig båt för familjens olika behov. Dessutom har den rejäla fartresurser och är byggd i hög kvalitet.
Starten för svenska Agapi var en 9 m RIB (Rigid Inflatable Boat) som producerades i Kina. Tanken var att ta fram en trailerbar och mångsidig båt för alla som enkelt ville komma ut på sjön och ha ett okomplicerat båtliv.
– Vi skapade Agapi 900 för att fånga ett koncept med det bästa från kabinbåtar. Den skulle ha allt det man behöver för att kunna stanna ute på sjön en helg, säger Agapis grundare Peder Asplund, som tidigare bland annat har haft en större Nord West flybridgebåt.
– Vi hade redan fått smak för RIB-konceptet. Båtens vikt var central eftersom vi alltid hade båten på trailer. Därmed krävs ingen bottenmålning och heller ingen fast båtplats. På köpet fick vi fick ett helt annat och mer flexibelt båtliv än tidigare.
Lillasyster Agapi 750 har varit lite av en säljsuccé med över 30 båtar sålda sedan premiären 2013. Då Agapi nu går internationellt och varvet i Kina inte kunde möta de volymer som krävdes har Agapi flyttat tillverkningen till Polen.
I år har Agapi ingått ett samarbete med polska Delphia Yachts, som nu producerar Agapis samtliga modeller. Det har inneburit en helt ny nivå för både båtkonstruktion och kvalitet, inte minst i detaljerna. Efter att produktionen har flyttat till Polen är både känslan och utförandet i den svenskdesignade Agapi 950 helt rätt.
Båtliv provkörde Agapi 950 utanför Stockholm en kall decemberdag. På akterspegeln satt en Yamaha V8 utombordare på 350 hk. Det är största motoralternativet vid singelmontage och även det mest intelligenta motorvalet.
Toppfarten med V8:an och en fyrbladig propeller är över 45 knop. Bränsleförbrukningen med den här motorn ligger på 1,7–1,8 lit/Nm i marschfarter upp till 35 knop, men därefter går förbrukningen snabbt över 2 lit/Nm när den mäktiga motorn får varva ut.
Den båt vi körde hade en bracket för att ge rätt tyngdpunkt. Bracketen gör även att Agapi 950 kan byggas med samma formar både för utombords- och inombordsmotor, där Volvo Penta D4–300 hk och Yanmar V8 diesel finns som alternativ. För den som vill ha dubbla utombordsmotorer kan båten förses med upp till 2×300 hk. Toppfarten lär då överstiga 50 knop med marginal.
En singelmonterad V8 känns som ett klokt val på Agapi 950. Båten känns lätthanterlig och rörlig i sjön. Den svarar snabbt på gas, accelerationen är bra och båten är smidig och trygg att hantera med goda fartresurser som räcker till för de allra flestas behov.
Ytterligare en fördel med en enda motor är att vikten hålls nere så att båten kan lastas på en trailer. Vid transport vakuumtöms tuberna så att de inte fladdrar i vinden. Vikten är från 2,4 ton med en motor och med trailer från 3,1 ton. Detta gäller tom båt, med fulla tankar kan totalvikten komma över 3,5 ton. Med körkort för tungt släp går det därmed att dra Agapi 950 efter en bil som till exempel BMW X5, Audi Q7 eller Porsche Cayenne.
Navigeringen i en Agapi sköts med iPad och Seapilots navigationsapp. Det känns lite ovant för en förare som är van vid ”riktig” navigator, men det fungerar bra och känns naturligt enkelt tack vare gränssnittet i iPad.
Konstruktionen med ett balksystem i kolfiber gör att båten är både stum och styv. Hela känslan är kvalitet med Agapi 950, som går tyst i sjön.
Agapi använder franska tuber i Hypalon av samma typ som i Goldfish. När båten trailas sugs luften ur och ekipaget håller därmed rätt bredd för att köras på släpvagn.
Liksom på tidigare versioner använder Agapi Flexiteek som standard på däcket. I den här båten har tillverkaren gått över till nya Flexiteek generation 2, som är lättare och inte blir lika varmt i solen som tidigare kulörer.
Vår enda anmärkning gäller förarplatsen, som dock justeras till kommande båtar. Det blir då två nivåer för förare med olika längd. Båten är främst byggd för att sittande förare, som har god sikt både framåt och runt om. De goda sjöegenskaperna medför att föraren spontant sitter ner.
Cockpit är skyddad med en topp, som även den byggs i kolfiber. Båten är försedd med ett stort kapell och ett mindre som täcker förarutrymmet. I kombination med värmare (standard) gör detta att man kan använda båten även när det är kallt ute.
Akter om förarplatsen finns en stor sittyta med plats för upp till åtta vuxna. Utfällbara sittplatser på sidorna kan även användas till sittplatser, kojer eller solbäddar. Akterutrymmet är väl utnyttjat med en smart och rymlig badplattform med sittplatser för den som vill njuta av solen.
Under däck har den här RIB-båten två fullängdskojer för vuxna i fören. Utrymmet kan skiljas av med draperi. Den har också två fullängdskojer midskepps och två extrakojer i sittbrunnen.
Båten är utrustad med spoltoalett. Utrymmet är inte så stort, men en person på 1,90 m kan gå in baklänges och använda den som planerat…
Agapi 950 är en välutrustad båt. Förutom kyl, värmare och pentry ingår bland annat helkapell, power steering, Fusion ljudanläggning och LED-belysning i hela båten.
Priset är från 1,6 Mkr med en motor. Med Yamaha 350 hk V8 kostar båten 1,9 Mkr och med inombordsdiesel stiger priset över 2 Mkr.
Tekniska fakta
Längd: 9,92 m
Bredd: 3,06 m
Djupgående: 0,45 m
Vikt: 2,4 ton
Bränsletank: 300 liter
Vattentank: 80 liter
Fart: 40–50+ knop
CE-klass: C
Personer: 12
Utombordare: 300–500 hk
Inombordare: 300–370 hk
Pris: från 1,6 Mkr
Info: www.agapiboating.com
Det tar bara några minuter att själv installera kameralarmet YOYOCam 3G Indoor. Med inbyggd rörelsesensor (PIR) och en inbyggd högupplöst kamera är 3G Indoor en kraftigt uppdaterad version av den populära föregångaren. Yoyomotion lanserade nyligen den nya larmkameran på den svenska marknaden.
Med YOYOCam 3G för inomhusbruk är det enkelt att slippa oroa sig för hemmet, fritidshuset, bilen, båten eller husvagnen oavsett var du befinner dig. Händer något skickas ett SMS-larm direkt till din mobil följt av högupplösta bilder. Den nya och kompakta modellen YOYOCam 3G har tagits fram med fokus på användarvänlighet, teknik och funktion. Resultatet är en prisvärd ”gör-det-själv-lösning” med enkel installation och hantering via app.
– Allt som behövs för att installera YOYOCam 3G är ett SIM-kort från valfri operatör, elström samt några minuter av din tid. Följer man dessutom den pedagogiska guiden på svenska klarar vem som helst av att göra installationen utan några särskilda förkunskaper, säger Johan Tysklind, produktansvarig på Yoyomotion.
Varken nätverk- eller tillgång till internet krävs för att koppla upp YOYOCam 3G utan kommunikationen sker direkt via 3G/GSM. Att ställa in extrafunktioner som exempelvis schemalagd aktivering och intervaller för bildtagning hanteras via en användarvänlig app på svenska – både för iPhone och Android. YOYOCam 3G Indoor har inbyggd infraröd rörelsedetektor samt högupplöst kamera med mörkerseende. Temperatur- och strömbrottsvakt finns inbyggda som larmar via SMS vid strömavbrott eller avvikande temperatur.
– YOYOCam 3G fungerar dessutom som ett utmärkt komplement till villalarmet om man själv vill se vad som händer när ett larm går. Detta ger användaren en möjlighet att avstyra falsklarm och spara pengar på onödiga utryckningar, säger Johan Tysklind.
YOYOCam 3G kan också kompletteras med tillbehören: trådlös rökdetektor/brandvarnare, extra trådlös rörelsedetektor (PIR), magnetsensorer för dörr och fönster samt siren.
Pris 2 895 kr.
Info: www.yoyomotion.se
Den 28–30 augusti är det dags för ostkustens största flytande båtmässa, Allt på Sjön i Gustavsberg. Under tre dagar kommer över 270 nya båtar visas upp i sjön och på land, allt från enkla roddbåtar och trendiga enkla dagseglare till sportiga daycruisers samt lyxiga yachter.
Av dessa är cirka 30 stycken Sverige- eller världsnyheter. Det kommer även att finnas en stor båttillbehörsutställning med 80 utställare för allt som behövs till båtlivet. Allt detta gör femårsjubilerande Allt på Sjön i Gustavsberg till Sveriges största flytande båtmässa.
– Vi fortsätter vår satsning på en särskild prova-på brygga med jolle- och kölbåtssegling, RIB-körning för barn m.m. samt uppvisningar. Något som visat sig vara mycket uppskattat av besökarna, säger Patric Borén, projektledare för Allt på Sjön.
Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl. 10–18 varje dag 28–30 augusti. Det är fri entré och gratis parkering.
Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som väljer att åka kommunalt går det bussar med hög turtäthet från Slussen. Hållplats är Farstaviken.
Allt på Sjön arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Arcona Yachts, SF Pontona och Värmdö Kommun.
Info: www.alltpasjon.nu
Foto: SF Pontona.
Nyheter på Allt på Sjön 2014
Segelbåtar
Arcona 465 (världspremiär)
Bente24
Carisma 22 Cruiser
FAREAST 28R
Hanse 315 (världspremiär)
Linjett 43 (världspremiär)
Motorbåtar
Agapi 950
Alukin SC650
Bavaria Sport 300
Bavaria Sport 360
Bella Raid (Sverigepremiär)
Buster L (Sverigepremiär)
Buster LX
Buster Magnum E (Sverigepremiär)
Buster S-Fish
Buster XL Pro
Cobrey 28 (Sverigepremiär)
Dahl P10 (Världspremiär)
Delta 400SW
Dexter (Sverigepremiär)
iSloep Rapida 590 (Sverigepremiär)
iSloep Rapida 750 (Sverigepremiär)
Lagoon MY40
Linssen GS 36,9 AC (Sverigepremiär)
Nordstar 26
Nordstar 32 (Sverigepremiär)
Ockelbo B18AL
Seacat 590
Sun Tracker Party Barge 24 XP3
Vector 25 (Sverigepremiär)
Viggo C8
Snart åtta månader har gått sedan skärpta regler mot svavelutsläpp från fartyg infördes i bland annat Östersjön och Nordsjön. Transportstyrelsen har tagit cirka 300 oljeprover från fartyg som trafikerar svenska vatten. Ungefär 3,5 procent av dem har visat på överträdelser av den tillåtna svavelhalten.
Den 1 januari 2015 började nya regler i ett EU-direktiv att gälla som innebär att gränsen för den högsta tillåtna svavelhalten i fartygsbränsle sänktes kraftigt. Svaveldirektivet (2012/33/EU) innebär att den högsta tillåtna svavelhalten i marina bränslen inom svavelkontrollområden (SECA, Sulphur Emission Control Area) från och med 1 januari 2015 är 0,10 viktprocent. SECA-områden är Östersjön, Nordsjön, Engelska kanalen och Nordamerikas kustområden. Det innebär alltså att fartyg som trafikerar svenska vatten berörs.
Transportstyrelsen ansvar för tillsynen av reglerna kring svavel i marint bränsle. För att kontrollera att de nya reglerna följs har myndigheten utökat antalet inspektioner av fartyg som trafikerar svenska vatten. Vid en svavelinspektion gör Transportstyrelsen både dokumentationskontroll av till exempel bunkerkvitton och tar bränsleprover.
Sedan de skärpta svavelreglerna infördes har Transportstyrelsen fram till slutet av augusti tagit cirka 300 oljeprover på fartyg som anlänt till svenska hamnar. Av dessa har 10 prover visat på misstänkta överträdelser, det vill säga cirka 3,5 procent av proverna. Alla dessa fall har lämnats vidare till utredning om åtalsanmälan. Proverna som överskrider gränsvärdena kommer både från fartyg som går enbart inom SECA-området och tillfälligt inom SECA.
– Siffrorna från Sverige överensstämmer ungefär med hur det ser ut inom EU som helhet, säger Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen. Sverige tar oljeprover i större omfattning än de flesta andra EU-länder.
Transportstyrelsen kommer att fortsätta arbeta för att tillsynen ska ske där den största risken för överträdelser finns och kommer även införa nya tillsynsmetoder från och med hösten 2015. Bland annat har myndigheten upphandlat bärbara mätinstrument som inspektörerna kommer kunna ha med sig ombord för att direkt få en indikation om fartyg har fel bränsle i tankarna.
– Vi kommer även att fortsätta att samarbeta med bland annat Chalmers gällande möjligheterna att använda mer avancerade tillsynsmetoder, säger Ingrid Cherfils.
Chalmers har idag en landbaserad mätstation utanför Göteborgs hamn som kan ”sniffa” till sig avgaserna från fartygen.
Garmin presenterar nu Montana 610, 680 och 680t med en uppdaterad 8MP kamera för högkvalitativa geotaggade foton, GLONASS för snabbare och bättre positionering, samt 250 000 förinstallerade geocachar.
Nya Montana 600-serien har en robust konstruktion med olika monterings och batterialternativ. De stöder Garmins breda sortiment av kartor plus att det ingår en gratis prenumeration på BirdsEye Satellitbilder.
– Nya Montana är redo för alla äventyr, säger Martin Resch, produktchef för Garmin Outdoor.
– Oavsett om du åker båt, cyklar i Alperna, vandrar genom vildmarken, geocachar eller behöver hjälp med att hitta till närmaste bensinstation kan Montana visa vägen.
Nya Montana har en uppdaterad vändbar 4 tums skärm som fungerar även med handskar på. Den är robust och vattentät ner till 1 meter i 30 minuter (IPX7). Alla enheterna har en 3-axlad elektronisk kompass, barometrisk höjdmätare och en högkänslig GPS-mottagare med stöd för GLONASS som ger dig snabbare och exaktare GPS-mottagning även i tät skog och mellan höga berg. Montana 680 och 680t har en 8MP digitalkamera för högkvalitativa bilder som automatiskt geotaggas så du enkelt kan navigera tillbaka till exakt samma ställe igen.
Nya Montana levereras med en förinstallerad grundkarta och ett års prenumeration på BirdsEye satellitbilder. Vill du komplettera med andra detaljerade kartor som sjökort, topografisk karta eller vägkarta finns det gott om internminne och plats för ett micro-SD-kort. Montana 680t är förladdad med en topografisk Europakarta på 1:100 000.
Med hjälp av en rad olika fästen kan Montana användas på både båtar och alla möjliga sorters fordon. Tillsammans med ett bilfäste och CityNavigator vägkartor blir den en bil-GPS med talade instruktioner och vill du ha den på din motorcykel finns det ett robust fäste för det. Enheterna har ett flexibelt dubbelt batterisystem där du antingen kan använda ett uppladdningsbart litiumjon-batteri eller tre vanliga AA-batterier för en batteritid på upp till 22 timmar.
De nya Montana 600-enheterna gör papperslös geocaching lättare än någonsin. Varje enhet är förprogrammerad med 250 000 cacher från geocaching.com med all information som du behöver för att hitta de gömda skatterna. Vill du ladda ner andra cacher till din enhet finns det plats för miljontals fler. Montana har också trådlös överföring om du vill dela waypoints, rutter, spår och geocacher med andra kompatibla Garmin-enheter.
Nya Montana beräknas finnas tillgänglig i oktober 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 5 699:- för 610, 6 199:- för 680 och 6 699:- för 680t.
Oracle USA, som vunnit de två senaste gångerna i seglingstävlingen America’s Cup, tar nu hjälp av den europeiska flygplanstillverkaren Airbus för att få ännu vassare prestanda.
I helgen 29-30 augusti tävlar teamet i Sverige i Louis Vuitton America’s Cup World Series vid Långedrag, utanför Göteborg.
Segling och flyg har många gemensamma nämnare – och i all synnerhet nu i America’s Cup Class-båtarna, som flyger fram över havsytan med vingformade segel. Allt handlar om lättviktsdesign, aerodynamik och avancerad teknik. Det innebär att seglingen kan dra stor nytta av de tekniker som används inom flygning, och vice versa.
Det här har Oracle Team USA och Airbus tagit fasta på. Drygt 20 tekniker från Airbus arbetar tillsammans med Oracle Team USA inom områden som aerodynamik, instrumentering och simulering, kompositmaterial, strukturer, styrsystem och dataanalyser.
Samarbetet syftar till att utbyta erfarenheter, med målet att hjälpa Oracle Team USA att försvara sin titel 2017 och vinna America’s Cup för tredje gången i rad (något som aldrig har hänt tidigare i tävlingens 160-åriga historia).
Buster förnyar sin långvariga favoritmodell, den fem meter långa Buster L. Den nya båten lanseras för säsongen 2016 och visas för allmänheten vid höstens flytande utställningar i Helsingfors, Stockholm (Allt på Sjön) och Oslo.
– Den nya Buster L är säsongens största nyhet år 2016. Eftersom det är fråga om en modell som i åratal befunnit sig på toppen av försäljningslistorna har vi verkligen satsat på utvecklingen av båten. L är mer sjöduglig, mångsidigt användbar och välfungerande i vardagen och har bättre förvaringsutrymmen än tidigare, berättar produktutvecklingsdirektör för Buster Anders Kurtén.
Den populära Magnum-serien av öppna båtar å sin sida utökas med en alldeles ny båt, Buster Magnum E, som har djärv formgivning och glasfiberdäck.
I Magnum E nyttjas Buster Cabins skrov som har konstaterats vara en lyckad lösning. Akterns djupa V-vinkel, fören som skär genom vattnet och den låga tyngdpunkten ger skrovet köregenskaper och vågbeteende av toppklass och smidig driftåkning. Tack vare den måttliga totalvikten och den mycket gynnsamma längsgående tyngdpunkten kommer skrovets sportiga sida lätt fram.
Bland seriens mindre ändringar ser vi den förnyade Buster XL Pro, som är utrustad med en traditionell dubbelpulpetlösning och mellandörr. Båten baserar sig på den populära Buster XL:s skrov utan kantprofil som fått utmärkt respons.
Därtill kan man nu få kabinbåten Buster Cabin utrustad med en fabriksmonterad akterpropeller. Även den största maskineffekten ökar: Cabin kan från och med årsmodell 2016 förses med en motor på hela 250 hk.
Buster L som varit i produktion i över 20 år har blivit en riktig folkets båt i Norden. Båtmodellen förnyades senast vid millennieskiftet. Nu har skrovets sjöduglighet utvecklats och dess egenskaper i sjögång har förbättrats. Det nya skrovets egenskaper leder också till allt snabbare planing, särskilt med extra vikt.
Till sina grundläggande dimensioner är Buster L sig lik: den fem meter långa båten för sex personer kan utrustas med en utombordare på 30–50 hk. Båten kan flyttas bakom en vanlig personbil på en trailer utan skilda bromsar.
Modellen kommer även i framtiden att säljas i två olika versioner. I modellen L1 som är utrustad med enbart en förarpulpet finns det gott om utrymme på däck för transport, medan L2 med två pulpeter har skydd bakom vindrutan för tre personer.
Till L-familjen hör fortsättningsvis även Buster Lx som utrustats med en större båts egenskaper. Lx som är 45 kg tyngre än sin lillebror har fördelen med en fast 53 liter stor bränsletank samt skilda säten för föraren och kartläsaren, vilket ger utrymme för ytterligare tre passagerare på akterbänken i vindrutans skydd. Ifall det regnar ryms alltså fem personer allt som allt under kapellet.
Regeringen föreslår i budgetförslaget att avsätta 100 miljoner kronor till den nödvändiga upprustningen av det kulturhistoriska byggnadsverket Göta kanal.
-Det är oerhört glädjande att ägaren nu avser att göra en stor satsning på Göta kanal. Detta kommer att bli starten av det renoveringsprojekt som vi presenterade för ägaren i våras. Det är en framgång för ledningen och styrelsen att renoveringen kan starta, vi skriver ett nytt kapitel i Göta kanals historia säger Anders Donlau, vd på AB Göta kanalbolag.
– För 100 Mkr kan vi inför säsongen 2016 börja renovera de mest akuta delarna av Göta kanal, fortsätter Anders Donlau. Att projektet påbörjas kommer att säkra en fortsatt utveckling av Göta kanal som en viktig del av den svenska besöksnäringen.
Bakgrundsfakta: Hösten 2014 fattade Göta kanalbolags styrelse beslut om att genomföra en förstudie för att identifiera vad som krävs för kanalen fortsatta drift och som levande besöksmål och kulturarv. Rapporten som presenterades för ägaren i våras påvisade att Göta kanal är i stort behov av renovering och underhåll för fortsatt drift, projektet kallas Göta kanal nästa 200 år.
Det är inte alltid så enkelt som att dra ur en plugg och tömma ut olja underifrån. Vare sig det gäller bilar, motorcyklar, båtmotorer, stationära motorer eller industriella maskiner behövs det ibland en oljesug.
Kamasa Tools oljesug K 10655 kan även användas för avluftning av bromssystem och till vätskor med låg viskositet som till exempel vatten. Det går att driva oljesugen med tryckluft eller manuell pumpning.
K 10655 är tillverkad i kompositmaterial och levereras komplett med bromsluftningsslang, anslutningsslang till kärl och två stycken förlängningsslangar om ø 6.7 mm respektive ø 4.5 mm.
Info: www.autoexperten.se
Det fanns en tid då alla transporter till och från Stockholm skedde med segelfartyg. Under den 29-30 augusti återskapar Sjöhistoriska hur det såg ut vid kajerna med skonare, galeaser och slupar. Sverige har ett unikt seglande kulturarv och några av dessa klenoder kommer till Galärvarvet för att visa hur viktigt det är att bevara och använda segelfartygen även i vår tid.
Den 29 blir det musikfestival med sjömansvisor, emigrantvisor, shanties och andra visor som hör sjön till. Genom musiken, som framförs av några av våra främsta musiker i genren, får ni stifta bekantskap med livet på sjön och den viktiga roll musiken hade i arbetet ombord. Festivaldagen arrangeras i samarbete med Svenskt visarkiv. Det finns möjlighet att själv vara med i sången, att lyssna på berättelser om sjömansmusik.
DELTAGANDE ARTISTER:
Fred Lane – Styv stiltje – sånger från sjön
På de stora segelfartygen sjöng sjömännen shanties för att hålla en gemensam rytm i arbetet ombord. Här leker Fred shantyman och publiken får agera besättning. Ni får också höra fiskares sånger samt sånger om sjön av bland andra Evert Taube och Alf Henrikson.
Irmelin – North Sea Stories
Vokalgruppen Irmelin bjuder på en musikalisk seglats över Nordsjön, sånger och visor från Sverige och Norge samsas med sångpärlor från Färöarna, Shetland, Skottland och England med svärta, must och sirlighet.
Dag Westling & Maria Misgeld -Thousands Are Sailing
Duon Westling Misgeld framför visor från Sverige och. Stämsång, gitarr, femsträngad banjo och autoharp ger resonans åt den ”Amerikanska drömmen.
Three’s a Chord
“When working with shanties only the melody outline is fixed. All the other parts are improvised, and new each time the song is sung with natural harmonies and ‘arrangements’ appearing organically over time”. Three’s a chord består av elever från Kungliga Musikhögskolan.
DELTAGANDE SEGELFARTYG:
Amalia, galeas, 1899, Vikens varv, Skåne.
Deodar, ketch, 1911, Brixham, England.
Ellen, skonare, 1898, Thurø, Danmark.
Helmi, sandkil, 1880-talet, Svartlöga, Uppland.
Ilse, gaffelriggad lotskutter, 1908, Lindholmen, Göteborg.
Sunbeam, ketch, 1905, Lowestoft, England.
Läs mer om fartygen och artisterna på www.sjohistoriska.se och på www.musikverket.se
Efter Zlatan, Robyn, Avicii med flera skriver nu Volvo Cars nästa kapitel av Made By Sweden. Det är svenske fiskeprofilen Claes ”Svartzonker” Claesson som är huvudperson tillsammans med Volvo V60 Cross Country.
Claes ”Svartzonker” Claesson är den framgångsrike köksmästaren, kokboksförfattaren och matlagningsläraren vars liv fick en ny riktning då han återvände till sin ungdoms stora passion för fiske. Idag är Svartzonker ett världsnamn inom fiske och de egna dragen och fisketillbehören väcker stor uppmärksamhet för sin konstruktion och effektivitet.
– Volvo kommer från Sverige precis som jag. För mig är Made By Sweden väldigt starkt, det är som att komma hem, tillbaka till sina rötter. Volvo är Sveriges största varumärke och står för kvalitet, något som håller länge, säger Claes ”Svartzonker” Claesson.
I filmen möter vi Svartzonker då han tillsammans med dottern Mio en tidig morgon ger sig ut för att fiska. Ledmotivet till filmen är återigen ”Feeling good”, denna gång i en version av Ane Brun.
– För många är det den yttersta lyxen att kunna lämna stan, stänga av mobiltelefonen och åka ut i den svenska naturen för att samla kraft. För oss symboliserar både Volvo V60 Cross Country och fiske just detta. Samtidigt har Svartzonker en stark berättelse och personifierar längtan att få komma närmare naturen – och att göra en nystart genom att följa sin dröm, säger Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.
Se filmen på Volvo Car Sveriges facebooksida: https://www.facebook.com/volvocarsverige
Skärgårdsting, ministerbesök, skärgårdsmarknad, Nynäshamnstorg och seglingstävling. Schemat är späckat lördag 29 augusti i Nynäshamn.
På programmet står Skärgårdstinget där Nynäshamns och Haninges politiker debatterar skärgårdsfrågor – i år kring temat ”Hyresrätter i skärgården”. Sveriges första hyresgästförening – den i Nynäshamn – firar 100 år och har med anledning av jubiléet bjudit in bostadsminister Mehmet Kaplan och Hyresgästföreningens
förbundsordförande Marie Linder som pratar kring temat ”Vem ska bo i hyresrätter i framtiden?”.
Cirka 35 utställare deltar på Skärgårdsmarknaden och Nynäshamns segelsällskap arrangerar seglingstävlingen Hyundai cup. Allt detta på ett och samma ställe: i Fiskehamnen i centrala Nynäshamn.
Dessutom visar Nynäshamns kommun upp sina verksamheter i Nynäshamnstorget, besökarna kan åka ångbåt och veterantåg mellan Stockholm och Nynäshamn, det blir ponnyridning, konstutställning, historisk kanotparad, uppträdanden samt utdelning av Nynäshamns miljöpris. Priset på 30 000 kronor går till den eller de som på ett engagerat och innovativt sätt bidragit till att förbättra miljön och klimatet i Nynäshamns kommun.
– Skärgårdsdagen är en tradition i Nynäshamn som får tusentals besökare varje år. Årets program har utvecklats och innehåller verkligen något för alla, oavsett om du vill diskutera viktiga samhällsfrågor, besöka mängder med marknadsstånd, äta gott eller bara hänga med kompisarna i solen och titta på fina båtar. Det blir en härlig dag, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Ljungdell (S).
Foto: Nynäshamns järnvägsmuseum och Båtliv.
Mer information om dagen finns på www.nynashamn.se
Nu är det enkelt för alla som inte äger en egen båt men som vill ta en tur på vattnet att göra det. Malmö finns Nordens första elbåtsuthyrning, BookaBoat, som också är helt självbetjänad. Den som hyr både bokar, aktiverar, kör och returnerar båten helt själv. I uthyrningen ingår en helt tyst och eldriven kanalbåt, byggd för just uthyrning.
Konceptet bygger på att du först bokar en båt via företagets hemsida, http://bookaboat.se. Med hjälp av en aktiveringskod som skickas med bokningsbekräftelsen aktiverar du sedan båten via en talsvarstjänst när du ska ge dig ut. Upplägget känns igen från till exempel bilbranschen där bilpooler är ett växande segment, och detta har nu även nått båtbranschen.
Verksamheten har varit igång sedan i våras och har blivit mycket uppskattad. En tur med egen elbåt passar perfekt för familjen, kompisgänget eller kollegorna som vill ta en avslappnad tur på vattnet, med en ljudlös motor och utan att behöva anstränga sig. Tjänsten är också intressant för turister eller personer som vill se sin stad från ett nytt håll. I mitten av båtarna finns ett bord som är gjort för att man ska kunna duka upp till exempel egen fika och sittplatserna är gjorda för att alla ska kunna sitta vända mot varandra.
”-I Holland är uthyrning av elbåtar vanligt förekommande sedan flera år. När jag kom till Sverige 2012 saknade jag att det inte fanns något motsvarande här. Jag letade men hittade inget liknande alls i Norden. Det blev ett naturligt steg att ingå partnerskap med den största uthyraren i Holland för att få tillgång till deras erfarenhet och kunskap, utöver själva båtarna. De tillverkar och skräddarsyr våra båtar för att passa för just uthyrning via självservice och de har hunnit förfina konstruktionen i mer än tio år”, säger René Heunen som är en av grundarna av BookaBoat.
Båtarna är 5,5m långa, 2,4m breda och väger 1500 kg. Batteriet räcker i 14 timmar och högsta hastighet är 7,5km i timmen. Maximalt antal personer per båt är 12 personer. Flytvästar i olika storlekar, kaptenshatt och en uppsättning olika flaggor finns tillgängligt för varje båt. Turerna utgår från BookaBoats brygga vid nya Malmö Live-kvarteret.
Öppna Varv på Orust, västkustens största flytande båtmässa, har just avslutats för 20:e året i rad. Det var ett tydligt köpsug bland besökarna.
Mässans främsta kännetecken är den härligt gemytliga stämning som råder, både bland utställare och besökare, för många båtälskare är det årets höjdpunkt! Vädret var exemplariskt vackert i dagarna tre vilket antagligen bidrog till att besökarantalet minskade en aning, det härliga båtlivet lockade nog ännu mer helt enkelt. Totalt beräknas antalet besökare till strax under 20 000.
– Från bryggorna rapporteras det om intresserade och köpsugna besökare, många av utställarna har många ”leads” och bokade provkörningar med sig hem i mässbagaget och en del båtar såldes även direkt på mässan. En trend som även märks bland alla våra medlemmar i branschen är att över hälften säger att de hittills haft en bättre eller mycket bättre säsong än ifjol – som även den var en ökning från föregående år. Vi hoppas att detta kommer att leda till flera nya affärer framöver, säger Patric Borén som är mässansvarig på Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.
Årets mässa hade rekordmånga utställare i mässans två hamnar, Ellös och Henån. Totalt visades över 170 nya båtar varav över 20 hade världs -eller Sverigepremiär. Även 100 tillbehör-/tjänsteleverantörer var på plats med en mängd nyheter. Satsningen att få fler att upptäcka båtlivet föll väl ut med över 100 prova-på-turer med motor-, rodd- och segelbåt.
– Vi är mycket nöjda och det var ett fantastiskt väder. Jag hade viss farhåga att det skulle dra ned besökarantalet en hel del, men så blev det inte, säger Magnus Rassy, vd för Hallberg-Rassy.
– Vi hade många besökare, över 20 000. Varenda en av dem riktiga båtmänniskor. Vi hade deltagarrekord i antal båtar med 140 stycken och deltagarrekord i antal tillbehörsutställare med 90 stycken samt många båtar sålda. Bara glada miner och positiva kommentarer från samtliga besökare och andra utställare jag talat med. Vad mer kan man begära?
Nästa Öppna Varv på Orust arrangeras den 26–28 augusti 2016.
Nu körs årets första upplaga av Nordic Yachts Open 2015. I år samarbetar företaget bakom seglingarna med Barncancerfonden.
En del av den redan mycket moderata anmälningsavgiften går till fonden under #sailofhope.
Det är det klart trevligaste Double-Handed racet på ostkusten som både inkluderar segling, AfterSail och regattamiddag på Bullandö Krog.
Läs mer: http://www.nordicyachts.se/…/71-nordic-yachts-open-2015.html
Världens mest prestigefyllda och anrika seglingstävling gästar Sverige och Göteborg den här veckan. Till helgen avgörs nämligen Louis Vuitton America´s Cup World Series i Göteborg och TV12 sänder direkt både lördag och söndag från evenemanget med svensk studio och svenska kommentatorer på plats.
Båtarna som används i America´s Cup är så kallade ”flygande katamaraner”. Med en toppfart på över 40 knop blir det en tittarupplevelse utöver det vanliga.
Tävlingen kommenteras av Kristian Sundborn och vid sin sida som expert har han seglingsprofilen Magnus ”Mango” Augustson. ”Mango” var själv med i svenska Artemis Racing när America´s Cup avgjordes i San Francisco 2013 och har tidigare varit besättningsman på Victory Challenge och Prada.
På plats i studion finns TV4-profilen Johan Anderberg och ett gäng intressanta gäster.
Lag som tävlar i Göteborg:
Artemis Racing, Sverige
Oracle Team, USA
Emirates Team New Zeeland
Land Rover BAR, England,
SoftBank Team Japan, Japan
Groupama Team France, Frankrike
Sändningstider TV12 och TV4 Play:
Lördag 29 augusti 12.30-14.30
Söndag 30 augusti 13.00-15.00
Länk till sändningen i TV4 Play:
http://www.tv4play.se/program/americas-cup-artemis-racing
En kärlekshistoria mellan Michael Nyqvist och nya Ockelbo B18 Aluminium. Ja, så skulle man kunna beskriva Sveriges senaste stora Hollywoodexport om det gjorts en filmatisering om hans semester hemma i Sverige under sommaren 2015.
Michael Nyqvist blev känd för den breda svenska filmpubliken i början av 2000-talet med filmer som ”Grabben i graven bredvid” och ”Så som i himmelen” men de senaste åren har han även slagit igenom stort i Hollywood och internationellt.
Hur har din sommar varit?
– Jo tack, den har varit toppen. Jag avslutade en filminspelning i Dublin tidigare i somras men sedan mitten av juli så har jag varit hemma och njutit av den svenska sommaren och båtlivet här i Stockholms skärgård.
Vad var det för filminspelning på Irland?
– Jag spelar mot Pierce Brosnan i en film som heter I.T. Min rollfigur är en IT-tekniker med Aspergers syndrom så det var en kul och intressant roll att spela med olika diagnoser och jag fick möjligheten att skrämma skiten ur Brosnan ett antal gånger.
Hur var det att spela mot honom, han har ju till och med spelat James Bond i ett antal filmer?
– Han var mycket trevlig och det visade sig att vi hade haft samma teaterlärare och även gemensamma vänner i bl.a. Stellan (Skarsgård). Sedan hade vi en grym regissör i John Moore så den blir garanterat sevärd.
Vad har du gjort i hemma i Sverige i sommar?
– Jag har mitt sommarboende i norra skärgården och det är verkligen mitt paradis. Man får vara i fred och det är så otroligt vackert. Så jag har suttit bakom vindrutan på båten i princip varje dag.
Du skall ju vara en av de allra första som fått nya Ockelbo B18 Aluminium i sjön?
– Det stämmer bra så det har varit en härlig tid. Ockelbo är ju nästan heligt när man som jag är uppvuxen i skärgården och åkt båt sedan man var liten. Ett halvslag har liksom alltid varit mer naturligt än en slipsknut och Roslagsloppet är ju större än julafton. Där spanade man ju in Ockelbobåtarna och de var ju så fina och läckra i gul och orange färg i jämförelse med vår egen skorv.
När blev du intresserad av den här nya modellen?
– Jag bor ju på en ö så jag är helt beroende av att båten fungerar dagligen till alla tänkbara sysslor och inte bara nöje. Drömmen var ju att köra aluminium som är så hållbart i och med att jag lastar och håller på med så mycket grejer. Så när jag hörde talas om den här båten så var det ingen tvekan. Dessutom är jag mycket skrovintresserad och visste ju vilken fin gång det var på Ockelbos gamla glasfiberbåtar. Faktum var att jag hade bara sett den på hemsidan innan jag satte mig i den första gången.
Det låter som att du hade riktigt högt ställda förväntningar. Lever den då upp till det du hoppades på?
– Faktiskt med råge! Det roligaste är stabiliteten. Jag är helt fascinerad då jag kan stå på ena sidan och det inte märks. Ändå är jag ju inte jättelätt direkt. Tidigare har jag kört olika båtar i samma storlek och något större men det har varit mycket krångel. Det här skrovet har extremt bra balans och man kan hålla fin fart. Det är perfekt till exempel när jag hjälper min granne som har fiskmarknad att hämta upp mjärdar, åka in i småhamnar, skjutsa folk eller ta med en trasig gräsklippare.
Att det inte har varit någon riktig kanonsommar när det gäller vädret är inget som påverkat dig?
– Nä, nä, jag är ju tuff så jag kör på i alla väder – det finns bara dåliga kläder! Skämt åsido så använder jag ju båten som en moppe så det blir till att köra i ur och skur. Det höga fribordet gör ju att man kan transportera sig även i hög sjö utan att bli genomblöt vare sig av mot- eller sidvind.
Får du några kommentarer från andra båtägare om nya B18 AL?
– Utan att överdriva så blir det en snackis nästan var man än dyker upp, så det är skitkul. Många gillar den och de med båtöga ser ju på en sekund att det här är en riktigt funktionell båt som klarar sjön. Många frågar vad den kostar och hur den funkar så det märks att de är intresserade.
Vad händer i höst?
– I september skall jag till Torontos filmfestival där vi deltar med en nyinspelad thriller som heter ”Colonia”. Där spelar jag en riktigt ond jävel som möter Emma Watson från Harry Potter-filmerna. Sedan släpps några Hollywoodproduktioner till som precis blivit klara. Thrillern ”Frank & Lola” och ”The Girl King” där jag spelar Axel Oxenstierna. Till hösten blir det också premiär på TV5 för en kriminalserie som heter ”The 100 Code” som gått riktigt bra i flera länder redan. Sedan skall jag göra en dansk film som heter The 11th. Visst är det grymt kul att få medverka i stora Hollywoodfilmer och spela mot dem man själv sett på bio men jag är också mån om att fortsätta arbeta hemmavid och på så sätt få ta del av, och på mitt sätt få bidra till, det bästa av de två världarna.
Innan dess hinner Michael dock förhoppningsvis med några sköna båtturer till. De gamla filmhjältarna red ju mot horisonten i slutet av filmen så ytterligare några båtfarare i skärgården lär få se detta coola och stryktåliga par kryssa mot solnedgången på Östersjön innan höstmörkret tar vid för den här säsongen.
Roligaste Årets Segelbåt på gång. Inte på länge har så många spännande segelbåtsnyheter lanserats på den svenska marknaden. Av sammanlagt 74 segelbåtar som visas på de flytande båtmässorna på Orust och i Gustavsberg är 21 helt nya för svensk del och av dessa har juryn för Årets Segelbåt i Sverige nominerat tio i tre klasser.
Syftet med tävlingen Årets Segelbåt är att ge de mest kreativa nyheterna välförtjänt uppmärksamhet. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag, delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.
Ursprung har ingen betydelse, svenska båtar får möta konkurrenter från andra länder och alla bedöms efter samma måttstock – segling, komfort, nytänkande, byggkvalitet, design, innovation och pris. Bäst båt på alla punkter vinner respektive klass.
Speciellt med Årets Segelbåt i Sverige är att i juryn ingår tre kvinnor, som med sina utgångspunkter tillför värdefull input om användarvänlighet, design, innovation och estetik.
I samband med Öppna Varv på Orust och Allt på Sjön i Gustavsberg testseglar juryn de nominerade nyheterna. I höst sammanställs alla intrycken och på Båtmässan i Göteborg i februari 2016 tillkännages vinnarna i de tre kategorierna.
På Båtmässans och Maringuidens hemsidor kommer fortlöpande rapporter/tester av de tio båtarna plus filmer med intervjuer, intryck och frisk segling publiceras.
Här är ett smart ryggstöd som går att ta med på stranden och i båten. Det har två rygglägen och en smart förpackning.
Tack vare ryggstödets låga vikt och smarta tubformade väska är detta ryggstödet du alltid kan ha med dig.
Väskan fungerar även som ett nackstöd och har två smidiga förvaringsfickor. Rlxback har ett sitt- och ett liggläge och är dessutom gjort i vattentåligt material som kan användas både inne och ute.
Info: http://www.smartasaker.se/sv/artiklar/rlxback-hopfallbart-ryggstod.html
Semestern är slut och många båtar lämnas utan tillsyn. De blir då lätta byten för båttjuvarna som ökar i takt med att fritidshusen töms. Men med små medel kan du minska risken för båtstöld.
När båtar ligger i princip obevakade vid bryggorna är det fritt fram för tjuvar att gå loss på motorer, utrustning eller rent av hela båten. Den här sommaren har färre fritidsbåtar stulits än tidigare år, framför allt tack vare dåligt väder.
– Men kommande veckor när båtägarna inte finns på plats vid bryggorna är riskfyllda, säger Carl Lindeberg, båtexpert på Länsförsäkringar. Den dåliga bevakningen blir en direkt inbjudan till potentiella båttjuvar som nu kan arbeta ostört även under dygnets ljusaste timmar.
Carl Lindeberg ger sina bästa tips för att förhindra stöld av och i båten.
• Det bästa är att märka båten på ett dolt ställe i båten. Det hjälper polisen att få en träff i sina register. Exempel på märkningar är att spraya eller pensla med färg på något dolt ställe eller att använda DNA-spray med en unik sifferkombination kopplad till dig som ägare.
• Fyll i ett så kallat båtkort redan när du tecknar din båtförsäkring. Där antecknar du om båten har en märkning, ger extra information om motorn, anger om båten har någon extrautrustning som avviker från originalmodell eller pekar på andra kännetecken som särskiljer båten. Du hittar ett utskrivbart båtkort hos Larmtjänst.
• Extra säkerhet i form av larm och spårsändare är bra för stora båtar.
• Plocka ur dyrare utrustning och värdesaker.
• Låt flaggan hänga uppe, häng ut en handduk och placera ut lite kläder eller skor så ser det ut som att du fortfarande är ombord. Dra för gardinerna.
• Tänd en led-lampa i båten och låt den lysa på kvällen och över natten. Använd gärna en timer och ställ in tiden.
• Titta till båten med jämna mellanrum. Prata med dina båtgrannar om att turas om att titta till era båtar. Glöm inte att byta telefonnummer och bestämma om det är okej att gå ombord på varandras båtar.
• Hundägare i området kan också vara till hjälp och besöka bryggan på sina promenader.
• Är ni flera båtar i en hamn – hör med polisen på din ort om det finns en lokal Båtsamverkan.
Om du ser en misstänkt person i området ring och tipsa polisen på 114 14.
Om du misstänker att ett brott pågår ring polisen på 112. Ingrip inte själv – registrera istället så många detaljer du kan kring hur personerna ser ut, hur de transporterar sig och vart de rör sig.
Under World Water Week samlas experter från länder i hela världen för att fokusera på globala vattenfrågor. I år är det jubileumsår för både World Water Week och Stockholm Water Prize. Initiativet Hållbara Hav medverkar med miljöutställningen “Etta med kök” som visar vad vi alla kan göra i våra hem för att hjälpa till så att vi minskar belastningen på havet.
Tema för året är “vatten för utveckling”. Evenemanget pågår mellan den 23-28 augusti på Norra Latin och arrangeras av Stockholm International Water Institute (SIWI). I Hållbara Havs miljöutställning möter du även Östersjöambassadörer från Hållbara Havs partner, Länsförsäkringar Stockholm.
Initiativet Hållbara Havs miljöutställning – ”Etta med kök”
Miljöutställningen är utformad för att representera en lägenhet och visar hur den vardagliga användningen av kemikalier, plast och läkemedel i våra hem påverkar oss själva och haven. Här finner du information om hur du undviker skadliga produkter samt tips om vad vi alla kan göra för att förhindra att dessa hamnar i havet. Utställningen invigdes i Almedalen 2014 av dåvarande miljöminister Lena Ek, och visas under två år i Sverige, varefter temat ändras.
Hållbara Hav besöker årligen Sveriges kustnära kommuner med miljöutställningen samt fartyget Tre Kronor af Stockholm vilken både är symbol för Initiativet Hållbara Hav och samtidigt används som forskningsfartyg under resan. På uppdrag av Stockholms universitet tar Tre Kronor vattenprover på utvalda ställen runt hela Östersjön.
Hållbara Havs miljöutställning är placerad på Norra Latins skolgård.
World Water Week
Under veckan samlas experter, praktiker, beslutsfattare, affärs innovatörer och unga yrkesverksamma från olika sektorer och länder för att nätverka, utbyta idéer, främja nytänkande och utveckla lösningar för att lösa de mest akuta vattenrelaterade utmaningarna. 2014 samlades över 3000 personer och 270 organisationer från 143 länder deltog.
Kustbevakningen kommer 1 oktober till 19 december att ha en patrullbåt med besättning i vattnen mellan Grekland och Turkiet. Uppdraget är att i Frontex Operation Poseidon stärka det grekiska gränsskyddet och förhindra att människor dör till sjöss.
Det står nu klart att Kustbevakningen ska bidra med KBV 477, en utsjöribb med goda sjöegenskaper och fartresurser. KBV 477 ingår i en serie av fyra båtar i Kustbevakningen som är framtagna för gränskontroll till havs och är delfinansierade av EU:s gränsfond.
Besättningen ombord kommer att bestå av tre svenska kustbevakare och en sambandsman, en Liaison Officer, från grekiska kustbevakningen.
– Vårt uppdrag är att upptäcka och övervaka migrantströmmarna till Grekland och att motverka gränsöverskridande brottlighet. Vi har ständig beredskap för sjöräddning för att kunna ge skydd till och rädda migranters liv. Kustbevakningens båt med besättning kommer att arbeta tillsammans med andra länders enheter i operationen, säger Lena Jönsson, generaldirektör på Kustbevakningen.
– Europas yttre gräns är gemensam. Kustbevakningens båt och besättningar ingår i insatsen tillsammans med flera andra länder för att stödja Greklands gränsövervakning. Den här båten med besättning är en sådan resurs som Frontex efterfrågar i en del av Europa där migrationstrycket är som störst. Vi ser att vi kan bidra och tillsammans kan vi göra skillnad, säger Lena Jönsson.
Arbetet och metodiken i Operation Poseidon skiljer sig från Operation Triton, där Kustbevakningens KBV 001 Poseidon deltar till och med 31 augusti.
– Med KBV 001 i Operation Triton opererar vi på öppet hav, långt från land, med ett stort fartyg som har en stor besättning. Där kommer migranterna i hundratal per båt. I den kommande insatsen i Frontex Operation Poseidon i Grekland handlar det mer om skärgårdsmiljö och korta avstånd mellan Turkiet och Grekland där det är mindre båtar som transporterar migranter. Det som förenar uppdragen är mötena med människor på flykt och i nöd och kravet på uthållighet och yrkesskicklighet från vår besättning, säger Lena Jönsson, generaldirektör på Kustbevakningen.
Regeringen fattade 30 april beslut om att Kustbevakningen får bidra i Frontex operationer med flygplan, fartyg, båtar och personal. KBV 001 Poseidon tjänstgör i Operation Triton från den 1 juni till den 31 augusti. Förhandlingar pågår även med Frontex om ett nytt deltagande för Kustbevakningsflyget vilket i så fall väntas äga rum i början av 2016.
Tidigare insatser
Kustbevakningen har tidigare deltagit i Frontex operationer vid flera tillfällen:
Med KBV 001 Poseidon i Operation Triton i Italien 1 juni – 31 augusti 2015
Med flyg i mars 2015 i operation Triton, i april 2014 i operation Hermes i Italien och i operation Poseidon i Grekland 2009.
En ytterligare period i början av 2016 för kustbevakningsflyget, är fortfarande under förhandling.
Fakta om KBV 477
Hemmahamn Slite
Mått
Längd 12,5 m
Bredd 3,45 m
Höjd 4,1 m
Djupgående 0,7 m
Deplacement 6 000 kg
Besättning 4
Extra livräddningsutrustning i form av livflottar
Maskineri
2 x Volvo Penta D6 370
Propulsion DPH
Drivmedel Diesel
Byggnadsmaterial
Foto: Kustbevakningen.
Det svenska America’s Cup-laget Artemis Racing presenterade idag sin laguppställning för Louis Vuitton America’s Cup World Series i Göteborg. På grund av en skada i axeln kommer Fredrik Lööf ersättas av lagets nytillskott Kalle Torlén.
Fredrik Lööf, OS-guldmedaljör i London 2012, kan på grund av sin skada inte segla ombord på Artemis Racing under tävlingen i Göteborg 27-30 augusti. Beslutet är en besvikelse för den sexfaldiga olympiern men i hans frånvaro får en yngre talang chansen ombord under Louis Vuitton America’s Cup World Series i Göteborg.
Kalle Thorén, 29, som deltog i OS i Beijing 2008 och anslöt till Artemis Racing förra veckan, kommer att ersätta Lööf som istället blir lagets coach.
– Tyvärr kommer min axelskada göra att jag missar tävlingen i Göteborg, säger Fredrik Lööf. Jag såg verkligen fram emot att tävla på hemmaplan och på ett personligt plan är det en stor besvikelse. Men jag är glad för Kalles skull och jag är säker på att han kommer göra en fantastisk insatts i Göteborg.
– Jag kliver in i rollen som coach under veckan och finns till hands för att hjälpa honom på alla sätt jag kan. Evenemanget i Göteborg kommer att bli episkt och jag hoppas verkligen att vi kan få till en bra show för våra fans.
Australiensaren Nathan Outteridge kommer att vara skeppare ombord på den svenska America’s Cup-båten och Iain Percy (Storbritannien) kommer att vara taktiker. Fem seglare ingår i besättningen ombord på tävlingsbåten AC45 under regattan in Göteborg och en av dem måste enligt reglerna vara från Sverige. Den slutgiltiga besättningen presenteras nästa vecka.
Laguppställning för Artemis Racing:
Nathan Outteridge
Iain Percy
Iain Jensen
Chris Brittle
Kalle Torlén
Luke Parkinson
Kommentarer
Det är även Svergiepremiär för Monte Carlo 5, missade ni det? Redigera?
http://www.dreammarine.se/beneteau/monte-carlo-5
Mässans största motorbåt till på köpet;-)