Bavaria gör en riktig storsatsning på årets Tjörn Runt. Bland annat deltar företaget med den nya Bavaria Cruiser 40 S (bilden). Dessutom finns en av båtbranschens mest inflytelserika personer med hos Bavaria under seglingen. Det är chefen på Farr Yacht Design, Patrick Shaugnessy, som flyger in från USA för att vara med på Tjörn Runt.
Bavaria Sverige kommer att tillsammans med Bavaria Yachtbau ställa upp med en Bavaria 40 S, varvets prestandaversion av Cruiser 40, i årets Tjörn Runt.
Besättningen kommer att bestå av en personer från varvet i Tyskland blandat med personer med lokal kännedom. Varvets utvecklingschef för segelbåtar, Daniel Kohl, är rorsman.
Även Patrick Shaugnessy, President på Farr Yacht Design, kommer att flyga in från USA för att delta i besättningen.
På Tjörn Runt kommer även en Bavaria Cruiser 32 och en Diva 35 att delta. Bavaria Sverige kommer att visa alla modellerna, samt även nya 43 Sport, vid bryggan nedanför Stenungsbaden i innan Tjörn Runt.
Patrick Shaugnessy kan allt om Bavarias nya modeller, men även om Farrs konstruktioner i t ex Volvo Ocean Race, Americas Cup och IMOCA 60.
Fakta Om Bavaria Cruiser 40 S
Bavaria har tillsammans med Farr Yacht Design utvecklat Bavaria 40 i en version för kappsegling. Målet vid utvecklingen har varit att skapa en snabb båt som tilltalar de som önskar en kombination av bra prestanda och komfort för segling med familjen.
Interiören har ändrats på ett par punkter för att passa bättre för kappsegling. Den separata salongssoffan har tagits bort och den främre WC är ersatt av ett stort stuvutrymme för t ex segel. Även sittbrunnen är ändrad.
Den stora badplattformen är borta och även det fasta
sittbrunnsbordet. Bavaria 40 S har skrovuppbyggnad som optimerats av Farr vilket ger en lägre vikt men med bibehållen kölvikt. Eftersom kölen är djupare ger det ett högre rätande moment.
Seldén har tagit fram en rigg att matcha, masten är smalare, högre och bommen längre. På däck har Seldén utrustat båten med sina bästa block och skenor.
Grundpriset på Bavaria 40 S är ca 1 372 800 ink moms.
Info: www.bavariasverige.se
Ett av Sveriges framgångsrika racerbåtsteam har fått hem en av sina båtar till Sverige och planerar nu för att köra i flera race här hemma. Det är Team Westerlund Racing, som bland annat har tävlat i X-cat world series i Dubai och Abu Dhabi. Båten finns för tillfället att beskåda på Grepens Marin i Öregrund.
Den första visningen av båten blir en uppvisning under lördagen i Öregrund kl11-13 i samband med Roslagsloppet.
Den 27-28 Augusti tävlar teamet i www.skoklosterrace.se
Teamet består av ägaren Claes Westerlund, som även har tagit en titeln VM i Offshorracing tidigare. Båtens besättning består av en som styr (pilot) och en som gasar och trimmar (throttleman). Sammanlagt alltså tre personer:
Claes Westerlund, Throttleman
Joakim Kumlin, Pilot
Daniel Svensson, Throttleman
Årets största kulturhändelse i Roslagen är utan tvivel Jussi Björlingjubileet på Ljusterö i augusti. 2011 skulle Jussi Björling har fyllt 100 år, något som firas på många ställen runt om i världen, så även på Ljusterö. Från när och fjärran flygs operastjärnor in för att hylla den svenske tenorlegenden. Den 18-21 augusti fylls hela ön av opera. Det bjuds på högklassiga konserter, barnopera, filmvisning, operapub mm i den vackra skärgårdsmiljön. Man räknar med runt 2 500 festivalbesökare under fyra dagar.
För första gången i operafestivalens sjuåriga historia framförs en hel opera konsertant med internationella solister, kör och en 30-mannaorkester. Valet var enkelt: Puccinis klassiker La Boheme, den opera som följde Jussi Björling själv under hela hans enastående karriär och som innehåller så många av operalitteraturens kändaste partier.
Det internationella sångarlaget leds av den norska sopranen Victoria Nava, den italienske tenoren Dominic Natoli och den brittiske basen Matthew Rose som till vardags kan höras på världsscener såsom Metropolitanoperan i New York och Covent Garden i London. Alla ställer de upp för minimala gager för att hedra den legendariska tenorens minne. Ljusteröfestivalen ger därmed den svenska publiken en unik chans att höra sångare som aldrig tidigare framträtt i Sverige. Övriga roller sjungs av de väletablerade svenska sångarna Peter Kajlinger, Jacqueline Miura och Kosma Ranuer.
Operastjärnan Matthew Rose, som senare i höst gör samma roll i Metropolitanoperans produktion av La Boheme, ställer upp i festivalen helt utan ersättning som en personlig hyllning till Jussi. ”Det är en ära att få delta. Jussi är en förebild för oss alla än i dag och jag ser fram emot att få sjunga på ”helig Jussi-mark”, säger han. Hinner den golftokige operastjärnan med en och annan golfrunda också på Ljusterö golfbana under sin vecka i skärgården är hans lycka gjord!
Operafestivalen på Ljusterö glädjer sig åt det ökande intresset för opera och en växande publik vilket har gjort att den tidigare konsertlokalen blivit för liten. Under operafestivalen ska därför Ramsmora Varvs 1500 kvm stora båthangar få fungera som spelplats. Den enorma lokalen som är byggd för vinterförvaring av båtar, står under sommarmånaderna outnyttjad och visade sig ha en utmärkt akustik. Nu ska den med stor möda och en gnutta magi tillfälligt förvandlas till ett italienskt operahus med kristallkronor i taket. Det ska byggas scen med ljud- och ljusutrustning, artistloger samt gradänger för 900 publikplatser. Konsertupplevelsen kommer att bli något utöver det vanliga! Opera på Varvet kallas storsatsningen.
Varvet ligger vackert vid havet och för första gången får operafestivalens besökare kontakt med vattnet, något man från arrangörernas håll länge har drömt om. ”Ja, närheten till havet stärker kopplingen till Jussi och hans förkärlek till båtar, fiske och skärgården”, förklarar Jessica Lindberg Dik, eldsjälen bakom festivalen. ”Jussi och skärgården var ju tätt sammankopplade. Säg den som inte tänker på Jussi när han hör tonerna av Till havs!”. På Siarö hade familjen sommarnöjet man kallade ”sitt paradis på jorden” – det var här Jussi slappnade av och det var här man kunde vara säker på att hitta honom i fiskebåten ute på fjärden.
Till konserterna på varvet finns det i år möjlighet att åka med M/S Rödlöga från Österskär eller buss från centrala Stockholm. Förutom La Boheme gör även den framgångsrika operatrion Divine en konsert på varvet under festivalen. ”Divine gästade operafestivalen för tre år sedan och många har önskat att de ska komma tillbaka. De populära tjejerna som kryddar allt de gör med mycket humor är väldigt uppbokade, men vi hade verkligen tur som lyckades hitta ett datum som fungerade”, avslöjar Jessica Lindberg Dik.
Info: www.operafestivalen.se
Bilden:
A Divine Concert
Operatrion Divine:
Caroline Gentele, Gabriella Lambert och Jacqueline Miura. Foto: Marica Rosengård.
Var tionde ung person har blivit bestulen på stranden eller utomhusbadet, enligt en undersökning från försäkringsbolaget If. I juli sker tre gånger så många stölder som under övriga sommarmånader. Förra året polisanmäldes drygt 1 400 stölder på strandbad och campingplatser.
Förra året polisanmäldes 1 406 stölder från svenska stränder och campingplatser enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Det är något färre än året innan, då 1 529 stölder anmäldes. Juli är den månad då det sker klart mest stölder. Förra året polisanmäldes 721 fall, vilket var tre gånger så många som i juni och augusti.
Åtta procent av de 3 644 tillfrågade i Ifs undersökning* uppger att de någon gång blivit bestulna på stranden eller utomhusbadet. Bland de unga mellan 18 och 29 år är andelen 11 procent. Män är mer utsatta än kvinnor.
– Vi bär med oss mer och mer värdefulla saker till stranden. Många av stölderna sker impulsivt. Därför är det viktigt att man hjälps åt på stranden, att man till exempel badar i omgångar, säger Caroline Uliana, informationschef på If.
Plånboken är enligt undersökningen fortfarande den mest stöldbegärliga egendomen på stranden, trots att mobiltelefonen numera för många är både betalkort, kamera och telefon i ett.
Plånbok 32 procent
Mobil 13 procent
Kamera 7 procent
Märkesglasögon 4 procent
iPod 1 procent
Nycklar 1 procent
Annat 42 procent
– Har du en otursförsäkring får du ersättning om exempelvis mobilen eller kameran stjäls på stranden. Pengar ersätts bara om du blir rånad, väskryckt eller liknande. En traditionell hemförsäkring täcker endast en stöld om man har sina saker under uppsikt, och det är ju inte alltid så lätt när man badar, säger Caroline Uliana.
Flest stölder på strandbad och campingplatser sker i Stockholms län, följt av Skåne och Västra Götaland. Dessa tre stod för nära hälften av de anmälda strandstölderna förra året.
If tipsar om hur du skyddar dina värdesaker på stranden
• Det bästa är att helt enkelt lämna de dyrbaraste sakerna hemma.
• Turas om att bada, så att någon kan hålla uppsikt över sakerna.
• Be grannen på handduken bredvid att hålla ett öga.
• Det finns vattentäta fodral i plast som skyddar kreditkort, mobiltelefoner och pengar när du badar.
* Undersökningen med 3 644 personer gjordes av YouGov på uppdrag av If i mars 2011. Undersökningen är nedbrytbar på kön, ålder och län.
Navionics presentera rnya 44XG med senaste 2010-2011 HYDROGRAPHICA data som finns tillgänglig på Navionics Webstore. Alla Platinum+ & Small sjökort kommer att finnas tillgängliga inom kort. Navionics uppmuntrar alla användare att registrera sina sjökort på Navionics Webstore för att ladda ner senaste kartdata gratis i upp till ett år.
Användare som köpt sina kort innan 2011 kan uppdatera sina sjökort enligt vanligt standardförfarande, hör med din lokala marinhandlare för mer information.
Lista på HYDROGRAPHICA kort som finns tillgängliga sedan innan:
Norra Vättern; Stora Röknen; Aisjaur/Fluka; Gysinge; Helgasjön; Hornavan; Söderfors; Sommen East; Sommen West;
Storavan; Storsjön North; Storsjön South; Uddjaur; Bolmen Rammskär; Bockö-storö; Brändö-ramsmorön; Gillinge;
Villinge; Norsten; Kopparholmarna; Aspöja; Marön; Horvelsö; Risö-kallsö; Hafjärden; Stora Tallskär; Missjö; Vänsötyrislöt;
Tärnö; Matvik; Hallands Väderö; Batleder I Lulea; Lulea – Boden; Pitea – Baggen; Själbottna; Östra Lagnö; Husarö;
Finnhamn; Lake Revsundssjon; Koster NV; Koster NO; Koster SV; Koster SO; Norra Stavsudda and Södra Stavsudda.
NYA KORT SOM ADDERATS i 2011:
611-02 Söderarm*; 612-05 Träskö Storö; 613-13/14 Björkskär / Lilla Nassa *; 615-06 Lådna, 616-02
Långviksskär – Hallskär * ; 616-08 Norra Fjärdlång; 616-09 Södra Fjärdlång; 622-10 Södra Finnö; 622-11 Väggö; 622-12
Gräsmarö; 622-13 Harstena; 622-14 Birkskär.
932-01 Härmanö; 932-02 Vallerö – Saltö; 932-03 Käringön – Måseskär; 932-04 Kråksundsgap; 932-5 Mollösund.
* Uppdaterade kort
NYA uppdaterade 44XG finns tillgänglig på Navionics Webstore: store.navionics.com
Årets Öppna Varv, den 26-28 augusti på Orust, bjuder på ett antal nyheter längs bryggorna i Ellös, Kungsviken, Henån och på Vindön. Totalt kommer över 150 båtar mellan 20 till 65 fot att visas i sitt rätta element. På land visar över 80 marina tillbehörsfirmor de senaste nyheterna.
I Kungsviken kommer Malö Yachts visa upp sitt nya flaggskepp, Malö 47, som redan fått mycket uppmärksamhet på årets inomhusmässor.
Hos Nord West på Vindön visas för första gången nya Nord West 430 Sports Top i sjön.
I Henån hos Bavia Yachts visas världsnyheten Bavaria Sport 43, den största motorbåten hittills från det tyska varvet.
I Ellös på Hallberg-Rassys varvsområde står värden själv för den största nyheten med nya Hallberg-Rassy 64, två fot längre än varvets tidigare största båt och med en prislapp på över 22 Mkr.
Andra nyheter som visas i Ellös är:
(NV = Nyhet i Världen, NS = Nyhet i Sverige)
Segelbåtar
Archambault M34 (NS)
Arcona 410 (NV)
Bestewind 50 (NV)
Comet 26 (NS)
Dehler 41 (NS)
Dragonfly 28 Sport (NS)
Elan 210 (NV)
Faurby 325, 396 och 363 (NS)
Lagoon 45 (NS)
Leopard 46 (NS)
Maxus 24 Scandinavia (NS)
X-Yacht Xp-44 (NS)
Motorbåtar
Delta 40 (NV)
Flemming 55 (NS
Hydrolift S-28 (NS)
Maril 650 (NS)
Targa 32 (NV)
Tresfjord Ultra 360FB (NV)
Westline 25 Sport (NV)
Viksund 335 St. Cruz (NS)
Öppna Varv är öppet för publik mellan kl. 10-18 den 26-28 augusti. Fri entré och parkering. Mer information och komplett utställarförteckning finns på www.oppnavarv.nu.
Öppna Varv arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med varven på Orust; Hallberg-Rassy Varvs AB i Ellös, Najadvarvet AB i Henån, Malö Yachts AB i Kungsviken, Nord West Yachts AB och Regina af Vindö Yachts AB på Vindön samt Orust Kommun.
Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.
Bilden:
Öppna Varv på Orust. Foto: Sweboat.
Matchracing för damer är den nyaste grenen på OS-programmet 2012 i London, vilket innebär att tävlingarna i Lysekil 1-6 augusti är hetare än någonsin. Nio av världens bästa matchracingtjejer gör upp om 300 000 SEK i prispengar under den sjätte upplagan av världscuptävlingen Lysekil Women’s Match.
Två svenskor, Linda Rahm och Caroline Sylvan, samt den regerande världstvåan Nicky Souter från Australien tillhör det nio starka internationella startfältet i Lysekil Women’s Match 2011. Lag från Danmark, Spanien, Frankrike, Italien och USA är också med på deltagarlistan. 2009 hade tävlingen VM-status och australiensiskan Souter tog hem guldet.
– Det var så spännande att segla runt klipporna i Lysekil med alla åskådare. Det är enormt uppmuntrande och motiverar verkligen till att vilja vinna! Det var häftigt att se sig själv på storbildsskärmen så nära seglingsbanan och höra sin egen röst i högtalarna med den jublande publiken i bakgrunden. Vilken stämning det är i Lysekil!, säger Nicky Souter, som ser framemot att försvara sin titel i Lysekil Women’s Match.
Vad gäller svenskorna är Linda Rahm ett gammalt rutinerat namn i matchracingeliten. Denna före detta världstvåa har bland annat två tidigare segrar i Lysekil i bagaget och gör come-back efter ett årslångt uppehåll. Caroline Sylvan är ett nytt namn på den svenska matchracingscenen. Hon är ung och motiverad och väntas ta den etablerade eliten med storm.
– Det känns fantastiskt kul att få vara ett av teamen i Lysekil. Tävlingen kommer att ge oss grym erfarenhet av såväl matchracing som segling i stor båt. Vi vet att Lysekil brukar bjuda på vridiga förhållanden, vilket kommer att passa oss perfekt!”, säger Caroline Sylvan.
Nio skeppare till Lysekil Women’s Match 2011:
Linda Rahm SWE
Caroline Sylvan SWE
Nicole Souter AUS
Anne-Claire Le Berre FRA
Silvia Roca Mata ESP
Cristiana Monina ITA
Camilla Ulrikkeholm DEN
Trine Julie Abrahamsen DEN
Stephanie Roble USA
Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, media och prispengar.
I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Nio av världens främsta kvinnliga matchracingskeppare deltar i den sjätte upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Huvudsponsor är Preem med Stena Bulk, Carpe Diem Beds of Sweden, Sängvarauhuset Sova, Midroc, Phonera och Musto som partners samt Lysekils Kommun som värdstad.
Evenemanget arrangeras: 1-6 augusti. Seglingarna börjar den 2 augusti, träning, pressegling och invigning på måndagen den 1 augusti.
Radiofrekvens: Mix Megapol 94,6 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.
Info: www.lysekilwomensmatch.se
Foto: Dan Ljungsvik/LWM.
Premiären närmar sig för Bavarias senaste nyhet, BAVARIA SPORT 31, som kommer att visas för publik första gången på båtmässan Interboot i tyska Friedrichshafen. Detaljerna om båten är publicerade. Enligt varvet blir priset på denna 31-fotare EUR 98.900 Euro plus moms med grundmotoriseringen två stycken MerCruiser 5.0 MPI DTS Bravo III (2 x 260 hk).
Båten kompletterar Bavarias motorbåtsserie, som nu sträcker sig från 28 upp till 43 fot. Flera av båtarna finns i olika varianter med hardtop, kabin eller sportutförande (öppna båtar).
SPORT 31 har bland annat fyra stycken fullängdskojer, ett stort badrum med dusch, wetbar och en stor badplattform.
Måtten för båten är:
Längd ö a: 10,06 m
Bredd: 3,31 m
Djupgående: 1,21 m
VIkt: 5 470 kg (beroende på motorer)
Bränsletank: 520 liter
Vattentank: 150 liter
Antal personer: 8
De motoralternativ som finns med i prislistan är följande:
MerCruiser (Bensin) 2 x 5.0 MPI DTS Brav. III (2 x 260 PS)
MerCruiser (Bensin) 2 x 377 MAG DTS Brav. III (2 x 320 PS)
Volvo Penta (Bensin) 2 x 5,7 GXIE-EVC (2 x 320 PS)
Volvo Penta (Diesel) 1 x D6-330 EVC (1 x 330 PS)
Volvo Penta (Diesel) 1 x D6-370 EVC (1 x 370 PS)
Volvo Penta (Diesel) 2 x D3-220 EVC (2 x 220 PS)
Volvo Penta (Diesel) 2 x D4-260 EVC (2 x 260 PS)
Info: www.bavariasverige.se
Hurtigrutens expeditionsfartyg MS Fram löper ut ur hamnen för att segla mot nya destinationer under säsongen 2012/2013. Grönlands nationalpark är till ytan den största, men samtidigt den minst besökta i hela världen. Förra året fick endast 500 personer besöka nationalparken.
Hurtigrutens expeditionsfartyg MS Fram lägger ut från Longyearbyen nästa höst med kurs mot Grönland och världens största, men även världens minst besökta nationalpark. Parken täcker en yta om 972 000 km2 och sträcker sig från Knud Rasmussens land i norr till Mestersvig i öster och bjuder på otroliga upplevelser av karg och orörd natur. Som Destination Öst-Grönland själva uttrycker det: ”Östgrönland är inte Danmark – det är vildmark”.
Färden går från Longyearbyen via Moffen på 80 grader nord innan man lägger om kursen mot Grönland och ett av världens mest otillgängliga område. Expeditionen avslutas på Island och då har tre unika resmål avverkats: Svalbard, Grönland och Island. Resan startar 6 september och varar i nästan 14 dagar.
Hurtigrutens nya expeditionskatalog innehåller totalt 29 unika resor med MS Fram, till destinationer som Grönland, Antarktis och Svalbard samt flera av Europas kustpärlor. Varje resa bjuder på minnen för livet och helt unika upplevelser.
Äventyrliga Grönland:
MS Fram gör sex expeditioner i farvattnen kring Grönland 2012, till Diskobukten, Sydgrönland och Island samt till Grönlands nationalpark med Svalbard och Island inkluderat. Utforska den unika grönländska kulturen och låt dig fascineras av oförglömliga naturintryck.
Extrema och exotiska Svalbard:
Svalbard är isbjörnens rike och Norges nordligaste utpost. MS Fram genomför sju expeditioner 2012, däribland ”Klimatresan” och ”Svalbard runt”. Resorna till Svalbard präglas av ett rikt djur- och fågelliv, val- och sälfångsthistoria och fantastiska naturupplevelser.
Antarktis – den vita kontinenten:
Miljoner av pingviner men inga människor. MS Fram genomför tio expeditioner i Antarktis säsongen 2012/2013 till platser där endast namnen räcker för att ge reslust. Falklandsöarna, Deception Island, Yankee Harbour, Lemaira channel, Port Lockeroy och Browns Bluff är bara några av de många platser som besöks av MS Fram och fartygets gäster.
Europas vackra kust:
Mellan sina seglingar i polarvattnen genomför MS Fram sex kryssningar längs den europeiska kustlinjen, till vackra hamnar och historiska pärlor. Njut av våren i hamnar som S:t Petersburg, Helsingfors och Tallinn, fira påsk i de fantastiska norska fjordarna eller bege dig ut på ett höstäventyr i vikingarnas kölvatten, med besök i Reykjavik, på Färöarna, Orkneyöarna och på Shetland.
BryggCaféet Grötvik fortsätter med sitt digra sommarprogram. Den kommande veckan blir det bland annat dans på bryggan och Optimistjolleskolans avslutning.
Här är programmet:
”Dans på Bryggan” ikväll fredag 22 juli & torsdag 28 juli 1900-2200 med ”Elvis4ever”
”Sommartango på Bryggan” måndag 1800-2100
”Gäster på Bryggan” tisdagar & onsdagar 1830 hela sommaren
Tisdag 26 juli @ 1830; Lillian Westerberg, ”amiral” för hela Tall Ship Races projektet med erfarenhet ända från 1987 då Stockholm stod som värd för målgången av denna världsberömda havskappsegling för fullriggare.
Lillian tar sig tid i den sista veckan före ”slaget” att komma ut till Grötvik och berätta vad som väntar oss. Vi vet redan att måndagen den 8 augusti, med start från hamnen 1300, kommer utseglingen att bli det mest spektakulära vi någonsin sett i Halmstad. Grötviks vågbrytare är bästa position för att se fartygen under fulla segel i kortege lämna Laholmsbukten ut i Kattegatt liksom Nelsons armada vid Trafalgar!
Onsdag 27 juli @ 1830; Dr Anders Lindberg, välkänd smittskyddsläkare i Halland, berättar om ”för – och nackdelar med vaccination”, ett högst aktuellt och kanske något kontroversiellt ämne för ett av världens mest resande folk – svenskarna!
Optimistjolleskolans avslutning fredag 29 juli @ 1200
Info: www.bryggcafeet.com
Briggen Tre Kronor är ute på en Sverigeturné från Visby via Oskarshamn, Borgholm, Kalmar, Karlshamn, Helsingborg, Marstrand, Lysekil, Bovallstrand, Varberg med avslutning i Simrishamn den 16 augusti.
Ankomst till Helsingborg
Onsdag den 25 juli kl 10:00
Öppet Skepp
25 juli kl 10.30 – 12.30, öppnar fartyget upp för alla som vill komma ombord och titta närmare på fartyget.
Temakväll Hav, 25 juli kl 18
Besättningen berättar om vad den vill åstadkomma med Briggen Tre Kronor och som avslutning visar vi Folke Rydéns film om övergödningsproblematiken i Östersjön.
Fri entré.
Seglingar för allmänheten
I Helsingborg erbjuder fartyget möjighet för alla som vill att följa med på någon segling den 26 juli. Det finns även möjlighet att segla med briggen från Helsingborg till Marstrandl Kalmar den 27-29.
Hållbar utveckling
BriggenTre Kronor driver projekt för en hållbar utveckling tillsammans med företag och organisationer som önskar stärka sitt arbete inom CSR och miljö.
Briggen Tre Kronors fokusområden är Östersjön – utifrån aspekterna miljö och ungdomar och en hållbar utveckling i regionen.
Årets sommarturné vill belysa olika problemområden för Östersjön och visa på möjligheter till en positiv förändring.
Elever ombord
I fartygets besättning finns även i sommar med elever från Marina Läroverket i Danderyd som får sjöpraktik på fartyget. Fartyget har tidigare i år även seglat med elever från marinbiologlinjen som under en tvåveckors resa i Mälaren arbetat med olika typer av vatten- och sedimentprover.
Ute på Kanholmsfjärden i mellersta delen av Stockholms skärgård ligger sedan islossningen i april en stor gul flytande boj som fått många att höja på ögonbrynen. Båtliv kan berätta att den ingår i ett forskningsprojekt för att försöka syresätta havsbotten.
Ombord finns en elpump som pumpar ner syrerikt ytvatten till havsbotten för att försöka förhindra bottendöd.
I Hanöbukten, där det finns en likande anläggning, använder man vågkraften för att pumpa ner vattnet. IVL Svenska Miljöinstitutet bedriver projektet.
Info: www.webap.ivl.se
Text och foto: Anders Sellin.
Raymarine har flera nya AIS-produkter på gång. Bland annat kommer AIS650 Class B AIS Transceiver och AIS350 AIS Receiver att lanseras. De är “skräddarsydda” för att passsa perfekt med Raymarines multifuktionssystem. Både AIS650 och AIS350 är avsedda för såväl motor- som segelbåtar.
Apparaterna jobbar inom VHF-bandet. AIS (Automatic Identification System) gör det möjligt att trådlöst skicka information mellan fartyg och olika trafikövervakningssystem. Med den här typen av AIS-produkter blir det dessutom enkelt att få informationen i en vanlig GPS-kartplotter.
Kommersiella fartyg, oceangående fartyg och alla typer av nöjesbåtar kan utrustas med AIS-mottagare. För fartyg över 300 ton är det dessutom lagstadgat att de måste vara utrustade med den här sortens sändare.
Den nya AIS650 är en Class B sändare och mottagare, som gör att den kan ta del av all information i AIS-nätverk. En finess är ett särskilt så kallat ”Silent Mode” som gör det möjligt att välja var och när informationen ska visas.
AIS650 använder ett SD-minneskort på upp till 2GB kapacitet. Den innehåller en 50-kanals GPS-mottagare.
AIS350 är en enklare enhet med enbart mottagande funktioner. Den är främst avsedd för mindre båtar.
Info: www.raymarine.com
Statens fastighetsverk, förvaltare av fästningen, har invigt två nyheter på Vaxholms kastell. ”Vakten” – ett nytt informationscentrum med butik – och guidade turer som dagligen kommer att gå runt fästningen. Vaxholms kastell är ett av tre besöksmål som Statens fastighetsverk i år satsar extra på. Målet är att ett redan uppskattat och sevärt besöksmål ska bli än mer attraktivt.
Vaxholms kastell har idag ett bra utbud med bland annat Fästningsmuseet, konferenslokaler, festvåningar, café och ett Bed & Breakfast. Sommartid används borggården även till utomhusteater och konserter. Nu kompletteras kastellet med ett informationscenter med butik samt guidade turer.
– ”Vakten”, vårt nya informationscenter, ligger i en av de gamla vaktlokalerna vid kastellets entré. Här kommer besökare kunna köpa kaffe, glass, böcker och souvenirer samtidigt som de får information om vad de kan se och uppleva under sitt besök på fästningen. Vi tror att det blir ett välkommet tillskott, säger Jörgen Hammarstedt, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.
Spännande guidning runt ön
Nytt för i år är också guidade turer runt fästningen som kommer att hållas dagligen med start den 1 juli. Under visningen får besökarna bland annat veta varför kastellet placerats just på den här ön i Stockholms inlopp och hur fästningen kommit att växa till en gördel av befästningar från Arholma i norr till Landsort i söder.
– De guidade visningarna kommer att hållas utomhus och gå runt hela Kastellet. Förutom själva platsen kommer vi berätta om hur det var att leva här, avslöja detaljer om donjonerna och kanske ge svar på frågan om vem som hade det bäst på ön; om det var hundarna eller de nyinryckta soldaterna – som också gick under benämningen ”kaninjävlar”, säger Mathias von Schlieben, förvaltare vid Statens fastighetsverk.
Utöver Vaxholms kastell satsar Statens fastighetsverk 2011 extra på besöksmålen Kalmar slott samt Ottenby kungsgård på Öland. Projektet på Vaxholms kastell genomförs i nära samarbete med SFV:s hyresgäst Strömma Turism & Sjöfart.
Info: www.sfv.se
Foto: Peter Nerström.
Intresset är mycket stort för en helt ny 72-fotare, utvecklad i Norge av ett företag i Sandefjord. Till grund för projektet – som heter ASV 72 – finns bland andra designern Ulf Tudem, som har radikala idéer om hur effektiva skrov ska se ut. Ett av hans skrov fick hösten 2010 pris för bästa innovation i sitt område inom European Powerboat of the year. Båten är 22,2 m lång och hela 6,7 m bred.
Den nya 72-fotaren sägs vara extremt bränsleekonomisk, vilket även bör ge en rad andra fördelar. Båten bör ge lite svall och skapa lite oväsen tack vare att den är lättdriven.
Det skrov som vann pris i höstas var på 65 fot. Det har vidareutvecklats och är nu på 72 fot. Sandefjordsföretaget EffectShips International AS har anlitat ett italienskt företag för att få fram illustrationerna vi visar här. Ulf Tudem har dock kört ett annat skrov utan inredning för att få bevis för sina slutsatser.
– Jag tror att detta är helt rätt i tiden, säger Ulf Tudem, som är VD för EffectShips International AS.
– Slutanvändaren sparar 50 procent i bränsleutgifter jämfört med motsvarande traditionella båtar i samma storlek.
ASV-teknologin är patenterad över hela världen av EffectShips International AS, som letar efter ett företag som kan bygga båten. Troligen blir det i Italien.
Exakt hur tekniken fungerar är hemligt. Men på illustrationerna ser man tydlig att det är en Volvo Penta IPS-inspirerad lösning med så kallade pods. Båten väger cirka 40 ton och kan eventuellt byggas i kolfiber. Den har fyra kabiner, varav tre kan förses med flera kojplatser.
Farten är angiven till över 30 knop. Det framdrivningslösningar som presenteras i de skisser som Båtliv har tagit del av anger flera motoralternativ från Volvo Penta, Rolls-Royce/Kamewa vattenjet och Twin Disc Arneson ytskärande drev.
Info: www.effectships.com
Info: www.seseu.com
Italienska Cantieri di Sarnico fick en riktig succé med sin modellserie med namnet Spider för ett par år sedan. Båtarna satte trenden för designen hos många båtbyggare. Nu har Cantieri di Sarnico utvecklat Spider-konceptet ett steg ytterligare. Tillsammans med den italienska designfirman Studio Nuvolari-Lenard har de tagit fram en nyskapande design.
Den nya båten heter Spider 46 GTS och är inspirerad av sin föregångare, Spider 40. Siktet är att byga italienska båtar för världsmarknaden och kunna sälja mer på export. USA är bara en av de marknader som varvet Cantieri siktar på att lyckas på.
Designerna beskriver linjerna som sensuella och eleganta, som tecknade av vinden…
Om linjerna är nydanande så är inredningen och dispositionen itne lika nyskapande. Ytorna är stor och väl utnyttjade, men knappast på något revolutionerande sätt.
Båtens stora sittgrupp med soffa och bord samt pentryt är placerade på båtens huvuddäck, vilket ändå lämnar gott om plats för folk ombord att umgås och röra sig på denna 46-fotare. Båtens förare har full kontroll över båtens olika system via en futuristisk instrumentpanel.
Under däck är utrymmena uppdelade på tre separata områden: en dubbelkabin föröver, en stor midkabin med tre bäddar och en dinette med pentry och soffa. Ett riktigt stort badrum med separat dusch kompletterar inredningen.
Skrovet är designat av Victory Design – Brunello Acampora, som står baom flera av de senaste båtarna och yachterna från Cantieri di Sarnico.
För framdriften står dieselmotorer på 480 ttill 700 hk, beroende på köparens önskemål. De är kopplade til Flexidrive ytskärande propellrar.
Tekniska specifikationer:
Längd: 15,10 m
Bredd: 4,11 m
Kojer: 5
Motorer: diesel Cummins från 2 x 480 hk upp till 2 x 700 hk
Propellersystem: Flexidrive
Deplacement: 14,5 ton
Bränsletank: 1600 liter
Vattentank: 500 liter
CE-klass: B
Info: www.cantieridisarnico.it
WWF är besviket över den internationella sjöfartsorganisationens – International Maritime Organization (IMO) – beslut i förra veckan att försena förbudet mot dumpning av avfallsvatten från passagerarfartyg i Östersjön. WWF har länge arbetat för ett förbud.
– De flesta hamnar kring Östersjön har alldeles för dålig kapacitet och nu krävs stora förbättringar från både från kryssningsindustrin – och hamnmyndigheterna, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden WWF.
Redan förra året tog IMO ett preliminärt beslut att förbjuda avfallsdumpning från nya passagerarfartyg i Östersjön 2013 och 2018 för samtliga fartyg. Beslutet togs av miljömässiga skäl eftersom avfallsvattnet innehåller stora mängder näringsämnen som bidrar till övergödningen. Olyckligtvis har IMO skjutit upp datumet för nya fartyg fram till 2016.
– För att minska trycket på Östersjöns redan ansträngda miljö vilar ansvaret tungt på både kryssningsindustrin och de mottagande länderna och städerna för att få ett slut på avfallsdumpningen. Det är olyckligt när tidigare satta datum skjuts på framtiden, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden WWF.
Östersjön är ett attraktivt och snabbt växande turistmål som besöks av omkring 3 miljoner kryssningsturister varje år. Nu är kryssningssäsongen i full gång men bara en bråkdel av Östersjöns hamnar kan på ett tillfredsställande sätt ta emot de enorma mängder avfallsvatten som kommer från fartygen. Det innebär att Östersjön även i fortsättningen kommer att vara en avfallsplats för kryssningsindustrins toavatten. Förbudet kommer bara att gälla om det finns fullgoda mottagningsläggningar i hamnarna.
– Ansvaret vilar nu tungt på både kryssningsindustrin och Östersjöländernas hamnmyndigheter. De måste ta kraftfulla initiativ för bra mottagningsanläggningar i hamnarna så att vi får ett stopp för fortsatt dumpning av avfallsvatten i havet, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden WWF.
Kustkommuner och städer gör stora vinster på kryssningsbåtarna som lägger till i hamnarna. The European Cruise Council (ECC) har uppskattat att varje passagerare gör av med drygt 1 000 kronor i varje stad deras fartyg besöker.
– Förorenaren ska betala, inte alla vi andra som bor och lever runt Östersjön. Genom att tjäna stora pengar på en verksamhet blir man också ansvarig för den miljöförstöring den orsakar. Förutom kryssningsindustrin måste även landsidan ta sitt ansvar så att den internationella sjöfartsorganisationens förbud kan börja gälla. Utan detta förbud kommer det fortfarande att vara helt lagligt för hela passagerartrafiken i Östersjön att släppa ut toavatten med bakterier och övergödande ämnen, avslutar Mattias Rust.
Årets Skeppsholmsdag är den elfte i ordningen. Skeppsholmsdagen är Skepps- och Kastellholmens egen dag där områdets aktörer håller öppet hus mellan 11 och 17. Årets program börjar ta form och innehåller många höjdpunkter.
• Ångbåtstrafik Skeppsbron – Skeppsholmen
• Premiär för Ann Roséns konsertinstallation ZO-4 i Eric Ericssonhallen.
• Landskapsdag på Arkitekturmuseet men utställningen Manmade Environment -Nya Nordiska lanskap. Skapa i familjeverkstaden eller delta i workshops tillsammans med studenter från landskapsprogrammet på SLU. Konst och arkitekturvandring och tipsrunda för hela familjen.
• Asienfest på Tyghusplan och invigning av Östasiatiska museets nya stenåldersby.
I bergrummen visas utställningen Inkaguld.
• Utställning om marinflyget 100 år i Styckekranen
• Guidade visningar av Skepps- och Kastellholmen
• Kulturfartyg på Strömmen med guidning vid Kolskjulen
Skepps- och Kastellholmen kommer att sjuda av aktiviteter.
Info: www.skeppsholmsdagen.se
Yachtdesignern Tony Castro är känd för sina konstruktioner till varv som till exempel polska Galeon. Men han ritar även betydligt större yachter. Det allra senaste är denna nästan 35 m långa ketch, som är ritad för att vara både praktisk och maximalt komfortabel.
Ketchen har en mycket modern linjeföring, men är också tänkt att ge ägaren riktigt komfortabel segling.
Däckshuset har en mycket rymling salong, som omges av stora ytor med öppningsbart glas samt ett glastak. Däckshuset har även en bar, styrplats och ett stort kartbord med navigationsplats.
Cockpit har även den stora utrymmen för upp till 20 personer som kan äta i under bar himmel eller bara umgås. Ytan med en hardtop-liknande lösning är väl skyddad mot alla väder och förhållanden till sjöss. Cockpit är ansluten till salongen via en skjutbar glasdörr, vilket ger en lyxig känsla av att vara ute och inomhus på samma gång, enligt konstruktören.
Bland de andra finesserna märks en 3,6 m lång jolle som förvaras i främre delen av skrovet. Aktre delen av huvuddäcket är också skyddat med stora, avtagbara solskydd. I ytterligare ett förvaringsutrymme finsn en 4 m tender som är utrustad med dyktillbehör.
Under däck finns en stor owner’s cabin med eget komplett utrustat badrum. Där finns även en VIP-kabin och två dubbelkabiner med badrum för totalt åtta gäster. Dessutom finns det egna utrymmen för kapten och fyra besättningsmän.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 34.8 m
Bredd ö a: 8.4 m
Djupgående max: 5 m
Info: www.tonycastroyachts.com
Italienska Ferretti Group får tillskott i kassan på närmare 1 miljard kr. Det är kinesiska investerare som står för finanserna när ett av världens största båtföretag på detta sätt får nya muskler och en bättre chans till att överleva på egen hand.
Ferretti Group har en rad av världens främsta båtvarumärken i sitt produktsortiment. Förutom italienska kända märken som Ferretti, Pershing, Itama, Riva och Mochi Craft äger företaget bland annat amerikanska Bertram.
Men Ferretti Group har haft det väldigt jobbigt och genomgick en ekonomisk kris för ungefär ett år sedan. Nu har företagsgruppen tecknat ett avtal med kinesiska Shandong Heavy Industry Group för en kapitalinjektion som heter duga. Ferretti tillförs 100 miljoner Euro samtidigt som de tillsammans med det kinesiska företaget skapar ett joint venture för distribution i Asien.
Shandong group är kända för sin tillverkning av maskiner för jordbruk och byggnadsarbete. Omsättningen är över 10 miljarder US Dollar.
Ferretti genomgick en rekonstruktion 2010 och sägs fortfarande ha skulder motsvarande cirka 5,5 miljarder kr.
Efter att ha gjort succé i St Petersburg och Almedalsveckan är Briggen Tre Kronor ute på en Sverigeturné från Visby via Oskarshamn, Borgholm, Kalmar, Karlshamn, Helsingborg, Marstrand, Lysekil, Bovallstrand och Varberg. Seglingen avslutas i Simrishamn 16 augusti.
Ankomst till Karlshamn
Onsdag den 20 juli kl 12:00
Öppet Skepp
20 juli kl 12.30 – 16.00, öppnar vi upp för alla som vill komma ombord och titta närmare på fartyget.
Temakväll Hav, 20 juli kl 18
Spökgarn och stopp för nedskräpade stränder!
Lars Alm, marknadschef på Håll Sverige Rent, berättar om deras aktuella projekt om spökgarn i Östersjön samt hur man stoppar nedskräpningen av stränderna.
Besättningen berättar om vad den vill åstadkomma med Briggen Tre Kronor och som avslutning visar de Folke Rydéns film om övergödningsproblematiken i Östersjön.
Fri entré.
Seglingar för allmänheten
I Karlshamn erbjuder Tre Kronor möjighet för alla som vill att följa med på någon av våra seglingar som vi genomför den 21-22 juli. Det finns även möjlighet att segla med briggen från Karlshamn till Helsingborg den 23-25 juli.
Hållbar utveckling
BriggenTre Kronor driver projekt för en hållbar utveckling tillsammans med företag och organisationer som önskar stärka sitt arbete inom CSR och miljö.
Briggen Tre Kronors fokusområden är Östersjön – utifrån aspekterna miljö och ungdomar och en hållbar utveckling i regionen.
Årets sommarturné vill belysa olika problemområden för Östersjön och visa på möjligheter till en positiv förändring.
Elever ombord
Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.
Värmdö-baserade Eurolia AB lanserar nu en helt ny serie marinprodukter från Lucas Oil som är anpassade för offshore-racing och inombordsmotorer. Det amerikanska oljebolaget Lucas Oil har ett mycket stort engagemang inom motorsport och har ett av världens största sortiment av racingoljor.
Sedan några år tillbaka är man huvudsponsor för den svenska VM-båten ”Lucas Oil” som är byggd av Ocke Mannerfelt och körs av Mikael Silverberg och Nigel Hook i Ocean Grand Prix. Lucas Oil är också huvudsponsor för ”Lucas Oil Dragboat Series” som räknas som inofficiellt VM inom dragboat-racing.
Eurolia lanserar nu en komplett serie oljor för inombordsmotorer och inombordsdrev anpassade för de tuffaste krav som kan tänkas. Oljorna har testats och utvecklats under flera års tid med hjälp av den svenska VM-båten ”Lucas Oil” och inom dragboatracing.
Unikt är att motoroljorna är helt skjuvningsstabila och innehåller förutom rostskydd stora mängder av Zink, Fosfor och Molybden för att skydda vitala delar i motorerna och skapa ett högt oljetryck. Den marina drevoljan ”M8” är helsyntetisk och kraftigt förstärkt för att kunna klara tuffa tag i hög sjö då propellrarna växelvis finns i vattnet och i luften. Dessutom är M8 maximalt tunn för att minska motståndet i marinväxeln, leverera högre effekt och bättre bränsleekonomi.
I augusti kommer dessutom lanseras två maringodkända utombordsoljor. I tillägg finns sedan tidigare också en maringodkänd tvåtaktsolja och ett mycket högkvalitativt marinfett.
Vi på Eurolia AB är stolta att ha tillgång till marknadens kanske starkaste sortiment av marinoljor och med start av inombordsoljorna tror vi att produkterna kommer finna vägar ut i butik inom kort. Extra kul tycker vi det är att det amerikanska oljebolaget Lucas Oil valde att sätta en svensk båt på alla sina marinetiketter.
Debattartikel från Svenska livräddningssällskapet: Varje år omkommer cirka 100 personer genom drunkning, oftast helt i onödan. Dessa drunkningar kunde på flera olika sätt ha undvikits genom ökad tillsyn från föräldrar, användande av flytvästar och fler livräddare på våra stränder.
Svenska livräddningssällskapet, SLS, gjorde för några år sedan en simkunnighets- och attitydundersökning bland drygt 2000 vuxna i åldern 19-77 år. Vi frågade bland annat om den enskildes kunskaper i livräddning. Så många som 70 % av de som deltog i undersökningen ansåg sig behöva mer kunskap. Drygt 80 % tyckte att det ska finnas livräddare/badvakter vid alla offentliga badplatser. Den undersökning som ett försäkringsbolag genomförde i maj i år kom i stort sett fram till samma resultat och visade även att endast hälften av svenskarna skulle klara av att livrädda någon som håller på att drunkna.
I SLS undersökning var det överraskande många som inte ansåg sig simkunniga* ca 30 %, vilket motsvarar cirka 2,2 miljoner vuxna.
Med bristande kunskaper ökar riskerna och med det ökar också behovet av trygghet. Vi måste se bristen på kunskap som ett problem som på ett eller flera sätt måste lösas. Vi vet att en lösning är ökad kunskap genom mer utbildning och/eller i kombination med en ökad säkerhet i form av livräddare vid våra simhallar och badplatser.
Att bada på egen risk
Att bada och vistas i och kring vatten ska vara förenat med glädje, frihet och trygghet. Tyvärr är en skylt med texten ”Här badar du på egen risk” allt vanligare i simhallar och på badplatser. Om kommunen eller annan aktör, som är ansvarig för badet, nu ser det som en risk att bada bör det väl även finnas information om hur du som badgäst minskar risken? Eller ännu hellre, – vad eller vilka åtgärder de själva har vidtagit för att minska risken!!
Svenska livräddningssällskapet anser att en skylt varken minskar riskerna eller antalet drunkningar.
Idag finns inget tydligt regelverk för vattensäkerheten vid våra bad. De regler som finns talar bara om att badet ska vara säkert i allmänna ordalag. Tyvärr är det först efter det att en olycka har inträffat som frågan väcks: – Hur säkert är det att bada i vår simhall eller i vårt bad? Här anser vi att kommunerna/aktörerna kan vara mer framsynta. Genom att sätta upp olika olycksscenarier kan man testa om den aktuella säkerhetsnivån är tillräcklig för en granskning eller olycksutredning. Därefter kan man bedöma vilken säkerhetsnivå som kan anses rimlig. Det handlar alltså om att få till ett relevant systematiskt säkerhetsarbete
I trafiken finns ”livräddarkameror” som har till syfte att få ner hastigheten på våra vägar. Dessa ”livräddare” är en ren förebyggande åtgärd som under några år gett mycket gott resultat. På samma sätt kan livräddare på våra stränder vara förebyggare av olyckor. Livräddare har en lugnande och ”farlighetsdämpande” effekt på badgäster och då framför allt bland barn och ungdomar som många gånger är mer exponerade för olyckor. Att ha en badvakt och livräddare på badet kan vara den hårfina skillnaden mellan liv och död, de är utbildade för att se om någon är i fara och hur man på ett säkert sätt ingriper.
Använd den befintliga kunskapen
Då många simhallar stänger under sommaren borde det finnas möjlighet att använda personalens kunskap även utomhus. Låt dem tjänstgöra på de badplatser som finns i kommunen. Med sin kunskap skulle de kunna förebygga många risker och ge snabb hjälp till allmänheten vid tillbud.
En annan möjlighet är att utbilda kommunens ungdomar till livräddare. Det skulle kunna ge dem ett meningsfullt sommarjobb samtidigt som kommunens innevånare får en säkrare och tryggare badmiljö.
Det är okunskap som är farligt! Inte vatten.
Karin Brand, generalsekreterare SLS
*definition på simkunnighet ”att kunna simma är att falla i vattnet, efter att åter ta sig upp till ytan kunna simma 200 meter varav 50 meter på rygg”
Anna Bergendahl och Lovers of Covers är ett par av de artister som uppträder på Utö under resten av sommaren. Det är ett omfattande program, som avslutas med en eldshow under temat ”Eld över hav och land”.
Här är evenemangsprogrammet för Utö resten av sommaren:
19 jul Utö Värdshus – Coverband 100 %
19 jul Båtshaket – musikafton med Lovers of Covers
21 jul Utö Kyrka kl 18.30 – musikkväll sång Katarina och Thomas Cars vid pianot Robert Sund
26 jul Båtshaket – musikafton med Lovers of Covers samt Micke och Björne
26 jul Utö Värdshus – Anna Bergendahl
28 jul Utö Värdshus – Coverband Liverpool
28 jul Utö Kyrka kl 18.30 – musikafton med Sara Jangfeldt med stråkkvartett
29 jul Pizzastugan – musikafton med Pelle Törner
29 jul Båtshaket – musikafton med Lovers of Covers
31 jul Utö Kyrka kl 18.00 – Gudstjänst
2 aug Utö Värdshus – Coverband Smash
4 aug Utö Värdshus Societetshuset – Källar-Pelles kräftskiva med tidsenlig klädsel, förbokas
5 sept Ö till ö – multisporttävling från Sandhamn till Utö, 10 km simning och 54 km löpning
15 okt Utö Värdshus – eldshow under temat ”Eld över hav och land”
Övrigt Hembygdsgården – öppet hus och fotoutställning ”Utö då och nu” 17-31 jul, kl 11-16
Seglarbaren – trubadur tors-lör v.27-31
Dannekrogen – trubadur onsd och lörd v.25-34
Utö Gruvmuseum öppet 18 jun-21 aug, kl 13-16
Utö Kyrka öppet 13 jun-14 aug, kl 10-16
Malö Yachts fick ett mycket positivt gensvar från marknaden på nya Malö 47, som introducerades 2010. Fyra Malö 47 har redan levererats under våren/sommaren 2011. Malö Yachts bygger nu vidare på 47-konceptet och introducerar nu en ny Malö 37 och en ny Malö 40 i samband med Öppna Varv 26–28 augusti 2011.
– Malös historia sträcker sig ända tillbaka till 1939 och när vi utvecklar våra modeller så är det i samklang med vår historia och framtid. När vi förändrar designen på Malö så beror det på att vi utvecklat funktionen på något sätt. Drivkraften är samtidigt att räta ut linjer och tydliggöra linjer som har ett organiskt flöde – och foga samman till ett tydligare helhetsintryck, säger Fredrik Forsgren, designer på Malö Yachts.
– Detta har vi lyckats med på Malö 47 som introducerades 2010, och nu är fortsätter vi med att applicera samma koncept på våra modeller Malö 37 och Malö 40.
– Interiört och exteriört är vår ambition, precis som på M47, att skapa ett flöde genom båten av linjer, funktion och ljus. Interiören optimerats för olika ljusförhållanden; dag, skymning, mörker och utvändigt skapas ett ”renare” mer lättarbetat däck med färre synliga linor och beslag. Vindruta, sprayhood, targabåge, portlights, skylights och grabbräcken blir också i samma stil som på 47:an.
Info: www.maloyachts.se
Kommentarer
Jag har Navionics sjökort för Sommen.Det är rent uselt. Det bygger på Hydrographicas kort, men har med färre detaljer än originalet. Exempel på sådant som saknas: två tredjedelar av alla djupangivelser, linfärjan, fartgränser, fågelskyddsområden och naturvårdsområden.