Den välkända svenska långseglaren Sven Yrvind (f. d. Sven Lundin) lämnade Sverige i augusti. Tillsammans med den väsentligt yngre seglaren Thomas Grahn ska ha ta sig till Florida i en Vega.
Alla som vill följa Svens och Thomas äventyr kan hänga med på hemsidan Majasventure.com, där grabbarna bloggar och ger aktuella positioner och rapporter med mera.
Info www.majasventure.com
Yanmar har tagit fram en ny, kompakt lösning som klarar en stor del av elförsörjningen ombord i många segel- och motorbåtar. Denna nyhet introducerades på den svenska marknaden på Öppna Varv i augusti i år.
Motor och generator levereras i en gemensam enhet, som heter Yanmar KMG65E. Det bygger på ett generatorsystem som har utvecklats och anpassats till dieselmotorerna Yanmars 3JH4 (39 MHP) och 4JH4-AE (54MHP).
Generatorn är bara 105 mm djup och väger endast 21 kg, så enheten betyder ingen större skillnad i varken storlek eller vikt. Särskilt inte jämfört med en traditionell lösning med ett helt separat elverk i båten. Enheten kan monteras till ett traditionellt backslag eller standard SD50 Saildrive.
Båtägare kan välja mellan två fjärrkontroller som styr enheten, som ger 3 kW eller 6 kW vid 230 V, 50Hz.
Info www.yanmars.se
Den 3-28 oktober gästar konstnären Fredrik Wretman Marinmuseum med installationen ”Scary Baltic”. Konstverket – en film som projiceras på en vattenyta – förvandlar sig hela tiden i långsam takt. Formar sig liksom hägringar som lurar ögat om och om igen.
– Hur står det till med saker och ting? Vad är det vi egentligen ser? Verkligheten är inte alltid vad den synes vara, säger Fredrik Wretman.
Wretmans installation frammanar lager på lager av idéer och historia. Medan hans film omformar sig i både den svarta vattenytan och dess spegling, går associationer till allt från serier, konsthistoria och filosofi till
samhällsdebatt och miljöfrågor.
I början av 1900-talet visade psykiatern Hermann Rorschach bläckplumpar för sina patienter. Patienterna skulle berätta vad bilderna skulle kunna föreställa och svaren skulle berätta om patienternas
undermedvetna. Som betraktare av Fredrik Wretmans installation gör vi detsamma som i ett rorschachtest: vi börjar genast läsa in ”verkliga” former. Perceptionen och vanan styr oss till detta. Tittar vi tillräckligt
länge kan de inte heller förbli abstrakta, det är någon som vill ha vår uppmärksamhet.
”Scary Baltic” visas i Marinmuseums galjonshall. Utanför de höga fönstren öppnar sig det ”verkliga” havet och jämför sig med Wretmans inre hav. De imponerande galjonsfigurerna tittar bort mot horisonten i
avsaknad av sina skepp. Konsthistoriens olika vattenskildringar gör sig hela tiden påminda i Wretmans verk.
Läs mer om Fredrik Wretman www.fredrikwretman.se
”Scary Baltic” har tillkommit som en del av Östersjöprojektet Baltic Master. I projektet arbetar 40 organisationer i sju Östersjöländer för att förebygga oljeutsläpp till havs och för att förbättra Östersjöns miljö.
Projektet stöds av EU och Region Blekinge är huvudansvarig. Fredrik Wretmans utställning öppnar i samband med Baltic Masters slutkonferens 3-4 oktober 2007. www.balticmaster.org
Installationen har också Marinmuseum och Källemo som samarbetspartner.
Curator: Torun Ekstrand, Artland.
Foto: Helena Grännsjö /SMM.
Det råder stor okunskap om skillnader mellan könen när det gäller exponering för och hälsoeffekter av kemikalier. Det konstaterar Kemikalieinspektionen (KemI) och föreslår forskning på flera områden för att män och kvinnor ska få samma skyddsnivå.
Förslagen är ett svar på ett uppdrag från regeringen att identifiera angelägna forskningsbehov och kompletterar en tidigare rapport om Kemikalier och könsskillnader.
För att förbättra kunskapsläget föreslår KemI studier inom fyra forskningsområden
Riktlinjer för testning av kemikalier samt analyser av befintliga data från epidemiologiska studier, experimentella långtidsstudier och toxikokinetiska studier.
Hormonstörande ämnen och betydelsen av exponering under tidig utveckling.
Studier av hur män och kvinnor utsätts för och påverkas av kemikalier i exempelvis vardagssituationer och i arbetsmiljön.
Genusperspektiv på riskbedömning och riskhantering av kemikalier och därmed ett tvärvetenskapligt arbetssätt.
KemI föreslår också att regeringen aktualiserar forskningsaktiviteter om könsskillnader och kemiska hälsorisker inom EU:s forskningsprogram.
Forskningsrådet Formas har under hösten utlyst en strategisk forskningssatsning om miljögifter och könsskillnader. Tio miljoner kronor per år avsätts under tre till fyra år till olika studier.
– KemI välkomnar att Formas ger forskningsstöd till detta område. Forskningsstrategins inriktning är väl i linje med KemI:s förslag, säger forskningschef Nils-Gunnar Lindquist, KemI.
Rapporterna är sammanställda i samarbete med Karolinska Institutet, Institutet för Miljömedicin (IMM).
Rapport: Kemikalier och könsskillnader
(augusti 2006) (PDF, 379 kB)
Rapport: Kemikalier och könsskillnader – 2
(september 2007) (PDF, 750 kB)
I regeringens klimat- och sårbarhetsutredning som presenterades idag finns skrämmande exempel på vad klimatförändringarna kommer att orsaka i Sverige.
– Det här är fakta som stärker motivationen för den omställning som vi nu står inför, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.
Klimat- och sårbarhetsutredningen talar om ett Sverige som i framtiden kraftigt påverkas av klimatförändringarna. Utredningen bedömer att cirka 300 000 byggnader hotas av ras på grund av att nederbörden kommer att öka i Sverige – översvämningar som hotar bebyggelse kan komma att kosta cirka 100 miljarder. Kostnaderna av att de stora svenska sjöarna kommer att stiga blir mycket stora och enligt utredningen kommer byggandet av en tunnel som tappar ut vatten ur Vänern att vara lägre än kostnaderna för översvämningarna.
– Visst får klimatförändringarna en del positiva konsekvenser också som ökad skogstillväxt och bättre lönsamhet i jordbruket men det viktigaste budskapet i utredningen är att vi måste vara beredda på att Sveriges klimat kommer att förändras och att det får konsekvenser för alla samhällssektorer, säger Mikael Karlsson.
Klimatförändringarna kommer också att få drastiska konsekvenser för ekosystemet i Östersjön eftersom salthalten minskar och temperaturen går upp. Andra konsekvenser är att skördeskadorna ökar, jobb försvinner från skidanläggningarna i Mellansverige.
Vi måste i Sverige göra oss beredda på extrem väderlek, menar utredaren som varnar för att kostnaderna för el, tele, vägar och järnvägar därför kommer att öka.
Läs mer på:
http://www.regeringen.se/sb/d/9434/a/89363
Fredagen den 11 april slår dörrarna upp för Sportfiskemässan – årets stora mötesplats för Sveriges tre miljoner sportfiskare. Den ambulerande mässan arrangeras i år på Svenska Mässan i Göteborg och på plats för att inviga mässan finns
Per Fritzell, välkänd bland annat från Galenskaparna/After Shave, själv en mycket hängiven sportfiskare.
Mässan satsar som alltid stort på spännande och utmanande besökaraktiviteter som föreläsningar, filmvisningar och workshops och i år finns även besökarfavoriter som karpbassängen, kastbanan, dragbassängen och Sportfiskeskolan med.
Nyheter på Sportfiskemässan
Årets mässa innehåller självfallet en hel rad nyheter. En av dessa är Rullakuten där man som besökare har möjlighet att få tips, råd och hjälp att reparera, smörja eller göra en “cleaning” av sin rulle. Besökaren är välkommen att ta med sin rulle in på mässan för att få den professionellt genomgången.
På Nyhetstorget presenterar utställare det absolut senaste och spjutspetsen inom sin genre. Från produkterna på Nyhetstorget kommer besökarna att rösta fram “Årets Sportfiskeprodukt”.
I år utökas dessutom mässan med ytterligare en kastbana för flugfiske. På den ena demonstreras uppvisningar av professionella flugfiskare och den andra kastbanan är till för besökare att testa och träna på.
Sportfiskemässan vänder sig till såväl nybörjaren som den professionelle utövaren och har ambitionen är att vara en dynamisk och lärorik mötesplats för alla sorters sportfiskare oavsett ålder och förkunskaper. På Sportfiskemässan deltar branschledande leverantörer och återförsäljare av sportfiskeutrustning tillsammans med skolor, föreningar, guider, destinationer, fiskevårdsprojekt mm. Alla satsar de stort på att visa upp nyheter och ge inspiration inför den kommande fiskesäsongen. Läs mer på www.sportfiskemassan.se.
Sportfiskemässan arrangeras av Sollentuna Expo Center nära samarbete med Spofa Spöfiske, Sportfiskarna, Sportfiskeakademin och SeFF.
Den 28 september fick Ostindiefararen Götheborg ett mycket celebert besök av Estlands president Toomas Hendrik Ilves med fru, Evelin Ilves.
Presidentparet blev guidade runt skeppet av supercargör Pether Bäversjö ocStellsh vd Stellan Mjärdner, båda SOIC, och besöket avslutades med lunch ombord.
Med i sällskapet fanns även EU-minister Cecilia Malmström, Estlands ambassadör i Sverige Mr Alar Streiman och representanter från Göteborgs stad.
Under besöket ombord skrev presidenten sin namnteckning på en av däcksbalkarna, och meddelade samtidigt att han gärna vill välkomna skeppet till Tallinn nästa sommar.
President Toomas Hendrik Ilves invigde efter besökte ombord på Götheborg Bok & Bibliotekmässan.
Bilden:
Estlands president Toomas Hendrik Ilves tillsammans med fru Evelin ombord på Ostindiefararen Götheborg. Fotograf: Joakim Severinsson.
Nu är det hög tid att lyfta fram föreningsarbetet som varje år, varje dag utförs av helt ideella krafter. I ett direktsänt högvinstlotteri från Globen den 30 december 2007 kommer Årets förening, Årets ledare, Årets eldsjäl, Årets projekt och Årets miljöstipendium att utses. Totalt ska 17 föreningsstipendier, fördelade på de fem olika kategorierna, delas ut under en av årets stora tv-händelser. Vem som helst kan gå in och föreslå kandidater på www.folkspel.se. Därefter tar en jury vid som sållar fram 17 vinnare. Varje stipendiat får 25 000 eller 50 000 kronor. Var med och rösta fram krafterna i din förening!
Svenska Rikslotteriet är inte bara Sveriges största lotteri vid ett dragningstillfälle, det är också ett högvinstlotteri med stora vinstodds – 1 chans på 30 000 att bli miljonär och 1 chans på 15 000 att vinna en ny bil. Lotterna säljs via svenskt föreningsliv, återförsäljare och ombud samt på Folkspels lottbutik på nätet.
Folkspel ägs till 100 % av folkrörelsernas 74 riksorganisationer, med över 5 miljoner medlemmar. Vårtuppdrag är att säkra och utveckla folkrörelsernas möjlighet att med egen insats öka sin intjäningsförmåga.Vi är inte störst på den svenska spelmarknaden men förmodligen gör vi störst nytta. Våra störstaprodukter heter BingoLotto, Sverigelotten, Svenska Rikslotteriet, BingoLottos Julkalender, Trippel21 samt Bingo på nätet, www.binglotto.se. Genom åren har Folkspels största produkt BingoLotto genererat över14 miljarder kronor till svenskt föreningsliv. Ytterligare information finns tillgänglig på www.folkspel.seeller www.rikslotteriet.se
Rösta här www.folkspel.se
FAKTA:
En hel rikslott består av tio lotter i ett häfte och köparen kan välja hela häftet för 2 000 kronor eller en del i häftet som då kostar 200 kronor styck. Om man vid vinst har ett helt lotthäfte (tio lotter) vinner man på varje lott i häftet, exempelvis vinner lottnumret en bil och man har ett helt häfte så vinner man tio bilar.
Lägsta vinst på helt häfte 10 000 kr
Högsta vinst på helt häfte 10 000 000 kr
Lägsta vinst på per lott 1 000 kr
Högsta vinst på per lott 1 000 000 kr
Lotterna säljs via svenskt föreningsliv, återförsäljare och ombud samt på Folkspels lottbutik på nätet. Behållningen till föreningar som säljer lotter är 60 kronor per lott eller 600 kronor för helt häfte.
Bilden:
Ideellt arbete utförs varje år, varje dag, varje timme inom svenskt föreningsliv. Nominera dina kandidater och hjälp Folkspels Thomas Olson och Hans Sahlin att utse Årets ledare, Årets förening, Årets projekt, Årets eldsjäl och Årets miljöstipendiat. Foto: Magnus Gotander/Bilduppdraget
Pressrelease
På båtmässan Scandinavian Boat Show 7–11 november på Älvsjömässan i Stockholm är det världspremiär för nya Minor 31. Detta är en helt nyutvecklad båt som kompletterar Minors serie av walkaround båtar mellan 21 och 37 fot.
Under utvecklingsarbetet har fokus varit inställt på att kombinera walkaroundbåtens praktiska egenskaper med stort lastutrymme, breda, säkra däcksytor och enkelt handhavande med familjebåtens möjligheter till ett bekvämt boende under längre tid. Minor 31 är resultatet av detta framgångsrika arbete och en båt som kommer att vara stilbildande under lång tid framöver.
Salongen på däck erbjuder bekväma sittplatser för upp till åtta personer och en stor öppningsbar taklucka släpper in mycket ljus och luft när man så önskar. Här färdas man med högsta komfort och med god sikt runt om. I salongen finns också ett stort pentry samt nedgång till de två separata sovkabinerna. På för och akterdäck är det gott om plats för både passagerare och packning.
Minor 31 utmärker sig för sina imponerande sjöegenskaper och den extremt låga ljudnivån ombord. En båt som verkligen uppfyller den kräsne båtägarens krav på bekvämt boende med praktisk funktion och trygga sjöegenskaper.
Mått etc.
Längd 9,70 m
Bredd 3,20 m
Vikt 5000 kg
Höjd 3,90 m
Fart beroende på motor 37 – 43 knop
Pris med 1 x Volvo Penta D6-370/DP 1.944.000 kronor
Finsktillverkade Minor är kända för sin höga kvalitet och sina goda sjöegenskaper. Minor produceras av Sarins Båtar Oy som har 40 års erfarenhet att på ett hantverksmässigt sätt tillverka hyttbåtar anpassade för den skandinaviska marknaden.
Historiska Dagen på Sjöhistoriska Museet
lördagen den 17 november 2007 kl 10 – c:a 16.
Med anledning av att det i år är 100 år sedan R-regeln trädde i kraft, pratades det på Seglare Minns i våras om R6:or och R8:or. Vi fortsätter nu att behandla alla R-båtar: 2.4, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10,12, 15, 19 och 23. Alla dessa seglar ju inte i dag. HUs Niclas Skärlund reder ut begreppen.
Flera kända R-båtsseglare och sakkunniga medverkar med sina minnen och erfarenheter.
Från Sjöhistoriska Museets rikhaltiga arkiv kommer intressanta bilder och filmer att visas.Möjlighet finns att under lunchpausen bese museets övriga utställningar.
Deltagaravgiften 150 kronor inkluderande buffélunch på museet erläggs kontant till HUs representant vid ankomsten till museet.
Förhandsanmälan nödvändig till Maivor Bergau tel 08-39 31 02, e-post bergau@glocalnet.net eller till Åsa Blomqvist-Jonsson på Sv Seglarförbundets kansli 08-459 09 93, e-post asa@ssf.se senast 14 november 2007.
Välkomna till en intressant dag med många historier.
Arrangörer: SSFs Historiska Utskott
och Sjöhistoriska Museet
Nu kan sommarens snorklingsturer få en ny och spännande dimension! Boken På jakt efter guld och gråsten – Marinarkeologi för barn passar för alla som är intresserade av havet och dess hemligheter – en lustfylld och lättläst bok med fokus på lärande.
Boken är översatt från norska med originaltext av Bjørn Arild Ersland och med illustrationer av Annlaug Auestad. Den svenska upplagan har omarbetats och försetts med svenska marinarkeologiska exempel. Berättelserna är väl genomtänkta och pedagogiska, med en varm och personlig ton. Boken ges ut av Förlaget Nordan i samarbete med Statens maritima museer, Södertörns högskola och Marinarkeologiska sällskapet. Utgivarnas syfte med boken är att skapa intresse och förståelse för kulturarvet som finns under vatten.
I större delen av boken löper två berättelser parallellt. Överst på sidorna får vi läsa berättelsen om Björn Arild och hans kamrat Endre, som är marinarkeolog. Vi får ta del av Endres arbetsvardag och följa med på arkeologiska uppdrag. Han dagdrömmer ibland om att hitta ett fint, välbevarat vikingaskepp och trivs allra bäst när han får komma ut och dyka. Men vissa dagar sitter han på sitt kontor i museet och tänker, kliar sig i huvudet, och tänker lite till…
Nederst på sidorna förklaras marinarkeologin. Man får lära sig hur arkeologerna kan tolka spår efter människor som levt före oss, och hur man kan få reda på hur de tänkte och levde. Här ges också exempel på fantastiska arkeologiska fynd på havets botten, som kan uppmuntra unga läsare att själva försöka hitta saker. Med en dykmask, en snorkel och en hel del tålamod kan man finna många olika sorters skatter. Boken berättar om de olika historiska tidsperioderna, om rester av stenåldersboplatser under vattnet, vikingatida handelsplatser, historier om olika skepp, hur man kan tolka olika fynd och vilken utrustning man behöver för att kunna snorkla eller dyka.
Boken säljs till förmån för Marinarkeologiska Sällskapet och ges ut i syfte att:
• förmedla information om Sveriges kulturarv under vatten,
• att skapa intresse och förståelse för marinarkeologi,
• informera barn i syfte att förekomma plundring och förstörelse i framtiden.
Tänkt ålder: barn/ungdom, 10-12 år
ISBN: 978-91-7702-203-9
Inbunden, 52 s., rikt illustrerad
Pris 172 kr
Info: www.marinarkeologi.se
Pressrelease
Nya Finn Flyer 32 CR är ett High Tech bygge, byggd uppe i Jakobstad , kvalitetsvarvens Mekka.
– Skrovet är vakuminjicerat med vinylester harts och riktad E-glas och rowing, med kevlar midskepps samt i förskeppet.
– Bottenstockar samt röstjärn är byggda helt i kolfiber
– Rodret samt hjärtstock är byggda helt i kolfiber , väger endast ca 14 kg !
– Skrovet sluthärdas i ugn för sluthärdning samt bästa styrka.
– Hela båten inklusive inredning är ett sandwichbygge med divinycell som distansmaterial.
– Inredning samt skott är glasfiberlaminerade sandwichkonstruktioner med vakumlaminerad satin lackad teakfaner som ytmaterial
– Båten är första seriebåten som är helt ljudisolerad pga byggteknik med divinycell i väggar, dörrar, skott, durk , däck och skrov mm
– Kölfena i galvaniserad stål med blybulb.
– Komplett 10 meters båt fullt inredd med bekvämligheter väger endast 3,4 ton !
Classe Westerlund har har fått motgångarna travade på hög. Trots detta har han envist vägrat ge sig. Nu är han Världsmästare.
Blott en svensk vågade sig ända ner till Italien för att anta utmaningen om årets VM titel i Offshore 200. I år kom 30 båtar till Venedig och Italien från 6 länder. Ett bra och utmanande startfält.
Det var första gången som Claes Westerlund och Daniel Svenson körde i Italien, så det var också en stor upplevelse och utmaning.
VM körs under en vecka med tre race. Första start gick under betydligt lugnare väder/vind och vågor än under testerna dagarna innan.
Strålande sol men vinden hade vänt och det var under förmiddagen frånlandsvind. Utifrån testerna igår så hade teamet en god överblick över vilken setup de skulle åka på. Claes valde en propeller med bra acceleration samt god toppfart kombinerat med en lite tunnare och mjukare matta än vanligtvis. Det skulle visa sig att denna setup var helt rätt! De gjorde en fin fin start och ledde redan vid första boj. De fortsatte i samma stil, körde lite försiktigt taktiskt, men hade ändå kapacitet att inte chansa något. Det blev en klar seger, före två italienska team. Efter segern var de officiella italienska besiktningsmännen idoga i sin kontroll, för att leta efter dolda vattentankar. Men de fann inga, för de fanns ju inget att finna.
Det andra loppet förlöpte på ungefär samma sätt. Vind och vattenförhållanden var desamma så Claes o Daniel behöll samma inställningar. Det blev en ny seger.
Inför den sista deltävlingen såg man till att ha egen nattvakt i depån. Det här guldläget fick bara inte saboteras bort.
– Det var hur nervöst som helst, berättade Claes efteråt. Jag tror vi gick igenom allting minst 10 gånger, ingenting fick ju klicka under det sista och längsta racet.
Vattenförhållandena var i princip fortsatt desamma, vilket gynnade svenskarna som behärskade snabbast av alla. Starten gick bra, men nu tog värsta konkurrenten Testa ledningen. Svenskarna behövde dock inte hetsa, eftersom de i poängsammandraget ledde så mycket att det skulle räcka med en 4:e plats för dem i sista loppet. Westerlund nöjde sig dock inte med att ligga tvåa utan körde snart upp sig till ledningen.
– Jag har väl aldrig längtat efter en mållinje så mycket som i det racet, förklarade en otroligt nöjd nybliven världsmästare Claes Westerlund efteråt.
Westerlunds främsta merit tidigare var en VM medalj i den mindre Offshore klassen för 90 hk motorer, som han tog i Sydafrika 2002. Samma år körde han också till sig EM silver, då hade han Daniel Svenson med sig i båten. Sedan dess har Claes satsat mer och hårdare än någon annan svensk offshore förare. Oturen har oftast grinat honom i ögonen.
I fjol kördes VM:et på hemmaplan i Öregrund, då blev Westerlund näst bäste svensk med en 5:e plats. I år har han helt och hållet koncentrerat sig på de stora titeltävlingarna, EM och VM. Båten en Twister katamaran på 25 fot med en Mercury 200 Optimax XS är densamma som han skaffade till sin första säsong i 200 hk klassen, men den har utvecklats och byggts om hela tiden – senast i vintras gjordes den 30 cm kortare, och lite lättare. Det blev ett vinnande koncept – ett VM koncept.
– Vi visste att Classe Westerlund var en medaljaspirant, det visade han senast vid EM:et tidigare i somras, men att han skulle dominera VM-tävlingarna så fullständigt att han
vann alla tre deltävlingarna är otroligt. Jättegrattis, säger svenska förbundsordföranden Christer Gustafsson.
Resultat
VM Offshore 200, Venedig, Italien
1) Claes Westerlund/Daniel Svenson, Sverige, 1215 p
2) Diego Testa/Di Meglio, Italien 840 p
3) Bianchini/Bubabco/Busanel, Italien 493 p.
Låt inte mörkret hindra arbetet i höst och vinter – pannlampan LX är den perfekta partnern när du jobbar i mörker eller trånga utrymmen, inomhus eller utomhus i alla väder. Utvecklad för tuffa förhållanden och varierande användningsområden.
Uppföljaren till pannlampan L1 har fått en ännu starkare LED-diod, 5W jämfört med 3W. Den lyser extremt långt (75m) och starkt i jämförelse med konkurrenter, tack vare Silvas unika kylsystem. LED-dioder hettas snabbt upp när de lyser och saknar lampan ett effektivt kylsystem kan den på grund av hettan inte lysa lika starkt. Den här tekniken innebär att LED pannlamporna nu börjar närma sig halogenlamporna i prestanda, med fördelen av att ha en betydligt längre brinntid.
En annan vinst med LX-lampan är att den har ett externt batteripack som fästs i ett midjebälte, batterisele eller läggs i ryggsäck eller ficka. Huvudenheten blir således extremt lätt och om du bär batterierna innanför kläderna är skyddade från väder och vind samtidigt som de hålls varma. Varma batterier ger bättre prestanda, kalla batterier laddas snabbt ur.
Batterierna är uppladdningsbara miljövänliga NiMH batterier och förutom snabbladdaren som du får med i paketet, finns det även en billaddare att köpa till, så du alltid har fulla batterier när du ska ut.
Priset på lampa inkl laddningsbart 4.5 Ah batteri och en snabbladdare ligger på ca 1500 kr och den finns att köpa i välsorterade sportbutiker.
NCC har fått i uppdrag av Västerås Stad att muddra för hamnbassäng och bygga en
40 meter lång kaj på Lövudden i Västerås. Ordern är värd 14 MSEK.
En av de småbåtshamnar som finns i Västerås i dag ligger på Öster Mälarstrand. Där planeras fler bostäder, varför småbåtshamnen måste flytta. Ny plats blir Lövudden, där NCC inom kort börjar arbetet med att anlägga en hamn.
– Vi ska muddra för en hamnbassäng samt bygga en pir och en 40 meter lång kaj. I uppdraget ingår även mark- och ledningsarbeten. En del i det är att vi ska göra markarbeten för båtupptagningsplatser, säger NCC:s affärschef Jerry Myhrgren.
Markarbetet har precis börjat och i september 2008 är hamnen färdig att tas i bruk. Projektet sysselsätter ett tiotal personer.
Jeanneaus senaste segelbåtsmodell är Sun Odyssey 45 DS, där DS som tidigare står för ”deck saloon”. Den är exteriört den senaste som lanseras i DS-serien, d v s durk och överbyggnad är något förhöjda för att ge plats för fler och större rutor som i sin tur genererar ett större ljusinsläpp och mer volym. Tidigare modeller i denna serie är SO 54 DS, SO 49 DS, SO 42 DS samt SO 39 DS.
Interiört överraskar nya SO 45 DS ännu mer, då den helt tydligt är en modell som presenteras med en helt ny inredningsstil jämfört med existerande systermodeller. Man kan tydligt se släktskapen med övriga Jeanneau-båtar, men denna båt ger både ett något modernare och lite lyxigare / påkostat intryck. Mycket smakfullt och stilrent. Tanken är att denna båt dels ska ta det goda från de större båtarna såsom bra funktion och hög komfort, dels bli en ny trend- och stilbildare för kommande modeller med sin nya interiör. Den känns både rymlig och ljus men samtidigt ombonad. Både salongen och förpiken har gott om förvaringsutrymme, det finns en bra separat dusch, 2 eller 3 kabiner att välja på, ett mycket luftigare intryck tack vare DS-konceptet, vackert läderklädda grabbräcke, större sittbrunn (se bif.) och samtidigt fortfarande systermodellen Sun Odyssey 45:ans goda seglingsegenskaper.
Grundpris 2 048 400 kr.
Info www.navark.se
Pressrelease
Nimbus 27 Nova S har världspremiär i samband med Nimbus Boats Öppet Hus i Långedrag. Båten är den andra i ordningen i Nimbus nya serie av båtar, kallad S-serien. S står för sidewalk vilket innebär en layout där det är enkelt att kliva på båten och vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är generöst.
Nya sportiga familjebåten 27 Nova S är lillasyster till 30 Nova S och bygger på samma framgångsrika koncept. Förutom sidewalk bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan. Det gör det LÄTT att röra sig ombord och att lasta jollen eller fiskeutrustningen.
Utvecklingen av Nova 27 S har gått under måttot LÄTT. Båten har låg vikt, är lätt att handha samt den är lätt att producera. Detta ger en mängd fördelar både för båtägaren och i tillverkningen samt, inte att förglömma, för miljön. Genom att båten är lätt gör den god fart också med mindre motor vilket minskar bränsleförbrukningen och därmed utsläppen av både skadliga avgaser och koldioxid. Eftersom vikten är låg förbrukas mindre råvaror och i hela kedjan från tillverkning till kund uppnås miljöfördelar. På toppen av detta används för nästan all plasttillverkning en mycket miljövänlig sluten tillverkningsprocess. Produktionstekniken som används kallas vacuminjicering och bygger på 2 formar som ligger mot varandra under vacum. Undertrycket drar in polyestern mellan formarna och eftersom metoden är sluten blir miljöbelastningen i stort sett obefintlig. Dessutom blir kvaliteten på slutprodukten både högre och jämnare.
Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Konceptet ”sidewalk” möjliggör för storleksklassen unika utrymmen. Trots att båten mäter endast 27 fot passar den utmärkt för hela familjens önskemål om allt från sport och fiske till bekväma långturer. Goda stuvutrymmen och en planlösning som passar en hel familj är ovanligt i denna storleksklass. I den generösa ruffen inryms en stor v-bädd i fören samt en stickkoj bakåt i båtens styrbordssida. Dessutom en stor toalett med duschmöjlighet. Kojerna avdelas med utrymme för klädförvaring. Utöver kojerna i ruffen finns under kapellet i sittbrunnen en bäddbar dinett.
I båtens cockpit återfinns riktigt pentry med spis, handfat och kyl. På babordssidan finns soffor med bord emellan och akterut ett däck med soffa likt storasyster 30 Nova S.
Enkel kapellhantering, sportiga och samtidigt okomplicerade köregenskaper, rejäla avbärarlister och inte minst en mycket genomtänkt produktionsprocess ger nya Nimbus 27 Nova S unika egenskaper. Detta ger båtägaren en lätt båt som med minimal miljöbelastning passar perfekt för de flesta aktiviteter som utövas till sjöss.
Info www.nimbus.se
Pressrelease
Nej, man behöver inte snö eller is för att köra snöskoter. Det har vi nu bevisat på hemmaplan när vi arrangerade en snöskotertävling på vattnet i södra hamnen i centrala Piteå. Dagens moderna maskiner klarar utmärkt att köra en bana med hopp och kurvor på öppet vatten. Men visst, den som stannar får bereda sig på en simtur och det är kanske därför den här färska sporten är en sådan otrolig publikfriare.
Vi har nu lastat snöskotrarna för åka nästan 100mil söder ut och slåss om en första andra och tredjeplats. Förutom snöskotrarna har vi även vår specialtillverkade bärgningsflotte som ska bemannas med en dykare och en funktionär för att plocka upp förare och maskiner i nöd.
Snöskotrarna är helt i originalutförande förutom vissa åtgärder till exempel backventiler och trycktäta kärl som förhindrar miljöfarliga utsläpp om någon av snöskotrarna sjunker.
Så, missa inte den här fantastiska mixen av fjällvärldens nöjesmaskiner och Stockholms vackra vatten. Snöskotertävlingar vid slussen hör inte till vardagen, så skriv upp den 15e september i almanackan och se till att vara på plats från klockan 17:00. Missa inte en världspremiär!
Genom att samla sina försäkringar hos If sänkte Lisa Persson premien för sin ögonsten, en 26-fots Aquador Coupé med vitt skrov, ankarspel, teakdäck och en VP D6, med 20 procent. Totalt kapade Lisa kostnaden för sina försäkringar med 2.819 kronor när hon valde If Plus.
Genom att samla två eller flera av sina försäkringar i förmånsprogrammet If Plus hos If kan båtägare, mopedister, bilister och hojåkare spara betydande summor på för-säkringspremierna för sina klenoder.
Lisa Persson här ovan, som har en nästan ny båt av det lite bättre slaget (köpet möjliggjordes genom ett oväntat arv), sparar 2.214 kronor om året på sin båtförsäk-ring hos If tack vare If Plus-rabatten. Allt som krävs är att hon även har sin hemför-säkring, som är If Plus-rabattgrundande, hos If.
Lisa har även en moped och en veteranbil, en älskad Ford Anglia 105E -59. Även moppen blir billigare att försäkra med If Plus men veteranbilsförsäkringen får hon ingen rabatt på. Men om hon gör slag i saken och köper den tre år gamla Golf en arbetskamrat har erbjudit henne (Anglian har, i ärlighetens, namn varit rätt tjurig de senaste vintrarna med sitt sexvoltssystem) så får hon If Plus-rabatt på bilen också, och dessutom får hon ännu större rabatt på båtförsäkringen.
Info:
http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/829301C9074EBE76C1257090004DB15B
Helly Hansensponsrade Ericsson Racing Team har nu påbörjat förberedelserna inför Volvo Ocean Race 2008-2009. Testseglatsen gick mellan Stockholm och Lanzarote där den första uppsättningen av tekniska seglingskläder från Helly Hansen testades. Besättningen kommer att testa kläderna under vintern och våren för att eventuella förbättringar ska kunna göras och utrustningen ska vara i absolut toppklass när tävlingen väl drar igång.
I en tävling som Volvo Ocean Race måste besättningen vara utrustad med funktionella kläder som kan klara av alla tänkbara väder. Tävlingen går jorden runt vilket medför allt mellan stekande hetta till bitande snöstorm. Helly Hansen har utnyttjat sina många års erfarenhet av havssegling för att ta fram kläderna till Ericsson Racing Team. Helly Hansen har även hämtat idéer och kunskap från andra produktområden man arbetar med, exempelvis skid-, frilufts- och arbetskläder.
– Segling är en elitidrott där utrustningen spelar en avgörande roll, säger Karl-Einar V. Jensen på Helly Hansen. Volvo Ocean Race är omöjlig att genomföra utan rätt utrustning och kunnig besättning. Vårt mål är att Helly Hansens kläder ska ge Ericsson Racing Team en fördel gentemot konkurrenterna, fortsätter Jensen.
Även vanliga konsumenter kommer att kunna dra nytta av samarbetet mellan Helly Hansen och Ericsson Racing Team. Från och med våren 2008 kommer de tekniska lösningar och förbättringar som utvecklats i samarbete med Ericsson Racing Team att användas i Helly Hansens kollektioner.