Sjötrafiken i Arktis ökar dramatiskt och samtidigt ökar behovet av säkerhet och miljöskydd. Under isbrytaren Odens expedition till Arktis testar därför Sjöfartsverket ett nytt system för sjötrafikövervakning. WWF ser positivt på projektet.
Arktis är ett av världens mest miljökänsliga områden och på samma gång ett av de svåraste att skydda mot olyckor. Behovet av att stödja den marina industrin är därför avgörande för att garantera säkerheten för sjöfarten och miljön. Sjöfartsverket testar nu ett nytt system för sjötrafikövervakning som ska förbättra förutsättningarna för sjöräddning, isbrytarassistans och miljöskydd.
– Sverige har en lång erfarenhet av vintersjöfart i de norra delarna av Östersjön och Bottenviken. Vår kunskap är värdefull för säkerhet och miljöskydd nu när nya trafikmönster i Arktis börjar ta form, säger Per Setterberg på Sjöfartsverket som är projektledare för MICE.
MICE, MONALISA Ice, heter det forsknings- och utvecklingsprojekt som drivs i samarbete mellan svenska Sjöfartsverket och Chalmers tekniska högskola i Göteborg. MICE syftar till att dra nytta av det bredare MONALISA-projektet som leds av Sjöfartsverket och gör det möjligt att övervaka sjötrafiken globalt utan behov av landbaserad infrastruktur som till exempel AIS-basstationer eller radiokommunikation.
– Vi drar nytta av konceptet Sea Traffic Management (STM) som utvecklats inom ramen för MONALISA-projektet och anpassar det till den arktiska miljön, säger Per Setterberg.
Även Världsnaturfonden, WWF, ser positivt på projektet.
– När havsisen smälter bort i Arktis kommer sjöfarten öka betydligt och det är mycket viktigt att säkra en hög trafikkvalitet samt att väva in en djupgående hänsyn för den känsliga och säsongsbetonade miljön. För att kunna minska riskerna för kollisioner med drivis och marina däggdjur samt att undvika att godtyckligt navigera i områden under en tid då ett spill hade varit katastrofalt, till exempel vissa avgränsade fågellokaler på försommaren, bör det finnas ett övervakningssystem som ger ett kontinuerligt och proaktivt beslutsstöd till navigatören, menar Mattias Rust, Sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden WWF.
Lösningen bygger på att använda fartygen som basstationer för att skicka information om omgivande trafik samt egen kurs, fart, position och andra relevanta uppgifter. Informationen utbyts med en koordineringscentral i land via sattelitlänk. Samma satellitlänk används för utbyte av fartygsrutter och annan nödvändig kommunikation mellan fartyget och landcentralen.
– Det är en lösning på behovet av förbättrad sjötrafikövervakning, samordning och stöd i den arktiska regionen, säger Per Setterberg.
Öppna Varv på Orust bjuder i år på flera olika premiärer av både segel- och motorbåtar. Från franska Allure och Boréal kommer de här två stöddiga segelbåtana.
Pressmedelande:
Franska Allures Yachting har nu sjösatt sin nya Allures 39.9. Ett helt nytt skrov i aluminium med dubbla roder och centerbord i NACA-profil designat av Berret Racoupeau www.berret-racoupeau.com .
Allures 39.9 uppfyller högt ställda krav för tur- och långfärdssegling med fokus på bekväm hantering och praktisk planlösning under lång segling och boende ombord.
Designen av inredningen är medvetet valt med horisontellt linjespel för att förstärka bredd och rymd. Endast brutet av stående ljusventiler som ger ett annorlunda ljusinsläpp i salongen.
Allures 39.9 är redan nominerad till European Boat of the Year 2014 i klassen “Family Cruisers”.
Foto: Allures 39.9, foto Bente Myhre.
Huvuddata:
Löa:12,65m, skrovlängd:12,24m, B:4,15m, D1:1,00m, D2:2,70m
Info: http://www.langemaritime.se/baater/allures-399/
För mycket krävande förhållanden och annorlunda upplevelser är Boréal 44 båten som möjliggör spännande seglingar. Aluminiumskrovet ger styrka och säkerhet. Skrovet blir opåverkat av is och kyla. Centerbordet ger flexibilitet och trim-möjligheter. Bekväm navigering i ombonat och uppvärmt doghouse.
Planlösningen med däcksalong och doghouse ger mycket god sikt runt om utan att behöva gå upp i cockpit under kalla förhållanden. Mycket stor stuv under akterdäck med däckslucka “typ lastlucka” gör att både mycket och skrymmande utrustning kan tas ombord.
Foto: Boréal 44, foto Boréal.
Huvuddata:
Löa:13,80m, skrovlängd:13,29m, B:4,30m, D1:1,02m, D2:2,48
Info: http://www.langemaritime.se/baater/boreal-44/
Info: www.langemaritime.se
Dragonfly 32 Supreme ställs ut för första gången i Sverige på Öppna varv Orust den 23-25 Augusti. Det är en av världens snabbaste standardbåtar med toppfart på över 22 knop i hög sjö, samtidigt som den erbjuder stor komfort och generösa utrymmen både i sittbrunnen och inuti.
Pressmeddelande:
Dragonfly 32 är trimararanen utan kompromisser. En fantastisk båt för dig som vill segla längre turer eller till havs, och med för allt du behöver. Design och kvalitet är av högsta klass från Quorning Boats i Danmark.
Nominerad till “Yacht of the year 2013/2014 ”
Vinnare av “Yachts & Yachting – awards 2013”
Utöver Dragonfly 32 visas även Dragonfly 28 på mässan.
Tidigt på tisdagsmorgonen rundade Team SCA klippan Fastnet Rock som ledare i storbåtsklassen i den klassiska havskappseglingen Fastnet Race. Den svenska båten lämnar nu den irländska sydkusten och seglar mot England och hamnstaden Plymouth – i ett fält av drygt 350 båtar. Målgång beräknas till onsdag morgon.
– Det är en av de starkaste prestationerna av en kvinnlig besättning inom havskappsegling. Jag kan inte påminna mig att något liknande har inträffat tidigare, säger Richard Brisius, teamchef för Team SCA
SCA:s tolv seglare ombord består av nio kvinnor och tre män. Och aldrig förr har en så kvinnodominerande besättning varit i ledningen vid rundningen i klassiska Fastnet Race. Bakom dem finns många av världens bästa havskappseglare.
Fastnet Race är en av världens äldsta och längsta havskappseglingar. Starten går från Cowes på Isle of White, runt klippan Fastnet Rock söder om Irland, tillbaka till Plymouth i sydvästra England. En sträcka på 600 mile eller närmare 1000 km. I år var 372 båtar anmälda.
SCA deltar med sin träningsbåt SCA Care i Fastnet Race. Båten är en VO70 och kom trea i Volvo Ocean Race 2011-2012 som Puma Ocean Racing.
Team SCA:s besättning i Fastnet Race 2013:
Annemieke Bes, Nederländerna
Carolijn Brouwer, Nederländerna
Sophie Ciszek, Australien
Sam Davies, Storbritannien – Navigatör
Brad Jackson, Nya Zeeland – Coach
Sarah Lihan, USA
Annie Lush, Storbritannien
Justine Mettraux, Schweiz
Pepe Ribes, Spanien – Coach
Joca Signorini, Brasilien – Coach
Liz Wardley, Australien – Boat Captain
Klaartje Zuiderbaan, Nederländerna
Bilden: Team SCA rundar klippan Fastnet Rock. Foto: Rick Tomlinson.
Det norska båtmärket Draco gör comeback med tre nya modeller. Namnet Draco är mycket välkänt bland motorbåtsälskare och många av båtarna med de klassiska linjerna syns fortfarande längs våra kuster. I januari är det dags för comeback för tre helt nya modeller.
Det är Windy Boats som ser till att Draco återuppstår. Mycket är dock förändrat. Draco hade en välkänd linjeföring, för vilken designerna Kåre Drangsholts och Jan Herman Linge var ”ansvariga”.
De nya båtarna – i storlekarna 22, 25 och 28 fot – för mest tankarna till modernare båtar som till exempel Windy SR 52 Blackbird. Rak stäv och skarpa linjer i kombination med modern färgsättning kommer att sätta Draco på kartan.
– Vi måste bara få namnet Draco tillbaka där det hör hemma, nämligen på skrovsidan på en motorbåt, säger Windys vd, Knut Heiberg-Andersen.
– Vi talar bara om att namnet kommer att kännas igen. Det är inte möjligt att finna något genetiskt arv mellan de nya och de gamla Draco, säger Knut Heiberg-Andersen till Batmagasinet.no.
De nya båtarna är resultatet av ett samarbete mellan Windy och Naval Architects i Hampshire i England. Båtarna är avsedda för utombordare och ska byggas i Polen.
Premiären sker på båtmässan i Düsseldorf i januari 2014, där den nya 25-fotaren blir först ut.
– Vi tog EM-brons, det var inte illa, kommenterade kSSS-skepparen Thomas Blixt efter fredagens sista segling i havskappseglings-EM i ORCi i Sandhamn.
Det återstår fortfarande en segling på lördagen, men slutställningen har små chanser att ändras och 14-mannateamet på TP52:an är därför klara bronsmedaljörer.
Kappseglingsteamet Blixt Pro Sailing, KSSS, säkrade sin tredjeplats i EM under fredagen med en delseger i Race 7 och en tredje- och fjärdeplats på bankappseglingarna. Då hade teamet legat på en stabil tredjeplats efter de genomförda havs- och bankappseglingarna.
Den norska TP52:an Trucknor Wolfpack vann EM före Cookson 50:an Camilla, medan Datacom och Ralf Aspholm hamnade utanför podiet på en fjärdeplats.
– Vi är nöjda med vår insats, vi har seglat bra och haft bra taktik i princip hela tiden, förklarar Thomas Blixt. Men under havsracet slog vi bort från vinden på första benet ner till Kopparstenarna och tappade värdfull tid. Men vi gick desto bättre på väg hem från Landsort, då vi låg tvåa.
– På torsdagen blev det ett race i extrem lättvind vind och det passar inte vår lite tyngre båt, som gärna vill ha ordentligt med blåst. Men sammantaget är vi mycket nöjda med ett brons i EM. Hela besättningen har gjort ett fantastiskt bra jobb.
Preliminärt resultat efter åtta deltävlingar. En bankappsegling återstår på lördagen.
1 NOR TRUCKNOR WOLF, Thomas Nilsson, KNS-N, 10,00
2 NOR CAMILLA, Ole Martin Vordahl, KNS, 16,50
3 SWE BLIXT PRO SAILING, Thomas Blixt, KSSS, 21,50
Blixt Pro Sailings bronsmedaljteam i EM:
• Thomas Blixt, Skeppare
• Stefan Winberg, Taktiker
• Anders Ersson, Mastman
• Jesper Ott, Storsegeltrimmer
• Tim Danielson, Fördäckare
• Markus Lagerquist, Grinder
• Jonas Tingelholm, Pitman
• Jonas Danielsson, Navigatör
• Jonas Svensson, Trimmer
• Andreas Emmoth, Trimmer
• Marco Brizzi, Strateg/Navigatör
• Sunkan Sundqvist, Floater/fördäck
• Gustav Löwing, Grinder storskot
• Olle Axelsson, Backstag
Internationella fyrdagen firas 18 augusti. En av de många fyrar där denna dag firas särskilt är Utklippan (bilden) i Sveriges sydostligaste hörn.
Förra året gästades Utklippan av ett 160-tal personer på Fyrdagen. I år hoppas arrangörerna på minst lika många.
På BryggCaféet Grötvik avslutas sommaren traditionsenligt med ”Besök till Tylö fyr” på den internationella fyrdagen söndag 18 aug organiserat av Svenska Fyrsällskapet*, Statens Fastighetsverk, BryggCaféet Grötvik och medlemmar i Grötviks Segelsällskap som ansvarar för transporterna. Det är ett unikt tillfälle att se den pietetsfulla renoveringen av fyren och fantastiska miljön på Tylön.
Föranmälan obligatorisk via www.bryggcafeet.com
Biltema är inne i sin mest expansiva fas någonsin där 66 nya varuhus, varav 39 st i Sverige, planeras i Norden under en period av fem år. Nu är fem nya svenska varuhus bekräftade för öppning under första halvåret 2014.
”Det finns många orter runt om i landet som vi tittar på och därför är det glädjande att kunna presentera fem bekräftade varuhus för de första sex månaderna 2014. Samtidigt vill jag säga att vi har många fler orter under projektering, vilket innebär att fler varuhus kommer att tillkomma under 2014, säger Olof Fransson VD på Biltema Sweden.
Totalt räknar Biltema med att öppna mellan 8-10 varuhus i Sverige under kalenderåret 2014. Ett Biltema-varuhus sysselsätter cirka 15-20 anställda med både heltid- och deltidstjänster.
Nya varuhus bekräftade under första halvåret 2014:
Ängelholm
Karlskoga
Södertälje
Norrköping
Borås
När 2013 summeras kommer Biltema ha öppnat fem nya varuhus i landet. Det handlar om Mora, Ljungby, Vetlanda, Katrineholm och Norrtälje som tillsammans har mer än 30 000 kvadratmeter butiksyta.
Kommentarer
varför har ni inget varuhus i norra Stockholm ?
Norra sidan av Stockholm då, där bor människor också !!!
Under söndagen inleddes jubileumsveckan med Tjörn Runt Classic för kölbåtar konturerade 1963 eller tidigare och Stenungsöregattan för jolleseglare. Bilden här intill är dock tagen ett tidigare år under lugna förhållanden.
Tjörn Runt Classic seglades på samma bana som Tjörn Runt och deltagarna fick pröva på att för första gången starta på Stigfjorden. 21 båtar var anmälda, 17 kom till start och 16 genomförde tävlingen. Fyra båtar startade i Skärhamn och seglade en kortare bana.
– Under förmiddagen blåste det västliga vindar och det blev en bra kryss ut ur Stigfjorden. Vi har fått pröva det nya startområdet och vår bedömning är att det kommer att fungera bra även under Tjörn Runt, säger Joakim Kling som är seglingsledare för Tjörn Runt Classic.
Under dagen provade även jolleseglarna vattnen på Askeröfjorden inför Lilla Tjörn Runt. Första Stenungsöregattan ordnades redan 1920 och är en uppskattad tävling för både nybörjare och vana kappseglare. 40 båtar var anmälda, 36 kom till start och 28 genomförde tävlingen.
– För första gången på länge hade vi friska vindar och deltagarna visade på kämparglöd och entusiasm. Många av deltagarna genomförde sin första kappsegling och det är alltid en stor upplevelse för dem, säger Anders Torén som är seglingsledare för Stenungsöregattan.
Resultat Tjörn Runt Classic:
Start Stigfjorden – Håkan Olsson i en Drake, Stenungsunds segelsällskap
Start Skärhamn – Leif Sjögren i en Andunge, Motala segelsällskap
Resultat Stenungsöregattan:
Optimist A – Oscar Engström, Lerums segelsällskap
Optimist B – Rasmus Lindström, Rörviks segelsällskap
Optimist C – Johan Kylebäck, Hjuviks båtklubb
Access – Adam Gedda, Stenungsunds segelsällskap
För fler resultat se www.stss.se
Nu finns det Blåtandseneheter som kan kopplas till Fusion marina stereoanläggningar. Bluetoothmodulerna är vattentäta (IP65) och testade för den marina miljön och har en räckvidd på 10 m.
Modulerna finns i två versioner och ger möjlighet att streama musik och radio trådlöst från en A2DP kompatibel Bluetooth enhet som Apple, Android, Windows, Blackberry m.m. när stereon är aktiv.
MS-BT100 är en universal Bluetooth modul som ansluts till AUX ingången och strömförsörjs från Fusion stereon.
Pris: MS-BT100 – 495 kr.
MS-BT200 är en mer avancerad Bluetooth modul som passar till Fusion 700 serie och Fusion RA205. Den ansluts till Sirius ingången och ger möjlighet att streama musik från en Bluetooth kompatibel enhet samt att även kontrollera och styra enheten från Fusion stereon. Artist, låtnamn kan presenteras på skärmen beroende på enhetens Bluetooth egenskaper.
Pris: MS-BT200 – 995 kr.
Info: www.comstedt.se
Inför höstens stora båtmässor har engelska Princess Yachts International höjt tempot ytterligare och lanserar flera nya modeller. Den allra senaste nyheten är en yacht på 35 meters totallängd som kompletterar företagets serie med M CLASS cruising yachts under 2014.
Den nya yachten är en uppföljare till succén med det nya flaggskeppet, Princess 40M, som är den största motoryachten som har byggts i kompositmaterial i Storbritannien.
Den nya Princess 35M blir en så kallad semi-custom motor yacht med kapacitet att cruisa med antingen låg eller hög marschfart med en imponerande räckvidd och effektivitet. Samtidigt är alla utrymmen ombord skapade för ett båtliv i yppersta lyx.
M CLASS är en serie tekniskt raffinerade yachter, som alla kan kundanpassas till en mycket hög nivå. I serien ingår Princess 32M, den nya 35M och vinnaren av World Superyacht Award, 40M.
35M har ett grosstonnage på 243 ton, vilket är 25 procent mer än i Princess 32M. Den nya Princess 35M erbjuder därmed mycket större innerutrymmen och stora kabiner för avkoppling, umgänge med mera.
Den bakre delen av salongen har inretts som en ”Beach Club”. En stor sittyta med stora sittplatser för passagerare som vill se förut under färd och en rejält tilltagen bar är några av kännetecknen.
På akterspegeln finns, som alltid på större båtar idag, en hydrauliskt höj- och sänkbar badplattform med kapacitet för att hantera båtar på upp till 5,65 m eller en wet bike upp till 3,5 m.
Tekniska data
Längd ö a: 35,15 m
Bredd: 7,3 m
Djupgående: 2,08 m (full last)
Vikt: 131 600 kg
Bränsletankar: 15 700 liter
Vattentankar: 1 750 liter
Hålltank: 1 000 liter
Svartvattentank: 880 liter
Motoralternativ:
Twin Caterpillar C32 A (2 X 1925mhp) Maximum speed – up to 23 knots
Twin MTU 16V 2000 M84 (2 x 2217mhp) Maximum speed – up to 25 knots
Twin MTU 16V 2000 M94 (2 X 2640mhp) Maximum speed – up to 27 knots
Info: http://www.princessyachts.com/
Åtta av tio båtägare är positiva till den nya lagen om sjöfylleri. Att det numera är samma alkoholgräns på sjön som på vägen verkar ha påverkat folks inställning till nykterhet på sjön. Det visar en undersökning från If. År 2010 infördes en ny lag om sjöfylleri.
Samma alkoholgräns gäller idag på sjön som på väg.
En undersökning från försäkringsbolaget If visar på ett stort stöd för den nya lagen. Åtta av tio, 79 procent, av båtägarna tycker det är bra med samma alkoholgräns på sjön som på vägarna. Bland hela befolkningen är 86 procent positiva till den nya lagen.
– Vi ser en förändrad attityd till alkohol i samband med båtfärd. Nykterhet betraktas som alltmer självklart för den som ska framföra båten, säger Dan Falconer, båtspecialist på If.
– Hos båtfolket skiljer sig inställningen en del mellan könen. Fler kvinnor än män är positiva till regler på sjön. Endast sex procent av kvinnorna är motståndare till en promillegräns på sjön, jämfört med 25 procent bland männen.
Drygt var femte svensk har tillgång till en fritidsbåt enligt undersökningen.
Undersökningen:
Den 1 juni 2010 infördes samma alkoholregler på sjön som på vägarna (0,2/1,0 promille). Vad tycker du om det?
Alla Kvinna Man
Bas – Tillgång till fritidsbåt 1359 666 693
Bra 79% 91% 69%
Dåligt 16% 6% 25%
Vet ej 5% 3% 6%
Alla Kvinna Man
Bas 6024 3116 2908
Bra 86% 93% 79%
Dåligt 9% 3% 15%
Vet ej 5% 5% 6%
Camilla Ulrikkeholm har tagit sin tredje raka seger i Lysekil Women’s Match, och befäster därmed ställningen som nummer ett på ISAF:s världsranking. I Lysekilsfinalen slog danskan Lucy Macgregor med 3 – 1 i matcher, men brittiskan vinner ändå hela Women’s International Match Racing Series. Svenska Anna Kjellberg besegrade Claire Leroy, Frankrike, med 2 – 1 i matcherna om tredjeplatsen i Lysekil, och slutade därmed tvåa i den nya internationella serien.
– Vi har seglat väldigt bra hela veckan och vet att vi hade platsat i finalen. Samtidigt är det här resultatet också helt OK, och en andraplats i den internationella serien är långt bättre än vi hade vågat hoppas på det här första året, kommenterar Anna Kjellberg.
Det var en mycket besviken Kjellberg som fick se sig slagen med 3 – 1 efter riktigt täta och spännande matcher i semifinalen mot Macgregor, men samtidigt var svenskan fast besluten att lägga det bakom sig och gå in i matcherna om tredje pris med rejäl revanschlust. Efter att seglingarna fördröjts av ett åskväder som drog in över Lysekil, bjöd lördagseftermiddagen på rena propagandaförhållanden på Kyrkviksbukten, med solglimtar och en stabil sydlig bris. Kjellberg vann den första matchen, men sedan bröt Leroy tillbaka och tvingade fram en tredje och direkt avgörande match, som svenskan sedan ledde från start till mål:
– Vi hade lite svårt att sätta alla detaljer i varje race, men det gick bättre och bättre och i den sista matchen stämde det mesta, skrattar Kjellberg, som kunde lämna Lysekil 140 000 kronor rikare; omkring 100 000 kr för andraplatsen i serien och 39 000 kr för tredjeplatsen i Lysekil.
Ännu gladare var förstås Lysekils drottning, världsettan Camilla Ulrikkeholm, som först besegrade Claire Leroy med 3 – 1 i semifinalen, och sedan lyckades upprepa de siffrorna mot Lucy Macgregor efter några synnerligen krävande och spännande finalmatcher:
– Det är så dejligt! När vi såg deltagarlistan vågade vi verkligen inte hoppas på att vinna igen, strålade Ulrikkeholm, som alltså tog sin tredje raka seger i Lysekil Women’s Match.
– Camilla seglade verkligen bra idag. Hon och hennes besättning känner till båten och sätter alla manövrer väldigt professionellt. Det avgjorde idag, säger Macgregor, som var först fram för att direkt efter målgång i sista finalmatchen gratulera danskan till segern.
– Vi bevakade Lucy hela tiden, och kunde dra ifrån tack vare bättre manövrer, tycker Camilla.
Finalresultat i Lysekil Women’s Match:
Camilla Ulrikkeholm, DEN – Lucy Macgregor, GBR, 3 – 1
Resultat i petit final, om tredjeplatsen i Lysekil Women’s Match:
Claire Leroy, FRA – Anna Kjellberg, SWE, 1 – 2
Resultat i semifinalerna i Lysekil Women’s Match:
Claire Leroy, FRA – Camilla Ulrikkeholm, DEN 1 – 3 Anna Kjellberg, SWE – Lucy Macgregor, GBR 1 – 3
Slutresultat i Lysekil Women’s Match 2013 (skeppare, nationalitet, WIMR Series poäng, prispengar):
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 25, 100 000 SEK 2. Lucy Macgregor, GBR, 22, 47 000 SEK 3. Anna Kjellberg, SWE, 20, 39 000 SEK 4. Claire Leroy, FRA, 16, 31 000 SEK 5. Ekaterina Skudina, 15, RUS, 27 000 SEK 6. Anne-Claire Le Berre, 13, FRA, 24 000 SEK 7. Caroline Sylvan, SWE, 12, 19 000 SEK 8. Johanna Larsson, SWE, 10, 13 000 SEK 9. Alexa Bezel, SUI, 8, 0 SEK 10. Claudia Pierce, NZL, 6, 0 SEK 11. Anna Kjellgren, SWE, 4, 0 SEK
Slutresultat i Women’s International Match Racing Series 2013 (skeppare, nationalitet, WIMR Series poäng, prispengar):
1. Lucy Macgregor, GBR, 88, 25 000 USD
2. Anna Kjellberg, SWE, 70, 15 000 USD
3. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 69, 10 000 USD 4. Stephanie Roble, USA, 47 5. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44 6. Caroline Sylvan, SWE, 38 7. Claudia Pierce, NZL, 31 8. Ekaterina Skudina, RUS, 30 9. Tamara Echegoyen, ESP, 25 10. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25 11. Alexa Bezel, SUI, 25 12. Julie Bossard, FRA, 22 13. Katie Spithill, AUS, 19 14. Claire Leroy, FRA, 16 15. Merel Witteveen, NED, 15 16. Anne-Claire Le Berre, FRA, 13 17. Anna Kjellgren, SWE, 11 18. Johanna Larsson, SWE, 10 19. Nicole Breault, USA, 10 20. Susannah Pyatt, NZL, 9 21. Milly Bennett, AUS, 8 22. Madeline Gill, USA, 6 23. Anne Marit Hansen, NOR, 4 24. Sung-Eun Choi, KOR, 4 25. Morgane Dréau, FRA, 4
Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.
Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.
Info:
www.lysekilwomensmatch.se http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch
Twitter: LWMLYSEKIL #LWM2013
Instagram: @LWMLYSEKIL #LWM2013
Bilder:
Team Camilla Ulrikkeholm DEN vinnare av Lysekil Womens Match 2013. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.
Anna Kjellberg SWE rundar före Claire Leroy FRA. Foto Dan Ljungsvik/LWM.
Team Camilla Ulrikkeholm DEN rundar före Lucy Macgregor GBR i Womens Match 2013. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.
Avantime ORCi EM, som även kallas havskappseglings-EM, avslutades under lördagen med ett bankappseglingsrace på havet utanför Sandhamn. 59 båtar deltog i tävlingens sista race. Lördagens seglingar tog plats med svaga ändock jämna vindar, till skillnad från fredagens race.
Resultaten visar på jämna race under veckan mellan de som kämpade i toppen. Norge plockar med sig ett guld och ett silver hem från ORC 1 och Sverige fick glänsa med två brons och ett guld fördelat över de tre klasserna. Estland hade även de ett bra EM med ett guld och två silver. Tysklands enda medalj i årets EM kom i ORC 2 och var av bronsfärgad valör.
Slutliga totalresultatet för Avantime ORCi European Championship 2013;
ORCI 1:
1. Trucknor Wolfpack, Thomas Nilsson, KNS-N, Norge
2. Camilla, Martin Vordahl, KNS, Norge
3. Blixt Pro Sailing, Thomas Blixt, KSSS, Sverige
ORC 2:
1. Teknova/Albatross, Bengt Falkenberg, GKSS, Sverige
2. Premium, Priit Tammemägi, KJK, Estland
3. Xenia, Ralf Lässig, WYC, Tyskland
ORC 3:
1. Sugar 2, Mihkel Kosk, PYC-ES, Estland
2. Katarina II, Aivar Tuulberg, PYC-ES, Estland
3. Team Arken Zoo, Patrik Forsgren, KSSS, Sverige
Foto: Malcolm Hanes.
När den ordinarie anmälan stängde under torsdagskvällen var 465 båtar anmälda till årets upplaga av Tjörn Runt.
– Vi har snart fler anmälda än vad vi haft under de senaste tre åren. Seglarna har fram till och med den 12 augusti på sig att göra efteranmälningar så vi hoppas att det blir över 500 deltagare, säger Lars Berglund som är marknadsansvarig för Tjörn Runt.
Årets kappsegling seglas moturs runt Tjörn, med starten i Stigfjorden väster om Skåpesundsbron och målgången på Askeröfjorden utanför Stenungsund. Den är också uppdelad på två banor; den ”lilla” där de mindre båtarna seglar och den ”stora” för de större och snabbare båtarna.
Jubileumsveckan inleds redan den 11 augusti med Tjörn Runt Classic.
– Under planeringen av jubileet väcktes idén att särskilt uppmärksamma båtar konstruerade senast 1963 med en egen kappsegling, berättar Bo Bäckman som är projektledare för 50-årsjubileet. Det blir också ett bra tillfälle att provsegla den ”lilla” banan i Tjörn Runt.
Även för de yngre deltagarna blir det något extra under jubileumsveckan. Deltagarna i Lilla Tjörn Runt får en möjlighet att segla tillsammans med namnkunniga seglare den 15 augusti i M32 Tjörn Runt Youth Challenge.
– Tillsammans med Berg Propulsion vill vi inspirera unga seglare och göra det möjligt att prova på avancerad flerskrovssegling. Därför ges nu ett tillfälle att segla med, och mot, Sveriges bästa seglare i katamaranen M32, säger Lars Berglund.
Sex lag är anmälda till M32 Tjörn Runt Youth Challenge och det finns möjlighet för ytterligare två lag att anmäla sig.
Tävlingskalender Tjörn Runt-veckan 2013
11 augusti Tjörn Runt Classic
13 augusti Start- och målövning Lilla Tjörn Runt
15 augusti Start- och målövning Tjörn Runt
15 augusti M32 Tjörn Runt Youth Cup
16 augusti Lilla Tjörn Runt
17 augusti Tjörn Runt
Info: www.stss.se
Foto: Åke Fredriksson.
I helgen är det jubileumsregatta i Saltsjöbaden då Baggensfjärdens Stjärnbåtsseglare, BSS, och KSSS arrangerar Stjärnbåtens 100-årsregatta den 10-11 augusti.
Stjärnbåten ritades 1913 av varvsförmannen Janne Jacobsson från Göteborg. Klassen tog fart under 1920-talet och var fram till mitten på 1960-talet den dominerande juniorbåten i Sverige.
Tiotusentals flickor och pojkar lärde sig segla, kappseglade eller skärgårdsseglade, i Stjärnbåtar. VM- och OS-mästare som Pelle Petterson, Peter Norlin, bröderna Sundelin, Pelle Gedda och flera andra var alla framgångsrika Stjärnbåtsseglare.
Det har byggts 531 båtar i trä och två i plast. Ragnar Lindstedt från Uppsala har gjort formar till plastbåten. Tyvärr börjar leden tunnas ut och man räknar med att det i dag finns cirka 60 Stjärnbåtar kvar. I helgen kommer tio av dem att segla på Baggen, varav två är de nybyggda plastbåtarna.
Det är en mogen samling flickor och pojkar som möts i jubileumsregattan för att mäta sina krafter mot varandra på samma vis som man gjorde i skolungdomens höstseglingar på 1940-1960-talen. Trettio rorsmän är anmälda att segla båtarna i tre heat vardera. Därefter blir det semifinaler och final. Det är mycket som står på spel. BSS har en del att ta igen mot göteborgarna, som varit framgångsrika de två senaste gångerna man mötts.
Läs mer om BSS och Stjärnbåten på www.stjarnbat.wordpress.com
Trots tuffa tider i båtbranschen är det god uppslutning på Sweboats kommande flytande båtmässor, Öppna Varv på Orust och Allt på Sjön i Gustavsberg.
Den 23 till 25 augusti går Öppna Varv på Orust av stapeln för 18:e gången. Som tidigare år hålls den stora delen av mässan i Ellös hos Hallberg-Rassy men även Bavia Yacht i Henån och Malö Yachts i Kungsviken är med på respektive hemmaplan.
Däremot blir det inget i år på Vindön hos Nord West & Najad på grund av rådande omständigheter. I dagsläget är det totalt cirka 120 båtar bokade att jämföra med 130 båtar ifjol. På tillbehörssidan är det som tidigare år fulltecknat sedan länge med cirka 85 utställare på plats.
”Vi är glada över att trots läget i branschen kunna visa upp så många båtar och även att vi i år kommer att komplettera mässan med mindre motorbåtar som vi tidigare saknat. Det visas även ca 20 världs- eller Sverigepremiärer vilket är extra roligt” säger Patric Boren, projektledare på Sweboat.
Veckan efter är det treårsjubileum för Allt på Sjön i Gustavsberg den 30 augusti till 1 september. Mycket kommer att vara sig likt från ifjol med cirka 230 båtar i vattnet och på land och cirka 80 tillbehörsutställare. ”Även här kommer det att visas många helt nya båtar på marknaden, i dagsläget cirka 25 stycken” fortsätter Patric som även berättar att han beställt vackert väder till båda helgerna!
Båda mässorna håller öppet 10-18 alla dagar och det är som vanligt fri entré och parkering.
Mer information finns på www.oppnavarv.nu och www.alltpasjon.nu.
På söndag startar Fastnet Race – en av seglingsvärldens största och mest kända havskappseglingar. För Team SCA är det första riktiga tävlingen inför Volvo Ocean Race 2014-2015.
– Det här är ett viktigt steg i våra förberedelser eftersom det är första gången vi tävlar tillsammans som ett team, säger Carolijn Brouwer en av seglarna i SCAs besättning.
Deltagandet i Fastnet Race utgör ett viktigt steg för svenska SCA – ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag – i förberedelserna för Volvo Ocean Race. Nederländska Carolijn Brouwer är en av fem besättningsmedlemmar som sedan tidigare är klara för Team SCA i Volvo Ocean Race, med start i oktober 2014 i Alicante, Spanien. De övriga är Sophie Ciszek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Annie Lush, Storbritannien and Liz Wardley, Australien.
– Vi har arbetet och förberett oss för Fastnet under ett par månader med intensiva seglingar vid vår bas på Lanzarote. Det är mycket motiverande att träna för ett så klassiskt race, säger Carolijn Brouwer.
För Fastnet Race kompletteras SCAs besättning med ytterligare fyra kvinnliga seglare. De är Annemieke Bes, Nederländerna, Sarah Lihan, USA, Justine Mettraux, Schweiz och Klaartje Zuiderbaan, Nederländerna. Även tre coacher från Team SCA kommer att vara med ombord; Brad Jackson, Nya Zeeland, Joca Signorini, Brasilien och Pepe Ribes, Spanien.
Fastnet Race är en av världens äldsta och längsta havskappseglingar. Starten går från Cowes på Isle of White, runt klippan Fastnet Rock söder om Irland, tillbaka till Plymouth i sydvästra England. En sträcka på 600 mile eller närmare 1000 km. I år är 372 båtar anmälda.
Team SCA kommer att segla sin träningsbåt SCA Care i Fastnet Race. Båten är en VO70 och kom trea i Volvo Ocean Race 2011-2012 som Puma Ocean Racing.
Team SCA:s besättning i Fastnet Race 2013:
Annemieke Bes, Nederländerna
Carolijn Brouwer, Nederländerna
Sophie Ciszek, Australien
Sam Davies, Storbritannien – Navigatör
Brad Jackson, Nya Zeeland – Coach
Sarah Lihan, USA
Annie Lush, Storbritannien
Justine Mettraux, Schweiz
Pepe Ribes, Spanien – Coach
Joca Signorini, Brasilien – Coach
Liz Wardley, Australien – Boat Captain
Klaartje Zuiderbaan, Nederländerna
Foto: Rick Tomlinson.
Nya Princess 82 Motor Yacht får sin europeiska premiär senare i år. Men redan nu har vi fått de senaste bilderna och en länk till en film på denna otroligt lyxiga yacht. Prislappen framgår inte, men lär knappast hamna under 100 Mkr för en fullutrustad Princess 82 Motor Yacht. En båt för drömmare och miljardärer, med andra ord.
För att se filmen om den nya yachten klickar du på den här länken: http://www.princessyachts.com/flybridge/princess-82my
Princess skriver själva i sitt pressmeddelande att båten har en omisskännlig elegans på typiskt Princessvis. Det som är säkert är att yachten har det allra yppersta vad lyx och hög standard beträffar.
Den nya yachten har utvecklats med den allra senaste teknologin vad gäller design, tillverkning och materialval.
Den har ett djupt V-format skrov, vilket ger en mjuk gång även i hög sjö. Skrovet är byggt med injieringsteknik, något som ger både styrka och ett förhållandevis lättare skrov eftersom materialen kan hållas tunnare.
Interören är sofistikerad. Liksom på andra större yachter från Princes kan kunderna välja mellan olika utföranden.
På en av de andra större yachterna finns till exempel ett utförande från modeföretaget Fendi för den som vill betala några miljoner svenska kronor extra…
Yachten har en rymlig salong, fyra stora kabiner med dubbelkojer och separata utrymmen för besättningen. Bland standardutrustningen finns en enorm höj- och sänkbar badplattform längst akterut.
Princess 82 Motor Yacht fick sin australiensiska premiär vid Grant Torrens Luxury Lifestyle Display i Sydney 1–10 augusti och kommer att visas i Europa för första gången båtmässorna i Cannes 10–15 september och Southampton 13–22 september. USA-premiären anges till Fort Lauderdale International Boat Show, 31 oktober till och med 4 november.
Anna Kjellberg från Göteborgs Kungliga SS tog sig under fredagen vidare till semifinal i Lysekil Women’s Match, och har nu 1 – 1 i matcher mot sin semifinalmotståndare Lucy Macgregor från Storbritannien. Semifinalerna seglas klart lördag förmiddag, och Kjellberg & co har taktiken klar för sig.
– Vi tappade den första semifinalmatchen för att vi inte var på Lucy tillräckligt mycket, men i fortsättningen kommer vi inte att ge en centimeter mer än vi måste, lovar Anna Kjellberg, som har siktet inställt på lördagseftermiddagens finalseglingar.
– Absolut. Det är så himla roligt med allt folk som hejar på oss från klipporna. De andra tjejerna har aldrig så mycket publik på sina hemmaarenor, så de är grymt avundsjuka.
Anna Kjellberg och hennes besättning inledde semifinalerna med att utnyttja reglerna till fullo och manövrera bort sin brittiska motståndare totalt redan i starten. Men 2010 års världsmästarinna Macgregor visade redan på första kryssen att hon inte är den som ger sig. Sakta men säkert tuggade hon sig förbi svenskorna på banans styrbordskant, var först vid märkesrundningen och drog sedan ifrån:
– Vi släppte en aning på bevakningen, och det straffade sig. Men vår styrka är att snabbt komma tillbaka i balans efter en förlust, och det gjorde vi den här gången också, kommenterar Anna, som vann den andra matchen förhållandevis klart och därmed utjämnade till 1 – 1.
Även i den andra semifinalen, mellan danska titelförsvararen och världsettan Camilla Ulrikkeholm och fransyskan Claire Leroy, är ställningen nu 1 – 1. De båda rutinerade skepparna kastade runt båtarna med millimeterprecision, i manövrer som fick publiken att fullständigt tappa andan. Speciellt i en av de vilda duellerna på undanvinden hade svenske domaren Johan Norén ett tufft jobb, som slutade med att Ulrikkeholm dömdes till en straffsväng för att inte ha hållit undan tillräckligt väl för fransyskan:
– Det domslutet är vi såklart inte överens om, jag tycker verkligen att jag gjorde allt jag kunde. Men det är ju domarna som dömer, suckar danskan, som förlorade matchen.
– Jag är aldrig nöjd när vi har förlorat, men Claire är en mycket duktig matchracingseglare så nu får vi se fram emot fler spännande möten i morgon, säger Camilla, som givetvis vill ta sin tredje raka seger i Lysekil Women’s Match.
Kvartsfinalomgången i Lysekil Women’s Match visade tydligt hur jämnstarka topptjejerna är. Med alla fyra semifinalisterna på fem segrar och två förluster, krävdes inbördes möten för att särskilja och rangordna dem. Claire Leroy vann kvartsfinalomgången och seglar därför sin semifinal mot fyran Camilla Ulrikkeholm, medan tvåan Kjellberg och trean Macgregor möts.
– Vi tog en match i taget och hade inte full koll på poängen, men är väldigt tacksamma att vi slapp välja motståndare. Det är inte alltid så lätt att fatta ett sådant beslut med så här starka konkurrenter, tycker Macgregor.
Svenskorna Caroline Sylvan och Johanna Larsson lyckades bara vinna en enda match var i kvartsfinalomgången, och slutade därför på de två nedersta platserna.
Semifinalerna i Lysekil Women’s Match avgörs lördag förmiddag, och på eftermiddagen seglas sedan den stora finalen.
Ställning i semifinalerna i Lysekil Women’s Match:
Claire Leroy, FRA – Camilla Ulrikkeholm, DEN 1 – 1 Anna Kjellberg, SWE – Lucy Macgregor, GBR 1 – 1
Resultat i kvartsfinalomgången i Lysekil Women’s Match 2013. (Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher):
1. Claire Leroy, FRA, 5 – 2
2. Anna Kjellberg, SWE, 5 – 2
3. Lucy Macgregor, GBR, 5 – 2
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 5 – 2
5. Ekaterina Skudina, RUS, 3 – 4
6. Anne-Claire Le Berre, FRA, 3 – 4
7. Caroline Sylvan, SWE, 1 – 6
8. Johanna Larsson, SWE, 1 – 6
Info:www.lysekilwomensmatch.se http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch
Twitter: LWMLYSEKIL #LWM2013
Instagram: @LWMLYSEKIL #LWM2013
Bilden:
Sweden. Anna Kjellberg, SWE i prestart mot Lucy Macgregor, GBR. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.
Sveriges mest lovande ungdomar i OS-klassen Laser att försöka med något som hittills aldrig gjorts. I augusti i år kommer fyra av Sveriges mest lovande ungdomar i OS-klassen Laser att försöka med något som hittills aldrig gjorts i en båt på OS-programmet: Korsa Kattegatt mellan Fredrikshamn och Göteborg.
Sträckan mäter 50 Nm, vilket är cirka 90
kilometer och beräknas ta tio timmar under gynnsamma förhållanden – hård västlig vind.
Laser är en enmansbåt på cirka fyra meter med ett sju kvadratmeter stort segel, som räknas som en av de mest fysiska båtarna i OS-programmet.
SYLT startades vintern 2012 under en träningsperiod i Las Palmas de Gran Canaria. Fyra unga killar bestämde sig där och då för att vägen till världseliten är kortare om man gör den tillsammans, genom att utnyttja varandras erfarenheter slipper man uppfinna hjulet flera gånger om. Målsättningen är klar: Seglarna i laget ska vara topp 20 i världen till OSåret 2016, och eventuellt slåss om platsen till Rio de Janeiro.
Under de gångna säsongerna har SYLT kammat hem fyra pallplatser på Europacuptouren (varav en seger),
två JSM-medaljer och en topp 10-placering på världscuptävlingen i Melbourne. Även om
vägen till den absoluta världstoppen är lång, har de kommit en god bit på vägen.
Laget består av Anders Karlsson, Claes Törnsten, Henrik Eriksson och Holger Tidemand. SYLT
har under sommaren 2013 knutit till sig Pierre Grönberg som medieansvarig för laget, för att ytterligare kunna fokusera på seglingen.
Claes och Holger har fått viss erfarenhet av havskappsegling då de tidigare i år deltog i ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt) där de som debutanter slog svenskt hastighetsrekord i båttypen Farr 30. Att segla Laser över Kattegatt är dock en helt annan utmaning, att jämföras med ett dubbelt Vasalopp utan möjlighet till återhämtning eller vila.
Eftersom den krävande seglingen görs på öppet hav är säkerheten en viktig fråga. Seglarna kommer ha med sig en följebåt med reservutrustning. Den danska och svenska sjöräddningen kommer också att underrättas.
Hela seglingen kommer att livesändas med filmkameror.
För att kunna genomföra seglingen under bästa möjliga förhållanden har ett datumintervall mellan 12 och 15 augusti satts. Förhoppningsvis kommer SYLT då få
drömförhållanden på över 6 m/s från väst.
Info: Facebook sida www.facebook.com/SYLT2016
Kommentarer
Vet inte om det är något nytt. Vet att en dansk seglade över Kattegatt med en Finnjolle på sjuttiotalet. Och om jag inte minns fel genomförde man en liten eskadersegling till Läsö med Optimist i slutet på sjuttiotalet. Man skrev om det i OE-nytt bland annat. Själv så seglade jag från Varberg till Anholt och tillbaka med en Laser för tjugo år sen…
Förra årets uppskattade tävling Paf Charity Cruise kommer i år tillbaka i ett annat format 2013 i form av tävlingen Havskampen som pågår 10 till 14 augusti. Projektet drivs ideellt med syftet att motarbeta utanförskap.
Målet är att samla in en miljon kronor till Ung cancer. Spelbolaget Paf är stolt huvudsponsor.
Det åländska spelbolaget Paf initierade och genomdrev 2012 Paf Charity Cruise som blev en av årets stora snackisar i sociala medier under sensommaren. Speciellt på plats på slutdestinationen och knytkonferensen Sweden Social Web Camp var galeasen Albanus en given samlingspunkt.
– Det är roligt att Paf Charity Cruise vuxit till Havskampen. Konceptet passar Pafs fokus på att bidra till minskat utanförskap där vi genom möten mellan människor vill medverka till ett mer öppet och inkluderande samhälle, säger Johan Landgren, chef för Paf i Sverige.
Att bidra till goda ändamål ligger spelbolaget Paf varmt om hjärtat. Allt överskott från Pafs, Play among friends, verksamhet har ända sedan starten 1966 gått till goda ändamål och gör så fortfarande.
Under fem dygn tävlar i Havskampen lag East och lag West mot varandra i olika uppdrag som alla syftar till att på olika sätt samla in pengar till organisationen Ung Cancer. Tanken är samtidigt att skapa varaktiga jobb för unga arbetssökande och uppmärksamma lösningar på utanförskap i vårt samhälle. Havskampen är som Musikhjälpen – fast som en tävling som äger rum till havs, i hamnar och i det digitala molnet. Målet är att samla in en miljon kronor till organisationen Ung cancer.
På paf.com kan du stötta projektet genom att slå vad om resultatet i tävlingen samt vilket lag som vinner i ett antal lokala matcher i Pafboll där lokala lag utmanar Havskampens deltagare. För varje enskild person som spelar på ett Havskampen-odds skänker Paf 50 kronor till insamlingen.
Havskampen pågår under perioden 10-14 augusti och gör 5 hamnstopp:
Marstrand och Mariehamn 10/8
Nynäshamn 11/8
Malmö 12/8
Kalmar och Ystad 13/8
Karlshamn 14/8.
Därefter åker båtarna och deltagarna vidare till Sweden Social Web Camp för att bidra med sina erfarenheter från projektet.
Läs mer om Havskampen och hur du kan bidra till insamlingen på www.havskampen.se
Följ hur det går i projektet på www.havskampen.se och taggen #havskampen
Bilden:
16 juni träffades Havskampen-nätverket för workshop och kick-off på Brewhouse och Kajskjul 8. Med fanns traineer Emmanul Laus, Christoffer Sandström, Niklas Helgesson och Mari Halmetoja, PAF, Ung Cancer och blivande matroserna Ernest Radal och Kajsa Melen. Vi föredde oss för det gemensamma välgörhetsarbetet till förmån för Ung Cancer. Foto: Joakim Ahlén.
Trots att fyra matcher i grundomgången av Lysekil Women’s Match fortfarande återstår, är det redan klart vilka åtta seglare som tagit sig till kvartsfinal. Bland dem finns svenskorna Anna Kjellberg, Caroline Sylvan och Johanna Larsson.
– Skönt att veta det, nu kan vi fokusera framåt, kommenterar Anna Kjellberg, som dock missar segern i Women’s International Match Racing Series.
Genom att ta sig till kvartsfinal säkrade brittiska Lucy Macgregor nämligen så många poäng att ingen längre kan hota hennes förstaplats i hela serien:
– Vi är såklart väldigt nöjda med det, serien har varit väldigt rolig att segla, strålar Macgregor, som får 25 000 dollar (drygt 160 000 kronor) för den bedriften.
Kjellberg kan dock fortfarande tampas med danskan Camilla Ulrikkeholm om andraplatsen i WIMR Series, liksom om den prispott på 50 000 dollar som står på spel i Lysekil Women’s Match. Just nu delar Anna tredjeplatsen i Lysekil med fransyskan Claire Leroy efter resultaten 6 – 3 i matcher, bara en seger efter Ulrikkeholm:
– Idag var vi duktiga på att behålla lugnet ombord och hitta puffarna när vinden droppade frampå eftermiddagen, tyckte Kjellberg, som har stor rutin och samlat på sig mycket erfarenhet efter att ha deltagit i alla deltävlingarna i den nystartade WIMR Series.
Titelförsvararen i Lysekil Women’s Match, Camilla Ulrikkeholm, har vunnit de två senaste Lysekilstävlingarna. Nu delar hon, på 7 segrar och 2 förluster, ledningen i grundomgången med Lucy Macgregor. Men danskan var inte nöjd med att ha förlorat två matcher:
– Nej, en förlust är en förlust och vi vill bara ha segrar, fastslår hon med glimten i ögat och en nick mot konkurrenterna.
– Vi gillar när det blåser mycket som igår, men vi klarar att segla bra även i svagare vindar. Det är vår sjunde tävling här i Lysekil, så nu börjar vi lära oss förhållandena, konstaterar hon.
Under torsdagen avslutas grundomgången i Lysekil Women’s Match och de åtta främsta går vidare till kvartsfinalerna, som seglas torsdag eftermiddag och fredag förmiddag. Semifinalerna går fredag eftermiddag och lördag förmiddag, innan det är dags för finalen på lördag eftermiddag.
Ställning i Lysekil Women’s Match 2013 efter två dagars seglingar i round-robin (alla möter alla). De åtta främsta är redan klara för kvartsfinal, men den inbördes ordningen kan ändras efter avslutad grundomgång.
Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher:
1. Lucy Macgregor, GBR, 7 – 2
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 7 – 2
3. Anna Kjellberg, SWE, 6 – 3
3. Claire Leroy, FRA, 6 – 3
5. Ekaterina Skudina, RUS, 5 – 3
6. Anne-Claire Le Berre, FRA, 6 – 4
7. Caroline Sylvan, SWE, 5 – 5
7. Johanna Larsson, SWE, 5 – 5
9. Claudia Pierce, NZL, 3 – 7
10. Alexa Bezel, SUI, 1 – 7
11. Anna Kjellgren, SWE, 0 – 10
Ställningen i Women’s International Match Racing Series inför Lysekil Women’s Match (skeppare/nationalitet/WIMR Series poäng):
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4
WIMR Series
Evenemangen som tillsammans bildar 2013 års Women’s International Match Racing Series är:
• Saint Quay Women’s Match Racing, seglades den 15 – 19 maj i St Quay, Frankrike. Båttyp: Elliott 6m.
• Busan Cup International Women’s Match Race, seglades den 6 – 9 juni i Haeundae Beach, Sydkorea. Båttyp: Bakewell-White K30.
• Danish Open Ladies Cup, seglades den 20 – 23 juni i Skovshoved, Danmark. Båttyp: J/80.
• New York Women’s Invitational, seglades den 11 – 14 juli i Oakcliff, USA, Båttyp: SM 40.
• Lysekil Women’s Match, seglas den 5 – 10 augusti i Lysekil, Sverige. Båttyp: DS 37.
Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.
Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.
Info:
www.lysekilwomensmatch.se http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch
Twitter: LWMLYSEKIL #LWM2013
Instagram: @LWMLYSEKIL #LWM2013
Foto: Dan Ljungsvik/LWM.
Nu går startskottet för Sjöfartsverkets EU-projekt MONALISA 2.0. Innovationer och sjötrafikledning ska leda fram till ökad effektivitet, säkerhet och minskad miljöpåverkan för sjöfarten.
Fartygstrafiken blir allt mer intensiv och risken för olyckor ökar. Med bättre beslutsunderlag för fartygen och ett nytt koncept med sjötrafikledning vill Sjöfartsverket tillsammans med ett 30-tal partners från hela Europa höja sjösäkerheten.
– Behovet av att styra och stödja sjöfarten är avgörande för att garantera säkerheten för sjöfarten och miljön, säger Ann-Catrine Zetterdahl, Sjöfartsverkets generaldirektör.
Internationella organisationer och företag har visat stort intresse för MONALISA 2.0-projektet som tilldelats drygt 100 miljoner kronor i finansiering från EU:s TEN-T program. MONALISA 2.0 omfattar 38 partners i form av myndigheter, representanter från det privata näringslivet och akademin i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Italien, Malta, Grekland och Norge.
– Framkomlighet, säkerhet och miljömedvetenhet är viktigt för alla transportslag. Det är glädjande att Sverige fortsätter att vara en ledande innovativ aktör, inte minst inom sjöfarten, nu med MONALISA 2.0, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Målet med MONALISA 2.0 är att lägga grunden för ett helt nytt trafikledningssystem för sjöfarten där fokus ligger på ökad effektivitet, minskad miljöpåverkan och ökad säkerhet. Konkreta applikationer och tjänster för sjötrafikledning kommer att demonstreras. I projektet ingår även utveckling och tester för en effektivare sjö- och flygräddning samt evakuering av passagerare. Risk- och sårbarhetsanalyser, samordnad planering och övningar för massevakuering av passagerarfartyg kommer också att genomföras.
En viktig del i MONALISA 2.0 är att använda sig av relevanta resultat från tidigare genomförda forsknings- och innovationsprojekt och att återanvända goda exempel från andra områden i samhället och se om dessa kan bidra till att utveckla sjöfartssektorn.
– MONALISA och dess efterföljare MONALISA 2.0 ger ett konkret bidrag till behovet av förbättrad sjötrafikledning, samordning, stöd och minskad miljöpåverkan, säger Ann-Catrine Zetterdahl.
Projektet har en totalbudget på drygt 200 miljoner kronor och pågår till och med år 2015.
Info: www.monalisaproject.eu
Sjöfartsverket arrangerar en sjöräddningsuppvisning under Lysekil Women’s Match. Fredagen den 9 augusti kommer en av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar att rädda två personer som övergett ett fartyg.
Under Lysekil Women’s Match kommer Sjöfartsverket att visa hur sjöräddning kan gå till i praktiken. En av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar och en lotsbåt kommer att finnas på plats för att undsätta två nödställda.
Sjöfartsverket finns på plats under hela evenemangsveckan och i sitt tält berättar de bland annat om sitt uppdrag att ansvara för sjö- och flygräddningen i Sverige.
Sverige är en ledande internationell förebild för effektiv och fungerande sjöräddning – enligt en modell som bygger på tät samverkan mellan frivilliga krafter och statliga myndigheter.
Tid: Den 9 augusti. Klockan 11-13. Tiden är inte exakt. Sjöfartsverkets monter finns i tältet vid tävlingsbåtarna.
Kommentarer
Kul – bra jobbat!