“Att ligga steget före är en del av vår dagliga verksamhet”, skriver International Färg AB i ett pressmeddelande. Detta med anledning av en pågående debatt om zinkoxid i bottenfärger för Östersjön. International Färg AB ser på Kemikalieinspektionens (KEMI) senaste rapport om att förbjuda förekomsten av höga halter zinkoxid i vissa bottenfärger som en del av del normala verksamheten där nya utmaningar hör till vardagen.
Förbudet är planerat att träda i kraft i september 2011. Båtliv skriver mer om det i nr 3, som gavs ut i början av maj.
– Diskussionen kring zinkoxidens effekt i bottenfärger är ingenting nytt för oss, det är en fråga vi aktivt följt. Oavsett om branschen beslutar sig för att överklaga beslutet att förbjuda zinkoxid eller inte, kan vi försäkra våra kunder om att International Färg AB är ett företag som kommer att fortsätta leverera effektiva och fungerande bottenfärger samtidigt som de uppfyller alla nya regler och krav, säger Joakim Sandgren, försäljningschef hos International Färg AB.
International Färg AB har lång tradition av att utveckla nya innovativa produkter och att reagera på nya krav är ingenting nytt. För cirka 100 år sedan utvecklade International Färg AB den första bottenfärgen som byggde på ett kontrollerat läckage av biocider och 1974 lanserade företaget världens första självpolerande SPC bottenfärg (Self Polishing Copolymer).
Att uppfylla alla krav och att ligga före nya regler är ett huvudfokus inom verksamheten; International Färg AB var det första färgföretaget att gå ifrån TBT-färgerna (tributyltenn) och har alla förutsättningar att möta nya utmaningar som ställs av regeringar och myndigheter världen runt genom att ligga i framkant med nya teknologier.
När strängare regler träder i kraft och fokus ökar på hållbara produkter står det klart att framtidens leverantörer måste erbjuda en rad olika möjligheter för båtägarna, från biocidfria tekniker till polerande båtbottenfärger och biocidprodukter.
– Oavsett vilken teknik som används eller vilka restriktioner och regler som införs, kommer International Färg AB att fortsätta leverera produkter av världsklass till våra kunder, säger Sandgren.
Hälften av alla i Norden dricker mer kaffe på semestern än under resten av året och 48 procent av svenskarna uppger att de ställer högre krav på kaffekvaliteten när de har semester. Det visar en ny nordisk studie*, med 4 000 respondenter, från NESCAFÉ Dolce Gusto. I Sverige svarade 27 procent att det är extra viktigt att ha tillgång till flera varianter av kaffe under sommarledigheten då de oftare har gäster.
Vi nordbor älskar vårt kaffe och inte ens under sommarsemesterns ibland något enklare livsstil på landet, båten eller i husvagnen vill vi göra avkall på vårt kaffe. Undersökningen av kaffevanor på semestern visar att runt hälften av alla till och med dricker mer kaffe när de är lediga än när de jobbar eller studerar. Hela 53 procent i Sverige svarar att de dricker mer kaffe på semestern.
En majoritet uppger också att de till och med vill ha ännu bättre kaffe under sommarledigheten: 48 procent av svenskarna svarade att de ställer högre krav på kaffekvaliteten när de har semester.
– Undersökningen visar att kraven på variation och kvalitet i kaffedrickandet är än viktigare på semestern. Med NESCAFÉ Dolce Gusto kan alla enkelt ta med sig sitt favoritkaffe, vare sig det är en slät kopp kaffe eller specialkaffe, till sommarstugan, båten eller husvagnen, säger Anne Borghegn, nordisk chef på Nestlé för NESCAFÉ Dolce Gusto.
Viktigt med kaffevariationer vid semesterns middagsbjudningar
Alla har dock inte samma förutsättningar att göra lika gott och varierat kaffe på semestern som de har hemma till vardags. 16 procent i Sverige, 21 procent i Finland, 18 procent i Danmark och 15 procent i Norge uppger att de skulle dricka mer kaffe på semestern om de hade tillgång till bättre kaffe. Kaffe spelar också en social roll, inte bara på arbetsplatser och skolor utan även på semestern. 27 procent av svenskarna, 21 procent av norrmännen, 17 procent av finländarna och 14 procent av danskarna svarar att de oftare har gäster på besök och då blir det extra viktigt att ha tillgång till flera varianter av kaffe.
– Idag är vi vana att kunna ta med oss vår livsstil vart vi än åker och kaffevanor bryts inte lätt. När man ofta har gäster på besök under semestern vill man naturligtvis kunna erbjuda ett lika gott kaffe som hemma. Det kan man med NESCAFÉ Dolce Gusto, säger Anne Borghegn.
NESCAFÉ Dolce Gusto har 15 bars tryck, samma som många professionella maskiner på café, för bästa smak vid kaffebryggning och i kombination med mjölk i kapselform kan alla utan krångel bjuda på smakrikt bryggkaffe, espresso, perfekt skummad cappuccino, latte macchiato, varm choklad och många fler varianter. Inför sommaren finns kapslarna NESCAFÉ Dolce Gusto Nestea och Cappuccino inte bara i webbutiken utan även i detaljhandeln. Sammanlagt finns över 20 olika smaker till försäljning i detaljhandeln eller i webbshopen www.dolce-gusto.se.
* Undersökningen är gjord av undersökningsinstitutet Snabba Svar som samlat in svar från tusen personer per land (Sverige, Norge, Danmark, Finland) i en webbenkät om kaffekonsumtion på sommarsemestern.
Info: www.dolce-gusto.se
Statens fastighetsverk (SFV), förvaltare av Pater Noster, har slutit ett nytt hyresavtal. Entreprenören som ska driva fyrplatsen på Hamneskär heter Niklas Amundson och härstammar från närbelägna Marstrand. Niklas kommer att driva pensionat-, kurs- och konferensverksamhet på Pater Noster – ett koncept som stämmer väl in på SFV:s ambition om att tillgängliggöra kulturarvet för allmänheten.
Hamneskär och Pater Noster ligger knappt en mil, ungefär fem distansminuter, från Marstrand i Tjörns kommun i Bohuslän. Pater Noster är en av Sveriges mest omtalade fyrar. Särskilt uppmärksammandes fyren 2002 då den 120 ton tunga och 32 meter höga fyren togs iland för att repareras, återsättas och sedan återtändas 2007.
– Vi är glada över att från och med juni få hälsa Niklas Amnundson välkommen som hyresgäst. Niklas har arbetat 20 år inom kustbevakningen men är även verksam som marin målare. Han har båtförarbehörighet att transportera passagerare och är van dykare. Två kunskaper som kommer väl till pass när man ska driva verksamhet på Hamneskär. Samarbeten med dykare och dykföretag har redan inletts och kommer att bli ett bra komplement till pensionat-, kurs- och konferensverksamheten, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.
I samband med reparationen av Pater Noster – ett samarbete mellan flera offentliga och privata aktörer och frivilligorganisationer – rustades även fyrbebyggelsen upp till bra hotellstandard. Tanken är att besökaren ska kunna bjudas på en helhetsupplevelse på ön som innefattar både dags- och kvällsaktiviteter plus övernattning för den som önskar.
– Intresset för Pater Noster är stort. Vi hade en hyresgäst på Hamneskär till september förra året. Vi hade säkert haft möjlighet att sluta ett nytt hyresavtal tidigare om inte den stränga vintern kommit emellan. Isen och kylan har omöjliggjort utfärd för att visa ön för spekulanter. Det är en del av charmen men också svårigheten med att förvalta öar, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk.
Fakta Hamneskär/Pater Noster
Hamneskär är en av landets cirka 1 700 kronoholmar – öar som ägs av staten, förr kallad kronan. De tillhörde kronan redan på Gustav Vasas tid och förmodligen även dessförinnan.
Hamneskär ingår i Pater Nosterskären och har givit fyren dess namn. Pater Noster tändes 1868 och bemannades av personal som bodde på ön. År 1977 släcktes Pater Noster och ersattes av kassunfyren Hätteberget. Efter 30 år i mörker kastar nu Pater Noster åter sitt sken över havet. Fyren återinvigdes 26 september 2007 efter en grundlig renovering på fastlandet.
Foto: Bert Leandersson.
Seglaren Thomas Jundt satsar på en ny och spännande mast till sin nya båt inför årets kappseglingssäsong. Siktet är inställt på rekordsnabb segling.
Masten på denna extrema enskrovsbåt med väldigt gott om segel har konstruerats med de senaste America’s Cup-båtarna som inspiration. Det är en solid kolfiberrigg, ungefär samma som på båtarna i “Little America’s Cup” C-Class.
Mirabaud LX är den andra båten på Genevesjön som får en vingmast av de här typen. För 19 år sedan testade en annan seglare, Philippe Stern, en liknande konstruktion på sin båt Altair XII.
Mirabaud LX sjösattes i april 2008 och har varit föremål för konstanta förbätrringar. Det omfattar bland annat nya utriggare, nya segel, och en rad förändringar av skrovet.
Mirabaud LX vann sin kategori i 2010 International Speed Week i Weymouth, där för-OS ska seglas i augusti i år. Båten nådde en genomsnittlig fart på 23,24 knop med toppfarten 25,8 över en sträcka på 500 m. Båten håller även rekordet på sträckan Geneve–Rolle–Geneve från 2009 med en tid på 3h 43′ 47” i enskrovsklassen.
Tekniska specifikationer:
Längd: 10 m
Skrovlängd: 8,5 m
Bredd: 5,4 m
Vingyta: 17 kvm
Vingens vikt: 29 kg
Segel kryss: 26 kvm
Segel undanvind: 49 kvm
Deplacement: 170 kg
Foto: Juergkaufmann.com.
Båttillbehörskedjan Hjertmans satsar på att lansera ett eget varumärke. – I en allt hårdnande konkurrens gäller det att se framåt, för att förstärka vår konkurrenskraft har vi valt att satsa på och utveckla ett eget varumärke som skall komplettera de starka varumärken som vi idag säljer, Vårt nya varumärke MultiMarine skall stå för kvalitetsprodukter till konkurrenskraftiga priser, allt för att möta lågpriserbjudande från handel utanför båtbranschen, säger Håkan Gendenberg, ansvarig för sortiment/försäljning inom Hjertmans.
– Vi har valt att satsa på kemsektorn först säger Håkan, en svensktillverkad produktserie där våra kunders behov har fått stå i centrum för produktutvecklingen.
De första produkterna i MultiMarine serien är; Båtvätt, Teak Oil, Teak Cleaner, Vattenlinjetvätt, Snäckborttagare, Wax och Polish, inom serien finns också högkvalitativa Oljor, Glykoler och Zinkanoder.
Info: www.hjertmans.se
MSC Cruises nya Kryssningsbarometer visar att intresset för att kryssa på semestern är fortsatt starkt bland svenskarna. 61 procent kan tänka sig att ersätta en charterresa eller en skidsemester på vintern med en kryssning på varmare breddgrader. Nya siffror från European Cruise Council bekräftar trenden från MSC Cruises Kryssningsbarometer: det finns en stor potential för kryssningar på den svenska marknaden med Medelhavet som fortsatt växande destination.
MSC Cruises Kryssningsbarometer* är en årlig undersökning genomförd på uppdrag av MSC Cruises under våren 2011 bland reseintresserade i Sverige, Norge och Danmark. Enligt undersökningen uppger 61 procent av svenskarna att de kan tänka sig en kryssning som alternativ till en skidsemester eller en charterresa på vintern.
Av de tillfrågade med som har barn kan hela 58 procent tänka sig att åka på kryssning tillsammans med barn eller barnbarn. Enligt de tillfrågade beror det ökade intresset för kryssningar till största del på rekommendationer från bekanta, samt att reseformen är tilltalander. För över hälften av alla tillfrågade är Karibien drömdestinationen för en kryssning, följd av Medelhavet. Undersökningen visar också att många associerar en kryssning med avkoppling och vila och att det finns mycket många aktiviteter ombord för alla åldrar. 47 procent av de tillfrågade svenskarna tycker även att en kryssning är en bra reseform för att fira högtidsdagar med hela familjen.
– Svenskarna har upptäckt att en kryssning är en utmärkt semesterform. Att få se många olika platser under bekväma reseformer och samtidigt ha möjlighet till en mängd olika aktiviteter och bekvämligheter för alla åldrar ombord, allt från spa-behandlingar till sportanläggningar och barnaktiviteter, gör kryssningar till en perfekt familjesemesterform för hela familjen, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises. Intresset för kryssningar har vuxit lavinartat i Sverige de senaste åren men marknaden är ännu långt ifrån mogen. Nya siffror från European Cruise Council (ECC) visar att kryssningsfrekvensen, det vill säga hur många som kryssat i förhållande till antal invånare, ligger på 6 personer pe 1 000 invånare i Sverige. Det kan jämföras med samma frekvensen i England som ligger på 24 per 1 000 invånare. Rapporten visar också att Medelhavet som kryssningsdestination fortfarande växer starkt bland svenskarna.
– De senaste siffrorna från ECC visar tydligt att det finns stor potential för kryssningar på den svenska marknaden, säger Claes Tamm. Det är också roligt att se att Medelhavet fortfarande har en stark tillväxt som kryssningsdestination eftersom det är där MSC Cruises har det sitt största utbudet, inte minst under sommaren då intresset för Medelhavskryssningar är som störst, säger kommenterar Claes Tamm vidare.
*Källa: webbundersökning av resvanor i Skandinavien gjord av Netigate i mars 2011 på uppdrag av MSC Cruises
Info: www.msccruises.se
Tillströmningen är fortsatt stor till Göta kanalbolags slusskurser. För fjärde året i rad erbjuder Kanalbolaget, i samarbete med Medborgarskolan, kurser i slussning för båtägare. Årets kurser har snabbt blivit fullbokade. – När vi startade slusskurserna visste vi inte hur stort intresset skulle vara, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.
– Vi är därför mycket glada över att slusskurserna fått ett så stort gensvar. Många som planerar att gå Göta kanal med egen båt, kan känna en viss osäkerhet för hur slussningen går till. Att få möjlighet att träna innan, har visat sig populärt. Det är extra roligt att även långväga deltagare har hittat hit i år, bland annat från stockholmsområdet, Värmland och Hälsingland, säger Anna Meyer.
Nu är det dags för årets slusskurser, som äger rum på följande tider och platser:
Bergs slussar
onsdag 18/5, kl 18-21
lördag 21/5, kl 10-13
Sjötorp
Lördag 21/5, kl 9-12
Info: www.gotakanal.se
Foto: Göta kanal.
Det blev en succéartad premiär för Strömmingsloppet lördagen den 14 maj. Givetvis uppstod ett antal barnsjukdomar men inga allvarliga som inte kunde lösas på plats. Damer och herrar, födda mellan 1936 och 2002, som sprang Strömmingsloppet mötte ett vårvacker Vaxholm. Det var soligt, lätt bris och runt 16 grader i luften – perfekt väder för löpning. Idel positiva och glada miner längs banan.
Arrangörernas strävan att ha hög miljöfokus har innefattade flera steg under projektets uppbyggnad. Några av dessa steg var bl a att anlita sophantering genom Sita, årets avfallsbehandlare 2010, ekologisk dryck till löparna från Saltå Kvarn, Ekologiska/ fairtrade bananer delas ut vid målet, och all tryckt media trycktes på miljövänligt papper. Det hårda miljösattsningen belönades genom att Stiftelsen Håll Sverige Rent miljödiplomerade loppet. Det innebär att Strömmingsloppet är det enda miljödiplomerade löparloppet i Stockholm. Martin Karlsson från Stiftelsen Håll Sverige Rent överräckte diplomet till Nicole Rimér, en av arrangörerna från Strömmingsloppet. Det markerade invigningen av loppet.
Strömmingsloppet har även adderat till en välgörenhetsaspekt till loppet. För varje deltagare som anmälde sig gick 100 kr till Wateraids arbete för rent vatten och sanitet, denna gång till Wateraids projekt i Bangladesh. Loppet lockade 279 motionärer som vardera gav 100 kr av anmälningsavgiften till Wateraid. Totalt gav Strömmingsloppet 27 900 kr till projektet i Bangladesh.
– För oss på WaterAid innebar loppet en flygande start på vårt nya projekt i Bangladesh. Med pengarna från loppet kommer vi kunna göra mycket nytta, säger Daniel Holking, kommunikatör på WaterAid Sverige
Fantastiska priser från Vaxholms företag
Loppet var uppdelat i två distanser. En lite kortare bana på 5 km och en längre bana med lite mer kuperad terräng på 10 kilometer. För varje distans belönades de tre bästa inom Herr och Dam. Som prisutdelare hade Strömmingsloppet engagerat Blossom Tainton vars tidning Blossom Magazine också var med som en av sponsorerna av loppet.
Priserna som delades ut kom främst från företag i Vaxholm. Vad sägs om skärgårdssegling ombord på en 50-fots segelbåt för två från OUT Seglingsevenemang AB, uthyrningspaket och introduktionskurs från Vaxholms Kanotsällskap, litografier från Lena, Gösta och Emilia Linderholm, julbord för 2 personer på Vaxholms Kastell, en veckas matkasse från Ecoviva och en fototavla från Copyshop.
Kommentarer om Strömmingsloppet
– Jag springer runt 5-6 lopp per år och Tjurruset är nog favoriten. Gillar konceptet med lokala lopp och hoppas verkligen att det blir ett lopp nästa år också, säger Magnus Bokström.
– Blev värvad av en kollega som vurmar för det här loppet, säger Annika Elmén. Jag hade hoppats på en lite bättre tid men terrängen spelade in. Det är en underbar miljö att springa i så jag återkommer nog nästa år också. Då blir det en mil.
– Vi springer inte för någon klubb utan mest för att det är kul, berättar syskonen Gustav och Lina Niland. Vi såg en annons i Runners World och anmälde oss. Jag (Gustav) sprang 10 km och Lina 5 km. (Gustav var också en av de som vann en litografi av Gösta Linderholm under prisutdelningen efter loppet.)
FAKTA
Strömmingsloppet – Sveriges första miljödiplomerade löpartävling!
Dag: Lördagen den 14 maj 2011
Klasser: 5 km & 10 km, herr och dam
Start: kl 11.00
Antal anmälda: 279
Resultat:
I herrklassen 10 km segrade Fredrik Tedborn med tiden 00:37:59.
I damklassen 10 km segrade Charlotte Karlsson med tiden 00:41:08.
I herrklassen 5 km segrade Christian Ahlsén med tiden 00:18:42.
I damklassen 5 km segrade Cecilia Fochsen med tiden 00:20:49
För hela resultatlistan, besök http://www.strommingsloppet.se/Resultat.html.
Välgörenhet: 25 % av deltagaravgiften går till WaterAid. Det innebär totalt
27 900 kr (279 x 100 kr) .
Arrangörer:
Nicole Rimér
Johan Karlöf
Helena Thunblad
Arrangörernas strävan att ha hög miljöfokus har innefattade flera steg under projektets uppbyggnad. Det hårda miljösattsningen belönades genom att Stiftelsen Håll Sverige Rent miljödiplomerade loppet redan nu första året. Det innebär att Strömmingsloppet är det enda miljödiplomerade löparloppet i Stockholm.
Strömmingsloppet har även adderat till en välgörenhetsaspekt till loppet. För varje deltagare som anmälde sig gick 100 kr till Wateraids arbete för rent vatten och sanitet, denna gång till Wateraids projekt i Bangladesh. Loppet lockade 279 motionärer som vardera gav 100 kr av anmälningsavgiften till Wateraid. Totalt gav Strömmingsloppet 27 900 kr till projektet i Bangladesh.
– För oss på WaterAid innebar loppet en flygande start på vårt nya projekt i Bangladesh. Med pengarna från loppet kommer vi kunna göra mycket nytta, säger Daniel Holking, kommunikatör på WaterAid Sverige.
Världens ledande seglingsserie – ISAF World Match Racing Tour – har just annonserat vinnarna av 2010 WMRT Awards. Stena Match Cup Sweden tog hem två utmärkelser – Best Audience Engagement och Best Event Marketing Campaign.
– Vi är väldigt glada att få ett sådant kvitto på att evenemanget är uppskattat. Och vi tackar vår fina publik för priset Best Audience Engagement. Seglarna har sällan så stor och nära publik som i Marstrand, något vi vet är väldigt uppskattat, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot.
Som norra Europas största seglingstävling utgör Stena Match Cup Sweden en av nio VM-deltävlingar i WMRT. I år dubblar evenemanget antal priser från ifjol och är det evenemang som näst efter Monsoon Cup tog hem flest utmärkelser. Även ifjol gick priset om Best Event Marketing Campaign till Match Cup Sweden.
– Vi har jobbat med Stena Match Cup Sweden i ett par år nu och illustrationsmanéret har fått mycket uppmärksamhet. Tillsammans med en välplacerad kampanj blev det ett lyckat koncept. Nu förnyar vi oss i år och skiftar manér. Hoppas att det faller ut lika väl, säger Anna Reynold, VD på reklambyrån Milk.
Utmärkelserna i WMRT Awards är fördelade efter en omröstning bland press, seglare, domare samt World Match Racing Tours personal och leverantörer.
Stena Match Cup Sweden är norra Europas största seglingstävling och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 4–10 juli 2011 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
Här är den absolut ultimata vattenskidbåten! Det är australiensiska Riviera som använder en 61 Series II Enclosed Flybridge för att dra tolv stycken vuxna vattenskidåkare. Uppvisningen skedde på Gold Coast’s Broadwater norr om Sydney i Australien och väcker längtan till den sommar som vi har snart har även i Sverige.
Det här är Rivieras allra senaste båtmodell. Båten kostar över 16 Mkr i svenska pengar, så det är inte direkt någon båt för vem som helst som vill åka en tur på vattenskidor. Modellen presenterades på 2011 Sanctuary Cove International Boat Show i maj.
Den nya 61 Series II har 3 100 hk i motorrummet. Vid uppvisningen drog den tolv professionella vattenskidåkare.
Det var ägarna till båten, som själva är före detta aktiva vattenskidåkare, som ville göra nåot spektakulärt inför leveransen och premiärvisningen. De har åkt professionellt i 28 år.
De hängivna ägarna har tidigare haft elva båtar från Riviera, bland annat 3300, 36 Flybridge, 4000 Offshore, M290, M430, M360, M400, 45, 51, och 43 Offshore.
– Vi ville ha en stor cruisingbåt eftersom vi vill tillbringa minst tre månader vid Hamilton Island. Vi ville ha mer utrymme och kände att vi fick det med den här båten, säger de.
Riviera 61 Series II är en av företagets 20 båtmodelelr i storlekar från 36 till 85 fot.
Info: www.riviera.com.au
Snart är det dags för racerbåtsäsongen att dra igång igen för Carl-Hampus Lundberg. Premiärtävlingen i F1000 Cup hålls 28 maj ute vid Grisslinge Havsbad, Värmdö. Nu är det bara de sista små justeringarna och provkörning innan tävlingen kvar. ps. Premiärtävlingen är speciell på det sättet att allmänheten har fritt inträde till depån och kan på så vis kika riktigt nära på båtarna.
– Allt måste vara perfekt inför årets premiär så jag kan starta på samma sätt som jag avslutade förra säsongen, med vinst! Säger Carl- Hampus.
2011 blir en mycket intressant säsong för Carl-Hampus som nu är ganska van att köra F1000 klassen. Förra året var första säsongen i klassen.
Steget från T400 som Carl-Hampus körde tidigare är väldigt stor. Från enskrovsbåt till katamaran vilket betyder att en helt ny körteknik måste tränas in.
– Toppfarten är 75 knop istället för 50 och i F1000 sitter man instängd och fastspänd i 5-punktsbälte precis som i F1- båtarna. Den enda sikten man har bakåt är de små sidobackspeglarna.
Carl-Hampus hoppas på en rolig säsong med tävlingar både i Sverige och Finland och eventuellt en EM-tävling i Italien senare i sommar.
Förutom racingen bjuder 2011 års säsong på fler nya utmaningar inom racingen då Carl-Hampus sedan i våras är ordförande för klubben Swedish Racing Club, SRC. Med sina två årliga tävlingar och sina Prova- på-tillfällen är SRC en av de mest aktiva båtracingklubbarna i Sverige.
Foto: Sebastian Strand.
Nu går det lätt och smidigt att rengöra höga båtar och fasader, gavlar eller jalusier med högtryck. Med Kärchers nya teleskopiska spolrör når du hela 4 m längre. Kärchers teleskopspolrör är ett nytt unikt tillbehör som högtrycksrengör ytor som är svåra att nå eller sitter högt upp t ex fönsterluckor, jalusier eller fasader. Längden på spolröret kan justeras från 1,2 m till 4 m.
Teleskopspolröret passar alla konsumenthögtryckstvättar i klasserna K2-K7 och för att få bättre stabillitet när hela spolröret är utfällt medföljer en bekväm bärsele. Kärchers teleskopspolrör kan köpas i fackhandeln. Pris i handeln är ca 1.500:-
Kärchers produkter har funnits i Sverige sedan 1975 då man introducerade högtryckstvättarna på marknaden. Kärcher producerar bland annat högtryckstvättar, grovdammsugare, fönstertvättar, SteamCleaners, skur- och sopmaskiner.
Kärcher AB är ett helägt dotterbolag till det tyska moderbolaget, Alfred Kärcher GmbH & Co. KG. Tack vare 75 års erfarenhet av rengöring både inom industrin och för privatkonsumenter är Kärcher idag expert på området och också drivande av utvecklingen av nya produkter och innovationer.
Kamasa Tools lanserar en spridarverktygssats i två delar speciellt anpassad för att demontera spridare som är svåra att lossa. – Det här verktyget greppar samtidigt på både inner- och yttergänga på spridaren. Det gör att mekanikern kan belasta verktyget hårdare utan att öka risken för att spridaren spräcks, Bert Lundmark, produktspecialist på Kamasa Tools.
Verktygssatsen innehåller 2-delad adapter, en för yttre och en för inre gänga.
– Spridarverktyget passar utmärkt att använda tillsammans med slaghammare vid demontering av spridare.
Det är tillverkat i tåligt kromvanadinstål och säljs i butik från och med början av april 2011.
Minskade utsläpp och lägre bullernivå är två miljövinster när fartyg som ligger i land drivs med el i stället för diesel. Grontmij har fått i uppdrag av Ystad och Trelleborg att projektera deras respektive satsningar på elnätstationer i hamnarna. Satsningen för Ystads del ingår i arbetet med att skapa en grön hamn.
Färjorna som lägger till i Ystad och Trelleborg behöver inte längre ha de dieseldrivna hjälpmaskinerna igång när de ligger förtöjda vid kaj. När fartygen ligger i land kommer de att få möjlighet att kopplas till elnätet, vilket gör att elförsörjningen kan hållas intakt utan att motorerna är igång.
– Elanslutning av fartyg är en stor del i arbetet med att miljöanpassa hamnen, och även om vi inte kan tvinga fartygen att ansluta till elnätet kommer vi att erbjuda möjligheten, säger Cecilia Ejlertsson, miljöansvarig för Ystad Hamn Logistik AB.
De kommunala bolagen Trelleborgs Hamn AB och Ystads Hamn Logistik AB har gett Grontmij i uppdrag att utforma anläggningar för landströmsanslutning för samtliga färjelägen avsedda för färjor. Grontmijs systemlösning innebär reducering av buller samt minskade utsläpp av svaveloxider, kväveoxider, flyktiga kolväten och partiklar.
– Det är svårt att peka på exakt vilken miljövinst som kommer att göras eftersom det beror på hur många fartyg som ansluter sig. Sedan årsskiftet gör vi luftmätningar i hamnområdet, bland annat för att kunna se hur stor utsläppsminskningen blir när fartygen börjar ansluta sig, säger Cecilia Ejlertsson på Ystad Hamn Logistik AB.
Liknande lösningar finns i Göteborgs hamn, men det unika med Grontmijs uppdrag är att ingenjören tagit fram en totallösning för anläggningarna och att det gjorts i entreprenadform.
I Trelleborgs hamn har arbetet med att uppföra nätstationerna påbörjats, medan anläggningen i Ystad ska vara klar senast augusti 2012. Grontmijs system kommer att vara helautomatiserat och kan hantera två olika frekvenser för landel med högspänning, 50 Hz och 60 Hz.
Rolf Hansson, affärsenhetschef för El- och Teleteknik, ser starka affärsmöjligheter för Grontmijs systemlösning.
– Eftersom behovet av landanslutningar har funnits i Göteborg, Ystad och Trelleborg så borde motsvarande problem och möjligheter finnas i alla svenska hamnar som hanterar större färjetransporter. Vi ser fram emot att miljöanpassa fler hamnar längs våra kuster, säger Rolf Hansson.
Arbetet med de nya elstationerna i Trelleborg är del av ett större hamnutvidgningsprojekt, som innebär att hamnen kommer att flyttas österut, och det finns stora chanser att västra delen av hamnen så småningom kommer att omvandlas till ett bostadsområde, Sjöstaden.
– Grontmij hanterar inte enbart elkraft utan kan även erbjuda expertis inom exempelvis arkitektur och landskapsarkitektur och en expansion av Trelleborg är därför intressant, säger Rolf Hansson.
Enheten Arkitektur har ritat nätstationen i Ystad som kommer att utföras i betongelement i mörkgrå ton. Byggnaden som blir drygt fyra meter hög har ett sluttande sedumtak som isolerar byggnaden mot uppvärmning sommartid och mot avkylning vintertid. Takvegetationen fångar dessutom upp en hel del av regnet som annars hamnar i dagvattenbrunnarna.
Grontmij är involverat i fler viktiga uppdrag som gäller landanslutningar. Stockholmskontoret, som projekterar en omfattande utbyggnad av Värtapiren åt Stockholms Hamnar, tar just nu fram systemhandlingar för fem landanslutningar för fartygstrafik.
Grontmij är tekniska konsulter inom energi, samhällsbyggnad, husbyggnad, projektledning, arkitektur och miljö. Med omkring 11 000 medarbetare på närmare 300 kontor i Europa och ytterligare 50 kontor världen över, är Grontmij Europas fjärde största teknikkonsultbolag. Grontmij i Sverige är rikstäckande med ca 800 konsulter på ett 25-tal orter.
33 000 barn har hittills tagit chansen och lånat en fiskeutrustning i projektet ”Upp till 13!”. I sommar finns ytterligare 8000 utrustningar redo för utlåning i fiskebutiker över hela landet. För femte året i rad kan barn upp till 13 år prova på sportfiske kostnadsfritt under sommaren. Förutom gratis lån av fiskeutrustning får deltagarna även en fiskehandbok, en fiskefilm och ett fiskekort som gäller i mer än 900 vatten i Sverige.
Nytt för i år är att man utökat med ytterligare ett fiskespö, ett kortare haspelset för de lite yngre barnen. För att utöka antalet vatten som de deltagande barnen kan fiska i har Sveaskog och Sportfiskarna i samarbete även utformat ett helt eget fiskekort, Upp till 13-kortet, som ger barnen möjlighet att fiska i ännu fler sjöar under sommaren, i allt från den lilla skogstjärnen till ett storstadsnära vatten.
Bakom satsningen på ”Upp till 13!” står Abu Garcia, Sveaskog, Sportfiskarna, Unga Sportfiskare samt sportfiskebutiker i hela landet. Förhoppningen är att fler barn och familjer ska få möjligheten att komma igång med fisket på egen hand. Förutsättningarna är goda. I Sverige finns över 90 000 sjöar, många stora och små vattendrag och en flera hundra mil lång kuststräcka.
– Att fortsätta detta lyckade projekt, där unga tjejer och killar får chansen att prova på att fiska gratis under en hel sommar, har varit en självklarhet för Sportfiskarna. Detta är en av våra stora satsningar för att föryngra fisket och den är vi väldigt stolta över, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.
Varje år fiskar 1,5-2 miljoner svenskar, vilket gör fiske till en av våra största fritidssysselsättningar. Av utövarna är cirka en halv miljon barn. Det svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia vill med projektet ge ännu fler ungdomar möjlighet att börja fiska.
– Att ge våra barn och unga ett alternativ till tv-tittande och datorer är viktigt. Vad kan då vara bättre än att få komma ut i naturen och uppleva fiske, natur och friluftsliv? Fiskeintresse som grundas i tidiga åldrar sitter ofta i genom hela livet, säger Olle Lidesjö från Abu Garcia.
Under hela sommaren – från 15 maj till 15 augusti – erbjuds barn upp till 13 år:
• Lån av ett haspelset eller en inkapslad spinnutrustning från Abu Garcia
• Gratis medlemskap i Unga Sportfiskares Förbund
• Olycksfallsförsäkring hos Trygg Hansa ingår när du registrerat ditt medlemskap
32-sidig fiskehandbok
• Fiskekortet Upp till 13, giltigt 15 maj till 15 augusti 2011 samlar Sverigefiskekortets, Gula kortets och Sportfiskekortets vatten på ett kort
• Sportfiskarnas film ”Fiska! Fiska! Fiska!” om grunderna i sportfiske
• Rabattcheck på Abu Garcia-beten
• Man behöver bara betala 150 kronor i deposition + underteckna ett låneavtal tillsammans med målsman.
”Upp till 13!” är ett unikt samarbete mellan Abu Garcia, Sveaskog, Unga Sportfiskare, Sportfiskarna och utvalda sportfiskebutiker.
Lista över alla butiker där du kan låna fiskeset finns på www.sportfiskarna.se/upptill13
Polskaq Sunreef Yachts har fått en order på en ny superyacht. Det gäller en 82 fots dubbeldäckad segelkatamaran til len europeisk kund. Båten är cirka 25 m lång och ordern kommer efter det att Sunreef Yachts sjösättningen av två nya megakatamaraner på över 100 fot vardera.
– Den här ordern fick vi tack vare Sunreefs väl beprövade kapacitet att bygga stora kustombeställda yachter för krävande kunder enligt de högsta standards som finns, säger Sunreef styrelseordförande, Francis Lapp.
– De senaste årens konstanta utvecklingsarbete för de två megakatamaranerna har gett oss en ovärderlig erfarenhet som gör att vi ytterligare kan utveckla vår Sunreef 82, som är vår första egna superyacht byggd i kompositmaterial.
Sunreef 82 DD har ett slankt och fint skriv och ett strömlinjeformat dckshus försett med en flybridge på 35 kvadratmeter, inspirerad av stora superyachts. Båten har utrymmen för upp till sju gäster och är planerad för sjösättning i juni 2012. Den är konstruerad för privat användning i Karibien och i USA.
Sebago har presenterat några nya plagg i marin stil för tjejer. Polo Dress FW är i 95% bomull och 5% elastan. Den finns i färgerna Navy/Sailwhite och Red/Sailwhite i storlek 34-44, ca pris 995:- Outwashed Skort FW är en kjol med invändiga shorts. Färgen är Black, storlekarna 34-44. 100% bomull, ca pris 995:- Info: www.trendmark.se
Designteamet bakom Hydro Power Sportswear på Helly Hansen har uppdaterat förra årets kollektion med nya snygga marina herrplagg inför våren och sommaren 2011. Hydro Power Ripstop Hoodie, den ultimata jackan med huva tillverkad i vattenfrånstötande tunn nylon, passar självklart på båten så väl som i hamn.
Tillhörande Quick Dry pants, i marint eller vitt, är som de heter snabbtorkande och har smarta fickor för alla små prylar som kan behövas ombord. I kollektionen ingår även snygga pikéer och t-shirts samt badbyxor designade helt i Hydro Power anda.
Storlekarna i kollektionen går från XS-XXL.
Priser:
Hydro Power Rip Stop Hoodie 1 500 SEK
Hydro Power Costal Polo 600 SEK
Hydro Power Tech Tee 500 SEK
Hydro Power Quick Dry ¾ pants 1 000 SEK
Carlshots swim Trunk 400 SEK
Hydro Power trunks 500 SEK
Info: www.hellyhansen.om
Den 12 maj fastslog Göteborgs kommunfullmäktige beslutet från 27 april där kommunstyrelsen i Göteborg sa ja till stiftelsen Ostindiefararen Götheborgs begäran om stöd. Även Västra Götalandsregionen har lämnat ett positivt besked vilket innebär att kommunen tillsammans med regionen kommer att erbjuda Svenska Ostindiska Companiet en garanti på totalt 30 Mkr.
Det var vid ett möte i kommunfullmäktige i Göteborg som beslutet fattades. Ett beslut som innebär att Göteborgs kommun erbjuder Svenska Ostindiska Companiet en garanti på 20 Mkr.
Tillsammans med Västra Götalandsregionen erbjuds Svenska Ostindiska Companiet nu en garanti på totalt 30 Mkr där två tredjedelar får användas under 2012 och en tredjedel under 2013.
– Det här är ett mycket positivt besked och innebär att vi nu kan blicka framåt och satsa helhjärtat på vår nästa långresa till USA, säger Rikard Thornander, VD på Svenska Ostindiska Companiet, företaget bakom Ostindiefararen Götheborg.
Under 2011 kommer Ostindiefararen att ligga vid Stenpiren i centrala Göteborg. Där kommer hon att förberedas in för de kommande seglatserna.
– Vi kommer att ha öppet för allmänheten alla dagar mellan den 27 juni och den 21 augusti och hoppas på att så många som möjligt passar på att besöka skeppet innan vi återigen ger oss ut på de stora världshaven, säger Rikard Thornander.
Ostindiefararen Götheborg väntas lämna hemmahamnen hösten 2012 och sätter då segel mot USA där det planeras för en omfattande turné i samband med det Svensk- Amerikanska 375 års jubileet. Resan planeras att gå längs den Amerikanska syd- och ostkusten samt via de stora sjöarna.
– Skeppet är en unik symbol för hela Sverige och vi räknar med ett stort intresse i USA, men en förutsättning för en framgångsrik resa är att svenska staten och näringslivet tar vara på möjligheterna, säger Rikard Thornander.
Info: www.soic.se
Nu är det rätt tid att byta och köpa båt. Båthallarna är välfyllda hos alla båthandlare och det finns ett massivt utbud av begagnade och nya båtar även på sajter som till exempel Blocket.se. I vår har Sweboat lanserat vad som är en av världens största databaser med massor av information för den som letar efter ny båt: Sökbåt.nu.
Det unika med Sweboats sajt är inte bara att den är väldigt omfattande med massor av information om och kring båtar.
På sajten finns dessutom en väldigt användbar prisstatistik, som visar båtens ungefärliga prisläge. Detta är särskilt intressant i år eftersom priserna på äldre begagnade båtar verkar vara på väg nedåt.
På Bökbåt.nu finns även en mängd annan nyttig information och länkar till olika båtsidor.
Info: www.sokbat.nu
Lagom till båtsäsongen lanseras nu Båtbörsen.se, en unik köp- och säljtjänst för alla båtintresserade. En ny smart, enkel och träffsäker sökfunktion i kombination med utförlig information om båtarna gör sajten till den bästa för både köpare och säljare av båtar och tillbehör. Bakom satsningen står mediaföretaget Egmont Tidskrifter.
– Det som gör Båtbörsen.se unik är att både köpare och säljare vet att de här når de verkligt intresserade, till skillnad från andra köp- och säljsajter. Ett problem som många upplever idag är att en annons på andra sajter där man säljer allt mellan himmel och jord ofta resulterar i en massa ovidkommande telefonsamtal från folk som bara lägger skambud utan att egentligen vara intresserade. På Båtbörsen.se slipper man mycket av det problemet, säger Johan Sandberg, produktchef för Båtbörsen.se.
Båtbörsen.se har funnits tidigare, men det som nu lanseras är en helt ny sajt med ny design, funktioner och innehåll. Båtbörsen har funnits i tidningsform i snart 20 år och är ett starkt och etablerat varumärke hos båtintresserade.
– Den nya enkla och smarta sökfunktionen hjälper till vid krångliga stavningar av båtmodeller och tillbehör, och den gör att köparen får fler och bättre träffar. Att sajten riktar sig till båtintresserade kommer att glädja alla båtägare som vill att deras pärla köps av någon som de vet kommer att ta väl hand om den, säger Johan Sandberg.
Båtbörsen på webben har adress www.batborsen.se. Här finns idag ca 8.000 köp- & säljannonser, och den uppdateras ständigt med nya annonser.
Pampas Marina AB expanderar inom affärsområde marinentreprenad. Två nyanställningar sker i syfte att bredda verksamheten inom affärsområde marinentreprenad. Verksamheten etablerades i slutet av 2009 och omsätter under sitt andra verksamhetsår 2011 mer än 20 Mkr.
Marinentreprenadsavdelningens huvudsakliga verksamhetsområden:
• Uthyrning av pråmar och arbetsplattformar
• Bärgning och bogseringsuppdrag
• Isbrytning
• Byggnation, installation och reparation av hamnanläggningar
Vår vision är att vi ska vara ett förstaval för de som anlitar en aktör inom ovanstående verksamhetsområde, detta kräver att vi har bästa möjliga utrustning och noggrant utformade processer, vi ska även tillhandahålla konsultativa tjänster i anslutning till vår verksamhet säger Christoffer Bergström, ansvarig för affärsområde marinentreprenad.
Sebastian Brunes
I augusti välkomnar Pampas Marina Sebastian Brunes. Han är civilingenjör med inriktning Skeppsteknik från KTH och kommer närmast från Försvarets Materielverk, FMV, där han bl.a. har ansvarat för anskaffning av svävare till Försvarsmakten och nu är projektledare för halvtidsmodifiering av Marinens minröjningsfartyg typ Koster. Sebastian har även en gedigen bakgrund inom marin entreprenad som egen företagare.
Sebastian kommer i Pampas Marinentreprenad att verka som senior projektledare med verksamhetsområden såsom extern konsulting inom marinområdet, myndighetskontakter och dylikt.
Odd Carlson
Odd kommer närmast från Svitzer. Hos Pampas Marinentreprenad kommer Odd bl.a. att operera med bogserbåtarna Storvik och J.A. Enhörning samt med arbetsbåten Trucken med flera.
Pampasgruppen har sitt säte i Solna och är mest känd för anläggningen Pampas Marina där verksamhet bedrivs i båt och varvsbranschen, såväl i egen regi som via ett 20-tal företag som är hyresgäster till Pampas Marina AB. Affärsområde marinentreprenad äger och verkar med 2 bogserbåtar, 2 större arbetsbåtar, ett 10-tal pråmar och 3 kranar.
Info: www.pampas.se
Mariestad är Årets Båtkommun 2011. Det är resultatet av en riksomfattande undersökning som Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har låtit göra. – Mariestad har förstått hur attraktivt ett fungerande båtliv är för en kommun. Deras ambitiösa satsning på moderna hamnar intill sjönära bostäder bidrar till att öka hela kommunens attraktionskraft, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.
Sweboat har under vintern 2010/2011 kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat kostnader och kötider för båtplatser, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer. Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.
– Vi strävar efter att båtlivet ska vara tillgängligt för så många som möjligt, hålla hög kvalitet och påverka miljön i minsta möjliga utsträckning. Kommuner som engagerar sig i båtlivet och har ett bra samarbete med båtklubbar och privata aktörer är de som lyckas bäst, säger Mats Eriksson.
Resultatet av undersökningen, som 104 kommuner valde att delta i, visar att Mariestad i år får högst betyg för sin satsning på ett väl utvecklat båtliv. Mariestad placerade sig i topp när svaren jämfördes kommunvis och utses därför till Årets Båtkommun 2011.
– I Mariestad har kommunen skapat utmärkta förutsättningar för båtliv med bland annat sjönära boende med den egna båten alldeles intill. Mariestad är ett föredöme för alla kommuner som vill utveckla sig som sjöstad, säger Mats Eriksson.
• I Mariestad har kommunen de senaste åren investerat nio miljoner kronor i två nya hamnar som tillfört 220 nya båtplatser. Mariestad har byggt bort hela kön och mött den ökande efterfrågan. Kommunen driver idag tre hamnar för fritidsbåtar och erbjuder totalt cirka 1 100 platser.
• Både båtägare med fasta platser och gästhamnsbesökare erbjuds fullständig service.
• Färdigställda och planerade nya sjönära bostäder får båtplatser i sin absoluta närhet.
• Kommunen engagerar sig dessutom i service i skärgården som sophantering, bryggor etc. samt finansiering av farledsutprickningar och prickningar in till vissa naturhamnar.
Nynäshamn placerade sig på andra plats och Strömstad på tredje plats i Årets Båtkommun 2011.
Undersökningen är utförd av marknadsanalysföretaget K2 Analys på uppdrag av Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, inom ramen för projektet Upptäck Båtlivet. Samtliga svenska kommuner, samtliga båtklubbar som är anslutna till Svenska Båtunionen och ett stort antal privata aktörer erbjöds att delta i undersökningen.
104 kommuner (huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de stora sjöarna), 298 båtklubbar och 92 privata aktörer valde att medverka i undersökningen.
Info: www.sweboat.se
Bildtext:
Bo Jansson och Ulf Vallgren, representanter för båtlivet i Mariestad och Jens Söder Höij, kommunalråd, får ett diplom och blommor av Mats Eriksson, VD för Sweboat, som ett bevis på att Mariestad utnämnts till Årets Båtkommun 2011.
Vindkraften fortsätter att öka kraftigt i Sverige och statistik från elcertifikatsystemet visar att utbyggnadstakten under 2010 var den snabbaste hittills. Under 2010 installerades 583 MW vindkraft fördelat på 314 vindkraftverk.
I slutet av 2010 fanns totalt 1 661 vindkraftverk och den installerade effekten var 2 028 MW. Produktionen av el från vindkraften uppgick till 3,5 TWh. Det är en ökning med nästan 42 procent jämfört med 2009. Vindkraftens andel av den totala nettoproduktionen av el i Sverige var 2,4 procent jämfört med 2009 då andelen var 1,9 procent.
Den största delen av all el från vindkraft produceras i södra Sverige. Skåne län hade mest installerad effekt med 415 MW. I slutet av 2010 hade Västra Götaland 391 MW, flest vindkraftverk och är det län med den största utbyggnaden under 2010. Den näst största utbyggnaden av vindkraft gjordes i Jämtland vilket fört upp länet till tredje plats över län med mest installerad effekt i vindkraft. Vindkraftverk finns i landets samtliga 21 län.
Majoriteten av Sveriges totalt 290 kommuner har nu vindkraft. I 149 kommuner finns vindkraftverk som är anslutna till elcertifikatsystemet.
Med liten marginal hade Gotlands kommun mest installerad effekt under år 2010 med 114 MW uppdelade på 155 vindkraftverk. Malmö ligger strax efter med 112 MW där Sveriges största havsbaserade vindkraftpark, Lillgrund, finns. De största nykomlingarna på listan är Strömsund och Åsele. Där har de största utbyggnaderna skett under 2010 och med det placerar de sig på tredje och fjärde plats från att inte varit med på topp 20 listan föregående år.
Om statistiken:
Publikationen Vindkraftsstatik ges ut varje år och bygger på uppgifter från elcertifikatsystemet. Statistiken redovisar antal verk, installerad effekt och hur den fördelar sig mellan landets län och kommuner fram till år 2010. Elproduktion från vindkraftverken redovisas på länsnivå och hämtas från Svenska Kraftnäts register Cesar.
Varje år sätter Fortum ut tonvis med fisk. Från vår fiskodling i Hälsingland – den ena av Fortums två odlingar i Sverige – sätter vi nu i början av maj ut ungefär femton ton fisk, eller ca 73 000 tvååriga lax- och havsöringar. – Igår kväll satte vi ut ungefär 33 00 lax och 40 000 havsöring som väger 150 – 200g styck, berättar Fortums ägarrepresentant Hans Rohlin.
Vattenkraften är en produktionsform som inte genererar koldioxidsläpp och utgör mer än 40 procent av Fortums elproduktion i Norden. För att ytterligare minska dess påverkan på den lokala miljön sker samarbeten sedan ett antal år tillbaka med universitet, kommuner och länsstyrelser i olika projekt. Det har bland annat handlat om att förbättra villkoren för Klarälvs- och Gullspångslaxen samt flodpärlmusslan.
Just nu pågår följande projekt: Eldbäcken, en unik biokanal för att studera växter och djur, studier av vild och odlad lax och öring i Klarälven, öringens betydelse för flodpärlmusslans överlevnad samt naturvårdande åtgärder i nedre åtgärder i nedre Dalälven. Läs mer om projekten på fortum.se/naturen
Kommentarer
Håller tummarna för en framgångsrik säsong! =)