På Allt för Sjön är det världspremiär för en verkligt snabb båt. Det är den svenska aluminiumbåten Impera 30 som visas för allmänheten för första gången. Båten är handbyggd, 30 fot lång och försedd med stegbotten. Den båt som visa spå mässan har två stycken Evinrude E-Tech 300 hk på akterspegeln och topphastigheten är över 60 knop.
Historien om Impera 30, som tillverkas av WinGuide AB, började med konstruktören Jens Larssons knäckta plastracer i båttävling i Siljan och en vision om att bygga den ultimata skärgårdsbåten.
Den båt som visa spå båtmässan har testats i cirka 100 timmar i sjön och svarat upp mot förväntningarna. Priset för denna stryktåliga aluminiumbåt i standardutförande helt utan lyxig utrustning är 1,5 Mkr plus motorer.
Med normal lutrustning har båten flera olika användningsområden. Bland annat fiske och som fritidsbåt med sittplatser för 8-10 personer. Den kan även användas för professionella ändamål.
Tekniska specifikationer
Längd: 8,95 m
Bredd 2,25 m
Bottenvinkel: 24 grader
Info: http://www.winguide.se/
Skärgårdskryssarepokalen är ett av Sveriges mest förnämsta kappseglingspriser. Det har alltid varit och är fortfarande en stor heder och ära för det sällskap och den seglare som lyckas få en inteckning i pokalen. Kryssarepokalen instiftades 1911 för klassen SK30, men sedan 1933 seglar A22:orna om priset. Den anses idag vara Sveriges äldsta fortlevande kappseglingspris.
Initiativtagare var kapten Knut Holm i Gamleby. Eftersom Gamleby SS då inte var medlem i Svenska Seglarförbundet (SSF), så vände sig Knut till seglarkollegan Gusten Lind i Norrköpings SS, som då också var skattmästare i SSF. Lind insåg vilken betydelse det kunde få för SSF´s ganska nya skärgårdskryssare och fick med sig Norrköpings SS som motionerade om detta i SSF.
SSF och dess medlemmar tände på förslaget och SSF instiftade en pokal, och anslutna segelsällskap samlade in pengar och lät Victor Andrén designa pokalen som gjordes av ”hofjuvelerare” Hallberg i Stockholm.
”SSF:s vandringspokal för 30 kvm skärgårdskryssare”, blev det officiella namnet. Och var självklart den enda pokal som SSF hade under många år.
Skärgårdskryssarepokalen kom den snabbt att kallas. De första seglingarna gick av stapeln 1911. Och självklart var det Norrköpings SS som fick äran att arrangera den första tävlingen, som avseglades på Pampusfjärden 23-24 juli 1911.
Den första pokalen vanns av Västerviks SS lottbåt med Harald Regnell som rorsman och Josef Edlund och Knut Holm som gastar. Båten var en Schüsslerkonstruktion som var byggd på Knuts varv i Gamleby. Josef Edlund skulle återkomma flera gånger i Kryssarepokalseglingar och så sent som 1930 vann han pokalen med sin SK30 Två Sang.
De ursprungliga stadgarna föreskrev att det var segelsällskapen som var utmanare. Och de fick endast utmana med en deltagande båt. Vinnande sällskap blev nästa års försvarare och arrangör. Segelsällskap som erhöll tre inteckningar i pokalen vann den för alltid och SSF skulle då sätta upp en ny. Seglingarna blev snabbt oerhört populära och segelsällskapen fann på lösningar för att kunna utmana med fler än en tävlande. Man startade systerföreningar inom sällskapen. Sålunda tillkom Brunnsvikens YC inom SS Brunnsviken, Aeolus YC inom SS Aeolus, Göteborgs Segelklubb inom GKSS, Norrköpings YK inom NSS osv. Räckte inte detta till så blev man medlem i flera sällskap för att kunna utmana om det var någon annan som blev utsedd att utmana för det egna sällskapet. När Ekolns SK hade många duktiga seglare och flera potenta utmanare så kunde Malte eller Rune Svennbeck eller Knutte Freding utmana för Sthlm SK som de gick med i just för att kunna få delta. Bröderna Thörn, Lasse och Yngve, var med i SSS men då bägge ville segla för sitt segelsällskap och bara en fick utmana så kunde den andre segla för SS Brunnsviken osv.
Mellan 1911 och 1931 så kappseglades om pokalen i 30 kvm klassen utom 1921 då SSF ansåg att rådande dyrtider var sådana att man ställde in just detta år. Enligt uppgift kostade då en varvsbyggd SK30 22 000 kr! 1931 vanns den tredje pokalen av SSS genom 139 Lill-Singva med Mälaramiralen Birger Gustafsson till rors. Den pokalen står ute i SSS klubbhus på Rastaholm.
Då skärgårdstrettian ansågs ha blivit för dyr diskuterade sällskapen på Seglardagen 1931 att flytta Kryssarepokalen till annan klass och 1933 sattes en ny pokal upp i 22 kvm klassen.
Fram till 1948 var det segrande sällskap som arrangerade nästa års seglingar. Då ändrades pokalstadgarna på Seglardagen så att SSF utsåg nästa års arrangör. Ända till 1958 var vinnaren det segrande sällskapet och den som fick ingraveringen i pokalen. Seglardagen biföll 1958 en motion från Oskarshams SS att tillåta obegränsat antal båtar från ett och samma sällskap att utmana om pokalen, men det var fortfarande sällskapet som fick inteckningen. Först 1971 blev utmaningarna personliga och vinnaren och inte segelsällskapet, erhåller inteckningen. Ändringarna 1958 och 1971 var positiva för antalet startande jakter.
När man tittar i prislistorna så finner man att Lasse Thörn vann pokalen fem gånger och åren 1945-1948 vann han fyra år i rad med Rush III. Men den som har flest inteckningar är Peder Dahlberg, med sju inteckningar. Peder är pappa till OS seglaren Anton Dahlberg. Fem inteckningar har också Tage ”Plåt” Andersson. Fyra inteckningar har fyra seglare: Gustaf Löfmark, Olle Hägg (bröderna Hägg), Tore Källmark och Martin Carlsson. Gustaf Löfmark var under 10- och 20-talen en av landets skickligaste seglare med segrar i seglingarna om Entonnarpokalen och Guldpokalen. Många duktiga seglare har försökt, men varken Harry Becker eller Tore Holm lyckades vinna Skärgårdskryssarepokalen trots flera försök. Pelle Gedda, Arvid Schultz, Knut Freding, Erik Nilsson, Malte Svennbeck och Dan Sunden-Cullberg är dock andra kända seglare som har vunnit.
Av jakterna så är Amorita i särklass med 10 inteckningar. Paloma, Mona II och Ramona II har fem. Rush III och Rayona har fyra inteckningar.
Skärgårdskryssarepokalen avgörs på kryss-läns bana. Minst sex delseglingar ska vara utlysta av arrangerande segelsällskap. Nu seglar vi om den 16:onde upplagan av Skärgårdskryssarepokalen. Den är uppsatt av Alingsås SS 2008 efter att Martin Carlsson i Mona II fått tre inteckningar i den 15:onde upplagan. Vinnaren får också Tage Plåts Minnespris, som är ständigt vandrande. Andra priser som delas ut under Skärgårdskryssarepokalen är bl.a Tricksonpokalen till den som leder efter tre seglingar, och Brunelius Vandringspris till den som vinner en delsegling med störst marginal.
I sommar avgörs Skärgårdskryssarepokalen i Västervik 6-9 juli. Då är Tore Källmark en av favoriterna på hemmaplan, på jakt efter sin femte inteckning. Titelförsvarare är Roffe ”Plåt” Erixon som vann 2010 i Trosa. Stefan Andersson från Nynäshamn har chansen att vinna den 16:onde upplagan av pokalen för gott med en tredje inteckning. Han vann 2008 och 2009 i Tiger 22:an Hummingbird. Andra aspiranter på vinst är bl.a Peder Dahlberg i Amorita, Östen Pettersson i Flamingo, Torkel Sintorn i Paloma, Claes Ahlin med Ramona II, Henrik Janmark i Juana och Martin Carlsson med Mona II. Skärgårdskryssarepokalen behåller sin status och lockar varje år mellan runt 20 deltagande båtar. När Skärgårdskryssareregeln fyllde 100 år 2008 var det 26 båtar på startlinjen för Skärgårdskryssarepokalen. Flera A22:or har på senare tid exporterats utomlands. Vilket gör att antalet internationella deltagare i Kryssarepokalen ökar sakta men säkert.
Per Thelander och Allan Förberg
får anses vara ett av Sveriges mest förnämsta kappseglingspriser. Det har alltid varit och är fortfarande en stor heder och ära för det sällskap och den seglare som lyckas få en inteckning i pokalen. Kryssarepokalen instiftades 1911 för klassen SK30, men sedan 1933 seglar A22:orna om priset. Den anses idag vara Sveriges äldsta fortlevande kappseglingspris.
Initiativtagare var kapten Knut Holm i Gamleby. Eftersom Gamleby SS då inte var medlem i Svenska Seglarförbundet (SSF), så vände sig Knut till seglarkollegan Gusten Lind i Norrköpings SS, som då också var skattmästare i SSF. Lind insåg vilken betydelse det kunde få för SSF´s ganska nya skärgårdskryssare och fick med sig Norrköpings SS som motionerade om detta i SSF.
SSF och dess medlemmar tände på förslaget och SSF instiftade en pokal, och anslutna segelsällskap samlade in pengar och lät Victor Andrén designa pokalen som gjordes av ”hofjuvelerare” Hallberg i Stockholm.
”SSF´s vandringspokal för 30 kvm skärgårdskryssare”, blev det officiella namnet. Och var självklart den enda pokal som SSF hade under många år. Skärgårdskryssarepokalen kom den snabbt att kallas. De första seglingarna gick av stapeln 1911. Och självklart var det Norrköpings SS som fick äran att arrangera den första tävlingen, som avseglades på Pampusfjärden 23-24 juli 1911.
Den första pokalen vanns av Västerviks SS lottbåt med Harald Regnell som rorsman och Josef Edlund och Knut Holm som gastar. Båten var en Schüsslerkonstruktion som var byggd på Knuts varv i Gamleby. Josef Edlund skulle återkomma flera gånger i Kryssarepokalseglingar och så sent som 1930 vann han pokalen med sin SK30 Två Sang.
De ursprungliga stadgarna föreskrev att det var segelsällskapen som var utmanare. Och de fick endast utmana med en deltagande båt. Vinnande sällskap blev nästa års försvarare och arrangör. Segelsällskap som erhöll tre inteckningar i pokalen vann den för alltid och SSF skulle då sätta upp en ny. Seglingarna blev snabbt oerhört populära och segelsällskapen fann på lösningar för att kunna utmana med fler än en tävlande. Man startade systerföreningar inom sällskapen. Sålunda tillkom Brunnsvikens YC inom SS Brunnsviken, Aeolus YC inom SS Aeolus, Göteborgs Segelklubb inom GKSS, Norrköpings YK inom NSS osv. Räckte inte detta till så blev man medlem i flera sällskap för att kunna utmana om det var någon annan som blev utsedd att utmana för det egna sällskapet. När Ekolns SK hade många duktiga seglare och flera potenta utmanare så kunde Malte eller Rune Svennbeck eller Knutte Freding utmana för Sthlm SK som de gick med i just för att kunna få delta. Bröderna Thörn, Lasse och Yngve, var med i SSS men då bägge ville segla för sitt segelsällskap och bara en fick utmana så kunde den andre segla för SS Brunnsviken osv.
Mellan 1911 och 1931 så kappseglades om pokalen i 30 kvm klassen utom 1921 då SSF ansåg att rådande dyrtider var sådana att man ställde in just detta år. Enligt uppgift kostade då en varvsbyggd SK30 22 000 kr! 1931 vanns den tredje pokalen av SSS genom 139 Lill-Singva med Mälaramiralen Birger Gustafsson till rors. Den pokalen står ute i SSS klubbhus på Rastaholm.
Då skärgårdstrettian ansågs ha blivit för dyr diskuterade sällskapen på Seglardagen 1931 att flytta Kryssarepokalen till annan klass och 1933 sattes en ny pokal upp i 22 kvm klassen.
Fram till 1948 var det segrande sällskap som arrangerade nästa års seglingar. Då ändrades pokalstadgarna på Seglardagen så att SSF utsåg nästa års arrangör. Ända till 1958 var vinnaren det segrande sällskapet och den som fick ingraveringen i pokalen. Seglardagen biföll 1958 en motion från Oskarshams SS att tillåta obegränsat antal båtar från ett och samma sällskap att utmana om pokalen, men det var fortfarande sällskapet som fick inteckningen. Först 1971 blev utmaningarna personliga och vinnaren och inte segelsällskapet, erhåller inteckningen. Ändringarna 1958 och 1971 var positiva för antalet startande jakter.
När man tittar i prislistorna så finner man att Lasse Thörn vann pokalen fem gånger och åren 1945-1948 vann han fyra år i rad med Rush III. Men den som har flest inteckningar är Peder Dahlberg, med sju inteckningar. Peder är pappa till OS seglaren Anton Dahlberg. Fem inteckningar har också Tage ”Plåt” Andersson. Fyra inteckningar har fyra seglare: Gustaf Löfmark, Olle Hägg (bröderna Hägg), Tore Källmark och Martin Carlsson. Gustaf Löfmark var under 10- och 20-talen en av landets skickligaste seglare med segrar i seglingarna om Entonnarpokalen och Guldpokalen. Många duktiga seglare har försökt, men varken Harry Becker eller Tore Holm lyckades vinna Skärgårdskryssarepokalen trots flera försök. Pelle Gedda, Arvid Schultz, Knut Freding, Erik Nilsson, Malte Svennbeck och Dan Sunden-Cullberg är dock andra kända seglare som har vunnit.
Av jakterna så är Amorita i särklass med 10 inteckningar. Paloma, Mona II och Ramona II har fem. Rush III och Rayona har fyra inteckningar.
Skärgårdskryssarepokalen avgörs på kryss-läns bana. Minst sex delseglingar ska vara utlysta av arrangerande segelsällskap. Nu seglar vi om den 16:onde upplagan av Skärgårdskryssarepokalen. Den är uppsatt av Alingsås SS 2008 efter att Martin Carlsson i Mona II fått tre inteckningar i den 15:onde upplagan. Vinnaren får också Tage Plåts Minnespris, som är ständigt vandrande. Andra priser som delas ut under Skärgårdskryssarepokalen är bl.a Tricksonpokalen till den som leder efter tre seglingar, och Brunelius Vandringspris till den som vinner en delsegling med störst marginal.
I sommar avgörs Skärgårdskryssarepokalen i Västervik 6-9 juli. Då är Tore Källmark en av favoriterna på hemmaplan, på jakt efter sin femte inteckning. Titelförsvarare är Roffe ”Plåt” Erixon som vann 2010 i Trosa. Stefan Andersson från Nynäshamn har chansen att vinna den 16:onde upplagan av pokalen för gott med en tredje inteckning. Han vann 2008 och 2009 i Tiger 22:an Hummingbird. Andra aspiranter på vinst är bl.a Peder Dahlberg i Amorita, Östen Pettersson i Flamingo, Torkel Sintorn i Paloma, Claes Ahlin med Ramona II, Henrik Janmark i Juana och Martin Carlsson med Mona II. Skärgårdskryssarepokalen behåller sin status och lockar varje år mellan runt 20 deltagande båtar. När Skärgårdskryssareregeln fyllde 100 år 2008 var det 26 båtar på startlinjen för Skärgårdskryssarepokalen. Flera A22:or har på senare tid exporterats utomlands. Vilket gör att antalet internationella deltagare i Kryssarepokalen ökar sakta men säkert.
Text och foto: Per Thelander och Allan Förberg
Tanya Stanford från Royal Yacht Club Victoria, Melbourne Australia kommer till Sverige i sommar för att delta med en Scampi 30 i ÅF Offshore Race 2011 (före detta Gotland Runt). Tanya Stanford med besättning har en lång och imponerande meritlista i Australien med Scampin Nouannie, bland annat 2010 års australiska mästare i kölbåt för kvinnor, klasseger i AUDI Race Week 2011 tillsammans med flera andra fina placeringar i både AMS och IRC.
Tanya påbörjade sin gedigna seglingserfarenhet med att ta sig från Sydney till Göteborg i en 25-fots segelbåt, en resa som tog cirka tre år.
Efter tio år i Sverige flyttade Tanya tillbaks till Melbourne där hon införskaffade Scampin Nouannie och samlade en kvinnlig besättning med erfarenhet från många stora tävlingar såsom Sydney-Hobart, Melbourne-Tasmanien och Kings Cup Thailand mm. Genom Scampiförbundet har Tanya Stanford kommit i kontakt med Hans Svedman som ställer sin Scampi Trimle till Tanyas förfogande under årets ÅF Offshore Race.
Det ser ut att bli en intressant och spännande kappsegling mellan många välkända Scampibesättningar i årets ÅF Offshore Race då det redan är 5 Scampi anmälda. Scampiförbundet har också information, dock ännu ej konfirmerad, att ytterligare välkända Scampibåtar är på väg att anta utmaningen från Tanya Stanford, Cath Beuforth, Katrina Economou, Paulina Hryniewiecka och Lyndia Cristopherson.
För ytterligare information vänligen kontakta: Scampiförbundets styrelse via info@scampiförbundet,se
Info: www.scampiforbundet.se
Söndagen 13 mars delar Sjöhistoriska museet ut intyg till de senast k-märkta fritidsbåtarna från Mellansverige. Utdelningsceremonin äger rum på båtmässan Allt för sjön. Sjöhistoriska deltar på mässan tillsammans med Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och visar bland annat den fantastiska segelkanoten Unda från 1921, som ingår i museets fritidsbåtssamling.
Sjöhistoriska museet k-märker fritidsbåtar sedan våren 2009. Efter ansökan görs en bedömning där de båtar som anses kulturhistoriskt värdefulla blir k-märkta. Ytterligare information kan ses på Sjöhistoriska museets hemsida: www.sjohistoriska.se. Ett sort urval ur Sjöhistoriskas samling av originalbåtar visas i Båthall 2 på Galärvarvet under sommaren.
Båtarna som ska få sina intyg om k-märkning är:
Segelbåten (Stjärnbåten) ”Gudingen”, ägaren Rolf Paulin är bosatt i Tyresö, Stockholms län. Gudingen konstruerades av Janne Jacobsson och byggdes 1961 på Moranäs varv, Nacka. Denna stjärnbåt har av nuvarande ägare renoverats till ett mycket gott skick. Stjärnbåtar var en enklare kappseglingsbåt som vanligtvis ungdomar använde. Nuvarande ägare har varit med att starta en särskild ideell förening för stjärnbåtarna.
Segelbåten (Kustkryssare) ”Fiorella”, ägaren Lars Hagbarth är bosatt i Uppsala stad och län. Den långkölade segelbåten Fiorella konstruerades av Knud Reimers och byggdes 1950 vid Rosättra båtvarv, Norrtälje. Konstruktionen är till största delen densamma som för ”Blue Peter”, omskriven 1944 i Svenska Kryssarklubbens årsbok. Fiorella är en väl bibehållen segelbåt som använts som familjebåt av nuvarande ägarens familj i omkring 40 år.
Segelbåten (Laurinkryssaren) ”Beguine”, ägaren Susanna Stenbeck är bosatt i Nyköping, Södermanlands län. Segelbåten Beguine konstruerades av Arvid Laurin och byggdes 1963-64 vid Sanda båtvarv i Strängnäs. Den nuvarande ägarens far Carl Eric Wihl tog stor del i konstruktionsarbetet – vilket resulterat i en utseendemässigt icke-typisk Laurinkryssare. I historiken beskriver den nuvarande ägaren ett långt aktivt och engagerat liv med båten. Båten är idag helt i ursprungligt skick, såväl in- som utvändigt.
Motorbåten (Sportbåt) ”Glasspar G3”, ägaren Åke Månsson är bosatt i Svenstavik, Jämtlands län. Denna sportbåt, konstruerad av Bill Tritt, av märket Glasspar importerades redan 1960 då den var nybyggd till Sverige från USA och är därmed ett av de absolut första exemplaren av denna båttyp. Denna båt har renoverats från mycket dåligt skick till absolut toppskick – idag är den helt återställd till sitt originalutseende.
Segelbåten (Skärgårdskryssare)” Pepita II”, ägaren Hasse Ludvigsson är bosatt i Skoghall, Värmlands län. Pepita II konstruerades av Gustaf Estlander och byggdes vid Arvika Yacht och Båtvarv (Fridlunds) 1930. Segelstorleken 15 kvm är den minsta av skärgårdskryssarklasserna. Det har endast byggts ca 60 stycken Sk15 i Sverige och en stor del har idag försvunnit. Pepita II är intressant som representant för en av de minst uppmärksammade klasserna bland de svenska skärgårdskryssarna. Den är dessutom i gott skick, tämligen orörd och väl värd att bevara.
Salongsmotorbåten ”Vi Tre”, ägaren Anders Grahn är bosatt i Hägersten, Stockholms län. Denna salongsmotorbåt tillhör den första generationen fritidsbåtar i Sverige, från den tid då beställare och ägare var välbeställda. Vi Tre som byggdes på Gustaf Ericssons Automobilfabrik, Stockholm redan 1907, är den tredje äldsta båten konstruerad av C G Pettersson. På senare år har båten genomgått en renovering som utförts med största möjliga hänsyn till ursprunget och där stor möda har lagts ned även på detaljerna.
Segelbåten (Andunge) ”Amanda”, ägaren Sanna Räsänen är bosatt i Stockholms stad och län. Amanda byggdes 1963 vid det lilla Säfflevarvet Skåléns som levererat många små båtar av hög klass under sin 25-åriga verksamhet. Mycket uppskattade var varvets byggnation av just Andunge, ritad av den norske konstruktören Thorvald Gjerdrum. Den aktuella båten är mycket välhållen och enligt dokumentationen i allt väsentligt original.
Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.
Info: www.sjohistoriska.se
På Allt för Sjön visas i år en av de märkligaste båtar vi har sett. Det är en finsk båt i form av en jättelik anka, som har lagt till i den stora A-hallen. Inombords har ankbåten både sittplatser med matbord och en rejäl bastu för den som vill bli riktigt ren. Längst ner finns hydrauliskt infällbara hjul och även medar kan kopplas på denna farkost.
Idéer är till för att förvekligas. Och varför inte då göra en flytande anka med motor, vardagsrum och bastu som kan trailas om just den idén dyker upp? Det gjorde den och det är precis vad finska företaget Fin-Duck har gjort.
Båten visas på Allt för sjön på Stockholmsmässan fram till söndagen den 13 mars. I broschyren för den originella båten skrivs att Fin-duck har en aktersnurra. Förarens plats finns uppe i ankhuvudet där en stol kan vikas ut. På “ankans” rygg kan man solbada. Åtta personer sitter bekvämt runt spisen. I bastun ryms fyra personer. Båten är besiktad för max. 8 personer (7+1). I Fin-Duck kan man t.ex. hålla en palaver, tillbringa en sommarkväll tillsammans med familjen eller kamraterna, bada bastu, grilla korv eller solbada på ankans rygg. Vi lovar er en upplevelse som ni sent skall glömma!
Mått: längd 5,5 m, bredd: 2,6m, Höjd i salongen 1,95 m, djupgående 0,25 m, vikt 900 kilo, fast cirka 5 knop.
Allt för sjön, Nordens största båtmässa, är en båtmässa för hela familjen. På mässan visas förutom 1000-talet båtar i storlekar från 2 – 16 meter, de senaste tillbehören tillbehör, motorer, kläder, 2011 års marina mode och allt annat som behövs för att förvekliga sommardrömmen i skärgården.
SeaZone lanserar panelen controlZone som används för att knyta samman och styra alla elfunktioner via en central enhet på båten. Med controlZone kan båtägaren spara utrymme och samtidigt förenkla hanteringen av båten och alla elförbrukare samt få bättre kontroll och säkerhet till sjöss. controlZone är en av huvudkomponenterna i SeaZones nya digitala och konfigurerbara elsystem för båtar och fordon.
– SeaZones digitala elsystem erbjuder full kontroll över samtliga elförbrukare på båten genom ett intuitivt och lättanvänt gränssnitt. Systemet ger bland annat ständig information om elförbrukning per enhet samt varningar vid under- respektive överlast. Man behöver till exempel aldrig mer oroa sig över om batterikraften ska räcka till.
Systemet ger möjlighet att prioritera och hushålla med kraften så att den alltid räcker till det viktigaste. Du kan styra båtens elförbrukare antingen via de fastmonterade controlZone-panelerna eller mobilt via en iPhone alternativt en iPad, förklarar Tony Rogvall, utvecklare och delägare på SeaZone.
SeaZone erbjuder fem olika controlZone-paneler med vridknappar (encoder) eller återfjädrande tryckknappar för styrning av alla typer av elförbrukare och elkomponenter. Varje controlZone har 8 vrid- eller tryckknappar, vilka kan markeras med förbrukarens eller funktionens namn.
Panelerna monteras vertikalt eller horisontellt och har röd bakgrundsbelysning, vilket är idealiskt för nattkörning. Samtliga paneler finns i svart eller natur/aluminium. Panelerna kopplas till elcentralen powerZone via en nätverkskabel (CAN Bus) och får sin strömförsörjning från powerZone via samma kabel. Inga andra anslutningar, strömkällor eller kablar behövs.
SeaZone gör det enkelt att fixa elen ombord powerZone är en digital elcentral som du kan ansluta båtens alla elförbrukare till. Den programmeras för att styra båtens elfunktioner på önskat sätt. Bland annat kan funktioner som intervallstyrning, puls och blink samt min- respektive max-strömstyrka konfigureras för varje förbrukare. Konfigurering sker antingen direkt i centralens infällda skärm eller via en dator.
Genom en innovativ konstruktion minskar behovet av kabeldragningar radikalt. Alla styrfunktioner (switchar, knappar, rattar och paneler) kan integreras och kommunicera med samtliga elförbrukare digitalt, vilket minskar antalet kablar till endast en tunn nätverkskabel. På båtar, där utrymmet ofta är begränsat och svårt att dra kablar genom, är detta en stor fördel. Dessutom förbättras kraftöverföringen då antalet, tjockleken och längden på elkablarna reduceras.
SeaZone finns på Allt för sjön, 5-13 mars
SeaZones elsystem visas i Båtmagnetens monter A16:29 på båtmässan Allt för sjön, den 5-13 mars, i Älvsjö.
Ökande sjöfartsvolymer och ett påbörjat effektiviseringsarbete har under 2010 påverkat Sjöfartsverkets resultat i positiv riktning. En tuff isvinter och en förändring i Statens Pensionsverks beräkning av pensionsskulden påverkade däremot resultat i negativ riktning. Det fick till följd att resultatet landade på 117,2 miljoner minus.
– Trots att vi fortfarande visar röda siffror ser vi ändå en positiv utveckling på vårt ekonomiska resultat. Volymerna ökade 10 procent, vilket är väldigt glädjande och mer än beräknat. Vårt effektiviseringsarbete har hittills påverkat resultatet positivt med drygt 50 miljoner kronor, säger Noomi Eriksson, ekonomidirektör för Sjöfartsverket.
Isbekämpningen, som omfattar bland annat isbrytning, borttagning av is iTrollhätte kanals slussar och ökat underhåll av både fartyg, slussar och sjösäkerhetsanordningar kostade cirka 100 miljoner mer än budgeterat. Även pensionsskulden påverkade resultatet med ungefär 100 miljoner mer än beräknat.
Under 2011 fortsätter arbetet med att förbättra det ekonomiska resultatet och att förändra Sjöfartsverket till en modern serviceorganisation med unik sjöfartskompetens.
– Sedan jag tillträdde som generaldirektör i maj 2010 har en rad förändringar genomförts, och nu fortsätter vi arbetet med att skapa en affärsmässig, lönsam och framtidsorienterad organisation. Målet är att vi ska ha nått en ekonomi i balans under 2012, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket.
Bilden:
Ann-Catrine Zetterdahl.
Nya Delta 40 Sidewalk är en av de mest intressanta motorbåtarna på årets Allt för Sjön. Det är en supermodern båt med mycket väl genomtänkt design. Båten är byggd i moderna material och vid tillverkningen används vakuuminjicering, limning och andra moderna metoder. Ett exempel är dörrar till skåp och garderober ombord som är extremt lätta tack vare låttviktsmaterial mellan fanérskikten.
Svenska Delta Powerboats har utvecklat en större efterföljare till succén Delta 34 Sidewalk. Baserad på samma framgångsrika skrov som Delta 40 Walkaround har man här fått in en efterfrågad tredje kabin. Den ryms framför och under förarplatsen och är främst till för yngre familjemedlemmar, men har ändå full ståhöjd och en dubbelkoj med full längd.
Även i övrigt har allting blivit ett nummer större i jämförelse med 34:an och 40:an kommer bara att erbjudas med dubbelmontage, Volvo Penta D4 eller D6 dieslar. Som alla de mindre syskonen i Delta-familjen är båten miljövänligt tillverkad i sandwich med vakuuminjicerad vinylester, för högsta styrka och lägsta vikt. Tillsammans med Deltas unika stegbotten bidrar det till klassens lägsta bränsleförbrukning.
Delta 40 Sidewalk är något så sällsynt som en rejäl familjebåt, med tre kabiner, som kan marscha i över 40 knop när man så vill. Snabbt och säkert från A till Ön.
Tekniska specifikationer
Längd 12.50 m
Bredd 3.60 m
Vikt 6.500 – 7.500 kg
Volvo Penta 2 x D4 300 hk
Alternativt 2 x D6 370 hk
Design Lars Modin
Monter A 14:22
Info: www.deltapowerboats.se
Scania medverkar vid mässan ConExpo-Con/Agg i Las Vegas med hela sitt utbud av industrimotorer, som samtliga finns tillgängliga för EU Stage IIIB och EPA Tier 4i . Motorerna har egenutvecklade system för bränsleinsprutning, motorstyrning och utsläppskontroll.
De låga utsläppen uppnås med hjälp av endast två tekniker: Scania SCR (selective catalytic reduction) och Scania XPI (högtrycksinsprutning). Inga extra filter krävs. Scania XPI och motorstyrsystemet optimerar parametrarna fortlöpande under drift för att få ut mesta möjliga av varje droppe bränsle. Det minskar bränsleförbrukningen och ger även en renare förbränning.
Motorutvecklingen inför nästa nivå av utsläppskrav är i slutfasen. Med bara små förändringar av installationen kommer Scanias motorer att kunna uppfylla EU Stage IV och US Tier 4f (final), som träder i kraft 2014.
I monter S-17115 visar Scania upp hela sitt industrimotorprogram med 9-, 13- och 16-litersmotorer med effektnivåer från 202 till 515 kW. Motorerna är försedda med ett unikt SCR-system som påminner om det kommande systemet för Scanias lastbilsmotorer för Euro 6. I kombination med Scanias högtrycksinsprutning XPI gör det att utsläppskraven för kväveoxider och partiklar uppnås med god marginal utan något partikelfilter.
För ytterligare information om Scania på ConExpo, besök www.scania.com/media/conexpo
Helsingfors, Finland: När Helsingforskommissionen (HELCOM) idag håller sitt årliga möte på hög politisk nivå finns dessvärre inte ministrarna på plats. Det sänder en oroväckande signal att länderna inte ger HELCOMs aktionsplan för Östersjön den prioritet den kräver, säger Världsnaturfonden WWF.
WWF gav starkt stöd till de prioriteringar miljöminister Andreas Carlgren satte upp i samband med att Sverige tog över ordförandeskapet i HELCOM den 1 juli 2010. Det handlade bland annat om att fler ministermöten skulle hållas för att stärka det politiska ledarskapet.
– Det är därför oroande att Anders Carlgren, ordförandelandets ansvarige minister, inte finns på plats när HELCOMs högnivåmöte hålls och inte heller hans ministerkollegor i regionen, säger Åsa Andersson, programchef för svensk natur & Östersjön på WWF.
Dagens möte ger möjlighet för länderna att rapportera de framsteg som gjorts och de utmaningar som kvarstår för att genomföra åtgärderna i den aktionsplan som för fyra år sedan lanserades, med stort pompa och ståt, som ett ambitiöst program för att återskapa en god miljöstatus i Östersjön till 2021.
– Om och om igen har vi hört ministrarna runt Östersjön tala om vikten av HELCOMs aktionsplan för Östersjön (Baltic Sea Action Plan, BSAP), men bristen på genomförande visar med stor tydlighet att ett starkare ledarskap är nödvändigt, säger Åsa Andersson.
– Även om det är glädjande att vissa viktiga framsteg har gjorts – till exempel utbyggnad av vattenreningsverk och den pågående processen att förbjuda avloppsutsläpp från sjöfart – så har det samlade genomförandet hittills varit allt för långsamt och de konkreta åtgärderna för få för att nå planens mål, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF och ordförande i WWFs internationella Östersjöprogram.
HELCOM har identifierat vilka åtgärder som krävs och finansiella institutioner har ställt medel till förfogande. Det som saknas är den politiska viljan hos Östersjöländerna. Konkreta åtgärder behövs för att minska utsläpp av övergödande ämnen från jordbruket, kontrollera utsläppen av miljögifter, minska påverkan från fiske och skydda den biologiska mångfalden.
– Vi uppmanar därför ministrarna att ge Östersjön och aktionsplanen den höga politiska prioritet den kräver, säger Håkan Wirtén.
Efter några års planering presenterar Stenungsbaden Yacht Club och Nöjet Konsert AB: Premiär för Stenungsbaden, Concert Arena – en specialbyggd scen i sluttningen nedanför hotellet. Önskemålet har hela tiden varit att få starta med Kim Larsen & Kjukken, bättre premiärartist är svårt att tänka sig. Vi vet alla hur denne efterlängtade danske kämpe kan bjuda på en ”dejlig aften”. Dessutom är detta den ena av endast två Sverigespelningar 2011! Det blir en helkväll med massor av musik och god mat och dryck.
Kim Larsen har varit en stor del av Danmarks musikliv i mer än 30 år – under 70-talet som rösten i legendariska Gasolin, på 80-och 90-talen med en framgångsrik solokarriär och de senaste åren tillsammans med bandet Kjukken. Han har alltid varit populär i Sverige och sommaren 2011 är han tillbaka, med material från hela karriären – från Gasolin via soloperioden till nyskrivet material.
Kommentarer
För mycket gubbrock!!!!!
712 sjömil, en trimaran, två seglare. Samsung Challenge utmanar tidningen Båtnytts klassiska race Ystad-Haparanda. Samsung i Sverige och Whyshore Yachting & Marketing inleder ett partnerskap och kommer under sommaren 2011 att fokusera på att slå det befintliga rekordet.
Det är den snabbaste tiden på sträckan Ystad-Haparanda som gäller.
60-fots trimaranen Samsung Challenge är Skandinaviens snabbaste segelbåt och med de rätta väderförhållandena har båten och besättningen potential att sätta ett rekord som står sig länge.
”Vi ser fram emot att spika ett rekord på sträckan Ystad-Haparanda i Båtnytts tävling Blå Bandet. Sveriges ostkust bjuder på mycket varierande väderförutsättningar. Får vi rätt vindförhållanden och lyckas vi hantera båten med en tvåmannabesättning så har Samsung Challenge alla förutsättningar att segla på 24 timmar, vilket ger en snittfart på ca 30 knop. Det är en tuff strapats och en stor utmaning! säger Klabbe Nylöf, skeppare, Samsung Challenge och VD, Whyshore Yachting & Marketing 60 fots trimaranen har en toppfart på osannolika 43,2 knop.
Båten är 18 x 18 meter, har en mast på ca 30 meter och väger ca 5 ton.
Whyshore Yachting & Marketing är ett företag inom sports marketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event, som specialiserar sig på global och regional nivå.
Whyshore ansvarar för projektledning av Samsung Challenge.
Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minnechips, mobiltelefoner och bildskärmar med 174 000 anställda i 66 länder inom åtta oberoende affärsområden. Den konsoliderade försäljningen uppgick under 2009 till 116,8 miljarder dollar. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2009 9,4 miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 320 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.
Kommentarer
ja vi får väl se hur det där går…..
Ett av USA:s mest exklusiva motorbåtsbåtmärken, Tiara, lanserar den nya stilfulla modellen 3100 Open. Båten erbjuder med sina 11 meter i längd och 3,8 meter i bredd gott om utrymme ovan och under däck. Det är en båt du vill bosätta dig på.
– Tiaras nya 3100 Open är en båt för människor som vill åka med stil i en mycket bekväm, rymlig, välutrustad och kraftfull båt. Båten har allt du kan önska dig av utrustning och bekvämlighet med gott om plats både ovan och under däck för att äta, umgås och koppla av. Det är en utmärkt båt för både korta och långa utflykter. Jag skulle gärna ligga ute i flera veckor ombord på den, poängterar Mats Andersson, delägare och säljare på Vått.
3100 Open har sovplats för minst fyra vuxna med dubbelkoj i fören och sovplats för två i salongens flexibla och sköna L-formad soffa. Båten har en exklusiv dusch och toalett, fullutrustat pentry och en spatiös salong. 3100 Open levererar snabb och stabil gång i alla väder med upp till 375 hästkrafter på vardera axel.
Tiara 3100 Open mäter, med en standardpulpit och en meter djup badbrygga, 11,07 meter i längd (10,06 m utan badbrygga) och 3,81 meter i bredd samt 2,7 meter från vattenlinjen upp till hardtopen.
Båten finns med dubbelmotorig Crusader 6-liters MPI-bensindrift (375 hk) alternativt dieseldrivna dubbla Cummins QSB (330 hk). Med dubbla 375 hästars Crusader går den från noll till 40 km/tim på knappt nio sekunder och kan nå en toppfart på drygt 35 knop.
Tiara 3100 Open kostar från 2 950 000 kr med dubbla Cummins QSB-motorer på vardera 330 hk.
Vått visar 15 båtar på Allt för sjön
På båtmässan Allt för sjön, den 5-13 mars, ställer Vått ut minst 15 båtar från Chris-Craft, Pursuit och Boston Whaler. Bland annat visas Chris-Craft Corsair 28 Heritage Edition, Pursuit OS 345 Offshore och Boston Whaler 170 Super Sport. Du hittar Vått i montrarna B05:31 och B06:31.
Info: www.vatt.se
Kommentarer
Såg denna på Miami Boat Show 2011! Riktigt schysst båt! Säljer Vått dessa?
Håkan Frisingers stiftelse för transportmedelsforskning utdelar idag, den 7 mars, sitt stipendium för 2010 till professor Bengt Johansson vid Lunds Tekniska Högskola. Stipendiet, som är på 250 000 kronor, får Bengt Johansson för sin internationellt framgångsrika och praktiskt viktiga forskning kring förbränningsmotorer.
Bengt Johansson är professor vid avdelningen för förbränningsmotorer vid Lunds Tekniska Högskola. Han har i sin forskning främst inriktat sig mot området homogena kompressionsmotorer, HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition).
HCCI-tekniken leder till en högre verkningsgrad, vilket i kombination med nya drivmedel är en viktig komponent för utvecklingen av godstransporter med låg miljö- och klimatpåverkan.
Bengt Johansson kombinerar grundvetenskaplig spets kring diagnostik och analysmetoder med en hög grad av tillämpning och relevans för fordonsindustrin. Hans forskningsfinansiering och samarbeten omfattar i stort sett alla större svenska, europeiska, nordamerikanska och japanska fordons- och motortillverkare.
Nominering till mottagare av Frisingerstipendiet görs av Chalmers tekniska högskola enligt en överenskommelse mellan Chalmers och Volvos Forsknings- och Utbildningsstiftelser (VREF). Beslut om stipendiet fattas av VREF:s styrelse.
Priset delades ut av Håkan Frisingers stiftelse vid en prisceremoni som ägde rum hos AB Volvo den 7 mars 2011. Håkan Frisinger var vd för Volvo 1983–1987 och styrelseordförande 1997-1999.
Sebago har en lång historia när det gäller att stödja duktiga kappseglare. SPS Force 8 är utformad för att möta de behov som den krävande seglaren och dess besättning har. SPS-serien är framtagen tillsammans med Quantum Racing/Sebago Team som en del i det samarbete som nu pågår.
SPS Force är en herrmodell med slitstark ovandel av Vibram med ventilationpaneler. Urtagbar anatomisk och dämpad fotbädd. Vattendränagesystem, gjuten, dämpad och skyddande tådel av gummi. Vibrams halkfria STPM yttersula.
Skorna finns i storlekarna 7–13 och i färgerna White Grey, Grey/Quantum Green och White/Navy/Red, ca pris 1 695 kr.
Info: www.trendmark.se
Helly Hansens nya jackkollektionen från Ask är en mix av klassisk marin stil och modern design, sammanflätad med tekniska funktioner. I kollektionen samlas klassiska marina jackor med genomtänkta detaljer. Både långa trenchmodeller syns i kollektionen liksom en kort klassisk Catalinajacka.
De funktionella plaggen är väl genomarbetade och tekniskt avancerade för att ge bästa skydd mot väder och vind.
Hav, fjordar och fjäll är designteamets inspirationskälla och färgskalan går i marint, pärlgrått och vitt samt svart. Kombinationen design, material och funktion gör att plaggen passar lika bra i storstad som i skärgården.
Den första kollektionen från Ask lanserades inför vintern 2009 och bestod då av endast spännande ytterplagg. Idag innehåller kollektionen allt för en ny vår- och sommargarderob, såsom pikétröjor, jeans, shorts och skor.
Priser: Ask Cis Sailing Jacket 5 000 kr. Ask Raincoat 4 500 kr. Ask Catalina Jacket 2 500 kr Ask Softshell Coat 4 000 kr.
Info: www.hellyhansen.com
Den anrika långseglarklubben Cruising Club of America (CCA) har utsett Årets Seglare 2010 under sin sedvanliga årshögtid, som hölls 4 mars hos New York Yacht Club in Manhattan. Idel män utsågs och fick priser. Det kvinnliga inslaget stod klubbens ordförande, Commodore Sheila McCurdy, för.
Den amerikanska långseglarklubben utser Årets Seglare i flera kategorier.
Namn till bilderna:
Största bilden och översta bilden nedan:
Blue Water Medal (fr. v.): Alexander Whitworth (Sydney, Australien) mottar 2010 Blue Water Medal från Sheila McCurdy och jruyns ordförande, Bob Drew, Whitworth fick Blue Water Medal för sin storcirkelnavigering jorden runt via Nordvästpassagen väst till öst.
Mittersta bilden nedan:
Far Horizons Award fr. v.): William E. Cook fick 2010 får Horizons Award av Sheila McCurdy och juryns ordförande, Bob Drew. Cook mottog Far Horizons Award för en serie uppmärksammade seglatser till nordliga vatten, inklusive en segling till Grönland och Baffin Island i Kanada.
Nedersta bilden nedan:
Rod Stephens Trophy (fr. v.): Alessandro Di Benedetto får Rod Stephens Trophy av Sheila McCurdy. Italienska Di Benedetto fick Rod Stephens Trophy för sina insatser med att rigga. Särskilt gäller detta en 6,5 m enskrovsbåt som han använde vid en ensamsegling runt Kap Horn, när han storcirkelnavigerade jorden runt.
Foto: Dan Nerney/ Cruising Club of America.
Till sjöss har det hittills varit helt andra förhållanden när det gäller datakommunikation än på land. Datahastigheter på 150–280 kbps med nedladdningspriser på 10–15 USD/MB har räknats som utmärkt. KVH lanserar nu en VSAT med avsevärt högre datahastighet som dessutom kostar mindre än 1/10 att använda jämfört med exempelvis Inmarsat.
Antennen är bara 37 cm och väger enbart 11 kg – möjlig att installera på båtar från 30 fot och uppåt. Hög samtalskvalité och datahastighet som hemma, nedladdning 2 Mbps, upplandning 128 Kbps. Exempelvis är minutkostnaden för telefonsamtal $ 0.49 worldwide och kostnaden för data är $ 0.99/MB, dvs under SEK 6:25/MB. Produkten har täckning i större delen av världen, se täckningskarta.
Det är enkelt att installera utrustningen som består av antenn, kontrollenhet, modem, 8-ports Ethernet switch och analog telefonadapter. Det enda som tillkommer är antennkabel där längden varierar med typ av båt.
Produkten visas i Europa på Digital Ship i Hamburg 9-10 mars 2011. Leveranser beräknas påbörjas andra kvartalet 2011 så snart produkten fått licens. Listpris för komplett utrustning, antenn och inomhusenhet/modem, cirka 107 000 kr.
Info: www.cordland.se
Volvo Ocean Race organisation anordnar inför starten i Alicante The Legends Regatta. Samtliga båtar som deltagit i Whitbread Round The World Race och Volvo Ocean Race inbjuds att delta. Den idag svenskägda båten Rothmans är en av de tävlande deltagarna vid VOR Legends Regatta, och kommer ha stora delar av originalbesättningen som vid Whitbread Round the World Race.
“Rothmans med besättning gjorde starkt intryck i 1989-90 års Whitbread Round the World Race, med teamets glamorösa image och den oklanderligt preparerade båten, men även tack vare deras laddade, hundraprocentiga ge-aldrig-upp-engagemang för oceansegling. Samtliga som är involverade i Volvo Ocean Race Legends gläder sig åt att båten kommer vara en av showens stjärnor i Alicante i november, och vi ser fram emot att beskåda henne i förstklassig kappsegling mot sina forna konkurrenter ännu en gång.” säger Howard Gibbons, Projektledare för Legends Regatta på Volvo Ocean Race.
Rothmans byggdes för att vinna en av de hårdaste jordenrunt kappseglingarna Whitbread Round the World Race 1989-90. Hon slutade tävlingen efter omkring 33000 sjömil på fjärde plats totalt efter 131 dygn, 4 timmar, 54 minuter och 23 sekunder.
Sedan Whitbread avslutades, såldes Rothmans till Sverige och vidare 1993 till Stockholm, där hon har seglat under namnen Very Bright och Europolitan. Under dessa namn har hon deltagit i många race runt den svenska kusten som Gotland Runt, Öland Runt, Nynäs Bigboat Cup m.fl.
Whyshore Yachting & Marketing är projektansvariga för Rothmans. Whyshore är ett företag inom sportsmarketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event som specialiserar sig på global och regional nivå. Med trettio års erfarenhet har Whyshore deltagit i projekt som omfattar tävlingarna Whitbread/Volvo Ocean race, Jules Verne Trophy, Nokia Oops Cup och försök i att slå rekord för flerskrovsbåtar världen runt.
Tidningen Praktiskt Båtägande avslöjar stora fel i de digitala sjökorten. Om du navigerar efter kartplottern riskerar du hamna långt upp på land. En strandlinje på en ö kan ligga hela 100 meter fel jämfört med verkligheten. Och en holme eller ett grund kan saknas.
När Göran Johansson för några år sedan seglade vid Harstena i Sankt Annas skärgård upptäckte han på Navionics digitala sjökortsversion från år 2007 öar och holmar som inte fanns i verkligheten.
– I och med att jag känner till det geografiska området väl blev jag chockerad över den missvisande informationen som det digitala sjökortet visade. Hemma gjorde jag en noggrannare undersökning i datorn, säger han.
Görans företag Solteknik återförsäljer marinelektronik, bland annat Navionics och pc-kartprogrammet Fugawi Marine ENC. I Fugawi började Göran föra in flygfoton från Google Earth över Navionics sjökortsbild i Harstena för att mer exakt se hur mycket fel Navionics digitala sjökort visade.
– Förutom att det i det digitala sjökortet var holmar som inte fanns eller öar istället för uddar, låg kustlinjen ofta fel. Kustlinjen vid Harstena by ligger 50 till 100 meter fel jämfört med flygbilden, säger Göran Johansson.
Även kartprogrammet Bluechart har i vissa fall brister enligt Praktiskt Båtägandes granskning.
Hans Engberg, kartingenjör på Sjöfartsverket, menar att det finns flera orsaker till fel i de digitaliserade sjökortsutgåvorna:
– I princip har alla tillverkare av digitala sjökort köpt data från oss eller köpt rätten att digitalisera våra papperssjökort. Redan för 20 år sedan började Sjöfartsverket digitalisera sjökorten och vi skapade därigenom vår sjökortsdatabas. Databasen hålls kontinuerligt uppdaterad sedan dess. Men det är inte säkert att tillverkare av digitala sjökort uppdaterat med alla rättelser som vi på Sjöfartsverkets löpande gör enligt Ufs, alltifrån sjömärken till ny kartografi, säger Hans Engberg.
I det aktuella numret av Praktiskt Båtägande listas flera konkreta exempel och tidningen råder den enskilde båtägaren att uppdatera sina digitala sjökort regelbundet för att få så bra underlag som möjligt i kartplottern när de ger sig ut på sjön.
Nu säljs det allt fler fritidsbåtar igen. Efter några år av trög försäljning i båtbranschen är det nu full fart framåt. Omkring 10 procent upp spår man från Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, att försäljningen ska öka i år. Efter de tre första dagarna på Nordens största båtmässa, Allt för sjön på Stockholmsmässan, bekräftas de positiva tongångarna.
– Jag tror att det är många som förverkligar sina sommardrömmar här just nu för det hörs från väldigt många utställare att de säljer båtar på mässan som aldrig förr. En lång och kall vinter kan nog spä på längtan efter sommardrömmen och naturligtvis spelar det positiva ekonomiska klimatet oss i händerna, säger Thomas Sandberg, projektledare på Allt för sjön.
En undersökning från Transportstyrelsen hösten 2010 visar att intresset för båtar är fortsatt starkt. Antalet fritidsbåtar i Sverige har ökat från 2004 till 2010 med 23 procent till 881 000 båtar. Antalet vuxna människor som utövar båtliv har ökat med 38 procent till 2,5 miljoner och antalet övernattningar(bäddnätter) ökade med 30 procent till 5,7 miljoner under samma period.
En av de båtföretagare i Sverige som skriver under på en islossning i branschen är Bernt Lindquist på Bavaria Fabola Sverige.
– Aldrig tidigare har vi avslutat så många affärer som under de två inledande dagarna.
På den första officiella öppningsdagen sålde vi tio båtar. Med mina över 20 år på mässan har jag aldrig upplevt en så stark inledning på en mässa, säger Bernt.
Björn Sandhaag, på Marindepån i Stockholm, ser också att mässan har börjat mycket bra.
– Det är ett jättestort intresse. I lördags sålde vi klart över förväntan. Vi kan också se en tydlig ökning i intresset för dagturbåtar. De väcker störst intresse. Korta turer över en dag eller två med en övernattning verkar vara det som gäller för dagens nya båtköpare, säger Björn.
– Nej, vi har inte varit med om maken tidigare. Det här blir den genom tiderna bästa mässan för oss. Vi säljer sjökläder, båtskor och sjömode. Speciellt sjömodekläder går som smör i solsken, säger Bengt Nejdebring på Sea Avenue.
Mats Eriksson som är VD på Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, ser att ökningen slår igenom på alla delar inom båtlivet.
– Antalet utövare växer dessutom och en bedömning är att branschen i år, liksom förra året, kommer att öka med ungefär 10 procent, säger Mats.
Info: www.alltforsjon.se
Info: www.sweboat.se
Foto: Gustav Kaiser.
Nu finns det en bra video från årets Allt för Sjön i Stockholm. I filmen visas bland annat en del nyheter som presenterades på presskonferensen. Där finns också en intervju med Ocke Mannerfelt, som har designat Daytripper (MiljöBästa segelbåt 2011) och Ruptech 32, som båda visas på båtmässan.
Videon visar även prisutdelningen för Tummen Upp, det pris som tidningen Båtliv delar ut varje år i samarbete med International Färg AB. Årets stipendiat, Herbert Nilsson, tog emot sitt pris och en check på 15 000 kr under en ceremoni 4 mars.
Info: http://vimeo.com/20783740
Kommentarer
Trevlig video för oss som inte var där!
För Bavaria Fabola Sverige har inledningen av Stockholms internationella Båtmässa (Allt för Sjön) varit rekordartad. – Aldrig tidigare har vi avslutat så många affärer på de två inledande dagarna, säger Marcus Lindquist på Bavaria Sverige.
Redan på press och förhandsvisningen sålde företaget två Greenline 33 Hybrid. På den första officiella öppningsdagen sålde de tre Bavaria Sport 28, en 34 Sport och fyra Campus 7.4.
– Efter två dagar har vi alltså sålt tio båtar. Bavaria Cruiser Sail Away, en ”nyckelfärdig” båt, är en fortsatt succé där vi tagit in nio bokningar de senaste två veckorna. Efter över 20 år på mässan har vi aldrig upplevt en så stark inledning på mässan, säger Marcus Lindquist.
Bilden föreställer nya Fabola Campus 7.4 på Allt för Sjön.
Info: www.bavariasverige.se
I förra veckan presenterade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, en undersökning som visade att fler än hälften av landets kommuner saknar uppsatta mål för att förebygga drunkningsolyckor.
Resultatet är oroväckande eftersom mycket av säkerhetsarbetet bara kan göras i kommunerna. Det är kommunerna som kan skapa säkra vattenmiljöer och det är kommunen som genom skolan har ansvar för barnens simkunnighet.
Sedan den 1 januari 2004 finns en lag som ger kommunerna stöd i sitt förebyggande säkerhetsarbete, Lagen om skydd mot olyckor. Enligt lagen ska alla kommuner ha ett handlingsprogram för förebyggande verksamhet. I programmet ska anges målet för kommunens verksamhet samt de risker för olyckor som finns i kommunen och som kan leda till räddningsinsatser. I programmet ska också anges hur kommunens förebyggande verksamhet är ordnad och hur den planeras.
Fler än hälften av landets kommuner har enligt undersökningen alltså inga mål mot drunkningsolyckor. Anledningarna är enligt undersökningen bl. a brist på tydlig organisation i kommunerna, brist på kunskap bland personalen och brist på informationsmaterial.
Svenska livräddningssällskapet, SLS, har kunskap och kan hjälpa kommunerna bli säkrare. Sedan 2007 driver SLS en verksamhet som heter En vattensäker kommun. Som ett led i detta arbete har SLS tagit fram sex kriterier eller delmoment som var för sig och tillsammans innebär ökad vattenkunskap och därmed ökad vattensäkerhet.
Vi erbjuder kommunerna hjälp och stöd för att de ska kunna öka vattensäkerheten och därmed öka möjligheterna för att alla att kunna vistas tryggt vid Sveriges drygt 96 000 insjöar och långa kust.
Svenska Livräddningssällskapets sex kriterier för En vattensäker kommun är i korthet:
– Följ lagen om skydd mot olyckor
– Följ skolans läroplan
– Öka simkunnigheten bland äldre
– Se till att alla anställda i baden har nödvändig utbildning
– Lämna information om risker
– Upprätta säkerhetsdepåer
Länk till de kompletta kriterierna för En vattensäker kommun: www.svenskalivraddningssallskapet.se/vattenkunskap/kommuner/sex_kriterier_for_en_vattensaker_kommun.aspx
Dne nya promillegränsen på sjön väcker fortfarande het debatt. I söndagens nummer av Dagens Nyheter skriver de båda juridikprofessorerna Hugo Tiberg och Mats Edenius att ”Nya regeln om sjöfylleri förnedrande för båtförare”.
Debatten om den nya gränsen på 0,2 promille, som infördes förra sommaren, har varit intensiv både före och efter lagens införande.
En av de främsta invändningarna är de gränser som finns i lagen avseende vilka båtförare som regeln gäller för. Många båtar är undantagna på grund av båtarnas storlek och fart.
“Lagändringen är inte sakligt motiverad och underbyggd utan speglar politikers klåfingrighet på ett område de knappast känner till. Den nya lagen förnedrar ansvarstagande båtförare”, skriver professorerna i DN-artikeln.
Läs artikeln i sin helhet här: http://www.dn.se/debatt/nya-regeln-om-sjofylleri-fornedrande-for-batforare
Kommentarer
Ta bort lagen. Återgå till tidigare 1 promille och behåll rätten att stoppa båtar för alkokontroll
Följ debatten m.m på www.alltom02promillepasjon.se
En riktig fåntratts sida som drivs av Sverige demokraten Ljungberg. Med skrämselpropaganda typ "staten betraktar dig som en fylla bara för du tar ett glas vin". "Det är förnedrande att blåsa". "Du är kriminell då du tar ett glas öl".Som sagt, en sida för folk som börjar grina om de inte får vara fulla och köra båt samtidigt.
H.Torstenssson. Du måste vara en sann politiker som kommer med påståenden som saknar grund och stöd.
"fylla" är som bekant enligt lagen åsatt till 0,2-promille, dvs ett glas vin.
Det betyder att alla som dricker ett glas vin är fyllerister.
Kriminell blir man även, om man ens tar tag i förtöjningsgodset med ett glas vin innanför västen utan att ens ha motorn igång.
Samma gäller för dem på båten som utför sjösäkerhetsmässiga uppgifter, de bötfälls de med.
Du ser inte detta i ett helikopterperspektiv, inser inte till fullo att med godtycklig populistisk lagstiftning som enda grund oavsett vad det gäller, sätter demokratin ur spel.
Jag kan bekr att jag röstade på SD, av en enda orsak, missnöjesröstning.
Jag kunde röstat blank, men när Statsministern sade att kommer SD in i Riksdagen så blir det kaos.
Jag ville returnera det kaos han ställt till med för oss ansvarstagande båtfolk, inte av ideologiska skäl, och det var jag inte ensam om som missnöjesröstade.
På Palmes var IB en skandal, de borgerliga införde IPRED.
det finns inget parti alls som värnar om demokratin.
OM SD värnar om demokratin återstår att se, hitills har jag inte ens märkt av SD i Riksdagen, men nästa gång jag röstar så är det sannolikt på Liberaldemokraterna, om det är viktigt med vilken politisk åsikt jag har när jag angriper politiker som med lögner skapar lagar vars syfte är endast är att nykriminilasera.
Så länge jag kan rösta på ett parti som
A: värnar om demokratin,
B: ställer till det för denna anti-demokratiska regeringen så röstar jag på det partiet, oavsett övrig innehåll.
Om inte alla artiklar, ink Båtlivs som sablat ned denna promilelag säger Dig ett uns att något är snett, så är Grönköpings veckoblad ett bra alternativ.
Men man får ju inte 0.2 promille i blodet av ett glas vin och man blir ju inte fälld för sjöfylleri om man tar i en tamp. Varför ska alla motståndare till lagen överdriva så förbannat. Debatten blir ju bara löjlig. Och vad är det för kaos du och andra "ansvarstagande båtfolk" lever i bara för du inte kan vara på en båt då du druckit alkohol? Abstines eller?
Men fortsätt gärna i samma stil. Det gynnar oss som är för lagen. Tack på förhand.
Håller med Sjörättsprofessorn Hugo Tiberg att det är närmast kränkande att införa 0.2 promille. Beslutet saknar totalt saklig grund, behövs inte och gör det bara besvärligt för båtfolket. Dessutom har man ju ett "fyllefrälse" där ett stort antal "kaptener" till båtar under 10 meter som gör under 15 knop kan dricka ordentligt! Vad är logiken? Att jämföra med bil är därtill helt irrelevant.
Torstensson, läs domen i Uddevalla Tingsrätt den 14 september. Båtägaren dömdes för sjöfylla efter att ha druckit 1.5 glas vin och tagit bort tampen men inte kört iväg med båten…verkligheten överträffar dikten.
Vad är det som säger att personen bar druckit 1.5 glas vin? Det är mycket vanligt att folk som åkt fast för rattfylleri hävdar att de "bara" druckit mycket små mängder alkohol. Dessa uppgifter brukar ofta vara oförenliga med den mängd alkohol man haft i blodet vid tillfället.Det finns vetenskapliga uppgifter om hur mycket en människa förbränner beroende på kroppsvikt. Läs dessa så förstår ni att den mängd vissa rattfyllor uppger inte kan stämma.Jag vill minnas att Stig malm t.ex hävdade att han druckit lite på kvällen men ända hade ganska hög promillehalt då han togs för rattfylleri långt senare dagen efter.han hävdade att han trodde han var nykter men om man räknat bakåt hur mycket han hade i blodet då han togs så hade man kunnat räkna ut hur mycket hade druckit. Jag har inte läst domen från Uddevalla men jag vet att domstolar inte bryr sig om vad en person uppgett att han har konsumerat utan man konstatera enbart vad det aktuella värdet är.
Självklart kan man bli straffad för sjöfylleri om man man gjort allt som krävs av förberedelser för att åka iväg med båten men att polisen stoppar den då man just skall åka iväg. Precis som ett rattfylla som lagt i växeln,släppt handbromsen och det enda som stoppar honom är att polisen kommer. DET är skillnaden mot att som Ljungberg skriver:Man blir kriminell om man tar i en tamp med ett glas vin innanför västen. Man måste ju se till SYFTET. Om jag är skitfull och hjälper min helnyktre båtförare att förtöja båten så är ju inte det sjöfylleri jag begår. Det är ju den som kör och som är berusad som begår fel och som lagstiftarn vill komma åt.
Vad lagstiftaren vill komma åt med pilsnerlagen är en fullkomlig gåta..
" inte det sjöfylleri jag begår. Det är ju den som kör och som är berusad som begår fel och som lagstiftarn vill komma åt."
H.Torstensson. Ännu ett påstående som som saknar grund.
"de som utför sjösäkerhetsmässiga uppgifter" måsta vara spik nyktra, dvs de som KBV, Skärgårdens lapplisor, anser, godtyckligt, utför sjörsäkerhetsmässiga uppgifter bötfälls om de så bara lägger ut waypoints. Sedan är detta ett båtforum du babbalar om bilar, Stg Malm..bla..bla..
Min kommentar om Stig Malm var bara ett exempel på att det folk säger att de druckit då de åkt fast för sjöfylla eller rattfylla ofta är rent bullshit.Eftersom det är likartad lagstiftning tog jag det som ett exempel. Kanske blev för svårt för dig.
En enkel tumregel man kan ha är att man förbränner ungefär en starköl i timmen. Alltså, om du drar i dig 8 starköl och sluta dricka 24.00 kan du köra igen 08.00 på morgonen. Jag tycker det är ganska ok.
Ett annat lite missförstånd: man behöver inte vara "spik nykter" som du påstår. Man får ha 0.2 promille.
Spelar ju ingen roll "vad man säger". Vad de flesta är överens om är att analogin med bilkörning är irrelevant och att 0.2 promille – därtill inte konsekvent genomförd – är för lågt. Vi hade en tillräckligt bra lagstiftning med 1 promille och det enda som behövdes var att uttöka lagstiftningen så Polis och Kustbevakning kan stoppa misstänkta. De som super struntar i promille, restriktionen blir bara en onödig och ej UNDERBYGGD börda.
Kommentarer
Detta är jätte kul. Om någon funderar på att börja kappsegla med sin Scampi så är årets ÅF Offshore Race det perfekta tillfället. Det var många år sedan spänningen var så hög i Scampiklassen.
Härligt, härligt!
I sommar blir det 19 år sedan mitt senaste Gotland Runt. Då var vi en ganska stor klass som kämpade i alla möjliga seglingar, såväl med tjejbesättning som med familjen . Blås liv i det igen om ni kan. Scampin förtjänar det och Scampiägarna också. Så roligt vi hade!
"Scampi-fan för evigt"
Tack Barbro för din trevliga och positiva kommentar. Varför gör vi inte såsom Barbro säger? Låt oss ”damma av” våra Scampis och ge våra Scampiseglande Aussie vänner en riktigt rolig och spännande kamp i årets ÅF Offshore
Us Aussie girls are really looking forward to having more Scampis to compete with in this year’s AF Offshore. Like Gordon said "dust off" your Scampi now and enter! By the way the 25 foot boat I sailed to Sweden on was a Storfidra. Another amazing Swedish invention. Why not dust a Storfidra off and enter too. Cheers