Nyheter

Med IPS-systemet så har Volvo Penta revolutionerat marknaden för traditionella inombordsinstallationer. Med nya och större drivenheter breddar nu Volvo Penta IPS-konceptet med ytterligare två effektklasser: IPS900 och IPS800. De nya paketen kommer att kunna installeras i båtar på upp till 100 fot och därmed erbjuda aldrig tidigare skådade egenskaper för miljö, manövrering, komfort och prestanda i denna typ av båtar.

Volvo Penta IPS är det världsledande systemet i båtbranschen för s k pod-installationer. Sedan lanseringen 2005 har Volvo Penta med hjälp av IPS-systemet successivt tagit allt större andel av inombordsmarknaden. Och tack vare systemets stora flexibilitet med multipla installationer erbjuds IPS nu i allt fler olika båttyper – ända upp till 100 fot.

Motorerna i IPS-systemet har hittills varit Volvo Pentas 4- och 6-liters dieselmotorer på maximalt 435 hk. Nu lanseras två helt nya effektklasser med större drivenheter och större motorer.

Kraftfullare drivenheter
Större motorer med högre effekter och mer än dubbelt så höga vridmoment ställer stora krav på drivenheterna. Till IPS800 och IPS900 har Volvo Penta därför utvecklat en större och avsevärt kraftfullare IPS-drivenhet samt en ny serie propellrar.

Den större drivenheten har med sig alla de fördelar och egenskaper som gjort det ursprungliga IPS-systemet så framgångsrikt.

Undervattenskropp och propellrar har utvecklats med hjälp av mycket avancerade datormodeller tillsammans med omfattande provning i kavitationstunnel och test i båt. Resultatet är ett integrerat system för framdrivning med mycket hög effektivitet. Båtägaren får avsevärt lägre bränsleförbrukning och avgasemissioner samt branschens bästa egenskaper för prestanda, komfort och manöverbarhet med den uppmärksammade joystickfunktionen.

Precis som till tidigare drivenheter är propellerserien systematisk, vilket innebär att båtbyggaren väljer propeller efter IPS-modell och toppfart på båten.

11-litersmotor
Motorn för de nya effektklasserna är Volvo Pentas 11-litersmotor, D11, på 700 hk resp 600 hk. Motorn är utrustad med en twin-entry turbo som möjliggör s k pulsladdning, en teknik som tillsammans med en mekanisk kompressor ger kraftigt vridmoment från låga varvtal. I kombination med de större IPS-dreven och de dubbla framåtriktade, motroterande propellrarna ger detta mycket snabb acceleration och omedelbar respons på förarens kommandon.

Den högre effektiviteten ger IPS900 och IPS800 bättre prestanda i kombination med lägre bränsleförbrukning och – inte minst – lägre totala emissioner. Komforten med sänkt ljud och vibrationer är dessutom påtagligt bättre i de båtar som har IPS jämfört med de båtar som har rak axel.

Multipla installationer
IPS-systemet finns vanligtvis som dubbelinstallation, men för att kunna erbjuda systemet för större båtar finns IPS även som trippelinstallation och kvadrupelinstallation. Det innebär att IPS-systemet nu täcker in båtar från storleksklassen 40 fot ända upp till 100 fot.

En quad-installation av Volvo Penta IPS900 ger motsvarande 3.600 hästkrafter. Bränsleförbrukning och räckvidd förbättras med drygt 30 procent jämfört med båtar som har traditionell axelinstallation. Båten blir samtidigt tystare, renare – och får avsevärt bättre prestanda.

För båtföraren innebär det ingen skillnad om båten drivs med två, tre eller fyra IPS-system. Gas och växling sker på samma sätt. Inga ytterligare reglage behövs.

IPS-enheterna är kompakta vilket möjliggör helt nya och djärva designlösningar för båtarna. Ombordplatsen blir mycket större samtidigt som båtbyggarnas installationstider reduceras med 50% och i en del fall ännu mer.

De nya IPS800 och IPS900 kommer att finnas tillgängliga fr o m våren 2009.

Tekniska data
Modellbeteckning IPS800 IPS900
Cylindervolym 10,8 l 10,8 l
Motortyp Rak 6-cylindrig rak 6-cylindrig
Vevaxeleffekt
vid 2300 v/min
600 hk (441 kW)

700 hk (515 kW)

Laddning Twin-entry turbo och mekanisk kompressor med laddluftkylare
Fartområde 28 till 40 knops toppfart

Länk: www.volvopenta.se

Här kommer en färsk rapport från Anders Lewander och Ericsson 3 som just nu är i ledningen av andra etappen i Volvo Ocean Race. Tvåa ligger Ericsson 4 cirka 20 sjömil efter den nordiska båten. Trea är Puma ytterligare cirka 20 sjömil efter.

Rapport från skepparen på Ericsson 3, Aders Lewander:

En havskappseglares största utmaning

Åtta man i vår besättning har aldrig seglat i The Southern Ocean tidigare. Säkerligen har detta mäktiga hav varit den starkast tilldragande, men samtidigt mest skrämmande platsen, att förbereda sig för. Det är ett drömscenario att få upplevs detta hav med vår extrema kappseglingsmasskin i yrkesrollen som havskappseglare.

Nu har vi nyligen passerat den sk scoring gaten på Longitud 58 och drömmen har blivit till en erfarenhet för Krite, Dahlsjö, Jens, Martin, Tompe, Eivind, Gustav och Aksel. En erfarenhet som ingen kan ta ifrån oss. För Mange och Mason är det mer en vana än en erfarenhet. För mig är detta mitt andra besök. Oavsett hur många gånger man besökt platsen framstår den nog alltid som skrämmande och okänd med många starka intryck.

Nyvunna erfarenheter och fighting spirit blandas nu när vi har upplevt Southern Ocean på riktigt! Vi har trots relativt hårda förhållanden placerat oss som tvåa efter Ericsson 4 í gaten i ett fält av erfarna havskappseglande kollegor, Det är vi stolta över,

Det södra djuphavet visade sin ílskna sida denna gång. Det är ett hav med enorma ytor och obegränsade möjligheter att bygga vågor. Lågtrycket vi seglade i fördjupade sig med en grundvind omkring 30 knop från sydväst. Tros de fria ytorna är havet under ständig förändring och man kan inte alls veta eller förutspå vad som väntar. Det råder olika vattentemperaturer och olika strömmar í kurslinjen och de skapar hela tiden nya förhållanden.

I ena stunden kan en varm motström skapa ett virrvarr av vågor från alla håll, ett kaos av 6 meter höga helt oförutsagda väggar som utan förvarning slår till fribordet från sidan. Eller så bildar de skrämmande utförsbackar där botten bara försvinner djupare och djupare ner, och plötsligt kommer mot oss i 35 knop och fullständigt begraver vår 70 fot stora båt i mörkt vatten och skum.

I nästa stund har kylan slagit till och vi är i kallare vatten med över hundra meter mellan vågtopparna. Vi kan lugnt surfa utför de jämna fina vågorna och glädjas åt tjusningen att segla på dessa stora och välutvecklade vågor.

Men lugnet är kortvarigt och återigen möter vi nya förhållanden i en molnlinje. Plötsligt sveper ett mer aktivt område av regn in med kraftiga vindbyar från ett annat håll än grundvinden. Vi måste snabbt reva seglen ytterligare och ta oss igenom en timme av 35 till 45 knops vindar.

Framför oss stundar många utmaningar och vi trimmar vår kappseglingsmaskin till det yttersta och mäter prestanda i varje sekund. Just nu går vi snabbare än konkurrenterna och vi jobbar för att vinna distans inför nästa kommande utmaning – de svagare vindarna i Indiska Oceanen.

Í ett längre perspektiv har vi Southern Oceans Stilla Havs område framför oss i februari, 4500 sjömil mellan Nya Zeeland och Kaphorn.

Never leave the race!

Hälsningar från Anders Lewander med besättning ombord på Ericsson 3.

Rörliga bilder

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Bilden: Ericsson 3 från höjden. Foto: Gustav Morin/ERT

Kommentarer

Daniel 16:09:43 2008-11-21

Hahaha skön snubbe 🙂
"det går som faann… det e skitbraa"

De båda Ericssonbåtarna har återtagit ledningen för Volvo Ocean Race delsträcka till indiska Cochin. Ericsson 3 leder över Ericsson 4 med 15 Nm medan Puma har hamnat på tredje plats, 63 Nm efter Ericsson 3. Länk: www.volvooceanrce.org

Sjöfartsverket och Norrköpings kommun ansökte i somras om investeringsbidrag från EU till farledsförbättringar i inseglingen till Norrköpings hamn. Den 19 november fattades ett positivt bidragsbeslut om EU-finansiering, vilket innebär att Sjöfartsverket och Norrköpings kommun kommer att få 10 procent av investeringssumman i bidrag, det vill säga cirka 30 Mkr.

– Det är glädjande att sjöfarten får ta del av EU-finansiering för infrastruktursatsningar och beslutet visar att projektet har betydelse för transporterna i ett europeiskt perspektiv, säger Sjöfartsverkets generaldirektör Jan-Olof Selén.

– Att förbättringarna av farleden får ta del av EU-finansiering är positivt då projektet stärker tillväxten och skapar nya arbetstillfällen i Norrköping, säger Mattias Ottosson, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.

Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning, sjöfartsinspektion och sjömansservice.
Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 85 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1300.

Länk: www.sjofartsverket.se

Statens maritima museer startar nu ett nytt forskningsprojekt med syfte att försöka förstå och stoppa nedbrytningen av Vasas trä. Forskningen sker i samarbete med flera institutioner och finansieras av forskningsrådet Formas, Stiftelsen för Strategisk Forskning (SFF), Vetenskapsrådet och innovationsmyndigheten Vinnova.

Forskningsprojektet, En framtid för Vasa, är en uppföljare till det tidigare internationellt erkända forskningsprojektet Bevara Vasa som pågick mellan 2003 och 2006. Då var det larmet om svavelutfällningar på både skeppet och lösa föremål som gav upphov till forskningen. Genom Bevara Vasa fick man svar på många frågor och bland annat mer kunskap om vilka kemiska processer som pågår i Vasas trä. Men forskningen ställde också nya frågor och det är där som En framtid för Vasa tar vid. Forskargruppen ska nu titta närmare på Vasas trä och bland annat söka svar på hur snabb nedbrytningen av träet är och vilka påfrestningar träet tål.

– Vasa kommer någon gång att brytas ned men vi vet inte hur snabbt det går. Vårt jobb är att se till att det går så långsamt som möjligt, säger Magnus Olofsson, chef på Vasaenheten.

Idag är Vasas hälsa stabil och den nya klimatanläggningen som installerats har varit ett effektivt vapen i kampen mot nedbrytningen förklarar Magnus Olofsson.

– Idag finns inget larm om Vasas hälsa. Den nya klimatanläggningen har varit mycket bra. År 2000 for luftfuktigheten upp och ner och kemikalier transporterades ut och in i träet. Men nu är det stabilt. Det ser inte ut som vi haft några nya saltutfällningar under de senaste två åren.

Liksom Vasa var en föregångare när hon började byggas 1626 är forskningen som bedrivs den första i sitt slag och den följs med intresse världen över då den är av allmän relevans för konserveringen av marinarkeologiskt material.

– Det är svårt men fantastiskt spännande. Alla strålkastare är riktade mot oss, säger Magnus Olofsson.

Forskningen kommer att pågå i tre år och sker bland annat i samarbete med Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Skogsindustrins tekniska forskningsinstitut (STFI), Kungliga tekniska högskolan (KTH) och Danmarks nationalmuseum. Sammanlagt har sex och en halv miljoner kronor beviljats av forskningsrådet Formas, Stiftelsen för Strategisk Forskning (SFF), Vetenskapsrådet och innovationsmyndigheten Vinnova. Dessutom bidrar insamlingsstiftelsen Bevara Vasa med en och en halv miljoner kronor och Statens maritima museer med två och en halv miljoner.

Statens maritima museer arbetar för bevarandet av det maritima kulturarvet. Vi driver Marinmuseum, Sjöhistoriska museet och Vasamuseet. Utanför museerna verkar vi i en rad nationella och internationella projekt inom marinarkeologi, kulturmiljöfrågor och maritima nätverk.
www.maritima.se

Foto: Åke E:son Lindman.

När Råd och Rön genomförde ett test av underställ i nr 9 2008, blev Helly Hansens Prowool-plagg bäst i test. Aspekter som testades var bland annat värmeförmåga, fuktkänsla, komfort och doft. Underställen innehåller en blandning av ull och Lifa T3TM, vilket gör att plaggen transporterar bort fukt från kroppen, samtidigt som de torkar fort. Materialsammansättningen finns i flertalet plagg och utöver funktionalitet ligger fokus på design som gör att plaggen passar i såväl skidbacken som på afterski. Länk: www.hellyhansen.com

Vid årsskiftet släpps en specialversion av den digitala SLR-kamera Pentax K-m, helt klädd med kristaller från Swarowski, delvis i form av ett orientaliskt färgsprakande drakmönster. För att bli ägare till denna bling-kamera som produceras i en ytterst begränsad upplaga, får man räkna med att punga ut med ca 30 000 kronor. I priset ingår ett 18-55 mm zoomobjektiv.

”Detta är den ultimata statusprylen med rejäl blingfaktor”, säger Per Skog hos Pentax generalagent Focus Trading. ”Swarovskikristallen innehåller ca 32 procent bly för att maximera reflektionen, vilket gör denna kamera till ett gnistrande fyrverkeri av ljus och färger.”

Kameran är konstruerad för nybörjare inom digital SLR-fotografering, och erbjuder förenklad hantering i ett lättmanövrerat kompakt kamerahus med låg vikt. Den har en uppgraderad version av Pentax Auto Picture mode, som automatiskt detekterar typ av motiv och väljer lämpligt fotograferingsläge. Den har även en lång rad med avancerade egenskaper och sofistikerade funktioner – däribland en innovativ bildstabiliseringsmekanism inbyggt i kamerahuset. Följden blir enkel användning, även för oerfarna förstagångsanvändare.

Pentax kristallprydda kamera är funktionellt identisk med den nyligen lanserade digitala SLR-kameran Pentax K-m.

Länk: www.it-wire.nu/p.jsp?p=2256&d=2250

HUI, Handelns Utredningsinstitut, räknar med nytt rekord för julhandeln, trots finanskris, börsras och varsel enligt många källor. Hos Godhandling.se kan du shoppa med gott samvete. Där ser du till att dina pengar gör nytta även för andra. Du väljer själv vem du vill stödja när du får välgörenhet på köpet. Och det bästa är att det inte kostar dig något extra.

På Godhandling.se kan du shoppa från hundratals välkända nätbutiker och se till att dina pengar gör nytta för andra när du ändå handlar julklappar. Du kan välja att stödja 56 olika välgörenhetsorganisationer. Röda Korset, Barncancerfonden, Rädda Barnen, BRIS, Cancerfonden, SOS-Barnbyar, Plan Sverige, Djurens Rätt, Djurskyddet, Naturskyddsföreningen, BRIS, Sjöräddningssällskapet samt Vi-skogen är några av dem. Julklapparna kan helt enkelt göra världen lite bättre. Det är ett modernt sätt att stödja välgörenhet på utan att det kostar dig ett öre mer att handla. Alla små insatser är oerhört viktiga.

– Vi kände att det borde finnas mer att göra för att kunna hjälpa organisationerna att göra världen lite bättre och startade därför Godhandling.se, säger Jenny Karlsson, projektledare för Godhandling.se. Intresset har varit väldigt stort bland både nätbutiker och organisationer. Och att shoppa med gott samvete är ju det folk vill kunna göra. Men än så länge är detta fortfarande en oupptäckt möjlighet av allmänheten i Sverige, tillägger Jenny.

Medvetenhet skapar nya vanor och att handla via Godhandling.se kan vara en ny vana som gör att du ser till att pengarna gör nytta även för andra. Du kan handla det mesta här. Du hittar allt ifrån upplevelser, resor, bläckpatroner och julklappar för både stora och små.

Kommentarer

Karin 11:03:35 2008-11-21

Mycket bra initiativ!

Äsch! 11:19:50 2008-11-21

Köp tv-spel för pengarna istället!

Den vindpinade fyren på Tylön utanför Halmstad har sedan februari genomgått en välbehövlig renovering. Fyren har plockats ner i minsta beståndsdel och skadat material som bl a plåt och trä har bytts ut. Statens fastighetsverk (SFV) ansvarar för renoveringen – ett arbete som går in i sin slutfas då lanterninen och urverket flygs tillbaka med hjälp av en helikopter måndagen den 24 november.

Den gamla Heidenstamsfyren på ön Tylön, belägen strax utanför Tylösand i Halland, var i dåligt skick då SFV i februari påbörjade renoveringsarbetet. Det utsatta läget och hårt väder har genom åren satt sina spår. Fyrens nedre del, den så kallade kappan, var så sönderrostad att hela fyren kom i gungning vid hård vind.

Snickare, smeder och plåtslagare är några av de yrkeskategorier som varit inblandade i projektet – ett arbete som resulterat i att fyren nu, efter närmare tio månaders renovering, åter blir en prydnad för Tylön.

– Jag tror inte att det finns några fyrar i Sverige – förutom Pater Noster och nu Tylön – som fått en så grundlig genomgång. Tylöns fyr har plockats ner i minsta beståndsdel och skadat material, framförallt trä och plåt har bytts ut, säger Pär Färdmo, fastighetschef på Statens fastighetsverk.

Precisionsarbete för att få lanterninen på plats
Måndagen den 24 november kommer den nyrenoverade lanterninen och urverket att flygas tillbaka till Tylön, ett arbete som kräver stor precision.

– Lanterninen väger runt ett ton. De tio järnen som utgör lanterninens hörn ska sänkas ner i motsvarande hål i plåtstommen. Det krävs med andra ord en skicklig pilot, säger Anders Röös, förvaltare på Statens fastighetsverk.

Tätpositionerna förändras snabbt i Volvo Ocean Race. Med mindre än 3 000 Nm kvar till etappmålet leder fortfarande Ericson 3 med Anders Lewander som skeppare. Puma har gått upp på andra plats och Ericsson 4 ligger nu trea.

Det har varit tuffa tag nere i södra Ishavet och flera av båtarna har rapporterat olika incidenter. Följ deras rapporter på Volvo Ocean Race hemsida.

Länk: www.volvooceanrace.org

POINTS NORTH

Ericsson Racing Team made it a one/two this morning when Torben Grael/BRA and his team racing Ericsson 4 cruised through the scoring gate on leg two of the Volvo Ocean Race at 0340 GMT, adding another four points to their tally, bringing their total to 18. On their heels was Anders Lewander/SWE and his Nordic team racing Ericsson 3, crossing at 0651 and swiping another 3.5 points. They now have 8.5 points overall.

The wounded Green Dragon (Ian Walker/GBR) is still going in strong, although with one wing clipped when she broke her boom two days ago. She crossed at 0840 GMT, scoring three points (total now 14 points).

“We are thrilled to get third place and three points at the scoring gate,” said Green Dragon’s skipper, Ian Walker this morning. “This has been our focus since breaking the boom two days ago. We seem to be able to sail downwind with spinnakers quite well, and, even now, reaching with one reef seems OK. It is the upwind sailing that we must hope to avoid,” he said. The team hopes to start repairs on the boom once the temperature rises further so that the glue and resin they have onboard will cure. “I’m not wildly optimistic, but I think the lads are looking forward to the challenge,” says Walker. “I just have to stop them cutting the boat up in the process,” he laughed.

A good showing from the Russians on Kosatka (Andreas Hanakamp/AUT) who crossed just under an hour after Green Dragon at 0936 GMT, meant that a much-needed 2.5 points were added to their tally, bringing their overall score up to 6.5. Hanakamp and his team were very happy with their 2.5 points. The boat is as solid as the day is long, although Hanakamp says there is a certain luck factor involved with not breaking anything. “During the leaps we did in the bigger waves there were no scary noises from the structure of the boat, just the big bangs when you slam onto the water in 30 knots, which is scary and deafening in itself.”

Next through the gate was Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED) at 1140 GMT earning 2 points (total now 12 points). Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP) just pipped PUMA (Ken Read/USA) at the post, nine minutes apart. Telefónica Black earns 1.5 points (total now 8.5), while the limping PUMA collected just one point (total now 14 points).

The last boat to cross was Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP) at 1321 GMT, scoring 0.5 points – total now 4.5 points.

The wind has eased into the high teens and now the race focus shifts towards the finish in Cochin, India as the fleet points its bows north.

Tactics for the second half of leg two will be influenced by high pressure, which has been building slowly to the south of Madagascar since Tuesday, and which the fleet must skirt. Andreas Hanakamp says, “Having the right wind speed and angle is critical, even though the fleet will be compressed later on. This could well change, and, at the end, you want to come out of the compression as much ahead as possible.”

So, no holding back now, it is foot to the floor for the fleet. The position of the high will make for at least 12 hours of light winds along the rhumb-line course between the boats’ current positions and Cochin, but then the teams can look forward to a few days of trade wind sailing.

Moods have improved as the air temperature gets hotter and the boats begin to dry out. The Southern Ocean is officially left behind, until it makes its reappearance in leg five from Qingdao in China to Rio de Janeiro, which takes the fleet around the infamous Cape Horn.

Scoring Gate (check out the full scoring situation in our race data centre at http://www.volvooceanrace.org/rdc/ – choose the scoreboard tab).

Leg Two Day Six: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
(boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

Ericsson 3 SWE (Anders Lewander/SWE) DTF 2969 nm
PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) +8
Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +23
Green Dragon IRL/CHN (Ian Walker/GBR) +51
Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +65
Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) +89
Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) +95
Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) +192

Position reports are issued daily at 1300 GMT by email; however, positions are updated every three hours on www.volvooceanrace.org . Click on RESULTS at the top of the page to go straight to the points table and onboard data.

Puma behåller ledningen i Volvo Ocean Race och ligger på första plats på väg mot Indien. Erisscon 3 är uppe på andra plats och ligger bara 7 Nm efter Puma med en båtfart på 23 knop. Ericsson 4 är på tredje plats, 13 Nm efter Puma.

Det går verkligen undan när de åtta båtarna seglar mot Indien. Samtliga båtar seglar cirka 20 knop eller mer och ingen har halkat efter på samma sätt som under det första racet, då skillnaderna blev stora i de stora stiltjebältena runt ekvatorn.

Länk: www.volvooceanrace.org

Sveaskog och Nordic Footprints AB har skrivit ett avtal som löper i tre år. Avtalet avser en jakträttsupplåtelse för småvilt i området Vegån, sydost om Idre, på ca 1 600 hektar.

– Vi söker ständigt nya jaktmarker och fiskevatten för att kunna erbjuda befintliga och nya kunder olika naturupplevelser. Avtalet med Sveaskog ger oss den möjligheten vilket är mycket glädjande, säger Samuel Jacoby, Nordic Footprints AB.

Sveaskog har ett tydligt uppdrag att främja naturbaserad turism, vilket sker främst genom att upplåta mark och vatten till lokala turismföretagare.

– Samarbetet med Nordic Footprints har stor potential. Det område som företaget har sin bas i, södra Sälen till norra Idre, är ett attraktivt område för skidturism. Med företagets verksamhet förlängs turistsäsongen och turister kan erbjudas naturupplevelser och aktiviteter i området även under vår, sommar och höst, säger Gunilla Andersson, företagsupplåtare på Sveaskog.
Familjeföretaget Nordic Footprints startade år 2007 och erbjuder paketerade naturupplevelser med fokus på jakt, fiske och vandringar med kunniga guider.

Utgångspunkten är personlig service, små grupper och rika naturupplevelser. Jaktgästerna består av både inhemska jägare utan egen mark och utländska jägare som söker exklusiva jakter som skogsfågeljakt och ripjakt. Verksamheten idag sträcker sig från Norra Dalarna via Jämtland till Estland.

– På den aktuella marken finns det redan ett befintligt jaktlag för högvilt. Men genom våra tydliga avtal och genom samverkan mellan turistföretag och jaktlag kan vi göra marken tillgänglig för fler entreprenörer, säger Gunilla Andersson.

Länk: www.nordicfootprints.se

Kontaktpersoner:
Gunilla Andersson, företagsupplåtare Sveaskog Naturupplevelser AB, tfn 08-655 90 97
Samuel Jacoby, Nordic Footprints AB, tfn 0703-749074 alt 0280-84085

Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 3,3 miljoner hektar produktiv skogsmark och en ledande leverantör av timmer, massaved och biobränsle. Vi arbetar med markaffärer och tillhandahåller jakt och fiske samt mark för lokala entreprenörer inom naturbaserad turism. Genom att arbeta lönsamhetsinriktat med stor miljöhänsyn bidrar Sveaskog till en långsiktigt hållbar utveckling. Företaget omsätter 7 miljarder kronor och har cirka 730 anställda. Läs mer på www.sveaskog.se.

Kommentarer

bilden 11:30:20 2008-11-19

det är en död fisk.

einstein 21:27:31 2008-11-19

ja, en rödspätta.

Daniel 16:43:37 2008-11-20

suck

Simon Bank, Aftonbladet, Lasse Granqvist, Canal plus, och Chris Härenstam, SVT. Där har ni några av vinnarna av Guldskölden 2008 om man får tro oddsen hos spelbolaget Paf.

Det mest prestigefyllda priset, ”Sveriges bästa sportjournalist alla kategorier”, plockas i år hem av Lasse Granquist, som förra året tog fyra titlar när Guldskölden delades ut. Spelbolaget Paf håller honom som favorit framför utmanarna Simon Bank och Erik Niva på Aftonbladet.

Bank kommer dock inte att gå tomhänt från prisutdelningen. Han är favorit att vinna Guldskölden i kategorin ”Sveriges bästa krönikör”.

Pris till Strömberg

Bästa sportbloggare blir, enligt Paf, Henrik Rydström på FotbollsExpressen.se. Inom TV och radio förväntas även Chris Härenstam och Glenn Strömberg prisas för sina insatser under det gångna året.

Guldskölden delas ut i december av SvenskaFans.com. Vinnarna röstas fram av dem som besöker hemsidan.

Här är alla odds från www.paf.com:

Guldskölden 2008 – Sveriges bästa Sportbloggare

Henrik Rydström, FotbollsExpressen.se 2,75

Marcus Birro, FotbollsExpressen.se 3,25

Robert Laul, Aftonbladet.se 4,25

Erik Niva, Aftonbladet.se 5,00

Patrik Ekwall, Fotbollskanalen.se 7,00

Guldskölden 2008 – Sveriges bästa Sportkommentator

Chris Härenstam, SVT 2,50

Lasse Granqvist, Radiosporten/Canal Plus 2,75

Niklas Holmgren, Canal Plus 4,00

Roberto Vacchi, Eurosport 8,00

Jesper Hussfelt, TV4 10,00

Guldskölden 2008 – Sveriges bästa krönikör

Simon Bank, Aftonbladet 2,70

Marcus Birro, Expressen 4,00

Erik Niva, Aftonbladet 4,00

Mats Olsson, Expressen 4,00

Olof Lundh, Fotbollskanalen 8,00

Guldskölden 2008 – Sveriges bästa programledare

Lasse Granqvist, Canal Plus 2,20

André Pops, SVT 3,25

Ola Wenström, Viasat Sport 3,50

David Fjäll, SVT/FANTV 8,00

Nora Strandberg, Canal Plus 12,00

Guldskölden 2008 – Sveriges bästa sportjournalist alla kategorier

Lasse Granqvist, Radiosporten/Canal Plus 2,00

Simon Bank, Aftonbladet 3,50

Erik Niva, Aftonbladet 4,50

Roberto Vacchi, Eurosport 7,00

Olof Lundh, TV4/Fotbollskanalen 10,00

Guldskölden 2008 – Sweden’s Best Expert Commentator

Glenn Strömberg, SVT/Viasat Sport 2,10

Niklas Wikegård, SVT 2,50

Jens Fjällström, Canal Plus 3,75

Pontus Kåmark, TV4 15,00

Anders Adamson, Eurosport 25,00

Kommentarer

OMG 10:21:33 2008-11-18

simon bank? …. ….. . what?

Daniel 16:44:18 2008-11-20

ja, vemfan är Simon Bank?

Från och med nu kommer alla nya plottrar från Raymarine vara laddade med Navionics digitala sjökort. Redan vid leverans är de utrustade med kartografi över hela Europa.

– Detta sätter en helt ny standard som ingen annan är i närheten av. Våra kunder kommer verkligen få ytterligare mervärden och valuta för sina pengar, säger Henrik Kuhlman, försäljningsansvarig på Navship.

– Den inbyggda kartografin från Navionics har fått namnet Basic, vilket är missvisande, säger Henrik. Kartografin är allt annat än basic, alla detaljer finns med från 10 meters djup och grundare.

Själva kartbilden ser precis ut som vanliga papperskort och presenteras ”sömnlöst”, utan skarvar.

Nya A-seriens plottrar och kombinerade plotter/fishfinders är de första Raymarineprodukterna som levereras med inbyggd kartografi.

Länk: www.navship.se

Ericssonbåtarna har fallit tillbaka kraftigt i Volvo Ocean Race och ligger nu på femte respektive sjätte plats. I stället är Puma tillbaka i ledningen tillsammans med de båda spanskaTelefonicabåtarna.

En förändring kan dock vara på gång under dagen. Ericssons båda båtar har god fart och seglar snabbare än ledarna för tillfället. Eftersom det “bara” återstår knappt 3 700 Nm av delsträckan kommer det att bli en spännande segling de närmaste dagarna.

Länk: www.volvooceanrace.org

Vinnande bilder med humor Humor blev den vinnande ingrediensen i Båtlivs stora fototävling 2008. Trots att tema var ”Säkert Båtliv” innehöll ett stort antal av de insända bidragen väldigt mycket glädje och skratt. Folk drattade i vattnet tillhöger och vänster och många verkade ha kul på sjön.

Förstapriset går till Stefan Svensson (stora bilden) från Mariestad, som tog sin vinnarbild under ett besök vid Göta Kanal i år. Stefan har fångat en situation som alla båtmänniskor känner igen med glimten i ögat. Vem väjer för vem?

Andrapriset står Sven Olof Blomster (bilden nedan) från Västerås för. Han har skickat in ett par bidrag där man ser vad som kommer att ske, men där huvudpersonen får finna sig i händelseutvecklingen och i att bli blöt.

Vinsterna kommer i år från Nikon. Vinnaren får en Nikon D60 och andrapristagaren en Nikon Coolpix P5100.
Båtliv gratulerar vinnarna och tackar för alla insända bidrag och de tiotusentals röster som våra läsare står för.

Redaktionen

Andrapristagaren

Under oktober 2008 sålde Statoil 8,4 miljoner liter av etanolbränslet E85, en ökning med 0,4 procent sedan föregående månad och med 71 procent jämfört med oktober 2007. All etanolen i E85 var verifierat hållbar.

I dagsläget har Statoil 331 tankställen för E85. Drygt 28 procent av de bilar som nyregistrerades i Sverige i oktober 2008 var etanolbilar, enligt Bil Swedens statistik.

– Framtidens stationer kommer att ha flera olika drivmedel. Genom att erbjuda E85 möter vi efterfrågan från våra kunder som köpt miljöbilar, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör Statoil.

All Statoils svenska försäljning av etanolbränslet E85 är verifierat hållbar och kommer från brasilianska sockerrör.

– Den E85 vi säljer vid våra stationer är producerad under acceptabla arbetsförhållanden och koldioxidutsläppen minskar med minst 85 procent jämfört med bensin, säger Niclas Lundberg, drivmedelsansvarig Statoil.

Försäljning över Statoils stationer under oktober 2008 utgjordes till 10 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 57 procent, medan andelen diesel uppgick till 33 procent.

Statoils nationella försäljning av biodrivmedel under oktober 2008 minskade utsläppen av växthusgaser med 23 496 ton, motsvarande cirka 7 900 genomsnittliga bensindrivna personbilar. Att andelen diesel ökar, på bekostnad av bensin, leder också till minskade utsläpp, eftersom en dieselbil i genomsnitt släpper ut 18 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil, enligt Naturvårdsverket.

Från 1 november går E85 över till vinterkvalitet för att garantera att bilen startar utan problem även under vintern. Kvaliteten på Etanol E85 har fastställts i en svensk standard – SS 15 54 80 – som anger en sommar och en vinterkvalitet. Standarden har tagits fram i ett samarbete mellan bilindustrin, etanoltillverkare, myndigheter och oljebolag I E85 med vinterkvalitet ökar andelen bensin till 25 procent bensin istället för 15 procent. Ökad andel bensin innebär att skatten för E85 ökar vilket ger ett något högre pris. Eftersom bensin har ett högre energiinnehåll än etanol innebär det en viss kompensation i bränslekostnaden per mil beroende på det aktuella fordonets förbrukning.

Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport Vad har vi i tankarna?

Puma med skepparen Ken Read är kvar i ledningen. De båda svenska båtarna har klättrat uppåt i resultatlistan. För närvarande ligger Ericsson 3 på en tredje plats, endast 9 Nm efter Puma, medan Ericsson 4 ligger på femte plats, totalt 22 Nm efter Puma.

Eftersom det bara återstår drygt 3 000 Nm av den här delsträckan börjar det bli bråttom för den som vill ta en seger till etappmålet i Indien. Båtarna seglar för närvarande med cirka 20 knop båtfart.

Länk: www.volvooceanrace.org

Tillverkarna av världens mest stryktåliga mobiltelefon lanserar nu telefonen för friluftsentusiaster och människor som arbetar i tuffa miljöer. Sonim Technologies, som gjort den prisbelönta stryktåliga mobiltelefonen Sonim XP1 lanserar idag sitt senaste tillskott, Sonim XP3 som är världens första helt vattentäta GSM-mobiltelefon.

XP3:an har förstärkts ytterliggare och klarar nu ännu mer stryk än sin föregångare. Det mest anmärkningsvärda är att XP3 utan problem klarar 30 minuter under vatten. Dessutom har XP3 en IP-57 klassificering och en 810F Mil-Spec beteckning mot salt, dimma, luftfuktighet, transport och värme. Telefonen är robust in i minsta detalj, knappsatsen är till exempel testad att klara över 500 000 tryck.

– När vi lanserade Sonim XP1 förra året var det med en tydlig målsättning. Vi ville skapa telefoner för människor som jobbar och tillbringar sin fritid i väldigt tuffa miljöer. För dessa människor är telefonen ett redskap och inte en modeaccessoar. De behöver en telefon som klarar av naturens påfrestningar. Sonim XP3 fungerar utan problem mellan -20C och +60C, säger Bob Plaschke VD på Sonim.

Eftersom XP3 är ett kommunikationsverktyg som är till för att användas i tuffa miljöer är den utrustad med ett kraftfullt batteri på 1180 mAh som ger telefonen 5.5 timmars taltid och över 9 dagars standby-tid. Den är även utrustad med en stark ficklampa och extra hög volym på högtalaren för att nå fram i bullriga miljöer. Som ett ytterliggare bevis på Sonims tilltro på sina produkter kommer telefonen med en 3 års garanti utan förbehåll.

– Det spelar ingen roll hur du har sönder telefonen, Sonim ger dig en ny telefon utan att fråga vad som har hänt. Vi ser gärna att övriga i branschen vågar matcha vår garanti. Våra kunders behov har glömts bort av mobilbranschen. Vi har lyssnat på feedback från vår huvudmålgrupp såsom rörmokare, byggnadsarbetare och även personer inom räddningstjänsten. Det spelar ingen roll hur tufft klimat våra kunder befinner sig i. Vi levererar en telefon som utan problem klarar av alla påfrestningar, säger Plaschke.

Sonim XP3 finns inom kort i butik i Sverige, Australien, Tyskland, Holland, Storbritannien och Schweiz. Återförsäljare i Sverige är Dialect, Expert, RingUp, StjärnaFyrkant, Svenska Foder, Telia och The Phone House. Priset beräknas bli ca 399 EUR.

Länk: www.sonimxp3.com

Visste du att Östersjön är världens yngsta hav och att fosforläckaget från sedimenten i Östersjön är tre gånger större än det från land? Att Öresund är det enda område längs den svenska kusten som inte är överfiskat och att det saknas bra kartor över havsbotten? Att klimatet i framtiden kommer att förändra förhållandena i Östersjön, att kusterosionen på sina håll utgör ett stort hot mot våra stränder och att Sverige har ett stort kulturarv under havsytan?

I en unik ämnesöverskridande satsning samlar nu Lunds tekniska högskola (LTH) och Lunds universitet (LU) en stor del av sin havsrelaterade forskning under Havsportalen. Syftet med Havsportalen är dels att främja tvärvetenskaplig forskning inom LTH/LU och dels att förenkla samhällets kontakter med forskarna.

– Vi har en unik bredd inom havsforskningen i Lund som inte riktigt synts tidigare eftersom alla arbetat inom begränsade forskningsområden. Men när vi samlar forskningen tematiskt blir det tydligt vilken oerhörd kunskap och kompetens som finns vid LU, säger Kjell Andersson, teknisk geologi, som är en av initiativtagarna.

– Det handlar också om att sätta Lund på den nationella “marina kartan”, tidigare har det varit andra universitet som, åtminstone utåt sett, dominerat den marina forskningen, säger professor Svante Björck, kvartärgeologi.

Det finns mycket att vinna på ett tvärvetenskapligt perspektiv på havet eftersom allt hänger ihop. Vad som händer vid till exempel ett oljeutsläpp berör en mängd olika vetenskapliga discipliner, ekologi och fågelliv påverkas, men utsläppen hänger också samman med transporter och transporter hänger samman med hamnutveckling och vad kostar det en kommun om turister inte kan bada på ett år? Hur påverkar oljeutsläpp glasskiosken på stranden?

Visionen är att Havsportalen ska inspirera till nya och fortsatta tvärvetenskapliga samarbeten samt göra det enklare att få kontakt med havsforskare. Under invigningen den 26 november bjuder vi på seminarier om Östersjön och visar upp Lunds fantastiska kunskapsbredd inom det marina området.

Medverkande i Havsportalen idag: Analytisk kemi, Anestesiologi och intensivvård, Brandteknik och riskhantering, Byggproduktion, Elektrisk mätteknik, Historisk arkeologi, Juridicum, Kvartärgeologi, Limnologi, Livsmedelsekonomiska institutet, Marinbiologi, Matematisk statistik, Teknisk geologi, Teknisk vattenresurslära, Teoretisk ekologi, Zooekologi och Zoologisk cellbiologi.

Länk: www.lth.se/havsportalen