nyhetstest

Suzuki introducerar två nya och lätta motorer med power tilt på 15 hk respektive 20 hk. De båda nyheterna följer upp DF15A och DF20A, men är alltså en utveckling av dessa.

De nya maskinerna – DF15AT och DF20AT – ska börja produceras och därmed levereras i sommar. Vikten är låga 53,5 kg för DF20AT, vilket gör den till marknadens lättaste 20 hk utombordare med power tilt och den enda med EFI (Electronic Fuel Injection) och power tilt.

Samtliga nya DF15AT och DF20AT har EFI utan batteri.
Det nya EFI-systemet är kombinerat med Suzukis Lean Burn Fuel Control system, vilket ger enklare start och bättre svar vid acceleration och bättre bränsleekonomi.

Info: www.suzukimarin.se

Västsvenska Turistrådet, som är Västra Götalandsregionens helägda bolag med uppdrag att utveckla och marknadsföra Västra Götaland, välkomnar den möjlighet som skapas genom intresset för Camilla och hennes berättelser.

Ann-Charlotte Carlsson, Marknadsansvarig på Västsvenska Turistrådet berättar:

– Vi arbetar sedan nästan 15 år tillbaka med att sätta regionen på kartan och en del i detta inkluderar press&media, kampajer, webb och social media. Bara pressvärdet för regionen var i fjol 357 miljoner kronor. Vi ser nu ett väldigt stort intresse för Camilla och Nordic Noir som ger bra skjuts åt vårt arbete.

”Nordic Noir”, som är det populära samlingsnamnet på mörka och skrämmande kriminalromaner och deckare från Skandinavien, är en framgångssaga världen över och omfattar idag allt från tv serier, till filmer, kriminalromaner och deckare.

I Frankrike har Camilla Läckberg sålt över 1, 5 miljoner böcker, vilket gjort att den marknadsföring som Västsvenska Turistrådet har riktat mot den franska marknaden fokuserar på Camilla Läckbergs Fjällbacka och Bohuslän. I samband med bokläppet av Fyrvaktaren har Västsvenska Turistrådet tillsammans med VisitSweden, bokförlaget Actes Sud och Ryanair skapat kampanjaktiviteter.

I 150 000 exemplar av den nysläppta Fyrvaktaren kommer det att ligga ett bokmärke från Fjällbacka med en webbsida som hänvisar in till vår franska Fjällbackaskärgård sajt, som är en del av vastsverige.com. Tillsammans med bokförlaget Actes Sud och deras annonsering i magasinen Elle, Biba och Grazia har läsarna möjlighet att via en tävling vinna en resa till Bohuslän. Kampanjen marknadsförs också via Ryanairs kanaler för att öka trafiken mellan Paris Beauvais -Göteborg City Airport. Parallellt görs annonsering i dagspress i Parisområdet.

Men det är inte bara Frankrike som har visat intresse. Även italienska Vanity Far var på pressbesök i Fjällbacka tidigt i år och publicerade artikeln i samband med att Fyrvaktaren släpptes i Italien. Brittiska the Independent och Sainsburys magasin har också besökt Fjällbacka och publicerat i samband med boksläpp. Spaniens största dagstidning El Mundo med 2 miljoner läsare, skrev en artikel om Camilla Läckbergs Fjällbacka i reportageserien ” en resa med döden i hälarna”. Norska magasinet Kamille skrev artikeln ”Vem tör dra till Fjälbacka?” och norska TV2 har gjort inslag om både Fjällbacka och Väderöarna. Även det utländska researrangörerna som pakterar resor till Sverige lägger allt oftare in Fjällbacka och Bohuslän och refererar till Camilla Läckbergs böcker.

TV-serien ”Fjällbacka Murders” har sålts i flertalet länder, bland annat i Frankrike och Tyskland, vilket förhoppningsvis kommer att skapa ett ännu större intresse från utlandet när avsnitten börjar sändas.

Parallellt skapas nya upplevelser
Är Fjällbacka redo? Ett ökat intresse följs också av fler besökare och övernattande gäster, vilket hotellen och övriga näringen välkomnar. Besökarna vill kunna uppleva de miljöer som böckerna och filmerna beskriver. Vad görs för att uppfylla detta?

I drygt ett år har näringen tillsammans med Tanums kommun och Västsvenska Turistrådet arbetat med affärs- och produktutveckling i Fjällbackaområdet. Målet är att skapa upplevelser under hela året och inte bara under just högsäsongen i juli. Besökare kan nu uppleva gourmetmåltider baserade på Camilla Läckbergs kokbok på Bryggan Fjällbacka, delta i svensk kräftskiva på Väderöarna, gå guidade Fjällbacka- turer i Camilla Läckbergs fotspår och mycket mer. Det har även tagits fram en folder på svenska, tyska och engelska, som beskriver en vacker promenad i området, med mordplatserna är utpekade. Detta är dock bara en början på ett långsiktigt destinationsutvecklings-arbete.

Johan Engström, Affärsutvecklare på Västsvenska Turistrådet poängterar:
– För att skapa tillväxt så måste marknadsföringen också mötas upp med affärs- och destinationsutveckling. Förväntningarna hos dagens resenärer är höga och kvaliteten i leveransen måste vara på topp. För att lyckas är man beroende av samverkan, att hela destinationen fungerar.

Foto: Lisa Nestorson

Nu är det klart att en av världens mest kända fritidsbåtstillverkare – engelska Sunseeker International – köps av en kinesisk företagsgrupp. Det är konglomeratet Dalian Wanda Group som har köpt 91,81 procent av aktierna i Sunseeker för 320 miljoner engelska pund, det vill säga över 3,2 miljarder svenskar kr, uppger branschtidningen International Boat Industry (IBI).

Därmed har en lång period av rykten kring Sunseeker tagit slut. Buden har varit många om vem som skulle köpa Sunseeker, som är ett av de mest framgångsrika engelska varven samtidigt som företaget inte har gett sina ägare några vinster på ett antal år.

Förutom de aktier som Wanda köper ska Sunseekers ledning köpa återstoden av aktierna, det vill säga 8,19 procent. Sunseeker, som har över 2 000 anställda, kommer även i fortsättningen att vara ett brittiskt företag med huvudkontor i Poole i Dorset på den engelska sydkusten.

– Genom köpet fördjupas Wandas internationella inflytande och gör att företaget flyttar fram sina positioner inom den globala lyxmarknaden, underhållning och turism. Det är ett viktigt steg för utvecklingen av vår verksamhet, säger Wandas ordförande, Wang Jianlin.

Den nuvarande ledningen för Sunseeker kommer att ingå i Sunseekers styrelse och Robert Braithwaite, företagets grundare, kommer att vara engagerad i företaget även i fortsättningen.

– Vi tycker att det är spännande att bli en del av Wandafamiljen, säger Stewart McIntyre, Sunseekers vd.
– Stödet från Wanda kommer att hjälpa oss när Sunseeker kommer in på den enorma och snabbt växande marknaden för lyxprodukter i Kina.

Konglomeratet Wanda investerar även i anat än båtar. Tillsammans med fastighetsbolaget Green Property ska de utveckla ett astighetsprojekt inklusive ett femstjärnigt hotell i centrala London. Wanda äger även sedan 2012 bland annat USA:s nästa största biokedja, AMC Entertainment Holdings Inc, som köptes för 2,6 miljarder US-dollar.

2012 hade Dalian Wanda Group tillgångar på motsvarande 300 miljarder kr och en omsättning på 142 miljarder kr.

Bilden:
Sunseeker Predator 108.

Engelska Fairline Boats har en helt ny flybridgebåt på gång i storleksklassen under 50 50 fot. Nyheten ska presenteras senare i år och den kommer att heta Fairline Squadron 48.

De engelska båtvarven bygger av tradition ganska stora båtar även med flybridge., så även Fairline, vars nya Squadron 48 blir de näst minsta i en serie som består av fem modeller på 42 till 78 fot.

Den nya båten är egentligen 49 fot om man räknar med badbrygga och peke. Trots att den ”bara” är knappt 15 m lång har den samma kännetecken som sina större syskon med bland annat stora fönsterpartier, som trots att de är mörkt tonade ändå släpper in gott om ljus i båten.

Fairline Squadron 48 kommer att erbjudas med två eller tre kabiner beroende på kundens önskemål. Även i övrigt kan köparen påverka inredningen på många olika sätt.

Pentryt är placerat på nedre däck, vilket ger maximalt utrymme i salongen. Troligen lagar ägarna av båtar som den här ganska lite mat ombord varför det är viktigare med stora gemenskapsytor än ett rejält pentry.

Flybridgen är väl tilltagen med fyra sittplatser i färdriktningen samt en stor L-soffa som även kan användas som solsäng.

Som standard utrustas den nya båten med två stycken dieselmotorer från Volvo Penta, D6-435 med IPS600 på totalt 870 hk.

Info: www.fairline.com

Knäna är den kroppsdel som skadas mest för seglare på elitnivå. Skadorna beror framför allt på överbelastning, och uppkommer oftast under fysträningen. Det visar en ny studie från Sahlgrenska akademin.

– Det finns studier om skaderisken för många andra sporter, men inte för jollesegling. Med mer kunskap kan det tas fram rekommendationer för att förebygga skador hos seglarna, säger Lena Bøymo-Having, som genomfört studien vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

I studien har forskarna följt 42 seglare, verksamma i landslaget eller studerande vid något av de svenska seglargymnasierna. Resultatet visar att bara drygt tjugo procent av de skador som seglarna rapporterade under det år som studien pågick berodde på olyckor eller annat yttre våld. I fyra av fem fall berodde skadan istället på överbelastning. Totalt sett var det knäna som tog mest stryk bland seglarna, men studien visar att risken för skador ser olika ut för yngre och äldre seglare.

– De yngre seglarna har mer besvär från rygg och bål, medan landslagsseglarna som är något äldre ofta skadar axlar och skuldror, säger Lena Bøymo-Having.
Studien visar att seglarnas skador sällan inträffar under tävling. Istället är det under fysträningen, det vill säga den träning som ska stärka bland annat styrkan, uthålligheten och rörligheten, som skaderisken är störst.

En stor majoritet av seglarna i studien hade en seglingscoach, men bara lite drygt var tredje hade en fystränare.

– Seglare behöver få personliga träningsprogram, anpassade efter just deras behov. Vi kan också dra slutsatsen att olika grupper av seglare kan behöva olika typer av skadeförebyggande träning, säger Lena Bøymo-Having.

Artikeln A prospective study on dinghy sailors’ training habits and injury incidence with a comparison between elite sailor and club sailor during a 12-month period publiceras i tidskriften British journal of sports medicine.

Länk till artikel: http://bjsm.bmj.com/content/early/2013/05/13/bjsports-2012-091841.abstract

Den årliga kontrollen av sjömärkena i Vänern är försenad. Orsaken är den långa isvintern. Alla fritidsskeppare i Vänern uppmanas därför att navigera med goda marginaler.

– Det finns risk för utmärkningen i vissa farleder är felaktig, säger Ingvar Dyberg, Sjöfartsverkets chef för farledshållning på Vänern.

Varje vår kontrolleras alla flytande sjömärken som Sjöfartsverket har driftansvar för utmed de svenska kusterna samt i Vänern, Mälaren och Hjälmaren. Totalt rör det sig om cirka 6000 prickar och bojar som besiktigas, åtgärdas och positioneras.

Varje vinter orsakar isen skador på utmärkningen och i vissa fall händer det att prickar och bojar flyttas av isen. Årets isvinter var mycket sen med maximal isutbredning i Vänern först i början av april. Sjöfartsverket arbetsfartyg Scandica assisterade som isbrytare i Vänern till och med vecka 16. På grund av den sena isvintern är vårutprickningen i Vänern försenad.

– De stora farlederna för yrkestrafiken är i ordning, där är sjömärkena kontrollerade. Men i de mindre farlederna och i de grundare vattnen, särskilt i områdena Kristinehamn-Karlstad samt Åmål-Säffle, har vi inte hunnit kontrollera all utmärkning än, säger Ingvar Dyberg.

Just nu finns arbetsfartygen Candela, Polstjärnan och Fyrbjörn i Vänern. Sjöfartsverket räknar med att våröversynen i sjön kommer att vara klar i början av juli. Till dess rekommenderas särskild försiktighet för alla fritidsskeppare som ger sig ut på Vänern.

– Ta det lugnt och navigera med extra goda marginaler. Avbrutna prickar som står strax under vattenytan är ett annat problem som vi åtgärdar först när rapporter kommer till oss. Fasta sjösäkerhetsanordningar som landbaserade fyrar, märken och kumlar flyttar inte på sig på grund av isen och kan vara goda verktyg. Se också till att ha uppdaterade navigationshjälpmedel ombord, allra helst båtsportkort för aktuellt område, säger Ingvar Dyberg.

ÖTILLÖ har på några få år vuxit från en okänd tävling för ett litet antal frälsta till ett evenemang med internationell ryktbarhet. En förutsättning för genomförandet är en ren och frisk skärgård. Därför engagerar sig nu ÖTILLÖ som stödjande partner i Inititativet Hållbara Hav. I samarbetet ingår att Tre Kronor af Stockholm medverkar som åskådarbåt under tävlingen 2013.

ÖTILLÖ är en av världens hårdaste endagstävlingar där 120 tvåmannalag ska ta sig en sträcka på 75 kilometer i Stockholms skärgård, 65 kilometer är löpning och 10 kilometer är simning över öppet vatten mellan 26 öar. Tävlingen genomfördes första gången 2006 och har nu nått en bredare internationell spridning med lag från ett dussin nationer.

Initiativet Hållbara Hav arbetar för ett friskare Östersjön och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Våra verktyg är miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” om miljögifter och kemikalier, fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Huvudpartner till Initiativet Hållbara Hav är TeliaSonera

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits.

Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid. I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.

Info: www.hallbarahav.nu

Foto: Jakob Edholm otillo2012

Att öka och förbättra skyddet av Östersjön är en viktig del i WWF:s sommarkampanj ”Svenska Pärlor” som syftar till att öka arealen och höja kvalitén av skyddad natur i Sverige – och det finns ett starkt stöd för det. En färsk undersökning visar att hela 62 procent anser att Östersjön borde bli en fråga vid nästa val. Idag är enligt Naturvårdsverket endast 5 procent av Sveriges havsområden skyddade.

– Östersjön är fantastisk men varken havet eller flera av de djurarter som lever i det mår speciellt bra. Målet med Svenska Pärlor är att öka naturskyddet i Sverige på bred front. Vi behöver hjälp att höras i frågan. Därför uppmanar jag alla att gå in på vår hemsida och visa vilka naturpärlor som vi borde skydda – så berättar vi det för politikerna, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

Enligt Naturvårdsverket är miljömålen för Östersjön inte möjliga att nå till 2020 med idag beslutade eller planerade styrmedel.

De främsta hoten för Östersjön är övergödningen, minskande fiskbestånd, miljögifter och sjöfarten. Övergödningen har resulterat i att utbredningen av syrefria havsbottnar har tredubblats under 2000-talet. De döda havsbottnarna ligger nu på en nivå som aldrig tidigare dokumenterats och motsvarar en yta av Danmarks storlek. Samtidigt har regeringen dragit tillbaka de pengar som fanns avsatta för lokala åtgärder för att minska problemen.

WWF:s undersökning visar att 96 procent anser att det är viktigt eller mycket viktigt att Sverige arbetar aktivt med att åtgärda problemet med Östersjöns döda havsbottnar.

– Stora insatser har faktiskt redan har gjorts för Östersjön. Till exempel har utsläppen minskat genom nya reningsverk och flera viktiga miljöinsatser inom jordbruket har implementerats. Ändå krävs det omgående kraftfulla åtgärder för att havsmiljön ska kunna förbättras, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.

WWF:s undersökning visar vidare att 61 procent tror att politikerna inte gör vad de kan för Östersjön. 91 respektive 92 procent – en klar majoritet – tycker det är viktigt eller mycket viktigt att politikerna ska satsa mer resurser och instifta starkare lagar för att uppnå satta miljömål för Östersjön.

Några Östersjö-pärlor som hittills har nominerats på Svenska Pärlors kampanjsajt är Svenska Högarna i Stockholms skärgård, Grisslehamn och Digerhuvud vid Gotland.

Läs mer på: www.wwf.se/svenskaparlor

Fakta om undersökningen:
Undersökningen genomfördes under april 2013 i Cints on-line paneler. Enkäten bestod av slutna frågor. Undersökningen är riksrepresentativ med hänsyn till kön, ålder och geografiska regioner. Undersökningen baseras på 1000 respondenter.

Den flexibla mångkämpen Buster X för sju personer är Fiskars Boats största nyhet för modellåret 2014. Den strax över fem meter långa öppna båten är lillebror till Buster XL som harblivit väl emottagen bland kunder och journalister. I utvecklingen av Buster X prioriterades goda och flexibla utrymmen samt utmärkt sjöduglighet.

”Vi kommer att fortsätta vårt långsiktiga utvecklingsarbete vars resultat är synliga på Buster SuperMagnum och på den nya Buster Cabin. Båten har ännu bättre egenskaper i grov sjö och även ergonomin har utvecklats. På Buster X skrovet har vi lyckats förena utmärkt sjöduglighet med en mycket låg planingströskel både när båten är tungt lastad eller vid lägremotoreffekt”, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Fiskars båtaffärsverksamhet.

Även låg motoreffekt räcker till
Den första modellen av Buster X lanserades år 2006 och den nya modellen är helt förnyad. Båten har blivit 10 centimeter längre, men vikten är samma som tidigare, 480 kilo.

Båtens ökade längd och det nya skrovet ger ännu bättre köregenskaper och klart ökade innerutrymmen. Båten är behagligt stabil även i hamn.

Även den minsta rekommenderade motoreffekten är tillräcklig för Buster X. Båten börjar plana utan problem redan med en 50 hästkrafters utombordsmotor och med sju personer ombord. Med den största 70 hk motor är topphastigheten 33–34 knop. Förarergonomin är utmärkt både när man står och sitter.

Väl skyddad och rymlig planlösning
Buster X har mycket rymliga och flexibla innerutrymmen. Den ökade längden har utnyttjats till fullo i sittbrunnen bakom pulpeterna.

Båtens plexivindrutor sträcker sig runt båtens sidor och skyddar även baksätespassagerare mot vind och vatten. Den fasta dubbeldörren är standard. I förarpulpeten kan man flushmontera en 8 tums plotter.

Det nya kapellgaraget, vars lock fungerar som ryggstöd för akter soffan, tar betydligt mindre plats och ger mer utrymme för passagerarna vid aktersoffan. Akterns sitt/stuvboxar kan tas bort, vilket ger mer utrymme för fiske, lastning av båten eller för transport av skrymmande last.

Båten har en fast bränsletank som rymmer 100 liter, vilket ger Buster X klassens bästa aktionsradie, oavsett motorstorlek. I aktern finns praktiska akterplattformar för exempelvis bad. I standardutrustningen ingår NFB-styrning som ger exakt och komfortabel styrning. Som tillval kan fås trimplan.

Den nya Buster X presenteras till allmänheten på båtutställningar under hösten 2013.

Buster X 2014
Läng 5,25 m
Bredd 2,01 m
Torrvikt 480
Bottens v-vinkel 20,5°
Rek motoreffekt 50–70 hk
Rekommenderat pris 17 490 €

Team Victorys Arif Al Zaffain och Mohammed Al Marri leder VM för Class 1-båtarna efter seger i Turkiets Grand Prix, som kördes i Istanbul i helgen. Paret hade en trög start vid tävlingarna, men sista racet tog dem hem med ledning från start till mål.

Här är den engelska pressreleasen från tävlingarna.

The Dubai pairing led from the flag and were pulling away from race 1 winners’ HUB Team Australia and LFFendi10, when the race was red-flagged after Team Abu Dhabi’s Faleh Al Mansoori and Rashed Al Tayer hooked and turned over on lap 2, forcing the second restart of the weekend – both drivers emerging from the upturned boat unhurt.

From the restart the defending Champions were immediately in control. They took their short laps immediately and by mid race had opened up a 20-second lead which they maintained for the remainder of the 16-lap race, going on to take their third win of the season and move back into the Championship lead. “Yesterday was not our day and today was. The target was to be in front all race and we were,” said Al Zaffain. “We had the perfect set-up today and were able to concentrate on what was in front of us and not what was behind us.”

The fight for the remaining podium places was between HUB Team Australia and LFFendi10, and despite a poor restart the battle was won by the Italians Luca Formilli Fendi and Giovanni Carpitella as early as lap 5, opening up and maintaining a 10-second lead to the chequered flag. “Nothing broke this time but still we had a problem with the exhaust at the start and initially lost time to seven, but Victory was already gone so we had no chance to try and catch them,” said Carpitella. “We have to resolve this problem before Terracina but it was good to get on the podium after yesterday.”

For yesterday’s victors and briefly the Championship leaders’ there was to be no repeat win, but a second podium puts them in second place just two points behind Victory. “We had hoped it was going to be rougher than that,” said Willaton. “It was my mistake. It looked like it was going to blow up so we went down a gear set, but it wasn’t to be. But all in all we have had a good weekend.”

Behind the front runners a three-way dice ensued between LFFendi8, Poliform and FA.RO.ACCIAI, with Poliform’s Tarik Oktem and Giampaolo Montavoci enjoying a brief spell in the spotlight in third place, then holding fourth before technical problems ended their race on lap nine.

Poliform’s woes allowed LFFendi8’s Miles Jennings and Alfredo Amato in to move up into fourth spot and round off a good weekend for Fendi Racing, with Gian Maria Gabbiani and Luca Nicolini again able to maintain their consecutive run of points finishes with fifth.

There was disappointment for Ugur Isik and Christian Zaborowski after yesterday’s podium-second, failing to make the restart with engine problems.

TURKISH GRAND PRIX – RACE 2- results

1. 3 Victory – A Al Zaffain (UAE) / M Al Marri (UAE) – 50.10.19s
2 . 10 LFFendi10 – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 00.22.45s
3. 7 HUB Team Australia – D Nicholson (AUS) / R Willaton (AUS) + 00.31.67s
4. 8 LFFendi8 – M Jennings (GBR) / A Amato (ITA) + 02.25.00s
5. 23 FA.RO. ACCIAI – G M Gabbiani (ITA) / L Nicolini (ITA) + 1 lap
91 Zabo-Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) – dnf
74 Poliform – T Oktem (TUR) / G Montavoci (SUI) – dnf
5 Team Abu Dhabi – F Al Mansoori (UAE) / R Al Tayer (UAE) – dnf

WORLD CHAMPIONSHIP – after round 2
1. 3 Victory Team – 62pts 2. 7 HUB Team Australia – 60pts 3. 10 FFendi10 – 48pts 4. 91 Zabo-Isiklar – 34pts 5. 23 FA.RO ACCIAI – 30pts 6. 8 LFFendi8 21pts 7. Team Abu Dhabi – 18pts 8. 74 Poliform 14pts 14.

Promarina AB tog 1 maj över både Oskarshamns Marina och den kommunala gästhamnen vid Brädholmen. – Vi är väldigt glada över samarbetet – gästhamnen har en stor utvecklingspotential. Vi räknar med att både utöka hamnen och servicefunktionerna redan nästa år, säger Promarinas vd Mats Bylund

Promarina har länge förhandlat med Oskarshamns kommun och är nu överens om att arrendera gästhamnen i 25 år. Avtalet innefattar de två gästhamnsbryggorna, servicebyggnaden, gästhamnskontoret, ett vattenområde samt två kajer, som Promarina kommer att utveckla. Förutom den nuvarande hamnen har Promarina också option på att ytterligare utveckla fritidshamnen när Gotlandsterminalen flyttar längre ut i hamnområdet.

– En nyhet besökarna kommer att märka redan i sommar är att vi ständigt har personal på plats under högsäsong. Vi kommer att satsa mycket på ett bra bemötande, och planerar att lyfta servicefunktionerna nästa år – framför allt hamnkontor, toaletter och duschar, säger Mats Bylund.

Samtidigt tar Promarina också över Oskarshamns Marina, som är ett servicevarv med vinterförvaring och en komplett båttillbehörsbutik. Upptagningsområdet sträcker sig från Västervik ner till Kalmar och även in i landet, tack vare det centrala läget längs kusten och bra kommunikationer landvägen.

– Vid övertagandet ingår 5 000 kvadratmeter outnyttjad arrendemark intill marinan, och vi kommer att utveckla marinan så fort det bara går – bland annat vinterförvaringen för den här delen av Smålandskusten.

Promarina AB sköter driften av tretton gästhamnar, vinterförvaringar och marinor runt om i Sverige. Det är Arkösund, Norrköping, Uddevalla, Västervik, Sopot, Oskarshamn, Furusund, Mariefred, Norrtälje, Oxelösund, Strängnäs, Wallhamn och Rindö Hamn. Promarina tillhör Viamarekoncernen där även bland annat Stockholmradio, Sjöassistans, Sjöklar Kustakademi, Seapilot och Seglarhotellet i Sandhamn ingår.

För att fira sitt 40-årsjubileum öppnar nu Volvo Ocean Race en fotoutställning som tar ett nytt grepp på världens främsta jordenruntkappsegling.

Utställningen visas på Volvo Ocean Race Museet i Alicante, Spanien från fredagen den 14 juni fram till den 28 februari 2014 och visar 40 foton som berättar historien om tävlingen som startade som Whitbread den 8 september 1973 och än idag är sportvärldens mest utmanade test utav lagarbete, skicklighet och uthållighet.

Bilderna kommer från många olika håll inklusive Onboard Reporters, tidigare deltagare i tävlingen och tävlingsfotografer, och en bild dök upp genom en kampanj på Facebook.

Precis som bilderna visar är det mycket som har hänt i tävlingen på 40 år. Jeans och skjortor har bytts ut mot högteknologisk överlevnadsutrustning, träinredningar är idag avskalade kolfiberskal och nakna seglare navigerar inte länge med sextant och död räkning.

Samtidigt är det tydligt på bilderna att tävlingens kärna inte har ändrats alls. Avsked och återseenden är fortfarande känsloladdade, ansträngningen och utmattningen lika fullständig då som nu.

Några av seglarna som presenteras är sanna legender – ikoner som Conny van Rietschoten, Sir Peter Blake, Skip Novak och Eric Tabarly – medan andra har glömts bort.

Vid sidan av dem fokuserar utställningen på fans, familjemedlemmar och andra människor som har anknytning till tävlingen som berört så många.
Alla stora seglare i Volvo Ocean Race finns inte representerade, och det är långt från en kronologisk genomgång av tävlingens historia, men alla stora teman finns med.

– Volvo Ocean Race har alltid handlat om mod, hängivenhet och tilliten som seglarna ger varandra när de kappseglar runt jorden – vetskapen om att utan varandra kommer de aldrig att lyckas. Det är vad bilderna bevisar, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.
40 years, 40 Facebook

Den 40:e bilden i tävlingen kom in till oss efter att vi sjösatte en skattjakt på Facebook och vår hemsida. Vi bad helt enkelt våra fans skicka in bilder de hade som fokuserade på ansikten knutna till tävlingen och på människor snarare än båtar.

– Vi fick en rad fantastiska bilder men blev helt tagna på sängen när vi fick in en bild från en tidigare deltagare i tävlingen vid namn Anders Odelberg. Han deltog ombord på en svensk båt 1981-82 och hans bild ”Ismannen” passar perfekt med vårt tema det vill säga; på ytan har mycket ändrats med tävlingens kärna är exakt den samma.
Info: www.volvooceanrace.com

Helgen 15-18 juni är det dags för de svenska juniormästerskapen i segling. För första gången någonsin är Accessklassen, som seglas av barn och unga med funktionsnedsättning, med i tävlingen.

Arrangemanget är ett samarbete mellan organisationen för Junior-SM och GKSS-Accessability center.
Juniormästerskapet 2013 i access-jolle i seglas på vattnet utanför GKSS-hamnen.

Programmet ser ut enligt följande:
Lördag 15 juni seglingar 10.00 – 15.00
Söndag 16 juni seglingar 10.00 – 14.00
Måndag 17 juni seglingar 10.00 – 15.00
Tisdag 18 juni finalseglingar 10.00 – 12.00

Prisutdelning sker vid Volvo Arendal klockan 14. Du hiitttar länken för vägbeskrivning till prisutdelningen här.
http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/VALKOMMENTILLJSMIGOTEBORG/Om/Hittahit/

Detta är första gången det finns en klass för den som har en funktionsnedsättning. Se mer info här:
http://www.svensksegling.se/Startsidesnyheter1/2013/2akvartal/JuniorSMoppnasforfler

Du kan läsa mera om JSM för junior på http://www.svensksegling.se/JuniorSM/

Foto: GKSS.

I en riksomfattande uttagning kommer tio av landets snyggaste bilar till Ronneby Brunnspark och finalen i ”Sveriges Snyggaste Bil 2013.” För den traditionella skönhetstävlingen för bilar, som arrangeras av Förlags AB Albinsson & Sjöberg för 38:e året i följd, förläggs finalen ännu en gång till Nostalgia Festival i Ronneby den 29 juni. Festivalen fortsätter dagen därpå genom Fri fart i Ronnebyån med klassiska racerbåtar.

– Bland flera hundra anmälda bilar har juryn tagit ut tio finalister genom omröstning på sverigessnyggastebil.se samt i Bilsport Classic Magazine. Under själva festivalen avgörs sedan vilken bil som erövrar den prestigefyllda titeln, säger projektledaren Magnus Karlsson.

Det är femte gången finalen, som alternerar runt i landet, avgörs i Ronneby. Förra året vanns tävlingen av Peter Fredriksson från Kode med sin Cadillac från 1947.

De främsta i tävlingen kommer att gå vidare till finalen i ”Skandinavias Flotteste Bil” på Oslo Motor Show i slutet av oktober där de snyggaste bilarna från Sverige, Norge och Danmark tävlar.

Lördag 15 juni blir det Båtens Dag i Kåge Båtklubbs hamn. Arrangemanget hålls kl. 11.00–15.00. Bland de medverkande finns representanter från föreningen Mörkrets och Kylans Glada Vänner och projektet Boundless Bothnian Bay. På programmet står bland annat isbad i sommarvärmen.

Inspirerade av det första afrikanska mästerskapet i issimning, som Mörkrets och Kylans Glada Vänner i maj genomförde i Uganda tillsammans med Big Steve from England, lanseras nu en ny aktivitet. Det handlar då om något så exotisk som sommarisbad i badtunna.

Under Båtens Dag i Kåge kommer föreningen, tillsammans med projektet Boundless Bothnian Bay, att erbjuda besökarna ett dopp i en badtunna fylld med två ton is. Arrangörerna garanterar en extremt cool upplevelse som blir en bra uppvärmning (nerkylning) inför nästa skandinaviska mästerskap i vintersimning som arrangeras i Skellefteå den 8 februari 2014.

Boundless Bothnian Bay, Gränslösa Bottenviken, är ett samarbetsprojekt mellan Sverige och Finland. Målet med projektet är att skapa ett enhetligt område med välkända attraktioner och utmärkt service.

Projektet ska stärka och utveckla Bottenvikens kustområde och dess öar som ett viktigt besöksmål och en kraftkälla för både företag, lokalbefolkning, besökare och områdets beslutsfattare. Medverkande i projektet är kommunerna som ingår i Bottenviksbågen, från Skellefteå till Karleby.

Foto: Olat Schneider.

Numera kan sten och mindre bergknallar enkelt tas bort på tomter och fastigheter, och husägare kan bygga garage och pool där det tidigare var berg i dagern. Med en hel ny, skonsam teknik med krutpatroner spräcks oönskade bumlingar bort. Tekniken kan bland annat användas för att bygga hamnanläggningar.

Den tid då högexplosiv dynamit var enda alternativet är förbi. Tekniken med stenspräckning används till och med för arbeten inomhus!

Många är de villaägare som stått på den egna tomten och önskat bort en stor sten eller en bit av ett berg. De kanske skulle vilja bygga en nerfart till garaget just där stenen sticker upp. Alternativt hade de önskat bygga en pool nedsänkt i marken.

Nu är det fullt möjligt att åtgärda. Detta utan att man tvingas använda dynamit då man samtidigt riskerar vibrationsskador på grannens hus.

Sedan sex-sju år tillbaka används Simplexmetoden inom spräckning, som alltså är en revolution inom branschen. Intresset för den nya spräcktekniken har vuxit enormt på bara några få år. 5.000 entreprenörer och markarbetare använder sig idag mer eller mindre frekvent av tekniken med stenspräckning, Simplex, ett världspatent som tagits fram av företaget Power Tools i Herrljunga.

Efterfrågan bland kunderna är stor. Idag spräcker man med hjälp av den nya tekniken nära husgrunder och vattenledningar, nära fjärrvärmeledningar och elledningar.

Båtägare har upptäckt att spräckningsmetoden går att använda för att få en vettig hamn. Stenar kan alltså spräckas även under vatten.

Det sker heller inga vibrationer i marken när en spräckning utförs. Det gör tidskrävande och dyra besiktningar av hus inom områden där arbetet utförs helt onödiga. Det måste annars ske när sprängning sker med dynamit.

Dynamiten orsaker vibrationer som fortplantas i berget och dessa vibrationer kan skada hus som ligger långt från sprängningsplatsen, även hundratals meter därifrån.

En del har tidigare använt sig av så kallad ”snigeldynamit”, men det är en gammaldags metod som tar tid och den är dessutom ojämn vad gäller resultatet.

– Metoden är populär bland sommarstugeägare i Bohuslän som kan utöka sina hus med en extra våning. De bygger nedåt, berättar marknadschef Malin Bengtsson.

Spräckning är så skonsam att det till och med används inomhus. Ett tillfälle var när ett hisschakt på fyra gånger fyra meter byggdes i Borås kulturhus. Ett annat spräckningsarbete utfördes i Forsmarks kärnkraftverk.
Ytterligare ett spektakulärt bygge var en tunnel under Stureplan i Stockholm. Det är en underjordisk gång mellan två huskroppar. Arbetet kunde ske utan att vare sig bilister eller gångtrafikanter märkte något. Möjligheterna är snart sagt oändliga.

Bilderna:

Ny metod att skonsamt ta bort sten och berg på tomten öppnar helt nya möjligheter för villaägare. Här visar Peter Persson, Power Tools, hur han enkelt tar bort en oönskad sten i trädgården – bara några meter från ett boningshus! FOTO: JERRY STRIDH

Under bråkdelar av en sekund sker en explosion som delar en oönskad sten som sedan enkelt plockas bort från trädgården. FOTO: JERRY STRIDH

Kommande vinter ska yachtfotografen Morten Strauch ta en rejäl promenad. Han ska gå cirka 90 mil längs hela Danmarks kust. Målet är att fotografera landskapet vintertid. Resultatet kommer att bli både en fotobok och visningar i olika showrooms.

Promenaden startar i november med att Morten Strauch går längs Jyllands kust och därefter fortsätter i totalt minst i tre månader. Packningen ska bara innehålla det allra nödvändigaste och hans kamerautrustning.

– Jag har planerat det här projektet väldigt länge och är väldigt glad för att det går att genomföra den här drömmen, säger Morten Strauch, vars mor är från Danmark.

Till sin hjälp har han flera partners, bland andra Visit Denmark (www.visitdenmark.de ), Land und Meer (www.landundmeer.de) och Twenty8Two Media (www.twenty8twomedia.com).

Den kommande fotoutställningen kommer att visas i Danmark och Nordtyskland i minst åtta städer. Fotoboken planeras att ges ut på flera språk våren 2014.

Info: http://danishcoastproject.com

Facebook: https://www.facebook.com/DanishCoastProject

– Invigning av flera satsningar på Utös kulturarv Under 2013 har Skärgårdsstiftelsen gjort flera satsningar på att lyfta fram Utös unika kulturarv. Idag invigs Utös signum, den nyrenoverade kvarnen, liksom Prästbacken som leder upp till Utö värdshus. Dessutom finns flera nya informationsskyltar på plats med QR-koder kopplade till kulturhistoriska dramatiseringar och nya skyltar till barnens Utöstig.

– Det är mycket roligt att vi nu har påbörjat arbetet med att lyfta fram den speciella kulturhistoria som skärgården bjuder, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg. Skärgårdsstiftelsens mål är att alla våra publika områden ska ha informationsskyltar som beskriver det besökarna kan uppleva på ön. Tillgängliga skyltar med taktil text och QR-koder som hänvisar till dramatiseringar av historiska händelser ger också fler besökare ökade möjligheter till upplevelser av sitt besök. Utö är en ö som ska kunna ge alla besökare något extra intressant minne att ta med sig hem.

Utö kvarn är en av skärgårdens mest kända siluetter som under flera år varit stängd för besökare eftersom trädäcket runt kvarnen varit genomruttet och farligt att gå på. Nu är den dock alldeles nyrenoverad med traditionella metoder och material. En byggnadsantikvarie har varit kopplad till renoveringen för att garantera att kulturvärdena behålls. Stickspånet som tidigare låg på taket är nu ersatt med ett faltak som enligt gamla bilder visat sig vara mer ursprungligt. Fönstervirket kommer från Gotland och består av tätvuxen fur som kompletteras med gammaldags hörnbeslag och gångjärn. Vingarna är nytjärade, kvarnen nymålad och det ruttna trädäcket utbytt. Nu kan kvarnen öppnas för allmänheten igen.

Nyproducerade informationsskyltar finns uppsatta vid kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader på ön. Dessa är också på flera ställen kompletterade med QR-koder som ger besökaren ytterligare en dimension av platsen. De är kopplade till spännande dramatiseringar, vägbeskrivningar och syntolkningar av platserna genom en ljudguide. Lyssna här: http://irismedia.se/uto/

Dessutom invigs Prästbacken upp till Utö värdshus, som dränerats då underlaget har varit dåligt. Avrinningsrännor i kanterna är nu på plats och till hösten läggs ny asfalt för att möta slitaget under vintern.

Invigningstalare är Martina Mossberg, Kommunstyrelsens ordförande i Haninge och Gustav Hemming, Skärgårdslandstingsråd och ordförande i Skärgårdsstiftelsen.

Renoveringen av Prästbacken är en del av projektet Infrastruktur i skärgården med stöd från EUs regionala strukturfonder. Renoveringen av kvarnen samt produktionen av informationsskyltarna är delfinansierade av Länsstyrelsens kulturmiljöanslag. Till skyltarna har också Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet bidragit. Syntolkningarna har gjorts av projektet Tillgängligt landskap åt alla, Stockholms läns museum i samarbete med Sveriges Hembygdsförbund.

Nu finns en Besöksnäringsstrategi för Nynäshamn. Företrädare för näringslivet, Nynäshamns kommun, organisationer, polisen, räddningstjänsten, med flera har sagt ja till strategin som beskriver hur allt från näringsliv och kommun till kommuninvånare ska jobba och agera för att bland annat öka omsättningen inom besöksnäringen med 40 procent och antalet årsanställda från 250 till 350 personer fram till år 2020.

Under det senaste året har en arbetsgrupp bestående av företrädare för näringslivet, organisationer och
Nynäshamns kommun jobbat intensivt med Besöksnäringsstrategin. Nu är den klar och godkänd av
Nynäshamns rådslag där representanter från näringslivet, organisationer, politiska partier, kommunala förvaltningar, räddningstjänsten, polisen med flera ingår.

Strategin innehåller bland annat en gemensam vision samt sex områden med tydligt uppsatta mål. Målområdena är: ökad lönsamhet i besöksnäringen, öka antalet besökare, ökad kännedom, stort utbud av bokningsbara upplevelser, en hållbar destination och en välkomnande destination.

– Här tydliggörs bland annat vikten av vi samverkar lokalt och har ett nära samarbete med våra grannkommuner
Gotland och Stockholm, hur lönsamheten ska öka och betydelsen av att Nynäshamn är en välkomnande destination. Det är oerhört viktigt att invånare och verksamma i kommunen har ett välkomnande förhållningssätt som präglas av service och gästfrihet och att den offentliga miljön är välkomnande och attraktiv, säger Paulin Sunesson, styrelseledamot i Företagarna Nynäshamn samt deltagare i arbetsgruppen.

Målen är bland annat att fram till år 2020 ha ökat omsättningen inom besöksnäringen med 40 procent från
323 miljoner kronor (år 2011), öka antalet årsanställda i besöksnäringen från 250 till 350 personer, öka antalet
gästnätter med 30 procent från 360 000 och antalet båtnätter med 70 procent från 7 500 båtnätter.

Vad händer nu, hur ska alla få kännedom om strategin och jobba efter den?

– Nu måste vi alla tillsammans jobba hårt för att lyckas med målen i strategin. Till hösten bjuder arbetsgruppen
in till en destinationsdag där strategin presenteras. På mötet påbörjas arbetet med att omsätta strategin till
handling, bland annat startas flera arbetsgrupper och ett destinationsråd. Det blir ett omfattande, roligt och
spännande arbete som ska leda till att fler upptäcker Nynäshamn, säger Heidi Ekberg, Nynäshamns kommuns
marknads- och turistchef och projektledare för arbetet.

Foto: Mattias Hansson/HGbild.

Skepparen Simone Ferrarese och hans matchracinglag får ett wildcard till att tävla i Stena Match Cup Sweden på Marstrand 1-6 juli. Den lovande italienaren kommer till Marstrand med stort självförtroende efter en stark inledning på säsongen där han vunnit Congressional Cup och tagit en andraplats i EM.

Simone Ferrarese får nu den tolfte och sista platsen i startfältet till Stena Match Cup Swedens Open Class.

Den 24 år gamla Italienaren har trots sin unga ålder hunnit skaffa sig fina meriter och under 2013 har han och laget imponerat stort. I april vann de den anrika matchracingregattan Congressional Cup i Long Beach, Kalifornien genom att besegra den regerande världsmästaren Ian Williams i semifinalen och den rutinerade skepparen Ed Baird i finalen. Italienaren ska nu tävla i Marstrand för andra gången.

– Vi tyckte mycket om att segla i Marstrand förra året även om vi inte var nöjda med resultatet. Vi hoppas kunna göra bättre ifrån oss i år och vi lärde oss mycket på världscupen förra året. Segern i Congressional Cup var ett fantastiskt resultat för oss och båtarna vi använde där är lika DS37:orna vi kommer segla med i Stena Match Cup Sweden vilket känns bra att veta när vi åker till Marstrand, säger Simone Ferrarese.

2012 hade Ferrarese och hans lag ett tourkort i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar, och i Stena Match Cup Sweden 2012 nådde de en tolfteplats. I år är laget utan tourkort och Stena Match Cup Sweden blir deras första världscuptävling 2013. Många förvånades över deras framgång i Kalifornien men Ferrarese följde senare upp bragden med en andraplats i EM som avgjordes i Sankt Petersburg i maj. När han nu fått ett wildcard till att tävla i Marstrand kommer han och laget göra allt för att överaska publiken på klipporna.

– Självklart vill vi förvåna alla igen. Det här är vårt bästa år hittills och även om vi seglar färre världscuptävlingar är vi riktigt fokuserade och har mer energi i varje tävling. Vi kommer att kämpa stenhårt för att imponera när vi kommer till Sverige, avslutar Simone Ferrarese.

Stena Match Cup Sweden seglas på Marstrand 1-6 juli och är en av sex deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar.
Det finns plats för 12 lag i startfältet och åtta lag har en garanterad plats i Stena Match Cup tack vare att de tilldelats ett Tourkort som ger dem en inbjudan till varje deltävling.

Två lag kvalar till Marstrand genom GKSS Spring Cup och ytterligare två lag bjuds in med ett wildcard. I Stena Match Cup ingår en Women’s Class och vilka de tävlande damlagen är presenteras inom kort.

Skeppare herrklassen av Stena Match Cup Sweden 2013:

Ian Williams (GBR)

Björn Hansen (SVE)

Phil Robertson (NZL)

Keith Swinton (AUS)

Pierre-Antoine Morvan (FRA)

Johnie Berntsson (SVE)

Taylor Canfied (USA)

Adam Minoprio (NZL)

Wildcard 1 – Mathieu Richard (FRA) 

Wildcard 2 – Simone Ferrarese (ITA)
Internationell kvalplats Spring Cup – Staffan Lindberg (FIN)
Svensk kvalplats Spring Cup – Henrik Eyermann (SVE)

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Med Virtess 420 Fly och Virtess 420 Coupé gör Bavaria en helhjärtad satsning i motorbåtarnas tungviktsklass. Det är en lyckad premiär för det tyska varvet, som har tagit en italiensk designer till hjälp för sin nya stil.

I flera år har Bavaria samarbetat med BMW Group DesignworksUSA för att designa båtar. De båda nyheterna Bavaria Virtess 420 Fly och Virtess 420 Coupé innebär dock en kursändring för företagets motorbåtar eftersom dessa är designade i samarbete med italienaren Marco Casali från TOO Design, som bland annat har ritat båtar åt Azimut Benetti Group.
Resultatet innebär annorlunda linjer mot de BMW-ritade Bavariabåtarna. Casali har inte gett båtarna så radikala linjer som en del italienare älskar, tvärtom är det här mer klassisk formgivning och ett harmoniskt linjespel som passar en stor kundgrupp.

Vi tycker att både Virtess 420 Fly och Virtess 420 Coupé känns som mycket gedigna båtar, moget utformade av en som förstår att man inte behöver ta ut svängarna allt för mycket för att markera starten av något nytt. De här båtarnas egenskaper talar ändå för sig själv genom en grundlig kvalitetskänsla och genomtänkta detaljer.

Bygger på samma skrov
Båtliv har provkört båda de nya modellerna, som är helt lika upp till däckslinjen. Men däröver har Bavaria byggt två helt olika modeller för den som vill ha flybridge respektive coupé. Vilket man föredrar är givetvis en smaksak.

Körmässigt är båtarna ganska olika varandra, trots det nära släktskapet. Den 420 Fly vi körde var utrustad med det allra största motoralternativet, Volvo Penta IPS 600, medan 420 Coupé hade Volvo Penta D6-400 och drev.

Flybridgebåten rör sig mäktigt i sjön och är både avvaktande och förlåtande i sina rörelser så som en välbalanserad stor båt kan vara. Den är enkel att hantera tack vare IPS med joystick, som ger fullständig kontroll. IPS-systemet ger 420 Fly mycket goda fartresurser upp till topphastigheten 36 knop.

Virtess 420 Coupé är ett väsentligt sportigare alternativ. Den tar sig snabbt upp ur vattnet tack vare de båda kraftfulla dieselmotorerna. Båtens lägre profil och lägre vikt jämfört med flybridgemodellen märks tydligt i prestanda och hantering. Det här är en stor sportbåt med familjebåtens komfort.

Kupéversionen är smart disponerad. Båten är i princip väldigt lik flybridgeversionen, men den har en stor och öppningsbar sollucka ovanför föraren. För den som vill sola mer ostört finns det ett skyddat utrymme framför targabågen, som fungerar som en ”miniflybridge”.

Olika prestanda
Prestanda för de olika modellerna skiljer sig åt främst vad gäller acceleration och topphastighet, vilket framgår av tabellen här intill. Intressant är att ekonomifarten – som oftast – är högre än många tror. 420 Fly går till exempel mer ekonomiskt vid 27 knop än om man sänker farten 2–3 knop. Det skiljer 1 lit/Nm trots att farten är högre.

På flybridge är det tyst och lugnt. Där är gott om plats och utrymmet är välutnyttjat med en stor solbädd, matplats för 6–8 personer samt en wetbar med grill. Det är en bra fördelning eftersom den som köper en sådan här båt kommer att tillbringa mycket tid på flybridge. Trappan upp till flybridge är smart uttänkt och kräver minimalt med plats.

Bavaria har lagt stor vikt vid att ta fram ett bra akterdäck och en bra badbrygga. Som standard har båten teakdurk, men de som vill ha en mer flexibel lösning väljer de flyttbara möblerna på akterdäck. Dessa går i speciella spår, vilket gör att däcket försetts med plastteak. Vi tycker att det är en smart och lättskött lösning som dessutom ger massor av extra stuvutrymme i sittbänkarna.

Den som vill lyxa till det ordentligt kan välja en hydrauliskt höj- och sänkbar badbrygga. Hela paketet kan sänkas 2,1 m och omfattar en hydraulisk landgång som automatiskt följer med bryggan ner och upp. Kanske inte helt nödvändigt, men utan tvivel en fräck grej.

Modern inredning
Inredningen är modern och fräsch och påminner om varv som engelska Princess. Båtarna har samma layout med tre kabiner under däck, varav en stor ägarkabin med egen toalett i fören och två gästkabiner midskepps med två kojer vardera.

Styrbords midkabin har bra ståhöjd medan kabinen om babord är lägre. Båda dessa delar på en toalett. Kabinerna har rejäla ljusinsläpp med rutor som limmats i skrovet.

Salongen är välplanerad och allt träarbete känns välgjort. På en del ställen, bland annat i nedgången till kabinerna, skulle vi dock vilja se mer rundade hörn än de skarpa kanter som båtarna har på en del ställen.

Pentryt är placerat på babord sida i salongen. Standard är keramisk elhäll och mikro, men kunder som vill ha gasol kan få det i stället. Båtar i den här klassen utrustas dock ofta med generator och då är elförbrukningen ingen fråga längre.

Smart akterdäck
En särskilt smart lösning är sittgruppen på akterdäcket. I standardversionen är det en fast monterad grupp, men den som väljer alternativet med flyttbara möbler och plastteak gör en klok investering. Akterdäcket kan då anpassas helt individuellt, man får mer stuvutrymme och plastteaken är underhållsfri.

De båda modellerna på Bavaria Virtess 420-skrovet är en lovande början för en hel modellserie som inom kort kompletteras med en 360 och en 490. Om de båtarna håller samma goda standard och har samma fina sjöegenskaper som föregångaren så är Bavaria på väg att etablera sig på allvar i klassen för större motorbåtar.

Prismässigt placerar sig Virtess 420 Fly något över Beneteau Antares 42 men under Galeon 420 och knappt hälften av vad en ny Nord West 430 Flybridge kostar. Även engelska Princess har med sin nya V39 visat att det går att bygga störa båtar till – förhållandevis – rimliga priser.
Lars-Åke Redéen

Tekniska data
Längd, ö. a.: 12,39 m
Bredd: 4,21 m
Djup: 1,11 m
Vikt (torr): 11 400 kg
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 410 liter
Kabiner: 3
Kojer: 6
Toaletter: 2
Motoralternativ: Drev Volvo Penta D6-370, D6-400
Volvo Penta IPS500 respektive IPS600
Pris: Från 3,35 Mkr (Volvo Penta D6-370)
Från 3,85 Mkr (Volvo Penta IPS600)
CE-klass: B
Info: www.bavariasverige.se

Om två veckor, 24-28 juni, samlas ett 70-tal representanter från 14 länders regeringar, EU och flera internationella organisationer i Göteborg till Ospar-möte om miljön i Nordostatlanten. Mötet tar upp frågor som rör havsplanering, marin nedskräpning och hur hotade arter och livsmiljöer kan skyddas.

– Det behövs en samsyn om övervakning och åtgärder mellan länder för att kunna lösa flera av problemen i havsmiljön, säger Laura Píriz på HaV som är svensk delegationschef för Ospar.

Ospar, eller Oslo-Pariskonventionen, syftar till att skydda miljön i Nordostatlanten inklusive Nordsjön, Skagerrak och delar av Kattegatt. Några av de viktigaste frågorna för Ospar är bevarandet av biologisk mångfald och hur ekosystemen i havet ska skyddas från övergödning, farliga ämnen samt risker med olje- och gasutvinning.

Bakom konventionen står i dag Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Island, Luxemburg, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Sverige, Tyskland, Storbritannien samt EU. Finland är part eftersom vissa av landets floder flyter till Barents hav, Luxemburg och Schweiz är part eftersom de ligger inom avrinningsområdena till Rhenfloden.

Ansvaret för att driva Sveriges arbete i Ospar ligger på Havs- och vattenmyndigheten, HaV. I planering och genomförande av konventionen deltar även bland andra Sveriges Geologiska Undersökning, Strålskyddsmyndigheten, Naturvårdsverket, Transportstyrelsen och länsstyrelserna i Västra Götaland, Halland och Skåne.

Ospar kommer att få allt större betydelse för Sverige eftersom den väntas bli en plattform för samordning av det fortsatta arbetet med EU:s havsmiljödirektiv i Nordostatlanten. Norge är inte med i EU men har valt att samarbeta kring dessa frågor genom Ospar.

– I genomförande av direktivet måste EU-länderna leva upp till regionalt samordnade bedömningar, övervakning och åtgärder för att exempelvis skapa ett gränsöverskridande och långsiktigt skydd för djur, växter och värdefulla havsmiljöer, säger Laura Píriz.

– Det är viktigt att länder som delar ett havsområde också delar bilden av vad som är problem och god miljöstatus i havet, att man utgår från samma kunskapsbas och mätmetoder. Vilka specifika kemikalier ska exempelvis mätas i Nordsjön, vilka havsfåglar behöver vi följa upp, hur bedömer vi hur många tumlare det finns i ett havsområde?

Ospar:s högsta beslutande organ är kommissionen med 15 ledamöter. Här tas beslut, rekommendationer, överenskommelser och vägledningar. Besluten är juridiskt bindande för alla länder. Kommissionen träffas en gång per år och i år är det Sverige som står värd. Statssekreterare Anders Flanking från miljödepartementet kommer, tillsammans med HaV:s generaldirektör Björn Risinger, att öppna mötet i Göteborg den 24 juni.

– HaV har tagit fram en plan för hur svenska myndigheter ska arbeta i Ospar fram till 2016. Ett centralt mål är att vi ska arbeta nationellt, regionalt och globalt för att värna om Nordsjöns och Västerhavets skatter, det vill säga den marina biologiska mångfalden, säger Laura Píriz.

Mötet i Göteborg väntas anta rekommendationer om ökat skydd för 23 hotade arter och livsmiljöer, exempelvis ostron, tumlare, hajar och rockor och kallvattenkoraller. Likaså läggs ett förslag på gemensamt åtgärdsprogram för att minska den marina nedskräpningen fram.

– På mötet i Göteborg presenteras också en analys av marina skyddade områden i Nordsjön. Hänger områdena ihop ekologiskt och har utbyte av arter och populationer, eller är de som isolerade öar i havet? En annan viktig fråga är identifiering av biologiskt eller ekologiskt betydelsefulla områden i behov av skydd i Ospar:s arktiska områden, säger Laura Píriz.

Andra frågor som tas upp på mötet är regleringar för olje- och gas verksamhet, nivåer av radioaktiva ämnen i havsmiljön och omfattningen av minor och ammunition på havsbottnar. En annan fråga är risker med barlastvatten, alltså det vatten som pumpas in i fartygs barlasttankar för att ge stabilitet vid lätt eller ingen last.

– Främmande arter kan spridas när fartyg tömmer sina barlasttankar i ett annat område än där vattnet en gång lastades i tankarna. Inom kort väntas också en internationell konvention träda i kraft och det pågår ett regionalt arbete med att ta fram riktlinjer för hanteringen av barlastvatten, både i Östersjön och Västerhavet , säger Laura Píriz.

FAKTA OCH BAKGRUND OM OSPAR
•Ospar (Convention for the Protection of the Marine Environment of the North-East Atlantic) antogs 1992 och trädde i kraft 1998. Det är en sammanslagning av Oslokonventionen från 1972 angående dumpning av farligt avfall till sjöss och Pariskonventionen från 1974 angående landbaserade källor till förorening av den marina miljön. Högsta beslutande organ är Ospar-kommissionen som möts en gång per år, denna gång i Göteborg 24-28 juni. Frågor och beslut förbereds i arbetsgruppen Heads of Delegation (HoD) samt i expertkommittéer.
•Konventionen ger Ospar-kommissionen rätt att förvalta mänsklig aktivitet i havet, med undantag av fiske och sjöfart.
•Ospar omfattar ett cirka 13,5 miljoner kvadratkilometer stort havsområde som är indelat i fem olika delområden. Det sträcker sig från Arktis i norr till den oceaniska mittatlantiska ryggen i väst och Gibraltar i syd. I Sverige omfattar Osparkonventionen Skagerrak och Kattegatt till en linje som går mellan Kullen och Gilberg Hoved (vid Gilleleje på Själlands nordkust). Det innebär att delar av Skåne och Västra Götalands län samt hela Hallands län omfattas av två regionala havsmiljökonventioner, Ospar och Helcom (Helsingforskonventionen). Helcom är en regional miljökonvention för Östersjöområdet, inklusive Kattegatt.

Info: http://www.ospar.org/

Info: https://www.havochvatten.se/download/18.3f5692b613e6622a2eb13a9/1369992391510/plan-f%C3%B6r-havs-arbete-inom-ramen-f%C3%B6r-ospar.pdf

Källa: HaV.

Onsdag 13 juni lämnade briggen Tre Kronor af Stockholm kajen på Kastellholmen för att segla till S:t Petersburg med uppdraget att avsluta Rysslands största publika evenemang: Scarlet Sails.


Scarlet Salis firas varje år i samband med skolavslutningen och är finalen på den tio dagar långa kulturfestivalen White Nights. Namnet kommer från romanen med samma namn av Alexander Grin där en vacker flicka väntar på att den man hon ska gifta sig med ska komma på ett fartyg med purpurröda segel.

Tre Kronor fick det prestigefyllda uppdraget efter att hon utmärkt sig under The Tall Ships´ Races 2009. Det som fångade arrangörernas uppmärksamhet var dels Tre Kronors klassiskt vackra linjer dels det sätt som hon hanterades på av besättningen. Uppträdandet under Scarlet Sails ingår i en mycket strikt koreograferad show med musik och fyrverkerier. Att manövrera det drygt tre hundra ton tunga fartyget med fullt segelställ på en flod i två knops medström kräver sin besättning.

Själva evenemanget går av stapeln natten mellan den 23 och 24 juni.

På vägen till S:t Petersburg besöker Tre Kronor Helsingfors den 15-17 juli för ett mindre uppdrag för Initiativet Hållbara Havs huvudpartner TeliaSonera.

Initiativet Hållbara Hav arbetar för ett friskare Östersjön och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Våra verktyg är miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” om miljögifter och kemikalier, fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits.

Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid. I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.

Info: www.hallbarahav.nu

En av Stockholms vackraste platser, Strömkajen, har under fyra år genomgått en nödvändig renovering och förvandlats till en funktionell, tillgänglig och säker mötesplats med smarta miljölösningar.

– Vi har kombinerat avancerade tekniska lösningar med funktionalitet för att tillgodogöra behoven för stockholmare, passagerare och båttrafiken. Strömkajen är nu renoverad för att hålla i ytterligare ett sekel, säger Irene Lindbäck, projektledare Stockholms Hamnar.

Kajen har byggts ut med två meter och sänkts till sin ursprungliga nivå för att underlätta påstigning för passagerare. Under den utbyggda kajdelen har en 250 meter lång kulvert skapats med anläggningar för avloppsvatten, bunkring av färskvatten, sopsug och el för båtarna. Tekniken görs tillgänglig för båtarna genom smarta teknikbänkar som också fungerar som vanliga sittbänkar.

Tre nya byggnader pryder kajen, två terminaler för vardera Strömma och Waxholmsbolaget och ett hus med café, varulager, miljöstation och en utsiktstrappa mot slottet. Designen är i modern stil för att inte konkurrera med de befintliga, historiska palatsen och byggnaderna. I valet av byggnadsmaterial har vikten lagts på känslan av båtar med mässingslegeringen tombak utvändigt och ek inomhus.

– Det är med stolthet vi idag kan inviga Strömkajen och dess nya byggnader som en tillgänglig och funktionell mötesplats på en av Stockholms vackraste platser och viktig knutpunkt för skärgårdstrafiken med cirka en och en halv miljon passagerare årligen, säger Helena Bonnier, styrelseordförande Stockholms Hamnar.

Till hösten kommer sopsugningsanläggningen att färdigställas och hantera sopor från skärgårdstrafiken, Grand Hôtel och framöver även för Kungsträdgårdens papperskorgar.

För tredje året i rad gästas Marstrand av RC44 Championship Tour – världscupen där proffsseglare tävlar sida vid sida med stora namn från affärsvärlden ombord på högklassiga seglebåtar byggda helt i kolfiber. Regattan seglas veckan innan Stena Match Cup Sweden och det är bäddat för ett par intensiva högsommarveckor på en av världens bästa seglingsarenor.

RC44 Championship Tour lockar eliten från både seglings- och affärsvärlden genom att regattan är ägarstyrd, det vill säga att båtarnas ägare själva står vid ratten som rorsmän under kappseglingarna. Vid sin sida har de några av världens bästa seglare som taktiker.

Bland de tävlande lagen finns svenska Artemis Racing som styrs av affärsmannen Torbjörn Törnqvist. Laget har varit starka på världscupen de tre senaste åren och i år vill man nå högst upp prispallen. Artemis kommer senare under sommaren tävla för Sverige som utmanare i America’s Cup i San Francisco.

Båten RC44 skapades av seglarlegenden Russell Coutts 2007 och är en extrem racingmaskin konstruerad helt i kolfiber och varje år genomförs ett globalt mästerskap på några av världens bästa seglingsarenor. RC44:an seglas av en besättning på åtta man där hälften måste vara amatörer. RC44:ans unika design och extrema seglingsegenskaper gör att tävlingen på Marstrand, känt som en av världens vackraste seglingsarenor, blir något av det häftigaste man kan uppleva inom seglingssporten.

Mathieu Richard (FRA) som just nu leder Alpari World Match Racing Tour och Ian Williams (GBR), fyrfaldig världsmästare i matchracing deltar i RC44 Sweden Cup som taktiker. Veckan efter stannar de kvar på Marstrand för att tävla i Stena Match Cup Sweden.

Under regattans första dag seglas matchracing, där lagen möts i dueller, och de följande dagarna seglas fleet racing där alla båtarna samlas på startlinjen. Seglingarna sker på Marstrandsfjorden men varje dag planeras ett antal målgångar avgöras utanför Södra Strandverket.

Startuppställning RC44 Sweden Cup 2013
AEGIR (GBR 22)
ALEPH SAILING TEAM (FRA17)
ARTEMIS RACING (SWE44)
BRONENOSEC SAILING TEAM (RUS 18)

IRONBOUND (USA1)

KATUSHA (RUS 007)
PENINSULA PETROLEUM SAILING TEAM (GBR 1)


SYNERGY RUSSIAN SAILING TEAM (RUS 13)
TEAM AQUA (GBR 2041)
TEAM ITALIA (ITA 7)
TEAM NIKA (RUS10)
RUS 7 SAIL RACING TEAM (RUS 7)
Vi välkomnar dig som medierepresentant till för att bevaka RC44 Sweden Cup.
Under veckan finns möjligheter till intervjuer med seglare och till att följa med ut på havet, både i pressbåt och ombord på tävlingsbåtarna. Tävlingens presskontor hittar du i Villa Maritime nära färjelägret på Marstrandsön. Vi har möjlighet att skicka dagliga referat från tävlingarna, aktuella bilder och videomaterial.
Om du vill bevaka evenemanget ber vi dig fylla i och skicka in det bifogade ackrediteringsformuläret till oss. Ni kan också höra av er till Fabian Bengtsson, Presschef för RC44 Sweden Cup.

Info: www.rc44swedencup.se
Info: www.rc44.com