nyhetstest

Helt rätt till våren och sommaren 2011 är Helly Hansens sportiga klädkollektion för killar, Oslo Fjord, som består av genomtänkta och bearbetade retroplagg i 70-tals anda. Helly Hansen har i både tröjor och nederdelar, i form, färg och mönster, lyckats förena känslan i gamla70-tals favoriter med inspiration hämtad från den norska naturen med dess fjordar.

Den klassiska favoriten, Catalinajackan, finns i en härlig kornblå färg och har kontrasterande linjer av segeltyg. Jackan matchas snyggt med ett par vaxade jeans eller shorts och bomullströjor med lång och kort ärm.

Kollektionen har såväl ett sportigt som ett klassiskt och marint formspråk och innehåller allt från t-shirts, skjortor och skor för en helt komplett garderob.

Faerder Catalina jacket 1 500 SEK
Faerder Rugger 800 SEK
Heritage Logo Tee 350 SEK
Heritage Logo Polo 550 SEK
Fjord jeans 1 000 SEK
Faerder shoe 900 SEK

Info: www.hellyhansen.com

Norska Windy Boats och Eidsgaard Design gör en gemensam satsning på en ny design. Windy Boats är välkända som en av Norges största och viktigaste båtbyggare och Eidsgaard Design (EDL) är välkänt för sina extremt lyxiga inredningar i större yachter och privata jetflygplan. Resultat när de båda företagen samarbetar kan bli väldigt intressant och en inspirationskälla för hela båtbranschen.

De första projekten som omfattas av samarbetet är den helt nya Windy 31 Zonda weekender, familjekryssaren 40 Maestro och den prisbelönta 44 Chinook, en hard top sports cruiser.

EDL står, enligt ett pressmeddelande från Windy, en ny design som kombinerar modern design och utsökt hantverk med rena linjer och lyxiga detaljer.

– En del samarbeten ska bara genomföras, säger Windys VD och styrelseordförande, Knut Heiberg-Andersen.

– jag skulle just kontakta Peder Eidsgaard för att diskutera ett samarbete när han ringde mig. Jag älskar hans arkitektoniska nalkande till design, vilket gör varje föremål vackert i sig självt. han använder fina detaljer som flyter in fint i helheten. resultatet är alltid spännande att se, samtidigt som det är balanserat och harmoniskt.

– Tillsammans är jag övertygad om att vi kan skapa något verkligen speciellt, säger Knut Heiberg-Andersen.

Den första Windy 31 Zonda med EDL interiör finns tillgänglig från och med april. De nya versionerna av Windy 40 Maestro och Windy 44 Chinook blir tillgängliga från och med hösten 2011.

Det finns även planer från Windy att arbeta om Windy 48 Triton, 52 Xanthos och 53 Balios på samma sätt.

– Eftersom jag har vuxit upp i Norge har jag länge beundrat Windy Boats, säger Peder Eidsgaard.

– Företaget har producerat några av de största designklassikerna i båtindustrin och kvaliteten i deras design och produktion är otrolig. Vi är mycket glada över samarbetet.

Londonbaserade EDL är specieliserat på interiördesign till yachter och privata jets, en av de lyxigaste marknader som finns. Företaget etablerades 2005. Ledningen, bestående av Peder Eidsgaard, Ewa Eidsgaard och Ben Harrison, har tillsammans över 30 års erfarenhet av yacht design.

Ett av EDL:s senaste projekt, som de belönades med Newcomer of the Year in the 2009 Superyachts Awards för, är den 77,7 m långa TANGO som sjösätts av holländska Feadship i sommar.

Info: www.windy.no

Bilden:
Zonda 31, Windy SR 52 Blackbird och Windy 40 Maestro.

I-phone och digitalkamera vill man gärna ha med sig under sommaren men alla behöver de batteri. En solcellsdriven batteriladdare som ryms i fickan gör det lätt att ladda apparaterna även när inte el finns att tillgå. Vandringen, paddlingen och seglingen är tillfällen då många njuter av att vara utanför civilisationen, men ändå har behov av gps, mobiltelefon och digitalkamera.

Solpanelsförsedda Brunton Restore Portable Power Device laddar en mobiltelefon på en timma. Eftersom den bara väger 205 g och har ungefär samma storlek som en mobiltelefon är den lätt att ha med sig.

Produkten är vikbar och har ett tåligt gummerat vattentätt fodral. Den laddas upp via sina inbyggda dubbla solpaneler eller via el och kopplas till de apparater som ska laddas via en USB-port. För ovanliga tillbehör medföljer flera olika adapters.

Produkt Restore
Mått 7.6 x 14.5 x 3 cm
Vikt 205 g
Output 1000 mA x 5 Volt
Lagr.kapacitet 2200mAH
Rek. cirkapris 800 kr

Extra batteri – lätt att ta med
För den som vill pressa vikten ytterligare och enbart ha med sig ett extra batteri, finns Bruton Inspire på 120 g. Den laddar en mobiltelefon på cirka 1 timma.

Produkt Inspire
Mått 10 x 8 x 1,6 cm
Vikt 120 g
Output 1000 mA x 5V
Lag.kapacitet 3200 mAH
Rek. cirkapris 600 kr

Pris 800 kr (Restore) och 600 kr (Inspire).
Tillgängliga i butik i maj.

Info: www.brunton.com

En bärbar gasgrill är praktisk vid utflykten eller på balkongen och dessutom bättre för miljön än en vanlig engångsgrill. Trots sina blott 4,3 kg har Vidar BBQ från Primus samma kapacitet som en större grill. Smidigare än så här blir det knappast att grilla. Den låga vikten gör Vidar lätt att ta med och med inbyggda tändaren är den färdig för användning redan efter någon minut.

Non-stick-beläggning gör att maten inte fastnar på grillytan som är dessutom stor nog att rymma mat till fyra personer samtidigt.

Efter grillningen slipper man hantera kol och aska (extra bra i känsliga miljöer som t ex båtar). Det är bara att vika in benen och stänga locket i väntan på nästa grilltillfälle. Sist men inte minst, jämfört med en kolgrill orsakar gasgrillen bara en tredjedel så stort CO²-utsläpp och är betydligt bättre för miljön är engångsgrillen.

Vidar levereras i en väska med axelrem och med en grilltång i rostfritt stål.

Rekommenderat cirkapris är 899 kr (i butik i maj). Köper man väskan separat kostar den 149 kr. (Rek. cirkapris).

För varje besökare på Sportfiskemässan i Jönköping 1-3 april skänker arrangörerna 3 kr till Sportfiskarnas Fiskevårdsfond. Fonden delar ut 200 000 kr 2011. Syftet är att stödja projekt och insatser som långsiktigt gynnar sportfisket och fiskevården.

Medel kan sökas av sportfiskeklubbar och distrikt anslutna till Sportfiskarna. Under de senaste åren har cirka 200 000 kr årligen delats ut till fiskevårdsinsatser runt om i landet.

– Det läggs ner ett enormt arbete inom den ideella fiskevården. Men ibland räcker det inte med ideellt engagemang utan det krävs också pengar till exempelvis material, redskap och resor, säger Anders Karlsson från Sportfiskarna.

Bland bidragsgivarna till fonden märks bland annat Sportfiskemässan som satsar 3 kr av varje inträdesavgift till fiskevårdsfonden.

– Detta vill vi uppmärksamma och förlänger ansökningstiden så att det blir möjligt att lämna in en ansökan under mässan. Eller varför inte komma till Sportfiskarnas monter och få information och inspiration till ett fiskevårdsprojekt, säger Anders Karlsson.

Bidragen ur Fiskevårdsfonden har främst använts till praktiska fiskevårdsinsatser som till exempel biotopvård i vattendrag och längs kusten samt bygge av fiskvägar. Bidrag har även lämnats till märkningsförsök, inventeringar, utbildning och information. Ansökan för 2011 ska vara inlämnad senast 8 april.

– Vi hoppas på många bra projekt. Ansökan behöver inte vara komplicerad och Sportfiskarna hjälper gärna till med tips och råd, säger Anders Karlsson.

Ytterligare information
Information om fonden och ansökan finns på www.sportfiskarna.se

– Varför vill vissa kommuner stoppa dricksvattenförsörjningen för 800 000 människor i 15 kommuner? Varför vill de hindra att Bolmentunneln tas i drift? undrar Jörgen Johansson, VD Sydvatten. Några kommuner med Markaryd i spetsen har byggt hela sin argumentation på felaktiga grunder när det gäller bortledningen av grundvatten. Dessutom anser vi att domen i Miljödomstolen felaktig.

Bolmen är en känslig sjö ur flera synpunkter. Bland annat finns här ett stort antal båtklubbar som samarbetar om sjöns vatten.

– Vid 1972 års prövning behövdes inget tillstånd för bortledning av grundvatten. Därför fanns ingen anledning för domstolen att uttryckligen ange det, meddelar Jörgen Johansson. Vilket innebär att det inte saknas något tillstånd, utan de 15 kommunerna i det kommunägda bolaget Sydvatten har de tillstånd som behövs.

Miljödomstolen har i sin dom från februari 2010 hänvisat till att bortledningen är tillståndspliktig med hänvisning till miljöbalken, vilket är fel lagbestämmelse och fel i sak.

Miljödomstolens dom strider mot den allmänna rättstillämpningen i det här avseendet. Vid införandet av miljöbalken stadgades att frågan om lagligheten av en vattenanläggning som har tillkommit före ikraftträdandet av miljöbalken ska bedömas enligt de bestämmelser som gällde vid anläggningens tillkomst.

Sydvatten anser således att domen är felaktig och överväger därför att begära resning i Högsta Domstolen. Sydvatten anser att Länsstyrelsen i Kronoberg, som i sitt första beslut ansåg att Sydvatten har erforderliga tillstånd, nu har möjlighet att slutgiltigt avgöra tillsynsärendet gällande grundvattenbortledningen.

– I dag kan jag med stor glädje meddela att vi nu äntligen tagit Sveriges viktigaste anläggning för dricksvattenförsörjning i drift igen, avslutar Jörgen Johansson.

Den ryske 1800-talskonstnären Ivan Ajvazovskij ses av många som världens främste marinmålare. Under 75 dagar i höst får den svenska publiken möjlighet att se flera av hans högt värderade verk, som ytterst sällan lämnar Ryssland. Den 2 september öppnar Sjöhistoriska museet utställningen Ajvazovskij – mästaren.

Ivan Ajvazovskij var en av de mest berömda och uppburna konstnärerna i Ryssland under 1800-talet. Han föddes i Feodosia på Krim 1817 av armeniska föräldrar och utbildade sig på Konstakademien i S:t Petersburg. Där fick tsar Nikolaj I upp ögonen för den unge Ajvazovskij som med tiden utsågs till imperiets officiella marinmålare. Han tjänade under fyra tsarer och verkade under en händelserik tid fram till sin död 1900.

I Ajvazovskijs måleri möter man förutom sjöslag också dramatiska skeppsbrott i stormpiskade hav. Människans litenhet, utsatt för naturens krafter. Och romantiska motiv med lugna böljor och fregatter. Ajvazovskij var en mästare på att återge himmel och hav, känslor och stämningar. Hans måleri förbryllade och hänförde sin samtid och han räknas till en av de främsta i sin genre.

Utställningen Ajvazovskij – mästaren visas på Sjöhistoriska museet i samarbete med Centrala Marinmuseet i S:t Petersburg från den 2 september till och med den 15 november 2011.

Info: www.maritima.se

I Sjöhistoriska museets arkiv och magasin finns en kulturskatt som få känner till. Det rör sig om tusentals föremål, ritningar, fotografier och arkivhandlingar. Sjöhistoriska arbetar sedan flera år med att tillängliggöra samlingarna på sin hemsida. Nu får samlingarna ytterligare en dimension med en nystartad blogg.

– Förhoppningsvis kan vi nå en ny grupp som inte hade en aning om allt som finns i våra samlingar, säger Malin Joakimson, arkivarie på museet.

Tillsammans med kollegorna Susanna Allesson Nyberg och Eva Hult skriver hon sedan februari i bloggen ”Samlarna” på Sjöhistoriska museets hemsida. I bloggen berättar de bland annat om det dagliga arbetet på ett museum och lyfter fram favoriter ur samlingarna. Och det finns mycket att välja bland: drygt 100 000 föremål, 40 000 ritningar och flera hundra hyllmeter med arkivhandlingar.

– Vi vill lyfta fram det vi tycker är fascinerande och intresseväckande, på ett annat sätt än de kortfattade och torra fakta man får i databaserna. I en blogg kan man ställa frågor och resonera kring ett föremål på ett sätt som man inte kan i våra vanliga register

Det är en stundtals våldsam maritim historia som uppenbarar sig. Hittills har de skrivit om sjöminor av glasoch löpsedlar om fartyg som förlist – med dödlig utgång. Men det finns även plats för fredligare föremål, som tatueringsförlagor, navigationsböcker och kärleksdikter.

– Det är människoöden som jag blir mest fascinerad av. Till exempel när man hittar brev där människor beskriver sina liv med de hårda villkor de lever under. En navigationsbok som inte lät så anmärkningsvärd när jag läste katalogposten visade sig vara fantastiskt rikt illustrerad och med tillhörande handritat sjökort.

I år görs en extra satsning på att inventera museets alla föremål.

– Vanligtvis tillbringar vi mest tid i magasinen då vi hämtar eller lämnar ett specifikt föremål. Men nu har vi uppdraget att inventera allt, vilket ger oss tid att vrida och vända på varenda föremål. Det är många man fastnar för och som har det där lilla extra, vilket är jätteroligt att få berätta om i bloggen, säger intendent Susanna Allesson Nyberg.

Det är ett ständigt detektivarbete, och de upphör aldrig att förvånas.

– Jag kan aldrig säga ”nu har jag sett allt, nu är jag färdig”. Det finns alltid mer saker att upptäcka, säger Malin Joakimson

Bloggen hittar du på Sjöhistoriska museets hemsida, sjohistoriska.se/samlarna

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa godkänner det trådlösa dödmansgreppet CoastKey och ger rabatt på båtförsäkringen. – Allt fler försäkringsbolag godkänner produkten och ger kunden billigare försäkring. För oss som jobbar för ökad säkerhet ombord ger det goda förhoppningar om att allt fler båtägare ser detta som ett incitament till att förbättra sin egen säkerhet ombord.

– Med de fördelar som bolagen erbjuder är det en investering som bidrar till både bättre ekonomi och ökad sjösäkerhet, säger Dan Eriksson, produktspecialist på CoastKey.

Även försäkringsbolaget Alandia meddelar att de godkänner dödmansgreppet, vilket innebär att det nu är totalt fyra försäkringsbolag som godkänner CoastKey; Länsförsäkringar, Atlantica, Trygg-Hansa och Alandia.

CoastKey är ett trådlöst dödmansgrepp med inbyggd fjärrstart som båtföraren bär i ett band runt halsen. Nyckel och lås sänder och tar emot signaler varje sekund. Om föraren faller över bord bryts signalen och båtens motor stannar automatiskt samtidigt som ett signalljus tänds i nyckeln. Den inbyggda fjärrstarten fungerar även som startspärr och styr motortilt. Tiltfunktionen kan även kopplas till att styra ankarvinsch eller motorlucka. CoastKey är vattentät ner till 1 meters djup.

Det går även att koppla till ett spårsystem som till exempel DEFA Tracking för att lättare kunna återfinna båten om den skulle bli stulen.

Sportfiskarna har av Naturvårdsverket beviljats nästan 4,7 miljoner kronor till ett åtgärdspaket för stärkta rovfiskbestånd och friskare kustmiljö i länen Gävleborg, Uppsala, Stockholm och Gotland. Projektet samlar en rad aktörer i en gemensam kraftsamling.

Att bestånden av populära fiskarter som gädda och abborre sviktar längs stora delar av ostkusten är ett välkänt problem. Rekryteringsproblemen för kustbestånden har även spridit sig allt längre norrut. Pengarna från Naturvårdsverket ska användas till åtgärder som återskapar förstörda lekmiljöer i våtmarker och kustmynnande vattendrag.

– Människan har genom utdikningar, kanaliseringar och rätningar förstört många våtmarker och vattendrag som tidigare varit viktiga för fisken. Det är sådana miljöer vi nu ska återställa, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.

Projektet som inledningsvis sträcker sig över 2011 och 2012 kommer att drivas i nära samverkan med en lång rad aktörer, bland annat länsstyrelser, kommuner och andra intressenter. I Uppsala län kommer exempelvis Upplandsstiftelsen att stå för det praktiska fiskevårdsarbetet.

– Att så många aktörer gör en gemensam kraftsamling är naturligtvis glädjande och det gör att förutsättningarna är goda för att arbetet ska bli framgångsrikt, menar Joel Norlin.

Sportfiskarna bedriver sedan flera år restaureringsprojekt för kustfiskbestånd. Sedan en tid jobbar man i ett projekt finansierat av stiftelsen Baltic Sea 2020 med att initiera restaureringsprojekt längs hela ostkusten.

– Detta åtgärdspaket är ett första konkret resultat av det projektet. Vi räknar med att återkomma med ännu fler satsningar, avslutar Joel Norlin.

Info: www.sportfiskarna.se

Bilden: Sportfiskarnas ordförande Joakim Ollén. Foto: Sportfiskarna.

Även de amerikanska båtvarven vill vara med och bygga hybridbåtar. Den här nyheten kommer från True North Yachts, som är kända för sina klassiskt eleganta båtar. Deras alternativ är denna 34 fots diesel-elektriska hybrid “34G”. True North 34G kan köra i över fyra timmar med en fart upp till sex knop endast på eldrift. Som reserv finns en kraftfull dieselmotor, som kan ta vid när elen sinar.

Dieselmotorn är en 280 hk sexcylindrig Steyr motor för konventionell drift. Marschfarten med enbart dieseln är 19 knop (22 knop toppfart) och en god räckvidd på 250 Nm.

True North anser att Steyrs lättviktsmotor ger många ytterligare fördelar till båtmodellen, förutom de rent miljömässiga fördelarna. Båten går lugnt och tyst med noll utsläpp vid eldrift och även med dieseldrift sägs den ha en mycket lugn gång.

Elsystemet är på 48V för laddning av batteribanken med mera. Laddningen sker med Mastervolt kombinerad inverter och laddare.

True North 34G har även flera andra nyheter, som till exempel LED-belysning både ute och inne, vilket minskar effektförbrukningen med 75%. Dessutom behöver lamporna i princip aldrig bytas ut. På taket finns solceller som ständigt håller batterierna laddade (på samma sätt som på Greenline 33 Hybrid).

Kolfiber och andra viktbesparande material har använts på flera platser i båten, något som också bidrar till lägre energiförbrukning totalt sett.

Tekniska specifikationer:
Längd: 11,5 m
Bredd: 3,75 m
Djupgående: 0,65 m
Deplacement: 6 200 kg
Bottenvinkel akter: 22 grader
Bränsle: 680 liter
Vatten: 245 liter
Standardmotor: 1 x 370 hk Diesel
Alternativ motor: 1 x 435 hk Diesel

Info: www.tnyachts.com

Med undantag för rekordåret 2008 är februari 2011 den bästa säsongsöppningen på åtta år. Därtill kommer ett bra resultat under 2010. Det går bra för Havets Hus. 1872 gäster besökte Havets Hus under de två sista veckorna i februari. Det är det bästa resultatet på många år.

Om man bortser från 2008 får vi gå ända till 2002 för att hitta siffror över 1800. Siffrorna för hela 2010 var också bra. Närmare 83 000 besökare kom till akvariet och därtill åkte många på sälsafari och spelade bangolf på banan som visar och berättar om västerhavets djurliv.

Årsredovisningen för 2010 visar att Havets Hus återigen gör ett positivt resultat trots satsningar på byggnad och anläggning. Den största anledningen till det positiva resultatet var att andelen besökare blev fler än förväntat. Under 2010 blev historien om sillkungen som flöt i land i Bovallstrand och sedan kom till Havets Hus en stor nyhet världen över. När världens största nyhetsbyrå Associated Press (AP), skrev en artikel om fyndet så exploderade intresset. Bland annat kom ett franskt filmteam till Havets Hus för att filma inför en kommande dokumentärfilm.

Havets Hus fortsatte att öka den forskningsrelaterade verksamheten. Sex småfläckiga rödhajar släpptes efter märkning och torskar föddes upp inom ramen för torskprojektet som drivs av Lysekils kommun. Havets Hus sökte och fick tillstånd att handleda universitetsstudenter i beteendestudier av djuren i anläggningen.

Havets Hus visade en egenproducerad utställning om havsmonster samt fortsatte visa utställningen ”tillsammans för havsmiljön”. Flertalet temadagar genomfördes med många olika samarbetspartners. Varje dag under öppettiderna kunde besökarna ta del av dagsprogrammet med guidningar och filmvisningar inne i akvariet. Sälsafari, Strandskola, Hav & landläger, bangolf med västerhavsinformation och västerhavsvecka är exempel på andra aktiviteter som har genomförts i varierande omfattning under säsongerna.

Info: www.havetshus.se

Dags att köpa båtutrustning och sjösätta när våren kommit. Lagom till årets stora helg för båtintresserade öppnar två företag portarna till den första båtmarknaden. BOAT SWAP MEET – Med känsla av karneval och konsert hålls 15-16 april. Boat Swap Meet är en typ av basar där man kan göra bra klipp, sälja eller byta begagnade varor.

Det kommer att vara både inomhus och utomhus på Lönnslätts gård i Tjustorp.

Företagen erbjuder plats åt försäljare som kan vara allt från en familj som lånar en plats för första gången för att sälja några oönskade båtprylar, till en kommersiell verksamhet som erbjuder båt relaterade produkter till mässpriser.

För dig som är ute efter båtprylar eller annat med marin anknytning. Du som vet att du har prylar liggande i förrådet eller garaget och vill sälja det, låna en plats av oss.

Träffen är ett sätt för människor med intresse för marina aktiviteter att samlas och utbyta erfarenheter och prylar inför säsongen. Boat swap meet arrangeras av XL Marin och Sydsegel.

Samarbetspartners är Fiskekompaniet, Bålsta Trailer, Galeon, 102,6 guldkanalen, Mercury och Evinrude.

Ett säkert vårtecken är Sjöfartsverkets årliga översyn av farledssystemet. I år gick startskottet vecka 12 då farledsbåten Arkö 833 påbörjade sitt arbete utanför Oskarshamn.

– Förhoppningen är att vi ska kunna sätta punkt för arbetet i mitten av juni då de sista utsjöprickarna på Norrlandskusten har fått en översyn, säger Hans Sjöström, affärsområde Transport och Farledsservice.

Den här veckan påbörjar Sjöfartsverkets farledsbåt Klippen vårutprickningen i vattnen utanför Karlshamn, farledsbåt Arkö 833 arbetar i Kalmarsund för att sedan gå söderöver och på Västkusten ligger Vänerfartyget Candela i startgroparna. Hon har omkring 300 prickar som ska ses över. Candela startar arbetet i Göteborgs södra skärgård och arbetar sig sedan uppåt mot Strömstad.

Den hårda och långa vintern som varit har medfört att många bojar och prickar har skadats, försvunnit eller flyttats från sina ordinarie positioner. De prickar och bojar som har försvunnit ska nu ersättas och positionerna kontrolleras på det som finns kvar. Skadat material ska bytas ut och statusen på förankringar ses över.

– Årets vinter har varit besvärlig med stor istillväxt. Problemet är framförallt när isen förflyttar sig och tar med sig eller klipper av farledsutmärkningen, säger Hans Sjöström. Det är viktigt att sjöfarare är medvetna om att det i år kan vara extra mycket sjösäkerhetsanordningar som kan ha flyttats och skadats av isen. Dessutom genomförs våröversynen senare än vanligt på grund av isläget i år.

Det går inte att lita på de flytande säkerhetsanordningarna i farlederna fullt ut förrän våröversynen är klar. På Sjöfartsverkets webbplats kommer information om vilka områden som är färdiga publiceras kontinuerligt. När våröversynen är klar kommer det också att meddelas i Underrättelser för sjöfarare.

WWF Polen har startat ett pilotprojekt som kommer att lokalisera och ta upp förlista fiskeredskap, så kallade spöknät. Projektet finansieras av Baltic Sea 2020 och pågår till december 2011. Övergivna eller borttappade fiskeredskap är ett och “tyst” problem på havsbottnen. Redskapen fortsätter att fånga fisk, fåglar och marina däggdjur under många år längs vilket bidrar till nedbrytning av den marina miljön.

Projektet, som startade i mars 2011, kommer börja med att inrätta en expertgrupp som ska bistå med hjälp av lokalisering av spöknäten. Under sommaren kommer två grupper av dykare spendera 20 dagar till havs och plocka upp de nät de hittar. Dykarnas arbete kommer att dokumenteras av en fotograf. Projektgruppens förhoppning är att plocka upp ca 5 ton förlista fiskeredskap.

”Projektet kommer att bidra till att minska onödigt fisketryck på de arter som redan är kraftigt hotade av kommersiellt fiske som till exempel torsk och lax men också hotade havsdäggdjur såsom tumlare och säl. Projektet kommer även att sprida kunskap om hur viktigt det är att inte låta fiskeredskapen vara kvar i havet, vilket vi tycker är mycket viktigt”, säger Conrad Stralka, verksamhetschef Baltic Sea 2020.

Det huvudsakliga målet med projektet är att bedriva verksamhet som syftar till att rensa Östersjön, i den polska territorialvatten från förlista nät, som fortsätter att fånga mätbara mängder fisk och havslevande däggdjur. Projektet ska även skapa ett informationsmaterial som kan användas av skolelever, fiskare och turister. Materialet kommer att distribueras under sommaren 2011.

Slutligen kommer projektet att skriva en rapport om de ekologiska effekterna av projektet. Rapporten kommer att fokusera på hur de förlista fiskeredskapen påverkar de viktigaste kommersiella fiskarterna och däggdjuren i Östersjön. Rapporten kommer att finnas i två versioner (en polsk och en engelsk version) och delas ut till berörda parter.

För första gången lägger utställningen ”Titanic The Exhibition” om världens mest berömda fartyg till i Köpenhamn. Titanicutställningen är den stora berättelsen om undergången och mötet med vissa utvalda människoöden, människor som fanns ombord på atlantångaren. Det fanns 123 svenskar ombord varav 34 överlevde. Det finns ett särskilt fokus runt flera svenska öden, bland annat om paret från Helsingborg. Utställningen kan ses på H.C. Andersen Slottet från den 10 april.

”Titanic – The Exhibition” bjuder på en unik inblick i livet ombord på det legendariska fartyget och besökaren får till exempel uppleva återskapade interiörer, brev från omkomna och se ovärderliga originalföremål från det förlista skeppet, men även möta vissa människor som fanns ombord på ångaren för 99 år sedan. Vid ingången får man som besökare en mp3-spelare som guidar genom utställningen. Man kan välj språk, bland annat svenska.

Ödesdiger natt för ett svenskt par
En av de mest gripande berättelserna på utställningen är den om det äkta paret Edvard och Gerda Lindell från Helsingborg. Strax innan Titanic försvann kastade sig Gerda och Edvard i det iskalla vattnet och simmade till den sista livbåten. En annan svensk, August Wennerström, nådde också fram till båten och han och Edvard lyckades att klättra upp i den. Man hade inte lyckats få upp båtens segeldukssidor och de som klättrat upp på denna träköl stod nu med vatten upp till knäna. Edvard frös efter en lång kamp ihjäl och Gerda var helt utmattad. Hon klamrade sig fast vid relingen, Wennerström försökte hålla fast henne men också han var utmattad och till sist tappade han taget om Gerda, som försvann i vattnet.

När man senare undersökte båten fann man på dess botten en sammanlödd guldring. Den visade sig ha tillhört Gerda Lindell och den skickades sedermera till hennes familj i Skåne.

Överlevde Titanic och gifte sig i Amerika
En annan av de överlevande tredjeklasspassagerarna var Velin Öhman från Mariestad. Hon var en av de relativt få från denna klass som klarade sig och hon kom med i en av de sista livbåtarna. I samma livbåt satt en annan svenska, Hilda Hellström från Borlänge. Hon berättade att Velin Öhman tagit fram en flaska konjak i båten som de två delade på för att lugna nerverna. Velin berättade att hon reste till USA för att besöka sin morbror Henry Forsander, men i själva verket var det inte hennes morbror utan hennes fästman. De två gifte sig sedermera och Velin bytte senare namn till det mer amerikanskklingande Vivian.

Trodde inte det var någon fare
Mauritz Ådahl var gift och hade två döttrar. Han var snickare och hela familjen hade tidigare bott i USA. Han bodde i Asarum i Blekinge och avsikten med resan var att tjäna snabba pengar: Han hade köpt en markbit i Asarum och skulle där bygga ett hus åt familjen. Mauritz reste via Köpenhamn och skriver om detta i det brev som finns med på utställningen. Han reste med två andra blekingebor, John Holm och Adelia Landegren. Adelia skulle egentligen rest med Skandinavien Amerikalinjen från Köpenhamn, men på tåget dit träffade hon Ådahl och Holm och de övertalade henne att resa med dem istället. När Titanic sjönk placerade de Adelia i en livbåt, men ingen av de tre trodde att det var någon allvarlig fara. Det var sista gången Adelia såg dem.

Rakt på sak
På utställningen på H.C.Andersen Slottet finns också ett brev från Vita Stjärnlinjens danske agent Joachim Parahl i Nyhavn i Köpenhamn. Det är skickat till familjen efter den svenske tredjeklasspassageraren August Sigfrid Karlsson i Dagsås i Halland. Man meddelar helt kort att Karlsson inte finns på listan över de räddade, punkt och slut. Inget beklagande eller medkänsla, endast några korta ord.

Fakta om Titanic
Kort före midnatt den 14 april 1912 kolliderade Vita Stjärnlinjens lyxfartyg Titanic med 2 207 människor ombord ett isberg i Nordatlanten, 640 kilometer söder om newfoundland. Trots att nödsignaler skickades ut tog det ”osänkbara” fartyg 1 495 mäniskor med sig i djupet på sin jungfruresa. Omkring klockan fyra på morgonen – ett par timmar efter undergången – nådde det första räddningsfartyget Carpathia fram till olycksplatsen och bärgade de överlevande från livbåtarna. Alla som var kvar i vattnet dog på grund av den låga vattentemperaturen. Totalt räddades 712 av 2 207 människor ombord. Vraket lokaliserades 1985 på 3 800 meters djup och sedan har flera expeditioner både fotograferat och bärgat föremål från Titanic.

Många skandinaver ombord

– 123 svenskar, 89 omkom och 34 räddades
– 63 finnar, 43 omkom och 20 räddades
– 31 norrmän, 21 omkom och 10 räddades
– 14 danskar, 12 omkom och 2 räddades

Titanicutställningen som för första gången visas i Danmark har tidigare visats på ett 25-tal platser i Europa, bland annat Stockholm.

Källa: ”Sagoskeppet” (2008) av Claes-Göran Wetterholm

Audi har beslutat att fortsätta som huvudpartner i Audi Dragon Cup och utöka cupen jämfört med 2010. Samtidigt så tar Whyshore Yachting & Marketing över projektledningen av cupen för 2011. “Det ska bli jättekul att jobba med Audi när vi tar hand om cupen för en av världens starkaste enskrovsklasser. Vi ska förvalta den status som Audi Dragon Cup har lyckats åstadkomma.” säger Klabbe Nylöf, VD på Whyshore.

Inför 2010 instiftade Svensk Drakklubb “Audi Dragon Cup” med Audi som huvudpartner. Det främsta syftet med detta var att skapa förutsättningar för drakklassen att på bästa sätt växa vidare i Sverige. 2010 genomfördes tre cupseglingar och närmare 30 drakar kämpade om cupsegern. Första årets seger gick till “Linnea” (SWE 356).

Drakklassen är över 80 år gammal och samtidigt idag en av världens största kölbåtsklasser, spridd över 5 kontinenter och seglas aktivt i mer än 30-talet länder. Vid många av de större regattorna samlas ofta över 100 drakar, och även i Sverige är den en av de mest aktiva kölbåtsklasserna. Startlistorna på regattorna har ofta många av världens mer välmeriterade seglare, med många OS, VM och EM-medaljörer ombord. Som exempel vanns senaste VM av den tidigare olympiern, Americas Cup och världsomseglaren Lawrie Smith. 2009 vanns Gold Cup av den flerfaldiga olympiska medaljören Ruslana Taran från Ukraina.

Audi kommer under 2011 att synas flera gånger i samband med Audi Dragon Cups fyra Grand Prix tävlingar:

11-12 juni Pelle Gedda Cup i Saltsjöbaden
18-19 juni Rutgersson Cup i Marstrand
04-06 aug SM i Båstad
27 aug Final i Stockholm

Whyshore Yachting & Marketing är ett företag inom sportsmarketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event, som specialiserar sig på global och regional nivå. Whyshore ansvarar för projektledningen av Audi Dragon Cup på samtliga platser, i samarbete med Audi, Svensk Drakklubb och de arrangerande båtklubbarna.

“Vi på Audi är glada över att vara titelsponsor för Audi Dragon Cup ytterligare ett år. Audi har varit engagerade i segling under flera år, såväl i Sverige som globalt. Vi vet att seglingen intresserar många av våra kunder och för oss är detta ett naturligt och givande forum att möta våra kunder i.” säger Niklas Henning, sponsoransvarig på Audi.

“Svensk Drakklubb är mycket glada att Audi väljer att förlänga och utöka samarbetet med drakklassen i Sverige. Genom en kvalitetspartner som Audi, har vi möjlighet att höja nivån på våra evenemang för att skapa allt större intresse för klassen och därmed även för segelsporten som helhet. Vi är också tacksamma att Whyshore antar rollen som projektansvarig för Audi Dragon Cup, varvid kvalitén säkras upp för varje regattatillfälle både till sjöss och socialt på land.” säger Patrik Salén, Ordförande i Svensk Drakklubb.

Info: www.whyshore.com

Det är ett stort intresse inför Allt på Sjön i Gustavsberg – Stockholms nya flytande båtmässa. Den 2-4 september arrangerar Sweboat – Båtbranschens Riksförbund en ny flytande båtmässa i Gustavsbergs Hamn på Värmdö. Minst 150 deltagande båtar siktar arrangörerna på.

Allt på Sjön arrangeras efter starka önskemål från båtbranschen. Förebilden är Öppna Varv, Sweboats flytande båtmässa på Orust med ca 20 000 besökare, som är mycket uppskattad bland både utställare och besökare. Från Öppna Varv hämtas flera framgångskriterier som fritt inträde och fri parkering för besökare, gott om parkeringsplatser, låga kostnader för utställare och en tillbehörsutställning med endast båtrelaterade produkter, allt i ett professionellt arrangemang.

– Intresset att ställa ut på Allt på Sjön är stort och vi har idag över 150 motor- och segelbåtar anmälda, allt från 50-fots lyxjakter till enklare dagseglare. Även på tillbehörssidan märks ett stort intresse med flera tongivande aktörer anmälda, säger Patric Borén, projektledare på Sweboat.

– En stor flytande båtmässa med fritt inträde och gratis parkering samt gott om tillbehör är något som branschen tycker saknats i Stockholm. Vi tror att Allt på Sjön på sikt kan bli en av de bästa flytande båtmässorna i Norden. Med det stora intresset i branschen känns det som att vi redan är en god bit på väg, säger Mats Eriksson, VD på Sweboat.

Allt på Sjön får flera mervärden. Direkt efter mässan arrangeras en särskild pressdag då fack- och dagspress bjuds in för att se alla nyheter och framförallt få tillfälle till provkörningar och testseglingar. Det kommer även ges tillfälle för presumtiva kunder att provköra och testsegla.

Under mässan kommer även Segling Sprint Cup att avgöras. Snabba, intensiva och spännande sprintrace i identiska båtar både för seglingskunniga amatörer och meriterade regattaproffs. Bakom tävlingen står tidningen Segling.

I Gustavsberg Hamn kommer det samma helg arrangeras evenemang av Värmdö kommun. I området finns det även ett stort utbud av keramik, porslin och glas till försäljning. Gustavsbergs Hamn ligger ca 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som inte har egen bil är det enkelt att åka kommunalt från Slussen. Det planeras även båtturer från Nybrokajen.

Mer information och anmälda utställare finns på www.sweboat.se under fliken Mässor.

Efter lång väntan har forskarna vid Naturhistoriska Riksmuseet gett klartecken och Sportfiskarna har kunnat godkänna en björkna från Dalälven med den höga vikten 1,480 kg som nytt svenskt sportfiskerekord. Fångstmannen Ulf Ahlinder från Uppsala är en van fiskare både i hav och sötvatten och metade nu upp sin andra svenska rekordfisk.

Det krävdes ingående studier av forskare vid Naturhistoriska Riksmuseet innan den ovanligt stora björknans artidentitet kunde fastställas med säkerhet.

– Därför tog det flera månader efter fångsten innan det nya svenska sportfiskerekordet för björkna kunde godkännas, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Håkan Brugård.

Björkna är besvärlig att artbestämma då den kan hybridisera och korsa sig med andra vitfiskar som braxen, mört, vimma och sarv. För ovanlighetens skull så kan ibland en hybrid av björkna + braxen lyckas i lek med björkna. Då kan det alltså uppstå “trekvartsbjörknor”, vilka är svåra att särskilja från den vanliga björknan. Men genom studier av gälräfständer och svalgbenständer har nu forskarna kunnat visa att rekordsfisken är en helt vanlig björkna, fast ovanligt stor. Den slår det tre år gamla svenska rekordet från samma vatten med nästan två hekto.

Den 5 november hade nog de flesta specimenmetare ställt undan spöna för säsongen, men rutinerade uppsalaborna Ulf Ahlinder och Grzegorz Kubicki trotsade kyla och mörker och metade i Dalälven. Sent på kvällen, som dagens sista napp, fastnade rekordfisken på kroken. I pannlampors sken såg man att det var en oerhört stor och ryggbred björkna! De vana metarna visste att björknor är särskilt besvärliga att identifiera, därför sparades storfisken.

– Efter utlåtanden från flera experter hamnade fisken för analys hos Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm. De har nu efter en ingående studie av fiskens gälräfständer och svalgbenständer kunnat fastslå att detta är en 100-procentig björkna av största tänkbara slag, säger Håkan Brugård.

Info: www.sportfiskarna.se

Årets stora händelse för alla sportfiskare startar fredagen 1 april på Elmia i Jönköping. Det är den sjunde upplagan av Sportfiskemässan som samlar tusentals sportfiskare och drygt 100 aktörer från branschen för att hämta inspiration, se på nyheter och skapa längtan inför den stundande sportfiskesäsongen.

Sportfiskemässan väntas i år bli större än någonsin – både i antal utställare och publik. Det kommer att bli en aktiv och lärorik mässa för alla åldrar – nybörjare som proffs.

För barn i åldrarna 7-12 erbjuds bland annat att gå på fiskeskola, där man lär sig om olika fiskemetoder, fiskarter och vattenmiljö. För tjejer finns det ett speciellt torg där man anmäler sig för att lära sig flugkastteknik och binda en fluga.

På Flugbindartorget samlas många skickliga flugbindare från Sverige och utlandet. Bland annat hittar man Johan Klingberg här som visar hur man binder mönster och ger praktiska tips.

Här följer några höjdpunkter – dag för dag.
• Under fredag bjuds alla skolklasser från årskurs fyra upp till gymnasiet från Jönköping till mässan för att få kunskap om sportfiskets möjligheter och positiva värden. Eleverna får prova på allt från kast- och dragbassänger, flugbindning, fiskesimulatorer, lyssna på föreläsningar till att delta på fiskeskolan.
• På lördag kl 15.00 hålls en auktion med fiskeprylar från de stora redskapsföretagen till förmån för Älvräddarna, en ideell organisation som kämpar för fria vatten. Är man intresserad av Älvräddarnas fantastiska arbete kan man lyssna på Christer Borg som intar scenen fredag kl 13.30 och lördag kl 11.30.
• På söndag vid lunchtid går finalen för det inofficiella nordiska mästerskapet i Edgeflyfishing Switchcast Competition, som är en vidareutveckling av förra årets succé Edge Switchcast Competition. Tävlingen är en överhandstävling som går ut på att kasta så långt som möjligt under två minuter med ett Switchcast. Kvalen går på fredag och lördag.

Idoler och kändisar till mässan
Utöver ovannämnda kommer fler idoler och kända profiler till mässan.

Gäddexperten Torbjörn ”Buster” Odén från Bios, ger prov på sina färdigheter i dragbassängen kl 11.00 varje dag. Två av Europas främsta predatorfiskare, Luc Coppens från Belgien och Sylvain Legendre från Frankrike, demonsterar det senaste inom vertikal, drop-shot och jerkbaitfiske på lördag kl 12.30 i dragbassängen.

En av Sveriges främsta gäddfiskeprofiler Stefan ”Trumman” Trumstedt visar det senaste inom predatorfiske, bland annat flera olika vertikaljiggar och gäddbeten. Fiskeexperterna William Moberg Faulds och Peter Sjöfin från TV 4:as fiskeprogram är på plats samt tv-profilen tillika Fiskejournalens chefredaktör Martin Falklind, som håller i scenaktiviteterna.

Slutligen kommer melodifestivalaktuella sportfiskaren Pernilla Andersson till Abu Garcias monter på söndag kl 12.00–13.30 för att signera skivor och spela låtar live.

Info: www.sportfiskemassan.se

Tisdag 29 mars tar Sydvatten Bolmentunneln i drift och de första dropparna från Bolmen strömmar åter in i Ringsjöverket. Bolmentunneln har varit stängd i snart två år. Två ras har reparerats och förstärkningsarbeten har utförts för att säkerställa att tunneln håller lång tid framöver. I juni 2010 förklarades tunneln som riksintresse – ett skydd för vattnet till 800 000 skåningar. Bolmen är en stor sjö även för fritidsbåtar. Det finns ett antal båtklubbar runt sjön.

Efter de juridiska processerna kring Bolmentunneln lägger Sydvatten på tisdag fram ny fakta som domstolen har missat. Fakta som klargör att Sydvatten har de tillstånd som krävs för den verksamhet som bedrivs.

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 800 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten.

Info: www.sydvatten.se

I juli och augusti går s/v Tibnor från Åland till Finland och Baltikum. Fartyget besöker hamnar i Ålands och Åbolands skärgårdar och sedan vidare till Estland och den särpräglade ön Dagö. Det här är en bra chans för den som vill mönstra på ett riktigt segelfartyg.

Från Estland vidare in i Finska viken mot ryska gränsen eller söderut innanför de stora estniska öarna till Runö och Kihnu i Rigabukten och eventuellt in till Riga.

Kostnad: Delade kostnader för bränsle, mat och hamnavgifter, ungefär 1 500-2 000 kronor per person och vecka, inklusive allt.

Man kan komma en eller flera veckor. Finland och Baltikum har goda kommunikationer. Lång seglingserfarenhet är inte nödvändig, dock en viss båtvana.

S/v Tibnor är en replik av en engelsk Brixhamtrålare, byggd i stål 1981. Deplacement 48 ton, segelyta 300 kvadratmeter, maskin Cummins 200 hk, hytter, bastu och alla bekvämligheter. Cyklar och en RIB med 10 hk motor finns ombord.

Fartyget var på 80-talet Kryssarklubbens skolsegelfartyg.

Mer info: www.tibnorsailing.se

Kommentarer

Leo 14:34:32 2011-08-08

Varning! Man bör i en artikel av detta slag inte bara beskriva fartygets namn, status och data utan också berätta något om skepparens personlighet, preferenser aktuell status och referenser annars kan en sådan här seglats förvandlas till rena mardrömmen för deltagarna. Tänk tanken att skepparen har en pågående psykisk sjukdom eller annan allvarlig diagnos tex.
Eller en mycket ovanlig personlighet av asocialt slag.

Bo H 16:50:32 2011-08-08

Vad menar du? Tibnor verkar vara ett både bra och fint fartyg. Vem som är skeppare är inte det mest intressanta.

Leo 17:14:26 2011-08-08

Menar precis det jag skriver förstås. Helt överens med dig om att Tibnor verkar vara ett både bra och fint fartyg. Däremot tror jag att det kan vara av rätt stort intresse för läsaren och ev. blivande besättningman/kvinna som läser artikeln vem som är ägare och skeppare av ett fartyg på en seglats av detta slag för att kunna göra en rimlig bedömning.

Askeladden C62 Xover är en ny båt från den norska båtbyggaren. Båten är byggd på C62 -plattformen och Askeladden beskriver den som en ”social” daycruiser med gedigen cockpit och sittplatser för sju personer. Askeladden C62 Xover hade premiär på båtmässan i Oslo, som avslutades i helgen.

Askeladden bygger därmed vidare på konceptet med plattformar, ungefär på samma sätt som bilindustrin arbetar. Tidigare har företaget bland annat lanserat familjebåten Askeladden C62 Cruiser på samma skrov.

Askeladden C62 Xover beskrivs som ett båtkoncept med den lilla daycruiserns alla fördelar i en båt som ändå har maximalt antal sittplatser i sittbrunnen. Båten är lättdriven med sittplatser och dynor som, enligt Askeladden, innebär ett nytänkande.

Sittplatserna kan arrangeras så att de bildar en solsäng, bord med U-soffa elelr extra däcksutrymme för den som fiskar.

Är konstruerad för motorer upp till 150 hk, vilket ger en fartpotential på maximalt 42 knop. I den rikliga standardutrustningen ingår instrumentering, lanternor, kapell, automatisk och manuell länspump med mera.

Info: www.askeladden.no

Foto: Lars Kristian Larsen/Båtmagasinet.

Utmärkelsen Årets friluftskommun gick idag till Örnsköldsvik. Det långsiktiga arbetet med friluftsfrågor, den strategiska planeringen genom bland annat översiktsplan, grönplan, naturvårdsplan och sättet att jobba med samverkan och för barn och ungdomar ligger bakom utmärkelsen.

Det är Naturvårdsverket som tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges Kultur- och fritidschefers förening, Svenskt Friluftsliv och Svenska Ekoturismföreningen delar ut priset. På det sättet vill man uppmuntra och stimulera kommunernas arbete för att människor ska komma ut i naturen.

– Att vara ute i naturen är viktigt för välbefinnande och hälsa, därför vill vi göra den tillgänglig för så många som möjligt, säger kultur- och fritidsnämndens ordförande Leif Lindholm. Prispengarna ska gå till gruppen barn och ungdomar med funktionsnedsättning för att öka deras möjligheter till friluftsliv.

– Vår styrka är det breda arbetet, säger en glad Bo Edman, fritidsintendent i kommunen som jobbat många år med friluftsfrågor. Vi försöker se helheten och jobba med exempelvis utepedagogik, parker, planering, samarbete mellan såväl förvaltningar som med föreningsliv, markägare och entreprenörer. Alla bidrar till en bra helhetsbild.

Motiveringen lyder:
”Denna kommun fick mest poäng i undersökningen om Sveriges Friluftskommun. Kommunen har länge jobbat långsiktigt med friluftsfrågor för att öka kommunmedborgarnas intresse och möjligheter till friluftsliv.

Friluftsliv har länge betraktats som ett eget politikområde i kommunen. Ett strategiskt planeringsarbete sker genom bland annat kommunens översiktsplan samt genom grönplan, naturvårdsprogram med mera. I kommunen finns en samverkansgrupp med fler förvaltningar som hanterar frågor kring natur, friluftsliv och naturturism.

Kommunen har också en bred samverkan med föreningsliv, mark- och fiskevattenägare, entreprenörer och myndigheter.

I kommunen prioriteras barn och ungdomar genom tydliga satsningar, till exempel på utepedagogik i skolan och andra målgruppsintriktade aktiviteter.”

Nu går det att på ett bekvämt sätt hålla totalkoll på hur vädret kommer att bli. Oregon Scientifics nya trådlösa väderstation för både yrkes- och hemmabruk kan mäta såväl temperatur och luftfuktighet som vind, nederbörd och UV-strålning. Den ger en prognos för det kommande dygnet och kan även kopplas via USB till en dator för vidare analys av väderläget.

Med WMR88 får den väderintresserade tillgång till samma uppgifter som professionella meteorologer. Väderstationen ger detaljerad information om aktuella väderförhållanden som exempelvis temperatur, luftfuktighet, barometertryck och nederbördsmängd. Förutom en trådlöst ansluten temperatur/luftfuktighetsmätare medföljer även en vind­mätare och en självtömmande regnmätare. Ytterligare enheter kan också anslutas, t ex en givare för att mäta UV-strålningen (tillbehör).

Förutom de löpande uppgifterna visas på den stora skärmen en tillförlitlig lokal (upp till 50 km) väderprognos för det närmaste dygnet. All väderinformation kan via en USB-anslutning föras över till en dator, vilket gör det möjligt att lagra alla uppgifter och ta fram statistik över vädret.

Väderstationen är avsedd både för intresserade amatörer och för t.ex. trädgårdsmästare och lantbrukare som är beroende av att veta hur det lokala vädret kommer att utveckla sig, exempelvis avseende regnmängd och vindstyrka vid besprutningsarbeten. Möjligheten finns även att ansluta extra trådlösa sensorer (tillval) för att t.ex. mäta temperatur och luftfuktighet i andra utrymmen, såsom källare, krypgrunder eller vindsutrymmen.

Pris 2 000 kr.

Info: www.oregonscientific.se