nyhetstest

I februari startar ett stort projekt med att muddra farled till Karlsborgs hamn. Projektet, som består av fyra faser, innebär en investering på cirka 80 miljoner kronor och är en av de största infrastruktursatsningarna som Kalix kommun har varit inblandad i. Fredagen den 11 februari kl 10.00 inviger landshövding Per-Ola Eriksson arbetena vid Karlsborgs hamn.

Nu investeras totalt cirka 80 Mkr i projektet ”Muddring av farled till Karlsborgs hamn”. Projektet tryggar farleden, säkerställer trafik med större båtar och vintersjöfart till Kalix samt ger potential att utveckla verksamheten i hamnen.

Projektägare är Kalix kommun, som tillsammans med det kommunala bolaget Karlsborgs Hamnbolag AB satsar drygt 20 Mkr av eget kapital. Medel har beviljats från EU:s strukturfond och medfinansiering sker också från Länsstyrelsen Norrbotten och Billerud AB. Andra aktörer är Norrbottens läns landsting, BDX, Bottenvikens Stuveri AB, Bay of Bothnia AB och Wagenborgs Shipping AB.

Mer information om projektet
De fyra faserna i projektet genomförs under tre år och omfattar muddring av 3 250 meter av farleden till Karlsborgs hamn till ett djup av 8,5 m och en bredd på 58 m.

Även hamnbassängen muddras och dessutom sker upprustning av hamnens kajer. De muddermassor, preliminärt ca 600 000 m3, som tas upp skall i enlighet med beviljat miljötillstånd och vattendom deponeras på land. Invallning av två grunda havsvikar kommer att ske och utgöra deponi för massorna. Vattenarbeten sker vintertid med hänsyn till grumling av vattnet och för att minska inverkan på miljö och fiske.

Syftet med projektet är att:
• Säkra fortsatta möjligheter till fartygstransporter året runt till och från Karlsborgs Hamn.
• Genom att öka andelen gods som fraktas med båt, minska kostnader och minska miljöpåverkan av transporter.
• Genom möjligheten till kostnadseffektiva transporter säkra Billerud Karlsborgs fortsatt starka ställning i Europa. Billerud Karlsborg är Kalix största industri med 420 anställda, idag står fabriken för 50 procent av Europas vita säck- och kraftpappersproduktion.
• Att verksamheter, vilka ser fartygstransporter som strategiskt viktiga, ska etableras i anslutning till hamnen.
• Göra det ekonomiskt gynnat att öka vidareförädlingen av regionens råvaror genom att erbjuda effektiva transportmöjligheter.
• Möjliggöra ökad samverkan mellan olika transportslag.
• Möjliggöra ökad samverkan mellan de olika hamnarna i regionen.

Watski har startat en modern webbutik som gör det mycket enklare att handla båttillbehör. På sidan finns även filmer från tillverkare av tillbehör och massor av annan nyttig information. Finessen är att kunderna i lugn och ro kan beställa via hemsidan och hämta ut varorna hos sin lokala återförsäljare.

Konceptet kallas “Ship to Store” och startade 4 februari i samband med Båtmässan i Göteborg.

Info: www.watski.se

Nord West Yachts från Vindön har dubbel världspremiär på båtmässan i Göteborg i år. Det är första gången som Nord West 430 Sport och SportsTop visas för publik. Avtäckningen sköttes av landshövding Lars Bäckström och Nord Wests ägare och VD, Benny Martinsson.

Systermodellerna Nord West 430 Sport och SportsTop, som är byggda på samma skrov, visas upp för första gången under båtmässan som pågår 5-13 februari. Den öppna Nord West 430 Sport har targabåge och kapell medan den mer bekväma SportsTop har elektriskt tak, tre olika planlösningar och säljs med antingen med drivlinan IPS eller med drev. På mässan visar Nord West även Nord West 370 Flybridge, 370 SportsTop och 420 Flybridge.

På båtmässan visar Nord West även en båt som är utrustad med Volvo Penta IPS och Dynamic Position System (DPS) samt en med drev/joystick.

Info: www.nordwest.se

Patentet ger ett brett funktionsskydd för bolagets unika och miljövänliga teknik för att skydda båtar från marin påväxt. I januari 2011 beviljades Ekomarine patent i USA. I februari beviljades samma patent i Sydkorea, som globalt anses som en av de viktigaste marina marknaderna.

– Detta visar att Ekomarines godkända patentansökan på den amerikanska marknaden var en strategiskt viktig framgång och kommer att underlätta framtida beslut på övriga marknader. Bolaget har snart fått sitt patent godkänt på alla viktiga globala marknader, säger Mikael Haeffner patentansvarig på Ekomarine.

Ekomarine har lämnat in patentansökningar på de sju största samt viktigaste internationella marina marknaderna. Utöver de amerikanska och sydkoreanska patenten 2011 har bolaget tidigare fått sitt patent beviljat i Sverige 2003 samt Australien 2009. På tur och under pågående PCT-processer står EU, Kanada, Norge och Japan.

Ekomarines bottenfärg Neptune Formula® bygger på Ekomarines egen forskning och patent. Genom en samverkan mellan komponenter i färgsystemet och mikroorganismer, som finns i alla vatten, skapar den patenterade biotekniken ett miljövänligt påväxtskydd för den marina marknaden.

Båtkonceptet All Aboard tar ytterligare ett steg mot lansering i början av 2012. Projektet har som mål att inkludera kvinnors önskemål i en fritidsbåt utan att exkludera mäns. Ett tänk som kan ge båtbranschen åtskilliga nya kunder både i Sverige och utomlands.

När familjer bestämmer sig för att sälja båten och köpa sommarstuga eller husbil, är det ofta kvinnan som är den drivande parten. Kvinnan har även stor påverkan när familjen köper båt.

Målet för All Aboard är att öka antalet kvinnor på sjön och därmed bredda kundunderlaget för fritidsbåtar. Om marknaden för fritidsbåtar i Sverige ökar med tio procent, innebär det att sektorn ökar med cirka 200 miljoner kronor om året.

Projektägare till All Aboard är Svenskt Marintekniskt Forum, SMTF, en branschorganisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige.

– Vi får en väldigt positiv respons och har stora inflytelserika företag med som partner i projektet. När vi 2009 började prata om att tillgodose kvinnors önskemål på sjön var det en icke-fråga som stora delar av branschen ställde sig oförstående till, säger Kerstin Hindrum, projektansvarig på SMTF.

Projektet är inne i en definitionsfas och samlar nu kunskap från djupintervjuer, referensgrupper och de företag som valt att delta i projektet.

De företag som är med och utformar båtkonceptet All Aboard finns Najadvarvet, Nimbus Group, Ryds Båtindustri, Båtsystem, Semcon Design och arkitektbyrån White. Fler företag är på väg in.

Projektet finansieras delvis av Vinnova och Tillväxtverket. Det följs även av forskare från Centrum för Konsumtionsvetenskap vid Göteborgs Universitet.

– Vi tycker det är ett synnerligen intressant projekt ur ett genusperspektiv. Det är ovanligt med lösningsfokuserade projekt där man applicerar ett genusperspektiv direkt på en produkt, säger Magdalena Petersson McIntyre, associate professor vid institutionen.

Projektet leds av affärsutvecklingsföretaget Ampersand som har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen.

– Det är jättespännande att få använda våra erfarenheter från YCC på All Aboard. Det finns många likheter. Jag ser en stor potential för båtbranschen som har helt andra möjligheter än bilbranschen att snabbare få ut nya kundanpassade produkter på marknaden, säger Camilla Palmertz, projektledare för All Aboard.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd medverkar på Kustkonferensen 9 februari på Svenska Mässan i Göteborg. Det är Västsvenska Turistrådet, Sweboat och Båtmässan som arrangerar den årliga Kustkonferensen som samlar organisationer, myndigheter, kommuner, företagare, investerare och andra aktörer inom båt och hav, som vill samverka för att utveckla båtlivet som unik upplevelse och nationell tillväxtfaktor. Kustkonferensen arrangeras i samband med Båtmässan i Göteborg.

Sverige har, med några av världens största skärgårdar och med många sjöar och kanaler, utmärkta förutsättningar för ett rikt båtliv.

En levande skärgård som genom allemansrätten och strandskyddet är öppen och tillgänglig för alla, ger utmärkta förutsättningar för ett rikt båtliv.

Svenskarna är ett båtintresserat folk och båtlivet är en av de största folkrörelserna. En tredjedel av landets vuxna befolkning färdas med fritidsbåt minst en gång per säsong. Sverige har en stark båtindustri som ger exportinkomster och arbetstillfällen inte minst utanför storstäderna.

Med detta som bakgrund är det inte svårt att förstå att båtlivet betyder väldigt mycket för många svenska regioner, företag och utövare och att Sverige med rätta kan kalls ett stort båtland. Enligt en prognos från Turismens utredningsindustri (TUI) kan 60 000 nya jobb skapas inom den expansiva besöksnäringen. En avgörande fråga för att lyckas nå målet är förbättrad tillgänglighet till svenska destinationer, där infrastrukturinvesteringar från såväl offentlig som privat sektor är nödvändiga.

Temat för Kustkonferensen 2011 är Kund i sikte. Med detta vill vi inspirera konferensdeltagarna att ta nya kliv in i en föränderlig värld och i en föränderlig marknadssituation. Det handlar om kunden i fokus, trender, morgondagens båtliv, affärer och samarbete för att lyckas. Deltagarna på Kustkonferensen har olika plattformar att verka utifrån – det som förenar är kunderna som älskar livet på sjön.

Båttillverkaren Nimbus flyttar till Lidingö och satsar på en ny utställningshall på Lidingö med hela modellprogrammet. Den nya utställningshallen är 800 kvadratmeter stor och det är första gången utanför Göteborg som Nimbus visar upp hela sitt modellprogram.

– På tre år räknar vi med att fördubbla vår marknadsandel inom segmentet stora fritidsbåtar i Stockholm, säger Patrik Mehks, affärsutvecklare på Nimbus Boats Stockholm.

Expansionen i Stockholm är ett led i Nimbus strategi att stärka sina viktigaste marknader, Göteborg och Stockholm. Nimbus har idag drygt 70 procent av marknaden på västkusten.

– Stockholm är en flerfaldigt större marknad än den på västkusten. För att lyckas med vår satsning ska vi lägga stor kraft på att anpassa våra båtar till stockholmarnas och skärgårdens krav. Nimbus modeller passar väl för nordiska förhållanden. Och våra Paragonbåtar passar Stockholm som hand i handske, säger Ulf Särnman, VD för Nimbus Boats Stockholm.

Aquapac Whanganaui 668 är en lösning på hur man väderskyddar sin iPad. Läsplattan fungerar som vanligt även när den är fullständigt skyddad från vatten och smuts i Aquapac fodralet. När man behöver ta ut läsplattan så vrids de tre vreden och fodralet är öppet.

Aquapac har vattentäta fodral för de flesta ändamål. De tillverkas i England.

Pris 295 kr.

Info: www.aquapac.se

Svenska Aspect40 lanseras i en ny Cruising och Racing-version. Vid beställning under våren 2011 levereras den nya versionen redan till våren 2012. Båten är en 40-fots helsvensk familjeracer byggd i högprestandamaterial både in- och utvändigt.

Aspect40 tillverkas i Sverige av svenska ägare. Båten byggs i vakuuminjicerat glasfiberlaminat med kolfiberförstärkningar.

Trots exklusiva materialval och den senaste tekniken inom segling tillverkas båten till rimliga kostnader.
Den nya Cruising/Racing-versionen tas fram till ett attraktivt pris.

– Aspect40 har varit snabbaste kölbåt i fem av sju genomförda tävlingar i Östersjön under 2010, berättar Rolf Tannergård som står för idén bakom Aspect40.

Båten blev även utsedd till Årets Nyhet 2010 på båtmässan Allt för sjön. Aspect40 är lättseglad trots sin storlek och kan enkelt hanteras av två personer.

Info: www.aspect40.se

Dubarrys välkända Ultima och Shamrock tillhör världseliten bland seglarstövlar. Bland dem som har hjälpt till med utvecklingen finns teamet på Green Dragon i Volvo Ocean Race. Resultatet blev Dubarrys Crosshaven.

Stöveln har inbyggd vattentät membran och även toppförslutning i form av en damask, som gör att stöveln sitter säkert fast i de enormt påfrestande förhållanden som seglare utsätts för i Södra Oceanen. Stöveln är även varmare än de äldre modellerna och är försedd med Gore-Tex vattentätt membran och är extra förstärkt i tå och häl samt med en sula inspirerad av F1-teknik.

Info: www.navitex.se

Huges Marina expanderar med nya varumärken för att komplettera befintlig produktportfölj. För att möta behovet av en allt bredare målgrupp tar företaget upp fler varumärken som kommer att komplettera det redan breda sortimentet.

– Vi har haft en lucka att fylla och detta kommer att göra oss ännu mer intressanta hos båtköpare. De varumärken som nu tas upp är Larson Boats, Triumph och Marquis, säger Janne Lundmark, VD för Huges Marina.

Larson Boats är en av USA:s största båtbyggare, med en av världens modernaste båtfabriker som snarare påminner om en bilfabrik än ett traditionellt varv. Företaget är grundat av en svenskättling och bygger premiumbåtar av högsta kvalitet.

I sortimentet återfinns både bowriders och daycruisers. Båtar upp till 25 fot byggs med den moderna VEC-tekniken, vilket ger skrov av högsta kvalitet.

Triumph tillverkar kompromisslösa båtar i ropleneplast, en modern formgjuten plast som är i det närmaste oförstörbar. Den moderna datoriserade gjutprocessen ger millimiterprecision. Plastens kraftabsorberande egenskaper gör att båtarna tar sjö extremt bra.

Marquis är båtar designade av Nuvolari-Lenard design, kända över Europa för sina stilbildande båtar och byggs på Marquis-varvet i USA.

Pentax breddar sin vattentäta kamerafamilj med två nya modeller: Optio WG1 och Optio WG1-GPS. De är betydligt tåligare än tidigare modeller och mer specialiserade för utomhusanvändning.

Pentax Optio WG1 är vattentät upp till tio meters djup, idealisk för undervattensanvändning. Den är även exceptionellt stötsäker, vilket innebär att den klarar fritt fall från 1,5 meter och upp till 100 kg tryck.

Det är en äkta utomhuskamera som klarar extrema temperaturer, ända ner till -10°C. Den inte är bara konstruerad för extremsporter, som surfing, snowboardåkning, bungee jumping, freestyle skidåkning, bergsklättring och sky diving, den passar även i det dagliga livet där man riskerar att spilla kaffe eller sätta sig på kameran.

Pentax Optio WG1-GPS är en version av kameran med inbyggd GPS för geo-taggning. Det innebär att den automatiskt förser bilderna med metadata om position (latitud och longitud) och datum. Därmed blir det enkelt att lokalisera sina bilder på en karta (Google Earth, FlickR, Picasa etc).

Båda modellerna levereras i ett unikt och stryktåligt kamerahus i aluminiumlegering. En 14 megapixel CCD bildsensor garanterar häpnadsväckande realistiska bilder med hög detaljrikedom. Den har en 5x optisk vidvinkelzoom (motsvarande en 28-140 mm i 35 mm) och makrofunktion med 1 cm närgräns. Det gör det möjligt att ta alla typer av bilder: landskap, byggnader, porträtt, närbilder eller avlägsna motiv.

Optio WG1 och WG1-GPS har en 2,7 tums LCD-skärm i 16/9-format med 230 000 punkters upplösning för tydlig visning fotografier. Kamerorna filmar även HD-video (1280 x 720 pixlar) med 30 bilder per sekund. Den har en förbättrad mikroskopfunktion (förstorar bilden upp till 6,1 gånger), ansiktsprioritering, leendedetektering och blinkvarning för fina bilder varje gång.

– En medföljande rem med karbinhake gör att kameran alltid finns tillhands, hängande i bältet eller på cykeln, säger Per Skog hos Focus Nordic, Pentax nordiska generalagent.

Pris och tillgänglighet
Pentax Optio WG1 och Optio WG1 GPS kommer att kosta ca 2800:- respektive 3600 kr inklusive moms. Båda modellerna väntas bli tillgängliga i handeln under våren. Optio WG1 levereras i färgerna svart/blå och lila, Optio WG1-GPS i grönt och grå.

En avgjutning av förra årets sensationsfynd, sillkungen, har fått färg och rekonstruerats. Lördagen den 12 februari kl 11.30 invigs den av mannen som gjorde fyndet, Kurt Ove Eriksson från Bovallstrand. Passande nog har modellen inkluderats i Havets Hus utställning om havsmonster som pågår året ut.

En lördag i maj förra året hittade Kurt Ove Eriksson ett mystiskt föremål i vattenbrynet nedanför sin sjöbod i Bovallstrand i Bohuslän. Han trodde först att det var en plastbit . Föga anade han att fisken han hade framför sig inte hade påträffats i svenska vatten på över 130 år. Kurt Ove kontaktade Havets Hus i Lysekil för att få hjälp med identifieringen av fisken. Det konstaterades att det rörde sig om en sillkung. Nyheten spreds som en löpeld över världen och forskare från många olika länder kontaktade Havets Hus för att få veta mer.

Faktum är att historien blev en av de bäst säljande nyheterna under förra året hos världens största nyhetsbyrå AP, Associated Press.

Sillkung, Regalecus glesne, är en unik fisk och räknas som världens längsta benfisk. Den kan troligtvis bli över 11 meter lång! Den finns i alla oceaner men påträffas mycket sällan levande, oftast bara några få gånger per år. De flesta har hittats uppspolade på stränderna i Mexico och Japan. Man vet inte mycket om sillkungen men man tror att de lever från ytan ner till ca 1000 meters djup. Den har fått sitt namn efter att den enligt nordisk folktro simmade först i sillstimmet och förutspådde rikliga fångster. Senast man såg en sillkung i svenska vatten var 1879!

Modellen är tillverkad av Bo Wessman som kommer att närvara vid invigningen för att berätta om sitt arbete.

Info: www.havetshus.se

Tillsammans med GKSS instiftar Stenungsbaden Yacht Club priset Årets Unga Seglare i en satsning på att kasta ytterligare ljus på sporten, locka fler utövare samt bidra med en morot för de unga lovande seglare som kämpar med OS i sikte. Syftet är att dels belysa svensk seglingssport, dels sporra unga seglare under rådande OS-satsning. 2011 tilldelas utmärkelsen Sara Sigvardsdotter, ung och lovande i Laser Radial-klassen. Priset delas ut under Båtmässan 7 februari.

Ett ihållande problem för svensk seglingssport har varit att nå ut till dess publik. Svenska Seglarförbundet fokuserar på att göra sporten mer attraktiv och målet är att i större utsträckning locka besökare till tävlingarna.

Förutsättningarna är goda – intresset för segling är stort i Sverige och på västkusten i synnerhet. Genom att Båtmässan på Svenska Mässan i Göteborg nu väljer att satsa extra på segling är ett tecken på ett växande intresse.

Utmärkelsen delas ut till en utpräglad elitseglare under 22 år. Pristagaren är landslagsseglare alternativt aspirerar på en landslagsplats och skall befinna sig i en elitsatsning med fokus på nästkommande olympiska spel. Den utvalde pristagaren är dessutom en god kamrat och en fullvärdig representant för seglarväsendet.

2011 års utmärkelse går till 2010 års klubbmästare i GKSS, Sara Sigvardsdotter, 21. Sara är lovande inom Laser Radial-klassen och har trots sin unga ålder en rad framstående placeringar i bagaget såsom förstaplats i JSM 2010, bästa svensk i SM 2009 och totaletta i Sveriges GP-serie 2008.

– Stenungsbadens och GKSS utmärkelse är absolut ett steg i rätt riktning för en satsning på svensk seglingssport. Sara Sigvardsdotter är en av GKSS mest talangfulla seglare och i med att Sara nu får detta pris förstärks hennes chanser att fightas om en OS-plats 2012 i Laser Radial-klassen, säger Peter Klock, VD på Göteborgs Kungliga Segelsällskap.

Vinnaren av Årets Unga Seglare får 10.000 kr att lägga på sin elitsatsning samt en spaweekend för två personer. Juryn som utser vinnaren av utmärkelsen består av VD och Sportchef/huvudtränare på GKSS samt VD och marknadschef på Stenungsbaden.

– Segling är en del av Stenungsbadens själ och kultur, givetvis vill vi vara med och stötta utvecklingen av seglinssporten bland unga lovande talanger i landet. Vi stödjer sedan tidigare eliten i seglingssporten genom att sponsra Team Anna Kjellberg i satsningen inför OS 2012. En utmärkelse i syfte att premiera landets unga seglare i deras elitsatsning inför OS ser vi som ytterligare ett positivt sätt att uppmärksamma svensk segling på, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Priset Årets Unga Seglare 2011 delades ut 4 februari under Båtmässan av representanter från Stenungsbaden och GKSS.

Info: www.stenungsbaden.se

Nu har det kommit ut en andra utgåva av Hamnguiden 5 Göteborg – Svinesund. Den här boken beskriver 360 natur- och gästhamnar från Göteborg till Svinesund. Varje hamn presenteras med ett detaljerat sjökort, en helikopterbild, en beskrivande text och en faktaruta.

På sjökorten finns fler djupdetaljer än på vanliga sjökort och plotters. I denna andra utgåva av boken har författarna tagit fram ännu mer detaljerade sjökort.

I Kosterskärgården har de fått tillgång till långt mer noggranna sjökortsunderlag genom ett samarbete med Hydrographica. I övriga områden har de själva gjort nya mätningar. Dessutom har de markerat var det är bäst att förtöja, var bilden är tagen och var du hittar den säkraste inseglingsleden.

Helikopterbilderna och markeringarna ger dig en snabb översikt över varje hamn, med dess atmosfär, faciliteter, inseglingsleder, faror och förtöjningsmöjligheter. Stenar och grund att tänka på speciellt är markerade på bilderna.

Hamnguiderna täcker sommaren 2011 ett område som sträcker sig från Arholma norr om Stockholm till Kirkenes längst åt nordost i Norge. Hamnguiderna är en internationell succé och flera delar har översatts till tyska och engelska.

Bläddra i boken: http://mester.lmf.no/filer/hg5sv.html

Nu har det kommit ut en andra utgåva av Hamnguiden 5 Göteborg – Svinesund. Den här boken beskriver 360 natur- och gästhamnar från Göteborg till Svinesund. Varje hamn presenteras med ett detaljerat sjökort, en helikopterbild, en beskrivande text och en faktaruta.

På sjökorten finns fler djupdetaljer än på vanliga sjökort och plotters. I denna andra utgåva av boken har författarna tagit fram ännu mer detaljerade sjökort.

I Kosterskärgården har de fått tillgång till långt mer noggranna sjökortsunderlag genom ett samarbete med Hydrographica. I övriga områden har de själva gjort nya mätningar. Dessutom har de markerat var det är bäst att förtöja, var bilden är tagen och var du hittar den säkraste inseglingsleden.

Helikopterbilderna och markeringarna ger dig en snabb översikt över varje hamn, med dess atmosfär, faciliteter, inseglingsleder, faror och förtöjningsmöjligheter. Stenar och grund att tänka på speciellt är markerade på bilderna.

Hamnguiderna täcker sommaren 2011 ett område som sträcker sig från Arholma norr om Stockholm till Kirkenes längst åt nordost i Norge. Hamnguiderna är en internationell succé och flera delar har översatts till tyska och engelska.

Bläddra i boken: http://mester.lmf.no/filer/hg5sv.html

Produktion av den klassiska Neptunkryssaren har tagits upp av Delfinsegel AB. Den första Neptunkryssaren byggdes 1938 och den första i plast 1975. Klassen har seglat SM sedan 1945 och vid SM 2010 i Sandhamn var det mer än 50 seglare, som kämpade om att bli Svenska Mästare.

Neptunkryssaren seglas av rorsman och gast på tävling. Neptunkryssren kan trailas efter en vanlig personbil till tävlingar. Båten är också en trevlig turbåt i skärgården.

Längd 9,00 m, bredd 1,92 m och djup 1,20 m. Vikten är 1150 kg.

Storsegel 12 m², genua 12 m², fock 6 m², spinnaker 30 m².

Mer information om båten och Neptunkryssarförbundet, www.neptunkryssare.se

Foto: Anders Hjelmblad.

Garmin kommer i 2011 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision att ha samlat den mest kompletta och uppdaterade databasen av både naturhamnar och vanliga gästhamnar. – Kartdata är en av de viktigaste beståndsdelarna i en sjökortsplotter och vi är mycket stolta att kunna erbjuda den mest korrekta och uppdaterade databasen av både naturhamnar och vanliga gästhamnar till våra kunder, säger Jan-Åke Arenäs, VD på Garmin Sweden AB.

– Över 50 procent av alla övernattningar i fritidsbåtar sker i naturhamnar och då var det en självklarhet för oss att implementera den mest heltäckande databasen över naturhamnar i Sverige i våra elektroniska sjökort, säger Pontus Fernström, produkt- och försäljningschef på Garmin Sweden AB.

Hela 470 stycken naturhamnar utmed svenska västkusten och i Stockholms skärgård finns med i 2011 års versioner av BlueChart g2 och g2 Vision. Denna information är levererad av Hydrographica, som är kända för sina extremt detaljerade sjökort.

Användaren kan enkelt söka upp den naturhamn man önskar i sin Garmin sjökortsplotter. Man kan läsa en beskrivning om naturhamnen med värdefull information, så som vilka vindar hamnen skyddar för, förtöjningsmöjligheter mm. Använder man sig av BlueChart g2 Vision så kan man sedan låta sjökortsplottern helt automatiskt beräkna en säker färdväg till hamnen, för att sedan bli guidad hela vägen fram. Detta tack vare Garmins exklusiva funktion AutoGuidance.

Detta tillsammans med helt ny och uppdaterad information från Gästhamnsguiden över vanliga gästhamnar utmed den svenska kusten, skapar Garmin den mest kompletta elektroniska hamninformationsbanken på ett och samma ställe.

Den nya versionen av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision är som tidigare meddelat också baserad på S57 data och kommer finnas tillgänglig i februari 2011. Rekommenderade cirkapriser kommer att förbli oförändrade. Befintliga kunder som redan äger tidigare versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kan precis som tidigare välja att uppdatera sin gamla kort till den nya versionen till en kostnad motsvarande 50 procent av aktuellt rekommenderat cirkapris.

Info: www.garmin.se

Den australiensiska motorbåtbyggaren Maritimo har släppt en ny version av sin revolutionerande modell C47 Sports Cabriolet, inklsuive en trekabinersvariant. Förbättringarna har gjorts efter önskemål från kunderna.

– Vi har lyssnat på våra kunder och kan därför erbjuda en version med mer utrymme och ett nytt, L-format pentry, säger Luke Durman, Maritimos marknadschef.

Det L-formade pentryt ger mer utrymme i salongen och mer plats åt den stora TV-avdelningen. Iredningen med de stora utrymmena i trekabinersvarianten var möjlig tack vare att båten är försedd med Volvo Penta IPS.

Maritimo C47 var den första båten i södra hemisfären med en så kallad Volvo Penta Certified installation. Båten har dessutom extra flytkraft tack vare stora flyttankar i motorrummet.

Tekniska specifikationer
Längd: 15.43 m
Längd ISO: 15.43 m
Bredd: 4.85 m
Djup: 1 m
Bränsle: 1800 liter
Vatten: 400 liter
Hållnk: 300 liter
Generator: 11 kW
Standardmotorer: 2 x Volvo Penta IPS600 435
Kojer: 4

Info: www.maritimo.com.au

Båtlivet ökar och bedöms fortsätta så i framtiden. Det gör också den internationella konkurrensen och miljökraven. Sammantaget står hela fritidsbåtssektorn inför krav på förändring som behöver mötas av ny kunskap och kompetens, nya idéer och produktionsmetoder.

Mariningenjör Produktion är den första utbildningen inom Yrkeshögskolan för marin teknik, genom att Högskolecentrum Bohuslän blivit beviljad den tvååriga yrkeshögskoleutbildningen ”Mariningenjör Produktion 400 Yh-poäng” i stark nationell konkurrens.

Yrkeshögskolan för marin teknik, har som strategi att erbjuda ett unikt innehåll och utbildningen kommer att förse stora delar av fritidsbåtbranschen i Sverige med spetskompetens. Utbildningen syftar bland annat till helhetssyn på fritidsbåtsproduktion och att förena hantverkskunnande med modern industri och höga miljökrav.

Högskolecentrum Bohuslän finns i Uddevalla och är huvudort för utbildningen. Distansorter är Kungälv, Ronneby, Västervik, och Östhammar. Genom denna distribution via distansteknik, kan mycket stora delar av det marintekniska klustret öka sin kompetens samtidigt.

Yrkeshögskoleutbildningen Mariningenjör Produktion startar vid två tillfällen: hösten 2011 och hösten 2012.

Utbildningen ställer ut i monter D 03:12 på Båtmässan 2011 i Göteborg,

Hydrographica kommer i år ut med fem nya sjökort på västkusten. På ostkusten kommer inga nya sjökort, istället har företaget gjort en stor satsning på en helt ny bok: “Hydrographicas Genvägar i Stockholms skärgård”.

Med nymätta detaljsjökort, flygfoton och texter beskrivs en mängd knepiga passager som många avstått från att gå, eller kanske inte känt till.

Avsikten med boken är att öppna nya leder och visa på alternativa skyddade smitvägar vid tjurigt väder. Till boken hör också ett helt nytt översiktskort i skala 1:100 000.

Info: www.hydrographica.se

På Båtmässan i Göteborg visar KGK Motor AB en helt ny 20-fots mittpulpetbåt från finska Sea Star på Båtmässan i Göteborg. Ett helt nyutvecklat skrov gör att Sea Star 20CC är mycket stadig och dessutom kursstabil i låg fart. Skrovformen gör det möjligt att driva båten med en betydligt lägre motorstyrka än en traditionell 20-fots styrpulpet.

Båtens egenskaper gör att den passar bra för transporter i skärgården och som trollingbåt.

Sea Star 20 CC har en så kallad progressiv skrovform, ett skarpt V-skrov förut och en plattare botten akterut. Skrovformen gör att båten är stadig när den ligger still och samtidigt lättdriven i fart.

– Det är en spännande båt med hög potential, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Motor AB. Den är så lättdriven att det ska räcka med en 60-hästars utbordare för att få upp båten i planing. Skrovets form gör också att den saknar planingströskel.

En V-bottnad styrpulpetsbåt i motsvarande storlek kräver ofta en motorstyrka på en bra bit över 100 hästkrafter. Nya Sea Star 20CC klarar sig med en betydligt mindre motor.

Den stabila skrovformen gör att Sea Star 20CC är godkänd för upp till nio personer och båtens öppna planlösning ger båten ett brett användningsområde, allt från transporter i skärgården till utflyktsbåt för familjen eller som trollingbåt.

Bränslesnål
Det lättdrivna skrovet gör att Sea Star 20CC klarar sig på mindre bränsle per sjömil än en båt med skarpare V-botten vilket minskar trycket på både plånbok och miljön. Rekommenderad effekt på akterspegeln är mellan 60 och 100 hästkrafter.

På utrustningslistan finns till exempel hydraulstyrning, lanternor, en brandsläckare och automatisk länspump. I aktern finns också en fast tank monterad. Generöst tilltagna räcken i rostfritt stål i fören möjliggöra enkel ombordstigning och lastning.

Tekniska specifikationer
Längd: 6,08 m
Bredd: 2,26 m
Vikt: 770 kg
Motoreffekt: 60-100 hk
Max antal personer: 9

Sea Star 20CC visas både i Göteborg på Båtmässan och på Allt för sjön i Stockholm.

Båtmässan, Göteborg: Utställare: Suzuki Marin, monter: B01:20

Allt för sjön, Stockholm Utställare: Suzuki Marin, monter: B03:31

Svenska Anytec har premiär för sin nya modell 850 SPD på Båtmässan iGöteborg. Det är en riktigt kraftig körmaskin i tuff stil, försedd med dubbla Yamaha 300 hk utombordsmotorer, vilket bör göra detta till en av mässans snabbaste båtar. Anytec 850 SPD är den största av företagets öppna modeller.

På de bilder av båten som vi har sett och även visat på den här sidan tidigare har båten varit försedd med inombordsdiesel. Montaget med stora utombordsmotorer känns dock helt rätt för många användningsområden.

Med 2×300 hk på akterspegeln lär detta bli en populär båt bland de som vill ha en riktigt snabb och sjösäker skärgårdspendlare. Enligt varvet ligger toppfarten på cirka 55 knop.

För den som vill ha mer plånboksvänliga alternativ går det att förse båten med en singelmonterad Yamaha V8 på 350 hk eller två stycken V6:or à 300 hk.

Båtens linjer är välbekanta från Anytecs större modeller. Båten är av bowridertyp med väl skyddade förar- och passagerarplatser och mycket kraftiga räcken och båge. Allt är byggt i aluminium.

SPD står för StyrPulpet Dubbel.

Tekniska data Anytec 820 SPD
Längd: 8,85 m
Bredd: 2,60 m
Vikt: 1 800 kg utan motor
Fart: 40-55 knop
Motorer: 300-600 hk
Personer: 8

Info: www.anytec.se

Foto: Båtliv.

Nimbus 31 Nova S HT visas för första gången på Båtmässan i Göteborg. Båten är en ”hardtop” version av den nyligen presenterade 31 Nova S. Hardtop versionen vänder sig främst till båtmänniskor som vill förlänga säsongen eller vill åka skyddat och ombonat oavsett årstid. För soliga dagar kan det stora canvastaket med enkelhet öppnas upp genom att skjutas bakåt. På bilderna här intill syns Nova 31 S.

Förutom sidewalk bjuder båten på ett stort akterdäck
som ligger i samma nivå som badbryggan. Det gör det lätt att röra sig ombord eller lasta fiskeutrustningen. I övrigt har båten samma smarta L-soffa som den öppna versionen.

31 Nova S HT är en vidareutveckling av den populära 30 Nova S som varit en av Nimbus storsäljare de senaste åren. Nya Nimbus 31 Nova har till skillnad från sin föregångare en rejäl L-soffa med bord på akterdäck som snabbt kan förvandlas till en stor solbädd. Båten har också en längre och större badplattform för lek och bad.

Dessutom har båten fått en ny innovativ fenderstuv på akterspegeln. Fokus har varit att skapa större sociala ytor och möjligheter för familj och vänner. Nu är den också täckt med tak vilket gör den ännu mer användbar året runt.

31 Nova S HT har goda stuvutrymmen och en planlösning som passar en hel familj vare sig båten används till sport och fiske, bekväma långturer eller sol och bad.

Teknisk översikt
Längd 9,60 meter
Bredd 3,10 meter
Vikt ca 4 220 kg
Batterier 5x12V-75 Ah
Bränsletank 300 liter
Vattentank 130 liter
Kylskåp 49 liter
Motoralternativ
D4-260/DPH 191 kW (260 hk)
D4-300/DPH 221 kW (300 hk)
D6-330/DPH 243 kW (330 hk)

Info: www.nimbus.se

Veteranbåtshallen på Båtmässan 2011 erbjuder besökaren ett fantastiskt möte med träbåtskulturen i Sverige. Det är en fest för alla sinnen. Ljuvliga båtar i blickfånget, doften av linolja blandad med trätjära, ljudet av en Skandia tändkulemotor som dunkar igång mitt i hallen. Bland annat visas den nyrenoverade Tiedemanbåten Nostalkia.

Fokus ligger i år på renovering av träbåtar, vinnande skönheter, rena nybyggen och allt som krävs av material, teknik och utrustning för att hålla en träbåt i form.

Den svenska träbåtsflottan är världsunik. Mängder av klassiska båtar har bevarats i landet, båtar som inte lämnar någon oberörd. Här finns Pettersonbåtarna, Ljungströmarna, Östlundarna, Solöbåtarna. Här finns kostrarna, skärgårdskryssarna, jullarna, ekorna, sniporna.

“Nostalgia”
En av höjdpunkterna i Veteranbåtshallen 2011 är presentationen av tidningen Nostalgias renoveringsprojekt av en kabinbåt från Karlskrona. Det är en spännande resa som visar hur engagemang och goda krafter kan rädda en till synes hopplöst förlorad veteranbåt och få den att leva vidare.

Båten är ritad av konstruktören och ingenjören Stig Tiedemann, Saltsjöbaden, de eleganta linjernas mästare som skapade många vackra kabinbåtar på 40- och 50-talen. Stig Tiedemann jämförs ibland med norske konstruktören Rickard Furuholmen som låg bakom ritningen till Jonas Olssons BEA. Den intresserade mässbesökaren kan enkelt ta sig mellan båtarna för att själv studera eventuella likheter i båtarnas formspråk.

Tiedemannkryssaren som ställs ut i Veteranhallen byggdes 1955 på Bröderna Törnqvists Båtbyggeri i Karlskrona. Långt senare upptäcktes båten på land i Söderhamn av Peter Törnqvist, fotograf på tidningen Nostalgia. Båten stod utomhus, utan täckning, och var i princip slut. Det visade sig att båten var byggd av Peter Törnkvists egen farfar Axel Törnqvist, vilket blev startskottet till en totalrenovering i tidningens regi.

Varvet i Karlskrona hade nu bytt namn till Saltö Varv, men mycket av utrustningen från originalbygget fanns kvar och kunde göra tjänst igen.”Det är helt fantastiskt att kunna ställa ut farfars båt här på Båtmässan i Göteborg”, säger Peter Törnkvist, “renoverad med samma bandsåg och sjösatt vid precis samma brygga 55 år senare!”

“Traditionella svenska båttyper”
I Veteranhallen visas också några av de traditionella svenska båttyperna. En tidig Rånäsjulle byggd av Otto Hallberg, och bredvid den en helt nybyggd 16-fots spririggad ekjulle från Lilla Kålviks Båtbyggeri på Orust. Jullen bygger på en uppmätning av segelmakare Harald Karlssons julle från Rönnäng som var “väldigt go i sjön” enligt segelmakaren själv. Den nya jullen är byggd av Christina och Johnny Andersson, dotter och dotterson till legendariske båtbyggaren Roland Persson.

“Vinnarna”
Mässbesökarna kan också njuta av några av vinnarna från sommarens succébetonade träbåtsfestival i Skärhamn. I klassen bästa veteranmotorbåt vann en magnifik snipa i toppskick signerad mästaren själv, Roland Persson. “Där var det sugpassning överallt” minns båtbyggarsonen Björn Persson som var med på bygget. “Perfekt passform, både där det syntes och även där det inte syntes. Det gör båten extra stark. Allt håller emot.”

“Racern BEA”
Strax intill snipan från Orust visar Jonas Olsson upp sin helt nya racer BEA, egenhändigt byggd efter en ritning av den norske konstruktören Rickard G Furuholmen från 1923. Båten är av typen “a gentleman´s runabout”, en ren nöjesmaskin, som man “bara kör runt och glassar med” konstaterar en nöjd ägare. Båten är utrustad med en Chrysler V8 på 250 hk och det tog Jonas Olsson 9 år att bygga båten hemma i garaget, under den mörka delen av året. Kvällar, helger, allt gick åt. “Men det var det värt” säger Jonas Olsson. “Jag är lycklig. Jag har byggt en båt alldeles själv, hon är vacker och hon fungerar precis som jag drömt om.”

BEAs ägare ser fram emot Båtmässan med största förväntan, mot det spännande mötet med engagerade, vetgiriga båtmänniskor. “Det är inte mycket som kan komma i närheten av att få sitta vid sin egen båt och tjöta med intresserade en hel vecka.”

“Hon har korsat Atlanten”
Mellan racern och motorseglaren står framkostern K-32 Dorrith, vinnare av stora publikpriset vid sommarens träbåtsfestival, en stadig seglare som korsade Atlanten på 60-talet. Kostern är byggd 1933 av Abrahamsson och Söner i Göteborg och nu renoverad till nyskick av ägaren Anders Magnusson med utsökt glans över fribord och däck.

“Solö i toppklass”
Mats Stefansson från Mats Snickare visar också upp en unik Solö motorbåt från 1956 i en egen monter. Båten är byggd på Storebro Bruk, har generös sittbrunn och är den enda i Sverige med doghouse. Solön kommer till mässan med finish i absolut toppklass, efter minst tio lager välstruken lack. Allt enligt Stefanssons hemliga recept som ger en djupröd, glänsande ton åt mahognyn.

“Han bygger en båt”
Under Båtmässan 2010 byggde elever från Båtbyggarskolan en komplett doris, ett mycket uppskattat inslag under veckan. I år upprepas mässans byggtradition med Lars Erik Andersson från Smögen som bygger en 5-meters stäveka. “Det kommer bli riktigt roligt att stå på mässan och bygga den båten” säger Lars Erik Andersson. “Jag har ju varit med förr, med modellbåtar, men detta blir något alldeles extra.”

“Lägg så till”
Claessons Trätjära debuterar på Båtmässan med en spännande monter. Här finns de traditionella underhållsmaterialen, allt från linolja, terpentin, dalbränd trätjära, till skeppsbeck och drev. Men också en rad produkter vi inte trodde fanns. Klädkyla, kolofonium, kaus, kraka, koffernaglar, kimrök för att bara nämna några. “Det är härligt att det finns en sådan här hall på Båtmässan”, säger Siv Carlsson från Claessons Trätjära, “som gör det möjligt för oss att visa det som ingen annan har.”

Lägg sedan till Akvarellmuseet, Fyrsällskapet, Sjöräddningen, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar, Tjörns kommun, Röda Korset, modellbåtsbyggarna, presentationer i ord och bild från scenen och mässbesökarna kan se fram emot en ovanligt välmatad Veteranbåtshall 2011.

Den som har med sig växelpengar i fickan kan dessutom starta Mats Stefanssons jukebox, en skön Wurlitzer helt i original från 1958. Lyssna på Jailhouse Rock med en klassisk 50-talsbåt i trä, rätt framför dig på mässgolvet i Veteranbåtshallen. Vi ses där!

Hallen är projekterad av Mats Snickare AB tillsammans med Västkustens Träbåtsförening och Svenska Mässan. “Det är väldigt viktigt att visa upp oss på Mässan” säger Lars Winckler, ordförande i Västkustens Träbåtsförening. “Mycket av vårt arbete bygger på kontakten med båtpubliken och samarbetet med mässfolket har varit fantastiskt.”
John Brovik