Reportage

Att muddra sin egen ägandes hamn med ett tillstånd från Mark- och Miljödomstolen räcker inte. Engewikens Båtförening norr om Kyrkesund i Bohuslän måste också ersätta fiskeri- näringen med 232 568 kr för uteblivna fångster de kommande 50 åren.  – Ur Båtliv 2-22

INFÖR DEN GÅNGNA säsongen var den största förändringen och investeringen ombord en ny batteribank med LiFePo4- batterier (ofta benämnda ”Litium- batterier”) med inbyggd övervakning – plug’n play, enligt tillverkaren. Med i praktiken dubbla kapaciteten mot tidigare och effektivare laddning borde elför-sörjningen vara tryggad. – Ur Båtliv 2-22

Det har gått tolv år sedan Askeladden lanserade sin P66 Pilothouse, som blev en omedelbar succé. Den här våren ersätts den modellen med en helt ny hobbyfiskebåt – som är en väsentlig förbättring av föregångaren. – Ur Båtliv 2-22

Att segla mellan de olika Kanarieöarna i sol och friska vindar endast iklädd shorts och t-shirt kan få vilken besättning som helst att rysa av välbehag. Särskilt om man vet att i Sverige skottas det snö och är kallt. Värmen här är ljuvligt behaglig året runt. – Ur Båtliv 2-22

Vikingarnas Segelsällskap i Kalmar har tagit fram ett eget sjökort i skala 1:10 000 över farvattnen söder om Kalmar. Eget arbete och bidrag från en stiftelse gjorde det möjligt.  – Ur Båtliv 1-22

Förra sommarens långa reportageresa tog oss längs ”Östersjöns E4”, det vill säga sträckan från Stockholm och söderöver. Första delen gick från Trosa till Arkösund. – Ur Båtliv 1-22

Fredrik von Segebaden började sitt uppdrag som hamnchef i Simrishamn 2016. Han bestämde sig för att satsa på ökad kommunikation och ett tydligare kundbemötande. – Ur Båtliv 1-22

Sätra Båtsällskap i Stockholm har utsetts till Årets Båtklubb 2021. Klubben är ett föredöme inom svenskt båtliv och en värdig vinnare. – Ur Båtliv 1-22

DAGS FÖR FÖRSTA ledaren 2022. Förra året skrev jag att vi alla hoppas att nästa år ska bli ett bättre år än 2020. Pandemin var då anledningen – men något som Seglarsverige hanterade på allra bästa tänkbara sätt under året som gick. – Ur Båtliv 1-22

I samband med ”Det stora sjökortslyftet” har de allmänna sjökorten anpassats till ny referensyta. De har fått förändringar som i flera fall anses som stora försämringar för fritidsbåtfolket. – Ur Båtliv 1-22

Marknaden för familjebåtar runt 6 m längd är rena getingboet. Silver Puma BRz hamnar mitt i prick med kul köregenskaper och en rymlig sittbrunn. – Ur Båtliv 1-22

BESLUTET ATT LÅTA restriktionerna på grund av pandemin upphöra 9 februari var positivt för Svenska Båtunionen. Därmed kan våra fysiska aktiviteter åter komma igång. – Ur Båtliv 1-22

ÅR 1930 SJÖSATTES kappseglings-båten Princess Svanevit. Hon är med sina 22 meter världens längsta så kallade R12:a, ritad av Gustaf Estlan-der och byggd på det internationellt erkända Neglingevarvet. – Ur Båtliv 1-22

Ulf Rickardsson har byggt en egen höj- och sänkbar badbrygga till sin Princess V42. Det fanns inga färdiga lösningar, så Ulf gjorde en egen konstruktion. – Ur Båtliv 1-22

Båtens huvudströmbrytare kan sitta dolda långt nere i ett stuvfack. Vill man göra det lite enklare för sig finns fjärrstyrda brytare. Här visar vi monteringen av en modell på marknaden. – Ur Båtliv 1-22

EFTER EN LÅNG coronavinter verkar det bli en båtsäsong i år också! Fast vän-ta, nu kan man resa utomlands och göra en massa annat skoj. Dessutom har diesel och bensin blivit så dyrt. Hur ska vi göra i år? Ska vi behålla vårt båtliv, eller är det dags att sälja båten? Eller både och? – Ur Båtliv 1-22

I SOMMAR BLIR det rekord-dyrt att vara miljövän på sjön, särskilt för alla de som kör motorbåt. Dieselpriset ser ut att hamna kring 25 kr/lit och den som vill köra med miljövänlig HVO100 kan få betala 30 kr/lit. Vid årsskiftet blev HVO100 hela 24 procent dyrare. – Ur Båtliv 1-22

Under våren presenterade finska Flipper sin nya 900 DC och nu kommer konkurrenten Finnmaster med sin nya T9:a. Två eleganta daycruisers med lite olika inredningar. Nya Finnmaster får stort plus för sin fina sittbrunn. – Ur Båtliv 1-22

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har uppfyllt sitt löfte att skapa ordning och reda på sjön, åtminstone vad gäller vattenskoterns framfart på vattnet. Flera lagändringar har gjorts under senare tid, bland annat en åldersgräns på 15 år och från 1 maj i år krav på vattenskoter-förarbevis. – Ur Båtliv 1-22

Efter två års genomgripande renovering seglar nu Henrik Bager klippern Bel´Rose ut från hemmahamnen i Mölle. Sedan många år tillbaka är han stolt ägare till ett av Sveriges vackraste segelfartyg. – Ur Båtliv 1-22

Anki Palerby Hjelmqwist och hennes man, Janne Hjelmqwist, är ute på långsegling. Den här gången har de kommit till Ribadesella i Spanien. – Ur Båtliv 1-22