Reportage

Lagom till Öppet Varv på Ellös 22–24 augusti kom en del positiva besked om att båtmarknaden kan vara på väg uppåt igen efter en nedgång. Efterfrågan på begagnade båtar ökar också. – Ur Båtliv 5-25

VENEDIGS BÅTMÄSSA BJÖD på 300 båtar och ett 15-tal världspremiärer 29 maj– 2 juni. Hållbarhet var ett tydligt tema. – Ur Båtliv 5-25

Längst ut mot oskyddat vatten i Stockholms sydöstra skärgård ligger Utö. Gästhamnen är en av de mest välbesökta på den här stora ön som även har flera badplatser, restauranger och intressanta utflyktsmål. – Ur Båtliv 5-25

”Vem kan skiljas från elmotorn sin utan att fälla tårar?” eller ”Gissa om det var skönt att bara trycka på en knapp för att få i gång motorn?”. Det skriver våra seglare efter att ha kryssat in i Skagens hamn i hård vind. Att slippa en tung och bensinosande utombordare och kunna färdas tyst även vid motorgång är andra fördelar de har noterat. Följ med på deras segling till Danmark och tillbaka till Tjörn! – Ur Båtliv 5-25

Trots att marknaden har varit tuff har kunderna omfamnat nya Targa 41 från finländska Botnia Marin. Den nya modellen fyller gapet mellan Targa 37 och Targa 46 i sortimentet och bjuder på en vidareförädling av alla Targas kärnvärden plus en rejäl dos boendekomfort. – Ur Båtliv 5-25

Säffle Motorbåtssällskap har en av Vänerns finaste klubbholmar. Nästa år kan den vara helt i klubbens ägo. – Ur Båtliv 5-25

Ett pampigt mottagande med kortege av mötande båtar och mässingsorkester på kajen väntade kulturskatten som tack vare ägarna under 36 år, det engelska paret Hilary och Scott Pereira och 13 medlemmar i Motor Yacht Society, kommit tillbaka till Sverige för gott. – Ur Båtliv 5-25

Med närmare 80 båtar anmälda firade Träbåtsfestivalen 30-årsjubileum i Skärhamn, som har blivit festivalens plats sedan flera år. Det är Tjörns största evenemang med tusentals besökare och intresset bara ökar. – Ur Båtliv 5-25

Motorhaverier, grundstötningar, kollisioner, båtbränder, förlisningar och drunkningstillbud – listan kan göras lång över alla de uppdrag som engagerat Sjöräddningssällskapet denna sommar. – Ur Båtliv 5-25

SOMMARVÄDRET HAR VARIT mycket skiftande från sol och mycket värme till stark blåst och skyfall. Generellt sett har det varit färre båtar ute på sjön. – Ur Båtliv 5-25

NÄR ROPET ”Man överbord!” hörs ombord gäller att agera snabbt. Är man fler ombord avdelas en besättningsmedlem att hålla ögonen på personen i vattnet. – Ur Båtliv 5-25

T-top är en trend som håller i sig, speciellt i storleksklassen runt 8 meter. En av de senaste båtarna är norska Nordkapp Enduro 830 som har en bredd på nära 3 meter och som därmed ger en mycket god rymd invändigt. – Ur Båtliv 5-25

MARSTRÖM RACE 2025 blev just så som arrangörerna hade hoppats – en fartfylld, solig och innehållsrik regattahelg med något för alla. Med 55 båtar på startlinjen, 190 middagsgäster och ett program som sträckte sig från radiostyrd segling till barnens Marström Race Mini blev det en helg att minnas. – Ur Båtliv 5-25

DEN 1 SEPTEMBER blev det äntligen förbjudet att föra ut stöldgods ur Sverige. Efter många års debatt och försök att påverka politiker har det självklara därmed inträffat. – Ur Båtliv 5-25

Förbered båten för en kall vinter, se till att allt vatten töms i alla system och motorer. Här presenterar vi några viktiga arbeten i samband med torrsättningen och även en checklista där du kan pricka av vad som är utfört. – Ur Båtliv 5-25

De gamla försvarsmurarna under vattnet i närheten av Rindö i Stockholms skärgård orsakar grundstötningar för avsevärda belopp varje år. I Sjöfartsverkets sjökort är grunden markerade med internationella markeringar och ordet Obstn. – Ur Båtliv 5-25

Norska Viknes toppmodell har under 25 år varit den största familjebåtssuccén i Norge. Arvet förs vidare med 2025 års nyhet Viknes 10 – en nyutvecklad långfärdsbåt som lanserades i Düsseldorf i januari i år. – Ur Båtliv 4-25

Samtidigt som en svensk ubåt lämnar kaj går även ubåtsräddningsfartyget HMS Belos till havs. Säkerheten för besättningen i ubåtar är alltid på topp. – Ur Båtliv 4-25

DELTA I BÅTLIVS SOMMARTÄVLING så kan du vinna en batteriladdare till båten. – Ur Båtliv 4-25

Nedanför ett vackert hus i Richmond, cirka 40 minuters bussfärd från centrala London, finns ett stort stycke av svensk båtkulturs historia. Vid en egen kaj vid tomtens slut, ligger Lilian II, som med sina 30 m är ett av de längsta nöjesfartyg som byggts i Sverige. Ägare till villan och det ståtliga fartyget är läkarparet Hilary och Scott Pereira, några av våra bästa bevarare av svensk båtkultur. – Ur Båtliv 4-25

Längst västerut, i det saltstänkta Bohuslän, ligger Sotekanalen. Som ett blått band slingrar den sig genom röd Bohusgranit och lummig grönska. Bitvis grävd, bitvis sprängd förbinder den kustsamhällena Kungshamn och Hunnebostrand, en sträcka på 4 800 m. – Ur Båtliv 4-25

Den 22 oktober 2023 gick det 150 meter långa ro-ro-passagerarfartyget Marco Polo på grund i nordvästra delen av Hanöbukten. Det var mörkt, tilltagande regn och tidvis var sikten på Hanö nere i 150 meter. Klockan var 05.13. Ombord fanns 46 passagerare och en besättning på 29 man. Inga människor skadades men händelsen resulterade i ett stort oljeutsläpp som det fortfarande, trots omfattande saneringsinsatser, finns kvar rester av. – Ur Båtliv 4-25

På Siljan i den vackra dalabygden samsas det privata båtlivet med gamla ångbåtar som fortfarande trafikerar farvattnen. Traditionen med tävlingar med kyrkbåtar lever också vidare. – Ur Båtliv 4-25