”Vem kan skiljas från elmotorn sin utan att fälla tårar?” eller ”Gissa om det var skönt att bara trycka på en knapp för att få i gång motorn?”. Det skriver våra seglare efter att ha kryssat in i Skagens hamn i hård vind. Att slippa en tung och bensinosande utombordare och kunna färdas tyst även vid motorgång är andra fördelar de har noterat. Följ med på deras segling till Danmark och tillbaka till Tjörn! – Ur Båtliv 5-25
MARSTRÖM RACE 2025 blev just så som arrangörerna hade hoppats – en fartfylld, solig och innehållsrik regattahelg med något för alla. Med 55 båtar på startlinjen, 190 middagsgäster och ett program som sträckte sig från radiostyrd segling till barnens Marström Race Mini blev det en helg att minnas. – Ur Båtliv 5-25
Nedanför ett vackert hus i Richmond, cirka 40 minuters bussfärd från centrala London, finns ett stort stycke av svensk båtkulturs historia. Vid en egen kaj vid tomtens slut, ligger Lilian II, som med sina 30 m är ett av de längsta nöjesfartyg som byggts i Sverige. Ägare till villan och det ståtliga fartyget är läkarparet Hilary och Scott Pereira, några av våra bästa bevarare av svensk båtkultur. – Ur Båtliv 4-25
Den 22 oktober 2023 gick det 150 meter långa ro-ro-passagerarfartyget Marco Polo på grund i nordvästra delen av Hanöbukten. Det var mörkt, tilltagande regn och tidvis var sikten på Hanö nere i 150 meter. Klockan var 05.13. Ombord fanns 46 passagerare och en besättning på 29 man. Inga människor skadades men händelsen resulterade i ett stort oljeutsläpp som det fortfarande, trots omfattande saneringsinsatser, finns kvar rester av. – Ur Båtliv 4-25