Reportage

I ÅR UTSÅG tidningen Båtliv Östhammars Segelsällskap till ”Årets Båtklubb”. Nu söker vi nästa vinnarklubb. Det är dags att skicka in nomineringarna för att Båtliv ska kunna utse den 16:e vinnaren av denna prestigefyllda utmärkelse. – Ur Båtliv 6-25

Jakten på miljövänliga båtar är intensiv. Nya bränslen med till exempel eldrift är en del av lösningen, men även själva produktionen av båten är väldigt avgörande. Yamarin har testat flera ovanliga material i sin konceptbåt. – Ur Båtliv 6-25

Att konceptet med dubbelruff är ett utmärkt sätt att få goda sovutrymmen på begränsad längd har vi sett tidigare i både Folkparcan och Albin 25:an. Konstruktörerna Jac Iversen och Stig Tiedemann visade att de kan bli synnerligen eleganta. Pelle Pettersons första bidrag i genren är inte sämre det. – Ur Båtliv 6-25

Nästan dagligen kommer det in rapporter från flyg och fartyg som tappar tillförlitliga GPS-signaler när de befinner sig över Östersjön. Satellitnavigering är oerhört viktigt i vårt moderna samhälle och vi har blivit beroende av att tekniken fungerar. – Ur Båtliv 6-25

DEN 22–23 NOVEMBER hölls traditionsenligt ett Unionsrådsmöte i Stockholm. – Ur Båtliv 6-25

Välj en motorstyrka som klarar båtens maximala belastning, då har du större chans att få en behagligare sjöresa. Vi har testat två utbordare på 60 respektive 80 hk på en 5,5 m styrpulpetbåt för att kolla hur olika belastningar påverkar fart och förbrukning. – Ur Båtliv 6-25

ATT NAVIGERA TILL sjöss innebär att alltid ha koll på var man befinner sig. Med dagens GPS-teknik är det ju ingen konst, på plottern ser du hela tiden din position. Men om den tekniken strular – vilket ju tyvärr händer – så får du ta till gamla beprövade tekniker. – Ur Båtliv 6-25

Niklas (43 år) och Malin (38 år) samt deras tre barn började sitt seglingsäventyr i Grekland 2024. Ett år senare har de nått Sicilien och de vulkaniska öarna norr om den stora italienska ön. Här berättar de om sin tid i ett av Europas mest dramatiska naturområden. – Ur Båtliv 6-25

Längre sittbrunn och ökad standardutrustning har gett Linder Arkip 570 nya, förbättrade egenskaper. Med en Yamaha 100 hk är båten god för 38 knop. – Ur Båtliv 6-25

TRANSPORTSTYRELSENS senaste Båtlivsundersökning skulle ge svar på flera viktiga frågor. Tyvärr har den i stället skapat nya frågor och vi undrar om de nya slutsatserna stämmer i jämförelse med tidigare undersökningar. – Ur Båtliv 6-25

Kungliga Motorbåt Klubben vid Djurgårdsbrunnskanalen i Stockholm är en av våra mest anrika båtklubbar. Utbildningar och aktiviteter samt den egna klubbholmen är några av anledningarna till att detta är en vital 110-åring. – Ur Båtliv 6-25

En väletablerad båtklubb som riskerar att tvingas avveckla sin verksamhet om kommunen fullföljer sina planer på att anlägga ett reningsverk där klubben i dag har sin verksamhet. Det är verkligheten för Karlstad Båtklubb. – Ur Båtliv 6-25

I Gotland Runt 1990 vållade den då nya segelbåten Linjett 35 uppmärksamhet. Varvsägaren och konstruktören Mats Gustavsson vann sin klass och totalt. Dessutom kom en systerbåt tvåa i klassen och totalt. Här följer vi en liknande båt och förberedelserna inför Gotland Runt 2025. – Ur Båtliv 6-25

Stora Dyrön, Åstol och Klädesholmen är tre mindre öar som har mycket att erbjuda. Mufflonfår, ostkaka, bastu, Sillens dag, hisnande vandringar och salta bad är bara något av vad de småtrevliga öarna kan visa upp. Lägg dessutom till skyddade gästhamnar så blir besöket än mer lockande. – Ur Båtliv 6-25

Lagom till Öppet Varv på Ellös 22–24 augusti kom en del positiva besked om att båtmarknaden kan vara på väg uppåt igen efter en nedgång. Efterfrågan på begagnade båtar ökar också. – Ur Båtliv 5-25

VENEDIGS BÅTMÄSSA BJÖD på 300 båtar och ett 15-tal världspremiärer 29 maj– 2 juni. Hållbarhet var ett tydligt tema. – Ur Båtliv 5-25

Längst ut mot oskyddat vatten i Stockholms sydöstra skärgård ligger Utö. Gästhamnen är en av de mest välbesökta på den här stora ön som även har flera badplatser, restauranger och intressanta utflyktsmål. – Ur Båtliv 5-25

”Vem kan skiljas från elmotorn sin utan att fälla tårar?” eller ”Gissa om det var skönt att bara trycka på en knapp för att få i gång motorn?”. Det skriver våra seglare efter att ha kryssat in i Skagens hamn i hård vind. Att slippa en tung och bensinosande utombordare och kunna färdas tyst även vid motorgång är andra fördelar de har noterat. Följ med på deras segling till Danmark och tillbaka till Tjörn! – Ur Båtliv 5-25

Trots att marknaden har varit tuff har kunderna omfamnat nya Targa 41 från finländska Botnia Marin. Den nya modellen fyller gapet mellan Targa 37 och Targa 46 i sortimentet och bjuder på en vidareförädling av alla Targas kärnvärden plus en rejäl dos boendekomfort. – Ur Båtliv 5-25

Säffle Motorbåtssällskap har en av Vänerns finaste klubbholmar. Nästa år kan den vara helt i klubbens ägo. – Ur Båtliv 5-25

Ett pampigt mottagande med kortege av mötande båtar och mässingsorkester på kajen väntade kulturskatten som tack vare ägarna under 36 år, det engelska paret Hilary och Scott Pereira och 13 medlemmar i Motor Yacht Society, kommit tillbaka till Sverige för gott. – Ur Båtliv 5-25

Med närmare 80 båtar anmälda firade Träbåtsfestivalen 30-årsjubileum i Skärhamn, som har blivit festivalens plats sedan flera år. Det är Tjörns största evenemang med tusentals besökare och intresset bara ökar. – Ur Båtliv 5-25

Motorhaverier, grundstötningar, kollisioner, båtbränder, förlisningar och drunkningstillbud – listan kan göras lång över alla de uppdrag som engagerat Sjöräddningssällskapet denna sommar. – Ur Båtliv 5-25