Sv Seglarförbundets Historiska Utskott inbjuder till
Seglare Minns onsdagen den 24 oktober 2007 kl 18.00
I Tranebergsstugan, Bromma. Efter den gemensamma middagen kommer den välkände tornadoseglaren och tillverkaren av extrema flerskrovsbåtar och master i kolfiber Göran Marström att berätta om sitt spännande seglarliv
Förhandsanmälan nödvändig senast måndag 22 oktober till Maivor Bergau tel 08-393102, e-post bergau@glocalnet.net eller till Sv Seglarförbundets kansli 08-4590993, e-post asa@ssf.se.
Kostnaden 120 kronor, som även inkluderar delikat middag betalas kontant vid ankomsten till T-stugan.
Välkomna.
Totalsegrare i årets Roslagen Sea Race blev båten ”Rapier” med Mats Wold som skeppare. Han seglade på tiden 31.06,56.
Årets upplaga av Roslagen Sea Race bjöd på friska vindar till att börja med. Men sedan dog vinden mer och mer och det traditionella nattbleket medförde att de båtar som inte fick ankarfäste, drev medströms bakåt vid Kapellskär.
Men deltagarna fick njuta av Roslagsskärgården mellan Lidingö i Stockholm och Öregrund i norra Roslagen. Några av de långsammare båtarna fick även skåda två soluppgångar.
Den totala sträckan för Roslagen Sea Race är drygt 100 nautiska mil. Det sker tre starter utanför Gåshaga på Lidingö. Det finns en gate (två rundningsmärken som båtarna passerar mellan) vid Fejan och en vid Tolvöregrund. Första båt vid gaten vid Fejan var en Formula 18, som passerade klockan 23.45. Det blev en lång natt och morgon i år och sista båt passerade inte förrän 09.37 dagen efter.
Tävlingen ordnades första gången 2002 med 63 anmälda båtar. I år var 58 båtar anmälda. Tre av dem kom inte till start, tre bröt och 52 kom i mål.
Fem klubbar är med och arrangerar tävlingen – Lidingö Segelsällskap, Norrtälje Segelsällskap, Östhammars Segelsällskap, Tulka Segelsällskap och Öregrunds Båtklubb.
bildtext:
Representanter från de arrangerande klubbarna: Fr. v. Sune Fagerberg, Öregrunds Båtklubb, Agneta Pettersson, Norrtälje Segelsällskap, Erik Bolin, Tulka Segelsällskap, Björn Berglund, Öregrunds Båtklubb, Göran Collin, Lidingö Segelsällskap, Torbjörn Ahlbäck och Per-Ola Frid, båda Östhammars Segelsällskap.
Den 26–25 maj ordnade Östergötlands Båtförbund en träff vid Risö i St. Anna Skärgård för dem som har gått navigationskurser, är med i båtklubbar eller har anknytning till förbundet. Ett 20-tal båtar samlades vid Risö. Vädret var mycket bra, trots dåliga väderutsikter från SMHI.
En lokal båtklubb sponsrade träffen och Östgötlands Båtförbundet skänkte priser till den tipspromenad som ordnades. Den innehöll kluriga navigationsfrågor där deltagaren även fick utföra praktiska moment som knopslagning, lägga ut kurser och mäta distanser i sjökorten.
Vinnare av tipspromenaden blev Jan Nyqvist, Norrköpings motorbåtsklubb. Tvåa kom Evelina Petterson-Bååth och trea kom Christian och Carolin Gustavsson, Stegeborgs båtklubb.
Text: Alexander Johansson
Foto: Carolin Gustavsson
Svenska Båtunionen har nominerat Sten Olsson (bilden) som vice ordförande i EBA (European Boating Association) för kommande period. Sten kommer från Piteå och sitter bland annat i Unionens styrelse och i Sjösäkerhetsrådet. Info om EBA: http://eba.eu.com
Den 21 juli anordnades en Horisont 23 DC träff i Luleå. Horisont är en motorbåt av norrbottniskt ursprung och fabrikat. Det var första gången ägarna träffades för att prata båt och ta en gemensam tur ut i Luleås vackra skärgård. Initiativet till träffen hade tagits av Mattias Åhman, som också håller på att bygga upp en hemsida på Internet om båttypen.
Mattias Åhmans initiativ uppskattades mycket av de båtägare som kommit till Norra hamn. Fyra stycken kom till fots, eftersom deras båtar ligger på land, av en eller annan orsak. Men andra kom sjövägen och lade till vid bryggan. Totalt slöt tio båtar upp.
Horisontbåten är konstruerad av Hans Fjällström, som också byggde de första exemplaren på Fjällströms båtbyggeri i Håkansön. Åren 1967–1968 byggdes de första båtarna. Senare övertog Kalle Wallgren på Norrbottens Plast i Luleå tillverkningen. När Wallgren slutade med tillverkningen började han hyra ut gjutformen till privatpersoner som ville bygga sig en egen båt.
Hur många Horisontbåtar som har tillverkats går det inte att få svar på, men det är troligen minst ett 60-tal. Tre av båtarna är rariteter tillverkade av både plast och trä. Det blir en horisont träff under 2008 också. Info www.horisonter.se
Mattias Åhman
Blekinge Båtförbund arrangerade sitt traditionella sjösportsläger även i sommar. Lägret hölls på Marinens fritidsläger Skönstavik i Karlskrona och pågick under en vecka.
Lägret är öppet för ungdomar från elva år och uppåt som vill lära sig bland annat sjövett och ledarskap och hur man umgås på sjön. Segling, motorbåt, navigation och allemansrätten var de stora ämnesområdena under veckan liksom miljö och viss sjukvård.
Text: Joakim Bülow
Foto: Filip Celander
Årets eskader gick västerut genom Blekinge skärgård under vecka 27, denna regniga sommar till trots var stämningen hela tiden på topp och visst glimtade även solen till några stunder. Eskadersegling ger utmärkta tillfällen till utbyte av navigations och naturhamntips, säkerhetsbesiktning av deltagarnas båtar och naturligtvis väldigt mycket båtprat.
Text & foto: Tommy Engvall
bildtext:
Ronnebys gästhamn (Ekenäs) nya gästhamnsvärd Martin Nordström med familj.
Hägerstenshamnens Dag arrangerades lördagen 9 juni kl. 12–16. På programmet stod “Öppet Hus” och “Öppna Bryggor” med visning av båtar från Polis, Brandkår med flera.
Dagen markerade även ett jubileum för klubben Dalbo Båtsällskap, som firade sin 60-årsdag och firade hamndagen i samarbete med grannklubben Hägerstens Båtklubb. Den senaste tiden har bland annat klubbhuset renoverats.
Under politikerveckan i Almedalen på Gotland deltog Svenska Båtunionen tillsammans med andra organisationer under samlingsnamnet Svenskt friluftsliv. I ett tält vid inre hamnen i Visby informerade man gästande båtfolk och politiker om sina organisationers syften.
– Det här är ett bra tillfälle för oss att få kontakt med såväl båtfolk som politiker och informera om vårt arbete och vår syn på båtfrågor, säger Lars Afzelius, styrelsemedlem i Svenska Båtunionen.
– Det är god tillströmning av intresserade människor. De frågar om hur det blir med det eventuella båtkörkortet, om säkerhetsbesiktning etc. I år står vi tillsammans med andra friluftsorganisationer men nästa år kanske vi har ett eget informationstält och varför inte ett eget öppet seminarium för såväl båtfolk som för politiker där vi kan lyfta fram båtfrågorna?, säger Lars Afzelius förhoppningsfullt.
Text & foto: Bengt Anderhagen
Bildtext:
Jordbruksminister Eskil Erlandsson (röst)fiskar under överseende av Kent Danielsson, Svenska Båtunionen.
Under två söndagar i april genomförde Östergötlands båtförbund tillsammans med skepparna på sjöräddningsbåtarna i Arkösund en sjösäkerhetsutbildning. Kurserna samlade 40 representanter från 20 båtklubbar.
På förmiddagen fick kursdeltagarna information om flytplagg och överlevnadsutrustning. Även information om radar och GPS navigering ingick. En viktig del var att deltagaren fick kunskap om hur man ska underhålla de nya uppblåsbara räddningsvästarna.
På eftermiddagen fick kursdeltagran lära sig att överleva i kallt vatten. En praktisk övning genomfördes där deltagarna iklädda överlevnadsdräkter fick träna på att kravla sig upp i en livflotte. Harald Mårtensson ÖBF:s ordförande uppger att det var mycket kämpigt att ta sig upp i flotten. Att hålla sig kvar om bord med en säkerhetslina konstrade han är en viktig del för att förhoppningsvis aldrig komma i en liknande situation.
Deltagarna fick också träna på att skjuta upp nödraketer samt navigera med radar och GPS i höga farter. Det räckte med att köra i 20 knop för att man skulle se att en GPS-plotter inte hinner med att uppdatera sig i den omfattningen som man skulle önska. Det syntes tydligt att båten låg före den positionen GPS-plottern visade.
Alexander Johansson
I år hålls Coronetklubbens möte i Vaxholm 1 september. Förutom Hans Bruun Bertelsen och hans familj kommer även andra spännande personer som var med när det begav sig att delta. Vidare kommer klubben att ha en modellparad med anländande båtar presenterade när de kommer in i gästhamnen. Info www.coronet.nu
Vid den goda staden Hjo där vågorna kluckar från Vätterns fina vatten håller ett stort gäng entusiaster på att förbereda för sommaren hos Hjo fiske & båtklubb. Det fejas, snickras, målas för att klubben ska kunna möta alla sommarens båtgäster.
– Vi har arbetat hela vintern med en lösning på skötseln av vår gästhamn, säger Tommy Andersson, ordförande i klubben.
– Efter många turer är vi äntligen framme vid en lösning. Efter förra sommarens minst sagt misskötta gästhamn har vi nu ansvaret för hamnen och i synnerhet gästhamnen. Jag lovar att vi i klubben ska göra allt vi kan för att kommande gäster ska trivas, och vi som dessutom själva är båtägare vet ju vad gästbåtar vill ha.
Klubbmedlemmarna har inrett ett gästhamnskontor i klubblokalen. Här finns en kärra att låna för att hämta bränsle, en kompressor är inskaffad, nybakat frukostbröd fixas och mycket annat.
– Framförallt kommer besökarna alltid att kunna nå någon ansvarig alla dagar i veckan, några timmar på morgonen och några framåt kvällen, fortsätter Tommy.
I stort sett hela hamnområdet är dessutom renoverat, nya bommar på plats, elplatser i gästhamnen och ny beläggning på stenbryggan.
Många tycker det är fantastiskt att komma in i Hjo hamn, där ångaren Trafik ligger som ett vackert blickfång. Besökarna hamnar mitt i staden med gångavstånd till allt. Hela centrum är mycket väl bevarat från rivningshysteri. Här finns vackra gamla villor i stadsparken som vid förra sekelskiftet tillhörde Hjo vattenkuranstalt och ett gammalt kallbad som syns när båtfolk kommer in i hamnen. Badet är numera införlivat med Guldkroksbadet.
– Vi har i kommunen tack vare vår stadsarkitekt P.G. Ylander fått ta emot Europa Nostra-pris för ”bevarandet av den unika trästaden Hjo”!
Text: Tommy Andersson
Det händer mycket kring den maritima kulturen i Stockholm. Höjdpunkten är givetvis Tall Ship´s Race, men många viktiga och långsiktiga frågor kring den maritima utvecklingen har fått ökad aktualitet.
En viktig samhällsfråga och riksintresse är debatten om den del av Nationalstadsparken, även kallad Sjögården. Föreningen Stockholms Sjögård är en paraplyorganistaion som samordnar 50 föreningar och organisationer i frågor kring den maritima utvecklingen inom Sjögården. Gå gärna in på Stockholms Sjögårds hemsida, www.sjogard.se, och läs remissvaren kring utvecklingen av den maritima kulturmiljön i Stockholm.
Figeholms gästhamn har av Gästhamnsguiden utsetts till guldstjärnehamn. Gästhamnen drivs av Figeholms Båtklubb och enbart av ideella insatser.
Utnämningen skedde på båtmässan ”Allt för sjön” i Stockholm. Årets motivering till priset var ”En omtyckt liten hamn med personal som på ett personligt sätt tar hand om sina gäster. Miljön och närheten till samhällets service ger extra bonus åt besökaren”.
Gästhamnen är öppen 13 maj till 16 september. För ytterligare information gå in på klubbens hemsida www.fbk.nu
Den 26–27 maj arrangerar Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och Sjöhistoriska Museet för tredje året i rad ett veteranbåtsmöte i Wasahamnen i Stockholm.
Mötet lockade stor publik förra året och ett fyrtiotal båtar fanns på plats. I år hoppas arrangörerna på ännu större uppslutning. Mötet arrangeras som en del av Skärgårdsmässan. Den arrangeras på samma plats för 19:e året och är ett mycket uppskattat evenemang med utställare från flera länder runt Östersjön.
Hälsinglands Båtförbund, en sammanslutning av båtklubbarna i Hälsingland, hade sitt årsmöte i Njutångersgården lördagen 17 mars.
HBF hade vid jubileet 16 båtklubbar med tillsammans 3 687 medlemmar, därav 76 ungdomar under 20 år. Günther Karl, HBF:s ordförande, hälsade ett 60-tal representanter från tio båtklubbar i Hälsingland välkomna. Svenska Båtunionen representerades av Bill Hökander med fru. Därefter följde sedvanliga årsmötesförhandlingar.
Günther Karl fick förtroendet att leda årsmötet med Klas-Göran Persson som sin numera ständige sekreterare. Unikt är att ingen i styrelsen hade sagt nej till omval, vilket tyder på att Günther Karl är en skicklig skeppare som kunnat behålla sin besättning.
Ur verksamhetsberättelsen kunde noteras att båtantalet är för närvarande 2 444 motorbåtar, 206 segelbåtar och 254 övriga till exempel roddbåtar.
Styrelsen har samlats och haft protokollförda möten vid sex tillfällen, sedvanlig ordförandekonferens hölls i Njutånger. Där behandlades bland annat förarbevis, skatter, Svenska Sjös försäkringar och SBU:s datasystem.
HBF har representerats vid BFK:s försäkringskonferenser, vid SBU:s miljökonferens, SBU:s Båtriksdag samt SBU:s konferenser. Styrelsen har utsett vilka som skulle representera vid nämnda tillfällen.
De båtklubbar som har tillgång till gästhamn har rapporterat in 1 428 gästnätter där Enskärsoren (Orn) och Borka är de mest besökta hamnarna.
Säkerhetsbesiktning av båtar har sjunkit oroväckande sedan Svenska Sjö tog bort den ur villkoren. För att bättra på antalet säkerhetsbesiktningar erbjuder nu Svenska Sjö rabatt på premien samt rabatterad självrisk vid viss sjöskada.
Inom HBF: s klubbar bedrivs ungdomsverksamhet som uppmuntras med bidrag av förbundet. Ungdomsverksamheten är ett måste för klubbarnas fortlevnad.
När formaliteterna, ansvarsfrihet, omval av styrelsen samt övriga val var avklarade avslutade ordföranden årsmötet och inbjöd till Njutångers Folkets hus där en jubileumsmiddag väntade.
Olov Måhlén har tillsammans med Günther Karl sammanställt en jubileumsskrift om de 50 år som förbundet verkat. Denna delades ut till klubbarna samt närvarande representanter.
Günther Karl hälsade gästerna välkomna till bords.
Ulf Nygårds med fru överraskade med att vara toastmaster på ett mycket proffsigt sätt. Det bjöds på en välsmakande supé. Kvällen avslutades med dans till Svenska Pedantorkestern samt uppträdande av två mycket sedesamt strippande frälsningssoldater med kläderna på.
Kvällen slutade på småtimmarna och HBF: s styrelse kan vara nöjd med ett mycket välordnat arrangemang.
Text & foto: Sven Andersson
Östergötlands Båtförbund (ÖBF) höll sitt årsmöte i Hästholmens bygdegård lördagen 24 mars. Värdklubb var Hästholmens Båtklubb. Ett 40-tal delegater närvarade på mötet.
Jan Asph, ordförande i Hästholmens Båtklubb, berättade om Hästholmens historia och om klubben fram till idag.
Två föreläsare var inbjudna. Ronnie Nilsson från ULFAB gruppen som föreläste om hur man tar hand om skadade och nerkylda personer i båten. Han förevisade även ett stort urval av ”förbandsartiklar” och hjälpmedel som kan vara bra att ha till hands om olyckan skulle vara framme. Ronnie visade en liten bärbar defibrillator som kan vara skillnaden på liv och död vid plötsligt hjärtstillestånd.
Janne William från Williams båtvarv i Motala berättade om företaget förr, nu och framtiden. Williams båtvarv är ett familjeföretag med ”anor” från början av 1900 och är nu inne på tredje generationens med samma familj som ägare.
Efter årsmötesförhandlingarna hade den nya styrelsen en minikonferens och ett konstituerande möte.
På styrelse mötet togs även ett beslut om att skänka fem defibrillatorer till SSRS inom ÖBF:s område. Detta kommer att göras med en per år under de fem kommande åren med början 2007. Den första stationen som får en defibrillator av ÖBF blir SSRS Visingsö.
Björn Axelsson
Kassör ÖBF
Vänerlotsen är en ny hamn- och farledsbeskrivning samt waypointtabell över Vänern som ersätter den tidigare Väner-Points.
Vänerlotsen är samlad i en ringpärm med ett lösbladssystem så att den kan kompletteras, revideras och uppdateras. Genom att prenumerera på årliga kompletteringar, som bland annat innehåller fyra stycken nya naturhamnar, kan man hålla den aktuell. Vidare är den tryckt på ett 130 grams vatten- och fukttåligt papper.
Priset är 350 kr plus frakt vid köp från Svenska Kryssarklubben Vänerkretsen. Den kommer också att finnas i Svenska Kryssarklubbens sjösäck och hos Västkustkretsen. Avsikten är också att den skall finnas hos båttillbehörsbutiker runt Vänern och kanalkontoret i Sjötorp.
Info www.sxk.se
Under 2007 blir det mer fokus på ökad verksamhet inom Svenska Båtunionen (SBU). Det bestämde årets Båtriksdag, som hölls i Göteborg 31 mars – 1 april. Ett eventuellt namnbyte för Unionen dröjer dock ännu ett tag.
Namnbytet orsakade inte riktigt den heta diskussion som en del kanske hade väntat sig. Det var en motion från Västkustens Båtförbund som föreslog att SBU bör byta namn till Svenskt Båtliv.
Fördelarna med ett namnbyte är många, enligt motionären. SBU blir tydligare och namnet Svenskt Båtliv är mer relevant. Men frågetecknen inför ett namnbyte på en så stor organisation som SBU med sina över 155 000 medlemmar, är många. Därför bestämde Båtriksdagen att utreda frågan och återkomma med resultatet till Unionsrådet, som hålls i november.
Ett av de största besluten som fattades gäller nya stadgar för Unionen. Dessa är grundläggande för hela verksamheten och har bearbetats i flera år. Efter en lång diskussion antogs stadgarna med direktiv för verksamhetens genomförande.
Nya stadgar för SBU
Bland förändringarna i stadgarna märks till exempel att reglerna för den demokratiska processen för inlämnande av motioner till riksdagen ändras.
Unionen ska i år sätta mer fokus på verksamhetens delar för att stödja medlemmarna och även få mera utrymme i media och samhällsdebatt om för båtlivet viktiga frågor. Under 2007 är bland annat dessa för båtlivet viktiga frågor aktuella:
X Utredningen om kompetensbevis för fritidsbåtar och båtregister avslutas.
X En funktionärsutbildning genomförs för ordförande, sekreterare och kassörer.
X Unionen anordnar fem nya förbundskonferenser till hösten, på andra platser än under premiäråret 2006.
X SBU tar fram en informationsfilm och en folder som ska användas för att beskriva verksamheten.
X Juridiska kommittén tar fram en broschyr om allmännyttiga ideella båtklubbars skattesituation och arrendefrågor.
X Miljöarbetet bedrivs med inriktning på att höja miljömedvetandet och fördjupa kunskaper om kulturella, ekologiska och sociala konsekvenser av båtfolkets beteende.
Gratis båtklubbsprogram
Unionens nya IT-system med ett komplett administrativt program för klubbar och förbund finns redan tillgängligt och flera utbildningar har redan genomförts för användarna, programmet, som är gratis för alla SBU-anslutna båtklubbar, ska nu utvecklas vidare samtidigt som SBU:s hemsida moderniseras. Mer information om detta kommer på www.batunionen.com
Ekonomi står som alltid i fokus även på Båtriksdagen, som samlar ett 150-tal delegater från hela Båtsverige. Unionens ekonomi är god med ett överskott för 2007 varför medlemsavgiften lämnades oförändrad.
De stora satsningar som görs på verksamheten kostar dock en del pengar, som till stora delar tas från SBU:s fonderade medel.
Medlemsavgifter i SBU
Varje medlem i en båtklubb ansluten till SBU betalar en avgift till Unionen. I denna ingår service från ett centralt kansli med bland annat juridisk hjälp och tidningen Båtliv med sex nummer pr år.
Avgifter 2007
Enkelanslutna medlemmar 51 kr
Dubbelanslutna medlemmar* 46 kr
Ungdomsmedlemmar** 20 kr
* Medlemmar även i Svenska Seglarförbundet.
** Till och med 20 år.
Bildtext:
SBU styrelse 2007 DSC_0092
Svenska Båtunionens styrelse 2007. Fr. v. Carsten Syverstad, Stockholm, Tommy Engvall, Blekinge, Kent Danielsson, Skåne, Denis Helin, Stockholm, Lars Afzelius, Västkusten, Göran Andersson (ordf.), Leif Stenlund, Västerbotten, Bill Hökander, Roslagen, Sten Olsson, Bottenviken, Bengt Gärde, Stockholm, och Mats Norelius, Dalarna.
Blekinge BF har anordnat kurs för blivande ungdomsledare, steg 2. Kursen mynnade ut i att deltagarna ska kunna tjänstgöra som miniledare/ledare på kommande sommars sjösportläger på Aspans kursgård.
Ett 15-tal pojkar och flickor grillades på Tingsgården i Bräkne-Hoby av Håkan Hasselberg och Martin Nordström i ämnen som föreningskunskap/organisation, ”Hjärt- och lungräddning” samt ledarskap. Ledarskapsutbildningen hölls av Per Mattson, Tarkett
Det är BBF:s förhoppning att dessa ungdomar stärkta av sina nyvunna kunskaper ska bli ett föredöme för sina kamrater på sjön.
Stegeborgs båtklubb tillsammans med Avantia båtklubb arrangerade en förarbeviskurs i TBV Östergötlands regi under hösten 2001. Provet ägde rum 5 november. Thomas Böök, NBF:s förhörsförrättare, var mycket nöjd med kursdeltagarna.
Trots att man numera inte får använda miniräknare vid förhöret lyckades alla lösa sina uppgifter.
Alexander Johansson
Det organiserade båtlivet har nått en aktningsvärd ålder. Det finns skäl att ibland bläddra tillbaka i historieboken och erinra sig hur det började och vad som har hänt genom åren. Det sägs ju ibland att endast den som kan historien kan göra riktiga bedömningar om framtiden. Enskilda klubbar hade funnits länge innan KMK, Mälarens Motorbåtsförbund, Saltsjöbadens Motorbåtsförbund och Vänerns Motorbåtsförbund vid ett sammanträde 16 mars 1928 beslöt att bilda Sveriges Motorbåtsunion. Därvid uttalade man att: Sammanslutningens syfte är att vara en nationell sammanslutning inom motorbåtssporten för att såväl inom som utom landet tillvarata de intressen, som representerades av landets motorbåtsmän och den inhemska motorbåtsindustrien.
Redan från början slog man in på vägen att i skrivelser och uppvaktningar framföra sina synpunkter till olika myndigheter. Tidigt skrev man till Kungl. Maj:t angående sjömätning och nya sjökort. Frågan om obligatorisk inregistrering av motorbåtar kom tidigt upp. Svenska Jägarförbundet och Stockholms läns och Stads Hushållningssällskap hade hos Kungl. Maj:t gjort framställning om detta. Unionen sa nej i en skrivelse i mars 1931. 1935 inbjöds sålunda Kungl. Kommerskollegium att ombord på en Vaxholmsbåt följa en demonstration av på olika sätt numrerade motorbåtar.
Härvid framgick nummersystemets stora olämplighet ur alla synpunkter. 1965 hade Länsstyrelsen i Stockholms län hade begärt att motorbåtar skulle underkastas registreringstvång. Unionen sade även nu nej bland annat med motiveringen att namnskyltar på båtarna i förening med klubbstandertar och matriklar skulle vara fullt acceptabel frivillig väg att identifiera en båt och dess ägare. På 80-talet väcktes frågan igen och då fick vi som bekant registrering. Den slopades sedan av den borgerliga regeringen på 90-talet och nu uppmanas båtägarna som bekant att ansluta sig till det frivilliga registret, som Stöldskyddsföreningen driver i samarbete med försäkringsbolagen.
Eskaderseglingar har alltid varit populära och varje sommar arrangeras längre eller kortare färder med varierande antal deltagare. En av fördelarna med denna form av långfärder är att oerfarna båtägare kan få stöd och hjälp av den erfarna eskaderledningen. Inför olympiaden i Helsingfors 1952 tillsatte SMU:s verkställande utskott en eskaderkommitté om tre personer med uppdrag att organisera en färd till Helsingfors.
Finlands Motorbåtsförbund ordnade 130 förtöjningsplatser i Helsingfors och i Ekenäs. Kommittén fick hela 114 anmälningar. Planeringsarbetet gick mycket bra.
Den 13 juli 1952 samlades alla i Furusund för utklarering. Enligt planen skulle därefter eskadern gå till Fejan och tidigt på morgonen den 14 juli starta resan över Ålands hav. Men till Furusund ingick på förmiddagen rapport om dåligt väder. De mindre båtarna avråddes från att lämna Furusund. Andra avgick planenligt till Fejan. På eftermiddagen blev det plötsligt ändrade order från säkerhetstjänsten.
Alla tillråddes att starta.
Detta meddelande fick ödesdiger betydelse. Eskadern skingrades i det hårda vädret. Många sökte sig nödhamn i åländska hamnar och återvände småningom till Sverige, en mindre grupp av litet större motorbåtar fullföljde resan och fick lön för mödan och ett synnerligen gästfritt mottagande av de finska värdarna.
I många båtklubbar finns det fortfarande entusiaster som vårdar och seglar gamla träbåtar. Hit hör A22-klubbens medlemmar och Skärgårdskryssarförbundet har via sin Renoveringsfond hedrat två av klubbens medlemmar. Det är dels Jonas Claudelin, Stockholm som fått hedersplakett för förtjänstfullt renoverande av A 22:an Corona, dels Clarence Andersson, Nynäshamn, för förtjänstfullt bevarande av A 22:an Anitra. På hemsidan http://fly.to/corona kan intresserade studera renoveringsprojektet.
Båda båtarna tillhör verkligen kategorien veteranbåtar. Anitra byggdes 1932 efter ritning av Erik Nilsson och Corona 1929 efter A Magnussons ritningar.
De allra flesta är inte lika gamla, och faktiskt byggs fortfarande nya. Enligt uppgift kommer sannolikt två byggda i plast och en i trä att sjösättas i sommar. Allt sedan 1933 tävlas om Skärgårdskryssarpokalen, som i år äger rum på Ekoln vid Uppsala 3-6 juli.
På hemsidan http://surf.to/22klubben finns mera info.
Vi var några stycken som haft stora båtar – havskryssare och annat men som insett att båtlivet inte bara består av 40-fotare och racing över havet. Båtlivet är den egna båten, den egna bryggplatsen och möjligheten, att komma in i vikar bland kobbar och skär. Sagt och gjort – vi samlade ihop några ”goa gubbar” och bildade en opretentiös klubb för Marieholm 20 båtar.
Vi kallar oss Marieholm 20 Eskadern, det är däremot mer pretentiöst. Från början var vi fem medlemmar och året var 1998. Marieholm 20 båtarna är inte unga. De är byggda på 70-talet men medlemmarna är unga i sinnet.
Eskadern söker upp motorreparatörer, riggmakare, segelmakare och andra som kan komma med goda råd om förbättringar och utveckling av våra båtar.
Många medlemmar har strömmat till och på våra möten visar de upp sina praktiska lösningar, som de själva kommit på, hjälper oss andra med råd och uppmuntran. Vi har fått en årsrytm som består av ett bryggmöte på våren för att titta på medlemmarnas båtar, ett tekniskt möte under vinterhalvåret på en aktiv verkstad, som jobbar med vara båtar, en eskaderdag för gemenskap under sommaren och årsmöte i april mm
Du känner igen oss på havet genom att vi för en grönvit standert och har en Marieholm 20 dekal på jackan eller i mössan – och vi har stor glädje av våra 20 fotare och deras mysiga skeppare. Nu har vi även en egen hemsida – http:// hem.passagen.se /mariehol/ (inget m)
Vi vill uppmuntra alla som har mindre båtar att söka ”klassgemenskap” och få ut mer av Båtlivet. Det finns annat än nya 40-fotare att beundra. Idag är vi över 60 medlemmar och du får gärna vara med som medlem – bara du har en Marieholm 20 båt.
Steve Dempe