Den 1 juli invigdes en världsunik sillgrisslehylla på Stora Karlsö utanför Gotland. Anläggningen, som kan bli hem för 800 sillgrisslepar, ska ge ny kunskap om sillgrisslans biologi och om det många komplexa sambanden i Östersjöns ekosystem.
Fågelhyllan – som väger drygt 4 ton och är 11 meter hög – är gjord av stål och trä och har monterats i anslutning till det befintliga fågelberget på Stora Karlsö. Den liknar de naturliga hyllor som sillgrisslorna lever på. Hyllan kommer att hålla i 30 år och under denna tid kommer den att fungera som en högteknologisk forskningsplats där fåglarnas liv kan följas.
– De första sillgrisslorna har så smått börjat etablera sig och vi har haft en häckning. När all utrustning satts in kommer föräldrarna och ungarna att vägas och läsas av automatiskt. Det är en unik situation eftersom vi troligen kommer att känna till de flesta grisslornas historia. Vi har redan ringmärkt tiotusentals fåglar och deras livshistoria är känd. På sikt kan hyllan utrustas med webbkameror och bli en utmärkt informationsspridare även för allmänheten, säger projektkoordinator Jonas Hentati Sundberg vid Stockholms universitet.
I havsfågelprojektet på Stora Karlsö samverkar WWF, Karlsöklubben och Stockholms universitet genom sitt marina forskningscentrum.
Lena Kautsky, föreståndare för Stockholms universitets marina forskningscentrum med Askölaboratoriet säger att den nya anläggningen dels ger svenska och internationella forskare en unik möjlighet att studera sillgrisslornas liv och livsförhållanden, dels att den är väldigt betydelsefull för forskningen om Östersjön.
– Resultaten från studier av sillgrisslehyllan kommer att kunna kopplas samman med andra forskningsprojekt där förändringar i Östersjöns ekosystem undersöks. Till exempel om miljögifters transport i näringskedjan, övergödning, förvaltning av marina resurser och klimat och klimatmodellering. Då Sillgrisslan lever högst upp i näringsväven blir den en indikator på miljötillståndet i havet. Så kunskapen om just Sillgrisslan har stor betydelse för den fortsatta forskningen om havsmiljön i Östersjön, säger Lena Kautsky och fortsätter.
– I våra uppgifter som marint forskningscentrum ingår att tillhandahålla infrastruktur för forskning, undervisning och övervakning av miljön i Östersjön. Därför kändes därför naturligt att ta på huvudmannaskapet för hyllan, avslutar Lena Kautsky.
För Stockholms universitets del betyder det mycket att vara med och ansvara för ett sådant här projekt.
– Etableringen av en fågelhylla här på Stora Karlsö har möjliggjorts tack vare stöd med 4 miljoner kronor från Världsnaturfonden, vilket visar vilken stor betydelse intresseorganisationer och stödet från enskilda personer har för att föra kunna föra forskningen framåt, säger Stefan Nordlund, dekan vid naturvetenskapliga fakulteten, Stockholms universitet.
Fakta
En sillgrissla kan bli över 40 år gammal. Den häckar för första gången när den är ca 5 år. Sveriges äldsta fågel, en 43 år gammal sillgrissla, hittades på Stora Karlsö under våren 2008. Den var ringmärkt 1965.
Stora Karlsö är Sveriges viktigaste häckningslokal för sillgrissla, tordmule, gråtrut och silltrut. Forskarna ringmärker fåglar, analyserar återfynd av de ringmärkta fåglarna, studerar häckningsbiologi och långsiktiga populationstrender och länkar ihop information om fåglarna med förändringar som sker under ytan i Östersjöns ekosystem. Bland annat har man sett att minskande torskbestånd och mer skarpsill har lett till magrare sillgrissleungar. Tidigare forskning har konstaterat att många ungar dör i fiskeredskap.
Efter tre års intensiv forskning och utveckling är Siren Water Alarm redo att lanseras på marknaden. Det är ett, enligt tillverkaren, revolutionerande alarm som startar automatiskt när ett barn trillar i vattnet.
Den flytande ljudbojen producerar ett tjutande alarm som uppmärksammar omgivningen på att ett barn (eller vuxen) behöver hjälp.
En liten ljudboll (72x40mm) fästes på flytvästen och utlöses direkt vid kontakt med vatten. Ljudbollen kan återanvändas efter att den utlösts i vattnet tack vare smart teknik och design.
Alarmets lätta vikt och placering på flytvästens bälte gör det enkelt och bekvämt för barnet att bära det.
Idén och funktionaliteten bakom Siren Water Alarm är så unik att den har fått världspatent. Alarmet har testats av TNO och är CE-certifierad av SGS.
Länk: www.barntrygghet.se
Endast tre av de tolv största kryssningshamnarna i Östersjön – Stockholm, Visby och Helsingfors – uppfyller kryssningsfartygens egna krav på mottagning av fartygens toa- och avfallsvatten. De flesta andra hamnar i Östersjöregionen har låg eller dålig kapacitet, visar en granskning som WWF gjort. Det bidrar till att kryssningsfartygen fortfarande dumpar sitt toalettavfall till havs, vilket späder på övergödningen.
I ett brev uppmanar WWF hamnarna att öka sitt miljöengagemang och bygga ut sina mottagningsanläggningar. Den europeiska kryssningsindustrin omsätter omkring 160 miljarder kronor per år. En stor del av fartygen trafikerar Östersjön som tar emot mer än 350 kryssningsfartyg per år och industrin förväntas växa med 13 procent varje år.
– Det är inte rättvist att stora hamnar och städer tjänar pengar på kryssningsturister utan att på ett tillfredsställande sätt kunna ta hand om deras avfall. Vi tycker att en del av inkomsterna borde användas till att förbättra hamnanläggningarna för att erbjuda effektiv mottagning av avfallsvatten, säger Åsa Andersson, chef för WWFs Östersjöprogram.
WWFs granskning omfattar de 12 mest besökta hamnarna i regionen: Gdynia, Göteborg, Helsingfors, Klaipeda, Kiel, Köpenhamn, Riga, Rostock, Stockholm, St Petersburg, Tallinn och Visby.
För två år sedan började WWF aktivt sitt arbete med att påverka färjerederier och kryssningsindustrin i Östersjön och uppmanade dem att frivilligt sluta dumpa sitt toalettavfall i havet. Många färjerederier svarade positivt på initiativet redan samma år. I maj 2009 gick även kryssningsfartygens paraplyorganisation ”European Cruise Council”, ECC, ut och meddelade att de åtar sig att sluta dumpa avfallsvatten i Östersjön under förutsättning att vissa grundförutsättningar finns. Bland annat måste det finnas ”fullgoda hamnfaciliteter tillgängliga utan särskild kostnad”.
– Vi gratulerar hamnarna i Stockholm, Visby och Helsingfors för att de tar sitt miljöansvar på allvar och går i spetsen för en bra avfallsvattenhantering. Vi hoppas på deras stöd för att tillsammans med oss sätta tryck på övriga hamnar, säger Mattias Rust, marinbiolog och sjöfartsansvarig på WWF.
Under denna vecka har WWF också uppmanat den internationella sjöfartsorganisationen IMO, som den 13-17 juli möts i London för att diskutera miljöpåverkan från fartyg, att ta fram strängare regler. I nuläget tillåts dumpning av avfallsvatten på internationellt vatten.
Länk: www.wwf.se
Det började av en slump med en Volvo P1800. Sedan dess har Sir Roger Moore kört många Volvo-bilar. Nyligen levererades ännu en i raden, en silverfärgad Volvo C70. “Helgonet” var en av Englands mest populära TV-serier i början på 60-talet. Hjälten i serien, Simon Templar, var en slags modern Robin Hood-figur, en gentlemannamässig välgörare och äventyrare.
När serien startade 1962 fick en relativt ung skådespelare vid namn Roger Moore huvudrollen. Eftersom Templar var en globetrotter behövde han ha en elegant och sportig bil i som matchade hans karaktär.
Alla engelska biltillverkare tillfrågades, men ingen var intresserad av att stå för en bil till den nya TV-serien.
Produktionsledaren, Johnny Goodman, hade en god vän som var trafikpolis. Han tipsade om en ny, fräck bil som han sett på gatorna i London. En Volvo P1800. TV-bolaget skickade Moore till en Volvo-återförsäljare och på så sätt hamnade Volvon i händerna på “Helgonet”.
TV-serien blev snabbt en succé i England och slog därefter igenom i många andra länder, däribland Sverige. Templars Volvo P1800 var med genom hela serien och det var dessutom Roger Moores privata bil under många år.
Trogen och nöjd Volvokund
Sedan dess har Sir Roger Moore haft ett speciellt band till Volvo. Eftersom hans fru, Lady Christina Moore, är svenska så har paret ofta besökt Sverige. De har alltid åkt Volvo under sina besök, oftast utlånade av Volvohandlaren Bra Bil i Upplands Väsby.
– För tio år sedan ville Sir Moore köpa en Volvo och eftersom han tyckte att han alltid fått så god service så vände han sig till oss, berättar koncernchefen för Bra Bil, Metin Basberber. Han fortsätter:
– Sedan dess har han köpt ett par bilar och nu senast en silverfärgad Volvo C70 som han ville ha levererad till sitt sommarhus i Monaco. Han är dessutom inne på att byta ut sin Volvo XC90 mot en ny Volvo XC60.
Thank God it was a Volvo
För ett antal år sedan var Sir Moore med sin fru Christina i Sverige för att lotta ut en P1800 i TV-programmet Bingolotto. På vägen till TV-studion blir sällskapet rammade i sidan av bilen. Sir Moore och hans sällskap klev oskadda ur bilen och Moore konstaterade “Thank God it was a Volvo”.
– Det är överhuvudtaget ingen tvekan att Volvo är den säkraste bilen i världen, sa Sir Moore när han hämtade ut sin senaste Volvo.
Länk: www.volvocars.se
Bavaria Yachts var en av sponsorerna när årets upplaga av de tolfte Match Race Germany hölls i Langenargen vid Bodensjön. Seglingan hölls i maj omgivna av de schweiziska alperna och avgjordes i båtar av modellen Bavaria 35 Match.
I den här upplagan deltog många välkända seglare, bland andra Peter Gilmour och titelförsvararen Ian Williams tillsammans med Ben Ainslie och Sébastien Col.
Ben Ainslie blev överlägsen segrare. Alal resultat med mera finns på Bavarias hemsida: www.bavaria-yachtbau.com i sektionen för nyheter.
Franska Beneteau, som är en av världens största båttillverkare, presenterar en hel rad nya modeller i sommar och i höst. Bland annat två stora motorbåtar, Swift Trawler ST 42 (bilden ovan) och MonteCarlo 47 Hard Top.
Beneteau, som även äger Jeanneau, har haft det kämpigt det senaste året. Företaget gör nu som bland andra tyska Bavaria och försöker satsa sig ur lågkonjunkturen. Den som lyckas etablera “rätt” modeller i det här läget kan bli den stora vinnaren när tiderna blir bättre.
Här följer företagets pressreleaser på engelska för de båda stora nya motorbåtarna.
BENETEAU entered the large Sport Cruiser segment of the market in December 2008 with
the launch of the MonteCarlo 47 Hard Top. Its interior space and elegant, thoroughbred
lines made it an instant success. The range is now being extended again with the launch
of the MonteCarlo 47 FLY: a MonteCarlo 47 with a large sunbathing terrace. The external
cockpit galley unit has been cleverly converted to provide access to the flybridge.
Infinite multi-functionality on deck and inside
The award-winning designer of the MonteCarlo range Pierangelo Andreani has drawn a very
beautiful new design in true Mediterranean style with features to suit every taste and need. The
overall layout of the MonteCarlo 47 FLY offers two very special living spaces: the cockpit and the
luxuriously-appointed flybridge
· On deck: relaxation in the sun.
– The flybridge incorporates two distinct areas: the helm station and the convertible 6-person
saloon. The driver’s seat is on the centreline of the boat, and the instrument panel features a full
duplicate set of navigation instruments. To the left is the co-driver’s seat, and to the right a large
lounger-style sunbathing platform with a pullout fridge beneath. Behind is the spacious saloon
with bench seating and full backrests for at least six diners. For safety, access to and from the
flybridge is fully protected. Lastly, the visually-appealing arch carrying the radar and antennas is
raised for even greater comfort.
– With its external galley unit, the enormous cockpit is big enough for all the crew to relax
together. The external saloon converts into a sunbathing platform. The interior is entered via a
wide 3-panel glazed door. The tender garage beneath the cockpit is so large that the outboard
can be left in place. The generous aft sunbathing platform offers convenient and safe access to
the water.
– The forward king-size sunbathing platform (2 x 1.90 metres) is upholstered in the latest
Exclusive collections (BENETEAU 2009).
LOA: 14.97 m
Hull length: 14.15 m
Beam: 4.30 m
Fuel capacity: 2 x 650 litres
Fresh water capacity: 2 x 320 litres
· Inside: generously-luxurious living spaces
Everything on board is designed to make life easier:
excellent head height in common with all the boats in this range
generous amounts of space, especially in the owner’s cabin, which occupies the full width
of the boat and is flooded with light from two large side windows
single-level traffic areas
a galley that draws its inspiration from the latest technologies and design ideas
(optimised storage, space-saving solutions, soft-close drawers, etc.)
choice of layout version: 2-cabin or 3-cabin
The MonteCarlo 47 FLY also introduces new leather, alcantara and light oak finishes.
Perfect balance between hull and propulsion
The MonteCarlo 47 hull design has been developed in close co-operation with Volvo Penta to
accommodate its IPS (Intelligent Propulsion System) and therefore optimise the power of its pod
drives and the behaviour of the boat. The propulsion system offered is the Volvo IPS 600 with two
D6 435 HP diesels. The new cylinder block used on the D6 unit provides improved sound
insulation. The steering system is electrically-powered, with joystick control for berthing
manoeuvres.
Key specifications:
· Design by P. Andreani
· Hull designed by the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 435 000 €uros.
The existing Swift Trawler range of the ST 42 and ST 52 is growing, and will be joined by
the Swift Trawler 34 this autumn. This new edition benefits from a semi-planing hull similar
to the one on which its senior siblings have built their reputation. The new model is a
collaborative effort between designers Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team.
Its proposition is as simple as it is attractive: comfortable on-board living for a couple and
their guests.
1. Outside: traditional, comfortable design
The Swift Trawler 34 inherits its overall visual appeal from its 42-foot big brother, with a stylish
wheelhouse and large flybridge, complete with derrick for easy tender handling and stowage.
The capacious cockpit locker is big enough to store every item of seagoing equipment. A hinged
gate provides access to the transom skirt and its bathing ladder. Access to the generous
sunbathing platform forward of the wheelhouse is either via the starboard passageway (with its
safety door) or the wide and ultra-safe side deck to port.
The flying bridge is surprisingly spacious and extremely comfortable. To port, a large space is
available to house the tender, whilst further forward is the starboard helm position and saloon
with a 6-seater table.
2. Inside: modular space
The wheelhouse interior is accessed via a 3-panel sliding glass door that creates a perfect
feeling of space.
The saloon converts very easily to provide a double berth to starboard (with a clic-clac sofa bed
opening to 1.20 x 2.00 metres).
Moving forward, the port side helm station with its double bench seat is extremely comfortable.
The removable floor step is retractable for easy access to the passageway via a sliding side door.
The U-shaped galley with its double sink and choice of work surfaces is to port.
The companionway leads to the port guest cabin (with bunk berths) and the starboard washroom
and WC with its ventilation port and storage. The bow compartment houses the generous owner’s
cabin with its large bed (1.99 x 1.60 metres with access from both sides) and many storage
spaces (including one beneath the bed).
A great deal of work has been done to maximise the acoustic insulation on board.
Lastly, the Swift Trawler 34 is extremely roomy, with a saloon, galley and owner’s cabin
comparable in size to the accommodation offered in the 42-foot version; in fact, the finishes and
woodwork are identical.
LOA: 11.14 m
Hull length: 9.99 m
Beam: 4.00 m
Light displacement: 7,450 kg
Max. engine power: 425 HP
Fuel capacity: 800 litres
Fresh water capacity: 320 litres
EC certification applied for: B8 / C 10 / D 11
3. At sea: performance in comfort
The Swift Trawler 34 is powered by a single Cummins 425 HP diesel delivering a maximum
speed of 22 knots for real safety and performance at lower fuel consumption.
The hull is immensely stable when moored and underway, and berthing manoeuvrability is
maximised by the bow thruster (standard) and stern thruster (optional).
Clear access to the engine, plumbing and electrical systems makes for easy maintenance and
servicing.
Key specifications:
· Design by Joubert – Nivelt
· Hull designed by Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 183 000 €uros.
Discover the Swift Trawler 34 at the Cannes, Southampton, La Rochelle
Kommentarer
Kan ni inte skriva på svenska istället? Båtliv är väl en svensk tidning?
BENETEAU entered the large Sport Cruiser segment of the market in December 2008 with
the launch of the MonteCarlo 47 Hard Top. Its interior space and elegant, thoroughbred
lines made it an instant success. The range is now being extended again with the launch
of the MonteCarlo 47 FLY: a MonteCarlo 47 with a large sunbathing terrace. The external
cockpit galley unit has been cleverly converted to provide access to the flybridge.
Infinite multi-functionality on deck and inside
The award-winning designer of the MonteCarlo range Pierangelo Andreani has drawn a very
beautiful new design in true Mediterranean style with features to suit every taste and need. The
overall layout of the MonteCarlo 47 FLY offers two very special living spaces: the cockpit and the
luxuriously-appointed flybridge
· On deck: relaxation in the sun.
– The flybridge incorporates two distinct areas: the helm station and the convertible 6-person
saloon. The driver’s seat is on the centreline of the boat, and the instrument panel features a full
duplicate set of navigation instruments. To the left is the co-driver’s seat, and to the right a large
lounger-style sunbathing platform with a pullout fridge beneath. Behind is the spacious saloon
with bench seating and full backrests for at least six diners. For safety, access to and from the
flybridge is fully protected. Lastly, the visually-appealing arch carrying the radar and antennas is
raised for even greater comfort.
– With its external galley unit, the enormous cockpit is big enough for all the crew to relax
together. The external saloon converts into a sunbathing platform. The interior is entered via a
wide 3-panel glazed door. The tender garage beneath the cockpit is so large that the outboard
can be left in place. The generous aft sunbathing platform offers convenient and safe access to
the water.
– The forward king-size sunbathing platform (2 x 1.90 metres) is upholstered in the latest
Exclusive collections (BENETEAU 2009).
LOA: 14.97 m
Hull length: 14.15 m
Beam: 4.30 m
Fuel capacity: 2 x 650 litres
Fresh water capacity: 2 x 320 litres
· Inside: generously-luxurious living spaces
Everything on board is designed to make life easier:
�� excellent head height in common with all the boats in this range
generous amounts of space, especially in the owner’s cabin, which occupies the full width
of the boat and is flooded with light from two large side windows
�� single-level traffic areas
�� a galley that draws its inspiration from the latest technologies and design ideas
(optimised storage, space-saving solutions, soft-close drawers, etc.)
choice of layout version: 2-cabin or 3-cabin
The MonteCarlo 47 FLY also introduces new leather, alcantara and light oak finishes.
Perfect balance between hull and propulsion
The MonteCarlo 47 hull design has been developed in close co-operation with Volvo Penta to
accommodate its IPS (Intelligent Propulsion System) and therefore optimise the power of its pod
drives and the behaviour of the boat. The propulsion system offered is the Volvo IPS 600 with two
D6 435 HP diesels. The new cylinder block used on the D6 unit provides improved sound
insulation. The steering system is electrically-powered, with joystick control for berthing
manoeuvres.
Key specifications:
· Design by P. Andreani
· Hull designed by the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 435 000 €uros.
The existing Swift Trawler range of the ST 42 and ST 52 is growing, and will be joined by
the Swift Trawler 34 this autumn. This new edition benefits from a semi-planing hull similar
to the one on which its senior siblings have built their reputation. The new model is a
collaborative effort between designers Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team.
Its proposition is as simple as it is attractive: comfortable on-board living for a couple and
their guests.
1. Outside: traditional, comfortable design
The Swift Trawler 34 inherits its overall visual appeal from its 42-foot big brother, with a stylish
wheelhouse and large flybridge, complete with derrick for easy tender handling and stowage.
The capacious cockpit locker is big enough to store every item of seagoing equipment. A hinged
gate provides access to the transom skirt and its bathing ladder. Access to the generous
sunbathing platform forward of the wheelhouse is either via the starboard passageway (with its
safety door) or the wide and ultra-safe side deck to port.
The flying bridge is surprisingly spacious and extremely comfortable. To port, a large space is
available to house the tender, whilst further forward is the starboard helm position and saloon
with a 6-seater table.
2. Inside: modular space
The wheelhouse interior is accessed via a 3-panel sliding glass door that creates a perfect
feeling of space.
The saloon converts very easily to provide a double berth to starboard (with a clic-clac sofa bed
opening to 1.20 x 2.00 metres).
Moving forward, the port side helm station with its double bench seat is extremely comfortable.
The removable floor step is retractable for easy access to the passageway via a sliding side door.
The U-shaped galley with its double sink and choice of work surfaces is to port.
The companionway leads to the port guest cabin (with bunk berths) and the starboard washroom
and WC with its ventilation port and storage. The bow compartment houses the generous owner’s
cabin with its large bed (1.99 x 1.60 metres with access from both sides) and many storage
spaces (including one beneath the bed).
A great deal of work has been done to maximise the acoustic insulation on board.
Lastly, the Swift Trawler 34 is extremely roomy, with a saloon, galley and owner’s cabin
comparable in size to the accommodation offered in the 42-foot version; in fact, the finishes and
woodwork are identical.
LOA: 11.14 m
Hull length: 9.99 m
Beam: 4.00 m
Light displacement: 7,450 kg
Max. engine power: 425 HP
Fuel capacity: 800 litres
Fresh water capacity: 320 litres
EC certification applied for: B8 / C 10 / D 11
3. At sea: performance in comfort
The Swift Trawler 34 is powered by a single Cummins 425 HP diesel delivering a maximum
speed of 22 knots for real safety and performance at lower fuel consumption.
The hull is immensely stable when moored and underway, and berthing manoeuvrability is
maximised by the bow thruster (standard) and stern thruster (optional).
Clear access to the engine, plumbing and electrical systems makes for easy maintenance and
servicing.
Key specifications:
· Design by Joubert – Nivelt
· Hull designed by Joubert – Nivelt and the BENETEAU design team
Key specifications:
Recommended retail price (exc. VAT) at 9 July 2009: 183 000 €uros.
Discover the Swift Trawler 34 at the Cannes, Southampton, La Rochelle
HeJ!
Tack för kommentaren. Det var en test för at tse hur ni läsare reagerade. Vi lovar att skriva på svenska efter detta.
Fortsatt trevlig båtsommar!
Lars-Åke Redéen
Chefredaktör
Tack för detta! Nu är jag nöjd!
Marinplus AB har utnämnts till distributör av de officiella digitala sjökorten som samordnas av den internationella organisationen PRIMAR i Stavanger, Norge och utgivs av respektive lands sjöfartsmyndighet.
Såväl handelssjöfart som privata båtar navigerar idag med hjälp av digitala vektoriserade sjökort (ENC) och navigationssystem (ECS). Digitala sjökort (ENC) från PRIMAR uppfyller IMO SOLAS sjökort och gör det möjligt för sjöfarten att navigera papperslöst vid användning av s.k. ECDIS-godkända navigationssystem.
Sjökorten håller högsta standard och är de enda officiella sjökorten på marknaden och sammanställs av den internationella organisationen PRIMAR som är baserad i Stavanger i Norge.
Sjökorten levereras krypterade i formatet S-63 vilket kan läsas av professionella ECDIS-godkända navigationssystem och av navigationsprogram för fritidsbåtsmarknaden och lättare kommersiell trafik, som till exempel Coastal Explorer 2009 och Rose Point ECS.
”Nu förstärker vi vår bearbetning av den kommersiella sjöfarten och kan erbjuda ännu fler lösningar som gör det enkelt, roligt och säkert till sjöss”, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.
”Distributionsavtalet med Primar gör det möjligt för oss att erbjuda digitala, vektoriserade sjökort utgivna av större delen av världens nationella sjöfartsmyndigheter. Det är ett naturligt tillval till NaviGear® navigationssystem men givetvis också till alla andra navigationssystem och navigationsprogram som klarar att hantera den nya ENC-standarden S-63 för digitala sjökort”, fortsätter Christer Ullskog.
Länk: www.marinplus.se
Bara två veckor efter Matchracing-VM i Lysekil för damer är det dags för de svenska elitdamerna att göra upp om SM-titeln i den allt populärare seglingsgrenen Matchracing. 12-14 augusti seglas Swedish Sail Cup, ett nytt Internationellt SM för damer i Karlskrona, och tävlingen samlar Sveriges främsta besättningar och flera internationella toppseglare.
– Vi är fantastiskt glada att få instifta den nya Internationella SM-tävlingen för damer. Målet är att detta ska bli ett stort återkommande internationellt mästerskap i samband med vår berömda maritima festival Sail Karlskrona, berättar Michael Fransson, vd för Arenabolaget i Karlskrona.
Redan nu är det klart att både Anna Kjellberg, som för andra året i rad blev tvåa i finalen i Match Cup Sweden i Marstrand i juli, och Linda Rahm, som även hon för andra året blev trea. Flera av de svenska besättningarna som tävlar i VM kommer även att ställa upp i Karlskrona, men konkurrensen är hård, endast åtta internationellt etablerade team kommer att få möjlighet till en startplats.
Båtarna blir av typen CB66 och seglas av tremannabesättningar.
– Med ett nytt SM för damer ökar vi möjligheterna för de svenska Matchracingseglarna att träna i tremannabesättningar inför OS 2012, där Matchracing blir en ny disciplin för damer, säger Martin Sohtell vid Brandspot, som tillsammans med Tallebryggans båtklubb och Karlskrona Segelsällskap ansvarar för det sportsliga arrangemanget.
Länk: www.karlskrona.se/sail
Nu laddar Carl-Hampus Lundberg inför säsongens andra tävling, i Östhammar 25-26 Juli. Säsongspremiären på Grisslinge havsbad gick inte som väntat. Carl-Hampus drogs med tekniska problem och en del saker gick sönder. Han slutade totalt sexa. Nu är allt lagat och en del saker förbättrade. Arbetet har gått väldigt bra tack vare det fina samarbetet med Queen of Tools.
I Östhammar är den en tävling på lördagen och en tävling på söndagen som båda räknas separat i årets SM-tabell. Däremot är det en gemensam prisutdelning på söndagen i Östhammar efter båda tävlingarna som tillsammans blir Östhammar GP. Förra säsongen tog Carl-Hampus hem andraplatsen i Östhammar GP, den här säsongen satsar han ännu högre!
Foto: Maria Plathin.
Marina främmande arter som sprids mellan världshaven via fartygs barlastvatten orsakar varje år skador för tiotals miljarder kronor, visar en ny rapport från WWF. Både fiskenäringen, industrier, infrastruktur och kustnära samhällen drabbas negativt, enligt beräkningar som WWF gjort i rapporten ”Silent Invasion”. Den presenteras vid internationella sjöfartsorganisationens (IMOs) möte i London 13-17 juli.
– För att få bukt med spridningen av främmande marina arter måste världens sjöfartsnationer omedelbart skriva på och genomdriva den internationella Barlastkonventionen. Det är därför glädjande att regeringen nu efter lång tid äntligen föreslagit att Sverige ska skriva under, säger Åsa Andersson, chef för Världsnaturfonden WWFs Östersjöprogram.
Rapporten sammanfattar forskningsläget och kostnaderna för de skador som främmande arter från barlastvatten orsakar. Cirka 7 000 marina arter åker varje dag snålskjuts i barlasttankarna. Totalt fraktas 80 miljoner ton barlastvatten årligen över världshaven och skadorna beräknas till drygt 50 miljarder kronor. I Östersjön har kammaneter, svartmunnad smörbult och ullhandskrabba exempelvis fått fotfäste.
Barlastkonventionen antogs av IMO 2004, men har ännu inte trätt i kraft eftersom för få länder skrivit på. Den svenska regeringen föreslog i förra veckan att ratificera konventionen och frågan väntas komma upp på riksdagens bord under hösten, där det avgörande beslutet fattas.
I rapporten granskas 24 fall där främmande marina arter spridits de senaste fem åren sedan konventionen antogs. Ett exempel är den nordamerikanska kammaneten – som i princip slog ut det värdefulla ansjovisfisket i Svarta havet på 90-talet. Den har nu spritt sig till Kaspiska havet, Nordsjön och Östersjön. Ullhandskrabban har etablerat sig på båda sidor av Nordatlanten där den orsakat stora problem. Bara i Tyskland uppgår kostnaderna till mer än 800 miljoner kronor.
– Ansvarsfulla flaggstater måste skriva på för att få bort de tickande bomber som transporterna av barlastvatten idag är. Då sparar vi också skattebetalarnas pengar när vi slipper dyra insatser för att i efterhand åtgärda skador på miljö, industrier och infrastruktur, säger Mattias Rust, marinbiolog och sjöfartsansvarig på WWF.
Obehandlat barlastvatten för med sig kostnader på drygt fem kronor per ton – eller cirka 55 miljarder kronor per år i form av skador från främmande arter. Motsvarande kostnad med en fungerande barlastkonvention skulle minska till 30 öre per ton, cirka 6 procent av dagens kostnader.
– Om barlastkonventionen träder i kraft stärks den svenska sjöfartens internationella konkurrenskraft och gör det svårare för mindre seriösa rederier. Teknik och metoder att rena finns idag, bland annat hos svenska företag. Det blir bara dyrare om vi väntar, avslutar Mattias Rust.
Länk: www.wwf.se
Fakta: Barlastkonventionen
Barlastkonventionen eller ”Internationella konventionen om kontroll och hantering av barlastvatten och sediment från fartyg” antogs 2004. Syftet är att förebygga, minimera och slutligen eliminera transport av skadliga vattenorganismer (främmande arter) och sjukdomsframkallande organismer mellan olika vattenområden. Samtidigt eftersträvar konventionen att kostnaden och påverkan för sjöfart och handel ska vara så liten som möjligt. Kravet är att minst 30 stater som står för 35 procent av världshandelsflottan undertecknar konventionen. Hittills har 18 länder som står för 15 procent av världshandelsflottan skrivit på.
Fakta: Främmande arter
En främmande art är en växt, ett djur, en svamp eller en mikroorganism som med människans hjälp har spridits utanför sitt naturliga utbredningsområde. Det kan ske avsiktligt eller av misstag. En del ställer till med problem i våra hav, sjöar och vattendrag och på land, medan andra är harmlösa. Forskarna har svårt att förutse vad som händer om en främmande organism etablerar sig en ny miljö. Ett hundratal nya arter har kommit in under de senaste årtiondena. Ett 70-tal har etablerat sig i främst Östersjön och Kattegatt.
Statens maritima museer och Stockholm universitet går nu in i ett samarbete som sätter fokus på det maritima kulturarvet. Från 2010 satsar vardera parten upp till två miljoner årligen för att forskning och utbildning inom det maritima ämnesområdet ska nå världsklass. De akademiska ämnesområden som berörs är arkeologi, etnologi och historia.
Statens maritima museer, huvudman för Marinmuseum, Sjöhistoriska museet och Vasamuseet, hoppas härmed kunna initiera viktig forskning kring det maritima kulturarvet. Sverige har internationellt sett oerhört goda förutsättningar, regalskeppet Vasa och Östersjön som en skattgömma för unikt bevarade vrak är några exempel. Samarbetet för att med humaniora belysa det maritima beslutas av formella skäl ett år i taget, men är tänkt att pågå i sex år.
– Det här blir ett nytt och mer systematiskt sätt för oss att satsa på kvalificerad kunskapsuppbyggnad. Forskningssamverkan med universitet och högskolor är en viktig framgångsfaktor för museerna, säger Robert Olsson, chef för Statens maritima museer.
Avsikten är att samarbetet ska organiseras i ett centrum för maritima studier förlagt till Stockholms universitet till vilket forskare och doktorander från såväl det egna universitetet som från andra universitet och högskolor i landet kommer att knytas.
– Vi ser väldigt positivt på möjligheterna inom detta forskningssamarbete inom det maritima området och hoppas att denna form för långsiktigt samarbete och mångvetenskapligt angreppssätt i framtiden kan användas som modell för annan angelägen humanistisk forskning knuten även till andra museer och kulturinstitutioner, säger Gunnar Svensson, dekanus för Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet.
Länk: www.maritima.se
Vid söndagens prisutdelning fick Kenneth från Fryshuset och briggens matros Tobias motta tredjepriset för första etappen i The Tall Ships Races. Prisutdelare var ingen mindre än Rysslands premiärminister Vladimir Putin. Tidigare under dagen hade Tre Kronor för andra gången vunnit priset för “Best Ship in the Crew Parade”.
Ombord på Tre Kronor af Stockholm seglar 16 ungdomar från Fryshuset tillsammans med den ordinarie besättningen. Detta är Fryshusets “bästingar” från projekten Sharafs hjältar, United sisters, Brobyggarna och Lugna gatan. I sitt arbete vill de vara goda förebilder och verka för ett ökat samförstånd och motverka negativa trender.
Att Briggen Tre Kronor fått möjlighet att vara värd för den här gruppen har varit oerhört inspirerande och lärorikt och vi ser fram emot ett fortsatt samarbete. De här ungdomarna representerar något av det viktigaste vi har i dag. Det är ungdomar med civilkurage och framtidstro som vågat ta diskussionen i viktiga frågor som rör vår framtid som en mångkulturell nation. Vi är glada och stolta över att vi kan vara med och inspirera dem i deras arbete samtidigt som vi också lär oss mer om ungdomars villkor och förutsättningar i dagens Sverige.
Cruise in Company till Åbo
På tisdag fortsätter fartygen till Åbo. Denna etapp är sk Cruise in Company där man inte tävlar utan istället försöker umgås mellan deltagarfartygen så mycket som möjligt.
Nästa del av tävlingen startar den 26 juli och avslutas i Klaipeda i Litauen den 31 juli till den 3 augusti. I den etappen deltar ungdomar från flera olika östersjöländer ombord på Tre Kronor af Stockholm.
Foto Tre Kronor: Sture Haglund.
73 procent av svenskarna vill tillbringa semestern på sjön. Men det är bara 39 procent som har tillgång till egen båt. Det visar en undersökning som beställts av Sweboat, båtbranschens riksorganisation, i syfte att kartlägga svenska folkets båtintresse. Sweboat lät undersökningsföretaget K2Analys genomföra 1 000 telefonintervjuer med ett slumpmässigt urval respondenter.
Undersökningen innehåller frågor kring vad man vill använda båten till. Svaren visar bland annat att
• unga vill ut på havet i större utsträckning än äldre
• de populäraste båtaktiviteterna är ”båtutflykt”, ”tur till skärgårdskrog” och ”fiske”.
• 62 procent vill åka motorbåt, 39 procent vill segla och 51 procent vill ro eller paddla.
Av de tillfrågade uppgav 39 procent att deras hushåll har tillgång till egen båt och 61 procent att de inte har det. 25 procent har motorbåt, 4 procent har segelbåt och 11 procent har annan typ av båt, som roddbåt, kajak, kanot eller husbåt.
Undersökningen genomfördes inom ramen för projektet Upptäck Båtlivet, som ska hjälpa nybörjare att lära sig allt om båtlivet – sjövett, säkerhet, miljöfrågor, knopar etc.
Servicesajten Upptackbatlivet.se ska vara den kompletta guiden för den som drömmer om eller planerar att ta sig ut på sjön. På ett och samma ställe skall man kunna få inspiration, kunskap och vägledning i allt som har med båtliv och båtköp att göra. Här finns bland annat en handbok för båtägare, information om bra miljöval, guide till kuster, sjöar, vattendrag och skärgårdar och hjälp till ett lyckat båtköp.
– Vi vill visa alla dem som drömmer om ett liv på sjön att båtlivet kan vara både prisvärt, lättillgängligt och lätt att lära sig, säger Mathias Herneson, projektledare på Sweboat.
Länk: www.upptackbatlivet.se
Simborgarmärket fortsätter att vara den årliga tradition för många barn, vuxna och gamla då man testar den livsviktiga simkunnigheten. Simborgarmärkets ägare – Svenska Livräddningssällskapet och Svenska Simförbundet – firar jubileet och genomför en del aktiviteter under 2009.
Trots sin storleksmässiga litenhet är Simborgarmärket välkänt bland svenska folket. 2008 såldes drygt 70 000 märken. Bland märkestagarna finns barn, vuxna och gamla. I den senare kategorin finns det exempel på personer som tagit flertalet märken genom åren. Att uppmärksamma dessa är en av de aktiviteter som kommer att ske under året.
Initiativtagare till Simborgarmärket var David Jonasson, Mr Jones, Dagens Nyheters dåvarande sportchef. Hela historien kring märkets uppkomst finns att läsa på Simborgarmärkets hemsida: www.simborgarmarket.se
Det första Simborgarmärket, som kom ut 1934, var midnattsblått. Sedan 1960-talet har färgerna ändrats för varje år. Årets jubileumsmärke är förstås gult och blått.
“Simningens dag” instiftades som en årlig tradition redan 1934. Med start på denna dag, andra måndagen i juli och cirka två veckor framåt, kunde man ta Simborgarmärket på många platser i Sverige. Självklart kommer Simborgarmärkets 75-årsdag att manifisteras från och med måndagen den 13 juli genom att man på många platser i Sverige kommer att arrangera speciella simborgardagar/veckor.
Redan nu till helgen, 10-12 juli, kommer vi att tjuvstarta i samband med Vansbrosimningen. Det kommer att bli livräddningsuppvisningar för små och stora och självklart kommer alla att få möjlighet att ta Simborgarmärket.
Lite kuriosa i sammanhanget är att märket har en egen sång “Simborgarvalsen” med Tore Skogman.
Sea Ray 305 Sundancer är en ny 33 fots motorbåt från Sea Ray. Det är den första hardtopbåten i den här storleksklassen från denna kända amerikanska tillverkare. Båten kommer även i en öppen version med vindruta och minst en modell till.
Sea Ray har haft en modern och sportigare design än tidigare på sina båtar i flera år. Detta gäller i högsta grad 305 Sundancer, men den här modellen har dessuttom en mycket komfortabel inredning som vanligtvis bara finns i större modeller. Bland annat är det möjligt att förflytta sig runt hela båten under däck med full ståhöjd.
Fakta 305 Sundancer
Längd: 10,15 meter
Bredd: 2,96 meter
Vikt: 3 900 kg
Motoralternativ: 2x 220 hk
www.searay.com
Engelska Princess Yachts presenterar en hel rad nya modeller, som ska lanseras med start vid Southampton International Boat Show, som hålls 11 – 20 september. Nyheterna heter V78 och 78 Motor Yacht samt Princess V85. Även Princess V62 visas i Southampton och får därmed göra comeback på marknaden.
För Princess V78 blir det både engelsk premiär och premiärvisning på båtmässor över huvud taget. Det är en båt byggd för långfärdscruising. Hon har ett kraftfullt och djupt V-format skrov byggt med injicering, vilket ska ge egenskaper och styrka i toppklass.
Princess 78 Motor Yacht har samma fina skrov, men har i stället för V-båtarnas sportiga design med targabåge och skjutbart tak en flybridge och en stor salong.
Princess V85 är ytterligare en stor V-kalssbåt från Princess. Hon har mycket stor innervolym och högsta klass i lyx och design.
Fakta Princess nya båtar:
V78
Overall Length (incl pulpit) 78ft 2in (22.83m)
Overall Length (exc pulpit) 76ft 4in (23.27m)
Beam 18ft 6in (5.66m)
Draft 5ft 5in (1.65m)
Displacement approx (Twin MTU 1200hp) 47.5 tonnes*
Fuel Capacity 1,206 gallons (5,486 litres)
Water Capacity (incl calorifier) 245 gallons (1,112 litres)
78MY
Overall Length (incl pulpit) 79ft 1in (24.10m)
Overall Length (exc pulpit) 78ft 2in (23.83m)
Beam 18ft 9in (5.76m)
Draft 5ft 6in (1.70m)
Displacement approx (Twin Catapillar C32 1675hp) 58.55 tonnes*
Fuel Capacity 1,249 gallons (5,680 litres)
Water Capacity (incl calorifier) 305 gallons (1,386 litres)
V85
Overall Length (incl pulpit) 85ft 0in (25.91m)
Overall Length (exc pulpit) 84ft 0in (25.60m)
Beam 20ft 7in (6.27m)
Draft 5ft 11in (1.81m)
Displacement approx (Twin Caterpillar 1825hp) 60 tonnes*
Fuel Capacity 1,320 gallons (6,000 litres)
Water Capacity (incl calorifier) 265 gallons (1,205 litres)
V62
Overall Length (incl pulpit) 63ft 6in (19.39m)
Overall Length (exc pulpit) 62ft 8in (19.14m)
Beam 16ft 4.5in (4.99m)
Draft 3ft 8in (1.13m)
Displacement approx (Twin MTU 1200hp) 31.8 tonnes*
Fuel Capacity 750 gallons (3,409 litres)
Water Capacity (incl calorifier) 110 gallons (500 litres)
Princess Yachts International will be featuring a total of five boats on shore (Princess 50, Princess 58, Princess V42, Princess V56 and Princess V62) and seven boats on the water (Princess 42, Princess 54, Princess 62, and the 78 and 85 Motor Yachts. Also the V45 and V78 V Class yachts).
Länk: www.princess-yachts.com
Regeringen har i dag uppdragit åt Transportstyrelsen att ta initiativ till en Östersjögemensam utredning om ett förbud mot utsläpp av toalettavfall från lastfartyg i internationell trafik.
– Vi har nu gett Transportstyrelsen i uppdrag att i samarbete med övriga Östersjöstater se över möjligheterna att begränsa möjligheterna till utsläpp ytterligare på samma sätt som är aktuellt för passagerar- och kryssningsfartyg, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Utsläpp av toalettavfall bidrar till övergödningen och innebär utsläpp av giftiga ämnen i form av de klorerade kolföreningar som bildas när avfallet kloreras ombord på fartyget i desinficerande syfte.
Utsläpp av toalettavfall från lastfartyg får inte ske inom Sveriges sjöterritorium eller i svensk ekonomisk zon. För de fall avfallet är behandlat på vissa sätt samt i nödsituationer finns emellertid vissa undantag.
I enlighet med den aktionsplan som tagits fram för Östersjön tänker Sverige tillsammans med övriga Östersjöstater ansöka hos den internationella sjöfartsorganisationen om skärpta regler för kryssningsfartygs och passagerarfärjors utsläpp av toalettavfall i Östersjön. Målet är att helt förbjuda utsläpp eller att införa krav på rening av utsläppen.
– I och med att det nu är aktuellt med ett förbud för fritidsbåtar är det också rimligt att vi täpper till den lucka som finns avseende lastfartyg för att på så sätt få ett förbud som gäller alla, säger Åsa Torstensson.
Regeringen har i dag beslutat ett nytt regelverk avseende hantering av barlastvatten från fartyg. I propositionen föreslås att Sverige ska ansluta sig till den internationella konventionen om hantering och kontroll av barlastvatten. Vidare föreslås en helt ny lag rörande hantering av Barlastvatten.
– Sveriges anslutning till konventionen är en viktig åtgärd för att skydda vår marina miljö och förhindra att ytterligare främmande arter etablerar sig i Östersjön och Nordsjön, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Det är känt sedan länge att om nya skadliga arter får fäste i en miljö kan de ekologiska och ekonomiska konsekvenserna bli mycket stora, då det är näst intill omöjligt att återställa miljön.
I propositionen presenteras ett helt nytt regelverk för hantering och kontroll av barlastvatten, i enlighet med Barlastvattenkonventionen som antogs av den internationella sjöfartsorganisationen (IMO) 2004. Den nya lagen innebär att fartygs barlastvatten måste hanteras på ett sådant sätt att spridning av skadliga organismer och patogener, dvs. organismer som orsakar sjukdom hos annan organism, t.ex. virus, bakterier, urdjur och svampar, minimeras. De nya reglerna gäller i första hand för fartyg som går i internationell trafik, men även nationell trafik kan omfattas om det skulle anses nödvändigt, t.ex. för att skydda vattentäkter.
Det nya regelverket innebär att barlastvattnet antingen måste skiftas till havs på ett visst avstånd från land och ett visst djup eller i särskilda inrättade områden, renas ombord på fartygen eller lämnas till särskilda mottagningsanläggningar i land.
– Det är glädjande att konstatera att vi har svenska företag som ligger långt framme i utvecklingen av system för rening av barlastvatten, säger Åsa Torstensson.
I dag har 18 länder ratificerat konventionen. Minst 30 som representerar 35% av världstonnaget behöver ratificera konventionen för att den ska träda ikraft.
För första gången får vi nu reda på hur Vasa faktiskt var byggd. Vasamuseets gästforskare, Kroum Batchvarov, har påbörjat ett gigantiskt mätarbete för att få ut såväl mått som vikt på samtliga Vasas dolda spant, det vill säga de timmer i skeppets invändiga stomme mot vilka plankor och bordläggning fästs, för att ge dessa form och styrka.
Förenklat kan man säga att det är spanten som håller ihop Vasa, och att de därför är de mest bärande för konstruktionen.
Kroum Batchvarov är marinarkeolog från Bulgarien och utbildad vid amerikanska Texas A&M. Han är också den främste i världen med specialisering på uppmätning av spant och timmer just på 1600-talskrigsskepp. Batchvarov arbetar nu med att kartlägga och mäta upp hela den konstruktion som inte syns, men som utgör själva det bärande skelettet i Vasa. Hans resultat blir mycket värdefulla för Vasamuseets forskare.
– Vi kommer att få en tydligare och mer sammansatt bild av skeppets konstruktion och därmed bättre förstå hur man byggde fartyg under 1600-talet. Batchvarovs beräkningar kommer också att vara till stor hjälp för hur vi bäst ska stötta upp Vasa i framtiden. Eventuellt kommer vi sätta en ny stödvagga runt skeppet men det kan finnas andra lösningar, säger Vasaenhetens chef, Magnus Olofsson.
Vasas konstruktion är också ett omdebatterat ämne i hela världen eftersom många försöker hitta förklaringen till varför hon sjönk 1628 på sin jungfruseglats. Det finns en mängd teorier och tankar men ännu finns inget definitivt svar. Ingen vet säkert vilken den utlösande faktorn var, och förmodligen var det en kombination av flera orsaker. Vad vi vet är att Vasa byggdes enligt den tidens beprövade holländska förlagor inom skeppsbyggeri. Kroum Batchvarov menar därför att det inte finns något som tyder på att hon var varken felkonstruerad eller feldimensionerad. Det stora problemet, menar han, var barlasten, alltså de 120 ton gråstenar som placerats längst ner i skeppet för att ge skeppet stabilitet.
– Barlasten var förmodligen inte tillräcklig, men framför allt var den inte fastsurrad. När skeppet krängde flyttades ton av stenar och katastrofen var ett faktum. Enligt min mening tyder ingenting på att konstruktionen i sig var fel på Vasa. Instabiliteten berodde dock till viss del också på kungens begäran att placera 24-pundiga kanoner både på undre och övre batteridäck. Det vanliga var att man placerade lättare kanoner på det övre batteridäcket. Det märks att den krigssugne svenske kungen ville dra på ordentligt!, säger Kroum Batchvarov.
Bilden:
Längst nere i Vasa, i det så kallade hålskeppet, pågår nu
ett omfattande mätningsarbete. Vasamuseets forskare har bestämt sig för att ta reda på hur Vasa egentligen var byggd och har anlitat specialisten Kroum Batchvarov för att få ut mått som vikt på samtliga Vasas dolda spant. Foto: Johan Bergling
Seglarna Anders Billing och Michael Brunstedt som lämnade Göteborg 26 juni för att göra en 300 sjömil lång segling till Karlshamn slog 8 juli ett världsrekord. Under 24 timmar seglade de 53 sjömil i varsin liten OK-jolle. Det tidigare rekordet var 50 sjömil under 24 timmar i enmansjolle.
Seglingen till Karlshamn blir också ett rekord om än inofficiellt. Den hittills längsta kända segling som gjorts i OK-jolle är runt Tjörn, en sträcka på 28 sjömil.
De båda seglarna som i vanliga fall seglar kölbåt vilar idag ut i Simrishamn.
Länk: www.ok09.se
Kommentarer
Enligt Moores självbiografi ville filmgänget ha er Jaguar men det det skulle dröja 6 månader. P 1800 fick de två av + en studio"bil" efter ett par dagar.