Finska Sea Star 26 som marknadsförs av KGK Motor AB är byggd för att användas i sjön året runt. Det är en rejäl kabinbåt på dryga åtta meter med generösa ytor för åtta personer, två kojplatser och en väl tilltagen ståhöjd. Sea Star 26 har en omfattande standardutrustningsom exempelvis en bogpropeller på 3,3kW, hydraulstyrning, trimplan och en fast tank på 140 liter. Sea Star 26 visades våren -09 men har uppdaterats så pass mycket under hösten att den kan räknas som en ny båt.
Båtens förarplats erbjuder fin komfort med en gasdämpad kaptensstol med uppfällbara armstöd. Kabinen har en ståhöjd på 1,95 meter och över förarplatsen finns en stor taklucka som gör det möjligt att stå och köra båten. På babordssidan finns en passagerarstol med ställbart ryggstöd. Om ryggstödet fälls framåt blir stolen istället en del av den stora U-soffan.
– ”Nya” Sea Star 26 premiärvisas på mässan Allt för sjön, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Motor AB. Vi smygvisade men ser idag att den absolut kan klassas som en helt ny båt.
Uppdateringen innebär förutom den generösa standardutrustningen en ännu bättre ljudisolering i skrovet för tystare gång, smarta förvaringsplatser med mera. I båten, både i kabin och på fördäck, finns det gott om stuvutrymmen och plats för värmare, pentry och kylskåp. En robust dörr ger enkel ut- och inpassage till fördäcket. Aktern är inramad med rostfria syrafasta räcken och skjutdörrens lösning gör att den inte tar plats i öppet läge.
Omfattande utrustning
Utöver ovan nämnda tillbehör finns även utrustning som vindrutetorkare på både styrbord och babords sida, en strålkastare på 50 watt för körning under mörka höstkvällar, manuell och automatisk länspump och ett tvåbatterisystem för säkra starter och trygg elförsörjning.
Sea Star 26 visas på Allt för sjön 2010 på Stockholmsmässan:
Utställare: Astons sjöbodar Marin och Fritid, Marinbutiken samt Jannes Marin & Fritid
Monter: B03:25
TEKNISKA DATA
Längd: 8,1 meter
Bredd: 2,6 meter
Vikt: 1 800 kilo
Motoreffekt: 115 – 225 hk
Max antal personer: 8
Kojplatser: 2
www.kgksuzuki.se
Vattenprisutredningen har överlämnat sitt betänkande Prissatt vatten? (SOU 2010:17) till miljöminister Andreas Carlgren. Vattenprisutredningen konstaterar att Sverige uppfyller de formella krav på prispolitik för vatten som ställs i EU:s ramdirektiv för vatten. Samtidigt konstateras att vattenmyndigheternas kartläggning av vattenmiljön visar att nuvarande åtgärder inte varit tillräckliga för att nå målet “god vattenstatus”. Omfattande åtgärder behöver därför vidtas.
Utredningen bedömer att förutsättningarna för att kostnadseffektiva åtgärder ska vidtas ökar om ekonomiska styrmedel används i större utsträckning. Sverige utnyttjar i mycket begränsad omfattning ekonomiska styrmedel inom vattenförvaltningen. Huvudsakligen används regleringar baserade på miljöbalken och EU-direktiv. Enligt utredningen kan reglerande styrmedel behöva minska till förmån för ökad flexibilitet när det gäller hur och var åtgärder ska vidtas. Utredningen ger bl.a. exempel på hur inslag av ekonomiska styrmedel skulle kunna kombineras med dagens regleringar.
Vattenprisutredningen föreslår en ändring i miljöbalken som ger möjlighet för verksamhetsutövare att vid miljöprövning av verksamhet välja att betala en avgift för intrånget/skadan istället för att bekosta eller utföra kompensatoriska åtgärder. Avgifterna ska användas för miljövårdande åtgärder, som då kan vidtas där man får mest miljönytta för pengarna. Utredningen föreslår vidare att de s.k. bygdeavgifterna, som betalas av vattenkraftsindustrin, i större utsträckning än idag ska användas för åtgärder som syftar till att förbättra vattenmiljön. Utredningen anser också att tidigare lämnade förslag om en flexiblare användning av de s.k. fiskeavgifterna och finansieringen av övervakningen av vattenmiljöns utveckling ska genomföras.
Utredningen förordar en utredning av hur tillgängliga medel inom EU:s gemensamma jordbrukspolitik och dess landsbygdsprogram kan användas på ett mer kostnadseffektivt sätt, särskilt med beaktande av de krav som ställs i ramdirektivet för vatten. Detta bör utredas av Jordbruksverket senast inför nästa programperiod.
Klass 7 i Norrsundsskolan på Väddö i Roslagen får Världsnaturfonden WWFs naturväktarstipendium för sitt samarbete med en skola i Tallin, Estland. Båda skolorna samarbetar kring vattenfrågor bland annat genom studiebesök, intervjuer och provtagningar. Även frågor kring lokala levnadsvillkor och utveckling ingår i projektet.
Naturväktarstipendiet gör det möjligt för de estniska eleverna att besöka Norrsundsskolan på Väddö senare i år. Fokus för samarbetet ligger på hållbar utveckling.
– Vi har under flera år haft ett samarbete med den estniska högstadieskolan Kalamaja Pöhikool. Vi vill utveckla kontakterna med jämnåriga på andra sidan Östersjön. Det är oerhört värdefullt för ungdomar att få mötas, dela med sig av kunskaper och bli inspirerade av varandra, säger Anneli Lennartsson som är lärare på Norrsundsskolan som också är en av Världsnaturfondens 10 modellskolor. Skolan arbetar aktivt med miljöfrågor och vindkraftverket på skolan är ett resultat av samarbetet med lokala aktörer.
Fakta/ Bakgrund:
Världsnaturfonden WWFs naturväktarstipendier delas i år ut till fem skolor i landet. Eleverna får dela på 50 000 kronor för olika miljö- och naturvårdsprojekt. En förutsättning för att söka WWFs stipendiet är att eleverna har deltagit i Naturväktarna – Världsnaturfondens största utbildningsprogram för elever i åldern 7-18 år. Närmiljön har studerats ur olika aspekter och sedan har resultaten redovisats för WWF. Ett stipendium kan ge det utrymme som behövs för att genomföra en aktiv handling för ett hållbart samhälle. Många skolklasser fortsätter sedan med arbetet och engagemanget för den lokala miljön.
www.wwf.se
Det har gått 26 år sedan Kärcher på bred front lanserade högtryckstvätten för konsumentbruk. Vad som från början närmast var en pump med ett enkelt bärhandtag har med tiden utvecklats till en betydligt mer komplex produkt med en stor variation i prestanda, grundfunktion och tillbehör. När utvecklingen av högtryckstvättar går in i ett nytt decennium lanserar Kärcher ny teknologi och utvecklar samtidigt varje komponent som påverkar upplevelsen av smidighet i arbetet med redskapen.
Hanteringen av slangar och kablar i samband med förvaring och transport är exempel på sådana detaljer. Användbarhet och resultat i en helt ny standard.
Vattenkyld motor
En väsentlig förändring på flera av de nya modellerna är en ny vattenkyld induktionsmotor som i flera avseenden innebär markanta förbättringar. Genom effektivare kylning ökar Kärcher tillförlitligheten, förlänger livslängden och energieffektiviteten. Att den dessutom blir lättare är bara ett plus. Det kanske viktigaste för användaren är att maskinen blir avsevärt tystare vilket innebär ökad komfort och både grannar och omgivning störs minimalt.
Plug’n’Clean
Tack vare det nya tvättmedelssystemet Plug’n’Clean går det alltid snabbt och enkelt att byta rengöringsmedel för att passa dina olika rengöringsbehov och detta med bara en hand och utan en droppe i spill. När man tillför rengöringsmedel i sin högtryckstvätt blir det rätt doserat och rengöringsresultatet optimalt. Kärchers rengöringsmedel är dessutom biologiskt nedbrytbart och har därför ingen skadlig påverkan på miljön.
Quick Connect
Stor omsorg har lagts på maskinernas anslutningar och infästningar. De nya modellerna har snabbkopplingar av klick-typ till högtrycksslangarna. Kopplingar som utvecklats särskilt för att kombinera enkelhet och säkerhet i handhavande under de höga tryck och belastningar som råder vid anslutningspunkterna.
Kostnadseffektivt och miljövänligt
Kärchers högtryckstvättar kan användas med så gott som alla typer av vattenkällor. De suger t ex upp vatten från regnvattentunnor. Du behöver då inte förbruka dyrbart dricksvatten samtidigt som du sparar på en viktig resurs. En annan fördel är att du slipper vara beroende av en vattenledning. Tack vare ständig utveckling och förbättring av högtrycksteknologin kan Kärchers högtryckstvättar idag ge enastående prestanda med mycket låg vattenförbrukning.
Kärchers högtryckstvättar förbrukar cirka 80% mindre vatten än vid användning av en vanlig trädgårdsslang. Detta är bra för miljön samt att det sparar pengar.
www.karcher.se
Stena Bulk, som nyligen bekräftat beställningen av två egendesignade Suezmax tankfartyg vid Samsungvarvet för leverans år 2011 går vidare med ytterligare nybeställningar tillsammans med partners samt det angolanska oljebolaget Sonangol De två första fartygen, som ska heta Stena Superior och Stena Suède, har designats med hjälp av Stenas egen tekniska avdelning enligt dagens mest avancerade tillgängliga teknik.
Detta förbättrar energieffektiviteten dramatiskt och bland annat minskar bränsle- och bunkerförbrukningen med upp till 15 procent jämfört med de allra effektivaste idag seglande Suezmax-fartygen av konventionell design.
Stena Bulk och Samsung bekräftar att optioner på ytterligare fyra fartyg i serien har signerats och således utökas nybeställningen vid Samsungvarvet till totalt sex nya tankfartyg, med leverans av de tillkommande fartygen före utgången av år 2012.
”Stena Bulk har tålmodigt inväntat lämpligt marknadsläge under de senaste två åren, vilket visat sig vara rätt. Vi har använt tiden för att integrera våra beprövade meriter i fråga om innovativ tankerdesign och skapa världens miljövänligaste tankfartyg av denna storleksklass med minimal bunkerförbrukning,” säger Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk.
”Beställningen på dessa sex nya fartyg innebär ett ypperligt tillskott av toppmoderna enheter till Stena Sonangol Suezmax Pool”, fortsätter Ryder. ”Poolen som ligger i premiumklassen av de opererande tankpoolerna kommer nu att ytterligare förstärka sitt försprång med tonvikt på nya och miljövänliga fartyg.”
Nyheten följer också Sonangols tillkännagivande av bolagets beställning av fem nya tankfartyg på 160 000 dödviktston vardera från DSME Shipbuilding i Korea. Dessa tankfartyg väntas levereras från mitten av 2011 till början av 2013. Sonangol bekräftar också att de fem nya fartygen omedelbart efter leverans ska ingå i Stena Sonangol Suexmax Poolen. Därmed kommer samarbetet mellan Stena Bulk och Sonangol totalt tillföra upp till tolv ultramoderna Suezmax-fartyg till den gemensamma poolen.
Stenas nära samarbete med det statliga angolanska oljebolaget Sonangol går in på sitt sjätte år av framgångsrik verksamhet med syfte att inom en snar framtid bygga upp en flotta av totalt 25 nya och toppmoderna Suezmax-fartyg med en snittålder under 3 år. Poolen har under de senaste 12 av 16 kvartalen legat i topp vad gäller intjäning gentemot konkurrerande Suezmaxpooler samt index.
Vidare har satsningen förutsättningar att kunna växa ytterligare, då flera ägare av nya Suezmax har anmält intresse av att också bli medlemmar i poolen med sina moderna fartyg.
Operation och befraktning av fartygen i Stena Sonangol Suezmax Pool drivs från Stena Bulks kontor i Houston, London och Singapore. Förra månaden firades dessutom den ståtliga invigningen av Poolens nya kontor i Rio de Janeiro, Brasilien.
Som ett led i ambitionen att modernisera flottan meddelar slutligen Stena Bulk att de tre äldre fartygen i poolen, – Nordic Voyager (byggt 1997), Nordic Jupiter (byggt 1998) och Nordic Freedom återgår till ägaren Nordic American Tankers inom kort.
Med nio kontor i åtta länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 65 tankfartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 18 800 anställda och en omsättning på 56 miljarder SEK.
www.stenabulk.com
Nya Volvo Penta D3 är fullmatad med den mest avancerade motorteknologi som finns tillgänglig på marknaden idag. Denna toppmoderna dieselmotor lanseras nu i två versioner, 110 och 150 hk, som båda erbjuder renare, tystare och mer komfortabel motordrift för segelbåtsfolket. Inombordsmotorn D3 har sedan 2003 funnits i en specialversion för segelbåtar samt deplacerande och halvplanande motorbåtar.
Nya D3 bygger på ett nyutvecklat 2,4-liters, femcylindrigt motorblock i aluminium och den innehåller avancerad teknologi som möjliggör helt ny standard i marinbranschen när det gäller prestanda, miljö och komfort.
Common rail med 1800 bars tryck och piezo-elektriska insprutare ger multipla insprutningar vid varje arbetstakt, vilket innebär att bränslemängden kan doseras ännu mer exakt. Den avancerade och effektiva “cross-flow”-kylningen håller motortemperaturen jämn.
Turbo med variabel geometri gör att motorn får effektiv laddning från mycket låga varvtal upp till maxvarv. Det ger kraftfullt vridmoment för manövrering och ordentlig effekt för hög marschfart.
Elektronisk gas och växel
Nya D3 är i standardutförande utrustad med Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC. Här ingår bland annat elektronisk gas och växel hela vägen från reglage till motor och drev. För båtägaren innebär det mjukare, exaktare och säkrare körning samt inget behov av efterjusteringar.
Eftersom elektroniska kablar inte leder motorvibrationer, så ökar även komforten ombord.
EVC gör det också enkelt att installera extra tillbehör och funktioner, till exempel ”Low-speed mode” lågfartsfunktion, färddator, motordata i plotter via NMEA. Eller den nya 7-tumsdisplayen i färg.
Med EVC går det att ha instrumentering, eller kompletta styrplatser, på upp till fyra platser ombord.
Rent, tyst och vibrationsfritt
Nya D3 är ännu renare än föregångaren. Emissionsvärdena är i linje med de mycket skarpa amerikanska lagkraven EPA steg 3, som träder i kraft först år 2012.
Motorn har jämn gång och varvtalet vid marschfart är beskedliga 2000-2500 v/min, en viktig faktor för hög komfort. Nya D3 har också fått samma typ av högdämpande motorfästen som de större D4 och D6 har, vilket ökar komforten ytterligare.
Common rail-systemet och främst multi-insprutningen bidrar till lågt motorljud. Den nya och modernt designade motorkåpan hjälper till att sänka ljudet ytterligare.
Tekniska data
Beteckning: D3-110 D3-150
Konfiguration: Rak femcylindrig diesel med common rail
och turbo med variabel geometri.
Cylindervolym: 2,4 liter
Vikt, exkl. backslag: 250 kg
Max effekt hk/v/min: 110/ 3000 150/3000
Emissioner: Uppfyller EU RCD samt US EPA steg 2.
Förberedd för att möta EPA steg 3 som införs år 2012.
www.volvo.com
Idag tisdag inleder Kustbevakningens sjöövervakningsflygplan sitt deltagande i EU:s marina insats operation Atalanta. Uppdraget kommer att utgå från Seychellerna där Kustbevakningen har sin bas.
Under fyra månader ska Kustbevakningens sjöövervakningsflygplan med besättning övervaka farvattnen utanför Somalias kust med uppdraget att upptäcka, dokumentera och rapportera piratverksamhet.
EU:s marina insats Atalanta ska trygga FN:s Världslivsmedelsprograms (WFP) humanitära hjälpsändningar till Somalia samt förebygga, avvärja, och bekämpa piratdåd och väpnade rån utanför Somalias kust.
Läs mer om EU:s marina insats Atalanta:
www.eunavfor.eu
Miljöminister Andreas Carlgren talar vid Båttinget 2010 på Stockholmsmässan i Älvsjö under rubriken “Regeringens syn på båtlivet och miljön”. Därefter delar han ut priset MiljöBästa Båt 2010 till representanterna för årets vinnare, hybridmotorbåten Greenline 33 och segelbåten Najad 505. Båttinget arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat, Båtbranschens Riksförbund i anslutning till båtmässan Allt för Sjön.
Tid och plats:
Tid: Onsdagen den 10 mars 2010, kl. 09.30.
Plats: Stockholmsmässan, Älvsjö.
Läs mer om Båttinget:
http://www.alltforsjon.com/common/Article.aspx?id=7568
Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att ingen omkom genom drunkning under februari i år jämfört med 2 personer under februari 2009. Detta trots att isarna har varit fina och många har passat på att åka långfärdsskridskor.
-Detta är helt fantastiskt, säger Anders Wernesten på Svenska livräddningssällskapet.
–I och med den långa tiden av ihållande kyla är lätt att tro att alla isar är säkra. Men man måste vara försiktig. Ett idogt arbete med information har gjort att kunskapen hos den enskilde om hur man ska bete sig på isarna numera är betydligt bättre än för några år sedan.
Många tillbud har inträffat på isarna under januari och februari men som tur är har de slutat lyckligt. Flera av de som ger sig ut på isarna har fortfarande varken kunskap, rätt utrustning eller sällskap. Ispik och isdubbar är måsten på isen tillsammans med sällskap. Kunskap om isens svaga punkter, utrustning och livräddning kan man få på Svenska livräddningssällskapets hemsida www.sls.a.se eller www.issakerhet.se.
2010 februari 2009
– is 1
– övriga 1
0 totalt 2
I Stockholm från sjösidan sammanställer författaren Stockholms marinarkeologiska material för första gången, samtidigt som han på ett intressant sätt analyserar och tolkar den stora mängd fartygsvrak som finns från olika undersökningar i staden.
Stockholm har präglats av sitt vattenläge i över ett årtusende och det är omöjligt att föreställa sig staden utan vattnen. Närheten till vattnet har påverkat strategier och försvar, handel och sjöfart, kommunikationer och resursutvinning.
Allt detta har lämnat efter sig fysiska spår som berättar om stadens utveckling och historia i form av fartygsvrak, sjögårdar, hamnar, fiskeanläggningar, broar och badhus. Aktiviteterna vid dessa anläggningar längs stränderna och på vattnen var livliga och mångfasetterade.
Godshanteringen i hamnarna var omfattande och lokaltrafiken skedde i stor utsträckning på vattnen. Vintertid gav isarna gynnsamma transportmöjligheter. Vid bryggorna tvättades och hämtades vatten. Vid vattnen finns också spår efter flera av Stockholms många industrier.
Författaren, Marcus Hjulhammar, är verksam som marinarkeolog vid Sjöhistoriska museet i Stockholm.
www.stockholmia.stockholm.se
Det italienska rederiet MSC Cruises fortsätter att satsa hårt för att erbjuda den mest moderna flottan i världen. I lördags invigdes majestätiska MSC Magnifica i Hamburg av den legendariska skådespelerskan Sophia Loren vid en spektakulär dopceremoni med Venedigkarnevalen som tema. MSC Magnifica kommer att kryssa i Medelhavet och besöka Italien, Kroatien, Grekland och Turkiet under sommaren 2010.
Lördagen den 6 mars invigdes MSC Magnifica i Hamburg med en storslagen galakväll som gick i Venedigkarnevalens anda. Sophia Loren skänkte extra stjärnglans till MSC Cruises invigningsceremoni då hon traditionsenligt döpte fartyget. Under galakvällen uppträdde den italienska popstjärnan Eros Ramazzotti. Stjärnkocken Mauro Uliassi komponerade menyn för galamiddagen, och hans fantastiska menyer serveras fortsättningsvis ombord på MSC Magnifica.
– Vi valde att inviga MSC Magnifica i Hamburg, en spännande stad med en rik sjöfartshistoria, och det blev naturligt att ha Venedigs karneval som tema med tanke på att just Venedig är MSC Magnificas hemmahamn och att det just nu pågår en fantastisk fest där, säger Claes Tamm, nordisk chef för MSC Cruises.
MSC Magnifica blir rederiets elfte fartyg, det sjunde nya på sex år, vilket gör MSC Cruises flotta till världens mest moderna. MSC Magnifica erbjuder högsta komfort ombord med glamorös och raffinerad inredning framtagen av den italienska designbyrån De Jorio Design International. Ombord finns 17 barer och lounges med olika teman, en fullt utrustad sportbar med biljardbord, fem restauranger, teater med 1 200 platser, 4-D biograf, tennisbana, minigolf, bowling, fyra pooler – en av dem med ett fällbart glastak – och MSC Cruises välrenommerade balinesiska spa, MSC Aurea SPA. MSC Magnificas första kryssning på 13 nätter avgick igår från Hamburg via Amsterdam, Lissabon, Palma, Barcelona, Neapel, Taormina och Dubrovnik till hemmahamnen Venedig. Därifrån gör MSC Magnifica 7-nätterskryssningar under sommarsäsongen 2010 på rutten Venedig, Bari, Olympia, Izmir, Istanbul, Dubrovnik och tillbaka till Venedig.
– MSC Cruises vill vara en förebild inom kryssningsbranschen med de modernaste, mest komfortabla och klimatsmarta fartygen. Medelhavet har blivit alltmer populärt tack vare det inbjudande klimatet året runt, och MSC Magnifica är en utmärkt utgångspunkt för att upptäcka Medelhavets skatter, berättar Claes Tamm.
www.msccruises.se
Viamare Invest blir storägare i Svenska Båtskolan. Köpet är ett led i koncernens affärsidé om att vara en totalleverantör när det gäller båtliv. – Förvärvet ligger helt i linje med vårt helhetskoncept för båtägare. Nu kan vi lägga till en utbildningsdel som passar medlemmar och kunder perfekt, säger Viamares koncernchef och grundare Hans Mellström.
Det marina utbildningsföretaget Svenska Båtskolan erbjuder intensivkurser i navigation och manövrering för både proffs och amatörer. Förarintyg och kustskepparintyg tar t.ex. 2 dagar och Fartygsbefäl klass 8 tar 6 dagar.
Svenska Båtskolan finns på två ställen i landet, i Saltsjöbaden strax utanför Stockholm och i Uddevalla. Varje år utbildas cirka 1 000 elever.
– För oss betyder Viamares köp att vi får en fantastisk möjlighet att bli den främsta båtskolan i landet. Med en stark ekonomisk grund och ett omfattande kontaktnät kan vi gå ännu snabbare fram mot målet, säger Thomas Rapp, vd för Svenska Båtskolan.
– Utbildning för sjöfolk är en fråga jag brinner för. Det är i dag på tok för många som ger sig ut med stora fritidsbåtar utan att ha tillräcklig kunskap om manövrering och navigering, säger Hans Mellström.
www.batskolan.se
Nimbus senaste nyhet, Nimbus 27 HT, hade högtidlig premiär på Allt för sjön 6 mars. Det var journalisten och livsnjutaren Steffo Törnquist som höll i invigningen. Hans liknelse av trogna Nimbusägare som “Nimbusknarkare” drog ner många skratt. Nimbus 27 HT är en variant på en befintlig båt, 27 Nova S som därmed får ett utökat användningsområde.
Steffo Törnquist, känd TV-personlighet och journalist, talade en del om livets goda och hade även med sig några exempel på detta, till besökarnas förtjusning.
Den nya båten hade dock Steffo, som äger en klassisk Coronet 21, inte provkört eftersom den var sprillans ny till mässan.
27 HT är i princip samma båt som 27 Nova S. Den har i den här varianten försetts med hardtop samt canvastak och canvasvägg i hyttens akterkant.
Fakta Nimbus 27 HT
Längd: 8,10 m
Bredd: 2,75 m
Vikt: 2 650 kg
Bränsletank: 240 liter
Vattentank: 100 liter
Motoralternativ: Volvo Penta D3-200, Volvo Penta D3-220, Volvo Penta D4-260
Pris: från 1,6 Mkr
Info: www.nimbus.se
Lördag 27 mars kl 20.30 är det dags för årets upplaga av Earth Hour. Under en timme mellan 20.30 och 21.30 släcker världen ljuset, tidszon efter tidszon. Förra året deltog en miljard människor i mer än 4 000 städer i 88 länder. I år förväntas genomslaget bli ännu större. Redan nu är 92 länder anmälda. Här i Sverige deltog enligt Sifo 4,8 miljoner människor förra året.
– Vi hoppas att miljontals privatpersoner, företag och städer runt om i världen är med och släcker ljuset under en timme. Earth Hour vill ge en positiv och kraftfull signal till världens regeringar att visa ledarskap och ta ansvar för vår framtid. Alla är vi en del av lösningen, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF som står bakom Earth Hour i Sverige.
Engagemanget är stort och när 22 dagar återstår har 134 kommuner, 328 skolor och drygt 700 företag och organisationer anmält sig. Information om Earth Hour återfinns på en rad ställen, från kommunernas hyresavier och lönebesked, SEBs bankomatkvitton och Ikeas varuhus till ICAs butiker. Canon och fototidningen Kamera & Bild utlyser en fototävling kring Earth Hour. Arla ”släcker” panelen på mjölkpaketen, Årets Kock presenterar specialrecept och McDonalds berättar om Earth Hour på brickunderläggen.
Svenska ambassadörer för Earth Hour 2010 är skådespelarna Michael Nyqvist och Lena Olin.
– Jag släcker ljuset och vet att andra gör det över hela jorden. Tänk att under en dag kunna göra något bra. Även för de ofödda, säger skådespelaren Michael Nyqvist.
– Jag kommer definitivt att ägna dagen åt att komma på många små och stora sätt att spara på energi och på vår jord. Hela familjen deltar naturligtvis. Det är livsviktigt att agera innan tiden rinner ut, säger skådespelerskan Lena Olin.
Under Earth Hour den 27 mars kl 20.30-21.30 arrangeras runt om i landet en rad aktiviteter som
snowboardåkning, fackeltåg, konserter, ljusmässor, spökvandringar, klimattal, utställningar, stjärnskådarkvällar och klimatteater. I samarbete med MTG Radio arrangeras ”Earth Hour Show”, en akustisk konsert med kända artister i Kungsträdgården i Stockholm. Ljuset kommer från facklor, och marschaller samt från proffscyklister som trampar fram sitt bidrag till scenbelysningen.
– Vi uppmanar både våra kunder och medarbetare att aktivt delta i Earth Hour eftersom det är viktigt att vi tillsammans agerar mot klimatförändringarna. Med gemensamma krafter kan vi åstadkomma varaktig förändring, säger Eva Stål, koordinator för miljö och socialt ansvar, IKEA Sverige.
Hundratals kända landmärken som Operahuset i Sydney, Burj Khalifa i Dubai, Eiffeltornet i Paris, Tokyo Tower i Tokyo och Empire State Building i New York släcks ned ute i världen. Här i Sverige slocknar bland annat slotten i Kalmar och Örebro, rådhuset i Helsingborg och i Stockholm obelisken på Sergels torg, Hötorgsskraporna, Kaknästornet och Berns salonger. Kung Carl XVI Gustaf deltar även i år genom att släcka fasadbelysningen på de kungliga slotten – Drottningholm, Stockholm, Rosendal, Gripsholm och Ulriksdal. Andra kända ”släckare” är professor Christian Azar, tidningsdrottningen Amelia Adamo, skådespelarna Alexander Skarsgård, Noomi Rapace och Stellan Skarsgård.
Onsdag 23 mars arrangerar WWF tillsammans med Stockholm stad och SEB ”Earth Hour Conference” i Stockholms stadshus. Konferensen handlar om hur städer och företag kan gå före i omställningen mot hållbarhet. Framgångsrika exempel kommer att lyftas fram på hur näringsliv, politiker och offentlig sektor tillsammans kan lösa klimatutmaningen. Medverkar gör bland andra professor Johan Rockström, Stockholms universitet, Stockholms miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton och WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson tillsammans med politiker och internationella näringslivsrepresentanter.
Fakta: Förra året blev Earth Hour en stor framgång här i Sverige. Enligt Sifo deltog 4,8 miljoner (64 procent) av befolkningen i åldersgruppen 15-74 år och hela 99 procent av svenskarna visste att de skulle släcka. Såväl FNs generalsekreterare Ban Ki-moon som miljöminister Andreas Carlgren uppmanade världens befolkning att delta i Earth Hour.
Earth Hour startade 2007 av WWF i Australien då Sydney släcktes ned. Det blev en stor succé och året därpå spreds initiativet till 35 länder och 50 miljoner människor deltog. Earth Hour 2009 resulterade i den största globala manifestationen någonsin med närmare en miljard deltagande människor i 4000 städer i 88 länder.
www.wwf.se
Det är stora skillnader i hur svenska kommuner skapar förutsättningar för båtliv. Det visar en undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. Endast varannan kommun i undersökningen driver hamnar. Övriga kommuner har helt överlåtit driften till ideella och privata aktörer. I den kommunala verksamheten varierar kötider och köavgifter kraftigt.
Sweboat har under vintern 2009/2010 kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommu¬ner. Undersökningen, som är gjord i samarbete med marknadsanalysföretaget K2 Analys, bygger på intervjuer med kommuner, båtklubbar och privata aktörer. Några av de parametrar som undersöks är tillgänglighet, kostnad och kommunalt engagemang.
Nu presenterar Sweboat den första delen av undersökningen, med fokus på den kommunala delen av båtlivet. Resultatet visar på stora skillnader mellan svenska kommuner, dels vad gäller driften av hamnar, dels vad gäller kötider och köavgifter i de kommunala anläggningarna.
På frågan ”Hur många hamnar för fritidsbåtar driver kommunen?” svarar närmare hälften, 48 %, att de inte driver några hamnar överhuvudtaget. Dessa kommuner har överlåtit driften till klubbar och privata aktörer. I några enstaka fall finns inga hamnar för fritidsbåtar i kommunen.
Kötiden till båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från ingen kötid alls till tio års väntetid eller mer. Var femte kommun (20 procent) svarar att de inte har någon kötid alls medan 24 procent av kommunerna har minst tre års kötid. Två kommuner har uppgett svarsalternativet ”10 år eller mer”. Enligt undersökningen är den genomsnittliga kötiden för att hyra båtplats i en kommunal anläggning 29 månader, d v s två år och fem månader.
– Vi vet genom tidigare gjorda undersökningar att väldigt många svenskar längtar ut på sjön och att fler skulle äga en egen båt om tillgängligheten var bättre. De långa kötiderna som vi ser i den här undersök¬ningen är ett hinder för många människor att förverkliga sin dröm, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.
Avgiften för att stå i kö till båtplats skiljer sig också kraftigt åt. I flera kommuner kostar det ingenting, medan andra tar ut avgifter på upp till 300 kronor per år. 62 procent av kommunerna i undersökningen uppger att de inte tar ut några avgifter alls och 23 procent uppger att de tar ut 175 kronor eller mer.
– Vi kan konstatera att de privata och ideella krafterna är oerhört viktiga för att fler svenskar ska kunna ta del av båtlivet. Att vända sig till en marina eller båtklubb kan ofta vara ett snabbare sätt att få tillgång till båtplats. Oavsett vilken modell kommuner väljer för hanteringen av båtlivet har politiker och tjänstemän ett stort ansvar för att öka tillgängligheten, säger Mats Eriksson.
Fakta om undersökningen:
Undersökningen är utförd av marknadsanalysföretaget K2 Analys på uppdrag av Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, inom ramen för projektet Upptäck Båtlivet.
Samtliga kommuner erbjöds att svara på frågorna. 136 kommuner (huvudsakligen kustkommuner) valde att delta i undersökningen, varav 120 svarade på frågan huruvida de driver hamnar. Av de som driver hamnar svarade 55 kommuner på frågan om kötider. 52 kommuner svarade på frågan om köavgifter.
Under våren 2010 presenterar Sweboat resultatet av undersökningen i sin helhet. I samband med detta belönas de kommuner som anses ha bäst förutsättningar för båtliv genom utmärkelsen Årets Båtkommun.
I år när Turkiet ställer ut på Allt för Sjön i Stockholm har antalet medutställare i Turkiets monter växt parallellt med den kraftiga efterfrågan från svenskar som väljer att semestra på båt längs den Turkiska Rivieran. På årets utställning finns bl.a. Turkish Chamber of Shipping ( marinornas samarbetsorganisation), såväl som Turkiets första kvinnliga skeppare och båtuthyrare representerade.
Turkiet anses vara en av de ledande destinationerna för den som söker oförglömliga seglar upplevelser. Den vackra unika sydvästra kusten med mängder av vikar, små öar och intressanta historiska platser är känd som ” Mavi Tur” – Blue Voyage – och lockar tuesntals besökare från hela världen år efter år.
Antalet resenärer till Turkiet har under de senaste åren ökat med 20%. Bara på Ving har resandet ökat me 60% de senaste 5 åren och Apollo, som utökat med 8000 nya flygstolar inför den kommande sommaren, säger – “Efterfrågan på resorna har ökat och vi möter efterfrågan. Turkiet är sommarens raket.”
I Turkiet finns många former för uthyrning och olika båtar: Bare boat charter med vanliga glasfiberbåtar och katamaraner i alla storlekar, Gulets; traditionella träbåtar med manskap, cabin charter där man hyr delar av båten och mixas med andra, regatta; segling tillsammans med andra båtar, samt lyxiga megayachts.
Turkiet har även en stark båtbyggartradition och Turkiets Turistbyrå har informationsmaterial att tillgå för den som går i båtköpar-tankar.
I Turkiets monter C07:05 på mässan Allt för Sjön som äger rum 6-14 mars finns ett urval av marinor och information för hjälp till planeringen samt ett stort informationspaket med kartor, kontaktinformation, praktiska råd och tips.
Eniro På sjön är en världsunik tjänst som via mobilen hjälper användaren att hitta lokala näringsidkare när man är på sjön. Genom att kombinera användarens fysiska omgivning på det mobila sjökorten med Eniros Gula Sidor, kan användaren snabbt hitta näringsidkare och service som restauranger, gästhamnar och båtmackar i närheten.
Idag lanseras Eniro På sjön; en världsunik applikation för att söka lokalt via mobilen när man är på sjön. Eniro På Sjön har enkla snabbval till de mest efterfrågade lokala näringsidkarna och servicetjänsterna till sjöss, vare sig man vill hitta till restaurangen, båtmacken, hotellet eller gästhamnen.
Eniro På sjön är enkel att använda; öppna applikationen, rikta kameran mot horisonten och se båtmackar, restauranger och andra företag uppenbara sig på skärmen, passa in telefonen på ditt tryckta sjökort och sätt kurs mot målet. Eniro På sjön är ett planeringshjälpmedel och mobilt komplement till sjökorten på www.eniro.se.
Eniro På sjön utnyttjar tekniken AR, ”Augmented Reality”, som i realtid kombinerar information från användarens fysiska omgivning med information från en mjukvaruapplikation. Eniro På sjön är utvecklad för Iphone 3GS där telefonens inbyggda funktioner som GPS, kompass och kamera utnyttjas. Applikationen är gratis och finns att ladda ner från Apples App Store.
– Lanseringen av Eniro På sjön är en del av vår övergripande strategi att leverera relevant, lokal information till våra användare oavsett var de befinner sig, när de behöver det. Eniro vill underlätta för våra annonsörer att nå sina kunder och för våra användare att hitta till företag på sjön, säger Jesper Kärrbrink, vd för Eniro.
Eniro På sjön täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Eniro samarbetar med organisationen Visit Skärgården för ett levande, lokalt näringsliv.
www.eniro.se
Regeringen har beslutat att Försvarsmakten även under 2010 ska delta i EU:s marina insats Atalanta utanför Somalias kust. Den svenska insatsen planeras pågå under sex månader och inledas i mitten av april. Det svenska bidraget kommer att bestå av HMS Carlskrona med bland annat en helikopterenhet och en säkrings- och bordningsstyrka ombord. Personalstyrkan kan komma att uppgå till cirka 175 personer.
Sverige kommer under de första fyra månaderna, april till augusti, även att ha ledningsansvaret för Operation Atalantas styrkehögkvarter, (FHQ). Det innebär att en svensk amiral kommer att vara styrkechef och leda styrkehögkvarteret, placerat ombord på HMS Carlskrona.
HMS Carlskona ska genom eskortering trygga World Food Programs, WFP, humanitära hjälpsändningar till Somalia. Närvaron bedöms även underlätta för övrig handelssjöfart i området.
Sverige deltar också under fyra månader med ett luftövervakningsflygplan från Kustbevakningen som har stor kapacitet att övervaka havet över mycket stora ytor.
Sverige deltog tidigare under perioden 15 maj till 15 september 2009 i Atalanta-insatsen med de två korvetterna HMS Malmö och HMS Stockholm samt stödfartyget HMS Trossö.
Sedan EU inledde operation Atalanta i början av december 2008 har fler än 50 WFP-fartyg eskorterats med en last på cirka 300 000 ton mat till nödställda i Somalia. Inget av dessa fartyg har attackerats av sjörövare. Hindras WFP:s hjälpsändningar kan detta få förödande konsekvenser. WFP bedömer att behovet av sända humanitär hjälp med sjötransporter till Somalia blir minst lika stort 2010 som 2009.
I Sverige är inte racing någon stor grej. Men i England tävlas det som bekant flitigt. Över 20 team är redan anmälda till en av de tuffaste tävlingarna, the Great British RIB Rally (GBRR). Tävlingen kallas “the cruising adventure of a lifetime” och hålls 12-23 juni. Deltagarna kör RIB-båtar i riktigt utmanande vatten vid Irlands västkust upp till Skottlands norra udde.
De deltagande båtarna representerar en stor mångfald, från båtar av märket Scorpion till Redbay och Wahoo och i storlekar från 12 m ner till minimilängden 7,5 m.
Tankarna på GBRR 2010, som blir på 1 871 Nm, presenterades förra året. En drivande kraft bakom arrangemanget är Patrick Byrne, VD för Scorpion RIBs. Han deltar själv i tävlingen i en 10 m RIB med namnet TRINITY.
www.greatbritishribrally.co.uk
True Heading var först med AIS för fritidsbåtar i världen. Nu lanserar företaget nästa generations produkter i ett helt nytt sortiment med oslagbar prestanda och med prisnivåer som gör det möjligt för alla att skaffa AIS till sin båt.
AIS CTRX CARBON
Den nya AIS transpondern CTRX CARBON både sänder och tar emot AIS data. Produkten kommer att finnas i två versioner med basmodellen AIS CTRX CARBON som ny fräsch AIS transponder för fritidsbåtar och kommer bara att kosta kring 6500 kr. Dessutom lanserar vi AIS CTRX CARBON + som är likadan som basmodellen men med en inbyggd splitter som gör att AISen kan dela antenn med VHF radion och därmed förenkla installation och förbättra räckvidden på främst segelbåtar. Priset på CTRX CARBON + kommer att ligga på kring 8000 kr. Båda modellerna är förberedda för NMEA 2000 och kan enkelt uppgraderas för detta, men fortfarande finns vissa frågor kvar att lösa kring AIS och NMEA 2000, säger Magnus Nyberg utvecklingsansvarig på True Heading AB med lång erfarenhet från den internationella standardiseringen bakom AIS och NMEA. Vidare kommer i närtid även alarmmoduler att kunna erbjudas till bägge modellerna som gör att AISen enkelt kan bli ett övervakningssystem för din båt. Allt i ett gör både installation och den ekonomiska kalkylen mycket fördelaktigare. AIS CTRX CARBON serien är vår andra generation med AIS Klass B produkter och det känns som vi håller greppet om denna nisch nu när flera andra gör sina första stapplande försök att presentera AIS utrustning säger Magnus.
Till AIS CTRX CARBON serien lanseras också en POD för remote styrning av sändaren i transponder. Med ”S” (SILENT) knappen man enkelt sätta transpondern i tyst läge om man skulle vilja. Då blir den en mottagare och andra båtar kan fortfarande ses. AIS CTRX PODEN har också status övervakning och en extra USB anslutning för att enkelt kunna koppla CTRX CARBON till en dator.
AIS RX CARBON (AIS Mottagare)
Sedan dess lansering 2004 har True Headings AIS mottagare AIS RX YACHT befäst sin plats som marknadsledande för AIS produkter som tar emot data från andra båtar med AIS men som inte själv sänder ut någon data. Prismässigt har dock skillnaden varit för liten mellan en AIS mottagare med kvalitet och en AIS Transponder, vilket gjort att flera kanske avvaktat med att skaffa sin första AIS av kostnadsskäl säger Anders Bergström, marknadschef på True Heading AB. Med våra nya AIS mottagare AIS RX CARBON och AIS RX CARBON + så kommer detta hinder att vara borta. Nu får alla råd att skaffa en AIS produkt med högsta prestanda och därmed öka sin säkerhet i navigationen. Bas modellen AIS RX CARBON är en högprestanda mottagare med en data port och en USB anslutning. AIS RX CARBON + innehåller dessutom en inbyggd VHF splitter för att kunna dela AISen med VHF radions antenn. RX CARBON modellen kommer att kosta kring 2700 kr och RX CARBON + med inbyggd splitter från kring 3000 kr.
True Heading AB är världsledande inom AIS området vilket är en ny och viktig säkerhetsutrustning för navigationen. Vår nära relation till och långa erfarenhet av säkerhetsprodukten AIS görs oss till unika i AIS branschen. AIS är en naturlig del av ett säkerhetssystem ombord för navigering eller upptäckt av andra fartyg eller om olyckan är framme, i en nära framtid också möjligheten att kunna rädda en person som trillat överbord. True Heading AB är också stolt distributör för ACTISENSE, COMNAV, FLIR, HEMISPHERE och VESPER MARINE produkter i Sverige.
www.trueheading.se
















.jpg)








Kommentarer
Om alla hamnar som tar emot fritidsbåtar även kan ta emot fritidsbåtars toalettavfall, så är det nog många båtägare som kommer att uppdatera sina båtars septitanks- system för att kunna tömma på rätt sätt. Kanske direkt i bryggan http://pontoner.se/septitank-brygga.html