Suzuki har presenterat ett par nya utombordsmotorer. Den här gången är det en 8 hk och en 9,9 hk motor. Motorerna är lätta och kompakta och har finesser som till exempel framskjuten vevaxel, vilket tidigare har funnits på Suzuki DF90 och ger en bättre viktfördelning på akterspegeln och minskar vibrationerna betydligt.
Suzukis pressrelease:
Den förbättring i prestanda du ockås får i och med det är ett plus i kanten. Kombinationen av den framskjutna vevaxeln och det nydesignade kompakta växelhuset gör de nya DF90/80/70 till de lättaste och mest kompakta motorerna i sin klass.
De nya motorerna kommer med samma avancerade teknologi som Suzukis större motorer. Alla tre motorer har dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), fyra ventiler per cylinder samt ett strömlinjeformat växelhus som kom första gången på vår DF300.
Designen på växelhuset reducerar vattenmotståndet med hela 36% vilket ger en snabbare acceleration. DF90/80/70 har en mycket smidig växlig genom det nya växlingssystemet. Easy start Det är lätt att starta Suzukis motorer. Nu är det ändå enklare genom Suzukis Easy Start system. Detta gör att du bara behöver vrida nyckeln EN gång, så går startmotorn tills motorerna hoppar igång.
Du behöver inte stå och hålla i nyckeln mera. Easy Start finns endast på vår ny motorserie Långa avstämda insugningsrör Ett sätt att öka en motors prestanda är att se till att motorns lufttillförsel är så jämn och effektiv som möjligt. Därför har DF90/80/70 långa avstämda insugningsrör, specialdesignade för så effektiv lufttillförsel som möjligt.
Länk: www.kgksuzuki.se
Den spanska båten Telefonica Blue är på väg mot en etappseger i Volvo Ocean Race. Med bara Nm kvar till målet i Qingdao leder Telefonica Blue före Puma och Ericsson 4. Den andra “svenskbåten”, Ericsson 3, är redan i hamn på Taiwan (lilla bilden nedan) och ska besiktas innan den reparareras efter sina skador.
Telefonica Blues ledning är dock knapp. Endast 21 Nm före Puma medan Ericsson 4 ligger 25 Nm efter ledaren, som totalt har 129 Nm kvar till etappmålet.
Vem som vinner delsträckan kommer att avgöras under natten, svensk tid. Det blev dock lika tufft som många hade förutspått. Totalt har tre av de kvarvarande båtarna fått ge upp. Den ryska båten ligger fortfarande i hamn på grund av finansiella problem.
Följ upplösningen via racets hemsida.
Länk: www.volvooceanrace.org
Den nordiska båten Ericsson 3 har tvingats avbryta fjärde etappen av jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race sedan man börjat ta in vatten från sprickor i skrovet. Telefonica Blue leder fortfarande etappen med drygt 500 Nm kvar till Qingdao i Kina. Ericsson 4 ligger på andra plats (72 Nm efter) och Puma på tredje plats (88 Nm efter).
Samtliga ombord på Ericsson 3 är oskadade och vattenintaget är under kontroll. Båten seglar nu söderut mot Taiwan för att söka hamn och se över skadorna.
– Alla ombord är oskadade och situationen är stabil, rapporterar navigatören Aksel Magdahl.
Det var cirka klockan 08.15 på tisdagsmorgonen lokal tid (01.15 svensk tid) som besättningen på Ericsson 3 upptäckte att de tog in vatten. Man tog snabbt beslutet att sluta kappsegla och vända söderut mot Taiwan 55 sjömil (cirka 100 km) bort.
När man nu seglar med vinden, istället för mot, så har vattentrycket mot skrovet minskat. Som en extra säkerhetsåtgärd har man bett tävlingsledningen om en eskortbåt från Taiwan som kommer ut för att möta Ericsson 3. Strax efter lunchtid, svensk tid, räknar man med att vara i hamn.
Det är på babords sida, framför ett av de vattentäta skotten i fören, som det har blivit sprickor i skrovet. Besättningen har lyckats täta skrovet och vattenintaget är under kontroll. Och man är i ständig kontakt med både tävlingsledningen och teamledningen.
Servicefolk från Ericsson Racing Team är redan är på väg till Taiwan för att ta emot båten och hjälpa till med reparationsarbetet.
– Det är givetvis en stor besvikelse för besättningen att de tvingas avbryta kappseglingen. Men deras säkerhet är det absolut viktigaste just nu. Exakt hur svår skadan är går inte att säga eftersom besättningen inte kan inspektera sprickorna på skrovets utsida, säger Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team.
– Nu måste vi analysera situationen och inspektera skadorna ordentligt. Innan vi gjort det vill vi inte spekulera i olika scenario, säger Richard Brisius.
När olyckan inträffade låg den nordiska båten, med skepparen Magnus Olsson, på andra plats av etapp 4 i Volvo Ocean Race och hade drygt två dygn kvar till etappmålet, Qingdao, i Kina. Spanska Telefonica Blue var i ledningen och Ericsson 4 låg på tredje plats.
Länk: www.ericssonracingteam.com
Foto: Ericsson 3. Foto: Oskar Kihlborg/ERT
I år är det jubileum för Båtmässan i Göteborg. 50 gånger har Svenska Mässan arrangerat båtmässa och det firas med en massa nyheter. Vadsbogymnasiets elever på Marinprogrammet är i högsta grad delaktiga i detta firande. Mässan invigs den 31 januari.
Båttillverkaren Ryds låter elever från tre marina gymnasieutbildningar göra slutmonteringen av en modern styrpulpetbåt. Lösa detaljer som styrning, el och instrument ska monteras. Båten kommer att färdigställas på mässan för att sedan säljas.
Detta är ett unikt tillfälle för eleverna att visa för både branschen och besökarna vilka moment de lär sig på sin utbildning. Vadsbogymnasiets elever samarbetar i det här projektet tillsammans med elever från de marina utbildningarna i Uddevalla och på Orust.
Tävling
Förutom att samarbeta ska även de tre utbildningarna tävla mot varandra i en båtbyggartävling. Tävlingen går ut på att göra olika moment i en båt. Det kan handla om att göra inredningsdetaljer eller att bygga om något i båten. Arbetet kommer att bedömas utifrån tidsåtgång och kvalitet. Tävlingen pågår under hela torsdagen 5 februari.
Visa upp utbildningarna
Initiativet till projekten på båtmässan kommer från Sweboat, båtbranschens organisation. Sweboat vill slå ett slag för de marina utbildningarna som finns i Sverige och visa både bransch och allmänhet den höga kvaliteten som finns på de olika skolorna. Samma uupplägg kommer att genomföras på båtmässan när den intar Stockholm i slutet av februari, då med marina utbildningar från ostkusten.
Text: Jessica Jönsson.
Bilder: Stefan Svensson.
Länk: www.vadsbo.mariestad.se
På lördag startar Båtmässan i Göteborg. Den pågår till och med 8 februari. Redan nu är det en rad båtar på väg till mässan. Bland andra nya Najad 505, mässans största båt, som anländer till Göteborg onsdag morgon. Mässan bjuder i år på fem stora världspremiärer, mer tillbehör och en jubileumshall med veteranbåtar. Det är Göteborgs 50:e Båtmässa.
Cirka 300 utställare kommer att finnas på plats på årets Båtmässa.
– Det är ungefär lika många som förra året. Och vi räknar med att locka många besökare, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
Även i år finns utställare som Brunswick Marine, Yamaha och Honda med på Båtmässan. Därtill kommer flera utställare som tidigare inte funnits med på mässan. För besökarna innebär det ett stort utbud med många varumärken.
Avdelningen för båttillbehör blir större i år, jämfört med tidigare. Här kommer utställare som Hjertmans, Watski och Nautiska Magasinet att finnas med stora montrar.
Mässans största båt är Najad 505, som kommer till Göteborg lagom till Båtmässan efter att visats upp i Düsseldorf. Båten är 15,3 meter lång, 4,6 meter bred och har en mast som sträcker sig 22,7 meter över vattenytan.
Besökarna på Båtmässan kan räkna med flera efterlängtade världspremiärer. Bland annat kommer Nord West att presentera sin nya 370 Sports Top. Andra världpremiärer är bland andra Westline Boats med Westline 25 Family och norska Skorgenes som kommer med en ny modell av sin flybridge-båt, Skorgenes 395.
På seglarfronten presenterar Vindö sin Regina af Vindö 40 och Bavaria presenterar för första gången sin 3-hytters modell, 35 Cruiser.
– Det är roligt att utställarna fortsätter satsa i Göteborg och att vi har fått hit så många intressanta världspremiärer, säger Bengt Wallin.
I en speciell Jubileumshall uppmärksammas att Båtmässan firar 50 år i Svenska mässans regi. Här kommer besökarna att tas tillbaka i tiden och mötas av lugnet vid gamla fiskebodar och vackra träbåtar.
– Hallen ska bli en samlingsplats där besökaren kan ta en paus i lugn och ro. Här ska de mötas av en rofylld atmosfär och fyllas av en känsla från förr, säger mässans Tommy von Brömsen, som tillsammans med Västkustens träbåtsförening ansvarar för den speciella jubileumsavdelningen.
Följ Najadbåtens resa på nätet:
http://nemonet.swefair.se/templates/FlexiblePage____171614.aspx
När Båtmässan i Göteborg firar 50 år finns bland andra Carlanders Båtvarv AB från Munkedal med. Företaget är den enda utsällaren som har varit med sedan starten. Yngve Carlander har varit med sedan starten 1959 och är självklart med även i år. Redan 1951 ställde Yngve ut en 7 m träsnipa på den då kombinerade båt & motorcykelmässan “På väg & vatten”.
Snipan sålde han & fick två lättviktare i byte. Den ena sålde han under mässveckan & den andra körde han hem till varvet i Munkedal på.
Carlanders Båtvarv ABvid den vackra Gullmarsfjorden
Grundades 1947. Verksamheten består idag av tillverkning & försäljning av Westfjord.
Länk: www.westfjord.com
Cirka 300 utställare kommer att finnas på plats på årets Båtmässa.
– Det är ungefär lika många som förra året. Och vi räknar med att locka många besökare, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
Även i år finns utställare som Brunswick Marine, Yamaha och Honda med på Båtmässan. Därtill kommer flera utställare som tidigare inte funnits med på mässan. För besökarna innebär det ett stort utbud med många varumärken.
Avdelningen för båttillbehör blir större i år, jämfört med tidigare. Här kommer utställare som Hjertmans, Watski och Nautiska Magasinet att finnas med stora montrar.
Mässans största båt är Najad 505, som kommer till Göteborg lagom till Båtmässan efter att visats upp i Düsseldorf. Båten är 15,3 meter lång, 4,6 meter bred och har en mast som sträcker sig 22,7 meter över vattenytan.
Besökarna på Båtmässan kan räkna med flera efterlängtade världspremiärer. Bland annat kommer Nord West att presentera sin nya 370 Sports Top. Andra världpremiärer är bland andra Westline Boats med Westline 25 Family och norska Skorgenes som kommer med en ny modell av sin flybridge-båt, Skorgenes 395.
På seglarfronten presenterar Vindö sin Regina af Vindö 40 och Bavaria presenterar för första gången sin 3-hytters modell, 35 Cruiser.
– Det är roligt att utställarna fortsätter satsa i Göteborg och att vi har fått hit så många intressanta världspremiärer, säger Bengt Wallin.
I en speciell Jubileumshall uppmärksammas att Båtmässan firar 50 år i Svenska mässans regi. Här kommer besökarna att tas tillbaka i tiden och mötas av lugnet vid gamla fiskebodar och vackra träbåtar.
– Hallen ska bli en samlingsplats där besökaren kan ta en paus i lugn och ro. Här ska de mötas av en rofylld atmosfär och fyllas av en känsla från förr, säger mässans Tommy von Brömsen, som tillsammans med Västkustens träbåtsförening ansvarar för den speciella jubileumsavdelningen.
Länk: www.batmassan.se
BRP introducerar iControl på marknadsledande Sea-Doo vattenskotrar 2009 – Världens mest avancerade vattenskoterteknologi, som erbjuder körprecision som aldrig tidigare setts på vatten. iControl finns på Sea-Doo RXT iS 255 samt Sea-Doo GTX Limited iS 255.
Här är BRP:s pressrelease om de nya vattenskotrarna:
iControl består av:
• iBR – Intelligent Brake/reverse: Världens första bromssystem för vatten
• iS – Intelligent Suspension: Världens första vattenskoter med full stötdämpning
• iTC – Intelligent Throttle Control: Världens mest avancerade gasreglagekontroll med det första riktiga friläget
• S3 skrov – Världens första stegade vattenskoterskrov
Årets modeller för Sverige:
• RXT iS 255
• RXP-X 255 RS
• GTX Limited iS 255
• GTX 155
• GTI SE 155
• GTI 130
Länk: www.brp.com
Sedan Puma knäckt bommen (stora bilden) och Telefonica Black dragit sig ur den pågående delsträckan i Volvo Ocean Race på grund av sprickor i skrovet återstår bara fyra båtar. Telefonica Blue leder nu knappt 70 Nm före Ericsson 3 och 99 Nm före Ericsson 4. Puma tappar fart och ligger över 200 Nm efter ledaren.
Här är söndagsmorgonens rapport från race office:
With sistership Telefonica Blue at the head of the fleet, this morning the bad news from the limping Telefonica Black became worse when the team informed the Race Office it would be retiring from the leg to Qingdao.
At around 07:00 GMT yesterday, Telefonica Black turned back from the Luzon Strait after taking a hammering in the enraged sea state, whipped up by fierce winds and an opposing current. The team was concerned about a crack that had developed in the hull-deck joint. The initial plan was to find shelter in the lee of the Philippines, and examine the damage.
“The most important thing for this team is the safety of the crew,” said team CEO Pedro Campos at the time. “I’m really proud of the work that both of our teams have done, facing a storm after leaving the coast of the Philippines.”
But this morning, the team has decided there is no chance it can race the boat to Qingdao and retired from the leg. We’re expecting more information from Telefonica Black over the course of the day regarding its plans over the short and medium term.
On the race course, Telefonica Blue continues to lead, showing great skill and daring in tackling the Luzon Strait. At 04:00 GMT, Telefonica Blue was less than 50 miles south of Taiwan and the team appears to have chosen to head to the east of the island. Skipper Bouwe Bekking reported from on board that conditions had moderated somewhat, but that it was still ‘nasty’.
“We survived the worst part of the storm, but still have a stiff breeze and nasty seas,” he wrote. The skipper has been confined to his bunk with a bad back, but he says the rest of the team has done an incredible job. “They all worked as a great team in the last 36 hours. Since I was still stuck to my bunk, with a back muscle injury, the only thing I could do was stay awake and give my input and advice – above all ‘BOYS, KEEP IT ONE PIECE!!!'”
They’ve done that and more, building a 64 mile lead over second-placed Ericsson 3. Under skipper Magnus Olsson, the Nordic crew has shown full confidence in its equipment and sailed agressively into the strong conditions.
Ericsson 4 is in third place, 100 miles back of the leader.
PUMA has left the shelter of the anchorage it tucked into yesterday after breaking its boom. The team returned to the race track near 22:30 GMT last night, and has been making steady progress since then, just under 200 miles behind Telefonica Blue.
Delta Lloyd and Green Dragon remain anchored off Salomague Bay in the Phillipines. Delta Lloyd is assessing damage to its mainsail and steering wheel, while Green Dragon tackles serious structural repairs.
Both teams suspended racing, but the minimum 12 hour pit-stop time has now expired, so both are free to resume racing whenever they deem themselves ready.
På båtmässan i Göteborg, som pågår 31 januari till 8 februari, lanserar Nord West en fjärde version av sin lovordade 37-fotare; Nord West 370 SportsTop. Sedan tidigare finns Flybridge, Coupé och en öppen daycruiser, 370 Sport, som vann Boat Innovation Award vid lanseringen i november.
Här är Nord West Yachts pressrelease om den nya modellen:
Varvet har varit med ett tag och lyssnar på sina kunder. Precis som Sport-versionen så erbjuds sol och salta stänk och med en rymlig cockpit för socialt umgänge. För att kunna förlänga båtsäsongen och öka användandet erbjuds nu SportsTop-versionen med en mer skyddad cockpit med möjlighet att öppna upp taket elektriskt. Annars identisk med 370 Sport. Samma fina driftekonomi, egenskaper och karaktär.
Båten har ett generöst inre – en rymlig förpik med rejäl dubbelsäng, en stor midkabin med dubbelbädd, bäddbar salong om så önskas och WC med gott om svängrum och en duschkabin.
Med en ny placering, jämfört med Flybridge och Coupe, ligger det välutrustade pentryt med bl a gas- eller elspis, dubbelho, varmluftsugn/mikro/grill och ett 130L kylskåp en trappa ner inne i båten. Det är en lättarbetad, ljus miljö med arbetsytor i Corian och smarta skåp för glas, porslin etc. En väl tilltagen badplattform hör till och ger tillsammans med cockpit en naturlig plats för umgänge och avkoppling. Alltid nära till en wetbar med plats för el-grill, ho, kylskåp och ismaskin. Bordet är dessutom el-manövrerat och blir nedsänkt del av en bekväm solbädd. I övrigt finns lättillgängliga, ordentliga stuvutrymmen som underlättar ordning och reda ombord.
Båten är rikligt utrustad redan som standard med t.ex. LED belysning, bogpropeller, värmare, defroster och septiksystem. Nord West 370 har ett mycket väl ljudisolerat maskinrum och kan fås med drev alternativt IPS. Den nya modellen bär med stolthet samma fina känsla för hantverk och material som är Nord Wests kännetecken. In i minsta detalj. Lägg därtill körupplevelse och manövrering – ”best handling in the world” – enligt Motor Boat Monthly`s test av Nord West 370 oktober 2008. – Och där begreppet ”Sport” får en ny innebörd – en ny mening!
Länk: www.nordwest.se
Fernando Echavarri och hans båt Telefonica Black ledde Volvo Ocean Race när de passerade South Rock Light kl. 03:00 GMT i morse. De båda svenska båtarna ligger 40 Nm (Ericsson 3) respektive 42 Nm efter ledaren. Telefonica Blacks ledning var dock ganska knapp, endast 0,5 Nm före Ken Reads PUMA Ocean Racing.
Som många tippat innan starten av det här benet har skador redan drabbat deltagarna. Sämst har det gått för Green Dragon, som har knäckt sitt förstag (den lilla bilden nedan).
Det är fortfarande cirka 1 200 Nm kvar till målet i Qhingdao, men hittills har båtarna behållit sina inbördes positioner. De båda Ericssonbåtarna har dock ett lite annorlunda vägval än de övriga båtarna, något som kanske kan löna sig mot slutet av etappen.
Länk: www.volvooceanrace.org
Svenska Arcona 430 blev en av vinnarna när Årets Segelbåt i Europa utsågs på Dusseldorfmässan. Båten vann den prestigefyllda klassen “Performance cruisers”. Bland de övriga vinnarna fanns Oceanis 31, Xc 45 och Saffier 26.
Här är juryns motiveringar, sammanfattade av den svenska jurydeltagaren, Curt Gehlin:
Family cruisers
Oceanis 31 vinner på förnämlig sittbrunn där ratt är standard, layouten vältänkt och listig lösning av luckan ingår. Båten är ovanligt komplett för en familj och utmärker sig för att ha en rymlig salong och förpik. Seglingsegenskaperna är överraskande trevliga och trygga. Mest av allt uttrycker Benetaus minsta modell elegans för sin storlek och detta till ett anmärkningsvärt attraktivt pris. Data: 9,30 x 3,39 m. Vikt: 4 620 kg. Segel: 47,5 kvm.
Länk: www.benetau.com
Performance cruisers
Arcona 430 kombinerar alla goda egenskaper ivriga semesterseglare söker: Storartade prestanda, en klassisk, välkomnande och välbyggd inredning. Inte den mest innovativa i sin klass, men den båt som ger mest glädje i allt. Och den med attraktivast linjer. Komplett och mycket kompetent! Vem kan inte låta bli att älska denna båt? Data:13,15 x 3,98 m. Vikt: 9 200 kg, Segel: 128 kvm.
Länk: www.arconayachts.se
Luxury cruisers
Xc 45 från danska X-Yachts kombinerar perfekt begreppen lyx och långfärd. Väldesignad för sin uppgift, rejält byggd och dessutom en båt som är ovanligt angenäm att se på med sina retroaktiga linjer. Ljuvlig och lugn att segla med en stor sällskaplig sittbrunn, smidig ombordstigning i aktern samt en spatiös klokt disponerad inredning. Data: 13,86 x 4,32 m. Vikt: 13 220 kg. Segel: 111 kvm.
Länk: www.x-yachts.com
Special Boats
Saffier 26. En underbar båt för kuster och sjöar. Förnämlig layout med alla linor ledda till rorsmansplatsen i kombination med elektriksa vinschar och en stor ratt. Storartad sittbrunn för en båt i denna storlek, smidig, pigg och enkel att segla. Plats under däck för att sova och koka kaffe. Men framför allt byggd med holländsk hög känsla för finish – ett smycke till båt.
Länk: www.saffierjachten.com
EYOTY – European Yacht of the Year – utses av tolv ledande europeiska båttidningars testseglare. Från Sverige deltar Båtnytt via Curt Gelin i juryn. Urvalet sker efter nominering av fem båtar i fyra kategorier, efter testseglingar i Ijmuiden och Barcelona och en dag för analyser. Därefter bestäms de vinnande båtarna.
Syftet är att premiera framstående nya båtar och ge både vinnare och nominerade förtjänt publicitet. Prisutdelningen äger rum på mässan i Dusseldorf inför den samlade europeiska båtindustrin.
Från svensk sida var i år Najad 505 ytterst nära att vinna lyxklassen. Sun Odyssey 30i var på vippen att vinna familjeklassen, i prestandakategorin låg First 45 väl till och bland specialbyggena var schweiziska Esse 990 en het kandidat.
Kommentarer
Hur många "årets båt" finns det? Tycker det kommer en ny varje dag?
Tio – en vinnare i tio klasser. Varje land verkar kunna få var sin vinnare. Diplomatiskt men inte särskilt djärvt…
Förra säsongen lanserade International Färg Nano Polish, en lättarbetad allt-i-ett polish som bygger på nano teknologi. Nu kommer uppföljaren – Nano Wax Sealer. Nano Polish och Nano Wax Sealer förseglar ytans porer och skyddar underlaget så att smuts och vatten får svårare att komma åt. Ytan står emot luftföroreningar, surt regn och UV-strålar under längre tid. Traditionella vaxer ger som regel ett bra skydd, men under en kortare period.
Text från Internationals pressrelease:
Vad är skillnaden med Nano Polish och Nano Wax Sealer?
Nano Polish:
• Används då ytan är smutsig, oxiderad eller repig
• När du vill ha en lättarbetad allt-i-ett produkt
Nano Wax Sealer:
• Används direkt på nya båtar, eller båtar i väldigt bra skick som inte behöver poleras för att få en blank yta
• När du vill försegla ytan för att få det allra bästa skyddet
• Som ett extra skydd ovanpå Nano Polish, för att få ett extra långvarigt skydd
Den nya Nano Wax Sealer är en väldigt tunnflytande, lättarbetad och dryg produkt som levereras i en 300 ml förpackning. Under våren kommer Nano Wax Sealer levereras ut till International Färgs återförsäljare runt om i landet. Prisläget ligger snäppet över vanliga vaxer.
Länk: www.akzonobel.com/international
Kommentarer
Använde NANO Polish förra året, värre påväxt har jag aldrig varit med om. Provar i år med att lägga på wax sealer så får vi se vad resultatet blir
Watski Green Line är namnet på en helt ny serie “grön” båtvårdsprodukter, som presenteras till konsument på vårens svenska båtmässor. Serien består av flera produkter, från shampoo till rubbing och vax.
Här är Watskis egen beskrivning av produkterna:
Watski Green Line Shampoo
Miljöanpassat rengöringsmedel för gelcoat och målade ytor. Används innan polering och vaxning. Spädes med vatten. 500 ml.
Watski Green Line Rubbing
Miljöanpassad rubbing för gelcoat och målade ytor. Flytande medel/grovkornig rubbing som tar bort hårdare smuts på ytan. Den är baserad på miljövänlig rapsolja och fri från lösningsmedel. 500 ml.
Watski Green Line Polish
Miljöanpassad polish för gelcoat och målade ytor. Extra finkornig polish som ger en blank yta. Den är baserad på miljövänlig rapsolja och fri från lösningsmedel. 500 ml
Watski Green Line Wax
Miljöanpassat vax för gelcoat och målade ytor. Ett lösningsmedelsfritt carnaubavax som polerar och skyddar gelcoat och målade ytor. 500 ml.
Länk: www.watski.se
Regina af Vindö 40 heter en av vårens nyheter som visas på båtmässorna med premiär på båtmässan i Göteborg, 30 jan – 8 feb. Båten har en ny design med generös standardutrustning. Däcksalong som ger en härligt luftig och ljus rumskänsla, två stora dubbelkojer med separata toaletter och ett djupgående på endast 1,75 m.
Vindö 40 är en helt ny design konstruerad av Carl Beyer. Standardsegel är Lundhs, VERTECH main, rullstor med stående kolfiberlattor samt en självslående fock på rulle eller vanlig genua (även den på rulle). För de seglare som vill öka segelytan rekommenderar vi en gennaker samt det snygga peket i rostfritt. Du kommer att känna igen vårt vackra och funktionella mahognyinrede från våra andra båtmodeller.
Regina 40 är tänkt för 4-5 personer med max två gäster, boende komfort/miljön har varit viktig under konstruktionsfasen. Beviset hittar du tex i stora kojer, två toaletter, stor kyl, våtgarderob, stort pentryt, hänggarderoberna och de många stuvmöjligheterna ombord.
Regina 40 är en båt för våra farvatten där boende långt in på eftersäsongen fungerar tillfredsställande. Rymdkänslan kommer genom en bra bredd och ståhöjd i hela salongen. Djupgående på endast 1,75 är möjligt genom en lång vingköls-konstruktion med mycket tyngd i kölens nedre del. Mycket glädje finns att vinna på att inte sticka djupare, många naturhamnar och passager är grunda runt om våra kuster. Båten ger seglingsglädje i både lugna och mer krävande farvatten. Med den inre styrplatsen har du möjlighet att göra förflyttningar per motor i dåligt väder utan att behöva stå i regnställ.
Tekniska data Längd: 12,20 m
Längd vattenlinje: 11,10 m
Bredd: 3,78 m
Djupgående: 1,75 m
Deplacement: 11 600 kg
Kölvikt: 3 500 kg
Motor: Yanmar 4JH4 med S-drev 41kW/56 hk
Länk: www.reginayachts.se
Singapore 22 januari Den kanske tuffaste etappen av Volvo Ocean Race hade på torsdagseftermiddagen, fyra dygn efter starten i Singapore, ännu inte visat sitt rätta ansikte. – Det känns märkligt att segla här i behagliga 6-7 sekundmeter och 25-gradig värme och veta att snart brakar helsiket lös, säger Magnus Olsson skeppare på Ericsson 3 som seglar väster om Filipinerna på väg norrut mot väntande stormvindar och kyla.
De två Ericssonbåtarna har valt en mer ostlig kurs än resten av fältet. Det har resulterat i lättare vindare, lägre farter och därmed sämre placeringar.
– Vi bestämde redan innan starten att inte segla i det farliga området som de andra valde. Det är ett gigantiskt område som är dåligt sjömätt. Reven och grynnorna ligger inte där sjökorten säger att de ska ligga, säger Magnus.
När det farliga området närmade sig valde Ericsson 3 ändå att, precis som de andra båtarna, försöka segla rakt igenom. Men tidigt dök det upp ett rev som var fyra gånger större i verkligenheten än på sjökorten. Fördäcksgasten Anders Dahlsjö hissades upp i riggen för att lotsa båten tillbaka på säkrare vatten.
Efter några mycket nervösa minuter lyckades Ericsson 3 segla runt revet och då togs det förnuftiga beslutet att lämna området så snabbt som möjligt.
– Det var hur läskigt som helst, säger Mange som till på köpet lyckades skadade sig på torsdagsförmiddagen.
– Jag fastnade med höger tumme i ett block. Det gjorde djävulskt ont och jag satt fast ett tag innan de andra fick loss mig. Men det var också en komisk situation, säger Magnus och skrattar åt eländet.
Vaktchefen och tillika sjukvårdaren, Richard Mason, tog hand om Magnus och ville helst plocka bort den trasiga nageln som mer eller mindre hade slitits loss.
– Richard får inte röra min tumme. Det gör alldeles för ont, säger Magnus som lovar att skadan inte hämmar honom när han ska styra båten – även när det blir tuffare förhållanden.
– Vi vet att det här troligen är lugnet före stormen. Vindarna ska vi nog klara av, det som blir tuffast är den grova sjön som väntar, säger Magnus Olsson.
Länk: www.ericssonracingteam.com
Stora bilden:
Mange Olsson 22 januari. Foto: Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race
Lilla bilden:
Mange Olssons tumme. Foto: Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race
Kommentarer
Fräsch bild!! :S
Spanska Telefonica Black har tagit täten i Volvo Ocean Races delsträck från Singapore till Kina. De båda Ericssonbåtarna har fallit tillbaka och Ericsson 4 ligger långt bak i fältet. Med 1 736 Nm kvar till målet i Qingdhao leder Telefonica Black med 10 Nm över Puma, som ligger på andra plats.
Telefonica Blue ligger på tredje plats, ytterligare 1 Nm efter Puma. Ericsson 3 är bäst av Ericssons båda båtar med sin fjärde plats, 12 Nm efter ledaren.
Ännu återstår flera dagars segling av den här relativt korta etappen.
Länk: www.volvooceanrace.org
Svenska Båtunionen tillsammans med SWEBOAT och Sjöfartsinspektionen tar inför båtmässan ”Allt För Sjön” 2009 i Stockholm fram önskemål och kriterier för vad som kan anses vara utmärkande för ett miljötänkande inom fritidsbåtssektorn. Sista datum för att anmäla en båt till den här utmärkelsen är 16 februari.
Kriterierna skall inte ses som felfria eller slutgiltiga, utan bygger på de erfarenheter gruppen nu besitter. Kriterierna kommer i framtiden att anpassas till utvecklingen. En panel representerande SBU, SWEBOAT och Sjöfartsverket bedömer vilken båt som skall få utmärkelsen ”MiljöBästa Motorbåt” respektive ”MiljöBästa Segelbåt” första dagen på båtmässan ”Allt För Sjön” 2009.
Bland grundkraven för ”MiljöBästa båt” märks att båten bör ha:
CE-märkning
Ett miljötänkande skall ha varit en del av processen vid konstruktionen. Detta skall vara dokumenterat. ISO 14001 dock inte nödvändigt.
Miljödeklaration
På SBU-Nyheter på Båtlivs hemsida finns mer information om urvalet av båtar. Där finns också ett par pdf-dokument med ingående beskrivning av hur juryn ska arbeta.
Länk: https://www.batliv.se/sbu.asp?newsid=170
Miljöbästa båt Pressmeddelande
Miljöbästa båt Motorbåt
Miljöbästa båt Segelbåt
Bilderna:
Hallberg-Rassy 342 segelbåt. Foto: Peter Szamer.
Wiksten 22 norsk träsnipa. Foto: Båtliv.
På London Boat Show 2009 korade Brittisk press Årets Båt i en rad olika kategorier. Engelska Princess Yachts tog hem priset i två kategorier, Flybridgebåtar upp till 50 fot där nya Princess 50 vann och Sportscruisers över 45 Fot där Princess V45 vann, detta bland hundratals modeller i Europa.
Nominerade i kategorin
Flybridge upp till 50 fot:
Princess 50
Jeanneau Prestige 50F
Nord West 370
Nord West 420
Fairline Phantom 48
Storebro 435
Nominerade i kategorin
Sportcruisers över 45 fot:
Princess V45
Absolute 52
Azimut 62S
Sealine SC47
Sessa C46
Windy 48 Triton
Fakta om Princess V45
Principal Dimensions
Length overall (inc. pulpit): 47ft 1in (14.35m)
Beam: 13ft 1in (3.99m)
Draft: 3ft 6in (1.07m)
Displacement: 12.6 tonnes (Twin Volvo D6-370)
Fuel capacity: 220 gallons (1,000 litres)
Water capacity (inc. calorifier): 80 gallons (365 litres)
Fakta om Princess 50
Principal Dimensions:
Length overall (inc. pulpit): 50ft 5in (15.37m)
Beam: 15ft 0in (4.57m)
Draft: 4ft 2in (1.27m)
Displacement: 19.0 tonnes (Twin Volvo 575hp)
Fuel capacity: 500 gallons (2,275 litres)
Water capacity (inc. calorifier): 130 gallons (592 litres)
Länk: www.batcenter.se
Länk: www.princess.co.uk
Quantum Sail Design Group har inför 2009 års Watski2star Baltic tecknat avtal med Oxelösunds SS som delsponsor för arrangemanget. Vi (Oxelösunds SS) och huvudsponsorn Watski välkomnar Quantum till arrangemanget. Vi ser fram mot samarbetet med ett sådant väletablerat Segelmakeri. I samband med detta kommer Quantum Sail Design Group att under våren rabattera de deltagare som beställer segel.
Andreas Andersen (Quantum), som redan 2008 deltog i Watski2star Baltic tillsammans med Klabbe Nylöf i Trimaranen HiQ säger:
”Vi ser verkligen fram emot samarbetet med OXSS som har utvecklat denna tävling till ett fantastiskt evenemang. Den här typen av segling är något som verkligen har framtiden för sig och som Quantum självfallet vill vara med att stödja och utveckla.”
Ove Söder (projektledare OXSS) tillägger om arrangemanget:
Watski2star Baltic, som 2009 går 28-31 maj blev efter endast 1 vecka fulltecknat. Idag finns över 30 båtar på väntelistan och vi utreder om vi inte kan utöka deltagarantalet.
En ändring sedan premiäråret är att Pitstop 2 blir Oskarshamn (för att undvika det nyckfulla Kalmarsund). Banan blir ca 300 nm med start/mål i Oxelösund samt Pitstop i Visby och Oskarshamn.
Länk: www.watski2star.se
Quantum Sail Design Group grundades 1996 i Annapolis, USA. Idag finn Quantum representerade med 60 loft spridda över hela världen. I Sverige representeras Quantum av 3 loft på ostkusten samt ett loft i Kungälv.
Quantum designar och tillverkar segel med högsta kvalitet och prestanda.
Länk: www.quantumsails.se
Finlands största båtmässa – Vene 09 Båt – hålls i Helsingfors Mässcentrum den 7–15 februari. Mässans alla hallar är fullbokade. Det ligger i tiden att konsumenterna nu får mer än tidigare för pengarna. Nu är det goda tider för båtköpare. Nu erbjuds det båtar som är ännu bättre utrustade och tryggare än någonsin.
Ett positivt drag med att det blivit lugnare inom båthandeln är att tillverkarna har haft mer tid på sig att finslipa sina produktutvecklingsprojekt. För presentationen av produktutvecklingens resultat och den raffinerade utrustningen behövs personliga kontakter. Utställarna på båtmässan får kontakt med tiotusentals båtentusiaster och sådana som funderar på att skaffa båt – alla på ett ställe. Båthandlarna, tillverkarna och importörerna har förtroende för mässan som säljfrämjande medium, och de satsar stort på detta evenemang, som ju är det viktigaste i hela branschen.
Båtmässan genomförs därför i samma omfattning som under de föregående åren. Segelyachterna är samlade i hall 1. Motorbåtar, stugbåtar, utfärdsbåtar, beboeliga motorbåtar och de imponerande motoryachterna har plats i hallarna 6 och 3. Vännerna av träbåtar hittar sina favoriter – från jollar till allmogeseglare, rodd- och motorbåtar – i hall 4. Där visas inte bara nybyggen i trä, utan det blir också en nostalgisk upplevelse i form av en vackert restaurerad salongsbåt i C.G.Pettersson-stil.
Båttillbehör och båtutrustning har i år en något större andel av mässutbudet än i fjol, säkert till glädje för en stor del av mässbesökarna. Det har nämligen konstaterats att hela 49 % av mässbesökarna i första hand kommer för att se och köpa båttillbehör – det betydde i fjol nästan 44 000 besökare. Motorer, navigationsutrustning, elektronik och tillbehör fyller hallarna 4 och 5. Alldeles i närheten finns också senaste nytt i dieselvärlden samt projektbåten EkoPaatti, som kommer att restaureras med ekologiska metoder.
Mycket mer än bara båtar
På båtmässan får alla familjemedlemmar trivsel och nöje med anknytning till sjölivet och olika hobbyer, i form av shower och framföranden. Vid sidan om de fartfyllda dykaruppvisningarna och presentationerna i bassängen i hall 2 kan också besökarna själva uppträda – de får bl.a. försöka sig på dykning med dykaggregat, under ledning av dykutbildare. I hall 2 visas också en stor serie naturbilder som alla är tagna över en kajaks för, där finns alla företag som arrangerar turer i skärgård och insjöleder samt kaféet Skärgårdssmak med delikatesser från öarna. I hall 2 hittar paddlare också ett stort urval kanoter och kajaker.
En monter med information för nybörjare till sjöss, en infodisk om sportfiske och en båtbytesmarknad för annonsering av begagnade båtar finns i hall 3.
En hel del information om båtar och sjöliv får besökarna under en serie föreläsningar som hålls i mässans Ballroom. Fläktar från de större haven kommer genom världsomseglaren Jimmy Cornell, grundaren av Atlantic Rally for Cruisers. Han träffas i Ballroom efter sina föredrag om långdistanssegling. Dessa hålls lördagen 7.2 kl. 12.15 och 15.45 och söndagen 8.2 kl. 12.30 och 15.45.
Vene 09 Båt är startskottet för årets båtsäsong. Utöver de kommersiella aspekterna spelar mässan också en viktig roll som stället där bekanta träffas och utbyter åsikter. Här finns alla de bästa specialisterna och en stor skara av de mest aktiva båtmänniskorna, likaså många som än så länge bara drömmer om att bli det. Det är ju klart, erfarna sjöbjörnar är säkert bäst på att informera andra om gamla och nya destinationer, att varna nybörjarna för farliga blindskär och stormar. Och för sjöjungfrur inte minst.
Vene 09 Båt i Helsingfors Mässcentrum 7-15.2.2009 är Finlands största evenemang i båtbranschen. I februari 2008 hade båtmässan 89 188 besökare. Årets båtmässa är den fyrtionde i ordningen, antalet utställare är omkring 300 och de ställer upp med drygt 600 båtar, därtill motorer, trailers, elektronik, navigationsutrustning och båttillbehör, likaså ett stort utbud av olika slags aktiviteter med anknytning till sjön. Arrangör av Vene 09 Båt är Finlands Mässa på uppdrag av Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf.
Öppettiderna är må-fre kl. 11–19 (to 12.2 förlängd tid till kl. 21), lö och sö kl. 10–18 (sö 15.2 kl. 10-17). Inträde 13/9 €, familjebiljett 28 €. Fredagen 6.2 kl. 10–18 är vikt enbart för proffs i båtbranschen och för media.
Huvudsaklig samarbetspartner för evenemanget är Volvo.
Alla publikprogram under mässan ingår i inträdesbiljettens pris. Program finns på båtmässans webbplats: www.venemessut.fi
Kommentarer
Why they choose JIB design ???